Ivory. schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 16:15:
Wat betreft 'je situatie kan altijd veranderen want je bent nog jong/starter'... Dat is iets waar we samen echt goed bij stil gestaan hebben. Er kunnen altijd dingen gebeuren waar je niet op had gerekend. Voor een deel van die dingen hebben we verzekeringen, andere dingen vonden wij acceptabele risico's.
[...]
Edit:
Moet zeggen dat ik best wel schrik van deze berekening (onze hypotheek is 300k maar hetzelfde gaat natuurlijk op), want op deze manier heeft onze adviseur het nooit aan ons voorgesteld. Krijg hier nu achteraf wel nare gevoelens bij, want we zitten er natuurlijk aan vast.
En nee, we zijn niet blind de adviseur gaan volgen. We hebben zelf wel echt veel zitten rondkijken, maar veel van wat wij vonden was voor ons niet beschikbaar i.v.m. de lange tijd tot de levering. Daarnaast met heel veel mensen gesproken, en eigenlijk iedereen vond het toch een slim idee.
Wat ik hier nu mee moet gaan doen weet ik eigenlijk ook niet. Maar bedankt voor je duidelijke uitleg.
Alsnog bedankt voor je hele heldere berekening en uitleg, het zette me weer even aan het denken. Ik heb nog eens zitten terugzoeken, en we hebben het toch wel degelijk overwogen (de laatste tijd zo veel huis-zaken geregeld dat ik het ook even niet meer helder had, excuus).
Toen wij onze hypotheek afsloten (dat is inmiddels alweer een maand of 2 geleden) waren de rentes iets hoger dan nu (eigenlijk lijkt het alsof het vlak na onze aanvraag weer harder is gaan dalen, zul je altijd zien). Het verschil tussen de rente die we hebben gekozen (2,78%) en de rente bij 20 jaar vast was een stuk kleiner in de tabellen (gekeken naar bruto/netto en totaalbedrag). Dat woog voor ons op tegen de 10 jaar langere periode, omdat... (zie hieronder)
[...]
Dat is inderdaad een van de redenen geweest om deze keuze te maken. We zijn jong, dit is waarschijnlijk niet het laatste huis wat we ooit kopen. We zullen waarschijnlijk niet ons hele leven in dit huis blijven wonen, al is het wel een groot huis waar we ook niet uit 'moeten' vanwege ruimtegebrek tenzij we een stuk of 4 kinderen krijgen (zit niet in de planning, maar je weet nooit)".
We wilden dus echt ook deze rente houden om hem mee te kunnen nemen voor een deel van onze volgende woning.
Edit: misschien goed om te vermelden dat we wel een adviseur hebben gebruikt, maar dit was een onafhankelijke. Dus geen verkoper van de hypotheekverstrekker zelf zoals ik in een eerdere reactie voorbij zag komen.
@
Ivory. het was niet mijn intentie om je de les te lezen of je een slecht gevoel aan te praten, eerder om andere toekomstige kopers "food for thought" te geven. Mijn uiteenzetting valt in categorie "Mosterd na de maaltijd" en " de beste stuurlui staan aan wal".
De berekening is ook puur vanuit
bruto oogpunt berekent. Netto is het verhaal (zeker de komende jaren) iets anders. Maar bruto is wel het zuiverst omdat ik jullie inkomen niet weet.
Daarnaast ging ik ook uit van een annuïteit ipv lineair. Stelregel bij een annuïteit is dat hoe hoger de rente, hoe lager de aflossing in de eerste jaren, en andersom. Dat zie je ook uit mijn berekening. De 0,5 verschil voor 30 versus 20 jaar heb ik bij munt hypotheken vandaan.
Anyway, het kan zijn dat door de hogere rente en lager aflossing, dat je NETTO maandlasten de eerste jaren LAGER zijn dan bij een 20 jaars rente. Immers je hypotheekrente aftrek is hoger, en je aflossing is lager door de hogere annuïteit.
Voorbeeld, wij zelf hebben ook onze afweging gemaakt tussen 100k vastzetten voor 2,45 ( al weer 1 jaar geleden, nu is het 1,75) voor 20 jaar, of variable houden voor 1,57%. Bruto was het verschil 60 euro, netto maar 9 euro door de hogere aftrek en de lagere aflossing.
Wat blijft is dat gemiddeld een Nederlander 1x in de 7 jaar een nieuwe woning koopt. Jullie hoeven niet het gemiddelde te zijn, maar als starters op de woningmarkt is het zeer aannemelijk dat jullie over 10 jaar een nieuwe woning hebben.
Hypotheek na 10 jaar op basis van 300k annuïteit is 226K. Stel upgrade naar een huis van 600K, en je financiert de rest bij (geen rekening houden met over of onderwaarde tov de origele aankooprijs). Dan heb je nog een hypotheek nodig van 546K (300 nieuw geld, en 226K bestaand). De vraag is dan of de rente bij AEGON zo concurrerend is voor die 300K dat het de verschil tussen de 226 op 2,78% en de nieuwe rente tussen een andere aanbidder goed maakt?
Ik snap dat jullie naar een vaste rente keken voor een X periode, en toen de rente daalde naar dat niveau voor langere periodes dat je dacht van " hee, zelfde prijs voor meer zekerheid". Dat is menselijk, je koopt liever iets dat 50% is afgeprijsd tov de originele prijs of het zelfde product voor diezelfde lage prijs zonder te weten dat het afgeprijsd is.