Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Brantje
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 15:35

Brantje

De post is daar >>

Topicstarter
Mede-auteurs:
  • Superstoned
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 21-11 13:29

Superstoned

• LEDfan
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 17:00

LEDfan

Dit topic is bedoel om evaringen te delen over ownCloud / Nextcloud.
Ook met vragen kan je hier terecht.
Wat zijn ownCloud / Nextcloud
ownCloud / Nextcloud is een vrije softwaresuite met een serveronderdeel en verschillende clientonderdelen. Het doel van ownCloud / Nextcloud is om serveronafhankelijke online opslagruimte aan te bieden. In contrast met commerciële online opslagdiensten kan iedereen zijn eigen ownCloud / Nextcloud-server opzetten, en verschillende computers er mee verbinden via de clientapplicaties. Er zijn ook meerdere commerciële diensten die ownCloud / Nextcloud-ruimte aanbieden. ownCloud is opgericht in januari 2010 door KDE-ontwikkelaar Frank Karlitschek. Een ruim jaar later heeft hij een bedrijf gestart, ownCloud Inc.

In Juni 2016 is Frank, samen met een dozijn (vrijwel alle) core ontwikkelaars van ownCloud, Inc. vertrokken bij het bedrijf. Als redenen geeft hij aan geen vertrouwen meer te hebben in management en de investeerders. Frank startte Nextcloud, als een fork van ownCloud, met een bedrijf (Nextcloud GmbH) erachter. Nog geen halve dag later ging ownCloud, Inc. failliet. ownCloud GmbH ging verder en werd later overgenomen door een vastgoed ondernemer. Hoewel sindsdien meer ontwikkelaars vertrokken zijn bij ownCloud beweert het bedrijf dat alles goed gaat. Meer info vind je hier of hier en op de nextcloud.com about page.

Beetje zoals dropbox, maar dan beter
Bron: wikipedia
Features
  • Bestandsopslag in gebruikelijke mappen (beschikbaar via WebDAV) (dus ook als netwerk schijf te mounten)
  • Kalender (beschikbaar via CalDAV)
  • Adresboek (beschikbaar via CardDAV)
  • Muziekstreaming
  • Gebruikers en groepen beheren (via OpenID of LDAP)
  • Bestanden delen via groepen of publieke URL's
  • Online teksteditor met syntaxkleuring
  • Bladwijzers bijhouden
  • Fotogalerij
  • PDF-applicatie (gebruikt pdf.js)
  • Samenwerken aan documenten
Verschillen
Sinds Nextcloud 11 is het duidelijk dat de Nextcloud ontwikkeling een stuk sneller gaat. Nextcloud heeft de volgende features die ownCloud moet missen:Features met een * kun je bij ownCloud krijgen als je de Enterprise Edition koopt. Die is closed source (grotendeels, deels ook AGPL dus in principe al direct een licence violation) en komt met support.

Er zijn op dit moment geen features die ownCloud heeft maar Nextcloud niet. De oC enterprise edition heeft wel (erg brakke) ondersteuning voor Sharepoint, Nextcloud heeft code hiervoor maar bij gebrek aan vraag is dat nog niet geïntegreerd.
Apps
ownCloud / Nextcloud kan je uitbreiden met diverse soorten apps.
Zo is er een dashboard met widget die diverse soorten informatie tonen.
Of een APK info.
Zo kan ik nog wel even door gaan, mogelijkheiden zijn eindeloos
Apps kan je vinden op apps.owncloud.com voor ownCloud en apps.nextcloud.com voor Nextcloud
Zelf apps maken
Mis je een app? Zelf maken is helemaal niet moeilijk.
Hier kan je meer lezen over hoe je een app moet maken.
Apps van tweakers
- Passman door brantje ownCloud store Nextcloud store Demo

Heb jij ook een app gemaakt? Stuur me even een DM dan voeg ik je toe
Ik wil ook mijn eigen cloud
Dat kan, ga naar deze pagina, en kies de voor jou geschikte download!

[Voor 44% gewijzigd door Superstoned op 03-01-2017 12:26]

• HetGezegde
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 19-11 17:00

HetGezegde

Yes, you can!

Ik denk dat ik mijn vraag hier wel kan stellen:

Ik ben opzoek naar een vervanger voor Dropbox; ik begin aan m'n limiet van 50GB te geraken, en deze 50GB is maar geldig tot augustus dit jaar (helaas).
Via een eigen topic in het forum heb ik naar deze mogelijkheid gevraagd en komt OwnCloud een paar keer voorbij in de antwoorden op mijn vraag. Daarnaast wil ik gebruik maken van lokale opslag (externe HDD of NAS) en niet een website/host o.i.d.

Nu heb ik alleen nog een aantal vragen:
- Welke NAS is nu geschikt hiervoor? - hebben jullie ervaring?
- Wat zijn de voordelen van de combinatie NAS + OwnCloud? - aangezien Synology ook een erg fijne gebruikersinterface heeft - of is het mooie van de combinatie dat je met OwnCloud kunt syncen? Maar dat kan met SyncBack bijvoorbeeld ook.

Ik volg het topic op de voet :D

• Brantje

Brantje

De post is daar >>

Topicstarter
In principe kan je ownCloud overal installeren zolang er maar een webserver is.
Voordeel vind ik toch wel dat alles in 1 is.
Heb in me map nu dropbox en gdrive ideaal.
De gebruikers interface van oC7 die komende woensdag uitkomt ziet er ook erg gelikt uit ;).

Kwa nas en oC heb ik niet bepaald ervaring, heb het zelf draaien in een VM die gelinkt is met een storage server.

Er is ook een irc channel: #ownCloud @ freenode.
Hier komen de makers van ownCloud ook regelmatig langs.
Dus mocht je er niet uitkomen dan is dat channel zeker een bezoekje waard.

[Voor 11% gewijzigd door Brantje op 11-07-2014 00:35]

• TestCees
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 22-11 20:32
Vandaag is de nieuwe ownCloud 7 uitgekomen met nieuwe features: http://owncloud.org/seven/ :)

Upgrade op mijn Raspberry Pi ging goed, owncloud telt nu (op 32-bit os) voor de totale bestandsgrootte verder dan 2GB (niet te verwarren met de maximale bestandsgrootte, die is ongewijzigd).

• Cyleo
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 22-11 14:04
TestCees schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 18:13:
Vandaag is de nieuwe ownCloud 7 uitgekomen met nieuwe features: http://owncloud.org/seven/ :)

Upgrade op mijn Raspberry Pi ging goed, owncloud telt nu (op 32-bit os) voor de totale bestandsgrootte verder dan 2GB (niet te verwarren met de maximale bestandsgrootte, die is ongewijzigd).
Geen enorme wijzigingen die voor mij belangrijk zijn, maar zal vanavond eens proberen de boel te updaten. Leuk dat hier een topic over is trouwens.

• Brantje

Brantje

De post is daar >>

Topicstarter
Update ging hier vlekkeloos =).
Tevens heb ik Passman uitgebacht een stable versie is te vinden op:
http://apps.owncloud.com/...hp/Passman?content=166285

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 14:30

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Dat serversharing is wel erg mooi. Ik kan haast niet wachten tot onze OC geupdate wordt en ik m'n prive OC er aan kan koppelen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Sven_Vdb
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 17-11 08:23
TestCees schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 18:13:

Is dit ergens beschikbaar (documentatie) , hoe je dit op een Raspberry Pi kan installeren?

• Brantje

Brantje

De post is daar >>

Topicstarter
http://www.instructables....i-Owncloud-dropbox-clone/

Ze gebruiken hier alleen een oude versie van ownCloud.
code:
1
2
3
Now we have Apache and PHP setup we need to download own cloud

$ wget http://mirrors.owncloud.org/releases/owncloud-4.5.1.tar.bz2

moet worden
code:
1
$ wget https://download.owncloud.org/community/owncloud-7.0.0.tar.bz2

• TestCees
Sven_Vdb schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 19:27:
Is dit ergens beschikbaar (documentatie) , hoe je dit op een Raspberry Pi kan installeren?
Met Raspbian heb ik een Manual Installation met Apache uit het ownCloud Administrator Manual uitgevoerd: http://doc.owncloud.org/s.../installation_source.html
De instructies voor Ubuntu 12.04 zijn ook te gebruiken voor Raspbian.

Voor opslag gebruik ik een externe usb-schijf en heb daar ook raspbian op gezet voor meer snelheid.
Voor nog meer snelheid staat de MySQL server op een 2e Raspberry Pi. :P

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Hier ook een OC draaien op een shared hosting. Grappige is dat OC niet alleen naar mijn schijfruimte kijkt maar naar de hele server...

OC is vooral handig om te syncen tussen Mac, Android en iPad, de apparaten die ik gebruik. Op de Mac een map gedeeld, contacten via CardDav en Agenda via CalDav. Werkt prima als je weet wat je in moet vullen. OSX wil nog wel eens zeggen dat er geen verbinding mogelijk is terwijl er niks foutiefs is ingegeven.

Android had een app nodig voordat een en ander wilde syncen, nu dat voor elkaar is werkt het prima. Handig als de telefoon stuk gaat: alle contacten kunnen meteen op een ander toestel worden geimporteerd. Ook heb ik Kingsoft Office op mijn telefoon staan zodat ik rechtstreeks uit OC mijn bestanden kan bewerken.

Helaas in de afelopen versies niet het gelk gehad dat de update-functie vlekkeloos verliep. Nu is dat verbeterd. Ik ben een tereden gebruiker van dit pakket.

• janwillemCA
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 16:52
ook hier een tevreden OwnCloud gebruiker,

Ik draai een OpenMediaVault (Debian) server met Owncloud als plugin op een Zelfbouw server.
Gebruik Owncloud voor het gezin (4 personen) en Vrienden (3 personen).
Ik zelf gebruik het veelal voor school doeleinden, muziek en foto's. In totaal 500GB aan "CloudStorage" beschikbaar. Genoeg!

[Voor 13% gewijzigd door janwillemCA op 26-07-2014 13:04]

Unix is simple. It just takes a genius to understand its simplicity

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cyleo
Update is hier ook goed gegaan.Wat ik me afvraag met Owncloud: In hoeverre is de communicatie beveiligd?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TestCees
Cyleo schreef op zondag 27 juli 2014 @ 11:43:
Wat ik me afvraag met Owncloud: In hoeverre is de communicatie beveiligd?
De communicatie wordt niet door ownCloud beveiligd en het advies is een webserver met https (http secure) te gebruiken.

Als je ownCloud alleen persoonlijk gebruikt kan je hiervoor een zelf-ondertekend certificaat gebruiken. In de ownCloud clients kan je aanvinken dat je het zelf-ondertekende certificaat vertrouwd.
Gebruik je ownCloud ook publiek kan je overwegen hiervoor een certificaatje aan te schaffen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cyleo
TestCees schreef op zondag 27 juli 2014 @ 15:15:
[...]

De communicatie wordt niet door ownCloud beveiligd en het advies is een webserver met https (http secure) te gebruiken.

Als je ownCloud alleen persoonlijk gebruikt kan je hiervoor een zelf-ondertekend certificaat gebruiken. In de ownCloud clients kan je aanvinken dat je het zelf-ondertekende certificaat vertrouwd.
Gebruik je ownCloud ook publiek kan je overwegen hiervoor een certificaatje aan te schaffen.
Ja, ik gebruik de https :P Maar ik vraag me dus af in hoeverre dat allemaal beveiligd is. In hoeverre is het verkeer dan af te luisteren en vatbaar voor man-in-the-middle aanvallen?

• sypie
  • Niet online
Wat ik me afvraag zijn 2 dingen:

1: Waarom is de pagina van de updater leeg? (let niet op de taal, ook in het Nederlands of Engels geeft dit hetzelfde)

2: Waarom worden er foutmeldingen gegeven terwijl de betreffende bestanden wél te op de beoogde locaties te vinden zijn en niet corrupt zijn? De bestanden worden automatisch vanaf mijn telefoon verstuurd naar mijn OwnCloud. Alle bestanden krijgen een identieke naam waardoor geen dubbele bestanden mogelijk zijn. Via de app op de telefoon kan ik de bestanden prima weer binnen harken en via de PC is er ook geen probleem.

De foutmeldingen:
code:
1
2
3
4
5
Fatal   webdav  Sabre_DAV_Exception_NotFound: File with name InstantUpload/IMG_20140724_004028.jpg could not be located 2014-07-24T00:45:46+00:00
Fatal   webdav  Sabre_DAV_Exception_NotFound: File with name InstantUpload/IMG_20140722_172248.jpg could not be located 2014-07-22T15:23:46+00:00
Fatal   webdav  Sabre_DAV_Exception_NotFound: File with name InstantUpload/IMG_20140722_172248.jpg could not be located 2014-07-22T15:22:58+00:00
Fatal   webdav  Sabre_DAV_Exception_NotFound: File with name InstantUpload/IMG_20140720_161619.jpg could not be located 2014-07-20T16:47:58+00:00
Fatal   webdav  Sabre_DAV_Exception_NotFound: File with name InstantUpload/IMG_20140720_161619.jpg could not be located 2014-07-20T16:47:26+00:00

[Voor 5% gewijzigd door sypie op 28-07-2014 03:08. Reden: Afbeelding toegevoegd.]

• u34186
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
Ik was op zich erg enthousiast over Owncloud als Dropbox-alternatief, echter is de sync client (ervaring gebaseerd op +/- 4 maanden geleden) een heel stuk minder efficiënt dan Dropbox. Zo heeft de OC client binnen een mum van tijd (dagen) meerdere terabytes IO read bytes (aldus Windows Task Manager), op een share van nog geen 5 GB. Ook het aantal writes was mij veel te hoog, zeker aangezien ik het op een SSD draait.

Ik heb hem dus weer even aan de kant moeten zetten :-(

Waar komen die IO's vandaan? Puur het vergelijken? Waarom doet Dropbox dit dan zoveel efficiënter?

Block ads en trackers: uBlock Origin, uMatrix, Pi-Hole
YouTube: SponsorBlock en YoutubeVanced

• sypie
  • Niet online
Net even de introductiefilm bekeken van oC 7, dat ziet er prima uit. Ik moet alleen weer alles uploaden zodra ik thuis ben. Ik laat mijn installatie nog even voor wat het is.

• Brantje

Brantje

De post is daar >>

Topicstarter
Evanescent schreef op maandag 28 juli 2014 @ 03:32:
Ik was op zich erg enthousiast over Owncloud als Dropbox-alternatief, echter is de sync client (ervaring gebaseerd op +/- 4 maanden geleden) een heel stuk minder efficiënt dan Dropbox. Zo heeft de OC client binnen een mum van tijd (dagen) meerdere terabytes IO read bytes (aldus Windows Task Manager), op een share van nog geen 5 GB. Ook het aantal writes was mij veel te hoog, zeker aangezien ik het op een SSD draait.

Waar komen die IO's vandaan? Puur het vergelijken? Waarom doet Dropbox dit dan zoveel efficiënter?
Ze zou op freenode naar #owncloud-client-dev kunnen gaan en daar vragen.
Zelf heb ik ook een ssd, zal even kijken wat het aantal IO is.

• TommieW
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 16:45

TommieW

Numa numa.

Evanescent schreef op maandag 28 juli 2014 @ 03:32:

Je zou ook OwnCloud kunnen gebruiker puur voor de webinterface, en het syncen met BitTorrent Sync. :)

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
Xiaomi Mi 9T Pro

• Brantje

Brantje

De post is daar >>

Topicstarter
Net even gekeken, maar owncloud.exe zie ik niet met veel rw in de resource manager staan.
Dus denk dat die bug gefixed is.

• Cyleo
TommieW schreef op maandag 28 juli 2014 @ 09:06:
[...]

Je zou ook OwnCloud kunnen gebruiker puur voor de webinterface, en het syncen met BitTorrent Sync. :)
Das geen gek idee. Op mijn desktop gaat het altijd goed met OwnCloud maar op mijn laptop maakt die nog wel eens ruzie. Misschien dat het met 7 opgelost is, maar ik ga het onthouden ;)

• TestCees
Cyleo schreef op zondag 27 juli 2014 @ 22:15:
[...]

Ja, ik gebruik de https :P Maar ik vraag me dus af in hoeverre dat allemaal beveiligd is. In hoeverre is het verkeer dan af te luisteren en vatbaar voor man-in-the-middle aanvallen?
Afluisteren is normaal gesproken net zo onmogelijk als bij andere websites met https. Zie webserver configuratie.
Een MitM lijkt me niet uit te sluiten maar moet opvallen omdat een ander certificaat word gebruikt.

• u34186
  • Niet online
En voor 46 euro voor 5 jaar heb je al een SSL-certificaat, dan is een MitM nog makkelijker te herkennen en hoef je ook niet steeds je self-signed certificate te accepteren.

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Ik heb twee VM's. Eentje met FreeNAS voor storage en eentje met Ubuntu voor overige software. Hier heb ik nu OwnCloud op geinstaleerd en dat werkt allemaal prima. Ik wil alleen dat de data folder op een share van de FreeNAS installatie komt te staan.
Wat is dan handiger, /var/www/owncloud/data symlinken naar een NFS share die gemount is onder /FreeNAS/Owncloud of via Owncloud direct /FreeNAS/Owncloud kiezen als data folder?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• u34186
  • Niet online
Ik zou direct /FreeNAS/Owncloud gebruiken.

• Cyleo
Evanescent schreef op maandag 28 juli 2014 @ 21:33:
En voor 46 euro voor 5 jaar heb je al een SSL-certificaat, dan is een MitM nog makkelijker te herkennen en hoef je ook niet steeds je self-signed certificate te accepteren.
TestCees schreef op maandag 28 juli 2014 @ 21:27:
[...]

Afluisteren is normaal gesproken net zo onmogelijk als bij andere websites met https. Zie webserver configuratie.
Een MitM lijkt me niet uit te sluiten maar moet opvallen omdat een ander certificaat word gebruikt.
Bedankt. Heb er zelf weinig verstand van maar vind het allemaal wel intressant. Zal er eens naar gaan kijken zodra ik mijn server weer ga upgraden.

• TestCees
Tsurany schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 00:25:
Wat is dan handiger, /var/www/owncloud/data symlinken naar een NFS share die gemount is onder /FreeNAS/Owncloud of via Owncloud direct /FreeNAS/Owncloud kiezen als data folder?
Kiezen als data folder heeft als voordeel dat het buiten bereik is van DocumentRoot /var/www van de webserver?

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
TestCees schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 00:18:
[...]

Kiezen als data folder heeft als voordeel dat het buiten bereik is van DocumentRoot /var/www van de webserver?
Maar alsnog zal de www user R/W toegang moeten krijgen tot de data folder. Is dat niet alsnog hetzelfde security probleem?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• TestCees
Tsurany schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 00:23:
[...]

Maar alsnog zal de www user R/W toegang moeten krijgen tot de data folder. Is dat niet alsnog hetzelfde security probleem?
Alleen via de ownCloud software maar nooit direct via de webserver. Als de webserver goed is geconfigureerd is er geen probleem en is het slechts een beetje "extra veiligheid" (voor het geval je eens per ongeluk het .htaccess bestand vergeet ofzo en je bestanden wel via de webserver zijn te benaderen)?

• Superstoned
sypie schreef op maandag 28 juli 2014 @ 03:05:
Wat ik me afvraag zijn 2 dingen:

1: Waarom is de pagina van de updater leeg? (let niet op de taal, ook in het Nederlands of Engels geeft dit hetzelfde)
Omdat ownCloud alleen 'minor versions' update over de updater. Dan kan je als gebruiker zelf bepalen wanneer je overgaat op de nieuwe versie - je kunt bijv. wachten tot alle apps die je gebruikt geupdated zijn. Documentatie is hier.
sypie schreef op maandag 28 juli 2014 @ 03:05:
2: Waarom worden er foutmeldingen gegeven terwijl de betreffende bestanden wél te op de beoogde locaties te vinden zijn en niet corrupt zijn? De bestanden worden automatisch vanaf mijn telefoon verstuurd naar mijn OwnCloud. Alle bestanden krijgen een identieke naam waardoor geen dubbele bestanden mogelijk zijn. Via de app op de telefoon kan ik de bestanden prima weer binnen harken en via de PC is er ook geen probleem.

De foutmeldingen:
code:
1
2
3
4
5
Fatal   webdav  Sabre_DAV_Exception_NotFound: File with name InstantUpload/IMG_20140724_004028.jpg could not be located 2014-07-24T00:45:46+00:00
Fatal   webdav  Sabre_DAV_Exception_NotFound: File with name InstantUpload/IMG_20140722_172248.jpg could not be located 2014-07-22T15:23:46+00:00
Fatal   webdav  Sabre_DAV_Exception_NotFound: File with name InstantUpload/IMG_20140722_172248.jpg could not be located 2014-07-22T15:22:58+00:00
Fatal   webdav  Sabre_DAV_Exception_NotFound: File with name InstantUpload/IMG_20140720_161619.jpg could not be located 2014-07-20T16:47:58+00:00
Fatal   webdav  Sabre_DAV_Exception_NotFound: File with name InstantUpload/IMG_20140720_161619.jpg could not be located 2014-07-20T16:47:26+00:00
Lijkt me een bug. Kun je rapporteren op github.

Have fun ;-)

• Superstoned
Voor wie vragen heeft/had over encryptie en veiligheid in ownCloud:
https://owncloud.org/blog...ion-to-protect-your-data/

• Cyleo
Intressant, dank je wel.

• timmersr
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 04-11 13:52
Mijn ervaringen met Owncloud Server 7.0.0 (Win), de client 1.6.1 (Win en OSX) en de mobiele client (Android): duplicate (lege) folders, folders die niet te benaderen zijn, bestanden die automatisch hernoemt worden, melding sync goed verlopen, maar bestanden bestaan niet meer...

Dus grote problemen met verlies van gegevens als gevolg.

Met 7.0.1 en 1.6.2 heb ik deze problemen vooralsnog niet meer teruggezien.

• rachez
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 22-11 18:27
Ik herken bovenstaande problemen niet. Gebruik owncloud sinds versie 5. Nog geen files kwijt geraakt.

Draai de owncloud server op een vm met centos, owncloud zelf nu op versie 7.0.1. de webserver is beveiligd dmv ssl en een self signed certificate.

Verder wordt er gesynct met windows server 2008 naar een windows share op mijn netwerk. Mobile met een iphone en android phone.
Ik gebruik voornamelijk de files functionaliteit, de agenda en instant uploaden van photo's van de telefoons.

Bevalt best goed, al zouden sommige zaken wel beter kunnen, zoals de foto's sorteren op date last added.

• batumulia
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 21-11 23:26
Iemand die weet of het mogelijk is om automatisch een complete backup van mijn android telefoon te maken en die automatisch te laten uploaden naar ownCloud?

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

• rachez
Nope, dat is volgens mij niet mogelijk.

• u34186
  • Niet online
Misschien is er een tool als Titanium Backup die Owncloud als target ondersteunt. Titanium Backup ondersteunt wel bepaalde cloud-oplossingen, geen idee of OC daarbij zit (eventueel via een plugin).

• Cyleo
batumulia schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 12:52:
Iemand die weet of het mogelijk is om automatisch een complete backup van mijn android telefoon te maken en die automatisch te laten uploaden naar ownCloud?
Misschien dat je hier iets mee kan:
Google Play: Helium - App Sync and Backup

• olaf133
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 13:08
Misschien is dit niet helemaal de juiste plaats om het te vragen, maar denk dat dit het dichtste in de buurt komt.

Waar ik naar op zoek ben is een systeem waarbij ik mijn desktop kan inzetten als cloudserver voor enkel mijzelf, ik ga namelijk terug aan studies beginnen en met mijn laptop met enkel een relatief kleine ssd wil ik toch aan al mijn gegevens kunnen.
Ook zou ik iemand anders toegang willen kunnen geven tot een andere HDD in mijn desktop, deze moet gewoon kunnen syncen en backuppen.

Is Owncloud hier geschikt voor of moet ik toch maar op zoek naar wat anders?

If nobody comes from the future to stop you, how bad of a decision can it really be?

• maxkoe
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 13:36
Gister en eergister ben ik ook even bezig geweest met owncloud. Deze heb ik geinstaleert op een qnap TS-212. Om versie 6 te installeren lukt mij vrij goed omdat dit opgenomen is in de app's van qnap, maar Versie 7 is mij niet gelukt.

Na het instaleren en het syncroniseren van 1 map met 2000 bestanden heb ik het maar weer verwijdert.
Ik krijg op mijn qnap een hele hoge cpu load en het neemt heel veel geheugen in beslag. Voor mij echt een drama. Ook laad de pagina's traag wat ik niet opgelost krijg.

Misschien heb ik iets verkeerd gedaan en commentaar is altijd welkom. Ik denk alleen dat mijn NAS niet krachtig genoeg is om owncloud te draaien.

[Voor 5% gewijzigd door maxkoe op 03-09-2014 09:56]

• Cyleo
olaf133 schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 14:58:
Misschien is dit niet helemaal de juiste plaats om het te vragen, maar denk dat dit het dichtste in de buurt komt.

Waar ik naar op zoek ben is een systeem waarbij ik mijn desktop kan inzetten als cloudserver voor enkel mijzelf, ik ga namelijk terug aan studies beginnen en met mijn laptop met enkel een relatief kleine ssd wil ik toch aan al mijn gegevens kunnen.
Ook zou ik iemand anders toegang willen kunnen geven tot een andere HDD in mijn desktop, deze moet gewoon kunnen syncen en backuppen.

Is Owncloud hier geschikt voor of moet ik toch maar op zoek naar wat anders?
Dat zou Owncloud prima kunnen doen. Bovendien is het vrij eenvoudig te installeren als je de manual volgt, dus je kan het zo proberen of het wat voor jou is.

• aKeY
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 20-09 20:28
Ik gebruik enige tijd Owncloud en ik ben er echt blij mee!
Mijn google account ben ik langzamerhand aan het overzetten op mn eigen cloud (Contactpersonen, agenda via CalDAV en CardDAV) tevens ook mijn bookmarks die via een plugin in Chrome beschikbaar zijn.

De fotos geschoten op mn telefoon worden via de app automatisch geupload zodra er verbinding is met WIFI, nadeel vind ik dat als je via de app plaatjes wilt bekijken, deze eerst moet downloaden. (ok, ze staan ook op de telefoon, maar toch..)

Een dag is een dag...

• rachez
Dat is ook precies mijn doel! Nu alleen de mail nog...

• Spekkie88
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 14:04
Hoe gaat de owncloud client eigenlijk op met syncen naar een verwisselbare schijf?
Ik ben namelijk van plan een owncloud server op te gaan zetten en de client te gebruiken op een transformer book met HDD in het dock waarnaar gesynced wordt. Maar die schijf zal dus niet altijd aanwezig zijn...
Iemand daar ervarig mee?

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

• Cyleo
rachez schreef op donderdag 04 september 2014 @ 19:44:
Dat is ook precies mijn doel! Nu alleen de mail nog...
Dat kan met roundcube plugin .http://apps.owncloud.com/content/show.php/roundcube?content=151523

@Hierboven: Geen ervaring mee, maar ik kan mij voorstellen dat dat geen ideale situatie is.

• Paulbles
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 27-08 19:59
Vraag: Ik heb OwnCloud geinstalleerd in mijn webruimte bij mijn hosting provider. Bijna alles werkt prima. :)

Bij het delen van een bestand of map probeer ik een mail naar de gemachtigde te sturen. Ik krijg alleen maar de melding dat er geen mail kan worden verstuurd. Het mailadres is zeker correct. Ik kom er niet achter wat er fout kan zijn.

Wie helpt?

Paul

• u34186
  • Niet online
Laten we beginnen dat je jezelf helpt ;) Wij kunnen alleen tips geven en meedenken op basis van de informatie die jij geeft.

Overigens klinkt dit niet als een OwnCloud-probleem maar een beperking van, danwel onbekendheid met jouw provider. Welke provider heb je? Mogelijk moet je een bepaalde mailserver instellen om mails te kunnen versturen. Geef ook even de foutmeldingen die je krijgt.

En misschien kun je beter een eigen topic openen.

• rachez
Cyleo schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 15:47:
[...]

Dat kan met roundcube plugin .http://apps.owncloud.com/content/show.php/roundcube?content=151523
Thx, al eens eerder naar gekeken, maar toen nooit verder mee gegaan. Ik zal hem nu eens installeren onder centos en ermee aan de slag gaan.

• Spekkie88
Ik ben aan het experimenteren met owncloud en in de documentatie word verwezen naar apps.owncloud.com, maar daar kan je alleen de zips downloaden. Ik weet dat er ook een mogelijkheid is om een appstore toe te voegen al wil mij dat nog niet echt lukken...
Iemand anders succesvol de apps.owncloud.com appstore toegevoegd aan zijn owncloud?
Zo ja, hoor ik graag hoe :D

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

• LEDfan
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 17:00
@Spekkie88 normaal gezien is die appstore automisch inbegrepen in ownCloud. Het is mogelijk dat deze is uitgeschakeld, voor de zekerheid kijk in je `config/config.php` file of er de volgende regel staat:
PHP:
1
"appstoreenabled" => false

Indien deze aanwezig verwijder deze dan. Het is mogelijk dat de pagina binnen owncloud om apps te installeren heel traag wordt aangezien deze contact legt met de appstore. (dit enkel voor de apps pagina)

• Spekkie88
LEDfan schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 17:51:
@Spekkie88 normaal gezien is die appstore automisch inbegrepen in ownCloud. Het is mogelijk dat deze is uitgeschakeld, voor de zekerheid kijk in je `config/config.php` file of er de volgende regel staat:
PHP:
1
"appstoreenabled" => false

Indien deze aanwezig verwijder deze dan. Het is mogelijk dat de pagina binnen owncloud om apps te installeren heel traag wordt aangezien deze contact legt met de appstore. (dit enkel voor de apps pagina)
Die staat er niet in, de apps pagina is idd heel erg traag, maar waar staan dan die apps uit de appstore? Want ik kan apps uit de store niet terug vinden binnen owncloud zelf...

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

• rachez
Het enige wat ik ken is:
linksboven in drop down menu naar "+ Apps".
Dan helemaal naar beneden in de lijst en klikken op "More Apps"

Wat bedoel je met integreren in owncloud?

[Voor 24% gewijzigd door rachez op 12-09-2014 21:17]

• Spekkie88
rachez schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 21:12:
Het enige wat ik ken is:
linksboven in drop down menu naar "+ Apps".
Dan helemaal naar beneden in de lijst en klikken op "More Apps"

Wat bedoel je met integreren in owncloud?
Maar als je op "More Apps" klikt word ik doorverwezen naar de site. En als ik op die site op download klik krijg ik alleen een zip binnen...
Wat ik vanuit de documentatie van Owncloud op kon maken is dat er gebruik gemaakt kan worden van een api die ook gelijk de apps op je Owncloud server "installeert", maar dat krijg ik dus niet voor elkaar...

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

• rachez
Ok, duidelijk. Daar heb ik geen ervaring mee.

Ik gebruik momenteel geen apps meer, omdat die bij mij wel eens problemen gaven bij het updaten van owncloud.

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 17:16

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Kun je bij OwnCloud ook kiezen om meerdere mappen te synchroniseren? Of is het net als Dropbox een hoofdmap waar alles in staat?

Ik gebruik voor backups nu Synology CloudStation, maar die werkt met één hoofdmap op de NAS (bijv. '/cloud'). Backup van mijn PC ziet er dus zo uit: '/cloud/afbeeldingen'. Als ik nu op de laptop van m'n vriendin ook de CloudStation software installeer, dan gooit die het onder '/cloud/documenten'. Het is volgens mij niet mogelijk om het als volgt te doen '/cloud/vriendin/documenten'

Kan dat bij Owncloud wel?

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• KaptKeefmenneke
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 15-08-2019
Je kunt verschillende mappen synchroniseren, je kunt een map kiezen op je PC en daarvoor een map aanmaken op je owncloudserver. Je kunt ook een aparte account aanmaken voor je vriendin dan heeft ze ook haar eigen mappen voor instantupload van foto's en video's.

PSN: c_caveman1982

• Superstoned
maxkoe schreef op woensdag 03 september 2014 @ 09:55:
Gister en eergister ben ik ook even bezig geweest met owncloud. Deze heb ik geinstaleert op een qnap TS-212. Om versie 6 te installeren lukt mij vrij goed omdat dit opgenomen is in de app's van qnap, maar Versie 7 is mij niet gelukt.

Na het instaleren en het syncroniseren van 1 map met 2000 bestanden heb ik het maar weer verwijdert.
Ik krijg op mijn qnap een hele hoge cpu load en het neemt heel veel geheugen in beslag. Voor mij echt een drama. Ook laad de pagina's traag wat ik niet opgelost krijg.

Misschien heb ik iets verkeerd gedaan en commentaar is altijd welkom. Ik denk alleen dat mijn NAS niet krachtig genoeg is om owncloud te draaien.
Kan zijn, ownCloud gebruikt wel wat CPU enzo. Maar versie 7 is wel stukken beter op dit vlak. Zorg ook dat als je zoveel bestanden hebt dat je mysql gebruikt en niet sqlite, dat is echt niet sterk genoeg daarvoor.

• Superstoned
Spekkie88 schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 14:52:
Hoe gaat de owncloud client eigenlijk op met syncen naar een verwisselbare schijf?
Ik ben namelijk van plan een owncloud server op te gaan zetten en de client te gebruiken op een transformer book met HDD in het dock waarnaar gesynced wordt. Maar die schijf zal dus niet altijd aanwezig zijn...
Iemand daar ervarig mee?
Hmmm, als 'external storage' zal dit wel enigszins werken, daar ownCloud dat 'on demand' benaderd. Onder Linux zou een niet aangekoppelde schijf gewoon een lege folder zijn. Maar als je dan die folder synced met de client zal hij dus als je de schijf ontkoppelt ook al je bestanden op de client verwijderen want je hebt ze tenslotte verwijderd op de server... Ik zou er mee op passen. Ik denk dat dit echt een speciale 'removable storage' app nodig heeft om lekker te werken - en dat moet iemand schrijven :D

• Superstoned
Spekkie88 schreef op maandag 15 september 2014 @ 18:55:
[...]

Maar als je op "More Apps" klikt word ik doorverwezen naar de site. En als ik op die site op download klik krijg ik alleen een zip binnen...
Wat ik vanuit de documentatie van Owncloud op kon maken is dat er gebruik gemaakt kan worden van een api die ook gelijk de apps op je Owncloud server "installeert", maar dat krijg ik dus niet voor elkaar...
Ha, de integratie van de appstore in ownCloud is gewoon zo goed dat niemand doorheeft dat als je op 'enable' klikt bij een app met het '3rdparty' label, ownCloud de app automatisch download en installeert ;-)

De app manager IS de app store. op apps.owncloud.com staan apps die nog niet gecontroleerd zijn door het ownCloud security team, de apps die wel gecontroleert zijn staan gewoon in de lijst.

Als je een ongecontroleerde app wilt installeren (eigen risico!) zul je dat met de hand moeten doen. Ik heb twee weken terug de documentatie aangepast met die informatie dus je kunt het hier vinden:
http://doc.owncloud.org/server/7.0/admin_manual/configuration/configuration_apps.html

Spijtig genoeg zie ik nu dat onze documentatie schrijfster het stukje uitleg over de ingebouwde app store verwijderd heeft (blondie!) dus ik heb haar ff gevraagd om dat weer te fixen ;-)

Zo blijven we zoet. }:O

• Superstoned
Paulbles schreef op zondag 07 september 2014 @ 22:14:
Vraag: Ik heb OwnCloud geinstalleerd in mijn webruimte bij mijn hosting provider. Bijna alles werkt prima. :)

Bij het delen van een bestand of map probeer ik een mail naar de gemachtigde te sturen. Ik krijg alleen maar de melding dat er geen mail kan worden verstuurd. Het mailadres is zeker correct. Ik kom er niet achter wat er fout kan zijn.

Wie helpt?

Paul
Dan is de mail server niet goed geconfigureerd... kijk bij de admin instellingen en in de documentatie. Dit filmpje laat het ook zien: https://www.youtube.com/watch?v=atarLEyLtPY

wel nieuw in ownCloud 7, in ownCloud 6 moest je dit in de php configuratie met de hand doen :D

• Superstoned
ThinkPad schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 12:28:
Kun je bij OwnCloud ook kiezen om meerdere mappen te synchroniseren? Of is het net als Dropbox een hoofdmap waar alles in staat?

Ik gebruik voor backups nu Synology CloudStation, maar die werkt met één hoofdmap op de NAS (bijv. '/cloud'). Backup van mijn PC ziet er dus zo uit: '/cloud/afbeeldingen'. Als ik nu op de laptop van m'n vriendin ook de CloudStation software installeer, dan gooit die het onder '/cloud/documenten'. Het is volgens mij niet mogelijk om het als volgt te doen '/cloud/vriendin/documenten'

Kan dat bij Owncloud wel?
Zoals al gezegd, ja, dat kan, je hebt heel veel controle over hoe je wat waar zet in ownCloud ;-)

Screenshot:

Wat je hier ziet is dat ik een aantal aparte folders van mijn ownCloud gesynced heb naar mijn lokale systeem. Dat is omdat ik ook al mijn films en muziek op ownCloud heb staan en, wel, dat past niet op mijn laptop SSD ;-)

Die folders kunnen overal staan in je ownCloud.

En dan kun je per folder ook nog eens kiezen om bepaalde mappen niet te synchroniseren naar dit systeem, een nieuwe functie in ownCloud Client 1.7. Dat doe je in het venster wat open staat.

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Cool, ik ga er binnenkort eens mee aan de slag!

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Cyleo
Na een paar uur raar staren naar mijn owncloud installatie nadat hij rare errors ging uitspuwen een tip: Voor windows gebruikers, zorg niet voor rare tekens als é etc in je foldernaam, daar gaat hij kapot op.

• EdwinB
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 20-11 15:56
Cyleo schreef op donderdag 20 november 2014 @ 23:40:
Na een paar uur raar staren naar mijn owncloud installatie nadat hij rare errors ging uitspuwen een tip: Voor windows gebruikers, zorg niet voor rare tekens als é etc in je foldernaam, daar gaat hij kapot op.
Wat bedoel je dan precies met windows gebruikers? Windows op je client of Windows als basis van je OwnCloud server?

Heb hier nu sinds kort OwnCloud draaien op Ubuntu 14.10 en dat werkt nu prima. Bij de initiele synchronisatie (28GB) wel heel veel rare foutmeldingen waarbij er steeds maar een gedeelte van de bestanden werd geupload, maar na heel veel keer de synchronisatie te herstarten heeft hij uiteindelijk wel alle bestanden weten te uploaden. Dit gebeurde trouwens allemaal op lokaal netwerk thuis.

• Llewy
  • Registratie: maart 2004
  • Nu online
EdwinB schreef op maandag 01 december 2014 @ 15:58:
[...]

Wat bedoel je dan precies met windows gebruikers? Windows op je client of Windows als basis van je OwnCloud server?

Heb hier nu sinds kort OwnCloud draaien op Ubuntu 14.10 en dat werkt nu prima. Bij de initiele synchronisatie (28GB) wel heel veel rare foutmeldingen waarbij er steeds maar een gedeelte van de bestanden werd geupload, maar na heel veel keer de synchronisatie te herstarten heeft hij uiteindelijk wel alle bestanden weten te uploaden. Dit gebeurde trouwens allemaal op lokaal netwerk thuis.
De server zijde, Acda & de Munnik gaf hier ook fouten, Acda en de Munnik functioneert prima.

• Cyleo
Llewy schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 11:21:
[...]

De server zijde, Acda & de Munnik gaf hier ook fouten, Acda en de Munnik functioneert prima.
Jep. Duurde even voordat ik daar achter was dus handig om te weten mocht je hem draaien op bijvoorbeeld Windows Server.

• Jeltel
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Ah dat klinkt interessant :) Apps in Owncloud.

Maar eerst ben ik nog aan het bepalen of Owncloud iets voor mij is. En een onderdeel daarvan is de Pictures Gallery om foto's te bekijken en te delen. Helaas is die bij mij heel erg traag. Hoe werkt die Gallery en moet ik misschien nog wat met de instellingen klooien?

Ik maak gebruik van een Synology DS411 met 7.0.3 van Owncloud.

• Dennis
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 13:02
Ik had wat aanloopproblemen met de installatie van OwnCloud 7 op mijn QNAP TS-219, maar ik ben eruit en kan er nu eindelijk gebruik van maken. Gelijk de Android client gekocht en het werkt vlekkeloos.

Vooralsnog gebruik ik een verwijzing naar mijn lokale pad, dus werkt een en ander alleen als ik thuis op mijn WiFi zit. Ik wil mijn telefoon met een VPN naar mijn thuisnetwerk verbinden en dan zou het goed moeten werken.

Nu maar eens even spelen.

• Trezzahn
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 06:39
Misschien een hele stomme vraag hoor. Maar is het ook mogelijk om OwnCloud te gebruiken als je geen (web)server of NAS tot je beschikking hebt?

Ik werd hier naar toe verwezen naar aanleiding van Ervaringen combineren van cloud, e-mail, agenda en contacten

Maar denk niet dat dit een oplossing biedt.

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 16:13
Trezzahn schreef op woensdag 10 december 2014 @ 08:10:
Misschien een hele stomme vraag hoor. Maar is het ook mogelijk om OwnCloud te gebruiken als je geen (web)server of NAS tot je beschikking hebt?

Ik werd hier naar toe verwezen naar aanleiding van Ervaringen combineren van cloud, e-mail, agenda en contacten

Maar denk niet dat dit een oplossing biedt.
Lijkt mij ook niet, want zonder permanente webserver (desnoods in een NAS) zou ik niet weten wat je met OwnCloud zou moeten.
In jouw geval zou ik denk ik dan maar kiezen voor agenda/mail/contacts via gmail en clouddiensten via dropbox of zo.

• Trezzahn
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 06:39
Oke, bedankt voor je reactie! :)

• Sbakker1982
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 01:11
Is het mogelijk om met owncloud folders te sharen op je server die files bevatten van > 10gb?

• u34186
  • Niet online
Via wat? Verschillende protocollen kennen verschillende limits (al dan niet configurabel).

[Voor 17% gewijzigd door u34186 op 27-12-2014 13:16]

• Sbakker1982
Evanescent schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 13:16:
Via wat? Verschillende protocollen kennen verschillende limits (al dan niet configurabel).
Dat je een folder op je server shared voor iedereen die een account heeft. Die folder bevat dan subfolders met bestanden van 10gb en groter.

• u34186
  • Niet online
Ferra schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 20:09:
[...]
Dat je een folder op je server shared voor iedereen die een account heeft. Die folder bevat dan subfolders met bestanden van 10gb en groter.
Ja, maar welk protocol wil je gebruiken ;)

• CAPSLOCK2000
  • Laatst online: 14:30

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

OwnCloud kan het. Misschien is het wel nodig om de limieten van je webserver of php te verhogen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Sbakker1982
Evanescent schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 22:26:
[...]

Ja, maar welk protocol wil je gebruiken ;)
Oei, daar gaan we al... wat zijn hierin de mogelijkheden? Ik zag zelf wat tutorials voorbij komen waarbij ze een WAMP-servertje gebruikten....

• Daantju
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 15:06
Goedemorgen!

Ik ben helemaal nieuw met owncloud, en het sinds gisteren op mijn server geïnstalleerd:
Windows Server 2012 R2
IIS / MySQL / PHP /PHPMyAdmin.

Ik kan via de weginterface erbij, en heb 2 lokale schijven geselecteerd die hij moet bijhouden. (Daar stond alle data al op, lekker makkelijk) Maar nu krijg ik dus de melding:
Your web server is not yet properly setup to allow files synchronization because the WebDAV interface seems to be broken.
Natuurlijk veel gegoogled, maar kom er gewoon niet uit. Verbs aangepast, wwwroot alle mogelijke rechten gegeven.. Dit zijn een paar errors uit de log. Hebben jullie enig idee?

code:
1
2
Error   PHP Cannot modify header information - headers already sent by (output started at C:\inetpub\wwwroot\owncloud\lib\private\eventsource.php:72) at C:\inetpub\wwwroot\owncloud\lib\private\response.php#83    2014-12-28T10:05:23+00:00
Fatal   index   Doctrine\DBAL\DBALException: An exception occurred while executing 'INSERT INTO `oc_file_map` (`logic_path`, `physic_path`, `logic_path_hash`, `physic_path_hash`) VALUES (?, ?, ?, ?)': SQLSTATE[HY000]: General error: 1366 Incorrect string value: '\xEAte pa...' for column 'logic_path' at row 1   2014-12-28T10:05:23+00:00

• Dennis
De eerste fout is een standaard fout omdat het script verder gaat terwijl er al "scherm-output" is, die kun je dus negeren.

De fatal fout is interessant, daar zou je op moeten focussen. Heeft het misschien iets te maken met escape characters, gezien de '\' in je string value?

• Daantju
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 15:06
Hmm, wat zijn dat Dennis? Ik heb het gewoon "Standaard" geïnstalleerd, dus niks aangepast daarin volgens mij..

• Dadona
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 12:47
Owncloud heb ik nu ook een paar dagen draaien. Op zich werkt het wel aardig, maar ik vind de synchronisatie wel lomp. Iedere vijf minuten (oid) draait er een voleldige sync. Ik moet nog even kijken waar ik dat aan kan passen.

Ik zou het liefst dat drastisch willen terugbrengen, mogelijk zelfs naar situaties waarin het apparaat aan de adapter hangt. Het is vooral irritant aangezien je soms alleen op WiFi zit en op de accu. Dan duurt het toch wel tijden voordat een sync uitgevoerd is. (Waarbij het eigenlijk gaat om de 'Discovering xyz', dat duurt vrij lang.)

Naast een synchronisatie doet ownCloud standaard ook al aan polling. Dus zou de basis functionaliteit nog wel moeten werken.

De CSL/OT kroeg !

• Dennis
Daantju schreef op zondag 28 december 2014 @ 13:29:
Hmm, wat zijn dat Dennis? Ik heb het gewoon "Standaard" geïnstalleerd, dus niks aangepast daarin volgens mij..
Sowieso zul je eerst de hele query moeten bekijken. Escape characters zijn de '\'. Die wordt in principe gebruikt voor quotes, maar hier staat hij voor de x. Misschien daar iets in proberen te zoeken? Als je niet into IT bent, zal het op dit niveau lastig debuggen worden, vrees ik.

• Cyleo
Daantju schreef op zondag 28 december 2014 @ 11:49:
Goedemorgen!

Ik ben helemaal nieuw met owncloud, en het sinds gisteren op mijn server geïnstalleerd:
Windows Server 2012 R2
IIS / MySQL / PHP /PHPMyAdmin.

Ik kan via de weginterface erbij, en heb 2 lokale schijven geselecteerd die hij moet bijhouden. (Daar stond alle data al op, lekker makkelijk) Maar nu krijg ik dus de melding:

[...]

Natuurlijk veel gegoogled, maar kom er gewoon niet uit. Verbs aangepast, wwwroot alle mogelijke rechten gegeven.. Dit zijn een paar errors uit de log. Hebben jullie enig idee?

code:
1
2
Error   PHP Cannot modify header information - headers already sent by (output started at C:\inetpub\wwwroot\owncloud\lib\private\eventsource.php:72) at C:\inetpub\wwwroot\owncloud\lib\private\response.php#83    2014-12-28T10:05:23+00:00
Fatal   index   Doctrine\DBAL\DBALException: An exception occurred while executing 'INSERT INTO `oc_file_map` (`logic_path`, `physic_path`, `logic_path_hash`, `physic_path_hash`) VALUES (?, ?, ?, ?)': SQLSTATE[HY000]: General error: 1366 Incorrect string value: '\xEAte pa...' for column 'logic_path' at row 1   2014-12-28T10:05:23+00:00
Ik heb ooit een soortgelijke fout gehad doordat ik een é in mijn bestandnaam had staan. Let er op dat als je owncloud onder windows draait deze absoluut niet om kan gaan met vreemde tekens in mappen/bestandsnamen.

• Dennis
Ik heb recent wat tweaks doorgevoerd in OwnCloud wat de performance (op mijn QNAP NAS) aanzienlijk verbeterde. Het is echt een wereld van verschil:

• PHP voorzien van Zend OPCache;
• Cron jobs laten draaien via cron.php en niet meer bij elke page request;
• Gemigreerd van een FileDB naar een MySQL DB.

Op zich vrij logische dingen, zeker de laatste twee worden ook door ownCloud zelf geadviseerd. In ieder geval is voor mij de performance nu geen issue meer, terwijl ik hiervoor nog overwoog Dropbox achter de hand te houden.

Nog meer performance tips zijn welkom trouwens!

• Arunia
Ik probeer Owncloud te installeren op mijn Whs 2011, maar krijg het niet voor elkaar.
Met uitleg op internet staat er dat het in c:\inetpub\wwwroot moet komen te staan, maar als ik dan http://localhost/owncloud doe, geeft deze aan dat de map onder c:\program files\server\etc niet bestaat.
Daarheen verplaatsen geeft aan dat er geen rechten zijn om in de map config te schrijven.
Dat zou best kunnen, maar er wordt niet aangegeven wie je daar rechten op moet geven. Iig niet een account wat bestaat.

Kom er niet verder mee en middels internet is er schijnbaar niemand die het gebruikt op whs2011 of ze zijn allemaal zo slim om het wel in elkaar te zetten. Het moet uiteraard naast de standaard whs 2011 web interface komen te draaien.

Iemand hier het werkend op WHS 2011?

http://tinyurl.com/jz5ms3c gehaakte pokeballs

• EdwinB
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 20-11 15:56
Arunia schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 13:31:
Ik probeer Owncloud te installeren op mijn Whs 2011, maar krijg het niet voor elkaar.
Met uitleg op internet staat er dat het in c:\inetpub\wwwroot moet komen te staan, maar als ik dan http://localhost/owncloud doe, geeft deze aan dat de map onder c:\program files\server\etc niet bestaat.
Daarheen verplaatsen geeft aan dat er geen rechten zijn om in de map config te schrijven.
Dat zou best kunnen, maar er wordt niet aangegeven wie je daar rechten op moet geven. Iig niet een account wat bestaat.

Kom er niet verder mee en middels internet is er schijnbaar niemand die het gebruikt op whs2011 of ze zijn allemaal zo slim om het wel in elkaar te zetten. Het moet uiteraard naast de standaard whs 2011 web interface komen te draaien.

Iemand hier het werkend op WHS 2011?
Ik neem even aan dat je op WHS 2011 IIS gebruikt als webserver. Daar zul je dan toch wel enige kennis van moeten hebben. Als die ontbreekt kun je maar beter niet aan OwnCloud beginnen.

• Dennis
Arunia, heb je in de IIS Manager gekeken of die map bestaat?

• rachez
Dennis schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 11:39:

• PHP voorzien van Zend OPCache;
• Cron jobs laten draaien via cron.php en niet meer bij elke page request;
• Gemigreerd van een FileDB naar een MySQL DB.
Bedankt, wat heb je voor cron jobs lopen voor owncloud, dan kijk ik daar ook nog eens naar. MySql ben ik inderdaad al naar overgestapt.

Voor beveiliging gebruik ik https en fail2ban tegen brute force attacks.

• Arunia
Dennis schreef op zondag 18 januari 2015 @ 02:15:
Arunia, heb je in de IIS Manager gekeken of die map bestaat?
EdwinB schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 22:19:
[...]
Dat moet ik even gaan bekijken heb de map er even in gezet, maar ik heb wel een pointer waar naar te kijken. Thanks!

Ik neem even aan dat je op WHS 2011 IIS gebruikt als webserver. Daar zul je dan toch wel enige kennis van moeten hebben. Als die ontbreekt kun je maar beter niet aan OwnCloud beginnen.
Denk dat het me wel gaat lukken. Alleen qua tijd is het wat rottiger om me er goed in te verdiepen.

http://tinyurl.com/jz5ms3c gehaakte pokeballs

• Dennis
rachez schreef op zondag 18 januari 2015 @ 15:02:
Bedankt, wat heb je voor cron jobs lopen voor owncloud, dan kijk ik daar ook nog eens naar. MySql ben ik inderdaad al naar overgestapt.
PHP aanroepen met cron.php uit de ownCloud folder. Hij draait bij mij om het kwartier.

Security is voor mij een minder issue: ik heb ownCloud niet aan het internet hangen, althans... al mijn devices zijn voorzien van OpenVPN en gebruiken dat om op mijn netwerk te komen. Daarna kunnen ze uiteraard - als ware ze intern zijn - bij ownCloud komen.

• rachez
Gisteren overgegaan naar owncloud 8, releasenotes: https://owncloud.org/changelog/

Goede verbetering die ik zo zie: favorieten :) . Hoewel je tekst files vanuit het favorieten menu (nog) niet zijn te editten :X .

• Riuujin
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 13:52
Vraagje ik heb owncloud op mijn synology nas staan,geconnect naar buiten wereld, is het dan slim om owncloud de data te laten encrypten? Ik ben zelf op dit moment de enige gebruiker.

• Dennis
Dat hangt ervan af of je het risico groot acht dat ze inbreken door bijvoorbeeld jouw wachtwoord te raden. Als dat gebeurt, dan maakt het niet uit of je data encrypted is of niet.

Als je vermoed dat ze inbreken op je NAS (bijvoorbeeld SSH) of dat bij een inbraak je NAS wordt gejat, dan kan data-encryptie handig zijn.

• Cyleo
rachez schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 18:09:
Gisteren overgegaan naar owncloud 8, releasenotes: https://owncloud.org/changelog/

Goede verbetering die ik zo zie: favorieten :) . Hoewel je tekst files vanuit het favorieten menu (nog) niet zijn te editten :X .
Vanvond maar eens doen. Kan dus niet met de auto-update ;)

• rachez
Ok: Let op je versie van php: minimaal php 5.4.

• rachez
Riuujin schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 08:08:
Vraagje ik heb owncloud op mijn synology nas staan,geconnect naar buiten wereld, is het dan slim om owncloud de data te laten encrypten? Ik ben zelf op dit moment de enige gebruiker.
Ik gebruik ssl en fail2ban. Voor mijn data voldoende.

• u34186
  • Niet online
rachez schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 19:41:
[...]

Ik gebruik ssl en fail2ban. Voor mijn data voldoende.
Heb jij die fail2ban config ergens online staan? Die zou ik wel willen hebben :>

• rachez
Voor centos 6.6: Ik heb volgens mij deze handleiding gevolgd: https://www.digitalocean....with-fail2ban-on-centos-6

verder aan de file /etc/fail2ban/jail.local het onderstaande toevoegen en eventueel aanpassen naargelang jouw config (logdir):
code: jail.local
1
2
3
4
5
6
7
#OwnCloud
[owncloud]
enabled  = true
filter   = owncloud
action = iptables-multiport[name=owncloud, port="http,https"]
logpath  = /var/www/html/owncloud/owncloud.log
maxretry = 5

Een nieuwe file maken: /etc/fail2ban/filter.d/owncloud.conf
code: owncloud.conf
1
2
3
4
5
  [Definition]
# werkend voor owncloud 7: failregex={"app":"core","message":"Login failed: '.*' \(Remote IP: '<HOST>', X-Forwarded-For: '.*'\)","level":2,"time":".*"}
# werkend voor owncloud 8:
failregex={"reqId":".*","remoteAddr":".*","app":"core","message":"Login failed: '.*' \(Remote IP: '<HOST>', X-Forwarded-For: '.*'\)","level":2,"time":".*"}
ignoreregex =

code: cmd
1
chkconfig fail2ban on

[Voor 7% gewijzigd door rachez op 20-02-2015 00:07]

• u34186
  • Niet online

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True