Op maandag 13 augustus 2001 23:15 schreef Joker het volgende:
[..]
Mandrake vertelt me netjes dat ik een Realtek 8139 kaart heb en installeert vervolgens de verkeerde module. Da's fijn. Gelukkig dat er internet is, want die support heb ik wel nodig. O, wacht even, mijn ISDN kaart doet het nog niet.
Mandrake suuUUUUuuuuckxs. Maar dat doet'r niet toe eigenlijk want het is bekend dat die 8139 een PITA onder Linux kan zijn (Pain In The Ass)
Over internet gesproken: Waarom zien de webpages in Linux er vaak zo afschuwelijk uit. Het wordt wel beter als ik de TrueType(!) fonts importeer, maar het haalt het niet bij de Windows browsers.
Klopt.
Browsers onder Linux/*nix zuigen best hard.
Schrijf de desbetreffende developpers en geef "Linux" niet de schuld.
En wat moet ik met minstens vier configuratietools (LinuxConf, DrakConf, een verzameling losse entries in het start menu en Webmin)? Aan één heb ik niet genoeg, want geen enkele tool is compleet of bugvrij.
See? Mandrake suuUUUUuuuuckxs.
Niemand heeft die bugvolle Conf-progjes nodig.
Alleen veel lezen, een gezond verstand en een text editor.
Luie mensen mogen best bij WinBlowz blijven.
(daarmee bedoel ik NIET dat JIJ lui bent ofzo, hoor!)
Neem van mij aan, de 'gemiddelde thuisgebruiker' wordt gillend gek. Daar heb ik genoeg ervaring mee :-)
[..]
Klopt. "De gemiddelde thuis-gebruiker" heeft ook de computer leren gebruiken met GUIs en Windows.
Hoe heb jij je moedertaal leren spreken?
Precies. Van kinds-af aan.
Als mensen i.p.v. Windows nou Linux voor het eerst leren gebruiken, zullen ze ook veel problemen ondervinden bij het switchen naar Windows na 5 a 10 jaar.
Da's op zich niet slecht, maar van Windows wordt gezegd dat het buggy is. Naarmate Linux meer functionaliteiten biedt, neemt het aantal bugs en patches ook toe. Dat maakt Linux dus niet een beter OS dan Windows (ook niet slechter trouwens, maar het is geen argument vóór Linux).
[..]
En wat draaide er toen? Vast geen Mandrake met KDE... En bij de weg: Dat kan ik ook met Windows. Het heet dan weliswaar DOS en je kunt er niet zoveel mee, maar aan 640k heb ik dan wel genoeg. :-)
[..]
Gezien de prijs voor Linux is dat misschien te rechtvaardigen, maar het feit dat je een PC vol gooit met alpha en beta software geeft al aan dat je niet met de meest stabiele software te maken hebt. Ach ja, het systeem draait dan wel door, maar sommige services doen het niet of er valen gaten in de beveiliging. Hmmm, hoor ik hier iemand Windows roepen?
[..]
Open Source Software (OSS) versies blijven veeeel langer onder de 1.0 en er wordt duidelijk aangegeven wat "stabiel" en wat "development" versies zijn.
Dit terwijl de Commercial Software-boyz (veelal Closed Source Software (CSS)) voor marketing doeleinden de versie nummering welhaast minstens "1.0" MOETEN maken.
Zou JIJ software onder de magische "1.0" versie in de winkel kopen? Heheh....
Als developpers niet genoodzaakt zijn om snel geld in het laatje te brengen, hebben ze meer tijd om goede software uit te brengen.
En desnoods mag JIJ de bugs eruit tikken!!
Maar hoeveel tijd steek je in het installeren en configureren van het systeem? En hoeveel geduld kun je daar voor opbrengen? Dat is niet voor iedereen weggelegd.
[..]
Klopt.
Voor elk wat wils onder de software-zon.
Mij zul je alleen horen zeggen dat Linux stabieler is dan Windows en dat het jammer is dat zoveel mensen niet beseffen dat er meer is dan alleen WinBlowz.
Dat is dus gewoon niet waar. Windows herkent meer dan Linux. ISDN? USB apparaten? Scanner? Printer? No go in Mandrake (althans, niet bij mij) en wel in Windows (2000).
[..]
Als men computer rand-apparatuur vervaardigt en kosten wil beperken dan concentreert men zich natuurlijk op het supporten van de grootste gemene deler. Dus M$ Windows.
Want: meeste thuis-gebruikers, dus 1 overkoepelende Support-strategie, niet meer want dat maakt -vaak- financieel geen zin.
Vaak hebben ze ook contracten met Micro$oft over uiteenlopende zaken als support-arrangementen, OEM-qualiteitsstandaarden enz., en M$ heeft waarschijnlijk allang met harde hand "laten doorschemeren" dat het andere OS-en niet ondersteund wil zien. Dat schaadt hun strategie OOK.
De Linux kernel-drivers worden geschreven door vrijwilligers op basis van gedetailleerde hardware specs.
Geen specs, geen drivers alleen gis-werk.
Stuur klacht-e-mails naar de producenten en koop alleen spullen die Linux ondersteunen (meer dan je denkt!).
Gelukkig wel. Maar het wordt tijd dat er werk wordt gemaakt van de standaardisatie van de verschillende distributies. Pas dan zal het een grote vlucht nemen en kan er werkelijk met Windows geconcurreerd worden. Waarom is Windows zo'n suc6? Omdat het een standaard op zichzelf is! Mede dankzij de marketing van Microsoft natuurlijk.
[..]
Je geeft het al aan, het trekt langzaam bij, maar we zijn er nog steeds niet. Het is ook wel erg moeilijk om bijvoorbeeld een concurrerend Office-pakket te ontwikkelen. Dat lukt zelfs op Windows niet... Oh, en dat verslagje typen lukt me wel, maar het printen nog niet :-). En m'n Linux-bak heeft maar 96MB, dus fotoshoppen of gimpen kan ik beter vergeten. Nou ja, da's niet helemaal eerlijk: Ik kan natuurlijk wat van de 512 MB'tjes uit mijn Win2000 bak overzetten.
Huh?
Mijn P200mmx met 64MB EDO RAM is anders meer dan genoeg om StarOffice EN The Gimp EN Netscape etc. te draaien
En het "Grand Unified Concept" zoals Windows geintegreerd is IS MOGELIJK, doch dat gaat TEGEN alle Unix-principes in.
Unix staat al ruim 30 jaar garant voor "Robustness through diversification", m.a.w. stabiliteit door veeeel kleine kleine kleine applicaties en utils.
Dus, je MAG alles samen willen, maar zoek het niet bij Linux/*nix.
Ik wil niet afgeven op Linux en Windows promoten, maar waar het mij om gaat is dat er te gauw wordt gezegd dat Linux beter is dan Windows. Dat is voor sommigen (of voor sommige toepassingen) zeker waar, maar in andere gevallen niet. Ik probeer een beetje nuancering aan te brengen. Als Linux steeds meer dezelfde functionaliteiten gaat bieden als Windows, dan zul je ook steeds vaker tegen dezelfde problemen aanlopen. De forums staan er helaas vol mee.
Ik ben het hier wel helemaal met je eens.
Veel nieuwe Linux gebruikers staan nu ook te pronken en op te scheppen met hun vermeende superieure computer-kennis door vaak gebruik te maken van het L-woord.
....