Toon posts:

Linux, wie gebruikt het nou werkelijk?

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 1.347 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik me afvraag is: Wie gebruikt er nou werkelijk Linux ipv Windows of iets anders.

Ik bedoel veel mensen zeggen Linux roeleert en het is megastabiel, maar enorm veel mensen die dit zeggen gebruiken gewoon Windows en doen gewoon een beetje interessant.

Dus wie gebruikt het daadwerkelijk, wat doe je dan zoal op je PC, hoezo gebruik je Linux en hoe bevalt het?

Verwijderd

Als ik thuiswerk dan gebruik in Linux om op m'n PC op het werk in te loggen. Voor het editten van tekst bestanden (LateX) hoef ik dan niet meer te FTP-en. Voor Matlab en dergelijke vind ik Linux prettiger omdat het i.d.d. stabieler is. Bij een crash van Matlab of Maple hoef je ook niet te rebooten, wat bij Windows vaak wel het geval is.

Ik gebruik dus voornamelijk Windowz.

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-08 16:06
Ik gebruik linux als desktop. Er zijn steeds meer programma's die erg goed zijn. Mijn mail sla ik op in linux (lees: delete from server staat uit in windows :) ). Ik ben nu aan het leren met textverwerking om te gaan in linux (verslaggeving van experimenten). Daarbij gebruik(te) ik vaak Excel om data mee te bewerken, da's een hoop gedoe om dar iets beters voor te vinden.

Linux is zeer goed bruikbaar, sterker nog: met Debian is het makkelijker proggels installen dan met windows!

En je leert er ontzettend veel van.

En je omgeving moet rekening leren houden met 'die rare gasten van linux', dat heeft ook wel weer leuke kanten......

• Mior
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:58
Ik gebruik linux alleen als server os.

Mijn server draait dus linux (slackware) en mijn workstation nog steeds gewoon windows.

Waarom? Windows wordt multimediaal nog steeds beter ondersteund dan linux.

• TheRitz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-02-2024
Windows NT server 4.0 gaat er binnenkort uit voor Debian 2.2r op een K6 166Mhz 128mb. NT heb ik nou wel gezien en met Linux kan ik meer.

| Xbox 360 | Canon 350D | LG O2X| Gamertag : TheRitz | Oldskool NL: Not old, just Older! | Bestuurslid

Verwijderd

Ik gebruik linux (1) omdat het de toekomst is, en ik het zonde van mijn tijd vind om energie te steken in een stervend product zoals windows.

Verder (2) omdat ik windows te beperkt vind qua mogelijkheden

(3) omdat ik me dood erger aan de standaardinstellingen van windows

(4) omdat ik mijn getweakte instellingen wil behouden bij software en hardware upgrades.

(5) Vrijheid. Bij linux is de gebruiker de baas, en niet het management van microsoft.

(6) omdat vrouwen TUX schattig vinden

(7) omdat het veiliger is, sneller is, en minder onderhoud nodig heeft.

(8) omdat je lekker remote kunt beheren

(9) bourne again shell :9~

etc..etc.. :)

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-07 16:55

jep

Linux, omdat te tweaken, omdat het stabiel is, ik kan er lekker creatief mee doen wat in me op komt :P en .. het geheel.. vooral de controle en stabiliteit :)

Verwijderd

Ik gebruik zowel windows als linux op m'n desktop (laatste tijd meer Win2K, ik ga zo ff met KDE2 kloten), en op m'n gateway gebruik ik RedHat Linux 6.2 voor web/mail/ftp/samba/backup/routing :)

Voor servers moet je absoluut Linux hebben, voor een workstation win2k of ook linux.

En ik gebruik linux omdat het geiler is dan windows :)

Neh, gewoon stabiliteit, geen resource verslindende GUI, etc.

Verwijderd

Ik vind 'crontab' onder LinuX simpelweg fantastisch. Hiermee maak ik op het werk automatisch back-ups. Elke woensdag en vrijdag wordt automatisch mn home-directory gecomprimeerd en ge-ftp-ed naar mn netwerk account. Je krijgt automatisch een e-mailtje waarin je kunt zien of de back-up is gelukt! Weet iemand of er ook zoiets voor Windows bestaat? Ik kan namelijk niet automatisch inloggen op een ftp-site :(

• ProZa|IA
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-06-2005
Ik gebruik als desktop alleen maar Linux. Voor mij geen Windows meer. Ik kan alles wat ik op windows ook kon en nog veel meer.
Persoonlijk ben ik tegen de wurgpraktijken van Mr. Gates, dat is voor mij al een reden, tevens is het stukken stabieler dan een Windows OS. Ik weiger om een instabiel, duur en onrendabel OS te draaien als het ook gratis, stabiel en veilig kan. Software voor Linux is er zat dus dat is ook geen reden om Mr. Gates z'n kas te spekken.

Een zeer tevreden Linux gebruiker dus .....

Why is called tourist season, if we can't shoot them ? specs

Verwijderd

Op zondag 10 juni 2001 22:38 schreef ImaStar het volgende:
Weet iemand of er ook zoiets voor Windows bestaat? Ik kan namelijk niet automatisch inloggen op een ftp-site :(
Hoe bedoel je?

Ik weet niet waarin je je backup script gescript hebt, maar ik in PHP met een PHP binairy (op linux :)).

In Windows heb je ook een PHP binairy die je gewoon met php -q file.php kunt gebruiken. Zet FTP support aan, en je kunt FTP'en. Doe ik ook.

Elke dag worden er backups gemaakt, 1 keer per 2 weken naar huis ge-ftp'ed.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:30

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik gebruik Linux voornamelijk voor studieprojecten omdat op school alles onder Solaris UNIX gebeurt, en bijna alles compatible is.

Verder is GCC een lekkere compiler om ANSI C en gewone standaard C++ apps mee te maken. In Windows gebruik ik Delphi en Builder, maar soms wil je gewoon compatible code schrijven die platform onafhankelijk is, en Linux heeft daar goeie compilers/tools voor :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Ik gebruik alleen maar linux, ben het zat om al mijn tijd in Windows te stoppen, heb wel wat beters te doen dan windows onderhouden.
Draait lekker, geen problemen meer, heb nu 3 pc's draaien met linux.
Windows is voor huis, tuin en keuken gebruik, :) :) :) *D

Verwijderd

Router? Server? Spelen? FreeBSD!

Maar mijn workstation draait nog windows :-(

En dat eigenlijk maar om 1 reden.. CS draait er lekker onder.. en ik CS amper.. hmm :P wat klopt hier niet :?

Linux ook wel gedraaid, maar FreeBSD is meer mijn smaak *D

• Bezulba
  • Laatst online: 14-08 15:47

Bezulba

Formerly known as Eendje

Persoonlijk ben ik tegen de wurgpraktijken van Mr. Gates, dat is voor mij al een reden, tevens is het stukken stabieler dan een Windows OS. Ik weiger om een instabiel, duur en onrendabel OS te draaien als het ook gratis, stabiel en veilig kan. Software voor Linux is er zat dus dat is ook geen reden om Mr. Gates z'n kas te spekken.
alsof jij ooit voor windows cq windows programma's betaald dit is echt zo'n bediele opmerking .. "tis duur dus slecht" kom op zeg 99% van alle thuisgebruikers heeft een illegale versie van windows.

weer ff ontopic
ik heb een tijdje dual boot gedraait met redhat maar X wou niet met mijn tnt2u en later niet met mijn gf2 en console based werken is niet lekker voor thuisgebruik.

dus linux voor servertje en voor de rest gewoon fijn win2k

blup

• sharkzor
  • Laatst online: 11-08 14:46
ik gebruik geen linux. installeer het alleen om er wat in te hobbyen.

ik ken wel iemand die alleen linux op z'n pc heeft staan, en daar werkt ie ook alleen maar in. voor mij zeker makkelijk, want ik kan dan via ssh op zijn pc inloggen en zo met zijn verbinding downloaden (ik heb isdn, hij kabel).

• jep

jep

Op zondag 10 juni 2001 22:51 schreef Werkeend het volgende:

[..]
weer ff ontopic
ik heb een tijdje dual boot gedraait met redhat maar X wou niet met mijn tnt2u en later niet met mijn gf2 en console based werken is niet lekker voor thuisgebruik.
Als je zo snel opgeeft is 't mischien niets voor je, het is toch echt niet moeilijk om dat aan de praat te krijgen hoor..

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 18:05
Ik draai al een jaartje of 3 linux maar ik ben net een maandje of 2 helemaal over op linux en het bevalt me steeds beter, het is snel, stabiel en het updaten van je software is (met de meeste distro's) supermakkelijk...

Ik heb nu nog een kleine windows install staan voor photoshop,f1-2000 en unrealed...

Het is natuurlijk wennen als je alleen maar windows gebruikt, maar als je eenmaal linux-equivalenten hebt gevonden van programma's die je veel gebruikt is linux echt een verademing..

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• PCR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:00

PCR

Ik gebruik linux om ome Bill te pesten met z'n 80 Miljard!! En ik ben niet de enigste!

En linux is/heeft: stabieler
mooier, sneller,
zelf-je-instellingen-instellen,
lekker open-source,
veel software bij sommige distro's,
een superserver,
allemaal progs die de open-sourcelicentie hebben,
geen "grote boze" baas,
enz.

• ProZa|IA
  • Laatst online: 15-06-2005
Op zondag 10 juni 2001 22:51 schreef Werkeend het volgende:

[..]

alsof jij ooit voor windows cq windows programma's betaald dit is echt zo'n bediele opmerking .. "tis duur dus slecht" kom op zeg 99% van alle thuisgebruikers heeft een illegale versie van windows.
Jij moet eerst eens leren lezen !!!!
Microsoft heeft wurgcontracten, dat is algemeen bekend en met XP wordt het alleen maar erger.
Het feit of ik wel of niet een illegale copie thuis heb doet niets af aan dit feit ! Het zijn en blijven wurgcontracten !
Ik heb helemaal nergens gezegd "tis duur en dus slecht" !!
Je betaald als bedrijf een bak geld aan een instabiel, cpu vretend lek ongedierte terwijl het ook gratis, stabiel en veilig kan.
Hele volksstammen zullen ongetwijfeld nooit iets anders willen dan windows maar dat wil nog niet zeggen dat ik dat ook moet vinden.

Lees voortaan eerst eens voordat je weer een stukkie te kort door de bocht komt.

Why is called tourist season, if we can't shoot them ? specs

• jep

jep

Ik zal ff mn quote in de groep gooien

'Eens een linux user altijd een linux user.'

Iemand die linux goed onder de knie heeft en dus snapt hoe 't werkt wil nooit meer iets anders! Dus windows gebruikers weten niet wat ze missen 8-)

Maakt mij niet uit hoor, ik zit er niet mee :7

• PCR

PCR

Trouwens, nou heb ik laatst SuSE 7.1 gekocht! Jah mijn eerste stukje software gekocht!
En dat is harstikke mooi, maar nou is het zo jammer dat mijn USB scanner van 500 piek niet ondersteund wordt dus dat is voor mij een rede om nog ff windoos te houden en dan later als ik een 4de goeie comp dan gaat daar ACUUT suse 7.2 (die dan al uit is, want die komt eraan) op!

Verwijderd

'Eens een linux user altijd een linux user.'

Iemand die linux goed onder de knie heeft en dus snapt hoe 't werkt wil nooit meer iets anders! Dus windows gebruikers weten niet wat ze missen 8-)

Ben ik het helemaal mee eens, mis M$ helemaal niet. 8-) B-)

Verwijderd

Op zondag 10 juni 2001 23:24 schreef pc-reactive het volgende:
mijn USB scanner
Heb je al een mailtje gestuurd naar de fabrikant van je scanner? Moet je gewoon doen! Misschien weten ze wel een oplossing.

• packman
  • Laatst online: 17-12-2024
Ik constant draai Linux op m'n servertje en op de gateway (2 aparte machientjes).

Op m'n desktop machien thuis draait Win2k en Slackware Linux (het laatste draait niet echt, hetloopt eerder vierkant), dat dient om te experimenteren (nu vooral kernel prutsen, daarom dat het niet meer echt vlot loopt).

Ik vind linux gewoon fijn. Als iets je irriteerd patch je het gewoon en submit je dat.

Mijn win2k dient om te gamen (tribes 2, Halflife TFC/CS en nu ook Emperor:Battle for Dune) en voor webdesign (dreamweaver, photosoep en paint shop pro zijn heel handig).
Daarbij komt dat ik eigenlijk tevreden ben over win2k (in combinatie met vim en 4nt).
Al mijn PHP gepruts gebeurt in Vim onder windhoos, terwijl m'n servertje ernaast (nog een slack linux) zich bezig houdt met het batch downloaden van ftp'z >:) en het serven van HTTP en PHP pages.

Het gatewaytje dient hier thuis ook als algemene surf machine voor het hele gezin en daar draait suse op (ik had niet veel goesting om veel te configgen)

Op het werk draai ik 99% op linux. Desktop switching met CTRL-F toetsen is zaaaaalig in KDE, daar kan ik overzichtelijk 8 vim vensters openhebben (probeer dat maar eens in windows..)
Die 1% niet in linux is mijn NT4 machine die er enkel staat voor de outvloek >:) mail (tjsa, gewoon eens lief aan de baas gevraagt of ik geen machientje bijkreeg :P )

[EDIT:] Nog iets onmisbaar eens je linux (echt) gebruikt is de shell scripting. Eens je dat onder de knie hebt is het zeeeeeer moeilijk zonder...

I heard if you play the XP CD backwards, you get a satanic message. Thats nothing compared to what happens if you play it forward, then it installs Windows XP born2oc.be - Facts Of Life

• Mystiq
  • Laatst online: 02-08 13:12
Gebruik Win2k met X-Win32 voor een full-screen sessie naar m'n linux-server!!

Enige reden dat ik nog Windows gebruik is, omdat ik geen goede vervanging voor Outlook kan vinden en Counter-Strike niet aan de praat krijg onder Linux (heb de Win98 dlls niet)

Verder, gebruik ik de laatste tijd Linux (als desktop) veel vaker, vooral omdat alle apps en hardware veel stabieler draaien en de software makkelijk kan aanpassen naar eigen behoefte.

Ik denk dat ik deze zomer geheel overstap naar Linux en Windows ernaast ga gebruiken, voor evt. iets dat niet onder Linux wilt werken. Tenzij dat XP iets wordt en iets te bieden heeft.

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Ik gebruik Linux met name voor het serverb gebeuren. Thuis eentje voor Internettoegang, Caching DNS en testwebserver voor mijn ondertitel ;)
Op school ook twee Linux bakken draaien: eentje voor webserver en eentje voor proxy.

Als workstation gebruik ik het naast Windows 98SE. Maar ik heb helemaal geen zin (en geld) om een nieuwe Windows te kopen, dus installeer ik gewoon steeds de nieuwste Slackware. Momenteel heb ik daar wat problemen mee, dus ik heb besloten om gewoon te wachten op de officiele release (zeer binnenkort) en ondertussen nog maar in Windows blijven klooien. Ik wil echter als Slackware 7.3 (7.2 wordt overgeslagen) uitkomt die installeren en dan kan Windows van mij ophoepelen. Laat het nog wel staan voor als ik eens iets moet doen dat ik in Linux niet kan (meestal van die gare schoolproggis).

[deze advertentieruimte is te koop]

• PCR

PCR

Op zondag 10 juni 2001 23:28 schreef Zemanova het volgende:

[..]

Heb je al een mailtje gestuurd naar de fabrikant van je scanner? Moet je gewoon doen! Misschien weten ze wel een oplossing.
Thx, ik heb een HP heb ik al eens gedaan. Wil dus niet, Ze ondersteunen geen linux.
Verder vink linux per-fect.
Er komt een moment dan neem het aantal windoos-gebruikers AF! (hoop ik ;) )

• PCR

PCR

Op zondag 10 juni 2001 23:33 schreef Groot-Moefti het volgende:
(meestal van die gare schoolproggis).
Jah de meeste scholen willen ook nog niet aan linux, ik denk dat ze korting krijgen als ze windozen gebruiken. :(

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

Haha, hier heb ik als Linux-gebruiker de kans om interessant te doen :P

Ik gebruik Linux 100%. Ik kan er alles mee. En meer, want ik knutsel graag met me compu. Voordelen van Linux (en dus nadelen van Windows):
1) Het is niet illegaal, want zeg nou zelf. Hoeveel van jullie heeft al zijn software legaal verkregen? Ik wel, want Linux, GIMP, Staroffice, Mozilla, XMMS, TUXracer e.d. zijn gratis.
2) Ik kan het meer aanpassen. On-the-fly van taal switchen over je hele OS... Via apt- progs installeren. Met slechts 1 commando je hele OS upgraden naar de nieuwste versie... Als je weet hoe het werkt is het ordes eenvoudiger dan Windows.
3) Mijn instellingen meenemen waar ik ook ga. Via NFS en een eigen homedir op mijn server kan ik overal mijn instellingen met mij meenemen.
4) Knutselen. Je hebt meer knutselvrijheid met Linux. Ik draai nu vanaf XFS-root met NFS-home. Ben ik best trots op. :)
5) Je leert er zo veel van... je hebt geen idee hoeveel je mist als je windows gebruikt.
6) de lijst gaat maar door, maar ik niet...

Ik ben Linux-voorstander, maar geen Windows-tegenstander. Windows is (nu nog) het beste voor Jan-met-de-Pet. Maar ik heet geen Jan en heb geen pet.
Ik reboote dus een tijdje terug in Windows, en toen wou hij mijn klok aanpassen aan de zomertijd. Dat zegt genoeg.

• zeikstraal
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-05 08:34
ik :+

* zeikstraal geeft toe dat ie heel af en toe nog wel eens in windows boot, maar dit is de afgelopen 2 weken niet voorgekomen.

Quidquid id est, timeo puellas, et oscula dantes

• Ritch
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-08 17:33
Op zondag 10 juni 2001 23:36 schreef pc-reactive het volgende:

[..]

Jah de meeste scholen willen ook nog niet aan linux, ik denk dat ze korting krijgen als ze windozen gebruiken. :(
Korting? Linux kost nix, dus de prijs zal de reden wel niet zijn. Bij ons op school draait er trouwens Windows en Solaris en het hele Sun/Solaris deel wordt misschien vervangen door linux vanwege de kosten (ok, ik doe dan ook hbo hogere informatica, is wel iets anders dan een middelbare school of een afdeling verzorging ofzo :) ).

• jep

jep

Op maandag 11 juni 2001 00:12 schreef Valium het volgende:
Ik reboote dus een tijdje terug in Windows, en toen wou hij mijn klok aanpassen aan de zomertijd. Dat zegt genoeg.
Dat doet linux ook hoor ;) maar ik snap wat je bedoelt, groot gelijk heb je..

• Ritch
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-08 17:33
Owja, ik heb een tijd linux (mandrake) op m'n desktop gebruikt, wou het toen goed doen, alles eraf geflikkert, slack geinstalled, maar heb de laatste tijd geen tijd om het allemaal goed te configgen (geef toe, een goed werkend linux systeem installen kost meer tijd dan een win sys) en win2k draait goed, dus zolang blijft dat ook nog wel draaien. Ik ben wel van plan, als ik tijd heb van de zomer, opnieuw linux te installen op m'n desktop, vooral kernel 2.4 wil ik wel ff mee gaan klooien, kijken hoeveel het scheelt qua performance enzo.
M'n gateway servertje draait wel vrolijk linux, slack 7.1 omgebouwd naar kernel 2.4, iptables werkt perfect, daar wil ik echt geen windows systeempje voor in de plaats nemen.
Ik denk dat linux het steeds beter gaat doen in de desktop markt. Tijdens m'n vorige ervaringen zat ik nog met kernel 2.2, kde 1.2, ouwe gnome (versie vergeten ;) ) enzo te klooien, nu zijn er nieuwere versies uit die meer kunnen, beter werken enzo. Ik zie het steeds meer zitten moet ik zeggen.

• sharky_
  • Laatst online: 02-04-2021

sharky_

[AbC]

Linux roeleert ook dat is ook gewoon :)

Maar goed:
Hier: RedHat Linux Wolverine op de server met daarop de hoofd ftp server, webserver, dnsserver, proxy server en eggdrops, natuurlijk deelt hij ook het internet. Vooral omdat linux erg stabiel is draait dit 24/7 als server op me amd600 met 256 MB RAM.

Daarachter een pc met windows nt4.0 server welke dient als mailserver en domain server (nou komen de samba freaks voor de dag en zeggen dat dat ook met samba kan mar goed)

Dan nog een workstation amd 1200@1326 voor het normale allerdaagse werk met Windows 2000 Professional.

Voor het echte dagelijks gebruik dus nog geen linux maar ja ik denk dat dat er maar heel weinig zijn.

[AbC]

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
Ik gebruik eigenlijk steeds meer Linux, ook voor multimedia. Alleen voor dvd afspelen op mijn tv gebruik ik alleen maar windows (totdat het me ook is gelukt onder Linux) :)

Mijn printer wordt alleen niet goed ondersteunt onder Linux, dus ook printen nog in w2k. Ik denk dat ik nu 50-50 w2k-linux gebruik. De groei van Linux is gaande bij mij dus dit is zeker in de toekomst veranderd. Beheer in huis ook de inetserver, daar mag van mij alleen nog maar Linux op van mij. Ik gebruik Linux omdat de open source gedachte mij aanspreekt en ik denk dat het ook de toekomst heeft, maar helaas heb ik geen glazenbol.... 8-)

• xiphoid
  • Laatst online: 10-10-2023

xiphoid

I am just me

Ik o.a.

Waar ik nu op zit is een ouwe celeron 400 met 256mb sdram en 36gb hd met Windows 2000 pro (nl) Sp:2 ipv4/6 - leuke workstation.

Verder staat hier in huis een dual doos, met 2 osjes erop; FreeBSD 4.3 en RedHat 6.2 beide ipv6 aware. Dual p3 800 met 512mb sdram en 2x75gb hd @ 7200rpm.

Ik gebruik het als leuke test server en om veel van te leren. heerlijk om php & mysql localhost te draaien .. Helemaal fijn is het testen van de stack op win2kpro in combinatie met linux/freebsd. Ik begin het steeds meer te begrijpen. Trouwens. Daarom heb ik dus 3 osjes. Zodra het testen voorbij is, en deze celeron obsolete wordt, wordt dit de server en de dual de game bak. Natuurlijk kies ik dan voor FreeBSD op de celeron.

Uhm, ik hoop dat je hier genoeg aan heb.

http://mrfloris.com

• pinball
  • Niet online

pinball

Electric Monk

Als mail/ftp/web/samba/dnet proxy/'manusje van alles' server (slack).
2 freesco routertjes (nog wel, binnenkort gaat er 1 weg)

Als desktop gebruik ik (nog) win2k. Ben ik eik wel tevreden over qua snelheid, gebruiksgemak en stabiliteit. Maar ik denk dat ik uit principe toch maar linux als desktop ga gebruiken.
Niet zozeer omdat 'windows sukt' ofzo (doet het imo niet), maar omdat ik meer en meer een hekel begin te krijgen aan de manier waarop MS _alles_ probeert te regelen.
Ik ben het beu om _elke_ dag die klere-site van ze af te speuren naar nieuwe updates voor dure produkten die dus gewoon _nog_ niet af zijn.
Ik ben het beu om _elke_ keer als M$ geld nodig heeft nieuwe <vul pakket/os in> te moeten installeren.
Ik heb _geen_ zin om m'n MCSE+i te upgraden naar 2K 'omdat het zo nieuw is' (insert holle lach).
_zeker_ niet als XP al weer op de plank ligt.
Ik wil _niet_ verplicht een crappy MS versie van DNS installeren omdat er anders nix werkt.
Ik wil _niet_ verplicht een _crap_ AD moeten installeren als ik alleen een mailserver nodig heb.
Ik wil _zelf_ bepalen hoe ik een netwerk/server/workstation inricht!

Klinkt misschien raar na bovenstaande rant, maar ik ben geen MS-hater. Ik ben tevreden met NT4 als server/wks. 2Kpro gebruik ik thuis met plezier. Maar de manier waarop microsoft consequent misbruik maakt van haar machtspositie om concurrenten/standaarden eerst te omarmen en vervolgens te verkrachten staat me tegen.

zo, dat lucht op :)

* pinball heeft gesproken

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

• Aaargh!
  • Laatst online: 10-08 10:22

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Als desktop en server.
geen windows op mijn PC's

heerlijk stabiel, bijna nooit opnieuw installeren (mijn SuSE install draait al 2 jaar, ga binnenkort waarschijnlijk over naar debian)

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• Tachyon
  • Laatst online: 13-08 21:24

Tachyon

pop the glock

Op zondag 10 juni 2001 22:37 schreef [nielsonline] het volgende:
Neh, gewoon stabiliteit, geen resource verslindende GUI, etc.
KDE en Gnome zijn anders ook behoorlijk resource-verslindende GUI's. Dat argument om Linux te gebruiken gaat al een tijdje niet meer op.

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• Valium
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

Op maandag 11 juni 2001 00:49 schreef Tachyon het volgende:

[..]

KDE en Gnome zijn anders ook behoorlijk resource-verslindende GUI's. Dat argument om Linux te gebruiken gaat al een tijdje niet meer op.
Maar het HOEFT niet. Je kunt ook XFCE, FoX, Ice of FVWM gaan draaien. Die zijn stukken lichter. Maar de twee grote jongens (gnome en KDE) zijn idd. behoorlijk hongerig. Maar wel ordes mooier dan dan de windows taak :r balk.

• deadinspace
  • Laatst online: 14-08 09:26

deadinspace

The what goes where now?

Ik zal wel niets vertellen dat niet al vertelt is, maar here goes:

Ik gebruik linux op mijn 2 servers, mijn gateway, mijn laptop en mijn desktop.

Wat ik zoal in linux doe (in no specific order):

Surfen, icq-en, MOOen, mailen, napsterren (maak je maar niet druk, als ik de muziek goed vindt koop ik de cd), muziek luisteren, Divx kijken, tekstverwerken, spelletjes spelen, fotoshoppen (nouja, GIMPen dus), programmeren, CDs branden.

De redenen dat ik linux graag gebruik zijn o.a.:

veiliger - linux is o.h.a. veiliger dan windows, en als je er verstand van hebt, is het heel veilig te maken. en: kans op backdoors is extreem klein.
stabieler - need I say more? >:)
sneller - DivX afspelen gaat sneller dan in windows, mp3s spelen trekt nog geen procent cpu (tov 10% in windows), een zelfgeschreven eenvoudig rekenprogje draaide 2x sneller in linux dan in windows, enz...
betere multitasking - OMG! kernelbakken, CD branden en gamen tegelijkertijd! en: mijn muiscursor staat niet stil als ik naar floppy schrijf
functioneler - window moven als titelbalk buiten beeld staat? geen probleem. meerdere desktops? ik zou niet meer zonder kunnen leven. multi-user permissie systeem: heerlijk om te weten dat jij niet perongeluk (als niet-root) je systeem kan mollen en dat je zusje niet jouw files kan wissen, maar alleen haar eigen
customizability - mijn systeem gedraagt zich en ziet er *helemaal* zo uit als *ik* dat wil. Ik kan alle aspecten veranderen, en mijn bij mijn zusje (op dezelfde compu dus) ziet het er weer heel anders uit.
knutselvriendelijkheid - Ik knutsel en experimenteer graag, en linux leent zich daar heel erg voor.
open source of preciezer GPLd software - Als het je niet bevalt, of iets wat jij wilt niet kan, dan hack je het er zelf in, precies zoals jij wilt.
gratis of als je een versie van een commerciele distro koopt nog altijd goedkoper dan windows - Sommige mensen hameren hier nogal op, voor mij is dit meer een prettige bijkomstigheid.
principe - Ik heb het helemaal gehad met MS' monopolie, hun wurgpraktijken, hun soms echt schaamteloze nalatigheid, en het feit dat windows nog altijd op zo goed als elke nieuwe PC wordt verkocht.

Het enige waar ik windows nog wel eens voor gebruik (mijn desktop dualboot) is een paar spelletjes: ik heb settlers II, warcraft en Master of Magic nog niet aan de praat gekregen in linux.

• Wirf
  • Laatst online: 13-08 20:33
Ik gebruik ook linux, op:

mn werkbak
mn gateway
de +- 10 servers die ik heb geconfigged
de bak op mn werk
school (opdracht op school: maak een fileserver onder linux :) )

windows gebruik ik ook nog heel regelmatig: voor CS :) daarna blijf ik meestal ff hangen in windows, beetje surfen enzo (dit is ook gepost vanuit windows)

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• Liam
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

Ik vind het altijd jammer dat mensen, goeie Os'en als NT4.0 en Win2k ook meteen associeren met "windoos / windowz". Ik draai thuis zowel NT als Linux en bevalt me prima.
Mijn server OS bij uitstek is Win2k AS omdat ik dat 3x makkelijker vind te beheren, klooibak/webserver expriment wordt door de linuxbak gedaan en workstation is hier win2k pro. Mijn paps en mams gebruiken allebei win98 en dat vinden ze prima, ze willen niet zo snel naar een OS als linux want "het is anders" het moet gewoon werken, en 98 doet
dat goed hier, dus ik ga het echt niet veranderen. En iedereen die nu aankomt met dat je met Samba je linuxbak ook als aanlog domain kan gebruiken: ik weet het, maar dingen als AD interreseren mijn nou eenmaal ook, en win2k AS werkt, goed! En je hoeft geen mega-guru te zijn voordat er iets in je AD goed werkt. En iedereen die over uptime begint verwijs ik naar de deur, want ze draaien allebei al even lang, en hebben dat ook gewoon gedaan zonder gezeik. Ik geef toe dat 98 een bagger OS is, IP veranderen = opnieuw opstarten, maar win2k vind ik toch wel VEEL te relaxed om voor linux de deur uit te doen.

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

• Wirf
Op maandag 11 juni 2001 03:42 schreef Liam_xi een pro-windows verhaaltje
erg leuk dat jij windows beter vind.. maar dat is totaaal offtopic, de vraag was wie er wel linux gebruikt

Verwijderd

en dit zijn nog maar 0,000000000001 % van de dingen die linux goed maakt.

vooral vrouwen en TUX :-)>
Op zondag 10 juni 2001 22:34 schreef Zemanova het volgende:
Ik gebruik linux (1) omdat het de toekomst is, en ik het zonde van mijn tijd vind om energie te steken in een stervend product zoals windows.

Verder (2) omdat ik windows te beperkt vind qua mogelijkheden

(3) omdat ik me dood erger aan de standaardinstellingen van windows

(4) omdat ik mijn getweakte instellingen wil behouden bij software en hardware upgrades.

(5) Vrijheid. Bij linux is de gebruiker de baas, en niet het management van microsoft.

(6) omdat vrouwen TUX schattig vinden

(7) omdat het veiliger is, sneller is, en minder onderhoud nodig heeft.

(8) omdat je lekker remote kunt beheren

(9) bourne again shell :9~

etc..etc.. :)

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:52

pistole

Frutter

Op zondag 10 juni 2001 22:38 schreef ImaStar het volgende:
Ik vind 'crontab' onder LinuX simpelweg fantastisch. Hiermee maak ik op het werk automatisch back-ups. Elke woensdag en vrijdag wordt automatisch mn home-directory gecomprimeerd en ge-ftp-ed naar mn netwerk account. Je krijgt automatisch een e-mailtje waarin je kunt zien of de back-up is gelukt! Weet iemand of er ook zoiets voor Windows bestaat? Ik kan namelijk niet automatisch inloggen op een ftp-site :(
ftp -s

Ik frut, dus ik epibreer

Verwijderd

Ik gebruik Linux (en {Open|Free|NetBSD}) omdat:

1) Ik geen gamer ben en dus ook niet afhankelijk ben van directX (Ik heb wel Q3 en UT draaien, maar dat
was om openGL te testen :) )
2) Op mijn werk werk ik met UNIX, dus is het logisch (en gemakkelijk) om met Linux (of <vul hier je os in>...) te werken.
3) Aangezien Linux OSS/FS is (Open Source Software, Free Software), kan ik het tweaken en customizen net zo hard als ik dat wil
4) Op de een of andere manier krijg ik _altijd_ blue-screens als ik achter een windoos bak zit (no pun intended!!)
5) Tuxie!!! <offtopic> hmz, een tux smiley zou leuk zijn </offtopic>

Kijk, het hele punt is dat als je begint, je gewoon moet doorbijten. Waarheid is dat als je een gamer bent, of iemand die afhankelijk is van office je nix aan Linux hebt. Het is slechts een kwestie van tijd voordat er voldoende games en office suites op Linux zijn.(<offtopic> Office op Linux zou _fantaschtisch zijn, zowel voor M$ als Linux/OSS/FSF </offtopic>

Uiteindelijk zuigt elk OS apepikken als het niet voor jouw doel geschikt is...

Verwijderd

juist ja.

weer een linux-desktop-gebruiker hier. Ik ga ook zeker niet meer terug naar windows. alles zelf kunnen instellen is veel leuker. verder is de keuze aan software veel groter dan bij windows. als als iets je niet bevalt, schrijf je het gewoon zelf. virtual desktops zijn geweldig, bash ook, zo kan ik nog wel doorgaan. al mijn hardware doet het zonder probs (TNT2, matrox mill II, ISA sound, pci terratec sound, onboard htp366 controller, pctv pro met bijbehorende afstandsbediening, pci realtek nic).
Fullscreen divx gaat errug soepel en inderdaad, MULTITASKING. Oh zo soepel (zeker als je twee cpu's hebt zoals ik). ik wil nooit meer een single-cpu bak.

cheers

Verwijderd

Ik use ook linuxje (moet even eerlijk zeggen thuis heb ik net een nieuwe pc, daar stond win98 standaard op en heb nog geen tijd voor linux install).

Wat doe ik er mee. hmmzz...tja wat niet, ik ,kan alles wat een windows machine ook kan. oke...eerlij is eerlijk je moet dat wel even wat extra dingen doen omdat zover te krijgen maar dat vind ik juist leuk. en voor de rest tja...alles uitproberen... NFS/DNS/SAMBA/FTP/LDAP/.../.. noem maar op..

• Vrieskist
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-04 09:28
* Vrieskist gebruik:

Linux: Mandrake 8, met gnome en nautilus
Windows: Win98SE

en ik gebruik alle 2 gewoon :)
het hangt er vanaf hoe ik me voel. En als ik wil gamen ga ik ook naar windows :)

* Vrieskist moet dat wine nog maar eens proberen :P

• wouzer
  • Niet online
Als Server: Debian GNU/Linux 2.2
Als Client: Win98 / Win2k
Waarom: Games en Apps

Verwijderd

Heb nu boot met Mandrake 8, win98se en win2k. Linux vindt ik zeer goed draaien alleen het internetten vind ik toch niet zo lekker als onder win2k, de enige browser die het echt goed doet is opera maar dat crasht veel te vaak.

Ik wacht dus met smart op nieuwe versies van Opera die stabieler zijn :)

Verwijderd

Als Server: RedHat 7.1
Als Client: Win2k
Waarom: Games en Apps idd

• Optical
  • Laatst online: 02-06-2025
Ik :

- 1 machine als router / firewall om NAT te doen voor m'n @home verbinding

(Linux router Project)

Zit ik toch ook regelmatig op te tweaken met ssh , om bijvoorbeeld firewall rules aan te passen , of aanpassingen te maken in 1 of ander scriptje ...

- mn andere pc is dualboot SuSE 7.1 / Win2k Pro

En op die pc gebruik ik Linux voor van alles :

- Games (Quake / UT)

- als platform om Windows in VMWare te draaien (mooie studie testserver / domain)

- algemene hobby bak , dus met Linux zelf prutsen enzo

Dus ....

;)

If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught. Then lie .

Verwijderd

Op maandag 11 juni 2001 08:51 schreef behindthesofa het volgende:

Fullscreen divx gaat errug soepel en inderdaad, MULTITASKING. Oh zo soepel (zeker als je twee cpu's hebt zoals ik). ik wil nooit meer een single-cpu bak.
<offtopic>

oooohhhhh, die zalige MULTITASKING op SMP machines :9~

Lang leve BP6 + 2.4.5-ac3 :)

</offtopic>

• Andre21
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 11-03-2025

Andre21

Inmiddels 39....

De standaard policy op mn stagebedrijf hier is, dat de stagaires (MBO) standaard Linux Slackware op hunn pc hebben, en niets anders.
Dan leren ze nog es wat zeg maar.
Vind ik een goed punt. Ik deed nooit iets met Linux en nu wel.
Thuis is het overigens gewoon w98se en w2k.

Blender....

Verwijderd

Ik heb thuis op m'n workstation Mandrake 8 staan en verder helemaal niks :) op de server staat een slackware-current van een half jaar terug ofzo met hier en daar een security fix ;)

• PluueeR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-08 05:02
Op mijn servertje, P75 met een dikke 32 megs aan ram :) draai ik DNS/DHCP en IPchains. Dit werkt allemaal perfect, en ik heb een CPU load van 0% :) ehmz, dit is uiteraard Slackware

En op me workstation draaide ik ook Slackware tot ik die gisteren op brute wijze gesloopt heb.... ghehehe, maar daar draaide ik o.a. Wmaker, Opera, Mozila, TheGIMP, Abiword, Licq, BitchX, Pine, Xmms owjah en natuurlijk Snes9x om Super Mario Bros te spelen. :P

• Nowhere
  • Laatst online: 09-07 10:24
Ik gebruik linux als server (SuSE 7.0)
en als desktop win 2k, omdat ik nog niet goed genoeg met linux ben, en ik op dit moment ook te druk ben, om te gaan experimenteren.

de andere pc's hier draaien win ME

www.kuiphuis.nl

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Server: Debian GNU/Linux 2.2
Workstation: Hybride van Debian 2.2 en 2.3 (3.0?).

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• milos
  • Laatst online: 23-07 22:23
Server 1: isdn-router / firewall / mailserver / fileserver op rh 6.2 en updates (7.1)
server 2: webserver / databaseserver rh7.1
Desktoppie: rh 7.1

Verwijderd

Ikzelf gebruik Linux mandrake 8.0 op dit moment als server( ja ik weet het mandrake en server.. mgoed..) Ik heb ook wel een tijdje linux als workstation gedraaid, was hier heel erg tevreden over. Helaas heb ik gewoon windows programmas nodig voor school, daarom draai ik als workstation maar win2k ben ik ook erg tevreden over, stabiel en kan ook nog best wel wat.

• blouweKip
Linux vindt ik zeer goed draaien alleen het internetten vind ik toch niet zo lekker als onder win2k, de enige browser die het echt goed doet is opera maar dat crasht veel te vaak.
? ik surf met mozilla,konqeror of opera toch een stuk sneller dan met IE 5.x, en bovendien crashen die niet zo vaak als IE, als ik newsgroepen leegtrek haal ik alleen met linux/pan mn maximale downstream (490 kilobyte/s) continue....en dan heb ik het nog niet eens over al die bsod's die ik in winme/98/2k heb (sorry: had)

• Hans
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Voor mijn werk beheer ik een serverparkje (allen door mij geconfigureerd en voorzien van Slackware), en prive gebruik ik ook Linux. Er gaat eigenlijk geen dag voorbij zonder Linux :)

• RG

RG

Lambda

Op maandag 11 juni 2001 03:42 schreef Liam_xi het volgende:
Ik vind het altijd jammer dat mensen, goeie Os'en als NT4.0 en Win2k ook meteen associeren met "windoos / windowz". Ik draai thuis zowel NT als Linux en bevalt me prima.
Mijn server OS bij uitstek is Win2k AS omdat ik dat 3x makkelijker vind te beheren, klooibak/webserver expriment wordt door de linuxbak gedaan en workstation is hier win2k pro.
Ja dat is dus het grote probleem. Daarvoor heb je vast je spaarpot niet stuk gehakt, maar even een warez site bezocht. Zeg nou eens eerlijk? Ik zou het wel zeer waarderen als je het allemaal gekocht hebt...
Al die dingen bij elkaar kosten een fortuin. Alleen Windows 2000 kost al dik 500 piek om nog maar nietr te spreken van die advanced server (ergens dik over de 2000 denk ik zo). Ikkan dat echt niet betalen en daar heb ik ook helemaal geen zin in. Zag net in de Dixons folder dat Office XP gewoon dus 750 gulden kost en dan heb je een standaard versie! Wat een dikke afzetterij zeg. WP kost standaard 250 gulden geloof ik en dan krijg je precies hetzelfde. En helemaal mooi is het met StarOffice dat gewoon gratis en beter is!

Verwijderd

Op maandag 11 juni 2001 18:16 schreef Groot-Moefti het volgende:
Zag net in de Dixons folder dat Office XP gewoon dus 750 gulden kost en dan heb je een standaard versie! Wat een dikke afzetterij zeg. WP kost standaard 250 gulden geloof ik en dan krijg je precies hetzelfde. En helemaal mooi is het met StarOffice dat gewoon gratis en beter is!
Om die reden vind ik het ook ronduit belachelijk dat veel scholen MSoffice gebruiken. Daardoor wordt de jeugd min of meer al verplicht ook MSoffce aan te schaffen. Terwijl het _nergens_ voor nodig is, want de eisen liggen laag. Men hoeft slechts af en toe een verslag te maken ofzo.

Scholen zouden allemaal een GPL office moeten gebruiken.

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07 11:42

Niek

f.k.a. The_Surfer

Ik ben een maand geleden ofzo volledig overgegaan op Linux, en sindsdien geen Windows meer gestart :) Het werkt zooo relaxed, nooit rebooten, lekker snel enz. Voor mij geen Windows meer...
<OFFTOPIC MODE>
Hee Optical, zou je niet ff origineel zijn en een eigen usericon verzinnen? :(
<EDIT>Sorry, ik zie dat het plaatje ietsje anders is, zal wel toeval zijn :) </EDIT>
</OFFTOPIC MODE>

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

• capedro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-05 09:15
Prive
Server:
:) SuSE Linux 7.0 Professional UK (wordt binnekort geupdate naar SuSE Linux 7.2 Professional UK :P )
Workstations:
laptop:
:) / :( Windowz 98SE + SuSE Pro. 7.0
werkstation:
:( Windowz 2000 Professional
Gamemachine:
:( Windowz 98SE

En op mijn werk:
Servers
:( Windows NT SBS 4
:( Windows 2000 Server
:) RedHat 6.1 Firewall

en op alle workstations:
Win NT 4 of Win 2000 of Win 98SE :(

My weblog

• RG

RG

Lambda

Op maandag 11 juni 2001 18:28 schreef Zemanova het volgende:

[..]

Om die reden vind ik het ook ronduit belachelijk dat veel scholen MSoffice gebruiken. Daardoor wordt de jeugd min of meer al verplicht ook MSoffce aan te schaffen. Terwijl het _nergens_ voor nodig is, want de eisen liggen laag. Men hoeft slechts af en toe een verslag te maken ofzo.

Scholen zouden allemaal een GPL office moeten gebruiken.
Ja dat zouden ze eigenlijk wel moeten doen. StarOffice is gewoon beter dan MS Office vind ik. je kunt er net zo goed word documenten mee maken. Bovendien kan iedereen het thuis gratis installeren, dus dat is geen probleem. Alleen dan beginnen al die wannabees weer te zeuren. Kijk voor nitwits zal het niet veel uitmaken, maar de wannabees....

Verwijderd

Ik gebruik het af en toe (1* p/w) gewoon om het uit te proberen en het hopelijk een beetje onder de knie te krijgen. Het draait trouwens op m'n oude PC (p150)

Verwijderd

Hier draait E-smith server gateway :)
(Das een linux distro)
Voor de rest gebruik ik alleen diverse windhoos.

• Apache
  • Laatst online: 11-08 16:30

Apache

amateur software devver

servertje: debian 2.2r2 met 2.2.19 kernel
client: win98se voor games&appz (photoshop&phped)

deze zomer (binnen 3 weken ofzo) komt hier linux in dualboot op te draaien (hopelijk dan al debian 2.3, als het moet unstable :) )

ik ga iig GEEN XP draaien, ik raad het ook af aan iedereen die ik ken, XP is het domste wat ms ooit heeft gedaan, en is de prachtigste kans om linux tot bij de "normale users" kan doorbreken :)

je kan het bij iedereen gaan installeren en je zegt ze gewoon dat ze nooit root mogen worden, en met de nieuwe gui's en boot-schermpjes enz zullen normale gebruiks het verschil merken, staroffice worden ze wel gewoon :)

If it ain't broken it doesn't have enough features

Verwijderd

Ik gebruik nog steeds windows (2000 prof), omdat ik toch ook veel games speel en dat dus niet of niet lekker draait onder linux en ik vind win2k stabiel en ik heb geen zin om linux te gaan leren :).

Verwijderd

Ik gebruik Linux op m'n server omdat linux gewoon HET server OS is :) Geen gek*t met illegale zooi etc. Ik gebruik het ook op mijn pc (client dus) maar niet altijd. Als ik programeer e.d. dan doe ik dat onder linux, voor de rest windows omdat gewoon sommige progggies/spellen niet voor linux zijn.

Verwijderd

.

Verwijderd

DAMN wat heb ik ?? Druk 2x op de verkeerde knop.. (wou namelijk ff mijn post edditten (zat namelijk foutje in :) )) Maar druk ik 2x op quote.. AARGH.. sorry :)

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-07 21:13

Servowire

prutser:~#

Mijn lijstje

Win95 :( :(
Win98 :{
Win98SE :} / :)
WinME :( :( :(
Linux :) :) :Y)
Win2k :o B-) *D

Ik heb het hier over Workstation machines. Linux roels op de servermarkt. Win2k vind ik beter op de workstationmarkt. Waarom? Omdat het net zo stabiel is (ja, echt waar jongens!) En ik kan tenminste gamen.

met papier mache kun je alles maken!!

Verwijderd

Op maandag 11 juni 2001 23:17 schreef Servowire het volgende:
Ik heb het hier over Workstation machines. Linux roels op de servermarkt. Win2k vind ik beter op de workstationmarkt. Waarom? Omdat het net zo stabiel is (ja, echt waar jongens!) En ik kan tenminste gamen.
je bedoelt warez draaien

en w2k is absoluut niet zo stabiel als linux. De w2kgui is misschien wel even stabiel als X, maar linux gaat gewoon niet op z'n bek als de gui hangt, w2k wel. Linux is _dus_ gewoon stabieler.

• jep

jep

Op maandag 11 juni 2001 22:44 schreef Apache het volgende:
ik ga iig GEEN XP draaien, ik raad het ook af aan iedereen die ik ken, XP is het domste wat ms ooit heeft gedaan, en is de prachtigste kans om linux tot bij de "normale users" kan doorbreken :)
Cool, een 'visiegenootje' ;)

Verwijderd

Ik gebruik puur en alleen linux voor alles wat ik op de computer moet doen (textverwerken (abiword, kword, staroffice), programmeren (nedit als IDE, gcc als compiler, cvs voor version management), e-mailtjes schrijven (evolution), internet surfen (mozilla), computer uit-/aanzetten (een of ander vaag knopje op mijn kast), ICQ (licq), video-editing met mijn DC10+ (MJPEG-tools/LVS), httpd/ftpd (apache/proftpd), kan linux allemaal net zoals elk ander fatsoenlijk zichzelf-respecterend OS).

Ik vind het waardeloos als ik iets in de zin van windows moet gebruiken, daar kan ik gewoon niks mee. Wat er ook foutgaat, meteen crasht het hele systeem (ja ik heb ook win2k en XP gezien en die vind ik stuk voor stuk net zo waardeloos en heb ik ook tot in de droevigheid gecrasht).

Ik ben vrij veeleisend en in linux kan ik al programmerend en scriptend een heel eind komen. Lekker stabiel en als je weet hoe een computer werkt en bestuurt hoort te worden kan je in linux alles en nog veel meer. In windows kan je niet veel meer dan wat er door de programmeurs van MS als mogelijkheid is gegeven.

En dat niet iedereen zich al scriptend en programmerend een weg door de wildernis wil worstelen vind ik allemaal best, ik kan het gebruiken en daar ben ik blij mee.

Verwijderd

Op dinsdag 12 juni 2001 00:28 schreef beelzebubu het volgende:
Ik gebruik puur en alleen linux voor alles wat ik op de computer moet doen (textverwerken (abiword, kword, staroffice), programmeren (nedit als IDE, gcc als compiler, cvs voor version management), e-mailtjes schrijven (evolution), internet surfen (mozilla), computer uit-/aanzetten (een of ander vaag knopje op mijn kast), ICQ (licq), video-editing met mijn DC10+ (MJPEG-tools/LVS), httpd/ftpd (apache/proftpd), kan linux allemaal net zoals elk ander fatsoenlijk zichzelf-respecterend OS).
Sja.. en hoe zit dat met Webdesign (met hoofdletter W)? Bitmap bewerking, vector graphics, Flash, dreamweaver, VNC, excel, Matrox Dualhead, audiogalaxy, games, Lifetec tekentablet, etc, etc. :?

Volgens mij ben ik nog niet klaar voor Linux of Linux nog niet klaar voor mij.. :P

• mtbrainz
  • Laatst online: 02-08 20:43
Op maandag 11 juni 2001 02:47 schreef deadinspace het volgende:
[..]
Wat ik zoal in linux doe (in no specific order):

Surfen, icq-en, MOOen,
[..]
Koel, ik ben dus niet de enige MOO-er hier. :)

Maar goed, ik draai zoveel mogelijk linux (allemaal Debian bakken), of andere *nix systemen. Het draait gewoon enorm lekker. :)
Mijn workstation draait alleen ook nog win2k en win98se voor de games en school-progsels.

Verwijderd

Sja.. en hoe zit dat met Webdesign (met hoofdletter W)?
webdesign doe je met bluefish - da's een HTM code-editor. Als je frontpage bedoelt ben je geen webdesigner maar een newbie/wannabe en dus gebruik je geen linux.
Bitmap bewerking
GIMP is veruit het beste pakket in de wereld na Adobe's top-producten. Overigens doe ik dit verder niet.
vector graphics
Er is een vector graphics applicatie voor linux (unix algemeen, eigenlijk). Ik weet de naam verder niet maar mensen in mijn IRC-chatgroep gebruiken het voor hun werk. Gebruik ik dus ook niet.
Flash, dreamweaver
Geregistreerde en gesloten non-standaarden, clients worden wonderbaarlijk genoeg in linux ondersteund maar verder interesseren ze me niet.

Mozilla/Netscape/Konquerer kan dit lezen, voor de rest interesseert het me niet.
VNC
en dat is?
excel
ximian's gnumeric
Matrox Dualhead
matrox heeft voor linux een grafische configtool uitgebracht waarmee dit met enkele muisknopjes aan te zetten is. Uiteraard ondersteunt XFree dit. Ik heb geen matroxkaart en gebruik het dus verder niet.
audiogalaxy
Ook nooit van gehoord...
games
lokigames, tuxgames, of kijk in de games-secit van freshmeat. Inderdaad, vergeleken met windows een zeer bepekrte keuze. Ik kan starcraft onder linux draaien (met battle.net) en heb daar genoeg aan.
Lifetec tekentablet
wordt ondersteunt door de input drivers en wordt in XFree herkent en ondersteund. Ook deze heb ik niet en gebruik is dus niet.
etc, etc.
Behalve flash/dreamweaver (dreamweaver vind ik overigens ook zo'n wannabe product, a la frontpage) lijkt linux hetzelfde te kunnen.

Zoek nu eens voor windows of apple vergelijkbare speeltjes aan deze features (zomaar een grabbelton, ik gebruik windows niet en dus die zal sommigen van dezen ook zonder probleme aankunnen):

* windowed openGL in de zin van Quake in een windows-venster spelen (ik kan je screenshots geven)
* windowed starcraft spelen (of welke directdraw based game dan ook)
(dus dat spel in een windows-venster)
* gkrellm (een uitgebreide en extendible system monitor)
* gstreamer (http://www.gstreamer.net - een multimediaframework die ik als basis zal gebruiken voor toekomstige versies van mijn video editor)
* een HTTP en FTP server met mogelijkheden voor stream-limiting (per gebruiker of per poort of per daemon aangeven hoeveel dataverkeer deze maximaal mag genereren) en uiteraard met SSL-ondersteuning en conform de standaards (HTTP-1.1)
* een installatie die een compleet systeem aflevert waarop te werken valt zonder verdere installatie van van alles en nogwattes
* een C-compiler (ik zie in windows geen compiler meegeleverd of zie ik dat verkeerd?)
* dynamic kernel loadable module support (een kernel module laden zonder te herstarten)
* dynamic shared library support (shared library linking, dus dat de library niet wordt meegelinkt in een programma maar dat die buiten de executable wordt gehoden en deze alleen een link naar de lib meekrijgt - duys updaten van die ene shared library zorgt er automatisch voor dat alle applicaties ook meteen de nieuwe shared library gebruiken)
* dit alles gratis en voor niets
Volgens mij ben ik nog niet klaar voor Linux of Linux nog niet klaar voor mij..
Lijkt erop dat alles wat je noemde ook in linux kan worden gedaan (behalve flash dan).

't is maar hoeveel moeite je er momenteel in wilt steken. Een linux systeem kost nou eenmaal tijd, net zoals een windows systeem van de grond af met alle cracks en patches en alles ook tijd kost. Dat doe je niet 1-2-3.
Als je die tijd er niet in wilt steken krijg je een systeem dat minder kan en niet echt verheffend veel meer kan dan windows (zie Mandrake-8.0).

Als je dat wel doet krijg je een pracht-systeem met kernel-logging, alles open-sourced en mogelijkheden die eindeloos zijn. En tja, je bent toch tweaker? dus die tijd zou geen probleem moeten zijn.

Over vijf tot tien jaar zal linux voor elke gewone gebruiker (ook je oma en je moeder) bruikbaar zijn, voor nu vrees ik dat dit wat anders ligt.

Maar de meeste mensen gebruiken een computer toch alleen maar om te emailen en te tekstverwerken - dus zou ik daar 1500,- aan software voor uitgeven?

[oeps - opmaak was niet helemaal okee (en nog steeds niet)]

• Kippenijzer
  • Laatst online: 05-08 11:58

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Ik gebruik w98 (first edition) op mijn bakken... SE met z'n IE5 en Outlook not-express zuigt! Doe mij maar fijn dit hier met z'n bugs, lekker... Weet je waarom je bak hangt, niet een virus, maar windows :+

verder linux op de meeste bakken voor gekloot, en altijd het doel om ooit 24/7 i-net te nemen en dan fijn al mijn servers erop te hangen met linux en geld te verdienen... Shells verhuren, webspace verhuren... Dergelijke shit... Slackware Roeleert... We zien wel... Binnenkort...

Verder? Ach, beide Notebooks (libretto, lekker draagbaar, Tecra, veel ruimte (HDD)) met linux (Tecra ook met W98-toshiba) voor alternatieve zip-drive zeg maar :)

Fijn op uni netwerk lopen leechen :)

Verwijderd

Hoelang doet een tweaker gemiddeld met Windows??

Dit topic is lachen. De uptime van linux is van menig NOSser hier meer dan de levensduur van de gemiddelde windows installatie. :D

• Contagion
  • Laatst online: 09-08 00:54
Ik heb linux voor mn desktop geprobeerd maar ik kan dr niet helemaal aan wennen. Blijf aan mijn NT4 machine gekluisterd omdat ik snel teruggrijp naar utils die in windows zitten als notepad. Natuurlijk zijn daar fantastische alternatieven voor onder Linux maar ik grijp gewoon erg snel naar OLE elementen en de mogelijkheid om verschillenden dingen snel te copy-pasten mis ik nog in linux.

Verder wil ik graag een programma PRECIES als Eudora (3.05 nieuwer wil ik niet met HTML shitzooi) werkt en ook die mailboxen kan gebruiken, dan ga ik er weer over nadenken.

Mijn servers lopen allemaal perfect op Debian en daar ben ik zeer tevreden over. De reden waarom ik daar op linux over ben gegaan is het simpele feit dat je symlinks kan aanmaken en met Windows niet. Dus 1 files 20x in dirs maar maar 1x space alloceren. DAT mis ik in Windows en daarom wilde ik toen Linux op mijn server en sindsdien nooit anders meer.

Linux op server is wmb een goed idee maar ook ik ben er nog niet helemaal klaar voor op de desktopmarkt...

• Wirf
[ff een paar aanvullingen]
Op dinsdag 12 juni 2001 01:03 schreef beelzebubu het volgende:
en dat is?
VNC = Virtual Network Computing, een soort van cross-platform X windows, je kunt remote je desktop zien; Er wijn clients en servers voor voor onder windows, linux java en nog veel meer platformen.

De linux versies zijn alleen sneller en ondersteunen multiuser. (de windows versies niet)
Ook nooit van gehoord...
audiogalaxy is een mp3-share systeem, er zijn ook clients voor linux; die in tegenstelling tot de windows versies heel weinig rotzooi installeren.

• balk
  • Laatst online: 14-08 16:06
Audiogalaxy is een mp3-share systeem, er zijn ook clients voor linux; die in tegenstelling tot de windows versies heel weinig rotzooi installeren.
En de overigens niet grafische client is gewoon te vinden op de audiogalsite....

• bkor
  • Niet online
Op dinsdag 12 juni 2001 02:18 schreef Contagion het volgende:

Ik heb linux voor mn desktop geprobeerd maar ik kan dr niet helemaal aan wennen. Blijf aan mijn NT4 machine gekluisterd omdat ik snel teruggrijp naar utils die in windows zitten als notepad.
Dat je sommige utils veel gebruikt, dat kan ik begrijpen, maar notepad?!? Leer vim, voor Windows kan je gvim gebruiken. (zie http://www.vim.org/). In het begin kan het even wennen zijn, maar daarna wil je nooit meer wat anders.

Welke andere utils gebruik je eigenlijk?
Natuurlijk zijn daar fantastische alternatieven voor onder Linux maar ik grijp gewoon erg snel naar OLE elementen en de mogelijkheid om verschillenden dingen snel te copy-pasten mis ik nog in linux.
Onder Linux: Selecteer met de muis, ga naar ander prog, druk middelste muisknop in. Klaar. Geen gedoe met CTRL-C en CTRL-V.
Verder wil ik graag een programma PRECIES als Eudora (3.05 nieuwer wil ik niet met HTML shitzooi) werkt en ook die mailboxen kan gebruiken, dan ga ik er weer over nadenken.
Wine, maar ik raad mutt aan. Mutt lijkt totaal niet op Eudora, de configuratie duurt ook wat langer, maar daarna werkt ie ook zoals jij het wilt.
Mijn servers lopen allemaal perfect op Debian en daar ben ik zeer tevreden over. De reden waarom ik daar op linux over ben gegaan is het simpele feit dat je symlinks kan aanmaken en met Windows niet. Dus 1 files 20x in dirs maar maar 1x space alloceren. DAT mis ik in Windows en daarom wilde ik toen Linux op mijn server en sindsdien nooit anders meer.
Met Windows 2000 kan je symlinks maken, alleen heten die dingen anders en kan je niet makkelijk zien dat ut een symlink is (lijkt gewoon op een normale dir). Is wel alleen voor directories.
Linux op server is wmb een goed idee maar ook ik ben er nog niet helemaal klaar voor op de desktopmarkt...
Mijn mening: gebruik waar je het efficiënste mee kan werken. Voor mij is dat Linux, maar anderen werken weer het snelste in Windows. Daarnaast moet niemand verwachten dat Linux hetzelfde is als Windows, als je dat wilt, draai dan Windows.

• Optical
  • Laatst online: 02-06-2025
Op maandag 11 juni 2001 18:45 schreef The_Surfer het volgende:
Ik ben een maand geleden ofzo volledig overgegaan op Linux, en sindsdien geen Windows meer gestart :) Het werkt zooo relaxed, nooit rebooten, lekker snel enz. Voor mij geen Windows meer...
<OFFTOPIC MODE>
Hee Optical, zou je niet ff origineel zijn en een eigen usericon verzinnen? :(
<EDIT>Sorry, ik zie dat het plaatje ietsje anders is, zal wel toeval zijn :) </EDIT>
</OFFTOPIC MODE>
The_Surfer

Aantal posts: 8
Gem. aantal posts/dag: 1

shuddap ! ik had 'm eerder .... ;)

If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught. Then lie .

Verwijderd

Owke.. Ik stap over..! :)

Ennuh: Dreamweaver is no way een wannabe webdesigner tool, maar goed.. :7

• jep

jep

Op dinsdag 12 juni 2001 15:16 schreef Agijsbro het volgende:
Ennuh: Dreamweaver is no way een wannabe webdesigner tool, maar goed.. :7
ROTFL :D

• Servowire
  • Laatst online: 18-07 21:13

Servowire

prutser:~#

Op dinsdag 12 juni 2001 00:08 schreef Zemanova het volgende:

[..]

je bedoelt warez draaien

en w2k is absoluut niet zo stabiel als linux. De w2kgui is misschien wel even stabiel als X, maar linux gaat gewoon niet op z'n bek als de gui hangt, w2k wel. Linux is _dus_ gewoon stabieler.
niet mee eens, heb heb je wel een Win2k gedraait? Zolang ik onder Linux AL mijn hardware goed ondersteund heb (Dus ook A3D en EAX op soundcard, goeie FPS in Quake3 (Geforce2), TVkaar (bttv driver :r ), DVD.

Is het nog steeds niet mijn primary O.S.

Wat mij trouwens opvalt, is dat de tweakers zo zwart-wit tegen MicroSoft <> Linux opkijken.

Het is echt niet zo.. Mij zul je nooit horen flamen tegen Win2k <> Linux.

my 2 cents
etc etc...

met papier mache kun je alles maken!!

• blouweKip
niet mee eens, heb heb je wel een Win2k gedraait? Zolang ik onder Linux AL mijn hardware goed ondersteund heb (Dus ook A3D en EAX op soundcard, goeie FPS in Quake3 (Geforce2), TVkaar (bttv driver <http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/159531/i/s/pukey.gif> ), DVD.

Mijn tv kaart werkt (pctv), ik speel q3 met meer fps dan in win2k (tribes2 en ut ook), ik draai DVDtjes (met ondertiteles etc), divx/avi/asf/mpeg/rm ..t werkt allemaal super onder linux...alleen a3d/eax werkt niet omdat die kut fabrikant(terratec) te lame is om fatsoenlijke drivers voor linux uit te brengen...

Ik heb een jaartje met win2k gespeeld, maar t was pokkeinstabiel (behalve als je er niet zoveel mee deed) en het was veel trager dan linux, daarnaast schijnt t nogal wat geld te kosten..

Tja, linux is dus wel mijn primary OS :)

Verwijderd

TVkaar (bttv driver :r)
Dat is echt een foute opmerking. Ik ken de persoon die al jarenlang de drivers hiervoor onderhoudt en schrijft (Gert Knorr). Ik merk het zelf ook aan de driver-schrijver voor ons project (zie sig), dat is echt niet makkelijk hoor. Deze mensen offeren al hun vrije tijd op om "de ondankbare gemeenschap" te voorzien van drivers die zo goed mogelijk functioneren als mogelijk is met de specs die de fabrikant geeft (vaak nul-nada) - heb ik zeer veel bewondering voor.

Je zou blij moeten zijn dat je sowieso TV kan kijken. Die macht van de fabrikant is eigenlijk het grootste probleem van linux.

Dan wordt je toch wel blij dat Matrox, HP enzo opensource drivers ontwikkelen en dat Epson alle hulp geeft tijdens het ontwikkelen ervan. En dan wordt je heeeeel erg boos op bedrijven die te beroerd zijn om hieraan mee te werken.

Verwijderd

Op dinsdag 12 juni 2001 16:59 schreef Servowire het volgende:
niet mee eens, heb heb je wel een Win2k gedraait?
eigen ervaring is geen geldige steekproef.
Zolang ik onder Linux AL mijn hardware goed ondersteund heb (Dus ook A3D en EAX op soundcard, goeie FPS in Quake3 (Geforce2), TVkaar (bttv driver :r ), DVD.

Typische windows instelling. Het mag niet goed draaien. :+

Anyway's, ik snap wat je bedoelt, maar je koopt gewoon de verkeerde hardware als het niet werkt. Ben je niet bepaald slim bezig.

Ik kan je zo een hardwarecombinatie opnoemen die met geen enkele windows werkt, maar wel met linux !!. (nee, geen alfa oid, gewoon standaard PCcomponenten)

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07 11:42

Niek

f.k.a. The_Surfer

Op dinsdag 12 juni 2001 13:07 schreef Optical het volgende:

[..]
shuddap ! ik had 'm eerder .... ;)
Hmm, ik zag hem op penguinpower.nl staan en omdat ik hem nog nooit in GoT had gezien dacht ik eindelijk eens een originele usericon gevonden te hebben, helaas niet dus :( Maar goed, ik zal hem wel aanpassen ('k zou het zelf ook niet leuk vinden als iemand zelfde icon had).

Maar weer ff ontopic: Ik zag op ZDNet dit artikel: http://www.zdnet.com/anchordesk/stories/story/0,10738,2773365,00.html waarin 9 redenen worden genoemd dat Linux niet geschikt is voor de desktop. Wat vinden julie hiervan?

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

Verwijderd

Ik gebruik linux alleen als server. Als desktop vind ik niet echt iets. Geef me dan toch maar het gemak van Windows hoor. Maar ik moet er niet aan denken om een NT- of 2000-Server hier te hebben staan.

• Steije
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-07 10:53
Ik heb een tijdje linux als workstation gebruikt maar daar heb ik later vanaf gezien omdat win2k beter werkt als workstation..

Linux gebruik ik nu alleen als server / development platform omdat het erg stabiel is.

Some people manage by the book, even though they don't know who wrote the book or even what book.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Dit topic is gesloten.