Toon posts:

Linux, wie gebruikt het nou werkelijk?

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 1.347 views sinds 30-01-2008

• Slackware
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Jaa!! Ik gebruik slackware(duh..) linux op m'n workstation. Werkt errug snel. Alleen teksten type ik nog welles in windows, maar verder gebruik ik alleen linux.

• violator_
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-01 01:18
Hee net iets ontdekt !

MacroMedia Flash 5 (!)
Werkt PERFECT onder de nieuwste versie van WINE (Programma voor Linux waarmee je Windows software kan uitvoeren).

Probeer t maar eens.

Zwei Dinge sind unendlich, das Universum und die menschliche Dummheit, aber beim Universum bin ich mir nicht ganz sicher. -Albert Einstein

Verwijderd

9 redenen worden genoemd dat Linux niet geschikt is voor de desktop. Wat vinden julie hiervan?
Zdnet is sowieso 100% pro-MS dus dat vind ik al een waardeloze source.

Ik kan net zo goed een artikel van slashdot oplepelen dat linux oh zo geweldig is.

Ff een paar kritiekpuntjes op hun artikel:
Linux is too complex, and there isn't enough money to make it worth someone's time to build a really great environment for desktop apps.
Bla :r
Die man heeft linux nooit gebruikt. Mandrake-8.0 is echt niet complex. Echt niet complexer dan windows. Het is zo complex als je het zelf maakt, het KAN complex zijn, echter, als je gewoon genoegen neemt met de iccontjes die er zijn (abiword, evolution, netscape, straks mozilla) en je hoeft niks meer dan tekstverwerken en e-mailen dan is er niks complex aan. Complete nonsens dus.
Ximian is een geweldig environment - deze man heeft duidelijk niet verder gekeken dan zijn neus lang is. Om maar niet eens over gnome-2.0 te beginnen.

punt 2/3 heeft niks met linux te maken
punt 4 is nergens op gebaseerd en gaat niet over desktops maar over servers
punt 5 is een nergens-op-gebaseerde-mening
punt 6 is alleen maar positief over linux en haalt zichzelf onderuit, wat hij daar probeert te zeggen is à la "ach ja het is wel beter maar who cares"
punt 7 is gebla wat niet on-topic is
punt 8 is gebla en heeft niks met desktops te maken
punt 9 is positief over linux en gaat niet over de desktop

Goed, linux op de desktop. Samengevat, deze man zegt (off-topic gebrabbel eruit gehaald): "..."

Het hele artikel gaat over unix en over servers en win2k - het hele desktop verhaal komt alleen in punt 1 naar voren. Een desktop, dames en heren, is wat u en ik samen op ons huiscomputertje hebben draaien. Dan hebben we het niet over solaris. Alle punten van deze man worden vooraf gegaan met een gezegde dat door de MS-persfunctionarissen zou kunnen zijn bedcht, om vervolgens in een grote luchtballon te worden opgehezen en door lucht te worden geback-upt.

In totaal: gebla en niets meer dan gebla - het hele artikel gaat nergens over.

Redenen waarom linux het momenteel niet op de desktop zou redden, nu serieus en on-topic:
* (gebrek aan) games
* gnome (ook ximian)/kde zijn niet 'simpel' genoeg - iets wat echter met de dag verbetert
* iedereen gebruikt windows omdat de buurman het gebruikt
* office-gebrek in linux, vooral powerpoint, maar NIET excel of word (abiword/gnumeric)

Ik noem specifiek dingen als Internet Explorer, Outlook enzo niet, omdat linux dat ook heeft. Goed kijken en je vindt ze wel. De intergatie van alle componenten is er ook in linux (FAQ: ctrl-C/ctrl-V werkt niet, nou, selecteer tekst+middle-mouse-button). Linux heeft het ook het werkt alleen anders en dus zijn deze punten niet van belang, immers, het is er, je moet alleen aanpassen. Als je dat niet wilt dan heeft deze hele discussie geen zin en kunnen we wel weer win-3.11 gaan gebruiken.

Ik zie dit echter binnen 5-10 jaar veel veranderen. Ik geloof niet dat windows het langer dan 10 jaar zal volhouden voordat het à la Netscape doodverklaard wordt door MS.

Verwijderd

Op dinsdag 12 juni 2001 18:30 schreef The_Surfer het volgende:

[..]

Maar weer ff ontopic: Ik zag op ZDNet dit artikel: http://www.zdnet.com/anchordesk/stories/story/0,10738,2773365,00.html waarin 9 redenen worden genoemd dat Linux niet geschikt is voor de desktop. Wat vinden julie hiervan?
Ik kreeg een deja vu gevoel...alsof ik zo'n soortgelijk artikel al eens eerder gelezen heb...

Ik ben het overigs volledig eens met de persoon boven mij :) het artikel gaat nergens over...

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Tja.. ik moet zeggen dat ik van dat soort sources ook geen andere artikelen (meer)verwacht...

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Verwijderd

waar kan ik linux eigenlijk halen?

Verwijderd

Op dinsdag 12 juni 2001 20:53 schreef Dwaashaas het volgende:
waar kan ik linux eigenlijk halen?
Kijk eens in de FAQ van dit forum

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Ik heb wederom een grote onthulling gedaan :)

Windows stelt gewoon geen zak voor op desktop gebied. Ja niet dat het brak is ofzo, maar de GUI is gewoon oersimpel. Ik werkte altijd met KDE en Gnome en ik dacht: "kom laat ik eens wat andere wm's testen". Ik had ze toch allemaal geinstalleerd, dus ik denk, laten we fvwm95 eens testen. Een vriend van me zei dat dat echt gigatriest was. Dus ikke starten en wat blijkt: ding lijkt precies op Windows! En dat kreng is maar een paar honderd kilobytes groot. Dan merk je ineens hoe weinig Windows eigenlijk voorstelt op dat gebied. Ineens mis je dan al die futures die KDE en Gnome wel hebben!
Enige minpuntje aan de Linuxdesktop vind ik dat men bij KDE en Gnome eens samen moeten gaan werken en bepaalde dingen samenvoegen (gelukkig benne ze daar al mee bezig). Onder andere mimetypes, desktops, startmenu's, configuratiescherm, etc...

[deze advertentieruimte is te koop]

Verwijderd

(1) omdat het de toekomst is, en ik het zonde van mijn tijd vind om energie te steken in een stervend product zoals windows.

Verder (2) omdat ik windows te beperkt vind qua mogelijkheden

(3) omdat ik me dood erger aan de standaardinstellingen van windows

(4) omdat ik mijn getweakte instellingen wil behouden bij software en hardware upgrades.

(5) Vrijheid. Bij linux is de gebruiker de baas, en niet het management van microsoft.

(6) omdat vrouwen TUX schattig vinden

(7) omdat het veiliger is, sneller is, en minder onderhoud nodig heeft.

(8) omdat je lekker remote kunt beheren

(9) bourne again shell :9~

etc..etc.. :)
Nee dit zijn echt punten waarom een GEBRUIKER over zal stappen op Linux. Een gebruiker wil niet een dag bezig zijn met instellen, die wil het installeren en werken. De mogelijkheden van Windows zijn voor een gebruiker beter dan die van Linux op dit moment.

Verwijderd

maar kan iemand misschien gewoon ff een directe link geven op linux te downloaden
?

• RG

RG

Lambda

http://www.linuxiso.org daar staan alle distributies bij elkaar. Linux is een kernel en die kun je vinden op http://www.kernel.org
Maar aan alleen een kernel heb je weinig. Dus heb je een heel systeem nodig wat eromheen is gebouwd (het GNU systeem van Richard Stallman, daarom is het ook GNU/Linux). Elke distro biedt dit en voegt er nog tig andere apps aan toe, zoals KDE enzo.

Als je en beginner bent neem dan mandrake, maar volgens mij staat dit ook in de geweldige FAQ van Jotti (slijm, slijm ;) ).

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

I hear ya ;)

Inderdaad. Lees die FAQ eens door, dan snap je wel waarom het lastig is om 'een directe downloadlink voor linux' te geven. Providing dat we niet bijdehand gaan doen en je een kernel sourcetarball laten downloaden ofcoz ;)

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-08 20:33
Op dinsdag 12 juni 2001 22:50 schreef RenevdVeen het volgende:

[..]

Nee dit zijn echt punten waarom een GEBRUIKER over zal stappen op Linux. Een gebruiker wil niet een dag bezig zijn met instellen, die wil het installeren en werken. De mogelijkheden van Windows zijn voor een gebruiker beter dan die van Linux op dit moment.
Kun jij niet lezen ofzo? er staat toch duidelijk IK

verder zijn "wij" geen gebruikers maar tweakers.

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• balk
  • Laatst online: 14-08 16:06
[inkopmodus]
De link naar linux?

http://www.kernel.org/pub/linux/kernel/v2.4/linux-2.4.5.tar.gz
[/inkopmodus]
:)

[on-topic modus]
Maar ik probeer echt zoveel mogelijk linux te gebruiken. Ik heb bij windoos het gevoel dat het stilstaat. Elke dag even apt-get update en apt-get upgrade en je ziet je systeempje volstromen met allemaal verse software. Bij elke (sporadische) boot naar w2k zie ik een operating system dat al een jaar z'n werk doet.....

Linux is zeer bruikbaar, maar even wennen. En uiteindelijk bruikbaarder dan windows.
[/on-topic modus]

Verwijderd

Er zijn natuurlijk ook nadelen aan linux:

-slechte ondersteuning van de drivers (vooral de printer)
-Niet alle programma's kunnen gedraaid worden (denk maar aan photoshop 6.0 die toch beter als gimp is)
-slechte ondersteuning voor spellen (niet alle spellen draaien)
-Als de desktop op 32 bit kleuren staat draaid Linux langzamer als Windows
-en het is zeker niet gebruiksvriendelijk

Ald deze punten verder verbeterd zijn gebruikt niemand meer Windows.

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 18:05
* office-gebrek in linux, vooral powerpoint, maar NIET excel of word (abiword/gnumeric)
De powerpoint variant in openoffice/staroffice vind ik anders ook wel een redlijke vervanging voor powerpoint..
-slechte ondersteuning van de drivers (vooral de printer)
{/quote]
Is een feit, maar dat is geen "fout" van linux, maar van de hardware bakker, daarom koop ik ook alleen spul van fabrikanten met enig respect voor de gebruiker
{quote]
-Niet alle programma's kunnen gedraaid worden (denk maar aan photoshop 6.0 die toch beter als gimp is)
Vaak zijn er alternatieven (de gimp is voor standaard ps gebruiker toch best een prima alternatief), maar naast dat is dit wederom niet een fout van linux maar van de fabrikant van het betreffende programma
-slechte ondersteuning voor spellen (niet alle spellen draaien)
De ondersteuning voor spellen is top, met een goed ondersteunde kaart (nvidia) draait ieder spel top, behalve natuurlijk spellen die niet voor linux zijn uitgebracht (sommige misschien wel)
Wederom heeft dat dus niets met linux te maken en alles met een derde partij
Daarnaast draaien spellen in linux meestal sneller/even snel dan in windows 9x (met de juiste drivers) en bij mij altijd sneller dan in win2k....
-Als de desktop op 32 bit kleuren staat draaid Linux langzamer als Windows
Gek, bij mij niet...en dan te bedenken dat gnome bijv. een stuk mooier is als de gui van win2k...
-en het is zeker niet gebruiksvriendelijk
Het is zeker nog niet gebruikvriendelijk in zin dat "jan met de pet" die alleen maar windows kent er ineens exact hetzelfde mee kan werken (zonder er moeite voor te willen doen), maar als je dezelfde moeite neemt om linux te kennen als je voor windows hebt gedaan dan valt het best mee..

Valt dus allemaal best mee

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• GiLuX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-11-2025
ik speel nu al een jaar of wat met linux en mijn bek viel open toen ik KDE voor het eerst zag en voor het eerst een demo kreeg van WINE die doodleuk MS word draaide maar had er nooit serieus over gedacht het als nr1 desktop te gaan draaien... totdat win 2000 het verdomde na een crash uberhaubt nog te herinstaleren.

dus nu zit ik al een maandje of wat tegen kde 2.nogwat aan te kijken en ben uiterst tevree.

het enige wat ik mis is dreamweaver die echt net niet aan de gang te krijgen is met WINE maar ik verwacht dat dat binnenkort ook wel gaat werken.

edit plus werkt als een speer met wine en voor bijna alle andere programmas is wel een linux variant voor.

ik kan zonder problemen alle microsoft codecs afspelen in mijn mplayer en ook divx ziet er goed uit, sterker nog mplayer is beter omdat tijdens het binnenhalen van filmpjes in wat voor formaat dan ook, ik het filmpje al kan afspelen zodra er maar 10kb binnen is zonder eerst op het hele bestand te hoeven wachten, alle filmpjes zijn dus automatisch streaming onder linux :).

ook mp3 is natuurlijk geen probleem.
en ook realplayer heeft gewoon een linux versie, sterker nog, als je naar real.com surft dan is de hele site al linux gericht!.

een 'nadeel' is dat ik IE niet aan de praat krijg en dat is toch wel belangrijk als je wil zien hoe je site er in IE uitziet.

maar goed de KDE konqueror browser timmert hard aan de weg om een goed alternatief te worden, netscape even daargelaten.

verder is er natuurlijk ook staroffice wat te verglijken is met microsoft office voor je briefje,powerpointje en excell sheetje.

verder is wine mooi (had ik dat al gezegd?)
ik heb al meerdere windows opengl spellen aan de praat gekregen met wine zoals heavymetal2 en quake3 arena tournement.
trouwens ook:
napster,winzip,photoshop5.5 (gimp is ook mooi!)

en er is een bedrijf bezig met het aanpassen van wine voor het draaien van directx spellen en ze hebben het al voorelkaar om 3dmark 2000 te laten draaien onder wine.

als laatste nog installatie/drivers,
ik gebruik redhat7.1 en dat was in pakem beet 3 kwartier via internet geinstalleerd en up en running. (windows 2000/98 doet er nog langer over als je het vanaf cd doet!)

al mijn hardware was zonder enig probleem detected en goed geinstalleerd zonder die oeverloze reboots van windows, inclusief mijn geforce2-MX,soundblaster live, monitor,netwerkkaart,tv-kaart etc...
daar kan ome bill nog een puntje aan zuigen.

alleen moet je de printer zelf even aangeven maar onder win2000 is dat uberhaubt nooit goed gekomen.

een kind kan (tegenwoordig de was).

mischien het enige 'moeilijke' voor de linux newbe is dat het file systeem net iets anders in elkaar steekt,
drive c: is niet c: maar bv hdb1
(ofte wel je eerste partitie op je primary slavedrive(b))(oftewel de 2e drive(hdB) aan je eerste kabel(hdb1) :)
(wordt het al te moeilijk??)

maar ook dit gaat in volgende releases veranderen.

dus leer dit commando uit je hoofd:
mount /dev/hdb1 /mnt/c
en je kan los (als je tenminste extra partities of 2e schijf hebt).

poe, klaar

"I disagree with what you are saying, but I will defend to the death your right to say it." -- not clear who

Verwijderd

Op dinsdag 12 juni 2001 22:50 schreef RenevdVeen het volgende:
Nee dit zijn echt punten waarom een GEBRUIKER over zal stappen op Linux.
Dat zijn mijn redenen uiteraard. Dat zeg ik toch ook :)
Een gebruiker wil niet een dag bezig zijn met instellen,
Linux kun je veeeeeeel sneller installeren dan windows+warez+crackz+appz.

Sommigen vinden windows vaak wel makkelijker te installeren omdat ze het maandelijks doen en inmiddels alle serialz uit hun hoofd kennen. Dat heeft imho nix met tweaken te maken (neptweakers dus, altijd de nieuwste warez installen en nix kunnen).
die wil het installeren en werken.
En ook dat spreekt in het voordeel van linux.
De mogelijkheden van Windows zijn voor een gebruiker beter dan die van Linux op dit moment.
OP_DIT_MOMENT zijn de mogelijkheden voor de GEMIDDELDE WINDOWS GEBRUIKER met windows beter dan die van linux ja.

De mogelijkheden voor de tweakers liggen nu toch echt bij al wel bij linux, en niet meer bij windows.

Jan met de Pet zal het overigens geen bal uitmaken wat hij heeft. Of dat nu windows is of linux boeit hem niet. Hij zal makkelijk te overtuigen zijn van linux. Echter _hij_ beslist niet wat op zijn pc komt. Dat doet de buurman die er meer van weet (buurman is neptweaker) of de verkoper (vobis-malloot)

De doelgroep waar linux het meeste moeite mee heeft zijn die neptweakers, maar dat komt nog wel :)

/me vindt linux zoals het nu is reeds het ideale OS voor scholen

Verwijderd

Op dinsdag 12 juni 2001 22:58 schreef Dwaashaas het volgende:
maar kan iemand misschien gewoon ff een directe link geven op linux te downloaden
?
Hier

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-07 16:55

jep

Op woensdag 13 juni 2001 05:18 schreef r3b00t het volgende:

[..]

Hier
:o

• jep

jep

Op woensdag 13 juni 2001 01:04 schreef GiLuX het volgende:
dus leer dit commando uit je hoofd:
mount /dev/hdb1 /mnt/c
en je kan los (als je tenminste extra partities of 2e schijf hebt).
echo "mount /dev/hdb1 /mnt/c" > /etc/rc.boot | chmod +x /etc/rc.boot

En u kunt hem vergeten :)

• bkor
  • Niet online
Op woensdag 13 juni 2001 08:52 schreef j3p het volgende:
echo "mount /dev/hdb1 /mnt/c" > /etc/rc.boot | chmod +x /etc/rc.boot
man fstab

• tspawn
  • Laatst online: 14-08 15:28
Als je dit topic zo leest is het, zijn er weinig redenen om niet over te stappen naar Linux (zou je denken) echter er wordt steeds een ding geroepen en dat is dat de "Leken" er een beetje moeite voor moeten doen, en ik denk dat dat nou het grote probleem is van Linux, mensen willen geen moeite doen om hun computer te leren kennen.

Ze willen de aan/uit knop indrukken en een spelletje/mail/briefje type enz. Niet eerst gaan kijken welke emulator ze moeten gebruiken.

Moet je eens kijken hoeveel mensen niet eens hun video kunnen instellen.. En die mensen moeten gaan linux gaan werken ??? dacht het niet dat gaat nooit lukken.

Jan met de Pet zal het overigens geen bal uitmaken wat hij heeft. Of dat nu windows is of linux boeit hem niet. Hij zal makkelijk te overtuigen zijn van linux. Echter _hij_ beslist niet wat op zijn pc komt. Dat doet de buurman die er meer van weet (buurman is neptweaker) of de verkoper (vobis-malloot)
Dacht het niet... dat bepaald hij wel degelijk zelf omdat het het zelfde moet werken als op het werk , en wat wordt daar nou gebruikt ??? Er zal een gigantische reclamecampagne moeten komen, om Linux in de picture te zetten...

Verwijderd

Op woensdag 13 juni 2001 09:50 schreef tspawn het volgende:
Als je dit topic zo leest is het, zijn er weinig redenen
Er is maar 1 reden waarom linux niet veel gebruikt wordt en dat is dat mensen het normaal vinden om voor duizenden guldens illegale software (warez) op hun windows PC hebben.
omdat het het zelfde moet werken als op het werk
niet mee eens. Hij gebruik op het werk ook andere software. Thuis klikt hij op start->programs->games->tuxracer (als hij linux thuis heeft) en op het werk klikt hij op start->programs->blalba

Heel veel jantjes met pet gebruiken op het werk helemaal geen PC of nog een PC met een andere windows versie of DOS.
Er zal een gigantische reclamecampagne moeten komen, om Linux in de picture te zetten...
Reklame helpt absoluut. Mond op mond reklame is gelukkig ook zeer goede reklame. Internet is ook een goede bron (mede daarom wil microsoft ook zo graag internet monopolizeren)

• bkor
  • Niet online
Op woensdag 13 juni 2001 09:50 schreef tspawn het volgende:
Moet je eens kijken hoeveel mensen niet eens hun video kunnen instellen.. En die mensen moeten gaan linux gaan werken ??? dacht het niet dat gaat nooit lukken.
Ik heb met mensen gewerkt die alleen op het werk een computer gebruiken. Een bestand naar de floppy kopieëren kunnen ze niet. Toch zou ik zonder extra problemen ze met Linux kunnen laten werken. Nu kunnen ze niks onder Windows, maar indien je het 1 keer voordoet kunnen ze het wel. Linux is hetzelfde. Ze kunnen er nu niks mee, maar 1 keer voordoen en dan gaat het prima.

• jep

jep

Op woensdag 13 juni 2001 09:21 schreef bkor het volgende:

[..]

man fstab
Wrong window? :)

Verwijderd

Desktops: redhat 7.1
Servers: Slackware 7.1
Laptop: win2000

Heb een tijd terug op de pc van mijn ouders ook redhat gezet maar doordat ik niet genoeg tijd had om de scanner werkend te krijgen en mijn moeder het 'te lomp' vondt :? draait er nu weer win98 op.

• RG

RG

Lambda

Op woensdag 13 juni 2001 01:17 schreef Zemanova het volgende:Er is maar 1 reden waarom linux niet veel gebruikt wordt en dat is dat mensen het normaal vinden om voor duizenden guldens illegale software (warez) op hun windows PC hebben.
Dat ook maar vergeet het OEM gezeur niet! PC bakkers mogen geen pc zonder Windows leveren anders verliezen ze hun OEM licentie en moeten ze dus voor elke pc dik geld vragen voor Windows (500 piek ofzo).
Op woensdag 13 juni 2001 01:17 schreef Zemanova het volgende:
De doelgroep waar linux het meeste moeite mee heeft zijn die neptweakers, maar dat komt nog wel :)
Die heeft ie van mij ;) Maar het is wel zo. Die neptweakers die denken dat ze het systeem helemaal kennen omdat ze een register editor hebben en wat met rechten kunnen klooien. Daarnaast heb je nog een stel van die wannabees die denk dat ze een of andere server kunnen opzetten met Windows met een IIS ofzo die ze weer ergens op warez.com hebben gedownload. Al die wannabees denken dat ze slim zijn, maar in feite weten die niks. Zij zullen dus ook niks met Linux kunnen. 2 mensen aan wie ik Slackware heb gegeven zijn er reuse enthousiast over. Maar een andere "neptweaker" snapt er de ballen van.

• blouweKip
ik heb al meerdere windows opengl spellen aan de praat gekregen met wine zoals heavymetal2 en quake3 arena tournement.
Die spellen draaien native al onder linux, voor q3 hoef je alleen binaries te downloaden en heavymetal fakk 2 kun je binnenkort krijgen bij loki (linux games)

• tspawn
  • Laatst online: 14-08 15:28
Op woensdag 13 juni 2001 10:48 schreef bkor het volgende:

[..]

Ik heb met mensen gewerkt die alleen op het werk een computer gebruiken. Een bestand naar de floppy kopieëren kunnen ze niet. Toch zou ik zonder extra problemen ze met Linux kunnen laten werken. Nu kunnen ze niks onder Windows, maar indien je het 1 keer voordoet kunnen ze het wel. Linux is hetzelfde. Ze kunnen er nu niks mee, maar 1 keer voordoen en dan gaat het prima.
Ja leuk, maar als ze zoiets hebben HELP! een nieuwe programma, gebruiken ze het NIET! en dan kan je het nog zo vaak voordoen...

Wij denken ook ach maakt het nou uit of je nou start of Klick here aan klikt, maar het gros van de mensen snapt het dan niet meer.

Wat ook een groot probleem is van Linux is dat het nog teveel txt based is...

• blouweKip
Het is zo tekst-based als je zelf wilt...ik compile graag programmas ipv rpm's te installeren en ik houd ervan om config files handmatig aan te passen, mensen die daar geen zin in hebben kunnen dat prima via een X-programma doen, dat werkt hetzelfde als in windows (en heeft dus ook dezelfde beperkingen)

Grote probleem voor linux is het feit dat de meeste gebruikers niet flexibel genoeg zijn om om te schakelen (lees: een alternatief voor hun windows-programma's zoeken)en dat er bij veel mensen ongegronde vooroordelen leven over de veronderstelde complexiteit die het gebruik van linux met zich mee zou brengen tov windows..

Daarnaast heb je in heel veel bedrijven MCSE'ers werken, en die groep heeft vaak niet zoveel zin om echt te leren hoe een OS werkt en ervaart linux dus als een bedreiging en probeert vaak via FUD(fear, uncertainty and , doubt) tactieken linux zwart te maken

Het zou dan ook zeer goed zijn voor linux als er meer gestandaardiseerde certificaten zouden komen, aangezien het bedrijfsleven gek is op dat soort dingen (feitelijke kennis en kunden is gek genoeg veel minder van belang)

• bkor
  • Niet online
Op woensdag 13 juni 2001 11:16 schreef tspawn het volgende:
Ja leuk, maar als ze zoiets hebben HELP! een nieuwe programma, gebruiken ze het NIET! en dan kan je het nog zo vaak voordoen...
Hoe bedoel je dit? Windows snappen ze niet, Linux snappen ze niet. Ze krijgen wel vaker een nieuw programma of een nieuwe versie van een oud programma. Natuurlijk geeft dat heel veel problemen, want ze weten alleen welke handelingen ze moeten verrichten om iets gedaan te krijgen. Staat een icoon op een iets andere plek, dan is het al een probleem.

En een nieuw programma (onder Linux of Windows) hoef je maar max. maar 3 keer uit te leggen (ze zijn niet dom, ze snappen alleen niks van een pc).
Wij denken ook ach maakt het nou uit of je nou start of Klick here aan klikt, maar het gros van de mensen snapt het dan niet meer.
Inderdaad, ze snappen het niet meer. Maar dat hebben ze bij elke verandering op hun pc. Ik zie nog heel veel mensen die totaal niks van een pc snappen (en ze worden allemaal aangenomen :( ). Of ik ze nou uitleg waar ze moeten klikken onder Linux, of ik leg ze uit waar ze moeten klikken onder Windows, dat maakt echt niks uit.
Ehmm, tekstinterfaces zijn heel wat makkelijker uit te leggen dan een grafische interface. Bash (etc) zullen ze nooit kennen, maar 85% van hun tijd gebruiken ze een tekstinterface (van een systeem).

Installeren van programma's, configureren, onderhoud (dus gewoon het systeembeheer), dat doe je in Linux vaak met de CLI. Maar verwacht je nou echt dat deze mensen een (Windows/Linux/etc) systeem kunnen beheren?

• Optical
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-06-2025
Op woensdag 13 juni 2001 10:53 schreef j3p het volgende:

[..]

Wrong window? :)
<offtopic>

Hoezo ?

Dat soort dingen klop ik anders wel gewoon in in /etc/fstab .. ???

</offtopic>

If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught. Then lie .

Verwijderd

Op woensdag 13 juni 2001 11:09 schreef Groot-Moefti het volgende:
Dat ook maar vergeet het OEM gezeur niet! PC bakkers mogen geen pc zonder Windows leveren anders verliezen ze hun OEM licentie en moeten ze dus voor elke pc dik geld vragen voor Windows (500 piek ofzo).
Klopt. Maar uiteindelijk zullen die ook wel linux aan gaan bieden. Ze willen een compleet systeem leveren incl. software. Als het bij 1 OEM 2000 gulden goedkoper is (linux) dan bij de andere zullen die vanzelf hun aanbod uitbreiden met linux. Het is wel jammer dat M$ zoveel invloed heeft bij OEM's, duurt het langer.

Probleem is ook dat de computerboer op de hoek veelal ook een neptweaker is. Maar gelukkig zijn er ook wel echte tweakers.

Probleem zijn ook de providers zoals @home. Linux op internet aansluiten is gewoon lastig. @home moet gewoon een CD leveren. CD erin -> OK klikken -> klaar. Verder vind ik het belachelijk dat @home niet eens zelf een handleiding maakt hoe je linux op @home aansluit. Nogal dom ook want hierdoor krijg je dat linuxmensen het spul statisch gaan invoeren omdat op handleidingen door gebruikers gemaakt dit ook wordt uitgelegd.

Verder vind ik het dom van @home dat ze geen linux mirror opzetten. Nu haal ik m'n updates van buiten het @homenetwerk. Dat kost bandbreedte over een veel groter gebied.

mmm, wordt weer behoorlijk offtopic

/me gaat ff nog een stelling doen die hij niet kan bewijzen btw:
De kosten van de rechtzaken tegen microsoft betreffende het monopolie op de desktopmarkt overstijgen vele malen de kosten die gemoeid zijn met het dit jaar nog voltooien van wine.
Hoezo inefficient :P Overheid zou wine moeten helpen. Veel beter.

• RG

RG

Lambda

Op woensdag 13 juni 2001 16:38 schreef Zemanova het volgende:

Klopt. Maar uiteindelijk zullen die ook wel linux aan gaan bieden. Ze willen een compleet systeem leveren incl. software. Als het bij 1 OEM 2000 gulden goedkoper is (linux) dan bij de andere zullen die vanzelf hun aanbod uitbreiden met linux. Het is wel jammer dat M$ zoveel invloed heeft bij OEM's, duurt het langer.

Probleem is ook dat de computerboer op de hoek veelal ook een neptweaker is. Maar gelukkig zijn er ook wel echte tweakers.

Probleem zijn ook de providers zoals @home. Linux op internet aansluiten is gewoon lastig. @home moet gewoon een CD leveren. CD erin -> OK klikken -> klaar. Verder vind ik het belachelijk dat @home niet eens zelf een handleiding maakt hoe je linux op @home aansluit. Nogal dom ook want hierdoor krijg je dat linuxmensen het spul statisch gaan invoeren omdat op handleidingen door gebruikers gemaakt dit ook wordt uitgelegd.

Verder vind ik het dom van @home dat ze geen linux mirror opzetten. Nu haal ik m'n updates van buiten het @homenetwerk. Dat kost bandbreedte over een veel groter gebied.
Ik heb ook @Home maar echt lastig is het niet om een gateway op te zeten. Kosten me inclusief de installatie van Slackware een half uur. Doe dat maar eens na ;)
moet er wel bijzeggen dat ik het nog nooit van mijn leven had gedaan. Maar dat ding draait zo al weer een paar maandjes zonder problems. @Home zijn gewoon echt dom. De enige reden dat Windows op mijn server staat is dat ze bij de technische dienst Linux niet eens snappen. Vraagt die knuppel aan mij "heb je Norton firewall ofzo". Ik wilde bijna zeggen dat ik "IP-Chains" had, maar dat zou weer tijd en geldverspilling zijn, want dat kost weer een half uur om dta uit te leggen. En helemaal erg is het als je FreeBSD hebt. Dan kun je maar beter niet bellen. Je kunt het er bij die gasten niet inkrijgen dat FreeBSD of Linux geen versie van Windows is, maar gewoon een appart OS. Dus als ze eerst eens personeel inzetten dat ook nog verder kijkt dan hun startknop lang is, zou dat ook wel fijn zijn. @Home is gewoon een supersnelle provider, maar snapt er zelf geen ruk van, dat is het probleem...

Terug naar de topic: Wine vind ik opersoonlijk nogal bagger. Windows apps interesseren me niet. Ik wil Native Linux of anders niks. Maar niet zo'n halve gare emulator.

Zo ik heb weer gezegd wat ike rvan vond ;)

Verwijderd

Klopt. Maar uiteindelijk zullen die ook wel linux aan gaan bieden
Dell doet dit toch al?

Ik hoor hier weer veel geleuter over "och linux is zo moeilijk op te zetten, te installeren, te begrijpen."

Denkt men nou echt dat mammie windows zoveel beter begrijpt? Please, guys (and girls), mamie wil icoontjes aanklikken en jij, als tweaker, moet dat icoontje op de desktop zetten. Mammie kan zelf geen windows installeren, net zo min kan ze zelf linux installeren.

Als computerbakkers pre-fabricated linux aanbieden (zoals Dell) dan verandert dit al - en tweakers moeten natuurlijk thuis mamie op linux proberen te laten werken (en afgezien van de window-linux-overstap werkt het hetzelfde, maar als mammie gewend is aan linux zal de linux-windows overstap net zo eng zijn, hoor).
Die overstap van windows naar linux is gewoon moeilijk omdat ze gewend zijn aan windows en niet geinteresseerd genoeg zijn om iets nieuws te leren. Als over vijf jaar iedereen linux met de paplepel wordt ingegoten ("daar is een icoontje, tux is lief en als je stoer bent tover je dit zwarte schermpje tevoorschijn, NEEEE geen rm -fr /, of wacht, je bent geen root") dan vind iedereen dat net zo makkelijk...

Linux is niet moeilijker, men denkt dat het moeilijker is. Dat is ook een groot probleem.

[typefoutje]

• zomertje
  • Laatst online: 17-02 12:22

zomertje

Barisax knorretje

Tux is heel lief :)

Hmm ik zal eens uitleggen hoe ik met linux ben begonnen: Als je 2 a 3x per dag je pc mag herstarten met de reset knop omdat ie weer eens helemaal vast zit dan ben je het heeeeeeeeeeel erg beu op een gegeven moment. Ik had niet veel meer cdtjes in huis dan windows98 en iets dat RedHat heette. dus sja, je kan de bui al zien hangen.... Uit pure frustratie heb ik toen 2 maanden alleen maar linux gedraaid.
Toen leende ik een laptop van het werk, maar die stond vol met rare software dus hopla, de boel eraf en een nieuwe install. Windows98 maar weer eens. Tot mij verbazing verdomde die het om netjes te gaan draaien. Toen ging maar weer die Redhat cd erin, en dus had ik een linux laptopje.
Inmiddels (een jaar later) heb ik een linux server en een win2k werkstation. Daarnaast wil ik wel eens gaan proberen of ik Linux zover goed kan configgen dat het kan dienen als werkstation, er zit al een dedicated 2e hd in mn pc, nu nog tijd :)

Door mijn klooiwerk en dankzij alle lieve mensen die me geholpen hebben daarbij mag ik nu ook op het werk voor de Unix servers zorgen :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Verwijderd

Op woensdag 13 juni 2001 17:09 schreef Groot-Moefti het volgende:
moet er wel bijzeggen dat ik het nog nooit van mijn leven had gedaan.
Ok, dan is een half uur wel vlot :)
dat ze bij de technische dienst Linux niet eens snappen. Vraagt die knuppel aan mij "heb je Norton firewall ofzo". Ik wilde bijna zeggen dat ik "IP-Chains" had,
ik heb ze altijd rustig een tijd aan de telefoon. Ik heb er soms gewoon lol in :)
Hoe meer mensen zeggen dat ze linux gebruiken hoe eerder ze met support zullen komen.
Ik wil Native Linux of anders niks. Maar niet zo'n halve gare emulator.
Wine is nog alfa, het zal ongetwijveld beter worden. Ik hoop dat het snel af is want dat breekt definitief het monopolie van microsoft. Het maakt overstappen van windows naar linux een miljoen keer eenvoudiger voor de leek. Microsoft doet niet voor niets _alles_ eraan om de applicatiedrempel hoog te houden. Daarom hebben ze office, directx, ad, visual studio, msn, IE, mediaplayer etc..etc.. in eigen hand.

Wine zal veel mensen naar linux helpen. Deze mensen zijn klanten. De gevolgen zullen zijn:
1) monopolie van MS is weg.
2) alle hardware leverancier zullen linux drivers maken
3) veel hardware leverancier zullen opensource drivers maken
4) OEM's gaan linux aanbieden
5) commerciele software zal onderling concurreren met als gevolg native commerciele software voor linux (omdat native beter draait)
6) linuxdistro's gaan zich specialiseren (tweakerdistro, gamesdistro, developperdistro, serverdistro, homedisto securedistro) N.B.: door concurrentie blijven ze onderling compatible
7) microsoft kan niet concurren (one-fits-all-OS) en zal zich ook gaan specialiseren of verdwijnt
8) moederbordfabrikanten vervangen bios door een linuxkernel.

wine kan linux een geweldige boost geven. Maar ook zonder wine komt linux er wel. Duurt alleen een paar jaar langer.

Verwijderd

Ik gebruik:

Server: Slackware 7.1 / Kernel 2.4.4
Laptop: Slackware 7.1 / Kernel 2.4.4
PC (Pentium 120): Slackware 7.1 / Kernel 2.4.5
PC (Athlon 700): Slackware 7.1 / Kernel 2.4.5

Hier doe ik alles mee behalve MS Office.
Dus je kan idd zeggen dat ik het werkelijk (dus dagelijks) gebruik ... 8-)

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Op dinsdag 12 juni 2001 02:02 schreef Zemanova het volgende:
Hoelang doet een tweaker gemiddeld met Windows??

Dit topic is lachen. De uptime van linux is van menig NOSser hier meer dan de levensduur van de gemiddelde windows installatie. :D
2 maandjes op zn gemakje, en toen moest ie uit voor verhuizing......

trouwens, ik merk ook een hoop 'tegenstand zonder reden' Op mn werk bijvoorbeeld. Mensen die het niet eens kennen en toch tegen zijn. Niet dat ze het zo duidelijk zeggen, ze gaan gewoon nergens op in.

• DJH
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-03 00:05

DJH

ik heb linux ook gehad, maar ik vind dat het zwaar zuigt (niet dat ik het niet snapte ofzo). Geef mij windows 2000 maar. Waarom moeilijk als het makkelijk kan? Als server kan linux er op door, maar op een client? heahahahehhah NOT

• DJH
  • Laatst online: 28-03 00:05

DJH

Op dinsdag 12 juni 2001 02:02 schreef Zemanova het volgende:
Hoelang doet een tweaker gemiddeld met Windows??
Dit topic is lachen. De uptime van linux is van menig NOSser hier meer dan de levensduur van de gemiddelde windows installatie.
Hoe kan dat denk je? Met windows wordt er over het algemeen veel meer proggies gedownload en geistalleerd. Naderhand vern**ken die je systeem. Met linux ligt dat anders, daar is minder voor te krijgen en minder eenvoudig te installeren. Als je windows op een client op kantoor gebruikt en je werkt er 'normaal' mee, kan ie LANG mee.

• jep

jep

Op woensdag 13 juni 2001 23:05 schreef GangstahX het volgende:
ik heb linux ook gehad, maar ik vind dat het zwaar zuigt (niet dat ik het niet snapte ofzo). Geef mij windows 2000 maar. Waarom moeilijk als het makkelijk kan? Als server kan linux er op door, maar op een client? heahahahehhah NOT
Bedankt voor je uitermate intelligente bijdrage..

Verwijderd

Op woensdag 13 juni 2001 23:04 schreef zomer het volgende:
trouwens, ik merk ook een hoop 'tegenstand zonder reden' Op mn werk bijvoorbeeld. Mensen die het niet eens kennen en toch tegen zijn. Niet dat ze het zo duidelijk zeggen, ze gaan gewoon nergens op in.
Er is daar zelfs een speciaal woord voor uit het management-vak-jargon (ik weet het helaas niet meer). Veel mensen zijn gewoon overal op tegen en willen dat alles altijd hetzelfde blijft.

Het komt ook door gebrek aan inzicht en kennis. Mensen redeneren: windows wordt door iedereen gebruikt, dus is het het beste OS. :P Tja..

En tux heeft idd een hoog knuffelgehalte hoewel hij ook wel eens met een mega-gun rondloopt :P

• jep

jep

Op woensdag 13 juni 2001 23:09 schreef GangstahX het volgende:

[..]

Hoe kan dat denk je? Met windows wordt er over het algemeen veel meer proggies gedownload en geistalleerd. Naderhand vern**ken die je systeem. Met linux ligt dat anders, daar is minder voor te krijgen en minder eenvoudig te installeren. Als je windows op een client op kantoor gebruikt en je werkt er 'normaal' mee, kan ie LANG mee.
Niet zo lang als een Linux systeem als je hem heavy gebruikt (dus niet eens normaal).

Verwijderd

Wine is nog alfa, het zal ongetwijveld beter worden. Ik hoop dat het snel af is
Dan mag je gerust nog 100 jaar wachten.
Ten eerste is linux software (wine reken ik voor het gemak ff bij linux) over het algemeen nooit af (persoonlijke ervaring met projecten, er is altijd wel iets te vernieuwen).
Ten tweede is een compatibility layer (GEEN emulator!!!) zo'n complex iets, dat kan bijna niet perfect zijn. Temeer omdat NT, win9x/ME, XP en 2k allemaal ook kleine verschillen hebben...

Maar goed, over tien jaar vraagt iedereen zich af waarom we ooit betaalden voor software in het algemeen en voor wincrap in het bijzonder. :o

En dan hebben we wine ondanks al het mooie werk van de developers niet meer nodig. ;)

Verwijderd

Op woensdag 13 juni 2001 23:09 schreef GangstahX het volgende:
bla bla bla
zeer intelligente opmerking. Ik zal direct weer windows installeren.

Ik installeer dagelijks updates en ik test vaak software. Veel NOSser doen dat en draaien ook nog eens veel beta software. En toch blijf linux stabiel, snel en schoon.

Verwijderd

Op woensdag 13 juni 2001 23:28 schreef beelzebubu het volgende:
Dan mag je gerust nog 100 jaar wachten.
Onder "af" versta ik bruikbaar voor thuis
Ten eerste is linux software over het algemeen nooit af
Dat geldt voor alle software. Alleen wordt er bij commerciele bedrijven gewoon "FINAL" op gedrukt.
kan bijna niet perfect zijn. Temeer omdat NT, win9x/ME, XP en 2k allemaal ook kleine verschillen hebben...
en DUS hoeft wine ook niet perfect te zijn. NT win9x/ME XP en 2k hebben ook verschillen. Het hoeft alleen maar bruikbaar te zijn.
En dan hebben we wine ondanks al het mooie werk van de developers niet meer nodig. ;)
wine is handig zolang er veel win32 only programma's zijn. En het is natuurlijk handig om programma's te porten naar linux (en daar hoeft het helemaal niet "af" voor te zijn, omdat de source aangepast kan worden)

• RG

RG

Lambda

Op woensdag 13 juni 2001 23:05 schreef GangstahX het volgende:
Omdat Windows 2000 dik veel geld kost en ik wet dat jij dat er niet voor betaald hebt. Waarom zeer duur als het gratis kan? Wat wil je nu met Windows dat je met Linux niet kunt (afgezien van de professionele apps, maar die kan ik andersom ook wel opnoemen).
Over WINE: als het werkt is het inderdaad maar een tijdelijk project. Strax heeft iedereen Linux native code en dan kun je WINE wel weggooien. Trouwens WINE is wel een emulator: een HLE dacht ik. Die emuleert de software (ofwel realtime ofwel door hercompilatie) en niet de hardware. Software emulatie is veel moeilijker, maar ook veel sneller.

• Aaargh!
  • Laatst online: 10-08 10:22

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Op donderdag 14 juni 2001 00:54 schreef Groot-Moefti het volgende:
Trouwens WINE is wel een emulator: een HLE dacht ik. Die emuleert de software (ofwel realtime ofwel door hercompilatie) en niet de hardware. Software emulatie is veel moeilijker, maar ook veel sneller.
WINE is geen emulator, WINE is een alternatieve implementatie van de Win32 API.

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

Verwijderd

Op woensdag 13 juni 2001 11:09 schreef Groot-Moefti het volgende:

Die heeft ie van mij ;) Maar het is wel zo. Die neptweakers die denken dat ze het systeem helemaal kennen omdat ze een register editor hebben en wat met rechten kunnen klooien. Daarnaast heb je nog een stel van die wannabees die denk dat ze een of andere server kunnen opzetten met Windows met een IIS ofzo die ze weer ergens op warez.com hebben gedownload. Al die wannabees denken dat ze slim zijn, maar in feite weten die niks. Zij zullen dus ook niks met Linux kunnen. 2 mensen aan wie ik Slackware heb gegeven zijn er reuse enthousiast over. Maar een andere "neptweaker" snapt er de ballen van.
En gelijk heb je. Je bent pas een tweaker als je met behulp van een beetje manual en een beetje hulp van buitenaf (mensen dus) iets op poten ken zetten ook al weet je er niets van af (daarna dus wel).

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:12
Op zondag 10 juni 2001 22:22 schreef eatmyshorts het volgende:
Wat ik me afvraag is: Wie gebruikt er nou werkelijk Linux ipv Windows of iets anders.

[...]

Dus wie gebruikt het daadwerkelijk, wat doe je dan zoal op je PC, hoezo gebruik je Linux en hoe bevalt het?
Ja, ik dus bijvoorbeeld.

Op mijn werk: voor het bedrijf scheelt het een hoop geld (licensiekosten windows, ik zal je de berekeningen besparen), en ik heb het liever dan Windows (en andere mensen die daar werken idem).
Daar gebruik ik het om te programmeren (o.a. Java), te internetten, mailen, browsen, documentatie schrijven, kortom de gebruikelijk zooi die je bij het software schrijven tegenkomt.

Thuis gebruik ik het als webserver (+PHP+Postgres), fileserver (SMB), ftp-server, Desktop klooiprojecten (KDE 2.X), programmeren (java, C), internetten, mailen, irc-en, nieuwsgroepen. Op een andere (oude) computer als firewall/IP Masquerading.

Dus dat is op 3 plekken waar ik het serieus gebruik.

Daarnaast gebruik ik nog Win2K op een andere computer omdat Word toch wel vrij handig is (en soms Excel)), en voor een beetje gamen af en toe :)

Bevalt het: ja prima, anders had ik het er al wel weer afgegooid hoor!

Waarom: alles legaal 'vrij'+gratis beschikbaar, je kunt er zelf een beetje mee pielen (wel eens leuk op een regenachtige zondagmiddag >:)), fijne werkomgeving om in te programmeren/klooien, niet afhankelijk van de laatste klerezooi die M$ nou weer heeft bedacht (Hailstorm, MSN bij Outlook in, Smart tags, OK het kan allemaal uit, maar toch!)

• Wilke
Oh, en nog een paar dingen vergeten te noemen:

- Shell scripting waar je ook iets mee KUNT, in tegenstelling tot onder Windows (welke versie dan ook)
- Omdat het op afstand extreem makkelijk te bedienen is, ook in tegenstelling tot Windows.

Slome verbinding -> SSH of telnet. Win2K heeft ook een telnet, yeah whatever, daar kun je bijna niks mee via de cmdline en bovendien gebruiken ze een niet-standaard inlog-method :(
Snelle verbinding -> X-windows (bv. met X-win32). Kan ik ook vanaf de universiteit of vanaf m'n ouders (met ISDN) gewoon bij m'n eigen computer (kabelmodem).

Ja, voor windows heb je PC Anywhere of WinVNC maar dat is dus echt definitely niet hetzelfde...het is niet eens vergelijkbaar (zelfs niet over een 10 MBit verbinding)

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op donderdag 14 juni 2001 02:50 schreef Wilke het volgende:
Ja, voor windows heb je PC Anywhere of WinVNC maar dat is dus echt definitely niet hetzelfde...het is niet eens vergelijkbaar (zelfs niet over een 10 MBit verbinding)
Ik gebruik VNC vrij veel, en dat werkt best acceptabel.
Zeker als je de tightvnc encoder erbij hebt...
20KB/s aan data vindt ik niet veel, en das bij een 1024x768x16 desktop, met gewone compressie!

Verwijderd

En gelijk heb je. Je bent pas een tweaker als je met behulp van een beetje manual en een beetje hulp van buitenaf (mensen dus) iets op poten ken zetten ook al weet je er niets van af (daarna dus wel).
Mwah...

Het is natuurlijk heel wat als je een linux systeem goed kan opzetten, als je een beetje moeite neemt om te lezen enzo, niet meteen de echte genieen vaagt om jouw systeem in elkaar te prutsen.... Maar toch steekt me iets.... Passiviteit ofzo

Is het niet nog veel beter als jij zelf hier een bijdrage aan levert? Ik bedoel dus dat je bijvoorbeeld zelf opensource software gaat schrijven of op een andere manier "een bijdrage aan dit mega-project probeert te leveren" (HOWTOs/docs schrijven, hulp aan newbies geven, bedenk zelf iets).

Dat is mijns inziens 'the real spirit'.

Maarja dan wordt het wel weer errug off-topic >:)

Anywayz, ik ben het wel met je eens, als je crackz kan vinden en downloaden en tienmaal op het OK-knopje kan drukken en zelf een installatie-path kan opgeven dan ben je nog lang geen echte tweaker. Dat kan een kat ook als ie per ongeluk over het toetsenbord loopt.
Een echte tweaker kan ECHT iets.

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Op woensdag 13 juni 2001 23:20 schreef Zemanova het volgende:

[..]

Er is daar zelfs een speciaal woord voor uit het management-vak-jargon (ik weet het helaas niet meer). Veel mensen zijn gewoon overal op tegen en willen dat alles altijd hetzelfde blijft.

Het komt ook door gebrek aan inzicht en kennis. Mensen redeneren: windows wordt door iedereen gebruikt, dus is het het beste OS. :P Tja..

En tux heeft idd een hoog knuffelgehalte hoewel hij ook wel eens met een mega-gun rondloopt :P
Ik heb hier een grote knuffeltux op mn monitor staan :) (sorry, vrouwen zijn daar nou eenmaal vatbaar voor :) )

Op mn vorige project zeiden ze al snel, ja jij met je linux, terwijl ik er niks over zei eigenlijk.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-08 00:19
Op zondag 10 juni 2001 22:22 schreef eatmyshorts het volgende:
Wat ik me afvraag is: Wie gebruikt er nou werkelijk Linux ipv Windows of iets anders.

Ik bedoel veel mensen zeggen Linux roeleert en het is megastabiel, maar enorm veel mensen die dit zeggen gebruiken gewoon Windows en doen gewoon een beetje interessant.

Dus wie gebruikt het daadwerkelijk, wat doe je dan zoal op je PC, hoezo gebruik je Linux en hoe bevalt het?
Ik niet, als ik thuis kom van m'n werk wil ik simpel click-er-die-clack bezig gaan en de meest gebruikte applicaties kunnen draaien. Op m'n werk ben ik de hele dag met Sun Solaris bezig, Unix/Linux is magnifiek voor een server, maar voor een desktop/workstation systeem zweer ik bij W2K. Wil binnenkort een servertje bouwen, daar komt dus wel Linux op.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Ik heb hier een grote knuffeltux op mn monitor staan (sorry, vrouwen zijn daar nou eenmaal vatbaar voor)
Haha, helemaal mee eens (ik heb er ook zo eentje) :9~

Ik heb besloten een vriendin er ook maar eentje te geven want ze zat aldoor de hele avond met de mijne op schoot ;)

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-07 21:13

Servowire

prutser:~#

Jongens wat zijn jullie DOM ;)
waar denk je dat WINE voor staat

Wine Is Not an Emulator
W----I--N------E

Do'h

met papier mache kun je alles maken!!

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Euh, jah... dat klopt... dus...? :?

• jep

jep

HEE! Dat wisten we nog niet ;)

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:10

Sjonny

Fratser

goed .. zal ook nog maar ff fijn meedoen ..
Thuis doe ik alles met linux .. helemaal briljant dat os. Merk veel verschil met windows, zelfs dat w2k memory management nog steeds niet is wat het wezen moet (laptop van werk w2k).. op linux nooit swap of anders niet meer dan een paar Mb.
Netwerk is ook sneller, files copyen met samba en w98 gaat met 400-700 Kb/s en ftp met 800-1100 (10Mbit netwerk dus).
Pan rocked om nntp te lezen. Veel beter dan crappy Forte Agent. Allebei nog last van memory leaks (Pan wordt gauw 60Mb of meer) maar verder niet irritant dat het veel is. Agent ragt die hdd nog es aan gort met al dat geratel.
Alleen me TNT2 en ALi chipset combo is zo crap als het maar zijn kan, maar daar kan ik dan fijn nvidia de schuld van geven :) Dus voor spellen nog wel w98, maar dat is bij iedereen haast wel zo.
Linux is ook veel fijner om mee te internetten. Maar da's misschien maar wat je gewent bent.
En dat ge-ouwehoer dat er meer windows programma's zijn die beter zijn: f*ck dat. Die mensen moeten eens op freshmeat rond kijken.. Nog wel gigantisch veel in development, en steeds iemand die denkt dat ie het beter kan en overnieuw begint met een zelfde soort project. Wel minder keus onder windows van zelfde soort programma's, maar iedereen gebruikt toch altijd het meest doorwikkelde programma, en blijft er maar 1 keus over..
Multi media is ook minder onder linux, maar dat gebruik ik toch niet. Ik kan films kijken, alle soorten muziek luisteren, en ik vindt het allang best.
En het voordeel dat je in linux fijn een proces in de achtergrond kan flikkeren en daarna kan uitloggen is ook prettig ... zo irritant op windows dat je "er bij moet blijven". En alles kan ook vanaf een prompt, helemaal briljant ... gezeik met die grafische gedoe. Noem me maar ouderwets, maar af en toe gaat het veel sneller met een simple commandotje dan je eerst helemaal suf klikken. Linux heb gewoon allebei de mogelijk heden zodat iedereen fijn het zijne kan doen wat ie fijn vindt.
Just my $2 (na zo'n verhaal is de prijs omhoog geschoten ;) )

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

• GiLuX
  • Laatst online: 12-11-2025
WINE... dat kan bijna niet perfect zijn. Temeer omdat NT, win9x/ME, XP en 2k allemaal ook kleine verschillen hebben...
oh ja???
wine --winver Version to imitate (win95,nt40,win31,nt2k,win98,nt351,win30,win20)

"I disagree with what you are saying, but I will defend to the death your right to say it." -- not clear who

• NiPeng
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

NiPeng

I am the slime

Op dit moment gebruik ik alleen maar linux.
Een RH 7.1 Bak als workstation (lekker makkelijk) en een Debian 2.2 bak als firewall/server.

Ik kan hiermee alles doen wat ik wil.
Server: Moz9.1/Opera/NS4.7
CDfikken: X-cdroast/gnometoast met mijn externe usbbrander.
Word: Abiword
Excel: gnummeric
Graphics: gimp
Downloader: D4X (downloader for X)
Newsgroepen: pan
Mail: mailclient van Moz9.1
Archivers: gzip/bzip/rar (rar voornamelijk om met windowsgebruikers uit te wisselen)
Filemanager:shell of mc (mc is top)
Mp3player:xmms
Cdripper:grip
ftpproggie: ftp op cmdline/gftp/ftp functie van mc
irc:xchat
Dvdplayer:xine of oms

Games speel ik niet zoveel maar star&warcraft draaien redelijk onder wine.
Ik heb nog windows om via netmeeting met mijn schoonouders te kunnen ouwehoeren (webcam niet 100% goed ondersteund |:( ) en daarnaast heb ik geen goed netmeeting proggie gevonden voor linux.

Verder ben ik reuze tevreden. Behalve over de dvd performance (brakke videokaart). Maar dat ga ik nog "tweaken".
Doe gewoon alles onder linux :P

Some people like cupcakes better, I for one care less for them.

• RG

RG

Lambda

Ook iets wat Windows absoluut niet heeft: een client-server cd brandkit. Gebruikers van het hele netwerk kunnen via een Java Applet (of via PHP gewoon) cd's branden over het netwerk. Dat is toch weer echt superhandig! Binnenkort gaan we dat eens testen want misschien is het wel een handig idee voor school :)

En zo zijn er nog tig voorbeelden van hele handige spullekes die Linux heeft en Windows niet :) Vooral server stuff, maar dat is ook de belangrijkste doelgroep van Linux.

• backupdevice
  • Laatst online: 21:20

backupdevice

No Risk , Full Push

Ben op dit moment Mandrake aan het downloaden, wil het wel een proberen. Gebruik al een jaar Windows 2000. Ben ik zeer tevreden over. Maar ik wil wel eens weten hoe Mandrake is.

Misschien ga ik dan ook 100% over op Linux

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Verwijderd

Heb sinds eergister RH 7.1 draaien op een andere bak, en dat moet dalijk een keer een server worden, maar heb nog niet veel tijd gehad, tot nu toe: TOPPIE :)

• sjaak
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-08 19:48

sjaak

un giorno credi

Ik heb Redhat 7 draaien (ClarkConnect Distr.) als server/gateway en draait lekker. Geen gezeur, en bij deze distributie hoef je alleen je dns op te geven, het ondersteund PPPoE en is binnen kwartiertje gebruiksklaar, zonder te hoeven prutsen met instellingen, en zit goed dichtgespijkerd. :)

http://www.clarkconnect.org

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
In de meeste gevallen gebruik ik Linux.

Waarvoor? Met name programmeren.
Ik ben bezig aan een adventure-game, en die zal onder Linux gaan draaien :)
Linux programmeren kan met GPL-tools, en ik vind het stukken gemakkelijker als Windows-programmeren.

• Pc123
  • Laatst online: 14-08 16:09
Ik gebruik regelmatig Linux, maar ook nog vaak Win2k, omdat ik Windows programma's programmeer :)

• odysseus
  • Laatst online: 12-08 21:37

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op dinsdag 12 juni 2001 00:37 schreef Agijsbro het volgende:

[..]

Sja.. en hoe zit dat met Webdesign (met hoofdletter W)? Bitmap bewerking, vector graphics, Flash, dreamweaver, VNC, excel, Matrox Dualhead, audiogalaxy, games, Lifetec tekentablet, etc, etc. :?

Volgens mij ben ik nog niet klaar voor Linux of Linux nog niet klaar voor mij.. :P
Webdesign: Quanta+ en vele andere programma's
Bitmap bewerking: GIMP
Vector graphics: bij Koffice zit geloof ik een vector-programma...maar vooruit, hier heb je een puntje.
Excel: StarOffice, OpenOffice, WP
Matrox Dualhead: kun je inschakelen in kernel 2.4, zit onder een van de laaste menuopties in menuconfig of xconfig. Heb ik nog nooit getest, maar als iemand me zo'n kaart kan bezorgen wil ik dat wel doen >:)
Audiogalaxy: had dat niet ergens een webfrontend? En anders draait dat zonder problemen onder Wine, het is toch niet echt een enorm programma, dus dat moet wel lukken.
Games: hangt er maar vanaf wat je speelt. Tribes2, UT en Quake3 zul je onder linux ook wel aan de praat krijgen...en andere spellen misschien ook wel. Ben zelf geen spellenfreak, maar kijk eens op www.winehq.com zou ik zeggen.
Lifetec tekentablet: Ook geen ervaring mee, maar weet wel dat er in GIMP ergens ondersteuning voor was. Vast wel iets over te vinden. En anders eens een mailtje naar Lifetec sturen.

Ik gebruik zelf linux nu al voor een paar jaar (begonnen bij RH 6.0 of 6.1) en ben er niet bij weg te slaan. Toen ik begon was ik 13 denk ik en ik heb het zonder onoverkomelijke problemen kunnen leren. Dan moet het de gemiddelde tweaker toch ook lukken...
Ik draai nu al een jaartje Debian: ik heb het een keer geinstalleerd en nooit meer iets anders bekeken:
apt-get update; apt-get upgrade
en je systeem is weer up-to-date. Dat kun je van windows niet verwachten.
Zelf gebruik ik mijn pc vooral om wat te browsen, iets te programmeren, van alles experimenteren en om al mijn schoolwerkstukken te maken. Browsen gaat prima met Konqueror of Mozilla (lynx onder console), programmeren kan met (X)emacs, KDevelop of een van de honderd andere programma's en mijn schoolwerkstukken maak ik met (k)lyx. Werkt fantastisch, het gaat sneller dan iets maken met Word en ziet er prima uit.
Voor iedereen die zegt dat Linux uitgebreidere office-tools nodig heeft, dit is de oplossing die ik gebruik voor school (4 VWO):
1) Mocht je met iemand samenwerken, vraag dan of die zijn tekst in txt-formaat of gewoon inline in een mailtje aan je doorstuurt.
2) Schrijf je eigen tekst met (k)lyx. Enkele sneltoetsen leren is bijzonder handig.
3) Export -> PostScript
4) Vanaf de command-line: ps2pdf werkstuk.ps werkstuk.pdf
5) Print het geheel uit.

Ik maak er zelf nog pdf van omdat de printer op de windows-machine van mijn vader is aangesloten, maar als je zelf kunt printen is zelfs dat overbodig. En al die leraren vinden dat het er zo goed uitziet...ik zou niet meer terug naar windows kunnen denk ik.

* odysseus bespaart de rest verhalen over stabiliteit (pas 2 keer een crash gehad sinds ik linux gebruik, en ik heb de meeste 2.4-testkernels toch wel gedraaid), GNU/OSS/FS (zie Debian manifest en de GNU/GPL), mogelijkheid tot aanpassen (lees de rest van deze thread) en kosten.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• RG

RG

Lambda

Wat zeurt iedereen hier toch over vectortekenprogramma's? Ooit wele ens van Corel Draw gehoord? Een van de beste programma's op zijn gebied en dus ook voor Linux, zonder WINE. Ja ze hebben het wel mbv WINE gecompileerd, maar je hebt het niet nodig.

Programmeren in Linux gaat fantastisch. Zelf vind ik "jed" wel een gaaf programma om wat te editen. Maar er zijn zat van die tools.

• Kettrick
  • Laatst online: 23:13

Kettrick

Rantmeister!

Op zondag 17 juni 2001 11:30 schreef svdmeer het volgende:
In de meeste gevallen gebruik ik Linux.

Waarvoor? Met name programmeren.
Ik ben bezig aan een adventure-game, en die zal onder Linux gaan draaien :)
Linux programmeren kan met GPL-tools, en ik vind het stukken gemakkelijker als Windows-programmeren.
Dan klopt je icon ook niet helemaal :?

Verwijderd

Debian, enlightenment, dualhead (17" en 21") onder 2.2. Alleen m'n printjes vallen nog een beetje tegen (de rendering van kleur naar z/w).

De belangrijkste reden om om te gaan:
-ik ga niet mijn hele leven windows gebruiken... daar is het te brak voor
-beter nu dan later

Verwijderd

Op zondag 17 juni 2001 14:33 schreef CBravo het volgende:
Debian, enlightenment, dualhead (17" en 21") onder 2.2. Alleen m'n printjes vallen nog een beetje tegen (de rendering van kleur naar z/w).

De belangrijkste reden om om te gaan:
-ik ga niet mijn hele leven windows gebruiken... daar is het te brak voor
-beter nu dan later
Serieus? :?

Hoe doe je dat dan met de nieuwste software? Die draait daar echt niet onder... :(
Met Bluefish bijvoorbeeld, stable is ie bij 0.3.5, maar daar is nog geen normale syntax highlighting voor te fixen. De maker is al bij 0.6.1 en die werkt echt wel kewl. Echter installeer je die onder Debian 2.2 (potato) dan begint ie te zeiken dat ie allemaal packages niet heeft. En das niet alleen met Bluefish, met alle relaxedte 'nieuwere' software... |:(

• dextertje
  • Laatst online: 12-08 13:18
Ik gebruik Linux als server, maar af en toe ook voor op de desktop. Om mp3's af te spelen, af en toe om te surfen (meestal vind ik dat echter iets prettiger onder Windows), om snel m'n mail vanaf de commandline te lezen, om te icq-en ('Hee, ik kreeg net een berichtje: sta op jouw icq-lijst, maar ik heb je geen toestemming gegeven. :? ' >:) ). Voor videobewerking/compressie/afspelen gebruik ik windows.

• balk
  • Laatst online: 14-08 16:06
Dan moet je woody (testing) gaan draaien. Maar dat ben je al aan het doen, te lezen in het dist-upgrade topic :)

Potato is wat conservatief maar alle pakketjes zijn wel goed op elkaar afgestemd. Ik heb geen bluefish draaien maar wel testing en ik heb nog nooit rare dingen meegemaakt vanwege 'testing'.

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Tja, maar daar is wel wat op te vinden. Dan installeer je gewoon wat 'unstable' of 'testing' packages en/of compile je dat programma zelf, desnoods met dpkg-buildpackage. Licq 1.0.3 draait bv ook niet 'gewoon' op potato, maar die draai ik ook. Be creative :)

Ah, balluk was me voor ;)

• dextertje
  • Laatst online: 12-08 13:18
Op vrijdag 15 juni 2001 10:24 schreef Sjonny het volgende:
En het voordeel dat je in linux fijn een proces in de achtergrond kan flikkeren en daarna kan uitloggen is ook prettig ... zo irritant op windows dat je "er bij moet blijven".
Hoe doe je dat precies? Als ik uitlog terwijl ik een progje met & heb opgestart, dan hangt het van het progje af of het blijft draaien of dat het er ook mee ophoudt...

• Wirf
  • Laatst online: 13-08 20:33
Op zondag 17 juni 2001 20:51 schreef dextertje het volgende:

[..]

Hoe doe je dat precies? Als ik uitlog terwijl ik een progje met & heb opgestart, dan hangt het van het progje af of het blijft draaien of dat het er ook mee ophoudt...
nohup programma &

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
damn... dubbelpost

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op donderdag 14 juni 2001 02:24 schreef ketjap het volgende:

[..]

inderdaad... ik wist eigenlijk weinig van linux af had wel eens mandrake gedraaid, maarja... :P

toen ging ik een paar klasgenoten meehelpen een server op te zetten (apache, php & mysql running on slackware 7.1)... eerst de hardware bij elkaar zoeken en in elkaar zetten (kon ik al), vervolgens een beetje meegekeken hoe je slackware moest installeren, en allemaal basis-dingetjes geleerd (compilen enzo). toen hebben we ook even een guide geschreven voor onze systeembeheerder, en met een hoop eigen kennis, en een beetje help van de guide heb ik thuis ook maar even een server gebouwd. draait allemaal perfect, en ik leer nog steeds bij (man pages zijn leerzaam :) )

STUDIEHUIS RULES!

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

• imdos
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Server Slackware 7.1
Client Win98se/Slackware 7.1

maar door te weinig tijd komt/zusjes ouders etc. draai ik alleen win98 :(

Als die Slackware 7.2/8.0 uitkomt ga ik wel kijken of ik definitief kan overstappen ( ja, een iso is veel makkelijker :P )

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Verwijderd

Linux Myths and Mythconceptions 101

http://aboutlinux.com/art_linmyth101_a.html
"Linux not a major threat on the desktop ... or server"

David currently has a point about the desktop; I would say that Linux is
now a credible threat, but not yet an immediately major threat to
Microsoft.

To become an immediate, major threat, would take some major
blunders on the part of Microsoft such as:

switching to monthly rental of software
not supporting open standards such as MP3
trying to force node (hardware) locked licenses on consumers
claiming ownership of users e-mail contents (then retracting it)

Ummm... wait a second... of those seem awfully familiar...
:)

• Firefox
  • Laatst online: 08-09-2024

Firefox

Een Vurig Vosje

Ik weet - bij benadering - hoe Linux werkt.
Ik heb mijn eigen server, Slack Current, en ik ben er zeer tevreden mee. Tis snel, geen geheugen verslindende GUI...

Maar het is niet makkelijk. Overal je eigen scriptjes voor schrijven, zelden een fatsoenlijk standaard script, en veilig? My ass! Als je niet bij blijft met de updates, geen goeie firewall hebt runnen, en niet genoeg verstand hebt van wat je aan het doen bent, dan is een Linux bak net zo lek, en op dat moment voor de beveiligingen van andere systemen nog _VEEL_ gevaarlijker, Juist omdat je er zoveel mee kan.

Veiligheid is niet aan het OS, maar aan de Beheerder die het systeem onderhoud pleegt.

Mijn videokaart is ondersteund door Linux/XFree4, Mijn SBLive ook, En ook mijn SCSI contoller doet het prima.

Maar mijn Flashcard reader kan ik vergeten, mijn Promise Raid controller is een ramp, mijn 3com webcam wordt niet herkend, etc...

Halflife kan ik onder Linux niet spelen, Emperor is kansloos, Unreal T. Implementatie ronduit brak. Mijn werk station moet in een uurtje met alle CD's klaar liggend van scratch kunnen worden geinstalleerd, zodanig dat al mijn instellingen terug zijn, en alles weer werkt zodat ik weer verder kan met waar ik mee bezig ben. Werkstation is om mee te werken, te spelen, niet om uren mee te moeten prutsen voordat het weer naar behoren werkt. (met alle toeters en bellen, beveiligd zoals het moet)

Better to have loved and lost then never loved at all... yeah right.

• Wilke
Op donderdag 14 juni 2001 02:56 schreef ACM het volgende:

[..]

Ik gebruik VNC vrij veel, en dat werkt best acceptabel.
Zeker als je de tightvnc encoder erbij hebt...
20KB/s aan data vindt ik niet veel, en das bij een 1024x768x16 desktop, met gewone compressie!
Yep, VNC werkt inderdaad 'best acceptabel' maar je kunt gewoon ontzettend duidelijk merken dat Windows er oorspronkelijk niet voor gemaakt is - in tegenstelling tot X-windows dat op deze manier is ontworpen.

Nu schijnt het dat er ook X-servers zijn voor Windows (?), daar zou ik nog eens naar moeten kijken misschien....

Btw. wat betreft bandbreedte - die twee computers staan naast elkaar en zijn verbonden met 10 MBit Ethernet (okee, geen 100 MBit, maar je kunt niet alles hebben). Dus dat zal het probleem niet zijn!

Win2K->Linux X-Windows werkt perfect (dat gebruik ik dus bijna altijd), maar ik heb voor de grap een keer Linux->Win2K geprobeerd met WinVNC, en dat werkt echt bagger (in vergelijking)

Overigens is WinVNC wel ideaal om computers bij ouders e.d. op afstand te configgen als er weer eens iets mis gaat enzo >:)

• RG

RG

Lambda

Op maandag 18 juni 2001 14:33 schreef Firefox het volgende:
Maar het is niet makkelijk. Overal je eigen scriptjes voor schrijven, zelden een fatsoenlijk standaard script, en veilig? My ass! Als je niet bij blijft met de updates, geen goeie firewall hebt runnen, en niet genoeg verstand hebt van wat je aan het doen bent, dan is een Linux bak net zo lek, en op dat moment voor de beveiligingen van andere systemen nog _VEEL_ gevaarlijker, Juist omdat je er zoveel mee kan.
Veiligheid is niet aan het OS, maar aan de Beheerder die het systeem onderhoud pleegt.
Ja daarom zijn Windows bakken over het algemeen enorm slecht beveiligd... En dat over die scripts snap ik niet. Ik heb volgens mij geen scripts hoeven maken op mijn server behalve die voor de firewall (maar das logisch). Voor Apache, MySQl, PHP, BIND, ProFTPD en Samba kun je de standaard scripten pakken en die iets aanpassen naar hoe je het zelf wilt hebben.[quote]
Mijn videokaart is ondersteund door Linux/XFree4, Mijn SBLive ook, En ook mijn SCSI contoller doet het prima.
Maar mijn Flashcard reader kan ik vergeten, mijn Promise Raid controller is een ramp, mijn 3com webcam wordt niet herkend, etc...

Halflife kan ik onder Linux niet spelen, Emperor is kansloos, Unreal T. Implementatie ronduit brak.
ja dat is geen probleem van Linux, maar gewoon van stomme hard en software fabriekanten. Altijd maar schreeuwen dat Linux slecht is omdat ie iets niet ondersteund. Ga aub de fabriekanten eens onder de kont schoppen, die houden alles geheim. Reverse Enginering is ook niet leuk hoor.
Trouwens de Linux port van UT is veel beter. Ik heb nu S3TC textures in Linux en dat heeft Windows niet. Bovendien lopt het een stuk sneller. Ook hier geld dat je waarschijnlijk slechte drivers hebt, omdat de fabriekanten niet willen meewerken.
Mijn werk station moet in een uurtje met alle CD's klaar liggend van scratch kunnen worden geinstalleerd, zodanig dat al mijn instellingen terug zijn, en alles weer werkt zodat ik weer verder kan met waar ik mee bezig ben. Werkstation is om mee te werken, te spelen, niet om uren mee te moeten prutsen voordat het weer naar behoren werkt. (met alle toeters en bellen, beveiligd zoals het moet)
Ej ja en? Je hoeft Linux echt niet vaak opnieuw te installeren ofzo. Als ik ergens mee moet prutsen totdat het werkt dan is het Windows wel. Oneindig veel hokjes aanklikken en uiteindelijk nog niks vor elkaar krijgen. En als je een probleem hebt dan is de enige oplossing de resetknop, want een fatsoenlijk taakoverzicht bijvorbeeld kan er weer niet vanaf... Nee, problemen met Linux oplossen gaat veel sneller!

• blouweKip
Mijn werk station moet in een uurtje met alle CD's klaar liggend van scratch kunnen worden geinstalleerd, zodanig dat al mijn instellingen terug zijn, en alles weer werkt zodat ik weer verder kan met waar ik mee
bezig ben.
he, dat heb ik ook....oh shit, das met linux ;)

Sterker nog, in minder dan een uur heb ik een goede distro (vul zelf maar in) op mn pc, volledig werkend (drivers e.d.) en met een berg software waar je u (of jij) tegen zegt en hij is "out-of-the-box" ook nog eens veiliger en sneller dan windows (vul maar in welke)

Verwijderd

Nou ik ben maar van linux afgestapt naar FREEBSD!!

Linux is een tering zooi geworden met al die distributies, FreeBSD is sneller, stabieler 100% compatible met linux en gewoon gruwelijk.

Op m'n werk draaien we heel veel debian, maar we zijn nu gewoon alles naar FreeBSD aan het upgraden.

• Wilke
Op dinsdag 19 juni 2001 00:08 schreef wizardxx het volgende:
Nou ik ben maar van linux afgestapt naar FREEBSD!!

Linux is een tering zooi geworden met al die distributies, FreeBSD is sneller, stabieler 100% compatible met linux en gewoon gruwelijk.

Op m'n werk draaien we heel veel debian, maar we zijn nu gewoon alles naar FreeBSD aan het upgraden.
Hmm, even een paar puntjes: je hebt gelijk, FreeBSD is veel netter qua structuur en (centraler) onderhoud - dus nog stabieler dan Linux (erg handig voor kritische servers e.d.).

Maar een paar andere dingen die je noemt, tja...'Linux is een zooi met al die distro's' - net alsof iemand je verplicht om
a. uberhaupt een distro te gebruiken
b. je verplicht om meerdere te gebruiken?

Je hebt overigens wel gelijk hoor - alleen er staat wel een trade-off tegenover: minder hardware-ondersteuning (en dan klagen mensen al over Linux!), minder up-to-date drivers (dus soms minder snel), minder software - dit vooral op het grafische/multimedia-vlak (videokaarten, geluid etc.) - qua netwerkperformance, stabiliteit en beveiliging is het echter onovertroffen.

Dus, dat is ook de reden dat ik FreeBSD gebruik als firewall/server, en Linux om lekker mee te kloten, beta-software op te gooien, software te ontwikkelen, te internetten enzovoorts.

Voordat ik nu de die-hard Linux-freaks over me heen krijg: ja, ook Linux kun je prima als server gebruiken, en ook Linux kun je prima beveiligen - het kost alleen wel wat meer moeite. En qua standaardisatie is FreeBSD wel fijner (neem alleen al de ports-collectie!)

• Aaargh!

Aaargh!

Op maandag 18 juni 2001 14:33 schreef Firefox het volgende: Mijn werk station moet in een uurtje met alle CD's klaar liggend van scratch kunnen worden geinstalleerd, zodanig dat al mijn instellingen terug zijn, en alles weer werkt zodat ik weer verder kan met waar ik mee bezig ben.
Linux hoef je niet elke 2 weken opnieuw te installeren zoals met windows. kijk eens hoeveel tijd dat scheelt :)
mijn systeem draait nu al 2 jaar zonder herinstall, ik zit er nu aan te denken om de boel opnieuw te installeren, niet omdat m'n oude install niet werkt, maar omdat ik graag debian wil draaien ipv SuSE.
deze update staat voor volgende week ofzo geplanned, dus niet *kut* het werkt niet , snel alles opnieuw installen, nee. ik kijk gewoon wanneer ik tijd heb en installeer dan rustig de boel opnieuw, en of ik dat nu volgende week doe of het nog 2 jaar uitstel, de boel blijft er vrolijk om doordraaien.

• RG

RG

Lambda

Op dinsdag 19 juni 2001 00:18 schreef Wilke het volgende:
Je hebt overigens wel gelijk hoor - alleen er staat wel een trade-off tegenover: minder hardware-ondersteuning (en dan klagen mensen al over Linux!), minder up-to-date drivers (dus soms minder snel), minder software - dit vooral op het grafische/multimedia-vlak (videokaarten, geluid etc.) - qua netwerkperformance, stabiliteit en beveiliging is het echter onovertroffen.
Dat blijkt dus helemaal niet wara te zijn. Als het er echt om hangt dan blijkt Linux zich veel beter staande te houden dan BSD en de performance blijft goed. Zie daardoor dit:
http://www.sysadminmag.com/articles/2001/0107/0107a/0107a.htm

Verwijderd

Op dinsdag 19 juni 2001 01:18 schreef Aaargh! het volgende:

[..]

Linux hoef je niet elke 2 weken opnieuw te installeren zoals met windows. kijk eens hoeveel tijd dat scheelt :)
mijn systeem draait nu al 2 jaar zonder herinstall, ik zit er nu aan te denken om de boel opnieuw te installeren, niet omdat m'n oude install niet werkt, maar omdat ik graag debian wil draaien ipv SuSE.
deze update staat voor volgende week ofzo geplanned, dus niet *kut* het werkt niet , snel alles opnieuw installen, nee. ik kijk gewoon wanneer ik tijd heb en installeer dan rustig de boel opnieuw, en of ik dat nu volgende week doe of het nog 2 jaar uitstel, de boel blijft er vrolijk om doordraaien.
Systeem wordt er niet langzamer van? Of doe je veel speeddisken ofzow? :?

Ik installeer allemaal van die onzin (vooral onder linux) om shit uit te proberen, dan wordt het vanzelf een grote bende! :(

• Aaargh!

Aaargh!

Op dinsdag 19 juni 2001 02:15 schreef Agijsbro het volgende:
Systeem wordt er niet langzamer van? Of doe je veel speeddisken ofzow? :?
nee, is niet echt nodig :)
Ik installeer allemaal van die onzin (vooral onder linux) om shit uit te proberen, dan wordt het vanzelf een grote bende! :(
ach, na 2 jaar prutsen (vooral in 't begin veel klooien) is het wel een beetje een rommeltje :) maar het draait allemaal nog prima en stabiel.

Verwijderd

Op dinsdag 19 juni 2001 00:08 schreef wizardxx het volgende:
Linux is een tering zooi geworden met al die distributies,
En als je FreeBSD nou eens zou zien als een linux distributie.

Wat ik wil zeggen is dat ik wat jij zegt over FreeBSD ik ook kan zeggen over slackware. FreeBSD verschilt dan ook minder met Mandrake dan win98 met NT3.5.

Dat er meerdere distro's zijn vind ik juist handig. Workstation != fileserver != gateway != Funstation.

Ik zie FreeBSD dus gewoon als een linuxdistro die technisch veel afwijkt van andere distro's, en als een distro die imho streeft naar het gebruik van een verkeerde licentie. GPL veel innovatiever.

[toevoeging]
Met innovatiever bedoel ik dat de GPL open source beschermt. De BSD licentie doet dat niet, waardoor commerciele bedrijven opensource onder de BSD licentie kunnen misbruiken. Bij GPL software wordt de 'openheid' beschermd, daardoor leidt het tot meer innovatie.

oh, ik heb nix tegen FreeBSD, NetBSD of OpenBSD. Zijn voor mij allemaal distro's net als Debian (hurd) Mandrake, Redhat Slackware etc..

• BrammeS
  • Laatst online: 13-08 20:47
Ik had jaren Linux gewoon voor de lol er op staan maar deed er niks mee. Maar de laatste tijd begin ik serieus meer dingen te doen met Linux. Er dolen zelfs al plannen in mn hoofd Windoos helemaal van deze bak af te gooien. Games speel ik eigenlijk niet meer dus daarvoor hoef ik windoos niet te draaien. En tux is idd schattig!!!

Advanced sheep-counting strategies

• Wilke
Op dinsdag 19 juni 2001 09:09 schreef Zemanova het volgende:

[..]

En als je FreeBSD nou eens zou zien als een linux distributie.

Wat ik wil zeggen is dat ik wat jij zegt over FreeBSD ik ook kan zeggen over slackware. FreeBSD verschilt dan ook minder met Mandrake dan win98 met NT3.5.

Dat er meerdere distro's zijn vind ik juist handig. Workstation != fileserver != gateway != Funstation.

Ik zie FreeBSD dus gewoon als een linuxdistro die technisch veel afwijkt van andere distro's, en als een distro die imho streeft naar het
gebruik van een verkeerde licentie. GPL is veel innovatiever.
Ohoh.....nu hoop ik voor jou dat hier geen fervente BSD-freaks langskomen. Het maakt mij zelf niet zoveel uit wat je er over zegt, maar er staan in bovenstaand stukje minstens 2 dingen die een ontzettende flame uit kunnen lokken van FreeBSD-freaks:

1. FreeBSD zien als een Linux-distributie
Alleen al het idee om FreeBSD zo te vergelijken met Linux, zal bij sommige mensen het bloed onder de nagels vandaan halen. FreeBSD en Linux hebben vrijwel niks met elkaar te maken. Ik durf te wedden dat FreeBSD en Linux (welke distro dan ook) intern minstens zoveel verschillen als Win9X van WinNT verschilt.
2. Gebruik van een 'verkeerde' licensie, het GPL is 'innovatiever' |:(
Kijk het maakt mij niet zoveel uit hoor, maar zoals je het hier stelt lok je dus gemakkelijk een ontzettende 'Welke license is de beste' flamewar uit.
BSD-style licenses hebben ook hun voordelen. Punt.

Dat er meerdere distro's zijn vind ik idd ook juist een voordeel. Echter, de opbouw van FreeBSD is netter dan die van Linux, zelfs vergeleken met mijn zelf-in-elkaar-geknutselde (op Slackware gebaseerde) Linux-systeempje. Dat geeft weliswaar niet (op Linux heb je dus ook meer up-to-date/beta-stage software, dus je kunt er lekkerder mee knutselen), maar het is wel zo.

• ProZa|IA
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-06-2005
Op dinsdag 19 juni 2001 09:17 schreef BrammeS het volgende:
Er dolen zelfs al plannen in mn hoofd Windoos helemaal van deze bak af te gooien. Games speel ik eigenlijk niet meer dus daarvoor hoef ik windoos niet te draaien. En tux is idd schattig!!!
Helemaal mee eens !!!
Ik heb die stap al genomen en zou nooit anders meer willen !!
Ik kan alles wat ik voorheen ook kon en nog meer ....
Ook ik ben geen gamer, dat zou denk ik de enige reden zijn waarom ik windows zou houden.
Voor mij nooit geen windows meer !

*nu nog iets vinden, behalve open office want dat is traag :( , dat goed met word documenten om kan gaan*

Why is called tourist season, if we can't shoot them ? specs

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Gaat Zemanova zich nu niet alleen tegen Windows keren, maar ook nog tegen BSD? ;)
Nah, ik snap je punt wel en je hebt ergens ook wel gelijk als je zegt dat FreeBSD veel op Linux lijkt, maar om nou de BSD licentie als 'verkeerd' te bestempelen gaat me toch iets te ver. Natuurlijk is het voor 'ons' veel leuker om met GPL dingetjes aan te rommelen, maar niet iedere developer kan het zich permitteren om zijn werk te GPL'en. Er kunnen ook andere redenen aan zitten trouwens. Ik ben voor mezelf bv. een forumpje aan het coden en ik sta er nu niet echt om te springen om dat ding straks te GPL'en. Maar goed, zoals Wilke al zegt: de BSD licentie heeft ook z'n voordelen. Wil natuurlijk niet zeggen dat ik niet liever GPL heb ;)
Als jij iets gaat maken, ben je er vrij in om voor GPL te kiezen hoor ;)

• ajvdvegt
  • Laatst online: 04-12-2025
Op zondag 17 juni 2001 14:11 schreef Groot-Moefti het volgende:
Wat zeurt iedereen hier toch over vectortekenprogramma's? Ooit wele ens van Corel Draw gehoord? Een van de beste programma's op zijn gebied en dus ook voor Linux, zonder WINE. Ja ze hebben het wel mbv WINE gecompileerd, maar je hebt het niet nodig.
Een programma wat qua functionaliteit sterk op Corel Draw lijkt, maar wel native-linux is, is sodipodi. Goed, de naam is wat belachelijk, maar ondanks dat het slechts versie 0.22 is, kan het echt schrikbarend veel. Zeker de moeite waard om even te bekijken! (en nee, ik heb het niet zelf geschreven, noch ken ik de auteurs ;))

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Dit topic is gesloten.