Dit topic is bedoel om evaringen te delen over ownCloud / Nextcloud.
Ook met vragen kan je hier terecht.
Wat zijn ownCloud / Nextcloud
ownCloud / Nextcloud is een vrije softwaresuite met een serveronderdeel en verschillende clientonderdelen. Het doel van ownCloud / Nextcloud is om serveronafhankelijke online opslagruimte aan te bieden. In contrast met commerciële online opslagdiensten kan iedereen zijn eigen ownCloud / Nextcloud-server opzetten, en verschillende computers er mee verbinden via de clientapplicaties. Er zijn ook meerdere commerciële diensten die ownCloud / Nextcloud-ruimte aanbieden. ownCloud is opgericht in januari 2010 door KDE-ontwikkelaar Frank Karlitschek. Een ruim jaar later heeft hij een bedrijf gestart, ownCloud Inc.In Juni 2016 is Frank, samen met een dozijn (vrijwel alle) core ontwikkelaars van ownCloud, Inc. vertrokken bij het bedrijf. Als redenen geeft hij aan geen vertrouwen meer te hebben in management en de investeerders. Frank startte Nextcloud, als een fork van ownCloud, met een bedrijf (Nextcloud GmbH) erachter. Nog geen halve dag later ging ownCloud, Inc. failliet. ownCloud GmbH ging verder en werd later overgenomen door een vastgoed ondernemer. Hoewel sindsdien meer ontwikkelaars vertrokken zijn bij ownCloud beweert het bedrijf dat alles goed gaat. Meer info vind je hier of hier en op de nextcloud.com about page.
Beetje zoals dropbox, maar dan beter
Bron: wikipedia
Features
- Bestandsopslag in gebruikelijke mappen (beschikbaar via WebDAV) (dus ook als netwerk schijf te mounten)
- Kalender (beschikbaar via CalDAV)
- Adresboek (beschikbaar via CardDAV)
- Muziekstreaming
- Gebruikers en groepen beheren (via OpenID of LDAP)
- Bestanden delen via groepen of publieke URL's
- Online teksteditor met syntaxkleuring
- Bladwijzers bijhouden
- Fotogalerij
- PDF-applicatie (gebruikt pdf.js)
- Samenwerken aan documenten
Verschillen
Sinds Nextcloud 11 is het duidelijk dat de Nextcloud ontwikkeling een stuk sneller gaat. Nextcloud heeft de volgende features die ownCloud moet missen:- Eenvoudige theming
- Anonymous upload*
- Monitoring app
- Workflow en File Access Control*
- publieke link editing met Collabora Online
- Full Text Search
- Kerberos login ondersteuning
- Audio/video integratie
- Veel betere schaalbaarheid en prestaties
- Veel betere veiligheid
- Een boel kleine features zoals Folder Move, eenvoudig delen van huidige folder, preview voor PDF's etc
Er zijn op dit moment geen features die ownCloud heeft maar Nextcloud niet. De oC enterprise edition heeft wel (erg brakke) ondersteuning voor Sharepoint, Nextcloud heeft code hiervoor maar bij gebrek aan vraag is dat nog niet geïntegreerd.
Apps
ownCloud / Nextcloud kan je uitbreiden met diverse soorten apps.Zo is er een dashboard met widget die diverse soorten informatie tonen.
Of een APK info.
Zo kan ik nog wel even door gaan, mogelijkheiden zijn eindeloos
Apps kan je vinden op apps.owncloud.com voor ownCloud en apps.nextcloud.com voor Nextcloud
Zelf apps maken
Mis je een app? Zelf maken is helemaal niet moeilijk.Hier kan je meer lezen over hoe je een app moet maken.
Apps van tweakers
- Passman door brantje ownCloud store Nextcloud store DemoHeb jij ook een app gemaakt? Stuur me even een DM dan voeg ik je toe
Ik wil ook mijn eigen cloud
Dat kan, ga naar deze pagina, en kies de voor jou geschikte download![ Voor 44% gewijzigd door Superstoned op 03-01-2017 12:26 ]