Ik heb de afgelopen week verschillende malen grafiekjes voorbij zien komen over hoe de slachtoffers in Gaza zich verhouden tot de demografie. Vandaag werd er op de Facebookpagina van "bring back our boys" (opgericht toen de 3 jongens ontvoerd waren maar nog niet bekend was dat ze vermoord waren)
deze spreadsheet gepost. De persoon in kwestie geeft met een linkje aan wat hij als bron gebruikt, het zijn slachtofferlijsten, zie
hier voor een beschrijving van de organisatie die ze uitgeeft.
Wat je kunt zien is dat zich onder de slachtoffers vooral mannelijke twintigers bevinden. Onder de aanname dat de meeste personen in die bevolkingsgroep strijders zijn (of dat zo is is betwistbaar, dat snap ik, maar volgens mij is dat niet objectief te achterhalen) kom je tot een 42% burgerslachtoffers. Dat schijnt een erg goede prestatie te zijn voor een leger en de IDF lijkt in dit licht goed aan z'n doelstelling te voldoen zo min mogelijk burgerslachtoffers te maken, ook als je bedenkt dat dit om
alle doden gaat, inclusief doden die vallen door mislukte raketlanceringen door Hamas en dergelijke. Tot zover "management by spreadsheet" over dode mensen

.
De vraag die mij het meeste bezighoudt is hoe het verder moet nadat deze oorlog is afgelopen. Ik herinner me van ruim 4 jaar geleden namelijk de Gazavloot en de daarop volgende internationale druk op Israël om meer goederen in Gaza toe te laten. Ik herinner me daarbij nog de verontwaardiging dat er ook restricties op bouwmaterialen waren. Wat nu blijkt is dat Hamas flink bezig is geweest met
tunnels bouwen, en daarbij ook ondergrondse bunkers. De IDF kreeg het idee dat die tunnels niet alleen voor smokkel waren bedoeld, maar ook om een grondoffensief tegen Israël te faciliteren.
Het dilemma dus:
- In het ideale geval richt Gaza zich op de ontwikkeling van z'n economie zodat de inwoners perspectief hebben en worden daarbij van buitenaf geen beperkingen opgelegd aan wie/wat het gebied in en uit mag.
- Ik denk echter niet dat Israël trek heeft om beperkingen los te laten. Ik heb het nog niet gezegd zien worden, maar dat Hamas bouwmaterialen heeft gebruikt voor militaire infrastructuur en er daarnaast zoveel wapens in Gaza zijn binnengekomen is eerder een argument om de boel verder op slot te zetten om herhaling van raketbeschietingen op Israël te voorkomen.