Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:37
henri86 schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 22:07:
[...]

Er staan 2 zBook 14's op marktplaats. Eén TU Delft model, één zonder o.a. de grafische kaart.
Misschien kan je een korting afdingen op de prijs die ze ervoor betaald hebben.. al zal het TUD model puur gekocht zijn voor de verkoop met winst.
Thanks, 1 is alleen het 4GB model en die hoef ik sowieso niet, andere ziet eruit alsof hij hem gekocht heeft voor €993 en hem nu met winst idd probeert te verkopen. Denk niet dat hij erop in zal gaan als ik hem €800 ofzo bied xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er iemand nog op zoek naar een docking station van HP? Ik bied er een aan die ik zelf niet meer gebruik, die ook geschikt is voor de Zbook 15. Nieuw 150 euro, die van mij is inmiddels 2 jaar oud, dus ik doe hem weg voor 40 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheodoorDG
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
TheodoorDG schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 17:25:
[TU/e]

Gister mijn HP Zbook ontvangen, helaas 1 pixel kapot/vast; fel groene stip. Vandaag na lang in de rij staan bij het servicecenter overlegd met de medewerkers, ze hadden al meerdere gevallen van dode en vaste pixels bij de nieuwe Zbooks en gaan HP vragen om een oplossing. Helaas is de officiele policy dat ze pas vervangen vanaf 7! kapotte pixels, als blijkt dat HP niet tegemoetkomt dan ga ik kijken of deze regels wel overeenkomen met de Nederlandse wetgeving. Het lijkt me niet dat je als consument genoegen moet nemen met 6 defecte pixels in een net nieuwe laptop van 1400 euro.

(...)
De TU/e heeft na lang zeuren bij HP eindelijk (na 3 maanden) besloten om de reparaties zelf te betalen, mogelijk zijn ze zich bewust geworden dat het en wettelijk gezien moet en dat het ook geen goede reclame is. Ik heb vandaag mijn laptop ingeleverd en mag hem over een weekje weer ophalen met een nieuw scherm. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-09 11:32

ktf

De laatste nagel is aan de doodskist van mijn TUD model van 2009-2010: een van de twee scharnieren is afgebroken. Ik ga kijken of ik het nog kan fixen (mooi zal het nooit worden, maargoed), maar eerlijk gezegd valt het me een beetje tegen. Zó fantastisch is de bouwkwaliteit nou ook weer niet geweest, zeker niet als ik zie hoe het gebroken is.

Eerlijk gezegd heb ik geen zin in het nieuwe model, omdat het óók een HP is. Hoe oogt jullie de bouwkwaliteit?

offtopic:
Ik smijt er niet mee, maar ondertussen hangt het apparaat van tape aan elkaar
  • Ik heb al twee keer een nieuwe accu gekocht
  • De knoppen van het touchpad zitten los van slijtage, en de bovenste laag van het touchpad laat los
  • De linkerkant van de schermlijst is gebarsten en hangt van tape aan elkaar
  • Er is een USB-poort gesneuveld
  • De aan-uit knop heb ik al drie keer schoon moeten maken met contactspray, omdat hij dienst weigerde
  • Het scherm is eigenlijk altijd al ruk geweest, als je er recht voor zit valt de helderheid al af naar de hoeken toe, en hij heeft twee 'hot spots'
  • Nu is ook een van de scharnieren gebroken. Geen brute kracht, maar een vermoeiingsbreuk, te zien aan het breukvlak

[ Voor 45% gewijzigd door ktf op 19-11-2014 18:05 ]

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-09 15:31

icecreamfarmer

en het is

ktf schreef op woensdag 19 november 2014 @ 17:58:
De laatste nagel is aan de doodskist van mijn TUD model van 2009-2010: een van de twee scharnieren is afgebroken. Ik ga kijken of ik het nog kan fixen (mooi zal het nooit worden, maargoed), maar eerlijk gezegd valt het me een beetje tegen. Zó fantastisch is de bouwkwaliteit nou ook weer niet geweest, zeker niet als ik zie hoe het gebroken is.

Eerlijk gezegd heb ik geen zin in het nieuwe model, omdat het óók een HP is. Hoe oogt jullie de bouwkwaliteit?

offtopic:
Ik smijt er niet mee, maar ondertussen hangt het apparaat van tape aan elkaar
  • Ik heb al twee keer een nieuwe accu gekocht
  • De knoppen van het touchpad zitten los van slijtage, en de bovenste laag van het touchpad laat los
  • De linkerkant van de schermlijst is gebarsten en hangt van tape aan elkaar
  • Er is een USB-poort gesneuveld
  • De aan-uit knop heb ik al drie keer schoon moeten maken met contactspray, omdat hij dienst weigerde
  • Het scherm is eigenlijk altijd al ruk geweest, als je er recht voor zit valt de helderheid al af naar de hoeken toe, en hij heeft twee 'hot spots'
  • Nu is ook een van de scharnieren gebroken. Geen brute kracht, maar een vermoeiingsbreuk, te zien aan het breukvlak
Apart welk model is dat? Ik heb denk het model van een jaar eerder maar die is eigenlijk nog piekgaaf op de accu na.

Verder gedraagt de chip zich raar zonder een extern programma wil hij niet meer turbo'en en wordt hij rete langzaam.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• ktf

ktf

Het is de Elitebook 8530w

Wat betreft niet meer turböen, misschien de ventilator eens goed schoon maken? ;)

[ Voor 63% gewijzigd door ktf op 20-11-2014 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-09 15:31

icecreamfarmer

en het is

ktf schreef op donderdag 20 november 2014 @ 09:13:
Het is de Elitebook 8530w

Wat betreft niet meer turböen, misschien de ventilator eens goed schoon maken? ;)
Al gedaan en zoveel stof zat er niet in. Hij wordt ook niet warm hij wil gewoon niet meer dan 800 mhz klokken.

Via een programma doe ik dat nu handmatig al gebruik ik de laptop nog maar amper.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donderstraaltje
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Vraagje he :P

Nu zie ik dat allemaal zo'n 7260 van intel hebben, dat is dus een ngff/m.2 slot.
En nu ben ik best afhankelijk van wifi regelmatig voor toch wel grotere bestanden @ w540, best lastig dus.
Heeft iemand een upgrade gedaan van dat kaartje? Na goed zoeken kan ik niks vinden en een ngff -> mini pci-e is ook niet echt een optie gezien de ruimte (als ze er überhaupt zijn). Zou bijna de w540 dan inruilen voor iets anders want stiekem is het soms best irritant en altijd zo'n externe hd bijhebben is ook weer zo wat (huidige oplossing).

Maar andere upgrades zoals dat scherm hoor ik ook graag hoor, overweeg uit te gaan zoeken of dat wellicht niet te upgraden is naar 3K/IPS. Het is allemaal maar zo'n net niet gevoel weet je? die eerdere elitebooks was ik best tevreden mee en daar zat wel een fijn scherm + later door mij bijgezette broadcomm ac kaart in met 3 antennes. Het kan niet zo zijn dat we hier met een stel tweakers zitten en slechts de hd's/ssd's hebben voorzien van een zetje :P

spoiler: 3k scherm
Afbeeldingslocatie: https://forums.lenovo.com/t5/image/serverpage/image-id/47193i12048A5EDF0CE4E9/image-size/original?v=mpbl-1&px=-1

[ Voor 7% gewijzigd door Donderstraaltje op 08-12-2014 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gettow
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-06-2023
Donderstraaltje schreef op maandag 08 december 2014 @ 14:28:
Vraagje he :P

Zou bijna de w540 dan inruilen voor iets anders want stiekem is het soms best irritant en altijd zo'n externe hd bijhebben is ook weer zo wat (huidige oplossing).
Begrijp ik je goed dat het gaat om een tekort aan opslagruimte? Ik heb zelf een extra interne schijf geïnstalleerd met behulp van een caddy van hddcaddy.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:35

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ja dat 3K IPS paneel had ik ook erg graag gehad. Dat Full-HD TN paneel is ronduit bagger, zeker voor een notebook in deze prijsklasse.

Maar ik denk dat dat wel slecht zelf te vervangen, en erg duur zal zijn.

Ik heb geen problemen met de WiFi-radio verder, dat is allemaal prima imho.

[ Voor 15% gewijzigd door Compizfox op 08-12-2014 19:26 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donderstraaltje
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Gettow schreef op maandag 08 december 2014 @ 19:04:
[...]

Begrijp ik je goed dat het gaat om een tekort aan opslagruimte? Ik heb zelf een extra interne schijf geïnstalleerd met behulp van een caddy van hddcaddy.nl.
Nee, bestanden overzetten van laptop naar laptop, anders dan dropbox of iets. Een 20+GB aan onderzoeksdata.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

pricewatch: Kingston DataTraveler 100 G3 32GB Zwart

Is dat niks? Kost geen drol en is met USB-3.0 snel zat. Misschien zijn er voor iets meer geld nog snellere USB-sticks te krijgen, daar heb ik niet naar gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFH27
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-09-2023

Zbook 14 ervaringen

In deze post wil ik mijn ervaringen met de Zbook 14 van de TUD tot nog toe delen voor degene die er in geinteresseerd zijn. Daarnaast heb ik nog een paar problemen die ik nog niet heb weten te fixen, dus misschien dat er Tweakers zijn die deze problemen al wel gefixt hebben. Ik studeer overigens Embedded Systems.

Zo'n 2 maanden geleden begon de accu van mijn Elitebook 8540w kuren te vertonen (hooguit enkele procenten batterijduur over). Aangezien het niet hebben van een betrouwbare accu toch wel een issue is en ik toch binnen afzienbare tijd de laptop wilde vervangen, heb ik besloten om die aankoop naar voren te halen. Mijn voornaamste eisen waren een lichtere laptop dan wat ik nu heb, een i7 processor, min 8GB werkgeheugen, SSD van minimaal 500 GB (ik heb dual boot Win en Linux nodig), een degelijke videokaart (al hoeft dat geen top of the bill te zijn) en een solide behuizing. Ik gebruik mijn laptop voornamelijk voor office taken, code kloppen en compileren en virtual machines draaien. Omdat dit mijn enige pc is, heb ik wel een goede performance nodig. Maar omdat ik hem ook elke dag meesleep naar de campus, is een licht gewicht toch ook wenselijk. Na wat research op internet (o.a. dit forum) heb ik besloten om voor de Zbook 14 van de TUD te gaan, omdat voor dezelfde prijs eigenlijk niet iets beters te vinden is en de bouwkwaliteit van de HP workstations best wel prima is. De SSD van de Zbook 14 is niet toereikend voor een dual boot, dus daarom heb ik er nog een Crucial M550 512 GB SSD bijgekocht ter vervanging van de HDD.

2 weken geleden heb ik de Zbook 14 ontvangen. De eerste indruk was eigenlijk best prima. De laptop is een stuk lichter dan wat ik gewend bent, al kan het waarschijnlijk nog wel wat lichter. De gebruikte materialen zien er goed uit en zorgen ervoor dat de laptop er solide uit ziet en aanvoelt. Het scherm is kleiner dan wat ik nu heb en heeft een hogere resolutie, dus alles is een stuk kleiner. Dat is in het begin wel even 'schrikken', maar dat went wel. Het scherm ziet voor zover ik dat kan zien ook goed uit al stel ik daar niet al te hoge eisen aan. Ik doe weinig grafische dingen, dus dingen als sRGB waardes kijk ik eigenlijk niet naar. De eerste indruk van de performance was oke, al heb ik er nog niet bijzonder veel mee gedaan. Zodra ik virtual machines en andere ongein ga draaien, zal ik waarschijnlijk een betere indruk krijgen van de performance.
Win8.1 installatie
Voor dat ik ben begonnen met het configureren naar mijn wensen, heb ik hem eerst geboot om te kijken wat er out of the box opstond. Dingen als aanmelden bij HP, de OEM key uit Windows halen en een image maken van de OEM Win8.1 leken mij wel handig. Daarna heb ik de HDD vervangen door de Crucial en ben ik begonnen met het installeren van Win8.1 Enterprise (MSDNAA download van MA3D) op de Crucial SSD. HP UEFI schijnt alleen niet goed overweg te kunnen met het booten van verschillende devices, dus hier moest ik de legacy boot optie in de BIOS voor gebruiken. Installatie ging vrij soepel. Daarna heb ik een flink aantal drivers van de HP site geinstalleerd om te zorgen dat alle hardware fatsoenlijk werkt. So far, so good.
Ubuntu installatie
Daarna heb ik Ubuntu 12.04 LTS geinstalleerd op de kleine SSD met een Live Ubuntu stick (voor mijn werk heb ik deze versie nodig). Dat installatie proces ging ook goed als ik het flikkeren (5 Hz per seconde) van het scherm even buiten beschouwing laat. Dit flikkeren deed zich helaas ook voor binnen de Ubuntu installatie zelf. Ik heb daarop een driver van de AMD site gedownload, geinstalleerd en gereboot. Toen was ik alleen de complete GUI kwijt :( Wat research op internet leerde dat de Zbook 14 niet heel erg compatible is met een aantal graphics drivers. Zoals in dit topic staat werkt de fglrx-experimental-13 driver inderdaad. Ik merkte alleen een aantal vreemde artifacten op na installatie van deze driver: niet alle programma's verschijnen in de taakbalk (onder Unity, geen andere desktop variant getest) en Sublime Text 2 start altijd in de wait modus waardoor je niet verder kunt in de terminal session. In hindsight ben ik waarschijnlijk vergeten de AMD driver te configureren waardoor ik de GUI verloor (gevalletje onwetendheid). Of de AMD driver werkt is een tweede, want dat heb ik dus niet getest. Als mijn werk afgelopen is eind januari ga ik Ubuntu 14.04 LTS installeren, want die lijkt out-of-the-box wel goed te werken volgens het genoemde forum topic.
Win8.1 (driver) issues
Daarna begonnen echter de problemen met Win8.1: bij een cold boot kreeg ik een blue screen met de error VIDEO_DXGKRNL_FATAL_ERROR waarna een reboot nodig was. De BIOS gaf daarnaast regelmatig een BIOS Identity Data Recovered message na de failed reboot vanwege een "hash mismatch". Daarnaast kon de laptop niet ontwaken uit sleep. ik bleek niet de enige te zijn met dit probleem getuige deze thread op de HP Support Forums. Er worden hier verschillende drivers aangewezen als de schuldige, maar de Intel Integrated graphics kwam bovengemiddeld vaak voor. Daarom heb ik versie 10.18.10.3308 geinstalleerd die ook op de HP driver site staat en dat bleek inderdaad te werken. Geen blue screens meer bij cold boots en sleep doet het ook prima :D

Daar hielden de problemen echter niet op. Ik heb ook een Ultraslim dock gekocht, omdat ik thuis een Dell U2412M scherm heb staan. Deze dock werkt in principe prima (op het afdekken van de koeling na, waardoor de laptop redelijk warm wordt). Echter, zodra ik de Zbook uit de docking haal, kan ik geen WiFi verbinding meer opzetten. Ik ben dus nog even verder gaan testen met de WiFi verbinding en dit heeft een ander probleem bloot gelegd. Bij het booten is de WiFi knop boven het toetsenbord oranje, omdat WiFi uit staat. Maar als ik vervolgens WiFi binnen Win8.1 uitschakel, wordt de knop niet oranje maar gaat hij uit. Aangezien dat een klein beetje energie bespaard, kon ik daar wel in komen. Echter, als ik een paar keer op de WiFi knop druk, kan ik daarna helemaal niets meer met WiFi. Linksonder in de taakbalk op het netwerk icoon klikken, levert geen reactie op. En via de WiFi settings van Win8.1 kan ik WiFi niet meer in- of uitschakelen (hij denkt een tijdje na en laat dan de status onveranderd). Verder kan de laptop dan niet meer in sleep of fatsoenlijk afsluiten :( Onder Ubuntu heb ik geen problemen met de WiFi verbinding (afgezien van het feit dat de WiFi knop niet van kleur veranderd of uit gaat) al heb ik de docking daar nog niet getest.
Ik ben er nog niet helemaal uit of het probleem in de hardware zit of dat het toch weer een buggy Windows driver is. Dit topic geeft de indruk dat het best wel eens een driver issue kan zijn. Het viel mij ook op dat er veel verschillende versies van de wireless drivers op de HP site staan. Aangezien dit voor de Intel HD graphics ook het geval was, doet dit vermoeden dat het toch een driver issue is. Ik moet nog even verder testen om te zien wat het probleem nu daadwerkelijk is. Dit probleem weerhoudt mij er echter wel van om de Zbook daadwerkelijk te gaan gebruiken, aangezien ik regelmatig servers nodig heb om te kunnen werken.
Conclusie
De Zbook 14 ziet er goed en ik denk dat ik er wel aan kan wennen om op deze machine te werken. Performance is nog even afwachten, al verwacht ik daar op zich niet al te grote problemen. De software problemen die ik tot nog toe ben tegengekomen, zijn echter wel vervelend. De Win8.1 driver issues zijn behoorlijke dealbreakers. Daardoor ben ik voorlopig nog veroordeeld tot mijn Elitebook, omdat ik voor mijn werk een specifieke software configuratie nodig heb die een flink aantal uur kost om op te zetten en geen WiFi ook een no-go is.

Mocht er bij toeval nog een Tweaker zijn die ook ervaring heeft met deze issues (en indien mogelijk ook een oplossing heeft) dan hoor ik het uiteraard graag. Als iemand met de OEM versie van Win8.1 zijn driver versies van de Zbook 14 kan posten, zou dat ook helpen. Dan kan ik kijken of er verschillen zijn met wat ik nu heb. Als ik het wireless probleem heb opgelost, zal ik dat ook even melden voor het geval meer mensen hier last van hebben.

P.S. Het leek mij het meest logisch om deze post in dit topic te gooien. Als het jullie beter lijkt om dit in een apart topic te gooien, kan dat uiteraard ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Donderstraaltje schreef op maandag 08 december 2014 @ 23:04:
[...]

Nee, bestanden overzetten van laptop naar laptop, anders dan dropbox of iets. Een 20+GB aan onderzoeksdata.
Neem een laptop met eSata; werkt veel sneller. Dell M4800 bijvoorbeeld.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2014 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[TU Delft]
ik wil toch even mijn ervaring delen:

De geboden garantie lijkt heel wat om armen te hebben, maar hij is net zo, of eigenlijk misschien nog wel flutter, dan de normale garantie.
Ik heb een zBook 15 aangeschaft.
1. De leverdatum werd 2 weken uitgesteld, met als gevolg dat ik de laptop niet direct kon ophalen nadat deze eindelijk bij de servicedesk geleverd werd, maar pas zo'n 1,5 week later. (dit wordt later belangrijk)
2. Het keyboard van de laptop zat enkel aan de linkerkant volledig gemonteerd, in de rechterbovenhoek zat deze niet vast en stak daardoor ruim uit het frame. Direct mee teruggegaan, want ik ga zelf niets forceren. "Oja, dit hebben we al vaker gezien" (algemene HP bouwkwaliteit of een hoop maandagmorgenproducten voor de TU?) en zonder te vragen of te kijken of er nog een onderliggend probleem is wordt het keyboard met "brute kracht" (er was aardig wat kracht nodig) in het frame geduwd totdat deze vast zit.
3. Na een tijdje gebruik merk ik dat de F12 toets er halfbakken bijhangt nadat ik deze een keer gebruikt heb. Even vastklikken en hij lijkt weer te zitten. Maar als je 'm iets links van het midden indrukt schiet hij weer los aan de rechterkant: de rechterpinnetjes klikken niet goed vast.
Dus ik met dit probleem naar de servicedesk, dit is de reactie:
- Eén pinnetje lijkt afgebroken, dat is door gebruik en valt niet onder de garantie.
- Geen doa claim meer mogelijk, want de tijd daarvoor gaat in op moment dat de laptop bij hen geleverd wordt, niet wanneer ik 'm afgehaald heb; het werkt volgens hen niet zo als bij een 'normale' online order die je afhaalt, waarbij de zichttermijn ingaat op het moment dat je het product daadwerkelijk in handen hebt. Zij zjin geen 'afhaalpunt van een bezorgdienst', maar het uiteindelijke afleverpunt waarvoor je zelf hebt gekozen. De laptops zelf op gebreken controleren mogen ze dan weer niet doen naar eigen zeggen, want ze zijn niet van hen.. Het feit dat de beloofde afhaaldatum ruimschoots uitgesteld werd maakt ook niets uit voor hen. Moet je maar rekening mee houden. Kortom, kies je voor ophalen en kan je 'm pas na een week of 2 ophalen (ook bijv nu met vakanties) kan je volgens servicedesk al geen aanspraak meer maken op doa.
- Enige dat mij zou resten was de complete laptop opsturen, zonder een vervanglaptop te krijgen, want dat geldt weer niet in een dergelijk geval, en de onderzoeks/reparatiekosten te betalen. Minstens 100 euro voor één lullig toetsje
- De opmerking dat het goed mogelijk was dat zij 'm kapotgedrukt hadden toen ze het toetsenbord vastdrukte gaf weinig respons.
- Het toetsje wisselen met een leenlaptop was ook niet mogelijk.
- Als 'coulance' maakte ze de loze opmerking dat ze een 'total los' laptop hadden staan en misschien het toetsenbord daarmee konden omwisselen. Maar aangezien dat een 14" model was, viel dat ook weg. Dus stel ik voor enkel het toetsje daarmee om te ruilen aangezien die gewoon hetzelfde is, en ook een veel eenvoudigere handeling.. maar dat ging om niet te verklaren redenen ook niet :S

Uiteindelijk heb ik het buiten servicedesk en scc om gewoon kunnen regelen...

Verder blijken de TU deals ook best flut te zijn als je het vergelijkt met wat bedrijven krijgen geregeld. Die krijgen voor zo'n 200 euro meer een dreamcolor display ipv dit goedkope flut tn-paneel, een snellere processor, 2x zoveel RAM, een 512GB SSD, vingerafdrukscanner, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus je hebt alleen een nieuwe F12 toets noding? Geen defect aan het onderliggende deel?

Dat laatste over 200 euro meer en die extra specs zal wel ex btw zijn. Dus 1200 ex in plaats van 825 ex

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2014 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien91
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-09 12:21
Ik heb ook de Zbook 14 aangeschaft via de TUD en heb dezelfde problemen gehad met de drivers (BSOD). Uiteindelijk heb ik Windows een aantal keer opnieuw geinstalleerd en uiteindelijk in EFI modus (misschien dat dat ook scheelt?) met de volgende driver versies:
Afbeeldingslocatie: http://i.snag.gy/N58p6.jpg

Sindsdien geen last meer van BSOD gehad _/-\o_.

Overigens valt de accuduur me behoorlijk tegen, met een beetje geluk haal ik 4 uur en niet zeker geen 8 uur, zoals ik meen ergens was beloofd :-(, hebben meer mensen hier ervaring mee?
WFH27 schreef op zondag 21 december 2014 @ 15:10:

Zbook 14 ervaringen

In deze post wil ik mijn ervaringen met de Zbook 14 van de TUD tot nog toe delen voor degene die er in geinteresseerd zijn. Daarnaast heb ik nog een paar problemen die ik nog niet heb weten te fixen, dus misschien dat er Tweakers zijn die deze problemen al wel gefixt hebben. Ik studeer overigens Embedded Systems.

Zo'n 2 maanden geleden begon de accu van mijn Elitebook 8540w kuren te vertonen (hooguit enkele procenten batterijduur over). Aangezien het niet hebben van een betrouwbare accu toch wel een issue is en ik toch binnen afzienbare tijd de laptop wilde vervangen, heb ik besloten om die aankoop naar voren te halen. Mijn voornaamste eisen waren een lichtere laptop dan wat ik nu heb, een i7 processor, min 8GB werkgeheugen, SSD van minimaal 500 GB (ik heb dual boot Win en Linux nodig), een degelijke videokaart (al hoeft dat geen top of the bill te zijn) en een solide behuizing. Ik gebruik mijn laptop voornamelijk voor office taken, code kloppen en compileren en virtual machines draaien. Omdat dit mijn enige pc is, heb ik wel een goede performance nodig. Maar omdat ik hem ook elke dag meesleep naar de campus, is een licht gewicht toch ook wenselijk. Na wat research op internet (o.a. dit forum) heb ik besloten om voor de Zbook 14 van de TUD te gaan, omdat voor dezelfde prijs eigenlijk niet iets beters te vinden is en de bouwkwaliteit van de HP workstations best wel prima is. De SSD van de Zbook 14 is niet toereikend voor een dual boot, dus daarom heb ik er nog een Crucial M550 512 GB SSD bijgekocht ter vervanging van de HDD.

2 weken geleden heb ik de Zbook 14 ontvangen. De eerste indruk was eigenlijk best prima. De laptop is een stuk lichter dan wat ik gewend bent, al kan het waarschijnlijk nog wel wat lichter. De gebruikte materialen zien er goed uit en zorgen ervoor dat de laptop er solide uit ziet en aanvoelt. Het scherm is kleiner dan wat ik nu heb en heeft een hogere resolutie, dus alles is een stuk kleiner. Dat is in het begin wel even 'schrikken', maar dat went wel. Het scherm ziet voor zover ik dat kan zien ook goed uit al stel ik daar niet al te hoge eisen aan. Ik doe weinig grafische dingen, dus dingen als sRGB waardes kijk ik eigenlijk niet naar. De eerste indruk van de performance was oke, al heb ik er nog niet bijzonder veel mee gedaan. Zodra ik virtual machines en andere ongein ga draaien, zal ik waarschijnlijk een betere indruk krijgen van de performance.
Win8.1 installatie
Voor dat ik ben begonnen met het configureren naar mijn wensen, heb ik hem eerst geboot om te kijken wat er out of the box opstond. Dingen als aanmelden bij HP, de OEM key uit Windows halen en een image maken van de OEM Win8.1 leken mij wel handig. Daarna heb ik de HDD vervangen door de Crucial en ben ik begonnen met het installeren van Win8.1 Enterprise (MSDNAA download van MA3D) op de Crucial SSD. HP UEFI schijnt alleen niet goed overweg te kunnen met het booten van verschillende devices, dus hier moest ik de legacy boot optie in de BIOS voor gebruiken. Installatie ging vrij soepel. Daarna heb ik een flink aantal drivers van de HP site geinstalleerd om te zorgen dat alle hardware fatsoenlijk werkt. So far, so good.
Ubuntu installatie
Daarna heb ik Ubuntu 12.04 LTS geinstalleerd op de kleine SSD met een Live Ubuntu stick (voor mijn werk heb ik deze versie nodig). Dat installatie proces ging ook goed als ik het flikkeren (5 Hz per seconde) van het scherm even buiten beschouwing laat. Dit flikkeren deed zich helaas ook voor binnen de Ubuntu installatie zelf. Ik heb daarop een driver van de AMD site gedownload, geinstalleerd en gereboot. Toen was ik alleen de complete GUI kwijt :( Wat research op internet leerde dat de Zbook 14 niet heel erg compatible is met een aantal graphics drivers. Zoals in dit topic staat werkt de fglrx-experimental-13 driver inderdaad. Ik merkte alleen een aantal vreemde artifacten op na installatie van deze driver: niet alle programma's verschijnen in de taakbalk (onder Unity, geen andere desktop variant getest) en Sublime Text 2 start altijd in de wait modus waardoor je niet verder kunt in de terminal session. In hindsight ben ik waarschijnlijk vergeten de AMD driver te configureren waardoor ik de GUI verloor (gevalletje onwetendheid). Of de AMD driver werkt is een tweede, want dat heb ik dus niet getest. Als mijn werk afgelopen is eind januari ga ik Ubuntu 14.04 LTS installeren, want die lijkt out-of-the-box wel goed te werken volgens het genoemde forum topic.
Win8.1 (driver) issues
Daarna begonnen echter de problemen met Win8.1: bij een cold boot kreeg ik een blue screen met de error VIDEO_DXGKRNL_FATAL_ERROR waarna een reboot nodig was. De BIOS gaf daarnaast regelmatig een BIOS Identity Data Recovered message na de failed reboot vanwege een "hash mismatch". Daarnaast kon de laptop niet ontwaken uit sleep. ik bleek niet de enige te zijn met dit probleem getuige deze thread op de HP Support Forums. Er worden hier verschillende drivers aangewezen als de schuldige, maar de Intel Integrated graphics kwam bovengemiddeld vaak voor. Daarom heb ik versie 10.18.10.3308 geinstalleerd die ook op de HP driver site staat en dat bleek inderdaad te werken. Geen blue screens meer bij cold boots en sleep doet het ook prima :D

Daar hielden de problemen echter niet op. Ik heb ook een Ultraslim dock gekocht, omdat ik thuis een Dell U2412M scherm heb staan. Deze dock werkt in principe prima (op het afdekken van de koeling na, waardoor de laptop redelijk warm wordt). Echter, zodra ik de Zbook uit de docking haal, kan ik geen WiFi verbinding meer opzetten. Ik ben dus nog even verder gaan testen met de WiFi verbinding en dit heeft een ander probleem bloot gelegd. Bij het booten is de WiFi knop boven het toetsenbord oranje, omdat WiFi uit staat. Maar als ik vervolgens WiFi binnen Win8.1 uitschakel, wordt de knop niet oranje maar gaat hij uit. Aangezien dat een klein beetje energie bespaard, kon ik daar wel in komen. Echter, als ik een paar keer op de WiFi knop druk, kan ik daarna helemaal niets meer met WiFi. Linksonder in de taakbalk op het netwerk icoon klikken, levert geen reactie op. En via de WiFi settings van Win8.1 kan ik WiFi niet meer in- of uitschakelen (hij denkt een tijdje na en laat dan de status onveranderd). Verder kan de laptop dan niet meer in sleep of fatsoenlijk afsluiten :( Onder Ubuntu heb ik geen problemen met de WiFi verbinding (afgezien van het feit dat de WiFi knop niet van kleur veranderd of uit gaat) al heb ik de docking daar nog niet getest.
Ik ben er nog niet helemaal uit of het probleem in de hardware zit of dat het toch weer een buggy Windows driver is. Dit topic geeft de indruk dat het best wel eens een driver issue kan zijn. Het viel mij ook op dat er veel verschillende versies van de wireless drivers op de HP site staan. Aangezien dit voor de Intel HD graphics ook het geval was, doet dit vermoeden dat het toch een driver issue is. Ik moet nog even verder testen om te zien wat het probleem nu daadwerkelijk is. Dit probleem weerhoudt mij er echter wel van om de Zbook daadwerkelijk te gaan gebruiken, aangezien ik regelmatig servers nodig heb om te kunnen werken.
Conclusie
De Zbook 14 ziet er goed en ik denk dat ik er wel aan kan wennen om op deze machine te werken. Performance is nog even afwachten, al verwacht ik daar op zich niet al te grote problemen. De software problemen die ik tot nog toe ben tegengekomen, zijn echter wel vervelend. De Win8.1 driver issues zijn behoorlijke dealbreakers. Daardoor ben ik voorlopig nog veroordeeld tot mijn Elitebook, omdat ik voor mijn werk een specifieke software configuratie nodig heb die een flink aantal uur kost om op te zetten en geen WiFi ook een no-go is.

Mocht er bij toeval nog een Tweaker zijn die ook ervaring heeft met deze issues (en indien mogelijk ook een oplossing heeft) dan hoor ik het uiteraard graag. Als iemand met de OEM versie van Win8.1 zijn driver versies van de Zbook 14 kan posten, zou dat ook helpen. Dan kan ik kijken of er verschillen zijn met wat ik nu heb. Als ik het wireless probleem heb opgelost, zal ik dat ook even melden voor het geval meer mensen hier last van hebben.

P.S. Het leek mij het meest logisch om deze post in dit topic te gooien. Als het jullie beter lijkt om dit in een apart topic te gooien, kan dat uiteraard ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:23
Rien91 schreef op maandag 29 december 2014 @ 14:40:

Overigens valt de accuduur me behoorlijk tegen, met een beetje geluk haal ik 4 uur en niet zeker geen 8 uur, zoals ik meen ergens was beloofd :-(, hebben meer mensen hier ervaring mee?

[...]
Ach, mijn zBook 15 haalt met moeite 2,5 uur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rien91 schreef op maandag 29 december 2014 @ 14:40:
Ik heb ook de Zbook 14 aangeschaft via de TUD en heb dezelfde problemen gehad met de drivers (BSOD). Uiteindelijk heb ik Windows een aantal keer opnieuw geinstalleerd en uiteindelijk in EFI modus (misschien dat dat ook scheelt?) met de volgende driver versies:
[afbeelding]

Sindsdien geen last meer van BSOD gehad _/-\o_.

[...]
Je haalt nooit de beloofde accutijd. Dat is alleen met het scherm op de donkerste stand, geen wifi, geen optische drive, geen HDD, SSD in slaapstand, CPU in laagste stand. Ofwel: alleen als je met de kaalste configuratie alle pixels met een vergrootglas gaat tellen kun je die beloofde accutijd halen.

En uiteraard de Intel GPU gebruiken. Standaard staat de boel vaak zo ingesteld dat de dedicated GPU veel te vaak aangaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2014 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruinbaard
  • Laatst online: 21-08 19:11
[TUD]

Zo vlak voor het einde van het jaar wil ik ook nog een ZBook bestellen, maar twijfel erg tussen de 14 en 15.
Ik ben onlangs begonnen met afstuderen (WB, OE) en verwacht buiten Matlab/Python en misschien wat software als Ansys/Orcaflex niet heel veel nodig te hebben.
De 14 lijkt me daarom wel geschikt, lekker licht, mooier scherm en ook na mijn studie een fijne ultrabook en niet zo'n bakbeest.
Die extra rekenkracht blijft alleen wel aanlokkelijk en vraag me erg af of een 14 inch scherm wel groot genoeg is om fijn op te lezen, modelleren en typen aan mn thesis...
Wie overtuigt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
Bruinbaard schreef op maandag 29 december 2014 @ 23:49:
[TUD]

Zo vlak voor het einde van het jaar wil ik ook nog een ZBook bestellen, maar twijfel erg tussen de 14 en 15.
Ik ben onlangs begonnen met afstuderen (WB, OE) en verwacht buiten Matlab/Python en misschien wat software als Ansys/Orcaflex niet heel veel nodig te hebben.
De 14 lijkt me daarom wel geschikt, lekker licht, mooier scherm en ook na mijn studie een fijne ultrabook en niet zo'n bakbeest.
Die extra rekenkracht blijft alleen wel aanlokkelijk en vraag me erg af of een 14 inch scherm wel groot genoeg is om fijn op te lezen, modelleren en typen aan mn thesis...
Wie overtuigt mij?
Er zijn genoeg 14's in omloop om 'm even te kunnen zien lijkt me? Persoonlijk vind ik het te klein om lekker op te kunnen werken, al zal het voor een groot deel ook gewenning zijn.

Als je huidige nog voldoet, zou ik de 14 nemen. Heb je er eentje die je (straks) gemakkelijk overal mee kan nemen en ruim voldoende rekenkracht heeft, en je oude voor het typewerk, pdfs lezen, etc.

[ Voor 12% gewijzigd door henri86 op 30-12-2014 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruinbaard
henri86 schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 00:08:
[...]

Er zijn genoeg 14's in omloop om 'm even te kunnen zien lijkt me? Persoonlijk vind ik het te klein om lekker op te kunnen werken, al zal het voor een groot deel ook gewenning zijn.

Als je huidige nog voldoet, zou ik de 14 nemen. Heb je er eentje die je (straks) gemakkelijk overal mee kan nemen en ruim voldoende rekenkracht heeft, en je oude voor het typewerk, pdfs lezen, etc.
Hmm ja ben voorlopig niet op de TU dus kan ze daar niet vergelijken. Mijn vader heeft wel een 14" HP van zn werk en dat ziet er uit als een heel mooi formaat!

Ik vind een laptop alleen eigenlijk sowieso geen optie om dagen op te werken, ben lang en krijg snel last van mn rug met zo'n laag scherm. Ga dus sowieso proberen een scherm, toestenbord en muis op mn afstudeerplek te regelen.

Mijn oude laptop waar mee ik mijn studie tot nu toe heb doorgelopen is een 10 jaar oude HP Compaq nc6320. Prima apparaat dat nog redelijk vlot is op XP en zelfs Matlab aardig aankan. Weegt alleen dieplood en heeft een accuduur van 5 minuten. Ik was dus zo'n persoon die altijd op jacht was naar een desktop :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
Bruinbaard schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 14:56:
[...]

Hmm ja ben voorlopig niet op de TU dus kan ze daar niet vergelijken. Mijn vader heeft wel een 14" HP van zn werk en dat ziet er uit als een heel mooi formaat!

Ik vind een laptop alleen eigenlijk sowieso geen optie om dagen op te werken, ben lang en krijg snel last van mn rug met zo'n laag scherm. Ga dus sowieso proberen een scherm, toestenbord en muis op mn afstudeerplek te regelen.

Mijn oude laptop waar mee ik mijn studie tot nu toe heb doorgelopen is een 10 jaar oude HP Compaq nc6320. Prima apparaat dat nog redelijk vlot is op XP en zelfs Matlab aardig aankan. Weegt alleen dieplood en heeft een accuduur van 5 minuten. Ik was dus zo'n persoon die altijd op jacht was naar een desktop :P
Dan zou ik voor de 14 gaan, als je thuis ook een scherm hebt staan. Voor mobiliteit is de 14 gewoon relaxter, en ook om een film o.i.d. op te kijken in de trein/vliegtuig, want het scherm (met name de zwartweergave en het contrast in het algemeen) van de 15 is ronduit belabberd. Zelfs als je er recht tegenaan kijkt. (Ik heb een 15 met dreamcolor, m'n broertje het TU model)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruinbaard
henri86 schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 17:41:
[...]

Dan zou ik voor de 14 gaan, als je thuis ook een scherm hebt staan. Voor mobiliteit is de 14 gewoon relaxter, en ook om een film o.i.d. op te kijken in de trein/vliegtuig, want het scherm (met name de zwartweergave en het contrast in het algemeen) van de 15 is ronduit belabberd. Zelfs als je er recht tegenaan kijkt. (Ik heb een 15 met dreamcolor, m'n broertje het TU model)
Heb de 14 besteld!

Heb thuis idd gewoon een goede desktop en vond de 14 inch van mn pa wel fijn werken. Thnx voor je ervaringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaBlack_NL
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-09 11:15
Enige updates over de accuduur van de Zbook 14? En dan met name met de dGPU uit. komt dat een beetje in de buurt van de 7-8 uur ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zbook 14: Met normaal gebruik, programmeren niet grafisch intensief, haal ik 5-6 uur. Die 7-8 uur haal je alleen als het aanstaat en er niks mee wordt gedaan, maar daar is slaapstand voor. Onder linux vergelijkbare resultaten, afhankelijk van hoe goed je de power options instelt. Ik gebruik de dedicated gpu nauwelijks, heb één keer als test skyrim op max settings gedraaid. Grafisch zag het er goed uit maar de temperaturen liepen op tot ongeveer 90 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiimmeh
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-09 14:51
AlphaBlack_NL schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 15:21:
Enige updates over de accuduur van de Zbook 14? En dan met name met de dGPU uit. komt dat een beetje in de buurt van de 7-8 uur ?
Met laag verbruik haal ik 7 uur wel denk ik, 8 uur is net te veel. Maar ik heb het nooit echt getest dus ik zou het zomaar mis kunnen hebben. 6 uur haal ik zekerweten bij laag verbruik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelfrikandel
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-09 11:38
Ik haal misschien net aan 4 uur met de Z15 :+
Maakt mij verder helemaal niets uit want de snelheid waarmee ik werk is ongekend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iChaos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-09 21:59

iChaos

It's Lupus.

Hoe kies je er voor om alleen de integrated GPU te gebruiken? Gewoon vanuit het UEFI/BIOS Setup? Ik haal nu ~6.5 uur op een gemiddelde dag, maar als die Quadro regelmatig aan blijkt te staan scheelt dat wellicht ook wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is neem ik aan een optie in de BIOS. Maar je kunt het ook in de drivers meteen goed instellen dat hij alleen aangaat waarvoor jij het wil. Of in apparaatbeheer uitzetten :+

Let ook op dat de Quadro aangaat bij het gebruik van bepaalde aansluitingen voor externe schermen. Indien je hem in de BIOS hebt uitgezet (als dat al kan), dan doen die aansluitingen het dus ook niet meer.

Hoe de indeling qua aansluitingen precies is bij de W540 weet ik niet, maar als ik mijn Thinkpad (W520) dock met daaraan een 2560x1600 scherm via dock DP en 1200x1600 via dock VGA, blijft de Quadro altijd aan.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2015 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stidge
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-08 16:39
Maarja, ik ken niemand die met zijn laptop met 1, laat staan 2, externe schermen werkt maar vervolgens wel nog op zijn accu blijft werken.

Alleen tijdens een presentatie wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 07:53:
Er is neem ik aan een optie in de BIOS. Maar je kunt het ook in de drivers meteen goed instellen dat hij alleen aangaat waarvoor jij het wil. Of in apparaatbeheer uitzetten :+

Let ook op dat de Quadro aangaat bij het gebruik van bepaalde aansluitingen voor externe schermen. Indien je hem in de BIOS hebt uitgezet (als dat al kan), dan doen die aansluitingen het dus ook niet meer.

Hoe de indeling qua aansluitingen precies is bij de W540 weet ik niet, maar als ik mijn Thinkpad (W520) dock met daaraan een 2560x1600 scherm via dock DP en 1200x1600 via dock VGA, blijft de Quadro altijd aan.
Ik heb even gekeken maar de Quadro valt niet uit te schakelen in de BIOS (op de W540).

Zover ik weet zitten ook alle outputs aan de Intel IGP vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iChaos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-09 21:59

iChaos

It's Lupus.

Ik heb op de Zbook15 gekeken, maar daar kan de Quadro niet uit zo te zien. Er is wel een optie om Hybrid Graphics uit te zetten, maar daarmee valt de IGP juist uit. Alleen de IGP aan houden op BIOS-niveau is dus niet te doen lijkt het. Daarom heb ik in Ubuntu met Bumblebee en bbswitch maar de Quadro uitgezet. In Windows 7 haal ik min of meer dezelfde batterijduur als in Ubuntu (5,5 uur), en daar zijn de drivers geinstalleerd van de site van HP en werkt alles ook, dus ik denk dat het nu goed is (en anders neem ik de iets mindere batterijduur in Ubuntu voor lief, meestal heb ik toch een oplader bij me).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFH27
Het is vrij lang stil geweest van mijn kant, omdat ik door deadlines en werk niet veel tijd heb gehad om met mijn Zbook 14 te prutsen. Maar het is ondertussen gelukt om hem zo aan de praat te krijgen als ik wilde: Windows op de SATA drive en Ubuntu op de M2 drive. En beide in EFI mode. (n.b. De SATA drive is in mijn laptop ook een SSD. Ik heb liever geen mechanische schijven in mijn laptop, want ik heb er al 1 half gesloopt in het verleden. En SSD is natuurlijk veel sneller.)

Ik heb een tijdje wat lopen prutsen met allerlei combinaties van operating systems in verschillende modi. Hierbij heb ik o.a. de OEM versie terug gezet op de M2 drive en vervolgens gecloned naar de SATA drive. Dit leek wel te werken (geen driver issues), maar heeft het nadeel dat je met de bloatware blijft zitten. Vervolgens heb ik veel combinaties van Ubuntu installaties geprobeerd (12.04 LTS, 14.04 LTS, EFI en Legacy), maar die werkte allemaal niet. De EFI varianten waren niet bootable volgens de HP firmware. En als ik Windows in EFI mode had en Ubuntu in Legacy, kreeg Windows problemen bij cold boots (BSOD tijdens booten; na reboot deed hij het weer). Ik weet even niet meer of ik toen via de grub bootloader ging, want dat zou wel iets kunnen verklaren.

In het al eerder aangehaalde genoemde topic stond dat Ubuntu met een customized boot option in EFI mode wel zou moeten werken. Na een herinstallatie van Windows 8.1 Enterprise in EFI mode op de SATA drive (ik vertrouwde de geclonde OEM versie toch niet helemaal en die had ik ook alweer gesloopt bij een Ubuntu installatie), heb ik Ubuntu 14.04 LTS opnieuw geinstalleerd in EFI mode. De HP firmware kon de M2 drive wederom niet automatisch booten. Na het aanmaken van de customized boot option die wijst naar \EFI\ubuntu\grubx64.efi, wilde Ubuntu idd wel booten _/-\o_

Gedurende de installatie heb ik de drive waar ik niet mee bezig was wel verwijdert, om te voorkomen dat de installers op de andere drive aanpassingen zouden maken. Dit had wel tot gevolg dat ik in het begin alleen maar kon switchen door een andere boot optie te kiezen na het indrukken van F9 bij het inschakelen van de Zbook 14. Na het uitvoeren van een zootje updates onder Ubuntu stond Windows echter ineens in het grub2 menu 8)

De Windows drivers van de Zbook 14 blijven een beetje een achilleshiel vrees ik. De WiFi problemen waar ik eerder tegen aanliep, heb ik uiteindelijk op kunnen lossen door een andere WiFi driver te installeren. De wireless button werd echter niet oranje als de laptop in vliegtuigstand stond. De driver heb ik wel geinstalleerd, maar ik heb het vermoeden dat de driver in Legacy mode toch niet goed werkt. Ik heb nu de drivers geinstalleerd van de HP DVD (ik heb een iso file van de DVD die ze bij de service desk op de TUD hebben) en die doen het in EFI mode prima. Windows action center zeikt nog over de wireless button driver en intel chipset driver, maar de eerste doet het prima en de tweede heb ik volgens mij ook geinstalleerd.

Iets waar ik nog wel tegen aanloop, is dat er af en toe grafisch iets niet helemaal lekker loopt. In Firefox kan hij af en toe niet lekker switchen van het ene tabblad naar het andere (het oude beeld blijft zichtbaar). Dit gebeurde op het moment dat hij in mijn docking lag met een Dell U2412M eraan. Ik vermoed dat dat iets met de grafische drivers te maken heeft. Accuduur kan ik nog niets over zeggen, want ik heb de Zbook 14 nog niet mee genomen naar de TU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thechib12
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-09 22:12
[Utwente]

Is er een mogelijkheid om naast de Msata een normale 2.5" SSD in te zetten? De 128 GB is wat klein. het gaat om de T440

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De T440 zit toch een M.2 SSD in? Waarom vervang je die niet door iets groters?

Hoe dan ook; ja, natuurlijk kun je de 2.5" bay ook gebruiken voor een SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-09 17:54
Heeft iemand hier ervaring met garantie claimen? Moet dit bij SCC of kan ik ook bij HP aankloppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Topicstarter
tobitronics schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 15:06:
Heeft iemand hier ervaring met garantie claimen? Moet dit bij SCC of kan ik ook bij HP aankloppen?
Aanmelden via SCC, gewoon even langsgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desipio
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-05 21:13
[TUDelft]

Ik heb de ZBook 14 nu ook een tijdje (sinds september) en was er best content mee maar er zijn wat puntjes de kop op gestoken, die hij in het begin niet had:
===================================
-Brightness kan opeens niet veranderd worden. De graphic drivers deinstalleren en herinstalleren verhelpt dit probleem, maar na restart is het probleem weer terug.
-Geeft geen batterij warning, maar gaat gewoon abrupt in sleep-mode (terwijl ik zou zweren dat er daarvoor nog 20 procent stond) en start automatisch ook meteen weer op uit sleep mode, waarmee het hele punt van de automatische sleep-mode ook nog eens teniet wordt gedaan en dan geeft hij opeens aan nog maar 3% charge te hebben of iets dergelijks.
-Dit is meer op gevoel maar als ik hem in slaapstand zet en een aantal later weer wil aanzetten is de batterij leeg, en voorzover ik dan weet was de batterij nog helemaal niet bijna leeg. Dit kan ik echter niet aantonen.
-Als ik hem uit slaapstand haal en er zit nog wel een charge op, dan loopt ie eerst weer heel het opstartproces door alvorens ik bij mijn inlogscherm kom. Al mijn geopende files zijn dan nog steeds geopend, dus hij start niet daadwerkelijk opnieuw op.

Hebben andere mensen ook 1 van deze/meerdere issues?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Desipio schreef op donderdag 02 april 2015 @ 09:24:
[TUDelft]

Ik heb de ZBook 14 nu ook een tijdje (sinds september) en was er best content mee maar er zijn wat puntjes de kop op gestoken, die hij in het begin niet had:
===================================
-Brightness kan opeens niet veranderd worden. De graphic drivers deinstalleren en herinstalleren verhelpt dit probleem, maar na restart is het probleem weer terug.
Kijk eens naar instellingen omtrent dynamische brightness.

-Geeft geen batterij warning, maar gaat gewoon abrupt in sleep-mode (terwijl ik zou zweren dat er daarvoor nog 20 procent stond) en start automatisch ook meteen weer op uit sleep mode, waarmee het hele punt van de automatische sleep-mode ook nog eens teniet wordt gedaan en dan geeft hij opeens aan nog maar 3% charge te hebben of iets dergelijks.
Kan zijn dat je een of meerdere dode cellen in de accu hebt. Kijkt in de power manager of je ergens de accu kunt 'resetten' zodat de meter weer overeen komt met de werkelijkheid.
-Dit is meer op gevoel maar als ik hem in slaapstand zet en een aantal later weer wil aanzetten is de batterij leeg, en voorzover ik dan weet was de batterij nog helemaal niet bijna leeg. Dit kan ik echter niet aantonen.
In 'sleep' blijft het werkgeheugen actief, dit verbruikt energie. Over langere tijd trekt dat inderdaad je accu leeg. In hibernate wordt de inhoudt van het geheugen weggeschreven naar de HDD (/SSD) en is het verbruik wel nul.
-Als ik hem uit slaapstand haal en er zit nog wel een charge op, dan loopt ie eerst weer heel het opstartproces door alvorens ik bij mijn inlogscherm kom. Al mijn geopende files zijn dan nog steeds geopend, dus hij start niet daadwerkelijk opnieuw op.
Er is een timer voor 'hybrid sleep' waarschijnlijk, waardoor hij na verloop van tijd uit sleep gaat en in hibernate gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desipio
Je bedoelt de automatische brigthness? Die staat al vanaf het begin uit. Of doel je ergens anders op?

Overigens is de afgelopen 2 dagen al 2 keer gebeurd dat hij opeens gigantisch heet was als ik hem uit mijn tas haalde en het scherm nog voor het openklappen al aan leek te staan, beide keren een andere random error message, ene keer bluetooth andere keer iets over wifi. Misschien toch eens bij het servicepunt langsgaan binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die instelling die de brightness veranderd als er meer / minder wit/zwart in beeld is. Gigantisch vervelend ding.

Typ eens in de commandprompt
code:
1
powercfg devicequery wake_armed

Tenzij je iets met WOL doet moet je zorgen dat je daar niks hebt staan, dus de machtiging "dit apparaat mag de computer wakker maken" weghalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sem2409
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20-05 10:36
Hallo,

Ik heb het idee dat mijn laptop automatisch het geluid zachter zet als een gedeelte van een liedje wat harder gaat dan de rest zodat het volume van het hele liedje hetzelfde is. Zou dit kunnen kloppen? En hoe kan ik dit uitzetten? Ik heb een HP Zbook 15 Mobile Workstation van het TU Delft laptopproject. Ik gebruik gewoon de standaard drivers die bij de laptop geleverd zijn.

Deze laptop heb ik:
https://intranet.tudelft....oject/modellen-2014-2015/

Alvast bedankt voor jullie hulp ;)

(Dit is trouwens mijn eerste post ooit op tweakers voor mij en zeg het me maar als ik het op de verkeerde plek neer heb gezet :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:20
sem2409 schreef op donderdag 09 april 2015 @ 12:48:
Hallo,

Ik heb het idee dat mijn laptop automatisch het geluid zachter zet als een gedeelte van een liedje wat harder gaat dan de rest zodat het volume van het hele liedje hetzelfde is. Zou dit kunnen kloppen? En hoe kan ik dit uitzetten? Ik heb een HP Zbook 15 Mobile Workstation van het TU Delft laptopproject. Ik gebruik gewoon de standaard drivers die bij de laptop geleverd zijn.

Deze laptop heb ik:
https://intranet.tudelft....oject/modellen-2014-2015/

Alvast bedankt voor jullie hulp ;)

(Dit is trouwens mijn eerste post ooit op tweakers voor mij en zeg het me maar als ik het op de verkeerde plek neer heb gezet :P)
Ik heb hetzelfde probleem denk ik (het is best subtiel).Heb nog niet gevonden waar in de geluidskaart instellingen je dit kan uitzetten. Met een usb dac heb ik er geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demosselman
  • Laatst online: 09-09 22:43
Binnenkort zullen de nieuwe modellen gepubliceerd worden. Worden de TU/e, TUD en UTwente topics dit jaar weer gecombineerd? Ik vond het de voorgaande jaren een stuk overzichtelijker toen de topics nog gescheiden waren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik vind het inderdaad ook erg onhandig dat de topics samengevoegd zijn terwijl het om totaal verschillende notebooks ging. Alle discussies liepen dwars door elkaar heen en vaak was het onduidelijk om welke notebook het ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desipio
Ik vind het ook wel onhandig, en ik zie de meerwaarde van de samenvoeging eigenlijk ook niet. Het zou anders zijn als het om dezelfde modellen ging.

Een vraag aan ZBook 14 bezitters: Zijn er hier meer mensen waarvan de VGA output niet werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Hebben hier mensen ervaring met het vervangen van het TN-paneel in de W540 door het 3K IPS-paneel?

Ik heb wat lopen zoeken maar ik kan er helaas vrij weinig over vinden. Ik heb al wel zo'n paneel gevonden op eBay voor ~$160 (vrij duur dus). Er zijn ook een aantal andere sites die een paneel verkopen maar ik geloof dat het daar om 'compatible' panelen gaat en niet om het exacte IPS-paneel dat ook in de duurdere versie van de W540 zit.

Ik heb ook nog niet echt iets kunnen vinden over het vervangen van het paneel (instructies of ervaringen).

[ Voor 3% gewijzigd door Compizfox op 28-05-2015 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Topicstarter
Compizfox schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 13:38:
Hebben hier mensen ervaring met het vervangen van het TN-paneel in de W540 door het 3K IPS-paneel?

Ik heb wat lopen zoeken maar ik kan er helaas vrij weinig over vinden. Ik heb al wel zo'n paneel gevonden op eBay voor ~$160 (vrij duur dus). Er zijn ook een aantal andere sites die een paneel verkopen maar ik geloof dat het daar om 'compatible' panelen gaat en niet om het exacte IPS-paneel dat ook in de duurdere versie van de W540 zit.

Ik heb ook nog niet echt iets kunnen vinden over het vervangen van het paneel (instructies of ervaringen).
Lenovo heeft op de website althans voor mijn model een handleiding staan waar precies in staat hoe hij uit elkaar moet.
Ik moet zeggen dat ik mijn TN panel echt heel fijn vind. Wat wel enorm helpt is een kalibratie met een spider

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Bedankt, ik zal eens zoeken naar die handleiding. Ervaringen zijn nog steeds welkom ;)

Je vindt jouw TN-paneel heel fijn? Ben je wel helemaal goed? :+ Dit is werkelijk waar het belabberdste paneel dat ik ooit gezien heb. En dat in een laptop van >€900...

[ Voor 22% gewijzigd door Compizfox op 28-05-2015 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Topicstarter
Compizfox schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 14:28:
Bedankt, ik zal eens zoeken naar die handleiding. Ervaringen zijn nog steeds welkom ;)

Je vindt jouw TN-paneel heel fijn? Ben je wel helemaal goed? :+ Dit is werkelijk waar het belabberdste paneel dat ik ooit gezien heb. En dat in een laptop van >€900...
Een korte Google toch leert dat ik dit paneel heb:
http://www.anandtech.com/...00-clevos-w150hr-tested/6

En over het vervangen van het scherm:
https://forums.lenovo.com...w-Color-range/m-p/1522898

Ik denk dus niet dat het gaat werken, je zou bluelink even kunnen bellen, zij zijn een grote Lenovo/IBM partner in Nederland. De support van Lenovo zelf is helaas bedroevend slecht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Wacht, we hebben het over de Lenovo W540 toch? Heb jij dan een ander TN-paneel erin dan ik?

Dat paneel waar je eerste link over gaat, is de AUO B156HW01 V4. In je tweede link staat dat die in de W520 gebruikt wordt. Echter, in de W540 wordt een heel ander paneel gebruikt...
Ik denk dus niet dat het gaat werken, je zou bluelink even kunnen bellen, zij zijn een grote Lenovo/IBM partner in Nederland. De support van Lenovo zelf is helaas bedroevend slecht..
Wat niet gaat werken?

Ik was niet van plan om een scherm uit de W520 in mijn W540 te zetten hoor, ik wil graag het 3K IPS-paneel (wat een optie is voor de W540).

[ Voor 108% gewijzigd door Compizfox op 28-05-2015 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stidge
Ik ben benieuwd. Lichtelijk hopen dat de Zbook 15u g2 er in komt. 15 inch versie van de Zbook 14 :9~ :9~

En anders voor de XPS 13 gaan. Lekker lightweight.

[ Voor 24% gewijzigd door Stidge op 28-05-2015 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beukenootjes
  • Laatst online: 26-07 19:41
Stidge schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 23:43:
Ik ben benieuwd. Lichtelijk hopen dat de Zbook 15u g2 er in komt. 15 inch versie van de Zbook 14 :9~ :9~

Die ziet er inderdaad wel erg mooi uit :9~ Aankomend collegejaar moet ik er ook een aanschaffen, en ik zou zeer tevreden zijn met dit model :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Topicstarter
Compizfox schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 16:45:
[...]

Wacht, we hebben het over de Lenovo W540 toch? Heb jij dan een ander TN-paneel erin dan ik?

Dat paneel waar je eerste link over gaat, is de AUO B156HW01 V4. In je tweede link staat dat die in de W520 gebruikt wordt. Echter, in de W540 wordt een heel ander paneel gebruikt...

[...]

Wat niet gaat werken?

Ik was niet van plan om een scherm uit de W520 in mijn W540 te zetten hoor, ik wil graag het 3K IPS-paneel (wat een optie is voor de W540).
Ik refereerde nog even terug aan het feit dat ik een ander scherm in mijn W530 heb zitten dan jij in je W540 vandaar dat ik wel tevreden ben en jij niet ;)

Die link van het Lenovo forum laat zien dat het volgens Lenovo niet mogelijk is het scherm te upgraden van een W540.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stidge
beukenootjes schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 14:09:
[...]

Die ziet er inderdaad wel erg mooi uit :9~ Aankomend collegejaar moet ik er ook een aanschaffen, en ik zou zeer tevreden zijn met dit model :)
Ik verwacht daarentegen weer Zbook 14 en Zbook 15 (niet ultrabook). Ik zie het niet gebeuren dat ze de 15u en de normale 15 gaan aanbieden. De 15u is te nieuw (mei dit jaar), dus te duur waarschijnlijk :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beukenootjes
  • Laatst online: 26-07 19:41
Stidge schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 17:13:
[...]

Ik verwacht daarentegen weer Zbook 14 en Zbook 15 (niet ultrabook). Ik zie het niet gebeuren dat ze de 15u en de normale 15 gaan aanbieden. De 15u is te nieuw (mei dit jaar), dus te duur waarschijnlijk :p.
Oh, da's dan wel weer een beetje onwaarschijnlijk ja. Ik was gisteren op de TU/e en daar vertelden ze dat de notebookinformatie eind juni/begin juli pas komt. Da's hoe dan ook te kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Brilsmurfffje schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 16:06:
[...]

Ik refereerde nog even terug aan het feit dat ik een ander scherm in mijn W530 heb zitten dan jij in je W540 vandaar dat ik wel tevreden ben en jij niet ;)

Die link van het Lenovo forum laat zien dat het volgens Lenovo niet mogelijk is het scherm te upgraden van een W540.
Aha OK. Ik wist niet dat jij een W530 had en ging er vanuit dat jij het ook over de W540 had aangezien je reageerde op mijn post over de W540 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFH27
Stidge schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 23:43:

Die Zbook 15u ziet er best wel goed uit. Het formaat van de Zbook 14 is op zich best prima, maar een groter scherm kan geen kwaad. Alleen jammer dat ze hem dan niet met een numpad en derde muisknop hebben uitgevoerd.
Stidge schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 17:13:
[...]

De 15 zal sowieso weer aangeboden worden, omdat een aantal studies een goede grafische kaart + CPU nodig hebben voor 3D. De 15u ziet er wel een beetje erg duur uit en als die pas net uit is, denk ik dat hij niet meegenomen is in de selectie, want dat proces zal wel een paar maanden duren.
Ik hoorde een tijdje terug trouwens via via dat de TUD overweegt om de SSD er weer uit te halen bij de 15, zodat ze er een beter paneel in kunnen gooien zonder de laptop duurder dan 1000 euro te maken. Ik heb een aantal van die TN panelen gezien en daar wordt je niet vrolijk van. Mijn 14 heeft echt een stuk beter paneel. Redenatie hierachter is dat het een stuk makkelijker is om een SSD bij te plaatsen (zeker met die zeer fijne klep die HP op de onderkant heeft gemonteerd _/-\o_ ) dan om een paneel te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf

ktf

WFH27 schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 20:28:
De 15 zal sowieso weer aangeboden worden, omdat een aantal studies een goede grafische kaart + CPU nodig hebben voor 3D.
Wat mij betreft is dat grote zever. Ik heb op aanraden van de TU 6 jaar geleden een 3kg zware laptop met een ruk scherm en een accuduur van niks gekocht voor 1000 euro, omdat dat zogenaamd nodig was voor werktuigbouwkunde. Nu draai ik de benodigde (3D) applicaties anno 2015 zelfs in een virtuele machine nog soepel.

Toen ik écht serieus complexe ontwerpen ging maken, ben ik toch achter een workstation op de 3mE gekropen, met een veel beter scherm.

Op basis van die ervaring zou ik iedereen aanraden de 'gewoon goede' ultrabook te kopen en niet de 'lomp zware' workstation. Er wordt steeds angstig gefluisterd dat hij 5 jaar mee moet kunnen, maar ik zie hier vrijwel iedereen na 3 jaar een nieuwe kopen omdat er gewoon alles stuk gaat aan die laptop. Van de mijne heb ik iig al 2x de accu vervangen, er zijn 2 USB poorten stuk en de schermlijst hangt met tape aan elkaar.

Echt serieus, mijn advies, koop de ultrabook. Het bespaart je kopzorgen en je houdt je rug heel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tokko1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:04
ktf schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 23:07:
[...]

Wat mij betreft is dat grote zever. Ik heb op aanraden van de TU 6 jaar geleden een 3kg zware laptop met een ruk scherm en een accuduur van niks gekocht voor 1000 euro, omdat dat zogenaamd nodig was voor werktuigbouwkunde. Nu draai ik de benodigde (3D) applicaties anno 2015 zelfs in een virtuele machine nog soepel.

Toen ik écht serieus complexe ontwerpen ging maken, ben ik toch achter een workstation op de 3mE gekropen, met een veel beter scherm.

Op basis van die ervaring zou ik iedereen aanraden de 'gewoon goede' ultrabook te kopen en niet de 'lomp zware' workstation. Er wordt steeds angstig gefluisterd dat hij 5 jaar mee moet kunnen, maar ik zie hier vrijwel iedereen na 3 jaar een nieuwe kopen omdat er gewoon alles stuk gaat aan die laptop. Van de mijne heb ik iig al 2x de accu vervangen, er zijn 2 USB poorten stuk en de schermlijst hangt met tape aan elkaar.

Echt serieus, mijn advies, koop de ultrabook. Het bespaart je kopzorgen en je houdt je rug heel.
Ik heb anders totaal geen problemen met mijn 15 die ik in 't begin van m'n studietijd gekocht heb en inmiddels net vervangen door weer het nieuwe 15 inch model. Ja 't is wat zwaar, maar daar krijg je ook veel voor terug :9

Thuis gaat hij in een docking station en de power die die laptops hebben :D Misschien niet altijd nodig voor je studie, maar daarbuiten is het natuurlijk altijd fijn om meer power te hebben. Mijn 15 inch heeft het jaren volgehouden en is vervangen omdat ik meer power wilde en niet omdat hij kapot was, dus ik weet niet wat jij met je laptop doet (behalve de accu die inderdaad matig is/degenereert, wat bij elke laptop gebeurt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demosselman
[...]

Ik heb de 8540W gekocht in 2010, en ik moet zeggen dat ik hier erg tevreden over ben. Hij is nu 5 jaar oud en hij kan (nog net) alle software draaien die ik nodig heb. Het enige wat ik eraan heb vervangen is een SSD erin, maar ik ben nu ook toe aan een nieuwe. Ik draai veel zware applicaties en ik ben blij dat ik destijds voor dit baksteenmodel heb gekozen, ik heb de grafische kracht zeker wel nodig gehad. De workstations bij 3ME zijn nou ook niet echt fantastisch.

Volgend jaar wordt mijn laatste studiejaar dus ik pak nog mooi een tweede keer het laptopproject mee om nog een paar jaar van een goede laptop te profiteren, en ik zal wederom voor het baksteenmodel gaan _/-\o_

Maar ik geef toe dat bij veel medestudenten de laptops aan alle kanten stukgingen, met de mijne heb ik weinig problemen gehad gelukkig. De geluidskaart is twee keer gesneuveld, maar de garantie-service van HP is fantastisch, komt gewoon een monteur aan de deur bij je langs voor niks! Ik kan iedereen dus ook zeker aanraden om de garantieregeling erbij te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stidge
demosselman schreef op maandag 01 juni 2015 @ 09:27:
[...]

Ik heb de 8540W gekocht in 2010, en ik moet zeggen dat ik hier erg tevreden over ben. Hij is nu 5 jaar oud en hij kan (nog net) alle software draaien die ik nodig heb. Het enige wat ik eraan heb vervangen is een SSD erin, maar ik ben nu ook toe aan een nieuwe. Ik draai veel zware applicaties en ik ben blij dat ik destijds voor dit baksteenmodel heb gekozen, ik heb de grafische kracht zeker wel nodig gehad. De workstations bij 3ME zijn nou ook niet echt fantastisch.

Volgend jaar wordt mijn laatste studiejaar dus ik pak nog mooi een tweede keer het laptopproject mee om nog een paar jaar van een goede laptop te profiteren, en ik zal wederom voor het baksteenmodel gaan _/-\o_

Maar ik geef toe dat bij veel medestudenten de laptops aan alle kanten stukgingen, met de mijne heb ik weinig problemen gehad gelukkig. De geluidskaart is twee keer gesneuveld, maar de garantie-service van HP is fantastisch, komt gewoon een monteur aan de deur bij je langs voor niks! Ik kan iedereen dus ook zeker aanraden om de garantieregeling erbij te kopen.
Ik heb ook die uit 2010. Zwaar, accu is ruk, maar verder snel ding. Gamen kan wat beter, maar ja, ik speel toch games uit de wat oudere doos. SSD er in en ik heb nergens last van. Alleen hij start nu nog 1 in de 10-30x op. Dus angstvallig zorgen dat ik hem nooit in sleepmode zet of laat herstarten. Dus ja, wordt wel eens tijd voor een nieuwe. Dit ding heeft zijn diensten goed gedaan, maar ik ga nooit meer voor zo'n zwaar model met zo weinig accuduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLPN
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 17:26
Bij Universiteit Twente is er binnenkort weer het kiesmoment waarop verschillende laptops gepresenteerd worden met configuratie X. Zelf ben ik er dit jaar ook weer bij vanuit de studievereniging en vroeg me af of men nog (redelijke) eisen heeft voor de komende laptops. Waaruit gekozen kan worden zijn de volgende:

- Dell Precision M 2800 (high-end)
- Dell Latitude E5450 (ultrabook)
- HP EliteBook 850 G2 (high-end ultrabook)
- HP EliteBook 745 (ultrabook)
- Lenovo Thinkpad W541 (high-end)
- Lenovo Thinkpad W550S (high-end ultrabook)
- Lenovo Thinkpad T450 (ultrabook)

De 'spelregels' zijn dat het budget model en high end model van het zelfde bedrijf moeten zijn. Dus je kiest een combi. Prijs van het budgetmodel zal 600 - 720 euro zijn en het high end model onder de 1000 euro. Dat is eigenlijk elk jaar het geval in Twente, dus neem aan dat het dit jaar weer hetzelfde is. (Dus bij het high end model betekent dat die 1400-1700 euro kost als je hem als particulier koopt)
De configuraties hebben ze er nog niet bij gezet, die worden op het moment dat de bijeenkomst is bekend gemaakt. Let wel op dat de max specs van sommige van deze modellen er super geweldig uit kunnen zien, moet je er rekening meehouden dat die er niet inzitten i.v.m. de prijs. Dus een 3K IPS scherm vrees ik dat we moeten laten gaan.

Zelf zat ik aan de volgende punten te denken die het belangrijkst zijn in het high end model:
- grote SSD (500GB)
- Scherm
- Accuduur

Tegenwoordig vind ik welke I7 (of I5) erin zit minder belangrijk. Ze kunnen de gebruikte programma's op de UT toch wel aan.

[ Voor 198% gewijzigd door MLPN op 03-06-2015 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFH27
[...]

Zelf vind ik die workstations van de TU nooit zo geweldig. Scherm viel wel mee, die dingen doen er lang over om in te loggen (weet niet of virtualisatie nu zo'n goed idee was) en software is ook niet altijd beschikbaar (ik kan soms alleen maar IE kiezen...). Kortom, die mijdt ik liever.
Bovendien verdwijnen er (iig bij EWI) steeds meer desktops en willen ze dat je een laptop gaat gebruiken. Wat overigens ook weer fijne effecten geeft als het gaat om eduroam, maar dat terzijde.

Toegegeven, ik ben ondertussen ook overgestapt op de ultrabook, omdat het zwaarste wat ik doe code compileren en hardware synthetiseren is. Daarvoor heb je niet de absolute performance van die high end unit nodig en de vormfactor is wel erg fijn. En als het echt lastig wordt, mag ik vaak een server van de faculteit gebruiken.
[b][message=44348134,noline]

Zelf zat ik aan de volgende punten te denken die het belangrijkst zijn in het high end model:
- grote SSD (500GB)
- Scherm
- Accuduur

Tegenwoordig vind ik welke I7 (of I5) erin zit minder belangrijk. Ze kunnen de gebruikte programma's op de UT toch wel aan.
Ik zou het scherm en de accuduur een hogere prioriteit geven dan de SSD. Een SSD kan je afhankelijk van hoe de laptop in elkaar zit er vaak zelf nog wel in stoppen, maar een scherm wordt toch een stuk lastiger. De Zbook 15 van de TUD had dit jaar een nogal brak scherm en daar wordt je gewoon niet vrolijk van. En HP heeft tegenwoordig een mooi systeem waarmee je de bottom cover makkelijk kan verwijderen waarmee je direct bij alle hardware kan die je zou willen vervangen om hem een kleine upgrade te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MLPN schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 10:13:
Bij Universiteit Twente is er binnenkort weer het kiesmoment waarop verschillende laptops gepresenteerd worden met configuratie X. Zelf ben ik er dit jaar ook weer bij vanuit de studievereniging en vroeg me af of men nog (redelijke) eisen heeft voor de komende laptops. Waaruit gekozen kan worden zijn de volgende:
Vanuit welke studievereniging? Die van WB?
- Dell Precision M 2800 (high-end)
- Dell Latitude E5450 (ultrabook)
- HP EliteBook 850 G2 (high-end ultrabook)
- HP EliteBook 745 (ultrabook)
- Lenovo Thinkpad W541 (high-end)
- Lenovo Thinkpad W550S (high-end ultrabook)
- Lenovo Thinkpad T450 (ultrabook)

De 'spelregels' zijn dat het budget model en high end model van het zelfde bedrijf moeten zijn. Dus je kiest een combi. Prijs van het budgetmodel zal 600 - 720 euro zijn en het high end model onder de 1000 euro. Dat is eigenlijk elk jaar het geval in Twente, dus neem aan dat het dit jaar weer hetzelfde is. (Dus bij het high end model betekent dat die 1400-1700 euro kost als je hem als particulier koopt)
De configuraties hebben ze er nog niet bij gezet, die worden op het moment dat de bijeenkomst is bekend gemaakt. Let wel op dat de max specs van sommige van deze modellen er super geweldig uit kunnen zien, moet je er rekening meehouden dat die er niet inzitten i.v.m. de prijs. Dus een 3K IPS scherm vrees ik dat we moeten laten gaan.
Zonder specificaties erbij is het moeilijk kiezen. Die Dell M2800 ziet er goed uit overigens. Lijkt ook een normaal toetsenbord te hebben in plaats van zo'n vervloekt eiland ding.
- grote SSD (500GB)
- Scherm
- Accuduur
Nee, ja, nee. SSD van 500 GB gaat je al snel 200 euro kosten. Zolang 90% van de studenten (althans bij WB) nog niet eens het verschil tussen HDD en SSD weet en ook de eigen HDD niet upgrade, heeft het weinig zin daar zo'n groot deel van het budget aan te besteden. Het is tevens een van de onderdelen die het makkelijkste te upgraden zijn. Liever helemaal geen SSD zelfs, zodat je zelf een M.2 of mSata SSD kunt bijplaatsen, naast de HDD dus.

Scherm; ja. Spijtig genoeg zullen ook de "goede" schermen nog steeds een waardeloze 16:9 aspectratio hebben... Het scherm van de high-end van 2012 (Thinkpad W530) was echt belabberd. 1600x900 TN :X

Accuduur; nee en ja. Kies wel iets met Optimus / Dynamic Switchable Graphics. Het ontbreken daarvan zorgde ervoor dat de high-end van 2013 (en 2014) een zuipschuit was. Verder wordt het bepaald door het formaat van de accu; een makkelijk verwisselbaar onderdeel. Voor ca. 70 euro koop je een 9-cell accu, dus ook niet te veel laten meewegen.
De i7s zijn significant sneller in het maken van mooie renders in SW :P

Een van de belangrijkste punten op mijn lijstje; toetsenbord en trackpoint. Het ontbreken van de laatste zou ik als deal-breaker zien en het eerste moet ook gewoon goed zijn. Zo was het toetsenbord van de high-end van 2012 gewoon slecht; dat rare Lenovo bord met ontbrekende toetsen en alle F-toetsen aan elkaar was gewoon een proefproduct. En de HPs hebben vaak pijltjestoetsen die alleen geschikt zijn voor vingers van kleuters en jonger.

En dan uiteraard nog wat dingen als;
*Displayport
*Mogelijkheid voor dockingstation
*eSata
*USB poorten die niet direct allemaal elkaar blokkeren bij een dikke stick
*Geen warmte-uitlaat aan rechterkant
*Audio-jack liefst ook niet rechts

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2015 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Mij lijkt zelf de W550s nog het mooiste uit dat lijstje, mits er dat IPS-scherm inzit. Ik heb zelf de W540 met TN-paneel en dat is echt dikke ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLPN
Verwijderd schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 19:18:
[...]

Vanuit welke studievereniging? Die van WB?

Zonder specificaties erbij is het moeilijk kiezen. Die Dell M2800 ziet er goed uit overigens. Lijkt ook een normaal toetsenbord te hebben in plaats van zo'n vervloekt eiland ding.
Nee ik ben niet van WB, maar vanuit elke studievereniging mag er iemand aanwezig zijn, meestal iemand uit het bestuur.

Wat bedoel je verder met een eiland toetsenbord? :P

Verder goed punt over de SSD. Goed scherm gaat voor, maar als ik het snel zag is het of een niet heel geweldig 1080p scherm of gelijk een goed IPS scherm wat waarschijnlijk qua prijs niet uitkan :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dit:
Afbeeldingslocatie: http://blog.laptopmag.com/wpress/wp-content/uploads/2011/02/key-size_sh2.jpg

Bij de Thinkpads van modeljaar 2011 en ouder zit een goed toetsenbord. Startend in 2012 met de *30 serie zit er van die eiland ellende in, net zoals zo ongeveer 99% van de andere laptops hebben. De aanslag is klote, het vinden van toetsen is klote, het gevoel op de vingers is klote, etc.

Die van Lenovo is dan wellicht nog het minst vervelend, door de holle toetsen, maar het is en blijft een toetsenbord primair ontworpen door een IO'er, niet door een eindgebruiker.

De HP's hebben ook van die vlakke toetsen; ook vermijden. Bij een normaal toetsenbord kun je met je vingers precies voelen waar op de toets je raakt. Je typt dan veel minder vaak mis. En sommige mensen (ik niet) hebben met die eiland toetsen problemen met hun nagels.

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2015 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zie ook;
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v65/dr_st/6row-vs-7row-top.jpg

Bovenaan het toetsenbord van een W530, onderaan van een W520. Als je lange nagels hebt, is het makkelijk om bij de bovenste onder de toetsen te komen. Tevens is de 'feel' van de toetsen veel minder; ze zijn kleiner en de holling is minder. Blind typen is veel lastiger.

Los daarvan is de indeling compleet fout, zoals tegenwoordig ook bij 90% het geval is. Note; ontbrekende forward / back toetsen bij pijltjestoetsen. Home / end en page up /down naast elkaar in plaats van boven elkaar en die twee sets tevens ver uit elkaar. Numeriek toetsenbord verdwenen, alternate menu key verdwenen, pause / break verdwenen.

Het toppunt van toetsenbord-indeling idiotie zien we bij de Thinkpad X240;
Afbeeldingslocatie: http://www.lenovo.com/images/gallery/1060x596/lenovo-laptop-thinkpad-x240-overhead-keyboard-2.jpg

De insert toets als secundaire functie van de End toets. Maar opvallender; de functie-toetsen hebben hun eigen functie niet als primaire functie. Dus met Esc + Fn de Fn constant aan, zodat je tenminste een F1- F12 hebt zonder de Fn te hoeven indrukken. Helaas; je hebt dan geen 'End' toets meer. ..

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2015 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 21:34:
Bij de Thinkpads van modeljaar 2011 en ouder zit een goed toetsenbord. Startend in 2012 met de *30 serie zit er van die eiland ellende in, net zoals zo ongeveer 99% van de andere laptops hebben. De aanslag is klote, het vinden van toetsen is klote, het gevoel op de vingers is klote, etc.
Ik vind alle rubber domes klote sinds ik een mechanisch toetsenbord heb ;) Ik vind die scissor-switches nog wel meevallen eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het niet over de switches eronder, maar de bouw er bovenop.

Los daarvan zijn de switches in de Thinkpad meestal van de betere soort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stidge
Compizfox schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 21:56:
[...]

Ik vind alle rubber domes klote sinds ik een mechanisch toetsenbord heb ;) Ik vind die scissor-switches nog wel meevallen eigenlijk.
haha MX blue represent XD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarkout
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-11-2024
Is er al bekend wat de modellen van volgend jaar worden ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Over welke universiteit heb je het?

offtopic:
Wanneer gaan we dit topic nou eens splitsen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Topicstarter
Compizfox schreef op zondag 07 juni 2015 @ 12:10:
Over welke universiteit heb je het?

offtopic:
Wanneer gaan we dit topic nou eens splitsen...
Waarom splitsen? Dit is imho vrij overzichtelijk.
sarkout schreef op zondag 07 juni 2015 @ 11:40:
Vorig jaar was dat rond de 17de van juni bekend, dus nog even geduld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Delftenaren die vragen stellen over een HP en UT'ers die vragen stellen over een Thinkpad is helemaal niet overzichtelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

^ Dat dus.

Er lopen constant drie verschillende discussies door elkaar heen. Als iemand een vraag stelt moet hij steeds erbij vermelden over welke universiteit het gaat en als mensen dat vergeten (gebeurt ook vaak) ontstaat een hoop verwarring aangezien niemand weet waar hij het over heeft.

Dit heb ik ook al wel 10 keer 'aangekaart' hier maar blijkbaar blijven mensen het een goed idee vinden.

[ Voor 5% gewijzigd door Compizfox op 07-06-2015 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLPN
sarkout schreef op zondag 07 juni 2015 @ 11:40:
Universiteit Twente zal dit 11 Juni laten weten.
Compizfox schreef op zondag 07 juni 2015 @ 21:49:
^ Dat dus.

Er lopen constant drie verschillende discussies door elkaar heen. Als iemand een vraag stelt moet hij steeds erbij vermelden over welke universiteit het gaat en als mensen dat vergeten (gebeurt ook vaak) ontstaat een hoop verwarring aangezien niemand weet waar hij het over heeft.

Dit heb ik ook al wel 10 keer 'aangekaart' hier maar blijkbaar blijven mensen het een goed idee vinden.
Als je het puur over dit jaar hebt, dan wel ja. Voor komend jaar zou ik niet gelijk nu al zeggen splitsen. Wacht eerst even de modellen af. Voorgaande jaren leken deze vaak erg veel op elkaar en was het gebruik van 1 forum wel makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu je tegenwoordig veel eerder moet inschrijven, kun je de keuze van studielocatie toch niet meer laten afhangen van het laptopprogramma? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarkout
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-11-2024
Verwijderd schreef op maandag 08 juni 2015 @ 01:02:
Nu je tegenwoordig veel eerder moet inschrijven, kun je de keuze van studielocatie toch niet meer laten afhangen van het laptopprogramma? :+
Je kan op verschillende scholen ingeschreven staan zonder schoolgeld te betalen :D :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nja, maar tegenwoordig moet je dan waarschijnlijk wel overal zo'n toelatingsgesprek voeren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demosselman
Verwijderd schreef op maandag 08 juni 2015 @ 01:02:
Zijn er echt mensen die daar hun universiteit keuze op baseren ? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf

ktf

Misschien moet je je toch eens verdiepen in de betekenis van zo'n witte smilie met rode neus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stidge
[TUD]
Medio juni worden de modellen bekend gemaakt. Die hebben we eerder gehoord. *wacht tot half juli*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thechib12
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-09 22:12
[UTwente]

Het worden:
Dell Precision M2800 van 1023,80 euro en de Dell Latitude E5450 voor 774,59 euro.

Bron: http://www.utnieuws.nl/ni...ooks_als_beste_uit_de_bus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLPN
Vreemd, ze wilden het nog stil houden, maar komt het wel op het UTnieuws te staan 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stidge
thechib12 schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 12:08:
[UTwente]

Het worden:
Dell Precision M2800 van 1023,80 euro en de Dell Latitude E5450 voor 774,59 euro.

Leuke apparaten. Ben benieuwd naar de specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kahraman11
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:55
MLPN schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 13:24:
Vreemd, ze wilden het nog stil houden, maar komt het wel op het UTnieuws te staan 8)7
Het stond gisteren ook al op hun website hoor: http://www.utwente.nl/icts/nsc/nominatie-2015-nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
Zodra de specs bekend zijn, maken we een nieuw topic aan! :)

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Bij de bijeenkomst gisteren waar de keuze werd gemaakt zijn wij verteld dat we het stil moesten houden. Het is dus een beetje vreemd dat ze het dan wel zelf op hun site zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thechib12 schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 12:08:
[UTwente]

Het worden:

Dat leek mij ook de beste keus, in ieder geval qua high-end. Ben benieuwd naar de uiteindelijke specs.

EDIT: bij nader inzien blinkt de M2800 wel uit in missende poorten... zoals DP.
Compizfox schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 16:19:
[...]

Bij de bijeenkomst gisteren waar de keuze werd gemaakt zijn wij verteld dat we het stil moesten houden. Het is dus een beetje vreemd dat ze het dan wel zelf op hun site zetten.
Waarom zou dat stil gehouden moeten worden?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2015 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLPN
Verwijderd schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 16:45:
[...]

Dat leek mij ook de beste keus, in ieder geval qua high-end. Ben benieuwd naar de uiteindelijke specs.

EDIT: bij nader inzien blinkt de M2800 wel uit in missende poorten... zoals DP.

[...]

Waarom zou dat stil gehouden moeten worden?
Omdat het dan de onderhandelingen met de leverencier zouden bemoeilijken, ja zo zeiden ze het.

De specs high end zijn dat ik nog weet
Full HD scherm (had van alle keuzes verre weg de beste kijkhoeken)
256GB SSD
DVD RW
I7, ((duh)nummer weet ik niet meer)

Compizfox kan mij vast nog wel aanvullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Als het er één uit dit lijstje moet zijn, lijkt het me dat het de duurste variant is. Dat is namelijk de enige met quad-core i7 en SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-09 07:51
Prachtige laptops, die Dell Precisions. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Compizfox schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 17:54:
Als het er één uit dit lijstje moet zijn, lijkt het me dat het de duurste variant is. Dat is namelijk de enige met quad-core i7 en SSD.
Er zijn tegenwoordig ook van die flauwe Dual core i7's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ja, ik zag het. Ik wist niet dat die bestonden.

Maar ik meen me te herinneren dat er wel een quad-core i7 in die laptop zou komen, vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stidge
Compizfox schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 17:54:
en 16GB ram :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tokko1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:04
En voor de duidelijkheid, de Laptops worden vaak op maat samengesteld. Dus Ram hoeveelheden, type scherm, wel/niet CD drive, type SSD(groote) etc. is écht niet af te leiden uit z'n lijstje. 8)7

Gewoon afwachten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stidge
tokko1 schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 11:45:
[...]

En voor de duidelijkheid, de Laptops worden vaak op maat samengesteld. Dus Ram hoeveelheden, type scherm, wel/niet CD drive, type SSD(groote) etc. is écht niet af te leiden uit z'n lijstje. 8)7

Gewoon afwachten ;)
Klopt. Het is volgens mij alle onderdelen die nog op de plank lagen in een paar batches stoppen. Vorig jaar zat er bijvoorbeeld een i7-4600u in de Zbook14. Was nergens te selecteren bij de Zbook14 op de HP site toen.
Pagina: 1 ... 7 8 Laatste