Huidige huis:
Annuitair 20 jaar vast voor 4.1% NHG
In 2014 afgesloten
Deze "maken we lineair" door zelf extra af te lossen.
De reden voor deze keuze was dat we in geval van tegenslag niet vast zaten aan de extra aflossing die je hebt met een linieare hypotheek, maar je zelf de keuze hebt om de lasten te verhogen wanneer je de mogelijkheid hebt (en die hebben we.)
Nu ben ik niet blij met deze keuze.
Wat we hadden moeten doen:
2 of 3 leningdelen doen met verschillende rentevaste perioden. Zodat je deels op zekerheid kon spelen en deels op meer onzekerheid met lagere rente. De extra aflossingen konden we dan doen op het dure gedeelte (wat we nu weten zou dat het langer rentevaste deel zijn.)
We zijn aan het kijken naar een ander huis en de vraag je je zelf ook moet stellen: Hoe lang ga je in dat huis wonen, realistisch gezien? Dat hangt best van je leeftijd af. Is het je eerste huis is de kans zeer groot dat je daar geen 20 jaar woont, dus waarom 20 jaar vast zetten? Ook is je lening aanzienlijk geslonken, dus zelfs bij een renteverhoging is de impact niet erg groot.
Let wel, ik ben niet ontevreden doordat mijn rente dusdanig hoger is dan de huidige rente, maar we hadden zeker voor risicospreiding moeten gaan door 2 of zelfs 3 leningdelen te doen: 5, 10 en 15 jaar vast of hoe je dat dan ook verdeelt.
SX-Superfly schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 12:30:
Wij staan op het punt een nieuwbouwwoning te kopen. De rentestanden houden we nauwlettend in de gaten. Vandaag is de rente relatief gezien behoorlijk gedaald met 0,08%.
Voor 20 jaar vast staat de rente op 2,56%. Voor 30 jaar op 2,83%. De hypotheek die we afsluiten is 475k, annuïtair. Wat is wijsheid in deze? 20 of 30 jaar vastzetten?
Wij staan ook voor een dergelijke keuze en zie mij bovenstaande
Ga je 30 jaar in dat huis wonen? Nee? Niet 30 jaar vast zetten. Moet je het 20 jaar vastzetten? Of kun je denken aan leningdelen waarbij je de halve hypotheek voor zekerheid 20 jaar vast zet en de andere helft korter. Ik zou het in overweging nemen.
Ga je naar 10 jaar verhuizen dan heeft bovenstaande je alleen maar geld gekocht. Gemiddeld verhuizen mensen na 7 jaar (en de meeste van die mensen hadden dat ook niet van zichzelf verwacht.) Wij wonen nu 4 jaar in ons huis en we kijken nu al verder. Had ik echt nooit gedacht.
Er is geen juiste beslissing. De enige juiste beslissing is de beslissing die je het beste laat slapen 's nachts en dat is per persoon anders.
[
Voor 31% gewijzigd door
Hann1BaL op 17-07-2019 14:39
]