@manmetplok: Als je op het statief werkt kun je door een opklappende spiegel bij een langere sluitertijd nog steeds een risico hebben op bewegingsonscherpte.
Daarnaast haal je meestal accuratere resultaten als je liveview gebruikt (en 10x inzoomt) dan wanneer je in mindere lichtomstandigheden op de autofocus vertrouwt. Ik zeg hiermee niet dat AF altijd ernaast zit, maar vaak kun je net wat preciezer focussen.
Mijn tip is dan ook: probeer dit manualfocussen met liveview en gebruik dan mirrorlockup en de timer om alles uit te sluiten. Heb je dan wél het gewenste resultaat, dan weet je dat het aan 1 van die dingen ligt. Heb je nog steeds hetzelfde resultaat, dan zou ik pas naar de lens gaan kijken.
Veel lenzen, zoals de Zeiss 100MP zijn echt qua details en (resolutie)scherpte echt superieur aan veel andere lenzen, dus ja, scherpte kan zeker aan de lens liggen.
Over jouw foto...zoals ik kan beoordelen ziet het niet echt uit als bewegingsonscherpte, maar eerder aan dat je focus net een beetje ernaast zat. Dit gebeurt wel eens met autofocus, heb ik ook heel soms last van. Neem je een zaklamp mee, manual focus op het gras in de voorgrond en laat het diafragma de scherptediepte bepalen. Maar je ziet het niet echt op 1600-reso, alleen op de full-reso, dus hoe erg is het nou eigenlijk...De foto is wel sfeervol, en dáár gaat het ook een beetje om.
[
Voor 22% gewijzigd door
Deathchant op 08-10-2015 13:25
]