Gisternacht nog even een paar uur lopen spelen. Eerste indruk : Omgevingen zien er echt mooi uit, vooral in het bos s'nachts en alle bomen waaien mee met een harde wind, waarbij je niet alleen de bladeren ziet gaan, maar ook de dunnere boomstammen zelf. Stond ik toch echt wel met verwondering naar te kijkem hoe natuurlijk dat eruitzag. De characters zagen er in W2 al goed uit, maar in W3 nog zelfs wat beter, meer genuanceerdere gezichten en cloth/materiaal. Draait op zich prima op m'n setup (4.5 Ghz I7 16GB ram en 780 SC ACX met een fikse overclock)
Combat vind ik helaas op dit moment nog een achteruit gang op Witcher 2. Je hebt niet meer het systeem dat je een richting aanduid en je combo/attack verder kan laten doorvloeien naar een andere enemy on the fly. Terwijl dit zo`n beetje de standaard is na W2/Batman/Shadow of mordor etc. etc.
Alle leuke effecten zoals het grote hoeveelheid bloed spatters en ledematen die in het rond gingen zijn compleet weg nu. En dat terwijll ik decal & texture quality op ultra heb staan dus dat is het hem ook niet.
Combat is verder simplified met verwijdering van de ritueel dat je potions kan innemen. In W2 kon je max 3 potions innemen, dit naast je quick-inventory item. Die potions hadden vaak10-15 minuten (of meer indien ge-upgrade) effect. Nu ? Zijn potions er nog wel, maar zijn het quick-slot items. Je hebt maar 2 quick-slots, Die elk maximaal 3 potions van hetzelfde type kunnen houdent. Dit geeft je een maximum van 2 verschillende soorten potions. Daarnaast zijn de effecten sterk verminderd in lengte, 30 seconden voor alle potions die ik tot zover heb geprobeerd. Dat is prima voor enkele engagements (waarbij je normaliter nooit potions voor gebruikt) maar voor langere hak sessies, natuurlijk niet de moeite waard.
Daarnaast kan je quickslots niet wijzigen tijdens combat voor als je klaar bent met je Witcher potions om te schakelen naar health items. Ik neem aan dat mensen gaan zeggen dat het goed is want het versnelt de game; ik ben het er niet mee eens. Dat Ritueel had je in 5 seconden gedaan en de effecten waren vrij lang in-game (15 mins) het was alleen nodig voor dungeons of andere gedeeltes waar je hordes vijanden achtermekaar tegenkomt. Want normale mobs kon je makkelijk aan zonder buffs. Dus ga je voor reguliere health-items ? Of ga je voor buffs met korte duratie ?
Geralt loopt in W3 een beetje houterig, (speel met muis/keyboard) , ik denk controller optimized want het is af en toe echt irritant om hem te draaien en je knalt net vaak tegen mensen.
Mischien heb ik teveel Bloodborne lopen spelen de laatste tijd ( een goede 40 uur in) en ben ik die super-vloeiendheid daarvan teveel gewend, maar veel minder als Witcher 2 is het naar mijn mening zeker.
Maar behalve dat, zeer vermakelijk - vooral de sidequests zijn goed gedaan en het wereld voelt levend en dynamish aan.
[
Voor 8% gewijzigd door
lithiumangel op 19-05-2015 14:11
]