Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Ascension schreef op woensdag 20 november 2019 @ 17:34:
ABN heeft sinds zeer recent een verschil tussen aflossingsvrij en annuïteit/lineair van 0,25% waarbij er eerst geen onderscheid werd gemaakt. Dus toch maar eens verder wezen shoppen. Nu een voorstel liggen van BIjBouwe van 1,88% voor 50% annuïteit/50% aflossingsvrij. Beide 20 jaar vast. Nieuwbouw, geen NHG en 100% gefinancierd. Lijkt me een prima deal. Op Independer zie ik eigenlijk alleen maar positieve reviews over BijBouwe en het contact loopt ook vlot en plezierig. Iemand hier ervaring met ze?
Kijk vooral even of er een online portal is of niet. Ik merk bij Merius dat ik niks online in kan zien, geen flauw idee wat nog de restant hoofdsom is bijvoorbeeld.

• Longcat
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 08:48
@Pannencouque Dan zul je een heel hoog inkomen moeten hebben. Bij rentevastperiodes korter dan 10 jaar wordt er uitgegaan van een rente van 5% i.p.v. de daadwerkelijke rente.

• SmoothTweaker
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 15-12 16:18
Tsurany schreef op woensdag 20 november 2019 @ 20:07:
[...]

Kijk vooral even of er een online portal is of niet. Ik merk bij Merius dat ik niks online in kan zien, geen flauw idee wat nog de restant hoofdsom is bijvoorbeeld.
Wij gaan ook over naar Merius. Wat is bij hun wel inzichtelijk?
Ben benieuwd wat de rente doet op het moment van passeren, of wij onder de 1,72% nog gaan uitkomen. Zie de 20 jaars rente weer iets dalen bij Merius.

Bij Argenta NHG daalt deze helaas ook waardoor onze boeterente hoger uitkomt :(

• Tsurany
  • Niet online
SmoothTweaker schreef op woensdag 20 november 2019 @ 20:52:
[...]

Wij gaan ook over naar Merius. Wat is bij hun wel inzichtelijk?
Ben benieuwd wat de rente doet op het moment van passeren, of wij onder de 1,72% nog gaan uitkomen. Zie de 20 jaars rente weer iets dalen bij Merius.

Bij Argenta NHG daalt deze helaas ook waardoor onze boeterente hoger uitkomt :(
Bij Merius heb je geen online account dus je kan niks zelf inzien. Ik denk dat je moet bellen of op je jaaroverzicht wachten als je wat wilt weten.

Vooraf nooit over na gedacht maar ik vind het eigenlijk wel erg storend, om die reden kan ik Merius echt afraden.

• Joris-Jansen
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 13-12 16:19
Tsurany schreef op woensdag 20 november 2019 @ 22:03:
[...]

Bij Merius heb je geen online account dus je kan niks zelf inzien. Ik denk dat je moet bellen of op je jaaroverzicht wachten als je wat wilt weten.

Vooraf nooit over na gedacht maar ik vind het eigenlijk wel erg storend, om die reden kan ik Merius echt afraden.
Ik wil hier wel even op inhaken. Wat je zegt klopt als een bus, maar ik vind merius echt top! Geen stress ervan dat je iedere maand wil kijken en als je het echt wil weten zijn ze prima te bereiken via telefoon en mail. Je kan zo de restsom opvragen. Daarnaast zijn de voorwaarden van merius ook super. Je kan veel boetevrij aflossen en het rentepercentage was in mijn geval erg laag. Kortom, ik ben dus erg tevreden.

• Tsurany
  • Niet online
Joris-Jansen schreef op woensdag 20 november 2019 @ 22:25:
[...]

Ik wil hier wel even op inhaken. Wat je zegt klopt als een bus, maar ik vind merius echt top! Geen stress ervan dat je iedere maand wil kijken en als je het echt wil weten zijn ze prima te bereiken via telefoon en mail. Je kan zo de restsom opvragen. Daarnaast zijn de voorwaarden van merius ook super. Je kan veel boetevrij aflossen en het rentepercentage was in mijn geval erg laag. Kortom, ik ben dus erg tevreden.
Wat vind je er dan zo top aan, enkel het veel boetevrij kunnen aflossen en de lage rente? Juist met lage rente is het boetevrij aflossen ook niet interessant meer.

Ik kan verder niks bedenken eigenlijk. Ik heb voor Merius gekozen omdat ze de goedkoopste waren maar verder vind ik het maar een matige hypotheekverstrekker.

• Joris-Jansen
  • Laatst online: 13-12 16:19
Tsurany schreef op woensdag 20 november 2019 @ 22:28:
[...]

Wat vind je er dan zo top aan, enkel het veel boetevrij kunnen aflossen en de lage rente? Juist met lage rente is het boetevrij aflossen ook niet interessant meer.

Ik kan verder niks bedenken eigenlijk. Ik heb voor Merius gekozen omdat ze de goedkoopste waren maar verder vind ik het maar een matige hypotheekverstrekker.
Ik vond het top dat het rentepercentage lekker laag is en mijn hypotheek snel geregeld was. Had mijn hypotheek namelijk zelf geregeld. Ook komen ze er qua voorwaarden goed uit. En daarnaast vind ik hun klantenservice echt super. Je hoeft maar wat te vragen en ze regelen het voor je binnen mum van tijd.

Oja, en ik hoefde geen ORV af te sluiten.

• Mark31
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 15-12 19:49
Wij hebben hem helaas op 30 jaar vast gezet, staat op 3,19%.
Op dat moment zeiden ze van nu staat het wel heel erg laag, lager kan haast niet.
Nouja toen dachtten wij dan doen we dat maar, Huis gekocht voor 205 duizend euro, maar hebben een hypotheek genomen van 180 duizend euro, achteraf baal ik als een stekker over die 30 jaar vast.
Maarja, andere kant nu hebben we wel dikke overwaarde op ons huis wat ik al een x had gezegt, Hypotheek 160 duizend Huiswaarde 260 duizend.
Daarnaast betaal ik 800 euro bruto, is een kleine 700 euro netto op dit moment nu de hypotheekrenteaftrek er nog is.

• Martinusz
  • Registratie: december 2006
  • Nu online
Mark31 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 11:35:
Wij hebben hem helaas op 30 jaar vast gezet, staat op 3,19%.
Op dat moment zeiden ze van nu staat het wel heel erg laag, lager kan haast niet.
Nouja toen dachtten wij dan doen we dat maar, Huis gekocht voor 205 duizend euro, maar hebben een hypotheek genomen van 180 duizend euro, achteraf baal ik als een stekker over die 30 jaar vast.
Maarja, andere kant nu hebben we wel dikke overwaarde op ons huis wat ik al een x had gezegt, Hypotheek 160 duizend Huiswaarde 260 duizend.
Daarnaast betaal ik 800 euro bruto, is een kleine 700 euro netto op dit moment nu de hypotheekrenteaftrek er nog is.
Tja uiteindelijk gaat het er toch om of je je hypotheekbedrag betaalbaar vindt.
Stel de rente gaat weer omhoog en over 10 jaar staat ie op 6%, dan ben je weer superblij met je 3%.
Gaat ie bij wijze van spreke naar 0,1%, tja dan baal je, aan de andere kant heb je een vaste last die je goed kan betalen voor je huis.

Wij hebben ook eerder het jaar 20 jaar vastgelegd voor 2,95%, tja dat is nu ook veel lager, beetje balen, maar maakt het mij echt heel veel uit? Eigenlijk niet, we gaan een groter/duurder huis bewonen, maar eigenlijk tegen dezelfde hypothecaire lasten (scheelt misschien 5 tientjes) als voor ons huidig huis (waar we 5,5% rente betalen). Overigens schieten we al vrij snel naar een risicoklasse lager, dan gaan we naar 2,75%, maakt het ook alweer draaglijker :P

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Comgenie
  • Registratie: oktober 2005
  • Nu online

Comgenie

Soms heb je dat

Hier inmiddels getekend voor 1.44% voor 15 jaar vast (ING met NHG en Huisbankkorting). Daar ben ik wel tevreden mee.

Keuze voor 15 jaar is vooral omdat ik van plan ben om dmv extra aflossen binnen 15-20 jaar afgelost te hebben, en na 10 jaar niet ineens verrast wil kunnen worden met een rente die vele malen hoger is. Er kan in die 10 jaar veel gebeuren.

Keuze voor ING is omdat ik hier al een betaalpakket had, hun offerte geldigheid standaard 6 maanden is (ivm Nieuwbouw), en hun 15 jaar rente een van de laagste is momenteel.

No animals were harmed in the making of this comment.

• Markprinsen
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 14-12 09:39
Wij heben onze hypotheek in 2017 voor 30 jaar vast gezet tegen 2,7%. Toen heel blij mee maar nu zie ik dat het nog lager kan...Geeft niet zo maar gezien ons toekomst beeld willen we weer de verhuis mogelijkheden verkennen.

Hypotheek: 390k
Woningwaarde: 600k

Andere woning: 400k

Nu maken wij gebruik van de overgangsregeling aflossingsvrij. Ik kan dus mijn 50% aflossingsvrije deel blijven gebruiken voor de HRA en zit dus nu 50% annuitair en 50% aflossingsvrij.

Ik wil dit blijven gebruiken maar kan geen goede rekentool online vinden die op basis van deze cijfers mij inzicht geven in de 'nieuwe' bruto en netto maandlasten bij aankoop andere woning.

Weet iemand of er een dergelijke rekenmodule bestaat?

• Mark31
Martinusz schreef op donderdag 21 november 2019 @ 11:47:
[...]

Tja uiteindelijk gaat het er toch om of je je hypotheekbedrag betaalbaar vindt.
Stel de rente gaat weer omhoog en over 10 jaar staat ie op 6%, dan ben je weer superblij met je 3%.
Gaat ie bij wijze van spreke naar 0,1%, tja dan baal je, aan de andere kant heb je een vaste last die je goed kan betalen voor je huis.

Wij hebben ook eerder het jaar 20 jaar vastgelegd voor 2,95%, tja dat is nu ook veel lager, beetje balen, maar maakt het mij echt heel veel uit? Eigenlijk niet, we gaan een groter/duurder huis bewonen, maar eigenlijk tegen dezelfde hypothecaire lasten (scheelt misschien 5 tientjes) als voor ons huidig huis (waar we 5,5% rente betalen). Overigens schieten we al vrij snel naar een risicoklasse lager, dan gaan we naar 2,75%, maakt het ook alweer draaglijker :P
Hierin heb je zeker een punt, als je bekijkt wat we maandelijks moeten betalen voor onze hypotheek is dat vrij schappelijk met 800 euro per maand bruto.
En op dat moment toen we ons huis kochtten was het echt zo iedereen zei 3,19% het kan bijna niet lager, en toch gebeurd het.
Dat verwachtten echt niemand, want we hadden ook een aankoopmakelaar aangenomen, en die adviseerde ook gewoon om 30 jaar vast te zetten.

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Nu online

T-Infinity

Heen en weer....

Markprinsen schreef op donderdag 21 november 2019 @ 12:26:
Weet iemand of er een dergelijke rekenmodule bestaat?
Kun je toch makkelijk zelf uit rekenen?
Reken eerst de maandlasten uit voor het annuitaire deel, eventueel via een rekenmodule (berekenhet.nl ofzo)
Reken dan de maandlasten uit van het aflossingsvrije deel (zal elke maand hetzelfde zijn).
Tel ze op.
Mark31 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 12:29:
[...]
Dat verwachtten echt niemand, want we hadden ook een aankoopmakelaar aangenomen, en die adviseerde ook gewoon om 30 jaar vast te zetten.
Nouja, iedereen die 10 jaar of korter koos verwachtte dat blijkbaar wel. Zelf verwachtte ik 3 jaar geleden ook dat het alleen maar door zou blijven dalen. Ik denk dat vandaag de dag nog steeds trouwens.
Zou je nu weer voor 30 jaar afsluiten? :P

Makelaars en hypotheekadviseurs zijn niet echt experts op dit gebied.

T-Infinity wijzigde deze reactie 21-11-2019 13:40 (46%)

• Mark31
T-Infinity schreef op donderdag 21 november 2019 @ 13:15:
[...]

Kun je toch makkelijk zelf uit rekenen?
Reken eerst de maandlasten uit voor het annuitaire deel, eventueel via een rekenmodule (berekenhet.nl ofzo)
Reken dan de maandlasten uit van het aflossingsvrije deel (zal elke maand hetzelfde zijn).
Tel ze op.

[...]

Nouja, iedereen die 10 jaar of korter koos verwachtte dat blijkbaar wel. Zelf verwachtte ik 3 jaar geleden ook dat het alleen maar door zou blijven dalen. Ik denk dat vandaag de dag nog steeds trouwens.

Makelaars en hypotheekadviseurs zijn niet echt experts op dit gebied.
Achteraf zou ik het niet meer doen, maarja dat is nu veel makkelijker kijken dan toen natuurlijk.

• T-Infinity
  • Nu online

T-Infinity

Heen en weer....

Mark31 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 14:12:
[...]

Achteraf zou ik het niet meer doen, maarja dat is nu veel makkelijker kijken dan toen natuurlijk.
Maar wat zou je nu doen, weer 30 jaar?

• coenox
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 15-12 16:05
Wij hebben een hypotheek in drie delen. Twee delen hebben een rente van rond de 3.4% (vast tot 2026) en één deel van 2.2% (tot 2028). Ongeveer tweederde is aflossingsvrij. De afkoopsom om de boel open te breken ligt rond 6000 euro. Mogelijk willen de hypotheek nog wat verhogen voor woningverbetering. Ik wil me daar over laten adviseren, maar heb geen idee wat een goede adviseur is. Kan iemand me op weg helpen?

• _Arthur
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 09:48
Tsurany schreef op woensdag 20 november 2019 @ 22:28:

En dat Merius o.a. de dagrente hanteerd bij passeren. NIBC weer offerte rente.

In mijn geval scheelt het 0,33 % rente (nu 1,43% voor 10 jaar vast, 80% <-> 90% WW, 15-11 gepasseerd) tov de offerte rente van 1,76%. Bruto 23% minder rente laste.

Er zullen vast meer aanbieders zijn die dagrente bij passeren hanteren.

• Ascension
  • Registratie: september 2008
  • Nu online
T-Infinity schreef op donderdag 21 november 2019 @ 13:15:

Denk je niet dat Lagarde een ander beleid gaat voeren dan Draghi? Er is een hoop kritiek uit de Noord-Europese landen omtrent het huidige monetaire beleid. Het zou me niks verbazen als er dit beleid niet heel lang meer wordt voortgezet.

Maar verder heb ik ook geen enkel idee O-)

• T-Infinity
  • Nu online

T-Infinity

Heen en weer....

Ascension schreef op donderdag 21 november 2019 @ 16:18:
[...]

Denk je niet dat Lagarde een ander beleid gaat voeren dan Draghi? Er is een hoop kritiek uit de Noord-Europese landen omtrent het huidige monetaire beleid. Het zou me niks verbazen als er dit beleid niet heel lang meer wordt voortgezet.

Maar verder heb ik ook geen enkel idee O-)
Wie weet... maar dan nog is de vraag of dat op de lange termijn voor hogere rentes zal zorgen (europees/wereldwijd).
Niemand weet het, maar ik hoor iets te vaak 'het kan niet lager' en dat al 10 jaar >:)

• Ascension
  • Registratie: september 2008
  • Nu online
Dat laatste ben ik helemaal met je eens, helaas heeft niemand een glazen bol :)

• Mark31
T-Infinity schreef op donderdag 21 november 2019 @ 14:13:
[...]

Maar wat zou je nu doen, weer 30 jaar?
Denk het wel .

• its_me_
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 15-12 20:45
Heb de rente voor onze hypotheek voor 2 jaar vastgezet voor 1,07%, met rentebedenktijd over de volledige duur. Gaat om de aankoop van een nieuwbouwwoning. Wij verwachten dat de rente laag zal blijven, dus is dit de beste optie naar ons idee.

• Pannencouque
  • Laatst online: 01-12 21:16
Longcat schreef op woensdag 20 november 2019 @ 20:07:
@Pannencouque Dan zul je een heel hoog inkomen moeten hebben. Bij rentevastperiodes korter dan 10 jaar wordt er uitgegaan van een rente van 5% i.p.v. de daadwerkelijke rente.
Dat is inderdaad een nadeel. We zullen echt wat moeten gaan rekenen. Plus we hoeven met een beetje mazzel niet het hele aankoopbedrag te verhypotheken, dat scheelt ook al.

Of ik ga kijken of ik twee delen kan nemen, met het liefst een zo groot mogelijk deel de rente maar kort vast. Een bezoekje hypotheekadviseur zal erg van belang zijn.

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Anima Sana in Corpore Sano

T-Infinity schreef op donderdag 21 november 2019 @ 16:21:
[...]

Wie weet... maar dan nog is de vraag of dat op de lange termijn voor hogere rentes zal zorgen (europees/wereldwijd).
Niemand weet het, maar ik hoor iets te vaak 'het kan niet lager' en dat al 10 jaar >:)
Probleem is dat de kans op renteverhoging wellicht niet erg groot is, maar voor veel mensen zijn de gevolgen wel groot. Dus kans = klein (imo) , gevolg = enorm (sommige gevallen).

Iedereen baseert zich nu op het verleden mbt de rente (dalende grafiek), het is niet helemaal ondenkbaar dat de rente (ooit) weer naar een "gezonde" 4% gaat, wat gebeurt er dan met iedereen die nu de max leent tegen 1%? Bedenk ook dat de HRA flink afgebouwd is sinds 2010.

Eigenlijk leen je momenteel gratis.. rente is veel lager dan de inflatie. Daarboven komt nog de stijging van de huizenprijzen. Dat is geen houdbare situatie voor de hele lange termijn. Wellicht voor Griekenland en Italie, maar niet voor West Europa..

Sport_Life wijzigde deze reactie 24-11-2019 09:37 (29%)

• T-Infinity
  • Nu online

T-Infinity

Heen en weer....

Sport_Life schreef op zondag 24 november 2019 @ 09:30:
[...]

Probleem is dat de kans op renteverhoging wellicht niet erg groot is, maar voor veel mensen zijn de gevolgen wel groot. Dus kans = klein (imo) , gevolg = enorm (sommige gevallen).

Iedereen baseert zich nu op het verleden mbt de rente (dalende grafiek), het is niet helemaal ondenkbaar dat de rente (ooit) weer naar een "gezonde" 4% gaat, wat gebeurt er dan met iedereen die nu de max leent tegen 1%? Bedenk ook dat de HRA flink afgebouwd is sinds 2010.

Eigenlijk leen je momenteel gratis.. rente is veel lager dan de inflatie. Daarboven komt nog de stijging van de huizenprijzen. Dat is geen houdbare situatie voor de hele lange termijn. Wellicht voor Griekenland en Italie, maar niet voor West Europa..
Klopt. Dat is zeker waar.
Je zou echter ook kunnen stellen dat we (en de hele economie) min of meer afhankelijk zijn geworden van de lage rente. Een stijging van de rente binnen enkele jaren zou veel schade aanrichten en zou dat zou voorkomen moeten worden (beleid?).

• dcl!
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 15-12 21:16
[b]T-Infinity schreef op donderdag 21 november 2019 @ 13:15:[/b

Nouja, iedereen die 10 jaar of korter koos verwachtte dat blijkbaar wel.
Of ze verwachtten gewoon na 10 jaar wel weer te gaan verhuizen. Je kan vaak beter speculeren over je eigen beweegredenen dan wat de markt/rente gaat doen.

• Longcat
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 08:48
its_me_ schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 22:44:
Heb de rente voor onze hypotheek voor 2 jaar vastgezet voor 1,07%, met rentebedenktijd over de volledige duur. Gaat om de aankoop van een nieuwbouwwoning. Wij verwachten dat de rente laag zal blijven, dus is dit de beste optie naar ons idee.
Waar kun je dat doen met zo lange bedenktijd?

• denuz
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 22:07
Longcat schreef op zondag 24 november 2019 @ 12:03:
[...]

Waar kun je dat doen met zo lange bedenktijd?
ABN amro, die hebben meer rentevast periodes met laatste 2 jaar rente bedenktijd. 2/7/12 jaar.

• Carfanatic
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 09:02
Afgelopen week mijn handtekening gezet onder een lineaire hypotheek
looptijd 20 jaar
rentevaste periode 10 jaar 1,02%
mogelijkheid om >10% af te lossen zonder boete

Nieuwe aanbieder, Holland Woont, maar verloopt tot nu toe in ieder geval prima.

• T-Infinity
  • Nu online

T-Infinity

Heen en weer....

@Carfanatic Zie topic alert hieronder. Wat waren je overwegingen?

• DrivinUCrazy
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 08:58

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Tsurany schreef op woensdag 20 november 2019 @ 22:03:
[...]

Wat houdt je tegen om zelf een Excel bestand bij te houden? Ik zit zelf bij de Rabobank. Daar kan ik wel online inzien, maar dat gebruik ik alleen om te controleren of mijn Excel bestand nog klopt.
Zelfs tussentijdse aflossingen houd ik gewoon bij, en dat werkt perfect.
Het enige verschil is dat mijn Excel per maand rekent (zo blijft het nog een beetje overzichtelijk), en de bank per dag. Bij extra tussentijdse aflossingen ontstaan er daardoor minimale verschillen omdat de aflossing niet precies op de eerste van de maand plaats vind.

Wat ik wel van belang vind, is hoe makkelijk je tussentijds kunt aflossen. Bij de Rabo is dat een simpele Ideal transactie. Hoe is dat bij merius?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Tsurany
  • Niet online
DrivinUCrazy schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 10:47:
[...]

Wat houdt je tegen om zelf een Excel bestand bij te houden?
Natuurlijk kan ik het zelf bijhouden maar daar heb ik geen zin in. Bij gelijke rente zou ik voor een bank kiezen die je wel volledig inzicht geeft.
Wat ik wel van belang vind, is hoe makkelijk je tussentijds kunt aflossen. Bij de Rabo is dat een simpele Ideal transactie. Hoe is dat bij merius?
Je kan simpelweg geld overboeken. Alleen geen iDeal en geen boeteberekening vooraf. Ook een tussentijdse renteherziening kan enkel via een adviseur.

• bosaap22
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 13-12 11:22

bosaap22

Doing things I'm good at.

Carfanatic schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 09:48:
Afgelopen week mijn handtekening gezet onder een lineaire hypotheek
looptijd 20 jaar
rentevaste periode 10 jaar 1,02%
mogelijkheid om >10% af te lossen zonder boete

Nieuwe aanbieder, Holland Woont, maar verloopt tot nu toe in ieder geval prima.
Belangrijk om te vermelden is dat je een hypotheek mét NHG hebt afgesloten.
Dat scheelt behoorlijk. Zonder NHG met een hypotheek groter dan 90% van de marktwaarde, mag je daar meteen +0.80% bijtellen.
Zie ook: https://hollandwoont.nl/rente

• Robkazoe
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 15-12 18:00
Mijn vriendin heeft een hypotheek die ruwweg bestaat uit het volgende onderdelen:
- Aflossingsvrij: 75K met 5,1% rente op jaarbasis (4,9% per maand). Kosten per maand: 306 euro
- Spaarhypotheek: 65K met 5,0% rente op jaarbasis (4,8% per maand). Kosten per maand: 262 euro
(subtotaal: 568 euro per maand)
- Starterslening: ~25K met ~7,0% rente (deze bedragen weet ik even niet precies uit mijn hoofd).

In maart verloopt haar rentevaste periode. Heeft zij nu een aanbod gekregen.
Voor 10 jaar:
- Aflossingvrij: 2,68% rente op jaarbasis (2,65% per maand). Kosten per maand: 165 euro.
- Spaarhypotheek: 2,68% rente op jaarbasis (2,65% per maand). Kosten per maand: 145 euro.
(subtotaal: 310 euro per maand)

Voor 20 jaar:
- Aflossingvrij: 3,45% rente op jaarbasis (3,30% per maand). Kosten per maand: 206 euro.
- Spaarhypotheek: 3,45% rente op jaarbasis (3,30% per maand). Kosten per maand: 180 euro.
(subtotaal: 386 euro per maand)

Even een paar opmerkingen:
- De starterslening verloopt via een andere partij (SVN) en ik verwacht dat ze daar binnenkort een brief van. Als ik op de publieke site kijk, dan wordt dat 2,4% voor 10 jaar vast aangeboden.
- Hier zit zover ik kan zien nog niet de maandelijkse inleg voor de spaarhypotheek bij. Dus dat gaat de vaste lasten maandlasten nog iets verhogen.

Onderaan de streep vind ik dit een slecht aanbod. Ze zitten minimaal een procentpunt boven marktconforme rentes. Nu snap ik dat de spaarhypotheek de winst van een potentiële renteverlaging behoorlijk kan verminderen en dat moet ik vanavond nog even precies gaan uitrekenen. Onder dit aanbod ga je niet blind je handtekening zetten. Mogelijk dat oversluiten zelfs een betere optie is.

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 09:25
bosaap22 schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 11:35:
Belangrijk om te vermelden is dat je een hypotheek mét NHG hebt afgesloten.
Dat scheelt behoorlijk. Zonder NHG met een hypotheek groter dan 90% van de marktwaarde, mag je daar meteen +0.80% bijtellen.
Zie ook: https://hollandwoont.nl/rente
Dat is netjes. Ik betaal 1,65% voor 75% van de marktwaarde verhypotheekt, gaat deze maand in. 20 jaar vast met NHG.

• denuz
Robkazoe schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 13:29:
Mijn vriendin heeft een hypotheek die ruwweg bestaat uit het volgende onderdelen:
- Aflossingsvrij: 75K met 5,1% rente op jaarbasis (4,9% per maand). Kosten per maand: 306 euro
- Spaarhypotheek: 65K met 5,0% rente op jaarbasis (4,8% per maand). Kosten per maand: 262 euro
(subtotaal: 568 euro per maand)
- Starterslening: ~25K met ~7,0% rente (deze bedragen weet ik even niet precies uit mijn hoofd).

In maart verloopt haar rentevaste periode. Heeft zij nu een aanbod gekregen.
Voor 10 jaar:
- Aflossingvrij: 2,68% rente op jaarbasis (2,65% per maand). Kosten per maand: 165 euro.
- Spaarhypotheek: 2,68% rente op jaarbasis (2,65% per maand). Kosten per maand: 145 euro.
(subtotaal: 310 euro per maand)

Voor 20 jaar:
- Aflossingvrij: 3,45% rente op jaarbasis (3,30% per maand). Kosten per maand: 206 euro.
- Spaarhypotheek: 3,45% rente op jaarbasis (3,30% per maand). Kosten per maand: 180 euro.
(subtotaal: 386 euro per maand)

Even een paar opmerkingen:
- De starterslening verloopt via een andere partij (SVN) en ik verwacht dat ze daar binnenkort een brief van. Als ik op de publieke site kijk, dan wordt dat 2,4% voor 10 jaar vast aangeboden.
- Hier zit zover ik kan zien nog niet de maandelijkse inleg voor de spaarhypotheek bij. Dus dat gaat de vaste lasten maandlasten nog iets verhogen.

Onderaan de streep vind ik dit een slecht aanbod. Ze zitten minimaal een procentpunt boven marktconforme rentes. Nu snap ik dat de spaarhypotheek de winst van een potentiële renteverlaging behoorlijk kan verminderen en dat moet ik vanavond nog even precies gaan uitrekenen. Onder dit aanbod ga je niet blind je handtekening zetten. Mogelijk dat oversluiten zelfs een betere optie is.
In dit soort constructies zit vaak in de spaarverzekering een overlijdensrisicoverzekering. Je kunt dan niet zelf uitrekenen wat de nieuwe premie wordt.
Deze verstrekker lijkt inderdaad een rente te rekenen die aan de hoge kant is.

Mogelijk is oversluiten inderdaad een goede optie, vergeet dan niet de SvN lening ook over te sluiten, mocht het nu op inkomen wel passen. (check nog even de rentevastperiode van de starterslening. Ik denk dat deze 15 jaar is. )

• Robkazoe
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 15-12 18:00
denuz schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 14:17:
[...]

In dit soort constructies zit vaak in de spaarverzekering een overlijdensrisicoverzekering. Je kunt dan niet zelf uitrekenen wat de nieuwe premie wordt.
Deze verstrekker lijkt inderdaad een rente te rekenen die aan de hoge kant is.

Mogelijk is oversluiten inderdaad een goede optie, vergeet dan niet de SvN lening ook over te sluiten, mocht het nu op inkomen wel passen. (check nog even de rentevastperiode van de starterslening. Ik denk dat deze 15 jaar is. )
Ben zelf financieel best aardig onderlegd, maar een hypotheek omrekenen van 50% spaar 50% aflossingsvrij naar 100% liniear of annuïteit is inderdaad nog wel even een klusje.

De SvN zal ik dan inderdaad ook meenemen in het oversluiten. Ik dacht dat de vorige keer dat de renteperiode vastgezet was, voor 10 jaar was maar ik ga dat nog even nalopen. Als die voor 15 jaar vast staat, dan wordt het verhaal van oversluiten alleen maar gunstiger want de lening van SvN kun je op elk moment zonder boetes aflossen en gezien die voor 7% in de boeken staat, is dat een dure.

De levensverzekering is apart afgesloten, dus dat maakt het iets overzichtelijker.

• denuz
Robkazoe schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 14:41:
[...]

Ben zelf financieel best aardig onderlegd, maar een hypotheek omrekenen van 50% spaar 50% aflossingsvrij naar 100% liniear of annuïteit is inderdaad nog wel even een klusje.

De SvN zal ik dan inderdaad ook meenemen in het oversluiten. Ik dacht dat de vorige keer dat de renteperiode vastgezet was, voor 10 jaar was maar ik ga dat nog even nalopen. Als die voor 15 jaar vast staat, dan wordt het verhaal van oversluiten alleen maar gunstiger want de lening van SvN kun je op elk moment zonder boetes aflossen en gezien die voor 7% in de boeken staat, is dat een dure.

De levensverzekering is apart afgesloten, dus dat maakt het iets overzichtelijker.
Je hoeft niet de hele hypotheek om te bouwen. Het aflossingsvrije gedeelte mag ze meenemen. Blijft er enkel een 65k- spaarwaarde over voor de annuiteit. (let trouwens op de einddatum van de eventueel nieuwe hypotheek ivm fiscaliteiten)

Als het daadwerkelijk een spaarhypotheek betreft raad ik je toch aan even contact te zoeken met de verzekeraar/geldverstrekker. In deze vorm zit, ondanks de losse ORV een risicocomponen en daarvan kan je dus niet zelf de premie uitrekenen.

Een hypotheek waarbij er enkel gespaard wordt heet een bankspaarhypotheek.

• Mr Ton
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 15-12 20:47
Nieuwe hypotheek bij ING (95%+ huidige woonwaarde)
200k 10 jaar vast tegen 1.58%
220k 20 jaar vast tegen 1.98%

Vond het een mooie hedge zo, ga tegen deze rentepercentages toch niet extra aflossen, dus na 10 jaar kan ik mooi kijken wat er met de rentes gebeurt is en dan kiezen of ik een bepaald deel extra aflos omdat de rentes gestegen/gezakt zijn

Playstation 4: MrTon-NL | Fujifilm X-T1 | XF 18-55

• T-Infinity
  • Nu online

T-Infinity

Heen en weer....

In April 2017 sloten wij dit af:

150k, aflossingsvrij, 10 jaar vast tegen 2.5% (overgangsrecht, dus met HRA)
190k, annuitair, 10 jaar vast tegen 2.3%
Looptijd 30 jaar. LTV > 100%. Geen NHG. We willen zo min mogelijk aflossen en denken dat rente langdurig laag zal blijven.

Nu, 2,5 jaar later, hebben we ons huis laten hertaxeren met een bepaalde 'wenswaarde' zodat we precies onder de 88% loan-to-value zouden komen (88% is een risico-opslag-trede bij BLG Wonen). Die is nu dus 87,8% :P

Aflossingsvrij is daardoor naar 2.0% gegaan, en het annuitaire deel naar 1.8%.

Volgende trede is pas bij 66%, dus dat duurt nog wel even.

T-Infinity wijzigde deze reactie 04-12-2019 09:32 (10%)

• sn0x0r
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 15-12 15:51
Hoi, ik deel even wat wij hebben gedaan in april 2018.

Hypotheek afgesloten bij Aegon op basis van annuïteiten, 1 leningdeel.

Specs: € 260.500,- tegen een rente van 3,09% en deze 30 jaar vast laten zetten. Dat was ~101% van de woningwaarde en daarmee de woning volledig gefinancierd. Bijkomend hanteert Aegon tariefklassen, een percentage dat de verhouding tussen de actuele woningwaarde en het resterende leningdeel aangeeft. Deze staffels lopen van 0% t/m 67,5%, dan t/m 81% en alles hoger dan dat als rest. Hierbij horen de rentepercentages 2,69%, 2,79% en 3,09% respectievelijk.

Geen NHG, want dat was toen nog € 245.000,- (we hebben wel 245k geboden met daarbij een deel contant voor delen van de inboedel, maar de verkoper wilde niet tornen aan de vraagprijs voordat we konden praten over de aanvullende prijs voor delen van de inboedel ondanks dat de woning meer dan een maand te koop stond.)

We hebben toen voor 30 jaar vast gekozen omdat we het idee hadden dat een dergelijk lage rente niet veel lager zou kunnen (:+), als ik kijk naar Aegon 30 jaar vast dan zitten ze nu op 2,48% (een verschil van 0,61%). Daarnaast hebben (of op zijn minst hadden) we niet de wens tussentijds extra af te lossen. Tevens hebben we dit huis gekocht met het idee dat we hier een jaar of 5 blijven wonen en daarna verder kijken waar onze toekomst en wensen liggen.

Uiteraard kijk ik nu met een klein beetje jaloezie naar de rentestanden, maar voel me desondanks erg prettig alles bij elkaar genomen. Het systeem van de tariefklassen (of LTV) betekent dat er maandelijks gekeken wordt naar de woningwaarde. Aangezien de woningen in mijn buurt aanzienlijk gestegen zijn en er meerdere woningen ruim duurder verkocht zijn ben ik nu aan het rekenen of het loont om opnieuw te laten taxeren (ik heb een vermoeden waar ik redelijkerwijs op kan laten taxeren) en een deel extra af te lossen om zo in de lagere tariefklasse te komen.

• T-Infinity
  • Nu online

T-Infinity

Heen en weer....

@sn0x0r Ik heb gewoon tegen plaatselijke makelaar gezegd: denk jij dat mijn huis voor 380k getaxeerd kan worden? Zo ja, dan mag je het doen. Zo niet, dan rekende hij geen kosten (en benader ik hem 6 maanden later nog eens).

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Je kunt ook de woz waarde gebruiken, wellicht nog paar maand maand wachten?

Ik wilde onze VON woning ook taxeren maar zag dat de woz waarde al voldoende was. Hoewel ik nog wel benieuwd ben naar wat de gek ervoor geeft.

Sport_Life wijzigde deze reactie 04-12-2019 15:54 (52%)

• T-Infinity
  • Nu online

T-Infinity

Heen en weer....

Sport_Life schreef op woensdag 4 december 2019 @ 15:53:
Ja. verschilt per hypotheekverstrekker. Bij mijn verstrekker rekenen ze met 85% van de WOZ waarde. Dan zou ik op 250k uit komen terwijl ik hem net op 380k heb laten taxeren. De WOZ loopt vaak dus achter en telt niet (altijd) volledig mee.

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

T-Infinity schreef op woensdag 4 december 2019 @ 15:54:
[...]

Ja. verschilt per hypotheekverstrekker. Bij mijn verstrekker rekenen ze met 85% van de WOZ waarde. Dan zou ik op 250k uit komen terwijl ik hem net op 380k heb laten taxeren. De WOZ loopt vaak dus achter en telt niet (altijd) volledig mee.
85% vd woz waarde?! Lol dat is nog uit de tijd van dalende prijzen? Anders is het niet logisch.

Onze woz is 575, verkoop waarde geen flauw idee maar flink hoger.

Sport_Life wijzigde deze reactie 04-12-2019 15:56 (6%)

• sn0x0r
T-Infinity schreef op woensdag 4 december 2019 @ 15:45:
@sn0x0r Ik heb gewoon tegen plaatselijke makelaar gezegd: denk jij dat mijn huis voor 380k getaxeerd kan worden? Zo ja, dan mag je het doen. Zo niet, dan rekende hij geen kosten (en benader ik hem 6 maanden later nog eens).
Ja dat was ik ook van plan, dus ik ga gewoon eens even kijken wie er wil happen, haha. Enige dat ik mij nog afvroeg, misschien weet jij dat, als ik dat laat doen dan krijg ik dus iets van een rapport dat ik naar Aegon kan sturen ter voering van bewijs van de woningwaarde. Gaat diezelfde makelaar dat ook gelijk sturen naar de gemeente voor het vaststellen van de WOZ-waarde per 1 januari het volgende jaar?
Sport_Life schreef op woensdag 4 december 2019 @ 15:53:

Ik wilde onze VON woning ook taxeren maar zag dat de woz waarde al voldoende was. Hoewel ik nog wel benieuwd ben naar wat de gek ervoor geeft.
Mijn WOZ waarde is nog vrij laag, dus daar schiet ik weinig mee op.

• T-Infinity
  • Nu online

T-Infinity

Heen en weer....

sn0x0r schreef op woensdag 4 december 2019 @ 16:48:
[...]

Ja dat was ik ook van plan, dus ik ga gewoon eens even kijken wie er wil happen, haha. Enige dat ik mij nog afvroeg, misschien weet jij dat, als ik dat laat doen dan krijg ik dus iets van een rapport dat ik naar Aegon kan sturen ter voering van bewijs van de woningwaarde. Gaat diezelfde makelaar dat ook gelijk sturen naar de gemeente voor het vaststellen van de WOZ-waarde per 1 januari het volgende jaar?
Je krijgt een NWWI gevalideerd taxatierapport van 60 pagina's ofzo en die upload je bij je hypotheekverstrekker. Volgens mij staat het verder geheel los van de WOZ. Jij bent opdrachtgever van die makelaar dus die info blijft tussen jou en makelaar.
Het is anders bij een aankoop van een huis, die waarden worden geregistreerd (kadaster dacht ik) en daar kan WOZ dus wel op gebaseerd worden.
[...]

Mijn WOZ waarde is nog vrij laag, dus daar schiet ik weinig mee op.
Ja hier precies hetzelfde dus, vandaar de taxatie! :)

• sn0x0r
Mooi, dan gaan we dat morgen maar eens even regelen! Dank voor de info. :)

• Tom-Z
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 06:36
Ik heb gekozen om mijn hypotheek te verdelen in twee gelijke delen van respectievelijk 10 en 20 jaar vast (respectievelijk 1,51% en 1,91% rente). Ik heb heel lang getwijfeld tussen 10 of 20 jaar vast en uiteindelijk voor deze mix gekozen.

Een belangrijke overweging was dat mijn inkomen niet hoog genoeg is om 100% van het huis te financieren. Met 10 jaar vast kon ik aanzienlijk meer lenen dan met 20 jaar vast. Ik heb genoeg spaargeld om ook met 20 jaar vast het rond te krijgen, maar met de huidige lage rentestanden is het aantrekkelijker om dat te beleggen dan om het in het huis te steken. 20 jaar vast is natuurlijk sowieso duurder, en dan komen ook nog de alternatieve kosten van het niet kunnen beleggen erbij. Dus dat pleitte voor 10 jaar vast.

Anderzijds is er natuurlijk het risico dat de rentes over 10 jaar gestegen zijn. Ik had uitgerekend dat als de rente over 10 jaar tot 2,8% zou zijn gestegen dat ik dan quitte zou spelen met het scenario waarin ik voor 20 jaar vast had gekozen. Maar de rente kan ook heel goed niet zo sterk stijgen of juist nóg verder zakken. Ik heb geen glazen bol en weet zeker dat ik de toekomstige rente niet beter kan voorspellen dan de bank, dus ik wilde mijn keuze niet baseren op wat ik verwacht dat de rente gaat doen.

20 jaar vast is een stukje risico afkopen, en risico afkopen is alleen verstandig als je dat risico niet kan/wil dragen. Het risico dat de rente tot 2,8% of zelfs wat daarboven stijgt is wel te dragen, maar het risico van een heel sterke rentestijging wilde ik niet zelf dragen. Heel hypothetisch: als we over 10 jaar weer rentes van 11% zouden hebben zou ik toch wel een probleempje hebben...

Daarom ben ik nu op deze mix uitgekomen. Met de ene helft 10 jaar vast en de andere helft 20 jaar vast, speel ik zelfs bij een rentestijging (na 10 jaar) tot 4,0% quitte, kan ik aanzienlijk meer lenen dan bij alles 20 jaar vast, én zelfs als de rente heel extreem zou stijgen zou ik het 10 jaar vaste deel na 10 jaar in één keer kunnen aflossen met het bedrag dat ik nu op een beleggingsrekening ga wegzetten (over 10 jaar is er nog ongeveer 70% van het oorspronkelijke bedrag over, en zijn de beleggingen hopelijk 50% gestegen).
Pagina: 1 ... 55 56 57 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True