Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K van k
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10:25

K van k

18x 400 wp oost-west

volgens mij omdat ik nhg heb kan mijn rente niet zakken, dus daar zit je ook mee hé.
kijk of je nhg hebt. Ik zit ook met 3 ton overwaarde denk ik, maar ik kan niet trede omlaag met rente omdat ik nhg heb

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:06
K van k schreef op zondag 2 februari 2025 @ 21:05:
volgens mij omdat ik nhg heb kan mijn rente niet zakken, dus daar zit je ook mee hé.
kijk of je nhg hebt. Ik zit ook met 3 ton overwaarde denk ik, maar ik kan niet trede omlaag met rente omdat ik nhg heb
Omdat je dan al in de laagste risicoklasse zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:05
@K van k Wat @deejeebv aangeeft is juist. Als je een hypotheek onder NHG heb dan zit je al in de laagste risicoklasse, vanaf het moment dat je de hypotheek hebt afgesloten. Dus waar het mogelijk líjkt dat je onterecht niet je rente omlaag kan bedingen is het simpelweg zo dat je die lage rente al die tijd al had. Kijk ook maar eens jn de standaard tabelletjes van de financieel dienstverleners zoals deze;
https://www.ing.nl/partic...ek/actuele-hypotheekrente

Dan zie je dat je als je een lage schuld vs waarde hebt je in een lagere categorie komt, bij ING is de laagste categorie bij een schuld van minder dan 55% vd woningwaarde. Maar in die tabel zie je ook dat je dan met NHG nog een lagere rente hebt.

PS: daarvoor heb je overigens wel een eenmalige fee betaald bij afsluiten. Waarvoor je dan naast die lagere rente ook een stukje bescherming krijgt bij bepaalde specifieke financiele probleemsituaties (maar verwacht daar niet teveel van).

[ Voor 14% gewijzigd door Valorian op 02-02-2025 22:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:46

Theo

moederbord

Zet die 65K op een deposito spaarrekening en je krijgt er de komende jaren 3% rente over. Na HRA betaal je zo'n 1.0% aan rente over je hypotheek waarmee je dus per jaar 2% over die 65K gratis kunt sparen.
Dus niet nu/snel aflossen maar de lening zo lang mogelijk aanhouden en het zo snel mogelijk in een deposito vastzetten levert je 110 euro per maand aan rente-inkomen op. En dat is na aftrek van de rente die je betaalt.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:12
SillBro schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 22:26:
[...]

Los van dat ECB rentes verder kunnen dalen geldt dit hoogstwaarschijnlijk als Trump doorzet niet voor de kapitaalmarktrente (maandag gaan we het zien, ik denk dat die flink hoger gaat openen). Dan zullen rentes met een looptijd van >10 jaar wel eens snel kunnen stijgen.

Maar goed geen glazen bol. Ik weet niet wat er nu voor spelletjes gespeeld worden daar aan de andere kant van de oceaan.
Jij snapt er inderdaad weinig van. Iedere belegger vlucht in US treasuries bij onrust. Zoals ook nu, dus de rentes zijn logischerwijs gedaald vannacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kC_2c5uaKJ2kflD9f0P61JPOIKQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f8LcTuQbzmLPzgAOWuWmyjZp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Wietsee. op 03-02-2025 06:47 ]

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:14
Wietsee. schreef op maandag 3 februari 2025 @ 06:44:
[...]

Jij snapt er inderdaad weinig van. Iedere belegger vlucht in US treasuries bij onrust. Zoals ook nu, dus de rentes zijn logischerwijs gedaald vannacht.

[Afbeelding]
die gaan vrij vlot weer stijgen met dit bulletbeleid van trump.. om even in de stockterms te blijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:12
boyette schreef op maandag 3 februari 2025 @ 06:46:
[...]

die gaan vrij vlot weer stijgen met dit bulletbeleid van trump.. om even in de stockterms te blijven
Nee hoor, de aandelenbeurs zal dalen.

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Wietsee. schreef op maandag 3 februari 2025 @ 06:48:
[...]

Nee hoor, de aandelenbeurs zal dalen.
die 2 processen kunnen gewoon parallel lopen aan elkaar.. ook dat is wel aannemelijk .. de index dan.. dat bedoel je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
boyette schreef op maandag 3 februari 2025 @ 06:46:
[...]

Wat is een bulletbeleid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
korte termijn hoge winst proberen te behalen maar zeer speculatief voor de lange termijn

tenminste dat bedoel ik daarmee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:41

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Valorian schreef op zondag 2 februari 2025 @ 22:50:

PS: daarvoor heb je overigens wel een eenmalige fee betaald bij afsluiten. Waarvoor je dan naast die lagere rente ook een stukje bescherming krijgt bij bepaalde specifieke financiele probleemsituaties (maar verwacht daar niet teveel van).
NHG is natuurlijk ook helemaal geen verzekering die bedoeld is _voor_ de kredietnemer, maar een zekerheid voor de kredietverstrekker (daarom val je dus in een lagere risicoklasse, omdat het risico voor de kredietverstrekker lager is door een 'garantie' die door het NHG-fonds verstrekt is)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-05 22:27

Jiffy

God, you're ugly!

Valorian schreef op zondag 2 februari 2025 @ 22:50:
@K van k Wat @deejeebv
Nou, dat valt ook wel weer mee. In het verleden (ten tijde van de huizencrisis, begin jaren '10) waren er toch voldoende cliënten bij ons (=notariskantoor) die móesten verkopen, waarbij de restschuld uiteindelijk werd kwijtgescholden. Nee, niet bij allemaal, maar die laatste gevallen waren dan ook aanwijsbaar "eigen schuld". En daar gaan ze bij NHG idd niet in mee.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Jiffy schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:21:
[...]

Nou, dat valt ook wel weer mee. In het verleden (ten tijde van de huizencrisis, begin jaren '10) waren er toch voldoende cliënten bij ons (=notariskantoor) die móesten verkopen, waarbij de restschuld uiteindelijk werd kwijtgescholden. Nee, niet bij allemaal, maar die laatste gevallen waren dan ook aanwijsbaar "eigen schuld". En daar gaan ze bij NHG idd niet in mee.
Ah, misschien formuleerde ik het wat ongelukkig. Het zal in die tijd zeker veel mensen geholpen hebben inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intelcore
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-02 20:33
Ben benieuwd of de rentes op korte terrmijn nog wat dalen.
Ben van plan een deel 1 jaar vast te zetten en een ander deel maar 20 jaar ivm zekerheid. Moet snel beslissen anders had ik liever wat afgewacht om het 20 jarig deel wat later af te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-05 07:52

Wailing_Banshee

You're Next

RM-rf schreef op maandag 3 februari 2025 @ 08:37:
[...]
NHG is natuurlijk ook helemaal geen verzekering die bedoeld is _voor_ de kredietnemer, maar een zekerheid voor de kredietverstrekker (daarom val je dus in een lagere risicoklasse, omdat het risico voor de kredietverstrekker lager is door een 'garantie' die door het NHG-fonds verstrekt is)
Ik meende dat het een verzekering was voor beide partijen... De kredietgever krijgt z'n geld, en de kredietnemer is niet persoonlijk failliet.... (bij gedwongen verkoop, zonder eigen schuld, etc)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Intelcore schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:30:
Ben van plan een deel 1 jaar vast te zetten en een ander deel maar 20 jaar ivm zekerheid. Moet snel beslissen anders had ik liever wat afgewacht om het 20 jarig deel wat later af te sluiten.
Per 5 februari gaan ze weer omlaag bij de ECB:
https://www.ecb.europa.eu...250130~530b29e622.en.html

dus de hypotheekrente zal dat patroon ook gaan volgen over het algemeen in de offertes.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-05 22:27

Jiffy

God, you're ugly!

Wailing_Banshee schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:32:
[...]

Ik meende dat het een verzekering was voor beide partijen... De kredietgever krijgt z'n geld, en de kredietnemer is niet persoonlijk failliet.... (bij gedwongen verkoop, zonder eigen schuld, etc)
Dit omschrijft het behoorlijk goed: de schuldeiser krijgt sowieso z'n geld, dus vandaar minder risico, en als gevolg daarvan dus lagere rente. De Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen neemt de schuld over.

De schuldenaar blijft zonder restschuld achter mits(!) het geen gevalletje "eigen schuld" is. Voormelde Stichting scheldt in voorkomende gevallen de schuld kwijt. Dus, indien je als gevolg van (bijvoorbeeld) een scheiding of baanverlies je huis moeten verkopen, en er zou een restschuld zijn, ben je vervolgens van die restschuld af.

En dat is voor beide partijen gewoon een Goed IetsTM. Prima regeling.

Als je je baan kwijtraakt omdat je, ik noem maar iets, met je vingers in de kas hebt gezet, tja, dán heb je pech. Gemelde Stichting neemt dan weliswaar de schuld over, maar zal die vervolgens wel op jou gaan verhalen. Naar mijn idee volkomen terecht.

[ Voor 11% gewijzigd door Jiffy op 03-02-2025 13:09 ]

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Even in de gaten houden: https://d8086a20-ec18-4b0...kbond.nl/rentewijzigingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerumie
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 03-05 21:45
Deze week gaan wij onze hypotheek vastzetten voor onze eerste koopwoning. Waarde is 450.000 dus precies met NHG. Energielabel A dus mogelijk nog met een rentevoordeel.

We zijn niet echt van het risico's nemen, dus waarschijnlijk willen we de rente vastzetten voor 10 of 20 jaar. Verschil is nu ~3,40% voor 10 jaar en ~3,65% voor 20 jaar.

Overdracht is in April dus zitten wel te denken om een hypotheek af te sluiten waarbij de laagste rente geldt (offerte vs. overdrachtsmoment) in het geval dat de rente nog wat zakt de komende maanden.

Nog andere zaken die jullie zouden aanraden in onze situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jedijkhuis
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:38
jerumie schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:31:
Deze week gaan wij onze hypotheek vastzetten voor onze eerste koopwoning. Waarde is 450.000 dus precies met NHG. Energielabel A dus mogelijk nog met een rentevoordeel.

We zijn niet echt van het risico's nemen, dus waarschijnlijk willen we de rente vastzetten voor 10 of 20 jaar. Verschil is nu ~3,40% voor 10 jaar en ~3,65% voor 20 jaar.

Overdracht is in April dus zitten wel te denken om een hypotheek af te sluiten waarbij de laagste rente geldt (offerte vs. overdrachtsmoment) in het geval dat de rente nog wat zakt de komende maanden.

Denk evt. na over meerdere rentedelen met meerdere looptijden. Je spreid dan eventueel nog meer je risico of voordelen en/of misschien ben je juist flexibeler met aflossen, openbreken bij gedaalde marktrentes, versneld aflossen met stijgende rentes, etc. Ikzelf heb dat advies nooit gehad en was dus met de hele hypotheek aan het wachten op een juiste balans tussen afkoopboete en lage rente (in situatie van dalende rente)

[ Voor 7% gewijzigd door jedijkhuis op 03-02-2025 15:12 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:48
jedijkhuis schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:10:
Denk evt. na over meerdere rentedelen met meerdere looptijden. Je spreid dan eventueel nog meer je risico of voordelen en/of misschien ben je juist flexibeler met aflossen, openbreken bij gedaalde marktrentes, versneld aflossen met stijgende rentes, etc. Ikzelf heb dat advies nooit gehad en was dus met de hele hypotheek aan het wachten op een juiste balans tussen afkoopboete en lage rente (in situatie van dalende rente)
Maar je introduceert wel complexiteit met twee leningdelen bij één aanbieder waar je afhankelijk bent van het aanbod in de toekomst. Sommige aanbieders zijn relatief competetief op korte RVP en andere juist op langere RVP. Tel daarbij de onzekerheid hoe dat zich in de toekomst ontwikkelt. Voor hetzelfde geld kom je uit in een situatie waar één deel nog competetief is en je met het andere wil overstappen naar een andere verstrekker.

Ik ben er persoonlijk geen voorstander van. Ik heb nu twee RVP door een verhuizing; zodra ik de kans heb trek ik dat juist weer gelijk.

[ Voor 15% gewijzigd door assje op 03-02-2025 20:28 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:46

Theo

moederbord

jerumie schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:31:

Het hangt er ook een beetje van af of je van plan bent om extra af te lossen. Wanneer je de hypotheek echt 30 jaar aan wil houden dan zou ik persoonlijk voor die 20 jaar vast gaan. Grote kans dat deze de komende twee maanden nog wel ietsje daalt gezien de ECB de rentes nu weer redelijk omlaag aan het zetten is. Die 3.65 % is na HRA nog maar 2.5%, en dat is al op gelijkwaardig niveau als de inflatie en de spaarrentes.

Ander punt om over na te denken is wat jullie toekomst is. Stel je zet de hypotheek nu voor tien jaar vast. En na die tijd is de hypotheekrente 6.5% dan stijgen je maandlasten met een kleine 250 euro per maand. Zijn jullie van plan een gezin te stichten en daarvoor minder te gaan werken (lees: meer kosten en minder inkomsten) dan kan zo'n hypotheekrenteverhoging een risico zijn op jullie financiële huishouding.
Kan/wil je dat risico niet nemen? Dan zet je de rente vandaag voor 20 jaar vast.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01:14
Theo schreef op maandag 3 februari 2025 @ 19:26:
[...]

Het hangt er ook een beetje van af of je van plan bent om extra af te lossen. Wanneer je de hypotheek echt 30 jaar aan wil houden dan zou ik persoonlijk voor die 20 jaar vast gaan. Grote kans dat deze de komende twee maanden nog wel ietsje daalt gezien de ECB de rentes nu weer redelijk omlaag aan het zetten is. Die 3.65 % is na HRA nog maar 2.5%, en dat is al op gelijkwaardig niveau als de inflatie en de spaarrentes.

Ander punt om over na te denken is wat jullie toekomst is. Stel je zet de hypotheek nu voor tien jaar vast. En na die tijd is de hypotheekrente 6.5% dan stijgen je maandlasten met een kleine 250 euro per maand. Zijn jullie van plan een gezin te stichten en daarvoor minder te gaan werken (lees: meer kosten en minder inkomsten) dan kan zo'n hypotheekrenteverhoging een risico zijn op jullie financiële huishouding.
Kan/wil je dat risico niet nemen? Dan zet je de rente vandaag voor 20 jaar vast.
Voordeel van lang vast zetten van je rente is dat je ook je risico verlaagd dat mocht de rente tegen die tijd torenhoog zijn: 2 scenario's
je zet de rente 1 jaar vast want lekker lage maandlasten (is in de huidige situatie niet helemaal waar, maar dat ter zijde): over 1 jaar is de rente voor 10 jaar vast wellicht gestegen naar 10% (geen idee, maar dat heeft niemand): dat je salaris ook zoveel is gestegen (obv inflatiecorrecties) is niet reeel. Dan kun je er dus gemakkelijk tegenaan lopen dat je de maandlasten niet meer kunt dragen.

Als je de rente nu voor 10 jaar vast zet, heb je 10 jaar de tijd om je salaris te laten groeien (obv van alleen inflatiecorrecties zou dat al 20% moeten zijn) als de rente dan 10% is zou je dat normaal gesproken prima moeten kunnen dragen, immers de boodschappen zijn dan ook al 20% duurder geworden en die zou je ook nog moeten kunnen kopen.

Dat was mijn afweging om 8 jaar geleden voor 20 jaar vast te zetten.
Tot nu toe geen dag spijt van gehad. Maar ja wat de rente in de toekomst doet, het is een beetje mistig in mijn glazen bol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:51
Sammy_tukker schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:21:
[...]

Voordeel van lang vast zetten van je rente is dat je ook je risico verlaagd dat mocht de rente tegen die tijd torenhoog zijn: 2 scenario's
je zet de rente 1 jaar vast want lekker lage maandlasten (is in de huidige situatie niet helemaal waar, maar dat ter zijde): over 1 jaar is de rente voor 10 jaar vast wellicht gestegen naar 10% (geen idee, maar dat heeft niemand): dat je salaris ook zoveel is gestegen (obv inflatiecorrecties) is niet reeel. Dan kun je er dus gemakkelijk tegenaan lopen dat je de maandlasten niet meer kunt dragen.

Als je de rente nu voor 10 jaar vast zet, heb je 10 jaar de tijd om je salaris te laten groeien (obv van alleen inflatiecorrecties zou dat al 20% moeten zijn) als de rente dan 10% is zou je dat normaal gesproken prima moeten kunnen dragen, immers de boodschappen zijn dan ook al 20% duurder geworden en die zou je ook nog moeten kunnen kopen.

Dat was mijn afweging om 8 jaar geleden voor 20 jaar vast te zetten.
De redenering die je de alinea ervoor geeft, is volgens mij juist een argumentatie om de rente 10 jaar vast te zetten. 20 jaar zou dan overdreven lang zijn.

Daarbij kun je als aanvullende redenering nog bedenken dat als de rente flink stijgt, dit vaak samenhangt met een hoge inflatie, waar vaak ook weer een hogere salarisstijging uit voortkomt. Dit is uiteraard niet 1 op 1 direct gekoppeld, maar over de duur van 10 jaar zal dit wel enigszins samenhang hebben. Dus als de rente over 10 jaar relatief hoog is, dan is de kans groot dat ook inflatie en loonstijgingen ook een paar jaar relatief hoog zijn geweest. En je salaris meer dan die 20% gegroeid is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:48
Verschil tussen die 2 (10 of 20 jaar vast) is soms niet zo heel veel. En kan wel veel zekerheid bieden.
Bedenk ook dat je meestal iig 10% boete vrij kan aflossen.

Wij hadden de rente 10,5 jaar gelden, op 20jaar vast laten leggen.Tegen een op dat moment redelijke rente (4.1 nhg). Onder het zelfde idee als @Sammy_tukker . We hadden 66% vast en 33% variabel. Het variabele deel heeft zeker 7jaar onder de vaste rente gestaan. Mocht daar de rente over de 6 procent komen, is dat nog prima te dragen. Wij hebben na 2 jaar altijd ieder jaar afgelost, om de maand lasten te verlagen. De laatste 6 jaar een stuk meer dan verwacht, omdat dat het financieel beter ging. (Ander werk,andere functie)

Een 2,5 jaar geleden ging de variabele rente boven onze rvp , en dat bleef ook dik een jaar zo. Dat was het moment om het resterend bedrag in één keer boete vrij af te lossen. Hiermee hadden we al jarenlang rekening gehouden. En dus een buffer voor opgebouwd op een spaarrekening.

Ondanks dat we de rente voor 20 jaar vast hadden , hebben we nu na 10,5 jaar het huis op 10euro na, vrij.
Dit kost ons de rest van onze rvp, 6cent per maand.

We hebben nog een rvp van 9,5jaar…
Mochten we dan een nieuwe rente voorstel krijgen, dan kijken we dan wel of we hebt helemaal vrij willen hebben, of mee gaan in dat voorstel. Of dat we dan 5 euro betalen, en het huis vrij hebben.

Het gaf ons een vrij gevoel, om het zo te doen. Mischien niet financieel de beste keuze in sommige ogen, maar om je huis vrij te hebben op 47jarige leeftijd, is erg prettig. We hebben ook zelf mindere financiële tijden gekend,toen we beiden 23 waren.. hard geknokt, om daar zelfstandig uit te komen.

Het leuke was ook het hypotheek gesprek.. Bij ons ging dat niet om wat we max konden lenen, maar om wat voor geld bedrag tegen een x bedrag stond per maand. Wij hadden een huur, en daar deden we een verhoging op van 3 jaar 4,5% (jaarlijkse huurverhoging ivm net scheefhuurders) en daar wilden we een hypotheek voor. Zodat we ons eigen leven konden blijven leven. Het inkomen van mijn vrouw, werd dan ook niet meegenomen! Want we wisten uit ervaring dat er zomaar iemand even of langer,kan wegvallen qua inkomsten!

Hier zijn we voor zeker gegaan, met een randje onzekerheid, maar die onzekerheid konden we dan ook met gemak dragen.

[ Voor 29% gewijzigd door PsYgHo op 04-02-2025 13:58 ]

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerumie
Leuke website! Zeker nu alle hypotheekverstrekkers de daling hebben ingezet deze week.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
jerumie schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 14:00:
[...]

Leuke website! Zeker nu alle hypotheekverstrekkers de daling hebben ingezet deze week.
En dit is ook nog wel een leuke link voor als je de voorwaarden van alle hypotheekverstrekkers wil checken: https://voorwaarden.hypotheekbond.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:51
PsYgHo schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:41:
Verschil tussen die 2 (10 of 20 jaar vast) is soms niet zo heel veel. En kan wel veel zekerheid bieden.
Bedenk ook dat je meestal iig 10% boete vrij kan aflossen.

Wij hadden de rente 10,5 jaar gelden, op 20jaar vast laten leggen.Tegen een op dat moment redelijke rente (4.1 nhg).
...
Ondanks dat we de rente voor 20 jaar vast hadden , hebben we nu na 10,5 jaar het huis op 10euro na, vrij.
Dit kost ons de rest van onze rvp, 6cent per maand.
Als het een vooropgesteld plan was om een groot deel van de hypotheek na 10 jaar te hebben afgelost, dan heb je niet zo heel veel aan die extra zekerheid. Dan is het de vraag of je mogelijk voor niets een langere rentevaste periode, met hogere rente, hebt gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsYgHo
Nee, er staat ook “sneller dan verwacht , door dat er financieel meer ruimte was dan verwacht” .
Het idee , of de hoop was dat het misschien in 20 jaar zou kunnen…met een zekerheidsfactor van 60%

In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:31
Vandaag ook de brief ontvangen van Obvion om begin Mei de helft van onze hypotheek te verlengen. We staan nu op 2.80% en het nieuwe tarief is 3.67% (incl 0.15% duurzaamheidskorting) voor 10 jaar. Dus dat is wel flink meer. De tarieven voor verlenging staan nu vast tot we een keuze maken voor de nieuwe looptijd. Weet niet of dat positief is, heb het idee dat de rentes juist zijn gestegen en binnenkort weer dalen. Met Trump weet je het echter nooit.

Het zou nog een optie zijn om even te wachten met verlengen, we hebben nog bijna 3 maanden de tijd. Stel dat de rentes de komende tijd weer dalen kunnen we ook nog oversluiten naar een andere hypotheekverstrekker. Kost je alleen wel een notaris en taxatierapport?

[ Voor 6% gewijzigd door bsmpower op 04-02-2025 20:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:40
bsmpower schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:38:
[...]

Vandaag ook de brief ontvangen van Obvion om begin Mei de helft van onze hypotheek te verlengen. We staan nu op 2.80% en het nieuwe tarief is 3.67% (incl 0.15% duurzaamheidskorting) voor 10 jaar. Dus dat is wel flink meer. De tarieven voor verlenging staan nu vast tot we een keuze maken voor de nieuwe looptijd. Weet niet of dat positief is, heb het idee dat de rentes juist zijn gestegen en binnenkort weer dalen. Met Trump weet je het echter nooit.

Het zou nog een optie zijn om even te wachten met verlengen, we hebben nog bijna 3 maanden de tijd. Stel dat de rentes de komende tijd weer dalen kunnen we ook nog oversluiten naar een andere hypotheekverstrekker. Kost je alleen wel een notaris en taxatierapport?
Dan moet je wel met je hele financiering naar een andere bank, niet alleen het leningdeel waarvan de rentevaste periode nu afloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
wibblemoo schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:42:
[...]

Dan moet je wel met je hele financiering naar een andere bank, niet alleen het leningdeel waarvan de rentevaste periode nu afloopt.
Ow... Dat is dan weer jammer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:08

dbzfan

Nee.

Even voor 1 jaar vastzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:15

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Ik zou eerder zeggen dat Trump een grote variabele is die niet zorgt voor een stabiele lage rente.

Maar ook dat is koffiedikkijken.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
[...]

Zijn de verschillen in de markt dan zo groot dat het loont om over te stappen? Uitgaande van dat je HRA hebt op dit hypotheekdeel zou het dan gaan om netto +/- 0,5% verschil. Over 10 jaar en met een flinke hypotheeksom kan dat nog steeds lonen natuurlijk, maar zou even goed kijken wat realistisch is. Misschien loont het nog om naar je huisbank te gaan, dan krijg je soms nog extra korting. Maar dan is het weer de vraag of die duurzaamheidskorting enzo ook meegaan.

Vastzetten voor 1 jaar kan ook, maar dan gok je op daling de komende 12 maanden. Dat kan, maar vraag je wel af of je als leek die daling echt kan voorspellen. Veel geopolitieke ontwikkelingen zijn waarschijnlijk al verdiscontieerd in de tarieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bsmpower
Valorian schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:30:
[...]

Zijn de verschillen in de markt dan zo groot dat het loont om over te stappen? Uitgaande van dat je HRA hebt op dit hypotheekdeel zou het dan gaan om netto +/- 0,5% verschil. Over 10 jaar en met een flinke hypotheeksom kan dat nog steeds lonen natuurlijk, maar zou even goed kijken wat realistisch is. Misschien loont het nog om naar je huisbank te gaan, dan krijg je soms nog extra korting. Maar dan is het weer de vraag of die duurzaamheidskorting enzo ook meegaan.

Vastzetten voor 1 jaar kan ook, maar dan gok je op daling de komende 12 maanden. Dat kan, maar vraag je wel af of je als leek die daling echt kan voorspellen. Veel geopolitieke ontwikkelingen zijn waarschijnlijk al verdiscontieerd in de tarieven.
Nee denk het niet. Maakte de fout dat ik dacht dat je een hypotheekdeel kon oversluiten. Ons andere deel is een aflossingsvrije hypotheek met 3.1% rente. Dus lijkt me niet verstandig daar aan te gaan zitten nu.

Denk over 2 scenarios na nu:
- 5 jaar vastzetten. Dan loopt het af samen met ons aflossingsvrije deel en zijn we flexibel om alles boetevrij over te sluiten naar een andere bank. Risico dat de rente over 5 jaar hoger staat en de maandlasten ineens ook een stuk hoger (want hele hypotheek). Andersom natuurlijk ook. Wel een scenario met hoger risico.

- 20 jaar vastzetten. Over 5 jaar dan het aflossingsvrije deel verlengen. Dan maakt het iets minder uit wat de rente is. Is het hoger dan is dit slechts voor de helft van de hypotheek. Is ie lager profiteren we er natuurlijk ook minder van. Maar qua maandlasten minder impact. 20 jaar vastzetten is ong 90,- bruto meer maandlasten dan nu, dat hebben we in de 20 jaar vast snel ingehaald met loonstijgingen.

10 jaar kan natuurlijk ook nog, maar zit beetje tussen beide scenarios in qua voordelen en risicos.

[ Voor 7% gewijzigd door bsmpower op 05-02-2025 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
..

[ Voor 99% gewijzigd door bsmpower op 05-02-2025 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
dit heb ik ook gedaan. Dan maar even iets hogere rente en de daling afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsYgHo
Mits die komt….
Leuk stukje in de krant trouwens..
Starters zouden hun rente niet op 10, maar op 20 jaar moeten vast zetten..
(Telegraaf)

[ Voor 78% gewijzigd door PsYgHo op 05-02-2025 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
..

[ Voor 98% gewijzigd door Valorian op 05-02-2025 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Zoals ik al had verwacht zijn de rentes inmiddels alweer gezakt sinds ons voorstel van vorige week. Kan je ook kiezen voor flexibel en na een maand alsnog omzetten naar een vaste periode?

[ Voor 3% gewijzigd door bsmpower op 08-02-2025 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
bsmpower schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 11:07:
Zoals ik al had verwacht zijn de rentes inmiddels alweer gezakt sinds ons voorstel van vorige week. Kan je ook kiezen voor flexibel en na een maand alsnog omzetten naar een vaste periode?
Je kan variabele rente kiezen voor zo lang als je wilt, mits je de (extra) maandlasten kan dragen. De variabele rente is vaak hoger dan vaste rentes.

[ Voor 11% gewijzigd door stin00 op 08-02-2025 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:06
stin00 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 11:22:
[...]

Je kan variabele rente kiezen voor zo lang als je wilt, mits je de (extra) maandlasten kan dragen. De variabele rente is vaak hoger dan vaste rentes.
En er wordt, als je de rente korter dan 10 jaar vastzet gerekend met een rekenrente om te kijken of je de maandlasten kunt opbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
stin00 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 11:22:
[...]

Het zou maar voor 1 maandje zijn om gebruik te kunnen maken van de lagere rentes die er nu zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:39

de Peer

under peer review

bsmpower schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 11:43:
[...]

Het zou maar voor 1 maandje zijn om gebruik te kunnen maken van de lagere rentes die er nu zijn.
Ja maar mogelijk mag je dit dus niet afsluiten ivm de 5 procent toetsrente. Leennormen.

Ik had in het verleden ook al eens variabel willen kieze. Maar ik moest voor 10 jaar kiezen

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerumie
Als je nu een hypotheek afsluit lijkt het me slim om er een bij een aanbieder met dagrente aan te vragen als het renteverschil niet al te groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Het gaat in ons geval om het aflopen van de helft van onze hypotheek (na 10 jaar). Hebben van onze hypotheekverstrekker Obvion een verlengaanbod gekregen. Nadeel (in deze periode) is dat dit aanbod niet meer veranderd, of de rente nu omhoog of omlaag gaat. Moeten voor 1 mei een keuze maken. Denk grote kans dat het omlaag gaat, dus ben aan het kijken wat we nu het beste kunnen doen.

[ Voor 5% gewijzigd door bsmpower op 08-02-2025 17:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
bsmpower schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 17:17:
Het gaat in ons geval om het aflopen van de helft van onze hypotheek (na 10 jaar). Hebben van onze hypotheekverstrekker Obvion een verlengaanbod gekregen. Nadeel (in deze periode) is dat dit aanbod niet meer veranderd, of de rente nu omhoog of omlaag gaat. Moeten voor 1 mei een keuze maken. Denk grote kans dat het omlaag gaat, dus ben aan het kijken wat we nu het beste kunnen doen.
Hou er wel rekening mee dat er soms kosten verbonden zitten aan veranderen van looptijd (dus van variabel naar vast). Denk je dat als het grote kans had heel hard te gaan zakken dat dit niet al verdisconteerd is in de huidige voorstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-04 09:54
bsmpower schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 17:17:
Wij moeten in september verlengen (ook na 10jr). Krijgen dan in juni denk ik het nieuwe aanbod van ING....even afwachten maar.

Hebben een spaarhypotheek, aflossingsvrij (zijn we aan het aflossen wel) en stukje annuitair. Op de spaarhypotheek is een hoge rente prima (we moeten nog zo'n 15jr). Even kijken of we hem 5jr, 10 of 15jr vast gaan zetten. Of variabel (hebben we de eerste 5jr van de hypotheek gehad en heeft toen geen windeieren gelegd :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ik heb een nieuwe woning gekocht en de overdrachtsdatum is pas eind november. Maar ik wil natuurlijk niet te veel 'opslag' betalen om nu al alles rond te kunnen hebben.

We voelen allemaal aan dat de hypotheekrente aan het dalen is en daar wil ik natuurlijk ook van proberen te profiteren. Ik overweeg daarom de volgende strategie, heeft iemand daar nog gedachten bij?

1. In eerste instantie een 9-maanden-offerte opvragen bij bijvoorbeeld Triodos, deze hanteert dagrente. Op deze manier kunnen we, vóór verstrijken ontbindende voorwaarden, alles geregeld hebben.
2. Vervolgens in september (of nog later) kijken of we een aantrekkelijke 3-maanden-offerte kunnen krijgen. Zo ja, de 9 maanden offerte kostenloos annuleren. Tegen die tijd is ons eigen huis verkocht, hebben we salarisverhoging gehad en kunnen we mogelijk een beter aanbod krijgen zonder dagrente-opslag.

Het is wat meer werk, maar volgens mij kan dit behoorlijk lonen en toch de risico's beperken.

En ja dit ga ik met mijn hypotheekadviseur bespreken. Maar ik heb een low-budget (999 euro) adviseur waarbij je geacht wordt zelf in de driver seat plaats te nemen, en dat doe ik ook graag. Heb mijn vorige hypotheek daar ook afgesloten 7 jaar terug en was erg tevreden.

Qua rvp ga ik voor 75% 10 jaar en 25% 20 jaar denk ik, als de opslag voor 20 jaar niet meer dan 0.2% bedraagt.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik kan me voorstellen dat adviseurs er niet happig op zijn. Extra werk en de aanbieder die als "verzekering" wordt gebruikt kan iets gaan vinden van vaker annuleringen. Maar je kan het altijd bespreken en kijken of ze ervoor open staan natuurlijk. Zo niet evt. een andere adviseur zoeken, ook al is die duurder kan het alsnog lonen.

Ik heb het zelf ook overwogen (execution only rechtstreeks bij 2 geldverstrekkers) maar uiteindelijk niet gedaan. Ik moest 12 maanden overbruggen, dat kon toen bij Argenta met 500 eur kosten bij annuleren. Uiteindelijk gewacht tot 3 maanden voor de overdracht en daarna pas aangevraagd bij Lloyds, in de tussentijd de rentes in de gaten gehouden. Maar als je een financieringsvoorbehoud wilt gebruiken kan dat natuurlijk niet, en er zit wat risico aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Erik1 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:44:
Ik kan me voorstellen dat adviseurs er niet happig op zijn. Extra werk en de aanbieder die als "verzekering" wordt gebruikt kan iets gaan vinden van vaker annuleringen.
Ja zou kunnen, ik ben natuurlijk wel bereid daar iets meer voor te betalen. Dat mag ook wel aangezien het basistarief 999 euro is.

Uiteindelijk gaat het wel om belangrijke financiële zaken, zoals de adviseurs zelf ook altijd benadrukken dus ik vind dat mijn belang voorop moet staan. Daar ben je klant voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:41
Zo dan.. de 10 jaar staatsobligaties klappen omhoog en daarmee ook de hypotheekrentes.

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Laatst online: 10:50
Daannn1987 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:02:
Zo dan.. de 10 jaar staatsobligaties klappen omhoog en daarmee ook de hypotheekrentes.
Ja idd. ECB verlaagt de rente waardoor velen denken aan lagere hypotheekrentes. Maar de vooruitzichten die erbij gecommuniceerd werden niet heel positief, icm de aanhoudende inflatie in Nederland. Dus kapitaalmarktrente schiet omhoog dus lagere hypotheekrente zien we voorlopig niet nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:58
Hertog_Martin schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:16:
[...]

Ja idd. ECB verlaagt de rente waardoor velen denken aan lagere hypotheekrentes. Maar de vooruitzichten die erbij gecommuniceerd werden niet heel positief, icm de aanhoudende inflatie in Nederland. Dus kapitaalmarktrente schiet omhoog dus lagere hypotheekrente zien we voorlopig niet nee.
Toch wil ik daar wel een kanttekening bij maken.

De ECB verlaagt de rente. Dus de korte hypotheekrente (lees: 1 jaars hypotheekrente) zal naar verwachting dalen.

De rente op de kapitaalmarkt stijgt, dus de lange termijn hypotheek rente gaat stijgen (lees: 10 jaars hypotheekrente).

Verder ben ik wat voorzichtiger om ontwikkelingen van enkele dagen meteen te projecteren op de lange termijn.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
evleerdam schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:23:
[...]

Toch wil ik daar wel een kanttekening bij maken.

De ECB verlaagt de rente. Dus de korte hypotheekrente (lees: 1 jaars hypotheekrente) zal naar verwachting dalen.

De rente op de kapitaalmarkt stijgt, dus de lange termijn hypotheek rente gaat stijgen (lees: 10 jaars hypotheekrente).

Verder ben ik wat voorzichtiger om ontwikkelingen van enkele dagen meteen te projecteren op de lange termijn.
Het gros van de hypotheekverstrekkers reageren er toch al best op hoor;
https://d8086a20-ec18-4b0...kbond.nl/rentewijzigingen

Wat het op "lange termijn" doet weet je nooit. Maar ik zie behoorlijke verhogingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:30
Daannn1987 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 21:38:
[...]

Het gros van de hypotheekverstrekkers reageren er toch al best op hoor;
https://d8086a20-ec18-4b0...kbond.nl/rentewijzigingen

Wat het op "lange termijn" doet weet je nooit. Maar ik zie behoorlijke verhogingen
Ik heb ook het vermoeden dat de rentes gaan stijgen. Een kennis van mij zocht advies voor bedrijfspand (lang of kort vastzetten - kan het in principe wel hebben, maar is toch zonde als je verkeerd gokt). Moet deze maand een nieuwe keuze maken. Betreft een lening die nog 8 jaar loopt en nu de keuze tussen 1,2,3 en 5 jaar vast. 1,2 en 3 ontlopen elkaar niet zo, 5 was wel even 1000 euro per jaar duurder. Ik zou hem drie adviseren, en zeker niet 1, omdat ik denk dat binnen een jaar de kortetermijnrentes al gaan stijgen. Heeft er iemand anders nog koffiedik kijken advies?

[ Voor 3% gewijzigd door filipy23 op 09-03-2025 19:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
filipy23 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 19:39:
[...]

Ik heb ook het vermoeden dat de rentes gaan stijgen. Een kennis van mij zocht advies voor bedrijfspand (lang of kort vastzetten - kan het in principe wel hebben, maar is toch zonde als je verkeerd gokt). Moet deze maand een nieuwe keuze maken. Betreft een lening die nog 8 jaar loopt en nu de keuze tussen 1,2,3 en 5 jaar vast. 1,2 en 3 ontlopen elkaar niet zo, 5 was wel even 1000 euro per jaar duurder. Ik zou hem drie adviseren, en zeker niet 1, omdat ik denk dat binnen een jaar de kortetermijnrentes al gaan stijgen. Heeft er iemand anders nog koffiedik kijken advies?
The world is on fire... het kan imo echt alle kanten op klappen momenteel (en eigenlijk altijd).
Ik heb een deel (50%) 5 jaar vastgezet en een deel (50%) 10 jaar...

Hoeveel risico wil je nemen en wat is het risico, wat als het naar 10% toe gaag, kan je je hutje dan nog betalen? Dat telt allemaal mee..
Ook weer zo; De hypotheek die je nu betaald is met de huidige inflatiecijfers over 10 jaar een schijntje.

[ Voor 3% gewijzigd door Daannn1987 op 09-03-2025 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FMvdH
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 11:24
dat zijn flinke stijgingen, de rente voor onze hypotheek is daardoor nu hoger dan toen we in 2012 onze hypotheek afsloten.. dat heb ik lang niet gezien. https://d8086a20-ec18-4b0...kbond.nl/rentewijzigingen
(hij staat nog een tijd vast en het is een bankspaarhypotheek)

[ Voor 11% gewijzigd door FMvdH op 10-03-2025 23:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PsYgHo
Zo, weer gelijk als 10,5 jaar geleden…bij onze verstrekker voor 20 jaar vast.
Terugkijkend is er echt wel veel verschuiving geweest in die tijds periode..
Gelukkig hebben wij het huis vrij, nou ja op 10 euro na, met een maandelijkse betaling van 6cent..
Wellicht koop ik het af bij onze nieuwe RVP over 9 jaar.. :+

Pagina: 1 ... 97 98 Laatste

Let op:
Vertel erbij wat je motivatie was, waarom je juist niet voor iets anders hebt gekozen en reageer indien relevant op andere motivaties.