Ja.inquestos schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 08:28:
Zijn wandelpad naar boom in open landschap cliché-foto's?[....]
Verwijderd
Vinden jullie dit serieus beter werken?

De nadruk komt minder op het pad te liggen en de algehele sfeer verandert mijns inziens niet ten goede, maar corrigeer me daarin gerust.

De nadruk komt minder op het pad te liggen en de algehele sfeer verandert mijns inziens niet ten goede, maar corrigeer me daarin gerust.
Ik heb voor deze compositie gekozen om de zon in het verlengde van het pad te krijgen, verder niet heel lang bij stilgestaan omdat het er op het eerste gezicht wel goed uit kwam. Geen crop, zou zonde zijn van de lucht.inquestos schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 08:28:
Pad loopt ook mooi schuin richting boom. MIsschien had de boom/zon wel precies in het midden moeten staan, of juist meer aan de linkerkant (maar dan was die weer meer cliché geweest zeker?)
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2014 16:01 ]
Je witpunt zou wat meer omhoog mogen en de onderkant kan inderdaad nog wel wat lichter (maar dat kan je beter met een lokale aanpassing doen dan afbeeldingsbreed). Voordeel is dan dat je zwartpunt wat meer naar beneden kan/mag, waardoor je geen verlies aan contrast krijgt. Wellicht is dat nog op te lossen door de zwartwit-mix aan te passen en groen een iets lichtere tint te geven?
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
@Davy1982: Gaaf! Ik weet niet welke ik fijner vind om naar te kijken. Als de eerste foto wel een scherpe eifeltoren had zou die echt top zijn.
Om even wat kleur aan dit topic toe te voegen
Zwembad bij zonsondergang. Scherpte is niet overal even goed, maar ben wel tevreden met de kleuren
Kusadasi 12a by Nick Hidding, on Flickr
Om even wat kleur aan dit topic toe te voegen

https://www.flickr.com/photos/tosemime/
Ik vind de foto in z/w veel beter: de kleuren op de grond vind ik ietwat vreemd eruit zien, de lucht met blauw erin voegt (voor mij) weinig toe.Verwijderd schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 17:00:
De hoek linksonder klopt helemaal, maar is dat heel erg?
Edit -> naar aanleiding van het commentaar op sommige aspecten heb ik hem maar iets anders nabewerkt in kleur omdat zwart/wit 'm dan toch niet helemaal is voor mij:
[afbeelding]
.
Groeten van de Egeïsche Zee! Mooie reflecte, maar verder wel een vakantiekiekje.Tosemime schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 13:03:
[...]
Om even wat kleur aan dit topic toe te voegenZwembad bij zonsondergang. Scherpte is niet overal even goed, maar ben wel tevreden met de kleuren
[afbeelding]Kusadasi 12a by Nick Hidding, on Flickr
Ik zou hem anders toch aanbieden bij het hotel, weet niet wat ze nu hebbenJolke schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 13:27:
[...]
.
[...]
Groeten van de Egeïsche Zee! Mooie reflecte, maar verder wel een vakantiekiekje.
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
Eens met Jolke, z/w is ie mooier.
Tosemime: mooie vakantiefoto, mooie kleuren. Het water is net niet strak genoeg om écht heel strak te zijn. Misschien was het zelfs wel gaaf geweest als er nou juist wel rimpeling in had gezeten (die dan ook wel heel netjes de contouren van het zwembad zou moeten volgen). Voor mijn gevoel is ie rechts te afgekapt. Maar het hotel heeft er vast wat aan :-p
Nou ja, ik was ook ergens in de Egeïsche zee. Toevallig kwamen we een verlaten mijnwerkersdorp tegen. Paar snelle foto's gemaakt (men wilde weer verder). Viel me achteraf tegen wat eruit kwam. In het felle zonlicht op het kleine schermpje leek het allemaal best gaaf.
Onderstaande foto van een Citroën Mehari-wrak vond ik wel gaaf, maar ik heb wat ruzie met de lucht (gemaakt met een polarisatiefilter). Dit is gewoon de jpeg uit de camera (schiet raw/jpeg). Alleen horizon even een halve graad rechtgetrokken.
Mehari wreck on Mykonos by K_S_, on Flickr
Tosemime: mooie vakantiefoto, mooie kleuren. Het water is net niet strak genoeg om écht heel strak te zijn. Misschien was het zelfs wel gaaf geweest als er nou juist wel rimpeling in had gezeten (die dan ook wel heel netjes de contouren van het zwembad zou moeten volgen). Voor mijn gevoel is ie rechts te afgekapt. Maar het hotel heeft er vast wat aan :-p
Nou ja, ik was ook ergens in de Egeïsche zee. Toevallig kwamen we een verlaten mijnwerkersdorp tegen. Paar snelle foto's gemaakt (men wilde weer verder). Viel me achteraf tegen wat eruit kwam. In het felle zonlicht op het kleine schermpje leek het allemaal best gaaf.
Onderstaande foto van een Citroën Mehari-wrak vond ik wel gaaf, maar ik heb wat ruzie met de lucht (gemaakt met een polarisatiefilter). Dit is gewoon de jpeg uit de camera (schiet raw/jpeg). Alleen horizon even een halve graad rechtgetrokken.

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie
Je foto geeft het vakantiegevoel goed weer. Ik vind de overgang van het zwembad naar de zee mooi op foto gezet. De kleurtjes kijken prettig weg. De wuivende palmbomen in de lucht en hun schaduw in het zwembad maken het af.Tosemime schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 13:03:
Om even wat kleur aan dit topic toe te voegenZwembad bij zonsondergang. Scherpte is niet overal even goed, maar ben wel tevreden met de kleuren
[afbeelding]Kusadasi 12a by Nick Hidding, on Flickr
Ik zou tevreden zijn met deze foto. Zeker in Turkije gemaakt
letatcest: ik denk dat je wat details kan winnen door in de nabewerking de schaduwen op te lichten.
Persoonlijk vind ik je foto wat ongelukkig geschoten doordat de jeep nu wegvalt in de rommelige achtergrond. Zonder het gebouwtje links achterin was de foto zeker prettiger geweest om naar te kijken. Een kleine dof had dit een heel eind kunnen verhelpen. Een lager of ander standpunt van waaruit de foto geschoten had kunnen worden ook.
[ Voor 26% gewijzigd door Karel V op 13-10-2014 18:14 ]
Thanks! Ja goed gezienKarel V schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 18:05:
[...]
Je foto geeft het vakantiegevoel goed weer. Ik vind de overgang van het zwembad naar de zee mooi op foto gezet. De kleurtjes kijken prettig weg. De wuivende palmbomen in de lucht en hun schaduw in het zwembad maken het af.
Ik zou tevreden zijn met deze foto. Zeker in Turkije gemaakt?
https://www.flickr.com/photos/tosemime/
@Davy1982: Ik vind de eerste foto mooier kwa standpunt en mensen, maar helaas is de eiffeltoren daar onscherp. Een combinatie van beide foto’s zou perfect zijn
.
@Tosemime: Ik vind het een fijne plaat kwa kleuren, mooi licht heb je gevangen!
@Letatcest: Ik ben het eens met Karel V, het standpunt waarop de foto is genomen is niet helemaal optimaal. Ik snap dat je er zoveel mogelijk op wilt hebben maar zo valt je onderwerp, de Jeep een beetje weg.
Ik ben afgelopen weekend met een luchtballon gaan varen. Moet de foto’s nog goed uitzoeken maar vond hier het lijnenspel wel leuk
.
_DSC0114 by donkersloot.n, on Flickr
@Tosemime: Ik vind het een fijne plaat kwa kleuren, mooi licht heb je gevangen!
@Letatcest: Ik ben het eens met Karel V, het standpunt waarop de foto is genomen is niet helemaal optimaal. Ik snap dat je er zoveel mogelijk op wilt hebben maar zo valt je onderwerp, de Jeep een beetje weg.
Ik ben afgelopen weekend met een luchtballon gaan varen. Moet de foto’s nog goed uitzoeken maar vond hier het lijnenspel wel leuk

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot
Heb nu een stuk van het huis links weggehaald. 't Was nog aardiger geweest als ook het stukje huis rechts van de Mehari (woestijneendKarel V schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 18:05:
[...]
letatcest: ik denk dat je wat details kan winnen door in de nabewerking de schaduwen op te lichten.
Persoonlijk vind ik je foto wat ongelukkig geschoten doordat de jeep nu wegvalt in de rommelige achtergrond. Zonder het gebouwtje links achterin was de foto zeker prettiger geweest om naar te kijken. Een kleine dof had dit een heel eind kunnen verhelpen. Een lager of ander standpunt van waaruit de foto geschoten had kunnen worden ook.
Heb de schaduwen wat opgelicht. Nu heb ik het idee dat de lucht weer te licht is. Wellicht daar maar een masker over gooien?
Als ik de boel echt verder uitvergroot (dus de Mehari) dan is ie eigenlijk wel toffer, maar dan zijn de gebouwtjes op de achtergrond echt irritant m.i.

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie
Verwijderd
@ Tosemime: Strakke plaat. Alleen qua kadering vind ik 'm niet zo sterk. Ik had de glijbanen helemaal uit de foto gelaten denk ik.
@ letatcest: Het kleurenpalet in de foto vind ik erg prettig kijken, maar hij lijkt me een tikje donker nu.
@ Tiwazz: Simpel en leuk. Ik denk wel dat je hier met een beetje nabewerking nog iets mooiers van kunt maken.
Deze heb ik zelf een paar weken geleden gemaakt, ben benieuwd wat jullie er van vinden. Ik weet dat de scherpte niet alles is. ^^
... by Woutoud Photography, on Flickr
@ letatcest: Het kleurenpalet in de foto vind ik erg prettig kijken, maar hij lijkt me een tikje donker nu.
@ Tiwazz: Simpel en leuk. Ik denk wel dat je hier met een beetje nabewerking nog iets mooiers van kunt maken.
Deze heb ik zelf een paar weken geleden gemaakt, ben benieuwd wat jullie er van vinden. Ik weet dat de scherpte niet alles is. ^^

Het idee is idd leuk, maar verder....Ruis/banding behoorlijk zichtbaar. Scherpte is idd niks
Man en hond zijn erg donker. Behoorlijk clarity & contrast aanwezig lijkt het.
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Verwijderd
Ja, ik moet toch maar aan een betere negatiefscanner vrees ik, de kleurruis en banding die dit ding produceert zijn goor.
Wel een leuk perspectief eigenlijk.. en de verdere be/uitwerking van de foto vind ik ook wel gaaf, wat mij betreft een leuke hoor!
Lekker clean! Weet niet zo goed wat ik er verder van moet vinden maar wordt in ieder geval lekker de foto in 'gezogen' door al die lijnenTiwazz schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 19:25:
Ik ben afgelopen weekend met een luchtballon gaan varen. Moet de foto’s nog goed uitzoeken maar vond hier het lijnenspel wel leuk.
[afbeelding]_DSC0114 by donkersloot.n, on Flickr
[ Voor 73% gewijzigd door Pixeltje op 15-10-2014 07:26 ]
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Technisch puik geschoten en mooie kleur.Tiwazz schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 19:25:
Ik ben afgelopen weekend met een luchtballon gaan varen. Moet de foto’s nog goed uitzoeken maar vond hier het lijnenspel wel leuk.
[afbeelding]_DSC0114 by donkersloot.n, on Flickr
Dit lijkt me bij uitstek een foto waar een fisheye tot zijn recht kan komen. Ik ben er wel benieuwd naar alleen kan ik me niet heugen dit soort type foto's ooit op GOT met een fisheye te hebben gezien.
Vergeef me, ik ben het toch niet helemaal met je eensletatcest schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 12:23:
[...]
Heb nu een stuk van het huis links weggehaald. 't Was nog aardiger geweest als ook het stukje huis rechts van de Mehari (woestijneend) ook weg was geweest. Maar dit is voor de testcase. De gebouwtjes achter de Mehari zijn idd niet mooi. Maar een kleinere dof of meer bokeh ben ik het niet mee eens. Juist zo'n landschap waar de nadruk ligt op achtergelaten ledigheid.. moet je wel kunnen zien dat er meer overgebleven is en vraagt m.i. eigenlijk om volledige scherpte.
Heb de schaduwen wat opgelicht. Nu heb ik het idee dat de lucht weer te licht is. Wellicht daar maar een masker over gooien?
Als ik de boel echt verder uitvergroot (dus de Mehari) dan is ie eigenlijk wel toffer, maar dan zijn de gebouwtjes op de achtergrond echt irritant m.i.
[afbeelding]
Je foto ziet er trouwens stukken beter uit en persoonlijk vind ik je lucht prettiger wegkijken! Knapt lekker op zo.
@WoutOud: Idee + standpunt zijn best cool. Ruis en scherpte zijn idd niet geweldig, maar ja dat geef je zelf al aan 
@Tiwazz: Op zich gave plaat, hoop lijntjes. Ik vind eigenlijk alleen die 4 kleine streepjes rechts een beetje uit de toon vallen.
@Tosemime: Mooi licht, mooie reflecties en gave achtergrond. Eigenlijk weet ik alleen niet wat ik van die stukjes glijbaan moet vinden; ik denk dat ze eigenlijk iets te klein in beeld staan om echt iets toe te voegen.
@refused: Ik vind het wel een mooi z/w conversie eigenlijk; lekker dramatisch. Zeker in de lucht werkt het wel goed, met als bonus dat sterretje in de boom. Alleen vind ik de plaat op de één of andere manier scheef overkomen, maar ik vermoed dat dat gewoon in het landschap zit.
@Davy1982: Deze foto werkt voor mij niet. De z/w conversie vind ik persoonlijk te licht, en die bewegende mensen leiden meer af dat dat ze wat toevoegen.
Van mij ook een plaatje in dit topic. Ver buiten mijn 'comfort' zone van standaard landschapjes en beestjes; ben benieuwd wat jullie hiervan vinden. Ik stoor me zelf eigenlijk een beetje aan de reflecties rechts, minder kon de polarizer er niet van maken
Colors @ Yellowstone national park by Marcel Tuit, on Flickr
@Tiwazz: Op zich gave plaat, hoop lijntjes. Ik vind eigenlijk alleen die 4 kleine streepjes rechts een beetje uit de toon vallen.
@Tosemime: Mooi licht, mooie reflecties en gave achtergrond. Eigenlijk weet ik alleen niet wat ik van die stukjes glijbaan moet vinden; ik denk dat ze eigenlijk iets te klein in beeld staan om echt iets toe te voegen.
@refused: Ik vind het wel een mooi z/w conversie eigenlijk; lekker dramatisch. Zeker in de lucht werkt het wel goed, met als bonus dat sterretje in de boom. Alleen vind ik de plaat op de één of andere manier scheef overkomen, maar ik vermoed dat dat gewoon in het landschap zit.
@Davy1982: Deze foto werkt voor mij niet. De z/w conversie vind ik persoonlijk te licht, en die bewegende mensen leiden meer af dat dat ze wat toevoegen.
Van mij ook een plaatje in dit topic. Ver buiten mijn 'comfort' zone van standaard landschapjes en beestjes; ben benieuwd wat jullie hiervan vinden. Ik stoor me zelf eigenlijk een beetje aan de reflecties rechts, minder kon de polarizer er niet van maken

Verwijderd
Awesome!
Misschien in lightroom even een graduated filtertje van rechts naar links trekken?
Misschien in lightroom even een graduated filtertje van rechts naar links trekken?
[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2014 12:41 ]
Ik vind hem ook erg gaaf!
www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me
Tnx!
Heb het even geprobeerd met de graduated filter, maar zowel met de highlights als met de exposure bereik ik alleen dat het blauw/geel donkerder wordt. Denk dat die reflecties te fel zijn
(ook al zegt het histogram hier niks over.)
Heb het even geprobeerd met de graduated filter, maar zowel met de highlights als met de exposure bereik ik alleen dat het blauw/geel donkerder wordt. Denk dat die reflecties te fel zijn
[ Voor 10% gewijzigd door Polariteit op 16-10-2014 13:03 ]
Gaaf hè, yellowstone ?
En even met een brush over de reflecties? Zodat je het zand/steen/WhateverItIs niet raakt?
Ik vind hem verder wel tof trouwens!
Ik vind hem verder wel tof trouwens!
@Marcel had m ook al in je stream gezien, ik vind de reflecties eigenlijk helemaal niet storen. Mooi grafisch plaatje van vulkanische activiteit.
Gisteren in de duinen geweest. Verticaal landschap geschoten. Ik vind het fijn hoe de lijnen van het meertje naar de Hooglanders lopen.

Dunes in fall colors by Barrycades, on Flickr
Gisteren in de duinen geweest. Verticaal landschap geschoten. Ik vind het fijn hoe de lijnen van het meertje naar de Hooglanders lopen.

Dunes in fall colors by Barrycades, on Flickr
@MarcelTuit:
zoals eerder gezegd. Ik vind het een toffe foto. Kleuren zijn erg gaaf. De reflecties storen mij trouwens niet
@BarryCade:
Ik vind de verhouding lucht/landschap erg 50/50. Met minder lucht (grote grijze wolk bovenin weg) vind ik hem veel prettiger kijken.
Mijn inbreng:
Autumn Castle by patrick de bie, on Flickr
Vandaag met de camera op pad geweest naar het Zoelse bos. In dit bos staat een kasteel wat eigenlijk iedereen hier in de omgeving wel kent. Dit is dan ook niet de meest originele foto qua standpunt, maar ik denk dat de bewerking het wel aardig doet hier. Ik heb het groen bewust wat terug geschroefd, omdat dit wel erg heftig was. Dit is tevens een eerste oefening met de Nik Collection geweest. Geen pre-set klik en klaar, maar wel op basis van een pre-set begonnen en daarna gaan fine-tunen.
zoals eerder gezegd. Ik vind het een toffe foto. Kleuren zijn erg gaaf. De reflecties storen mij trouwens niet
@BarryCade:
Ik vind de verhouding lucht/landschap erg 50/50. Met minder lucht (grote grijze wolk bovenin weg) vind ik hem veel prettiger kijken.
Mijn inbreng:

Vandaag met de camera op pad geweest naar het Zoelse bos. In dit bos staat een kasteel wat eigenlijk iedereen hier in de omgeving wel kent. Dit is dan ook niet de meest originele foto qua standpunt, maar ik denk dat de bewerking het wel aardig doet hier. Ik heb het groen bewust wat terug geschroefd, omdat dit wel erg heftig was. Dit is tevens een eerste oefening met de Nik Collection geweest. Geen pre-set klik en klaar, maar wel op basis van een pre-set begonnen en daarna gaan fine-tunen.
Mooie foto!
Béétje krap bovenaan.. Maar fraaie plaat!
Béétje krap bovenaan.. Maar fraaie plaat!
@PdeBie: gaaf, mooie bewerking. Het heeft iets dreigends met die donkere lucht.
@Barycade: leuke foto, ik zou een stuk van de bovenkant afsnijden - minder lucht. Die wolk net boven de bomen vind ik sowieso spannender dan de rest van de wolken.
@marceltuit: gave kleuren. Ik kan moeilijk inschatten wat de schaal op de foto is, wat het een meer abstracte foto maakt - helemaal niet erg, wil ik daar mee zeggen.
@Barycade: leuke foto, ik zou een stuk van de bovenkant afsnijden - minder lucht. Die wolk net boven de bomen vind ik sowieso spannender dan de rest van de wolken.
@marceltuit: gave kleuren. Ik kan moeilijk inschatten wat de schaal op de foto is, wat het een meer abstracte foto maakt - helemaal niet erg, wil ik daar mee zeggen.
@marcel: Mooie plaat, is weer eens wat anders dan de standaard plaat van die geisers. Fijne kleuren ook en de reflecties storen me niet. Overigens helpt een polarisatie filter niet echt bij zulke reflecties, die helpt alleen bij reflecties van een glad oppervlak, niet dit soort schitteringen.
@pdebie: Zoals gezegd een beetje krap aan de bovenkant, verder goede compositie. Wellicht was het iets mooier geweest als de reflectie van het kasteel in het water vollediger was (als je dus dichter bij het water had gestaan, ik heb het niet over de lelies in het water). Maar de kleuren zijn wel erg bleek zo, vind ik wat overdone.
@barrycade: Met Jolke eens dat er een beetje veel lucht op staat. Verder mooie plaat.
@pdebie: Zoals gezegd een beetje krap aan de bovenkant, verder goede compositie. Wellicht was het iets mooier geweest als de reflectie van het kasteel in het water vollediger was (als je dus dichter bij het water had gestaan, ik heb het niet over de lelies in het water). Maar de kleuren zijn wel erg bleek zo, vind ik wat overdone.
@barrycade: Met Jolke eens dat er een beetje veel lucht op staat. Verder mooie plaat.
[ Voor 6% gewijzigd door henkie196 op 17-10-2014 07:18 ]
@pdebie: gave foto! Fijn dat de lijnen ook echt verticaal lopen
Dank u allen 
Hij is bovenin inderdaad wat krap. Ik heb echter geen echte ultra groothoek, dus ik moest het met dit doen. Als ik verder naar voren was gestapt had ik denk ik minder diepte in de foto gekregen, doordat het gras onderin dan weg was gevallen.
Heb het ook niet geprobeerd echter, dus dat kan ik misschien nog wel een keer doen. Deze locatie ligt redelijk om de hoek voor mij
Zie trouwens net een foto op Zoom.nl uit bijna hetzelfde standpunt
linkje
Hij is bovenin inderdaad wat krap. Ik heb echter geen echte ultra groothoek, dus ik moest het met dit doen. Als ik verder naar voren was gestapt had ik denk ik minder diepte in de foto gekregen, doordat het gras onderin dan weg was gevallen.
Heb het ook niet geprobeerd echter, dus dat kan ik misschien nog wel een keer doen. Deze locatie ligt redelijk om de hoek voor mij
linkje
Die lucht doet pijn aan mijn ogen
Stap naar achteren was beter geweestPdeBie schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 10:22:
Dank u allen
linkje
Ja misschien wel, zodat hij minder krap bovenin was. Maar was als reactie op henkie196. Die had het over meer reflectie van het kasteel in het water.
Ja, zoiets zal het moeten worden. Zal het de volgende keer als ik er weer ben proberen. Ik wacht even tot er wat meer herfstkleuren in het bos zijn. Was nu nog aardig groen.
@Pdebie: ik ken het kasteel niet en kan me niet heugen ooit een foto ervan gezien te hebben, dus wat dat betreft valt het wel mee met de onoriginaliteit van het standpunt. Werkt prima bij mij. Wel inderdaad wat krap aan de bovenkant. Bewerking is wel fijn, lekker grauw
@letatcest: Mooie foto, de kleuren zijn nu prettiger om naar te kijken.
@marceltuit: Geweldige kleuren!
@Barrycade: zelfde als wat de rest zegt.
@PdeBie: Ik vind hem iets te licht, maar het idee en de compositie vind ik wel goed.
@marceltuit: Geweldige kleuren!
@Barrycade: zelfde als wat de rest zegt.
@PdeBie: Ik vind hem iets te licht, maar het idee en de compositie vind ik wel goed.

Jeej wat moet hier nou staan. Flickr
Je moet even goed kijken, maar dan wordt die vrouw in het raam wel zichtbaar. Zou haar iets lichter maken, ze valt zo wel heel erg weg.
ja ze mag van mij ook wel wat pondjes lichtertobiasvs schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 20:34:
Je moet even goed kijken, maar dan wordt die vrouw in het raam wel zichtbaar. Zou haar iets lichter maken, ze valt zo wel heel erg weg.
ora et labora
Dat is flauw ja 
Lichter maken zorgt er denk ik wel helaas voor dat het ruizig wordt. Deze foto ziet eruit alsof hij idd beter 2/3e stop overbelicht kon worden en dan achteraf donkerder gemaakt kon worden. Dan had je denk ik een cleanere foto gehad. Other than that is het wel een leuke foto.
@PdeBie, de vertikale lijnen van het kasteel hellen naar rechts. Daarnaast is de bewerking mijn smaak niet. Iets te grijzig en iets te ver van de werkelijkheid.
@Barrycade, dit zou voor mij nou echt een foto zijn die in in landscape zou schieten, met name omdat nu het water aan de zijkant weg lijkt te stromen als je snapt wat ik bedoel
Verder is de foto erg gelig.
EDIT: ik schaam me dat ik gewoon zomaar jouw foto niet gezien heb Marcel. Abstract, kleurrijk en scherp. Niet met een gradient gaan werken. Die reflecties rechts komen gewoon natuurlijk over, zou ik niks meer aan doen. Echt een super foto!!
Lichter maken zorgt er denk ik wel helaas voor dat het ruizig wordt. Deze foto ziet eruit alsof hij idd beter 2/3e stop overbelicht kon worden en dan achteraf donkerder gemaakt kon worden. Dan had je denk ik een cleanere foto gehad. Other than that is het wel een leuke foto.
@PdeBie, de vertikale lijnen van het kasteel hellen naar rechts. Daarnaast is de bewerking mijn smaak niet. Iets te grijzig en iets te ver van de werkelijkheid.
@Barrycade, dit zou voor mij nou echt een foto zijn die in in landscape zou schieten, met name omdat nu het water aan de zijkant weg lijkt te stromen als je snapt wat ik bedoel
Verder is de foto erg gelig.
EDIT: ik schaam me dat ik gewoon zomaar jouw foto niet gezien heb Marcel. Abstract, kleurrijk en scherp. Niet met een gradient gaan werken. Die reflecties rechts komen gewoon natuurlijk over, zou ik niks meer aan doen. Echt een super foto!!
[ Voor 33% gewijzigd door Deathchant op 17-10-2014 21:13 ]
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Die reflecties maken de foto IMO net wat beter zelfs. Wat sprankelender. Leuke plaat!marceltuit schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 13:02:
Tnx!
Flickr | Olympus E-M1 + E-M10
Stukje Milkeyway geprobeerd gisteren.. nu nog ff een leuke foto ermee maken :-)

Wat me vooral opvalt is de paarse zweem. Heb je die er bewust ingelaten?
Melkweg zelf staat er wel mooi op
Luchtvervuiling van de stad denk ik. Foto is inderdaad verder mooi, maar met wat bewerking is er denk ik nog wel wat meer uit te halen.marceltuit schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 11:13:
Wat me vooral opvalt is de paarse zweem. Heb je die er bewust ingelaten?
Nah lastig. Dit is al zwaar bewerkt.
F3.5 is gewoon te weinig.
Nu is de foto ook niet mooi. Vond het alleen leuk dat ik hem eindelijk eens op de foto heb weten te zetten
F3.5 is gewoon te weinig.
Nu is de foto ook niet mooi. Vond het alleen leuk dat ik hem eindelijk eens op de foto heb weten te zetten
Ik gok zo hoog mogelijke iso en groot mogelijk diafragma. En uiteraard een niet al te lange sluitertijd om te voorkomen dat je star trails krijgt....
Verwijderd
Check bijvoorbeeld het nachtfotografie-topic: https://www.flickr.com/photos/albertdros/15509983396/
Vuistregel 30 seconden, maar je hebt ook andere oplossingen.
Vuistregel 30 seconden, maar je hebt ook andere oplossingen.
Dit was iso 4000 , 5000 en 6400.
F3.5 ( verder ging niet
)
En 25-35 seconden sluitertijd.
Manuel focus op oneindig zetten. Brightness wat omhoog ( beter overbelichten en later dempen dan normaal belichten en daarna ophalen )
Maar.. Zowel de sensor van de e-m5 als de kitlens zijn niet echt je van het... Daarbij had ik nog best veel licht rond me heen ( lantarenpalen enzo
F3.5 ( verder ging niet
Manuel focus op oneindig zetten. Brightness wat omhoog ( beter overbelichten en later dempen dan normaal belichten en daarna ophalen )
Maar.. Zowel de sensor van de e-m5 als de kitlens zijn niet echt je van het... Daarbij had ik nog best veel licht rond me heen ( lantarenpalen enzo
Sluitertijd is afhankelijk van brandpuntsafstand (en diafragme uiteraard....). Bij een telelens moet je veel korter belichten om geen startrails te krijgen. Of compenseren door een contraptie dat mee draait met de beweging van de aarde.Lasteraar schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 19:55:
Dit was iso 4000 , 5000 en 6400.
F3.5 ( verder ging niet)
offtopic:
Hier een interessant stukje over astro fotografie: http://www.lonelyspeck.co...way-photography-fujifilm/
Titel zegt wel Fujifilm e.d., maar het artikel is redelijk duidelijk of de te gebruiken parameters.
Hier een interessant stukje over astro fotografie: http://www.lonelyspeck.co...way-photography-fujifilm/
Titel zegt wel Fujifilm e.d., maar het artikel is redelijk duidelijk of de te gebruiken parameters.
[ Voor 59% gewijzigd door BlaTieBla op 19-10-2014 21:29 ]
leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0
Ik vind hem juist wel mooi Lasteraar. Die bomen geven een aparte sfeer. Ook de lichtvervuiling van de lantaarnpaal wel mooi. Het is geen fotografisch perfecte foto ofzo, maar dat vind ik juist leuk. Ik zou hem wel veel minder warm maken en wat met de tint spelen (ben zo vrij geweest even snel te klooien maar denk dat er van de volledige foto best wat te maken is).

Edit: als ik het goed begrijp is het een stack van 3 foto's?

Edit: als ik het goed begrijp is het een stack van 3 foto's?
[ Voor 7% gewijzigd door Sluw op 20-10-2014 15:35 ]
Moortn: wat mij betreft een geslaagde foto. Prima als architectuur weergave (luikjes in de muurwand). Geweldig moment er bij gepakt met die mevrouw die de juiste kant op kijkt. Ik zou zeker tevreden zijn met zo’n foto.
Lasteraar: voor als experiment is het een prima geslaagde foto. Zeker met de bewerking van Sluw erbij. Qua compositie/locatie vind ik de foto minder geslaagd. Ik had het huis er niet op gezet omdat het niets toevoegd. Er zijn genoeg raampartijen en unieke torentjes van oude gebouwen die daarin wel context/sfeer kunnen toevoegen.
Meer dan een sfeerbeeld is onderstaande foto ook niet. Compositie had lager gekund.
Ik ben wel benieuwd wat de functie van dit soort gebouwtjes is? Iemand hiermee bekend? Het lijkt op een soort altaar en in het Katholieke zuiden van ons land zie je soms soortgelijke bouwwerkjes langs de weg.
Lasteraar: voor als experiment is het een prima geslaagde foto. Zeker met de bewerking van Sluw erbij. Qua compositie/locatie vind ik de foto minder geslaagd. Ik had het huis er niet op gezet omdat het niets toevoegd. Er zijn genoeg raampartijen en unieke torentjes van oude gebouwen die daarin wel context/sfeer kunnen toevoegen.
Meer dan een sfeerbeeld is onderstaande foto ook niet. Compositie had lager gekund.
Ik ben wel benieuwd wat de functie van dit soort gebouwtjes is? Iemand hiermee bekend? Het lijkt op een soort altaar en in het Katholieke zuiden van ons land zie je soms soortgelijke bouwwerkjes langs de weg.

Ik vind eigenlijk de achtergrond te onrustig om dit 'in your face'-bouwwerkje goed uit te laten komen. Wellicht was ietsje verderaf, of een betere blur beter geweest.
Ik kan me wel vinden in je verbeterpunt. Nu is mijn vraag: hoe krijg ik een betere blur?Deathchant schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 11:17:
Ik vind eigenlijk de achtergrond te onrustig om dit 'in your face'-bouwwerkje goed uit te laten komen. Wellicht was ietsje verderaf, of een betere blur beter geweest.
Is dat door wat je zegt, een stap achteruit te doen?
Aan de lens kan het niet liggen, die geeft in andere situaties prachtige blur's.
Ik zou bij zoiets juist wat meer van de omgeving laten zien. Het kapelletje op zich is wel interessant om te zien, maar kan ook wat kleiner worden weergeven. Juist de vraag 'wat doet dit hier' komt nog beter tot z'n recht wanneer je de omgeving laat zien. Nu is het puur een registratie van een kapelletje ('zou zo op marktplaats kunnen'
), geïsoleerd van z'n omgeving, en wat vervelend onscherp (de voorkant).
Voor mij wel vreemd dat je dit zo'n opzienbarend gebouw vindt. Ik ben er mee opgegroeid met kapelletjes in de omgeving. Toegegeven, dit is wel een héél klein exemplaar, die vind je in Nederland niet snel (in België gaat het al meer richting dit formaat), daar kan je er nog in schuilen bij veel regen
Lasteraar/Sluw: fraaie bewerking van Sluw, stuk beter zo!
Voor mij wel vreemd dat je dit zo'n opzienbarend gebouw vindt. Ik ben er mee opgegroeid met kapelletjes in de omgeving. Toegegeven, dit is wel een héél klein exemplaar, die vind je in Nederland niet snel (in België gaat het al meer richting dit formaat), daar kan je er nog in schuilen bij veel regen
Lasteraar/Sluw: fraaie bewerking van Sluw, stuk beter zo!
[ Voor 10% gewijzigd door inquestos op 21-10-2014 18:58 ]
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
@Karel V: het ligt wel aan de lens. Het punt is dat als je heel dicht op je onderwerp zit en je achtergrond ver weg, dat de blur dan heel zacht is bij heel veel lenzen. Maar met highlights en detail in de niet zo verre achtergrond treden er verschillen op tussen lenzen. Sommige lenzen blijven dan mooie bokeh geven, maar velen helaas niet.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Inquestos: bedankt voor de link naar uitleg. In grote delen in het westen van Nederland, (Noord-)Holland en de noordelijke delen van Zeeland zie je dit nauwelijks. Vandaar dat het mij erg opviel op het eiland Kreta. Daar kom je ze in feite overal tegen langs de wegen. Verder ook helemaal eens met je verhaal over context.
Dezelfde lens in een ander topic geeft een prima bokeh. Afstand tussen mij en onderwerp was dichtbij. Wel groter dan in bovenstaande foto gezien de 40 extra mm's. Verder is het verschil zon en schaduw. Achtergrond was beslist niet verder weg dan in bovenstaande foto. Als ik jou goed begrijp hangt de bokeh dus af van millimeters zoom en lichtomstandigheden.Universal Creations schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 19:33:
@Karel V: het ligt wel aan de lens. Het punt is dat als je heel dicht op je onderwerp zit en je achtergrond ver weg, dat de blur dan heel zacht is bij heel veel lenzen. Maar met highlights en detail in de niet zo verre achtergrond treden er verschillen op tussen lenzen. Sommige lenzen blijven dan mooie bokeh geven, maar velen helaas niet.
Een 24-105 f4? Ik ben niet zo thuis in de zoomlenzen, maar alhoewel beide foto's op f/4 zijn gemaakt staat het diafragma bij 105mm (je dierenfoto) echt wide open op ~26mm en moet het diafragma toch enigszins gesloten worden op 65mm (zo'n 16mm). Of klopt mijn denkwijze niet?Karel V schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 20:07:
Dezelfde lens in een ander topic geeft een prima bokeh.
(Daarnaast is de bokeh ook gewoon groter op de andere foto)
[ Voor 5% gewijzigd door inquestos op 21-10-2014 20:16 ]
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
Flink verschil inderdaad in diafragma grootte en ook de achtergrond is heel anders.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Ik bedoelde niet alleen de diafragma-grootte, maar ook het feit dat bij het kapelletje-foto de diafragma wat dicht moet (dus niet wide-open, ook al is het het grootste diafragma-waarde). Beetje onduidelijk wat ik bedoel misschien
@ Lasteraar: Mooie foto, maar vind de witbalans die sluw eraan heeft gegeven mooier. Mij stoort het dak van het huis niet 
@Karel V: Ik denk dat een beetje meer contrast de foto goed had gedaan en het is jammer dat je een straat? ziet op de achtergrond, al doe je daar natuurlijk weinig aan... Verder grappig onderwerp, omdat je toch even snel kijkt of het niet een grote(re) kerk is.
Hier een van mij die ik heb gemaakt in Frankrijk. Misschien proberen de zonsondergang nog wat beter te benadrukken.
DSC_6974 by Sj44k13, on Flickr
@Karel V: Ik denk dat een beetje meer contrast de foto goed had gedaan en het is jammer dat je een straat? ziet op de achtergrond, al doe je daar natuurlijk weinig aan... Verder grappig onderwerp, omdat je toch even snel kijkt of het niet een grote(re) kerk is.
Hier een van mij die ik heb gemaakt in Frankrijk. Misschien proberen de zonsondergang nog wat beter te benadrukken.

@Sluw: Karel V: Zoals anderen aangegeven hebben: een beetje onrustige bokeh. Ik had 'm ook wel liever wat minder krap gekaderd gezien.
@Sj44k13: Fijne plaat. Heerlijk warm licht! Wel iets druk, maar desondanks een mooie plaat.
Kwam er eentje tegen in Lightroom die ik een tijdje geleden gemaakt heb, maar nooit wat mee heb gedaan:
Long Exposure by Tom Roeleveld, on Flickr
@Sj44k13: Fijne plaat. Heerlijk warm licht! Wel iets druk, maar desondanks een mooie plaat.
Kwam er eentje tegen in Lightroom die ik een tijdje geleden gemaakt heb, maar nooit wat mee heb gedaan:

Nice! Mooi hoe de wolken in een soort kolk zitten rechts bovenin. Hij lijkt wel iets scheef, maar volgens mij ligt dat gewoon aan de pier. Vind de zwart wit bewerking geslaagd.
Verwijderd
You, sir, are not making sense. f/4 is f/4, op 24mm is de lensopening natuurlijk wel kleiner dan op 105mm.inquestos schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 20:31:
[....](dus niet wide-open, ook al is het het grootste diafragma-waarde). [....]
@Sj44k13: Het lijkt een soort van Echinacea bloem te zijn. Van de foto vind ik de bokeh wat onrustig, en de kleuren lijken wat bleek (ik denk door het felle zonlicht). Je zou inderdaad die onderste bloem eraf kunnen croppen (stukje van de onderkant en de rechterkant, zou ik denken).
@tommyz: Aardige plaat, kijkt lekker rustig door de langere sluitertijd. Beetje jammer van de rommel op de pier. En wat is die stapel wittig spul aan de zijkant? Het zou wel gewoon zand kunnen zijn, maar in zwart-wit lijkt het een beetje zout of iets dergelijks.
@tommyz: Aardige plaat, kijkt lekker rustig door de langere sluitertijd. Beetje jammer van de rommel op de pier. En wat is die stapel wittig spul aan de zijkant? Het zou wel gewoon zand kunnen zijn, maar in zwart-wit lijkt het een beetje zout of iets dergelijks.
Thx Henkie. Had een foto van het bijbehorende bordje moeten maken. Die bokeh en kleuren zijn nu juist wat ik mooi vind aan het gebruik van die oude lens
Geeft een klassieke look IMHO.
@Sj44k13: De bloemen staan er mooi op, maar de achtergrond is wat druk.
@Sj44k13: Achtergrond stoort mij niet zo, maar die afgesneden bloem rechtsonder wel. VErder leuke plaat met mooi licht 
@tommyz: Mooie plaat, gave lucht en goede z/w conversie. Zou wel effe die veer(?) weghalen van de pier
@Sj44k13:Fijne plaat met aparte maar mooie toning. Cool!
@tommyz: Mooie plaat, gave lucht en goede z/w conversie. Zou wel effe die veer(?) weghalen van de pier
@Sj44k13:Fijne plaat met aparte maar mooie toning. Cool!
Foto is genomen in Griekenland langs een weg, gok ik? Heb me tijdens een vakantie in Griekenland laten vertellen dat dit soort huisjes dienen als monumentje voor een overledene. Waarschijnlijk is op deze plek langs de weg iemand omgekomen, waarschijnlijk door een auto ongeluk.Karel V schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 22:31:Meer dan een sfeerbeeld is onderstaande foto ook niet. Compositie had lager gekund.
@Sj44k13. (zonnebloemen). Interessante foto. Op het eerste gezicht ook mooi. Maar na wat langer kijken ga ik me storen aan de compositie. Net wat te weinig ruimte bovenaan. Rechts worden de bloemen onscherp op een lelijke manier. Ook dat de twee horizontale lijnen van de bloemen en de horizon zo vlakbij elkaar liggen is verwarrend. Er zit wel een goede sfeer in en dat maakt dat hij op het eerste gezicht mooi is.
@tommyz. Nette compositie en foto. Zelf zou ik meer lucht gekozen hebben omdat ik dit vaak solitaire foto vind. De steiger rechts op de voorgrond past minder goed in dit beeld. Maar dat is een persoonlijke voorkeur.
@Sj44k13 Veel minder mooi als je eerste. Dit is een recht toe recht aan foto. Minder sfeer en qua compositie niet lekker. Technisch wel scherp en goed belicht. De bloem rechtsonder zou je weg kunnen halen. Het blijft desalniettemin een foto die meer gericht is op het vastleggen van de bloem (wat is dit voor bloem), dan het creëren van een mooie foto. Als je de twee foto's die je gemaakt hebt naast elkaar zet zie je het verschil duidelijk.
Afgelopen week tijdens de Dutch Design Week in het Temporary Art Centre geweest.
Temporary Art Centre | Eindhoven by walletje-w, on Flickr
@tommyz. Nette compositie en foto. Zelf zou ik meer lucht gekozen hebben omdat ik dit vaak solitaire foto vind. De steiger rechts op de voorgrond past minder goed in dit beeld. Maar dat is een persoonlijke voorkeur.
@Sj44k13 Veel minder mooi als je eerste. Dit is een recht toe recht aan foto. Minder sfeer en qua compositie niet lekker. Technisch wel scherp en goed belicht. De bloem rechtsonder zou je weg kunnen halen. Het blijft desalniettemin een foto die meer gericht is op het vastleggen van de bloem (wat is dit voor bloem), dan het creëren van een mooie foto. Als je de twee foto's die je gemaakt hebt naast elkaar zet zie je het verschil duidelijk.
Afgelopen week tijdens de Dutch Design Week in het Temporary Art Centre geweest.

Verwijderd
Wat vind je zelf van deze foto? Wat zou je er van willen leren?
Ik zie een foto van een gang, maar ben nog zoekende naar wat ik er van vind.
Ik zie een foto van een gang, maar ben nog zoekende naar wat ik er van vind.
Ik probeer een bepaalde sfeer te laten zien. Niet een foto met één duidelijk onderwerp wat al vaak is vastgelegd maar juist dus iets wat je zou moeten aantrekken om er naar te kijken. Ook al weet je niet precies wat er te zien is. Ik probeer dus het gevoel over te brengen van deze gang.
Maar wellicht is het wel teveel 'gang' voor mensen en te weinig sfeer
Dat is aan jullie om te bepalen.
Maar wellicht is het wel teveel 'gang' voor mensen en te weinig sfeer
Dat is aan jullie om te bepalen.
Ik heb vorig jaar tijdens de DDW zo'n beetje exact dezelfde foto van deze gang gemaaktwalletje-w schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 11:41:
Niet een foto met één duidelijk onderwerp wat al vaak is vastgelegd
Dit is de standaard gang-foto (portret-formaat, en dan lijnen mooi laten uitkomen in de hoeken), goed uitgevoerd dus, ook prima belicht, maar verder vind ik 'm niet bijster interessant.
Ik heb het gevoel dat de gang te kort is voor deze foto. Wat je wil krijgen is het effect van een hele lange gang, zoals de Matrix bijvoorbeeld gedaan heeft. Maar eigenlijk is de situatie van deze gang daar niet heel geschikt voor: met de zuilen, de objecten aan de zijkanten, de scheve streep in het midden en de ongelijke belichting krijgt het vooral een rommelige uitstraling. Ook lijkt de gang er stukken korter door.
Als je bij google zoekt op matrix corridor zie je dat het effect alleen werkt in zeer nette, symmetrische, situaties.
Bij jouw foto werkt het niet hetzelfde. Zo trekt de foto bv. mijn blik naar het midden van de foto, maar daar is niets te zien; het midden is overbelicht en niet interessant voor de foto. Tegelijkertijd is de rest van de foto niet zo sterk omdat het matrix-corridor effect niet werkt, en zijn de andere objecten in de foto ook niet interessant maar wél afleidend.
Ik denk overigens ook niet dat het aan jou ligt; de situatie is gewoon niet zo fotogeniek. Alleen een ander standpunt of een andere insteek had wellicht er iets van kunnen maken. Misschien had je zoiets kunnen doen met de gang: https://www.flickr.com/photos/40527504@N06/6654569209
@sj44k13: ik vind de zonnebloemfoto onrustig ogen. Ik vermoed dat het iets te maken heeft met het pluizige graan. Alle lichtgekleurde vlekjes die dat oplevert zijn niet bevordelijk voor het totaalbeeld van de foto. 'An sich' is er niets mis mee, maar het werkt niet goed in deze foto.
Je andere foto vind ik niet mooi puur omdat ik de gekozen bloemen niet mooi vind. De foto is verder niks mis mee, maar als de bloem zelf niet mooi is houdt het op.
@tommyz: mooie plaat, goed uitgevoerd. Maar ik zie niet echt een onderwerp oid. Het is allemaal wel strak en zuiver, maar er is verder niets te zien. Het was stukken gaver geweest als er een jong stelletje op de pier had gezeten, of als je iets van een voorwerp had gebruikt om een scenario te maken. Iets van een onderwerp had de foto beter gemaakt, denk ik.
Als je bij google zoekt op matrix corridor zie je dat het effect alleen werkt in zeer nette, symmetrische, situaties.
Bij jouw foto werkt het niet hetzelfde. Zo trekt de foto bv. mijn blik naar het midden van de foto, maar daar is niets te zien; het midden is overbelicht en niet interessant voor de foto. Tegelijkertijd is de rest van de foto niet zo sterk omdat het matrix-corridor effect niet werkt, en zijn de andere objecten in de foto ook niet interessant maar wél afleidend.
Ik denk overigens ook niet dat het aan jou ligt; de situatie is gewoon niet zo fotogeniek. Alleen een ander standpunt of een andere insteek had wellicht er iets van kunnen maken. Misschien had je zoiets kunnen doen met de gang: https://www.flickr.com/photos/40527504@N06/6654569209
@sj44k13: ik vind de zonnebloemfoto onrustig ogen. Ik vermoed dat het iets te maken heeft met het pluizige graan. Alle lichtgekleurde vlekjes die dat oplevert zijn niet bevordelijk voor het totaalbeeld van de foto. 'An sich' is er niets mis mee, maar het werkt niet goed in deze foto.
Je andere foto vind ik niet mooi puur omdat ik de gekozen bloemen niet mooi vind. De foto is verder niks mis mee, maar als de bloem zelf niet mooi is houdt het op.
@tommyz: mooie plaat, goed uitgevoerd. Maar ik zie niet echt een onderwerp oid. Het is allemaal wel strak en zuiver, maar er is verder niets te zien. Het was stukken gaver geweest als er een jong stelletje op de pier had gezeten, of als je iets van een voorwerp had gebruikt om een scenario te maken. Iets van een onderwerp had de foto beter gemaakt, denk ik.
offtopic:
God wat ben ik weer lekker negatief bezig vandaag. Niet mijn bedoeling, maar men komt hier voor kritiek dus die geef ik dan ook!
God wat ben ik weer lekker negatief bezig vandaag. Niet mijn bedoeling, maar men komt hier voor kritiek dus die geef ik dan ook!
IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;
@Sj44k13: tweede foto doet me niet zo veel, maar die eerste is erg leuk! Drukte is niet storend, licht is mooi en de bloem rechts komt goed naar voren. Nice!
@ walletje-w: foto doet me niet zo veel. Ben het met het commentaar van link0007 eens. Hij is goed recht genomen (hoewel die blauwe lijn onderin niet netjes in het midden van de gang loopt, maar daar kan je natuurlijk niet zo veel aan doen), maar niet symmetrisch door de grote verschillen tussen links en rechts. Het licht achteraan de gang geeft een mooi punt om naar te kijken, maar daar mis ik dan weer wel een onderwerp. Hij is te druk om als abstracte plaat te classificeren, vind ik. Misschien staat hij mooi in een serie, maar als losse foto vind ik hem een beetje nietszeggend.
@ walletje-w: foto doet me niet zo veel. Ben het met het commentaar van link0007 eens. Hij is goed recht genomen (hoewel die blauwe lijn onderin niet netjes in het midden van de gang loopt, maar daar kan je natuurlijk niet zo veel aan doen), maar niet symmetrisch door de grote verschillen tussen links en rechts. Het licht achteraan de gang geeft een mooi punt om naar te kijken, maar daar mis ik dan weer wel een onderwerp. Hij is te druk om als abstracte plaat te classificeren, vind ik. Misschien staat hij mooi in een serie, maar als losse foto vind ik hem een beetje nietszeggend.
-knip-
[ Voor 95% gewijzigd door Universal Creations op 05-11-2014 10:46 ]
Ik vind het een prima foto, kan beter ok. Voor mij hoef je niet altijd foto's maken van 'the obvious'. Mooie kunst/foto's zitten soms in een klein hoekje.
[ Voor 7% gewijzigd door Universal Creations op 05-11-2014 10:48 ]
@walletje-w prima uitgevoerd maar persoonlijk vind ik het altijd leuk als er iets niet klopt of er een klein detail anders is. Voor mij net iets te veel 'alleen gang'.
Tijdens museumnacht o.a. in de Hortus Botanicus geweest en daar deze geschoten. Wel op 1/13 sec 27mm iso 3200 geschoten maar voor mij nog scherp genoeg.
Hortus Botanicus by Sluw Licht, on Flickr
Tijdens museumnacht o.a. in de Hortus Botanicus geweest en daar deze geschoten. Wel op 1/13 sec 27mm iso 3200 geschoten maar voor mij nog scherp genoeg.

@sluw : fijne kleuren. Helaas is de bovenkant niet helemaal blauw, dat zou mooier zijn. Daarom zou ik nog geprobeerd hebben om de bovenkant helemaal uit blauwe stralen te laten bestaan door lager te fotograferen.
Tis hier ff stil, dus ik post weer eens wat, genomen bij het Paterwoldsemeer :
_DSC1005_WM by Harro Albums, on Flickr
Ben zelf redelijk tevreden, heb de kleuren iets verzadigd maar het zit nog redelijk dicht bij het origineel.
Ik heb deze foto ook met een kleinere brandpuntafstand, daar zit wat mooiere blauwe lucht bij maar komt het geheel weer kleiner erop. Voor deze dus gekozen.
Verder, maar dat is een tik van mij, kan ik maar niet wennen aan het scheefstaande water, hoewel dat wel de realiteit was.
Tis hier ff stil, dus ik post weer eens wat, genomen bij het Paterwoldsemeer :

Ben zelf redelijk tevreden, heb de kleuren iets verzadigd maar het zit nog redelijk dicht bij het origineel.
Ik heb deze foto ook met een kleinere brandpuntafstand, daar zit wat mooiere blauwe lucht bij maar komt het geheel weer kleiner erop. Voor deze dus gekozen.
Verder, maar dat is een tik van mij, kan ik maar niet wennen aan het scheefstaande water, hoewel dat wel de realiteit was.
Dank je harribo, ga eens wat croppen, vind het alleen raar als de bovenste cirkel wordt afgesneden.
Voor m'n gevoel is de horizon wat scheef bij je foto, kan ook de oever zijn. Mooie lucht maar mis een beetje diepte (voorgrond, achtergrond of een onderwerp)
Voor m'n gevoel is de horizon wat scheef bij je foto, kan ook de oever zijn. Mooie lucht maar mis een beetje diepte (voorgrond, achtergrond of een onderwerp)
@Sjaak. Vind je eerste zonnebloemfoto wel gaaf.. Bijna alien-like.
@Tommy.. Mooi dromerig.. Beetje scheef wel ?
Hier nog een blubberfoto.. Van een Jeep... In de modder..
@Tommy.. Mooi dromerig.. Beetje scheef wel ?
Hier nog een blubberfoto.. Van een Jeep... In de modder..

[ Voor 5% gewijzigd door Lasteraar op 12-11-2014 21:54 ]
Echt weer een toffe foto lasteraar!, ik verbaas mij iedere keer weer uit de kwaliteit die jij met je gear weet te halen. (of het is gewoon de bewerking die m zo goed maakt
)
@Harribo Ik vind de foto wel grappig maar niet echt interessant, het mist een beetje een rustpunt voor mijn ogen. Het is niet makkelijk om een goede zonsondergang foto te maken. en hij is een beetje donker vastleggen is èèn, er nog iets leuks van maken heb ook ik moeite mee.
@sluw, ik probeer niet in herhaling te vallen maar ik zie een palmboom op een blauwe achtergrond, ik mis het onderwerp van de foto een beetje. het zit er tussenin. veel palm maar niet helemaal, en een vrij grote leegte bovenaan.
weer eens een foto van mijn kant (lang geleden
)
Ik twijfel een beetje over de dof, of hij nu te klein is of niet.
Sliders I by mrc4nl, on Flickr
@Harribo Ik vind de foto wel grappig maar niet echt interessant, het mist een beetje een rustpunt voor mijn ogen. Het is niet makkelijk om een goede zonsondergang foto te maken. en hij is een beetje donker vastleggen is èèn, er nog iets leuks van maken heb ook ik moeite mee.
@sluw, ik probeer niet in herhaling te vallen maar ik zie een palmboom op een blauwe achtergrond, ik mis het onderwerp van de foto een beetje. het zit er tussenin. veel palm maar niet helemaal, en een vrij grote leegte bovenaan.
weer eens een foto van mijn kant (lang geleden
Ik twijfel een beetje over de dof, of hij nu te klein is of niet.

ora et labora
@ Harribo, zet hem recht op de waterlijn in dit geval. Dat die dan niet recht is volgens een waterpas ziet verder niemand. Vind de kleuren net wat te (het gele, of dat nou te fel te verzadig of de verkeerde hue is in mijn ogen vind ik lastig)
@ Lasteraar, ik vind de voorgrond wat te aanwezig in de foto. Het is net wat te donker en ik had er zelf denk ik wat van af gecropped en wat meer ruimte aan de bovenkant van de jeep gehouden. Kleuren zijn erg nice en verder een goeie foto om naar te kijken.
@ mrc4nl, ik denk dat je beter op 2 sliders dichterbij had kunnen scherpstellen. Daar begint mijn kijklijn en dan wil ik mee getrokken worden naar een telkens minder scherpe slider. Ik mis wel wat lampjes in de bokeh.
DSC_1711-2
@ Lasteraar, ik vind de voorgrond wat te aanwezig in de foto. Het is net wat te donker en ik had er zelf denk ik wat van af gecropped en wat meer ruimte aan de bovenkant van de jeep gehouden. Kleuren zijn erg nice en verder een goeie foto om naar te kijken.
@ mrc4nl, ik denk dat je beter op 2 sliders dichterbij had kunnen scherpstellen. Daar begint mijn kijklijn en dan wil ik mee getrokken worden naar een telkens minder scherpe slider. Ik mis wel wat lampjes in de bokeh.

I can't wait to shoot!
@mrc4nl had geprobeerd een andere hoe te gebruiken. Verder is het een megntafel, wat the mod man zegt, wat lichtjes oid hadden het leuker gemaakt.
@the mod man mooi, fijne kleuren maar vind 'm net wat weinig bokeh hebben (vooral op klein formaat hier op t forum) waardoor de scheiding niet helemaal overkomt.
@the mod man mooi, fijne kleuren maar vind 'm net wat weinig bokeh hebben (vooral op klein formaat hier op t forum) waardoor de scheiding niet helemaal overkomt.
[ Voor 38% gewijzigd door Sluw op 18-11-2014 22:57 ]
Eens met the mod man. Op de een of andere manier kijkt het nu net niet lekker door de net teveel aanwezige voorgrond. Maar wat staat de Jeep er gaaf op zeg! Mooi momentthe mod man schreef op donderdag 13 november 2014 @ 00:04:
@Sluw: Apart kleurenspel. Vond de eerste poging iets beter. Doet me niet zo heel veel.
@Harribo: Op de ietwat scheve horizon na vind ik hem super! Mooie kleuren!
@Lasteraar: Wauw! Niets meer aan doen! Mooie wagen en de achtergrond is ook super!
@mrc4nl: Goede plaat alleen zelf had ik de focus op het 3e schuifje van linksonder gezet en misschien een iets grotere dof.
@ the mod man: Eens met Sluw en PdeBie. Misschien een zwakke flits erbij om de bladeren ietwat op te lichten? Leuke kleuren!
Nu weer eentje van mij zelf, is ook weer een tijdje geleden. Dit is in het Belgisch dorpje Brecht. Staat ook wel bekend als Kasteel Notebohm en was inspiratie voor Tim Burton om te gebruiken in een nog te maken film. De compositie is niet heel origineel, maar ik vond hem toch heel erg fijn kijken. Ben benieuwd wat jullie vinden:
Nottebohm by Marcel Koggel, on Flickr
@Harribo: Op de ietwat scheve horizon na vind ik hem super! Mooie kleuren!
@Lasteraar: Wauw! Niets meer aan doen! Mooie wagen en de achtergrond is ook super!
@mrc4nl: Goede plaat alleen zelf had ik de focus op het 3e schuifje van linksonder gezet en misschien een iets grotere dof.
@ the mod man: Eens met Sluw en PdeBie. Misschien een zwakke flits erbij om de bladeren ietwat op te lichten? Leuke kleuren!
Nu weer eentje van mij zelf, is ook weer een tijdje geleden. Dit is in het Belgisch dorpje Brecht. Staat ook wel bekend als Kasteel Notebohm en was inspiratie voor Tim Burton om te gebruiken in een nog te maken film. De compositie is niet heel origineel, maar ik vond hem toch heel erg fijn kijken. Ben benieuwd wat jullie vinden:

@mc4nl: ik sluit me aan bij de vorige comments, lampjes erbij hadden veel toegevoegd.
@themodman: mooi licht. Door de verdeling van het riet vind ik hem allee net niet prettig kijken (linksonder leeg, rechts heel vol).
@msel: mooi perspectief. Alleen de begroeing in de hoeken rechtsboven en vooral linksonder ben ik het niet helemaal mee eens.. maar kan ook niet niet zeggen hoe het beter kan.
De wolken zien er interessanter uit dan het groen.
Untitled by PPPaulll, on Flickr
@themodman: mooi licht. Door de verdeling van het riet vind ik hem allee net niet prettig kijken (linksonder leeg, rechts heel vol).
@msel: mooi perspectief. Alleen de begroeing in de hoeken rechtsboven en vooral linksonder ben ik het niet helemaal mee eens.. maar kan ook niet niet zeggen hoe het beter kan.

@Lasteraard: Fijne plaat! De snelheid pakt mooi uit hier. Fijne kleuren ook. Oh ja, het is een Landrover, geen Jeep 
@Mrc4nl: Bokeh is wat mij betreft goed. De highlights zijn ook mooi op de achtergrond. Ik mis alleen wel een beetje het onderwerp.
@The mod man: Mooie kleuren, maar zoals anderen ook aangeven: net te weinig scherptediepte.
@Msel: Bijzonder gebouw zo op het eerste ook. Vind de compositie niet heel spannend en wellicht handig de lijnen recht te trekken, zodat het gebouw recht komt te staan. Misschien wel leuk om hier een zwart wit omzetting van te maken, zodat het mysterieuzer overkomt.
@PPaul: Een bijzondere boom zo te zien, maar de foto doet me verder niet heel veel, sorry.
Vrijdag even naar de Erasmusbrug geweest:
Light Trails - Explored by Tom Roeleveld, on Flickr
@Mrc4nl: Bokeh is wat mij betreft goed. De highlights zijn ook mooi op de achtergrond. Ik mis alleen wel een beetje het onderwerp.
@The mod man: Mooie kleuren, maar zoals anderen ook aangeven: net te weinig scherptediepte.
@Msel: Bijzonder gebouw zo op het eerste ook. Vind de compositie niet heel spannend en wellicht handig de lijnen recht te trekken, zodat het gebouw recht komt te staan. Misschien wel leuk om hier een zwart wit omzetting van te maken, zodat het mysterieuzer overkomt.
@PPaul: Een bijzondere boom zo te zien, maar de foto doet me verder niet heel veel, sorry.
Vrijdag even naar de Erasmusbrug geweest:

@commentaar over mijn vorige foto. Er had inderdaad minder scherpte diepte in gemogen of juist veel meer. Stond nogal in een boggel tussen de brandnetels met allerlei takjes nog voor de lens en iets te veel haast
@msel, jammer van de flare rechts, duidelijk HDR maar zonder de erg overdreven kleuren. Plantje links inde onderhoek is beetje storend. Toning van de lucht oogt wat vreemd in het geheel. Tof gebouw en goede kadering door de bebossing!
@Ppaul, Ik vind de tak links in beeld veel interessanter dan de gehele boom.
@tommyz, Goeie lijnen en toffe ster bij de lantaarnpaal. Ik zou hem proberen nog iets wijdser te maken waardoor het topje van de brug en de kabel rechts er ook helemaal op komen (plus wat ruimte). De kleuren zou je ook nog wat kunnen pushen maar dat is smaak afhankelijk.
Dan deze, had een concept in m'n hoofd qua licht. Gezien mijn tekort aan gewillige modellen maar op mezelf getest
@msel, jammer van de flare rechts, duidelijk HDR maar zonder de erg overdreven kleuren. Plantje links inde onderhoek is beetje storend. Toning van de lucht oogt wat vreemd in het geheel. Tof gebouw en goede kadering door de bebossing!
@Ppaul, Ik vind de tak links in beeld veel interessanter dan de gehele boom.
@tommyz, Goeie lijnen en toffe ster bij de lantaarnpaal. Ik zou hem proberen nog iets wijdser te maken waardoor het topje van de brug en de kabel rechts er ook helemaal op komen (plus wat ruimte). De kleuren zou je ook nog wat kunnen pushen maar dat is smaak afhankelijk.
Dan deze, had een concept in m'n hoofd qua licht. Gezien mijn tekort aan gewillige modellen maar op mezelf getest

I can't wait to shoot!
@modman: Erg gaaf idee. Ben wel benieuwd waar dit is? Zeker de moeite waard om hier een keer wat mee te doen met een leuk model
@Msel: eens met de comments van tommyz, rechter en z/w wellicht. Ik vind ook de flare rechts in het midden afleiden.
@PPaul: leuk.
@tommyz: Gaaf! Mooi lijnenspel en de Zwaan blijft een mooi te fotograferen object. Wel erg veel stervorming in de straatlantaarn trouwens.
@the mod man: leuk effect met die lampen en je 'model' net naast het midden. Zou die halve lamp aan de rechter onderkant eraf croppen.
@PPaul: leuk.
@tommyz: Gaaf! Mooi lijnenspel en de Zwaan blijft een mooi te fotograferen object. Wel erg veel stervorming in de straatlantaarn trouwens.
@the mod man: leuk effect met die lampen en je 'model' net naast het midden. Zou die halve lamp aan de rechter onderkant eraf croppen.
Goede foto's Modman en Tommy.
en eens met Hypz... Nu nog een mooi model in de foto ;-)
en eens met Hypz... Nu nog een mooi model in de foto ;-)
@tommyz, mooi lijnenspel! Is eens wat anders dan de standaard light-trail-highway shot
Let op:
Geef ook commentaar op foto's van anderen. Het is niet de bedoeling om je foto zomaar te dumpen en te wachten op commentaar.
Geef ook commentaar op foto's van anderen. Het is niet de bedoeling om je foto zomaar te dumpen en te wachten op commentaar.