@-Bas: Eén rij paddestoelen extra aan de voorkant ook scherp en de allervoorste pas onscherp had ik waarschijnlijk mooier gevonden. Onscherpe objecten in de voorgrond is lekker voor het dieptegevoel maar het begint hier net wat te vroeg. Overbelichte achtergrond vind ik juist wel fijn kijken.
@marceltuit: Erg mooi! Een detail, waar je als fotograaf waarschijnlijk toch geen invloed op had, is dat ik de boot liever iets anders verlicht had gezien in deze foto. Ik heb op sommige plekken last om de contouren van de boot goed te onderscheiden van de scene erachter. Ja, m'n ogen gaan al achteruit
@inquestos: Als je niet later poste wat het was had ik dat niet uit die foto kunnen halen - jammer, want ik vind het wel een tof onderwerp! In een serie foto's van het fietspad was ie denk ik goed tot z'n recht gekomen, maar solo mis ik het verhaal. Ik dacht eerst dat een scherpere fiets daarachter misschien zou helpen, maar eigenlijk herken ik die blurry ook wel en toch snapte ik 'm niet
@sj44k13: Deze is nu zo high-contrast dat ie haast abstract wordt; ik dacht in eerste instanties witte fractals op zwarte achtergrond te zien voor ik bladeren herkende. Vestigt nu niet echt mijn aandacht op een specifiek deel; misschien dat je - als je de silhouette look wilt houden - beter een crop kunt maken uit deze foto waarin je duidelijker bladvorm en licht/donker spel kunt zien.
@moozzuz: De doorsnede voelt een beetje droog aan zo. Het is waarschijnlijk een realistische weergave, maar ik mis iets om de aandacht vast te houden in het vlees van de aardbei - geen textuur of patroon, een vlak gevoel. Daardoor gaat m'n aandacht eerder naar de blaadjes, maar die vind ik dan weer niet zo mooi 'neergezet', misschien ook te donker gekleurd.
@Barrycade: Ik vind de foto mooi maar zoals zoals inquestos ook zegt mis ik een onderwerp, m'n ogen worden naar het midden geleidt maar daar zit niks. De tekst op de linkerwand had overigens ook het onderwerp geweest kunnen zijn als die beter uitkwam ('Nederlands' volledig leesbaar was). Als de foto echt om het perspectief gaat heb ik 'm toch liever wel perfect vanuit het midden geschoten.
Ik heb een fotosessie gedaan voor een vriendin, die haar lange haar heeft gedoneerd (daar worden pruiken van gemaakt voor mensen die bv chemo hebben gehad) en nieuwe foto's met korte kapsel nodig had.
Nu schiet ik wel vaker even snel ava's voor mensen, maar dat zijn altijd mannelijke vrienden van me en om eerlijk te zijn maak ik me daar redelijk makkelijk van af. Een portret echt mooi maken is weer even nieuw, dus graag hoor ik van jullie wat ik nog meer had kunnen doen, zowel qua bewerking als foto zelf. Link het origineel uit camera ter vergelijk, rechts wat ik ervan gemaakt heb.
(ISO 100, f/2.8, 100mm, 1/200, 1 softbox rechtsboven, 1 reflector op vloer voor model. Klik voor groot)
Eigen kritiek: nabewerking van huid vind ik nog niet echt lekker, ik weet nog niet goed waar ik de balans moet leggen. Ik wil ook niet zo'n airbrushed modelfoto ervan maken, maar is dit mss toch nog teveel textuur in de huid, te zichtbaar nog de huidplooien en wallen onder de ogen?
~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~