Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Bamiblik
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 04-07 14:14
Wat vinden jullie een gezonde verhouding van je hypotheeklasten vs het netto inkomen? Op diverse websites kwam ik getallen tegen tussen de 30% en 45%, mij was daarin onduidelijk of het alleen de hypotheeklasten betrof of de totale woonlasten.

• Valorian
  • Registratie: januari 2002
  • Nu online
Bamiblik schreef op woensdag 22 april 2020 @ 18:06:
Wat vinden jullie een gezonde verhouding van je hypotheeklasten vs het netto inkomen? Op diverse websites kwam ik getallen tegen tussen de 30% en 45%, mij was daarin onduidelijk of het alleen de hypotheeklasten betrof of de totale woonlasten.
Die lijstjes zie ik ook vaak, soms ook onder de noemer “woonquote”. Maar helaas is daar geen goede definitie van, want zoals je al zegt gaan het alleen om hypotheek of volledig woonlasten. En: gaat het dan alleen om rente of ook om aflossing, wat in feite geen woonlast is maar een spaarpot? Kortom, zelfs als je voor jezelf een percentage uitrekent is het maar lstig die ergens mee te vergelijken...

• Rubbergrover1
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 22:14
t_captain schreef op woensdag 22 april 2020 @ 17:07:
EWF heeft iedereen. Het saldo eigen woning zijn de bijtellingen (EWF) minus de aftrekposten (rente en kosten eigenwoningschuld).

Twee factoren nemen het leeuwendeel voor hun rekening:

* annuitaire inlossing. Daardoor trek je niet meer af over de hele lening maar gemiddeld slechts 60%.
* daling van de rente

aftrekbare rente (60% * hypotheeksom * 1.5%) komt aardig in de buurt van EWF (0.6% * woningwaarde)
Dit zijn zaken die voor de keus die valorian moet maken niet van belang zijn.

1. Het gaat om een aflossingsvrije en een bankspaarhypotheek. Heeft dus weinig te maken met annuïtaire aflossing.

2. Het gaat om de keus tussen in totaal grofweg 630 euro rente (484 + 146,88 ) een 700 euro rente per maand het eigenwoningforfait zal bijna zeker een stuk lager zijn dan 7560 per jaar, zodat over die mogelijke extra 70 euro bij het lang vastzetten volledige (37%) aftrek geldt.

Ik zou in dit geval de rente voor een jaar of 5 of 10 tegen relatief lage rente vastzetten om zo de spaarpot een beetje te laten groeien. Gaat de rente over 5 jaar stijgen (zit er wel in), dan zul je daar voor het banksparen vooral voordeel bij hebben.

• Rubbergrover1
Gezien de hoogte van de veel lagere die Nibud aangehouden maximale hypotheeklasten, zal het hier om de totale lasten gaan. Maar het is dan inderdaad de vraag wat je daar allemaal onder schaart. Zonder goede definitie of toelichting zegt zo'n percentage dus helemaal niets.

Wat hypotheeklasten betreft hangt het ook sterk af van hoeveel je inkomen is. (En of je tweeverdiener bent of alleenverdiener.) Daar zou ik dus geen zinnige algemene richtlijn voor weten.

• Bamiblik
Duidelijk! Laat ik de achterliggende reden dan even schetsen:
Huidige waarde woning +-430k (voorzichtige inschatting)
Hypotheek: 200k

Huis op het oog van 670k (nieuwbouw)
Gezamenlijk Inkomen: >103k (excl bonussen).

Grootste nadeel vind ik dat oplevering 1,5 jaar gaat duren dus dat de huidige woning nog niet te koop gezet kan worden.

• bosaap22
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 21:15

bosaap22

Doing things I'm good at.

Bamiblik schreef op woensdag 22 april 2020 @ 20:47:

Grootste nadeel vind ik dat oplevering 1,5 jaar gaat duren dus dat de huidige woning nog niet te koop gezet kan worden.
Als je die 200k overwaarde in je nieuwe huis stopt komt je volgens mij best aardig tot een goede verhouding.
Maar maak het sommetje ook even met als een van jullie minder gaat werken of ziek wordt of zijn baan verliest. Kun je het dan nog steeds betalen?

• Rubbergrover1
Een groot nadeel bij nieuwbouw is ook dat je er nog niet bent met de von prijs. Er komt vaak nog een hoop kosten bij voor extra opties, aanpassingen aan sanitair, keuken, vloeren en wandbekleding, tuininrichting etc. Ga er maar vanuit dat je zo 7 ton kwijt bent, als het niet meer is. Belangrijke vraag zou voor mij zijn je jullie nu rond komen. Gaat er elke maand een hoop geld naar de spaarrekening of gaat het geld schoon op? Kun je de nieuwe lasten dus eenvoudig betalen of moet je daarvoor flink in de uitgaven snijden?

• Bamiblik
Rubbergrover1 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 04:02:
Een groot nadeel bij nieuwbouw is ook dat je er nog niet bent met de von prijs. Er komt vaak nog een hoop kosten bij voor extra opties, aanpassingen aan sanitair, keuken, vloeren en wandbekleding, tuininrichting etc. Ga er maar vanuit dat je zo 7 ton kwijt bent, als het niet meer is. Belangrijke vraag zou voor mij zijn je jullie nu rond komen. Gaat er elke maand een hoop geld naar de spaarrekening of gaat het geld schoon op? Kun je de nieuwe lasten dus eenvoudig betalen of moet je daarvoor flink in de uitgaven snijden?
Huidige inkomen is gebaseerd op 1 x 100% en 1 x 50% salaris (huidig), we willen niet extra gaan werken om een huis te bekostigen. We sparen nu maandelijks meer dan 1000 euro.

Ik heb ook even kort wat scenerario's/hypotheken op papier gezet en doorgerekend. Bij een hypotheek van 530k, 20 jaar vast tegen 1,66% ga ik €1870,- bruto , €1689 netto betalen.
Vind ik serieus veel geld, daarom twijfel ik er nog een deel aflossingsvrije van te maken, ik weet dat je hier geen HRA op krijgt maar de maandelijkse lasten dalen dan wel een stuk (met 130k aflossingsvrij, 400k annuteiten = €1.585 bruto, €1.406 netto)

Wat is jullie visie hierop? Volgende stap is inderdaad maandelijks staatje met inkomsten en uitgaven opstellen.

• Rubbergrover1
Dat zou ik ook serieus veel geld vinden. Ik weet niet hoeveel je nu aan hypotheek betaalt, maar ik zou mij niet prettig voelen met meer dan 5 keer salaris (en meer dan een half miljoen) aan schuld. Maar als je het kunt lenen van de bank en als je het ook in je uitgavenpatroon kunt en wilt betalen (wat gezien de 1000 sparen per maand wel zou kunnen), en als het echt de woning is waar je lang wilt wonen, dan hoeft dat ook weer geen bezwaar te zijn.

• Tehh
  • Registratie: maart 2013
  • Niet online
Bamiblik schreef op donderdag 23 april 2020 @ 09:11:
[...]

Huidige inkomen is gebaseerd op 1 x 100% en 1 x 50% salaris (huidig), we willen niet extra gaan werken om een huis te bekostigen. We sparen nu maandelijks meer dan 1000 euro.

Ik heb ook even kort wat scenerario's/hypotheken op papier gezet en doorgerekend. Bij een hypotheek van 530k, 20 jaar vast tegen 1,66% ga ik €1870,- bruto , €1689 netto betalen.
Vind ik serieus veel geld, daarom twijfel ik er nog een deel aflossingsvrije van te maken, ik weet dat je hier geen HRA op krijgt maar de maandelijkse lasten dalen dan wel een stuk (met 130k aflossingsvrij, 400k annuteiten = €1.585 bruto, €1.406 netto)

Wat is jullie visie hierop? Volgende stap is inderdaad maandelijks staatje met inkomsten en uitgaven opstellen.
Ik vind het ook serieus veel geld. Vergeet je de EWF niet, die hakt ook nogal in de netto-maandlasten bij zo'n hypotheek (en dus waarschijnlijk een ongeveer even hoge WOZ).
Voordat wij kochten spaarden wij maandelijks meer dan € 1500, we hebben een huis gekocht van (in huidige prijzen) circa 300k. Daardoor kunnen we nog steeds maandelijks meer dan € 1.000 sparen. Nu was het huis wel gedateerd en hebben we meer dan 75k moeten stoppen in de 'renovatie', maar daar hebben we ook ruim 5 jaar over gedaan, en al die tijd is het huis prima bewoonbaar geweest. Ook met een klein kind.
Hypotheek was bij ons gebaseerd op 1 inkomen, de koop deels met spaargeld gefinancierd om dat mogelijk te maken. Als ik nu opnieuw de keuze voor een huis zou moeten maken had ik eerder een kleiner huis dan een groter huis gekocht (maar wel met meer tuin).
M.a.w.; kan je geen kleiner/goedkoper huis kopen? Dat je 530k kán financieren betekend niet dat je dit ook gelijk moet uitgeven aan een huis. Ook zou ik geen rekening houden met HRA. Bij deze lage rentes wordt dat voor een groot deel toch teniet gedaan door de EWF. Mocht je wel 530k willen (of moeten) financieren, waarom dan niet 200k aflossingsvrij? Op het restant kan je dan nog steeds HRA krijgen. De HRA waar je dan nog recht op hebt verreken je met de EWF (0,6% van de WOZ, bij jou dus circa 3k p.j / € 250 p.m.). Bruto maandlast is dan ongeveer gelijk aan netto-maandlast.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 02-07 09:40
Je wil het niet al te hoog hebben. De truc van gezond financieel leven is om je vaste lasten waar mogelijk zo laag mogelijk te houden. Je woning is daarvan een forse component. Je zal zelf moeten bekijken, in relatie tot je andere uitgaven, wat jij prettig vindt.

[Voor 31% gewijzigd door Pannencouque op 26-04-2020 10:16]

• underrated
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 22:15
Kunnen jullie eens meedenken?

Ik heb een hypotheek van (nog) 330k, looptijd tot 1-2-2046 en rentevast tot 1-2-2026. Rente is nu 2,5% en daalt nog een beetje als de schuld-marktwaardeverhouding verbeterd. Door een financiele meevaller kan ik 36.5k aflossen (10% van originele som). Daarmee komt het hypotheekbedrag onder de NHG grens.

Als ik snel reken kost openbreken en oversluiten naar 20 jaar vast met NHG ~2k (bruto) aan premie (0,7% * 293k) en berekenhet.nl geeft aan boeterente ongeveer 6k. De rente gaat dan naar 1,79% (ING).

Totaal te betalen rente over de looptijd daalt van ~91k naar ~75k, (netto 57/ 47) maar daar komt bij de ~8k (netto 5k) aan premie en boeterente. Die ik overigens ook nog uit de meevaller zou kunnen betalen - dat scheelt een beetje VRH.

Al met al: 5k netto betalen voor 10k rentebesparing over 26 jaar en ~300 per maand lagere annuiteit.

Zie ik iets over het hoofd of zien jullie een slimmere manier?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SawaFish
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 15-06 21:53
underrated schreef op zondag 26 april 2020 @ 23:33:
Kunnen jullie eens meedenken?

Ik heb een hypotheek van (nog) 330k, looptijd tot 1-2-2046 en rentevast tot 1-2-2026. Rente is nu 2,5% en daalt nog een beetje als de schuld-marktwaardeverhouding verbeterd. Door een financiele meevaller kan ik 36.5k aflossen (10% van originele som). Daarmee komt het hypotheekbedrag onder de NHG grens.

Als ik snel reken kost openbreken en oversluiten naar 20 jaar vast met NHG ~2k (bruto) aan premie (0,7% * 293k) en berekenhet.nl geeft aan boeterente ongeveer 6k. De rente gaat dan naar 1,79% (ING).

Totaal te betalen rente over de looptijd daalt van ~91k naar ~75k, (netto 57/ 47) maar daar komt bij de ~8k (netto 5k) aan premie en boeterente. Die ik overigens ook nog uit de meevaller zou kunnen betalen - dat scheelt een beetje VRH.

Al met al: 5k netto betalen voor 10k rentebesparing over 26 jaar en ~300 per maand lagere annuiteit.

Zie ik iets over het hoofd of zien jullie een slimmere manier?
Effectief betaal je nu 5k, voor lagere lasten en NHG. Als je die 5K direct extra af lost, scheelt dat 26 jaar rente van 2.5% (aangenomen geen rente veranderingen) wat neer komt op 4501 euro aan rente besparing. Dat is praktisch evenveel als jouw rekensom, maar zonder NHG garanties. Lijkt het mij handiger om NHG te nemen, maar ik heb misschien een bias omdat ik onlangs precies hetzelfde heb gedaan.

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 22:09

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bamiblik schreef op woensdag 22 april 2020 @ 20:47:

Het is zeer persoonlijk. Is die 670k inclusief meerwerk of komt dat er nog bij? (dus VON). Uitgaande van inclusief heb heb je dan een hypotheeklening van zo'n 450k, dat is best krap met je inkomen maar te doen. Eventueel kun je nog een deel aflossingsvrij nemen, dat scheelt enorm in de lasten. En zelfs zonder HRA is het gunstiger dan een goedkopere woning nemen (uitgaande van inflatie gemiddeld 2% per jaar).

Wij hebben ook in een soortgelijke situatie gezeten en op een gegeven moment de woning verkocht en zijn gaan huren. Voor ons was dat prettig omdat we dan precies wisten wat ons budget was voor meerwerk, in deze tijd kan een woning zomaar voor 20-50k meer of minder worden verkocht.
En in ons geval zaten we met een hoge rente op de oude woning, dus was huren uiteindelijk ook financieel interessant.
Maar nogmaals ik vind het zo persoonlijk dat er eigenlijk geen zinnig woord over te zeggen valt...

[Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 27-04-2020 00:48]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bamiblik schreef op donderdag 23 april 2020 @ 09:11:
[...]

Hypotheek van 530k, dus die 670k is de VON prijs? In dat geval is het denk ik te hoog gegrepen, niet doen. Ook geen constructies met aflossingsvrij e.d. heeft dan geen zin, omdat je inkomen te laag is om geld opzij te zetten voor de aflossing. (naast regulier sparen).

Overigens vind ik 100k nog vrij voorzichtig voor meerwerk op een VON prijs van 630k, uitgaande dat een uitbouw al zo'n 20-25k kost, keuken idem, tuin, badkamer, vloer, stucwerk , etc...

Nog los van het grote risico dat je aangaat met je huidige woning, mochten we in een recessie raken en je de woning niet kwijt kunt.

[Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 27-04-2020 00:56]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 21:08
@underrated ING doet ook aan rentemiddelen zonder boeterente. Je kunt ze eens bellen en vragen naar de mogelijkheden zonder advies. Laat even weten?

Lekker!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
underrated schreef op zondag 26 april 2020 @ 23:33:
Voor een lening met NHG geldt een aantal voorwaarden. Als je een woning koopt, kun je een lening met NHG afsluiten als het leningbedrag lager of gelijk is aan de kostengrens. De koopsom of de marktwaarde van de woning mag niet hoger zijn dan de gemiddelde koopsom in Nederland.

Wat is de NHG kostengrens in 2020?
De kostengrens voor NHG is gekoppeld aan de gemiddelde koopsom in Nederland (€ 310.000).
https://www.nhg.nl/Consum...n/Voorwaarden-bij-aankoop

Gezien je een hypotheek hebt van nog 330k neem ik aan dat de marktwaarde van je woning daar nog flink boven zit. Dan kan je geen hypotheek met NHG afsluiten. Ook Eigen Huis benoemd nadrukkelijk dat dit ook voor oversluiten van toepassing is: https://www.eigenhuis.nl/...g/mogelijkheden-met-nhg#/

• underrated
Tsurany schreef op maandag 27 april 2020 @ 01:35:
[...]

Voor een lening met NHG geldt een aantal voorwaarden. Als je een woning koopt, kun je een lening met NHG afsluiten als het leningbedrag lager of gelijk is aan de kostengrens. De koopsom of de marktwaarde van de woning mag niet hoger zijn dan de gemiddelde koopsom in Nederland.

Wat is de NHG kostengrens in 2020?
De kostengrens voor NHG is gekoppeld aan de gemiddelde koopsom in Nederland (€ 310.000).
https://www.nhg.nl/Consum...n/Voorwaarden-bij-aankoop

Gezien je een hypotheek hebt van nog 330k neem ik aan dat de marktwaarde van je woning daar nog flink boven zit. Dan kan je geen hypotheek met NHG afsluiten. Ook Eigen Huis benoemd nadrukkelijk dat dit ook voor oversluiten van toepassing is: https://www.eigenhuis.nl/...g/mogelijkheden-met-nhg#/
Dat is jammer. Woningwaarde is inderdaad hoger, 430. Helaas. Binnenkort ING maar eens bellen.

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
  • Nu online
Off topic en onvriendelijk.

[Voor 108% gewijzigd door Ardana op 28-04-2020 07:37]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Tsurany schreef op maandag 27 april 2020 @ 01:35:
[...]

Kleine aanvulling:
Er geldt wel een uitzondering: als je NHG al had op je oude hypotheek en bij oversluiten blijft het hypotheekbedrag (niet de marktwaarde) onder de huidige NHG grens, kan je wel NHG meenemen naar je nieuwe hypotheek. Je hoeft dan zelfs alleen NHG premie te betalen over eventuele uitbreidingen.

Maar gezien de bedragen van @underrated zal hij nu geen NHG hebben lijkt me en speelt dit dus niet. Maar wel misschien voor andere meelezende potentiële oversluiters.

Ik ben zelf nu over aan het sluiten met behoud van NHG met een getaxeerde waarde van >400k. Dan kan wel omdat ik dus al NHG had.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Napsju
maartend schreef op maandag 27 april 2020 @ 19:41:
Jee. Zit ik dan met mijn hypotheekje van 130 euro, bijna afbetaald.
Is wel voor teruggave belasting
Hoe dan? Wat krijg je dan terug? HRA over 130 euro zal nihil zijn.

Lekker!

• boyette
  • Laatst online: 04:26
Wuursj schreef op maandag 27 april 2020 @ 21:21:
[...]

Kleine aanvulling:
Er geldt wel een uitzondering: als je NHG al had op je oude hypotheek en bij oversluiten blijft het hypotheekbedrag (niet de marktwaarde) onder de huidige NHG grens, kan je wel NHG meenemen naar je nieuwe hypotheek. Je hoeft dan zelfs alleen NHG premie te betalen over eventuele uitbreidingen.

Maar gezien de bedragen van @underrated zal hij nu geen NHG hebben lijkt me en speelt dit dus niet. Maar wel misschien voor andere meelezende potentiële oversluiters.

Ik ben zelf nu over aan het sluiten met behoud van NHG met een getaxeerde waarde van >400k. Dan kan wel omdat ik dus al NHG had.
je doelt op de 1 euro regeling?

• .oisyn
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 21:35

.oisyn

Moderator Devschuur® / Cryptocurrencies

Demotivational Speaker

Rubbergrover1 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 04:02:
Een groot nadeel bij nieuwbouw is ook dat je er nog niet bent met de von prijs. Er komt vaak nog een hoop kosten bij voor extra opties, aanpassingen aan sanitair, keuken, vloeren en wandbekleding, tuininrichting etc. Ga er maar vanuit dat je zo 7 ton kwijt bent, als het niet meer is.
Veel meer. Al is het natuurlijk ook net maar hoe gek je het maken wil. Wij hebben onlangs een nieuwbouwhuis gekocht voor 649k vrij op naam. We hebben daarnaast nog 120k begroot voor alles wat er bij komt kijken. Alleen alle bouwopties en elektra kosten al 60k extra, en dan moet je nog badkamer, keuken, vloeren, tuin, etc.

En daarnáást zit je nog met bouwrenteverlies. Je gaat al betalen voor je nieuwe hypotheek vanaf de start van de bouw. In het begin is het nog niet volledig, naarmate je meer bouwtermijnen hebt betaald is de rente hoger, maar de eerste betaling is de grond en dat is al goed voor min of meer de helft van de vraagprijs, en dan zit er nog geen paal in de grond. Wij hebben daar een extra lening van 30k voor afgesloten. De rente hiervoor is niet aftrekbaar.

Al met al wordt de totale hypotheek 800k, terwijl de vraagprijs dus maar 649k was.

(Huidige huis is getaxeerd op 625k, we hebben 300k hypotheek en nog 50k opgebouwd in een spaardeel, dus als het even meezit kunnen we al meteen meer dan 375k aflossen als dit huis verkocht is)

Call me cocky, but if there's an alien out there I can't kill I haven't met him and killed him yet. But I can't go in alone. That's why I'm ordering every available ship to report for duty. Anyone else should secure a weapon and fire wildly into the air.

• alaintje
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 22:11
Napsju schreef op maandag 27 april 2020 @ 01:06:
@underrated ING doet ook aan rentemiddelen zonder boeterente. Je kunt ze eens bellen en vragen naar de mogelijkheden zonder advies. Laat even weten?
Boetevrij geloof ik wel.
Maar het middelen kost 400 nog wat euro's.

Dat is als ik het goed begrijp?
Ik heb zelf een hypotheek afgesloten op december 2019 bij ING, een bedrijfspand met bovenwoning (mocht dit nog een speciaal iets zijn, volgens de ING wel).

In februari 2020 wou ik deze verhogen.
"Dat wordt zo volgens de berekening ~17K voor een bouwdepot"
Even verder bellen. Uw taxatierapport is niet meer geldig dus er dient een nieuw gemaakt te worden. Of mijn WOZ moet hoger komen te liggen (maar dat had weer een nadeel, welke ik even vergeten ben).
Ook is uw renteperiode minder dan 10 jaar dus gebruiken wij de toetsrente van 5%, of u moet uw rente gaan bemiddelen.
Maar let op een langere renteperiode dan 10 jaar levert een lagere maximale hypotheek op...
Daarnaast mag u uw hypotheek niet meer aanvullen tot 100% van uw max (iets met beschermen van precies mijn situatie, na 1-2 maanden meer lenen).
Dus even nieuwe renteperiode afsluiten á 4XX €.
Dan de bank nog even 900€ advies en afhandelingskosten.

Nou toen werd het plaatje dus ~1700 euro voor een 10-12K bij te lenen.
Vond ik niet meer zo'n rooskleurig plaatje.
Ok van die 1700 is weer een deel af te trekken maar dat is dan pas 2021.

Even een beetje frustratie kwijt zo :+

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Napsju
alaintje schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 01:40:
Boetevrij geloof ik wel.
Maar het middelen kost 400 nog wat euro's.
€225.

Lekker!

• Rubbergrover1
.oisyn schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 00:51:
[...]

Veel meer. Al is het natuurlijk ook net maar hoe gek je het maken wil. Wij hebben onlangs een nieuwbouwhuis gekocht voor 649k vrij op naam. We hebben daarnaast nog 120k begroot voor alles wat er bij komt kijken. Alleen alle bouwopties en elektra kosten al 60k extra, en dan moet je nog badkamer, keuken, vloeren, tuin, etc.

En daarnáást zit je nog met bouwrenteverlies. Je gaat al betalen voor je nieuwe hypotheek vanaf de start van de bouw. In het begin is het nog niet volledig, naarmate je meer bouwtermijnen hebt betaald is de rente hoger, maar de eerste betaling is de grond en dat is al goed voor min of meer de helft van de vraagprijs, en dan zit er nog geen paal in de grond. Wij hebben daar een extra lening van 30k voor afgesloten. De rente hiervoor is niet aftrekbaar.

Al met al wordt de totale hypotheek 800k, terwijl de vraagprijs dus maar 649k was.

(Huidige huis is getaxeerd op 625k, we hebben 300k hypotheek en nog 50k opgebouwd in een spaardeel, dus als het even meezit kunnen we al meteen meer dan 375k aflossen als dit huis verkocht is)
Hangt natuurlijk ook af van de afwerkstaat van de woning en je eigen wensen. Lang niet iedereen zal 60k in meerwerk stoppen (waarbij ik overigens uit ging dat het meerwerk al in de genoemde von prijs zat meegerekend) en soms zitten badkamer en keuken er ook al bij. Vandaar dat ik ook aangaf dat je zo 7 ton kwijt bent als het niet meer is.

Waarom heb je trouwens 30k voor de rente tijdens de bouw? Dat lijkt mij erg overdreven. Dan moet de bouw wel erg lang duren.

[Voor 3% gewijzigd door Rubbergrover1 op 28-04-2020 06:38]

• Wuursj
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

boyette schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 00:08:
[...]

je doelt op de 1 euro regeling?
Ik weet niet wat je daar mee bedoelt, ik heb het hier over.
bron

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• helloitsme
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 21:44
[...]

649 x 1,5% rente x 12 maanden = 10k (in de praktijk zal het nog lager zijn aangezien je de bouwtermijnen in delen betaald). Hoe kom je aan 30k?
En als het bouwdepot onderdeel is van de hypotheek dan is de rente toch gewoon aftrekbaar? Waarom een extra lening om je bouwrente te betalen? Edit: omdat je tijdelijk een dubbele hypotheek hebt?

• Valorian
  • Nu online
Napsju schreef op maandag 27 april 2020 @ 01:06:
Hmm.. correct me if wrong, maar "rentemiddelen zonder boeterente" klinkt mij een beetje gek in de oren. Er zijn toch meestal twee opties?
- Boetebedrag betalen (misgelopen rente-inkomsten van de jaren die normaal nog vast stonden tegen hogere rente)
- Rente middelen (dan wordt de boete als het ware verrekent in de nieuwe rente en betaal je dus iets hogere rente dan wanneer je in een keer die boete betaalt).

Of heb ik het dan verkeerd?

PS: Ik heb de term "boete" die banken hanteren altijd een merkwaardige term gevonden. Het lijkt net alsof je nog een extra heffing moet betalen wegen openbreken, maar je betaalt in praktijk alleen wat je anders ook zou betalen maar dan op een andere manier... 8)7

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rubbergrover1
offtopic:
Banken hebben het ook niet over simpel een boete. Ze hebben het over boeterente. Omdat het strikt genomen geen betaalde rente is, maar alleen de contante waarde van de misgelopen toekomstige rentebetalingen. Het gaat om een betaling die het gevolg is van jouw keus om je niet aan de overeenkomst te houden, dus dat hiervoor de term 'boete' wordt toegevoegd vind ik niet heel vreemd.

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

helloitsme schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 08:05:
[...]

649 x 1,5% rente x 12 maanden = 10k (in de praktijk zal het nog lager zijn aangezien je de bouwtermijnen in delen betaald). Hoe kom je aan 30k?
Fair, die 30k is ruim, maar zoals ik al zei is het dus 120k meer, dus 770k, en dat over anderhalf jaar tijd, tegen 1,8% (onze rente) zit je al boven de 20k.

Call me cocky, but if there's an alien out there I can't kill I haven't met him and killed him yet. But I can't go in alone. That's why I'm ordering every available ship to report for duty. Anyone else should secure a weapon and fire wildly into the air.

• Rubbergrover1
Gelukkig hoef je niet meteen bij aanvang de volle VON-prijs te betalen. Wel al een groot deel, omdat je zo;n duur kavel moet afrekenen, maar een groot deel is ook pas bij opelvering. Ik denk dat je met zo'n 15k al behoorlijk in de richting zit, al is het natuurlijk altijd goed om met meer rekening te houden.

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
  • Nu online
Napsju schreef op maandag 27 april 2020 @ 23:31:
[...]

Hoe dan? Wat krijg je dan terug? HRA over 130 euro zal nihil zijn.
Is ook bijna niks. En lang gelden een huis gekocht in de polders in een gebied wara je voor een klein huis in de randstad zo onegveer een beorderij kon kopen. Ds daar heb ik al lang plezier van.

Oh, en ik zie net dat mijn originele bericht gelocked is wegens onvroendelijkheid. Dat was zeker niet zo bedoeld, maar gewoon pure verwondering.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dlmh
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 21:47

dlmh

Lo-Fi

Vorige week de hypotheek afgerond voor onze nieuwe woning. De bestaande bankspaarhypotheek wordt omgezet in een aflossingsvrije hypotheek en het saldo van de bankspaarrekening wordt gebruikt om de annuïtaire hypotheek te verlagen. Zodoende is de nieuwe hypotheek ongeveer 50% aflossingsvrij en 50% annuïtair bij een marktwaarde iets boven de 65%.

We hebben het geluk gehad dat we op de laatste dag voor de renteverhogingen de offerte aanvraag bij A.S.R. hebben gedaan waardoor we nog konden profiteren van de allerlaagste rentestand (niet-NHG).

Aflossingsvrij (20 jaar): 1,77%
Annuitair (20 jaar): 1,62%

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

• boyette
Wuursj schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 07:40:
[...]

Ik weet niet wat je daar mee bedoelt, ik heb het hier over.
bron
NHG biedt die mogelijkheid al sinds mensenheugenis aan
de zogenoemde 1 euro regeling.

Alleen het probleem is dat de banken hier niet aan mee werken en gewoon de volledige 1% weer rekenen.

Welke bank was dat als ik vragen mag die daar wel aan mee hebben gewerkt?

Ik heb een jaar geleden hier naar gekeken en er was geen 1 bank die daar aan mee werkte

• Wuursj
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

boyette schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 15:45:
[...]
NHG biedt die mogelijkheid al sinds mensenheugenis aan
de zogenoemde 1 euro regeling.

Alleen het probleem is dat de banken hier niet aan mee werken en gewoon de volledige 1% weer rekenen.

Welke bank was dat als ik vragen mag die daar wel aan mee hebben gewerkt?

Ik heb een jaar geleden hier naar gekeken en er was geen 1 bank die daar aan mee werkte
In dat jaar (eigenlijk laatste 5 maanden) is er wel wat veranderd:

bron

Nog eens proberen?

• boyette
Wuursj schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 15:52:
[...]

In dat jaar (eigenlijk laatste 5 maanden) is er wel wat veranderd:
[Afbeelding]
bron

Nog eens proberen?
ah er zijn nu inderdaad afspraken over gemaakt blijkt.
de regeling bestond al altijd bij NHG
alleen de banken waren daar niet aan gebonden en je betaalde dan de provisie inderdaad een tweede keer.

1 van de redenen dat ik niet weg "kon" bij mijn huidige bank zonder de NHG provisie van duizenden euros nogmaals te betalen.. wat absurd was

• FunkyTrip
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 22:01

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Nou, ik heb een offerte geakkordeerd die bij MUNT aangevraagd zal worden.

10 jaar vast tegen 1,35%. Mijn huis kostte 340k, waarvan ik een deel zelf financieer en nog een deel aflossingsvrij/annuitair: 175k aflossingsvrij, 84k annuitair.

Maandlasten de eerste <veel> jaar: 250 euries :D
Dat is ongeveer 1/3e van wat ik nu betaal voor een huis wat ruim een ton minder waard is. Gek eigenlijk als je er over nadenkt.

[Voor 5% gewijzigd door FunkyTrip op 29-04-2020 20:33]

Dit dus.

• kpg
  • Registratie: juni 2015
  • Niet online
FunkyTrip schreef op woensdag 29 april 2020 @ 20:33:

10 jaar vast tegen 1,35%. Mijn huis kostte 340k, waarvan ik een deel zelf financieer en nog een deel aflossingsvrij/annuitair: 175k aflossingsvrij, 84k annuitair.

Dat is ongeveer 1/3e van wat ik nu betaal voor een huis wat ruim een ton minder waard is. Gek eigenlijk als je er over nadenkt.
Maandlasten maand 1-359: €250
Maandlasten maand 360: €175.250
:P

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Nu online
kpg schreef op woensdag 29 april 2020 @ 20:45:
[...]

Maandlasten maand 1-359: €250
Maandlasten maand 360: €175.250
:P
Oftewel 486 euro gemiddeld per maand opzij zetten *O*

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

President schreef op woensdag 29 april 2020 @ 20:50:
[...]

Oftewel 486 euro gemiddeld per maand opzij zetten *O*
Sowieso al direct bijna een ton opbrengst huidige huis er in en inderdaad elk jaar een paar duizend euro aflossen. (maar huidige maandlasten is nu al groter verschil dan die 486E) ;)

[Voor 10% gewijzigd door FunkyTrip op 29-04-2020 20:53]

Dit dus.

• fsfikke
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

FunkyTrip schreef op woensdag 29 april 2020 @ 20:33:

Reken je jezelf niet een beetje rijk met dat aflossingsvrije deel?

Nu betaal je over 30 jaar (aangenomen die 1.35% blijft zo laag) € 70,875.00 aan rente aan de bank om die € 175k te lenen. Als je dat deel annuitair af zou lossen (bruto € 591.44 extra/maand) zou je de bank maar € 37,920.10 betalen waarvan je nog hypotheekrenteaftrek krijgt.

Ik zou het wel weten :p Maar veel mensen interesseert alleen het maandbedrag ipv de TCO.

[Voor 5% gewijzigd door fsfikke op 29-04-2020 20:56]

DUT Racing

• Barrycade
  • Registratie: november 2003

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

@FunkyTrip wat was je overweging om maar een relatief klein deel af te gaan lossen en het grootste deel aflossingsvrij te laten?

Was het puur om de komende 10 jaar de kosten laag te houden of heb je een andere reden?

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Ik wilde het zelf gewoon een beetje in de hand houden. Ik ga zo snel mogelijk dat aflossingsvrije deel aflossen door elk jaar een bedrag over te maken. Die 175k wordt al vrijwel direct eind dit jaar nog teruggebracht naar 100k en misschien zelfs lager bij extra opbrengst verkoop. En komende jaren gewoon goed aflossen.
(de hypotheekverstrekker staat boetevrij ongelimiteerd aflossen toe)

[Voor 9% gewijzigd door FunkyTrip op 29-04-2020 21:54]

Dit dus.

• Bamiblik
[...]

Klopt, daar houden we rekening mee. We hebben nu de inkomsten en uitgaven op een rij gezet, dit komt er als volgt uit:

Inkomsten netto per maand: €5.851,- (incl. vakantiegeld, kinderbijslag en overige toeslagen)
Gebaseerd op 1x100% en 1x50% werkttijd (dit gaan we ook zo houden)

Uitgaven:
Hypotheek: €1.611*
Overige uitgaven: €2.501 (rekening houdende met de verhoogde OZB, vakanties, kleding, energie etc.)
TOTALE UITGAVEN: €4.112,-

Over per maand: €1.739,-

Lijkt mij voldoende maandelijkse buffer, maar wellicht mis ik wat?

*Hypotheek is gebaseerd op 400k annuitair en 150k aflossingsvrij (20 jaar vast, 1,66%).

Financiëring nieuw huis
VON Prijs: 670k
Meerwerk vanuit bouw: 30k
Inrichting: 65k
TOTAAL TE INVESTEREN: 765k

Overwaarde woning: 200k (ligt nu op 250k, dus voorzichtig ingeschat)
Spaargeld: 20k
Hypotheek 545k

Any thoughts?

• HereIsTom
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 22:08
FunkyTrip schreef op woensdag 29 april 2020 @ 21:46:
Ik wilde het zelf gewoon een beetje in de hand houden. Ik ga zo snel mogelijk dat aflossingsvrije deel aflossen door elk jaar een bedrag over te maken. Die 175k wordt al vrijwel direct eind dit jaar nog teruggebracht naar 100k en misschien zelfs lager bij extra opbrengst verkoop. En komende jaren gewoon goed aflossen.
(de hypotheekverstrekker staat boetevrij ongelimiteerd aflossen toe)
Maar waarom aflossingsvrij dan? Dan kun je toch net zo goed annuitair nemen, dan ben je uiteindelijk goedkoper uit.
Bij Florius mag je altijd onbeperkt aflossen.

[Voor 3% gewijzigd door HereIsTom op 30-04-2020 23:20]

 iPad Pro 12.9 | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bamiblik schreef op donderdag 30 april 2020 @ 22:21:
[...]

Klopt, daar houden we rekening mee. We hebben nu de inkomsten en uitgaven op een rij gezet, dit komt er als volgt uit:

Inkomsten netto per maand: €5.851,- (incl. vakantiegeld, kinderbijslag en overige toeslagen)
Gebaseerd op 1x100% en 1x50% werkttijd (dit gaan we ook zo houden)

Uitgaven:
Hypotheek: €1.611*
Overige uitgaven: €2.501 (rekening houdende met de verhoogde OZB, vakanties, kleding, energie etc.)
TOTALE UITGAVEN: €4.112,-

Over per maand: €1.739,-

Lijkt mij voldoende maandelijkse buffer, maar wellicht mis ik wat?

*Hypotheek is gebaseerd op 400k annuitair en 150k aflossingsvrij (20 jaar vast, 1,66%).

Financiëring nieuw huis
VON Prijs: 670k
Meerwerk vanuit bouw: 30k
Inrichting: 65k
TOTAAL TE INVESTEREN: 765k

Overwaarde woning: 200k (ligt nu op 250k, dus voorzichtig ingeschat)
Spaargeld: 20k
Hypotheek 545k

Any thoughts?
95k is best krap denk ik, ligt ook natuurlijk aan de grootte van de woning. Wij zaten op 115k boven de VON prijs (waarbij de tuin door een kennis is gedaan dus alleen materiaal).

Verder vind ik de hypotheek lasten erg hoog, maar dat moet je zelf inschatten wat je ervoor over hebt.

[Voor 68% gewijzigd door Sport_Life op 01-05-2020 00:28]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• boyette
HereIsTom schreef op donderdag 30 april 2020 @ 23:18:
[...]

Maar waarom aflossingsvrij dan? Dan kun je toch net zo goed annuitair nemen, dan ben je uiteindelijk goedkoper uit.
ik dacht dat lineair dan het goedkoopste was ?

tenminste ik wilde ook zoiets vandaar ben ik naar lineair gegaan

[Voor 9% gewijzigd door boyette op 01-05-2020 00:23]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

fsfikke schreef op woensdag 29 april 2020 @ 20:54:
[...]

Reken je jezelf niet een beetje rijk met dat aflossingsvrije deel?

Nu betaal je over 30 jaar (aangenomen die 1.35% blijft zo laag) € 70,875.00 aan rente aan de bank om die € 175k te lenen. Als je dat deel annuitair af zou lossen (bruto € 591.44 extra/maand) zou je de bank maar € 37,920.10 betalen waarvan je nog hypotheekrenteaftrek krijgt.

Ik zou het wel weten :p Maar veel mensen interesseert alleen het maandbedrag ipv de TCO.
Dat ligt er natuurlijk maar net aan wat je met het spaargeld doet ;). Als je het een beetje handig zou beleggen en je haalt met pech :P een gemiddeld rendement van 2,7% dan heb je weer 40k over ;).
Realistischer is een gemiddeld rendement van ca 5% per jaar, dan heb je alweer 80k over.
Ik durf best een zeer klein risico te nemen op weinig of slecht rendement bij een zeer grote kans op 40-80k :).

[Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 01-05-2020 10:45]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

Sport_Life schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 00:20:
[...]

Volgens mij haal je wat dingen door elkaar.
Nou nee, ik drukte me vooral verkeerd uit met "bouwrenteverlies" (dus geen bouwrente), wat eigenlijk "renteverlies tijdens de bouw" heet. Mea culpa :)

Je sluit een hypotheek af, en het geld voor het huis staat vervolgens in een bouwdepot, waar je rente over krijgt, typisch gelijk aan de rente van je hypotheek. Naarmate er meer betaald wordt uit dat bouwdepot, krijg je minder rente dan je moet betalen. Dat is dus de renteverlies. Natuurlijk is deze rente aftrekbaar.

ECHTER, omdat men dan nog gewoon in hun huidige woning woont en dus zit met dubbele woonlasten, sluit je een lening af om je hypotheekrente van te betalen. Hoewel die rente zelf wel aftrekbaar is, is de rente die je moet betalen over de lening die je gebruikt om de rente mee te betalen *niet* aftrekbaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• chielsen
  • Laatst online: 03-07 20:53
We hebben bij nn 20 jaar voor 2,75% voor ons nieuwbouw huis afgesloten. Vorige jaar met rente middelen naar 2,64% met voordeel is dat ons risico opslag van 0 nu naar 0,25% is. We kunnen dus weer dalen 👌

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Faddermakker
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 10:32
[...]

Absolute vrijheid wat je wanneer doet. Althans dat zou bij mij de reden zijn.

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rubbergrover1
Faddermakker schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 08:41:
[...]

Absolute vrijheid wat je wanneer doet. Althans dat zou bij mij de reden zijn.
Dat was vooral vroeger een goede reden. Maar bij nieuwe hypotheken heeft die vrijheid vaak een behoorlijke prijs vanwege de niet-aftrekbaarheid van de rente. Als je de financiële mogelijkheden hebt om zonder al te veel moeite als basis annuitair af te lossen, dan is het bij nieuwe hypotheken vaak een veel voordeliger optie om daarvoor te kiezen. Extra aflossen kun je immers altijd wel.

[Voor 4% gewijzigd door Rubbergrover1 op 01-05-2020 08:54]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Piitaa
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 23-06 10:24
boyette schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 00:22:
[...]

De enige hypotheekvormen waarmee hypotheekrenteaftrek tegenwoordig mogelijk is op een nieuwe hypotheek, zijn annuïtair en lineair. Dat is dus sowieso goedkoper dan aflossingsvrij, want daarvan betaal je de rente 100% zelf.

Lineair is dan inderdaad weer goedkoper dan annuïtair, qua totale rentekosten over de looptijd gezien.
Qua netto maandlasten zit annuïtair aan het begin lager, omdat je dan vooral rente betaalt en dus meer hypotheekrenteaftrek hebt. (Later in de looptijd is dat juist omgekeerd.)

Wij hebben zelf voor annuïtair gekozen, 20 jaar rentevast. De lagere netto maandlasten aan het begin zijn prettig, en geven ook wat flexibiliteit om extra af te lossen wanneer het budget dat toe laat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

[...]

Ja, inmiddels heb ik het idee dat aflossingsvrij niet echt nodig was behalve nog dat extra lage kosten.
Maar inderdaad, vrijheid.

Bovendien ga ik er vanuit dat ik rap het aflossingsvrije deel heb afgelost. Of op zijn minst heb teruggebracht tot 50k binnen nu en 2 jaar.

Dit dus.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 04-07 21:34

Milmoor

Footsteps and pictures.

Rubbergrover1 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 08:53:
[...]

Dat was vooral vroeger een goede reden. Maar bij nieuwe hypotheken heeft die vrijheid vaak een behoorlijke prijs vanwege de niet-aftrekbaarheid van de rente. Als je de financiële mogelijkheden hebt om zonder al te veel moeite als basis annuitair af te lossen, dan is het bij nieuwe hypotheken vaak een veel voordeliger optie om daarvoor te kiezen. Extra aflossen kun je immers altijd wel.
Met de huidige lage rente tikt de aftrek niet echt meer door. Geld is geld, maar het zijn niet meer de bedragen waar je vroeger mee kon rekenen. Ik zou het zelf niet erg vinden om zodra ik rond de 50% afgelost zit over te stappen op niet verplicht aflossen, en dan maar geen HRA meer.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Milmoor schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 10:29:
[...]

Met de huidige lage rente tikt de aftrek niet echt meer door. Geld is geld, maar het zijn niet meer de bedragen waar je vroeger mee kon rekenen. Ik zou het zelf niet erg vinden om zodra ik rond de 50% afgelost zit over te stappen op niet verplicht aflossen, en dan maar geen HRA meer.
Persoonlijk vind ik dat men inderdaad te veel vast houdt aan de HRA. Met de steeds hoger wordende WOZ waarde blijft er steeds minder van over.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 21:53
Sport_Life schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 10:47:
[...]
Persoonlijk vind ik dat men inderdaad te veel vast houdt aan de HRA. Met de steeds hoger wordende WOZ waarde blijft er steeds minder van over.
Niet echt mee eens. Huizen worden duurder en de prijs gaat toch naar wat mensen ervoor kunnen betalen. De rente kan dan wel laag zijn, in combinatie met de huizenprijs is de netto betaling voor de meeste mensen nog steeds op hetzelfde zo niet hoger niveau. De HRA is dan dus nog steeds een substantiele teruggave.
Daarnaast gaat het om een huis dus een langetermijn investering. Laat je daar een hoge schuld op staan doordat je niet aflost, loop je in de toekomst een groot risico op het moment dat de rente gaat stijgen.

En niet te vergeten dat als je verwacht veel af te kunnen lossen dat ook met annuiteit of lineair prima kan, mits je de goede hypotheekverstrekker kiest. Uiteindelijk betaal je met aflossingsvrij zo goed als altijd over de gehele looptijd genomen meer. En als je verwacht veel af te kunnen lossen, kunnen de extra maandelijkse kosten voor aflossing het probleem niet zijn.
Sport_Life schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 00:31:
[...]

Dat ligt er natuurlijk maar net aan wat je met het spaargeld doet ;). Als je het een beetje handig zou beleggen en je haalt met pech :P een gemiddeld rendement van 2,7% dan heb je weer 40k over ;).
Realistischer is een gemiddeld rendement van ca 5% per jaar, dan heb je alweer 80k over.
Ik durf best een zeer klein risico te nemen op weinig of slecht rendement bij een zeer grote kans op 40-80k :).
Bedenk wel dat dit alleen een klein risico is als je niet in de problemen komt als er toch een keer een negatief rendement uit komt. En op het moment dat je hypotheekrente afloopt en de rente een stuk hoger zou zijn geworden gaan je maandlasten b.v. ook hard omhoog en moet je dat ook op kunnen brengen. Leuk dus als je genoeg geld hebt, maar als je het geld echt voor je hypotheek nodig hebt is het risico niet zo klein als je hier aangeeft.

[Voor 29% gewijzigd door redwing op 01-05-2020 11:16]

[removed]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

redwing schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 11:10:
[...]

Niet echt mee eens. Huizen worden duurder en de prijs gaat toch naar wat mensen ervoor kunnen betalen. De rente kan dan wel laag zijn, in combinatie met de huizenprijs is de netto betaling voor de meeste mensen nog steeds op hetzelfde zo niet hoger niveau. De HRA is dan dus nog steeds een substantiele teruggave.
Daarnaast gaat het om een huis dus een langetermijn investering. Laat je daar een hoge schuld op staan doordat je niet aflost, loop je in de toekomst een groot risico op het moment dat de rente gaat stijgen.

En niet te vergeten dat als je verwacht veel af te kunnen lossen dat ook met annuiteit of lineair prima kan, mits je de goede hypotheekverstrekker kiest. Uiteindelijk betaal je met aflossingsvrij zo goed als altijd over de gehele looptijd genomen meer. En als je verwacht veel af te kunnen lossen, kunnen de extra maandelijkse kosten voor aflossing het probleem niet zijn.

[...]

Bedenk wel dat dit alleen een klein risico is als je niet in de problemen komt als er toch een keer een negatief rendement uit komt. En op het moment dat je hypotheekrente afloopt en de rente een stuk hoger zou zijn geworden gaan je maandlasten b.v. ook hard omhoog en moet je dat ook op kunnen brengen. Leuk dus als je genoeg geld hebt, maar als je het geld echt voor je hypotheek nodig hebt is het risico niet zo klein als je hier aangeeft.
Ik denk dat het allemaal van de situatie afhangt. Wij hebben veel overwaarde (ca 50% van de woningwaarde), dus als we blijven aflossen en de woningprijs blijft stijgen houden we geen HRA meer over ivm eigenwoningforfait.

Daarbij is het in sommige situaties prettig om niet alles "in stenen" te hebben zitten. Sommige mensen lossen wel 100% af op hun hypotheek maar gaan vervolgens tegen (netto!) 5% rente een nieuwe auto kopen of leasen. Of bij een tegenvaller / werkeloosheid is het voordeel dat niet alleen de lasten lager zijn, maar er is ook een buffer aanwezig die in noodgevallen ook als broodvoorziening gebruikt kan worden. Niet iedereen heeft 20k spaarbuffer :).

Maargoed wat jij zegt klopt ook wel, het verschilt per geval.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 21:47
Sport_Life schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 10:47:
[...]

Als je geen renteaftrek ontvangt, hoef je dan ook geen EWF betalen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Piitaa
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 23-06 10:24
Sovieto schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 11:22:
[...]

Als je geen renteaftrek ontvangt, hoef je dan ook geen EWF betalen?
Tot 2019 was dat inderdaad zo, door de Wet Hillen. (mits de reden dat je geen/weinig renteaftrek hebt is dat je een kleine resterende eigenwoningschuld hebt)
Deze regeling gaat echter over de komende 30 jaar afgebouwd worden: https://www.belastingdien..._kleine_eigenwoningschuld

[Voor 9% gewijzigd door Piitaa op 01-05-2020 11:27]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rubbergrover1
Milmoor schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 10:29:
[...]

Hangt sterk van de situatie af. Het ging hier om de wens van FunkyTrip "zo snel mogelijk dat aflossingsvrije deel aflossen door elk jaar een bedrag over te maken." Als je toch al de wens hebt om het aflossingsvrije deel af te lossen, dan zou ik het jammer vinden om die paar honderd euro jaarlijks 'gratis geld' van de renteaftrek te missen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HereIsTom
boyette schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 00:22:
[...]

Ja sorry je hebt gelijk, foutje, ik bedoelde lineair.
Met een lineaire hypotheek los je sneller af dan bij de annuïteiten hypotheek. Omdat je sneller aflost, betaal je - over het geheel gezien - minder rente. En dat verschil loopt op tot duizenden euro's.
En nog meer als je extra aflost.
Wij hadden zo binnen 15 jaar de hypotheek al afgelost.

[Voor 5% gewijzigd door HereIsTom op 01-05-2020 12:32]

 iPad Pro 12.9 | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HereIsTom
FunkyTrip schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 10:26:
[...]

Ja, inmiddels heb ik het idee dat aflossingsvrij niet echt nodig was behalve nog dat extra lage kosten.

Bovendien ga ik er vanuit dat ik rap het aflossingsvrije deel heb afgelost. Of op zijn minst heb teruggebracht tot 50k binnen nu en 2 jaar.
Als je de rest van het aflossingsvrije deel dan ook versnelt aflost valt de schade nog mee.
Probleem is en was dat veel mensen niet of nauwelijks aflossen op een aflossingsvrije hypotheek en zo lang met extra kosten blijven zitten en dus heel duur wordt en ze vaak met een flinke restschuld blijven zitten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HereIsTom
Sport_Life schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 00:31:
[...]

Hierdoor zijn al veel mensen in de problemen gekomen omdat het zeer kleine risico later toch een groot risico bleek.
Stel dat je dat dus jaren geleden zou hebben gedaan en je hypotheek loopt nu af, dan zijn je beleggingen nu dus flink verdampt en kom je tekort.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• riezert
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 30-06 16:56
20 Jaar voor 1,3 %

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

HereIsTom schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 12:49:
[...]

Hierdoor zijn al veel mensen in de problemen gekomen omdat het zeer kleine risico later toch een groot risico bleek.
Stel dat je dat dus jaren geleden zou hebben gedaan en je hypotheek loopt nu af, dan zijn je beleggingen nu dus flink verdampt en kom je tekort.
Breed gespreide ETFs staan nu gelijk aan oktober 2019 (vwrl of NT world).
Dus sinds 20 jaar geleden is er inclusief belegd dividend een heel mooi resultaat :)

Maar de discussie over beleggen kunnen we beter niet hier houden

[Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 01-05-2020 13:44]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 11:26
Ik heb hem gister afgesloten voor 20 jaar aflossingsvrij voor 1.78% en 20 jaar annuiteit voor 1.55%

Acties:
  • 0Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 21:27

t_captain

Moderator General Chat
HereIsTom schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 12:49:
[...]

Mensen zijn in de problemen gekomen omdat er 20 jaar geleden makkelijk werd gerekend met 8% netto return na aftrek van kosten. Vervolgens is dat 0-5% (afhankelijk van de periode en afhankelijk van de omvang van de inleg). Daar zitten structurele en grote tekorten.

Bovendien, ook 8% is geen 8%. Je hebt het kapitaal ineens nodig en die datum is weinig flexibel. Naarmate die datum dichterbij komt, moet je risico gaan afbouwen. Het latste jaar zit je vooral in deposito's.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 19:46
Wij zijn er nog niet uit. 10 jaar geleden huis gekocht, rentevaste periode loopt af in september van dit jaar. We kunnen niet van hypotheekverstrekker wisselen: 2 kadastrale percelen met deels agrarische bestemming: daar wil alleen de Rabobank aan.
Nu deels aflossingsvrij, deels banksparen. Banksparen kunnen we in oktober afronden. Blijft er ongeveer €270.000 over. Normaal gesproken moet het de komende 10 jaar geen probleem zijn €15.000 per jaar af te lossen. Daarna waarschijnlijk ook wel, zeker als inflatie en inflatiecorrectie loon/pensioen gunstig uitpakt.
Maar het is een oud huis, waar we nog e.e.a. aan willen/moeten verbeteren en waarschijnlijk ook nog wel een paar te voorziene groot-onderhoud zaken, zoals vervanging dakpannen. Daarom kiezen we voor aflossingsvrij. Voor ons blijft de hypotheek-aftrek bestaan. Netto-maandlasten zullen dan zo'n €300-400 bedragen. De extra financiële armslag weegt wat mij betreft op tegen de hogere kosten over de gehele looptijd.
En dan is de keuze 10 (2,0%) of 20 (2,45%) jaar vastzetten. Daar gaat binnen afzienbare tijd nog 0,2% vanaf omdat we dan onder de 67,5% hypotheek/woningwaarde uitkomen. Ik denk dat we gaan kiezen voor zekerheid en 20 jaar vast gaan zetten.
Maar september is nog een paar maanden weg, dan kan er een hoop anders zijn...

Edit:
Maar wat ik hierboven even helemaal over het hoofd zie is de mogelijkheid om te kiezen voor één jaar vast (nu 1,75%). Als het niet al te hard schommelt binnen een jaar is dat redelijk veilig. Elk jaar de kans het alsnog vast te zetten als het de verkeerde kant op dreigt te gaan. Eventueel met rentebedenktijd (mits dat wordt aangeboden), maar dan is er een rente-opslag.

[Voor 12% gewijzigd door inhico op 01-05-2020 16:19]

...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• juggle
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 22:10

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Wij hebben onze hypotheek vorig jaar in januari afgesloten bij de RABO voor 2,65% 20 jaar vast met NHG. Was ons eerste huis dus geen aflossingsvrij deel.

Na die 20 jaar heb je 2/3 minstens afgelost op je huis, zelf al zou je bij een verdubbeling van de rente opnieuw moeten afsluiten voor resterendbedrag waren wij lager uit dan genoegen nemen met een 30 jaar vast tegen een hoger rentepercentage.

Denk dat je die rekensom een beetje moet maken voor jezelf, wat blijft er (theoretisch) over na je vaste periode en kan je dan een rentestijging voorzien.

[Voor 5% gewijzigd door juggle op 01-05-2020 14:56]

Zoek je papa's of mama's om gezellig mee te gamen? kijk op: fathersoftweakers.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 21:27

t_captain

Moderator General Chat
inhico schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 14:12:
Wij zijn er nog niet uit. 10 jaar geleden huis gekocht, rentevaste periode loopt af in september van dit jaar. We kunnen niet van hypotheekverstrekker wisselen: 2 kadastrale percelen met deels agrarische bestemming: daar wil alleen de Rabobank aan.
Dat is een onwenselijke situatie. Nou is Rabo niet de slechtste wederpartij, maar je wil nooit in een contract vastzitten waar je geen keuze hebt en dus aan de nukken of het winstbejar van 1 partij bent overgeleverd. Stel dat je niet Rabo maar KKR tegenover je had en die had op jouw segment een renteaanbod van 12.3% gedaan?

Ik zou de komende maanden eens rustig nadenken over mogelijkheden om te herstructureren. Misschien kun je de hypotheek in 2 delen breken, 1 deel agrarisch en 1 gewoone wining-hypotheek.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• underrated
Ik heb 4 jaar geleden bij ING afgesloten, ook 2 kavels waarvan 1 met agrarische bestemming. 0 issue geweest.
FunkyTrip schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 10:26:
[...]

Je haalt kosten en uitgaven door elkaar ;) Je maandelijkse uitgaven zijn lager bij aflossingsvrij, maar je kosten (TCO) zijn hoger.

De vrijheid is relatief: je ruilt vrijheid op dit moment tegen een verplichting in de toekomst - ooit moet de hypotheek afgelost. 100% vrijheid: in een regenton gaan wonen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Ik kan mijn hypotheek (bankspaar, 125K, looptijd tot 2030, rentevaste periode loopt af 06-2020) bij mijn huidige bank verlengen. Omdat het een bankspaarhypotheek betreft zit er netto maar minimaal verschil tussen hoge of lage rente. Een lage rente geeft immers ook een lage rente op het spaarsaldo.

Voor de maandlasten lijken verschillen verwaarloosbaar, of ik nu 1% of 10% rente moet betalen, rentelasten en rente op spaarsaldo dempen elkaar en zorgen voor nagenoeg zelfde maandlasten. Verder verwacht ik ook niet ineens veel te kunnen aflossen, doe ik dat wel dan zal het sowieso eerder op het aflossingsvrije deel zijn, wat hier geheel los van staat...

Kan er nog een goede reden zijn om de rente op dit bankspaardeel kort of juist lang vast te zetten?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 20:58
Valorian schreef op zondag 3 mei 2020 @ 19:30:
Ik kan mijn hypotheek (bankspaar, 125K, looptijd tot 2030, rentevaste periode loopt af 06-2020) bij mijn huidige bank verlengen. Omdat het een bankspaarhypotheek betreft zit er netto maar minimaal verschil tussen hoge of lage rente. Een lage rente geeft immers ook een lage rente op het spaarsaldo.

Voor de maandlasten lijken verschillen verwaarloosbaar, of ik nu 1% of 10% rente moet betalen, rentelasten en rente op spaarsaldo dempen elkaar en zorgen voor nagenoeg zelfde maandlasten. Verder verwacht ik ook niet ineens veel te kunnen aflossen, doe ik dat wel dan zal het sowieso eerder op het aflossingsvrije deel zijn, wat hier geheel los van staat...

Kan er nog een goede reden zijn om de rente op dit bankspaardeel kort of juist lang vast te zetten?
Vanwege de hypotheek rente aftrek wil je een zo laag mogelijke rente. Hij wordt nu al redelijk snel afgebouwd en wie weet in de toekomst nog meer of sneller. Daarnaast, mocht je je baan kwijt reken en geen recht meer hebben op de aftrek, dan is een lage rente voordelig.

Aan de andere kant, met name in de allerlaatste jaren van je hypotheek is een hoge rente juist gunstig, dus wellicht maakt het nu nog niet zoveel uit, maar over 5 jaar kan een hogere rente gunstig zijn.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rubbergrover1
Hangt af van je ideeën over de toekomstige rente. Je kunt de rente tot einde looptijd vast zetten, dan weet je wat je aan toe bent. Je kunt ook korter vast zetten en er op gokken dat de rente gaat stijgen. Of in elk geval niet dalen. in de toekomst zal hogere rente namelijk voordelig voor je zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 11:26
Wij dachten ook aan de Rabobank vast te zitten. Wij hebben een pand met Horecabestemming gekocht. dit wilde in eerste instantie alleen de Rabo financieren met een rentetoeslag van 0.8% omdat het 'meer risico' zou zijn.
Wij hebben de bestemming omgezet via de kruimelregeling naar wonen. Dit was voor de Rabo niet voldoende. vervolgens via de Hypotheker uitgekomen bij Florius. Het aanbod was door de bestemming beperkter maar kon nog zeker uit 4 aanbieders kiezen. welke alle goedkoper waren dan de Rabo

Acties:
  • 0Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 19:46
@underrated : ing was 10 jaar geleden de eerste die ons afwees, vanwege de agrarische bestemming.
@BlueSS50 : agrarisch is voor de Rabo business as usual, dus geen rentetoeslag (in ieder geval in ons geval).

Maar blijkbaar is er meer mogelijk dan ik eerst dacht. Hypotheek-adviseur was overigens niet erg optimistisch wat betreft de kans op het vinden van een aanmerkelijk goedkopere aanbieder.

Verder is het aflossingsvrij, destijds volledige financiering (huis + k.k. + verbouwdepot) dus zo'n 13% boven woningwaarde. Zal toen ook wel hebben meegespeeld.
Nu gaat het aflossingsvrij blijven, maar we zitten we in oktober met een hypotheekschuld van rond de 65% van de woningwaarde. Dat vergroot wellicht de mogelijkheden, goed om te weten. We gaan het zien.

...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Nu online
Valorian schreef op zondag 3 mei 2020 @ 19:30:

Ik heb hem kort vastgezet, door de lage rente leg je hoger in, als de rente dan stijgt over een paar jaar gaat je inleg dan ook flink omlaag. Daarnaast kan ik bij mijn hypotheek alleen extra inleggen bij renteherziening, wat nu dus over 2 jaar is ipv 10.
Aflossingsvrije deel wel gewoon weer 10 jaar vastgezet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
_JGC_ schreef op maandag 4 mei 2020 @ 08:05:
[...]

Ik heb hem kort vastgezet, door de lage rente leg je hoger in, als de rente dan stijgt over een paar jaar gaat je inleg dan ook flink omlaag. Daarnaast kan ik bij mijn hypotheek alleen extra inleggen bij renteherziening, wat nu dus over 2 jaar is ipv 10.
Aflossingsvrije deel wel gewoon weer 10 jaar vastgezet.
Ah klinkt goed. Qua inleggen: je kan sowieso binnen de bandbreedte al redelijk inleggen toch, of ben ik dan in de war met aflossen? Ik heb wel spaargeld maar ben wat huiverig om het “vast” te zetten in de stenen...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ownedbyrick
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 02-07 09:45
Via Florius 30 jaar vast 2,35% voor ons nieuwbouw huis afgesloten (met risico opslag 85%).

Hebben voor 30 jaar gekozen omdat wij hopen hier de komende 30 jaar te wonen omdat er weinig verbeteringen zijn ten opzichte van dit huis (950 m2 grond, vrijstaand huis) en om zekerheid te hebben over het maandbedrag.

[Voor 57% gewijzigd door ownedbyrick op 04-05-2020 10:23]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Valorian schreef op maandag 4 mei 2020 @ 10:09:
[...]

Ah klinkt goed. Qua inleggen: je kan sowieso binnen de bandbreedte al redelijk inleggen toch, of ben ik dan in de war met aflossen? Ik heb wel spaargeld maar ben wat huiverig om het “vast” te zetten in de stenen...
Hangt van je voorwaarden af. Mijn hypotheekverstrekker (Delta Lloyd destijds) accepteert alleen extra inleg bij renteherziening, stort je het zonder aankondiging en acceptatie daarvan op je spaarrekening boeken ze het terug.

Verder: spaargeld dat je nu vastlegt in banksparen rendeert tot het einde van de looptijd en brengt je maandbedrag (of looptijd) naar beneden. Met de huidige rente niet heel erg interessant, maar als de rente weer hoger wordt is dat wel prettig. Het rendeert een stuk beter dan op de spaarrekening, maar net zoals vrijwillig aflossen: let op dat je voldoende geld achter de hand houdt zodat je niet duur hoeft te lenen voor wat anders. Hypotheek is op dit moment de goedkoopste financiering.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 20:00
Aegon doet hier niet moeilijk over, offerte opvragen en inleggen. Mits binnen de bandbreedte natuurlijk.

Ik zit op 5,05% rente (afgesloten in 2012 voor 20 jaar vast) dus dit is voor mij en ook voor mijn vrouw een fijne investering. (allereerst de looptijd verkort met 10 jaar. Nu met de 2de maal inleggen het maandbedrag verlaagd.)

www.highflow.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rubbergrover1
Valorian schreef op maandag 4 mei 2020 @ 10:09:
[...]

Het is meer zo dat de maandlasten gelijk kunnen zijn, maar de verhouding tussen rente en sparen anders ligt. Dat je bv in de ene situatie 100 euro rente en 100 euro sparen hebt, maar in de andere situatie 50 euro rente en 150 euro sparen. In beide gevallen 200 euro lasten, maar in de tweede situatie (met de lage rente) groeit je spaarpot wel wat sneller aan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pannencouque
HereIsTom schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 12:31:
[...]

Ja sorry je hebt gelijk, foutje, ik bedoelde lineair.
Met een lineaire hypotheek los je sneller af dan bij de annuïteiten hypotheek. Omdat je sneller aflost, betaal je - over het geheel gezien - minder rente. En dat verschil loopt op tot duizenden euro's.
En nog meer als je extra aflost.
Wij hadden zo binnen 15 jaar de hypotheek al afgelost.
Dat is lekker ja. Echter, lig je met lineair ook vast. Als je voor annuïteiten kiest, kun je maandelijks alsnog bijplussen tot lineair. In tegenvallende tijden heb je echter ook de kans om die extra aflossing te stoppen en dat geld elders te besteden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FTI
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 21:55
Pannencouque schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 22:48:
[...]
Dat is lekker ja. Echter, lig je met lineair ook vast. Als je voor annuïteiten kiest, kun je maandelijks alsnog bijplussen tot lineair. In tegenvallende tijden heb je echter ook de kans om die extra aflossing te stoppen en dat geld elders te besteden.
Echter bij een vast extra aflossingspercentage kan je dus met lineair uiteindelijk meer (en dus sneller) aflossen *. Heb je zekerheid van geld en inkomen (of leen je ver onder je stand) is er m.i. geen reden om te kiezen voor annuitair boven lineair

*15% max aflossen waarvan je bijv. al 2% gebruikt om je annuitair naar lineair te brengen, dan kan je mogelijk dus nog maar 13% extra inleggen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pannencouque
Dat klopt. Maar als je zo veel extra kan/wil aflossen, maar die extra stap naar lineair je ook weinig uit, lijkt me. Ik denk dat 'mijn' idee vooral bruikbaar is voor mensen die best lineair willen, maar daarmee net wat aan de krappe kant uit kunnen komen omdat de hypotheeklasten een fors deel van de maandlasten zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Nu online
FTI schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 00:51:
Echter bij een vast extra aflossingspercentage kan je dus met lineair uiteindelijk meer (en dus sneller) aflossen *. Heb je zekerheid van geld en inkomen (of leen je ver onder je stand) is er m.i. geen reden om te kiezen voor annuitair boven lineair

*15% max aflossen waarvan je bijv. al 2% gebruikt om je annuitair naar lineair te brengen, dan kan je mogelijk dus nog maar 13% extra inleggen.
Als je werkelijk denkt dusdanig veel af te gaan lossen ben je beter af door een aanbieder te kiezen waar er meer boetevrij afgelost mag worden (bijvoorbeeld 20% i.p.v. redelijk standaard 10%).

Lineair is eigenlijk alleen zinvol voor mensen met een "set en forget" mentaliteit en verder niet bezig zijn met (extra) aflossingen (maar wel sneller af willen lossen).

Ik zou niemand ooit lineair aanraden, je weet gewoon niet hoe je voorkeuren veranderen en gaat een extra verplichting aan die je niets oplevert.

url="https://link.marktplaats.nl/m1393061238"]Te koop: Nissan Leaf Tekna €11.990,-[/url

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FTI
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 21:55
assje schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 08:23:
[...]

Lineair is eigenlijk alleen zinvol voor mensen met een "set en forget" mentaliteit en verder niet bezig zijn met (extra) aflossingen (maar wel sneller af willen lossen).

Ik zou niemand ooit lineair aanraden, je weet gewoon niet hoe je voorkeuren veranderen en gaat een extra verplichting aan die je niets oplevert.
Het levert juist wel wat op! Het scheelt over de looptijd letterlijk duizenden euros

Ik zou mensen juist wel lineair aanraden, als ze het kunnen betalen. Over de looptijd scheelt het gewoon flink.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• assje
  • Nu online
FTI schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 09:50:
Het levert juist wel wat op! Het scheelt over de looptijd letterlijk duizenden euros

Ik zou mensen juist wel lineair aanraden, als ze het kunnen betalen. Over de looptijd scheelt het gewoon flink.
Er is geen verschil in kosten tussen lineair en annuitair, de rentekosten zijn een gevolg van openstaande schuld (en dus van aflossing).

Een annuitair hypotheek kan je ook lineair aflossen, andersom kan niet zomaar.

[Voor 8% gewijzigd door assje op 09-05-2020 09:58]

url="https://link.marktplaats.nl/m1393061238"]Te koop: Nissan Leaf Tekna €11.990,-[/url

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: september 2007
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

20 jaar 2,6% vorig jaar medio mei vastgezet. Is een volledige 100% hypotheek. Daalt uiteindelijk naar 2,4% als hij 60% is afgebetaald met was tussenstapjes.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
assje schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 09:55:
[...]

Er is geen verschil in kosten tussen lineair en annuitair, de rentekosten zijn een gevolg van openstaande schuld (en dus van aflossing).

Een annuitair hypotheek kan je ook lineair aflossen, andersom kan niet zomaar.
Annuïtair is duurder dan lineair omdat je veel minder snel aflost aan het begin. Als ik kijk naar mijn banksparen (wat qua opbouw/aflossing gelijk is aan annuïtair) heb ik na 10 jaar nog maar 15K van de 80K afgelost. Bij lineair zou dat ruim 10K meer zijn geweest. 10K minder afgelost waar je nog flink wat jaren rente over betaalt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rubbergrover1
Als je de financiële mogelijkheden hebt om lineaire af te lossen, dan had je beter kunnen kiezen voor een bankspaarhypotheek waarbij je extra stortingen mag doen. Je had dan met wat handig uitrekenwerk je bankspaarrekening in een paar jaar lekker vol kunnen pompen, zodat je de jaren daarna veel lagere lasten hebt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TyKH
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 01-07 22:30
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 10:31:
Als je de financiële mogelijkheden hebt om lineaire af te lossen, dan had je beter kunnen kiezen voor een bankspaarhypotheek waarbij je extra stortingen mag doen. Je had dan met wat handig uitrekenwerk je bankspaarrekening in een paar jaar lekker vol kunnen pompen, zodat je de jaren daarna veel lagere lasten hebt.
Ik heb 2015 mijn woning gekocht en de enige mogelijkheden toen waren annuïteit en lineair. En dat is nog steeds zo.

Volgens mij kan je nu andere vormen van hypotheek alleen verlengen. Dus eerste kopers hebben die mogelijkheid niet.

PSN: TyKashin | Tesla Model 3 SR+ Black

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rubbergrover1
Klopt, ik reageer dan ook op _JGC_.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 10:31:
Zo was het me ook uitgelegd, dus toen ik wilde inleggen kon dat niet omdat ze dat alleen bij renteherziening toestaan. Vandaar ook dat er destijds 22K is afgelost op het aflossingsvrije deel van 73500.
Nu helaas niet de middelen om af te lossen of bij te storten, dus banksparen voor 2 jaar vastgezet, die fout van 10 jaar niet mogen inleggen gaan we niet nogmaals maken.

Had graag die 22K in banksparen ingelegd, had ik net zoveel rente gevangen vanaf het begin als wat de afgelopen jaren de maandelijkse inleg was.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 18:38

T-Infinity

Heen en weer....

_JGC_ schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 10:23:
[...]

Annuïtair is duurder dan lineair omdat je veel minder snel aflost aan het begin. Als ik kijk naar mijn banksparen (wat qua opbouw/aflossing gelijk is aan annuïtair) heb ik na 10 jaar nog maar 15K van de 80K afgelost. Bij lineair zou dat ruim 10K meer zijn geweest. 10K minder afgelost waar je nog flink wat jaren rente over betaalt.
Het punt is dat je met annuïtair op vrijwillige basis extra kunt aflossen waardoor de aflossing gelijk wordt aan lineair. Andersom kan dat niet.
Je legt je dus onnodig vast met linneair, alleen omdat je geen discipline hebt om zelf af te lossen.

Wat jij bedoelt is: annuïtair en niet extra aflossen. Maar daar ging het niet over.

[Voor 6% gewijzigd door T-Infinity op 09-05-2020 11:39]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rubbergrover1
_JGC_ schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 11:26:
[...]
Had graag die 22K in banksparen ingelegd, had ik net zoveel rente gevangen vanaf het begin als wat de afgelopen jaren de maandelijkse inleg was.
Vandaar mijn opmerking dat je beter de geldverstrekker daarop had kunnen uitzoeken. Een goede, flexibele, geldverstrekker kan soms behoorlijk in je totale lasten schelen.
(Dat geldt natuurlijk ook bij bijvoorbeeld het maximale boetevrije bedrag bij andere hypotheekvormen.)

[Voor 10% gewijzigd door Rubbergrover1 op 09-05-2020 12:21]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 19:30
assje schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 08:23:
[...]

Als je werkelijk denkt dusdanig veel af te gaan lossen ben je beter af door een aanbieder te kiezen waar er meer boetevrij afgelost mag worden (bijvoorbeeld 20% i.p.v. redelijk standaard 10%).

"Niemand ooit" is nogal een "bold statement" Ik heb er bewust voor gekozen: Een van mijn selectie criterea is: Eenvoud.

Er iets niets makkelijkers dan een lineaire lening. Schuld / looptijd is aflossing. Openstaande bedrag maal rentepercentage is te betalen rente.

Tuurlijk scheelt het dat ik een LTI van <2 heb: dus dat het verschil tussen de twee voor mij lood om oud ijzer is, maar en zijn vaak genoeg redenen te bedenken om een andere keuze te maken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• assje
  • Nu online
overhyped schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 12:45:
"Niemand ooit" is nogal een "bold statement" Ik heb er bewust voor gekozen: Een van mijn selectie criterea is: Eenvoud.
Ja eens, die nuance had ik wel in de post die eraan vooraf ging maar ontbrak in deze tweede reactie.

Dit is dus de "set en forget" motivatie.

Pagina: 1 ... 61 62 63 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True