Ik heb het Nederlandse team niet meer echt gevolgd sinds euro 2012 omdat ik de plas over gegaan ben en het dus wat lastiger is om de tv aan te hebben als Nederland aan het spelen is.
Ik heb een of twee kwalificatie wedstrijden gezien maar dat waren tegen landen die niet zo goed konden voetballen dus dat zei niks over de sterkte van oranje.
Ik was blij toen van Gaal bondscoach werd want die kerel heeft er gewoon verstand van.
Toen ik hoorde dat Nederland voor het eerst in ik weet niet veel jaar met een andere systeem ging spelen dacht ik: "hmmmm ben benieuwd".
Maar van Gaal heeft gelijk, hij heeft een systeem bij een team bedacht en niet andersom. Dat arrogante van van Gaal resoneert blijkbaar de nodige moed en zelfvertrouwen in de harten van onze ballers. En na vandaag helemaal. Hopelijk worden ze weer niet te arrogant en blijven ze op hun hoede.
Dus ja ik sta wel met mij tand vol monden. Ik bedoel mond vol tanden.
In 2010 speelde we af en toe goed voetbal maar we zijn ook in de finale geraakt door af en toe wat geluk op het juiste moment zoals die 2 - 1 tegen Brazilie.
Van persie kon in 2010 en het EK van 2012 niet zo gemakkelijk scoren als hij in de première league deed.
Het hele team had daar last van en bij het EK in 2012 was het er niet beter op.
Maar nu ik deze wedstrijd zo zie ... halo zeg. Krijg er terug zin in.
Robin en van Persie lijken helemaal los te zijn. Ik dacht dat we de top van onze kunnen wel bereikt hadden in 2010 ... maar ik was mis. Er zit pit en grettigheid in dit elftal en vooral bij die twee spitsen.
Als die twee heren dit vast kunnen houden zonder blessures .... zonder dat tegenstanders succesvol deze heren naar het ziekenhuis schoppen .....
En dan die nieuwe jonge gastjes .... van Gaal weet wat hij doet. Ik vond de verdediging nog niet zo indrukwekkend van Nederland maar wat mij het allermeest opvalt is het middenveld. Nederland moet altijd wat ruimte hebben op het middenveld anders gaat het altijd fout met opbouwen en snel overschakelen naar de aanval.
In deze wedstrijd zag ik een vrij Oranje .... dat niet 15 minuten probeerde op te bouwen om 10 meter diep het middenveld in te gaan alsof ze een wedstrijd American Football aan het spelen om daarna als het niet lukte onherroepelijk de bal terug naar de keeper te spelen.
Als de verdediging in dit toernooi het nodig vertrouwen onder elkaar vast krijgt en zich verder ontwikkelen.
Als Snijder die perfecte pasjes blijft geven van het midden veld ... en als ze genoeg ruimte kunnen openhouden op het middenveld om BatPersie en Robbin hun ding te laten doen ....
Natuurlijk ... elke vijandig team zal wel een iets andere strategie nodig hebben.
Maar van Gaal gebruikt wat hij heeft op de juiste manier .... en dat beloofd wat voor de rest van het toernooi. En hopen dat de Rode Duivels ook lekker gaan ballen en op naar derby van de lage landen! (is dat eigenlijk wel theoretisch mogelijk een finale tussen Nederland en België?)
Vergeef me als ik sta te lullen. Het blijft voetbal.
[
Voor 7% gewijzigd door
Kain_niaK op 14-06-2014 02:45
]