Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkyyyyyyy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-03 22:18
edwin99_8 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 16:25:
[...]

Wij hadden ook een deel aflossingsvrij welke rentevastperiode heeft tot april 2021 en banksparen tot maart 2021. Voor de aflossingsvrije hypotheek heb ik zojuist een offerte aangevraagd voor 15 jaar vast 1,66%. We waren al langer aan het nadenken om deze alvast over te sluiten en nu dan maar toch gedaan. Kost nu wel 4K boete maar we worden wel een beetje onzeker over de vele fluctuaties. Misschien is de stijging tijdelijk maar van de andere kant is niks meer ‘veilig’ m.b.t. geld. Zelfs staatsobligaties niet wanneer alle overheden maar geld gaan pompen in de stilstaande economie.
Dank dan ga ik hem straks ook afsluiten :)

I am nobody ! Why ??? Cause nobody is perfect !! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edwin99_8
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19-03 17:23
henkyyyyyyy schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 16:40:
[...]

Dank dan ga ik hem straks ook afsluiten :)
Banksparen laat ik lopen tot het voorstel van de hypotheekverstrekker komt. Door de dempende werking lig ik daar niet zo wakker van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin99_8
RM-rf schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 16:35:
[...]

Maar ga je wat verder terug, kom je snel tot de conclusie dat de rente nu (relatief snel) teruggeveert is naar hetzelfde punt als waar het op 17 januari stond

28-02-2020 -0,4850 %
21-02-2020 -0,3600 %
14-02-2020 -0,3240 %
07-02-2020 -0,2850 %
31-01-2020 -0,3340 %
24-01-2020 -0,2420 %
17-01-2020 -0,1230 %
10-01-2020 -0,0790%

Natuurlijk, het kan een goede vraag zijn of de redelijk snelle stijging nu verder doorzet, maar het is niet zo dat de 10-jaars rente opeens op een 'raar' niveau staat of veel hoger dan drie maanden terug
Klopt! Maar de percentages lopen nu wel heel snel op. Terwijl iedereen in eerste instantie uit ging van eerder een rentedaling dan een stijging door Corona/dalende beurzen en onzekerheden enz.

Bovendien zijn veel hypotheekverstrekkers met de hypotheekrente naar beneden gegaan sinds 17 januari. Weliswaar kleine percentages maar toch...
Zie: https://www.rentebox.nl/r...E0-4875-82E3-902151893771

[ Voor 25% gewijzigd door edwin99_8 op 18-03-2020 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-07 14:35

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

edwin99_8 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 16:52:
[...]

Klopt! Maar de percentages lopen nu wel heel snel op. Terwijl iedereen in eerste instantie uit ging van eerder een rentedaling dan een stijging door Corona/dalende beurzen en onzekerheden enz.
juist zulke kort termijns-effecten kunnen erg tricky zijn en meestal is het niet slim langetermijnsbeslissingen overhaast op de stemming van het moment te nemen, en een angst-gevoel dat je zo snel mogelijk moet reageren.

ik heb ook de kredietcrisis meegemaakt en andere momenten van paniek, en binnen een jaar was altijd die zogenaamde paniek-stijging snel omgezwaaid in nog lagere rentes.
En dan hadden die crissisen vaak een veel structurelere reden dan nu, waar het eerder om een zeer tijdelijk economisch effect gaat dat over 2 of 3 maanden ook weer zal weggaan (meer dan 2 maanden volledige quarantaine en uitgaansverbod zal nooit gebeuren, voor een griepvirus dat vooral voor 90-jarigen en echte risicogroepen echt gevaarlijk is, maar relatief gevaarloos voor de overgrote meerderheid van de bevolking is)

zeker als je bv nu kijkt naar de verhouding nederlandse staatschuld (die bv momenteel nog altijd stevig aan het dalen is, zelfs als de nederlandse staat nu veel gaat besteden aan economische steunmaatregelen zal dat enkeld e rente eerder verder doen dalen) en bv de uitstaande pensioenvermogens (die al ruim boven de 2000 miljard zijn, bv de staatschuld pas daarin bijna 7 maal... dat was tien jaar terug nog geen 2x)

zou overigens voor de nederlandse economie en uitstaande vermogenwaardes (zeker ook de pensioenfondsen zouden profiteren) niet eens zo slecht zijn, stijgende rentes, maar ik vrees eerder dat dat niet zal gebeuren;

maar natuurlijk, als je je een beetje bang voelt voor wat er _kan_ gebeuren, moet je altijd gewoon op je eigen gevoel afgaan

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Nee maar de banken grijpen natuurlijk elk minuscuul excuus aan om de rente omhoog te gooien.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin99_8
Nog even een grafiek met een koppeling tussen 10-jaars hypotheekrente vs. kapitaalmarktrente:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4lb9HCFtkfPzt_qReuaOp6_9KU8=/f/image/Aoz0j3Rl3uuTi8lfaaTdjmZk.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Normaliter zou ik niet snel twijfelen aan een calculator van mijn hypotheekverstrekker maar in dit geval klinkt het te mooi om waar te zijn. Klopt mijn eigen berekening?

[ Voor 56% gewijzigd door Aghanim op 04-10-2020 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:29
Da's puur de rente. Heb je annuïtair? Dan los je natuurlijk ook meer af, omdat je rentedeel kleiner wordt. Dan daalt je betaalde rente natuurlijk nog iets harder. Zonder hypotheekvorm en annuïteit te weten kun je dat niet uitrekenen.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Als je nu 20k aflost, hoef je die niet meer gespreid terug te betalen over de resterende looptijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
@edwin99_8 eigenlijk moet je het vergelijken met de swaprente
@fsfikke ik werk in de hypotheken business en ik kan je vertellen dat de banken erg terughoudend zijn om de rentes te verhogen, ook al zijn de marges hard aan het afnemen. Ze willen marktaandeel behouden. De partijen die nu verhogen zijn dan ook niet grootbanken, maar kleinere partijen die afhankelijk zijn van externe funding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
SkiFan schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 22:01:
Da's puur de rente. Heb je annuïtair? Dan los je natuurlijk ook meer af, omdat je rentedeel kleiner wordt. Dan daalt je betaalde rente natuurlijk nog iets harder. Zonder hypotheekvorm en annuïteit te weten kun je dat niet uitrekenen.
Het is inderdaad annuïtair.

Ik heb die 20K niet meer gedeeld door het resterend aantal maanden dat ik nog af moet lossen inderdaad. Dan zou er grofweg 50 per maand bij komen en klopt het wel.

[ Voor 22% gewijzigd door Aghanim op 04-10-2020 08:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweaker2010
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-06 00:43

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

ABN geeft nu ook aan dat ze verwachten dat de hypotheekrente gaat stijgen:

https://www.rtlz.nl/life/...-stijgende-hypotheekrente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piqer
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-03 20:14
Het ECB heeft een bazooka gebruikt om de obligaties op te kopen en daarmee de kapitaalmarkt rente in bedwang te houden.
Ons financiële systeem kan enkel overeind blijven als de kapitaalmarkt rente daalt.
En zeker met de schulden die nu overal oplopen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spangen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07-12-2021
Vroeg om rentewijziging, spaarhypotheek op 5,1 procent vaststaand tot 2037. Over nog 65000,- vraagt de boerenleenbank 11300,- kosten en ga dan netto 20 EUR per maand omlaag.

Um tsja dat was geen moeilijke beslissing,dat ga ik niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin99_8
Spangen schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 12:09:
Vroeg om rentewijziging, spaarhypotheek op 5,1 procent vaststaand tot 2037. Over nog 65000,- vraagt de boerenleenbank 11300,- kosten en ga dan netto 20 EUR per maand omlaag.

Spaarhypotheken hebben altijd een dempende werking m.b.t. de hypotheekrente. Daarom merk je een stijging of daling van de hypotheekrente nauwelijks. Daalt de rente dan moet je meer inleggen om tot het eindkapitaal te komen. Immers de rente daalt over je schuld maar ook over je ingelegde kapitaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:59
Inderdaad heeft het bij een spaarhypotheek zelden zin om de rente tussendoor aan te laten passen. De boete is nl. gebaseerd op de schuld die erbij zit (volledige hypotheek) met bijbehorende rente waardoor de boete hoog is. Het spaargedeelte wordt daarin niet meegenomen. En op dat spaargedeelte krijg je juist een lagere rente waardoor je meer moet inleggen om het eindbedrag te halen. Je krijgt dus lagere kosten op je schuld en hogere kosten op het spaargedeelte. Je krijgt dus relatief een hoge boete met een kleine winst.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HekkeySE
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Kan je misschien beter oversluiten naar annuitair met 2 leningdelen. Leningdeel 2 is dan de hoogte van je spaardeel en die los je dan gelijk weer af. Dan kan het misschien nog wel schelen (verder geen berekening gemaakt).

Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 12:05

waarom veranderen? is toch een goede rente om te sparen dacht ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:59
HekkeySE schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 13:51:
[...]

Kan je misschien beter oversluiten naar annuitair met 2 leningdelen. Leningdeel 2 is dan de hoogte van je spaardeel en die los je dan gelijk weer af. Dan kan het misschien nog wel schelen (verder geen berekening gemaakt).
Ligt er inderdaad aan hoever je bent in je looptijd. Afhankelijk van wat er al is afgelost kan het beter zijn om juist een lage/hoge rente te hebben of helemaal om te zetten.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ik heb nog ruim 4,5 jaar te gaan op een (lineair) leningdeel met 3,15% rente. Als ik dat deel wil openbreken zal mij dat zo'n 8k kostten. Voor 10 jaar vastzetten kan tegen 1% of 1,44% bij 20 jaar (ik heb nog 25 jaar te gaan).

In principe heb ik het geld wel 'over' en is mijn baan goed bestand tegen deze crisis, maar cash is natuurlijk ook erg prettig in tijden van onzekerheid. Ik had eigenlijk gepland om in Q4 dit deel open te breken zodat ik ook vrij snel een deel van de boeterente weer teug heb van de Belastingdienst. Maar nu de rentes lijken te stijgen vraag ik mij af of ik niet beter nu kan switchen. Pff wat een gedoe dat corona.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Tehh schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 15:18:
Ik had eigenlijk gepland om in Q4 dit deel open te breken zodat ik ook vrij snel een deel van de boeterente weer teug heb van de Belastingdienst.
Dat hoeft geen factor te zijn. Je kan nu ook al een voorlopige teruggave aanvragen of de hoogte ervan aan laten passen. Het is een voorlopige aanslag, maar qua liquiditeiten ben je dan wel gedekt.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb nog ruim 4,5 jaar te gaan op een (lineair) leningdeel met 3,15% rente. Als ik dat deel wil openbreken zal mij dat zo'n 8k kostten. Voor 10 jaar vastzetten kan tegen 1% of 1,44% bij 20 jaar (ik heb nog 25 jaar te gaan).

In principe heb ik het geld wel 'over' en is mijn baan goed bestand tegen deze crisis, maar cash is natuurlijk ook erg prettig in tijden van onzekerheid. Ik had eigenlijk gepland om in Q4 dit deel open te breken zodat ik ook vrij snel een deel van de boeterente weer teug heb van de Belastingdienst. Maar nu de rentes lijken te stijgen vraag ik mij af of ik niet beter nu kan switchen. Pff wat een gedoe dat corona.
Kan je geen gebruik maken van rentemiddeling?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Tsurany schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 15:41:
[...]

Sinds AFM daar voorwaarden aan heeft gesteld hebben veel banken die mogelijkheid weggedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:19
Met de stijgende WOZ-waarde heb ik mijn risico-rente opslag kunnen verlagen, we zakken nu naar 1,99% rente. Daarbij kreeg ik het aanbod om rente te gaan middelen, dan kon ik verder zakken naar 1,84%. Eenmalige kosten bedragen €250,-. (ING Hypotheken)

Volgens mijn omgeving moet ik hier inderdaad voor kiezen, aangezien ik een nieuwe rentevaste periode van 10 jaar aanga. Huidige rentevaste periode loopt af in juni 2026. Aangezien ik hier meer opmerkingen lees over rentemiddelling, denk ik dat ik daar inderdaad op in ga; tenzij jullie nog met nadelen hiervan komen.

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Tsurany schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 15:41:
[...]

Rentemiddeling en daar bovenop nog aflossen kan ook nog een optie zijn; dan heb je een lagere rente dan nu en doordat je geen directe kosten hebt hou je geld over om af te lossen (waardoor je kosten ook weer dalen).

Weet alleen niet of dat altijd gunstig is.. wellicht dat iemand dit kan voorrrekenen?

Ben nu zelf ook naar zo'n constructie aan het kijken, de kosten om mijn huidige hypotheektermijn open te breken weken bijna niet op tegen de kostenverlaging die ik dan zou krijgen d.m.v. een lagere hypotheekrente.. kost me 9 a 10 jaar om die kosten weer 'terug te verdienen' :/

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hammetje schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 15:52:
Met de stijgende WOZ-waarde heb ik mijn risico-rente opslag kunnen verlagen, we zakken nu naar 1,99% rente. Daarbij kreeg ik het aanbod om rente te gaan middelen, dan kon ik verder zakken naar 1,84%. Eenmalige kosten bedragen €250,-. (ING Hypotheken)

Volgens mijn omgeving moet ik hier inderdaad voor kiezen, aangezien ik een nieuwe rentevaste periode van 10 jaar aanga. Huidige rentevaste periode loopt af in juni 2026. Aangezien ik hier meer opmerkingen lees over rentemiddelling, denk ik dat ik daar inderdaad op in ga; tenzij jullie nog met nadelen hiervan komen.
Het grootste nadeel is dat de rente weer tien jaar vast staat en je niet nogmaals kan middelen. Verder is het de vraag of die 0,15% verlaging opweegt tegen het renteverschil na 2026, niemand weet wat de rente dan doet. Nu rentemiddelen is vooral voor zekerheid kiezen tegen zes jaar lang lagere kosten, dat kan best een prima afweging zijn.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-07 14:35

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Lineair aflossen, maar welnu gelijk boeterente gaan betalen om halverwege je voorheen rentevast vastgelegde periode te gaan 'verlengen'... waarom, is dat uit korte-termijns-angst?

Hoezeer mensen het ook graag '(terug-)verdienen' noemen als je boeterente betaald, is het eigenlijk gewoon dubbel de lul zijn: Eerst heb je kennelijk al een te lange rentevaste periode gekozen, en dan moet je ook nog eens een extra boete betalen om daar weer vanaf te komen.

Ik snap dat je zekerheid wil, maar ik heb een beetje de indruk dat je gewoon daarom veels teveel betaald omdat je 'overzekerheid' poogt te bereiken.
Ik kan enkel aanraden te pogen ook kritisch te kijken naar wat werkelijke risico's zijn waarvan het nuttig is die te willen dekken en hoe je dat als beste doet (bv de keuze van een lineaire aflossing is an sich al een vorm van risico-dekking, omdat dan door de steeds dalende maandlast sowieso al je belasting steeds minder wordt)...

heel lange rentevaste periodes zijn vaak enkel zinnig als je het echt nodig hebt en zolang je nog een relatief groot del vand e schuld hebt uitstaan en daarover rente moet betalen..
als bv je LTV onder de 50% komt (dus de warde van het onderpand tov de nog uitstaande hypotheekschuld), raad ik eerder een lange rentevaste periode af, zeker als je sowieso lineair aflost.

wat betreft de gevolgen van deze huidige corona-situatie en het gegeven dat je een redelijk grote baanzekerheid en nog 4,5 jaar rentevaste periode te gaan hebt...
ook daarover denk ik eerder dat je weinig risico te vrezen hebt... over 4,5 jaar zal de huidige situatie ver in de herinnering verdwenen zijn en geen direkte invloed op de economie meer uitoefenen

[ Voor 9% gewijzigd door RM-rf op 19-03-2020 16:04 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22-07 08:39
Tsurany schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 15:57:
[...]

Het grootste nadeel is dat de rente weer tien jaar vast staat en je niet nogmaals kan middelen. Verder is het de vraag of die 0,15% verlaging opweegt tegen het renteverschil na 2026, niemand weet wat de rente dan doet. Nu rentemiddelen is vooral voor zekerheid kiezen tegen zes jaar lang lagere kosten, dat kan best een prima afweging zijn.
Je kan bij ing elkjaar rentemiddelen. Dus is zeker geen nadeel. Sommige banken laten het maar 1x toe, maar ikvind ing voorwaarden best goed. Ik doe het trouwens elkjaar ook ing. Tot nu toe zijn de maandlasten gemiddeld elk jaar 50 euro omlaag gegaan. In combinatie met risico opslag verlagen zelfs meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:33
Tsurany schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 15:57:
[...]

Het grootste nadeel is dat de rente weer tien jaar vast staat en je niet nogmaals kan middelen.
Jawel hoor, bij ING, daar hebben we het hier over, wel.
Kun je jouw hypotheekrente tussentijds wijzigen?
Niet iedereen komt in aanmerking voor tussentijdse rentewijziging. Je kunt de hypotheekrente tussentijds wijzigen als je:
  • een vaste rente voor je hypotheek betaalt
  • geen bouwdepot hebt
  • geen betalingsachterstand op je hypotheek hebt
  • momenteel niet bezig bent met een hypotheekwijziging (bijvoorbeeld een andere hypotheekvorm)
  • nog geen nieuwe hypotheekofferte hebt aangevraagd
  • je niet binnen 1 jaar na de vorige wijziging een aanvraag indient

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bosaap22
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:37

bosaap22

Doing things I'm good at.

Napsju schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 14:29:
[...]

Jawel hoor, bij ING, daar hebben we het hier over, wel.
[...]
Let op dat je zo wel tegen flinke administratiekosten aan loopt als je hier gebruik van wilt maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sQFzCTxMr8PTENxI5f6snapkrlU=/f/image/1IP8JBSQWFhp0Ik44pLOnykw.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:33
@bosaap22 Nee hoor, ik heb 't zelf onlangs bij de ING laten doen en dat heeft precies €225 bruto gekost.
Voor deze tussentijdse renteaanpassing brengen wij u de volgende kosten in rekening:
Administratiekosten: € 225,00
Wij zullen de kosten van de tussentijdse renteaanpassing op 1 maart 2020 automatisch van uw Betaalrekening NL** INGB ** afschrijven. U heeft ons al eerder gemachtigd om verschuldigde bedragen voor uw hypotheek van uw huidige Betaalrekening af te schrijven.
/Edit: Ik zie het al, het gaat in jouw overzicht om advieskosten, en dit was zonder advies:
De ING heeft u geen advies gegeven over deze aanpassing. De ING controleert niet of deze aanpassing aansluit bij uw persoonlijke situatie.

[ Voor 21% gewijzigd door Napsju op 21-03-2020 20:43 ]

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Het is nu ook bevestigd door Nu.nl

Hypotheekrente gaat omhoog door coronacrisis https://www.nu.nl/economi...og-door-coronacrisis.html (via @NUnl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:56
Kan iemand uitleggen waarom de hypotheekrente omhoog gaat terwijl de centrale banken de rente steeds lager houden? Is het simpelweg een methode voor banken om alvast buffers te vullen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:56
mister_S schreef op zondag 22 maart 2020 @ 11:24:
Kan iemand uitleggen waarom de hypotheekrente omhoog gaat terwijl de centrale banken de rente steeds lager houden? Is het simpelweg een methode voor banken om alvast buffers te vullen?
Waarschijnlijk door de risico’s (meer wanbetalingen) die de verstrekkers gaan lopen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

tweaker2010 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 11:10:
Het is nu ook bevestigd door Nu.nl

Hypotheekrente gaat omhoog door coronacrisis https://www.nu.nl/economi...og-door-coronacrisis.html (via @NUnl)
Is Nu.nl de officiële instantie die over de hypotheekrentes gaat? :p

Dat is toch gewoon een copy paste van het artikel wat al dagen geleden op RTL Z gepost is:
tweaker2010 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 22:57:
ABN geeft nu ook aan dat ze verwachten dat de hypotheekrente gaat stijgen:

https://www.rtlz.nl/life/...-stijgende-hypotheekrente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Klopt, grotendeels hetzelfde artikel. Wat extra bronnen die nieuws bevestigen is niets mis mee toch?

"De voorspelling van ABN lijkt al uit te komen. Inmiddels hebben namelijk al een aantal hypotheekverstrekkers hun hypotheekrente verhoogd. Hieronder valt ook Hypotrust, een van de tien grootste verstrekkers van Nederland."

https://www.hypotrust.nl/...n-20200323_Vrij_Leven.pdf
In rood de rentes die verhoogd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
tweaker2010 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:01:
Klopt, grotendeels hetzelfde artikel. Wat extra bronnen die nieuws bevestigen is niets mis mee toch?

"De voorspelling van ABN lijkt al uit te komen. Inmiddels hebben namelijk al een aantal hypotheekverstrekkers hun hypotheekrente verhoogd. Hieronder valt ook Hypotrust, een van de tien grootste verstrekkers van Nederland."

https://www.hypotrust.nl/...n-20200323_Vrij_Leven.pdf
In rood de rentes die verhoogd zijn.
Wel even de goede link posten ;-)
https://www.rentebox.nl/renteoverzicht/renteberichten.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amsterdammertje
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-07 13:39
ook ik zit met in mijn spreekwoordelijke maag met de hypotheekrente. wij hebben nog een aflossingsvrij deel wat op 2,95% staat tot feb 2025. Nu zou ik kunnen rentemiddelen bij ABN. DAar ik betaal eenmalig ong 10k ( nu even geen optie ) of ik financieer het mee in de rentemiddeling en kom dan op een gemiddelde rente van 2.21 uit op basis van 15 jaar. Dit scheelt mij 85 euro per maand bruto. Lastige met rentemiddeling, het mag natruurlijk maar 1 keer per periode..Aan de andere kant, als rente zal stijgen kan ik zeker niet meer profiteren

"waar je natuurlijk altijd voor moet zorgen is dat die twee verschillende elementen als een Chinees puzzeltje in elkaar steken; dus dat je d'r niet om heen gaat lopen fucken!''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

amsterdammertje schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:14:
ook ik zit met in mijn spreekwoordelijke maag met de hypotheekrente. wij hebben nog een aflossingsvrij deel wat op 2,95% staat tot feb 2025. Nu zou ik kunnen rentemiddelen bij ABN. DAar ik betaal eenmalig ong 10k ( nu even geen optie ) of ik financieer het mee in de rentemiddeling en kom dan op een gemiddelde rente van 2.21 uit op basis van 15 jaar. Dit scheelt mij 85 euro per maand bruto. Lastige met rentemiddeling, het mag natruurlijk maar 1 keer per periode..Aan de andere kant, als rente zal stijgen kan ik zeker niet meer profiteren
Wat ik me afvraag... kun je je hypotheek bij de ABN meenemen als je gaat verhuizen, en evt een andere verstrekker wilt kiezen? Stel je gaat nu oversluiten dmv rentemiddeling en na 5 jaar ga je toch verhuizen en mag je alsnog de dan geldende rentetarief betalen? Bij Rabobank weet ik dat de regels vrij streng zijn qua meeverhuizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-07 15:25
amsterdammertje schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:14:
nu tienduizend euro uitgeven, daar extra voor moeten lenen, om 15 jaar langer vast te zitten aan een rente. Terwijl je nu er al achter bent dat die lange rente toch niet zo handig was. Ik weet wel dat iemand bij de bank je erg gaat bedanken voor die 10k extra die je aftikt, en waar je nog rente over blijft betalen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin99_8
Zojuist krijg ik een mail van Obvion dat de rente per 26 maart 0,05% omhoog gaat voor alle rentevast periodes. Staat nog niet op https://www.rentebox.nl/r...E0-4875-82E3-902151893771

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amsterdammertje
ik snap je punt. Het is altijd blijven kiezen tussen zekerheid, of meer betalen. als de rente zou stijgen tot boven de 2,2% zou ik m.i weinig risico lopen. Het hangt van de situatie af. Met 2 kleine kinderen heb ik baat bij zekerheid wbt vaste lasten. hoe lager hoe beter.. Het is niet per definitie dat rentmiddeling een slechte keuze is. Blijft altijd koffiedik kijken helaas. Ben er nog niet uit. Of nu nog 5 jaar 2,95% aftikken, met hoop dat over 5 jaar de rente nog zo laag staat als nu, Of nu knoop door hakken en weten dat ik iig de komende 15 jaar voor dit leningdeel niet meer dan 2,2 % zal betalen en er in feite niet naar hoef om te kijken tenzij ik zou willen verhuizen.
overhyped schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:14:
[...]

nu tienduizend euro uitgeven, daar extra voor moeten lenen, om 15 jaar langer vast te zitten aan een rente. Terwijl je nu er al achter bent dat die lange rente toch niet zo handig was. Ik weet wel dat iemand bij de bank je erg gaat bedanken voor die 10k extra die je aftikt, en waar je nog rente over blijft betalen ook.

"waar je natuurlijk altijd voor moet zorgen is dat die twee verschillende elementen als een Chinees puzzeltje in elkaar steken; dus dat je d'r niet om heen gaat lopen fucken!''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Laatst online: 23-07 15:25
amsterdammertje schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:51:
ik snap je punt. Het is altijd blijven kiezen tussen zekerheid, of meer betalen. als de rente zou stijgen tot boven de 2,2% zou ik m.i weinig risico lopen. Het hangt van de situatie af. Met 2 kleine kinderen heb ik baat bij zekerheid wbt vaste lasten. hoe lager hoe beter.. Het is niet per definitie dat rentmiddeling een slechte keuze is. Blijft altijd koffiedik kijken helaas. Ben er nog niet uit. Of nu nog 5 jaar 2,95% aftikken, met hoop dat over 5 jaar de rente nog zo laag staat als nu, Of nu knoop door hakken en weten dat ik iig de komende 15 jaar voor dit leningdeel niet meer dan 2,2 % zal betalen en er in feite niet naar hoef om te kijken tenzij ik zou willen verhuizen.

[...]
Klopt, het is ingewikkeld inderdaad, en bij alle financiele beslissingen is "Er goed bij slapen" de allerbelangrijkste factor.

Toch voelt jouw constructie: Best veel betalen (10k) en een "gemiddelde" rente wrang. Wat zou het kosten om de hypotheek af te kopen en nu een nieuwe financiering voor 15 jaar af te sluiten? Dan is de rente nog een stuk gunstiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:59
Ik twijfel wat wij moeten doen. Wij zitten op een rente van 1.05 procent op hypotheek 1 en 1.15 procent op hypotheek 2. Beide hypotheken zijn flexibel en kunnen wij ten alle tijden vastzetten als we dat willen. De Obvion heeft aangegeven dat de rente nu naar 1.1 en naar 1.2 procent gaan stijgen. Wat is wijsheid? Gewoon laten staan? Of vastzetten voor een langere looptijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:07
Gezien de berichten over dat de hypotheekrentes weer stijgen, weer even een check gedaan op onze situatie.

Leningdelen:
Bankspaar: 85K
Aflossingsvrij: 56K
Linear: 30K
Linear: 56K
Totaal: +-283K EUR openstaand.

Rentes: 4,05% | Bruto: EUR +-1540 elke maand | Einde rentevastperiode: 01-12-2021 (10 jaar vast) | NHG | 30 jaar looptijd | Huis is getaxeerd op +- 360K EUR / WOZ staat nog lager: 285K EUR

Als ik de optie rentemiddelen bereken, met de volgende variabelen:
- Boete in een keer betalen (a EUR 8000,- bruto)
- Nieuwe 10 jaar rentevastperiode
- Nieuwe rente 1,09%
- Toegepast op alle leningdelen, behalve de bankspaar
- Terugverdientijd is 17 maanden (gebaseerd op de bruto-boete)

Nieuw bruto-hypotheekbedrag: EUR 940 (een daling van EUR 482)

Ik wil meer zekerheid en minder kosten, iets wat in deze tijd wel kan. Meer aflossen op het aflossingsvrije deel? Wachten tot eind-rente-vast-periode?
We hebben nog geen plannen om te gaan verhuizen, maar 'ooit' wel, lees; binnen nu en 2 jaar wellicht?
Wat is wijsheid nu? Heb het idee dat ik er momenteel 'meer' uit kan halen, lees; minder kosten kan krijgen..

Lastig, lastig...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
Vandaag getekend voor 1.23% op 10 jaar rentevast (annuitair) via execution-only van Moneyou. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amsterdammertje
Kosten om hypotheek af te kopen zou direct gaan over ook de andere hypotheekleningsdelen ( bankspaar, ong 60% van de hypotheeksom) . Die is net vast gezet. Afkopen zou daarom voor de gehele hypotheek flink in de papieren lopen .VErhuizen zijn we niet van plan. wonen hier prima. Als ik zou middelen zit ik voor beide leningdelen weer komende jaren gedegen. het leeuwendeel is bankspaar en die rente staat dus net vast tot 2030.

\
overhyped schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:59:
[...]

Klopt, het is ingewikkeld inderdaad, en bij alle financiele beslissingen is "Er goed bij slapen" de allerbelangrijkste factor.

Toch voelt jouw constructie: Best veel betalen (10k) en een "gemiddelde" rente wrang. Wat zou het kosten om de hypotheek af te kopen en nu een nieuwe financiering voor 15 jaar af te sluiten? Dan is de rente nog een stuk gunstiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:22

pietje63

RTFM

-Muncky- schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 14:10:

Ik wil meer zekerheid en minder kosten, iets wat in deze tijd wel kan. Meer aflossen op het aflossingsvrije deel?
Persoonlijk zou ik nu moet extra aflossen op het aflossingsvrije deel, eerde rop het lineaire deel. Effect is ongeveer hetzelfde, maar geeft meer flexibiliteit voor de toekomst.

Wij hebben recent een nieuwe woning gekocht, en ben blij dat we nu nog een stuk aflossingsvrij kunnen lenen. Drukt nu even de maandlasten. Zeker gezien je opmerking over verhuizen over 2 jaar is het fijn om die optie open te houden.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:54
-Muncky- schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 14:10:
Gezien de berichten over dat de hypotheekrentes weer stijgen, weer even een check gedaan op onze situatie.

Leningdelen:
Bankspaar: 85K
Aflossingsvrij: 56K
Linear: 30K
Totaal: +-283K EUR openstaand.

Rentes: 4,05% | Bruto: EUR +-1540 elke maand | Einde rentevastperiode: 01-12-2021 (10 jaar vast) | NHG | 30 jaar looptijd | Huis is getaxeerd op +- 360K EUR / WOZ staat nog lager: 285K EUR

Als ik de optie rentemiddelen bereken, met de volgende variabelen:
- Boete in een keer betalen (a EUR 8000,- bruto)
- Nieuwe 10 jaar rentevastperiode
- Nieuwe rente 1,09%
- Toegepast op alle leningdelen, behalve de bankspaar
- Terugverdientijd is 17 maanden (gebaseerd op de bruto-boete)

Nieuw bruto-hypotheekbedrag: EUR 940 (een daling van EUR 482)

Ik wil meer zekerheid en minder kosten, iets wat in deze tijd wel kan. Meer aflossen op het aflossingsvrije deel? Wachten tot eind-rente-vast-periode?
We hebben nog geen plannen om te gaan verhuizen, maar 'ooit' wel, lees; binnen nu en 2 jaar wellicht?
Wat is wijsheid nu? Heb het idee dat ik er momenteel 'meer' uit kan halen, lees; minder kosten kan krijgen..

Lastig, lastig...
Ik zou het wel aan durven om te wachten. Lijkt me sterk dat het rente percentage eind volgend jaar op 5% staat. Maargoed ik heb verder geen glazen bol ;).

De onze loopt medio 2025 pas af...ik kijk het allemaal nog even aan. Boetebedrag betalen zit ik ook niet zo op te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Errieseeka
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-07 17:37
Optie 1: 10 jaar vast 1,35% 198k max hypo. 686/m

Optie 2: 20 jaar vast 1,70% 193k max hypo. 671/m

Wat te doen wat te doen.

Vóór corona was onder de 1 procent geen gekke gedachte. Nu stijgt het maar dit lijkt me incidenteel. Mocht er juist rond deze tijd een gigantische financiële crisis ontstaan, zijn we over 10 jaar weer in de hoogtijdagen. Dan verwacht ik weer een lage(re) rente zoals voor de coronacrisis

Aan de andere kant, 1,70% 20 jaar vast is historisch laag.

De hypotheekrente wereld blijft raar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-07 16:32
Gisteren m'n offerte binnengekregen, 20 jaar tegen 1,44%. In het hele aanloopproces is 'ie 2 keer gezakt en ben dus net op tijd voor een eventuele stijging nu door het coronagedoe. Dit is iig op basis van wat ik nu inschat het beste, en later kunnen we wel weer kijken naar rentemiddeling. Voor lineair gekozen om zo rap mogelijk af te lossen en dat 't maandbedrag daalt is mooi meegenomen. Dit past alsnog prima in m'n maandelijkse uitgaven.

(ING, met NHG)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:23

de Peer

under peer review

Errieseeka schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 20:14:
Optie 1: 10 jaar vast 1,35% 198k max hypo. 686/m

Optie 2: 20 jaar vast 1,70% 193k max hypo. 671/m

Wat te doen wat te doen.

Vóór corona was onder de 1 procent geen gekke gedachte. Nu stijgt het maar dit lijkt me incidenteel. Mocht er juist rond deze tijd een gigantische financiële crisis ontstaan, zijn we over 10 jaar weer in de hoogtijdagen. Dan verwacht ik weer een lage(re) rente zoals voor de coronacrisis

Aan de andere kant, 1,70% 20 jaar vast is historisch laag.

De hypotheekrente wereld blijft raar
Je kunt toch nog steeds gewoon 0.9% krijgen met NHG? Dus waarom zou je dan voor 1.35% gaan? Of gaat het om verlengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Bij ABN gaan eind volgende week de meeste rentes met 0.1% omhoog aldus een hypotheekadviseur van ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basegel
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23-07 20:48
fsfikke schreef op zondag 29 maart 2020 @ 14:10:
Bij ABN gaan eind volgende week de meeste rentes met 0.1% omhoog aldus een hypotheekadviseur van ze.
Weet je hier misschien al iets meer over?
Zie er nog geen 'bewijs' van in de rentebox maar weet niet precies wanneer de berichten van verhogingen hierin verschijnen.

Mijn adviseur gaat ergens deze week een aanvraag indienen bij ABN Amro, zou jammer zijn als er nog 0,1% bij komt op het laatste moment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Basegel schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 11:24:
[...]

Zie er nog geen 'bewijs' van in de rentebox maar weet niet precies wanneer de berichten van verhogingen hierin verschijnen.

Mijn adviseur gaat ergens deze week een aanvraag indienen bij ABN Amro, zou jammer zijn als er nog 0,1% bij komt op het laatste moment
Tot donderdagmiddag gelden de oude rentes nog meende hij. Ik weet natuurlijk niet in hoeverre dat een verkooppraatje is, maar het klonk redelijk zeker.

Ik zit er zelf ook een beetje mee. De overdracht is bij mij pas over 4 maanden. Ik wilde nog even wachten zodat ik de budget hypotheek kon nemen (0.1% goedkoper, 3 maanden geldig). Nu de rente sowieso 0.1% omhoog gaat valt dat voordeel weg aldus de adviseur en kan ik net zo goed nu een woninghypotheek afsluiten. Immers spaar ik die 0.1% als ik het nu aanvraag en later deze week de rente omhoog gaat. Maar ik neem aan dat tussentijds niet meer te wisselen is, dus bij elke volgende rentevaststelling zal ik altijd 0.1% meer betalen denk ik? Ik denk dat dat op de lange termijn meer uitmaakt dan nu het risico dat volgende maand de rente weer omhoog gaat.

Dus waarschijnlijk nu even wachten nog, eind april een budget afsluiten. Stel volgende maand gaat de rente weer 0.1% omhoog, dan is dat jammer, maar ik zet de rente toch niet lang vast dus bij het volgende moment spaar ik die 0.1 weer uit.

[ Voor 9% gewijzigd door fsfikke op 31-03-2020 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basegel
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23-07 20:48
fsfikke schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 11:32:
[...]

Tot donderdagmiddag gelden de oude rentes nog meende hij. Ik weet natuurlijk niet in hoeverre dat een verkooppraatje is, maar het klonk redelijk zeker.

Ik zit er zelf ook een beetje mee. De overdracht is bij mij pas over 4 maanden. Ik wilde nog even wachten zodat ik de budget hypotheek kon nemen (0.1% goedkoper, 3 maanden geldig). Nu de rente sowieso 0.1% omhoog gaat valt dat voordeel weg aldus de adviseur en kan ik net zo goed nu een woninghypotheek afsluiten. Immers spaar ik die 0.1% als ik het nu aanvraag en later deze week de rente omhoog gaat. Maar ik neem aan dat tussentijds niet meer te wisselen is, dus bij elke volgende rentevaststelling zal ik altijd 0.1% meer betalen denk ik? Ik denk dat dat op de lange termijn meer uitmaakt dan nu het risico dat volgende maand de rente weer omhoog gaat.

Dus waarschijnlijk nu even wachten nog, eind april een budget afsluiten. Stel volgende maand gaat de rente weer 0.1% omhoog, dan is dat jammer, maar ik zet de rente toch niet lang vast dus bij het volgende moment spaar ik die 0.1 weer uit.
Lastige keuze! Zal mij niet verbazen als ABN Amro de rente wat gaat verhogen, de overige banken hebben volgens mij allemaal al een kleine verhogen gedaan.
Hoelang zit er tussen de aanvraag en het verkrijgen van de offerte verwacht je? Mijn overdracht is pas half juli, dus 3,5 maand vanaf nu, verwacht dat ze wel een paar weken nodig hebben voor de aanvraag (nieuwbouw). Zou dan de rente wel blijven gelden van het moment van de aanvraag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Vorige week aanvraag gedaan bij BLG wonen voor rente voorstel.
Eergisteren ontvangen, en uiteindelijk gekozen voor 1% voor 10 jaar.
Andere deel stond op 1.13% voor 10 jaar.
Vindt het wel mooi zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
  • Laatst online: 12:46
Basegel schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 12:06:
[...]

Hoelang zit er tussen de aanvraag en het verkrijgen van de offerte verwacht je? Mijn overdracht is pas half juli, dus 3,5 maand vanaf nu, verwacht dat ze wel een paar weken nodig hebben voor de aanvraag (nieuwbouw). Zou dan de rente wel blijven gelden van het moment van de aanvraag?
Volgens mij staat de rente van het aanbod vast zolang het rente-aanbod geldig is. Staat als het goed is op je aanbod of op de offerte.

De overdracht van mijn nieuwe huis is op 15 mei en zit nu nog in de aanvraagprocedure. Heb dus een rente-aanbod voor het annuïteitendeel van 1.33% en 1.43% voor het aflossingsvrije deel voor 20 jaar vast. Aanbod is vier maanden geldig en moet het huis uiterlijk op 17 juli bij de notaris passeren. Dus geen enkel probleem.

[ Voor 8% gewijzigd door Tranquility op 31-03-2020 13:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Basegel schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 11:24:
[...]

Ze staan nu ook online: https://intermediair.abnamro.nl/rente
Vanaf vrijdag dus en 10 jaar en meer gaat 0.2 omhoog.

[ Voor 5% gewijzigd door fsfikke op 31-03-2020 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:25
fsfikke schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:42:
[...]

Ze staan nu ook online: https://intermediair.abnamro.nl/rente
Vanaf vrijdag dus en 10 jaar en meer gaat 0.2 omhoog.
Gelijk 0.2 terwijl er krediet in overvloed is.

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Faddermakker schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 15:44:
[...]

Gelijk 0.2 terwijl er krediet in overvloed is.
Ja absurd idd, alleen omdat er heel eventjes een piekje in de staatsrentes was, die is al lang weer gezakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Opeens zitten wij toch te denken aan verhuizen.
Even wat afgeroomde cijfers:
Overwaarde: 250.000
Nieuwe hypotheek: 240.000
Voor de overbruggingshypotheek wordt vaak 90% genomen, dus dat is 225.000

Na de verkoop zit ik dan met 10% cash, namelijk 25.000
Deze overwaarde wil ik natuurlijk in de woning stoppen i.v.m. hypotheekrenteaftrek.
Stel ik heb een aanbieder waar ik 10% boetevrij extra mag aflossen (=24.000). Zit ik dan aan een boete voor die overige 1000?

(Oké, nu is het maar 1000, maar dat komt omdat alle bedragen afgeroomd/fictief zijn)

Klopt dit verhaal of maak ik toch ergens een foutje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-07 19:28

Barrycade

Through the...

Als ik het zo lees heb je geen hypotheek meer nodig.
Maar dat zal je niet bedoelen?

ik denk dat je wat zaken door elkaar haalt. In je overbruggingshypotheek wordt je overwaarde opgenomen/ "voorgeschoten" door de bank maar de totale overbruggingshypotheek is het totale bedrag van je nieuwe woning.

Dus je nieuwe woning is 250+225=475k? Of 250+240=490?

Maar links of rechtsom als je alle overwaarde in je nieuwe huis stopt heb je toch HRA recht op die 225 of 240k?

Je moet beginnen met de overwaarde, alle resterende hypotheek komt in aanmerking voor HRA als je aan de regels voldoet (lineair / annuitair en qua looptijd etc)

[ Voor 14% gewijzigd door Barrycade op 01-04-2020 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:38
Cheesy schreef op woensdag 1 april 2020 @ 16:59:
Opeens zitten wij toch te denken aan verhuizen.
Even wat afgeroomde cijfers:
Overwaarde: 250.000
Nieuwe hypotheek: 240.000
Voor de overbruggingshypotheek wordt vaak 90% genomen, dus dat is 225.000

Na de verkoop zit ik dan met 10% cash, namelijk 25.000
Deze overwaarde wil ik natuurlijk in de woning stoppen i.v.m. hypotheekrenteaftrek.
Stel ik heb een aanbieder waar ik 10% boetevrij extra mag aflossen (=24.000). Zit ik dan aan een boete voor die overige 1000?

(Oké, nu is het maar 1000, maar dat komt omdat alle bedragen afgeroomd/fictief zijn)

Klopt dit verhaal of maak ik toch ergens een foutje?
Boete sowieso niet, je krijgt alleen geen hypotheekrenteaftrek over de rente die je betaalt over de 1000.

Daarnaast staan hypotheekaanbieders volgens mij altijd wel toe om die overwaarde van 25000 in 1x af te lossen en dat is dus naast de 10% boetevrije aflossing. Maar wellicht dat dit verschilt per aanbieder..

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Barrycade schreef op woensdag 1 april 2020 @ 17:13:
Als ik het zo lees heb je geen hypotheek meer nodig.
Maar dat zal je niet bedoelen?

ik denk dat je wat zaken door elkaar haalt. In je overbruggingshypotheek wordt je overwaarde opgenomen/ "voorgeschoten" door de bank maar de totale overbruggingshypotheek is het totale bedrag van je nieuwe woning.

Dus je nieuwe woning is 250+225=475k? Of 250+240=490?

Maar links of rechtsom als je alle overwaarde in je nieuwe huis stopt heb je toch HRA recht op die 225 of 240k?

Je moet beginnen met de overwaarde, alle resterende hypotheek komt in aanmerking voor HRA als je aan de regels voldoet (lineair / annuitair en qua looptijd etc)
Nieuwe woning 490 inderdaad.
Gefinanceerd met:
- 250 tijdelijk overbruggingskrediet ala overwaarde
- 240 nieuwe hypotheek

Over die 240 inderdaad recht op HRA.

Alleen dat was de bedoeling van m’n vraag niet ;) de overwaarde van 250 krijg ik waarschijnlijk niet geheel als krediet. De meeste aanbieders halen daar zo’n 10% af.

Maar ik verdwaal een beetje in m’n eigen vraag. :? Wellicht denk ik teveel in losse potjes. Ik ga me nog even wat verder inlezen op de website van de Belastingdienst. Ik las daar bijvoorbeeld ook al: Let op! Het is mogelijk dat u economisch geen overwaarde hebt, maar fiscaal gezien wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23-07 22:27
@Cheesy je kunt de nieuwe hypotheek ook splitsen in meerdere delen, waarbij je een deel met variabele rente neemt. Dat kun je altijd boetevrij aflossen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 677216

@Cheesy Let even op, volgens mij is een overbruggingskrediet meestal niet 90% van de overwaarde, maar de overwaarde o.b.v. een woningwaarde van 90% (t.o.v. taxatie of WOZ).

Dus niet: (WOZ - hypotheek) x 90%
Maar: WOZ x 90% - hypotheek

Afhankelijk van hoe hoog je huidige hypotheek is, kan dat een aardig verschil zijn (namelijk 10% daarvan). Ik zou even uitzoeken hoe jouw beoogde geldverstrekker daarmee omgaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBlack
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-07 08:16

Indien mogelijk bijstorten, sparen tegen 5.1% best leuk natuurlijk. Ook nog eens veel voordeliger dan aflossen of rente verlagen: sparen tegen 5.1% / rente betalen tegen 5.1% -/- aftrek.

Mocht je geen ruimte meer hebben binnen de bandbreedte kun je evt nog proberen de looptijd van de lening in te korten. Spaarpremie gaat dan omhoog --> weer ruimte om bij te storten.

[ Voor 8% gewijzigd door MrBlack op 01-04-2020 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees Klaassen
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:24
Zijn er anderen die ook een hypotheek zoeken met een looptijd van 30 jaar zonder NHG?

Ik kom momenteel steeds uit bij NIBC Direct (momenteel 2,08%).

https://www.actuelerentes...0-jaar-rente-vast.asp?o=4

Andere suggesties? Qua voorrwaarden zijn ze voor mijn wensen redelijk gelijkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Kees Klaassen schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 13:37:
Zijn er anderen die ook een hypotheek zoeken met een looptijd van 30 jaar zonder NHG?

Ik kom momenteel steeds uit bij NIBC Direct (momenteel 2,08%).

https://www.actuelerentes...0-jaar-rente-vast.asp?o=4

Andere suggesties? Qua voorrwaarden zijn ze voor mijn wensen redelijk gelijkend.
Bij de ABN zou ik op 1.95% uitkomen (duurzaamheidskorting en <65%). Maar ik zou echt niet weten waarom je dat zou doen? De rente heeft even een piekje gehad omdat opeens tientallen landen miljarden moesten bijlenen, maar dat is al lang weer ingekakt en met de huidige economie gaat de ECB er alles aan doen om de rente zo laag mogelijk te houden door goedkoop en makkelijk geld uit te delen. Zie bijv. ook https://insights.abnamro....rruiming-door-ecb-en-fed/

Een hoop mensen zitten te wachten met oversluiten, nu die korte spike geweest is rent iedereen als een gek naar de bank om z'n hypotheek af te sluiten omdat ze bang zijn dat de rente omhoog gaat schieten. Dat zal ook deels de reden zijn de de ABN de rente zo sterk verhoogt heeft, als er opeens heel veel meer vraag is kunnen ze natuurlijk makkelijk wat extra verdienen.

Kortstondig is er dus even paniek, om je op dat moment voor 10/20/30 jaar in te kopen is imo het meest ongunstige moment. Zekerheid kost altijd geld, en dat terwijl de rente eigenlijk geen kant op kan behalve naar beneden. Ik heb ervoor gekozen nog even te wachten tot eind volgende maand met het afsluiten van mijn hypotheek zodat ik toch de budget variant kan nemen (0.1% goedkoper gedurende de hele looptijd) Ik kies zelf voor een rentevaste periode van 3 jaar (op dit moment 1.03%). Tijdens die 3 jaar kan je nog switchen naar een langere rentevaste periode. En de kans dat we over 3 jaar als ik me opnieuw vast moet leggen in de naweeën van de Corona crisis zitten met bijbehorende economische stimulans is een stuk beter te overzien dan waar we over bijv. 10 jaar zitten.

[ Voor 7% gewijzigd door fsfikke op 03-04-2020 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10:51
its_me_ schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 22:44:
Heb de rente voor onze hypotheek voor 2 jaar vastgezet voor 1,07%, met rentebedenktijd over de volledige duur. Gaat om de aankoop van een nieuwbouwwoning. Wij verwachten dat de rente laag zal blijven, dus is dit de beste optie naar ons idee.
Afgelopen donderdag de rente voor onze hypotheek weer voor 2 jaar vastgezet voor 0,92% met rente bedenktijd over de volledige periode. Dit kostte mij 100 euro afhandelingskosten, maar gezien de maandlasten ongeveer 25 euro dalen heb ik dit binnen 4 maanden terugverdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:59
Ik heb eigenlijk niet het idee dat de hypotheekrente ver en lang door zal stijgen. Wat is jullie kijk hierop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:25
Ik zat net al even vooruit te kijken bij Aegon maar die hebben gewoon de rente verhoogd met 0,1% :F

https://www.aegon.nl/part...ek/actuele-hypotheekrente

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-07 19:45

Milmoor

Footsteps and pictures.

Dit weekend op 0,95% voor tien jaar vast gezet bij Triodos. Ik verwacht geen grote dalingen meer en het scheelde maar 0.1% met 1 jaar vast. Over tien jaar is de lening lager, ons leven verder en dan zien we dan wel weer. Zekerheid mag wat kosten, maar minder meerkosten is fijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Milmoor op 08-04-2020 22:58 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:42
20 jaar 1,29% HypoTrust. Hebben rentedaling, dus mocht hij nu nog verder zakken, dan nog ''goedkoper''.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:02

Wuursj

want worst is al bezet

Hier nu ook oversluit procedure gestart voor 20 jaar vast, 1,3% bij Allianz. Ik heb zitten rekenen: als over 4 jaar de rente voor 15 jaar vast lager is dan 1,51% heb ik geld weggegooid, als die hoger is maak ik winst. Die kans schat ik wel reëel in. En anders heb ik een beetje geld uitgegeven voor zekerheid, ook niet zo erg.

Een bouwdepot meegefinancierd nu we toch weer alle kosten hebben maar de boete en kosten zelf betaald. Zo blijft alles aftrekbaar. Mocht de verbouwing volgens originele begroting lopen, kan ik dat weer aflossen.
LTV blijft sowieso onder de 45%.

Wel mooi dat je NHG kan meenemen op een oversluiting onder bepaalde voorwaarden, ook als de huidige marktwaarde zelfs voor verbouwing vér over die NHG grens heen gaat. En NHG kosten worden alleen over de vergroting van de hypotheek gerekend (weinig dus). Maar dat moest ik de adviseur wel uitleggen. (zijn verweer: in de ze regio doen we nog maar heel weinig meer met NHG...)

[ Voor 4% gewijzigd door Wuursj op 09-04-2020 08:29 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 12:57
Sunri5e schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 15:26:
Ik heb eigenlijk niet het idee dat de hypotheekrente ver en lang door zal stijgen. Wat is jullie kijk hierop?
Tsja.. het blijft koffiedik kijken. De experts lijken het toch wel eens dát ie gaat stijgen, maar niet hoe ver en hoe lang. Je merkt ook dat partijen als ABN nu vrij terughoudend zijn met voorspellingen, al zeggen ze er wel iets over in de woningmarktmonitor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Valorian schreef op donderdag 9 april 2020 @ 10:15:
[...]

Tsja.. het blijft koffiedik kijken. De experts lijken het toch wel eens dát ie gaat stijgen, maar niet hoe ver en hoe lang. Je merkt ook dat partijen als ABN nu vrij terughoudend zijn met voorspellingen, al zeggen ze er wel iets over in de woningmarktmonitor.
En aan de andere kant spreken ze zich tegen: https://insights.abnamro....rruiming-door-ecb-en-fed/

Ik denk dat die woningmarktmonitor erg doorspekt is met marketing. Mensen bang maken dat de rente omhoog gaat zodat iedereen nu snel naar ze toe rent om een hypotheek af te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Laatst online: 22-07 21:26

icecreamfarmer

en het is

Iemand hier een idee waarom bij een langere looptijd de toegestane jaarlast hoger is :?.
Voor mijn broertje met een bouwdepot bezig en wilde een 20 jaar vaste rente met 20 jaar looptijd (ging maar over 20k).

Dat kon achter niet want de toegestane jaarlast was maar (fictief) €9500 met een woonquote van 20,5%.
Ik reken dat na en 20,5% van het salaris komt idd overeen met €9500.
Dit was met een toetsrente van 2,445%.

Doe ik echter een looptijd van 30 jaar dan stijgt de toegestane jaarlast naar €10.000. Wederom met een getoetste woonquote van 20,5% maar toetsrente van 2,407%.
Ik kom dan echter op een woonquote van 21,1% uit.

Wat mis ik hier want ik snap dit niet. Hoezo stijgt de toegestane jaarlast wanneer je de looptijd verlengt?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:23
icecreamfarmer schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 14:20:
Iemand hier een idee waarom bij een langere looptijd de toegestane jaarlast hoger is :?.
Voor mijn broertje met een bouwdepot bezig en wilde een 20 jaar vaste rente met 20 jaar looptijd (ging maar over 20k).

Dat kon achter niet want de toegestane jaarlast was maar (fictief) €9500 met een woonquote van 20,5%.

Doe ik echter een looptijd van 30 jaar dan stijgt de toegestane jaarlast naar €10.000. Wederom met een getoetste woonquote van 20,5% maar toetsrente van 2,407%.

Wat mis ik hier want ik snap dit niet. Hoezo stijgt de toegestane jaarlast wanneer je de looptijd verlengt?
Pin mij er niet op vast, maar volgens mij is de redenatie dat je bij 30 jaar 10 jaar langer zekerheid van hetzelfde rentepercentage. Hoe korter je de looptijd pakt, hoe minder je kan lenen is het doorgaans.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Martinusz schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 14:37:
[...]

Pin mij er niet op vast, maar volgens mij is de redenatie dat je bij 30 jaar 10 jaar langer zekerheid van hetzelfde rentepercentage. Hoe korter je de looptijd pakt, hoe minder je kan lenen is het doorgaans.
Nee dat snap ik maar met een langere looptijd verlaag je de jaarlast maar in principe verhoog je niet de toegestane jaarlast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Stel jij raakt je baan kwijt of arbeidsongeschikt, dan kan je makkelijker in 30 jaar terugbetalen dan in 20 jaar. Het risico is dus kleiner voor de bank bij een looptijd van 30 jaar.

[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 10-04-2020 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

fsfikke schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 15:01:
[...]

Stel jij raakt je baan kwijt of arbeidsongeschikt, dan kan je makkelijker in 30 jaar terugbetalen dan in 20 jaar. Het risico is dus kleiner voor de bank bij een looptijd van 30 jaar.
Dat snap ik maar wat maakt dat daardoor mijn draagkracht en woonquote omhoog gaat?
Want dat zie ik bij het nibud en de nhg nergens terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024

Lijkt me sterk dat de toetsrente van 30 jaar vast lager ligt dan die van 20 jaar. Als ik het me goed herinner wordt er boven de 10 jaar vast getoetst met de werkelijke rente. Die is voor 30 jaar hoger dan 20 jaar. Een hogere toetsrente kan een hoger financieringslastpercentage opleveren en daarmee een hogere max hypotheek. Dit komt doordat er gewerkt wordt met ranges van 0.5% breed. Zo kan het voorkomen dat je meer kan lenen met een rente van 2.01% dan bij 1.99%.

Zie: https://www.nibud.nl/beroepsmatig/woonlasten-koopwoning/

[ Voor 5% gewijzigd door Longcat op 10-04-2020 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Longcat schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 18:08:
[...]

Lijkt me sterk dat de toetsrente van 30 jaar vast lager ligt dan die van 20 jaar. Als ik het me goed herinner wordt er boven de 10 jaar vast getoetst met de werkelijke rente. Die is voor 30 jaar hoger dan 20 jaar. Een hogere toetsrente kan een hoger financieringslastpercentage opleveren en daarmee een hogere max hypotheek. Dit komt doordat er gewerkt wordt met ranges van 0.5% breed. Zo kan het voorkomen dat je meer kan lenen met een rente van 2.01% dan bij 1.99%.

Zie: https://www.nibud.nl/beroepsmatig/woonlasten-koopwoning/
De rentevast periode was evenlang, looptijd echter langer. Rente is dan lager omdat de rente tussen oud en nieuw gemiddeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4c2Q
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-07 23:16
Cheesy schreef op woensdag 1 april 2020 @ 18:37:
[...]

Nieuwe woning 490 inderdaad.
Gefinanceerd met:
- 250 tijdelijk overbruggingskrediet ala overwaarde
- 240 nieuwe hypotheek

Over die 240 inderdaad recht op HRA.

Alleen dat was de bedoeling van m’n vraag niet ;) de overwaarde van 250 krijg ik waarschijnlijk niet geheel als krediet. De meeste aanbieders halen daar zo’n 10% af.

Maar ik verdwaal een beetje in m’n eigen vraag. :? Wellicht denk ik teveel in losse potjes. Ik ga me nog even wat verder inlezen op de website van de Belastingdienst. Ik las daar bijvoorbeeld ook al: Let op! Het is mogelijk dat u economisch geen overwaarde hebt, maar fiscaal gezien wel.
Heb je ook geen kosten bij de verkoop van je huidige woning? Hierdoor wordt je fiscale ( en werkelijke) overwaarde lager.
Wat ze denk ik bij de belastingdienst bedoelen is dat je geen winst hoeft te hebben op een woning. Als je verkoopprijs minus de kosten maar hoger is dan je huidige hypotheek op de woning dan heb je fiscale overwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:42
fsfikke schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 15:01:
[...]

Een bank loopt tegenwoordig sowieso geen risico meer. Sterker nog, ze verdienen er aan als iemand zijn huis niet meer man betalen. Zeker als diegene in de schuldsanering komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:02
icecreamfarmer schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 10:00:
[...]

De rentevast periode was evenlang, looptijd echter langer. Rente is dan lager omdat de rente tussen oud en nieuw gemiddeld wordt.
De woonquote is een bruto percentage dat is afgeleid van de netto lasten die je zult hebben. Als je de lening in 30 jaar aflost in plaats van in 20 jaar, dan heb je naar verhouding minder aflossing (want dat kan in langere tijd) en meer rente. Ook daalt het rente-deel dan dus minder snel. Er is dus in verhouding meer rente-aftrek. De netto lasten zullen bij de zelfde bruto lasten dan dus ook lager liggen. Anders gezegd, bij de zelfde maximale nettolasten kunnen de brutolasten hoger zijn. Bij 30 jaar zul je daarom met hogere brutolasten kunnen rekenen dan bij 20 jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:36
fisherman schreef op zondag 19 april 2020 @ 08:26:
[...]
Een bank loopt tegenwoordig sowieso geen risico meer. Sterker nog, ze verdienen er aan als iemand zijn huis niet meer man betalen. Zeker als diegene in de schuldsanering komt.
Dat is nogal een uitspraak. Daarbij ga je ervan uit dat:
  1. er altijd sprake is van een overwaarde, ondanks dat een gedwongen verkoop meestal niet zo gunstig is voor de verkoopprijs;
  2. de betalingsachterstand volledig gedekt wordt door die overwaarde; en
  3. de bank het bedrag vervolgens kan uitlenen tegen een hoger rentepercentage.
Daar durf ik mijn hand niet voor in het vuur te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:42
cryptapix schreef op maandag 20 april 2020 @ 21:21:
[...]

Dat is nogal een uitspraak. Daarbij ga je ervan uit dat:
  1. er altijd sprake is van een overwaarde, ondanks dat een gedwongen verkoop meestal niet zo gunstig is voor de verkoopprijs;
  2. de betalingsachterstand volledig gedekt wordt door die overwaarde; en
  3. de bank het bedrag vervolgens kan uitlenen tegen een hoger rentepercentage.
Daar durf ik mijn hand niet voor in het vuur te steken.
Zeker nog nooit van securitisatie gehoord. Geloof maar dat die banken geen enkel risico meer lopen. Daar laten ze beleggers voor opdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:36
fisherman schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 19:43:
[...]
Zeker nog nooit van securitisatie gehoord. Geloof maar dat die banken geen enkel risico meer lopen. Daar laten ze beleggers voor opdraaien.
Securisatie is inderdaad een middel om risico buiten de bank te leggen, maar bovenal om financiële ruimte te creëren om nieuwe leningen te kunnen uitzetten. Maar ik zie niet in waarom de bank door securisatie geld verdient aan iemand die zijn lening niet meer kan betalen en nog meer bij schuldsanering. De beleggers zullen juist minder geneigd zijn om nieuwe vorderingen van banken te kopen als die vaker oninbaar blijken te zijn c.q. niet volledig gedekt zijn. En dan kom je weer bij de drie aannames die ik noemde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Valorian schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:51:
Hallo Tweakers,

Heb zojuist een voorstel voor nieuwe rentevaste periode ontvangen. Ben benieuwd of jullie nog interessante inzichten hebben. Ik zal mijn ‘case’ zo uitgebreid mogelijk toelichten maar toch kernachtig proberen te houden. Meer vragen staat vrij ;)

Huidige hypotheek / spaargeld / woningwaarde
- 1 deel aflossingsvrij 65K – staat nog vast tot 1-2027 tegen 1,94% rente
- 1 deel bankspaarhypotheek 125K – staat nog vast tot 5-2020 tegen 4,55% rente
- Alle hypotheken zijn afgesloten vanaf 5-2010, dus looptijd in principe t/m 5-2040
- Woningwaarde = +/- 300K
- Spaargeld <25K en geen plannen om ineens (veel) af te lossen of bij te sparen

Het aflossingsvrije deel staat niet ter disussie (3 jaar geleden overgesloten). Maar voor het bankspaar-deel heb ik net een nieuw voorstel gehad. Daarbij wordt meteen duidelijk dat de lage rente interessant is voor de rentelasten maar tegelijkertijd zorgt voor een hogere benodigde inleg als premie om het spaardoel (125K) te behalen medio 2040.

Mijn huidge rentelasten op het bankspaardeel:
4,55% rente. 474 euro rentelasten (bruto), 165 euro spaarinleg. Totaal: 639 bruto.
Ofwel: 474 x 61,9% (38,1% HRA) = 293 euro rentelasten (netto) + 165 spaarinleg. Totaal: 458 euro netto

Het voorstel van ING (Tabel)
[Afbeelding]

Als ik naar deze tabel kijk zie ik dat bij bijvoorbeeld de volgende opties mijn bruto/netto lasten als volgt zijn:

20 jaar vast: (2,070%)
bruto 215,63 + 293 = 508,89 euro.
netto: 215,63 * 62,9% (37,1% HRA*) + 293 euro = 429 euro

10 jaar vast: (1,56%)
bruto 162,50 + 322 = 485 euro.
netto: 162,50 * 62,9% (37,1% HRA*) + 322 euro = 424 euro

1 jaar vast: (1,41%)
bruto 146,88 + 331 = 478 euro.
netto: 146,88 * 62,9% (37,1% HRA*) + 331 euro = 423 euro

*NB: Val zelf in de schaal met 38,10% belasting en ga daar de komende 4 jaar ook niet bovenuit komen. Omdat vanaf 2023 de HRA gemaximeerd is op 37,1 procent en vanaf dat moment als het goed is vast staat voor het gemak dus maar even conservatief gerekend met 37,1%. In 2020-2022 zijn de netto rentelasten dus net iets lager, maar dat terzijde ;)

Kortom, bij deze constructie (bankspaarhypotheek) maakt het voor de netto bedragen maar heel weinig uit of ik voor heel kort vast (met onzekerheid over toekomstige rente) of heel lang vast zet. Overstappen naar een andere bank lijkt niet echt logisch, want daar staat tegenover dat je weer wat kosten maakt en dat het verschil in netto lasten zeer beperkt zal blijven.

Maar de bruto lasten schelen wel aanzienlijk bij een lagere rente. Zou ‘shoppen’ met het oog op eventuele toekomstige veranderingen rond HRA (nog verder dan de geplande daling naar 37,1% max) dan toch kunnen lonen? Als ik online even spiek naar tabelletjes vind ik diverse opties waarbij ik voor 20 jaar zou kunnen vastzetten tegen de rente die ING bank rekent bij 1 jaar. De netto lasten blijven dan nagenoeg gelijk aan de 20-jaar optie van ING, maar de brutolasten dalen dan van bovenstaande 509 euro naar 478 euro, ofwel over 20 jaar een verschil van 7.440 euro…

Maar goed, ben benieuwd naar jullie inzichten en ideeën!

(PS: Op de tabel van ING kan ik overigens nog bij alle rentes 0,25% extra korting bedingen ivm gebruiken betaalrekening ING, dat is nog niet verrekend in bovenstaande calculaties...)
Even mijzelf gequote van een paar maanden geleden. Daar had ik e.e.a. uiteengezet en kwam ik erachter dat in mijn geval (verlengen Bankspaarhypotheek) er in de netto kosten nauwelijks verschil zit tussen 20 jaar vast of 1 jaar vast. Want bankspaar dus lagere rente is hogere spaar-inleg nodig en visa versa. Had nog niet helemaal bedacht wat ik ging doen maar neigde naar 20 jaar vast.

Echter nu Corona om de hoek komt kijken acht ik het mogelijk dat de HRA met een zeer grote versnelling wordt afgebouwd. In dat geval wordt een lagere rente toch een stuk aantrekkelijker, ondanks dat de netto-verschilllen nu miniem zijn. Want bruto scheelt het toch 3 tientjes per maand. Geen idee natuurlijk hoe lang de rente zo laag blijft, maar dat terzijde.

Iemand nog ideeën hierbij? (Zie de gequote post met de oorspronkelijke rentevoorstellen van ING, waar ik er komende maand een uit kan kiezen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:38
Valorian schreef op woensdag 22 april 2020 @ 15:28:
[...]

Even mijzelf gequote van een paar maanden geleden. Daar had ik e.e.a. uiteengezet en kwam ik erachter dat in mijn geval (verlengen Bankspaarhypotheek) er in de netto kosten nauwelijks verschil zit tussen 20 jaar vast of 1 jaar vast. Want bankspaar dus lagere rente is hogere spaar-inleg nodig en visa versa. Had nog niet helemaal bedacht wat ik ging doen maar neigde naar 20 jaar vast.

Echter nu Corona om de hoek komt kijken acht ik het mogelijk dat de HRA met een zeer grote versnelling wordt afgebouwd. In dat geval wordt een lagere rente toch een stuk aantrekkelijker, ondanks dat de netto-verschilllen nu miniem zijn. Want bruto scheelt het toch 3 tientjes per maand. Geen idee natuurlijk hoe lang de rente zo laag blijft, maar dat terzijde.

Iemand nog ideeën hierbij? (Zie de gequote post met de oorspronkelijke rentevoorstellen van ING, waar ik er komende maand een uit kan kiezen)
Ik denk dat je meer naar het risico moet kijken en of je dat kan/wil dragen. Nu kijk je met name naar bruto/netto en HRA, maar wat als de rente over 10 jaar op 5% staat?

Als 1.41% vs 5% ook niet veel verschilt qua bruto/netto dan zou ik lekker 1.41% nemen: minder afhankelijk van HRA en iets lagere lasten. Maar als de lasten bij 5% veel hoger gaan liggen, dan zou ik toch kiezen voor zekerheid.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:39
Valorian schreef op woensdag 22 april 2020 @ 15:28:
[...]

HRA wordt al versneld afgebouwd. Over enkele jaren is de aftrek van 52% al naar 37%. Dat was eerst de bedoeling om in 10 jaar te doen ofo.

Nog belangrijker: eigenwoningforfait is 0.6%. Bij een annuitaire hypotheekvorm (verplicht sinds 2013), initiele LTV van 100% (sinds enkele jaren de norm), gelijkblijvende woningprijzen en een rentestand rond de 1.5%, resteert een gemiddelde aftrekpost van 0.3%. Waarover je dus 37% belasting bespaart. Netto 0.1%.

Vergelijk dat met het begin van deze eeuw. Toen stond de rente op 5 a 6%, initiele LTV 110% en had je nog spaarhypotheken. Toen was het netto voordeel tussen de 2 en 3%.

TL/DR: HRA is allang dood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
t_captain schreef op woensdag 22 april 2020 @ 16:28:
[...]

HRA wordt al versneld afgebouwd. Over enkele jaren is de aftrek van 52% al naar 37%. Dat was eerst de bedoeling om in 10 jaar te doen ofo.

Nog belangrijker: eigenwoningforfait is 0.6%. Bij een annuitaire hypotheekvorm (verplicht sinds 2013), initiele LTV van 100% (sinds enkele jaren de norm), gelijkblijvende woningprijzen en een rentestand rond de 1.5%, resteert een gemiddelde aftrekpost van 0.3%. Waarover je dus 37% belasting bespaart. Netto 0.1%.

Vergelijk dat met het begin van deze eeuw. Toen stond de rente op 5 a 6%, initiele LTV 110% en had je nog spaarhypotheken. Toen was het netto voordeel tussen de 2 en 3%.

TL/DR: HRA is allang dood.
Ik weet dat de HRA versneld wordt afgebouwd. Maar er is nog steeds een groot verschil tussen 37% of 0% he ;) .. En zeker voor mensen die niet in de hogere belastingschalen zitten (en ook geen baan hebben waarin die logischerwijs bereikt gaan worden het komende decennium) zijn de afbouwmaatregelen tot nu zeer beperkt qua effect, waar een complete 'stop' wél van enorme invloed is. Persoonlijk zou dat laatste nog prima 'te dragen' zijn want ik ging er in 2010 toen ik hypotheek nam al vanuit dat het eindig zou zijn, maar dat staat er even los van.

Het stukje over eigenwoningforfait is interessant, maar voor mijn hypotheek niet van toepassing van bankspaar en meeneembaar naar volgende huizen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
fisherman schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 19:43:
[...]
Het is wat subtieler dan dat je doet voorkomen. Securitisatie van hypotheken betekent dat je een juridische entiteit opricht (een zogenaamd spv)waar je hypotheken instopt. Die spv brengt vervolgens obligaties uit, in tranches. Voordelen: de bank is zijn kredietrisico en een gedeelte van de winst kwijt (maar ontvangt wel geld voor zaken zoals werving, administratie, etc). De bank blijft aanspreekpunt voor de hypotheeknemer. De koper van de obligaties neemt vrijwillig het kredietrisico en winst over. Normaliter worden er meer hypotheken in een spv gestopt dan noodzakelijk (bijv 106%). De eerste 6% verlies wordt dan gedragen door de spv. Verder wordt de slechtste tranche (de e-tranche) vaak niet verkocht aan beleggers, maar blijft bij de bank. De bank houdt dus nog een deel van het kredietrisico op eigen boek.

In Amerika is er desalniettemin veel fout gegaan met securitisaties, oa door de onderliggende leningen (credit card schulden), mixen en herverpakken van tranches en prijsmanipulaties. In Nederland is hier trouwens geen sprake van geweest.

Overigens zijn de spelregels door Basel III zo veranderd dat oude-stijl securitiseren niet meer loont. Tegenwoordig worden delen van de hypotheekportefeuille doorverkocht (zonder spv) zodat de hypotheken niet meer behoren tot de assets van een bank. Vaak kopen pensioenfondsen deze hypotheken. De banken blijven wel verantwoordelijk voor werving, administratie, etc en zullen hier een fee voor ontvangen. De rest gaat naar de belegger.

Samenvattend, banken kunnen kredietrisico inderdaad doorgeven aan beleggers. Dit zijn professionele beleggers die snappen wat ze doen, dus "opdraaien" is niet het juiste woord. Daarbij gaat veel van het rendement van de hypotheken naar de belegger, inclusief de compensatie voor kredietrisico. Het is dus niet zo dat de bank wel de lusten, maar niet de lasten heeft.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:39
EWF heeft iedereen. Het saldo eigen woning zijn de bijtellingen (EWF) minus de aftrekposten (rente en kosten eigenwoningschuld).

Twee factoren nemen het leeuwendeel voor hun rekening:

* annuitaire inlossing. Daardoor trek je niet meer af over de hele lening maar gemiddeld slechts 60%.
* daling van de rente

aftrekbare rente (60% * hypotheeksom * 1.5%) komt aardig in de buurt van EWF (0.6% * woningwaarde)
KabouterSuper schreef op woensdag 22 april 2020 @ 17:06:
[...]

In Amerika is er desalniettemin veel fout gegaan met securitisaties, oa door de onderliggende leningen (credit card schulden), mixen en herverpakken van tranches en prijsmanipulaties. In Nederland is hier trouwens geen sprake van geweest.
Probleem zat vooral in de ontbrekende / veel te laag ingeschatte covariantie tussen de default risico's van verschillende klanten, en daarbovenop de covariantie tussen default risk en woningprijzen.

Men dacht bijvoorbeeld veilig te zitten met een portefeulle van 1M leningen met een default rate van 4% en een reservering van 5% voor de defaults. Dan is de verwachtingswaarde 40.000 wanbetalers, met een onafhankelijke standaarddeviatie van slechts 195 = 0.02%.
Helaas blijken wanbetalers aan elkaar gekoppeld middels arbeidsmarktbewegingen en rentebewegingen. Bovendien blijkt de recovery van defaults door doreclusure van het onderpand negatief gecorreleerd. Meer gedwongen verkopen betekent dalende prijzen en daarmee een groter verlies per wanbetaler.

[ Voor 57% gewijzigd door t_captain op 22-04-2020 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
@Valorian Ik denk persoonlijk dat je je hier geen zorgen over hoeft te maken. Als de overheid maatregelen moet nemen dan zullen ze twee prioriteiten hebben: Als eerste de economie weer op gang trekken. En als tweede de overheidsfinanciën weer onder controle brengen. In die volgorde.

Men zal echt niet de economie nog verder tot stilstand willen brengen door dit soort drastische maatregelen te nemen. Fundamenteel staat Nederland er immers niet verkeerd voor. Dit is een eenmalige situatie. Je kunt dan veel beter als overheid eenmalig verlies pakken (dus veel bijlenen) om economische teruggang te dempen. Staatsschuld stijgt en dat lossen we de komende tijd wel weer af. Véél betere optie dan een tijdelijke crisis ombouwen tot een langdurige want dat krijg je als je zulke drastische maatregelen zou nemen.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
mddd schreef op woensdag 22 april 2020 @ 17:13:
@Valorian Ik denk persoonlijk dat je je hier geen zorgen over hoeft te maken. Als de overheid maatregelen moet nemen dan zullen ze twee prioriteiten hebben: Als eerste de economie weer op gang trekken. En als tweede de overheidsfinanciën weer onder controle brengen. In die volgorde.

Men zal echt niet de economie nog verder tot stilstand willen brengen door dit soort drastische maatregelen te nemen. Fundamenteel staat Nederland er immers niet verkeerd voor. Dit is een eenmalige situatie. Je kunt dan veel beter als overheid eenmalig verlies pakken (dus veel bijlenen) om economische teruggang te dempen. Staatsschuld stijgt en dat lossen we de komende tijd wel weer af. Véél betere optie dan een tijdelijke crisis ombouwen tot een langdurige want dat krijg je als je zulke drastische maatregelen zou nemen.
Tsja... helemaal eens. Maar het blijft koffiedik kijken en het blijft politiek, niet de meest betrouwbare partners... Er zal uiteindelijk straks toch wel weer aan allerlei knoppen gedraaid worden. En een crisis geeft dan weer een ingang om alles opnieuw onder de lope te nemen.

Toevallig in AD van vandaag:
Het kabinet presenteerde vandaag een 16-delig keuzemenu, waar ambtenaren bijna een heel jaar aan hebben gewerkt. Het vuistdikke pakket zit vol met radicale en minder radicale beleidsopties, zoals de volledige afschaffing van de hypotheekrenteaftrek, het afschaffen van de dagbesteding in de langdurige zorg of het invoeren van een wettelijk minimumúúrloon (als aanvulling op het minimumloon).

Bron: https://www.ad.nl/politie...liggen-al-klaar~ad7e4247/

Maar goed, zorgen maak ik met niet hoor. Wel heb ik graag de voor mij persoonlijk voordeligste keuze nu ik toevallig komende maand een aflopende renteperiode ervaar. ;)
Pagina: 1 ... 60 ... 100 Laatste

Let op:
Vertel erbij wat je motivatie was, waarom je juist niet voor iets anders hebt gekozen en reageer indien relevant op andere motivaties.