Ik heb elke upgrade tot nu toe gewoon er overheen gezet, en dat ging prima.nadroJ schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 15:19:
Vorige week donderdag een MBA gekocht en e.e.a. geïnstalleerd, maar verder nog niet bijster veel mee gedaan. Een normale (dus geen clean) install moet toch prima lukken dan? Of is een clean install toch veiliger?
De meningen zijn er over verdeeld, de één upgrade alles en doet nooit een clean install en de ander altijd een clean install. Gevoelskwestie vooral denk iknadroJ schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 15:19:
Vorige week donderdag een MBA gekocht en e.e.a. geïnstalleerd, maar verder nog niet bijster veel mee gedaan. Een normale (dus geen clean) install moet toch prima lukken dan? Of is een clean install toch veiliger?
mister9 schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 13:02:
Kan ik, nu ik Yosemite heb draaien, ook gewoon iCloud drive opstarten instellen zonder problemen. Dit werd afgeraden te doen op de iOS 8 devices zonder yosemiti. Maar nu kan het dus gewoon?
En wat is nou eigenlijk het grote voordeel van iCloud Drive ten opzichte van bv Dropbox?
Anybody?
Kan ik, nu ik Yosemite heb draaien, ook gewoon iCloud drive opstarten instellen zonder problemen. Dit werd afgeraden te doen op de iOS 8 devices zonder yosemiti. Maar nu kan het dus gewoon?
En wat is nou eigenlijk het grote voordeel van iCloud Drive ten opzichte van bv Dropbox?
Anybody?
Mijn langste update chain was op mijn iMac. 10.5 naar 10.6 naar 10.7 naar 10.8.. heerlijk...
Het kan gewoon, maar ik ben zelf dit x schoon begonnen.. Inderdaad een gevoelskwestie.
Het kan gewoon, maar ik ben zelf dit x schoon begonnen.. Inderdaad een gevoelskwestie.
Ik teken nergens meer voor
Mooi, installeer ik 'm lekker erover heen 
Wel jammer dat Continuity alleen met iPhone werkt overigens...
Wel jammer dat Continuity alleen met iPhone werkt overigens...
Sowieso schrijf je zo!
Weet niet of het alleen gevoelskwestie is. Als ik na een jaar op mijn MBA kijk wat er stiekem allemaal bij gekomen is in allerlei mappen, en het feit dat continuity hier nu niet werkt na een upgrade, is het geen slecht idee om eens vers te beginnen.Quakie schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 15:27:
Mijn langste update chain was op mijn iMac. 10.5 naar 10.6 naar 10.7 naar 10.8.. heerlijk...
Neem je ook nog eens mee dat het bij iOS vaak heel veel wazige problemen oplost, dan mag je volgens mij wel stellen dat het niet altijd even goed is om te blijven upgraden. Laten we eerlijk zijn, Windows blijf je ook niet upgraden, en daar vind iedereen het heel normaal om vers te beginnen. (jaja, het is geen Windows kennen we inmiddels wel
@UltraSub, zit wat in. kan je uiteraard als nog doen.. Heb je problemen, nogmaals clean installeren.
@Henkna, is een paar pagina's terug neergezet. Op jouw manier krijg je gewoon huidige OS terug, niet nieuwere. Je moet eerst upgraden naar Yosemite en dan vervolgens een clean install doen.
@Henkna, is een paar pagina's terug neergezet. Op jouw manier krijg je gewoon huidige OS terug, niet nieuwere. Je moet eerst upgraden naar Yosemite en dan vervolgens een clean install doen.
Ik teken nergens meer voor
Was bezig met een lijstje wat ik allemaal zou moeten doen als ik helemaal clean ga. Ooit op Snow Leopard mijn iPhoto library in /users/shared gezet en die directory middels acls geshared met mijn vriendin. Was de enige manier waarop ik de library geshared kreeg, zonder gebruik te maken van een externe disk. Wat schetst mijn verbazing, heeft Apple acl support er weer uitgesloopt inmiddels?? /usr/sbin/fsacltcl bestaat niet meer. Nondeju. Das een issue mocht ik clean installeren 
Iemand die nog snow leopard draait en die binary nog heeft?
/edit
Hmm..
http://porkrind.org/missi...your-leopard-install-dvd/
/edit
Hmm..
[ Voor 8% gewijzigd door UltraSub op 17-10-2014 16:06 ]
Sharen op dezelfde mac? Dan kun je toch gewoon de rechten op g+rwx zetten en die files chownen naar een groep waar beide users in zitten?UltraSub schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 16:04:
Was bezig met een lijstje wat ik allemaal zou moeten doen als ik helemaal clean ga. Ooit op Snow Leopard mijn iPhoto library in /users/shared gezet en die directory middels acls geshared met mijn vriendin. Was de enige manier waarop ik de library geshared kreeg, zonder gebruik te maken van een externe disk. Wat schetst mijn verbazing, heeft Apple acl support er weer uitgesloopt inmiddels?? /usr/sbin/fsacltcl bestaat niet meer. Nondeju. Das een issue mocht ik clean installeren
/edit
Hmm..
Ga op de laptop waarschijnlijk wel een clean install doen (wil er ook gelijk een SSD en meer geheugen in stoppen) maar voor de iMac weet ik het nog niet. Ik heb nu een offsite backup via Backblaze en wil eerst eens uitzoeken hoe ik kan voorkomen dat er dan weer 800+ GB overgepompt moet worden.
Nope, dat geeft niet hetzelfde resultaat. Probleem zit hem er in dat als een andere gebruiker wat verandert daar standaard de eigen rechten op worden gezet, en dat vind iPhoto niet leuk. ACL's overrulen dat en zetten in een directory waar ACL rules actief op zijn ieder bestand/aanpassing naar gedefinieerde set van rechten.Blubber schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 16:07:
[...]
Sharen op dezelfde mac? Dan kun je toch gewoon de rechten op g+rwx zetten en die files chownen naar een groep waar beide users in zitten?
http://hints.macworld.com...p?story=20050904072808460
http://bencane.com/2012/0...s-control-lists-on-linux/
/edit
Hier nog een:
http://ad.hominem.org/log/2005/07/acl.php
/edit 2
Ok, voor diegenen die het ook missen:
Extracten van een oude Snow Leopard disk zoals hier uitgelegd werkt niet (altijd). Op mijn disk staat het niet in ieder geval.
Na wat Googlen heb ik via deze post een package gevonden. Eerste mirror was dood, maar gelukkig werkte de tweede. Deze dus. Even uitpakken en bestand naar /usr/sbin/ kopieren en presto, acl management weer terug.
[ Voor 36% gewijzigd door UltraSub op 17-10-2014 16:40 ]
Sticky bits zetten zou dat op moeten lossen.UltraSub schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 16:12:
[...]
Nope, dat geeft niet hetzelfde resultaat. Probleem zit hem er in dat als een andere gebruiker wat verandert daar standaard de eigen rechten op worden gezet, en dat vind iPhoto niet leuk. ACL's overrulen dat en zetten in een directory waar ACL rules actief op zijn ieder bestand/aanpassing naar gedefinieerde set van rechten.
http://hints.macworld.com...p?story=20050904072808460
http://bencane.com/2012/0...s-control-lists-on-linux/
Niet voor nieuw gecreëerde bestanden of directories. Toch?
Sinds ik heb geüpdatet naar Yosemite heb ik dat het proces storedownloadd een steady 2 mb/sec download trekt conform iStat pro. Dit terwijl het bij mijn activity monitor niet lijkt dat de store daadwerkelijk draait. Iemand een idee waar dit vandaan kan komen?
PhD i.o.
Voor een clean install, moet ik dan zo i zo even een nieuw partitie aanmaken en daar gewoon op downloaden en laten installeren (en achteraf partitie met oude os verwijderen) of gaat dit ook op bestaande partitie?? Iemand die me aub kort kan uitleggen hoe ik dit best kan doen een clean install. Want hoor er zoveel verhalen over. De 1 zegt op USB zetten, de ander zegt ander partitie aanmaken,....
Alvast bedankt
Alvast bedankt
[ Voor 32% gewijzigd door Thiago op 17-10-2014 16:29 ]
Mbpr 13" 2.7 Early-2015 + 16GB RAM + 256GB --- iPhone 12 Blue --- Med600X3D
Iemand hier problemen met handoff kunnen oplossen. Heb hier 2 iphones liggen en daar werkt het als een trein, maar mijn mba (mid 2012, die het aankan volgens system info (Handoff Supported: Yes)), ook al staat het aan, bluetooth aan en op hetzelfde wifi netwerk wil het niet werken.
dingen al geprobeerd:
sign out & sign in icloud op mba
uit en aanzetten van handoff op mba
Lync 2011 werkt trouwens bij mij niet meer.
dingen al geprobeerd:
sign out & sign in icloud op mba
uit en aanzetten van handoff op mba
Lync 2011 werkt trouwens bij mij niet meer.
[ Voor 20% gewijzigd door cybermans op 17-10-2014 16:42 ]
Na installatie van Yosemite krijg ik de volgende melding als ik mijn Macbook Pro aanzet.
''DMS Launch kan niet worden geopend vanwege een probleem''
Weet iemand een oplossing hiervoor?
''DMS Launch kan niet worden geopend vanwege een probleem''
Weet iemand een oplossing hiervoor?
[ Voor 39% gewijzigd door Styx_ op 17-10-2014 16:43 ]
Ik had binnen 30min de installer binnen en binnen nog eens 45 min Yosemite op mijn beeld
Jaloers, zit nu al 2,5 uur op "2 minuten resterend".lexvandoef schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 16:44:
[...]
Ik had binnen 30min de installer binnen en binnen nog eens 45 min Yosemite op mijn beeld
Lees dat het 3-4 uur kan duren
bij mij was het installen vanaf de ssd in een half uurtje ofzo gepiept
Ook vanaf Candidate 3 geüpdatet naar de final zonder problemen. Heeft hooguit een half uurtje geduurd.
Ik heb trouwens ooit teamviewer op m'n macbook gehad, heb ik toen verwijderd, maar in mijn console krijg ik nog continue meldingen van Teamviewer. Zijn er dan nog ergens restbestanden? Zover ik weet heb ik alles helemaal verwijderd...
Ik heb trouwens ooit teamviewer op m'n macbook gehad, heb ik toen verwijderd, maar in mijn console krijg ik nog continue meldingen van Teamviewer. Zijn er dan nog ergens restbestanden? Zover ik weet heb ik alles helemaal verwijderd...
[ Voor 53% gewijzigd door dannyvdb1997 op 17-10-2014 16:55 ]
Leuk al die installatievragen en issues, maar wat vinden jullie nou eigenlijk van Yosemite??
Ik ben erg benieuwd hoe het in de praktijk werkt! Veel drastische veranderingen waar je tegen aan loopt tijdens alledaags werk?
Ik ben erg benieuwd hoe het in de praktijk werkt! Veel drastische veranderingen waar je tegen aan loopt tijdens alledaags werk?
Probeerde het vandaag op me iMac te instaleren, maar blijf de melding krijgen dat easentials.pkg niet goed is, maar booten naar de oude instalatie krijg ik ook niet voor elkaar. Backup vanaf me timemachine heb ik de originele dvd voor nodig maar de drive is defect... Iemand nog een idee?
Hier werkt sinds candidate 1 helemaal super. Geen freezes en problemen gehad. Af en toe wel wifi problemen, maar dat was het ook wel. Tot nu toe veel beter dan Mavericksmonnick schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 16:56:
Leuk al die installatievragen en issues, maar wat vinden jullie nou eigenlijk van Yosemite??
heb vandaag best wel wat tijd besteed om handoff werkend te krijgen, wat nog altijd niet werkt, dus dat vind ik kut!monnick schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 16:56:
verder het ziet er wat anders uit, ben er nog niet uit of ik het beter vind. Lync werkt niet meer, dus kan niet meer tegen collega's kwekken. Meer boeiende zaken heb ik er eigenlijk nog niet mee gedaan
Moet je even de 'log' erbij pakken. Bij mij duurde het zo lang, omdat Latex vervelend deed (teveel kleine bestanden).Ryur schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 16:47:
[...]
Jaloers, zit nu al 2,5 uur op "2 minuten resterend".
Lees dat het 3-4 uur kan duren
Zo effe vast een USB installer gemaakt voor mijn iMac (mid-2010) en Macbook Air (late 2012) Hoef ik OSX maar 1 keer te downloaden
Heb een vraagje over de te verwachten prestaties met Yosemite vergeleken met Mavericks.
Met de iMac geloof ik het wel (Core i3, SSD, 4GB mem, kan uitgebreid indien nodig) qua prestaties, maar over de Macbook Air twijfel ik (C2D 1,4Ghz, 2GB mem, kan niet uitgebreid)
Wie heeft deze config met Macbook Air draaien op Yosemite en kan me daar iets over vertellen? Vaak is een OSX update = inleveren in prestaties, maar dit ging bijv. van Snow Leopard (10.8) naar Mavericks (10.9) zeker niet op, op de Macbook Air. Die werd er zelfs sneller van toen. Hoewel ik nooit vergeten zal hoe bloed snel die macbook Air was met OSX 10.6 af-frabriek uit de doos
Heb een vraagje over de te verwachten prestaties met Yosemite vergeleken met Mavericks.
Met de iMac geloof ik het wel (Core i3, SSD, 4GB mem, kan uitgebreid indien nodig) qua prestaties, maar over de Macbook Air twijfel ik (C2D 1,4Ghz, 2GB mem, kan niet uitgebreid)
Wie heeft deze config met Macbook Air draaien op Yosemite en kan me daar iets over vertellen? Vaak is een OSX update = inleveren in prestaties, maar dit ging bijv. van Snow Leopard (10.8) naar Mavericks (10.9) zeker niet op, op de Macbook Air. Die werd er zelfs sneller van toen. Hoewel ik nooit vergeten zal hoe bloed snel die macbook Air was met OSX 10.6 af-frabriek uit de doos

[ Voor 10% gewijzigd door autoreverse op 17-10-2014 17:10 ]
Ik vind het wel een fijne update eigenlijk. Sowieso ziet alles er weer frisser en moderner uit, na een weekje met iOS 8 en het flat thema van Android Lollipop gespeeld te hebben vond ik Mavericks er redelijk verouderd uit zien.... Het enige wat me niet bevalt is het nieuwe font. Vooral de bovenste menubalk lijkt veeleer fuzzier op mijn non retina MBP dan bij het oude font. Of zie ik ergens een instelling over het hoofd?monnick schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 16:56:
Het voelt in eerste instantie ook wat snappier dan Mavericks. Ik kan bijvoorbeeld gelijk typen en inloggen als ik de mac uit zijn slaap haal, met 10.9 moest ik een sec of 10 wachten (strandbal). Safari lijkt ook vloeiender te draaien en voor de rest merk ik in ieder geval geen performance degradatie tot nu toe
@autoreverse, ik draai yosemite nu op mijn late 2008 2.66Ghz C2D, 8Gb ram en 250Gb ssd en ik vind hem soepeler draaien dan onder mavericks toen.
[ Voor 6% gewijzigd door lexvandoef op 17-10-2014 17:06 ]
Heb m gisteren geïnstalleerd naar yosemite. Dus voor de duidelijkheid kan ik nu dus gewoon schijf wissen en dan kan ik online yosemite erop zetten?Quakie schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 16:00:
@UltraSub, zit wat in. kan je uiteraard als nog doen.. Heb je problemen, nogmaals clean installeren.
Ik werd net gebeld op mijn iPhone terwijl ik thuis aan het werk ben en zowel mijn MacBook als mijn iPad die op het bureau liggen gaan rinkelen. Hoe zet ik dat uit? Ik hoef dat allemaal niet.
Gaan de MacBook en de iPad ook op stil als ik de iPhone op stil zet?
En hoe werkt het precies? Ik heb mijn 4G iPad bijna altijd bij me, kan ik die nu ook als telefoon gebruiken op hetzelfde nummer?
Gaan de MacBook en de iPad ook op stil als ik de iPhone op stil zet?
En hoe werkt het precies? Ik heb mijn 4G iPad bijna altijd bij me, kan ik die nu ook als telefoon gebruiken op hetzelfde nummer?
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Zou iemand deze volgende vraag kunnen testen; ik ben zeer benieuwd of deze bug er uit is.
Wanneer je in Preview twee PDF's tegelijk open hebt in hetzelfde venster en bij één van de documenten naar beneden scrolt. Als je dan in de linker zijbalk wisselt naar het andere document en vervolgens weer terug naar de degene waar je vandaan kwam. Is het document dan weer op pagina 1 geopend of op de locatie waar je gebleven was met scrollen?
Wanneer je in Preview twee PDF's tegelijk open hebt in hetzelfde venster en bij één van de documenten naar beneden scrolt. Als je dan in de linker zijbalk wisselt naar het andere document en vervolgens weer terug naar de degene waar je vandaan kwam. Is het document dan weer op pagina 1 geopend of op de locatie waar je gebleven was met scrollen?
@lexvandoef dank voor je antwoord! Denk wel dat hoewel jouw Air ouder is, toch sneller is dan de mijne. Maar in jouw eigen vergelijk is Yosemite dus zeker niet langzamer geworden - prima.
Wat is dat toch dat ik her en der lees "mijn laptop / iPad gaan ineens af als ik gebeld wordt dat wil ik niet - hoe kan dat en hoe zet je dat uit!" en dat anderen Yosemite hebben geïnstalleerd juist voor die functie en dat dan weer totaal niet geactiveerd krijgen...
Wat is dat toch dat ik her en der lees "mijn laptop / iPad gaan ineens af als ik gebeld wordt dat wil ik niet - hoe kan dat en hoe zet je dat uit!" en dat anderen Yosemite hebben geïnstalleerd juist voor die functie en dat dan weer totaal niet geactiveerd krijgen...

[ Voor 7% gewijzigd door autoreverse op 17-10-2014 17:14 ]
Kunnen jullie testen of bij een herstart bij jullie wel de instellingen van 'Berichtgeving' bewaard blijven?
Bij mij en enkele anderen wordt het bij elke restart teruggezet naar de standaard.
Bij mij en enkele anderen wordt het bij elke restart teruggezet naar de standaard.
Same here. Niet bepaald strak in tegenstelling tot het font in iTunes bijvoorbeeld.lexvandoef schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 17:03:
[...]
Het enige wat me niet bevalt is het nieuwe font. Vooral de bovenste menubalk lijkt veeleer fuzzier op mijn non retina MBP dan bij het oude font. Of zie ik ergens een instelling over het hoofd?
EV3 GT LR iPhone 17 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Verwijderd
Je bovenste menu balk kun je ook instellen met een donkere achtergrond. Ga naar Systeemvoorkeuren->Algemeen en een vinkje zetten bij "Gebruik donkere menu balk en Donker Dock"lexvandoef schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 17:03:
[...]
Ik vind het wel een fijne update eigenlijk. Sowieso ziet alles er weer frisser en moderner uit, na een weekje met iOS 8 en het flat thema van Android Lollipop gespeeld te hebben vond ik Mavericks er redelijk verouderd uit zien.... Het enige wat me niet bevalt is het nieuwe font. Vooral de bovenste menubalk lijkt veeleer fuzzier op mijn non retina MBP dan bij het oude font. Of zie ik ergens een instelling over het hoofd?
Het voelt in eerste instantie ook wat snappier dan Mavericks. Ik kan bijvoorbeeld gelijk typen en inloggen als ik de mac uit zijn slaap haal, met 10.9 moest ik een sec of 10 wachten (strandbal). Safari lijkt ook vloeiender te draaien en voor de rest merk ik in ieder geval geen performance degradatie tot nu toe.
@autoreverse, ik draai yosemite nu op mijn late 2008 2.66Ghz C2D, 8Gb ram en 250Gb ssd en ik vind hem soepeler draaien dan onder mavericks toen.
En als je de menubalk helemaal zwart wil: Systeemvoorkeuren->Toegankelijkheid-> nog een vinkje bij "verminder doorzichtigheid"
Beetje onverwachte plek, check je facetime settingsCanaria schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 17:08:
Ik werd net gebeld op mijn iPhone terwijl ik thuis aan het werk ben en zowel mijn MacBook als mijn iPad die op het bureau liggen gaan rinkelen. Hoe zet ik dat uit? Ik hoef dat allemaal niet.
Dank je!UltraSub schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 17:28:
[...]
Beetje onverwachte plek, check je facetime settings
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Werkt op zich helemaal prima, ik kan alleen niet opnemen op mn macbook als ik gebeld wordt.cybermans schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 17:29:
niemand verder problemen met handoff?
Niemand?mister9 schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 15:26:
mister9 schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 13:02:
Anybody?
Bellen werkt, zei het glitchy en dus onbetrouwbaar. Voor de rest werkt nikscybermans schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 17:29:
niemand verder problemen met handoff?
En als je even terug bladert blijkt dat ik zeker niet de enige ben. Vriend van me net gevraagd op een macbook pro van 4 maanden oud, ook niks.
@Hierboven: dat je documenten niet worden gescand door een advertentiebedrijf?
Ecosystem. Daarom
[ Voor 12% gewijzigd door UltraSub op 17-10-2014 17:47 ]
Hmm.. mijn probleem van het lange wachten op 2 minuten was dat ik teveel in de /usr/local map had staan.
Daar stond mijn LaTeX installatie (ruim 1,8 GB), maar ook mijn Node-packages (ook zoiets) en Homebrew.
Dat zorgde ervoor dat het zo lang duurde. In de herstelmogelijkheid via de terminal verwijderd, en nu ben ik alweer in Yosemite.
Daar stond mijn LaTeX installatie (ruim 1,8 GB), maar ook mijn Node-packages (ook zoiets) en Homebrew.
Dat zorgde ervoor dat het zo lang duurde. In de herstelmogelijkheid via de terminal verwijderd, en nu ben ik alweer in Yosemite.
Heb toch wat geduld met iOS 8.1 en eventueel OS X 10.10.1UltraSub schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 17:45:
[...]
Bellen werkt, zei het glitchy en dus onbetrouwbaar. Voor de rest werkt niks
En als je even terug bladert blijkt dat ik zeker niet de enige ben. Vriend van me net gevraagd op een macbook pro van 4 maanden oud, ook niks.
EV3 GT LR iPhone 17 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Oh ja hoor. Heb ik ook. Maar had wat stille hoop dat meteen zou werken
Blijkbaar heeft niemand hier last van gehad behalve ikSir Earl Grey schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 01:50:
Te vroeg gejuigd![]()
Ik hoor nu een electronisch geluid onder de S-toets vandaan komen. Hier schijnt de CPU te zitten en ik kan hem nu "horen" nadenken... Het geluid is het beste te omschrijven als piepjes die je hoort als je een mobieltje te dicht bij een speaker houdt.
Ik weet dus niet of het aan Yosemite ligt of dat het een hardware failure is die op een ongelukkig tijdstip komt opdagen. Hij piept echt de hele tijd![]()
Zou een time machine backup van Mavericks kunnen helpen?

Anyways, ik heb Mavericks weer via een usb stickie geinstalleerd en die irritante "CPU whine" is weg! Ik was namelijk bang dat het een hardware probleem was, want dan zou ik mijn trouwe macbook de deur uit doen. Zelfs het scrollen werd beloond door hoge pieptoontjes die tot je beenmerg doordrongen
Nu maar eens een fresh usb install van Yosemite doen, kijken wat dat oplevert
13" MacBook Pro | iPhone Xr
Lijkt me naatje, maar heb het probleem absoluut niet. Vind het ook wel bijzonder dat een OS "hardware matige verschijnselen" kan vertonen van een defect. Ben benieuwd wat je clean-inktall tot gevolg heeft.Sir Earl Grey schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 17:56:
[...]
Blijkbaar heeft niemand hier last van gehad behalve ik![]()
Anyways, ik heb Mavericks weer via een usb stickie geinstalleerd en die irritante "CPU whine" is weg! Ik was namelijk bang dat het een hardware probleem was, want dan zou ik mijn trouwe macbook de deur uit doen. Zelfs het scrollen werd beloond door hoge pieptoontjes die tot je beenmerg doordrongen![]()
Hoe maak je het gemakkelijkst een clean install zonder USB stick??
Fierry in "[OS X Yosemite 10.10] Ervaring & Discussie"
[ Voor 40% gewijzigd door UltraSub op 17-10-2014 18:06 ]
Niet dat ik Yosemite heb geïnstalleerd, maar ik herken precies welk geluid je bedoelt. Heb het ook als ik heel goed luister bij de S-toets. Wel vreemd dat dit zo OS-afhankelijk is. Check trouwens wel ff of dit geluid niet via de speakers of de line-out naar buiten komt.Sir Earl Grey schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 17:56:
[...]
Blijkbaar heeft niemand hier last van gehad behalve ik![]()
Anyways, ik heb Mavericks weer via een usb stickie geinstalleerd en die irritante "CPU whine" is weg! Ik was namelijk bang dat het een hardware probleem was, want dan zou ik mijn trouwe macbook de deur uit doen. Zelfs het scrollen werd beloond door hoge pieptoontjes die tot je beenmerg doordrongen![]()
Ik had namelijk ooit een Chinese SATA powerbrick via een externe SATA-schrijf (die weer via een SATA-to-USB converter) aan mn macbook hangen, die zelf dit geluid heel hard produceerde. Dit geluid werd op de één of andere manier via de USB-poort aan mn mac doorgegeven, en die gaf het weer door aan de stereo-set die aan mn line-out hing.
Overigens heeft die powerbrick inmiddels met een luide knal zn eigen leven beëindigd
NOSIG
Gebruikt iemand ook iCloud Drive na installatie van Yosemite? En werkt dat goed?
Op deze manier heb ik ook een USB installer gemaakt.
iMac herstart met ALT ingedrukt houden, Yosemite installer kiezen om op te starten. Na een zwart laadbalkje kom ik in de recovery omgeving terecht.
Ik zit nu echter al voor de 2e keer een halfuur lang naar een 'ongeveer een seconde resterend' installatie scherm te kijken. De computer zou moeten herstarten, maar doet dat dus niet.
Ik kan alleen op 'annuleer' klikken, en dan wordt er gevraagd of ik de installatie af wil breken. De computer loopt dus niet vast.
Wat nu, opnieuw een USB installer maken, zou daar een fout in kunnen zitten? (ik had 'm naderhand met disk utiltiy gechecked en hij was in orde bevonden)
Ik had dit ook toen ik Yosemite beta installeerde na ongeveer een uur herstarte de MacBook en ging weer verder.autoreverse schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 18:26:
[...]
Op deze manier heb ik ook een USB installer gemaakt.
iMac herstart met ALT ingedrukt houden, Yosemite installer kiezen om op te starten. Na een zwart laadbalkje kom ik in de recovery omgeving terecht.
Ik zit nu echter al voor de 2e keer een halfuur lang naar een 'ongeveer een seconde resterend' installatie scherm te kijken. De computer zou moeten herstarten, maar doet dat dus niet.
Ik kan alleen op 'annuleer' klikken, en dan wordt er gevraagd of ik de installatie af wil breken. De computer loopt dus niet vast.![]()
Wat nu, opnieuw een USB installer maken, zou daar een fout in kunnen zitten? (ik had 'm naderhand met disk utiltiy gechecked en hij was in orde bevonden)
Je moet connected zijn
Precies; ik wil gewoon dat m'n SSD netjes wordt bijgehouden. Werkt dit tooltje nu wel of niet? En hoe zit het met SSD fan control?Lounge Deluxe schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 12:35:
[...]
Trim Enabler heeft helemaal niets met ssd tweaken te maken... het zorgt er juist voor dat een niet-Apple ssd op dezelfde wijze als een door Apple geïnstalleerde ssd, op topsnelheid kan blijven werken. Google anders eens op de zoekterm "trim ssd".
Als Handoff niet bij Instellingen Algemeen staat, werkt het dan niet voor mij? MacBook Air 2011.
En hoe doet je dat juist?henkna schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 18:48:
Waarom maken jullie allemaal een USB installer? Ben nu bezig om yosemite online te installeren!
Zie 3 posts hierboven!
Fierry in "[OS X Yosemite 10.10] Ervaring & Discussie"
Zonder USB installer disk start mijn iMac niet eens op (geen andere bootschijven beschikbaar), alsof er geen recovery disk geinstalleerd te zijn.henkna schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 18:48:
Waarom maken jullie allemaal een USB installer? Ben nu bezig om yosemite online te installeren!
Verder heb ik een DSL lijntje van nog geen 8Mbit. Dus dat downloaden duurt 3 uur.

Ben inderdaad maar gaan koken en eten, en tijdens het eten hoorde ik de mac opnieuw opstarten. Nu krijg ik daadwerkelijk het installatie scherm... Pfieuw. Ik kneep 'm al.icter-tje schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 18:33:
[...]
Ik had dit ook toen ik Yosemite beta installeerde na ongeveer een uur herstarte de MacBook en ging weer verder.
[ Voor 60% gewijzigd door autoreverse op 17-10-2014 19:01 ]
Nope, het ligt niet aan USB taferelen, de speakers/line-out of het scherm. Allemaal uitvoerig lopen testen gister. Wat ik wel gelezen heb is dat het aan de low power states van de CPU kan liggen, alleen vreemd dat ik er op Mavericks geen last van heb. Anyways ik laat het weten als ik een verse Yosemite draaiend heb_Christiaan_ schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 18:07:
[...]
Niet dat ik Yosemite heb geïnstalleerd, maar ik herken precies welk geluid je bedoelt. Heb het ook als ik heel goed luister bij de S-toets. Wel vreemd dat dit zo OS-afhankelijk is. Check trouwens wel ff of dit geluid niet via de speakers of de line-out naar buiten komt.
Ik had namelijk ooit een Chinese SATA powerbrick via een externe SATA-schrijf (die weer via een SATA-to-USB converter) aan mn macbook hangen, die zelf dit geluid heel hard produceerde. Dit geluid werd op de één of andere manier via de USB-poort aan mn mac doorgegeven, en die gaf het weer door aan de stereo-set die aan mn line-out hing.
Overigens heeft die powerbrick inmiddels met een luide knal zn eigen leven beëindigd
13" MacBook Pro | iPhone Xr
Verwijderd
Ben niet blij met de look, het is vele te helder en het laat je scherm kleiner lijken (mbp 15" retina) dark mode is ook niet mooi aangezien de vensterrand van bv safari nog steeds wit blijft.
Twijfel om Mavericks terug te installeren.
Volgens mij wel jah, heb ik ook:THE_BASE schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 18:48:
Als Handoff niet bij Instellingen Algemeen staat, werkt het dan niet voor mij? MacBook Air 2011.
Handoff en continuity werkt helaas enkel op Macs met bluetooth 4.0 ondersteuning. Het gaat hier om de MacBook Air midden 2011 of nieuwer, MacBook Pro midden 2012 of nieuwer, Macbook Pro retina, iMac laat 2012 of nieuwer, Mac mini 2011 of nieuwer, Mac Pro 2013 of nieuwer.
Hoe zit het trouwens met iBooks nu? Wil die nog steeds al je boeken en PDFjes zelf ordenen?
Tot nu toe heb ik steeds iBooks van het systeem verwijderd om zo iTunes te kunnen gebruiken om een grote geordende collectie PDF documenten naar de iPad te krijgen. Ik durf iBooks niet op te starten omdat de kans groot is dat ik dan net als de vorige keer weer een uur bezig ben om de verzameling vanuit TimeMachine te repareren
Kan iBooks je boeken en documenten nu laten staan waar ze staan?
Tot nu toe heb ik steeds iBooks van het systeem verwijderd om zo iTunes te kunnen gebruiken om een grote geordende collectie PDF documenten naar de iPad te krijgen. Ik durf iBooks niet op te starten omdat de kans groot is dat ik dan net als de vorige keer weer een uur bezig ben om de verzameling vanuit TimeMachine te repareren
Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram
Ik krijg Handoff niet aan de praat.. Staat aan op MacBook (Late 2013), aan op m'n iPhone 5s. Zelfde Apple ID en op het zelfde WiFi netwerk. Bluetooth enabled (Niet gepaired, dat kan niet dacht ik?). Maar krijg mooi geen handoff.. Zie ik iets over het hoofd?
Nee. Je kunt in de rij gaan staan bij al die anderen waar het niet bij werkt
* omgwtfbbq sluit aanUltraSub schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 19:12:
Nee. Je kunt in de rij gaan staan bij al die anderen waar het niet bij werkt
Bedankt voor je reactie in ieder geval
Je moet je iPhone en MacBook wel degelijk gekoppeld hebben om het te laten werken. Ik heb het aan de praat op een MacBook Air 2013 en iPhone 6 Plus.omgwtfbbq schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 19:11:
Ik krijg Handoff niet aan de praat.. Staat aan op MacBook (Late 2013), aan op m'n iPhone 5s. Zelfde Apple ID en op het zelfde WiFi netwerk. Bluetooth enabled (Niet gepaired, dat kan niet dacht ik?). Maar krijg mooi geen handoff.. Zie ik iets over het hoofd?
Edit: misschien toch niet. Gekke is dat het bij mij voor het eerst werkte toen ik mijn Mac en iPhone koppelde.
[ Voor 9% gewijzigd door DwightKSchrute op 17-10-2014 19:19 ]
Ja, maar de trend die ik tot nu toe herken is dat bij iedereen die die koppeling om welke reden dan ook niet krijgt geregeld, het niet gaat werken. Daarnaast lees ik ook op internet veel dat ze via iCloud automagisch gekoppeld worden/zijn. En dat strookt met de greyed out die er veel niet weg krijgen zonder uit te loggen uit iCloud.
Macbook Air (2011) is na de bèta volledig geschraptAight! schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 19:05:
[...]
Volgens mij wel jah, heb ik ook:
Handoff en continuity werkt helaas enkel op Macs met bluetooth 4.0 ondersteuning. Het gaat hier om de MacBook Air midden 2011 of nieuwer, MacBook Pro midden 2012 of nieuwer, Macbook Pro retina, iMac laat 2012 of nieuwer, Mac mini 2011 of nieuwer, Mac Pro 2013 of nieuwer.

Je kan Handsoff bij bepaalde modellen toch forceren, zie: http://forums.macrumors.com/forumdisplay.php?f=171
39
Verwijderd
Volume en helderheid aanpassen is nu ook irritant, aangezien het venstertje een deel van je scherm inpakt, dat van de vorige OSen was transparanter.
Heeft dit OS trouwens een meerwaarde als je geen Iphone hebt?
Heeft dit OS trouwens een meerwaarde als je geen Iphone hebt?
Nog meer mensen problemen met het pairen van een iphone met yosemite?
"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."
Wat denken jullie: heeft het zin om een met een MBP medio 2010 model de overstap te maken? Ik heb nu nog Mountain Lion erop zitten. Heb 4 GB uitgebreid naar 8GB. 2.4 Ghz core 2 duo. NVIDIA GeForce 320M 256 MB.
nvmd.
[ Voor 97% gewijzigd door autoreverse op 17-10-2014 20:01 ]
Gebruiken is op dit punt een groot woord natuurlijk, maar voor zever ik nu gezien heb werkt het prima. Dingen die ik er op m'n iMac in zet kan ik op m'n Macbook gebruiken, en waar mogelijk kunnen ook m'n iPad en iPhone er mee aan de gang. Nog geen gekke dingen gezien.mister9 schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 19:50:
Niemand die iCloud drive gebruikt?
Ik heb even verder gekeken en op m'n MacBook het een en ander geprobeerd. Als je er PDFs in gooit dan blijven ze op hun oorspronkelijke locatie staan, maar iBooks kopieert ze wel naar zijn eigen verzamel punt. Je collectie heb je dan dus dubbel op je HDD staanSpike_wolf schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 19:05:
Hoe zit het trouwens met iBooks nu? Wil die nog steeds al je boeken en PDFjes zelf ordenen?

Maar voor zover ik kan zien heeft iTunes geen boeken functie meer

De manier om iBooks van Mavericks te verwijderen werkt niet in Yosemite, dus dat zou nog even zoeken zijn, wellicht dat iTunes de functie weer terug krijgt als iBooks verdwenen is?
Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram
Ik moet zeggen dat ik het hier wel mee eens ben. Maar wat me vooral opvalt, is het wazige font. Ik las het elders hier en het valt mee ook op. Niet mooiVerwijderd schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 19:02:
Ben niet blij met de look, het is vele te helder en het laat je scherm kleiner lijken (mbp 15" retina) dark mode is ook niet mooi aangezien de vensterrand van bv safari nog steeds wit blijft.

Ah, dus MacBook Air 2011 is verwijderd uit de ondersteuning van Handoff. Maar hoe krijg ik Continuity aan de praat dan?
Ja, ik krijg het ook niet aan de praat.flexje schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 19:52:
Nog meer mensen problemen met het pairen van een iphone met yosemite?
Eerder in deze thread gaf iemand aan dat zijn MBP warmer is geworden. Dit is mij ook opgevallen en spotlight is niet meer aan het indexeren volgens mij?
en om het nog mooier te maken, mijn vriendins account op mijn mba werkt handoff in een keer (*($)&)@(*$)@
Verwijderd
T.o.v ML is Yosemite vooral een opgefriste interface. Het is een kwestie van smaak maar ik vind het mooier.joepert schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 19:52:
Wat denken jullie: heeft het zin om een met een MBP medio 2010 model de overstap te maken? Ik heb nu nog Mountain Lion erop zitten. Heb 4 GB uitgebreid naar 8GB. 2.4 Ghz core 2 duo. NVIDIA GeForce 320M 256 MB.
Ook is Spotlight sterk verbeterd. Net als Safari dat zeker sneller is. Ook kun je nu per Mail grotere bestanden verzenden. Aan Handsoff heb je niet zoveel omdat je MB dit niet ondersteund. Je specs zijn meer dan voldoende om Yosemite soepel te laten draaien.
Verwijderd
Het vreemde is dat ik Continuity (het bellen waar dus Wifi voor vereist is) in de beta wel aan de praat heb gekregen. Maar in de officiële release werkt het bij mij ook niet.bacardicoconut schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 20:03:
[...]
Ja, ik krijg het ook niet aan de praat.
Ik gebruik 'm op mijn iMac. Werkt prima. Wel heb ik een probleem met de installatie van m'n (werk) Macbook pro. Wat is dit? Waar komt deze fout vandaan?mister9 schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 19:50:
Niemand die iCloud drive gebruikt?

[ Voor 5% gewijzigd door smeerbartje op 17-10-2014 20:16 ]
Heh? Das interessant. Je zou verwachten dat als het voor het ene account op een Mac niet werkt, het voor geen enkel account werkt. Doet eens uitzoeken?cybermans schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 20:04:
en om het nog mooier te maken, mijn vriendins account op mijn mba werkt handoff in een keer (*($)&)@(*$)@
/edit
Hee.. Ik check net mijn systeem, zie ik onder Bluetooth staan dat mijn vriendin's iPhone gepaired is. Die van mij staat er niet tussen. Zou me niets verwonderen als het voor haar ook out of the box werkt. Alleen werkt die bijna nooit met mijn Mac, en de iPads loggen in met mijn account.
[ Voor 28% gewijzigd door UltraSub op 17-10-2014 20:24 ]
Hier wel aan de praat gekregen tussen de Mini en de rMiniomgwtfbbq schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 19:13:
[...]
* omgwtfbbq sluit aan
Bedankt voor je reactie in ieder geval
Nog wel wat omslachtig en Chrome probeert het wel maar opent vervolgens een leeg tabblad.
Er zit toch gewoon een online recovery mode in. Ook gedaan na de installatie van een nieuwe (lege) SSD. Wifi opgeven en alles installeert online.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Alleen installeert de Online Recovery volgens de officiële Apple kennispagina de versie waarmee hij kwam. Als je dan een Mac uit 2011 hebt kan je weer terug naar Lion en heb je alsnog geen clean install. Snap eerlijk gezegd niet het nut van het laten installeren van de oude versie, of niet op zijn minst dan vragen welke versie je wilt.Ethirty schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 20:20:
[...]
Hier wel aan de praat gekregen tussen de Mini en de rMini
Nog wel wat omslachtig en Chrome probeert het wel maar opent vervolgens een leeg tabblad.
[...]
Er zit toch gewoon een online recovery mode in. Ook gedaan na de installatie van een nieuwe (lege) SSD. Wifi opgeven en alles installeert online.
Ik lees veel over bluetooth plist files weg mikken, dat je daarna wel zou kunnen pairen. But for the life of me, ik kan ze niet vinden in ~/Library/Preferences/ waar ze zouden moeten staan 
Weet iemand ze te vinden in Yosemite?
Weet iemand ze te vinden in Yosemite?
option toets indrukken en op bticon klikken waarna je de items uit de lijst kan flikkeren, weet niet helemaal of dat is waar je naar opzoek bent
Nee, ik bedoel echt zo'n bestand, dus buiten de GUI om. Net de global gepakt in /Library/Preferences. Eens rebooten en zien wat er gebeurt.
/edit
Nope. Alles leeg in preference panel voor BT op de Mac, op de 5S staat nog steeds die ene greyed out. Als ik die probeer te connecten krijg ik melding dat de MBA niet in de buurt is. Klik ik op de MBA op pair (zodra ik in het BT scherm kom op de 5S ziet de MBA hem), dan wordt er gepaired, is succesvol, zie ik op de 5S een tweede connectie komen met zelfde naam, en op de MBA een iPhone met de status "not connected". Kies ik daarna op de 5S de nieuw gepairde: "Connection unsuccessful. MBA is not supported".
Naja, we gaan wachten op de updates
/edit
Nope. Alles leeg in preference panel voor BT op de Mac, op de 5S staat nog steeds die ene greyed out. Als ik die probeer te connecten krijg ik melding dat de MBA niet in de buurt is. Klik ik op de MBA op pair (zodra ik in het BT scherm kom op de 5S ziet de MBA hem), dan wordt er gepaired, is succesvol, zie ik op de 5S een tweede connectie komen met zelfde naam, en op de MBA een iPhone met de status "not connected". Kies ik daarna op de 5S de nieuw gepairde: "Connection unsuccessful. MBA is not supported".
Naja, we gaan wachten op de updates
[ Voor 66% gewijzigd door UltraSub op 17-10-2014 20:42 ]
het werkt ineens....
icloud signout en sign in, bluetooth uit en aan.... enige verschil met eerder is dat er op de mac geen devices meer in het bt menu staan
icloud signout en sign in, bluetooth uit en aan.... enige verschil met eerder is dat er op de mac geen devices meer in het bt menu staan
Het staat in /library/preferecens/com.apple.bluetooth ofzo.
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Echt? Oh dat is dan wel prut. Zat te denken aan een clean install, maar niet op die manier natuurlijkPyrone89 schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 20:23:
[...]
Alleen installeert de Online Recovery volgens de officiële Apple kennispagina de versie waarmee hij kwam. Als je dan een Mac uit 2011 hebt kan je weer terug naar Lion en heb je alsnog geen clean install. Snap eerlijk gezegd niet het nut van het laten installeren van de oude versie, of niet op zijn minst dan vragen welke versie je wilt.

#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Voor wie na installatie van OSX, net als ik geen DVD films meer kan afspelen met de standaard OSX dvd player wegens initialisatiefout [-70012], download het programma DVDDriveSwitcher. Getest onder Yosemite 10.0 en het werkt.
O.a. hier te downloaden.
Een ander alternatief is via een hex-editor aan de gang met een bepaald systeem of library bestand, maar dat bood bij mij, noch destijds bij 10.7, 10,8 en 10.9 soelaas. Dit progje wel
Meest voorkomende oorzaak is bijv. van iMac eigenaren die de interne dvd drive vervangen hebben door een SSD (net als ik) en een externe DVD drive gebruiken (in mijn geval de MacbookAir SuperDrive van Apple zelf)
O.a. hier te downloaden.
Een ander alternatief is via een hex-editor aan de gang met een bepaald systeem of library bestand, maar dat bood bij mij, noch destijds bij 10.7, 10,8 en 10.9 soelaas. Dit progje wel
Meest voorkomende oorzaak is bijv. van iMac eigenaren die de interne dvd drive vervangen hebben door een SSD (net als ik) en een externe DVD drive gebruiken (in mijn geval de MacbookAir SuperDrive van Apple zelf)
[ Voor 26% gewijzigd door autoreverse op 17-10-2014 20:47 ]
Ik ga ook akkoord met jullieautoreverse schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 20:00:
[...]
Ik moet zeggen dat ik het hier wel mee eens ben. Maar wat me vooral opvalt, is het wazige font. Ik las het elders hier en het valt mee ook op. Niet mooi
Buiten dat werkt alles wel perfect
Na een avondje wat prutsen heb ik gewoon zere ogen; echt ik lieg het niet
Verder vindt ik de nieuwe interface niet echt mooi gelukt, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Net even hand-off getest, erg leuke functie, maar ik weet zeker dat ik niet / nauwelijks zal gebruiken.
Ik ga weer terug naar Mavericks.
Op m'n mid-2010 iMac met SSD is het wel lekker vlot hoor moet ik zeggen - vlotter dan Mavericks!
Verder vindt ik de nieuwe interface niet echt mooi gelukt, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Net even hand-off getest, erg leuke functie, maar ik weet zeker dat ik niet / nauwelijks zal gebruiken.
Ik ga weer terug naar Mavericks.
Op m'n mid-2010 iMac met SSD is het wel lekker vlot hoor moet ik zeggen - vlotter dan Mavericks!