Sja.. en hoe zit dat met Webdesign (met hoofdletter W)?
webdesign doe je met bluefish - da's een HTM code-editor. Als je frontpage bedoelt ben je geen webdesigner maar een newbie/wannabe en dus gebruik je geen linux.
Bitmap bewerking
GIMP is veruit het beste pakket in de wereld na Adobe's top-producten. Overigens doe ik dit verder niet.
vector graphics
Er is een vector graphics applicatie voor linux (unix algemeen, eigenlijk). Ik weet de naam verder niet maar mensen in mijn IRC-chatgroep gebruiken het voor hun werk. Gebruik ik dus ook niet.
Flash, dreamweaver
Geregistreerde en gesloten non-standaarden, clients worden wonderbaarlijk genoeg in linux ondersteund maar verder interesseren ze me niet.
Mozilla/Netscape/Konquerer kan dit lezen, voor de rest interesseert het me niet.
VNC
en dat is?
excel
ximian's gnumeric
Matrox Dualhead
matrox heeft voor linux een grafische configtool uitgebracht waarmee dit met enkele muisknopjes aan te zetten is. Uiteraard ondersteunt XFree dit. Ik heb geen matroxkaart en gebruik het dus verder niet.
audiogalaxy
Ook nooit van gehoord...
games
lokigames, tuxgames, of kijk in de games-secit van freshmeat. Inderdaad, vergeleken met windows een zeer bepekrte keuze. Ik kan starcraft onder linux draaien (met battle.net) en heb daar genoeg aan.
Lifetec tekentablet
wordt ondersteunt door de input drivers en wordt in XFree herkent en ondersteund. Ook deze heb ik niet en gebruik is dus niet.
etc, etc.
Behalve flash/dreamweaver (dreamweaver vind ik overigens ook zo'n wannabe product, a la frontpage) lijkt linux hetzelfde te kunnen.
Zoek nu eens voor windows of apple vergelijkbare speeltjes aan deze features (zomaar een grabbelton, ik gebruik windows niet en dus die zal sommigen van dezen ook zonder probleme aankunnen):
* windowed openGL in de zin van Quake in een windows-venster spelen (ik kan je screenshots geven)
* windowed starcraft spelen (of welke directdraw based game dan ook)
(dus dat spel in een windows-venster)
* gkrellm (een uitgebreide en extendible system monitor)
* gstreamer (
http://www.gstreamer.net - een multimediaframework die ik als basis zal gebruiken voor toekomstige versies van mijn video editor)
* een HTTP en FTP server met mogelijkheden voor stream-limiting (per gebruiker of per poort of per daemon aangeven hoeveel dataverkeer deze maximaal mag genereren) en uiteraard met SSL-ondersteuning en conform de standaards (HTTP-1.1)
* een installatie die een compleet systeem aflevert waarop te werken valt zonder verdere installatie van van alles en nogwattes
* een C-compiler (ik zie in windows geen compiler meegeleverd of zie ik dat verkeerd?)
* dynamic kernel loadable module support (een kernel module laden zonder te herstarten)
* dynamic shared library support (shared library linking, dus dat de library niet wordt meegelinkt in een programma maar dat die buiten de executable wordt gehoden en deze alleen een link naar de lib meekrijgt - duys updaten van die ene shared library zorgt er automatisch voor dat alle applicaties ook meteen de nieuwe shared library gebruiken)
* dit alles gratis en voor niets
Volgens mij ben ik nog niet klaar voor Linux of Linux nog niet klaar voor mij..
Lijkt erop dat alles wat je noemde ook in linux kan worden gedaan (behalve flash dan).
't is maar hoeveel moeite je er momenteel in wilt steken. Een linux systeem kost nou eenmaal tijd, net zoals een windows systeem van de grond af met alle cracks en patches en alles ook tijd kost. Dat doe je niet 1-2-3.
Als je die tijd er niet in wilt steken krijg je een systeem dat minder kan en niet echt verheffend veel meer kan dan windows (zie Mandrake-8.0).
Als je dat wel doet krijg je een pracht-systeem met kernel-logging, alles open-sourced en mogelijkheden die eindeloos zijn. En tja, je bent toch tweaker? dus die tijd zou geen probleem moeten zijn.
Over vijf tot tien jaar zal linux voor elke gewone gebruiker (ook je oma en je moeder) bruikbaar zijn, voor nu vrees ik dat dit wat anders ligt.
Maar de meeste mensen gebruiken een computer toch alleen maar om te emailen en te tekstverwerken - dus zou ik daar 1500,- aan software voor uitgeven?
[oeps - opmaak was niet helemaal okee (en nog steeds niet)]