met alle respect, maar een suggestie dat amerikaanse kapitaalmarkt-rente een zeer direkte invloed heeft op europese is niet erg correct.Barrycade schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 10:09:
Economie lijkt toch wat te stotteren op de financiële markten. Dus rentes kunnen weer redelijk snel gaan stijgen (in US in 1 jaar 1% omhoog bv) . Dus zal geen ramp voor je zijn als dit gebeurt zo te lezen van 1,7 naar 2,7 zal geen probleem zijn. Maar als nu je aanbod 2,6% was voor 20 jaar vast zie je je winst van het 1e jaar niet meer terug.
Ook is het compleet onjuist te stellen dat de 'amerikaanse rente stijgt omdat de economie stottert'.
Amerikaanse rente heeft niet veel invloed op nederlandse hypotheken, al helemaal omdat rente op dollars weinig relevant is voor hypotheken in euro's...
Ergens ver derop zal er een zeker indirekt verband zijn, een amerikaanse rentestijging schept ook de ruimte voor de ECB bv haar rentebeleid wat strakker te maken (die hebben ook een stop van het opkooprogramma aangekondigd voor december, dat idd een dempende invloed heeft op rente's op staatsobligatie in het eurogebied, welke relevanter voor hypotheekrente's in euro-gebied zijn, of het daarvan werkelijk komt is echter nog een vraag, zeker met de Italie-situatie nu).
Wat me echter vooral een beetje stoort is de suggestie dat een 'stotterende' economie een gevolg zou hebben in stijgende rente's... het tegendeel is iig momenteel eerder het geval.
Ook de afgelopen jaren heeft juist de zwakke economie de extreme laagstand van hypotheekrente's veroorzaakt.
De huidige extreem lage rente heeft eerder te maken met eerder overheidsbeleid om groei te ondersteunen. (zowel in amerika als europa werd daarbij eenzelfe stategie gevoerd sinds de kredietcrisis).
Om die reden is het ook eerder zo dat de huidige rente-stijgingen bij de FED een gevolg zijn van een in amerika al langer bestaande sterke groei...
de economie (althans beurskoersen, wat ook een deel verwachtingen zijn * ) die nu erg negatief reageert daarop is eerder een gevolg en geen oorzaak van de rente-stijging bij de FED.
* los van de beurskoersen blijkt de americaanse economie zelf verder goed door te groeien: https://finance.yahoo.com...uarter-gdp-122216899.html
Of je nu als hypotheekgever moet gaan speculeren op een toekomstige hoge rente....?
Dat moet natuurljk iedereen voor zichzelf bepalen, ik denk zelf dat het slimmer is meerdere scenario's mee te wegen en gewoon een gewogen risico te kiezen: afwegen welke gevolgens verschillende scenario's hebben, bv wat er gebeurt als rente weer gaat stijgen (ook met bv je eigen loon, inflatie e.d.) en te proberen extreme risico's uit te bannen (wat vaak ook betekent dat het kiezen voor een vorm waarbij je in één scenario veel kan winnen, maar bv in een andere misschien duizenden euro's boeterente of lang veels tveel rente; meestal niet de meest 'risico-loze' keuze is.
Wat betreft die persoon die een aanbod van zn bank krijgt: "Nu dezelfde voor 20 jaar als voor 15 jaar"...
ik kan enkel aanraden ook goed af te vragen waarom een bank je dat aanbied.
Iig heb ik een sterk idee dat als je een annuitaire lening hebt die al 5 jaar loopt, en die nog 25 jaar te gaan heeft:
ik vermoed dat het rente-risico in de periode tussen 2033 en 2038, waarover dat aanbod dan geld, eerder extreem laag zal zijn... of het dan belangrijk is die rente nu vast te leggen op een niveau dat _nu_ als erg voordelig geld... ?
Ik vrees een beetje dat de enige die daarover een zinnig antwoord kan geven Medium Joke van Astro TV is
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen