Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 16:17
Ik heb zojuist owncloud op mijn Windows server 2012 r2 server geïnstalleerd. Ik wil mijn bestaande mappenstructuur op de X: schijf gaan toevoegen echter kan ik nergens vinden hoe dit moet... Is dit iemand al gelukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slayerrp
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-04 23:11
Hopelijk heeft iemand hier het al voor elkaar wat ik voor elkaar probeer te krijgen met OwnCloud.

Ik heb OwnCloud op mijn Zyxel NSA 325v2 draaien. Kan er ook netjes bij via http://192.168.10.100/pkg/ownCloud/index.php/ Nu wil ik natuurlijk niet mijn NAS open en bloot naar de buitenwereld zetten.

Nou heb ik al aardig het internet afgezocht hoe ik hem extern benaderbaar maak.
Standaard verhaal, beetje port forwarding etc, prima das goed te doen. Benodigde poorten voor Owncloud 80 en 443 ok prima.. maarja die gebruikt mijn NAS ook..

Blijkbaar moet je dan de listening poorten in apache aan gaan passen, oeh das nieuw. Blijkbaar zet elke NAS z'n config files ergens anders neer.

Uiteindelijk m'n httpd_zld.conf bestand gevonden en als ik het goed heb begrepen moet ik hierin gaan zitten klussen. Blijkbaar moet ik iets met <VirtualHosts> gaan doen.

Ik kom er niet echt uit en heb al het nodig geprobeerd zonder succes.

Hopelijk heeft iemand deze setup al draaiend en kan mij de juiste richting in sturen.

Alvast bedankt voor iemand die mij hier verder mee kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:54
hmm, wat zitten opzoeken over owncloud, maar snap het voordeel niet van owncloud als je zelf al een cloud hebt op uw nas via cloudstation of zelfs dropbox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slayerrp
pina schreef op zondag 22 februari 2015 @ 21:08:
hmm, wat zitten opzoeken over owncloud, maar snap het voordeel niet van owncloud als je zelf al een cloud hebt op uw nas via cloudstation of zelfs dropbox
Met Dropbox zit je vast aan een limiet (wil je het gratis gebruiken) en het staat altijd nog ergens anders op een server. Cloudstation is voor zover ik kan vinden puur beschikbaar voor Synology.

Owncloud kan je juist op een eigen server draaien en zoveel opslag creëren als je zelf wilt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:54
slayerrp schreef op zondag 22 februari 2015 @ 21:51:
[...]

Met Dropbox zit je vast aan een limiet (wil je het gratis gebruiken) en het staat altijd nog ergens anders op een server. Cloudstation is voor zover ik kan vinden puur beschikbaar voor Synology.

Owncloud kan je juist op een eigen server draaien en zoveel opslag creëren als je zelf wilt
Dus toch zoals Cloudstation, maar niet gebonden aan synology ;) Maar zou mij verbazen dat Qnap en andere NAS-bouwers intussen ook geen eigen versie van Cloudstation hebben

[ Voor 10% gewijzigd door pina op 23-02-2015 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:49
pina schreef op maandag 23 februari 2015 @ 00:27:
Dus toch zoals Cloudstation, maar niet gebonden aan synology ;) Maar zou mij verbazen dat Qnap en andere NAS-bouwers intussen ook geen eigen versie van Cloudstation hebben
Die zijn er natuurlijk wel, maar dan zit je nog altijd vast aan de proprietary apps: ownCloud is open source. Ook lastig als je van NAS wisselt. Bovendien kan ownCloud in essentie meer en zijn er goede clients voor alle operating systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brantje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-09 19:13

Brantje

De post is daar >>

Topicstarter
slayerrp schreef op zondag 22 februari 2015 @ 19:49:
Hopelijk heeft iemand hier het al voor elkaar wat ik voor elkaar probeer te krijgen met OwnCloud.

Ik heb OwnCloud op mijn Zyxel NSA 325v2 draaien. Kan er ook netjes bij via http://192.168.10.100/pkg/ownCloud/index.php/ Nu wil ik natuurlijk niet mijn NAS open en bloot naar de buitenwereld zetten.

Nou heb ik al aardig het internet afgezocht hoe ik hem extern benaderbaar maak.
Standaard verhaal, beetje port forwarding etc, prima das goed te doen. Benodigde poorten voor Owncloud 80 en 443 ok prima.. maarja die gebruikt mijn NAS ook..

Blijkbaar moet je dan de listening poorten in apache aan gaan passen, oeh das nieuw. Blijkbaar zet elke NAS z'n config files ergens anders neer.

Uiteindelijk m'n httpd_zld.conf bestand gevonden en als ik het goed heb begrepen moet ik hierin gaan zitten klussen. Blijkbaar moet ik iets met <VirtualHosts> gaan doen.

Ik kom er niet echt uit en heb al het nodig geprobeerd zonder succes.

Hopelijk heeft iemand deze setup al draaiend en kan mij de juiste richting in sturen.

Alvast bedankt voor iemand die mij hier verder mee kan helpen.
Je kan een virtual host instellen.
Deze kan je dan weer proxy'en (mod_proxy) naar je ownCloud instance.

Wat je ook kan doen (en wat ik heb), is een Pi er tussen drukken dat die het verkeer 'verdeeld'.
Dat is even wat makkelijker in te stellen dan je router files aanpassen.

• slayerrp
Brantje schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 22:13:
[...]

Je kan een virtual host instellen.
Deze kan je dan weer proxy'en (mod_proxy) naar je ownCloud instance.

Wat je ook kan doen (en wat ik heb), is een Pi er tussen drukken dat die het verkeer 'verdeeld'.
Dat is even wat makkelijker in te stellen dan je router files aanpassen.
Thx Brantje

Dan moet ik eens in het virtualhost onderdeel van Apache duiken. Is helemaal nieuw voor mij :)
Raspberry lijkt me een beetje omslachtig, ik heb op zich een aardig instelbare router (Mikrotik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuppie007
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:42
Sinds een paar dagen draai ik nu owncloud op mijn NAS gebaseerd op windows 8. Nu vraag ik me af, hoe zit het met de beveiliging van de database zelf? of is dat niet belangrijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri_V
  • Laatst online: 18-09 08:29
Ook ik ben aan het stoeien met owncloud. Intern werkt de owncloud en kan ik mappen en dergelijke aanmaken en content toevoegen. Probeer ik echter vanaf buiten te connecten krijg ik een time out error. Enig idee in welke hoek ik het moet zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Joeri_V schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 20:40:
Ook ik ben aan het stoeien met owncloud. Intern werkt de owncloud en kan ik mappen en dergelijke aanmaken en content toevoegen. Probeer ik echter vanaf buiten te connecten krijg ik een time out error. Enig idee in welke hoek ik het moet zoeken?
"De Owncloud", bedoel je daarmee de client? Verbindt je wel op een publiek IP-adres? Of heb je VPN? Staat je port forwarding goed ingesteld?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuppie007
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:42
Room42 schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 22:59:
[...]

"De Owncloud", bedoel je daarmee de client? Verbindt je wel op een publiek IP-adres? Of heb je VPN? Staat je port forwarding goed ingesteld?
Inderdaad, heb je (mits standaardpoorten natuurlijk) poort 80 en 443 in je router geforward naar je ip adres waar je owncloud op draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri_V
  • Laatst online: 18-09 08:29
wuppie007 schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 11:47:
[...]

Inderdaad, heb je (mits standaardpoorten natuurlijk) poort 80 en 443 in je router geforward naar je ip adres waar je owncloud op draait?
In mijn geval was het inderdaad een kwestie van de juiste poorten open zetten en in mijn firewall wat uitzonderingsregels toepassen. Dit is mij gelukt dankzij de tips van Evanescent.

Nu draai ik op een reguliere pc virtueel Ubuntu server met daarop Owncloud geinstalleerd. Mijn volgende project wordt een rpi met daarop iets van freenas, vpn server, ubuntu server icm Owncloud. Dit doe ik meestal via een youtube handleiding en lees ik mij in, in wat ik nou exact aan het doen ben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19-09 13:44
De OwnCloud Desktop Client versie 1.8 is trouwens uitgekomen onlangs en de changelog geeft aan dat er aardig gesleuteld is.

https://owncloud.org/install/#install-clients
  • [b]Release 1.8.0 Mar 17th 2015[/b]
  • Mac OS: HIDPI support
  • Support Sharing from desktop: Added a share dialog that can be opened by context menu in the file managers (Win, Mac, Nautilus). It supports public links with password enforcement
  • Enhanced usage of parallel HTTP requests for ownCloud 8 servers
  • Renamed github repository from mirall to client.
  • Mac OS: Use native notification support
  • Selective Sync: allow to enforce selective sync in brandings.
  • Added ability to build on Windows utilizing MingGW
  • SQLite database fixes if running on FAT filesystems
  • Improved detection of changing files to upload from local
  • Preparations for the multi-account feature
  • Fixed experience for Window manager without system tray
  • Build with Qt 5.4
  • Dropped libneon dependency if Qt 5.4 is available
  • Keep files open very short, that avoid lock problems on Windows especially with office software but also others.
  • Merged some NetBSD patches
  • Selective sync support for owncloudcmd
  • Reorganize the source repository
  • Prepared direct download
  • Added Crashreporter feature to be switched on on demand
  • A huge amount of bug fixes in all areas of the client.
  • almost 700 commits since 1.7.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEDfan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:16
De Milestone van de ownCloud client 1.9.0 geeft aan dat er multi support aan komt! https://github.com/ownclo...s/1.9%20-%20Multi-account

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-09 23:58
Heb nu een maand owncloud draaien binnen een Ubuntu 14.04 VM.
Dit zelf draait fantastisch en stabieel, echter vraag ik me af hoe jullie nu de back-up geregeld hebben?

Ik ben aan het kijken om de back-up extern op te slaan op een QNAP NAS.
Eerste idee was om BTSync te gebruiken om de data map te syncen met een externe NAS, echter heb ik dit idee nu aangepast naar het volgende:

VM1 = OC Server
VM2 = Backup VM

's avonds een RSYNC laten lopen van VM1 naar VM2. VM2 staat met BTSync gekoppeld naar een externe NAS.

Op deze manier voorkom ik conflict issues/corrupted files issues met BTSync op VM1 en loopt de synchronisatie alleen s' avonds na 00:00.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rachez
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 16:22
Ik heb een upgrade bash script gemaakt die bij een upgrade eerst een backup maakt naar mijn nas. Daarnaast heb ik de owncloud sync client draaien op een windows vm in mijn netwerk, die alle files realtime daarnaartoe synct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrimsonRider
  • Laatst online: 21-07 23:14
Ik ben bang dat het antwoord negatief gaat zijn, aangezien er niets echt over te vinden valt online, maar ik ga het toch vragen;

Is het mogelijk een OwnCloud installatie over meerdere servers redundant uit te voeren? Ik heb 3 servers, op 3 fysieke locaties en ik wil een OwnCloud installatie maken die redundant is uitgevoerd.

De data tussen de locaties zou constant gesynced moeten worden en als 1 van de servers zou uitvallen zou de client daar niets van moeten merken.

De enige opties die ik kan vinden zijn methodes om de data te syncen, maar niet voor transparante redundantie.

Code, justify, code - Pitr Dubovich

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEDfan
@CrimsonRidder dit moet zeker mogelijk zijn, de vraag is hoe. Ik stel voor dat je je vraag stelt op de devel mailing list: https://mailman.owncloud.org/mailman/listinfo/devel

Enkele nieuwtjes van ownCloud:

ownCloud 8.0.3
Voor de gene die momenteel op 8.0.x draaien is recent 8.0.3 uitgekomen. Hier de changelog:
Fix several Constrain Violation Exceptions
Fix misleading Maintenance mode message
Timezone fixes for countries with 0.5 and 0.75 offsets
Fix usage of default share folder location
Improved MSSQL compatibility
Reenable trashbin after failed rename
Fix disabling of APCu
Do not show update notification on mobile
Fix "Only variables should be passed by reference" error log spam
Add timeout to curl
Makes repair errors and warnings visible for the user when upgrading on the command line or in the web UI
Cron shall not operate in case we are in maintenance mode
Disable the cache updater when doing the encryption migration
Fix "Error while updating app" error
Internal Server Error after attempting to do "occ files:scan"
Several smaller fixes
Ook is ownCloud 8.1.0 in ontwikkeling en bijna klaar :) Deze is gepland voor 2015-06-09. Maar kijk niet raar op als deze uitgesteld gaat worden met enkele dagen.
Deze versie is vooral gericht op stabiliteit en performantie. oC heeft in het verleden redelijk wat kritiek gekregen over de stabiliteit op diverse systemen, deze release is vooral bedoeld om dergelijke zaken op te lossen. De voorlopige changelog: https://github.com/owncloud/core/wiki/ownCloud-8.1-Features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
CrimsonRider schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 11:32:
Ik ben bang dat het antwoord negatief gaat zijn, aangezien er niets echt over te vinden valt online, maar ik ga het toch vragen;

Is het mogelijk een OwnCloud installatie over meerdere servers redundant uit te voeren? Ik heb 3 servers, op 3 fysieke locaties en ik wil een OwnCloud installatie maken die redundant is uitgevoerd.

De data tussen de locaties zou constant gesynced moeten worden en als 1 van de servers zou uitvallen zou de client daar niets van moeten merken.

De enige opties die ik kan vinden zijn methodes om de data te syncen, maar niet voor transparante redundantie.
Je zou de drie in een location-aware load Balancer kunnen zetten. De clients pakken dan eerst de digstbijzijnde server maar kunnen transparant door naar een andere als die niet beschikbaar is.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
CrimsonRider schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 11:32:

Ben je hier al verder mee gekomen? Ik wil nu hetzelfde gaan doen, maar denk dat het wel mogelijk moet zijn. ownCloud ondersteunt standaard geen replicatie, maar de onderliggende tools kunnen wel replicatie doen.

Ik zit zelf te denken aan rsync voor real-time synchronisatie van de files en PostgreSQL met Pgpool-II voor replicatie van de data. User authenticatie ben ik nog niet helemaal uit, maar ik zit te denken aan een gedecentraliseerde LDAP-omgeving. Uiteindelijk kan die ook op PostgreSQL draaien.

De load balancing voor ownCloud wil ik met HAProxy op pfSense gaan doen. De ownCloud zal primair op 2 fysieke locaties draaien die trouwens met een OpenVPN-verbinding met elkaar verbonden zijn.

Ik heb met alle bovenstaande pakketten geen ervaring (behalve ownCloud) dus het zal een leuk traject met veel pionieren gaan worden. Op basis van hetgeen ik nu gelezen heb zie ik geen zaken die het onmogelijk zouden maken. MySQL zou lastiger zijn, omdat er een gebrek is aan goede replicatiesoftware die master-master kan doen.

:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 19-09 10:55
Syncthing icm ownCloud is volgens mij een goeie combo?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Brent schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 16:01:
Syncthing icm ownCloud is volgens mij een goeie combo?
Syncthing is toch gewoon een alternatief voor ownCloud? Hoe zou je dat willen combineren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Dennis schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 16:06:
[...]

Syncthing is toch gewoon een alternatief voor ownCloud? Hoe zou je dat willen combineren?
Nee, syncthing is een alternatief voor de sync client van ownCloud, al jaren een pijnpunt (traag en resource-consumerend bij niet triviaal gebruik). Veel mensen splitsen daarom de functionaliteit: syncthing voor het syncen (wat ik uit ervaring kan zeggen dat goed werkt, ook bij serieuze hoeveelheden files en data), en ownCloud voor de webinterface/server apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Oké, interessant, ik zal er eens naar gaan kijken.

Heeft syncthing dan ook goede mogelijkheden voor master/master replicatie op serverniveau? Of is het niet geschikt voor de back-end?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Dennis schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 16:21:
Oké, interessant, ik zal er eens naar gaan kijken.

Heeft syncthing dan ook goede mogelijkheden voor master/master replicatie op serverniveau? Of is het niet geschikt voor de back-end?
Je kunt een Node als Master aanwijzen, ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Ik heb gisteren en vandaag de verschillende opties nog eens bekeken en ook uitgebreid naar Syncthing gekeken, maar ik denk dat Unison toch het dichtst in de buurt komt bij wat ik wil.

Mijn eerste nieuwe NAS is gisteren gereedgekomen dus dit weekend eens even kijken wat we allemaal kunnen knutselen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Gooi je wel je realtime eis overboord ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Brent schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 23:03:
Gooi je wel je realtime eis overboord ;)
Doen de -repeat en -watch switches daar niet iets aan?

Als het echt niet mogelijk is, dan is een script dat elke minuut draait ook geen probleem. Alle clients zullen straks connecten via haproxy. Die stel ik zodanig in dat een sessie altijd naar dezelfde machine verwijst. Dan kun je alleen nog een 'probleem' krijgen als je op het ene device een file upload en het vervolgens meteen op een ander device wil downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Google even op dit soort scenarios. Je bent niet de eerste die een really-roll-your-own sync op basis van rsync/unison gaat ondernemen. De reden dat dingen als syncthing bestaan is dat dit niet robuust is, zeker niet voor een beginner die je lijkt te zijn ;) Wat als de sync job langer duurt dan de periode van je cronjob bijvoorbeeld.

Syncthing voldoet aan je eisen, leg nog eens voor ons of voor jezelf precies uit waarom je die toch niet kiest.

Unison/rsync zijn prima voor niet-realtime zaken, maar daar moet je het ook echt bij laten ;) Zelfs als redelijk ervaren gebruiker, pieker ik er niet over zulke ingewikkelde implementaties zelf nog eens dunnetjes over te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:14
In ons bedrijfje gebruiken we nu al een tijdje BTSync als alternatief voor DropBox. Met name het decentrale aspect spreekt mij aan. We hebben op wat NAS'en en servertjes ook de software draaien (we werken allemaal vanaf huis, dus de boel staat op verschillende locaties), dus er is altijd wel iets online én het syncen gaat relatief snel omdat ie vanaf meerdere locaties meuk kan binnenhalen.

Maar... de kant die BTSync nu op gaat bevalt ons niet zo. Er wordt vooral zoveel mogelijk gepushed om de pro versie te nemen, en daar zitten we eigenlijk niet op te wachten. Nu hebben we gekeken naar OwnCloud, maar wat ik daar jammer aan vind is dat het weer uitgaat van één centrale server (als ik het goed begrijp) in plaats van het torrent-principe van BTSync. Nu las ik dat mensen OwnCloud gebruiken in combinatie met SyncThing. Kan iemand uitleggen hoe dat precies in zijn werk gaat? Dat klinkt wel interessant namelijk. Ik kan er met Google niet echt concrete voorbeelden over vinden. Ja, ik ben dit tegengekomen, maar dat vertelt niet waarom het handig is om de combinatie te maken.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
posttoast schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 10:51:
In ons bedrijfje gebruiken we nu al een tijdje BTSync als alternatief voor DropBox. Met name het decentrale aspect spreekt mij aan. We hebben op wat NAS'en en servertjes ook de software draaien (we werken allemaal vanaf huis, dus de boel staat op verschillende locaties), dus er is altijd wel iets online én het syncen gaat relatief snel omdat ie vanaf meerdere locaties meuk kan binnenhalen.

Maar... de kant die BTSync nu op gaat bevalt ons niet zo. Er wordt vooral zoveel mogelijk gepushed om de pro versie te nemen, en daar zitten we eigenlijk niet op te wachten. Nu hebben we gekeken naar OwnCloud, maar wat ik daar jammer aan vind is dat het weer uitgaat van één centrale server (als ik het goed begrijp) in plaats van het torrent-principe van BTSync. Nu las ik dat mensen OwnCloud gebruiken in combinatie met SyncThing. Kan iemand uitleggen hoe dat precies in zijn werk gaat? Dat klinkt wel interessant namelijk. Ik kan er met Google niet echt concrete voorbeelden over vinden. Ja, ik ben dit tegengekomen, maar dat vertelt niet waarom het handig is om de combinatie te maken.
Het klopt dat in principe de aanpak van Owncloud een centrale server gebruikt, maar waarom is dit een probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:14
Dat is geen probleem an sich, maar wij vinden het zelf praktisch om niet van één centrale server afhankelijk te zijn. En dan is een decentrale aanpak dus handiger :)

Inmiddels hebben we SyncThing draaien en dat gaat eigenlijk perfect! Er zitten nog wat kinderziektes in, maar het doet wat het moet doen.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Brent schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 13:40:
Google even op dit soort scenarios. Je bent niet de eerste die een really-roll-your-own sync op basis van rsync/unison gaat ondernemen. De reden dat dingen als syncthing bestaan is dat dit niet robuust is, zeker niet voor een beginner die je lijkt te zijn ;) Wat als de sync job langer duurt dan de periode van je cronjob bijvoorbeeld.

Syncthing voldoet aan je eisen, leg nog eens voor ons of voor jezelf precies uit waarom je die toch niet kiest.
Ik zie toch een zonnige toekomst voor Syncthing in combinatie met ownCloud, dank voor je advies een tijdje geleden. De webinterface van Syncthing ziet er ook prachtig uit.

Syncthing gebruik ik dan voor synchronisatie tussen de servers, ownCloud blijf ik gebruiken voor mijn devices, inclusief mijn desktop computers. Ik heb eerder overwogen Nas4Free te gaan gebruiken, maar neig nu toch meer naar Freenas, onder andere vanwege de betere ondersteuning voor Active Directory.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superstoned
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-08 12:30
Ik zag wat vragen over ownCloud over meerdere servers uitsmeren voor high availability en presaties.

Dat kan zeker - hoe kunnen we anders 500.000 studenten in Nordrhein Westfalen op ownCloud hebben, of - nou ja, kijk es bij CERN! http://cernbox.web.cern.ch/ koel he :D

Maar je moet ownCloud dus wel configureren hiervoor. Zie:
https://doc.owncloud.org/...r/performance_tuning.html
https://doc.owncloud.org/...ng_multiple_machines.html
https://owncloud.com/whitepapers/

Hier wat links met tips over hoe je ownCloud HA kunt doen:
http://www.severalnines.c...uster-mysql-and-glusterfs
http://www.severalnines.c...atabase-high-availability
http://zdevops.tumblr.com...owncloud-with-a-glusterfs
http://arthur-schiwon.de/...ng-ownclouds-ldap-backend

Zie ook dat voor decentrale data opslag aangeraden wordt glusterfs te gebruiken ipv syncen tussen servers - dat is veel veiliger voor je data en presteerd veel beter.

Genoeg mogelijkheden dus.

Verder -ownCloud 8.1 komt er aan (dinsdag) en ik raad je aan daarmee te beginnen. Deze release is tot 4 keer zo snel met het syncen, vooral van kleine bestanden, en bestands operaties in het algemeen. Dan is het ook niet meer nodig om syncthing en/of btsync te gebruiken in combinatie met ownCloud (en de nadelen die dat heeft qua scalability en potentieel dataverlies).

Met de nieuwe release kan een standaard ownCloud server zeker de helft meer gebruikers aan tov 8.0.

Have fun ;-)

[ Voor 5% gewijzigd door Superstoned op 04-07-2015 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Bedankt, ik zal er volgende week eens uitgebreid naar gaan kijken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rachez
Superstoned schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 19:52:

Dan is het ook niet meer nodig om syncthing en/of btsync te gebruiken in combinatie met ownCloud (en de nadelen die dat heeft qua scalability en potentieel dataverlies).
Vraagje: ik gebruik btsync om een paar bestanden automatisch in sync te houden met mijn android telefoon, zonder handmatig in de owncloud app een sync te moeten doen.
Heb ik met owncloud 8.1 dat dan niet meer nodig, dat zou wel cool zijn :9 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Verder -ownCloud 8.1 komt er aan (dinsdag) en ik raad je aan daarmee te beginnen. Deze release is tot 4 keer zo snel met het syncen, vooral van kleine bestanden, en bestands operaties in het algemeen.
Nog steeds polling? Op een laptop kon ik het niet aan, elke minuut de fans op volle toeren. En grote datasets (bijv. 300GB, 2M bestanden)?
Dan is het ook niet meer nodig om syncthing en/of btsync te gebruiken in combinatie met ownCloud (en de nadelen die dat heeft qua scalability en potentieel dataverlies). :9
De dataverlies verhalen die ik ken beperken zich toch met name tot Owncloud, niet die andere twee (heb zelf met geen van de drie die ervaring gelukkig gehad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo

Genoeg mogelijkheden dus.

Verder -ownCloud 8.1 komt er aan (dinsdag) en ik raad je aan daarmee te beginnen. Deze release is tot 4 keer zo snel met het syncen, vooral van kleine bestanden, en bestands operaties in het algemeen. Dan is het ook niet meer nodig om syncthing en/of btsync te gebruiken in combinatie met ownCloud (en de nadelen die dat heeft qua scalability en potentieel dataverlies).

Met de nieuwe release kan een standaard ownCloud server zeker de helft meer gebruikers aan tov 8.0.

Have fun ;-)
Awesome. Ik wou binnenkort eens over gaan stappen van Windows Server naar Ubuntu, lijkt mij nu een goede dag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superstoned
rachez schreef op zondag 05 juli 2015 @ 18:00:
[...]

Vraagje: ik gebruik btsync om een paar bestanden automatisch in sync te houden met mijn android telefoon, zonder handmatig in de owncloud app een sync te moeten doen.
Heb ik met owncloud 8.1 dat dan niet meer nodig, dat zou wel cool zijn :9 ?
om dingen automatisch in sync te houden - met de oC client moet je dat per file aangeven ('favoriten') en persoonlijk ben ik niet onder de indruk van de app - als het voor je werkt zou ik het nog ff zo houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superstoned
Brent schreef op zondag 05 juli 2015 @ 18:42:
[...]

Nog steeds polling? Op een laptop kon ik het niet aan, elke minuut de fans op volle toeren.
Hangt af van je OS. De client is een stuk efficienter geworden, maar alleen op Mac OS X heb je een betrouwbaar file change notification systeem. Onder Win en Lin MOET je pollen als je 100% zekerheid wil. Je kunt natuurlijk voor 99.9% zekerheid gaan maar da's niet de keuze die we gemaakt hebben. We hebben 2 miljoen gebruikers met meerdere deployments van 100.000+ gebruikers dus dan gaat 0.01% toch een probleem worden. Daarom werken we ook met CERN om dit soort dingen specifiek te testen, zie deze twee blogs:
https://owncloud.org/blog/owncloud-cern-smashbox/
https://owncloud.org/blog/smashbox-in-action/

Als je nog steeeds prestatie problemen hebt met de client is de kans erg groot dat er een configuratie probleem is.

We moeten pollen naar de server - PHP werkt zo, begrijp ik. De client pollt lokaal elke 30 seconden, je kunt die periode langer maken als je wilt. Dat is een setting in de text config file.
En grote datasets (bijv. 300GB, 2M bestanden)?
Grote data sets is veel beter geworden (4x sneller syncen bij kleine bestanden, meer parallelisatie in de client) maar je moet het wel goed configureren. Er is goede documentatie beschikbaar - heel veel beter dan voor oudere releases dus check it out.
https://doc.owncloud.org/...r/performance_tuning.html
kijk ook naar de scalability pagina's.

Hou er rekening mee dat external storage extra overhead oplevert.

CERN werkt met veel grotere dan 2M/300GB datasets, maar ze hebben een sterk gemodificeerde ownCloud server daar ze hun eigen, unieke file storage hebben. Dat is moeilijk te vergelijken. NRW heeft 500.000 studenten op ownCloud, maar verspreid over verschillende locaties en dus aparte servers die Federated Cloud Sharing gebruiken voor samenwerking. Dit model raden wij ook aan voor het schalen van grote installaties.

Deltasync is er nog steeds niet - er wordt nu wel aan gewerkt maar reken op 2016. Het levert vooral voordeel voor mensen die met VM images werken, verder verwachten we niet zoveel.

Heb je een 2M file en/of 300GB file dataset en je hebt performance problemen, file a bug. Dit moet nu echt heel redelijk werken - zolang je het niet probeert op een Raspberry Pi, natuurlijk.
Brent schreef op zondag 05 juli 2015 @ 18:42:
[...]

De dataverlies verhalen die ik ken beperken zich toch met name tot Owncloud, niet die andere twee (heb zelf met geen van de drie die ervaring gelukkig gehad).
Niets is perfect, en gezien het aantal ownCloud gebruikers zul je altijd wel enge verhalen horen, maar ik durf toch wel te beweren dat met ownCloud >8 je data veiliger is dan met elke willekeurig andere open source file share & sync.

Als je een hele grote installatie heb zou ik aanraden om de experimentele File Locking feature aan te zetten, zie de config.php documentation. En niet een groot productie systeem upgraden voor ownCloud 8.1.1. En testen want je kunt wel tot 8.1.100 wachten - als je een upgrade niet test ben je dom bezig.

Hope it helps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je moet updaten naar 8.1 vanaf een eerdere versie en je gebruikt encryptie benader dit dan met uiterste voorzorg want volgens mij is de update procedure voor de sleutels bugged. Dit maakt alle files ontoegankelijk. Ik zit te wachten op fixes voor 2 OC installatie.
Business critical zou ik voorlopig niet updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Update op verhaal hierboven:

https://github.com/owncloud/core/issues/17574

8.1.1 moet deze bug verhelpen.
How-to om je installatie te fixen kan je in bovenstaand github artikel lezen.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2015 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEDfan
Goed nieuws: versie 2.0 van de ownCloud client ondersteund Multi Accounts! Zover ik weet is deze feature volledig werkend momenteel, maar uiteraard moet dit grondig getest worden voordat het geleased wordt. Nog wat extra informatie:
Hi,

here is the preliminary schedule for the ownCloud Client 2.0.0 release:

August 6th, 2015: Release of beta1
- No features any more after this point, only bug fixes
- intense testing starts here.

August 17th, 2015: Release Candidate 1
- only critical bug fixes from this point

August 20th, 2015: Release of final 2.0.0

This is subject to change if problems come up, but that's the plan.

Anyone who wants to help testing is very welcome to do that. Actually
that can start already now with the nightly builds as described in the
mail before.

What to test?

We maintain two wiki pages which should give you an idea of what and how
to test:
General testing scenarios:
https://github.com/owncloud/client/wiki/Testing-Scenarios

Version specific testing for 2.0.0:
https://github.com/ownclo...iki/Testing-Scenarios-2.0

These lists are not complete, but should give a good hint. Of course the
pages are open for contribution, but please let us know via the
mailinglist if you do changes to it.

Thanks,
Ook is er sinds kort een "testpilot" ownCloud client. Deze is bedoeld om naast de stabiele client een test versie te draaien. Meer informatie: https://mailman.owncloud....ots/2015-July/000292.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Allemaal heel leuk, maar liever dat ze nou eens SSL Client certificaten gaan ondersteunen. Alleen dat wordt steeds verder opgeschoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thommy86
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-09 18:38
Ik draai owncloud 8.1 op mijn synology en wil nu graag roundcube intergreren. Roundcube zelf kreeg ik zo snel niet aan de gang, maar Mail Station 2 (de synology roundcube versie) is nieuwe dan de roundcube versie die synocommunity heeft uitgebracht. Ik ben nu puur testen aan het draaien maar kan verder niks vinden over deze combinatie.

Heeft iemand hier meer ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
thommy86 schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 03:32:
Ik draai owncloud 8.1 op mijn synology en wil nu graag roundcube intergreren.
Wil je Roundcube nou installeren in Owncloud, of op de Synology? In dat laatste geval moet je hier zijn [Synology] Vraag en antwoord - deel 2 ;)

• LEDfan

ownCloud Contirbutor Conference 2015

Vandaag loopt het OCC ten einde, ik ben al sinds gisteren terug thuis. Een eerste verslag vind je hier https://owncloud.org/blog...conference-well-underway/.

Wie van tweakers is naar Berlijn afgezakt om mee te doen? Ik heb alvast enkele Nederlanders tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:18
Doet ownCloud ook terughalen van eerdere versies van bestanden & terughalen van verwijderde bestanden zoals bij Dropbox?

Of begrijp ik het verkeerd en is ownCloud eigenlijk alleen maar een soort mooie front-end voor je bestanden?

Ik ben de kluts een beetje kwijt met BTsync / Syncthing / Owncloud. Wat ik zoek is eigenlijk Dropbox, maar dan gehost op een eigen server (NAS), zodat ik eerdere versies van gesyncte bestanden kan terughalen + verwijderde bestanden kan terughalen, maar in tegenstelling tot Dropbox: zoveel opslagruimte als de NAS beschikbaar heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Owncloud heeft zeker versioning. Owncloud is gratis dus allicht kan je het gewoon installeren en testen.
Ik mis tegenover Google Drive helemaal niets.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2015 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben van plan om een goedkope dedicated machine te huren (kimsufi of soortgelijk) ivm de bandbreedte
en daar owncloud op te draaien. Ik ben tegenwoordig privé wisselend op 2 locaties en vindt het vervelend dat ik niet al mijn data centraal heb (zeker met kleine 128 gb ssd in m'n MacBook air die ik het meest gebruik). Daarnaast is het me nooit gelukt om een NAS te daadwerkelijk ook te gebruiken en lijkt het me perfect om al m'n data centraal te hebben. Toch heb ik een aantal gedachtes waarvan ik hoop jullie mij mee kunnen helpen:

- Is dit een veilige gedachte? Bestanden worden geencrypt opgeslagen nietwaar?
- Kan ik de owncloud offsite backuppen? Bijv. via een raspberry pi met een externe disk, moet ik hier dan de client op draaien en bijv. rsyncen naar een aparte partitie zodat ik data terug kan halen die ik heb verwijderd (ik neem aan zoals bij dropbox dat dit dan overal wordt verwijderd?) of zijn hier standaard mogelijkheden voor?
- Is het mogelijk om Time Machine te gebruiken naar owncloud?
- Synced de own cloud altijd met lokaal? Gezien de lage diskspace op m'n apparaten ga ik dit nml niet redden. Of is dit per map instelbaar?
- Gebruikt iemand dit momenteel op een colo/dedicated of vps en wat zijn je ervaringen?

Misschien ben ik beter gebaad bij een vpn/samba installtie remote, maar plug en play plus standaard ondersteuning d.m.v apps vind ik een makkelijk idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
ThinkPadd schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 22:13:
Doet ownCloud ook terughalen van eerdere versies van bestanden & terughalen van verwijderde bestanden zoals bij Dropbox?

Of begrijp ik het verkeerd en is ownCloud eigenlijk alleen maar een soort mooie front-end voor je bestanden?

Ik ben de kluts een beetje kwijt met BTsync / Syncthing / Owncloud. Wat ik zoek is eigenlijk Dropbox, maar dan gehost op een eigen server (NAS), zodat ik eerdere versies van gesyncte bestanden kan terughalen + verwijderde bestanden kan terughalen, maar in tegenstelling tot Dropbox: zoveel opslagruimte als de NAS beschikbaar heeft.
Als je enkel de dropbox functionaliteit zoekt is ownCloud misschien wat te allesomvattend. ownCloud doet wat meer dan dat namelijk, en voor enkel dropbox ben je sneller klaar met bijvoorbeeld seafile.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 21:18
Cyleo schreef op maandag 14 september 2015 @ 17:15:
[...]

Als je enkel de dropbox functionaliteit zoekt is ownCloud misschien wat te allesomvattend. ownCloud doet wat meer dan dat namelijk, en voor enkel dropbox ben je sneller klaar met bijvoorbeeld seafile.
Heb nu Synology Cloud Station in gebruik en dat werkt zoals het er nu (na een week of 2 gebruiken) eigenlijk prima.

Seafile ook wel naar gekeken, maar daar is geen kant-en-klare package voor de Syno voor volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Verwijderd schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 12:49:
Ik ben van plan om een goedkope dedicated machine te huren (kimsufi of soortgelijk) ivm de bandbreedte
en daar owncloud op te draaien. Ik ben tegenwoordig privé wisselend op 2 locaties en vindt het vervelend dat ik niet al mijn data centraal heb (zeker met kleine 128 gb ssd in m'n MacBook air die ik het meest gebruik). Daarnaast is het me nooit gelukt om een NAS te daadwerkelijk ook te gebruiken en lijkt het me perfect om al m'n data centraal te hebben. Toch heb ik een aantal gedachtes waarvan ik hoop jullie mij mee kunnen helpen:

- Is dit een veilige gedachte? Bestanden worden geencrypt opgeslagen nietwaar?
Daar kun je voor kiezen. Je kunt natuurlijk je hele partitie van je VPS encrypten, maar ownCloud heeft ook een optie aan boord om de files op je server gecodeerd op te slaan.
- Kan ik de owncloud offsite backuppen? Bijv. via een raspberry pi met een externe disk, moet ik hier dan de client op draaien en bijv. rsyncen naar een aparte partitie zodat ik data terug kan halen die ik heb verwijderd (ik neem aan zoals bij dropbox dat dit dan overal wordt verwijderd?) of zijn hier standaard mogelijkheden voor?
Als ik dit zo hoor, zou ik niet de ownCloud client installeren maar gewoon rsync over SSH. Veel simpeler.
- Is het mogelijk om Time Machine te gebruiken naar owncloud?
Ik weet niet of het die kant op kan. Andersom kan in ieder geval wel, dat ownCloud automatisch naar Time Machine een back-up maakt. Google eens op Webdav, dat is een algemeen protocol wat in ieder geval door ownCloud ondersteund wordt.
- Synced de own cloud altijd met lokaal? Gezien de lage diskspace op m'n apparaten ga ik dit nml niet redden. Of is dit per map instelbaar?
Natuurlijk sync je lokaal, maar je kunt er ook gewoon bij via de webinterface. Op de client kun je trouwens - net als met Dropbox - aangeven welke mappen je wel en niet lokaal wilt synchroniseren. Ik denk dat dat is wat je zoekt.
- Gebruikt iemand dit momenteel op een colo/dedicated of vps en wat zijn je ervaringen?
Ik gebruik wel een VPS maar dat is zonder ownCloud. Mogelijk ga ik hem wel in de toekomst op die manier ontsluiten.
Misschien ben ik beter gebaad bij een vpn/samba installtie remote, maar plug en play plus standaard ondersteuning d.m.v apps vind ik een makkelijk idee.
Bij het begin van je bericht twijfelde ik serieus of dit geen overkill voor je is, maar naarmate ik er beter over nadenk is het denk ik niet zo'n slecht idee van je. Wel even goed opletten dat je alles goed en veilig installeert. Ook moet je even nadenken welke URL je eraan gaat hangen en hoe je dat met certificaten gaat doen (want dat je dan https nodig hebt lijkt mij vanzelfsprekend).

Succes! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 19:22
Ik heb OwnCloud op een Transip VPS draaien. Moet zeggen dat mijn ervaringen heel erg goed zijn. Zo is de performance van zowel de server als de client-software gewoon goed. Ik gebruik het binnen een klein team om wat documenten te delen.

Een goedkope oplossing zou dan zijn om de allergoedkoopste VPS te nemen in combinatie met een Big Storage pakket waarop je dan de data zet. Nadeel is wel dat de schijfsnelheid op 20MB/s komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
merauder schreef op zondag 20 september 2015 @ 10:45:
Ik heb OwnCloud op een Transip VPS draaien. Moet zeggen dat mijn ervaringen heel erg goed zijn. Zo is de performance van zowel de server als de client-software gewoon goed. Ik gebruik het binnen een klein team om wat documenten te delen.

Een goedkope oplossing zou dan zijn om de allergoedkoopste VPS te nemen in combinatie met een Big Storage pakket waarop je dan de data zet. Nadeel is wel dat de schijfsnelheid op 20MB/s komt.
Is dat te langzaam? Ik vind dat een goede snelheid, je moet wel een enorm snel internet hebben (200mbit+) wil je die snelheid sowieso halen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 19:22
Als je met veel gebruikers bestanden wilt gaan delen kan het langzaam zijn. Is het echt voor 1 op 1 dan wordt het natuurlijk een ander verhaal :)

• sanderr
  • Laatst online: 15-09 09:05

sanderr

duh!

Hoeveel gebruikers hebben de mensen hier in hun oC zitten? Ik heb het zelf op een dedicated (kimsufi) host met een gebruiker of 3-4.

Verwijderd

Ik heb OC puur voor eigen gebruik. Draait op een Aurora VPS van PCExtreme.
Loopt echter wel meer zut op, zoals mail, een aantal sites en een verdwaalde teamspeak server.

• sanderr
  • Laatst online: 15-09 09:05

sanderr

duh!

Ik zal 'm ook eens op een VPS van Transip of PC-Extreme proberen. Misschien dat de performance dan wat vooruit gaat, want ik heb het idee dat de latency naar Frankrijk me nu de das om doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rg-mohwa
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:29

rg-mohwa

Phoe Hé

blijkbaar werkt versie 8.1 niet meer op het windowsplatform :F
mijn vraag is hebben jullie evaringen met andere oplossingen (die wel op het windows platform draaien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Wat zijn hier de ervaringen met de agenda en contactpersonen apps? De eerste ervaringen vandaag waren niet heel positief :). Het importeren van CSV bestanden afkomstig van Gmail is echt een crime en als ik dat voor het echie moet doen gaat er zeker een uur in zitten om het bestand te filteren zodat ownCloud hem zonder problemen inleest.

En dan nog zijn er beperkingen, want de naam krijg ik met geen mogelijkheid goed: alles wordt in het veldje achternaam gepropt. Tussenvoegsels vallen soms ook weg en als je voor Outlook-style kiest kun je überhaupt geen displayName importeren met als gevolg dat je die handmatig moet aanmaken.

Ik had op iets meer gemak gerekend, maar helaas :-(. Ik ga kijken of ik via een Carddav app op Android de boel goed kan overzetten, misschien werkt dat beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Owncloud 8.2 is vandaag uitgebracht:
Version 8.2.0 October 20th 2015

Many design updates
New sidebar
Rewritten Gallery app
Updated text editor
Notifications
Policy for retaining deleted files and file versions
Encrypt/decrypt commands
Improved mimetype handling
Security Improvements
ownCloud API work: Modular Authentication support, Capabilities Manager and Query Builder and more
Many small improvements
YouTube: Introducing ownCloud 8.2

Ben nu handmatig aan het updaten, de auto-update werkt nog niet bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rachez
Nice! Eerste indrukken zijn goed.
Lijkt een stuk sneller foto's te laden bijvoorbeeld. Ook is de gebruikersinterface verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Voor volgende week staat ownCloud 8.2.1 op de planning. Hierin zijn in ieder geval de eerste punten opgelost uit de release 8.2.0.

Interessant is ook om PHP7 te gaan gebruiken, waarvan de definitieve release nu (voorlopig) gepland staat op 26 november, onder voorbehoud dat er geen nieuwe critical issues gevonden worden.

Ik wacht even tot eind november en ga dan de hele boel updaten. Ik gebruik nu al Nginx met http2-support en ben benieuwd of de performance nog verder zal verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rachez
Ik gebruik nu apache. Weet je of er verschil te merken is in performance bij een eventuele overstap naar nginx? Qua modules gebruik ik niet veel, eigenlijk alleen ssl.

[ Voor 26% gewijzigd door rachez op 13-11-2015 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComputerHoed
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-09 14:31

ComputerHoed

Electronica <3

Toch leuk om te zien dat er mensen hier zijn die 'serieuze' servers hiervoor hebben aangeschaft. OwnCloud is naar mijn zeggen zeer zuinig in CPU-gebruik, en vandaar dat ik het draai op een RasPi.

Ryzen 2700X, Gigabyte Aorus Gaming 7, G.Skills Ripjaws V 3200Mhz 16GB DDR4 RAM, PowerColor Red Devil 5700 XT, Samsung 970 250GB NVMe-SSD, 3x 5TB Toshiba HDD, 500GB Samsung Evo 850 SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ro3lie
Vandaag heb ik mijn ownCloud bijgewerkt naar ownCloud 8.2.1. Update is in één keer goed gegaan, hierna aantal aanpassingen doorgevoerd waaronder custom theme en t draait.

Eerste ervaringen tot nu toe zijn positief :). Web interface werkt voor mijn gevoel sneller en oogt ook fijner, de nieuwe iconen zijn ook prettig. Stuk beter als de oude iconen. Navigeren tussen pagina's, openen van bestanden voelt allemaal sneller aan als voor de update.

Aantal tips omtrent updaten, scheelt sommigen het uitzoeken:

Handleiding: https://owncloud.org/blog/upgrading-to-owncloud-server-8-2/
Upgrading to ownCloud Server 8.2:
First of all, from now on, packages will appear on download.owncloud.org. For ownCloud 8.2 you can find them on this page. You will find the familiar installation instructions for our supported Linux distributions there.

If you are currently using the Stable release channel, you will have to manually change over to this new repository!
Handleiding aanpassen repository: https://download.owncloud.org/download/repositories/8.2/owncloud/

Na deze stappen kan je het upgraden zelf beginnen, voor how-to zie handleiding voor 8.2:
https://doc.owncloud.org/server/8.2/admin_manual/maintenance/upgrade.html

Na de upgrade even letten op de maintenance mode en je third party plugins, dit staat hierin ook genoemd.

Zelf draai ik nu ownCloud op Ubuntu 14.04 in VMware (1x CPU/2GB RAM). Binnenkort eens kijken om dit allicht nog verder te downgraden qua specs :+

• Dennis
Ik heb ook vorige week geupdate, maar bij mij ging het niet zo vlekkeloos. Allereerst heb ik elke keer problemen met het automatisch downloaden van de zip file met de nieuwe versie. Die knalt er gewoon altijd uit en ik weet niet waarom het komt. Ik download hem nu maar handmatig en zet hem dan in mijn ownCloud-directory.

Vervolgens het updaten zelf duurde nu ook drie keer, maar toen was het uiteindelijk wel gelukt inderdaad.

Ik ben zoals gezegd benieuwd naar PHP7 volgende week, wellicht is dat inderdaad een goed moment om je specs te downgraden ;).

Ik draai zelf trouwens ownCloud in een jail op mijn FreeNAS, dus heb geen mogelijkheid of behoefte om te downgraden.

[ Voor 9% gewijzigd door Dennis op 19-11-2015 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rachez
PHP 7 lijkt inderdaad een stuk sneller te zijn:
https://github.com/ownclo...72#issuecomment-127935891

Ik zal ook eens kijken of dat wil draaien op centos 6 :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
rachez schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 09:56:
PHP 7 lijkt inderdaad een stuk sneller te zijn:
https://github.com/ownclo...72#issuecomment-127935891

Ik zal ook eens kijken of dat wil draaien op centos 6 :) .
Het heeft nog een weekje langer geduurd, maar gisteren is PHP7 uitgekomen. Ik ga het dit weekend maar eens installeren op mijn ownCloud om te zien of de snelheidswinst inderdaad zichtbaar wordt :).

Anderen al aan de slag gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rachez
Hier zojuist geinstalleerd.
Ik heb geen testen gedaan, maar het is zo te zien sneller. Vooral het displayen van foto's is bijna instantaan. De rest is ook echt snappy.
Toch wel aan te raden, tot nu toe ook geen problemen gevonden.

als iemand php 7 op centos wil installeren voor owncloud 8.2: dit zijn de php modules die je nodig hebt:

rpm -qa | grep php
php70w-mysql-7.0.0-1.w6.i386
php70w-7.0.0-1.w6.i386
php70w-common-7.0.0-1.w6.i386
php70w-xml-7.0.0-1.w6.i386
php70w-cli-7.0.0-1.w6.i386
php70w-gd-7.0.0-1.w6.i386
php70w-mbstring-7.0.0-1.w6.i386
php70w-pdo-7.0.0-1.w6.i386
php70w-opcache-7.0.0-1.w6.i386
Verder deze gevolgd.

[ Voor 50% gewijzigd door rachez op 04-12-2015 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
rachez schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 14:31:
Hier zojuist geinstalleerd.
Ik heb geen testen gedaan, maar het is zo te zien sneller. Vooral het displayen van foto's is bijna instantaan. De rest is ook echt snappy.
Toch wel aan te raden, tot nu toe ook geen problemen gevonden.

als iemand php 7 op centos wil installeren voor owncloud 8.2: dit zijn de php modules die je nodig hebt:

rpm -qa | grep php
php70w-mysql-7.0.0-1.w6.i386
php70w-7.0.0-1.w6.i386
php70w-common-7.0.0-1.w6.i386
php70w-xml-7.0.0-1.w6.i386
php70w-cli-7.0.0-1.w6.i386
php70w-gd-7.0.0-1.w6.i386
php70w-mbstring-7.0.0-1.w6.i386
php70w-pdo-7.0.0-1.w6.i386
php70w-opcache-7.0.0-1.w6.i386
Verder deze gevolgd.
Ik zit me hier te verdiepen in de upgrade, ik draai het hier op Ubuntu 14.04, echter zit ik nog met PHP 5 dependencies.. Dit moet ik even uitzoeken.

Edit:
Los van de werking van ownCloud heb ik vandaag even de SSL vulnerabilities uitgeschakeld. Deze kan je makkelijk testen via: https://www.ssllabs.com/

Mijn ownCloud server scoort nu een A :)

[ Voor 11% gewijzigd door ro3lie op 08-12-2015 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rachez
Goede site inderdaad! Hier ook een A.

[ Voor 27% gewijzigd door rachez op 08-12-2015 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homewrecker
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-02 09:22
Hey,

Ik heb owncloud geïnstalleerd op mijn Synology DS512.
Tevens heb ik de owncloud app op Android.
Nu zie ik echter niet hoe ik met die app aan mijn NAS geraak.

Op mijn Synology geraak ik van buitenaf dankzij quickconnect.
Als ik het quickconnect adres gebruikt in de mobiele app dan krijg ik echter de melding dat de server configuratie verkeerd is.

Iemand enig idee wat ik moet doen of een link naar een goede tutorial?
Heb even rondgekeken maar er wordt precies vanuit gegaan dat het allemaal vanzelf werkt :)

PS: Installeer ik dan best een SSL-certificaat op mijn NAS om alle data te encrypteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rachez
Toch een issue ontdekt bij het gebruik van owncloud icm php7 op centos6: mijn agenda wilde vanaf een client (telefoon) niet goed meer syncen. Ik kreeg dit soort meldingen in mijn log ttv het syncen:
Array to string conversion at \/var\/www\/html\/owncloud\/3rdparty\/sabre\/dav\/lib\/CalDAV\/CalendarQueryValidator.php#62

Na een update van curl en een aanpassing in regel 62 van genoemde file werkt het weer, maar ik ben er nog niet gerust op dat dit het laatste probleem is.

PHP 7 performt wel nog steeds goed :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DFKT
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-09 22:35
Het viel me gisteren op dat het/de proces(sen) php-fpm het CPU gebruik op mijn NAS helemaal vol trekken (100%). Na wat puzzelen en sleutelen lijkt het samen te hangen met de ownCloud server die ik heb draaien: op het moment dat ik de ownCloud client op mijn PC (die driftig aan het syncen is) uit zet, valt die piek weg.

Nu is mijn vraag: wat heeft PHP te maken met de ownCloud client en server (als ik de browser niet gebruik)? En hoe voorkom ik dat de php-fpm de boel helemaal dicht trekt? Uiteraard anders dan ownCloud uitzetten...

N.B. Ik draai owncloud 8.1.1 onder Synology DSM 5.2 in een VM...

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rachez
De owncloud server draait op het php framework. Dus als je client gaat syncen, zal de server die files willen verwerken en zie je een verhoging van je cpu gebruik voor het php proces.

Als je veel files in een keer hebt toegevoegd aan je client zou dat iets kunnen verklaren, maar dan nog verwacht ik niet dat hij alles voltrekt qua cpu.

Zie je errors in je owncloud log, bij dat hoge cpu verbruik? Rechtsboven als je ingelogd bent in owncloud, bij je username: admin > log > more...

[ Voor 6% gewijzigd door rachez op 24-12-2015 05:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erulezz
  • Laatst online: 22:34
Ik ben vanmiddag eens begonnen met het installeren van OwnCloud 8.2 op een VPS (CentOS 7 + DirectAdmin) en tot zover gaat alles prima. Moest wel het een en ander veranderen zoals de open_basedir openstellen voor /dev/urandom en env(PATH) in mijn php config activeren. Dat draait nu gelukkig prima :) De enige foutmelding die ik momenteel niet wegkrijg is als volgt;

- Uw webserver is nog niet goed ingesteld voor bestandssynchronisatie omdat de WebDAV interface verstoord lijkt.

Dit is gekomen nadat ik een SSL certificaat heb geïnstalleerd. Ik ben nu al een aardige tijd bezig om dit te verhelpen maar ik kom er maar niet uit. Ook verschillenden oplossingen op het forum van OwnCloud hebben niet geholpen. Heeft iemand enig idee in welke richting ik moet zoeken?

- CentOS 7, DirectAdmin
- Nginx (Juiste config overgenomen uit de docs)

In de error logs kan ik ook niks vinden.

In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rachez
Lastig om er zo wat van te zeggen. Wat doe je wanneer je die melding krijgt?
Wat zie je in het owncloud.log of in je webserver logs, terwijl je test?
Zit SElinux niet in de weg? Test eens met permissive.
Deze links ook gezien:
https://forum.owncloud.org/viewtopic.php?t=10098
https://forum.owncloud.org/viewtopic.php?f=17&t=7536

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erulezz
Het enige wat in de logs staat als ik probeer te verbinden is dit;

Undefined index: HTTP_USER_AGENT at /path/to/public_html/lib/private/appframework/http/request.php#678

Array to string conversion at /path/to/public_html/lib/private/template/functions.php#36

Ik zie verder helemaal niks in de logs. Staan wat handige dingen in die faqs, ik ga weer wat proberen.

//

Nginx config is volgens mij wel in orde, als ik in de URL remote.php/webdav aanroep krijg ik inlogvenster/melding dat dit de webdav interface is.

[ Voor 17% gewijzigd door Erulezz op 03-02-2016 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
is er iemand hier de Owncloud 8.2.2 met Fail2ban werkend heeft? Fail2ban ziet dat er foutief wordt ingelogd maar doet hier niks op tegen?
het lijkt erop dat er geen IP wordt geblokkeerd in IpTable...

deze handleiding heb ik gevolgd:
https://forum.owncloud.org/viewtopic.php?t=28678

Owncloud 8.2.2 op Ubuntu server 14.04.3

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rachez
geenwindows schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 17:57:
is er iemand hier de Owncloud 8.2.2 met Fail2ban werkend heeft?
Ik moest de regex wat aanpassen. Deze werkt bij mij:
failregex={"reqId":".*","remoteAddr":".*","app":"core","message":"Login failed: '.*' \(Remote IP: '<HOST>'\)","level":2,"time":".*"}

Hiermee kan je testen of je regex goed werkt:
/etc/fail2ban$ fail2ban-regex owncloud.log /etc/fail2ban/filter.d/owncloud.conf -v

Running tests
=============

Use   failregex filter file : owncloud, basedir: /etc/fail2ban
Use         log file : owncloud.log
Use         encoding : UTF-8

Results
=======

Failregex: 76 total
|-  #) [# of hits] regular expression
|   1) [76] {"reqId":".*","remoteAddr":".*","app":"core","message":"Login failed: '.*' \(Remote IP: '<HOST>'\)","level":2,"time":".*"}
|      xx.xxx.xxx.xx  Tue Dec 29 22:40:08 2015
|      xx.xxx.xxx.xx Wed Dec 30 12:33:12 2015
|      xx.xxx.xxx.xx  Wed Feb 03 09:00:13 2016
enz..

[ Voor 12% gewijzigd door rachez op 13-02-2016 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
rachez schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 08:49:
[...]

Ik moest de regex wat aanpassen. Deze werkt bij mij:
failregex={"reqId":".*","remoteAddr":".*","app":"core","message":"Login failed: '.*' \(Remote IP: '<HOST>'\)","level":2,"time":".*"}
[...]
Thnx! Na velen regex te hebben getest, is dit de enige die werkt _/-\o_
(duckduckgo vind blijkbaar nog niet alles...)

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Zijn er hier mensen die al de upgrade naar PHP 7.0 hebben uitgevoerd?

Ik draai zelf owncloud op ubuntu 14.04 LTS. Als ik hier volgens de vele handleidingen op internet de repository van PHP 7 toevoeg en een upgrade wil uitvoeren dan wil ubuntu veel php 5 depend packages deinstalleren, waaronder owncloud.

De eerste keer had ik het niet door en was owncloud dus verwijderd, waarna het ook moeilijk te installeren was ivm ontbrekende packages, heb toen maar een backup terug gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erulezz
Ik heb geprobeerd om ownCloud te installeren op PHP7 maar kreeg WebDAV niet werkend. Hun WebDAV library schijnt nog niet compatibel te zijn met PHP7, staat op het forum. ownCloud 9 die over iets meer dan een week uitkomt werkt wel volledig met PHP7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nonstop decay
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-09 15:36
Zeg, ik heb een vraag voor jullie ownCloud gebruikers. Ik gebruik een tijdje Seafile en las laatst op Tweakers bij die ownCloud update (downloads: ownCloud Server 8.2.2) dat sommige ownCloud-gebruikers overstappen naar Seafile. Terwijl ik er juist over zit te denken om naar ownCloud over te stappen.
Mijn voornaamste problemen met Seafile zijn dat het uploaden van bestanden wel eens hapert, en dat het downloaden van verschillende bestanden vanuit de webinterface niet lijkt te werken (je kunt er meerdere aanvinken, maar vervolgens is er geen downloadknop ofzo). Daarnaast zou ik ook CalDAV en CardDAV willen gaan gebruiken om m'n contactpersonen en agenda te synchroniseren.
Denken jullie ook dat ik beter af zou zijn met ownCloud? Hebben jullie daar vaak haperingen? Of werkt dat altijd soepel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

Nonstop decay schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 12:08:
Zeg, ik heb een vraag voor jullie ownCloud gebruikers. Ik gebruik een tijdje Seafile en las laatst op Tweakers bij die ownCloud update (downloads: ownCloud Server 8.2.2) dat sommige ownCloud-gebruikers overstappen naar Seafile. Terwijl ik er juist over zit te denken om naar ownCloud over te stappen.
Mijn voornaamste problemen met Seafile zijn dat het uploaden van bestanden wel eens hapert, en dat het downloaden van verschillende bestanden vanuit de webinterface niet lijkt te werken (je kunt er meerdere aanvinken, maar vervolgens is er geen downloadknop ofzo). Daarnaast zou ik ook CalDAV en CardDAV willen gaan gebruiken om m'n contactpersonen en agenda te synchroniseren.
Denken jullie ook dat ik beter af zou zijn met ownCloud? Hebben jullie daar vaak haperingen? Of werkt dat altijd soepel?
Ik heb geen ervaring met Seafile, maar wel al een tijdje met ownCloud voor m'n bestanden, agenda en contactpersonen: ik gebruik DavDroid om contacten en agenda op m'n Android-telefoon te syncen, daarnaast de owncloud-app voor bestanden. Geen problemen mee, werkt soepel en snel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nonstop decay
@jeroen_online: bedankt voor je reactie! Je brengt me weer een beetje dichter bij ownCloud. :)
Op wat voor server gebruik jij het trouwens? Ik heb een thuisserver met een AMD Athlon 5150, 4GB RAM en Debian Jessie. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik ownCloud op een VM zou moeten draaien (dat doet Seafile op het moment wel).

(edit: typo gefixt)

[ Voor 3% gewijzigd door Nonstop decay op 06-03-2016 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

Nonstop decay schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 12:53:
@jeroen_online: bedankt voor je reactie! Je brengt me weer een beetje dichter bij ownCloud. :)
Op wat veer server gebruik jij het trouwens? Ik heb een thuisserver met een AMD Athlon 5150, 4GB RAM en Debian Jessie. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik ownCloud op een VM zou moeten draaien (dat doet Seafile op het moment wel).
Bij mij draait ownCloud naast verschillende andere websites op een Core i5 4460 met 16GB RAM en twee Samsung 840 EVO's in software RAID1, met als OS ook Debian Jessie (niet in een VM, apache webserver). Je hardware lijkt me ruim voldoende (zeker als je een SSD hebt), als je de boel graag gescheiden houdt is een VM een prima mogelijkheid denk ik (je CPU ondersteunt hardwarematige virtualisatie met AMD-V zo te zien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Ik draai owncloud op een pentium g3220 icm ubuntu server (ook met apache). Os staat op een usb drive, data op HD's. werkt echt prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erulezz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Leuk! Ik ga eerst eens even kijken of php70 nu goed te installeren is op FreeNAS. Als dat lukt, dan is daarna ownCloud 9 aan de beurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nonstop decay
Ik had eens even een virtual appliance gepakt om te testen (van hier: https://download.owncloud.org/community/production/vm/ ). En dat lijkt wel goed te werken. :) Mijn enige bezwaar is dat de storage daar nu zit ingebakken, terwijl ik die juist liever op een andere plek zou willen zetten. En in de manual staat: "It is best to configure your data directory location at installation, as it is difficult to move after installation." Daarom denk ik dat ik toch beter zelf een VM kan gaan installeren om alles zelf te kunnen regelen. Iets meer werk, maar dat moet dan maar.
Of kan iemand mij vertellen hoe ik toch de storage naar een andere plek zou kunnen zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erulezz
Ik probeer ClamAV scanning aan te zetten maar ik kan de optie niet vinden in de apps zoals hier beschreven;

https://doc.owncloud.org/...e-antivirus-app-for-files

Of is deze app nog niet beschikbaar voor 9.0? Staat wel in de docs voor 9.0...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Erulezz schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 17:11:
Ik probeer ClamAV scanning aan te zetten maar ik kan de optie niet vinden in de apps zoals hier beschreven;

https://doc.owncloud.org/...e-antivirus-app-for-files

Of is deze app nog niet beschikbaar voor 9.0? Staat wel in de docs voor 9.0...
Je moet wel hier (Installing ClamAV) beginnen, natuurlijk 8)7
En zeg niet "Dat heb ik gedaan" want dan had je dat maar moeten posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Is er een manier om deze makkelijk headless te installeren? Ik probeerde het via apt-get update/upgrade en de weginterface, maar daar lijkt hij nog niet klaar te staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
Cyleo schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 20:17:
[...]

Is er een manier om deze makkelijk headless te installeren? Ik probeerde het via apt-get update/upgrade en de weginterface, maar daar lijkt hij nog niet klaar te staan?
Dit komt omdat in de overstap van OC 8 naar OC 9 ze ook de repositories opnieuw hebben ingedeeld.
Op dit moment zijn je repositories afhankelijk van de versie nummer. Dit is straks niet meer het geval.

Zie de volgende site: https://download.owncloud.org/download/repositories/stable/

Info omtrent het toevoegen van de repository per OS:
https://download.owncloud.org/download/repositories/stable/owncloud/

Zoek hierin je OS en voeg deze toe aan je repositories list. Hierna kan je updaten met:
Optie 1: apt-get update && apt-get upgrade (controleert alle updates)
Optie 2: apt-get update && apt-get install owncloud (controleert alleen updates voor OwnCloud)

Zie meer info in de handleiding:
https://doc.owncloud.org/server/9.0/admin_manual/maintenance/package_upgrade.html

-------

Gisteren avond heb ik zelf weer onderhoud uitgevoerd aan mijn OC server.
- SSL certificaat vernieuwd (was verlopen)
- Update uitgevoerd naar versie 9
- Back-up job aangemaakt.

Middels CRON loopt er nu 1x per dag een back-up van mijn data in ownCloud naar STACK.
Back-up maak ik middels RSYNC naar een webdav mount. webdav mount wordt automatisch aangemaakt middels devfs2.
Momenteel gebruik ik RSYNC als volgt:

rsync -rtl --delete --progress /var/www/owncloud/data/<USERNAME>/files ~/STACK/BACKUP

Dit zorgt ervoor dat de data op mijn OC server en in STACK exact hetzelfde is. Kortom gooi ik deze lokaal weg, is deze bij STACK ook weg.
Reden hiervoor is dat mijn OC al de mogelijkheid bied om bestanden terug te halen welke ik per ongeluk verwijder, net zoals versiebeheer.
De back-up bij STACK dient puur voor het geval dat mijn server defect raakt door wat voor reden dan ook (blikseminslag, brand, etc.)

Ik zit nu alleen nog met het stuk dat af en toe mijn OC server onbereikbaar is. De site is dan down en mijn desktop client wilt niet syncen.. Ik heb nu CRON ingesteld voor iedere 15 minuten. Ik ben benieuwd of dit verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
ro3lie schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 11:19:
[...]

Dit komt omdat in de overstap van OC 8 naar OC 9 ze ook de repositories opnieuw hebben ingedeeld.
Op dit moment zijn je repositories afhankelijk van de versie nummer. Dit is straks niet meer het geval.

Zie de volgende site: https://download.owncloud.org/download/repositories/stable/

Info omtrent het toevoegen van de repository per OS:
https://download.owncloud.org/download/repositories/stable/owncloud/

Zoek hierin je OS en voeg deze toe aan je repositories list. Hierna kan je updaten met:
Optie 1: apt-get update && apt-get upgrade (controleert alle updates)
Optie 2: apt-get update && apt-get install owncloud (controleert alleen updates voor OwnCloud)

Zie meer info in de handleiding:
https://doc.owncloud.org/server/9.0/admin_manual/maintenance/package_upgrade.html

-------

Gisteren avond heb ik zelf weer onderhoud uitgevoerd aan mijn OC server.
- SSL certificaat vernieuwd (was verlopen)
- Update uitgevoerd naar versie 9
- Back-up job aangemaakt.

Middels CRON loopt er nu 1x per dag een back-up van mijn data in ownCloud naar STACK.
Back-up maak ik middels RSYNC naar een webdav mount. webdav mount wordt automatisch aangemaakt middels devfs2.

rsync -rtl --delete --progress /var/www/owncloud/data/<USERNAME>/files ~/STACK/BACKUP

Dit zorgt ervoor dat de data op mijn OC server en in STACK exact hetzelfde is. Kortom gooi ik deze lokaal weg, is deze bij STACK ook weg.
Reden hiervoor is dat mijn OC al de mogelijkheid bied om bestanden terug te halen welke ik per ongeluk verwijder, net zoals versiebeheer.
De back-up bij STACK dient puur voor het geval dat mijn server defect raakt door wat voor reden dan ook (blikseminslag, brand, etc.)

Ik zit nu alleen nog met het stuk dat af en toe mijn OC server onbereikbaar is. De site is dan down en mijn desktop client wilt niet syncen.. Ik heb nu CRON ingesteld voor iedere 15 minuten. Ik ben benieuwd of dit verschil maakt.
Check, bedankt. Is gelukt nu. Moest nog wel even dit doen: http://superuser.com/ques...-after-oc-update-8-2-to-9

Goed idee van STACK trouwens. Zat al te bedenken of ik dat op een nette manier kan integreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rachez
ro3lie schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 11:19:
[...]

Maar dan zet je toch je data unencrypted op stack? Waarom gebruik je dan niet direct stack/dropbox/google ipv owncloud? ;)

Ik heb ook wat geexperimenteerd om dmv davfs2 een webdav schijf te mounten op centos en vervolgens mijn owncloud data met duplicity (ondersteund encryptie en increments) encrypted op stack te zetten. Helaas werkt dat niet stabiel bij 50GB of meer, vanwege problemen met de cache van davfs2.

Nu gebruik ik om mijn oc data te backuppen naar stack het open source pakket duplicati icm een windows server en stack en dat gaat wel goed.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste