Brazos schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:15:
Dat weten we niet, we weten alleen dat ze uranium hebben verwerkt tot niveaus die onvoldoende zijn om een kernbom mee te maken, maar hoger dan nodig zou zijn voor civiele doeleinden. Daarmee valt het land in dezelfde categorie als bijvoorbeeld Nederland, Duitsland, Canada en Brazilië. Zogenaamde 'threshold states' die vrij snel een bom zouden kunnen maken, maar dat niet doen/hebben.
Er zijn heel veel voordelen aan het hebben van een kernwapen. Zo goed als dat er heel veel voordelen kleven aan het níét hebben van een kernwapen. En, dat er voordelen kleven aan het bijna hebben van een kernwapen.
Ik denk dat het wel duidelijk is dat Iran de indruk wil wekken dat het zou kunnen werken aan een kernwapen. Er is eigenlijk geen andere reden om Uranium te verrijken tot de 60 of zo procent dat het heeft gedaan: veel te hoog voor iedere andere toepassing.
Wat wel opvalt is dat eigenlijk iedereen het er over eens is dat het géén Plutonium nastreeft. Mocht het ooit het ooit van plan zijn geweest om ooit niet alleen kernwapens te hebben, maar ook te gebruiken, kan en moet het verwachten neutronenbommen terug te krijgen. In verhouding zijn Uraniumbommen nu ook weer niet zó sterk.
Als ze actief hadden gewerkt aan een kernwapen dan hadden ze die inmiddels wel gehad (zo'n rocket science is het inmiddels ook niet meer). En dat verberg je ook niet, want een kernproef zou iedereen gewoon meten en meteen doorhebben.
Ik denk dat alleen de Amerikanen er mee zijn weg kunnen komen om hun eerste kernwapen te gebruiken als test. Het is niet interessant om één kernwapen te hebben, en af te steken. Het is interessant er tien te hebben, of meer. En, om de wereld te bewijzen dat ze werken, er één af te steken.
Intel zou uitwijzen dat Iran op dit moment nog géén geassembleerd wapen heeft. Maar, zeker weten doen we het natuurlijk ook niet.
Waar het vooral op lijkt zijn de zwetsverhalen over de WMD's in Irak, en laster van een land dat zelf illegaal kernwapens heeft gemaakt.
Gezien de historie van de proliferatie, en bijna-proliferatie van kernwapens, lijkt me dat dan ook weer iets te kort door de bocht.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000