Ja klopt het grafiekje hoort bij de oude situatie en gaat uit van opslagen. Nu een nieuwe wet van toepassing is, levert het meer voordeel voor de klant op (Ze mogen niet meer opslag rekenen dan het verlies dat ze lijden). Dus het grafiekje is momenteel minder of niet van toepassing.The Legend schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 15:43:
[...]
Maar als jouw grafiekje in de meeste gevallen zou kloppen, dan zou het toch nog steeds aantrekkelijk zijn voor banken om middeling aan te blijven bieden? Ik vermoed echter dat middeling in heel veel gevallen wel daadwerkelijk voordeel voor de klant oplevert ipv voor de bank. En daarom stoppen ze (hun goed recht).
En omdat het dus voordeliger is voor de klant, kiezen banken er voor om geen rentemiddeling meer aan te bieden
Dat zou kunnen, kan het zo snel niet doorrekenencoelho schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 14:50:
[...]
Rentemiddeling is/was wel een stuk goedkoper dan het betalen van een boeterente in het geval dat je zelf extra aflossingen doet. Omdat de boete als rentepercentage opslag verrekend wordt, neemt deze af naarmate je restschuld kleiner wordt. Een boeterente bij oversluiten ben je sowieso kwijt. Als je hetzelfde bedrag direct na middelen aflost, dan is middelen vaak al direct de goedkopere optie over de looptijd.
In mijn vorige post ging ik niet uit van oversluiten, extra aflossen, of verhuizen, etc. Er zullen altijd gevallen zijn waar het wel verstandig is.
Gaat me meer om de mensen die rücksichtslos middelen zonder langetermijnvisie en dus alleen kijken naar maandlasten op dit moment.
[ Voor 33% gewijzigd door Cheesy op 08-10-2019 16:08 ]