• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:05

_Arthur

blub

Notna schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 08:20:
Maandag een gesprek met mijn financieel adviseur. We hebben de overdracht van het nieuwe huis per 01-10, maar de hypotheek (BLG Wonen, 10 jaar rentevast zonder NHG) was al geregeld in juli. Intussen is de rente al weer aardig wat gezakt. Kijken wat voor gevolgen dat heeft voor ons :)
Dit staat in mijn indicatiefrentevoorstel (wel een andere verstrekker dan BLG):

U krijgt van ons het laagste rentepercentage als op de dag van passeren blijkt dat deze voor dezelfde rentevaste periode lager is dan de rente bij de rentevaste periode zoals opgenomen in het geldende rentevoorstel.

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 07:36
Misschien toch maar eens informeren bij m'n adviseur naar een korte looptijd van bijvoorbeeld een jaar en dan als de rentes tegen die tijd hopelijk de bodem hebben bereikt, de boel voor 30 jaar vastleggen. Overdracht is 30 september, dus dat is net voor de herfst, waarin de verstrekkers volgens dat NRC artikel pas echt met elkaar gaan concurreren. Lagere lasten zijn natuurlijk altijd mooi meegenomen.

Goed dat ik dit topic heb gevonden.

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-09 10:45
Notna schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 08:20:
Maandag een gesprek met mijn financieel adviseur. We hebben de overdracht van het nieuwe huis per 01-10, maar de hypotheek (BLG Wonen, 10 jaar rentevast zonder NHG) was al geregeld in juli. Intussen is de rente al weer aardig wat gezakt. Kijken wat voor gevolgen dat heeft voor ons :)
Ik zit in dezelfde situatie per 01-10 is de overdracht, echter is onze hypotheek nog niet geregeld omdat de financieel adviseur dit afraade in de huidige tijd, hij heeft ons geadviseerd tot het laatste moment te wachten om zo de laagste rente te kunnen pakken. Ik twijfel nu zelf ook over een deel (de helft o.i.d.) linear met 1 jaar rente vast en het overige deel nu annuitair en 30 of 20 jaar vast. Ook zonder NHG.

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 22:02
MrAcid schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 08:12:
[...]

Zie hier voor een handig en actueel overzicht:
https://www.eigenhuis.nl/hypotheken/hypotheekrente

Daar zie je ook dat 2,3% voor 30 jaar momenteel kan, maar alleen met NHG.
Zo actueel is die niet. Rabobank staat bijvoorbeeld nog op 1.8 (10jr) en 2.4 (20) terwijl dat inmiddels resp. 1.75 en 2.35 is.

Zo zie ik er meer verouderde percentages.

https://www.hypotheekrente.nl/ is beter

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

henny3 schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 07:30:
[...]

mijn doel is; zo weinig mogelijk rente all over betalen. Dus lineair. Met evt ook extra aflossen, kan ook nog. Jij kiest denk ik nu niet voor goedkoopst, maar voor flexibelst
Het wordt niet goedkoper door de keuze van de type hypotheek, je betaalt minder rente omdat je meer aflost / een hele andere cashflow hebt.

Jij kiest niet voor goedkoopste, maar voor de hogere verplichte aflossing.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
CaLeX schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 10:12:
[...]

Het wordt niet goedkoper door de keuze van de type hypotheek, je betaalt minder rente omdat je meer aflost / een hele andere cashflow hebt.

Jij kiest niet voor goedkoopste, maar voor de hogere verplichte aflossing.
Ik denk dat hij bedoelt dat lineair over 30 jaar gezien goedkoper is (minder rente, lagere totale kosten) dan annuïtair. Tenzij je gaat corrigeren voor inflatie, dan is annuïtair bijna altijd goedkoper (mits er sprake is/blijft van inflatie).

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Hertog_Martin schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 09:45:
[...]

Zo actueel is die niet. Rabobank staat bijvoorbeeld nog op 1.8 (10jr) en 2.4 (20) terwijl dat inmiddels resp. 1.75 en 2.35 is.

Zo zie ik er meer verouderde percentages.

https://www.hypotheekrente.nl/ is beter
Dank!

• CaLeX
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

MrAcid schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 10:16:
[...]

Ik denk dat hij bedoelt dat lineair over 30 jaar gezien goedkoper is (minder rente, lagere totale kosten) dan annuïtair. Tenzij je gaat corrigeren voor inflatie, dan is annuïtair bijna altijd goedkoper (mits er sprake is/blijft van inflatie).
Je ziet het hier vaker qua opmerking "lineair is goedkopper dan annuïteit", heel in de basis is er een punt. Als je in beide varianten een ton leent, volgens afspraak aflost en de rente is 30 jaar op 2,5% met een modaal salaris. Dan heb je aan het eind van de rit ~2900 minder aan rentelasten betaald met de lineaire variant.

Dat verschil wordt gemaakt doordat er in de eerste jaren veel meer afgelost wordt, die euro's komen bij de annuïteiten berekening wonderbaarlijk nergens meer naar boven. Alsof ze dan niet meer bestaan.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-09 10:45
CaLeX schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 10:29:
[...]

Je ziet het hier vaker qua opmerking "lineair is goedkopper dan annuïteit", heel in de basis is er een punt. Als je in beide varianten een ton leent, volgens afspraak aflost en de rente is 30 jaar op 2,5% met een modaal salaris. Dan heb je aan het eind van de rit ~2900 minder aan rentelasten betaald met de lineaire variant.

Dat verschil wordt gemaakt doordat er in de eerste jaren veel meer afgelost wordt, die euro's komen bij de annuïteiten berekening wonderbaarlijk nergens meer naar boven. Alsof ze dan niet meer bestaan.
Precies dus als ik zelf de discipline heb hetzelfde af te lossen als linear tot het tegen zit heb ik dezelfde kosten maar een hogere flexibiliteit of zie ik dit verkeerd?

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

• CaLeX
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

MrDucky schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 10:30:
[...]

Precies dus als ik zelf de discipline heb hetzelfde af te lossen als linear tot het tegen zit heb ik dezelfde kosten maar een hogere flexibiliteit of zie ik dit verkeerd?
Dit doe ik, alhoewel we lopen inmiddels wat voor op lineair O-)

De rente is exact hetzelfde en de bank klopt elke maand aan met een incasso waar ze het openstaande bedrag maal 1/12e rente + aflossing aan mij doorbelasten. Welke hypotheekvorm je ook hebt, die berekening op dat moment is hetzelfde.

offtopic:

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

MrDucky schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 10:30:
[...]

Dat zie je goed. Dit is exact de reden waarom ik lineair niet snel zou adviseren, je kan prima hetzelfde effect bereiken met extra aflossen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:22

The Legend

*Plop*

The Legend schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 23:00:
Nog een vraag over rentemiddelen. Ik lees veel dat dit een sigaar uit eigen doos is. Uit de berekening die Aegon voor me maakt, lijkt het toch haast gratis geld :p

Hypotheek annuïtair: ca. 200.000. Resterende looptijd 25 jaar, rentevaste periode nog 15 jaar. Rente 3.6%. Met middeling naar opnieuw 20 jaar vast ga ik naar 2,84%. Berekening over de volledige looptijd bij niks doen: netto kosten ca. 300.000. Berekening over de volledige looptijd na middeling (en met 5% rente na einde van de nieuwe rvp) ca 280.000.

Zie ik het dan goed dat het een sigaar uit eigen doos is, indien de rente over 15 jaar zo laag is dat ik dan in 5 jaar 20.000 bespaar :?
Kan iemand hier nog wat zinnigs over zeggen toevallig? O-) Ik blijf maar zoeken naar de adder onder het gras, maar kan ‘m niet vinden.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

The Legend schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 11:35:
[...]

Kan iemand hier nog wat zinnigs over zeggen toevallig? O-) Ik blijf maar zoeken naar de adder onder het gras, maar kan ‘m niet vinden.
Die is er niet, rentemiddelen is simpelweg verliesgevend voor banken en doorgaans dus winstgevend voor consumenten. Vandaar dat ze zo terughoudend waren met het aanbieden van rentemiddelen en een aantal banken het inmiddels niet meer aanbieden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Hertog_Martin
The Legend schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 11:35:
[...]

Het zou nadelig kunnen uitpakken wanneer je bv. nog maar 3 jaar te gaan hebt op je rentevaste periode en het gemiddelde van je huidige rente en de marktrente dermate hoger is dan de marktrente de komende jaren dat je beter af was geweest om 3 jaar te wachten en dan marktrente te pakken voor x aantal jaar.

In jouw geval zie ik alleen maar voordeel.

• JornA
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-08-2024
Naar aanleiding van de laatste paar posts in dit topic ook gekeken hoe de rentemiddeling/oversluiten van de de hypotheek voor mij uitpakt.

Ik zit bij ABN AMRO

* Start hypotheek: 2016-9
€205.000
annuiteiten
10 jaar vast tegen 1.71%
maandlasten: € 728
*Nu 190.271 over (35/120 rentevasteperiode)

Met een eenmalige vergoeding moet ik een € 3.360,39 betalen om naar:
10 jaar
1,38%
€ 698,45
= - € 29,89 (verschil maandlasten tov nu) te gaan
Terugverdientijd in de online omgeving staat op 9.6 jaar.

Maar de boetekosten van € 3.360 zijn aftrekbaar + € 100 afhandelingskosten

Komt hiermee de tvp niet veel lager te liggen? :o

of rentemiddeling:
10 jaar
1,63%
€ 721,02
= - € 7,32

------

Het voortijdig openbreken van de rentevaste periode lijkt mij wel interessant (als de tvp lager ligt door aftrekbare kosten) of zie ik dit verkeerd?

[ Voor 4% gewijzigd door JornA op 29-08-2019 16:45 . Reden: foutjes her en der :) ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

JornA schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 16:32:
Het voortijdig openbreken van de rentevaste periode lijkt mij wel interessant (als de tvp lager ligt door aftrekbare kosten) of zie ik dit verkeerd?
De kosten zijn aftrekbaar maar je bespaart ook weer op aftrekbare kosten. Dat verschil in maandlasten is bruto neem ik aan.

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 10:54
@JornA Die tvp blijft ongeveer gelijk, mits je tegen hetzelfde belastingtarief kan aftrekken. Over die 29,89 heb namelijk ook nog aftrek, dus die is bruto. Ook de 3360 is bruto, bereken beide netto en de tijd is nagenoeg gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Tsurany schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 10:58:
[...]

Dat zie je goed. Dit is exact de reden waarom ik lineair niet snel zou adviseren, je kan prima hetzelfde effect bereiken met extra aflossen.
Waarbij je dan zelf kan bepalen hoeveel en wanneer.
Zo neem ik combinatie 10 jaar en 20 jaar annuïtair en wil ik een pot spaargeld reserveren om na 10 jaar te kijken op welk deel ik extra aflos, afhankelijk van de rente na 10 jaar.

Mocht ik het geld eerder nodig hebben voor andere zaken, heb ik die vrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Maken de voorwaarden van een overbruggingshypotheek trouwens wat uit voor als je nu een verstrekker wilt kiezen van een gewone hypotheek?

Als ik het goed begrijp, sluit je een overbruggingshypotheek los opnieuw af en betaal je weer afsluitkosten, ook als je die bij je eigen verstrekker zou houden.

Dus ik hoef nu niet te kijken naar de percentages van een overbruggingshypotheek voor als ik over een jaar of 8 pas ga verkopen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Hertog_Martin een overbruggingshypotheek sluit je af bij de bank waar je je nieuwe hypotheek afsluit.

Dus heb je nu woning 1 met een hypotheek bij bank A en ga je woning 2 kopen met een hypotheek bij bank B dan sluit je de overbruggingshypotheek bij bank B af.

Daarnaast loopt een overbruggingshypotheek vaak korter dan een jaar dus rente en voorwaarden is vaak wat minder spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

JornA schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 16:32:

bereken ook eens wat het doet qua maandelijkse aflossing, het zou goed kunnen dat er een verschil van paar duizend euro zit in de rest schuld na 10 jaar.

Zelf ook maar eens bekijken of oversluiten de moeite waard is. Betaal nu 2.04% voor de komende 7 jaar.

[ Voor 11% gewijzigd door CaLeX op 30-08-2019 14:02 ]

offtopic:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Tsurany schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 13:41:
@Hertog_Martin een overbruggingshypotheek sluit je af bij de bank waar je je nieuwe hypotheek afsluit.

Dus heb je nu woning 1 met een hypotheek bij bank A en ga je woning 2 kopen met een hypotheek bij bank B dan sluit je de overbruggingshypotheek bij bank B af.

Daarnaast loopt een overbruggingshypotheek vaak korter dan een jaar dus rente en voorwaarden is vaak wat minder spannend.
Duidelijk, thanks.

Nog één vraag: ik ben dus voorwaarden aan het vergelijken. Nu zie ik dat bijvoorbeeld NN nog rentemiddeling in de voorwaarden heeft staan. Rabobank meldt op hun website dat rentemiddeling momenteel niet mogelijk is vanwege een wetswijziging.

Betekent dat, dat NN ook zomaar elk moment kan beslissen om te stoppen met rentemiddeling als ik nu bij ze afsluit? Lijkt me ergens toch dat de voorwaarden ten tijde van afsluiten overeind horen blijven te staan. Tenzij een dergelijke wetswijziging een vrijbrief geeft om nu een andere keuze te maken.

Vraag me af of het zinvol is om voor NN te kiezen ipv Rabo voor eventuele rentemiddeling in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:19
_Arthur schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 08:31:
[...]

Dit staat in mijn indicatiefrentevoorstel (wel een andere verstrekker dan BLG):

U krijgt van ons het laagste rentepercentage als op de dag van passeren blijkt dat deze voor dezelfde rentevaste periode lager is dan de rente bij de rentevaste periode zoals opgenomen in het geldende rentevoorstel.
Ligt er ook aan wanneer ze vastklikken, wij hebben pas oplevering eind dit jaar, maar de rente werd na 3 maanden vast geklikt, lager dan offerte rente, maar helaas niet verdere daling meer als eind dit jaar de rente nog lager is. Maar goed, dat hou je toch :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hertog_Martin schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 14:04:
[...]

Duidelijk, thanks.

Nog één vraag: ik ben dus voorwaarden aan het vergelijken. Nu zie ik dat bijvoorbeeld NN nog rentemiddeling in de voorwaarden heeft staan. Rabobank meldt op hun website dat rentemiddeling momenteel niet mogelijk is vanwege een wetswijziging.

Betekent dat, dat NN ook zomaar elk moment kan beslissen om te stoppen met rentemiddeling als ik nu bij ze afsluit? Lijkt me ergens toch dat de voorwaarden ten tijde van afsluiten overeind horen blijven te staan. Tenzij een dergelijke wetswijziging een vrijbrief geeft om nu een andere keuze te maken.

Vraag me af of het zinvol is om voor NN te kiezen ipv Rabo voor eventuele rentemiddeling in de toekomst.
In hoe verre gaat rentemiddelen echt relevant zijn met de huidige lage rentes? Als het renteverschil te klein is kan je met rentemiddelen juist op een hogere rente uit komen omdat er met een standaard renteopslag gerekend wordt.

Ik denk niet dat ze rentemiddelen zomaar zullen intrekken. Rabobank doet het nu omdat hun systemen niet voldoen, NN heeft dat probleem naar alle waarschijnlijkheid niet.
Daarnaast zijn banken het wel gewend om met allerlei afwijkende voorwaarden te werken voor hun hypotheek. Allerlei afloscodes, product typen, opslagen,... en als een lening is afgesloten na 1990 moet je afloscode 5 eigenlijk behandelen als afloscode 6 tenzij het gaat om product type D of combinatie met opslag B... fun stuff...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beefhead
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:49
Ik heb even wat advies nodig.

Ik heb een hypotheek van 255.000 EUR. (155K Spaar en 100K aflossingsvrij). De hypotheek heb ik afgesloten in 2009 (bij Argenta via de Hypotheker). Looptijd 20 jaar en rentevaste periode 10 jaar. In November loopt de rentevaste periode af, en ik heb een voorstel ontvangen van Argenta met nieuwe rentetarieven. Als de rente nog daalt tot November, dan krijg ik de lagere rente.

Is het zinvol om met een adviseur naar andere opties te kijken of heeft dat bij een spaarhypotheek weinig zin. Ik heb geen zin om een paar honderd euro uit te geven voor een adviseur als het bij dit type hypotheek niet loont om te veranderen.

3 out of 4 people make up 75% of the population || 4 out of 3 people struggle with math

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Hertog_Martin schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 14:04:
[...]

Duidelijk, thanks.

Rentemiddeling is niet verplicht, dus ja, banken/verzekeraars kunnen ieder moment bepalen dat niet langer aan te bieden. Zo heeft Aegon net besloten per 1-9 te stoppen met rentemiddeling (aanvragen voor 13-9 worden nog behandeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:04
Beefhead schreef op maandag 2 september 2019 @ 11:38:
Ik heb even wat advies nodig.

Ik heb een hypotheek van 255.000 EUR. (155K Spaar en 100K aflossingsvrij). De hypotheek heb ik afgesloten in 2009 (bij Argenta via de Hypotheker). Looptijd 20 jaar en rentevaste periode 10 jaar. In November loopt de rentevaste periode af, en ik heb een voorstel ontvangen van Argenta met nieuwe rentetarieven. Als de rente nog daalt tot November, dan krijg ik de lagere rente.

Is het zinvol om met een adviseur naar andere opties te kijken of heeft dat bij een spaarhypotheek weinig zin. Ik heb geen zin om een paar honderd euro uit te geven voor een adviseur als het bij dit type hypotheek niet loont om te veranderen.
Looptijd van 20jaar hoor je (ik) niet zo vaak, bewust voor gekozen neem ik aan?

Advies inwinnen kan altijd, soms is het eerste gesprek gratis. Wij hebben ook een spaarhypotheek, daar wil je eigenlijk niet een te lage rente op hebben (want dan moet je weer meer inleggen dus heeft dat weinig zin). Op de aflossingsvrije wil je juist wel weer een zo laag mogelijke rente :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:54
Ik zou even contact opnemen met de Hypotheker. Volgens mij is alle advies gratis als je de hypotheek via daar hebt afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyke87
  • Registratie: Oktober 2009
TheBrut3 schreef op maandag 2 september 2019 @ 18:06:
Ik zou even contact opnemen met de Hypotheker. Volgens mij is alle advies gratis als je de hypotheek via daar hebt afgesloten.
Nou ik heb helaas toch een andere ervaring...hypotheek afgesloten bij Aegon via de hypotheker in 2010. Eind vorig jaar de rente van mijn aflossingsvrije deel willen omzetten (in mijn Aegon zie je precies de kosten en mogelijkheden in 1 overzicht.) Ik bel de Aegon 'maak maar in orde'. Nee meneer is een adviesproduct dus u moet toch naar de adviseur om het in orde te maken. Lang verhaal kort, ik zat 10 minuten binnen bij de hypotheker en moest 250 euro aftikken. Boeven zijn het.

Duidelijk aangegeven het er niet mee eens te zijn, ook de tekst in https://www.consumentenbo...igen-wanneer-advies-nodig aangegeven maar stond met mijn rug tegen de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 21:43

BTS

@joeyke87

Weet je het zeker dat deze kosten van de Hypotheker waren?
Voor rentemiddeling rekent Aegon 200,-.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyke87
  • Registratie: Oktober 2009
@BTS ik snap dat je dit zegt want dit las ik ook als ik inderdaad voor rentemiddeling zou kiezen. Ik heb echter de boete betaald en niet gekozen voor rentemiddeling. Ik heb de pdf nu voor me:

Welke vergoeding betaalt u ons?
U betaalt ons een vergoeding voor de werkzaamheden.

Omschrijving
Advies en bemiddeling € 250,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:08
Beefhead schreef op maandag 2 september 2019 @ 11:38:
Ik heb een hypotheek van 255.000 EUR. (155K Spaar en 100K aflossingsvrij). De hypotheek heb ik afgesloten in 2009 (bij Argenta via de Hypotheker). Looptijd 20 jaar en rentevaste periode 10 jaar. In November loopt de rentevaste periode af, en ik heb een voorstel ontvangen van Argenta met nieuwe rentetarieven.
Is het zinvol om met een adviseur naar andere opties te kijken of heeft dat bij een spaarhypotheek weinig zin.
Rente is laag en blijft dalen. Als een recessie komt, verwacht je echt da de rente gaat stijgen?
Als je die rente in 2009 neit vast heb gezet, (tegen ~5%, zeker?) was je nu duzenden euro rijker.
Ga met een kortst mogelijk vaste periode (1 jaar). Geen adviseur nodig. Of zet maar vast voor nog 10 jaar. Op dit moment bij Argenta er is maar 0.5% verschil.
Ik zou de spaargeddelte vast gezet voor 10 jaar tegen 1.5%. Aflossingvrije vast voor 1 jaar, tegen min mogelijk rente. Volgende jaar opniew kijken en beslissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

BTS schreef op maandag 2 september 2019 @ 20:24:
@joeyke87

Weet je het zeker dat deze kosten van de Hypotheker waren?
Voor rentemiddeling rekent Aegon 200,-.
Je kunt alleen niet zelf rentemiddeling aanvragen. Dat moet via een adviseur, en die rekent daar in ons geval ook 250 euro voor. Daar heeft ‘ie ook wel een aantal verschillende scenario’s voor uitgerekend met de afspraak dat ik alleen zou hoeven betalen als ik daadwerkelijk iets zou wijzigen (oversluiten of rentemiddelen). Totaal betaal ik dus 450 euro voor rentemiddeling. Aangezien het me bijna 20.000 euro oplevert kan ik daar wel mee leven :p

[ Voor 10% gewijzigd door The Legend op 03-09-2019 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

The Legend schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 14:21:
[...]

Je kunt alleen niet zelf rentemiddeling aanvragen. Dat moet via een adviseur, en die rekent daar in ons geval ook 250 euro voor. Daar heeft ‘ie ook wel een aantal verschillende scenario’s voor uitgerekend met de afspraak dat ik alleen zou hoeven betalen als ik daadwerkelijk iets zou wijzigen (oversluiten of rentemiddelen). Totaal betaal ik dus 450 euro voor rentemiddeling. Aangezien het me bijna 20.000 euro oplevert kan ik daar wel mee leven :p
Dat hangt van de bank af, ABN AMRO en NationaleNederlanden laten dat gewoon aan de klant over zoals het hoort. Wil je het met een adviseur? Prima. Zonder? Ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:17

s3n

In 2013 heb ik een anuiteiten hypotheek afgesloten tegen 4,75% en 15 jaar vast.
Met de kennis van nu natuurlijk knap waardeloos. Maar goed, daar doe je weinig aan.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Na precies 6 jaar heb ik gekeken wat ik qua rente kan doen, met nog 9 jaar rentevast te gaan.
Het direct voldoen van de boete kan, maar levert pas na +- 8 jaar winst op. Naast dat ik dat geld niet hiervoor beschikbaar heb. Rentemiddeling dan:
Members only:

Ofwel, een besparing van 95,- bruto per maand. Niet heel veel, maar veel hoef je er ook niet voor te doen. Enige nadeel dat ik zie is dat de rente voor 10 ipv 9 jaar vast staat. Ik richt op volledig aflossen in 10-12 jaar. Met dat laatste plukje wat na 9 jaar open staat geloof ik dat wel.

Welk addertje zie ik over het hoofd? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@s3n geen addertje, rentemiddelen is niets meer dan een cadeautje van de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:08
10 jaar vast van 3,69% lijkt veel te hoog op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:44
andru123 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 19:48:
10 jaar vast van 3,69% lijkt veel te hoog op dit moment.
Niet als je nog 9 jaar hebt te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Voor de tweakers met een hypotheek bij Aegon:
*Aegon stopt met rentemiddeling*

Per 1 september stoppen we met het aanbieden van rentemiddeling. We maken gebruik van een korte overgangsperiode. Als we uw aanvraag *vóór vrijdag 13 september 17:00 uur* hebben ontvangen, nemen we deze nog in behandeling.
Snel even met je hypotheekadviseur contact opnemen dus, als je interesse in rentemiddeling hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS

BTS

TweakersOnly schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 22:39:

[...]

Snel even met je hypotheekadviseur contact opnemen dus, als je interesse in rentemiddeling hebt.
Bedankt voor de heads-up! Mag morgenochtend gelijk naar de adviseur.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09 11:04
s3n schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 19:21:
In 2013 heb ik een anuiteiten hypotheek afgesloten tegen 4,75% en 15 jaar vast.
Met de kennis van nu natuurlijk knap waardeloos. Maar goed, daar doe je weinig aan.

Members only:

Na precies 6 jaar heb ik gekeken wat ik qua rente kan doen, met nog 9 jaar rentevast te gaan.
Het direct voldoen van de boete kan, maar levert pas na +- 8 jaar winst op. Naast dat ik dat geld niet hiervoor beschikbaar heb. Rentemiddeling dan:
Members only:

Ofwel, een besparing van 95,- bruto per maand. Niet heel veel, maar veel hoef je er ook niet voor te doen. Enige nadeel dat ik zie is dat de rente voor 10 ipv 9 jaar vast staat. Ik richt op volledig aflossen in 10-12 jaar. Met dat laatste plukje wat na 9 jaar open staat geloof ik dat wel.

Het addertje is dat je precies dezelfde rente betaald, alleen uitgesmeerd over de nieuwe looptijd.
De vraag is of je wel moet middelen, want de hypotheekrente aftrek gaat procentueel omlaag. Het loont (in den hogere belastingschijven) dus om nu meer rente te betalen en in de toekomst minder (ofwel nu boete in hoog tarief aftrekken, en daarna lage rente in lager tarief).

Beste is denk ik om te verhuizen, en meten 20 jaar vast voor 2.25% te doen, of 10 jaar voor 1.75%.
Of je middelt je rente niet op 10 jaar maar op een 20 jaars periode, zodat je de huidige rente nog meer uitsmeert en in de tussentijd toch aflost.

[ Voor 4% gewijzigd door Stinger_Ventura op 04-09-2019 12:03 ]

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 00:26
TweakersOnly schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 22:39:

[...]

Ik snap wel waarom ze dat doen: ze mogen geen kosten meer in rekening brengen voor het middelen zelf, maar het kost ze wel tijd.

Is net zoals met creditcards: meeste winkels hadden een toeslag voor betaling met creditcard, die toeslag werd verboden, dus kan je nu alleen nog met ideal of bankoverschrijving betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
s3n schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 19:21:
In principe niks.

Waar je nog naar zou kunnen kijken: heb je eerder dit jaar nog extra afgelost? Bij de meeste banken betaal je geen boete over het bedrag dat je nog zou mogen extra aflossen. Als je eerder dit jaar nog extra aflossingen hebt gedaan kan het lonen om pas in 2020 de middeling te doen zodat je daarbij maximaal gebruik maakt van die boetevrije ruimte.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Die van ons stond eerst 6 jaar vast (kon niet anders ivm mijn vrouw die nog naar school ging).
Daarna per ongeluk 1 jaar door en omgezet in dat jaar naar bankspaar voor de restant van de periode met een verhoging voor de verbouwing.

Gisteren toevallig naar de Hypotheker omdat we toch wat meer ademruimte willen hebben. Niet dat het te veel is, maar vind het fijner om nog wat extra te kunnen sparen. Nu krijgen we ook nog een gift wat de hypotheek in gaat, dus dat scheelt ook wel weer.
Maar uitkomst was dat als we aanpassingen zouden willen, we een bak met geld kwijt zijn. Dus dan maar de bankspaar houden, het annuitair deel meteen aflossen, de rest gaat dan in het bankspaar. Daar kunnen we nog kiezen tussen een deel om de looptijd te verkorten en een ander deel om het maandbedrag te verlagen.

@TweakersOnly Die mededeling kregen we gisteren ook. Wij hebben de hypotheek bij Aegon. Maar dat gaat hem iig niet worden.

Vind het iig fijn om het huis gewoon af te betalen. Vroeger was het nog interessant om een kleine hypotheek te behouden, maar dat is tegenwoordig totaal niet. Dus of een grote hypotheek of niets.

[ Voor 5% gewijzigd door Arunia op 04-09-2019 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 15:47
Stinger_Ventura schreef op woensdag 4 september 2019 @ 12:02:
[...]

Het addertje is dat je precies dezelfde rente betaald, alleen uitgesmeerd over de nieuwe looptijd.
De vraag is of je wel moet middelen, want de hypotheekrente aftrek gaat procentueel omlaag. Het loont (in den hogere belastingschijven) dus om nu meer rente te betalen en in de toekomst minder (ofwel nu boete in hoog tarief aftrekken, en daarna lage rente in lager tarief).
In deze situatie niet mee eens. @Stinger_Ventura geeft aan dat hij aan het aflossen is. Als je nu een boete betaalt, dan ben je dat geld sowieso kwijt. Ongeacht de schijf waarin je het bedrag mag aftrekken. Als je nu middelt, dan wordt die boete als het ware uitgesmeerd over de looptijd, door de gemiddelde rente met een percentage op te hogen.

Echter, wanneer je versneld aflost zal je resterende schuld sneller afnemen dan de bank begroot had. Je betaalt dus wel een renteopslag als boete, maar doordat je uitstaande schuld sneller afneemt, zal ook het boetedeel sneller afnemen (want percentage). Zo betaal je uiteindelijk dus minder boete dan vooraf gecalculeerd.

Als je helemaal maximaal wilt profiteren en oversluiten + boete is een serieuze optie, dan ga je alsnog middelen, maar los je direct nadat de nieuwe rente is ingegaan het netto boetebedrag af wat je anders ook kwijt was geweest en heb je al direct een flinke besparing te pakken.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s3n

s3n

Dank ieder voor zijn reacties. Beste advies is idd om te verhuizen. Groter huis en lagere lasten. Maar goed, ik woon prima. Ga nog een nachtje slapen over middelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:25
s3n schreef op woensdag 4 september 2019 @ 16:43:
Dank ieder voor zijn reacties. Beste advies is idd om te verhuizen. Groter huis en lagere lasten. Maar goed, ik woon prima. Ga nog een nachtje slapen over middelen
Of het huis verkopen aan een "kennis" en dan weer terugkopen tegen lagere rente. :)
Hier heb ik ook al constucties over gezien, kost je wel 2x notaris en overdrachtbelasting..

[ Voor 11% gewijzigd door alki op 04-09-2019 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:41
Je krijgt de overdrachtsbelasting terug bij overdracht binnen 6mnd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:23
alki schreef op woensdag 4 september 2019 @ 16:56:
[...]

Of het huis verkopen aan een "kennis" en dan weer terugkopen tegen lagere rente. :)
Hier heb ik ook al constucties over gezien, kost je wel 2x notaris en overdrachtbelasting..
https://www.deleeuw.nl/bl...rente-te-ontlopen-mag-dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:25
Het is iig niet verboden

• marshallq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Hopelijk een vraag voor dit topic -

Ik heb een lineaire hypotheek van 115.000 met nu nog 95.000 restschuld. De rente is vastgezet op 10 jaar met 3.15% aan rente (NHG). Hiervan zijn nu 5 jaren verstreken.

Nu kan ik via de hypotheekverstrekker voor 150 euro opnieuw 10 jaar vastzetten voor 2.44%. Dit kost me 150 euro. Ik kan dus nu relatief goedkoop opnieuw 10 jaar afsluiten en 0.71% minder rente gaan betalen (3.15% - 2.44%). Dit zou mijn bruto maandlast met rond de 50 euro verlagen.

Een nadeel is dat als de rente over 5 jaar (wanneer mijn huidige termijn eigenlijk verloopt) nog zo laag staat en ik mezelf daarmee in de voet schiet. Aan de andere kant heb ik wel een lineaire hypotheek en is dus een lagere rente op een later tijdstip minder interessant.

Wat vinden jullie van deze optie?

• RM-rf
  • Laatst online: 16:22

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

marshallq schreef op donderdag 5 september 2019 @ 10:24:
Hopelijk een vraag voor dit topic -

Ik heb een lineaire hypotheek van 115.000 met nu nog 95.000 restschuld. De rente is vastgezet op 10 jaar met 3.15% aan rente (NHG). Hiervan zijn nu 5 jaren verstreken.

Nu kan ik via de hypotheekverstrekker voor 150 euro opnieuw 10 jaar vastzetten voor 2.44%. Dit kost me 150 euro. Ik kan dus nu relatief goedkoop opnieuw 10 jaar afsluiten en 0.71% minder rente gaan betalen (3.15% - 2.44%). Dit zou mijn bruto maandlast met rond de 50 euro verlagen.

Een nadeel is dat als de rente over 5 jaar (wanneer mijn huidige termijn eigenlijk verloopt) nog zo laag staat en ik mezelf daarmee in de voet schiet. Aan de andere kant heb ik wel een lineaire hypotheek en is dus een lagere rente op een later tijdstip minder interessant.

Wat vinden jullie van deze optie?
Ikzelf vraag me af of je je eigen argumentatie niet juist tegenspreekt als je aangeeft dat je een lineaire hypotheek koos om over enkele jaren minder afhankelijk van de rentestand te zijn...
En dan toch ervoor kiest de rente nog langer te willen vastzetten in een periode dat de rentestand structureel laag staat en voorlopig daar zeker niet uit lijkt te komen.

Ik vermoed dat je met een hypotheekschuld van 95K al een relatief zeer goede last hebt en heel veel financieringsruimte.
Mogelijk ook dat je LTV eveneens erg laag is, en je een leuke overwaarde hebt.

In dat geval is er eigenlijk verdomd weinig reden om nog langer vast te zitten aan een lang vastsstaande rente... zeker nu een nieuwe hypotheek tegen 2.44% aangaan vind ik eerder verdomd duur (NHG 10 jaar vast is nu al te vinden op 1,30% en lager).

De enige situatie waarin ik je deze keuze zou aanraden is als je op relatief korte termijn (1-2 jaar) wilt verhuizen en dan sowieso die hypotheek geheel boetevrij kunt opzeggen.
op die manier kun je een aantal maanden profiteren van de lagere rentelast en heb je binnen 3 maanden de advieskosten er weer uit, maar het voordeel is best wel laag verder.

Maar zelfs dan vraag ik me af of die 2.44% niet vééls te hoog nog is, kijkende naar de NHG-hypotheekrente bij andere aanbieders die daar 1,1 procentpunt lager is

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• RM-rf
  • Laatst online: 16:22

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

-- dubbelpost --

[ Voor 99% gewijzigd door RM-rf op 05-09-2019 11:59 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• daan!
  • Laatst online: 15-09 15:52
RM-rf schreef op donderdag 5 september 2019 @ 11:59:

De enige situatie waarin ik je deze keuze zou aanraden is als je op relatief korte termijn (1-2 jaar) wilt verhuizen en dan sowieso die hypotheek geheel boetevrij kunt opzeggen.
op die manier kun je een aantal maanden profiteren van de lagere rentelast en heb je binnen 3 maanden de advieskosten er weer uit, maar het voordeel is best wel laag verder.
Waarom binnen 1-2 jaar en niet binnen 1-5 (of zelfs 6 jaar)? Het voordeel lijkt me groter wanneer hij pas na 5 jaar verhuist vergeleken met na 1 jaar.

Verwijderd

Mijn hypotheek was 50% levenhypotheek (met 3% rendement garantie) en 50% aflossingsvrij.

De rente voor het leven deel heb ik tot einddatum (over 15 jaar) vaststaan op 2%. Het levendeel kan ik niet veranderen aangezien ik dan die garantie kwijt raak. Met de garantie en de winstdelingen uit het verleden los ik op einddatum 80% van dit deel af.

Heel veel nut heeft het niet om met de rente te gaan rommelen omdat het na de belasting aftrek (hoogste schijf) nu al een nauwelijks merkbaar bedrag is.

Het aflossingsvrije deel staat voor de komende 5 jaar nog vast op 1.8%. Alleen is dat deel nu al vrijwel volledig afgelost. Over 5 jaar is dit deel volledig afgelost.

Vanaf dan is het dus netjes nog 10 jaar de leven premie betalen en de rente over dat deel en hopen op wat winstdeling. Maar worst case is dan op de einddatum 90% van de oorspronkelijke hyoptheek afgelost.

• marshallq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
[...]

Ikzelf vraag me af of je je eigen argumentatie niet juist tegenspreekt als je aangeeft dat je een lineaire hypotheek koos om over enkele jaren minder afhankelijk van de rentestand te zijn...
En dan toch ervoor kiest de rente nog langer te willen vastzetten in een periode dat de rentestand structureel laag staat en voorlopig daar zeker niet uit lijkt te komen.

Ik vermoed dat je met een hypotheekschuld van 95K al een relatief zeer goede last hebt en heel veel financieringsruimte.
Mogelijk ook dat je LTV eveneens erg laag is, en je een leuke overwaarde hebt.

In dat geval is er eigenlijk verdomd weinig reden om nog langer vast te zitten aan een lang vastsstaande rente... zeker nu een nieuwe hypotheek tegen 2.44% aangaan vind ik eerder verdomd duur (NHG 10 jaar vast is nu al te vinden op 1,30% en lager).

Maar zelfs dan vraag ik me af of die 2.44% niet vééls te hoog nog is, kijkende naar de NHG-hypotheekrente bij andere aanbieders die daar 1,1 procentpunt lager is
2.44% is zeker hoog, maar nog altijd minder dan de 3.15% nu. Het gaat er mee om of dat op zal wegen tegen jaar 5-10 waar de kosten dan waarschijnlijk hoger zullen zijn (ipv een nieuwe lening vanaf jaar 5 indien ik de huidige door laat lopen). Echter moet deze dan zeker 1.42% lager zijn om op te wegen tegen het 'verlies' dat ik de komende 5 jaren dan nog zal lopen en eigenlijk zelfs nog iets hoger aangezien ik dan meer afgelost heb.

Overigens denk ik inderdaad dat mijn lasten een stuk onder het landelijk gemiddelde liggen, maar minder betalen klinkt altijd beter :)
daan! schreef op donderdag 5 september 2019 @ 12:09:
[...]

Waarom binnen 1-2 jaar en niet binnen 1-5 (of zelfs 6 jaar)? Het voordeel lijkt me groter wanneer hij pas na 5 jaar verhuist vergeleken met na 1 jaar.
Lijkt me gewoon een voorbeeld en uiteraard heb je hier de eerste 5 jaren profijt van. Nu is de kans aanwezig dat ik ga verhuizen in de komende 1-2 jaar aangezien mijn vriendin volgend jaar zal afstuderen en niet zo'n algemeen beroep heeft dat we in deze omgeving gemakkelijk een baan voor haar verwachten.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:54
Welke rente zou je dan verwachten bij middeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BTS

BTS

Zojuist de offerte via de adviseur naar Aegon verzonden.
2 hypotheek delen laten middelen.

20 jaar vast gezet.
Oude rente was 5,05 en wordt 4,02.
Andere deel was 4,1 en wordt 2,98.
Doel is om per 2030 die delen afgelost te hebben.
Besparing per maand is best groot en zal gelijk in de aflossing gestopt worden.

www.highflow.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:26

orf

BTS schreef op donderdag 5 september 2019 @ 14:14:
Zojuist de offerte via de adviseur naar Aegon verzonden.
2 hypotheek delen laten middelen.

20 jaar vast gezet.
Oude rente was 5,05 en wordt 4,02.
Andere deel was 4,1 en wordt 2,98.
Doel is om per 2030 die delen afgelost te hebben.
Besparing per maand is best groot en zal gelijk in de aflossing gestopt worden.
Begrijp ik je verkeerd of wil je binnen 11 jaar je hypotheek afgelost hebben. Waarom zou je dan voor de opslag van 20 jaar vast kiezen?

• s3n

s3n

orf schreef op donderdag 5 september 2019 @ 14:16:
[...]

Begrijp ik je verkeerd of wil je binnen 11 jaar je hypotheek afgelost hebben. Waarom zou je dan voor de opslag van 20 jaar vast kiezen?
Was er wel een keuze voor minder de 20 jaar? Bij middelen heb je niet alle vrijheid helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
orf schreef op donderdag 5 september 2019 @ 14:16:
[...]

Omdat je looptijd niet veranderd? Hij zit nu in zijn 9de jaar van de 20 jaar rentevast vermoed ik.
Tenminste rentemiddeling gaat er toch om dat je je huidige looptijd een andere rente krijgt en niet opnieuw een andere periode vast zet? :?

[ Voor 16% gewijzigd door Martinusz op 05-09-2019 15:26 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Martinusz schreef op donderdag 5 september 2019 @ 15:26:
[...]

Omdat je looptijd niet veranderd? Hij zit nu in zijn 9de jaar van de 20 jaar rentevast vermoed ik.
Tenminste rentemiddeling gaat er toch om dat je je huidige looptijd een andere rente krijgt en niet opnieuw een andere periode vast zet? :?
Het is niets meer dan een tussentijdse renteherziening. Je wacht dus niet tot de einddatum van je huidige rentevastperiode maar je kiest nu al een nieuwe rentevastperiode. Je kan daarbij in principe dezelfde keuzes maken als bij een reguliere renteherziening.
Het enige verschil is dat de tussentijdse renteherziening vaak gepaard gaat met een boete en die of direct betaald moet worden of via rentemiddelen uitgesmeerd wordt over de nieuwe rentevastperiode.
Hij zou dus in principe gewoon voor 10 jaar rentevast kunnen kiezen.

Wel kan het zijn dat sommige banken bepaalde periodes uitsluiten op basis van eigen beleid, ik ken de regels per bank niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BTS

BTS

@orf , @s3n , @Martinusz
Ja het doel is om rond 2030 hypotheek vrij te zijn.

Boeterente wordt uitgesmeerd over 20 jaar (de nieuwe rentevaste periode gaat vanaf nu opnieuw in).
Dit zorgt voor een lagere rente in vergelijking met bijvoorbeeld 10 jaar vast zetten.
10 jaar vast zetten was 5,45% en 15 jaar 4,53%.

Doordat ik dan versneld aflos bespaar ik mij zelf net iets meer geld. Mijn oorspronkelijke rentevaste periode liep tot 2032, nu vastgezet tot 2039.

Wat het gaat betekenen voor de HRA weet ik niet exact in getallen. Krijg uiteraard minder terug.

Edit:
Members only:

[ Voor 19% gewijzigd door BTS op 05-09-2019 15:46 ]

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daveytje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:02
Per 1 december een hypotheek met 1.38% rente voor 10 jaar. De laagste deze week met de beste voorwaarden.

Foutje gemaakt in percentage...

[ Voor 15% gewijzigd door daveytje op 08-09-2019 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:05

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
@daveytje : typfoutje? Want 3,8 voor 10 jaar is bizar hoog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daveytje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:02
We Are Borg schreef op zondag 8 september 2019 @ 19:32:
Ja 1.38%. XD. Klein foutje.
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thommygun
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-04 11:09
daveytje schreef op zondag 8 september 2019 @ 16:33:
Per 1 december een hypotheek met 1.38% rente voor 10 jaar. De laagste deze week met de beste voorwaarden.

Foutje gemaakt in percentage...
Morgen gesprek met de Rabo, kijken of ik mijn 2 ton vast kan zetten. Linear en twee delen.
100.000 - 10 jaar - 1,3%
100.000 - 20 jaar - 1,85%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hertog_Martin
We Are Borg schreef op zondag 8 september 2019 @ 19:32:
Toevallig was dat normaal ten tijde van de openingspost van dit topic:
Figo112 schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 08:55:

Ik heb een maand terug mijn rente vastgezet voor 3,85% bij ABN Amro voor 10 jaar.
Met de rentedaling van afgelopen weken ga ik wss toch voor 20 jaar vast. Hoop nog op paar dalingen komende twee weken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:36
Centraal beheer zit inmiddels onder de 1% tot 5 jaar vast.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghosty J
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 06:51

Ghosty J

Asus

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:32
Gisteren hypotheek getekend bij de bank.
Deel op 20 jaar aan 1.18% vast, deel op 11 jaar aan 0.96% vast.

Doel is om de woning later te verhuren, vandaar een deel op 11 jaar.
Na 11 jaar valt dan een deel weg en kan ik dan de lening hopelijk volledig aflossen met de huurinkomsten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjobse
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 16:27
welke aanbieder is dat?
CedricD schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 16:28:
Gisteren hypotheek getekend bij de bank.
Deel op 20 jaar aan 1.18% vast, deel op 11 jaar aan 0.96% vast.

Doel is om de woning later te verhuren, vandaar een deel op 11 jaar.
Na 11 jaar valt dan een deel weg en kan ik dan de lening hopelijk volledig aflossen met de huurinkomsten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
Crelan, België :)B

• Gillonde
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 15:58
Zijn die 20 en 11 jaar ook de looptijden van de leningdelen? Of los je het zoals in Nederland in 30 jaar af en kies je na 20/11 jaar een nieuwe rentevastperiode?

• CedricD
Gillonde schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 13:50:
[...]

Zijn die 20 en 11 jaar ook de looptijden van de leningdelen? Of los je het zoals in Nederland in 30 jaar af en kies je na 20/11 jaar een nieuwe rentevastperiode?
Dat zijn idd de looptijden van leningdelen.

• Area
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 30-11-2023
Iemand positieve ervaring met Centraal Beheer of Woonfonds als hypotheeknemer?

[ Voor 72% gewijzigd door Area op 14-09-2019 23:07 ]

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Area schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 23:01:
Iemand positieve ervaring met Centraal Beheer of Woonfonds als hypotheeknemer?
Nee, maar wel zeer goede ervaring met Florius.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• Area
HereIsTom schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 23:27:
[...]

Nee, maar wel zeer goede ervaring met Florius.
Nadeel van Florius is dat extra aflossing niet over de gehele hypotheek wordt berekend maar over het deel waarop extra wordt afgelost. Dat is de enige waar ik mee zit aangezien ik een lineaire en annuïteiten combinatie hypotheek overweeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Area schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 23:49:
[...]

Nadeel van Florius is dat extra aflossing niet over de gehele hypotheek wordt berekend maar over het deel waarop extra wordt afgelost. Dat is de enige waar ik mee zit aangezien ik een lineaire en annuïteiten combinatie hypotheek overweeg.
Voordeel van Florius is dat je onbeperkt mag aflossen, dus kun je toch op beide een deel aflossen en bij een goed jaar meer en bij een minder jaar minder.

Edit: Maar waarom annuïteiten en lineaire?

[ Voor 4% gewijzigd door HereIsTom op 15-09-2019 00:12 ]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Area
HereIsTom schreef op zondag 15 september 2019 @ 00:00:
[...]

Voordeel van Florius is dat je onbeperkt mag aflossen, dus kun je toch op beide een deel aflossen en bij een goed jaar meer en bij een minder jaar minder.

Edit: Maar waarom annuïteiten en lineaire?
Eerlijk gezegd vraag ik mij af of dat kan.

Bijvoorbeeld 30 jaar vast. Eerste 20 jaar annuïteit en de laatste 10 jaar lineair? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
De rentes zijn fors gedaald zie ik :o

Ik zit overigens bij Aegon en krijg na inlog nog wel de mogelijkheid tot rentemiddeling in m'n pdf als ik na inlog doorklik om de rente te wijzigen. Zit nu te twijfelen wat te doen. Eigenlijk wil nog wel een half procent zakken in rente, maar de boete is nu wat te hoog (niet rendabel tov extra aflossen). Als ik nu eerst probeer te middelen en daarna probeer de rente nog te verlagen, kan ik wellicht een deel v/d boete laten 'verdwijnen' en wordt het mogelijk wel rendabel.
Maar ondertussen denk ik ook: ze hebben een flinke sprong gemaakt omdat ze bang worden. Crisis lijkt voor de deur te staan. Waarom niet gewoon wachten? Mogelijk dalen de rentes nog wel verder. Al zal de boete dan ook toenemen natuurlijk...
joeyke87 schreef op maandag 2 september 2019 @ 19:14:
[...]

Nou ik heb helaas toch een andere ervaring...hypotheek afgesloten bij Aegon via de hypotheker in 2010. Eind vorig jaar de rente van mijn aflossingsvrije deel willen omzetten (in mijn Aegon zie je precies de kosten en mogelijkheden in 1 overzicht.) Ik bel de Aegon 'maak maar in orde'. Nee meneer is een adviesproduct dus u moet toch naar de adviseur om het in orde te maken. Lang verhaal kort, ik zat 10 minuten binnen bij de hypotheker en moest 250 euro aftikken. Boeven zijn het.
Dan ben ik toch een stuk meer tevreden met De Hypotheekshop. Ooit op vrijblijvend gesprek geweest bij De Hypotheker en die vent bleef me maar stalken.
Hypotheekshop heeft vorig jaar een renteverandering voor me doorgevoerd, pro deo. Waren vooral wat mails. Uiteindelijk nog een presentje voor afgegeven. Hij blij, ik blij, helemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

@Pannencouque De boodschap van Aegon was heel duidelijk: rentemiddeling stopt per 1-9, met uitzondering van aanvragen die voor vrijdag 13-9 om 17.00 uur binnen zijn. Je bent dus te laat voor rentemiddeling. Nu resteert enkel omzetting door het direct aftikken van de omzettingskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
Dat zou jammer zijn. Maar wat bijzonder dat ze dat dan in hun pdf nog wel aanbieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Die PDF is mijn omgeving ook niet meer beschikbaar, enkel de mogelijkheid om een overzicht aan te vragen dat binnen 5 werkdagen zou worden toegezonden.

Je kunt natuurlijk altijd proberen nog een aanvraag (via een adviseur) in te dienen, maar ik geef het geen grote kans.

[ Voor 28% gewijzigd door The Legend op 15-09-2019 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Area
Ik lees bij de voorwaarde van Florius het volgende..

Je mag de hypotheek aflossen zonder boete als je aflost met eigen geld.
Je kunt 10% van de oorspronkelijke hoofdsom aflossen zonder dat je een boete hoeft te betalen.

Is het niet tegenstrijdig of lees ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
Area schreef op zondag 15 september 2019 @ 13:39:
Ik lees bij de voorwaarde van Florius het volgende..

Je mag de hypotheek aflossen zonder boete als je aflost met eigen geld.
Je kunt 10% van de oorspronkelijke hoofdsom aflossen zonder dat je een boete hoeft te betalen.

Is het niet tegenstrijdig of lees ik het verkeerd?
Eigen geld - 100%
Vreemd vermogen (lening) - 10%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:34
Klink meer als het standaard verhaal: aflossen tot 10% per jaar zonder boete. Ga je de hypotheek aflossen met geleend geld dan rekenen ze een boete

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Area
Longcat schreef op zondag 15 september 2019 @ 14:11:
[...]

1) Eigen geld - 100%
2) Vreemd vermogen (lening) - 10%
Ik dacht dat in de meeste gevallen dat men afloste met eigen geld.
Aflossen met geleend geld komt volgens mij standaard niet zo vaak voor maar kan mij daarin vergissen.
En hoe moet een hypotheeknemer nou weten of je aflost met eigen geld of met geleend geld?

Geldt punt 2 ook voor andere hypotheeknemers dan? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Area
LED-Maniak schreef op zondag 15 september 2019 @ 14:34:
Klink meer als het standaard verhaal: aflossen tot 10% per jaar zonder boete. Ga je de hypotheek aflossen met geleend geld dan rekenen ze een boete
Volgens mij had het te maken met het feit dat ze dan rente(inkomsten) mislopen. Dus vandaar die boete (wordt nu 'vergoeding' genoemd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Area schreef op zondag 15 september 2019 @ 16:03:
[...]

Ik dacht dat in de meeste gevallen dat men afloste met eigen geld.
Aflossen met geleend geld komt volgens mij standaard niet zo vaak voor maar kan mij daarin vergissen.
En hoe moet een hypotheeknemer nou weten of je aflost met eigen geld of met geleend geld?

Geldt punt 2 ook voor andere hypotheeknemers dan? :?
Als je boven die grens (10%) aflost, moet je geloof ik de herkomst van het geld aangeven. Heeft ook te maken met anti-witwasmaatregelen. Aflossen met geleend geld is niet ongebruikelijk. Als je overstapt naar een andere hypotheekverstrekker, dan doe je precies dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Area
Longcat schreef op zondag 15 september 2019 @ 16:29:
[...]

Als je boven die grens (10%) aflost, moet je geloof ik de herkomst van het geld aangeven. Heeft ook te maken met anti-witwasmaatregelen. Aflossen met geleend geld is niet ongebruikelijk. Als je overstapt naar een andere hypotheekverstrekker, dan doe je precies dat.
Dus zolang het je eigen geld is, kun je (bijna) bij alle hypotheeknemers onbeperkt aflossen dan?
Je laatste zin snap ik even niet.
Als je bijvoorbeeld van de ING naar de Rabobank overstapt, dan krijg je toch geen geld mee van de ING?
Aflossen doe je toch met je eigen inkomsten uit loon, rente spaargeld, dividend aandelen of huur inkomsten?

[ Voor 19% gewijzigd door Area op 15-09-2019 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Area Ligt heel erg aan de aanbieder. Volgens mij is het bij nieuwe partijen wat meer gebruikelijk dat dit kan dan bij oude.
Area schreef op zondag 15 september 2019 @ 16:33:
[...]

Als je bijvoorbeeld van de ING naar de Rabobank overstapt, dan krijg je toch geen geld mee van de ING?
Aflossen doe je toch met je eigen inkomsten uit loon, rente spaargeld, dividend aandelen of huur inkomsten?
Je sluit een nieuwe hypotheek af waarmee je de oude aflost. Op die nieuwe hypotheek ga je uiteraard periodiek rente en aflossing betalen met je eigen geld.

[ Voor 69% gewijzigd door Longcat op 15-09-2019 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Area
@Longcat Zou goed kunnen. Bij welke aanbieder zit jij dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Area Rabobank en ik kan geloof ik maar 10 of 20% boetevrij aflossen, ongeacht of het mijn eigen geld is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Longcat schreef op zondag 15 september 2019 @ 14:11:
[...]

Eigen geld - 100%
Vreemd vermogen (lening) - 10%
Lijkt me heel sterk, eerder:
Eigen geld - 10% aflossen zonder boete
Vreemd vermogen - altijd boete

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@fsfikke Dan zouden de voorwaarden elkaar tegenspreken, wat ook kan, maar toch wat minder waarschijnlijk is. Zie bijvoorbeeld ook deze link:
Hoe hoog is de boete voor oversluiten?
De hoogte van de boete is afhankelijk van een aantal zaken:
[...]
Boetevrije aflossing. Bij de meeste geldverstrekkers mag je jaarlijks een bedrag boetevrij aflossen. Vaak is dit 10% - 20% van het hypotheek. De bank berekent de boeterente over het deel dat je niet boetevrij mag aflossen.
[...]

[ Voor 79% gewijzigd door Longcat op 15-09-2019 16:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:16
Ik zou even hier kijken:

https://www.florius.nl/hypotheek/extra-aflossen

Veel gestelde vragen.

Daar staat duidelijk dat je met eigen geld (en wat eigen geld is) altijd mag aflossen. Met geleend geld mag je dus maar 10% per jaar aflossen. Je kunt dus niet ergens anders een hypotheek nemen en in 1 keer aflossen zonder boete, dat blokkeren ze hiermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Area
@wortelsoft

Maar ik twijfel nu hoe dat zit met overige geldverstrekkers? Onbeperkt aflossen met eigen geld is ideaal inderdaad.

[ Voor 54% gewijzigd door Area op 15-09-2019 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:16
Area schreef op zondag 15 september 2019 @ 17:10:
@wortelsoft

Maar ik twijfel nu hoe dat zit met overige geldverstrekkers? Onbeperkt aflossen met eigen geld is ideaal inderdaad.
Bij de meeste anderen is het tussen de 10 en 20% per jaar, waarbij dat soms per leningdeel is en soms van de gehele oorspronkelijke hypotheek, oftewel de voorwaarden lezen.
Pagina: 1 ... 53 ... 100 Laatste

Let op:
Vertel erbij wat je motivatie was, waarom je juist niet voor iets anders hebt gekozen en reageer indien relevant op andere motivaties.