Onrust, oorlog en IS in het Midden-Oosten Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 53 ... 56 Laatste
Acties:
  • 263.182 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Zo te zien heeft het Syrische leger de cursus "munitie opslag" gevolgd in Rusland:

Tartus… Wow…

MAKS 24 👀🇺🇦 (@maks23.bsky.social) 15 december 2024

/edit:
Let op, dit is een Israelische strike op een Syrische basis.
(geen Oekraine of Rusland in directe involvement)

het gaat vooral om dat de opslag methode vergelijkbaar is en ze dit blijkbaar van Rusland hebben geleerd.

[ Voor 42% gewijzigd door YakuzA op 17-12-2024 13:10 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
YakuzA schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:02:
Zo te zien heeft het Syrische leger de cursus "munitie opslag" gevolgd in Rusland:
[Bluesky]
Ik denk dat het een Russische opslag was gezien dat het bij Tartus is.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

asing schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:13:
[...]

Ik denk dat het een Russische opslag was gezien dat het bij Tartus is.
Voor zover bekend niet, maar het zijn vast wel supplies afkomstig uit Rusland/Iran:

(maar verdere discussie is wel wat offtopic omdat het niet in Oekraine is ;) )

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 16-12-2024 10:19 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Volgens een statement van Assad zelf, zat hij blijkbaar nog in Latakia toen Damascus viel?
https://syria.liveuamap.c...h-statement-shared-on-the
Assad full English statement, shared on the (former) Syrian presidency’s Telegram channel
En ook een update van CNN:
https://edition.cnn.com/2...e-toppled-intl/index.html

[ Voor 42% gewijzigd door YakuzA op 16-12-2024 16:18 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Zoals ik al vermoedde:

*knip*, wil je als je naar een artikel linkt ook even vertellen wat daar te lezen is?

Zit er nou niemand bij CNN met een beetje gezonde achterdocht of dachten ze alleen aan de clicks en views?

[ Voor 18% gewijzigd door NMH op 19-12-2024 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:03
YakuzA schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:50:
Volgens een statement van Assad zelf, zat hij blijkbaar nog in Latakia toen Damascus viel?
https://syria.liveuamap.c...h-statement-shared-on-the

[...]

En ook een update van CNN:
https://edition.cnn.com/2...e-toppled-intl/index.html
hij werd gedwongen door de Russen :+

Of, hij zat gewoon te wachten op Hmeimim tot het veilig genoeg was om vliegtuigen op te laten stijgen

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:16

Massagraven ontdekt in Syrië

Reuters sprak ook met de voormalige Amerikaanse ambassadeur voor oorlogsmisdaden Stephen Rapp. Ook hij is bij het massagraf in Qutayfah geweest, zegt hij, en hij twijfelt niet aan het aantal van minstens 100.000 lichamen.
Minstens 100.000 , in één graf. Laat dat even op je inwerken.

bron

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Zouden dit soort politici nooit de ironie van hun eigen uitspraken zien? of doen ze dit expres?
Turkish Vice President: Israel's actions are illegal and no foreign power should destabilize Syria
https://syria.liveuamap.c...ident-israels-actions-are
SDF says Turkey is attacking southern Kobane with heavy weapons despite ceasefire - Statement

The Turkish army is currently shelling the village of Bir Haso and the vicinity of the Qarqozak Bridge, south of Kobani, with heavy weapons.
https://syria.liveuamap.c...attacking-southern-kobane

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Spykie schreef op woensdag 18 december 2024 @ 11:05:

Massagraven ontdekt in Syrië

[...]

Minstens 100.000 , in één graf. Laat dat even op je inwerken.

bron
Dat zijn bizarre aantallen.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
Putin: onze doelen in Syrië zijn bereikt:
Filmpje

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Het kan verkeren: de VS gaan niet meer achter Jolani aan.
Amerikaanse diplomaten hebben voor het eerst in Damascus gesproken met Ahmed al-Sharaa, de officieuze nieuwe leider van Syrië. Het was volgens topdiplomaat Barbara Leaf, leider van de delegatie, een ‘goed, uitgebreid gesprek’ over de politieke transitie in het land. Volgens Leaf is hierna de beloning van 10 miljoen dollar ingetrokken, die de VS zou uitloven voor de tip die tot de arrestatie van Sharaa zou leiden.

Sharaa, ook wel bekend onder zijn oorlogsnaam Mohammad al-Jolani, is de leider van de rebellengroep HTS. De organisatie voerde het bliksemoffensief aan dat leidde tot de val van het regime van de dictator Bashar al-Assad. Wel staat HTS nog op de Amerikaanse terreurlijst, omdat het is ontsprongen uit de Syrische tak van Al Qaida.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Gezien het sentiment wat de HTS op social media laat komen, zal RU wel blijven omdat ze zo geliefd zijn:

Turkije heeft ook laten weten dat ze in het noorden niet stoppen totdat ze een bufferzone hebben gemaakt, dat beloofd dus ook niet veel goeds voor de Syriërs in de grensstreek.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
https://nos.nl/artikel/25...traat-op-voor-hun-rechten
Toch niet zo vrouwvriendelijk al ze zich voordeden:
Een woordvoerder van HTS beweerde vorige week dat vrouwen door hun "biologische en fysiologische aard" ongeschikt zijn voor bepaalde overheidsfuncties. De leider van de rebellengroep, Ahmed al-Sharaa, zei vorige week tegen de BBC dat hij een voorstander is van universitair onderwijs voor vrouwen, maar hij liet zich verder niet uit over vrouwenrechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 26-08 12:00
Tsja vrouwenrechten ik heb weleens een artikel gelezen van een Joodse vrouw die in de schuur moest slapen wanneer ze ongesteld was. Vergeten nog weleens dat onze Westerse normen en waarden niet breed worden gedragen door de rest van de planeet.

Ik ben een atheist maar ik geloof niet dat je een seculiere samenleving met geweld en onderdrukking kan afdwingen. Je krijgt religie altijd als een boemerang terug in je gezicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ondertussen genoeg reportages in Trouw gelezen dat Syrië een nieuw walhalla wordt voor islamitische hardliners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
emeralda schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 16:03:
Tsja vrouwenrechten ik heb weleens een artikel gelezen van een Joodse vrouw die in de schuur moest slapen wanneer ze ongesteld was. Vergeten nog weleens dat onze Westerse normen en waarden niet breed worden gedragen door de rest van de planeet.
Zou je misschien met ons willen delen waar je dat gelezen hebt? Want hier heb ik nog nooit van gehoord.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
'Verkiezingen pas over een paar jaar'
Voor een grondwet moet je even de tijd nemen, er zijn natuurlijk ook geen voorbeelden die je als basis kunt nemen.
Benieuwd wie er allemaal aan mee mogen schrijven. O-)
Syrische rebellenleider: 'Verkiezingen pas over een paar jaar'

Het kan wel vier jaar duren voordat er in Syrië verkiezingen worden uitgeschreven. Dat heeft de Syrische rebellenleider Ahmed al-Sharaa gezegd in een interview met de Saoedische staatszender Al Arabiya. Hij zei ook dat er een nieuwe grondwet moet worden voorbereid en geschreven. Dat zal volgens al-Sharaa ongeveer drie jaar duren.

Al-Sharaa zei niet wanneer de nieuwe machthebbers een begin gaan maken met het opstellen van de nieuwe grondwet.
https://nos.nl/artikel/25...en-pas-over-een-paar-jaar
Maar volgens al-Sharaa hebben Syrië en Rusland "gemeenschappelijke strategische belangen".

In het interview zei al-Sharaa verder te hopen dat de Verenigde Staten alle sancties tegen Syrië opheffen.
Denk dat dat juist tegengestelde belangen zijn

[ Voor 18% gewijzigd door Tens op 29-12-2024 14:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 26-08 12:00
alexbl69 schreef op zondag 29 december 2024 @ 07:55:
[...]

Zou je misschien met ons willen delen waar je dat gelezen hebt? Want hier heb ik nog nooit van gehoord.
Echt? Mannen hebben altijd moeite gehad met deze lichamelijke functie- en ja naar mijn mening is religie MAN made. Hoe vrouwen worden behandeld in de godsdienst is het grootste bewijs. Verbazingwekkend hoe bijna alle godsdiensten het met elkaar eens zijn als het over de vrouw gaat O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
emeralda schreef op zondag 29 december 2024 @ 15:26:
[...]

Echt? Mannen hebben altijd moeite gehad met deze lichamelijke functie- en ja naar mijn mening is religie MAN made. Hoe vrouwen worden behandeld in de godsdienst is het grootste bewijs. Verbazingwekkend hoe bijna alle godsdiensten het met elkaar eens zijn als het over de vrouw gaat O-)
Dan zal het wel niet moeilijk zijn om aan te tonen waar je dat gelezen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

emeralda schreef op zondag 29 december 2024 @ 15:26:
[...]

Als je zo'n bewering doet moet je het ook kunnen staven natuurlijk, dus bereid je voor op zo'n vraag als je zoiets plaatst.

Toevallig is dit een fenomeen waarvan ik weet dat het inderdaad voorkomt, dus ik had in ieder geval wiki snel voor handen: Wikipedia: Menstruation hut

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
nst6ldr schreef op zondag 29 december 2024 @ 15:29:
[...]

Als je zo'n bewering doet moet je het ook kunnen staven natuurlijk, dus bereid je voor op zo'n vraag als je zoiets plaatst.

Toevallig is dit een fenomeen waarvan ik weet dat het inderdaad voorkomt, dus ik had in ieder geval wiki snel voor handen: Wikipedia: Menstruation hut
Ik kende dit fenomeen ook, maar in deze context gaat Joden toch over Israël of in ieder geval Midden Oosten.

Dat lijkt niet zo te zijn:
Use in Ethiopia among Jewish women

[...] These huts are absent in Israel, but exist in the Ethiopian highlands, known to the Ethiopian Jewish community as margam gojos [...]
Ethiopië ligt in Oost-Afrika. Vrouwonvriendelijkheid in de context van Afrika, kun je een geheel topic over wijden, maar heeft niets met Joden in het algemeen te maken. Het betreft immers een specifieke minderheid.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

alexbl69 schreef op zondag 29 december 2024 @ 15:28:
[...]

Dan zal het wel niet moeilijk zijn om aan te tonen waar je dat gelezen hebt.
ja, ook in joodse geloof is een vrouw die ongesteld is onrein. (dacht Leviticus, daar vallen andere geloven overigens ook deels op terug). En er zal vast wel een sub-stroming in het joodse geloof zijn die dan de vrouw uit huis verband. Net zoals er radicale idioten in het joodse geloof (en elk geloof) die radicale ideeën hebben over sex.

Dus geloof ik dat hij dit ergens gelezen heeft? Vast. Is het daarmee standaard voor joodse geloof? Vast niet.
Eerder voorbeeld/incident dat gebracht wordt als feit.

Maar mannen hebben in het verleden hele rare dingen gedaan rondom de menstruatie, daarover is genoeg te vinden in de religiegeschiedenis.

Relevant artikel: https://www.tijdschriftvo...se%20menstruatieriten.pdf

[ Voor 6% gewijzigd door Cyberpope op 29-12-2024 18:11 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
Jerie schreef op zondag 29 december 2024 @ 16:08:
[...]

Ik kende dit fenomeen ook, maar in deze context gaat Joden toch over Israël of in ieder geval Midden Oosten.

Dat lijkt niet zo te zijn:

[...]

Ethiopië ligt in Oost-Afrika. Vrouwonvriendelijkheid in de context van Afrika, kun je een geheel topic over wijden, maar heeft niets met Joden in het algemeen te maken. Het betreft immers een specifieke minderheid.
Dit inderdaad.

Je kunt niet de excessen uitgevoerd door een wel hele kleine minderheid van een bepaald geloof toeschrijven aan dat geloof in het algemeen. Gebeurt met de islam (gelukkig) ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
De Syrische interim regering heeft het hoofd van de centrale bank aangesteld: https://www.gelderlander....ch-ravijn-halen~aea83a90/

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Een interview met al-Sharaa van een Arabische influencer. Hij lijkt hier veel meer op zijn gemak dan in eerdere interviews die hij deed met Westerse journalisten.

Nu heb ik ook wel vergelijkbare interviews gezien met Bashar al-Assad, maar toch is het niet verkeerd om hem zo in een iets informelere setting te zien praten.

YouTube: مقابلة خاصة مع القائد أحمد الشرع !! من القصر الرئاسي - سوريا الجديدة

Captions aanzetten.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Er zijn wat gewapende groepen gevormd die zich willen verzetten tegen HTS:

NEW: Small pockets of locally organized, armed resistance against HTS have emerged in Syria. The expansion of such resistance would strain the bandwidth of HTS-led forces and impede any efforts to suppress this resistance. (1/3) More from Syria: isw.pub/IranUpdate01...

Institute for the Study of War (@thestudyofwar.bsky.social) 15 januari 2025

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
De Russen worden vriendelijk verzocht de Haven van Tartus te verlaten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y3_bh5vhJE0T_sHGV8K5aIm1wGU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9wi9WyxS5xSehPoF2DC03162.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Turkije en Syrië lijken innig te gaan samenwerken. al-Sharaa en Erdogan zijn momenteel in gesprek.

📌 Presidents Ahmad al-Sharaa and Erdogan are expected to discuss a defense agreement and potential new Turkish bases in central Syria.

📌 The deal may allow Turkey to establish new airbases, use Syrian airspace for military purposes, and lead the training of the new Syrian army.

📌 Discussions may include setting up two Turkish bases in the Syrian desert.

📌 These bases would enable Turkey to defend Syrian airspace against future attacks.

📌 The expected bases could be established at Palmyra Military Airport and T4 Airbase.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

De Latakia haven zal door een Franse firma worden geëxploiteerd:

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Yakolev schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:54:
Turkije en Syrië lijken innig te gaan samenwerken. al-Sharaa en Erdogan zijn momenteel in gesprek.

[Twitter]

[...]
Op zich een prima ontwikkeling denk ik. Win-win voor beiden. Erdolf kan z'n imperium uitbreiden en Syrië wordt gestabiliseerd door een gematigde partij met veel resources.

Ben wel benieuwd naar deze:
These bases would enable Turkey to defend Syrian airspace against future attacks.
De enige die ik kan bedenken die het Syrische luchtruim schendt is Israel. Lijkt me niet dat Turkije Israelische toestellen gaat neerschieten, maar het is wel een duidelijke escalatie tussen de 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
YakuzA schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:41:
De Latakia haven zal door een Franse firma worden geëxploiteerd:
[Twitter]
al-Sharaa mag dan ook op bezoek bij Macron in Frankrijk.

Avalaxy schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:57:
[...]

Op zich een prima ontwikkeling denk ik. Win-win voor beiden. Erdolf kan z'n imperium uitbreiden en Syrië wordt gestabiliseerd door een gematigde partij met veel resources.

[...]

De enige die ik kan bedenken die het Syrische luchtruim schendt is Israel. Lijkt me niet dat Turkije Israelische toestellen gaat neerschieten, maar het is wel een duidelijke escalatie tussen de 2.
Eens met je volledige bericht. Het enige mindere natuurlijk aan het hele gebeuren is de steeds zwakker wordende positie van de Koerden in het noorden. Hopelijk zullen deze wel fatsoenlijk beschermd worden door de Syrische staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:46

Standeman

Prutser 1e klasse

[...]

[...]

Mhoaw, ze schroomde ook niet om een Russisch toestel uit de lucht te schieten. Dus ik zou daar niet zeker van zijn.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hneel
  • Laatst online: 10:28

hneel

denkt er het zijne van

[...]

Alleen minder leuk voor de syrische koerden. Die worden nu al dag-in dag-uit door Turkije onder vuur genomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Syrië vraagt redelijk vriendelijk of Israel Syrische grondgebied wilt verlaten. De eisen en handelingen van Israel zijn een complete schending van de Syrische soevereiniteit.

Syria calls for Israel's withdrawal from its lands, national dialog closing statement says
https://www.jpost.com/breaking-news/article-843719
Syria condemned on Tuesday Israel's incursion into its territories and called for Israel to withdraw, according to a the closing statement of a national dialog summit organized by Syria's new Islamist rulers to outline the country's political roadmap.
Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu said on Sunday that Israel will not tolerate the presence of HTS in southern Syria, nor any other forces affiliated with the country's new rulers, and demanded the territory be demilitarized.

“We will not allow forces of the HTS or the new Syrian army to enter the territory south of Damascus. We demand full demilitarization of southern Syria, in the provinces of Quneitra, Daraa, and Sweida,” Netanyahu said.“And we will not tolerate any threat to the Druze sect in southern Syria.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:16
Yakolev schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 16:33:
Syrië vraagt redelijk vriendelijk of Israel Syrische grondgebied wilt verlaten. De eisen en handelingen van Israel zijn een complete schending van de Syrische soevereiniteit.

Syria calls for Israel's withdrawal from its lands, national dialog closing statement says
https://www.jpost.com/breaking-news/article-843719

[...]

[...]
Ze zijn "lekker" om zich heen aan het slaan, tjonge jonge..

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
De nieuwe Russisch-Amerikaanse wereldorde heeft ook Israëlische steun zo lijkt.

Exclusive: Israel lobbies US to keep Russian bases in a 'weak' Syria, sources say
https://www.reuters.com/w...a-sources-say-2025-02-28/

[ Voor 38% gewijzigd door Yakolev op 28-02-2025 20:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
De Russen zien nog altijd kansen om de basissen in Syrië te behouden.

Russia gambles to keep military bases in post-Assad Syria
https://www.reuters.com/w...t-assad-syria-2025-03-02/
LATAKIA, Syria, March 2 (Reuters) - For years, soldiers from Russia's Hmeimim Air Base in Syria roamed freely through coastal cities. War planes flew from the complex to bombard Islamist rebels fighting Bashar al-Assad's repressive regime.

No longer. With Assad gone, at both Hmeimim and at Russia's Soviet-era Tartous Naval Base 60 km (37 miles) south, small groups of former rebels guard the entrances, their Hayat Tahrir al-Sham (HTS) Islamist force now in control of the country.
Als de Russen Syrië diplomatisch en financieel te steunen zou al-Sharaa wellicht de Russen toestemming geven er te blijven.
The future of the bases, which are integral to Russia's military reach in the Middle East and Africa, is in the hands of Syria's interim President Ahmed Sharaa.

He wants to renegotiate the generous Assad-era 49-year lease for Tartous and an indefinite lease for Hmeimim to secure better terms, but doesn't appear to want Moscow shut out altogether.

Instead, it appears the bases may stay in exchange for diplomatic backing and financial compensation from Russia, deeply involved in Syria's economy and defence for seven decades before it joined the civil war in 2015 and wrought devastation that helped keep Assad in power for years.
Naast de Israëlische lobby voor behoud van Russische aanwezigheid heeft Syrië ook eigenlijk geen idee wat de Amerikanen onder Trump zelf met Syrië willen. Over het nietig verklaren van leningen die men van Rusland heeft gekregen onder Assad zegt men;
“These days, there's a bit of uncertainty because of the new rekindling of relations between the US and Russia,” Adnan Mazarei, a non-resident senior fellow at the Peterson Institute and the report's author, told The National.

Since assuming office, Mr Trump has adopted a more conciliatory approach towards Russia than his predecessor Joe Biden. Mr Trump previously suggested Ukraine started the three-year war before reversing course, which came before the US opposed a resolution at the UN that condemned Russia's aggression and supported Ukraine's territorial integrity.

Mr Mazarei said the rapprochement from the US to Russia now makes it less clear if Washington would recognise Syria's claims that its debts to Russia are odious.
Er zijn dus heel erg factoren die nog bepalen of de Russen nog mogen blijven, en dan hebben we de Turkse betrokkenheid nog niet eens benoemd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online

In Syrië lijkt het momenteel een beetje los te gaan. Assad Loyalisten zijn grote aanvallen begonnen op HTS in meerdere plekken van het land.
- Pro-Assad Rebels launched attacks on HTS positions in Latakia, including on the port, the military academy, the naval command HQ, the Khmeimim air base, the Istamo air base, as well as key positions surrounding the city.

- Pro-Assad Rebels launched attacks in Jableh (south of Latakia), where street battles took place.

- Pro-Assad Rebels launched attacks on the Tartus port in Tartus city and engaged in clashes with HTS forces.

- Pro-Assad rebels ambushed HTS columns on the M4 highway from Aleppo to Latakia.

- Massive HTS reinforcements moved towards Tartus, Latakia and Jableh.
https://x.com/AMK_Mapping_/status/1897843819535908897

Nu kan ik mij niet voorstellen dat dit zal slagen voor de Assad loyalisten, maar voor de internationale erkenning van al-Sharaa is dit natuurlijk een enorme doorn in het oog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Een paar dagen later en nog altijd is heel erg veel onduidelijk over de gebeurtenissen de laatste dagen. Maar het een klein beetje volgend: De laatste weken zouden er meer en meer moorden zijn van Alawitische mensen in dorpen aan de kust, de daders zouden extremistische Jihadisten zijn (SNA, HTS of 1 van de vele andere groeperingen). Assad loyalisten zouden dan op meerdere plekken de veiligheidsdiensten hebben aangevallen waar er volgens Charles Lister honderden bij zijn omgekomen. Deze loyalisten zouden ook burger doelen hebben aangevallen.
Almost all of those 400 gov't forces were locally-deployed -- many killed by summary execution, burned to death & buried alive.

In the 1st night of fighting, pro-#Assad gunmen also launched attacks on rival villages -- some Sunni, others Alawite.
offtopic:
Disclaimer: Lister is altijd extreem pro-rebellen / anti-Assad geweest

De overheid sloeg terug door "het leger" (gewapende groepen) die kant op te sturen. Echter zou de interim regering weinig controle hebben over deze groepen die bizar hard terugsloegen richting de loyalisten, maar ook onschuldige burgers. Vooral de Alawieten, maar ook andere minderheden zouden slachtoffer zijn geweest. De beelden zijn oprecht verschrikkelijk en zal ik niet delen.

Ondertussen zijn veel Alawieten gevlucht naar Libanon: [Bron] en ook zijn er honderden gevlucht naar de Russische luchtmacht basis Khmeimim [bron]

Ondertussen lijkt al-Sharaa weer wat van gezag te hebben en heeft aangegeven dat alle gewapende groepen weg moeten van de kust. Een onderzoek zal worden ingesteld waar de Verenigde Naties aan zal meehelpen. Ik hoop oprecht dat al-Sharaa en de nieuwe machthebbers van Syrië niks met de moordpartijen te maken hebben, maar wie weet..

Gelukkig is het niet alleen slecht in Syrië. De overheid en de SDF hebben aangegeven samen te gaan werken waarbij de SDF zal integreren in de Syrische staat. Dat zal hopelijk een einde maken aan alle conflict in Noord-Syrië.
BREAKING: peace in NE #Syria has been achieved.

Mazloum Abdi of the #SDF has signed an agreement with interim president Ahmed al-Sharaa, integrating his forces into the military and state institutions of #Damascus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Ondanks het bloedvergieten van vorige week zijn er ook positieve ontwikkelingen gaande:
De Syrische president Ahmed al-Sharaa kan terugblikken op een productieve week: er is een nieuwe overgangsgrondwet, een akkoord met de Syrische Koerden én de hoop dat gas uit Qatar de dramatische elektriciteitscrisis tegengaat. Alleen is daarmee het bloedbad in de kustprovincies van vorige week nog niet vergeten.
Over die overgangsgrondwet kan het volgende gezegd worden.
Al-Sharaa ondertekende donderdag een ‘grondwettelijke verklaring’, waarvan hij zei te hopen dat die het begin betekent “van een nieuwe geschiedenis van Syrië, waarin we onderdrukking vervangen door rechtvaardigheid en lijden door genade”. Een democratie wordt Syrië er niet mee, maar de overgangsgrondwet geeft de Syriërs wel een wettelijk basiskader dat uiteindelijk uitzicht geeft op vrije parlementsverkiezingen.

De overgangsperiode wordt ruim bemeten, op vijf jaar. Wel komt de overgangsregering onder Al-Sharaa onder het toezicht van een wetgevende vergadering met honderd leden, de ‘Volksvergadering’ genoemd. Nogal wat van de 44 artikels uit de overgangsgrondwet gaan over het recht op vrije meningsuiting, vrijheid van religie, vrije media, een onafhankelijke rechtspraak en een bredere scheiding der machten.
De nieuwe grondwet zou ook het het einde betekenen van de discriminatie van de Syrische Koerden.
De overgangsgrondwet komt er enkele dagen nadat president Al-Sharaa, maandag, een intentieverklaring had ondertekend met de Syrische-Koerdische leider Mazloum Abdi. De uitvoering van dat achtpuntenplan kan nog tot eind dit jaar in beslag nemen, maar biedt uitzicht op een hereniging van het Syrische grondgebied – dat in de oorlogsjaren in diverse autonome zones opgesplitst raakte – én op een einde van de historische discriminatie van de Koerden in Syrië.
Een gasdeal met Qatar wordt ook positief ontvangen.
Nog goed nieuws kwam er donderdag uit Qatar, dat meldde dat vanaf nu gas via Jordanië aan Syrië wordt geleverd. De economische puinhoop in Syrië, na veertien oorlogsjaren en een halve eeuw van corrupte dictatuur, is in Damascus nog het meest tastbaar in het feit dat zelfs de hoofdstad maar zo’n vier uur elektriciteit per dag heeft, voor plattelandsprovincies is dat nog minder.

De Qatarese leveringen zouden gebeuren met toestemming van de Amerikaanse regering-Trump. Die blijft een heropleving van de Syrische economie verder bemoeilijken door zijn financiële sancties tegen Syrië aan te houden, al werden die ruim tien jaar geleden ingevoerd tegen de dictatuur van Assad. “De Qatarezen zijn erg gretig om eindelijk iets te schenken, zelfs al maakt het niet zo’n groot verschil”, zei een anonieme westerse diplomaat aan persbureau Reuters. Voorlopig zou het immers maar om beperkte hoeveelheden gaan, bovendien is er nog werk aan de verwoeste Syrische infrastructuur. Maar elke vooruitgang is welkom in het noodlijdende Syrië.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
*knip*, de Gaza oorlog is helaas nog steeds een onderwerp dat niet besproken kan worden.

[ Voor 72% gewijzigd door NMH op 18-03-2025 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

In Syrie lijkt de samenwerking tussen de SDF en de nieuwe regering iig progressie te maken:
The removal of earthen barriers and the opening of roads leading to the Ashrafieh and Sheikh Maqsoud neighborhoods in the northern neighborhoods of Aleppo, which are controlled by the Syrian Democratic Forces (SDF), have begun. Joint checkpoints with the General Security have been deployed at their entrances.
https://syria.liveuamap.c...-barriers-and-the-opening
A delegation of coalition forces, HTS, and SDF just arrived at the Tishreen Dam
https://syria.liveuamap.c...lition-forces-hts-and-sdf

Ook lijkt Turkije nu het SDF controlled gebied in Syrie meer met rust te laten?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Ontzettend mooi nieuws voor het land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
En ook een ontmoeting tussen al-Sharaa en Trump.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DgBjkjR7oye6TNB9lI3JgrreetA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5zGEv9al4OYDPSlgLsR6Fg8O.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

De ware aard van de nieuwe machthebbers in Syrië borrelt op:
https://old.reddit.com/r/...cover_up_on_beaches_with/
Syria issued a conservative new dress code Tuesday requiring women to wear burkinis or full-body swimwear on all public beaches, the latest cultural shift since Islamist-led rebels toppled dictator Bashar al-Assad’s regime last December.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:45
Het aanvallen van nucleaire doelen kan zomaar een flinke stap op de escalatieladder zijn. Ik ben benieuwd wanneer en hoe Iran terugslaat.

Er waren al hele sterke geruchten dat Israël Iran zou gaan aanvallen, maar dit had ik niet per se verwacht.

https://www.nu.nl/buitenl...eaire-doelen-in-iran.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 05:23
TheBrut3 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 05:46:
Het aanvallen van nucleaire doelen kan zomaar een flinke stap op de escalatieladder zijn. Ik ben benieuwd wanneer en hoe Iran terugslaat.

Er waren al hele sterke geruchten dat Israël Iran zou gaan aanvallen, maar dit had ik niet per se verwacht.

https://www.nu.nl/buitenl...eaire-doelen-in-iran.html
Eigenlijk was het vrij bijzonder dat Israël nooit heeft teruggeslagen na die enorme aanval van Iran een tijdje terug.

Ik vraag me overigens af of Iran wel effectief terug KAN slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-09 21:40
ErikT738 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 05:59:
[...]

Eigenlijk was het vrij bijzonder dat Israël nooit heeft teruggeslagen na die enorme aanval van Iran een tijdje terug.

Ik vraag me overigens af of Iran wel effectief terug KAN slaan.
Een grote barrage van raketten valt binnen de verwachting. Echter specifiek doelen treffen? Zie het niet gebeuren eigenlijk.

We zullen het binnenkort zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorah_Newstone
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 16-09 14:53
Rubberen schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 06:12:
[...]

Een grote barrage van raketten valt binnen de verwachting. Echter specifiek doelen treffen? Zie het niet gebeuren eigenlijk.

We zullen het binnenkort zien.
De Iron dome sloeg de vorige ook prima af, ik zie hier niets anders gebeuren. Tenzij Iran hypersonische rakketen uit de hoed tovert.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:01

Yucon

*broem*

Dit had CIDI gisteren nog op hun site geplaatst.
Momenteel gaat het hardnekkige gerucht rond dat Israel op het punt zou staan om Iraanse nucleaire faciliteiten aan te vallen. In eigen land brachten de Volkskrant en de Telegraaf dit onder andere, terwijl in het buitenland NBC het nieuws als eerste naar buiten bracht, gevolgd door de New York Times. Het valt niet uit te sluiten dat zo’n militaire operatie op termijn plaats zal vinden, maar het lijkt onwaarschijnlijk dat dit – zoals de berichtgeving doet vermoeden – binnen enkele dagen uitgevoerd zal worden. Daarvoor lijkt de invloed van de Verenigde Staten te groot.
https://www.cidi.nl/gelui...op-iran-lijken-voorbarig/

"That didn't age very well.."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10:31
Ze hebben gewoon militaire top uitgemoord, enige personen die nog boven zijn is president van Iran en Ali Khamenei
https://www.presstv.ir/De...in-Israeli-attack--Report
Salami stond bovenaan van IRGC
Mohammad Bagheri stond bovenaan van reguliere strijdkrachten

[ Voor 17% gewijzigd door Superman op 13-06-2025 07:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Jorah_Newstone schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 06:58:
[...]

De Iron dome sloeg de vorige ook prima af, ik zie hier niets anders gebeuren. Tenzij Iran hypersonische rakketen uit de hoed tovert.
Of dat Iran een sneak attack doet a la de Mossad's piepers of Oekraine met de drone-trucks. Het is onderhand wel duidelijk dat dat de enige effectieve soort acties zijn tegen gesloten gelederen.
Nu is Israel al een paranoia politiestaat ivm de Palestijnen en is het maar een klein land (qua oppervlakte de helft van Nederland) waar het gros van de grenzen al streng gecontroleerd zijn (want immers grenzen aan Palestijns gebied, of in het noorden met Libanon waar ze ook nog net oorlogje gespeeld hebben).

Hoewel een escalatie tussen de landen, is het niet meer dan smoke & mirrors om de aandacht af te leiden van de situatie in Gaza en Westelijke Jordaanoever, en de aanzwellende kritiek op Netanyahu.
Want die heeft maar 1 doel, het land in oorlog houden zodat hij aan de macht kan blijven, zodat hij niet voor de rechter hoeft te komen. Het is puur persoonlijk, draait om maar 1 persoon.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07:58

Amphiebietje

In de blubber

@DropjesLover Let er ook op dat als er per ongeluk een Amerikaans doel wordt geraakt, Trump dit waarschijnlijk gaat gebruiken als afleiding van binnenlandse problemen, om de rangen van de Amerikanen te sluiten tegen een gemeenschappelijke vijand. Dus het komt anderen politiek gezien ook goed uit.

Nu maar hopen dat Trump dom genoeg is voor een grondaanval...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Amphiebietje schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 08:07:
@DropjesLover Let er ook op dat als er per ongeluk een Amerikaans doel wordt geraakt, Trump dit waarschijnlijk gaat gebruiken als afleiding van binnenlandse problemen, om de rangen van de Amerikanen te sluiten tegen een gemeenschappelijke vijand. Dus het komt anderen politiek gezien ook goed uit.

Nu maar hopen dat Trump dom genoeg is voor een grondaanval...
Trump is weinig consistent, maar slechts over 1 ding; hij wil geen oorlog beginnen/voeren.
Hoe het gaat wanneer hij daar door zijn gebully (tariffs en dergelijke) toch in getrokken wordt, dan is hij immers niet begonnen.
Maar in essentie gebruikt hij enkele economische hard power ipv soft power of militair.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 10:32

Qwerty-273

Meukposter

Van een Midden-Oosten telegram kanaal (waar regelmatig ook geruchten tussen worden gepost) in een bericht rond 5 uur ‘s ochtends:
—❗️🇮🇱/🇮🇷 Locations targeted / assassinations by Israel today:

Military assassinations:
– IRGC Chief-of-Staff Hossein Salami
– IRGC General Gholamali Rashid

Nuclear scientists:
– Dr. Fereydoun Abbasi
– Dr. Mohammad Mehdi Tehranchi
– Dr. Abdolhamid Minouchehr

Attacks in Tehran:
– Qeitarieh, Tehran
– Niavaran, Tehran
– West Tehran and Chitgar
– East Tehran
– Mehrabad, Tehran
– Mahalati, Tehran
– Shahid Chamran, Tehran
– Tower in Kamranieh, Tehran
– Saadat Abad, Tehran
– Anderzgoo, Tehran
– Orchid Complex in Sattarkhan, Tehran
– Shahid Daghayeghi Settlement in Tehran
– Farahzadi, Tehran
– Armed Forces General Staff Headquarters, Tehran
– Ali Shamkhani's residence
Shahrara, Tehran
– Sadat Abad Square Teachers' Complex, Tehran Border

Other cities and locations:
– Natanz nuclear site
– Parchin nuclear facilities
– Military bases in Tehran and Qom Province
– Khorammabad
– Hamedan
– Parchin
– Qasr Shirin
– Tabriz
– Piranshahr
– Kermanshah
– Ilam
– Arak heavy water facility

@Middle_East_Spectator

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

"alleen militaire doelen" mijn achterwerk, trouwens. Als je naar de foto's kijkt, zijn er gewoon appartementsgebouwen met de grond gelijk gemaakt. Ze hanteren duidelijk dezelfde betekenis van "militair" als Rusland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

DropjesLover schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 08:11:
[...]

Trump is weinig consistent, maar slechts over 1 ding; hij wil geen oorlog beginnen/voeren.
Hoe het gaat wanneer hij daar door zijn gebully (tariffs en dergelijke) toch in getrokken wordt, dan is hij immers niet begonnen.
Maar in essentie gebruikt hij enkele economische hard power ipv soft power of militair.
Retoriek is één ding, acties zijn een ander ding. Het binnenlands inzetten van de National Guard en Marines (= militairen) en de Ice razzia's duiden er duidelijk op dat hij het inzetten van geweld niet schuwt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:30
ik vraag me sterk af of dit gaat helpen in 't oplossen van de conflicten daar, maar het heeft wel indrukwekkends hoe ze, op 't oog in ieder geval zo onverwacht, meerdere topfunctionarissen binnen het regime om weten te leggen in 1 aanval

en verder eens, dit is volgens mij vooral de aandacht afleiden van/door Netanyahu die koste wat 't kost de baas wil blijven omdat die dan immuun is voor vervolging

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 23:06

HollovVpo1nt

I like gadgets

*zucht* Dit is de zoveelste en hypocriete aanval, wat volledig te voorkomen was.

De escalatie tussen Iran en de International Atomic Energy Agency begon toen de VS eenzijdig uit het nucleare verdrag gestapt was. Dat was een werkbare afspraak om de ontwikkeling van kernwapens door Iran te bewaken. Maar nu komen op het volgende punt, het is een publiek geheim dat Israël kernwapens heeft. Deze zijn volledig buiten de toezicht van de International Atomic Energy Agency. Hypocritie ten top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phreako
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-09 20:13
Amphiebietje schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 08:12:
"alleen militaire doelen" mijn achterwerk, trouwens. Als je naar de foto's kijkt, zijn er gewoon appartementsgebouwen met de grond gelijk gemaakt. Ze hanteren duidelijk dezelfde betekenis van "militair" als Rusland.
Het is gewoon consistent met hoe er daar tegen collateral damage wordt aangekeken, daar zien we elke dag bewijs van.

Verder toch wel erg opvallend dat deze aanval blijkbaar niet met de Amerikanen is afgestemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

HollovVpo1nt schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 08:17:
*zucht* Dit is de zoveelste en hypocriete aanval, wat volledig te voorkomen was.

De escalatie tussen Iran en de International Atomic Energy Agency begon toen de VS eenzijdig uit het nucleare verdrag gestapt was. Dat was een werkbare afspraak om de ontwikkeling van kernwapens door Iran te bewaken. Maar nu komen op het volgende punt, het is een publiek geheim dat Israël kernwapens heeft. Deze zijn volledig buiten de toezicht van de International Atomic Energy Agency. Hypocritie ten top.
Trump in zijn eerste termijn had dat nucleaire verdrag idd gecancelled.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

phreako schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 08:19:
[...]

Het is gewoon consistent met hoe er daar tegen collateral damage wordt aangekeken, daar zien we elke dag bewijs van.

Verder toch wel erg opvallend dat deze aanval blijkbaar niet met de Amerikanen is afgestemd.
Aan dat laatste valt te twijfelen, want Trump wist wel degelijk dat ze het van plan waren:

https://www.theguardian.c...omply-nuclear-obligations

Dit is trouwens typisch van dictatoriale types: Gelijktijdig retorisch de vredesduif uithangen en er geen problemen mee hebben dat bevriende facties geweld inzetten (en het zelf ook doen als het goed uitkomt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Nieuwsmedia geven aan dat er inmiddels 100+ drones vanuit Iran onderweg zijn naar Israël. Ik verwacht niet dat die doelen gaan raken.

Inmiddels hebben Israël, Iran, Irak en Jordanië ook hun luchtruim gesloten.

[ Voor 23% gewijzigd door TheBrut3 op 13-06-2025 08:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Yucon schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 07:01:
Dit had CIDI gisteren nog op hun site geplaatst.

[...]

https://www.cidi.nl/gelui...op-iran-lijken-voorbarig/

"That didn't age very well.."
En de pagina is weg. :P

Maar dit zat eraan te komen. Wat Iran doet is eigenlijk alles klaarzetten om een kernwapen te maken, als ze willen. Ze maken bewust die kernwapens niet omdat dit gezien word als te provocatief. Maar het was ook altijd een middel om juist dit soort aanvallen te stoppen.

Ondertussen waren er weer onderhandelingen die op niks uit leken te draaien. Nu heb je Netanyahu die politiek steeds meer in het nauw komt te zitten en vermoedelijk zijn kans grijpt. Het gevaar nu is alleen, wat is geraakt en wat is niet geraakt? Want dit kan zomaar het Iraanse regime nu het gevoel geven, dat ze moeten doorzetten en nu echt die kernwapens moeten maken. De vraag is of ze het nog kunnen. Israël zal ingezet hebben dit te voorkomen, maar de vraag is hoe het er nu voor staat.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
HollovVpo1nt schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 08:17:

Strategisch gezien snap ik helemaal dat Iran kernwapens wil;

En het feit dat 't de VS niet gelukt is te voorkomen dat Israël, Pakistan en India nucleaire wapens hebben ontwikkeld, heeft er ook voor gezorgd dat ze er nu nog harder/strenger inzitten.

Ik verwacht ook dat als eenmaal onomstotelijk vaststaat dat Iran meerdere kernwapens heeft dat na verloop van tijd de sancties ook verlicht gaan worden. Die voegen dan toch niet meer iets toe (wat internationale sancties betreft dan).

lastige met dit conflict is ook dat niemand van de leiders er baat bij heeft om dit conflict op te lossen. Netanyahu heeft een vijand nodig om aan de macht te blijven. Khomeini evenzo. Ik denk dat dit conflict Saudi-Arabie ook niet zo slecht uitkomt om een extern gevaar te hebben. En dat geldt ook voor de VS, leidt mooi de aandacht af van de interne problematiek.

En wie zijn de slachtoffers, de burgerbevolking in die landen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 08:34:
[...]

En de pagina is weg. :P

Maar dit zat eraan te komen. Wat Iran doet is eigenlijk alles klaarzetten om een kernwapen te maken, als ze willen. Ze maken bewust die kernwapens niet omdat dit gezien word als te provocatief. Maar het was ook altijd een middel om juist dit soort aanvallen te stoppen.

Ondertussen waren er weer onderhandelingen die op niks uit leken te draaien. Nu heb je Netanyahu die politiek steeds meer in het nauw komt te zitten en vermoedelijk zijn kans grijpt. Het gevaar nu is alleen, wat is geraakt en wat is niet geraakt? Want dit kan zomaar het Iraanse regime nu het gevoel geven, dat ze moeten doorzetten en nu echt die kernwapens moeten maken. De vraag is of ze het nog kunnen. Israël zal ingezet hebben dit te voorkomen, maar de vraag is hoe het er nu voor staat.
Waar hebben we deze retoriek eerder gehoord...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/veHmlyY.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

rik86 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 08:39:
[...]

Strategisch gezien snap ik helemaal dat Iran kernwapens wil;

En het feit dat 't de VS niet gelukt is te voorkomen dat Israël, Pakistan en India nucleaire wapens hebben ontwikkeld
Even goed onderscheid maken: hebben ontwikkeld =/= zijn aan het ontwikkelen =/= willen ontwikkelen. Zoals gezegd heeft het nucealre programma van Iran lang onder toezicht gestaan. De IAEA heeft de alarmbel gedrukt dat Iran mogelijk de wapens wil ontwikkelen. Maar dat is niet van de ene op de andere dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
HollovVpo1nt schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 08:43:
[...]

Even goed onderscheid maken: hebben ontwikkeld =/= zijn aan het ontwikkelen =/= willen ontwikkelen. Zoals gezegd heeft het nucealre programma van Iran lang onder toezicht gestaan. De IAEA heeft de alarmbel gedrukt dat Iran mogelijk de wapens wil ontwikkelen. Maar dat is niet van de ene op de andere dag.
Dat onderscheid maak ik toch ook? Bij Israël, Pakistan en India hadden ze 't willen voorkomen, maar die hebben ze nu; Daar zijn na verloop van tijd eventuele sancties daarom ook opgeheven.

Iran heeft ze nu nog niet, dat wil men voorkomen. Als Iran ze op een gegeven moment wel blijkt te hebben (of ze zijn ervan overtuigd dat Iran ze niet wil/kan gaan ontwikkelen), dan verdwijnen die sancties ook weer verwacht ik.

Maar best wat landen hebben er voor hun binnenlandse machtspositie belang bij dat Iran eeuwig in de "ze hebben bijna kernwapens"-fase zit. Afleiden van intern falen/ vasthouden van de eigen machtspositie etc.

En als Iran ze heeft, dan zal Saudi-Arabië ze ook willen/ gaan najagen vermoed ik (als ze dat niet al stiekem doen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

rik86 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 08:50:
[...]

Dat onderscheid maak ik toch ook? Bij Israël, Pakistan en India hadden ze 't willen voorkomen, maar die hebben ze nu; Daar zijn na verloop van tijd eventuele sancties daarom ook opgeheven.

Iran heeft ze nu nog niet, dat wil men voorkomen. Als Iran ze op een gegeven moment wel blijkt te hebben (of ze zijn ervan overtuigd dat Iran ze niet wil/kan gaan ontwikkelen), dan verdwijnen die sancties ook weer verwacht ik.

Maar best wat landen hebben er voor hun binnenlandse machtspositie belang bij dat Iran eeuwig in de "ze hebben bijna kernwapens"-fase zit. Afleiden van intern falen/ vasthouden van de eigen machtspositie etc.

En als Iran ze heeft, dan zal Saudi-Arabië ze ook willen/ gaan najagen vermoed ik (als ze dat niet al stiekem doen).
Excuus, heb het verkeerd gelezen. Maar eens inderdaad, men wil voorkomen dat bepaalde landen kernwapens ontwikkelen en een land dat stiekem kernwapens heeft ontwikkeld buiten toezicht valt nu een land aan wiens atoom programma decennia onder toezicht stond om te voorkomen dat ze wapens ontwikkelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

HollovVpo1nt schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 08:40:
[...]

Waar hebben we deze retoriek eerder gehoord...

[Afbeelding]
Maar het klopt gewoon. De faciliteiten en de hoeveelheid en ook de graad van verrijkt materiaal die ze al hebben, is ver voorbij de vereisten voor kernenergie, medische toepassingen of onderzoeksdoeleinden. Iran probeerde altijd wel dat duidelijke dreigement van kernwapens te hebben, maar niet door te zetten met het daadwerkelijk maken van een kernwapen. Want dan escaleert de situatie meteen. Israël heeft de situatie nu zelf laten escaleren. Dat kan Iran nu dat laatste zetje geven om toch kernwapens te maken.

Die kernwapens dienen ook voor het beschermen van het Iraanse regime. Israël heeft vannacht een halve onthoofdingsoperatie uitgevoerd. Dat is spelen met vuur. Het is ook heel wat anders dan bijvoorbeeld Stuxnet. Dat was sabotage, briljant concept, maar uiteindelijk sabotage. De moorden op Iraanse wetenschappers gaat al wat verder, maar is uiteindelijk nog steeds sabotage. Nu heeft Israël ook doelbewust zeer hooggeplaatste generaals vermoord. Daarmee zitten ze een stap onder de directe leiding van het regime. Hiermee zijn ze verder gegaan dan het kernwapen programma saboteren. Hiermee hebben ze zelf een anticiperende stap gezet om de militaire capaciteiten van Iran om terug te slaan of om het regime te verdedigen, te verzwakken. Daarmee schuif je van sabotage naar potentieel een existentieel gevaar voor het Iraanse regime. En dat kan ze dus wel over de grens duwen om wel kernwapens te maken.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Superman schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 07:22:
Ze hebben gewoon militaire top uitgemoord, enige personen die nog boven zijn is president van Iran en Ali Khamenei
https://www.presstv.ir/De...in-Israeli-attack--Report
Salami stond bovenaan van IRGC
Mohammad Bagheri stond bovenaan van reguliere strijdkrachten
Gevalletje Hezbollah dus: in één keer de kop eraf.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Amphiebietje schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 08:12:
Zijn die foto's er? Ik zie beelden van brand en schade in hoogbouw en een ingestort rijtjeshuis maar niks dat er hele flats zijn weggevaagd.

Niet dat Israel zal aarzelen om gebouwen plat te gooien.

Wikipedia: 2024 Hezbollah headquarters strike
The impacted area consisted of civilian apartment buildings built over subterranean Hezbollah facilities; several structures were completely reduced to rubble and widespread destruction could be seen in the aftermath of the strike.[92] Initial estimates from Israeli defense officials suggest that around 300 people were killed, potentially including Nasrallah's daughter.[3] The Lebanese health ministry reported at least 33 fatalities and 195 injuries as of 28 September, though most of the rubble has not been searched yet, and the number is almost certain to rise as dozens are missing.[10]
Van de honderden verwachte burgerdoden in die gebouwen is verder weinig meer gehoord. Grote kans dat de bewoners van de flats boven op de commandopost van Hezbollah even ergens anders verbleven.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:17
Ze zijn het in Israël compleet kwijt. Dit zet de deur wagenwijd open voor blijvende drone en andere aanvallen van Iran. Er lijkt geen enkele rem meer op te zitten. De geschiedenis laat zien dat al dat klein houden van hele bevolkingsgroepen geen enkel nut heeft. Oud inlichtingen en andere hoge functionarissen binnen het veiligheidsapparaat van Israel geven al decennia aan dat een andere aanpak vereist is.

Maar ja daar win je als politicus geen stemmen mee, het lijkt erop alsof er puur en alleen naar de radicale kolonisten wordt geluisterd. En aanverwante extreem rechtse stromingen binnen de politiek.

Overal ter wereld trappen mensen in diezelfde valkuil van steeds verder gaand extremisme. Het gezonde verstand is op blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorah_Newstone
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 16-09 14:53
CornermanNL schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 09:39:
Ze zijn het in Israël compleet kwijt. Dit zet de deur wagenwijd open voor blijvende drone en andere aanvallen van Iran. Er lijkt geen enkele rem meer op te zitten. De geschiedenis laat zien dat al dat klein houden van hele bevolkingsgroepen geen enkel nut heeft. Oud inlichtingen en andere hoge functionarissen binnen het veiligheidsapparaat van Israel geven al decennia aan dat een andere aanpak vereist is.

Maar ja daar win je als politicus geen stemmen mee, het lijkt erop alsof er puur en alleen naar de radicale kolonisten wordt geluisterd. En aanverwante extreem rechtse stromingen binnen de politiek.

Overal ter wereld trappen mensen in diezelfde valkuil van steeds verder gaand extremisme. Het gezonde verstand is op blijkbaar.
Isreal heeft de Iron Dome he, die drones gaan niks raken. Dat weet Israel erg goed. Iran zal een geheime missie moeten uitvoeren om uberhaupt iets te doen, maar dat heeft ook 0% kans van slagen. Israel kan lekker zijn gang gaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 09:18:
[...]

Maar het klopt gewoon. De faciliteiten en de hoeveelheid en ook de graad van verrijkt materiaal die ze al hebben, is ver voorbij de vereisten voor kernenergie, medische toepassingen of onderzoeksdoeleinden. Iran probeerde altijd wel dat duidelijke dreigement van kernwapens te hebben, maar niet door te zetten met het daadwerkelijk maken van een kernwapen. Want dan escaleert de situatie meteen. Israël heeft de situatie nu zelf laten escaleren. Dat kan Iran nu dat laatste zetje geven om toch kernwapens te maken.

Die kernwapens dienen ook voor het beschermen van het Iraanse regime. Israël heeft vannacht een halve onthoofdingsoperatie uitgevoerd. Dat is spelen met vuur. Het is ook heel wat anders dan bijvoorbeeld Stuxnet. Dat was sabotage, briljant concept, maar uiteindelijk sabotage. De moorden op Iraanse wetenschappers gaat al wat verder, maar is uiteindelijk nog steeds sabotage. Nu heeft Israël ook doelbewust zeer hooggeplaatste generaals vermoord. Daarmee zitten ze een stap onder de directe leiding van het regime. Hiermee zijn ze verder gegaan dan het kernwapen programma saboteren. Hiermee hebben ze zelf een anticiperende stap gezet om de militaire capaciteiten van Iran om terug te slaan of om het regime te verdedigen, te verzwakken. Daarmee schuif je van sabotage naar potentieel een existentieel gevaar voor het Iraanse regime. En dat kan ze dus wel over de grens duwen om wel kernwapens te maken.
Grotendeels eens, maar hét instrument om Iran nog engiszins te beteugen was de deal die Trump in 2018 verscheurd heeft, om vervolgens met weer een deal proberen te onderhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Jorah_Newstone schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 09:42:
[...]

Isreal heeft de Iron Dome he, die drones gaan niks raken. Dat weet Israel erg goed. Iran zal een geheime missie moeten uitvoeren om uberhaupt iets te doen, maar dat heeft ook 0% kans van slagen. Israel kan lekker zijn gang gaan..
Met een effectiviteit van 90% is het een succesvol systeem te noemen maar zoals alles niet perfect en ook daar loop je inherent het risico van overbelasting en uitputting. Die 100 drones gaan dat nu niet bereiken maar dat Israel rustig achterover kan zitten is het natuurlijk ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
De meeste drones komen waarschijnlijk niet eens binnen Iron Dome bereik en worden al neergehaald voordat ze überhaupt in Israël zijn. Ik las dat er een hoop boven Syrië en Jordanië zijn neergehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
  • Nu online
Dit scheelt weer wat voor Oekraïne toch? Iran zal nu minder wapens (drones o.a.) kunnen leveren aan Rusland. Ze hebben nu even alles zelf nodig.

Zoals anderen ook al aangeven hier, verwacht ik dat de Iraanse tegenaanvallen niet veel schade zullen veroorzaken, Iron Dome (Beam?), schepen en ander systemen zullen bijna alles neerhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Amphiebietje schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 08:15:
[...]

Retoriek is één ding, acties zijn een ander ding. Het binnenlands inzetten van de National Guard en Marines (= militairen) en de Ice razzia's duiden er duidelijk op dat hij het inzetten van geweld niet schuwt.
Voor zijn macht in eigen land, niet elders in de wereld.
Door het abrupt terugtrekken van alle decennia lang opgebouwde soft-power is de VS een hoop invloed in de rest van de wereld verloren.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:17
Jorah_Newstone schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 09:42:
[...]

Dat is zo, maar dat is niet waar het probleem zich bevindt. Nu kan Iran gewoon blijven aanvallen. En dan gaat er een keer iets lukken. Normaal gesproken zou een kleine vergelding goed genoeg zijn, maar nu kunnen ze zich daarmee niet vanaf maken. Dan lijken ze kwetsbaar, en een kwetsbaar regime geeft intern teveel problemen. Ze moeten nu wel.

Dat die Dome veel tegenhoudt zal allemaal wel, maar ik zie de zelfmoord aanslagen alweer komen.

Dit is van Israel tactisch gewoon niet heel doordacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:01

Yucon

*broem*

Vooropgesteld: ik weet dat geenstijl zo'n beetje het fox van pvv/fvd is. Het viel me al eerder op dat in de context van Oekraine er toch relatief veel rusland-kritische posts geplaatst werden, en dat zou je in die context niet verwachten. Zo nu en dan scroll ik er wel eens doorheen om ook buiten m'n bubbel te kijken.

Maar wat schetst mijn verbazing: in de topics over die Israelische aanval is er echt in 100% van de comments volledige steun voor Israel. Ik ben in een kwartier bladeren geen enkel kritisch commentaar tegengekomen, echt 0. ja als iemand nu gaat spitten sluit ik vast niet uit dat je met veel moeite ergens in een hoekje iets tegen komt. Ergens in die duizenden comments zal vast wel iets staan, maar in de toch redelijk lange tijd dat ik daar gebladerd heb ben ik er geen enkele tegengekomen dus je zult er dan wel echt met een stofkam doorheen moeten

Op de een of andere manier verbaast het contrast me toch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Yucon schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 10:15:
Vooropgesteld: ik weet dat geenstijl zo'n beetje het fox van pvv/fvd is. Het viel me al eerder op dat in de context van Oekraine er toch relatief veel rusland-kritische posts geplaatst werden, en dat zou je in die context niet verwachten. Zo nu en dan scroll ik er wel eens doorheen om ook buiten m'n bubbel te kijken.

Maar wat schetst mijn verbazing: in de topics over die Israelische aanval is er echt in 100% van de comments volledige steun voor Israel. Ik ben in een kwartier bladeren geen enkel kritisch commentaar tegengekomen, echt 0. ja als iemand nu gaat spitten sluit ik vast niet uit dat je met veel moeite ergens in een hoekje iets tegen komt. Ergens in die duizenden comments zal vast wel iets staan, maar in de toch redelijk lange tijd dat ik daar gebladerd heb ben ik er geen enkele tegengekomen dus je zult er dan wel echt met een stofkam doorheen moeten

AI Bots are among us. Hetzelfde fenomeen zie je bij veel Trump kritische posts, waar steevast de eerst tig reacties zijn dat trump geweldig is en het de schuld van links is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:36

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Yucon schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 10:15:

Tja en zo is het hier weer andersom. Lijkt mij niet vreemd.

De drones van Iran zijn natuurlijk een lachertje, die zijn een halve dag onderweg. Flink gezichtsverlies ook dat er niets door Iran lijkt te zijn tegengehouden terwijl een Israëlische actie toch wel eraan zat te komen. Evacuatie van de VS in Irak eerder vind ik ook geen toeval.

Infiltratie van Israël is ook zeer kundig te noemen gezien er met een paar aanvallen de legertop wordt uitgeschakeld en de wetenschappers. Met zeer weinig nevenschade om dat te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

tuinïnen schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 10:34:
[...]

Tja en zo is het hier weer andersom. Lijkt mij niet vreemd.

De drones van Iran zijn natuurlijk een lachertje, die zijn een halve dag onderweg. Flink gezichtsverlies ook dat er niets door Iran lijkt te zijn tegengehouden terwijl een Israëlische actie toch wel eraan zat te komen. Evacuatie van de VS in Irak eerder vind ik ook geen toeval.

Infiltratie van Israël is ook zeer kundig te noemen gezien er met een paar aanvallen de legertop wordt uitgeschakeld en de wetenschappers. Met zeer weinig nevenschade om dat te bereiken.
De drones van Iran kosten geen drol, terwijl het afweergeschut van Israël een dure grap is. Hoeft zeker nog geen issue te zijn, maar die discussie is ook gevoerd na de 'vergelding' van Iran op de aanval van Israël op hun ambassade. De drone aanval leek mislukt. Qua schade was het zo. De vraag is probeer je bouwstenen te raken of de portemonnee te raken. Israël hangt aan het financiele infuus van de VS. Westerse landen zijn hun wapenleveringen aan Israël al kritisch aan het overwegen.

Een directe aanval van Iran op Israël zal niet lukken. Maar Iran heeft een langere adem op de aanval dan Israël heeft op de verdediging, financieel gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:36

tuinïnen

Eventus stultorum magister

HollovVpo1nt schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 10:42:
[...]
Een directe aanval van Iran op Israël zal niet lukken. Maar Iran heeft een langere adem op de aanval dan Israël heeft op de verdediging, financieel gezien.
Israël zal ook geen (te) dure raketten verschieten op drones die net genoeg snelheid hebben om in de lucht te blijven. De lanceerinstallaties van de ballistische rakketten zijn ook grotendeels vernietigd vanmorgen, waar moet Iran het allemaal nog vandaan halen? Ze worden in hun hemd gezet.

Dat Iran financieel meer mogelijkheden heeft dan Israël zal ik maar met een korrel zout nemen, want niets lijkt verder van de waarheid te kunnen zitten. Als er toch ergens geld is..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TrafalgarLaw
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 16-09 20:07
Die Netenyahu moet echt verdwijnen, hoeveel oorlogen gaat de internationale gemeenschap nog tolereren? Dit geeft Iran juist weer de ammunitie om kernwapens door te ontwikkelen aangezien er toch geen escape of verdrag voor hen beschikbaar wordt gesteld. Dan maar een MAD veilig stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

tuinïnen schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 10:47:
[...]

Israël zal ook geen (te) dure raketten verschieten op drones die net genoeg snelheid hebben om in de lucht te blijven. De lanceerinstallaties van de ballistische rakketten zijn ook grotendeels vernietigd vanmorgen, waar moet Iran het allemaal nog vandaan halen? Ze worden in hun hemd gezet.

Dat Iran financieel meer mogelijkheden heeft dan Israël zal ik maar met een korrel zout nemen, want niets lijkt verder van de waarheid te kunnen zitten. Als er toch ergens geld is..
Iran heeft anbsoluut niet meer mogelijkheden dan Israël financieel gezien. Zeker niet met de inflatieproblemen die ze hebben. Iran heeft v.a. 35 miljard USD aan reserves terwijl de oorlogskast van Israël c.a. 250 miljard USD is. De verdediging vna Israël op de raket en drone aanval vorig jaar heeft volgens israëlische media c.a. 1.3miljard USD gekocht. Volgens expers waren de kosten van de ballistische raketten en drones voor Iran minder dan 1% van die kosten.

Dat bedoel ik met mogelijkheden en lange adem.
TrafalgarLaw schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 10:53:
Die Netenyahu moet echt verdwijnen, hoeveel oorlogen gaat de internationale gemeenschap nog tolereren? Dit geeft Iran juist weer de ammunitie om kernwapens door te ontwikkelen aangezien er toch geen escape of verdrag voor hen beschikbaar wordt gesteld. Dan maar een MAD veilig stellen.
De VS is minimaal net zo'n grote destabilizerende factor als Netanyahu is, eigenlijk nog groter.

[ Voor 18% gewijzigd door HollovVpo1nt op 13-06-2025 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Geen idee waar Iran mee aanvalt, maar een Shahed drone en een Interceptor raket hebben ongeveer dezelfde prijs. Het is niet zo dat het een $3000 drone is tegen een $30000 raket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrafalgarLaw
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 16-09 20:07
[b]HollovVpo1nt in "Onrust, oorlog en IS in het Midden-Oosten"HollovVpo1nt schreef op vrijdag 13 juni 2025

[...]

De VS is minimaal net zo'n grote destabilizerende factor als Netanyahu is, eigenlijk nog groter.
Ja dat klopt, maar dat is een gegeven. Het is waarschijnlijk makkelijker om wat te doen aan Netenyahu dan het door het door corrupte regeringen en systemen in de VS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 10:32

Qwerty-273

Meukposter

tuinïnen schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 10:34:
Flink gezichtsverlies ook dat er niets door Iran lijkt te zijn tegengehouden terwijl een Israëlische actie toch wel eraan zat te komen.
Volgens de geruchten werd het beschikbare materiaal voornamelijk ingezet om de ballistische terugsla mogelijkheden zo goed als mogelijk te beschermen. Waarmee ze keuzes maakten om de bescherming van andere faciliteiten te reduceren. Of dat slechts een statement/gerucht is om de grote schade als een keuze te laten lijken in plaats van het falen in het verdedigen is een tweede.

Het conflict loopt natuurlijk al decennia, en zeker beide kanten hebben voldoende middelen om de ander nauw in de gaten te houden. Beide kanten weten eigenlijk wel precies wie waar zit en wat aan het doen is. Waarbij ik niet verbaasd zou zijn dat ook directe familie, privéhuizen, buitenlandsbezit etc etc op lijsten zullen staan.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

CornermanNL schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 10:12:
[...]

Dat die Dome veel tegenhoudt zal allemaal wel, maar ik zie de zelfmoord aanslagen alweer komen.
Zelfmoordaanslagen? Het wonderwapen wat Hezbollah en Hamas zo heeft geholpen?

Iran zal vast in staat zijn om ergens een bus Israelische toeristen of een joodse school aan te vallen maar niet in Israel. Ze zullen zich dan tegen soft targets in Europa en de rest van de wereld richten. En dat is meer ons probleem dan een probleem voor Netanyahu. Ik denk niet dat Iran meer kaarten in handen heeft dan meer drones en raketten op Israel afschieten en hopen dat er af en toe eentje wat raakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Los van het humanitaire en (geo)politieke aspect lijkt dit militair gezien een briljant uitgevoerde slag te zijn. De mogelijkheden van Iran om terug te slaan lijken bijna verdwenen te zijn na het uitschakelen van zowel Iraanse militaire hardware/middelen als militair commando.
Benieuwd of dit zo blijft.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
en Trump gooit weer wat olie op t vuur…

De Amerikaanse president Trump heeft op zijn socialemediakanaal Truth Social Iran opgeroepen om zo snel mogelijk een overeenkomst te sluiten over het nucleaire programma.

"Sommige Iraanse hardliners spraken dapper, maar ze wisten niet wat er ging gebeuren. Ze zijn nu allemaal DOOD, en het wordt alleen maar erger. Er is al veel dood en verderf geweest, maar er is nog tijd om deze slachting te stoppen. De volgende, reeds geplande aanvallen zullen nog veel heftiger zijn", zegt hij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Vacatures en sollicitaties in Iran verlopen snel. 3 omgekomen kopstukken zijn inmiddels weer vervangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-09 23:22

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

Trishul schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 10:01:
Dit scheelt weer wat voor Oekraïne toch? Iran zal nu minder wapens (drones o.a.) kunnen leveren aan Rusland. Ze hebben nu even alles zelf nodig.

Zoals anderen ook al aangeven hier, verwacht ik dat de Iraanse tegenaanvallen niet veel schade zullen veroorzaken, Iron Dome (Beam?), schepen en ander systemen zullen bijna alles neerhalen.
Ik ben geen expert, maar ik had begrepen dat de Shahed drones in principe voorgeprogrammeerde vliegende scooters zijn. Het is geen complexe techniek. Die worden naar mijn weten inmiddels ook op grote schaal in Rusland geproduceerd.

Het lijkt mij dan ook vooral dat het voor Oekraïne best zuur is dat de munitie voor de luchtverdediging nu naar het Midden-Oosten is gestuurd in plaats van naar hen. Die is een stuk complexer dan de Shahed drones zelf, en ook duurder. Daar heeft Oekraïne zelf geen capaciteit voor, laat staan dat de VS de details van het ontwerp zouden delen.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
  • Nu online
.ScorpionSquad schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:58:
[...]

Ik ben geen expert, maar ik had begrepen dat de Shahed drones in principe voorgeprogrammeerde vliegende scooters zijn. Het is geen complexe techniek. Die worden naar mijn weten inmiddels ook op grote schaal in Rusland geproduceerd.

Het lijkt mij dan ook vooral dat het voor Oekraïne best zuur is dat de munitie voor de luchtverdediging nu naar het Midden-Oosten is gestuurd in plaats van naar hen. Die is een stuk complexer dan de Shahed drones zelf, en ook duurder. Daar heeft Oekraïne zelf geen capaciteit voor, laat staan dat de VS de details van het ontwerp zouden delen.
Nu je het zegt, heeft Israël überhaupt iets van technologie of kennis gedeeld met Oekraïne omtrent raketten, schild, SAM, enz? Ik kan er niks over terugvinden...
Oke, ze zitten zelf in een permanente oorlog, maar ze delen tech en zelfs productiecapaciteit wel met een groot land een stuk verderop in Azië. Maar niks met Oekraïne? Ik vind dat bijzonder.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
TrafalgarLaw schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 10:53:
Ik denk dat Iran sowieso kernwapens ontwikkelt en zeker sinds Trump het nucleaire akkoord in 2018 verscheurd heeft is er geen controle meer op Iran.

Het IAEA mogen we best serieus nemen en had al gewaarschuwd::
Iran was heel dicht bij het fabriceren van een atoombom. Minder dan 24 uur voor de aanval nam het Internationaal Atoom Agentschap (IAEA) nog een resolutie aan tegen Iran. Het atoomagentschap veroordeelde Teheran donderdag omdat het herhaaldelijk geen openheid van zaken heeft gegeven over de verrijking van uranium. Dat verrijkte uranium is nodig voor het fabriceren van nucleaire wapens.

„Je mag wel zeggen dat Iran binnen enkele maanden tot minder dan een jaar nodig zou hebben gehad om nucleaire wapens te maken”, zegt onderzoeker Malcontent. „De Verenigde Staten hebben de afgelopen maanden geprobeerd om met Iran te onderhandelen, maar dat liep op niets uit. Washington heeft daarom deze Israëlische aanval ook niet tegengehouden.”
Iran zinspeelde ook al langer op de ontwikkeling van kernwapens:
Sinds president Donald Trump in 2018 de VS uit het nucleaire akkoord met Iran terugtrok, heeft Teheran volgens internationale waarnemers de nucleaire activiteiten flink opgeschroefd. De autoriteiten hielden altijd vol dat Iran alleen ‘vreedzame’ doelen nastreeft, maar de laatste tijd hintte Teheran vaker op de mogelijke noodzaak om kernwapens te ontwikkelen.
En Israël heeft ontzettend goede inlichtingendiensten en kwam tot dezelfde conclusie:
Israël zei dat het geen andere keuze had dan Iran aan te vallen en voegde eraan toe dat het inlichtingen had verzameld waaruit bleek dat Teheran “het point of no return” had genaderd in zijn pogingen eigen kernwapens te bouwen.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:18
https://www.reuters.com/w...voked-illegal-2025-06-13/

Rusland vindt de aanval onacceptabel :+
Russia said on Friday Israeli strikes on Iran were unprovoked and in breach of the United Nations charter

"Unprovoked military strikes against a sovereign U.N. member state, its citizens, peaceful cities, and nuclear energy infrastructure are categorically unacceptable."

"The international community cannot afford to be indifferent to such atrocities, which destroy peace and damage regional and international security," it said.

Last.fm
Films!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:45
Misschien apart/silver lining, maar ik hoorde (van Bernard Hammelburg denk ik) ook dat de gewone bevolking in Iran dit als reden/trigger kunnen gebruiken om massaal in actie te komen om de IRGC en de ayatollah.

Geen idee hoeveel waarde je daar aan zou moeten trekken, maar, zou mooi zijn...?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:54
Ik weet niet zo goed hoe het nu verder moet met Iran. Dit jaar nog tekende het een strategische alliantie-overeenkomst overeenkomst met Rusland. Maar, wat daarin ontbrak zijn militaire garanties. Iran staat er alleen voor, heeft nauwelijks bondgenoten. Ja, ze schurken tegen de BRICS aan - maar dat in militair-strategische zin levert dat niet zo gek veel op. En, ze hebben er grondig voor gezorgd in de regio géén bondgenoten meer te hebben. Ja, Syrië - dat overeind werd gehouden door Rusland. Totdat Rusland er de veiligheid niet langer kon garanderen. Iran heeft er toch echt zelf voor gezorgd de teller van het aantal bondgenoten op nul te zetten.

Israël, ook niet echt gekend als een bondgenoot in de regio, is heel sec gezien ook een neutraal land. Maar, hoewel zij net zo goed hun best hebben gedaan om hun bondgenoten van ze te vervreemden, blijft er wel één overeind. De-facto staat de VS wel degelijk garant voor de veiligheid van Israël. Dat geeft Israël ontzettend veel vrijheid om om zich heen te slaan - zoals we in recenter tijden natuurlijk hebben gezien.

Iran kan er op gokken een soort vazal van Rusland te worden. Probleem is wel dat Rusland heeft aangetoond geen enkele veiligheidsgaranties te kunnen afgeven op dit moment, anders dan heel misschien nucleaire. Maar dan nog - een nucleaire aanval op Israël door Rusland staat min of meer gelijk aan een nucleaire aanval op de VS, dus die dreiging is niet eens geloofwaardig. China, a propos, gaat zijn vingers niet branden aan Iran - zoveel kunnen we uitsluiten.

Echt toekomst, kortom, heeft de militaristische, onderdrukkende theocratie niet. Ze hebben om redenen die slechts te maken hebben met interne politiek hun vijand gemaakt van een land dat inmiddels zelf een militaristische en onderdrukkende theocratie is. Eentje waartegen ze het economisch, en militair, strategisch en geopolitiek moeten afleggen. A propos, Iran heeft er zelf zeker ook een hand in gehad Israël die kant uit te duwen. Maar hoe het ook zei - Iran zit vast in haar eigen conservatisme, en kan geen kant uit. Niet, althans, binnen de huidige politieke realiteit.

Israël, intussen, lijkt af te stevenen op een eeuwige staat van oorlog, om zelf maar de status-quo van de interne politiek te handhaven. Als vandaag íéts heeft aangetoond, dan is het wel dat het Midden Oosten op dit moment gigantisch ver verwijderd is van stabiliteit.

[ Voor 3% gewijzigd door Helixes op 13-06-2025 13:51 ]

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Pagina: 1 ... 53 ... 56 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Alle onderwerpen omtrent Israël/Palestina zijn hier offtopic.

Het is hier niet de bedoeling om het wel en wee van de islam/jihad/sharia te bediscussiëren.

Zie ook: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid