Karel V schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 00:28:
[...]
Volgens mij mis je het punt dat ik reageer op een bepaalde uitspraak. Je haakt in op een deel van mijn opmerkingen en je hebt daar een andere visie op.
Dat is mooi en je vraagt om verduidelijking. Daar wil ik best op reageren. Daarnaast kom je met je betoog over jouw visie op het ontstaan van de staat Israël.
Er is geen "visie" in het beschrijven van geschiedenis en zeker niet als jij besluit een alternatief verhaal op te hangen met een arbitrair moment om je alternatieve verhaal waarde te geven waarbij je keer op keer expliciet feiten negeert.
Veel is gewoon terug te lezen in de links die ik meegeef.
Absoluut niet. Je centrale "Israel is erkend vanwege de Holocaust" en "het probleem komt door de plannen van de UN" is in de links die je meegeeft niet te lezen en je selectief quoten is terecht ook al aangesproken.
Nationalisme is een vorm van zelfbescherming. Nationalisme en achterstelling sluiten elkaar niet uit, ze versterken elkaar.
En zelf je eigen definities verzinnen om je alternatieve geschiedenis te stutten gaat hem ook niet worden.
Zonder progroms en zonder holocaust was er niet zo'n internationale erkenning gekomen, nee.
Het negeren van de verdragen en plannen in het Interbellum is hier letterlijk het ontkennen van de realiteit. Je kan hoog en laag springen, de historische feiten ondersteunen je verhaal niet. De internationale erkenning van het Joodse recht op een thuis waarbij Engeland als grootmacht een grote rol speelde
gaat vooraf aan de Holocaust. En de mensen achter die ideeën, plannen en financiering waren geen slachtoffers van pogroms, maar Europese bankiers en staatsmannen van Joodse afkomst.
Hebben zij last gehad van Antisemitisme? Uiteraard, het zal ook echt wel hun ideeën hebben beïnvloed.
Die stemming is sterk beïnvloed door de shock van de holocaust. Zoals de aanwezigheid van Joodse groepen in Palestina sterk beïnvloed is door de progroms en de eeuwenlange achterstelling van Joden in Europa.
Het eerste is al een heel ander verhaal, natuurlijk heeft de Holocaust enige invloed gehad, al was dat zoals ik al heb geduid vooral NA de daad, veel minder vooraf.
Omdat je door hebt dat je verhaal als hoofdreden geen stand houdt draai je hem. Maar de sterke beïnvloeding is niet alleen vaag, je hebt nog steeds geen bewijs aangegeven en je weigering om de eerder League of Nations verklaringen te duiden om dat die je verhaal onderuit schoffelen houdt gewoon geen stand. Net zo min dat de sterke Amerikaanse Joodse Lobby in 1948 een oorsprong heeft vanuit de Holocaust. Heeft het de gemoederen beïnvloed? Natuurlijk, maar dat is een stuk genuanceerder.
Nogmaals, dit is geen visie verhaal waarbij je alles bij elkaar mag fantaseren.
Verder Pogroms=/= Holocaust. We kunnen ook stellen dat de aanwezigheid van de Joodse groepen een gevolg is van de ontbinding van het Ottomaanse rijk, de invloed van de Engelse regering (zie ook Benjamins Disraeli's proto--Zionistische invloed), etc. etc.
Ik snap dat het vervelend is dat je hier op de feiten bent aangesproken, maar door definities en doelpalen te gaan verschuiven wordt het hem niet.
Prima, als je mij jouw woorden in de mond legt in plaats van te vragen wat ik bedoel. Dan zijn we snel uitgesproken.
Als ik jouw post niet op de feiten mag beoordelen wordt het inderdaad lastig. Ik ga niet een "moderne dans" holistische interpretatie doen.
Wat echt bijzonder is dat hij dit geeft als validatie.... ???
Natuurlijk, maak iemand belachelijk. Dan heb je altijd gelijk. Je vraagt me waar het staat dat een volk recht heeft op zelfverdediging en vervolgens maak je dat belachelijk door te stellen dat Israël toen nog geen lidstaat van de V.N. was, alsof ik dat daarmee beweer. Je legt me woorden in de mond die ik niet gebruik en je doet alsof je voor iedereen spreekt. Dit vind ik geen fijne manier van gedachten uitwisselen en ik ga er ook niet in mee.
Sorry, als ik een stelling heb over stemrecht in Engeland en ik kom daarop met de kieswet van Finland aanzetten ga jij toch ook verbijsterd reageren?
De artikelen die jij noemt hebben niets te maken met de stichting van de staat van Israel.
Kijk ik weet dat ik een vervelende jongen ben op het moment dat je een alternatieve geschiedenis neerzet, maar ik hoop dat je wel snapt dat dat vooral komt omdat je verhaal inhoudelijk zo lek als een mandje is. Je ideeën achter de ontstaansgeschiedenis van Israel kloppen gewoon niet.
Het is niet vanwege de Holocaust, het is niet primair als tegenreactie op Antisemitisme, de huidige problematiek is niet primair ontstaan omdat de UN in 1948 een slecht plan heeft gemaakt.
Hebben die dingen een rol gespeeld, natuurlijk, maar vooral aan de zijlijn, de vorming van Israel is hand in hand gegaan met Zionisme en geëmancipeerde Joden uit de Europese elite. Dat de Arabieren en zeker de Palestijnen die connectie misten heeft ze op dat punt behoorlijk gehinderd.
Wat jij neerzet is opvallend dicht bij de lijn:
"Israël is ontstaan als noodzakelijke bescherming tegen antisemitisme" waarmee ook maar meteen elke handeling van de staat Israël wordt geïnterpreteerd als reactie op Antisemitisme. En omdat Antisemitisme slecht is, is kritiek op Israël slecht
De realiteit is aanzienlijk anders. Ook zonder de Holocaust was de kans dat we een Joodse staat hadden gekregen heel groot. De vorming van Israël was vooral een afspiegeling van de situatie in de regio (wie heeft de wapens en de organisatie) en was al gevestigd voor WO2. Je ziet ook gewoon dat in allerlei vooroorlogse plannen er langzaam richting de contouren die we nu zien wordt gewerkt (inclusief de één staat/twee staten discussie).
De externe plannen hebben echter vooral weinig waarde. Om Ben Gurion maar aan te halen:
"We will fight the White Paper as if there is no war, and fight the war as if there is no White Paper."
De UN had plannen kunnen maken tot de stapel het plafond had bereikt, de stichters van de staat Israël hadden er (terecht) maling aan. En voor de duidelijkheid; de Arabieren dachten er op dat punt precies hetzelfde over.
[
Voor 13% gewijzigd door
roffeltjes op 09-06-2021 10:19
]