marshallq schreef op donderdag 5 september 2019 @ 10:24:
Hopelijk een vraag voor dit topic -
Ik heb een lineaire hypotheek van 115.000 met nu nog 95.000 restschuld. De rente is vastgezet op 10 jaar met 3.15% aan rente (NHG). Hiervan zijn nu 5 jaren verstreken.
Nu kan ik via de hypotheekverstrekker voor 150 euro opnieuw 10 jaar vastzetten voor 2.44%. Dit kost me 150 euro. Ik kan dus nu relatief goedkoop opnieuw 10 jaar afsluiten en 0.71% minder rente gaan betalen (3.15% - 2.44%). Dit zou mijn bruto maandlast met rond de 50 euro verlagen.
Een nadeel is dat als de rente over 5 jaar (wanneer mijn huidige termijn eigenlijk verloopt) nog zo laag staat en ik mezelf daarmee in de voet schiet. Aan de andere kant heb ik wel een lineaire hypotheek en is dus een lagere rente op een later tijdstip minder interessant.
Wat vinden jullie van deze optie?
Ikzelf vraag me af of je je eigen argumentatie niet juist tegenspreekt als je aangeeft dat je een lineaire hypotheek koos om over enkele jaren minder afhankelijk van de rentestand te zijn...
En dan toch ervoor kiest de rente nog langer te willen vastzetten in een periode dat de rentestand structureel laag staat en voorlopig daar zeker niet uit lijkt te komen.
Ik vermoed dat je met een hypotheekschuld van 95K al een relatief zeer goede last hebt en heel veel financieringsruimte.
Mogelijk ook dat je LTV eveneens erg laag is, en je een leuke overwaarde hebt.
In dat geval is er eigenlijk verdomd weinig reden om nog langer vast te zitten aan een lang vastsstaande rente... zeker nu een nieuwe hypotheek tegen 2.44% aangaan vind ik eerder verdomd duur (NHG 10 jaar vast is nu al te vinden op 1,30% en lager).
De enige situatie waarin ik je deze keuze zou aanraden is als je op relatief korte termijn (1-2 jaar) wilt verhuizen en dan sowieso die hypotheek geheel boetevrij kunt opzeggen.
op die manier kun je een aantal maanden profiteren van de lagere rentelast en heb je binnen 3 maanden de advieskosten er weer uit, maar het voordeel is best wel laag verder.
Maar zelfs dan vraag ik me af of die 2.44% niet vééls te hoog nog is, kijkende naar de NHG-hypotheekrente bij andere aanbieders die daar 1,1 procentpunt lager is
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen