Het is lastig voorspellen wat de rente doetYounes schreef op maandag 16 februari 2015 @ 16:07:
Heb hier een offerte liggen met een tarief van 3,3% bij 15 jaar vast. Je weet nooit wat de toekomst brengt, maar hoe dichter bij de 0, hoe beter. Het kan maar zo zijn dat onze lasten na 15 jaar stuk hoger worden, omdat het rentetarief dan een stuk hoger is, maar andersom kan ook.
Als het over een jaar nog net zo laag is als nu, kan je het het beste 1 jaar vast zetten (of zelfs variabel nemen indien mogelijk)
Maar zelfs als het tegen die tijd iets gestegen is kan het zijn dat je in totaal met een jaartje vast en daarna langere tijd vastzetten nog steeds goedkoper uit bent dan wanneer nu direct voor lange tijd met "veel" hogere rente langer vast te zetten.
Als het over een jaar echter een stuk gestegen is (zegmaar, hetzelfde tarief als een jaar geleden), dan kan het wel interessanter zijn om nu gelijk al wat langer vast te zetten.
Maar let wel op wat je dan aan rente moet betalen. Ik heb voor mezelf uitgerekend dat als ik binnenkort aan de beurt ben voor een nieuwe offerte, dat het sowieso in de meeste scenario's een behoorlijk bedrag bespaard als ik maximaal 20 jaar vast zet (voor 3.4%) ipv de totale resterende duur van 25 jaar (voor 3.8%) te nemen. Zelfs als het tegen die tijd is gestegen naar 6a7% voor de laatste 5 jaar - en ik verder de besparingen niet zou gebruiken om tussentijds af te lossen - is het in totaliteit nog altijd duurder om nu voor die 3.8% te gaan...
En zelfs 10 a 11 jaar vast zetten is in veel gevallen een stuk goedkoper dan 25 (en 20) jaar. Zeker als de rente tegen die tijd hooguit zo'n 4% is en/of als ik de jaarlijkse besparing tov 25jr gebruik voor extra aflossing.
Op welke maandlast? Op je hypotheekrente en aflossing heeft het geen invloed, dat bedrag is gewoon vastgesteld en die rente wordt niet aangepast met de inflatie. Dat wordt dus juist elk jaar makkelijker aflossen als je inkomen wel met de inflatie meestijgt (en er geen deflatie komt/blijft).Ik vraag me af welke invloed de inflatie heeft op de maandlast. Van de FA krijg je een mooie overzicht van de maandlast in de komende 30 jaar. Dat is een vast gegeven, maar zijn deze maandlasten ook onderhevig aan inflatiecorrectie of betaal ik over (laten we zeggen) 14 of 12 jaar hetzelfde bedrag als wat er op de berekening van de FA staat? (wijziging in tarief van HRA even daargelaten).
Op je overige uitgaven - zoals energie, boodschappen, bijdrage VvE, etc - heeft inflatie doorgaans wel invloed.