Zbook 14 ervaringen
In deze post wil ik mijn ervaringen met de Zbook 14 van de TUD tot nog toe delen voor degene die er in geinteresseerd zijn. Daarnaast heb ik nog een paar problemen die ik nog niet heb weten te fixen, dus misschien dat er Tweakers zijn die deze problemen al wel gefixt hebben. Ik studeer overigens Embedded Systems.
Zo'n 2 maanden geleden begon de accu van mijn Elitebook 8540w kuren te vertonen (hooguit enkele procenten batterijduur over). Aangezien het niet hebben van een betrouwbare accu toch wel een issue is en ik toch binnen afzienbare tijd de laptop wilde vervangen, heb ik besloten om die aankoop naar voren te halen. Mijn voornaamste eisen waren een lichtere laptop dan wat ik nu heb, een i7 processor, min 8GB werkgeheugen, SSD van minimaal 500 GB (ik heb dual boot Win en Linux nodig), een degelijke videokaart (al hoeft dat geen top of the bill te zijn) en een solide behuizing. Ik gebruik mijn laptop voornamelijk voor office taken, code kloppen en compileren en virtual machines draaien. Omdat dit mijn enige pc is, heb ik wel een goede performance nodig. Maar omdat ik hem ook elke dag meesleep naar de campus, is een licht gewicht toch ook wenselijk. Na wat research op internet (o.a. dit forum) heb ik besloten om voor de Zbook 14 van de TUD te gaan, omdat voor dezelfde prijs eigenlijk niet iets beters te vinden is en de bouwkwaliteit van de HP workstations best wel prima is. De SSD van de Zbook 14 is niet toereikend voor een dual boot, dus daarom heb ik er nog een Crucial M550 512 GB SSD bijgekocht ter vervanging van de HDD.
2 weken geleden heb ik de Zbook 14 ontvangen. De eerste indruk was eigenlijk best prima. De laptop is een stuk lichter dan wat ik gewend bent, al kan het waarschijnlijk nog wel wat lichter. De gebruikte materialen zien er goed uit en zorgen ervoor dat de laptop er solide uit ziet en aanvoelt. Het scherm is kleiner dan wat ik nu heb en heeft een hogere resolutie, dus alles is een stuk kleiner. Dat is in het begin wel even 'schrikken', maar dat went wel. Het scherm ziet voor zover ik dat kan zien ook goed uit al stel ik daar niet al te hoge eisen aan. Ik doe weinig grafische dingen, dus dingen als sRGB waardes kijk ik eigenlijk niet naar. De eerste indruk van de performance was oke, al heb ik er nog niet bijzonder veel mee gedaan. Zodra ik virtual machines en andere ongein ga draaien, zal ik waarschijnlijk een betere indruk krijgen van de performance.
Win8.1 installatie
Voor dat ik ben begonnen met het configureren naar mijn wensen, heb ik hem eerst geboot om te kijken wat er out of the box opstond. Dingen als aanmelden bij HP, de OEM key uit Windows halen en een image maken van de OEM Win8.1 leken mij wel handig. Daarna heb ik de HDD vervangen door de Crucial en ben ik begonnen met het installeren van Win8.1 Enterprise (MSDNAA download van MA3D) op de Crucial SSD. HP UEFI schijnt alleen niet goed overweg te kunnen met het booten van verschillende devices, dus hier moest ik de legacy boot optie in de BIOS voor gebruiken. Installatie ging vrij soepel. Daarna heb ik een flink aantal drivers van de HP site geinstalleerd om te zorgen dat alle hardware fatsoenlijk werkt. So far, so good.
Ubuntu installatie
Daarna heb ik Ubuntu 12.04 LTS geinstalleerd op de kleine SSD met een Live Ubuntu stick (voor mijn werk heb ik deze versie nodig). Dat installatie proces ging ook goed als ik het flikkeren (5 Hz per seconde) van het scherm even buiten beschouwing laat. Dit flikkeren deed zich helaas ook voor binnen de Ubuntu installatie zelf. Ik heb daarop een driver van de AMD site gedownload, geinstalleerd en gereboot. Toen was ik alleen de complete GUI kwijt

Wat
research op internet leerde dat de Zbook 14 niet heel erg compatible is met een aantal graphics drivers. Zoals in dit topic staat werkt de fglrx-experimental-13 driver inderdaad. Ik merkte alleen een aantal vreemde artifacten op na installatie van deze driver: niet alle programma's verschijnen in de taakbalk (onder Unity, geen andere desktop variant getest) en Sublime Text 2 start altijd in de wait modus waardoor je niet verder kunt in de terminal session. In hindsight ben ik waarschijnlijk vergeten de AMD driver te configureren waardoor ik de GUI verloor (gevalletje onwetendheid). Of de AMD driver werkt is een tweede, want dat heb ik dus niet getest. Als mijn werk afgelopen is eind januari ga ik Ubuntu 14.04 LTS installeren, want die lijkt out-of-the-box wel goed te werken volgens het genoemde forum topic.
Win8.1 (driver) issues
Daarna begonnen echter de problemen met Win8.1: bij een cold boot kreeg ik een blue screen met de error VIDEO_DXGKRNL_FATAL_ERROR waarna een reboot nodig was. De BIOS gaf daarnaast regelmatig een BIOS Identity Data Recovered message na de failed reboot vanwege een "hash mismatch". Daarnaast kon de laptop niet ontwaken uit sleep. ik bleek niet de enige te zijn met dit probleem getuige deze
thread op de HP Support Forums. Er worden hier verschillende drivers aangewezen als de schuldige, maar de Intel Integrated graphics kwam bovengemiddeld vaak voor. Daarom heb ik versie
10.18.10.3308 geinstalleerd die ook op de HP driver site staat en dat bleek inderdaad te werken. Geen blue screens meer bij cold boots en sleep doet het ook prima
Daar hielden de problemen echter niet op. Ik heb ook een Ultraslim dock gekocht, omdat ik thuis een Dell U2412M scherm heb staan. Deze dock werkt in principe prima (op het afdekken van de koeling na, waardoor de laptop redelijk warm wordt). Echter, zodra ik de Zbook uit de docking haal, kan ik geen WiFi verbinding meer opzetten. Ik ben dus nog even verder gaan testen met de WiFi verbinding en dit heeft een ander probleem bloot gelegd. Bij het booten is de WiFi knop boven het toetsenbord oranje, omdat WiFi uit staat. Maar als ik vervolgens WiFi binnen Win8.1 uitschakel, wordt de knop niet oranje maar gaat hij uit. Aangezien dat een klein beetje energie bespaard, kon ik daar wel in komen. Echter, als ik een paar keer op de WiFi knop druk, kan ik daarna helemaal niets meer met WiFi. Linksonder in de taakbalk op het netwerk icoon klikken, levert geen reactie op. En via de WiFi settings van Win8.1 kan ik WiFi niet meer in- of uitschakelen (hij denkt een tijdje na en laat dan de status onveranderd). Verder kan de laptop dan niet meer in sleep of fatsoenlijk afsluiten

Onder Ubuntu heb ik geen problemen met de WiFi verbinding (afgezien van het feit dat de WiFi knop niet van kleur veranderd of uit gaat) al heb ik de docking daar nog niet getest.
Ik ben er nog niet helemaal uit of het probleem in de hardware zit of dat het toch weer een buggy Windows driver is. Dit
topic geeft de indruk dat het best wel eens een driver issue kan zijn. Het viel mij ook op dat er veel verschillende versies van de wireless drivers op de HP site staan. Aangezien dit voor de Intel HD graphics ook het geval was, doet dit vermoeden dat het toch een driver issue is. Ik moet nog even verder testen om te zien wat het probleem nu daadwerkelijk is. Dit probleem weerhoudt mij er echter wel van om de Zbook daadwerkelijk te gaan gebruiken, aangezien ik regelmatig servers nodig heb om te kunnen werken.
Conclusie
De Zbook 14 ziet er goed en ik denk dat ik er wel aan kan wennen om op deze machine te werken. Performance is nog even afwachten, al verwacht ik daar op zich niet al te grote problemen. De software problemen die ik tot nog toe ben tegengekomen, zijn echter wel vervelend. De Win8.1 driver issues zijn behoorlijke dealbreakers. Daardoor ben ik voorlopig nog veroordeeld tot mijn Elitebook, omdat ik voor mijn werk een specifieke software configuratie nodig heb die een flink aantal uur kost om op te zetten en geen WiFi ook een no-go is.
Mocht er bij toeval nog een Tweaker zijn die ook ervaring heeft met deze issues (en indien mogelijk ook een oplossing heeft) dan hoor ik het uiteraard graag. Als iemand met de OEM versie van Win8.1 zijn driver versies van de Zbook 14 kan posten, zou dat ook helpen. Dan kan ik kijken of er verschillen zijn met wat ik nu heb. Als ik het wireless probleem heb opgelost, zal ik dat ook even melden voor het geval meer mensen hier last van hebben.
P.S. Het leek mij het meest logisch om deze post in dit topic te gooien. Als het jullie beter lijkt om dit in een apart topic te gooien, kan dat uiteraard ook.