[Verzamel] Solo testcasefoto's - om van te leren. deel 15 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 23 ... 38 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:24
f/8 of f/22 zal vooral met korte brandpuntsafstand geen zichtbaar verschil geven, aangezien bij beide diafragma's alles scherp is. f/22 gaat trouwens wel softere beelden opleveren vanwege "diffractie". Als je toch met nabewerking aan de slag gaat, schiet dan in raw. Dan kun je veel meer uit je bestanden halen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 10:43

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

De lens is ook voornamelijk op zijn scherpst rond f/5.6 en dan met name in het midden. Verder naar de rand zal het wat minder scherp zijn. Wat UC hier boven ook al zegt kun je met RAW ook meer detail uit je foto's halen maar de randscherpte zal je tegenaan blijven lopen.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:30
@letatcest:
Een foto hoeft niet per definitie scherp te zijn. Ik ben het met je eens dat hij fascineert. Bleef er stiekem toch langer naar kijken dan ik in eerste instantie zou vermoeden (komt ook deels door mijn "liefde" voor zwart/wit fotografie).

Ik zou de foto vooral zo laten. Contrast verhogen zou er alleen maar voor zorgen dat het nog harder opvalt dat hij niet scherp is. Nu is het in mijn ogen best een interessante plaat die zo in een reeks gebruikt zou kunnen worden van 'griezelige' foto's.

@Daedalus:
Ik weet niet welke instellingen je hier heb gebruikt? Gezien de grote hoeveelheid licht die er aanwezig is, vermoed ik dat de 'onscherpte' die je ziet puur komt door vochtdeeltjes in de lucht, waardoor het gebied verderop onscherp/wazig wordt.

Verder is het verschil tussen f/8 en f/22 op een grote afstand als dit inderdaad bijna niet waarneembaar. Je Depth of Field (scherptediepte) is zo groot, dat vrijwel alles scherp is.

Nabewerken met een JPG file is overigens ook niet echt handig. De JPG bestanden bevatten vele malen minder informatie dan een RAW bestand. WIl je dus iets meer kunnen met je foto's raad ik je echt aan om op RAW te gaan schieten. Je camera heeft waarschijnlijk zelfs een functie waarmee je een RAW en een JPG opslaat. Dan kan je de foto's waar je meer mee wilt doen in RAW bewerken en de rest laat je lekker ongemoeid. :)

Houd er dan wel rekening mee dat je geheugenkaartjes sneller volraken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Dat is tegenwoordig toch bijna geen issue meer? Met raw + jpeg zit je op misschien 50MB per foto. Dan passen er meer dan 1000 op een kaartje van 64GB. Als je echt zoveel schiet, loop je als hobbyist eerder tegen beperkingen van opslag en backups aan dan tegen de limiet van je geheugenkaartjes. Moet wel zeggen dat ik zelf nooit video opneem, dan is het misschien anders.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Universal Creations schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 01:24:
f/8 of f/22 zal vooral met korte brandpuntsafstand geen zichtbaar verschil geven, aangezien bij beide diafragma's alles scherp is. f/22 gaat trouwens wel softere beelden opleveren vanwege "diffractie". Als je toch met nabewerking aan de slag gaat, schiet dan in raw. Dan kun je veel meer uit je bestanden halen.
Ventieldopje schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 01:52:
De lens is ook voornamelijk op zijn scherpst rond f/5.6 en dan met name in het midden. Verder naar de rand zal het wat minder scherp zijn. Wat UC hier boven ook al zegt kun je met RAW ook meer detail uit je foto's halen maar de randscherpte zal je tegenaan blijven lopen.
Het ging me inderdaad om de randscherpte, wat dus inderdaad een beperking van de lens is. Ik was de term diffractie nog niet tegenkomen (of bewust gelezen). Als ik het goed begrijp, is de enige reden om een diafragma tussen f/8 of f/22 te kiezen wanneer je de belichting wilt verminderen, zonder de sluitertijd of ISO aan te passen, maar dus ten koste van diffractie?
PdeBie schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 08:24:
Ik weet niet welke instellingen je hier heb gebruikt? Gezien de grote hoeveelheid licht die er aanwezig is, vermoed ik dat de 'onscherpte' die je ziet puur komt door vochtdeeltjes in de lucht, waardoor het gebied verderop onscherp/wazig wordt.
18mm, f/9, 1/800s en ISO 100. De onscherpte was eigenlijk voornamelijk in de hoeken (het dak linksonder, of de lucht rechtsboven). De onscherpte in de verte is iets wat ik had verwacht :)

For the record; vanaf het begin staat de camera in 14-bit RAW+JPEG :P Nu zelfs in RAW only, omdat je met ViewNX-i/Capture NX-D dezelfde JPEG's als de camera kunt produceren.

Was voornamelijk aan het stoeien met darktable, aangezien deze wel de lenscorrectie doet, iets wat Photos niet doet, en omdat Capture NX-D bagger traag is. Het probleem waar ik tegenaan liep was dat als ik de exposure iets aanpaste, dat of de bovenkant overbelicht was, of de onderkant onderbelicht. Ben wat aan schuiven geweest met shadows en highlights, en krijg nu wel een wat beter resultaat. Loop nu tegen het probleem dat de hoeken wat donker blijven, waarschijnlijk door vignetvorming. darktable doet niet aan vignet correctie (iets wat Capture NX-D weer wel doet) en met de vignet module krijg ik nog niet gecorrigeerd zonder een witte waas in de hoeken.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Daedalus schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 12:55:
[...]
18mm, f/9, 1/800s en ISO 100. De onscherpte was eigenlijk voornamelijk in de hoeken (het dak linksonder, of de lucht rechtsboven). De onscherpte in de verte is iets wat ik had verwacht :)

For the record; vanaf het begin staat de camera in 14-bit RAW+JPEG :P Nu zelfs in RAW only, omdat je met ViewNX-i/Capture NX-D dezelfde JPEG's als de camera kunt produceren.

Was voornamelijk aan het stoeien met darktable, aangezien deze wel de lenscorrectie doet, iets wat Photos niet doet, en omdat Capture NX-D bagger traag is. Het probleem waar ik tegenaan liep was dat als ik de exposure iets aanpaste, dat of de bovenkant overbelicht was, of de onderkant onderbelicht. Ben wat aan schuiven geweest met shadows en highlights, en krijg nu wel een wat beter resultaat. Loop nu tegen het probleem dat de hoeken wat donker blijven, waarschijnlijk door vignetvorming. darktable doet niet aan vignet correctie (iets wat Capture NX-D weer wel doet) en met de vignet module krijg ik nog niet gecorrigeerd zonder een witte waas in de hoeken.
Op 18mm f/9 is je DOF in ieder geval gigantisch, dus dan is alles in de verte scherp :)
Scherpte missen in de hoeken komt puur door het objectief.

Als ik jou zo hoor wat je allemaal wilt qua bewerking zou ik je eigenlijk aanraden om eens te kijken naar Adobe Lightroom. Alleen in hoeverre die verschilt van Darktable weet ik niet. Ik ken Darktable niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjuhh
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-04 09:14
Darktable corrigeert wel degelijk ook vignetering, mits het lensprofiel compleet is (maar dat zal bij een 18-55 wel zijn lijkt me).
Zie https://www.darktable.org....html.php#lens_correction

Mocht je nog niet bekend zijn met nabewerken van foto's, reken dan wel op een aardige leercurve wil er ook echt je voordeel uit halen.
Als je daar geen zin in hebt, is er wat mij betreft niets mis met gewoon jpeg schieten.

Desalniettemin ben ik persoonlijk aardig te spreken over de mogelijkheden van Darktable.
Al weet ik zeker dat ik nog veel te leren heb, ook na enkele maanden er gebruik van gemaakt te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-11-2023
@foto's van Antwerpen: Inderdaad leuk om te zien wat het tijdstip met een plek kan doen. Vind zelf ook de laatste foto, dus die in het donker, het fijnst.

@PdeBie: Mooie plaat, al moet je oppassen dat je dat soort dingen niet overal in blijft zien. Maar dat is niet jouw schuld natuurlijk ;)

@Brakkie: Ik vind de compositie, in tegenstelling tot wat anderen zeggen, juist wel tof! Eens een keer wat anders! Zou ook wel mooi zijn geweest als je niet zo'n strak blauwe hemel had gehad achter je foto, maar daar doe je niks aan (naast photoshoppen, niet mijn voorkeur).

Afbeeldingslocatie: https://c5.staticflickr.com/8/7657/27344977124_10dc468db4_c.jpgChurch near Fiesch by Peter van der Ham, on Flickr

[ Voor 19% gewijzigd door Peter_Aragorn op 28-06-2016 13:58 ]

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

PdeBie schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 13:28:
[...]
Als ik jou zo hoor wat je allemaal wilt qua bewerking zou ik je eigenlijk aanraden om eens te kijken naar Adobe Lightroom. Alleen in hoeverre die verschilt van Darktable weet ik niet. Ik ken Darktable niet.
Darktable is een open-source Lightroom variant. Wilde dit eerst proberen, zeker omdat Lighroom ~140 euro per jaar kost. Zit wel met een schuin oog naar Affinity Photo te kijken, wat wat voordeliger is geprijsd en goede reviews krijgt :)
gertjuhh schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 13:29:
Darktable corrigeert wel degelijk ook vignetering, mits het lensprofiel compleet is (maar dat zal bij een 18-55 wel zijn lijkt me).
Zie https://www.darktable.org....html.php#lens_correction
Voor mijn specifieke lens (Nikkor AF-S 18-55mm f/3.5-5.6G DX VR II) is er geen data voor vignetering. Misschien 'ns kijken of dat voor elkaar kan krijgen.
Mocht je nog niet bekend zijn met nabewerken van foto's, reken dan wel op een aardige leercurve wil er ook echt je voordeel uit halen.
Als je daar geen zin in hebt, is er wat mij betreft niets mis met gewoon jpeg schieten.
Het is inderdaad een zeer steile leercurve, maar wel erg leuk om mee te spelen :)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Je foto oogt heel erg blauw. Zelfs de sneeuw is blauw. Kan een bewuste keuze zijn, maar ik vind het een beetje raar kijken.

De compositie daarentegen vind ik wel erg fraai :)
De foto kijkt wat dat betreft heerlijk weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
PdeBie schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 21:33:
[...]

Je foto oogt heel erg blauw. Zelfs de sneeuw is blauw. Kan een bewuste keuze zijn, maar ik vind het een beetje raar kijken.

De compositie daarentegen vind ik wel erg fraai :)
De foto kijkt wat dat betreft heerlijk weg.
Klopt wel een beetje wat je zegt, maar ik heb de witbalans niet bewust blauw gemaakt. Het kan ook wel eens door de sneeuwstorm komen waar we op dat moment doorheen reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Je kan dit vrij simpel herstellen (mocht je dat willen uiteraard) als je de foto in RAW heb gemaakt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Mooie plaat! Ik vind het blauwe eigenlijk wel fijn, het is niet overdreven aanwezig maar het helpt wel goed om de sfeer te zetten :) Zeker omdat de sneeuw ook niet 100% wit is.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
PdeBie schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 09:58:
Je kan dit vrij simpel herstellen (mocht je dat willen uiteraard) als je de foto in RAW heb gemaakt. :)
Haha dat weet ik ;-) Denk dat ik het niet storend vond, op het moment dat ik hem bewerkt heb (alweer paar weekjes geleden uiteraard). Vind het nog steeds niet storend zelfs :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
Peter_Aragorn schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 17:36:
[...]

Haha dat weet ik ;-) Denk dat ik het niet storend vond, op het moment dat ik hem bewerkt heb (alweer paar weekjes geleden uiteraard). Vind het nog steeds niet storend zelfs :)
Dan moet je het vooral zo laten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
PdeBie schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 08:44:
[...]

Dan moet je het vooral zo laten :)
Haha, klopt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 10:55

BLN

Om nog even terug te komen op de foto's van de koppelpoort. Wat me stoort bij die foto's is dat ze allemaal naar rechts lijken over te hellen. Om daar achter te komen zoek ik altijd naar betrouwbare rechte lijnen zoals de horizontale of verticale lijn in het midden, en in dit geval de waterlijn. Die staat scheef in eigenlijk alle 3 de foto's, en in de tweede nog het minst. Met landschaps/architectuur foto's zijn lijnen heel belangrijk. Daarom is het ook belangrijk om bijvoorbeeld loodrecht voor het midden van je object te gaan staan (tenzij je een tilt/shift lens of technische camera hebt) om vertekening tegen te gaan. En je camera goed waterpas te zetten of achteraf recht te trekken (op de juiste betrouwbare rechte lijn).

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsX
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-11-2024
@Peter_Aragorn de compisitie is mooi. Ik vind het interessant dat het enige pikzwarte eigenlijk ook de kerktoren is wat mooi afsteekt tegen de lucht.

@letatcest Mooie plaat. Ik vind de reflectie erg mooi omdat het water het iets breekt. Geeft altijd iets een impressionistisch gevoel eraan. Dat is ook de reden waarom ik veel reflecties altijd mooi vind. Ook de schaduw op de sluis van de boom zorgt voor een haast graffiti-achtige look.

@Brakkie ik void het mooi hoe erg de attractie afsteekt van de lucht.

Zelf ben ik wel redelijk tevreden over deze foto nog enkele puntjes waar ik minder tevreden ben.
Maar brand maar los met kritiek ;)
Zoals ze altijd zeggen oefening baart kunst.
En van kritiek leer je altijd :)

[ Voor 14% gewijzigd door ThijsX op 04-06-2018 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987
  • Laatst online: 09-09 11:02

jd1987

cliquefotografie.nl

An sich vind ik het een fijne plaat. Zo eentje als desktop afbeelding ;) Voor mij gebeurt er wel iets te weinig in de compositie en ik denk dat je nog iets meer eruit kan halen qua bewerking in de hoge lichten en schaduwen(wel afhankelijk van de camera).

Ik was vandaag met zoon naar Burger's Zoo. Weer zat helaas niet zo mee en daarom ook niet zoveel dieren gezien helaas. Gelijk testje voor mijn A7 en Canon FD 300L voor eind van het jaar in Zuid-Afrika :)

Afbeeldingslocatie: https://c7.staticflickr.com/8/7350/27829698190_6efb87e455_z.jpgGorrila by Jeroen Diks, on Flickr

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Niet online
Gemaakt tijdens mijn vakantie in Thailand, in Lightroom heb ik 2 vlekken verwijderd en heb ik Lightroom automatisch contrast etc laten bepalen. Maar heb ik wel zelf nog de helderheid en levendigheid omhoog gezet.
Afbeeldingslocatie: http://www.fabje.eu/DSC_5913k.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Het is een prima foto, maar er zijn nog wel wat verbeterpuntjes: de horizon staat scheef, de vlakverdeling is een beetje saai met de horizon precies in het midden, de blauwe kleuren zijn m.i. een klein beetje over the top en de boot zit wel erg ver naar rechts.

Een prima begin, maar ik denk dat er de volgende keer meer uit te halen is! :) Vergeet ook niet te kijken in [Verzamel] Solo testcasefoto's - om van te leren. deel 15, dat topic is speciaal gemaakt voor feedback. Hoop dat je daar wat aan hebt!

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Niet online
tobiasvs schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 11:59:
Het is een prima foto, maar er zijn nog wel wat verbeterpuntjes: de horizon staat scheef, de vlakverdeling is een beetje saai met de horizon precies in het midden, de blauwe kleuren zijn m.i. een klein beetje over the top en de boot zit wel erg ver naar rechts.

Een prima begin, maar ik denk dat er de volgende keer meer uit te halen is! :) Vergeet ook niet te kijken in [Verzamel] Solo testcasefoto's - om van te leren. deel 15, dat topic is speciaal gemaakt voor feedback. Hoop dat je daar wat aan hebt!
Thanks, voor je commentaar de horizon heb ik inmiddels goed gekregen. De boot zit inderdaad ver naar rechts, maar als ik deze verder naar het midden wilde hebben zit er ook een speedboot bij en dan ben je het Thailand gevoel kwijt. Wat betreft het blauw, dat blijf ik lastig vinden, zijn er regels of zo voor hoe dat er ongeveer uit zou moeten zien?

Ik ben zelf al wat aan het rommelen geweest en daar kwam dit uit. De lucht is iets minder blauw en het strand is iets bruiner.
Afbeeldingslocatie: http://www.fabje.eu/DSC_5913k3.png

Sorry, geen foto voor in het showcase topic, verplaatst naar het testcase topic.

[ Voor 7% gewijzigd door Ventieldopje op 07-07-2016 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Niet online
@ThijsX Fantastische plaat, zou zo als bureaublad kunnen dienen.
@jd1987 Mooie foto, wel jammer van de aap in de achtergrond, was mooier geweest als die er niet bij stond dan kwam de aap waar het om gaat nog meer naar voren.

En een foto die ik gemaakt heb op Koh Phi Phi tijdens de zonsondergang en het eb was. Achteraf jammer van de witte boot, het was mooier geweest als er alleen maar longtail bootjes op de foto stonden.
Afbeeldingslocatie: http://www.fabje.eu/DSC_5839k.png

[ Voor 13% gewijzigd door FabiandJ op 07-07-2016 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

@Peter_Aragorn: Mooi! Foto doet erg cool (:+) aan.

@ThijsX: Zier er mooi en rustgevend uit. Stoor me alleen aan de ruis als je op de foto op wat groter formaat bekijkt. Geen idee of dit een beperking van de camera is, of komt door de nabewerking.

@jd1987: Vind de foto niet heel erg spanned, zeker ook omdat de gorilla er niet helemaal scherp op staat.

@FabiandJ: Beide foto's zien er goed uit, maar zijn qua compositie wat saai. Denk dat als je ze wat bijsnijdt je er veel meer uit kunt halen. Zo kun je bijvoorbeeld ook de witte boot uit je tweede foto makkelijk wegsnijden.

Kwam deze Volkswagen bus tegen die werd gebruikt als trouwauto. De eigenaar had 'm net op deze plek geduwd om er zelf foto's van te maken, dus heb van gelegenheid gebruik gemaakt :)

Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/8/7382/27454176233_e02c32a7a4_c.jpgAshton Memorial, Williamson Park, Lancaster, UK by Martin Bor, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiB
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-09 10:04
@daedalus, opzich mooie plaat. Technisch in orde maar qua compositie vind ik hem erg druk. Weet niet echt waar ik naar moet kijken; het busje, het monument of het uitzicht? Natuurlijk moet je het ermee doen waar het busje geparkeerd staat.
Verder lijkt de horizon iets scheef te staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De foto lijkt correct belicht te zijn voor de lucht, de rest van de foto vind ik wat te donker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-09 13:25
@jd1987: De foto doet mij persoonlijk niet heel veel, ook omdat de aap redelijk centraal staat. Misschien leuk om iets meer van de omgeving te laten zien? Nu is deze in dierentuinen vaak niet heel geweldig, maar moet bekennen dat ik al een tijdje niet in Burger's Zoo ben geweest.

@FabiandJ: Het witte bootje is er (zoals eerder gezegd) makkelijk af te snijden lijkt me, hoewel je dan wel zit met het bootje erachter. Verder lijkt de verzadiging wat hoog te staan, maar daar ben ik persoonlijk best wel een fan van.

@Daedalus: Mooie foto, ik vind het niet te druk omdat het busje toch wel redelijk mijn aandacht trekt. Wel zie ik dat er een zwarte stip/vlek aan de horizon zit, net rechts van het midden boven de bergen.

Afbeeldingslocatie: https://c8.staticflickr.com/9/8727/28123013591_9395c9aca8_c.jpgMokpo haven panorama op Flickr

Ik ben zelf niet geheel tevreden met het spontane kleurverloop op grofweg 1/3e van rechts en ook zitten er genoeg foutjes in bij de masten van de boten op de voorgrond, maar toch :) Volgende keer zorgen voor een statief en panoramakop. Ik kwam er ook vandaag (~2 jaar na het schieten van de foto's) pas achter dat ik de foto's in bracketing mode geschoten heb... Helaas pakt Autopano dat niet automatisch op, dus de belichting is niet overal perfect :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Je kunt ook in lightroom 6 stitchen. Vooraf de witbalans en belichting van de foto's gelijktrekken, vervolgens de foto's automagisch laten stitchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Dan zou ik wel eerst Lightroom moeten aanschaffen ;) Gebruikte zelf Aperture tot het discontinued werd, en nu Capture One. Ik denk zelf dat de problemen komen uit het gebrek aan een statief/panoramakop en een automatische witbalans. Dat laatste zou nog wel redelijk te verhelpen moeten zijn aangezien ik de raw files gewoon nog heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ik heb 1000+ pano's gemaakt zonder statief (ook veel met) en in dit geval had een statief niets uitgemaakt. Je hebt namelijk geen last van parallax in je foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:39

mrc4nl

Procrastinatie expert

Universal Creations schreef op zondag 10 juli 2016 @ 22:24:
Ik heb 1000+ pano's gemaakt zonder statief (ook veel met) en in dit geval had een statief niets uitgemaakt. Je hebt namelijk geen last van parallax in je foto.
Ik schiet zelf mn pano's met exposure lock. dat scheelt een hoop gedoe qua belichting.
Xudonax schreef op zondag 10 juli 2016 @ 21:04:

Ik ben zelf niet geheel tevreden met het spontane kleurverloop op grofweg 1/3e van rechts en ook zitten er genoeg foutjes in bij de masten van de boten op de voorgrond, maar toch :) Volgende keer zorgen voor een statief en panoramakop. Ik kwam er ook vandaag (~2 jaar na het schieten van de foto's) pas achter dat ik de foto's in bracketing mode geschoten heb... Helaas pakt Autopano dat niet automatisch op, dus de belichting is niet overal perfect :-(
ik stoor mij meer aan de "ghosting" de bootjes staan er dubbel op.

[ Voor 46% gewijzigd door mrc4nl op 10-07-2016 23:43 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
mrc4nl schreef op zondag 10 juli 2016 @ 23:37:
Ik schiet zelf mn pano's met exposure lock. dat scheelt een hoop gedoe qua belichting.
Ik doorgaans ook (tenzij ik het vergeet...), maar ook als je het vergeet, kun je naderhand best nog wat bijtrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
mrc4nl schreef op zondag 10 juli 2016 @ 23:37:
ik stoor mij meer aan de "ghosting" de bootjes staan er dubbel op.
Die had ik ook gezien ja, maar vergeten te melden... En dat terwijl het heel niet eens zo hard waaide, maargoed het was dan ook wel praktisch aan de Koreaanse zee :P Toch eens kijken of ik Autopano zover kan krijgen om die ghosting weg te halen, het zou moeten kunnen.

Exposure Lock moet ik nog even naar kijken eerlijk gezegd, heb die functie nog nooit gezien/gebruikt 8)7 Zo te zien onder custom menu f4 op de Nikon D90...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
Als je hem op manueel zet, heb je ook exposure lock ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Universal Creations schreef op maandag 11 juli 2016 @ 08:04:
Als je hem op manueel zet, heb je ook exposure lock ;)
Moet je wel auto-iso uitzetten, mocht het aan staan, just in case :)

[ Voor 4% gewijzigd door PdeBie op 11-07-2016 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:14
@Daedalus: met Woud dat de foto links wat donker is. Ik vind het busje mooi genoeg erop staan dat daar mijn ogen eerst naar toe gaan. Maar bij de horizon vind ik het zwarte vlekje storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
PdeBie schreef op maandag 11 juli 2016 @ 08:11:
[...]

En laat ik die nu net aan hebben gezet recentelijk :P Wel op iets waar de D90 nog wat mee kan, dus slechts ISO 200~800. Maar ook handmatig staat nog op mijn lijstje om te leren, voor nu schiet ik vooral in A modus, maar als ik iedereen hoor over M modus dan moet er toch nog net wat meer uit te halen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
Xudonax schreef op maandag 11 juli 2016 @ 08:22:
[...]

En laat ik die nu net aan hebben gezet recentelijk :P Wel op iets waar de D90 nog wat mee kan, dus slechts ISO 200~800. Maar ook handmatig staat nog op mijn lijstje om te leren, voor nu schiet ik vooral in A modus, maar als ik iedereen hoor over M modus dan moet er toch nog net wat meer uit te halen zijn.
Zeker te weten dat dat kan :)
Als ik je een tip mag geven. Bekijk de video's van Mike Browne (https://www.youtube.com/p...9GONyuUf92ngOvRN41TxrQsQ-) over belichting. Hij legt het echt super goed uit.

[ Voor 3% gewijzigd door PdeBie op 11-07-2016 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:39

mrc4nl

Procrastinatie expert

[...]

Als je exposure lock(AE lock) aan hebt staan is dat niet zo relevant of je 1/1000 op ISO 200 hebt of 1/2000 op ISO 400. Belichting blijft hetzelfde.

Edit,verkeerd gelezen in manueel zou ik m inderdaad uitzetten

[ Voor 8% gewijzigd door mrc4nl op 11-07-2016 09:42 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

MattiB schreef op zondag 10 juli 2016 @ 10:54:
@daedalus, opzich mooie plaat. Technisch in orde maar qua compositie vind ik hem erg druk. Weet niet echt waar ik naar moet kijken; het busje, het monument of het uitzicht? Natuurlijk moet je het ermee doen waar het busje geparkeerd staat.
Verder lijkt de horizon iets scheef te staan?
Voor zover ik kan nagaan is de horizon recht, alleen het gebouw staat wat scheef. Kan best zijn dat ik de camera niet helemaal vlak vast had, waardoor de boel ook wat vertekent.
Verwijderd schreef op zondag 10 juli 2016 @ 12:45:
De foto lijkt correct belicht te zijn voor de lucht, de rest van de foto vind ik wat te donker.
Dat is inderdaad iets waar ik ook niet helemaal tevreden over ben. Ik had alleen de belichting iets aangepast zodat niets onder- of overbelicht was en om zo maximaal bereik te hebben. Dat maakt de rest inderdaad wat donker. Waar ik tegenaan liep (met darktable), is dat als ik de foto lichter maakt (via de exposure module), je al snel contrast en detail verliest. Zal 'ns kijken of ik het kan verbeteren door de tone curve aan te passen.
Jolke schreef op maandag 11 juli 2016 @ 08:16:
@Daedalus: met Woud dat de foto links wat donker is. Ik vind het busje mooi genoeg erop staan dat daar mijn ogen eerst naar toe gaan. Maar bij de horizon vind ik het zwarte vlekje storend.
Dat vlekje is een vogel :+ Begin me er nu ook aan te storen, wellicht beter als ik 'm met wat Photoshop wegpoets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavi86
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-09 22:19
@FabiandJ, leuke plaat. Ik vind de boot wel wat teveel aan de rand staan.
@Daedalus, netjes! ik zou zelf de takken die je links in je beeld ziet, buienbeeld gelaten denk ik. Verder erg netjes.

Sinds tijd weer eens een Urbex foto bewerkt

Afbeeldingslocatie: https://c5.staticflickr.com/9/8866/28134123772_1da7eb0277_c.jpgThe Machinist (Urbex HF6) by Mario Visser, on Flickr

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Mijn 5D2 heeft geen werkende auto-iso in M (blijft dan op iso400 staan) :+ Soms best handig zo'n prehistorische camera ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:51

MazeWing

The plot thickens...

@FabiandJ: mooie foto, echter vind ik 'm te blauw. Benieuwd hoe die eruit zou zien wanneer dit minder zou zijn.
@Daedalus: Vind het een beetje een saaie foto met fletse kleuren. Meer contrast en een betere erop zou de foto een stuk levendiger maken.
@Mavi86: lekkere plaat, niets mis mee!

Kwam zelf bij het opruimen van foto's op mijn telefoon onderstaande foto nog tegen. In de zomer van 2014 met mijn iPhone 5s gemaakt in Dubrovnik (uitzicht vanaf de stadsmuur). Aan de foto is niets bewerkt!

Afbeeldingslocatie: https://c4.staticflickr.com/8/7297/27649651083_65041be513_c.jpgDubrovnik by joost schobre, on Flickr

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Vogel weg shoppen en je hebt een heerlijk plaatje. De vogel trekt nu nog de meeste aandacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 12-09 13:49
PdeBie schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 17:51:
Vogel weg shoppen en je hebt een heerlijk plaatje. De vogel trekt nu nog de meeste aandacht.
Ik bekijk de foto voor de tweede keer en pas na jouw post viel de vogel me op :D Ik vind het wel wat hebben eigenlijk. Zonder zou ook prima werken, maar voor mij hoeft 'ie niet weg.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind die vogel juist een erg leuk detail :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Heb een zelfde soort foto met mijn (destijds) 50D gemaakt. Daar is ie zonder vogel en de foto heeft duidelijk meer sfeer MET vogel ;)

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
ik vind het vooral een raar 'zwart streepje' in de lucht. OK, je ziet dat het een vogel is, maar in eerste instantie dacht ik 'huh? was da?'. :)

Zo zie je maar weer. Meningen en smaken verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavi86
@MazeWing, gave plaat. mooi helder ! de vogel vind ik wel leuk.

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavi86
Nog een plaatje van mij

Afbeeldingslocatie: https://c4.staticflickr.com/9/8644/28261628355_063915f454_c.jpgMedieval getaway by Mario Visser, on Flickr

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerDream
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-06 23:24
Fijne ZW foto. Lijkt of de waterlijn niet recht is maar een vervorming heeft. Misschien op te lossen in LR? Long Exposer zou ook mooi zijn geweest op deze locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavi86
Klopt idd wat betreft de waterlijn. Komt omdat het een rond gebouw is ;)

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfa75qv
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-09 20:08
@mavi86: Er mooi beeld zo, ronding van gebouw geeft we gek effect. Mooi dat helderheid van muur naar beide kanten weg loopt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Daedalus: Weet niet echt waar ik naar moet kijken. Meer de focus op bijvoorbeeld het busje en het uitzicht, zou misschien mooier worden. Maar geen idee of dat mogelijk zou zijn zonder die boom rechts te kappen… :9

@MazeWing: Staat je horizon recht? Volgens mij niet helemaal. Ik vind dat de vogel wel wat toevoegt, goed het moment afgewacht tot er 1 je beeld in kwam vliegen! ;) Misschien zou hij iets meer ruimte kunnen gebruiken links.

@Mavi86: Mooie compositie, symmetrie werkt erg goed. Misschien nog beter als waterlijn in het midden stond. Goede keuze om er zwart-wit van te maken.

Van mij ook maar een bijdrage. Deze foto is gemaakt tijdens m'n vakantie in mei op Kreta.

Afbeeldingslocatie: https://s3.amazonaws.com/f.cl.ly/items/3p1u1L3r313c200g3925/IMG_0647-web-small.jpg?v=756b2c8c
(klik voor groter)

Ben benieuwd wat jullie er van vinden. Voor mezelf legt het in ieder geval een herinnering vast die ik nooit zal vergeten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjuhh
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-04 09:14
@Mavi86: Mooie compositie met de spiegeling zo in het water.

@GuidoH: Er zit rechts in de bossen iets blauws (stuk afval denk), wat redelijk de aandacht trekt.
Weet niet of het überhaupt mogelijk was op locatie, maar was mooier geweest als je dat weg had kunnen gehaald.
Daarnaast was ik denk nog 1 stap naar links gaan staan, zodat het uiteinde van het takje rechts in het midden uit beeld was gevallen.

Bij deze mijn eerste poging :$

Afbeeldingslocatie: https://c3.staticflickr.com/9/8752/28185968282_a188711ded_c.jpg
Tree in the sun by Geert Broekmans, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerDream
@GuidoH: De blauwe in de bosjes viel mij inderdaad ook direct op. Zelf vind ik de lucht wat flets tov. de onderkant van de foto.

@gertjuhh: Ik denk dat de compositie van de foto beter is als je rechts meer ruimte had gelaten van de stam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerDream
@GuidoH: De blauwe in de bosjes viel mij inderdaad ook direct op. Zelf vind ik de lucht wat flets tov. de onderkant van de foto.

@gertjuhh: Ik denk dat de compositie van de foto beter is als je rechts meer ruimte had gelaten van de stam.

Afbeeldingslocatie: https://c5.staticflickr.com/9/8788/28225003372_35073b5f49_c.jpgA_N_4001-HDR by André Nauta, on Flickr

Het betreft een oude foto uit 2009. Bestaat uit 5 foto's die ik in LR in HDR heb omgezet. Heb sinds een week RL en ben aan het bewerken geslagen. Met deze foto ben ik tot nu toe het meest tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 12-09 13:49
Prima foto inderdaad, een hoek die je niet vaak ziet en het licht die tussen de huizen door op het water schijnt heeft een leuk effect :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evano
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:15
Fijn perspectief zo, mooie foto om naar te kijken, KillerDream! Eigenlijk niks aan op te merken, hooguit dat de linker boven- en rechter onderhoek opvallend donker zijn, donkerder dan de andere diagonale hoeken in ieder geval.

Wat ik niet snap is dat je hier een HDR van hebt gemaakt met maar liefst 5 (!) foto's, zo'n enorm dynamisch bereik is hier toch geen sprake van? Als ik er zo naar kijk had dit ook prima uit een enkele opname gehaald kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerDream
Ze zijn inderdaad donkerder dan de andere hoeken. Komt denk ik omdat ik nog een beetje vignetting heb toegepast in LR.

HDR met 5 foto's was inderdaad helemaal niet nodig geweest. Merk dat ik in LR dit resultaat ook had kunnen bereiken met 1 foto. In 2009 had ik deze kennis nog niet, en schoot ik bijna alles met 3 of 5 foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 21:11

Karel V

Een simpele ziel

Guidoh, het verbaast me dat in mei Kreta er al zó droog uitziet. Was dit in het zuiden van het eiland?
Gertjuhh, een bijzondere stam, zo met die uitsteeksels. Wel jammer dat de schaduwdelen zo ontzettend donker zijn. Mogelijk had een later tijdstip geholpen. Dan is de lucht minder fel en kun je de donkere delen met een langere sluitertijd makkelijker uitlichten, zonder een fletse achtegrond te krijgen.
Killerdream. Netjes uitgewerkte foto. Zoiets ben ik zelf ook nog steeds van plan om te maken. Zoals gezegd geven de lichtstrepen op het water het net wat extra’s. Altijd wel jammer dat de openingstijden je verplichten om de foto met het felste zonlicht van de dag te maken.

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Karel V schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 12:37:
Guidoh, het verbaast me dat in mei Kreta er al zó droog uitziet. Was dit in het zuiden van het eiland?
Nee, niet bepaald in het zuiden. Het was hier: Google Maps. Op weg naar de top, mooie wandeling! :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel V

Karel V

Een simpele ziel

Verwijderd schreef op maandag 18 juli 2016 @ 11:48:
[...]

Nee, niet bepaald in het zuiden. Het was hier: Google Maps. Op weg naar de top, mooie wandeling! :Y
Tsjoh, nog het noordelijk deel van het eiland ook. Het verbaasd me dat het gras er toch zo verdort uit ziet in mei. Ze hebben lekkere honing daar in die streek :9 Dat is bijna niet te missen met al die kraampjes langs de weg. Heb je veel in die omgeving rondgehangen?
Kreta is sowieso een leuk eiland om een week te vertoeven. Je kunt er alle kanten op. Nog langs Elafonisi geweest? Of de Samaria kloof, die ligt er ook niet ver vandaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Karel V schreef op maandag 18 juli 2016 @ 19:38:
[...]
Tsjoh, nog het noordelijk deel van het eiland ook. Het verbaasd me dat het gras er toch zo verdort uit ziet in mei. Ze hebben lekkere honing daar in die streek :9 Dat is bijna niet te missen met al die kraampjes langs de weg. Heb je veel in die omgeving rondgehangen?
Kreta is sowieso een leuk eiland om een week te vertoeven. Je kunt er alle kanten op. Nog langs Elafonisi geweest? Of de Samaria kloof, die ligt er ook niet ver vandaan ;)
Meestal sla ik alle dingen langs de weg over, ben ook niet zo gek op honing. We zaten in Sfinari, daar redelijk in de buurt gebleven. Verste dat we geweest zijn was Chania, op eerste en laatste dag. Elafonisi zijn we een dag geweest inderdaad, ook de enige keer dat we op het strand gelegen hebben.

Samariakloof was te lang lopen. In plaats daarvan lekker gewandeld bij de Polyrinia, leuk plaatsje en mooi uitzicht. Qua bezienswaardigheid kon ik het niet echt plaatsen, niks bijzonders te zien eigenlijk. :+

spoiler:
Maar was wel een perfecte plek voor een aanzoek... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel V

Karel V

Een simpele ziel

Verwijderd schreef op maandag 18 juli 2016 @ 20:20:
[...]

Meestal sla ik alle dingen langs de weg over, ben ook niet zo gek op honing. We zaten in Sfinari, daar redelijk in de buurt gebleven. Verste dat we geweest zijn was Chania, op eerste en laatste dag. Elafonisi zijn we een dag geweest inderdaad, ook de enige keer dat we op het strand gelegen hebben.

Samariakloof was te lang lopen. In plaats daarvan lekker gewandeld bij de Polyrinia, leuk plaatsje en mooi uitzicht. Qua bezienswaardigheid kon ik het niet echt plaatsen, niks bijzonders te zien eigenlijk. :+

spoiler:
Maar was wel een perfecte plek voor een aanzoek... :*)
Kan me voorstellen. Wij hebben ook pas honing gekocht aan het einde van de Samaria kloof, toen we eerst konden proeven. Met het warme weer daar is de smaakervaring anders dan hier in het koudere Nederland. Terug in Nederland was het mwah :')

Chania hebben wij gemist, schijnt wel erg gezellig te zijn daar.
De bergvestiging is zo te zien de plek waar je de foto gemaakt hebt. Echt te duiden is het niet, de restanten van de muur rondom de berg dateren uit verschillende tijdperken. Zo te zien was het uitzicht fenomenaal
spoiler:
Ik mag hopen dat ze met zo'n vakantie 'ja' heeft gezegd... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
@gertjuh: Wat Killerdream zegt... De boomstam iets meer ruimte aan de rechterkant. Verder doet de foto mij niet heel veel, maar wat betreft de ruimte is wel de tip die ik je mee wil geven.

@KillerDream: Zeer fraai! Mooie locatie en vooral ook een mooie plek van waar je de foto hebt genomen.
Het HDR principe zie ik er inderdaad ook niet in terug (hij is overigens prima belicht overal), maar hij kijkt heel prettig.
Top plaat! :)

--------------------

Mijn inzending dit keer. Niet echt een testcase, meer een foto die ik gewoon even wilde delen :+

Afbeeldingslocatie: https://c4.staticflickr.com/9/8571/28395455475_6c43b5a146_c.jpg
Oat by Patrick de Bie, on Flickr

Tijdens een fietstochtje met mijn vriendin kwamen we langs een graanveld. Het licht stond er heel mooi op, dus ik besloot even een fotootje te maken. Heerlijk zo'n compactcamera 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Laatst online: 23-08 16:51
Ik vind de halm (of hoe het ook moge heten) links in beeld behoorlijk afleiden. Verder is het wel een leuke plaat :)

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Die is inderdaad wat zonde inderdaad. De lucht had daar door mogen lopen. Check! Gaan we op letten de volgende keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiB
@PdeBie, fijne zomerse plaat. Ik zou inderdaad die onscherpte links wat wegcroppen. Verder mooi licht en kleur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerDream
@PdeBie Ik vind die halm aan de linker kant wel tof. Hij had nog wel wat meer in beeld gemogen van mij. Ik zou juist aan de rechterkant 3cm eraf hebben gecropt om de donkere gedeelte kwijt te raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://c3.staticflickr.com/9/8192/28534455490_09dbb12c07_c.jpgShadowplay by Rob Oo, on Flickr

Een experiment met lens"correctie". Graag uwes feedback.

[ Voor 16% gewijzigd door Ventieldopje op 16-08-2016 18:02 . Reden: Showcase -> Testcase ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Mijn eerste bijdage in dit topic, en ook een eerste foto van mijn kant. Ik fotografeer nu zo'n 2,5 jaar, en ben er steeds enthousiaster door geworden :)

Eerst mijn bijdrage aan anderen:

@KillerDream, mooie foto, vind de belichting erg geslaagd en ziet er zeker niet uit als de soms overdreven HDR's.

@PdeBie, ik vind ook dat de linkse halm direct de aandacht trekt, maar geen onderwerp is. Wat verder in beeld (en scherper) was wel mooi geweest denk ik, of croppen.

--------------------------

Eergisteren voor het eerst de Melkweg kunnen fotograferen vlakbij de Sterrenwacht Halley, iets ten Oosten van Den Bosch. Leerpunten die ik zelf al heb gevonden:

- Iets kortere sluitertijd (had nu 25s, maar sterren zijn hele kleine streepjes geworden)
- Een wat interessantere voorgrond.

Maar wat dan? Mooie bergen hebben we hier helaas niet, wat zouden jullie doen?

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/9/8855/28725062872_e9b615b430_c.jpg
First time shooting the Milky Way! by Thomas Kroon, on Flickr

[ Voor 29% gewijzigd door TKroon op 08-08-2016 10:12 ]

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavi86
Ik vind hem gaaf TKroon!
De voorgrond vind ik persoonlijk niet eens zo slecht.

www.mariovisser.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-09 15:36

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

@TKroon: Heel mooi :)
Ik wist niet dat dit mogelijk is in Nederland :X toch weer wat geleerd vandaag.

weet het niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MattiB
Vishari Beduk schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 18:51:
@TKroon: Heel mooi :)
Ik wist niet dat dit mogelijk is in Nederland :X toch weer wat geleerd vandaag.
Dit was ook mijn reactie 8)7 Vind hem ook daarom zeker goed geslaagd. Met de voorgrond is opzich niets mis zo. Moet je net het geluk hebben dat je iets interessants tegenkomt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Dank voor jullie reacties :) heb me dan misschien wat teveel willen spiegelen aan de foto's op Flickr, gemaakt in IJsland etc ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiB
Sja als we al onze foto's gaan vergelijken met shots uit IJsland kunnen we er wel mee stoppen :Y)

.. Of naar IJsland vertrekken >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-08 17:12
Ik vind hem wel heel erg gaaf, juist omdat er geen bergketen bij zit. Lekker simpel en strak plaatje. Iets wat ik graag op mijn telefoon als achtergrond wil. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-09 10:10
Ik vind 'm ook goed gelukt, de sterren lijken niet erg bewogen en de voorgrond vind ik zo wel prima. Ik wil zoiets binnenkort ook eens gaan proberen.

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Heilige Kaas schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 22:25:
Ik vind hem wel heel erg gaaf, juist omdat er geen bergketen bij zit. Lekker simpel en strak plaatje. Iets wat ik graag op mijn telefoon als achtergrond wil. :)
Haha dankjewel, groot compliment! Op Flickr kun je geloof ik de volledige resolutie downloaden, anders PM me maar :)
AdmiralSnipe schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 22:30:
Ik vind 'm ook goed gelukt, de sterren lijken niet erg bewogen en de voorgrond vind ik zo wel prima. Ik wil zoiets binnenkort ook eens gaan proberen.
Gezien je woonplaats zou het moeten lukken in je buurt :+

[ Voor 29% gewijzigd door TKroon op 08-08-2016 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
PdeBie schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 08:19:
[...]

Als dit een eerste poging is...... chapeau!
Dankjewel! Inderdaad de eerste keer. Eerdere resultaten met een Canon 60D en EF-S 10-18 f/4.5-5.6 kan ik gerust onbruikbaar noemen, ISO zo hoog dat er weinig onderscheid tussen ruis en sterren gemaakt kon worden. Heb de Samyang en de Fuji nu een tijdje, maar nu pas was het weer een keer goed, en kwam het mij ook uit natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
mja, ISO 2500 op een Fuji X-T10 is peanuts :)
Prima bruikbaar.

Durf ik met mijn X100s niet aan, maar de X-T10, X-T1 etc. kunnen dat wel handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Klopt. Afhankelijk van de foto kan 6400 ook nog wel. Maar bij de Canon was 6400 niet goed, en dan nog kwam ik op f/4.5 veel licht tekort. Uit de ruis kon je wel nog zien waar de melkweg was, maar echt duidelijk was het niet, laat staan dat ik er kleuren uit kon halen. Erg tevreden met de Fuji :)

Heeft de X100s nog de oude sensor dan? Mogelijk komt er binnenkort een nieuwe. Vind de X100-serie erg mooi, twijfel alleen of ik in de toekomst niet beter een opvolger van de X-T10 kan kopen en een 23mm f/2 lens. Is toch wat flexibeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Er is net (nou ja, enkele maandjes) een X100t uit. Die gaat nog wel even mee denk ik.

Anyway... back on-topic. Solo foto's.

Hier een foto van mij van Pip!

Afbeeldingslocatie: https://c4.staticflickr.com/9/8288/28262295523_972799e5a5_c.jpg
Pip by Patrick de Bie, on Flickr

Pip is de Bulldog van een winkel in de Zadelstraat in Utrecht. Deze vriendelijke hond heet je altijd welkom wanneer je de winkel in loopt. En soms ligt hij gewoon lekker te luieren op straat :P
Het is in ieder geval een ontzettend lief dier.

Genomen met de Fujifilm X100s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavi86
leuke foto! wat een grappig hondje :)

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-09 00:56
@TKroon Prachtige plaat, erg knap wist niet dat dit in nederland ook zo kon.
Ik ben sinds kort een nieuw statief gekocht en wilde ook al langer proberen sterren mooi vast te leggen, binnenkort ook maar aan de slag gaan dan :).

@PdeBie
Leuke foto, goede keuze voor zwart-wit en fijne scherpte diepte. Als enige opmerking heb ik dat zijn linker oog nauwelijks te zien is wat jammer is.

Ik ben net terug van een vakantie Oostenrijk en heb vandaag alle foto's uitgezocht en bewerkt. Twijfelde welke foto ik hier zal plaatsen maar het is deze geworden, ben benieuwd wat jullie vinden. Zelf vind ik het wel lekkere kleuren, leuke foto voor buiten aan de muur.

Afbeeldingslocatie: https://c3.staticflickr.com/9/8618/28847464906_fa55ef7432_b.jpgDSC_8336 by Nando Donkersloot, on Flickr

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@PdeBie,
Inderdaad jammer dat het rechteroog van de hond (links voor de kijker) te donker is, verder mooie zwart-witfoto! (Ik dacht dat de X100T langer uit was, excuus!)

@Tiwazz
Erg mooie kleuren en leuk hoe de verschillende lijnen door de foto lopen :)

[ Voor 10% gewijzigd door TKroon op 10-08-2016 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

PdeBie, jammer dat er geen lichtje in de ogen zit. Wellicht een invulflitsje had dat verholpen?

Tiwazz, ik zit zelf nog in Oostenrijk dus herkenbaar. :) Fijne frisse kleuren, ook fijne kijklijnen, jammer dat we tegen koeienkonten aan zitten te kijken.

[ Voor 10% gewijzigd door Barrycade op 10-08-2016 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
PdeBie schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 22:34:
Er is net (nou ja, enkele maandjes) een X100t uit. Die gaat nog wel even mee denk ik
"Maandjes"? Maak daar maar jaartjes van ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedras
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-09 21:58
Tiwazz schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 23:50:
@TKroon Prachtige plaat, erg knap wist niet dat dit in nederland ook zo kon.
Ik ben sinds kort een nieuw statief gekocht en wilde ook al langer proberen sterren mooi vast te leggen, binnenkort ook maar aan de slag gaan dan :).

@PdeBie
Leuke foto, goede keuze voor zwart-wit en fijne scherpte diepte. Als enige opmerking heb ik dat zijn linker oog nauwelijks te zien is wat jammer is.

Ik ben net terug van een vakantie Oostenrijk en heb vandaag alle foto's uitgezocht en bewerkt. Twijfelde welke foto ik hier zal plaatsen maar het is deze geworden, ben benieuwd wat jullie vinden. Zelf vind ik het wel lekkere kleuren, leuke foto voor buiten aan de muur.

[afbeelding]DSC_8336 by Nando Donkersloot, on Flickr
Waarom heeft die koe een paal in zijn kop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Dacht dat hij vorig jaar pas uit was gekomen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

@PdeBie: Leuke foto, echter lijken de details van de hond erg donker. Dit kan echter ook aan de (TN) monitor op mijn werk liggen. Wel vind ik 'm iets te krap gecropt. Het hele verhaal achter de hond komt beter tot z'n recht als er wat meer van de straat zichtbaar was op de foto.

@Tiwazz: Leuk idee echter vind ik de compositie niet fantastisch. Daarbij is de achtergrond (en dan met name de skilift en de rare paal bij de koe) te scherp en afleidend.

Heb zelf gisterenavond deze gemaakt met mijn nieuwe D750 + 24-120. Foto is gemaakt in het gehuchtje "Voulwames" (Nederlands Limburg). Aan de overkant van de Maas ligt Herbricht. Een gehucht in België.
Foto was voornamelijk gemaakt om het dynamisch bereik van de sensor te testen en alhoewel het niet zichtbaar is in deze foto, was het mogelijk om zonder ruis het landschap volledig belicht weer te geven.
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/8/7535/28785650272_66619fd2f8_c.jpgZonsondergang Maas by Joost Schobre, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
AdmiralSnipe schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 22:30:
Mocht je vanavond de tijd hebben.... Het belooft weer helder te worden, de maan gaat rond middernacht onder en de Perseïden zul je zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Mazewing; meer dan een testshot is het in mijn ogen niet. Te centraal en weinig zaken die de aandacht vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-09 10:10
@PdeBie: Pip kijkt wel een beetje sip. Prima foto, mooie zwart wit conversie.

@TKroon: Vanavond gaat helaas niet lukken, maar Bedankt voor de tip.

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-09 19:51
@TKroon: Het is een mooie foto in een mooi balans. Het oranje is net wat te gesauteerd naar mijn mening maar het gras/gewas is juist mooi belicht.

@PdeBie: Mooie blik in de ogen van de hond. Goede compositie. Een flits zou deze foto nog sterker kunnen maken waardoor je een catchlight krijgt in de ogen en de hond nog wat beter loskomt van de achtergrond.

@Tiwazz: Inderdaad jammer van die paal. Goede les om heel goed naar de achtergrond te kijken van je onderwerp. Verder een interessante afbeelding maar ik mis een beetje het perspectief waar de koeien naar aan het kijken zijn.

@MazeWing: Centraal compositie die goed uitgekozen is. Een bureaubladachtergrond, tenminste daar komt het bij in de buurt. Het is net niet sereen of bijzonder genoeg om dat echt te bewerkstelligen.

Afgelopen zomervakantie op een pad in Bosnië en Herzegovina een klapband gekregen. Het was al laat dus besloten om een tent op te zetten en de volgende ochtend dit probleem op te lossen. Omdat je toch niet erg lekker slaapt, vroeg wakker geworden en gelijk de goede camera er maar bijgehaald want wat was het prachtig daar. Prachtige dauw die voor erg mooi licht zorgde.
Pech op het platteland
(Situatieschets - telefoon foto)

Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/9/8702/28281586233_2e927072e0_c.jpgCountryside Bosnia & Herzegovina

[ Voor 8% gewijzigd door walletje-w op 10-08-2016 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:28

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Walletje-W. De lichtval en de compositie is heerlijk maar vind wel wat flets. Het mag er wat mij betreft wel iets meer kleur in. Verder mooie plaat. En trouwens, ik ken vervelendere plekken om een klapband te krijgen ;)

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Vind je telefoon foto interessanter moet ik zeggen. Jammer dat vrouwspersoon niet de andere kant opkijkt dat had m nog fijner gemaakt qua compositie.

Tegenlicht foto is mij te heiig, bovenkant had van mij ook gecropped kunnen worden.

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-09 00:56
Bedankt voor iedereen zijn reacties, is zeker nuttig :).

@Mazewing
Kleuren zijn fijn en leuk bij het water, ik vind alleen de middelste boom voor de zon vervelend, vooral omdat die groter is dan de andere bomen. Daardoor oogt het heel gecentreerd en wordt het wat minder spannend.

@Walletje-w
Mooie plaat met fijn licht! Ik zou het zelf misschien nog ietsje croppen en het meer contrast/levendigheid geven. Oogt wel lekker mysterieus zo :).

Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/9/8308/28273238553_1946a0fc19_b.jpgDSC_8119 by Nando Donkersloot, on Flickr

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Pagina: 1 ... 23 ... 38 Laatste

Let op:
Geef ook commentaar op foto's van anderen. Het is niet de bedoeling om je foto zomaar te dumpen en te wachten op commentaar.