fileserver: Intel Core i5-6600T op ASRock Z170 Extreme6 met 6 keer WD Red WD40EFRX 4TB en Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15 32GB RAM
De ontwikkelingen staan al ver zo te zien:
- De server app die voor de server kant zorgt https://github.com/nextcloud/end_to_end_encryption
- Ondersteuning in de Desktop client is in ontwikkeling: https://github.com/nextcloud/client/pull/1/files
- Android app: https://github.com/nextcloud/android/pull/1598
- De RFC over de implementatie https://github.com/nextcloud/end_to_end_encryption_rfc
In theorie kan je het testen in NC vanaf 12.0.3, maar het wordt enorm afgeraden om het te testen op belangrijke/productie data, er zijn ook mensen die reporten dat bv. de caldav interface uitgeschakeld wordt.
Hopelijk kunnen jullie mij met een aantal vragen helpen.
De klant wil een volgende omgeving
Zij hebben een server bij hun op de zaak, nu hebben ze een map met foto's.
Deze foto's worden gebruikt om bij andere klanten te laten zien
Het verzoek van de klant is dat hij een soort dropbox omgeving wil hebben. Het mag verder geen geld kosten betreft aanschaffen.
Dat hij een admin account heeft waarbij hij de foto's kan uploaden zodat zijn collega's ze kunnen gebruiken.
Maar zijn collega's mogen de foto's alleen inzien, niet aanpassen of verwijderen.
Ik vroeg mij af of dit realiseerbaar is? ik kon het niet vinden in de documentatie.
De admin maakt vervolgens een map waar de foto's in komen en deelt deze met enkel leesrechten met de groep.
Nu kunnen de collega's de Nextcloud client downloaden en inloggen met hun account en zo de gedeelde directory synchroniseren met hun lokale computer. Of de collega's kunnen inloggen op de Nextcloud webinterface en daar de foto's bekijken.
Ik zou dus trouwens voor Nextcloud gaan i.p.v. Owncloud. Maar dit werkt ook allemaal in Owncloud.
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Thanks voor het antwoord!Room42 schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 02:49:
@manii Ik zou gewoon twee (of meer) accounts maken. Een voor de 'admin' (ik zou die geen adminrechten geven, daar zou ik weer een ander account voor gebruiken) en een (of meer) voor de collega's. Deze mensen stop je allemaal in een groep.
De admin maakt vervolgens een map waar de foto's in komen en deelt deze met enkel leesrechten met de groep.
Nu kunnen de collega's de Nextcloud client downloaden en inloggen met hun account en zo de gedeelde directory synchroniseren met hun lokale computer. Of de collega's kunnen inloggen op de Nextcloud webinterface en daar de foto's bekijken.
Ik zou dus trouwens voor Nextcloud gaan i.p.v. Owncloud. Maar dit werkt ook allemaal in Owncloud.
Kunnen de collega's dan ook niks op hun "eigen" cloud plaatsen?
Ik zal niet gebruik maken van de webinterface omdat ze bij de klant offline zijn, dus de foto's moeten wel offline op de Pc staan. Wanneer ze dan online gaan moet hij gaan synchroniseren naar nieuwe/verwijderde en aangepaste bestanden.
En waarom nextcloud?
Ja, standaard wel. Je kunt ze volgens mij wel beperken hierin, als dat nodig is.manii schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 09:29:
[...]
Thanks voor het antwoord!
Kunnen de collega's dan ook niks op hun "eigen" cloud plaatsen?
Dat is hoe de client werkt, inderdaad. Net als Dropbox.Ik zal niet gebruik maken van de webinterface omdat ze bij de klant offline zijn, dus de foto's moeten wel offline op de Pc staan. Wanneer ze dan online gaan moet hij gaan synchroniseren naar nieuwe/verwijderde en aangepaste bestanden.
Nextcloud is een community-fork van Owncloud van de enterprise code. Ze bieden dus alle enterprise features van Owncloud maar dan gratis. Veel developers zijn overgestapt naar Nextcloud.En waarom nextcloud?
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Ik ga er deze week mee bezig.Room42 schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 11:34:
[...]
Ja, standaard wel. Je kunt ze volgens mij wel beperken hierin, als dat nodig is.
[...]
Dat is hoe de client werkt, inderdaad. Net als Dropbox.
[...]
Nextcloud is een community-fork van Owncloud van de enterprise code. Ze bieden dus alle enterprise features van Owncloud maar dan gratis. Veel developers zijn overgestapt naar Nextcloud.
Ik ga kijken of ik ze dan kan beperken. In principe wil ik maar 1 map delen die op de server staat.
Ik denk dat je ze gewoon 0 bytes disk space kunt geven. Zoek anders even op 'read only accounts' of zo.manii schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 12:34:
[...]
Ik ga er deze week mee bezig.
Ik ga kijken of ik ze dan kan beperken. In principe wil ik maar 1 map delen die op de server staat.
Daarvoor kan de "Guests" (https://github.com/nextcloud/guests en https://github.com/owncloud/guests) app gebruikt worden jammer genoeg nog niet gereleased voor Nextcloud (https://github.com/nextcloud/guests/pull/1), wegens incompatibiliteit en wat bugs.manii schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 12:34:
[...]
Ik ga er deze week mee bezig.
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Hoe bedoel je? Welk probleem los je daarmee op voor @manii? Want dan zul je toch de webinterface moeten gebruiken terwijl @manii aangaf dat de collega's offline zijn als ze bij de klant zijn. Dus de Nextcloud client is wat dat betreft de meest voor de hand liggende keuze, omdat zo de data lokaal komt te staan (zonder verdere handmatige acties). Echter hebben de collega's hiervoor wel een account nodig.Demo schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 18:38:
Bestanden delen via link (al dan niet met wachtwoord) is toch ook een optie?
@manii Ik heb even getest: Je kunt een account 0 Bytes quota geven. Deze kan dan wel alle gedeelde bestanden lezen maar zelf niks toevoegen.
Wat gaaf dat je dat even getest heb zeg.Room42 schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 18:48:
[...]
Hoe bedoel je? Welk probleem los je daarmee op voor @manii? Want dan zul je toch de webinterface moeten gebruiken terwijl @manii aangaf dat de collega's offline zijn als ze bij de klant zijn. Dus de Nextcloud client is wat dat betreft de meest voor de hand liggende keuze, omdat zo de data lokaal komt te staan (zonder verdere handmatige acties). Echter hebben de collega's hiervoor wel een account nodig.
@manii Ik heb even getest: Je kunt een account 0 Bytes quota geven. Deze kan dan wel alle gedeelde bestanden lezen maar zelf niks toevoegen.
Morgen ga ik mij even verdiepen in de cliënt en server software.
Is er ook iemand die ervaring heeft met het installeren/configureren van nextcloud op een Windows server?
[ Voor 6% gewijzigd door Zaratrass op 21-10-2017 22:22 ]
Dat wordt niet ondersteund en zal ook niet goed werken als je het toch probeert. Het beste wat je dan eigenlijk kan doen is gebruik maken van een VM.manii schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 20:16:
[...]
Is er ook iemand die ervaring heeft met het installeren/configureren van nextcloud op een Windows server?
Ok, de servers draaien op VMware dus dat is mooi.LEDfan schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 08:21:
[...]
Dat wordt niet ondersteund en zal ook niet goed werken als je het toch probeert. Het beste wat je dan eigenlijk kan doen is gebruik maken van een VM.
Is een mapping naar de Windows server wel te maken dan?
Dat schreef ik ook al in de DM. Je kunt Nextcloud gewoon installeren op de storage van de VM maar vervolgens kun je een Windows share gebruiken als storage voor de gebruikers. Dat doe je via de settings in de webportal als je Nextcloud geïnstalleerd hebt. Je zoekopdracht naar de documentatie van Nextcloud (want die is erg goed, lees hem) is 'SMB share external storage'manii schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 10:00:
[...]
Ok, de servers draaien op VMware dus dat is mooi.
Is een mapping naar de Windows server wel te maken dan?
"error while trying to create admin user: failed to connect to the database: an exception occured in driver: sqlstate[08006] [7]"
https://help.nextcloud.co...connect-privilege/12643/2J.One schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 20:43:
Heeft iemand Nextcloud al werkend gekregen met PostgreSQL i.p.v. MySQL/Miranda? Als ik de Admin account moet aanmaken tijdens de eerste login op de webinterface krijg ik steeds de melding:
"error while trying to create admin user: failed to connect to the database: an exception occured in driver: sqlstate\[08006] \[7]"
Wat is Google toch handig!
Misschien niet precies jouw probleem, maar dan staat het hier vast wel tussen

[ Voor 15% gewijzigd door Room42 op 30-10-2017 20:52 ]
Evenescent, bedankt!Room42 schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 20:49:
[...]
https://help.nextcloud.co...connect-privilege/12643/2
Wat is Google toch handig!
Misschien niet precies jouw probleem, maar dan staat het hier vast wel tussen
Ik had de database al aangemaakt waardoor ik die foutmelding kreeg en helemaal op het verkeerde spoor zat.
btw: ik had hier al heel wat tijd aan besteed voor ik mijn vraag hier had gepost.
ik zie dat er nu ook een android app is voor passman, wat ik me echter afvraag is, waarom word dit niet in de nextcloud app gestopt? die app heb je all en werkt qua toegang ook al helemaal ( ook met vinger print)
ben gewoon benieuwd waarom er dan weer een aparte app voor word gemaakt
overiges lijkt het me ook wel cool om een client ta maken via dmenu of rofi de passman database kan raadplegen
Omdat anders de nextcloud client "vervuild" zou worden met onze decryptie classes / frameworks.Zjemm schreef op maandag 13 november 2017 @ 13:02:
@Brantje
ik zie dat er nu ook een android app is voor passman, wat ik me echter afvraag is, waarom word dit niet in de nextcloud app gestopt? die app heb je all en werkt qua toegang ook al helemaal ( ook met vinger print)
overiges lijkt het me ook wel cool om een client ta maken via dmenu of rofi de passman database kan raadplegen
Zover ik weet is er een python cli implementatie van passman, misschien kan je hier wat van gebruiken; Echter heb ik deze zelf nog niet getest.
Hier te vinden: https://github.com/douglascamata/passman_cli
Mag ik daar uit opmaken bdat daar wel contact over is geweest met het nextcloud team?Brantje schreef op maandag 13 november 2017 @ 19:05:
[...]
Omdat anders de nextcloud client "vervuild" zou worden met onze decryptie classes / frameworks.
Zover ik weet is er een python cli implementatie van passman, misschien kan je hier wat van gebruiken; Echter heb ik deze zelf nog niet getest.
Hier te vinden: https://github.com/douglascamata/passman_cli
Wel jammer want het voegt juist echt iets toe
Ik zal eens naar die link kijken
Thnx
hee, handig. Een paswoord manager die werkt via mijn eigen cloud. TofZjemm schreef op maandag 13 november 2017 @ 13:02:
@Brantje
Jammer dat de android app beperkt is tot het uitlezen.
Ben uiteindelijk toch bij ownCloud gebleven en heb mijn oude versie 8 geüpgrade naar uiteindelijk versie 10. Daarna heb ik mijn instance van mijn thuis-NAS naar mijn cloud-NAS verplaatst en intern alle DNS omgezet
Contacts en calendar apps zitten er gelukkig nog in, de volgende stap is om mijn ownCloud ook naar het internet open te zetten via een proxy met client certificate authentication. Zag dat de desktop client daar inmiddels ook ondersteuning voor heeft, maar persoonlijk heb ik er meer aan als de mobiele clients dat gaan ondersteunen.
Belangrijkste voor mij is echter synchronisatie van contacten en agenda en voor Android hebben CalDAV-Sync en CardDAV-Sync prima ondersteuning voor client certificates.
De volgende stap was contactpersonen via dav naar iOS synchroniseren en dat werkt ook prima, maar ik krijg onder Android de boel niet werkend.
Hebben jullie toevallig met CardDAV-Sync jullie contactpersonen gesynchroniseerd?
Voor mijn Nextcloud server gebruik ik, net als vele anderen: https://www.davdroid.com/ . FOSS en wordt actief aan ontwikkeld. Kost wel €3.99 in de play store (https://play.google.com/s...ls?id=at.bitfire.davdroid) maar is gratis via F-droid te verkrijgen https://f-droid.org/packages/at.bitfire.davdroid/.Dennis schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 13:17:
Hebben jullie toevallig met CardDAV-Sync jullie contactpersonen gesynchroniseerd?

[ Voor 88% gewijzigd door TeraMod op 23-01-2018 13:56 ]
Client certificates is iets anders trouwens wat zij hebben, dat is namelijk een inlogmethode en bij is het een extra authenticatiemethode op mijn webserver. Ik hoop dat ownCloud het ooit nog mogelijk maakt om inderdaad echt met certificaat in te loggen (je hebt dan geen wachtwoord meer nodig), maar nu is dat er nog niet.
Komt er offline support voor passman? dat is nog iets wat me tegenhoud om over te gaan op passman.
de browser extentie werkt mooi, mobile clients zijn in de maak.
PS Android 8 heeft nu ook native autofill support
nu nog offline support. want als ik mn netwerk onderuit trek en de nextcloud server niet te benaderen is of mijn internet eruit ligt, hang ik.
en een native desktop client zo natuurlijk ook vet zijn
wat dat betreft ben ik erg gecharmeerd van pass. dan heb je op alle clients gewoon via git een copy. maar pass heeft niet echt heel fijne browser plugins
[ Voor 10% gewijzigd door Zjemm op 05-02-2018 20:18 ]
Ik zoek alleen nog 1 manier, hoe kan ik zorgen dat de folderstructuur automatisch wordt bijgewerkt. Ik heb namelijk lokaal, als test, de map Documenten gekoppeld aan de Nextcloud Files\Documenten.
Als ik daar nu wat in plaatst, wordt dit niet zichtbaar in de webinterface, dit is dan op te lossen door de OCC te laten scannen op de Datadir (fstab geladen in /var/CIFS, edited in config.php)
Op de Windows Server kan ik als Admin wel in alle subfolders, als een user een bestand upload, kan je niet zonder delen bij de bestanden komen van de andere gebruiker (https://nextcloud.xxxxx.nl/f/569 was niet gedeeld, kom je dan ook niet bij via een andere ingelogd account)
Ik zat eigenlijk te denken om hier een cronjob van te maken, maar ik denk dat het makkelijker / automatisch moet kunnen, nextcloud heeft voor remote shares ook al de automatische functie.
Iemand dit al verder uitgedacht? Of wordt het toch een cronjob per user met een interval van x aantal minuten? Of?
Als je Nextcloud zelf alle bestanden laat afhandelen, heeft alleen de gebruiker die de webserver draait rechten op de bestanden en worden de rechten richting gebruikers vanuit de database beheerd.
Als je geen zin hebt om de client te installeren (die synct je hele datafolder lokaal), dan zou je ook een driveletter kunnen mappen naar het WebDAV-adres van Nextcloud.
[ Voor 3% gewijzigd door Demo op 25-03-2018 13:00 ]
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
Maar nu heb ik een beetje een vervelend probleem, het ncadmin account heb ik gedisabled.
en mijn eigen gebruikersnaam met 2fa is admin.
Echter om een of andere reden lijk ik mijn ww niet meer te weten

met het ncadmin account kan ik wel gewoon root worden op de ubunutu appliance.
dus ik kan nog wel wat.
nu kan ik volgens mij 2 dingen doen:
1. het ncadmin account in nextcloud weer enable via ssh? (echter ik kan het commando nog niet vinden)
2. mijn persoonlijke ww resetten.
ik kan niet googlen:
https://docs.nextcloud.co...reset_admin_password.html
[ Voor 7% gewijzigd door Valkyre op 24-07-2018 10:15 . Reden: oplossing gevonden ]
in Ubuntu staat ook een snap voor nextcloud.
Als ik hiermee nextcloud wil installeren krijg ik:
chmod: changing permissions of '/tmp/locks': Operation not permitted
chmod: changing permissions of '/var/snap/nextcloud/8267/apache/logs': Operation not permitted
Making sure nextcloud is setup...
chmod: changing permissions of '/tmp/pids': Operation not permitted
chmod: changing permissions of '/tmp/sockets': Operation not permitted
chmod: changing permissions of '/var/snap/nextcloud/common/nextcloud': Operation not permitted
mkdir: cannot create directory '/var/snap/nextcloud/common/nextcloud': Permission denied
chmod: cannot access '/var/snap/nextcloud/common/nextcloud/tmp': Permission denied
chmod: changing permissions of '/var/snap/nextcloud/8267/nextcloud/extra-apps': Operation not permitted
Waiting for PHP...
En dan stopt het, terwijl ubuntu wel aangeeft dat het geinstallerd is.
Wanneer ik gebruik: cat /snap/nextcloud/current/meta/snap.yaml
krijg ik:
name: nextcloud
version: 13.0.5snap1
summary: Nextcloud Server - A safe home for all your data
description: |
Access, share and protect your files, calendars, contacts, communication and
more at home and in your enterprise.
architectures:
- amd64
confinement: strict
grade: stable
hooks:
configure:
plugs:
- network
- network-bind
apps:
apache:
command: command-apache.wrapper
daemon: simple
plugs:
- network
- network-bind
- removable-media
restart-condition: always
stop-command: stop-command-apache.wrapper
disable-https:
command: command-disable-https.wrapper
plugs:
- network
- network-bind
enable-https:
command: command-enable-https.wrapper
plugs:
- network
- network-bind
manual-install:
command: command-manual-install.wrapper
plugs:
- network
- network-bind
- removable-media
mdns-publisher:
command: command-mdns-publisher.wrapper
plugs:
- network
- network-bind
mysql:
command: command-mysql.wrapper
plugs:
- network
- network-bind
stop-command: stop-command-mysql.wrapper
mysql-client:
command: command-mysql-client.wrapper
plugs:
- network
- network-bind
mysqldump:
command: command-mysqldump.wrapper
plugs:
- network
- network-bind
nextcloud-cron:
command: command-nextcloud-cron.wrapper
plugs:
- network
- network-bind
- removable-media
restart-condition: on-failure
occ:
command: command-occ.wrapper
plugs:
- network
- network-bind
- removable-media
php-fpm:
command: command-php-fpm.wrapper
plugs:
- network
- network-bind
- removable-media
redis-server:
command: command-redis-server.wrapper
plugs:
- network
- network-bind
renew-certs:
command: command-renew-certs.wrapper
plugs:
- network
- network-bind
Ik ben als root ingelogd.
Heb al op andere forums van ubuntu gekeken maar gekeken maar zag daar geen oplossing.
Als ik nextcloud via de terminal wil installeren, krijg ik hetzelfde te zien.
Wie heeft een idee?
[ Voor 47% gewijzigd door Jan2002 op 24-08-2018 11:34 ]
Weet je dat zeker? Standaard staat die uit in Ubuntu. De foutmeldingen zijn ook consistent met het ontbreken van root privileges.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Heb twee accounts aangemaakt. Bv Pietje als administrator en Jantje als user.
Bekijk ik nu het accountpanel dan zie ik bij Jantje dat die als standard user is ingesteld. Maar bij Pietje zie ik noch de standard noch als administrator aangegeven. Terwijl ik bij het aanmaken van Pietje deze zeker als admin heb aangemeld. Het gekke is dat ik in het accountpanel, ook al is het geunlockt, dit bij Pietje niet meer kan aangeven. De knoppen standard en administrator reageren niet.
Hoe kan ik dit wijzigen? Dat Pietje toch administrator is?
Heb nu gelezen dat je voor de root een speciaal wachtwoord moet aanmaken. Weet echter niet goed hoe ik dit moet aanpakken.
Wil via de snap store binnen ubuntu nextcloud installeren.
Graag advies!
[ Voor 15% gewijzigd door Jan2002 op 24-08-2018 16:20 ]
Ik wil toch even wat toevoegen aan het synchroniseren van contacten en agenda.
Voor contacten heb ik lang DavDroid gebruikt. Daarvoor heb ik CalDav-sync en CardDav-sync gebruikt. Echter de synchronisatie met Android is een probleem omdat Android 7 en Android 8 een andere Vcard versie gebruiken namelijk vCard versie 2.1. NextCloud gebruikt voor zover ik weet vCard 3.0, daarbij bestaat er ook nog een versie vCard 4.0. Ook gebruik ik Thunderbird met Cardbook werkt als een speer met NextCloud samen.
De moeilijkheden die dan ontstaan is ook dat op mijn Android Huawei Mate 9 en mijn Samsung Tab 10.1 uit 2016 groepen volledig worden genegeerd. Maar bij een volgende synchronisatie wordt ook de data op de server veranderd waardoor groepen veranderen en/of verdwijnen. Vind ik niet leuk. Ook beschrijvingen van de telefoonnummers raken verbasterd zoals werk/work/ en Home/thuis enzovoort. De afgelopen twee jaar geen oplossing kunnen vinden.
Vorige week Loop ik al zoekend aan tegen ContactSync van http://ntbab.dyndns.org/apache2-default/seite/index.html van Annemarie Böhmer uit Oostenrijk. Nee, ik maak geen reclame en krijg geen provisie. Deze app vertaalt bij het synchroniseren tussen de verschillende versies van vCard 2.1 3.0 en 4.0. Eindelijk werkt het nu naar behoren, foto's raken niet meer verloren, categorien worden zonder modificatie van de server NextCloud over genomen, enz..
Op vier apparaten deze zelfde data eindelijk, zeer de moeite waard.
Groeten Cees
[ Voor 4% gewijzigd door CeesBak op 21-09-2018 15:34 ]
Ik weet niet of dit de bedoeling is maar hier volgt de installatie van mijn nieuwe server die inmiddels alweer een week of twee zeer naar tevredenheid werkt. Al iemand de hardware wil weten dan hoor ik dat graag.
Met vriendelijke groet,
Cees
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Installing New Server
First make sure your server is at a fixed IP. I did this in the router by giving my server the address 192.168.1.100. Later you will direct trafic on ports 80 and 443 to this fixed IP of the server.
Install Ubuntu
https://tutorials.ubuntu....l-install-ubuntu-server#0
Do not install NextCloud from the package.
Install WebMin
First update packages:
sudo nano /etc/apt/sources.list
Add following lines
deb http://archive.ubuntu.com/ubuntu bionic universe multiverse
deb-src http://archive.ubuntu.com/ubuntu bionic universe multiverse
deb http://us.archive.ubuntu.com/ubuntu/ bionic universe
deb-src http://us.archive.ubuntu.com/ubuntu/ bionic universe
deb http://us.archive.ubuntu.com/ubuntu/ bionic-updates universe
deb-src http://us.archive.ubuntu.com/ubuntu/ bionic-updates universe
deb http://us.archive.ubuntu.com/ubuntu/ bionic multiverse
deb-src http://us.archive.ubuntu.com/ubuntu/ bionic multiverse
deb http://us.archive.ubuntu.com/ubuntu/ bionic-updates multiverse
deb-src http://us.archive.ubuntu.com/ubuntu/ bionic-updates multiverse
deb http://security.ubuntu.com/ubuntu bionic-security universe
deb-src http://security.ubuntu.com/ubuntu bionic-security universe
deb http://security.ubuntu.com/ubuntu bionic-security multiverse
deb-src http://security.ubuntu.com/ubuntu bionic-security multiverse
Save the file.
Update system
sudo apt update && sudo apt upgrade
Install Packages required for Webmin:
sudo apt-get install perl libnet-ssleay-perl openssl libauthen-pam-perl libpam-runtime libio-pty-perl apt-show-versions python
Then install Webmin
sudo wget http://prdownloads.source...dmin/webmin_1.890_all.deb
sudo dpkg --install webmin_1.890_all.deb
Change WebMin SSL requirement to no. Edit:
sudo nano /etc/webmin/miniserv.conf
Change line containing “ssl=1”in “ssl=0” and save the file.
Then restart webmin:
sudo /etc/init.d/webmin restart
Prevent WebMin to disallow spin down from harddisks through Webmin -> Webmin Configuration -> Background Status Collection -> Collect System Status in background you find that this has a value of 5 minutes. Switch this option off because my prevent some harddisks not reaching the status ‘idle’ to be able to spin down.
Automatische update of system time can be set in WebMin under Hardware / System Time.
Harddisk Management
Configure harddisks through the mechanism from WebMin.
Free-up memory on harddisks:
sudo tune2fs -m 1 /dev/sdb1
sudo tune2fs -m 1 /dev/sdc1
sudo tune2fs -m 1 /dev/sdd1
sudo tune2fs -m 1 /dev/sde1
Configuring harddisks to become idle when not used.
sudo nano /etc/hdparm.conf
Add to the end of the file:
##
## This causes spindown of harddisks.
##
/dev/sdb {
#spindown_time = 60 # 5 min
#spindown_time = 180 # 15 min
#spindown_time = 240 # 20 min
#spindown_time = 241 # 30 min
#spindown_time = 242 # 1 hour
#spindown_time = 244 # 2 hours
}
/dev/sdc {
spindown_time = 120 # 10 min
}
Save the file.
To set a drive standby immidealety
sudo hdparm -y /dev/sdb
To see the drive(s) status:
sudo hdparm -C /dev/sda /dev/sdb /dev/sdc /dev/sdd devsde
Install Samba
Command:
sudo apt-get install samba
The users that require access to the files on the server need to be added as Ubuntu users. This can be done through WebMin / System / Users and Groups. First modify the user 'system' to belong to the group 'users' and 'system'. Then add users making sure they belong to the just mentioned groups. They add the same users, with the same password to the Samba users.
Add users by using WebMin to copy required users to the Samba user list.
They create the directories thatwill become the shares to Windows computers. After connect the reuired users through webmin to the shares they will use.
Restart de Samba Server at the Webmin Panel
sudo service smbd restart
Install LAMP stack
Update system:
sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade
Install Apache:
Apache is installed during installation of Ubuntu 18.4
Install MariaDB:
sudo apt-get install mariadb-server mariadb-client
To secure the installation of MariaDB execute the following command:
sudo mysql_secure_installation
You can set the root password, remove test databases and unanimous user to make sure your data nases are secure. Use a difficult password and note it down for later use.
Install PHP 7.2
sudo add-apt-repository ppa:ondrej/php
sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade
sudo apt install libapache2-mod-php7.2 php7.2 php7.2-cgi php7.2-cli php7.2-common php7.2-curl php7.2-gd php7.2-intl php7.2-json php7.2-mbstring php7.2-mysql php7.2-opcache php7.2-readline php7.2-soap php7.2-xml php7.2-xmlrpc php7.2-zip
To test PHP, create a test file named info.php with he content below. Save the file, then browse to it to see if PHP is working:
sudo nano /var/www/html/info.php
In this file, paste the following code:
<?php
phpinfo();
?>
Open a webpage and surf to http://192.168.1.100/info.php and see it working.
You find the PHP info page coming up on which you can find the location of the php.ini file that requires to be adjusted:
sudo nano /etc/php/7.2/apache2/php.ini
For better performance change the following:
opcache.enable=1
opcache.enable_cli=1
opcache.memory_consumption=128
opcache.interned_strings_buffer=8
opcache.max_accelerated_files=10000
opcache.save_comments=1
opcache.revalidate_freq=1
Other adjustments|:
upload_max_filesize = 2048M
After this restart the web server:
sudo systemctl restart apache2
Install NextCloud
Download the NextCloud server zip archive onto your server. The latest version is 10.0.0 at the time of this writing. You may need to change the version number. Go to https://nextcloud.com/install and click the download button to check out the latest version.
wget https://download.nextclou...ases/nextcloud-13.0.5.zip
Extract it.
sudo apt install unzip
unzip nextcloud-13.0.5.zip
A new directory named nextcloud will be created in the current working directory. Copy the new directory and all of its content to the document root of Apache server.
sudo cp -r nextcloud /var/www/
Na de kopieer actie kan je de gedownloade versie verwijderen. Standaard staat de data directie in de var/www/nextcloud directory wat niet verstandig is. Ook omdat de nextcloud site op een andere drive staat als de dat is het verstandiger een aparte data directory aan te maken. We moeten er voor zorgen dat gebruiker www-data kan lezeb en schrijven van deze directory.
Rechten geven aan de Apache gebruiker (www-data)
sudo chown www-data:www-data /var/www/nextcloud/ -R
Ook voor de aangemaakte data directory:
sudo chown www-data:www-data /media/d1/nextcloud/ -R
Create a Database and User in MariaDB
Het paswoord werkt niet als je sudo niet gebruikt. Gebruik het wachtwoord dat je hebt gebruikt bij de installatie van de LAMP stack. Log into MariaDB database server with the following command:
sudo mysql -u root -p
Then create a database for Nextcloud. This tutorial name the database nextcloud. You can use whatever name you like. Let op het ; teken aan het einde van de commandos!
create database nextcloud;
Create the database user. Again, you can use your preferred name for this user. Replace your-password with your preferred password.
CREATE USER ncroot@localhost IDENTIFIED BY 'password';
The single colons above around the password are required.
Grant this user all privileges on the nextcloud database.
grant all privileges on nextcloud.* to ncroot@localhost identified by 'password';
Flush privileges and exit.
FLUSH PRIVILEGES;
exit;
Enable Binary Logging in MariaDB
Edit the mysqld configuration file.
sudo nano /etc/mysql/mariadb.conf.d/50-server.cnf
Add the following three lines in [mysqld] section.
#
# Added for installation of NextCloud
#
log-bin = /var/log/mysql/mariadb-bin
log-bin-index = /var/log/mysql/mariadb-bin.index
binlog_format = mixed
The format of binary log must be mixed. Save and close the file. Then reload MariaDB service.
sudo systemctl restart mariadb
Now binary log is enabled in MariaDB.
Create an Apache Virtual Host File for Nextcloud
We will create a nextcloud.conf in /etc/apache2/sites-available directory.
sudo nano /etc/apache2/sites-available/nextcloud.conf
Copy and paste the following lines in the file. Replace the red text with your actual domain name. You also need to point your domain name to the IP address of your Ubuntu server in DNS.
Alias /nextcloud "/var/www/nextcloud/"
<VirtualHost *:80>
DocumentRoot "/var/www/nextcloud"
ServerName nextcloud
<IfModule mod_headers.c>
Header always set Strict-Transport-Security "max-age=15552000; includeSubDomains"
</IfModule>
ErrorLog ${APACHE_LOG_DIR}/error.log
CustomLog ${APACHE_LOG_DIR}/access.log combined
<Directory /var/www/nextcloud/>
Options +FollowSymlinks
AllowOverride All
<IfModule mod_dav.c>
Dav off
</IfModule>
SetEnv HOME /var/www/nextcloud
SetEnv HTTP_HOME /var/www/nextcloud
Satisfy Any
</Directory>
</VirtualHost>
Save and close the file. Then create a symbolic link to /etc/apache2/sites-enabled/
sudo ln -s /etc/apache2/sites-available/nextcloud.conf /etc/apache2/sites-enabled/nextcloud.conf
Enable the following Apache modules. Je zal er verschillende vinden die al zijn aangezet, dit is om zeker te weten dat ze aan staan.
sudo a2enmod rewrite
sudo a2enmod headers
sudo a2enmod env
sudo a2enmod dir
sudo a2enmod mime
sudo a2enmod setenvif
sudo a2enmod ssl
sudo a2ensite default-ssl
Restart Apache so that the above Apache and PHP modules are loaded.
Finish the Installation in your Web Browser
Now in your web browser, type your domain name. For instance
192.168.1.100/nextcloud
Install Redis Server
sudo apt install redis-server
Now let’s configure Redis as a cache for nextCloud. Install the PHP extension for interfacing with Redis.
sudo apt install php-redis
Next, edit nextCloud configuration file.
sudo nano /var/www/nextcloud/config/config.php
Add the following lines above the ); line.
'memcache.distributed' => '\OC\Memcache\Redis',
'memcache.local' => '\OC\Memcache\Redis',
'memcache.locking' => '\OC\Memcache\Redis',
'redis' => array(
'host' => 'localhost',
'port' => 6379,
),
Security with LetsEncrypt
I am assuming you have an domain were you can alter the A record. This is require to prove to Letsencript that you are the owner of the domain. You should find your own IP address and put that in the A-record of the domain.
Edit the Apache configuration file for Nextcloud:
sudo nano etcapache2/sites-available/nextcloud.conf
Add the following line between </Directory> and </VirtualHost>
ServerAlias www.yourdomain.ext
Save and close the file.
Install Certbot:
sudo apt-get update
sudo apt-get install software-properties-common
sudo add-apt-repository ppa:certbot/certbot
sudo apt-get update
sudo apt-get install python-certbot-apache
Start request for an certificate:
sudo certbot --apache
Specify an email adres and the domain. Answer the questions. The certificate will be installed.
Reroute ports 80 and 443 in the router to your server 192.168.1.100 and you are done.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Na veel verdere tweaking en configuratie zal het systeem hopelijk ook voor you werken.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Brent schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 15:04:
Gezien de lengte van je gids kun je het misschien beter wat structureren met koppen en voorzien van inhoudsopgave en kleine intro van wat je nu allemaal installeert? Ik zie ook bv samba langskomen en dat is toch niet nodig voor een webdav server.
Ik ben momenteel bezig met het uitzoeken van een passende cloud oplossing voor stichting waarbij circa 40 personen bij data moeten kunnen. Momenteel gebruiken wij Dropbox, maar dit is qua opslagcapaciteit te beperk, niet iedereen heeft toegang(meer beheerprobleem) en als gratis versie is het niet mogelijk om rechten toe te wijzen aan gebruikers.
Ik ben engsinds bekend met Owncloud, dit gebruikte ik tijdens mij studie bij de studievereniging.Dit was toendertijd door een voormalige bestuurslid ingesteld en ik kan gebruikers beheren en de software updaten. Dus de afgelopen tijd ben ik bezig geweest aan het uitzoeken de mogelijkheden zijn, hierbij gekeken naar betaalde opties en ook de mogelijkheid als non-profit. Hierbij ben ik uitgekomen met de eisen die wij hebben Nextcloud de beste optie is en dit dan te draaien via onze huidige VPS waar ook onze website opdraait.
Installatie moet geen probleem vormen met de uitleg die er is online. Maar momenteel ben aan het uitzoeken hoe we de rechten voor gebruikers het beste kunnen inrichten. Onder het bestuur werken wij namelijk met verschillende groepen en projecten, die zich ieder bezig houden met aparte delen. Het idee is namelijk dat ongeveer iedere groep overal leesrechten heeft ivm de transparantie van de organisatie en het kunnen vinden van informatie.
Het idee om de rechten toe te wijzen is via Group folders, die door het admin-account worden ingesteld en toegewezen an de groepen. Hierbij krijgt groep 1 dan alle rechten in de groupfolder van groep 1, maar alleen leesrechten in de overige groepen. Daarnaast zou iedereen rechten krijgen in de algemene mappen. Dan kom ik uit op het volgende overzicht:

Ik heb de volgende vragen nog:
- Is dit een gangbare werkwijze of zijn er betere/effectievere manieren?
- is het mogelijk om gebruikers te verbieden om buiten deze hoofdmappen bestanden te schrijven?
- De standaard Nextcloud bestanden/folders heb ik niet nodig, deze kan ik in de skeleton uitzetten of zijn er hier andere manieren voor?
- Zijn er nog zaken waarop ik moet letten?
The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future
Kan een van jullie mij mogelijk helpen met het beantwoorden van mijn vragen of zal ik dit op het nextcloud forum zelf plaatsen.
Is je stichting een non-profit organisatie? Dan is het de moeite waard om je in te schrijven (gratis) bij techsoup.nl. Als je dat lukt, kun je gebruik maken van gratis office365 voor non-profit organisaties. Gebruik het zelf voor een kinderboerderij...fdees schreef op zondag 5 mei 2019 @ 13:25:
Tweakers,
Ik ben momenteel bezig met het uitzoeken van een passende cloud oplossing voor stichting waarbij circa 40 personen bij data moeten kunnen. Momenteel gebruiken wij Dropbox, maar dit is qua opslagcapaciteit te beperk, niet iedereen heeft toegang(meer beheerprobleem) en als gratis versie is het niet mogelijk om rechten toe te wijzen aan gebruikers.
Ik ben engsinds bekend met Owncloud, dit gebruikte ik tijdens mij studie bij de studievereniging.Dit was toendertijd door een voormalige bestuurslid ingesteld en ik kan gebruikers beheren en de software updaten. Dus de afgelopen tijd ben ik bezig geweest aan het uitzoeken de mogelijkheden zijn, hierbij gekeken naar betaalde opties en ook de mogelijkheid als non-profit. Hierbij ben ik uitgekomen met de eisen die wij hebben Nextcloud de beste optie is en dit dan te draaien via onze huidige VPS waar ook onze website opdraait.
Installatie moet geen probleem vormen met de uitleg die er is online. Maar momenteel ben aan het uitzoeken hoe we de rechten voor gebruikers het beste kunnen inrichten. Onder het bestuur werken wij namelijk met verschillende groepen en projecten, die zich ieder bezig houden met aparte delen. Het idee is namelijk dat ongeveer iedere groep overal leesrechten heeft ivm de transparantie van de organisatie en het kunnen vinden van informatie.
Het idee om de rechten toe te wijzen is via Group folders, die door het admin-account worden ingesteld en toegewezen an de groepen. Hierbij krijgt groep 1 dan alle rechten in de groupfolder van groep 1, maar alleen leesrechten in de overige groepen. Daarnaast zou iedereen rechten krijgen in de algemene mappen. Dan kom ik uit op het volgende overzicht:
[Afbeelding]
Ik heb de volgende vragen nog:
- Is dit een gangbare werkwijze of zijn er betere/effectievere manieren?
- is het mogelijk om gebruikers te verbieden om buiten deze hoofdmappen bestanden te schrijven?
- De standaard Nextcloud bestanden/folders heb ik niet nodig, deze kan ik in de skeleton uitzetten of zijn er hier andere manieren voor?
- Zijn er nog zaken waarop ik moet letten?
PSN: PcDCch
Mozart schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 23:11:
[...]
Is je stichting een non-profit organisatie? Dan is het de moeite waard om je in te schrijven (gratis) bij techsoup.nl. Als je dat lukt, kun je gebruik maken van gratis office365 voor non-profit organisaties. Gebruik het zelf voor een kinderboerderij...
Helaas is dat voor ons niet mogelijk momenteel. Het klopt dat wij een non-profit zijn, maar helaas (wel begrijpelijk) stelt techsoup en Microsoft/google de eis dat er een ANBI-verklaring moet zijn om zulke pakketten te krijgen. Zo een ANBI is geen formuliertje invullen en versturen naar de belastingdienst, maar een heel pakket aan documenten en eisen waaraan voldoet moet worden. Hier is vanuit de stichting naar gekeken, maar is in de nabije toekomst. Lees minstens komende jaar nog niet een mogelijkheid omdat wij zelf niet de capaciteit hebben om dit allemaal uit te werken.batsma schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 23:12:
sharepoint klinkt inderdaad als de betere oplossing hier
Office 365 was ook de eerste keuze geweest, maar is dus niet mogelijk. Daarom wil ik een oplossing hebben die geen €4000 per jaar kost. Dan is Nextcloud in combinatie met Groups Folder de beste volgende optie in mijn optiek.
Ik zou toch informeren bij techsoup. De kinderboerderij heeft zelf geen anbi verklaring maar valt wel onder de voorwaarden. Met een paar mailtjes had ik het geregeld.fdees schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 08:57:
[...]
[...]
Helaas is dat voor ons niet mogelijk momenteel. Het klopt dat wij een non-profit zijn, maar helaas (wel begrijpelijk) stelt techsoup en Microsoft/google de eis dat er een ANBI-verklaring moet zijn om zulke pakketten te krijgen. Zo een ANBI is geen formuliertje invullen en versturen naar de belastingdienst, maar een heel pakket aan documenten en eisen waaraan voldoet moet worden. Hier is vanuit de stichting naar gekeken, maar is in de nabije toekomst. Lees minstens komende jaar nog niet een mogelijkheid omdat wij zelf niet de capaciteit hebben om dit allemaal uit te werken.
Office 365 was ook de eerste keuze geweest, maar is dus niet mogelijk. Daarom wil ik een oplossing hebben die geen €4000 per jaar kost. Dan is Nextcloud in combinatie met Groups Folder de beste volgende optie in mijn optiek.
PSN: PcDCch
Bedankt zal het toch nog eens proberen. ANBI-verklaring is niet alleen voor de office 365 interessant. Ga hier niet alleen over en weet niet of andere mensen het nog zien zitten om weer iets anders te gaan uitzoeken. Daarnaast zijn we al vrij lang bezig met dit traject en willen we graag progressie boeken op korte termijn.Mozart schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 09:25:
[...]
Ik zou toch informeren bij techsoup. De kinderboerderij heeft zelf geen anbi verklaring maar valt wel onder de voorwaarden. Met een paar mailtjes had ik het geregeld.
[ Voor 22% gewijzigd door fdees op 11-05-2019 10:35 ]
Pfff, ik ben zelf geen beheerder, maar dit klinkt voor mij logisch...
Je kunt dit ook in sub foldertjes zo instellen natuurlijk.
> is het mogelijk om gebruikers te verbieden om buiten deze hoofdmappen bestanden te schrijven?
Je kunt hun storage op 0 zetten... Als je echt niet wilt dat gebruikers dingen kunnen doen. Ik vraag me wel een beetje af waarom je ze zou willen beperken, als je wilt dat mensen hun werk gedaan krijgen is het vaak het best zo min mogelijk beperkingen op te leggen. Als je ze zo slecht vertrouwd had je ze misschien niet in dienst moeten nemen enzo ;-)
Dat is ook waarom er niet veel beperkingen standaard in Nextcloud zitten. Het helpt de productiviteit niet als de bureaucratie allerhande artificiële beperkingen opzet, die zelden overeenkomen met de daadwerkelijke situatie in een organisatie.
Wij hebben zelf intern simpelweg iedereen alle rechten op de groepsfolders gegeven. Je hebt tenslotte versies, trash en uiteindelijk backup voor dat ene geval dat iemand iets geks doet. En als iemand iets nodig heeft kunnen ze erbij ipv aan werkverschaffing voor IT/management te doen. Maar goed, ik wordt nu filosofisch.
> De standaard Nextcloud bestanden/folders heb ik niet nodig, deze kan ik in de skeleton uitzetten of zijn er hier andere manieren voor?
Kun je in de skeleton uitzetten ja.
> Zijn er nog zaken waarop ik moet letten?
Niet echt, maar @ mention me als ik kan helpen ;-)
Doel van het beperken van schrijfrechten in eigen omgeving (niet groupfolders) is dat mensen het als persoonlijke cloud gaan gebruiken. Is iets waar iemand anders heel bang voor is. Dit zou moeten werken naar mijn idee en wat ik gelezen heb op internet.
Momenteel zijn we alles aan het inrichten nadat het geinstalleerd is op onze vps, dus er zit nog wat instelwerk momenteel en de benodigde apps toevoegen.
loop nu wel tegen het volgende probleem aan met het installeren van group folders en zie ook niet een echt antwoordt online op het forum of google.
Dus als iemand de oplossing weet zou dit heel mooi zijn, mijn kennis van Linux gaat namelijk niet zover.An exception occurred while executing 'CREATE TABLE oc_group_folders_trash (trash_id BIGINT AUTO_INCREMENT NOT NULL, name VARCHAR(250) NOT NULL, original_location VARCHAR(4000) NOT NULL, deleted_time BIGINT NOT NULL, folder_id BIGINT NOT NULL, INDEX groups_folder_trash_folder (folder_id), INDEX groups_folder_name (folder_id, name), UNIQUE INDEX groups_folder_trash_unique (folder_id, name, deleted_time), PRIMARY KEY(trash_id)) DEFAULT CHARACTER SET utf8mb4 COLLATE utf8mb4_bin ENGINE = InnoDB ROW_FORMAT = compressed': SQLSTATE[42000]: Syntax error or access violation: 1071 Specified key was too long; max key length is 767 bytes
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Verwijderd
Graag jullie deskundig advies.
Al een paar jaar gebruik ik met plezier Nextcloud op een server die ik bij een commerciële Nederlandse hosting provider heb (dus inclusief domeinnaam, email, etc.). Het betreft een 'shared hosting platform'. Ik heb de laatste echter tijd wat problemen:
De 'Bookmarks App' van Nexcloud wil sinds een tijdje dat er in PHP een PHP-extensie (library) aanwezigheid is met de naam GMP Mijn webhost heeft dat kennelijk niet en nu werkt deze app niet meer. Zelf kan ik hieraan niets doen. Mijn webhost weigert deze PHP-extensie te installeren; daar zouden de websites van al hun klanten langzamer door gaan draaien...
Mijn Nextcloud geeft ook wat foutmeldingen: InnoDB formaat Antilope moet veranderd worden in InnoDB formaat Barracuda. De fouten kunnen opgelost worden door een aanpassing aan MySQL. Ik kan bij mijn databases voor kleine veranderingen, maar kennelijk niet voor deze. Daarvoor moet ik 'super privilege' hebben. Hiervan zegt mijn webhost dat deze aanpassing niet mogelijk is.
Een andere foutmelding is dat er geen cache is geïnstalleerd, waardoor Nextcloud sneller zou kunnen draaien. En wederom: de hosting provider kan of wil hierin niets betekenen.
Mijn vragen:
- zijn de bezwaren van mijn hosting provider terecht? Zelf ben ik te onbekend met de techniek om dit op waarde te kunnen schatten.
- zo niet, hebben jullie ervaring met Nederlandse webhosts waar Nextcloud en zijn apps zonder foutmeldingen draaien of dat de beheerders deze problemen wél aankunnen? In dat geval zet ik alles een keer over naar een meer sympathieke webhost.
Bij voorbaat hartelijk dank voor jullie gedachten en advies!
Kiquo
Betreft het trouwens een managed Nextcloud-omgeving (SaaS) of heb je gewoon shared webhosting en heb je daar zelf Nextcloud op geïnstalleerd? In het eerste geval zou ik ze vragen de databaseproblemen (zover het echt problemen zijn) op te lossen, dat is hun verantwoordelijkheid als beheerder. Als het echter gewoon shared hosting is, zou je wellicht een nieuwe database kunnen maken met de juiste parameters en dat je data overzetten.
Is er een manier om deze data map koppeling te verplaatsen naar een andere schijf (d-schijf)?
The Force is like Duck-tape, it has a light side, a dark side and it holds the universe together
Je kan de Nextcloud config de parameter 'datadirectory' aanpassen. Houd er wel rekening mee dat het aanpassen van die parameter niet automagisch de data verplaatst, dat zal je zelf moeten doen.anconakip schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 14:41:
Ik heb nextcloud draaien op ubuntu 18 in windows 10. Nu staat de gebruikers data netjes in de map data op de webserver schijf (C-schijf).
Is er een manier om deze data map koppeling te verplaatsen naar een andere schijf (d-schijf)?
Demo schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 15:23:
[...]
Je kan de Nextcloud config de parameter 'datadirectory' aanpassen. Houd er wel rekening mee dat het aanpassen van die parameter niet automagisch de data verplaatst, dat zal je zelf moeten doen.
The Force is like Duck-tape, it has a light side, a dark side and it holds the universe together
Fout
Je datamap is leesbaar voor andere gebruikers
Wijzig de permissie in 0770 zodat de directory niet door andere gebruikers bekeken kan worden.
Ik denk dat dit komt doordat de nieuwe locatie een ntfs schijf is. Maar hoe los ik dit op?
[ Voor 20% gewijzigd door anconakip op 18-11-2020 14:45 ]
Nextcloud niet op NTFS draaienanconakip schreef op woensdag 18 november 2020 @ 13:56:
Dit krijg ik als foutmelding.
Fout
Je datamap is leesbaar voor andere gebruikers
Wijzig de permissie in 0770 zodat de directory niet door andere gebruikers bekeken kan worden.
Ik denk dat dit komt doordat de nieuwe locatie een ntfs schijf is. Maar hoe los ik dit op?
Voor foto's heb ik thuis mijn eigen Qnap staan.
Maar voor onderweg en een aantal bestanden wat handig is online tot je beschikking te hebben wil ik ook Nexcloud ergens hebben draaien. Uiteraard zou dat ook op de Qnap kunnen, maar deze van buitenaf toegankelijk maken vindt ik dan weer niet fijn. Dan liever extern hosten bij een bedrijf wat veel meer verstand van beveiliging heeft die ik dan vertrouw.
De vraag is uiteraard al vaker gesteld, en ook heb ik al diverse topics gelezen.
Toch gaat het advies alle kanten uit :-)
Wat is nu aan te raden en de voordelen / nadelen tussen een VPS of gewoon nexcloud hoster.
De eisen voor mij zijn niet hoog:
- contacten in de cloud
- agenda in de cloud (en deze delen met famillie)
- misschien zelf mail hosten
- en wat office bestanden, niets zwaars (geen foto's en films)
Eigen domein namen heb ik al.
Dank alvast voor me de juiste richting in sturen
Het grote voordeel van eigen vps is controle, als je je schijf encrypt is het echt lastig bij je gegevens te komen voor derden. Ze moeten via de host van je vps data uit je RAM vissen. Geen sinecure. Je kunt bovendien installeren wat je wilt. Het configureren van dit alles kan dan wel weer veel werk zijn.LJ80 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 09:02:
Wat is nu aan te raden en de voordelen / nadelen tussen een VPS of gewoon nexcloud hoster.
Het grote nadeel van eigen vps onderhouden is dat je die vps moet onderhouden. Het is geen gegeven dat je makkelijk je eigen beveiligingsexpert wordt, zo'n vps ligt wel voortdurend onder vuur. Het vertrouwen dat je je vps goed beveiligd en up-to-date kunt houden moet er dus wel zijn. Ook als je een paar weken op vakantie bent moet het ding up-to-date blijven (dat is allicht te automatiseren natuurlijk).
Voordeel van een nextcloud-host is uiteraard dat de verantwoordelijkheid van beveiliging van je server uit handen is gegeven. Het is waarschijnlijk goedkoper. En als het werkt, werkt het.
Nadeel van nextcloud host is dat je de host moet vertrouwen. Die heeft toegang tot je server en _dus_ ook tot je data. Dat geldt overigens ook voor Google / Dropbox, etc. Oplossing: Je kunt data encrypted op de server zetten. Dat is makkelijk te doen, bijv met Cryptomater (nextcloud heeft ook een built in app ervoor, maar die is kennelijk nog niet helemaal 'production ready').
Met encrypted bestanden is het niet mogelijk of zeer omslachtig er online mee te werken / bestanden te delen met derden. Daar is geen oplossing voor. Reden is dat er immers een sleutel mee moet. Staat die op de server dan ben je weer even kwetsbaar als zonder encryptie. Staat die niet op de server, dan moet die bij de ontvanger van het bestand zijn = jouw device. Dat betekent downloaden en decrypten. Als nextcloud slechts een backup is, is dat geen probleem natuurlijk. Een app als Cryptomater werkt ook op mobiele devices.
Bedankt voor de duidelijke uiteenzetting!brabbelaar schreef op maandag 18 januari 2021 @ 10:14:
[...]
Het grote voordeel van eigen vps is controle.............
Ik ben best handig;-)... maar ook weer geen programmeur.
Het zal dus een nextcloud hoster gaan worden.
En misschien een folder met een aantal bestanden encrypted.
Nog tips voor een betrouwbare hoster met mijn bovengenoemde wensen?
https://nextcloud.com/signup/
Hier kan ik ze wel vergelijken zie ik, maar allemaal even betrouwbaar of reden om ene wel of niet te nemen?
[ Voor 13% gewijzigd door LJ80 op 18-01-2021 11:11 ]
Bij die laatste heb ik nu een account. Ze reageren vlot, maar leveren niet alles wat ze beweren. Er was niets 'set up', maar ze deden dat in no time voor me toe ik erom vroeg. Niet alles werkte toen 100%, maar ook dat fixten ze snel. Nu blijkt wel dat de online office-varianten Onlyoffice en Collabora eigenlijk beide onbruikbaar zijn. De eerste is onbetrouwbaar (data loss), de tweede werkt gewoon niet. Cloudamo is niet de enige met die problemen overigens. De rest lijkt overigens prima te werken, agenda's, mails, tasks, notes, photo's, etc. Apps, sync, en snelheid ook geen klachten over.
Je moet eerst kiezen op basis van afstand en land en wat ze aanbieden met welke functies.
Maar daar zie je niet de prijzen of waardering van andere gebruikers.
Tab.digital
https://cloud.tab.digital/admin/#rec186192555
Cloudamo
https://cloudamo.com/compare.php
Webo.hosting
https://webo.hosting/nextcloud-admin/
Woelkli
https://woelkli.com/en/packages
Blijft lastig wat nu de juiste keuze is met dit wensen lijstje:
- contacten in de cloud
- agenda in de cloud (en deze delen met familie)
- misschien zelf mail hosten
- en wat office bestanden, niets zwaars (geen foto's en films)
- YubiKey Two Factor Authentication
[ Voor 31% gewijzigd door LJ80 op 18-01-2021 17:31 ]
Ik zal uitleggen hoe ik dat gedaan heeft en wellicht hebben anderen wat aan deze opzet, of wellicht moet ik mijn opzet aanpassen.
We hebben een eigen server met hierop proxmox geinstalleerd en we hebben een kpn glasvezel met 5 ip adressen. Op proxmox draaien een aantal virtuele machines met onder andere PFsense met HAproxy voor de ssl certificaten. En als VM nextcloud server. (de 2 servers staan gewoon op kantoor)
Tevens heb ik een los servertje met truenas geinstalleerd met 2 schijven raid 1 voor de opslag. deze opslag heb ik als externe opslag toegevoegd in nextcloud. de homedirs van de users ook trouwens, die kijken ook naar deze truenas.
We zijn nu met een groepje van 8 mensen.
Iedereen heeft rechten op de externe shares, en daarnaast ieder zijn eigen stukje.
Tevens de app group folder om losse directorys aan te maken voor delen van gegevens tussen bepaalde personen.
Alles is benaderbaar via de webinterface of als je op de zaak ben via webdav. Dat voordeel is weer dat je zowel je eigen stukje als de shares ziet en dus een mapje heb net zoals onedrive.
Alles werkt best aardig, alleen zelf vind ik de snelheid nog niet super, maar wel sneller als onedrive.
Ook het delen van een map met een weblink is super handig.
ik ben fan van lawrence technology, zijn video's en uitleg hebben mij onwijs geholpen.
nextcloud:YouTube
[ Voor 8% gewijzigd door nike op 18-01-2021 19:19 ]
-edit-
https://twitter.com/Demilogic/status/1358661842147692549
Maar vooral ook door het topic
Microsoft account vergrendeld / geblokkeerd
ben ik toch wel geschrokken en heb dus besloten om voor mijn file storage over te stappen op NextCloud.
Inmiddels dus NextCloud draaien op Ubuntu 20.04 (als snap). De migratie vanaf OneDrive was wat bewerkelijk (de ingebouwde migration liep steeds vast dus uiteindelijk hele OneDrive gedownload en vervolgens weer geupload) maar inmiddels heb ik het draaien! NextCloud client op mijn Windows en Mac device en de NextCloud app op mijn iPhone. Nu loop ik bij die laatste er tegenaan dat de uploads alleen plaats lijken te vinden als ik de app actief open; das natuurlijk niet handig. Weet iemand hier wellicht een oplossing voor?
Officieel moet je de app toestemming geven om op de achtergrond de locatie te pingen, die wordt dan gebruikt voor het uploaden. Ik merk alleen zelf dat dat ook niet echt het wonder is wat alle problemen oplost.Tomba schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 13:52:
Naar aanleiding van deze tweet/dit nieuws
https://twitter.com/Demilogic/status/1358661842147692549
Maar vooral ook door het topic
Microsoft account vergrendeld / geblokkeerd
ben ik toch wel geschrokken en heb dus besloten om voor mijn file storage over te stappen op NextCloud.
Inmiddels dus NextCloud draaien op Ubuntu 20.04 (als snap). De migratie vanaf OneDrive was wat bewerkelijk (de ingebouwde migration liep steeds vast dus uiteindelijk hele OneDrive gedownload en vervolgens weer geupload) maar inmiddels heb ik het draaien! NextCloud client op mijn Windows en Mac device en de NextCloud app op mijn iPhone. Nu loop ik bij die laatste er tegenaan dat de uploads alleen plaats lijken te vinden als ik de app actief open; das natuurlijk niet handig. Weet iemand hier wellicht een oplossing voor?
:fill(white):strip_exif()/f/image/OMdkjYFdiJelcOclxCmN2neb.png?f=user_large)
Ik vermoed dat dat morgen gebeurt, er staat een countdown op hun site naar een aankomende livestream.
[ Voor 26% gewijzigd door DeadMetal op 21-02-2021 14:38 ]
Het enige wat er gebeurd als ik een "auto upload" instel van een map op mijn telefoon:
De inhoud van die map wordt geupload.
Bestaande bestanden kunnen worden overschreven.
Maar op deze manier stuur je constant files naar je server, bijvoorbeeld backup files.
Delete acties worden niet gesynced. Dat mag je wel verwachten bij een sync actie.
Gewiste bestanden zouden ook moeten worden gewist op de server. Je server hoort gewoon een goed backup systeem te hebben waardoor je altijd "terug in de tijd" kan.
Nu ben je dus genoodzaakt handmatig de boel op te schonen aan server zijde, of je moet een aparte app gebruiken zoals FolderSync waarbij je wel delete actions kan syncen (zelfs instelbaar).
Ben toch benieuwd hoe anderen hiermee omgaan. Nextcloud is hierin trouwens inconsistent: de desktop apps doen wel echte sync (dus delete acties worden ook gesynced).
De procesnaam kan je vinden met apps zoals apk analyzer (developer Martin Styk).arjanvr schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 13:05:
Ik zoek de Android process name van nextcloud zodat ik hem kan vastzetten dat hij altijd draait. Iemand een idee hoe ik daar achter kom
Het onderstaande screenshot geeft de benodige informatie
:strip_exif()/f/image/JzENDkcXSrEEBcdAIuaC0o96.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij het doorlezen viel me op dat er binnen Nextcloud wel een mailclient zit, maar geen mailserver. Op dit moment gebruik ik mail via Google Apps for domains op mijn prive-domein(Inclusief catch-all configuratie). Mijn eerste reflex was zoeken of er Nextcloud providers waren die ook een mailserver aanboden, maar die kom ik -tot nu toe- niet tegen.
Hoe gaan andere Nextcloud gebruikers hiermee om? Een separate mailserver-host? Maar hoe vloeiend combineert dat dan met Nextcloud? Of kan dit prima in Nextcloud, maar ben ik het goede knopje nog niet tegengekomen?
Lijkt alsof het voordeel van mailserver en nextcloud dicht bij elkaar zetten vooral zit in een geïntegreerde user DB.
Voor mij is userintegratie geen belangrijke feature, met een handvol users is handmatig dubbel aanmaken prima. Wat dat betreft is een separate Nextcloud host en een mailserver host als ik het zo overzie prima.
Ik vraag me vooral af of het achterwege laten van user integratie impact heeft op de usability bij praktisch gedoe (Agendauitnodigingen tussen users, bestanden delen, etc.). Is dit een geval "Even gaan zitten voor de configuratie, maar daarna werkt het gewoon", of moet je ook bij dagelijks gebruik jezelf in allerlei bochten wringen die ik de rest hier in huis echt niet weet uit te leggen?
[ Voor 3% gewijzigd door onkl op 23-05-2021 08:54 ]
Heb even gedacht het niet zelf te doen, maar het is een kleine moeite en beetje hobby natuurlijk. Hosted NC had ik bij hetzner.de gezien, maar geen ervaring mee. Als je niet zelf de server kan neerzetten zou ik zeker een hosted oplossing zoeken.
Nu is m'n oog gevallen op ownCloud (ook vanwege kalender en contacten, nog meer om bij Google weg te halen), maar het wil nog niet echt.
Heb ownCloud 10.14 in Docker Compose gehangen met MariaDB 11.3, maar met name de thumbnails blijven vechten.
In Windows heb ik alleen thumbnails van bestanden die ook zijn gedownload. In de webinterface heeft 90% van de geüploade afbeeldingen een thumbnail, de rest niet.
Waar moet ik überhaupt beginnen met fixen? Discourse-topics eindigen veelal in "gebruik de search" en GitHub-issues zijn gesloten of open zonder commentaar... Ben ik dan de enige?
:fill(white):strip_exif()/f/image/1ndfLgK2wxKcbj48cB8uPj2h.png?f=user_large)
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Omdat ik geen weerapp nodig heb. De daadwerkelijke verschillen werden me niet duidelijk, ownCloud leek meer een fileserver zonder poespas te zijn.Room42 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 22:54:
@CodeCaster Wat is de reden dat je OwnCloud gekozen hebt en niet NextCloud? Die laatste lijkt me logischer, tegenwoordig.
Maar sure, dan geef ik ook Nextcloud eens een slinger, wie weet werkt dat beter.
Kunnen de Nextcloud-apps trouwens wel omgaan met een clientcertificaat?
Edit: géén clientcertificaten, dan maar heul-heul-heul sterke wachtwoorden en de boel nog strakker up-to-date houden. Blijft toch spannend om zo'n server met zulke software naar het internet te exposen.
Nextcloud werkt in ieder geval stukken beter dan ownCloud, video-thumbnails waren ook zo ingesteld.
[ Voor 39% gewijzigd door CodeCaster op 27-05-2024 11:47 ]
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...