honey schreef op zondag 1 december 2024 @ 14:44:
Wie zijn eigenlijk de 'good guys' in dit confict? Ik heb begrepen dat HTS een islamitische groep is en we weten allemaal dat het geen garantie is voor een mooi en plezierig leven, met name voor vrouwen. Aan de andere kant wordt Assat ook van alles verweten.
Ligt er volledig aan wat je eigen overtuigingen zijn.
Vanuit een Westers perspectief zal de SDF (Syrian Democratic Forces) het dichtst bij onze idealen liggen. Voor een gedeelte door de Amerikanen getraind (en bewapend) lijken ze in ieder geval voor de Koerdische gebieden vrij vooruitstrevende dingen voor elkaar te krijgen.
Echter, de SDF doet / deed met regelmaat met het Syrisch regeringsleger (SAA) samenwerken, dus maak daar maar van wat je wilt. Turken zullen ook zeggen dat ze voor 90% bestaan uit PKK terroristen.
De Syrische overheid is op papier best oké, maar in de realiteit hebben ze natuurlijk verschrikkelijke dingen gedaan. Het aanvallen van burgerdoelen, martelen en het vermeend gebruiken van chemische wapens is natuurlijk niet om over naar huis te schrijven. TOCH, veel minderheden (Alawieten, een deel van de Druzen, Christenen, Armenen, Seculieren..) in Syrië steunen de regering, uit angst voor repressies uit de voornamelijk Islamitische hoek.
HTS - Een rebranding van JaN, andere Islamitische groeperingen zijn op papier (voor ons) best wel vervelende jongens - Ze lijken in in Idlib niet extreem verschrikkelijk te zijn geweest, en zijn ze volgens een aantal analyses die ik gisteren heb gelezen
1,
2 best effectief in het regeren van hun gebiedje. Het is vooral afwachten wat ze gaan doen nu ze een stad als Aleppo in handen hebben.
SNA (Syrian National Army) is in feite een Turkse proxy in het conflict, bestaat volgens mij uit allerlei soorten mensen en groeperingen. Dat ze nu wel al de Koerden aanvallen zegt al best veel.
Dus ja - ik heb zelf ook echt geen idee wie de good guys zijn. (ofja, de SDF, maar die komen zelden buiten hun gebied)
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.