Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

EddoH schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 15:57:
Eens. Wellicht te fel gereageerd. Excuses.

Nee: zolang de netbeheerder niet eist dat hij vervangen wordt kun je hem lekker laten hangen. Afgekeurd is hij sowieso in een installatie met PV. Ik weet dat jij een onderscheid tussen ongeschikt en afgekeurd maakt, maar dat onderscheid is iets wat jij zelf verzint.
Aanvaard. :)

Even voor mijn beeldvorming. Dat is toch hetzelfde? Het één houdt toch verband met het andere? De netbeheerder "eist" normaal gesproken pas dat de meter vervangen moet worden als deze op de afkeurlijst staat.

En "ongeschikte meter" is toch eigenlijk alleen een advies? Wel in een mooie brief verpakt, met veel termen en mooie volzinnen.

Dus dat zijn dan toch twee verschillende termen/zinnen/procedures/.. ?

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

MSteverink schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 16:17:
[...]

Ik citeer even een stukje voor je van https://www.agentschaptel...role-elektriciteitsmeters

[...]

Dus: als de meter niet op de afkeuringslijst staat, is de meter niet afgekeurd.
En wat is volgens jou nu dan effectief het verschil? Een ongeschikte meter moet worden vervangen, dat staat op dezelfde pagina als jij aanhaalt. Een afgekeurde ook.
Atomic2005 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 16:34:
[...]

Aanvaard. :)

Even voor mijn beeldvorming. Dat is toch hetzelfde? Het één houdt toch verband met het andere? De netbeheerder "eist" normaal gesproken pas dat de meter vervangen moet worden als deze op de afkeurlijst staat.

En "ongeschikte meter" is toch eigenlijk alleen een advies? Wel in een mooie brief verpakt, met veel termen en mooie volzinnen.

Dus dat zijn dan toch twee verschillende termen/zinnen/procedures/.. ?
Nee, dat is geen advies. De keuringsinstantie geeft aan dat de meter ongeschikt is. Dat betekent dat de netbeheerder hem mag vervangen als zij dit wensen.

Dit haalde ik aan omdat er meermaals, onterecht dus, hier wordt gesuggereerd dat een ferrarismeter gewoon een goedgekeurd meetapparaat voor teruglevering is als hij niet op de afkeurlijst staat.

Als de netbeheerder dus niet wil dat jij een ferraris gebruikt, dan staat de netbeheerder in zijn recht. Ook als hij niet op de afkeurlijst staat. Deze afkeurlisjt is namelijk alleen de lijst met meters die óók voor het meten van afgenenomen electriciteit afgekeurd zijn. De keuringsinstatie geeft aan dat ALLE ferrarismeters ongeschikt zijn in combinatie met terugleveren.

[ Voor 59% gewijzigd door EddoH op 04-07-2017 16:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

EddoH schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 16:38:
[...]

En wat is volgens jou nu dan effectief het verschil? Een ongeschikte meter moet worden vervangen, dat staat op dezelfde pagina als jij aanhaalt. Een afgekeurde ook.
Bij een afgekeurde meter krijg je een brief dat de meter vervangen moet worden omdat deze in een afgekeurde serie valt en daarom vervangen moet worden.

Een ongeschikte meter is een meter die technisch gezien prima werk (in de ogen van veel tweakers iig, want geen terugloopblokkering) en waarbij je een brief krijgt dat deze vervangen "moet" worden. Als je dan een belletje pleegt is dat niet meer verplicht, en kan de bestaande gewoon blijven hangen.

In mijn ogen zijn dat twee verschillende situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Atomic2005 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 16:43:
[...]

Bij een afgekeurde meter krijg je een brief dat de meter vervangen moet worden omdat deze in een afgekeurde serie valt en daarom vervangen moet worden.

Een ongeschikte meter is een meter die technisch gezien prima werk (in de ogen van veel tweakers iig, want geen terugloopblokkering) en waarbij je een brief krijgt dat deze vervangen "moet" worden. Als je dan een belletje pleegt is dat niet meer verplicht, en kan de bestaande gewoon blijven hangen.

In mijn ogen zijn dat twee verschillende situaties.
2 verschillende situaties wellicht wel, maar dat is puur en alleen aan de uitvoering van de netbeheerder te danken, en kan ook per netbeheerder verschillen. Als jij belt en ze zeggen dat je hem alsnog moet vervangen, dan ben je gewoon verplicht mee te werken. Dat wilde ik duidelijk maken, omdat hier soms wordt gesuggereerd dat je 100% in je recht staat als je dit weigert.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-09 10:19
EddoH schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 16:38:
[...]

Nou, dit citaat van https://www.consuwijzer.n...evering-van-elektriciteit
Welke meter moet u hebben voor teruglevering?

Ferraris-meter

Hebt u een gewone analoge meter (Ferraris-meter)? Dan wordt door de netbeheerder gecontroleerd of de meter geschikt is voor teruglevering. Uit deze controle kan komen dat de meter moet worden vervangen. Of dat u de Ferraris-meter mag blijven houden.
Het is dus aan de netbeheerder om die controle uit te voeren, niet aan het Agentschap. Het gaat daarbij om keuring van individuele meters, dus de geschiktheid van één meter zegt niets over de geschiktheid van de hele serie. En ten slotte bestaat de mogelijkheid dat de meter kan blijven. En dat is in tegenspraak met wat je hier
EddoH schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 09:32:
[...]

Tenzij je teruglevert. Alle ferrarismeters zijn afgekeurd bij gebruik van PV-panelen door Agentschap Telecom. Zie rest van dit topic / site van Agentschap Telecom.
beweert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
naar wie zou ik dat belletje moeten plegen om de draaimeter te behouden? Als ik mijn telnr doorgeef zoals in die mail is gevraagd, wordt ik ws gewoon gebeld door een monteur om een dag/tijdstip af te spreken. Ik denk niet dat weigeren daar gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

EddoH schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 16:45:
[...]

2 verschillende situaties wellicht wel, maar dat is puur en alleen aan de uitvoering van de netbeheerder te danken, en kan ook per netbeheerder verschillen. Als jij belt en ze zeggen dat je hem alsnog moet vervangen, dan ben je gewoon verplicht mee te werken. Dat wilde ik duidelijk maken, omdat hier soms wordt gesuggereerd dat je 100% in je recht staat als je dit weigert.
Inderdaad, ik zal ook altijd meewerken uiteraard. Want het is niet mijn meter.

Ik ben (zelf) niet per definitie tegen een slimme meter. Vind die slimme meter hier op de zaak prima, logging via P1 heel handig, en een hele leuke/handige tool om mijn sluipverbruik verder aan te pakken. Maar thuis hou ik mn draaischijf nog lekker. Tot ik of naar 3fase overstap, of mn meter afgekeurd word.

Het is meer dat ik wel van een discussie op basis van argumnten (edit: en feiten) hou :)

[ Voor 5% gewijzigd door Atomic2005 op 04-07-2017 19:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Notehoutelade schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 16:52:
naar wie zou ik dat belletje moeten plegen om de draaimeter te behouden? Als ik mijn telnr doorgeef zoals in die mail is gevraagd, wordt ik ws gewoon gebeld door een monteur om een dag/tijdstip af te spreken. Ik denk niet dat weigeren daar gaat werken.
Naar je netbeheerder.

Als dat Stedin is, is de volgende pagina relevant https://www.stedin.net/slimme-meter/oude-meter-behouden
En bij Enexis https://www.enexis.nl/con.../wilt-u-geen-slimme-meter

Zelf ben ik hier minder over te spreken;
Voor uw warmwatervoorziening heeft u een boiler die ’s nachts water opwarmt. Door een technische wijziging in ons netwerk, bieden wij de boilerschakeling in de toekomst niet meer op afstand aan zoals u gewend was.

Om het 's nachts opwarmen van het water in de toekomst te behouden, kunt u een schakelklokje laten plaatsen. Stedin biedt deze dienst niet aan. Op internet vindt u diverse aanbieders voor schakelklokken.

Uitzondering
In de provincie Utrecht bij klanten met een POS 43-kast worden wel schakelklokjes geplaatst door Stedin.
De schakelklok die wij in uitzonderingsgevallen plaatsen is van het type EG103 van het merk Hager. Deze heeft een lange levensduur. De schakelklok is uw eigendom. Mocht het in de toekomst nodig zijn om de schakelklok te vervangen, dan bent u hier zelf voor verantwoordelijk en zijn de bijbehorende kosten voor uw eigen rekening. De handleiding van uw type schakelklok vindt u op de website van de fabrikant www.hager.nl (type: EG103).
Ik heb geen POS 43 kast, maar wel een elektrische boiler. Morgen maar weer bellen naar Stedin of ze zo'n schakelklok meenemen en zo niet daarna naar m'n verhuurder bellen of zij de plaatsing van zo'n ding gaan betalen. Wat een feest weer.
EDIT: Netbeheerder Enexis plaatst zo'n schakelklok wel; https://www.enexis.nl/algemeen/boiler

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2017 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

MSteverink schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 16:51:
[...]

Nou, dit citaat van https://www.consuwijzer.n...evering-van-elektriciteit

[...]

Het is dus aan de netbeheerder om die controle uit te voeren, niet aan het Agentschap. Het gaat daarbij om keuring van individuele meters, dus de geschiktheid van één meter zegt niets over de geschiktheid van de hele serie. En ten slotte bestaat de mogelijkheid dat de meter kan blijven. En dat is in tegenspraak met wat je hier

[...]
Dat stuk van consuwijzer vind ik verwarrend. De netbeheerder gaat namelijk niet over de keuring van meetapparatuur. Wellicht dat ze wel individuele meters kunnen goedkeuren of afkeuren, maar in principe kunnen ze ook verwijzen naar wat het agentschap aangeeft.

Verder (van Agentschap Telecom):
Als een groep meters wordt afgekeurd, dan krijgt de metereigenaar ruim 1,5 jaar de tijd om die groep meters te vervangen. Pas als de meter na het verstrijken van de termijn niet is verwijderd komt deze op de lijst met afgekeurde meters. Het kan dus dus voorkomen dat een meter is afgekeurd, maar nog niet op de lijst staat.
Atomic2005 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 16:53:
[...]

Inderdaad, ik zal ook altijd meewerken uiteraard. Want
Het is meer dat ik wel van een discussie op basis van argumnten hou :)
Ik hou van feiten :P

[ Voor 15% gewijzigd door EddoH op 04-07-2017 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
Dat gaat niet om behoud van je oude draaischijfmeter, maar over weigeren van de slimme meter. Je kunt dan een digitale niet slimme meter krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Notehoutelade schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 18:14:
[...]
Dat gaat niet om behoud van je oude draaischijfmeter, maar over weigeren van de slimme meter. Je kunt dan een digitale niet slimme meter krijgen.
Het enige wat die meter slim maakt (volgens Stedin) is dat het ding de meterstanden iedere 2 maanden doorstuurt.

Je kan verzoeken deze communicatie uit te laten zetten, zodat het niet langer een slimme meter is.

Bij Stedin kan dit via https://www.stedin.net/slimme-meter/slimme-meter-uitlezen/

Iets wat ik direct ga doen na plaatsing v/d meter, niet voor niets zit d'r een P1 poort op.

Bij de Landis+Gyr SMR 5.0 ZMF110CCtFs2 CDMA die waarschijnlijk bij mij geplaatst gaat worden, gaat dan het AU (Administratief Uit) lampje branden, in plaats v/h STD (Standaard) lampje.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2017 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
Dat weet ik, maar je reageerde op mijn vraag wie bel ik om de draaimeter te houden :), dat werd ergens boven mij gesuggereerd als mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Notehoutelade schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 18:19:
Dat weet ik, maar je reageerde op mijn vraag wie bel ik om de draaimeter te houden :), dat werd ergens boven mij gesuggereerd als mogelijkheid.
Nog steeds naar je netbeheerder, want die regelt de plaatsing van die dingen.

En je mag 'm weigeren https://www.trouw.nl/home...me-energiemeter~a72628e1/

Als jouw meter op deze lijst staat https://www.agentschaptel...meters_-_at_website_0.pdf moet ie in de meeste gevallen vervangen worden, wegens onbetrouwbaar.
Staat de bij u geplaatste meter in de tabel, dan moet deze in de meeste gevallen door een erkende meetverantwoordelijkeworden uitgewisseld. De afkeur is gerelateerd aan de regionale meterbeheerder, het kan daarom voorkomen dat een metercode die in de lijst wordt genoemd niet is afgekeurd voor de meterbeheerder die in uw regio verantwoordelijk is.Als uw meter is afgekeurd, dan neemt uw meterbeheerder altijd zelf contact met u op om een afspraak voor een meterwissel te maken. U hoeft zelf geen actie te ondernemen.De meter wordt vervangen door de netbeheerder of een aannemer
En als je wilt weten wie je netbeheerder is, gebruik je deze site http://www.eancodeboek.nl/

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2017 19:01 . Reden: "in de meeste gevallen", het blijft wel de overheid. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
Aah cirkeltje is rond :P
De discussie voor mij ging er juist om dat het advies is je draaimeter (zo lang mogelijk) te houden, terwijl die ongeschikt is voor teruglevering ivm zonnepanelen.

[ Voor 77% gewijzigd door Notehoutelade op 04-07-2017 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:24
EddoH schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 14:36:
[...]

Dit soort opmerkingen blijft maar terugkomen, maar niemand neemt de moeite om even naar de site van Agentschap Telecom (de autoriteit in dit geval) te gaan...

Nu, voor eens en voor altijd dan (en de laatste keer dat ik het noem), graag even uitklappen en volledig lezen. Zie in het bijzonder het dikgedrukte stuk:

[...]

bron: https://www.agentschaptel...role-elektriciteitsmeters

Iedereen mag het hier niet mee eens zijn, maar dit is hoe het zit, dit is hoe de keurder het beoordeeld, dit is hoe er uitvoering mag worden gegeven aan het vervangen van meters.

Als de netbeheerder hie van wil afwijken en per meter wil keuren, of het wel wil toestaan, dan mag dat. Je kunt echter niet eisen dat je meter blijft hangen als de netbeheerder dit niet wil. Om bevenstaande reden.
Niet geschikt voor registratie (1000kWh geleverd ? Of 99000 gebruikt ?)terug levering...... Zolang je saldeert lever je niet terug.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-09 10:19
EddoH schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 17:39:
[...]

Dat stuk van consuwijzer vind ik verwarrend. De netbeheerder gaat namelijk niet over de keuring van meetapparatuur. Wellicht dat ze wel individuele meters kunnen goedkeuren of afkeuren, maar in principe kunnen ze ook verwijzen naar wat het agentschap aangeeft.

Verder (van Agentschap Telecom):

[...]
En dan vind je consuwijzer verwarrend? Dat citaat staat op dezelfde pagina als waarop
Mijn elektriciteitsmeter staat op de lijst met afgekeurde meters. Wat kan ik doen?

U moet zich eerst afvragen of de meter werkelijk op de lijst met afgekeurde meters voorkomt. U moet daarvoor kijken naar zowel het fabrikaat, het type, de metercode als het bouw- of revisiejaar. Als een van deze kenmerken niet overeenkomt met de kenmerken op de lijst, dan kunt u ervan uit gaan dat de meter niet is afgekeurd.
staat.

Ze spreken zichzelf dus tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

reneeke1970 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 19:20:
[...]

Niet geschikt voor registratie (1000kWh geleverd ? Of 99000 gebruikt ?)terug levering...... Zolang je saldeert lever je niet terug.
Je snapt best dat het over terugdraaien de meters gaat. En deze discussie is al eens gevoerd. Netto lever je misschien niet terug, op momenten over een dag wel. Sorry maar dit is een nogal nutteloos discussiepunt. Dat begrijp jij ook.
MSteverink schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 19:40:
[...]

En dan vind je consuwijzer verwarrend? Dat citaat staat op dezelfde pagina als waarop

[...]
staat.

Ze spreken zichzelf dus tegen.
Dat is inderdaad een stukje verwarrende en tegenstrijdige informatie. Goed gespot.

Het is natuurlijk wel zo dat de netbeheerder contact met je opneemt als de meter wel degelijk is afgekeurd maar niet op de lijst staat.
Er staat dus niet: als de netbeheerder zegt dat je meter is afgekeurd maar hij staat niet op de lijst is hij niet afgekeurd en dus nog goed ;)
Het gaat daar vooral om eigen initiatief en het daarbij dubbel checken van de gegevens: m.a.w, als je zelf denkt te zien dat je meter is afgekeurd. Maar het staat er wel heel krom inderdaad.

[ Voor 19% gewijzigd door EddoH op 04-07-2017 19:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

@EddoH @reneeke1970
Atomic pakt een bak popcorn er bij :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Dit allemaal met verbazing gelezen... Een draaischijfmeter die kan terug draaien is bij uitstek geschikt als je panelen hebt. Het ding saldeert alles automatisch voor de volle stroomprijs inclusief belasting, heffingen, precario, netbeheer... Alles. Het is dus zo dat je iedere kWh die teruggedraaid is virtueel niet hebt afgenomen. Dat doet geen enkele andere meter hem na. Dat de powers that be dat niet willen omdat het hun verdienmodel in gevaar brengt ligt voor de hand. Dat is de reden dat ze zeggen dat ie niet "geschikt" is voor teruglevering. Maar beter kan je dus niet hebben. En dus houden zolang ie niet op de afkeurlijst staat. En daarna vaak gewoon niet thuis zijn.

Of het "eerlijk" is om op deze manier het net en zijn infrastructuur als accu te gebruiken laat ik verder in het midden. Maar vanuit de optiek der panelenbezitter is de Ferraris het beste wat hem kan overkomen. Als straks de prijs van een kWh b.v. 1 euro is en de terug geleverde kWh vindt "men" 10 cent waard dan ben je de sjaak met je meter met meerdere telwerken. Met een Ferraris levert ie gewoon 1 euro op.

[ Voor 25% gewijzigd door Bart2005 op 04-07-2017 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Bart2005 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 20:20:
Dit allemaal met verbazing gelezen... Een draaischijfmeter die kan terug draaien is bij uitstek geschikt als je panelen hebt. Het ding saldeert alles automatisch voor de volle stroomprijs inclusief belasting, heffingen, precario, netbeheer... Alles. Het is dus zo dat je alles wat er teruggedraaid is virtueel niet hebt afgenomen. Dat doet geen enkele andere meter hem na. Dat de powers that be dat niet willen omdat het hun verdienmodel in gevaar brengt ligt voor de hand. Dat is de reden dat ze zeggen dat ie niet "geschikt" is voor teruglevering. Maar beter kan je dus niet hebben. En dus houden zolang ie niet op de afkeurlijst staat. En daarna vaak gewoon niet thuis zijn.
Dat is wel.een beetje erg complotdenken.
Ooit een draaischijfmeter tegengekomen die niet goed terugdraaide? Ik wel, meerdere. En nee, ik werk niet voor of bij een netbeheerder ;) En persoonlijk: ik hoop dat iedereen hier naast de draaischijfmeter ook andere meters heeft hangen om het ding te controleren. Ik zelf zou anders de gok in ieder geval niet nemen. Als ik teruglever, wil ik er ook voor krijgen wat het waard is.

Die dingen zijn niet ontworpen voor terugdraaien, en dus kun je ze tenzij je ze allemaal herkeurt, gewoon niet zomaar goedkeuren. Niet met (technisch) droge ogen in ieder geval. Als techneut gezien doet het agentschap gewoon hun werk.

[ Voor 9% gewijzigd door EddoH op 04-07-2017 20:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bart2005
EddoH schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 20:27:
[...]

Dat is wel.een beetje erg complotdenken.
Ooit een draaischijfmeter tegengekomen die niet goed terugdraaide? Ik wel, meerdere.
Mechanisch gezien maakt het helemaal niet uit welke kant ie opdraait. De rest is ruis en FUD. Men weet duidelijk niet goed hoe zo'n ding werkt. Het verhaal van "onnauwkeurigheid" komt uit een bepaalde koker.

[ Voor 43% gewijzigd door Bart2005 op 04-07-2017 20:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Bart2005 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 20:29:
[...]

Mechanisch gezien maakt het helemaal niet uit welke kant ie opdraait. De rest is ruis en FUD. Men weet duidelijk niet goed hoe zo'n ding werkt. Het verhaal van "onnauwkeurigheid" komt uit een bepaalde koker.
Heb je m'n post wel gelezen? Ik geef net aan dat ik het in de praktijk meerdere malen ben tegengekomen... Het ging om tientallen procenten. In het nadeel van de consument overigens.

[ Voor 7% gewijzigd door EddoH op 04-07-2017 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
EddoH schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 20:31:
[...]

Heb je m'n post wel gelezen? Ik geef net aan dat ik het in de praktijk meerdere malen ben tegengekomen...
Ik heb hem gelezen. Vandaar mijn reactie. En daar blijf ik bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Bart2005 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 20:32:
[...]

Ik heb hem gelezen. Vandaar mijn reactie. En daar blijf ik bij.
Nou, de klant was er in ieder geval heel blij mee dat het werd opgemerkt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-09 09:12
@Bart2005 over wiens "verdienmodel" heb je het nu? De netbeheerder is degene die goedkeurt en die heeft geen "verdienmodel". Zonder kwade bedoelingen mist je mening een beetje onderbouwing.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bart2005
blissard schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 20:37:
@Bart2005 over wiens "verdienmodel" heb je het nu? De netbeheerder is degene die goedkeurt en die heeft geen "verdienmodel". Zonder kwade bedoelingen mist je mening een beetje onderbouwing.
Sorry, dat is gewoon naïef. Iedereen heeft een verdienmodel. Dus zij ook. Het effect kan ook indirect zijn. Dus dat het een decreet is van andere partijen en zij daarin mee moeten en/of willen. Niet alles is een complot, dat klopt. Maar toch bestaat het fenomeen wel. Zij zijn moeilijk te herkennen, vooral vooraf.

Ik zeg dus niet dat het een complot is, ik ben daar niet zo van. Het is meer het gebrek aan duidelijkheid in die schrijvens en onduidelijke motieven. Of in ieder geval zeer onhandig gecommuniceerd op vele verschillende tegenstrijdige manieren. Verder verbaas ik me nogal over de "voorstanders" die er haast een halszaak van maken hier dat het moet en zal gebeuren. Zoveel energie als men daar insteekt...

Maar goed. Ik hou de Ferraris nog maar even. Zoals gezegd: beter bestaat niet vanuit de optiek der panelenbezitter. Laat ze toch. Waarom al die moeite om ze ervan proberen te overtuigen dat het ding de deur uit moet. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Bart2005 op 04-07-2017 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:35
Hier heb ik ook een brief gehad van Enexis dat de meter vervangen gaat worden, of ja dat willen ze komen doen. Er staat ook in dat ik de meter mag weigeren, moet daarvoor dan bellen naar één of ander telefoonnummer. Ben nog een beetje in dubio wat ik ga doen. Wilde sowieso de optie "automatisch" doorsturen achterwege laten. Het gaat dan om twee meters die van het gas en de elektra. Ze zouden ook onderling gekoppeld worden begreep ik, geen idee waarom dit is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Bart2005 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 20:51:
[...]

Ik zeg dus niet dat het een complot is, ik ben daar niet zo van. Het is meer het gebrek aan duidelijkheid in die schrijvens en onduidelijke motieven. Verder verbaas ik me nogal over de "voorstanders" die er haast een halszaak van maken hier dat het moet en zal gebeuren. Zoveel energie als men daar insteekt...

Maar goed. Ik hou de Ferraris nog maar even. Zoals gezegd: beter bestaat niet vanuit de optiek de panelenbezitter. Laat ze toch? Waarom al die moeite om ze proberen ervan te overtuigen dat het ding de deur uit moet. :)
Ik wil hier nog wel even op reageren, omdat ik me aangesproken voel :+
Van mij mag iedereen zijn draaischijfmeter houden als hij dat wil, en de instanties het prima vinden. Ik bedoel, ik lig er niet wakker van. Waar ik me alleen aan stoor is dat er nogal veel zomaar geroepen wordt in dit topic, zonder onderbouwing of bronvermelding. Ook tegen mensen die minder in de materie zitten.En soms met een felheid waar zelfs ik wat van kan leren. Het is meer dat ik tegen al die hear-say en technisch onjuist claims ageer, dan dat ik iedereen aan de digitale danwel slimme meter wil hebben.
CrystalViriS schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 20:58:
Hier heb ik ook een brief gehad van Enexis dat de meter vervangen gaat worden, of ja dat willen ze komen doen. Er staat ook in dat ik de meter mag weigeren, moet daarvoor dan bellen naar één of ander telefoonnummer. Ben nog een beetje in dubio wat ik ga doen. Wilde sowieso de optie "automatisch" doorsturen achterwege laten. Het gaat dan om twee meters die van het gas en de elektra. Ze zouden ook onderling gekoppeld worden begreep ik, geen idee waarom dit is.
Een slimme gas- en elektrameter wordt altijd gekoppeld, omdat de elektrameter als doorgeefluik (P1 poort voor de bewoner en GPRS voor de netbeheerders) van zowel de gas als elektra data dient.

[ Voor 24% gewijzigd door EddoH op 04-07-2017 21:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bart2005
CrystalViriS schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 20:58:
Er staat ook in dat ik de meter mag weigeren, moet daarvoor dan bellen naar één of ander telefoonnummer.
Dit is ook weer een typisch voorbeeld van het gebrekkige communiceren: men noemt dit "de negatieve optie". Daar wordt uitgegaan van dat je het ergens stilzwijgend mee eens bent zonder dat het je gevraagd is... Dat is niet fatsoenlijk en moet andersom. Of in ieder geval moet het op eenduidige manier mogelijk zijn om "ja" of "nee" te zeggen. "De negatieve optie" wordt vaak gebruikt door partijen met een belang. Bijvoorbeeld de Consumentenbond gruwelt van die tactiek en keurt die (terecht) af.

[ Voor 4% gewijzigd door Bart2005 op 04-07-2017 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:35
Bart2005 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 21:18:
[...]

Dit is ook weer een typisch voorbeeld van het gebrekkige communiceren: men noemt dit "de negatieve optie". Daar wordt uitgegaan van dat je het ergens stilzwijgend mee eens bent zonder dat het je gevraagd is... Dat is niet fatsoenlijk en moet andersom. Of in ieder geval moet het op eenduidige manier mogelijk zijn om "ja" of "nee" te zeggen. "De negatieve optie" wordt vaak gebruikt door partijen met een belang. Bijvoorbeeld de Consumentenbond gruwelt van die tactiek en keurt die (terecht) af.
Dit is waar, ik kreeg.. nou ik denk 4 (werk) dagen geleden één of andere pamfletje in een envelop in de brievenbus met daarop "binnenkort gaan we de meter vervangen". Ik dacht ohh nou ik zie wel of ik daar een afspraak voor wil inplannenof niet en of ik daar wel aan mee wil doen. Moet toch weer thuis blijven daarvoor én de stroom moet er een poos af dus wat ga je dan doen thuis? Vervolgens ligt er dus vier dagen erna al een nieuwe brief dat het de 10e (deze maand) al is. Er zijn genoeg mensen die in die tijdsspanne geen vrij kunnen krijgen op hun werk. Als ik op vakantie was geweest had ik de brief nooit op tijd gezien. Wat willen ze dan doen als ze aan een dichte deur staan? :X

edit: Owja.. het stomme vond ik wel, er stond in "als u toch stroom wilt hebben gedurende het vervangen dan moet u maar een arregaat huren bij de bouwmarkt". Niet in die woorden natuurlijk. Maar de klantvriendelijkheid straalt er vanaf..

[ Voor 8% gewijzigd door CrystalViriS op 04-07-2017 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:55

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Bart2005 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 21:18:
[...]
Bijvoorbeeld de Consumentenbond gruwelt van die tactiek en keurt die (terecht) af.
Maar ze sturen wel geregeld een aanbieding met aangehechte acceptgiro mee, iets waar ze bij anderen tegen protesteren.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Bart2005 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 20:20:
Als straks de prijs van een kWh b.v. 1 euro is en de terug geleverde kWh vindt "men" 10 cent waard dan ben je de sjaak met je meter met meerdere telwerken. Met een Ferraris levert ie gewoon 1 euro op.
Denk je nou echt dat dit gaat gebeuren?
Nooit gehoord van rechtsongelijkheid?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart2005
Freee!! schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 21:33:
[...]

Maar ze sturen wel geregeld een aanbieding met aangehechte acceptgiro mee, iets waar ze bij anderen tegen protesteren.
Dat is geen "negatieve optie". Die acceptgiro is "handig". Je kunt hem gewoon negeren zonder gevolgen.

Dit is de omschrijving van pensioenwoordenboek voor de duidelijkheid:

Een negatieve optie houdt in dat u iets aangeboden krijgt, waaraan u gebonden bent, tenzij u binnen een bepaalde termijn laat weten niet met het aanbod akkoord te gaan.

Die termijn en de mogelijkheden tot verzet worden altijd eenzijdig door de aanbieder bepaald. Ook dat is niet netjes en onredelijk bezwarend.

[ Voor 10% gewijzigd door Bart2005 op 04-07-2017 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
klump4u schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 21:40:
[...]

Denk je nou echt dat dit gaat gebeuren?
Nooit gehoord van rechtsongelijkheid?
Het behoort zeker tot de mogelijkheden. Welke "rechtsongelijkheid" heb je dan op het oog eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:56
CrystalViriS schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 21:32:
[...]

Dit is waar, ik kreeg.. nou ik denk 4 (werk) dagen geleden één of andere pamfletje in een envelop in de brievenbus met daarop "binnenkort gaan we de meter vervangen". Ik dacht ohh nou ik zie wel of ik daar een afspraak voor wil inplannenof niet en of ik daar wel aan mee wil doen. Moet toch weer thuis blijven daarvoor én de stroom moet er een poos af dus wat ga je dan doen thuis? Vervolgens ligt er dus vier dagen erna al een nieuwe brief dat het de 10e (deze maand) al is. Er zijn genoeg mensen die in die tijdsspanne geen vrij kunnen krijgen op hun werk. Als ik op vakantie was geweest had ik de brief nooit op tijd gezien. Wat willen ze dan doen als ze aan een dichte deur staan? :X

edit: Owja.. het stomme vond ik wel, er stond in "als u toch stroom wilt hebben gedurende het vervangen dan moet u maar een arregaat huren bij de bouwmarkt". Niet in die woorden natuurlijk. Maar de klantvriendelijkheid straalt er vanaf..
Nadat de installateur langs is geweest voor het vervangen van de energiemeter en voor een dichte deur heeft gestaan ontvang je een brief om alsnog een afspraak te maken voor het gratis laten vervangen van de energiemeter. In deze brief staat ook als je verzuimd een afspraak te maken en later toch een slimme meter wil laten installeren dit dan niet meer gratis is. Ook kan je als je zelf niet vlot op deze brief reageert daarna nog een telefoontje van de installateur verwachten om alsnog een nieuwe afspraak in te plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Bart2005 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 21:43:
[...]

Het behoort zeker tot de mogelijkheden. Welke "rechtsongelijkheid" heb je dan op het oog eigenlijk?
Dat mensen die een digitale of slimme meter hebben niet hadden kunnen kiezen voor een ferraris die automatisch saldeert.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Bart2005 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 21:43:
[...]

Ik denk niet dat er ook maar iemand in Nederland akkoord gaat met een stelsel waarbij iemand met een andere meter dan zijn buurman meer gaat betalen bij hetzelfde verbruik of teruglevering :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart2005
klump4u schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 21:48:
[...]

Dat mensen die een digitale of slimme meter hebben niet hadden kunnen kiezen voor een ferraris die automatisch saldeert.
Niemand heeft kunnen kiezen voor de Ferraris. Die hadden ze al.

De mogelijkheden zijn onbeperkt, daar ga ik vanuit. Bijna alles wat een mens kan bedenken kan gebeuren (op dit gebied) en sommige dingen zullen gebeuren. Alleen als het gebeurt dan ben je "locked in". Ik hou liever iets te kiezen zolang dat nog kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart2005
EddoH schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 21:49:
[...]

Ik denk niet dat er ook maar iemand in Nederland akkoord gaat met een stelsel waarbij iemand met een andere meter dan zijn buurman meer gaat betalen bij hetzelfde verbruik of teruglevering :)
Dat is al zo. En verder nog niets gehoord van oproer of protest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Bart2005 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 21:55:
[...]

Dat is al zo. En verder nog niets gehoord van oproer of protest.
Hoe bedoel je dat precies? Naar mijn weten betaalt iedereen hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Bart2005 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 21:53:
[...]

De mogelijkheden zijn onbeperkt, daar ga ik vanuit. Bijna alles wat een mens kan bedenken kan gebeuren (op dit gebied) en sommige dingen zullen gebeuren. Alleen als het gebeurt dan ben je "locked in". Ik hou liever iets te kiezen zolang dat nog kan.
Hier ga je dus in de fout, niet iedereen had een ferraris, ik tenminste niet en ik denk velen met mij.
Jij houd liever iets te kiezen, is je goed recht maar ik kon niks kiezen en velen met mij, dit heet nou rechtsongelijkheid en houd nooit stand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart2005
EddoH schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 22:03:
[...]

Hoe bedoel je dat precies? Naar mijn weten betaalt iedereen hetzelfde.
Nee hoor.

Bijvoorbeeld is het zo dat we ook accepteren dat de consument de hoofdprijs betaalt voor elektriciteit en de industrie bijna niets. We accepteren ook dat de Italiaan een kwart betaalt voor elke m3 van ons gas. Wij betalen hier voor hetzelfde gas 4 keer zoveel. Ook niet echt "eerlijk" zou men zeggen. We accepteren dus eigenlijk al best veel "rechtsongelijkheid". Mensen zonder panelen betalen mee aan de "misgelopen" energiebelasting voor de mensen met panelen. Men gaat daar allemaal niet de straat voor op om te demonstreren. Dus het scenario wat "niet kan" wegens "rechtsongelijkheid"... Ik weet het zo net nog niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Bart2005 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 22:15:
[...]

Nee hoor.

Bijvoorbeeld is het zo dat we ook accepteren dat de consument de hoofdprijs betaalt voor elektriciteit en de industrie bijna niets. We accepteren ook dat de Italiaan een kwart betaalt voor elke m3 van ons gas. Wij betalen hier voor hetzelfde gas 4 keer zoveel. Ook niet echt "eerlijk" zou men zeggen. We accepteren dus eigenlijk al best veel "rechtsongelijkheid". Mensen zonder panelen betalen mee aan de "misgelopen" energiebelasting voor de mensen met panelen. Men gaat daar allemaal niet de straat voor op om te demonstreren. Dus het scenario wat er niet "kan" komen wegens "rechtsongelijkheid"... Ik weet het zo net nog niet. :)
Dat heeft toch allemaal niets met verschillende meetapparatuur binnen dezelfde wettelijke kaders te maken? :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart2005
EddoH schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 22:16:
[...]

Dat heeft toch allemaal niets met verschillende meters te maken? :?
Het heeft te maken met dat niet "akkoord gaan" waar jij over sprak. Als je "locked in" bent dan heb je helemaal geen keuze. We gaan al akkoord met veel "rechtsongelijkheid" (de industrie en de Italiaan) en daar hebben we niet eens een stem in gehad in de meeste gevallen.

[ Voor 18% gewijzigd door Bart2005 op 04-07-2017 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Bart2005 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 22:18:
[...]

Het heeft te maken met dat niet "akkoord gaan" waar jij over sprak. Als je "locked in" bent dan heb je helemaal geen keuze.
In dit geval moet ik @EddoH gelijk geven. De discussie begon over rechtsongelijkheid.

Dat is als 2 nederlanders 2 verschillende tarieven betalen. Omdat 1 van de 2 "toevallig" nog een ferrarismeter heeft hangen, en de ander "toevallig" in een nieuwbouwhuis met een digitale (slimme) meter woont.

Als dan de ferrarismeter kan salderen en de ander transportkosten meot betalen, of een andere tarief verdeling, dan pas is er sprake van rechtsongelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Bart2005 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 22:18:
[...]

Het heeft te maken met dat niet "akkoord gaan" waar jij over sprak. Als je "locked in" bent dan heb je helemaal geen keuze.
Ik gaf aan dat er heel wat commotie zat ontstaan wanneer iemand met meter X voor dezelfde energieafname en teruglevering en hetzelfde contract meer gaat betalen dan iemand met meter Y. Jij komt met 'voorbeelden' die geen enkele relatie tot die situatie hebben...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart2005
Atomic2005 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 22:21:
[...]

In dit geval moet ik @EddoH gelijk geven. De discussie begon over rechtsongelijkheid.

Dat is als 2 nederlanders 2 verschillende tarieven betalen. Omdat 1 van de 2 "toevallig" nog een ferrarismeter heeft hangen, en de ander "toevallig" in een nieuwbouwhuis met een digitale (slimme) meter woont.

Als dan de ferrarismeter kan salderen en de ander transportkosten meot betalen, of een andere tarief verdeling, dan pas is er sprake van rechtsongelijkheid.
Nou, dat kan best, dat het "rechtsongelijkheid" is. Maar wat ga je er aan doen? Ik denk dat het zo zit dat jij denkt en verwacht dat zoiets nooit zal gebeuren. Ik denk van wel. Ik heb niet zoveel vertrouwen in "marktpartijen" en de vuist die wij kunnen maken tegen vermeende rechtsongelijkheid. Dus ik ga van de pessimistische scenario's uit. Komt dat niet uit: des te beter. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Bart2005 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 22:28:
[...]

Nou, dat kan best, dat het "rechtsongelijkheid" is. Maar wat ga je er aan doen? Ik denk dat het zo zit dat jij denkt en verwacht dat zoiets nooit zal gebeuren. Ik denk van wel. Ik heb niet zoveel vertrouwen in "marktpartijen" en de vuist die wij kunnen maken tegen vermeende rechtsongelijkheid. Dus ik ga van de pessimistische scenario's uit. Komt dat niet uit: des te beter. :)
Dat zijn onterechte aannames van je om "aan te nemen" wat ik denk. Ik ben misschien nog wel sceptischer dan jij bent in deze zaken.

[ Voor 5% gewijzigd door Atomic2005 op 04-07-2017 22:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart2005
EddoH schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 22:22:
[...]

Ik gaf aan dat er heel wat commotie zat ontstaan wanneer iemand met meter X voor dezelfde energieafname en teruglevering en hetzelfde contract meer gaat betalen dan iemand met meter Y. Jij komt met 'voorbeelden' die geen enkele relatie tot die situatie hebben...
Dan ten overvloede: dat waren prima voorbeelden van bestaande "rechtsongelijkheid". Maar daar bestond en bestaat dus geen enkele "commotie" over. Dus het lijkt me waarschijnlijk dat over een nieuwe rechtsongelijkheid ook geen commotie zal ontstaan. Ik moet ook alles uitleggen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Bart2005 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 22:31:
[...]

Dan ten overvloede: dat waren prima voorbeelden van bestaande "rechtsongelijkheid". Maar daar bestond en bestaat dus geen enkele "commotie" over. Dus het lijkt me waarschijnlijk dat over een nieuwe rechtsongelijkheid ook geen commotie zal ontstaan. Ik moet ook alles uitleggen... :)
Ik kan niet goed bepalen of die voorbeelden goede voorbeelden van rechtsongelijkheid zijn, daar heb ik de juridische kennis niet voor. Maar je snapt ook wel dat je voorbeelden niet zomaar door te trekken zijn naar het punt wat ik maakte. Ik moet ook alles uitleggen.... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart2005
Ze zijn m.i. 1 op 1 door te trekken. De Nederlander gaat niet de barricaden op om op te komen voor zijn recht. Meestal interesseert het hem niet en wil daar zeker geen moeite voor doen. Beetje Schaaps is ie in het algemeen. Dus als er op energiegebied in een breed vlak een geheel nieuwe rechtsongelijkheid ontstaat dan komt dat vermoedelijk niet eens in de krant. Ik chargeer nu een beetje, u begrijpt. Maar ik heb gewoon geen hoge pet op van de daadkracht, slagkracht en zeer lange adem als het op het "halen" van recht aankomt. Dus als je door een zekere dwarsheid kunt voorkomen dat het recht "gehaald" moet worden dan doe ik dwars. Verboden is dat (nog) niet. ;)

En daar wilde ik het voor vanavond even bij laten.

[ Voor 11% gewijzigd door Bart2005 op 04-07-2017 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weidevogel
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 27-11-2021
Notehoutelade schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 16:52:
Je hebt een mail gekregen. Wanneer je , ondanks de risico,s die genoemd worden in de mail, toch kiest voor behoud van de ferrarismeter, dan beantwoord je gewoon de mail. Je geeft aan dat je de meter wilt behouden. Klaar. Mocht later blijken , dat de meter de teruglevering niet goed registreerd , dan heb je pech gehad. Je krijgt geen correctie / vergoeding. Houdt dus zelf goed in de gaten of de meter alles ( levering en teruglevering) goed registreert.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Notehoutelade schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 14:52:
vandeweek inderdaad het bericht gehad dat mijn draaimeter ongeschikt is en vervangen dient te worden na installatie zonnepanelen. Ik kan kiezen uit een slimme en niet slimme digitale meter, maar vervangen is sowieso aan de orde.
En? Ben je er al uit wat je gaat doen?

De brief die je hebt gehad is al bij veel nieuwe PV bezitters met een ferraris door de bus gevallen. Echt leuk dat "verplicht" aanmelden bij energieleveren.nl. Had er eigenlijk direct spijt van. Gelukkig viel het mee, ik mag voorlopig mijn 3 fase ferraris behouden. Dat direct salderen is echt perfect, geen gezeur met je energie leverancier en het terug draaien van je meter is gaaf om te zien.

Op de brief van de netbeheerder heb ik, en velen met mij, niet gereageerd. Dat was ook geen probleem, nooit meer wat van vernomen.
Kortgeleden wel de brief ontvangen dat ik een slimme meter zou krijgen. Samen met de gehele wijk. Een berichtje naar Stedin heeft dit voorlopig weer uitgesteld. De ferraris mag gewoon blijven hangen. Blijkbaar heeft Stedin hier minder problemen mee dan sommige hier. Die blijven maar drammen dat de ferraris niet geschikt is, het wordt ondertussen een beetje vermoeiend. Als Stedin vind dat de ferraris mag blijven dan zal die best geschikt zijn, nietwaar?

Succes met het maken van je keuze. Maar vergeet niet, eenmaal weggegeven ... de ferraris krijg je nooit meer terug.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

drielp schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 01:17:
[...]

Als Stedin vind dat de ferraris mag blijven dan zal die best geschikt zijn, nietwaar?
Haha, jij bent ook een mooie hoor! Als Stedin zou zeggen dat hij vervangen moet worden dan is de wereld te klein en geloof je ze niet, en als hij mag blijven hangen dan 'zal hij best geschikt zijn' :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:26

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

[...]

[...] Blijkbaar heeft Stedin hier minder problemen mee dan sommige hier. Die blijven maar drammen dat de ferraris niet geschikt is, het wordt ondertussen een beetje vermoeiend. Als Stedin vind dat de ferraris mag blijven dan zal die best geschikt zijn, nietwaar?
Je leest volgens mij ook redelijk selectief. Ik geef nergens aan dat ik vind dat je de ferraris niet mag houden, ik probeer alleen (net als Eddoh) de onzin die er tussen staat te nuanceren. Volgens de instanties die hier voor aangewezen zijn, is het een n iet geschikte type meter voor teruglevering. Dat de netbeheerder het wel prima vindt zolang jij dat ook vindt staat daar helemaal los van.

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-09 11:14

Wailing_Banshee

You're Next

Bart2005 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 21:53:
[...]

Wrong. Die ferraris meter is bij ons al weg gehaald nog voor dat die slimme meter overal geinstallleerd zou moeten gaan worden. Namelijk toen wij begin 2007 de meterkast hebben verplaatst en vergroot. Wij hadden toen de keuze uit een digitale meter of een digitale meter.

Die digitale meter ging in september 2016 kapot (meterstanden waren niet meer echt uit te lezen, heeft ons wel wat geld gescheeld :p) dus hebben we toen gelijk getekend voor die slimme digitale meter omdat ik die P1 poort wilde (en administratief uit laten zetten).

[ Voor 0% gewijzigd door Wailing_Banshee op 05-07-2017 09:53 . Reden: Niet sneller denken dan typen... ]

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• drielp
EddoH schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 07:21:
[...]

Haha, jij bent ook een mooie hoor! Als Stedin zou zeggen dat hij vervangen moet worden dan is de wereld te klein en geloof je ze niet, en als hij mag blijven hangen dan 'zal hij best geschikt zijn' :D
Als Stedin de meter komt vervangen dan is de wereld niet te klein, dan krijg ik een normale digitale meter zonder enige slimmigheid.
Waar ik me aan stoor is de manier van communiceren. Dreigen met eventuele extra kosten komt voor vele intimiderend over, en daar word ik nu eenmaal wat bokkig van.
Als de ferraris veel afwijkt, dan is vervanging nodig. Maar als deze goed werkt, dan lekker laten hangen. En dat vindt de eigenaar van meter tot nu toe ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

EddoH schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 20:58:
[...]

Een slimme gas- en elektrameter wordt altijd gekoppeld, omdat de elektrameter als doorgeefluik (P1 poort voor de bewoner en GPRS voor de netbeheerders) van zowel de gas als elektra data dient.
Hoe willen ze dat trouwens doen als de meters niet in dezelfde ruimte zitten?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

drielp schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 09:21:
[...]

Als Stedin de meter komt vervangen dan is de wereld niet te klein, dan krijg ik een normale digitale meter zonder enige slimmigheid.
Waar ik me aan stoor is de manier van communiceren. Dreigen met eventuele extra kosten komt voor vele intimiderend over, en daar word ik nu eenmaal wat bokkig van.
Als de ferraris veel afwijkt, dan is vervanging nodig. Maar als deze goed werkt, dan lekker laten hangen. En dat vindt de eigenaar van meter tot nu toe ook.
Wellicht verwar ik je met iemand anders die niet kon geloven dat de draaischijfmeter onjuist kan registreren.
Raven schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 09:22:
[...]

Hoe willen ze dat trouwens doen als de meters niet in dezelfde ruimte zitten?
Draadloos (tot enkele meters). Anders zal er gewoon een kabel getrokken moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

EddoH schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 09:39:
[...]
Draadloos (tot enkele meters). Anders zal er gewoon een kabel getrokken moeten worden.
Het is wel een goede vraag.... Nu waren wij toevallig net aan de beurt om de gasmeter te vervangen toen we bezig waren met de meterkast en is de gasmeter in de meterkast geplaatst. Anders was het wel een klein probleem geweest. De gasmeter hing in de kelder, draadloos was waarschijnlijk geen optie geweest (afstand meer dan enkele meters), en een kabel zou heel lang geworden zijn (van de kelder naar de zolder, en dan weer terug naar de meterkast). Ik zou absoluut niet hebben toegestaan dat zo'n kabel zichtbaar getrokken zou worden. Dus ze hadden dan mogen breken en weer opbouwen.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Wailing_Banshee schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 10:00:
[...]

Het is wel een goede vraag.... Nu waren wij toevallig net aan de beurt om de gasmeter te vervangen toen we bezig waren met de meterkast en is de gasmeter in de meterkast geplaatst. Anders was het wel een klein probleem geweest. De gasmeter hing in de kelder, draadloos was waarschijnlijk geen optie geweest (afstand meer dan enkele meters), en een kabel zou heel lang geworden zijn (van de kelder naar de zolder, en dan weer terug naar de meterkast). Ik zou absoluut niet hebben toegestaan dat zo'n kabel zichtbaar getrokken zou worden. Dus ze hadden dan mogen breken en weer opbouwen.
Nee, ik zou ook geen zichtbare kabel accepteren. Ik weet eerlijk gezegd niet wat ze in de echt moeilijke (grote afstanden) gevallen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

[...]

Ok.
Wailing_Banshee schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 10:00:
[...]

Verplaatsen naar de meterkast is hier geen optie, dat gaat echt niet passen :+
(Een TF-ontvanger past al niet)
EddoH schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 10:06:
[...]

Nee, ik zou ook geen zichtbare kabel accepteren. Ik weet eerlijk gezegd niet wat ze in de echt moeilijke (grote afstanden) gevallen doen.
Hier is dat niet zo heel erg, er loopt al een kabel van de gasmeter naar de meterkast i.v.m. sensors op de gas- en watermeter.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:47
@drielp
Ik ben ook al paar keer benaderd door Enexis.
Als ferraris echt vervangen moet worden!
Dan door een E-meter zonder communicatie module en als ze er dan toch zijn kunnen ze gelijk de gasmeter meenemen, die heb ik toch niet meer nodig.

Ik wil dan wel wat korting, geen extra schouwingskosten/techmische opname a € 128,53 om een offerte te kunnen maken voor gas-afsluiten.
Ik vindt € 783,59 om een kraan dicht te draaien en een gasmeter te demonteren, leiding hoeft niet verwijdert te worden, namelijk best veel voor 10-20 minuten werk.

Tot nu toe hangt de Ferraris meter er nog gewoon

@Wailing_Banshee Ik heb ook zo'n situatie waar ze niet bij elkaar zitten, gasmeter zit buiten in een groenkast aan andere kant van woning ca 15meter

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bart2005
Wellicht verwar ik je met iemand anders die niet kon geloven dat de draaischijfmeter onjuist kan registreren.
Dat zal ik wel zijn. :) Ik geloof overigens best dat dat kan. Maar het moet niet het uitgangspunt zijn. De elktroboer brengt dat als een vaststaand, voldongen "feit". Dat triggert mijn burgerlijke ongehoorzaamheid en allergie voor het autoriteitsbeginsel. Er is helemaal geen reden om aan te nemen dat ie achteruit draaiend meer afwijkt dan vooruit, dat is alles. Je zou zelfs kunnen zeggen dat de afwijking vooruit en achteruit elkaar compenseren. :)

Verder boeit het me de hoeveelheid teruggeleverd niet. Het gaat mij er vooral om dat dat wat terugdraait nooit geleverd is. Nooit gedoe. Volautomagisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
EddoH schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 10:06:
[...]
Dan komt er een digitale gasmeter die handmatig uitgelezen moet worden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Bart2005 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 10:15:
[...]

Dat zal ik wel zijn. :) Ik geloof overigens best dat dat kan. Maar het moet niet het uitgangspunt zijn. De elktroboer brengt dat als een vaststaand, voldongen "feit". Dat triggert mijn burgerlijke ongehoorzaamheid en allergie voor het autoriteitsbeginsel.
Zoals meermalen aangegeven; de netbeheerder volgt het agentschap telekom, deze instantie is belast met het (technisch) keuren vaan meetapparatuur.
Er is helemaal geen reden om aan te nemen dat ie achteruit draaiend meer afwijkt dan vooruit, dat is alles. Je zou zelfs kunnen zeggen dat de afwijking vooruit en achteruit elkaar compenseren. :)
Maar welke kennis heb jij dan over de meters die anderen niet hebben? Jij beweert het ding technisch zo te kennen, dat het ding volgens jou altijd volledig symmetrisch opereert. Om even een dwarsstraat/voorbeeld/suggestie/verzinsel te noemen: wat als de tanden op de tandwielen niet symmetrisch
ontworpen of anders versleten zijn; dan heb je toch een heel ander gedrag vooruit dan achteruit?

Ik snap niet waarom je de keuringsinstantie zo wantrouwt (let op; niet de netbeheerder). Jij zou toch zelf ook niet akkoord gaan met een watermeter die volgens de keuringsinstantie wellicht afwijkende waardes meet(of althans niet officieel gekeurd en geijkt is), maar waarvan het waterbedrijf zegt 'ah joh, ken wel, niets aan het handje, hier tekenen alsjeblieft'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Skyaero schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 10:31:
[...]

Ze hebben bij ons de gasmeter niet vervangen, er is alleen een kastje bovenop gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weidevogel
drielp schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 09:21:
[...]

Wat jij ziet als dreigen, ziet de netbeheerder als het verstrekken van informatie. Je weet dan wat de mogelijke gevolgen zijn van je keuze...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weidevogel
Skyaero schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 10:31:
[...]

Of gewoon geen andere gasmeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

weidevogel schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 11:28:
[...]

Of gewoon geen andere gasmeter.
Als je een slimme meter wilt moet het icm een slimme gasmeter zijn. Je kunt niet alleen een slimme electrameter krijgen, en je oude gasmeter laten zitten.

Althans, dat vertelde monteur van Brink (in opdracht van Liander) mij die 3weken geleden hier op de zaak alles heeft geplaatst

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• emmerx
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-09 14:53
EddoH schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 10:53:
[...]
Maar welke kennis heb jij dan over de meters die anderen niet hebben?

Ik snap niet waarom je de keuringsinstantie zo wantrouwt (let op; niet de netbeheerder).
Vanuit mijn vorige werk veel bezig geweest naar bestaande e-meters, ontwerpen gemaakt voor nieuwe versies en debuggen van firmwares van 'slimme' meters.. Veel meters met elkaar vergeleken (metingen over meerdere dagen) en ook uit elkaar gehaald.

Een reden om keuringsinstantie te wantrouwen:
In 2013 melding bij hen gemaakt van afwijkingen tussen statische meters bij 'vuile' belastingen. Slechts ontkenningen op deze constatering gekregen. Totdat we de PV-verdubbelaar (zie eerdere posts) hadden ontworpen. Toen wel meteen bericht gehad dat zoiets strafbaar zou zijn....
Foutieve ontwerp van sommige statische meters is later alsnog in het nieuws gekomen, maar weinig actie tot op heden.

Een reden om netbeheerders te wantrouwen:
Van onze eerste 5 PV klanten hadden er 2 een ferrarismeter met een terugloopblokkering! Nadat zij zich aangemeld hadden voor teruglevering, hebben zij nooit een bericht ontvangen dat hun 'geregistreerde' meter daarvoor dus niet geschikt was. Daar kwamen wij voor ze achter, toen we de eerste meterstanden opnamen.

Dit alles is wellicht geen onwil, maar wel incompetentie. En als consument met enige kennis kun je dus stellen dat je een gezond wantrouwen mag hebben in situaties die voor een instantie geen doorkauwde kost is. Zelf nadenken i.p.v. volgen wat de kudde doet.

[ Voor 4% gewijzigd door emmerx op 05-07-2017 11:52 ]

Draadloos laden op onze Zon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

emmerx schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 11:49:
[...]

Dit alles is wellicht geen onwil, maar wel incompetentie. En als consument met enige kennis kun je dus stellen dat je een gezond wantrouwen mag hebben in situaties die voor een instantie geen doorkauwde kost is. Zelf nadenken i.p.v. volgen wat de kudde doet.
De casussen die je beschrijft zijn natuurlijk zeer kwalijk.. Helemaal mee eens.

Alleen snap ik niet helemaal wat je bedoeld met je laatste zin, ten opzichte van draaischijfmeters. Die zijn toch juist doorkauwde kost? Ik zou ook niet weten wat je als consument meer aan kennis over die draaischifjmeter zou kunnen hebben. Tenzij je zelf kan aantonen dat hij perfect teruglevering registreert natuurlijk, met een extra meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weidevogel
Atomic2005 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 11:42:
[...]

Als je een slimme meter wilt moet het icm een slimme gasmeter zijn. Je kunt niet alleen een slimme electrameter krijgen, en je oude gasmeter laten zitten.

Althans, dat vertelde monteur van Brink (in opdracht van Liander) mij die 3weken geleden hier op de zaak alles heeft geplaatst
In uitzonderingssituaties kan dat wel, maar heeft uiteraard niet de voorkeur. Standaard zal men bij het plaatsen van een slimme e- meter ook direct een slimme gasmeter willen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weidevogel
emmerx schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 11:49:
[...]

Een reden om netbeheerders te wantrouwen:
Van onze eerste 5 PV klanten hadden er 2 een ferrarismeter met een terugloopblokkering! Nadat zij zich aangemeld hadden voor teruglevering, hebben zij nooit een bericht ontvangen dat hun 'geregistreerde' meter daarvoor dus niet geschikt was. Daar kwamen wij voor ze achter, toen we de eerste meterstanden opnamen.

Over welke periode hebben we het dan (met die 5 pv klanten) ? 2007 / 2008 ? Of nog eerder ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

weidevogel schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 12:11:
[...]

In uitzonderingssituaties kan dat wel, maar heeft uiteraard niet de voorkeur. Standaard zal men bij het plaatsen van een slimme e- meter ook direct een slimme gasmeter willen plaatsen.
Bij mij zou het echt geweigerd gaan worden. Het was OF beide, OF een "domme" digitale electra meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weidevogel
Atomic2005 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 13:23:
[...]

Bij mij zou het echt geweigerd gaan worden. Het was OF beide, OF een "domme" digitale electra meter.
Ok... vreemd...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• drielp
weidevogel schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 11:26:
[...]

Wat jij ziet als dreigen, ziet de netbeheerder als het verstrekken van informatie. Je weet dan wat de mogelijke gevolgen zijn van je keuze...
Zo kan je alles wel recht praten. Het benadrukken van mogelijk negatieve gevolgen zie ik als een dreigement. En daar maakt niet alleen de netbeheerders zich schuldig aan. De energie leveranciers zijn geen haar beter.

Misschien ben ik wat achterdochtig, maar dat komt niet uit de lucht vallen. Een bevredigend antwoord op de vraag waarom iedereen persé aan de slimme meter moet heb ik nog steeds niet langs zien komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
[...]

En? Ben je er al uit wat je gaat doen?
Heel eerlijk nog niets mee gedaan. Denk dat ik op de mail ga reageren dat ik de huidige meter graag wil houden maar onder aan de streep maakt het me niet heel veel uit denk ik.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bart2005
drielp schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 17:51:
[...]

Zo kan je alles wel recht praten. Het benadrukken van mogelijk negatieve gevolgen zie ik als een dreigement. En daar maakt niet alleen de netbeheerders zich schuldig aan. De energie leveranciers zijn geen haar beter.

Misschien ben ik wat achterdochtig, maar dat komt niet uit de lucht vallen. Een bevredigend antwoord op de vraag waarom iedereen persé aan de slimme meter moet heb ik nog steeds niet langs zien komen.
Jawel. Inderdaad. Dat laatste zou ik ook weleens willen weten. Men vindt wel dat iedereen het "moet" en daar doet de lobby hier ook goed haar best voor. Daarom sprak ik in eerdere post's over onduidelijke motieven. Buiten die gebrekkige communicatie dan. Men lijkt een beetje stuurloos daarin. Wat mij doet vermoeden dat zij het ook niet echt weten, behalve dat het "moet" van de EU. Het is op zijn minst wat schimmig en niet eenduidig.

Het zou wel fijn zijn als b.v. de EU kamerbreed met een aannemelijk verhaal komt waarom het zo goed voor ons is. Het leeft wel onder de mensen blijkbaar want al bijna 100 pagina's gevuld alhier.
[...]
Het benadrukken van mogelijk negatieve gevolgen zie ik als een dreigement.
Medestander hier. Het stoort me dat die dreiging in verbloemde taal verpakt is. Bedoeld om de ontvanger een onrustig gevoel te geven. Zodat ie uiteindelijk denkt: ik moest het toch maar doen. Goed voelt het niet, maar ja... die "mogelijke gevolgen" voor "eigen risico" wil ik ook liever niet. En dan is men om.

[ Voor 17% gewijzigd door Bart2005 op 05-07-2017 19:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• weidevogel
[...]

Het is geen kwestie van recht praten. Ik probeer alleen aan te geven hoe moeilijk het is om iets mede te delen op een dusdanige manier , die voor iedereen duidelijk is en waaraan niemand zich ergert.
Want wanneer een klant niet wordt geïnformeerd , dan is hij later boos en zegt : Daar wist ik niets van. En wanneer je hem wel informeert , dan vindt hij de manier van communiceren ongepast.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bart2005
weidevogel schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 20:19:
[...]

Het is geen kwestie van recht praten. Ik probeer alleen aan te geven hoe moeilijk het is om iets mede te delen op een dusdanige manier , die voor iedereen duidelijk is en waaraan niemand zich ergert.
Dat valt wel mee hoor. Moeilijk maar zeker niet onmogelijk. Gewoon eerlijkheid om te beginnen. De motieven duidelijk op een rijtje zetten. Met voorbeelden: "wat betekent dat voor u", dat soort dingen. Gewoon 1 eenduidig beleid, samenwerken en niet ieder op eigen houtje. En de communicatie uitbesteden aan professionals. En duidelijk maken wat er van hen (de energieboer) wordt verwacht en/of geëist door Brussel. Zo moeilijk is het echt niet. Ik weet niet wat er nou precies speelt, is het onhandigheid of is het toch iets anders..

[ Voor 6% gewijzigd door Bart2005 op 05-07-2017 20:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Bart2005 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 20:50:
[...]

Dat valt wel mee hoor. Moeilijk maar zeker niet onmogelijk. Gewoon eerlijkheid om te beginnen. De motieven duidelijk op een rijtje zetten. Met voorbeelden: "wat betekent dat voor u", dat soort dingen. Gewoon 1 eenduidig beleid, samenwerken en niet ieder op eigen houtje. En de communicatie uitbesteden aan professionals. En duidelijk maken wat er van hen (de energieboer) wordt verwacht en/of geëist door Brussel. Zo moeilijk is het echt niet. Ik weet niet wat er nou precies speelt, is het onhandigheid of is het toch iets anders..
Ik denk dat hier vaak een duidelijk verschil zit tussen wat wij als Tweakers graag zouden zien, en wat de communicatietak van de netbeheerder graag wil overbrengen. De netbeheerder heeft als taak van de overheid meegekregen om slimme meters te slijten, de communicatieafdeling probeert dit op een zo mooi mogelijke manier te presenteren naar de eindgebruiker toe (dat is immers het enige doel van de communicatieafdeling). Dan kan het bijna niet anders dan dat er met zinnen wordt gespeeld om een en ander er zo rooskleurig mogelijk uit te laten zien, en het aantal afwijzingen zo min mogelijk te laten zijn.
Je kan het eigenlijk niemand kwalijk nemen, ze doen allemaal hun werk. Misschien brussel? Die wil een aandeel van 80% slimme meter..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jacknack
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22-09-2023
Ik sluit me volledig aan bij de gedachte van Bart2005
In 2011 heb ik me door WWZ over laten halen ook mijn steentje bij te dragen aan een groener milieu.
Het zou wel tot zeker 2025 duren voordat ik mijn geld terug had, maar ach.
Ik ben nu bang dat dit nu wel heel veel later gaat worden door dit geintje dat ze me nu achteraf proberen te flikken.
Besparing circa € 590,-- per jaar.
De kosten destijds excl. Montage € 6071,40
En die bangmakerijpolitiek werkt wel degelijk heb ik in mijn omgeving gemerkt.

[ Voor 44% gewijzigd door Jacknack op 06-07-2017 00:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devino

devino

Jacknack schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 23:43:
Ik sluit me volledig aan bij de gedachte van Bart2005
In 2011 heb ik me door WWZ over laten halen ook mijn steentje bij te dragen aan een groener milieu.
Het zou wel tot zeker 2025 duren voordat ik mijn geld terug had, maar ach.
Ik ben nu bang dat dit nu wel heel veel later gaat worden door dit geintje dat ze me nu achteraf proberen te flikken.
Besparing circa € 590,-- per jaar.
De kosten destijds excl. Montage € 6071,40
En die bangmakerijpolitiek werkt wel degelijk heb ik in mijn omgeving gemerkt.
vraag: wat heeft dat met de slimme meter te maken?
offtopic:
Daarnaast hoezo bangmakerij? de regering is al een aantal jaar duidelijk, tot 2020 veranderd er niets in terugleveringsvoorwaarden, daarna zou het heel eventueel kunnen dat er iets in gewijzigd gaat worden, maar de signalen wijzen erop dat dit voorlopig nog niet gebeurt. Hoe moeten ze anders aan 'Parijs' voldoen? (al zijn die paar zonnepanelen van consumenten dan niet de grootste winst)

Let wel ik vindt niet dat iedereen een SM moet hebben, ik heb m voor de 2e keer geweigerd, maar ik ben van mening dat ze het beter op een andere manier goedkoper en sneller op hadden kunnen lossen. Ik probeer alleen vanuit mijn kennis en netwerk hier soms wat informatie recht te zetten.

[ Voor 12% gewijzigd door devino op 06-07-2017 08:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• drielp
Notehoutelade schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 18:58:
[...]

Heel eerlijk nog niets mee gedaan. Denk dat ik op de mail ga reageren dat ik de huidige meter graag wil houden maar onder aan de streep maakt het me niet heel veel uit denk ik.
Als ik de mail goed gelezen hebt, hoef je alleen te reageren als je een nieuwe meter wilt. Als je de ferraris wilt houden hoef je dus niets te doen. En zo hoort het ook....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
Ja zo kun je het inderdaad ook opvatten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrogant
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:26

Arrogant

S.F.W.

Verwijderd schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 17:25:
[...]

Naar je netbeheerder.

Als dat Stedin is, is de volgende pagina relevant https://www.stedin.net/slimme-meter/oude-meter-behouden
En bij Enexis https://www.enexis.nl/con.../wilt-u-geen-slimme-meter

Zelf ben ik hier minder over te spreken;
[...]

Ik heb geen POS 43 kast, maar wel een elektrische boiler. Morgen maar weer bellen naar Stedin of ze zo'n schakelklok meenemen en zo niet daarna naar m'n verhuurder bellen of zij de plaatsing van zo'n ding gaan betalen. Wat een feest weer.
EDIT: Netbeheerder Enexis plaatst zo'n schakelklok wel; https://www.enexis.nl/algemeen/boiler
Wat is een POS 43-kast? Via Google word ik niet veel wijzer maar ik vermoed dat ik deze ook niet heb.
Wel een ranzige bedoeling. Zij veranderen iets en jij draait voor de kosten op.

Los daarvan wat betreft de vrijblijvendheid van de 'slimme' meter, die is er dus niet wanneer je van dag- en nachtstroom gebruikmaakt.

Milieu? Ach man, ik kom uit een voortreffelijk milieu! / Stop de Postcodeloterij

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

POS 43 kasten heb je alleen in Utrecht en zien er zo uit;
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ATitF9S.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uP1v7nb.png

Het schijnt dat het ToonFrequent signaal, dat zorgt voor het schakelen v/h boiler relais, erg duur is om te blijven onderhouden.

Als ze nou een aparte poort op die slimme meter hadden geplaatst, die een relais zou aansturen zodra het laagtarief actief wordt... Immers zit er wel een klok in, om te schakelen tussen het normaal- en laagtarief.

De schakelklok die Stedin in zeer uitzonderlijke situaties plaatst, kan voor 7 dagen schakelen. Dus je zal zelf de boiler aan moeten zetten op officiële feestdagen, dagen waarop het laagtarief ook geldt.

Die P1 poort voor eigen grafiekjes is wel leuk, maar de aanschaf en plaatsing van een schakelklok die ook op feestdagen schakelt zal een duur geintje worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrogant

Arrogant

S.F.W.

THX!

De EG 103 waar Stedin het over heeft kost al tegen de € 90,- 8)7, en dan moet ie nog gemonteerd worden ook.

Voor mij is het duidelijk: de meter weigeren en in 2018 maar afstappen van het dag- en nachttarief.

Milieu? Ach man, ik kom uit een voortreffelijk milieu! / Stop de Postcodeloterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Een relais en een Raspberry pi en je hebt je eigen schakelklok gemaakt. Ben je 50 euro kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:44

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Skyaero schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 08:06:
Een relais en een Raspberry pi en je hebt je eigen schakelklok gemaakt. Ben je 50 euro kwijt.
Digitaal weektijdklokje en je bent 6,- kwijt.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Rol-Co schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 08:40:
[...]

Digitaal weektijdklokje en je bent 6,- kwijt.
Daar kun je volgens mij geen feestdagen op invoeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Skyaero schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 08:06:
Die boiler verbruikt 2750 Watt bij 220 Volt, met zo'n vermogen ga ik geen eigen schakelingen bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino

devino

Verwijderd schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 11:29:
[...]

Die boiler verbruikt 2750 Watt bij 220 Volt, met zo'n vermogen ga ik geen eigen schakelingen bouwen.
Hoeft ook niet https://www.conrad.nl/nl/...oevalsfunctie-554229.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Skyaero schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 09:27:
[...]

Daar kun je volgens mij geen feestdagen op invoeren :)
Hoeft toch niet, is ook laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 12:21:
[...]

Hoeft toch niet, is ook laag.
Waar het om gaat, is dat het ToonFrequent signaal na een paar jaar (ze verwachten rond 2020) wordt uitgeschakeld. Hiermee verliest het TF relais, dat de boiler inschakelt, zijn functie.

Dit is te ondervangen door inderdaad een schakelklok te plaatsen, die de boiler inschakelt als het laagtarief geldt. Maar een week-schakelklok houdt geen rekening met officiële feestdagen, of je moet een jaar-schakelklok plaatsen waarin je de feestdagen kunt programmeren.

Dus met de geplande uitschakeling v/h TF signaal, mis je functionaliteit die tot op heden wel beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 13:09:
[...]

Waar het om gaat, is dat het ToonFrequent signaal na een paar jaar (ze verwachten rond 2020) wordt uitgeschakeld. Hiermee verliest het TF relais, dat de boiler inschakelt, zijn functie.

Dit is te ondervangen door inderdaad een schakelklok te plaatsen, die de boiler inschakelt als het laagtarief geldt. Maar een week-schakelklok houdt geen rekening met officiële feestdagen, of je moet een jaar-schakelklok plaatsen waarin je de feestdagen kunt programmeren.

Dus met de geplande uitschakeling v/h TF signaal, mis je functionaliteit die tot op heden wel beschikbaar is.
En waarom schakelen ze dat uit dan denk je? Juist, het maakt (nagenoeg) geen verschil meer. Ik heb ook een boiler met die functionaliteit maar heb hem gewoon aangesloten, ook omdat ik zonnepanelen heb is dit helemaal nutteloos geworden. Sterker nog, ik heb ook beide elementen tegelijk geschakeld zodat hij altijd warmt met het volle vermogen.
Met een tijdschakelklok zou je alleen missen dat op feestdagen hij van 07:00-23:00 ook aan mag..... Peanuts imho.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Rol-Co schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 13:21:
[...]

En waarom schakelen ze dat uit dan denk je? Juist, het maakt (nagenoeg) geen verschil meer.
Ze schakelen het uit omdat het geld kost om het systeem te onderhouden en de zogenaamd slimme meters het niet meer nodig hebben.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrogant

Arrogant

S.F.W.

cyberstalker schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 13:34:
[...]

Ze schakelen het uit omdat het geld kost om het systeem te onderhouden en de zogenaamd slimme meters het niet meer nodig hebben.
Wat ik begrijp is dat je ook bij de 'slimme' meter een schakelklok nodig hebt tussen die meter en de boiler:
Ik maak gebruik van een boiler. Waarom moet ik dit aan de monteur melden?
Om het 's nachts opwarmen van het water in de toekomst te behouden, kunt u een schakelklokje laten plaatsen.
Waarom is de slimme meter in de toekomst de enige mogelijkheid om gebruik te maken van dubbeltarief?
In de toekomst bieden wij de schakeling tussen dag- en nachtverbruik aan via de slimme meter, omdat het TF-signaal een verouderde en kostbare techniek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Arrogant schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 19:02:
Wat ik begrijp is dat je ook bij de 'slimme' meter een schakelklok nodig hebt tussen die meter en de boiler:
Ik maak gebruik van een boiler. Waarom moet ik dit aan de monteur melden?
Klopt, maar dat is eigen apparatuur, dat is voor de netbeheerders niet belangrijk. Die zijn alleen verantwoordelijk voor de infrastructuur tot en met de meter. Het TF-signaal wordt primair gebruikt voor het bijhouden van het dag/nachttarief in de meter.

Ik ontken het bestaan van IE.

Pagina: 1 ... 24 ... 54 Laatste