Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R3M1
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-08 15:31
Israël nu beschuldigd van oorlogsmisdaden door UN

https://www.reuters.com/w...rights-expert-2021-07-09/
  • UN independent expert presents report to Human Rights Council
  • Finds that Israeli settlements amount to a war crime
  • Says 680,000 settlers in E. Jerusalem, West Bank
  • Israel boycotts session, U.S. does not take floor
De hypocrisie duurt voort … ondertussen blijven wij zaken doen met Israël ondanks het gebrul over ethiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-09 20:30

Lordy79

Vastberaden

R3M1 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 07:13:

ondertussen blijven wij zaken doen met Israël ondanks het gebrul over ethiek
Maak de discussie s.v.p. niet persoonlijk, maar focus op de inhoud.

[ Voor 25% gewijzigd door defiant op 14-07-2021 15:28 ]

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
edit... nvm, ik moet me niet met discussie vorm bemoeien

[ Voor 57% gewijzigd door Arie- op 14-07-2021 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Als individuele consument is er helaas niet zo veel om te boycotten, israel exporteert vooral diamanten, medisch spul en non-consumers elektronica.

[ Voor 17% gewijzigd door defiant op 14-07-2021 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:08
Hmm - geen idee.

Wat zal de staat Israël laten leren dat ook zij zich zullen moeten houden aan internationale verdragen en mensenrechten?

[ Voor 18% gewijzigd door defiant op 14-07-2021 15:28 ]

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 17:33
Helixes schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 09:09:
[...]

Hmm - geen idee.

Wat zal de staat Israël laten leren dat ook zij zich zullen moeten houden aan internationale verdragen en mensenrechten?
In ieder geval niet de UN.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
alexbl69 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 10:00:
[...]

In ieder geval niet de UN.
De UN is niet united, nooit geweest ook. Als de conclusie is dat er ingegrepen moet worden en de vriendjes aan de overkant van de grote plas zetten hun vetorecht in, gebeurt er niks. Vroeger niet, nu niet, over 50 jaar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3M1
*knip* .. let s.v.p op de TW, warcrimes, geweld tegen kinderen …

Noors pensioenfonds trekt al haar investeringen uit de bezette gebieden terug. Kwestie van tijd, laten wij hopen dat de Palestijnen blijven volhouden.

https://www.france24.com/...ed-to-israeli-settlements

Trouwens, wat is er zo essentieel dat uit Israel komt dat een boycott onmogelijk maakt? De steun van de VS?

[ Voor 12% gewijzigd door defiant op 14-07-2021 23:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
De vraag was meer theoretisch, denk ik. Eigenlijk was ik wel nieuwsgierig wat burgers van Israël denken dat het hen zou kunnen doen laten beseffen dat de ingeslagen weg niet wordt geaccepteerd door de internationale community.

En, je hebt gelijk. De VN - in haar resoluties - lijkt nauwelijks tot geen impact te maken. Allicht geldt er iets anders voor het sturen van een eventuele interventiemacht, bijvoorbeeld. Maar - zeker weten doe ik het niet. Wellicht zijn er nog andere zaken te bedenken. Zelfs als bijvoorbeeld het Westen Israël de rug toekeert, is het nog mogelijk dat het zich lieert met de Chinese- of Russische invloedssfeer. Zullen diens burgers die keuze acceptabel vinden?

Er is een drempel op welke een meerderheid van de Israëlische bevolking eieren voor haar geld kiest, en zaken als internationale verdragen en mensenrechten omarmt omdat het beter is dan de consequenties. Ik ben oprecht nieuwsgierig welk punt dat is.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

R3M1 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 07:13:

De hypocrisie duurt voort … ondertussen blijven wij zaken doen met Israël ondanks het gebrul over ethiek
Ik vind het inderdaad hypocriet als jullie de mond vol hebben van mensenrechtenschendingen maar wel zaken blijven doen met ons.

Stuur gewoon een DM als je vragen of opmerkingen hebt, maar dat is offtopic in het topic zelf.

[ Voor 12% gewijzigd door defiant op 14-07-2021 23:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3M1
Lordy79 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 19:11:
[...]

Ik vind het inderdaad hypocriet als jullie de mond vol hebben van mensenrechtenschendingen maar wel zaken blijven doen met ons.

(Mag het zo wel, modje?)
Klopt, daarom zijn organisaties als BDS nodig om mensen te informeren en mobiliseren — met effect trouwens. Een recente survey.

https://www.jta.org/2021/...lty-of-genocide-apartheid
Among respondents to the survey commissioned by the Jewish Electorate Institute, a group led by prominent Jewish Democrats, 34% agreed that “Israel’s treatment of Palestinians is similar to racism in the United States,” 25% agreed that “Israel is an apartheid state” and 22% agreed that “Israel is committing genocide against the Palestinians.”

Among younger voters included in the survey released Tuesday, agreement with those statements was higher, though still in the minority. The poll found that 9% of voters agreed with the statement, “Israel doesn’t have a right to exist.” But among voters under 40, that proportion was 20%. A third of younger voters agreed that Israel is committing genocide, a position that even human rights lawyers who are critical of Israel say is extreme; more than a third agreed that Israel is an apartheid state.

The findings are striking as mainstream pro-Israel organizations struggle to make the case that Israel is central to Jewish identity and that criticism of it often veers into antisemitism. They suggest that many American Jews agree with statements by some of Israel’s harshest critics on the left made during the Gaza-Israel conflict in May, including in some cases by a handful of Democratic members of Congress who were then criticized by their colleagues.
De steun voor Israël brokkelt af …

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
R3M1 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 20:08:
De steun voor Israël brokkelt af …
Ik hoor het je zeggen, maar ik blijf pessimistisch over een organische beweging in de richting van een democratische meerderheid voor verbetering van de mensenrechtensituatie in de Zuidelijke Levant.

Op dit moment zijn alle Joodse jongvolwassenen (ook vrouwen) dienstplichtig, voor 24-30 maanden. Hoewel ongeveer een kwart daar onderuit komt, begrijp ik dat dit dit nog steeds de beste recruitment tool voor het vijand-denken is. Ik zie daar gewoon geen verandering in komen.

Wat ik wel opvallend vind is dat men in dit onderzoek blijkbaar ook vroeg of men de vragen antisemitisch vond.
Of the four statements, only in one case, did a majority — 67% — agree that it was antisemitic to say, “Israel doesn’t have a right to exist.” For the other three questions, more respondents disagreed that the statement was antisemitic than agreed.
Denk je dat het CIDI ook kennis heeft genomen van deze enquete? -O-
Lordy79 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 19:11:
Ik hoor je inderdaad pleiten voor BDS. Het is jammer dat JTE die vraag niet gesteld heeft aan de bevraagde stemgerechtigden - maar begrijp ik nu dat er in Israël mensen zijn die BDS als uitweg zien voor de huidige status-quo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 19:57

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik zou zeggen... Israel doesn't have a right to exist as a Jewish ethnostate.

Het maakt op zich niet zoveel uit of het land nou Palestina, Israël, of bijvoorbeeld Israël-Palestina heet (dat is als outsider ook niet aan mij om te bepalen), als (nakomelingen van) Palestijnse vluchtelingen maar kunnen terugkeren naar hun geboortegrond en iedereen er gelijkwaardig wordt behandeld.

Ik bedoel, hoe kan je beweren dat Joden in Israël mogen komen wonen omdat hun voorouders daar mogelijk tien generaties geleden woonden, terwijl je tegelijk zegt dat Palestijnen niet mogen terugkeren terwijl hun ouders of grootouders daar woonden?

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Mx. Alba schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:49:
hoe kan je beweren dat Joden in Israël mogen komen wonen omdat hun voorouders daar mogelijk tien generaties geleden woonden, terwijl je tegelijk zegt dat Palestijnen niet mogen terugkeren terwijl hun ouders of grootouders daar woonden?
Aha, dus als Duitsland Nederlanders verdreven zou hebben in WW2 en er Duitsers laat wonen dan hebben de Nederlanders na een aantal generaties geen recht meer op hun land? Na hoeveel generaties precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Helixes schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:29:
[...]

Ik hoor je inderdaad pleiten voor BDS. Het is jammer dat JTE die vraag niet gesteld heeft aan de bevraagde stemgerechtigden - maar begrijp ik nu dat er in Israël mensen zijn die BDS als uitweg zien voor de huidige status-quo?
Dan heb je me verkeerd begrepen. Ik pleit niet voor boycot van Israël maar als mensen de mond vol hebben over die verschrikkelijke Israëli's en dat juist wij de mensenrechten schenden in de wereld dat je ook de daad bij het woord moet voegen en Israëlische producten moet boycotten.
Disclaimer: dit is niet gericht naar jou of wie dan ook persoonlijk maar een ieder trekke die de schoen past trekke hem aan.
Net zoals, om maar iets te noemen, mensen die begaan zijn met het lot van de Oeigoeren wellicht alle Chinese producten zouden moeten boycotten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07:33
Lordy79 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:30:
[...]

Dan heb je me verkeerd begrepen. Ik pleit niet voor boycot van Israël maar als mensen de mond vol hebben over die verschrikkelijke Israëli's en dat juist wij de mensenrechten schenden in de wereld dat je ook de daad bij het woord moet voegen en Israëlische producten moet boycotten.
Disclaimer: dit is niet gericht naar jou of wie dan ook persoonlijk maar een ieder trekke die de schoen past trekke hem aan.
Net zoals, om maar iets te noemen, mensen die begaan zijn met het lot van de Oeigoeren wellicht alle Chinese producten zouden moeten boycotten.
Misschien dat velen dat wel willen maar bepaalde (corrupte) partijen door Israël betaald worden om een boycot in de kamer tegen te houden.....

Persoonlijke boycotten halen niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Lordy79 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:19:
[...]

Aha, dus als Duitsland Nederlanders verdreven zou hebben in WW2 en er Duitsers laat wonen dan hebben de Nederlanders na een aantal generaties geen recht meer op hun land? Na hoeveel generaties precies?
Je begrijpt me niet goed.

Israël beweert dat alle Joden in Israël mogen komen wonen omdat hun voorouders honderden jaren geleden daar woonden. Maar voorkomt tegelijkertijd dat Palestijnen naar Israël terugkeren terwijl hun ouders of grootouders, of soms zelfs zij zelf, daar hebben gewoond - dus dat "hun voorouders woonden er" is feitelijk een non-argument want als dat een goed arugment zou zijn zou dat voor Palestijnen toch ook moeten gelden?

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Mx. Alba schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:45:
[...]

Je begrijpt me niet goed.
Ik begrijp je prima.
Wij woonden hier inderdaad een tijd geleden, zijn verdreven en toen zijn anderen hier gaan wonen.
Als ik je uit jouw huis jaag, het huis daarna leeg laat staan en daarna gaat een derde partij er in wonen, heb jij dan na x tijd geen recht meer op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Lordy79 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:13:
[...]

Ik begrijp je prima.
Wij woonden hier inderdaad een tijd geleden, zijn verdreven en toen zijn anderen hier gaan wonen.
Als ik je uit jouw huis jaag, het huis daarna leeg laat staan en daarna gaat een derde partij er in wonen, heb jij dan na x tijd geen recht meer op?
Is het niet zo dat er eerder ook al mensen leefden? Ik meen me tenminste te herinneren dat God expliciet een paar groepen zou hebben genoemd die al in het land van melk en honing leefden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

begintmeta schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:40:
[...]

Is het niet zo dat er eerder ook al mensen leefden? Ik meen me tenminste te herinneren dat God expliciet een paar groepen zou hebben genoemd die al in het land van melk en honing leefden.
Even een objectieve reactie om een religieuze invloed in de discussie voor te zijn:
Als je de bijbel als betrouwbare bron zou nemen dan
neem je aan dat de Kanaänieten in het land dat toen Kanaän werd genoemd (ten tijde van Abraham, zo'n 3700 jaar geleden). Volgens mij zijn er geen eerdere inwoners bekend vanuit bijbelse bron al waren die er waarschijnlijk wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Lordy79 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:36:
[...]

Even een objectieve reactie om een religieuze invloed in de discussie voor te zijn:
neem je aan dat de Kanaänieten in het land dat toen Kanaän werd genoemd (ten tijde van Abraham, zo'n 3700 jaar geleden). Volgens mij zijn er geen eerdere inwoners bekend vanuit bijbelse bron al waren die er waarschijnlijk wel.
Dat laatste zou ik inderdaad ook vermoeden.

Uiteindelijk is het recht ergens te wonen, of het ontbreken van dat recht - ten koste of ten gunste van een ander - baseren op geschiedenis of niet-algemeen-waarneembare gronden, een lastig punt. Dat is het overal ter wereld, in Nederland, en nog veel zichtbaarder in de levant. Als je maar ver genoeg terug gaat zijn we allemaal een verwant.

Ik hoop dat men een oplossing weet te vinden, maar het is ogenschijnlijk nogal lastig.

[ Voor 15% gewijzigd door begintmeta op 16-07-2021 14:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
[...]

Ik begrijp je prima.
Deze stroman is zo groot dat het mij verbaast dat je hem zelf niet ziet.

Dat een volk duizenden jaren geleden ergens woonden geeft ze geen recht om een staat te vestigen op dat stuk grondgebied. Anders zouden zowel de Duitsers als de Nederlanders niets te zoeken hebben in west europa...
Lordy79 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:36:
[...]

Het oude testament is geen geschiedenis boek. De exodus is een founding myth, niet een echte historisch gebeurtenis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

begintmeta schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:46:
[...]

Dat laatste zou ik inderdaad ook vermoeden.

Uiteindelijk is het recht ergens te wonen, of het ontbreken van dat recht - ten koste of ten gunste van een ander - baseren op geschiedenis of niet-algemeen-waarneembare gronden, een lastig punt. Dat is het overal ter wereld, in Nederland, en nog veel zichtbaarder in de levant. Als je maar ver genoeg terug gaat zijn we allemaal een verwant.

Ik hoop dat men een oplossing weet te vinden, maar het is ogenschijnlijk nogal lastig.
Ja precies, het is inderdaad heel lastige materie. Ik bedoel, ik stam deels af van Romani, dat is een volk dat 1000 jaar geleden in Noord-India woonde en vanuit daar aan het zwerven is geraakt. Geeft dat mij het recht om een stuk land in Noord-India te claimen? Nee, natuurlijk niet.

Maar waar het in deze situatie om gaat is dat dat argument wel door Israël wordt gebruikt om het recht van Joden om daar te wonen te onderbouwen. Terwijl ze dat zelfde argument dan voor Palestijnen die zij zelf verjaagd hebben niet laten opgaan. Dat is gewoon hypocriet, punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3M1
[...]

Ik begrijp je prima.
Hoe kom je erbij dat het huis leegstond?

De joden zijn slechts passanten in de geschiedenis van dat gebied, voordat de joden op de deur klopten in Jeruzalem bestond het al ruim 1500 jaar, nadat de joden verdreven waren bestond/bestaat het nog steeds.

Ik snap wel dat joden graag de retoriek willen gebruiken dat het land leeg was toen ze verdreven waren maar dat is pertinent niet waar, ook het feit dat joodse archeologen alleen maar bewijs vinden van joodse historie is ook zeer discutabal en een verdraaing van feiten.

https://forward.com/opini...attle-ground-for-israeli/
The exploitation of archaeology in Jerusalem has been spearheaded by the Elad Foundation, a group of settlers turned archaeology entrepreneurs, who are using ancient sites to take over land and shape the historical narrative. Elad, which emerged 30 years ago with a mission to settle Jews in Palestinian homes in the neighborhood of Silwan, manages the popular archaeological park, the City of David.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

RagingPenguin schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:46:
[...]
Dat een volk duizenden jaren geleden ergens woonden geeft ze geen recht om een staat te vestigen op dat stuk grondgebied. Anders zouden zowel de Duitsers als de Nederlanders niets te zoeken hebben in west europa...
Waarvan akte.
Het oude testament is geen geschiedenis boek. De exodus is een founding myth, niet een echte historisch gebeurtenis.
Ben je er toch nog ingetuind. Ik beweer in dit topic niet dat de bijbel een geschiedenisboek is. (Dat vind ik overigens ook niet) ik probeerde juist(!) Geen religie in dit topic te betrekken omdat dat verschillende onoverbrugbare uitgangspunten creëert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ra5a
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Ra5a

L'Enfant terrible.

Lordy79 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 16:29:

Ben je er toch nog ingetuind. Ik beweer in dit topic niet dat de bijbel een geschiedenisboek is. (Dat vind ik overigens ook niet) ik probeerde juist(!) Geen religie in dit topic te betrekken omdat dat verschillende onoverbrugbare uitgangspunten creëert.
Al maakt Israël wel openlijk de claim dat het recht van bestaan gebaseerd is op de bijbel. Religie niet betrekken is simpelweg onmogelijk.
Many countries consider the settlements a breach of international law. Israel disputes this and cites Biblical and historical connections to the land, as well as security needs.
Bron.

Imperfectionist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Mx. Alba schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 15:37:
Maar waar het in deze situatie om gaat is dat dat argument wel door Israël wordt gebruikt om het recht van Joden om daar te wonen te onderbouwen. Terwijl ze dat zelfde argument dan voor Palestijnen die zij zelf verjaagd hebben niet laten opgaan. Dat is gewoon hypocriet, punt.
Waarbij helemaal dubbel is dat de joden slechts een oud boek hebben dat volgens hen de waarheid bevat (maar nergens gestaafd is een ook aantoonbaar feitelijke onjuistheden bevat), terwijl de nodige Palestijnen die zijn keihard notarieel bewijs hebben dat ze ergens gewoon hebben, maar dat dat bewijs ongeldig is.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Het is een hele kick van het topic, maar lijkt erop dat het nu weer losbarst in Israël en Palestina. Wat een eindeloze ellende is het ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 08:14:
Het is een hele kick van het topic, maar lijkt erop dat het nu weer losbarst in Israël en Palestina. Wat een eindeloze ellende is het ook
het antwoord van Israel gaat vanmiddag/dit weekend ongekend zijn gok ik zo. Een reactie die we daar nog niet eerder hebben gezien.

edit: Israel heeft zojuist ''Operation Iron Swords'' aangekondigd.

"Which will involve Major Operations against Hamas in Southern Israel and in the Gaza Strip while also including the Call-Up of over 10,000 Reservists; they also state that they are preparing for an Escalation on the Northern Front with Lebanon."

[ Voor 30% gewijzigd door _Bailey_ op 07-10-2023 09:40 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:28
_Bailey_ schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 09:34:
[...]

het antwoord van Israel gaat vanmiddag/dit weekend ongekend zijn gok ik zo. Een reactie die we daar nog niet eerder hebben gezien.

edit: Israel heeft zojuist ''Operation Iron Swords'' aangekondigd.

"Which will involve Major Operations against Hamas in Southern Israel and in the Gaza Strip while also including the Call-Up of over 10,000 Reservists; they also state that they are preparing for an Escalation on the Northern Front with Lebanon."
Kortom, een hele hoop onschuldige Palestijnen die het leven gaan laten.

Ik vind de wereld wel weer lekker hypocriet. Iedereen is geschokt en spreekt van schande over onschuldige Israëlische slachtoffers. Waar was die outrage elke keer als Israëlische troepen over de scheef gaan, of keek men dan toevallig net de andere kant op.

Het voelt soms een beetje alsof we verplicht zijn Israel te steunen, want good guy. Maar in dit conflict zijn 2 partijen die beide smerig spel spelen mijn inziens.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• HouseQ
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Waar dit type conflicten zijn vallen toch altijd slachtoffers onder onschuldige burgers? Als ik het nieuws mag geloven is alles wat deze ochtend gebeurt een tegenreactie op aggressie rond een moskee (waar overigens voor zover ik kan vinden extreem orthodoxe joden betrokken waren maar geen doden zijn gevallen?).

Wel treurige beelden die rondcirculeren en wat misschien nog treuriger is, de feestelijke stemming van de 'onschuldige' palestijnen op al deze aggressie van Hamas. Een ontwikkelde samenleving juicht niet over de rug van onschuldige doden, voor welke kant je ook bent.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Nu online
JeroenNietDoen schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 09:50:
[...]

Ik vind de wereld wel weer lekker hypocriet. Iedereen is geschokt en spreekt van schande over onschuldige Israëlische slachtoffers. Waar was die outrage elke keer als Israëlische troepen over de scheef gaan, of keek men dan toevallig net de andere kant op.

Het voelt soms een beetje alsof we verplicht zijn Israel te steunen, want good guy. Maar in dit conflict zijn 2 partijen die beide smerig spel spelen mijn inziens.
Niet echt met je eens. Ik zie elke keer als Israël wat doet juist heel veel, vooral linkse mensen, die dan juist heel 1 zijdig kritiek leveren. Maar dat zal allicht aan mijn bubbel liggen.

Daarbij vind ik wijzen naar ja maar eerder deed die partij dit en die partij dat vrij zinloos. Beide partijen hebben in het verleden vreselijke dingen gedaan. Dat draagt bij aan de diepe haat aan beide kanten.

Maar laten we dit conflict beschouwen zoals het gebeurt. En het whataboutism even laten voor wat het is. De beelden die nu rondgaan op sociale media zijn weerzinwekkend. Tot aan het rondparaderen met de dode lichamen van Israëlische burgers als trofeeën aan toe. Dat kunnen we toch gewoon veroordelen? Als we later Israëlische excessen zien moeten we dat veroordelen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

[...]

Heb je de beelden gezien van nu?
https://www.geenstijl.nl/...vechten-met-leger-gaande/

Ik geloof dat de Palestijnen Pandora's box hebben geopend... ik hoop dat Israël kei en keihard terugslaat

[ Voor 3% gewijzigd door -tom-562 op 07-10-2023 10:27 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

-tom-562 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:26:
[...]

Ik geloof dat de Palestijnen Pandora's box hebben geopend... ik hoop dat Israël kei en keihard terugslaat
Ik denk dat de conclusie (als je niet in een van de twee kampen zit) al decennia lang is dat beide partijen op beestachtige wijze opereren. Ik denk dat je het mensen amper kwalijk kan nemen als ze soms iets hogere verwachtingen van Israël hebben, en dus een grotere teleurstelling tonen als weer eens duidelijk wordt dat Israël niet het westers-ontwikkelde land is dat het graag pretendeert te zijn en enkel de partij is met de geavanceerdere wapens.

[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 07-10-2023 10:35 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kist
  • Nu online
fsfikke schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:34:
[...]

Ik denk dat de conclusie (als je niet in een van de twee kampen zit) al decennia lang is dat beide partijen op beestachtige wijze opereren. Ik denk dat je het mensen amper kwalijk kan nemen als ze soms iets hogere verwachtingen van Israël hebben, en dus een grotere teleurstelling tonen als weer eens duidelijk wordt dat Israël niet het westers-ontwikkelde land is dat het graag pretendeert te zijn en enkel de partij is met de geavanceerdere wapens.
Als je denkt dat wij anders zouden zijn als we al 80jaar over en weer aanvallen zouden hebben met België dan snap je er weinig van wat deze situatie met mensen doet. Stel een Belgische militie stapt nu de grens over en maait in jouw woonplaats random mensen omver. Ik garandeer je dat grote groepen mensen zouden oproepen tot zware wraak acties.

Duidelijkste voorbeeld, 9/11 zorgde voor een decennia durende oorlog in het midden oosten, waar ook oorlogsmisdaden zijn begaan. En dat ging om 1 aanval. Niet 80 jaar aan terreur. Dus wij zijn in het westen echt niet heilig. Niets menselijks is ons vreemd.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Laatst online: 23:02

Don Quijote

El Magnifico

[...]
Ik merk dat ik hier gewoon boos van word. We zien hamas op deuren kloppen en burgers in koele bloede executeren. En vervolgens de lijken door de straat paraderen. Kinderen en vrouwen. En jij vraagt je af waarom mensen schande spreken? En noemt het nog hypocriet ook.

Wat is in jouw ogen een passendere reactie, aanmoediging? Acceptatie? Onverschilligheid?

Als we hier niet meer met afkeer op reageren zijn we echt verloren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 17:33
fsfikke schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:34:
[...]

Denk dat de reactie van elk ontwikkeld westers land op dit soort beestachtige agressie hetzelfde zou zijn.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

alexbl69 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:58:
[...]

Denk dat de reactie van elk ontwikkeld westers land op dit soort beestachtige agressie hetzelfde zou zijn.
Zoals ik zei, beide partijen gedragen zich als beesten om in die beeldspraak te blijven. En zo gaat het cirkeltje al jaren rond. Hamas is extreem in hun brutaliteit, het IDF rücksichtslos in hun vergelding. Onschuldige burgerslachtoffers (of hier en daar een journalist) interesseert geen van beiden zich voor. Iets wat hier blijkbaar, iig voor een van de twee kampen, op begrip stoot.

[ Voor 6% gewijzigd door fsfikke op 07-10-2023 11:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-09 15:16
Hamas is een probleem, en de hardliners in de isrealische politiek zijn een probleem.
Aan beide kanten zijn er mensen die geen profijt aan vrede hebben en er garen bij spinnen om de boel eens in de zoveel tijd te laten escaleren.
Feit Hamas zijn terroristen en mogen vernietigd worden, alleen jammer dat er ook altijd weer “onschuldige” geraakt worden waardoor de spiraal van haat door gaat. Want het maken van onschuldige slachtoffers nu door Hamas helpt de hardliners weer. Maar goed laten we ook erkennen dat Israël gewoon een apartheid staat geworden. Mede door het logische wantrouwen. Maar goed omdat het een spiraal is kan van elk conflict geweld weer een oorzaak vinden. Beide zijn gewoon fout.

Ook Israël moet een keuze maken. Of een eigen Palestijnse staat volgens de van resolutie of de Palestijnen als volwaardige burgers gaan behandelen.

Maar goed dat lost niet de huidige situatie op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:37

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Toch vrij bizar dit hoe het is georganiseerd zonder dat Israel dit wist. Zo massaal en helaas zo extreem gewelddadig dat het antwoord alleen maar met nog veel meer geweld kan zijn. Benieuwd of de Arabische wereld er zich nog mee zal bemoeien los van de talrijke leveringen die waarschijnlijk gedaan zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Verklaring vanuit Netanyahu.

Het lijkt er dus op dat Israël eerst zorgt dat de dorpen weer veilig zijn. Ze zijn ook bezig met troepenopbouw om hard terug te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Laatst online: 07:27
Ik ben heel benieuwd of je nog wel van een Gazastrook kan spreken straks. Met zo'n aanval zou het me niet verbazen als ze die hele strook “schoon“vegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
TheBrut3 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:17:
Verklaring vanuit Netanyahu.
[Twitter]

Het lijkt er dus op dat Israël eerst zorgt dat de dorpen weer veilig zijn. Ze zijn ook bezig met troepenopbouw om hard terug te slaan.
Israëlische gevechtsvliegtuigen zijn inmiddels aan het bombarderen.
Volgens The Guardian voeren tientallen gevechtsvliegtuigen van Israël luchtaanvallen uit op doelen op de Gazastrook. Het zou gaan om Hamas-doelen. Het ministerie van Volksgezondheid van Hamas meldt dat hierbij zeker één dode is gevallen.

Beelden van persbureau AFP tonen hoe er in Gaza-stad wooncomplexen zijn geraakt door de Israëlische bombardementen.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Laatst online: 08:18
Ik ben benieuwd in hoeverre straks gaat blijken dat Hamas hiervoor extern gefinancierd is, bijvoorbeeld door Iran. In zo'n geval is het natuurlijk helemaal pijnlijk dat inlichtingendiensten het niet wisten.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:57
Zou mij ook niets verrassen als Israël dit aangrijpt om enorme stukken Palestijns gebied te annexeren;
denk alleen niet dat ze de Gazastrook gaan bezetten, daar wonen nu zo’ 2,4 miljoen inwoners, een van de dichtstbevolkte gebieden ter wereld; dat is geen fijne plek om te bezetten, helemaal gezien de haat richting Israël. Hoogstens t gebied nog meer afgrendelen van de buitenwereld. Wat de woede van de inwoners richting Israël alleen maar verder versterkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steenw
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15-01-2024
-tom-562 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:26:
[...]

Dat Hamas moeten ze compleet uitroeien tot dat er geen Hamas malloot bestaat en het lijkt me ook wel belangrijk dat ze Iran ook tot een grote zandbak omtoveren dan kunnen de Iraniërs zowel Hamas als Rusland niet meer voorzien van wapens

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bananenplant
Steenw schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:30:
[...]

het lijkt me ook wel belangrijk dat ze Iran ook tot een grote zandbak omtoveren dan kunnen de Iraniërs zowel Hamas als Rusland niet meer voorzien van wapens
Het lijkt me plezieriger en effectiever als het regime van de ayatollah's valt, de gemiddelde Iraniër heeft daar helemaal niets mee :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Steenw schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:30:
[...]

Dat Hamas moeten ze compleet uitroeien tot dat er geen Hamas malloot bestaat en het lijkt me ook wel belangrijk dat ze Iran ook tot een grote zandbak omtoveren dan kunnen de Iraniërs zowel Hamas als Rusland niet meer voorzien van wapens
Als t mogelijk zijn was dat al lang gebeurd. Probleem is dat de meeste hamas strijders niet in een open veld herkenbaar staan.

Ze zitten in dichtbevolkte gebieden zonder herkenbare kleding. Welke van de 100 mensen daar moet je dood maken.

Daarnaast zorgt het vermoorden van mensen er ook voor dat nieuwe mensen zich aansluiten bij hamas om terug te vechten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
tuinïnen schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:17:
Toch vrij bizar dit hoe het is georganiseerd zonder dat Israel dit wist. Zo massaal en helaas zo extreem gewelddadig dat het antwoord alleen maar met nog veel meer geweld kan zijn. Benieuwd of de Arabische wereld er zich nog mee zal bemoeien los van de talrijke leveringen die waarschijnlijk gedaan zijn.
Yep, dikke minpunten voor de inlichtingendiensten.
Verrast is Malcontent over de omvang van het geweld. ‘Jeeps die schietend door de straten rijden, veroverde tanks: dit is volstrekt uniek. Het is sowieso een enorme blamage voor de Israëlische regering.’

Dat stelt ook historicus Bart Wallet (Universiteit van Amsterdam). ‘De beelden zijn vreselijk, en de inlichtingendiensten hebben dit helemaal gemist. In Israël wordt de vergelijking al getrokken met de Yom Kippoer-oorlog (op 6 oktober 1973, red.). Ook toen werd Israël onverwacht overvallen tijdens een feestdag.’

March of the Eagles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• defiant
  • Laatst online: 09:03

defiant

Moderator General Chat
Het opvallende is natuurlijk dat dit gebeurd nu Israël de banden aanhaalt met Saudi-Arabië
Historisch akkoord tussen Israël en Saudi-Arabië dichtbij
Israël en Saudi-Arabië staan 'op de drempel' van een historisch akkoord. Dat zei de Israëlische premier Benjamin Netanyahu in een toespraak tot de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties.

De Saudische kroonprins Mohammed bin Salman zei gisteren iets soortgelijks in een interview met Fox News. "Elke dag komen we dichter tot een genormaliseerde relatie met Israël," zei hij tegen de Amerikaanse tv-zender. "De grootste historische deal sinds het einde van de Koude Oorlog," noemde hij het naderende akkoord.
Dit zou de machtsbalans in het M-O toch meer richting Israel en Saudi-Arabië doen kantelen, en Saudi-Arabië is weer geen vrienden met Iran. En zoals bekend steunt Iran hezbollah en de Palestijnse zaak in het algemeen tegen Israël.

Zo'n kanteling van macht zou een aanleiding kunnen zijn voor een conflict. Een Israëlische actie provoceren kan de relatie met Saudi-Arabië onder druk zetten, met uitstel of zelfs afstel.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Don Quijote schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:54:
[...]
Ik merk dat ik hier gewoon boos van word. We zien hamas op deuren kloppen en burgers in koele bloede executeren. En vervolgens de lijken door de straat paraderen. Kinderen en vrouwen. En jij vraagt je af waarom mensen schande spreken? En noemt het nog hypocriet ook.
Ik snap dat jij hier boos van wordt. Je begrijpt namelijk niet waar ik met mijn post op doel.
Don Quijote schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:54:
[...]
Als we hier niet meer met afkeer op reageren zijn we echt verloren.
Absoluut. Ik moedig ook helemaal nergens aan dit niet te doen of juist te juichen voor de gruwelijkheden die we zien. Wat ik wel aandraag is dat die afkeer die opgeroepen wordt vaak wel selectief is afhankelijk van de dader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenw
R.van.M schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:33:
[...]

Als t mogelijk zijn was dat al lang gebeurd. Probleem is dat de meeste hamas strijders niet in een open veld herkenbaar staan.

Ze zitten in dichtbevolkte gebieden zonder herkenbare kleding. Welke van de 100 mensen daar moet je dood maken.

Daarnaast zorgt het vermoorden van mensen er ook voor dat nieuwe mensen zich aansluiten bij hamas om terug te vechten
*knip* reageer s.v.p. constructief en inhoudelijk, dit voegt niets toe.

[ Voor 18% gewijzigd door defiant op 07-10-2023 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Kist schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:02:
[...]
Daarbij vind ik wijzen naar ja maar eerder deed die partij dit en die partij dat vrij zinloos

En het whataboutism even laten voor wat het is.
Nou, nee. Hij is juist heel relevant. Zie de reacties wereldwijd, en ook de activiteit in dit topic. Die verschillen nou eenmaal afhankelijk van wie op dat moment dader of slachtoffer zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kist
  • Nu online
tuinïnen schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:17:
Zijn inmiddels ook beelden van fpv drones en manpads dus bewapening vanuit andere landen lijkt mij duidelijk. Ongetwijfeld Iran. Zeker aangezien Israël inmiddels de banden met de Saudis heeft aangehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Kist schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:42:
[...]

Zijn inmiddels ook beelden van fpv drones en manpads dus bewapening vanuit andere landen lijkt mij duidelijk. Ongetwijfeld Iran. Zeker aangezien Israël inmiddels de banden met de Saudis heeft aangehaald.
Dat lijkt mij wel duidelijk. Iran en Saudi kunnen elkaar niet luchten, en een tegemoetkoming van Saudi en Israel zal Iran alleen maar drijven tot meer bewapenen van Hamas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
rik86 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:26:
Zou mij ook niets verrassen als Israël dit aangrijpt om enorme stukken Palestijns gebied te annexeren;
denk alleen niet dat ze de Gazastrook gaan bezetten, daar wonen nu zo’ 2,4 miljoen inwoners, een van de dichtstbevolkte gebieden ter wereld; dat is geen fijne plek om te bezetten, helemaal gezien de haat richting Israël. Hoogstens t gebied nog meer afgrendelen van de buitenwereld. Wat de woede van de inwoners richting Israël alleen maar verder versterkt
En wat leidt tot meer geweld jegens Israel, wat leidt tot meer geweld jegens Palestijnen. The cycle continues.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kist
  • Nu online
JeroenNietDoen schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:40:
[...]

Nou, nee. Hij is juist heel relevant. Zie de reacties wereldwijd, en ook de activiteit in dit topic. Die verschillen nou eenmaal afhankelijk van wie op dat moment dader of slachtoffer zijn.
Wat voor meerwaarde zit er in je whataboutisme vindt jij dan? Wat voegt het toe? Het lijkt alsof je wil zeggen dat we vooral onze mond moeten houden want in jouw perceptie doen we dat ook bij misstanden van de andere partij? Dus als Rusland Oekraïne platbombardeert moeten we ook onze mond houden want het westen gooide Dresden plat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
JeroenNietDoen schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:40:
[...]

Maar dat vind ik wel verklaarbaar. Omdat het conflict asymetrisch is, is het en makkelijker voor Israel om burgerslachtoffers te vermijden en is er weinig noodzaak om als eerste toe te slaan - en als ze wel toeslaan, dan weten ze in ieder goed de indruk te wekken dat hun doelwitten voor militair/ terroristen zijn.
Als Hamas daar dan op reageert, vallen er burgerslachtoffers, als dat er meerdere zijn (wat als Israel de 1e klap uitdeelt vaak niet zo is), dan reageert de publieke opinie daar sterk op.

Daar reageert Israel dan weer op, wat meestal tot nog meer burgerslachtoffers aan de Palestijnse zijde lijdt, maar dan is het conflict al niet nieuw meer en het is 'maar' een reactie op de eerdere burgerslachtoffers aan Israelische zijde.

En het feit dat Palstijnen massaal juichend de straat op lijken te gaan bij burgerslachtoffers en Israeliers niet en we ons als westen meer identificeren met Israel, want een westers ontwikkeld land, helpt dan ook niet mee in de reactie op dit conflict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
JeroenNietDoen schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:47:
[...]

En wat leidt tot meer geweld jegens Israel, wat leidt tot meer geweld jegens Palestijnen. The cycle continues.
dat is ook wat zo verdrietig is aan deze situatie, het is uitzichtloos. En ook niet meer oplosbaar vrees ik. Of nou ja, je zou een VN-vredesmacht moeten positioneren tussen Israel en de gazastrook en Israel en de Westelijke jordaanoever, het grensverkeer voor de komende 30 jaar of zo volledig moeten verbieden én alle hardliners aan beide kanten levenslang in de gevangenis zetten.

Misschien dat dan over 30 jaar er 1 staat van gemaakt kan worden, waarbij alle inwoners gelijkwaardig zijn. Want een 2-statenoplossing zie ik sowieso echt nooit meer gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Kist schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:49:
[...]
Het lijkt alsof je wil zeggen dat we vooral onze mond moeten houden want in jouw perceptie doen we dat ook bij misstanden van de andere partij?
Het lijkt inderdaad. Lees je zin nog eens goed, draai het dan eens om.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:51
Als je ziet hoe die gijzelaars de Gaza worden ingereden (dood en levend) en hoe bizar veel mensen daar bij staan te feesten, spugen slaan en te allah akbarren zou je bijna zeggen.*knip laat dit s.v.p, achterwege.

Natuurlijk zijn de Israeli's geen lieverds in hun reacties om Hamas aanvallen, maar de tering zeg. Wat een beesten.

[ Voor 16% gewijzigd door defiant op 07-10-2023 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
rik86 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:50:
[...]
is het en makkelijker voor Israel om burgerslachtoffers te vermijden
Vermijden? *proest*

6400+ dode, en 150K+ gewonde, Palestijnen sinds 2008. Bron VN: https://www.ochaopt.org/data/casualties

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenNietDoen op 07-10-2023 12:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Laatst online: 23:02

Don Quijote

El Magnifico

JeroenNietDoen schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:37:
[...]

Ik snap dat jij hier boos van wordt. Je begrijpt namelijk niet waar ik met mijn post op doel.
Ik begrijp precies waar je op doelt. Ik vind alleen whataboutism’s in de basis al een zwaktebod in elke discussie, maar terwijl de lijken nog door de straten worden geparadeerd zijnde jachttrofeeën er mee op de proppen komen is gewoonweg onfatsoenlijk.

Helaas is het in de huidige tijd de reflex, alleen nog krampachtig whataboutism’s spuien zodat je vervolgens wat er aan de hand is kan negeren. Of het nou een vegan aanspreken is op die keer dat ze toch gaan vliegen; of het na de inval van Rusland in Oekraïne direct beginnen over de nazi sympathien van een deel van het Azov battalion. Etc. Etc.

En jij doet lekker mee in die lijn. Proficiat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
LZ86 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:57:
Als je ziet hoe die gijzelaars de Gaza worden ingereden (dood en levend) en hoe bizar veel mensen daar bij staan te feesten, spugen slaan en te allah akbarren zou je bijna zeggen. Gooi maar wat clustermunitie erop. het zijn ook alleen maar mannen.
Ik verwacht eigenlijk ook dat dat vanaf vandaag gaat gebeuren. Israel gaat heel hard huishouden, met exact hetzelfde bijltje als waar deze lui mee hakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
JeroenNietDoen schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 12:03:
[...]

Ik verwacht eigenlijk ook dat dat vanaf vandaag gaat gebeuren. Israel gaat heel hard huishouden, met exact hetzelfde bijltje als waar deze lui mee hakken.
Mja, ik denk dat ze inderdaad de IDF n u wel een reden hebben gegeven om echt goed huis te gaan houden.

Afgrijselijke zooi daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
JeroenNietDoen schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 12:01:
[...]

Vermijden? *proest*

6400+ dode, en 150K+ gewonde, Palestijnen sinds 2008. Bron VN: https://www.ochaopt.org/data/casualties
Ja, maar die vallen bijna altijd als reactie op burgerdoden die aan Israelische kant zijn gevallen. Dus een reactie. En dan is het conflict al minder nieuws, dus minder reactie vanuit de wereld. En het is terugslaan, dus ook minder reactie vanuit de wereld.

Dus wat mij betreft prima verklaarbaar. Praat 't niet goed uiteraard, maar ik kan 't wel logisch beredeneren dat 't zo is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Don Quijote schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 12:03:
[...]
Helaas is het in de huidige tijd de reflex, alleen nog krampachtig whataboutism’s spuien zodat je vervolgens wat er aan de hand is kan negeren.
Wegkijken van wat er aan de hand is wanneer het niet in je straatje past is anders niet beter. Maar hé, dan heb je je mond kunnen houden en viel het niemand op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:59

Wimo.

Shake and Bake!

JeroenNietDoen schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 12:03:
[...]

*knip* onnodig en provocerend

[ Voor 17% gewijzigd door polthemol op 09-10-2023 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Als je ziet hoe die gijzelaars de Gaza worden ingereden (dood en levend) en hoe bizar veel mensen daar bij staan te feesten, spugen slaan en te allah akbarren zou je bijna zeggen. Gooi maar wat clustermunitie erop. het zijn ook alleen maar mannen.

Natuurlijk zijn de Israeli's geen lieverds in hun reacties om Hamas aanvallen, maar de tering zeg. Wat een beesten.
Ik ben wel benieuwd in hoeverre er elders in de Arabische wereld sprake van vieringen is deze keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
Op 1 grenspost na zijn alle hamas doelen ook burgerdoelwitten geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-09 20:40
rik86 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:50:
[...]

En het feit dat Palstijnen massaal juichend de straat op lijken te gaan bij burgerslachtoffers en Israeliers niet en we ons als westen meer identificeren met Israel, want een westers ontwikkeld land, helpt dan ook niet mee in de reactie op dit conflict
Ik kan mij niet voorstellen dat ik de straat op ga om burgers in Baarle-Hertog te gaan doden. Ik kan mij dus niet zo eenvoudig identificeren aan een Palestijn. Simpelweg omdat ik niet kan begrijpen wat mijn motief zou zijn om tot een dergelijke daad te komen. Anderzijds kan ik mij wel inleven in de angst emotie van de Israëliërs. En dan maakt het uiterlijk van de mensen - die er net zo uit zien als ik - het voor mij, nog een stapje toegankelijker. Idem voor het conflict in Oekraïne overigens.

Het is zeer triest dat in deze het (vreedzame!) geloof gebruikt wordt voor zulke beestachtige daden :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Stomme vraag, maar heeft Israël iets van een wapen dat een dorp/stad volledig kan wegvagen?
Ik weet niet veel van wapens, maar dacht dat ze best wel wat hadden met hun samenwerking met Europese landen + US.

Dat bedoel ik niet als 'dat moeten ze doen', maar dat heeft natuurlijk wel gevolgen.
Weten jullie toevallig daar goede bronnen over?

Verder natuurlijk verschrikkelijk. Zag net op CNN twee kinderen helemaal in shock, en ook weer de verwoesting. Het is nooit weggeweest, maar dit zou nog weleens een grote oorlog kunnen worden (helaas).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• defiant
  • Laatst online: 09:03

defiant

Moderator General Chat
Modbreak:Graag even de aandacht voor het volgende:

We begrijpen dat een situatie als dit de nodige emoties oproept. Maar willen we willen de discussie hier graag inhoudelijk en constructief houden.

Reageer a.u.b. beheerst en terughoudend.

Dit topic is niet bedoelt als emotionele uitlaatklep, neem a.u.b. even pauze of ga iets anders doen als je geraakt wordt door dit conflict.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
rik86 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 12:05:
[...]

Ja, maar die vallen bijna altijd als reactie op burgerdoden die aan Israelische kant zijn gevallen. Dus een reactie. En dan is het conflict al minder nieuws, dus minder reactie vanuit de wereld. En het is terugslaan, dus ook minder reactie vanuit de wereld.

Dus wat mij betreft prima verklaarbaar. Praat 't niet goed uiteraard, maar ik kan 't wel logisch beredeneren dat 't zo is
Eh, das een beetje kort door de bocht. Alles is een reactie op elkaar daar. Van beide kanten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Het lijkt mij dat dit een uitvloeisel is van Ruslands invasie in Oekraïne: grote militaire operaties worden steeds meer genormaliseerd nu iedereen weet dat er niet écht wordt ingegrepen.

Azerbeidzjan in Nagorno Karabach, Servië en Kosovo die op de rand van een gewapend conflict staan, nu de grootste militaire operatie tegen Israël in 50 jaar. Dit is helaas een extreem zorgelijke globale trend, waarvan dit conflict niet het laatste zal zijn :(.

Over dit conflict: zonder hier een studie van gemaakt te hebben lijkt het me dat Hamas militair Israël absoluut niet aankan. De enige echte reden voor dit ‘offensief’ zal dus terreur / destabilisatie zijn?

Wellicht kan iemand meg meer kennis van de regio en de geschiedenis dit duiden..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenw
[...]

Vermijden? *proest*

*knip* dit soort generalisatie vragen om meer onderbouwing dan n=1.

[ Voor 35% gewijzigd door defiant op 07-10-2023 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
HollowGamer schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 12:09:
Stomme vraag, maar heeft Israël iets van een wapen dat een dorp/stad volledig kan wegvagen?
Ja, atoombommen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superkiwi
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:07

Superkiwi

Hoi doei

[...]

Vermijden? *proest*

De Israëlische IDF is één van de meest geavanceerde ter wereld, zij beschikken over precisiewapens die ook als zodanig worden ingezet.
Hamas moet het veelal doen met ongeleide projectielen zoals mortieren die ze vanuit (dicht bevolkte) gebieden op Israël afvuren. Van Hamas is het bekend dat zij de bevolking als levend schild gebruiken, wat het voor Israël onmogelijk maakt om bij een gerichte tegenaanval burgerslachtoffers te vermijden.

Dus ja, Israël poogt wel degelijk om burgerslachtoffers te vermijden. Dit in tegenstelling tot Hamas die hun raketten en mortieren lukraak op Israël afvuren.

"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik86
Ik weet niet veel van wapens, maar dacht dat ze best wel wat hadden met hun samenwerking met Europese landen + US.

Dat bedoel ik niet als 'dat moeten ze doen', maar dat heeft natuurlijk wel gevolgen.

Verder natuurlijk verschrikkelijk. Zag net op CNN twee kinderen helemaal in shock, en ook weer de verwoesting. Het is nooit weggeweest, maar dit zou nog weleens een grote oorlog kunnen worden (helaas).
Ja, kernwapens, maar die zullen ze niet inzetten in dit conflict. Conventionele wapens kunnen heel veel verwoesting aanricht. De grootste conventionele bommen zullen volgens mij een krater van tientallen meters slaan, maximaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Israel heeft naar schatting tussen de 80 en 400 nucleaire wapens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-09 15:16

Volgens de geruchten hebben ze kernwapens, maar dat ontkent Israël geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
JeroenNietDoen schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 12:11:
[...]

Eh, das een beetje kort door de bocht. Alles is een reactie op elkaar daar. Van beide kanten.
Ja, maar bij de uitbarstingen vallen serieuzere aantallen burgerdoden vaak eerst aan Israëlische zijde (en dat is dan wel vaak een reactie op provocatie vanuit Israël).

Dus israel komt daardoor relatief vaker als 1e slachtoffer in 't nieuws. En dan is 't nieuws en roept dat een reactie op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Als je ziet hoe die gijzelaars de Gaza worden ingereden (dood en levend) en hoe bizar veel mensen daar bij staan te feesten, spugen slaan en te allah akbarren zou je bijna zeggen.[mbr]*knip laat dit s.v.p, achterwege.[/mbr]

Nou ja, zag toevallig eergister een filmpje waar Palestijnse kinderen werden opgepakt, en daarna jaren werden vastgehouden voor het gooien van stenen.

Is het gooien van stenen goed? Nee, maar zonder (eerlijk) proces vastzetten en verhoren ook niet.
Er worden overigens niet alleen mensen opgepakt, het is vrij normaal dat daarbij kinderen worden beschoten, ook omstanders.

Israël doet ook zoals Rusland: ze claimen steeds meer land, door in de nacht de prikkeldraad en huizen in te nemen van de bevolking aan de overkant (no joke - opeens staat je huis of landgoed in Israël).

Beide partijen zijn geen 'lieverdjes', ze zitten al jaren elkaar (letterlijk) te bestoken.

Waar moet je voor kiezen? Geen idee, aan de andere kant heb ik niets met Hamas, etc. - maar aan de andere kant heb ik ook niets met deze praktijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Superkiwi schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 12:13:
[...]
Dus ja, Israël poogt wel degelijk om burgerslachtoffers te vermijden.
Ik betwijfel het. Als je het gedrag van IDF soldaten in bezette gebieden bekijkt, zoveel content van te vinden, jegens Palestijnen, geven die fuck all om burgerslachtoffers.

Die mensen haten elkaar zo verschrikkelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
rik86 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 12:15:
[...]
Ja, maar bij de uitbarstingen vallen serieuzere aantallen burgerdoden vaak eerst aan Israëlische zijde (en dat is dan wel vaak een reactie op provocatie vanuit Israël).

Dus israel komt daardoor relatief vaker als 1e slachtoffer in 't nieuws. En dan is 't nieuws en roept dat een reactie op.
Dat komt omdat de beelden wanneer IDF weer eens een Palestijns kind doodschiet, of een huis met de bulldozer platmaakt, die krijg je niet te zien op het nieuws. Dat zijn ook acties waarop reacties komen, en weer reacties komen. Beide zijden voeden elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Ik ben wel benieuwd wie er iets te winnen heeft bij de huidige situatie. Ik denk dat het Bibi/Likud meer in het zadel helpt (slecht voor de rechtstaat), maar Israël werd zoals gezegd verrast door de aanval.

In het westen lijkt de publieke opinie vooralsnog veroordelend richting Hamas te zijn. Ik kan me lastig voorstellen wat de rationale achter de aanval is, anders dan de hoop dat Israël straks internationaal veroordeeld wordt voor de hierop volgende vergeldingsacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
rik86 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 12:13:
[...]

Ja, kernwapens, maar die zullen ze niet inzetten in dit conflict. Conventionele wapens kunnen heel veel verwoesting aanricht. De grootste conventionele bommen zullen volgens mij een krater van tientallen meters slaan, maximaal
Maar waarom zouden ze die niet inzetten deze keer?
Ik bedoel, de taal die je leest is nu niet geruststellend hierin, denk dat ze het liefste dat hele land van de kaart zouden willen vegen (tenminste zo komt het over).

Daarvoor zijn toch deze kernwapens bedoeld toch?
Hebben ze zoiets als met USA destijds?

*knip* dit voegt niets toe

[ Voor 8% gewijzigd door defiant op 07-10-2023 12:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Bizar dit. Beelden van massa-executies, ontvoeringen, militanten die lukraak aan het schieten zijn, beelden waar de lijken verspreid liggen. Het lijkt massaal en gecoördineerd, en dan lees ik dat er "maar" 20 doden worden gemeld. Volgens mij gaat dit, met de komende reactie van Israël, uitdraaien op een dodental waar nog een aantal nullen achter komen te staan :/

Ik vermoed dat Israël uiteindelijk zal overgaan tot een bezetting van de hele Gazastrook, maar voor het zover is moeten ze hun eigen gebieden weer onder controle krijgen.

En dan die juichende Palestijnen. Het is te verklaren gezien de haat jegens Israël, maar uiteindelijk schieten ze zich hiermee in eigen voet. Dit gaat voor permanente veranderingen zorgen en die gaan niet in het voordeel uitpakken van de Palestijnen.

Edit, eigenlijk wat deze journalist ook zegt (draadje in tweet)

[ Voor 7% gewijzigd door RoD op 07-10-2023 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

RoD schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 12:23:
Bizar dit. Beelden van massa-executies, ontvoeringen, militanten die lukraak aan het schieten zijn, beelden waar de lijken verspreid liggen. Het lijkt massaal en gecoördineerd, en dan lees ik dat er "maar" 20 doden worden gemeld. Volgens mij gaat dit, met de komende reactie van Israël, uitdraaien op een dodental waar nog een aantal nullen achter komen te staan :/

Ik vermoed dat Israël uiteindelijk zal overgaan tot een bezetting van de hele Gazastrook, maar voor het zover is moeten ze hun eigen gebieden weer onder controle krijgen.

En dan die juichende Palestijnen. Het is te verklaren gezien de haat jegens Israël, maar uiteindelijk schieten ze zich hiermee in eigen voet. Dit gaat voor permanente veranderingen zorgen en die gaan niet in het voordeel uitpakken van de Palestijnen.
Wat is een goede Reddit om eea te volgen?

Berichtgeving NL media kwam traag op gang zeg. GeenStijl was er het snelst hij vandaag leek het

[ Voor 4% gewijzigd door Deruxian op 07-10-2023 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toonen1988
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02:52

Ik heb zojuist beelden gezien van een jong meisje, dat half naakt dood achter op een pick-up ligt terwijl mensen aan het feesten zijn en "Allahoe Akbar" roepen. Hou oud zal ze zijn, misschien nog niet eens 18. Ze rijden haar rond als een soort van "trophy".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Superkiwi schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 12:13:
[...]

Dus ja, Israël poogt wel degelijk om burgerslachtoffers te vermijden. Dit in tegenstelling tot Hamas die hun raketten en mortieren lukraak op Israël afvuren.
Door bijvoorbeeld 15 minuten van tevoren op te bellen met de boodschap dat jouw appartementengebouw zo meteen tegen de vlakte gaat middels zo een precisieraket omdat volgens hun een keer een terrorist op de koffie is geweest daar?

We hebben helaas vaak genoeg gezien hoe makkelijk ze omgaan met het doden van bystanders en het actief verdoezelen daarvan.

[ Voor 10% gewijzigd door fsfikke op 07-10-2023 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-09 00:38
HollowGamer schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 12:23:
[...]

Ik bedoel, de taal die je leest is nu niet geruststellend hierin, denk dat ze het liefste dat hele land van de kaart zouden willen vegen (tenminste zo komt het over).

*knip*
Je bent niet serieus toch ? Je vraag is oprecht waarom ze geen kernwapens in zouden zetten nu ? |:(

[ Voor 10% gewijzigd door defiant op 07-10-2023 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Deruxian schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 12:25:
[...]

Wat is een goede Reddit om eea te volgen?

Berichtgeving NL media kwam traag op gang zeg. GeenStijl was er het snelst hij vandaag leek het
Ik volg mijn eigen X lijst. Die is gemaakt voor de russische invasie in Oekraïne, maar het gaat daar nu vooral over Israël https://twitter.com/i/lists/1547858120017268736

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Skybullet schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 12:26:
[...]

Je bent niet serieus toch ? Je vraag is oprecht waarom ze geen kernwapens in zouden zetten nu ? |:(
Ja, is dat een gekke vraag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superkiwi
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:07

Superkiwi

Hoi doei

[...]
Het hebben van kernwapens dient enkel als afschrikking. Geen enkel land zal het in zijn hoofd halen om ze in te zetten, daarvoor zijn de gevolgen en vooral de (internationale) belangen veel te groot.

"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

[...]

*knip*
Omdat sinds de Tweede Wereldoorlog iedere kernmacht heeft geconcludeerd dat kernwapens meer effect hebben als je ze niet inzet. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door defiant op 07-10-2023 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toonen1988
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02:52
Superkiwi schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 12:27:
[...]

Het hebben van kernwapens dient enkel als afschrikking. Geen enkel land zal het in zijn hoofd halen om ze in te zetten, daarvoor zijn de gevolgen en vooral de (internationale) belangen veel te groot.
Waarom is het toch gebeurt? Of ben je Japan vergeten? Juist door de atoombommen te gebruiken, heeft America de conflict tussen America en Japan juist beëindigd. Maar dit conflict in Isreal is te "klein" om kernwapens in te zetten.

Zelfs in Ukraine wat een veel groter schaal is, zijn nog geen kernwapens ingezet, zelfs nog niet eens tactical nukes.

[ Voor 15% gewijzigd door Toonen1988 op 07-10-2023 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
die gaan niet in het voordeel uitpakken van de Palestijnen.
Dat zijn ze al zo'n 70ish jaren gewend denk ik zo. Dat is daar status quo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dat heet JAQing off (just asking questions). Het is een vorm van trollen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Toonen1988 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 12:30:
[...]

Waarom is het toch gebeurt? Of ben je Japan vergeten? Juist door de atoombommen te gebruiken, heeft America de conflict tussen America en Japan juist beëindigd.
Met kanttekening dat toen de VS de enige was met die wapens. Nu hebben veel meer landen ze en is het risico dat je een kettingreactie ontketent. En dat is dus juist waarom tegenwoordig het hebben van kernwapens de meerwaarde is, niet het daadwerkelijk inzetten. Op dat moment heb je namelijk al verloren, iedereen trouwens.
Pagina: 1 ... 21 ... 34 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We begrijpen dat een situatie als dit de nodige emoties oproept. Maar willen we willen de discussie hier graag inhoudelijk en constructief houden.

Reageer a.u.b. beheerst en terughoudend.

Dit topic is niet bedoelt als emotionele uitlaatklep, neem a.u.b. even pauze of ga iets anders doen als je geraakt wordt door dit conflict.

Daarnaast:
• Geen vergelijkingen met andere regimes/gebeurtenissen.
• Specifiek: Geen vergelijkingen met het apartheidsregime in het verleden van Zuid-Afrika.
• Gebruik je een kwalificatie, onderbouw die dan altijd met betrouwbare bronnen.
• Beschouw de discussie niet als een soort strijdveld dat gewonnen moet worden, de discussie hier in Nederland is van geen enkele invloed op het conflict zelf.
• Geen discussie over kernwapens zonder concrete (!) aanleiding en onderbouwing.
• Geen schokkende beelden posten.
• Geen generalisaties over bevolkingsgroepen of geografische regio's.
• Geen oproepen tot geweld of suggesties tot moord op groepen.
• Geen whataboutisms
• Geen drogredenaties.
• Geen racisme.