Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Vanwege een nieuw huis hebben we ook een nieuwe hypotheek nodig. Ik zit nu ~4 jaar in een hypotheek van 10 jaar RVP met 2,85%. Begonnen op ~175k en nu afgelost tot ~145k. Dat is bruto 4100 euro rente per jaar.

We gaan een nieuwe hypotheek afsluiten van ~225k. Bij de ING zouden we uitkomen op 1,78% bij 10 jaar vast. Dat betekent dat ik bruto ~4000 euro rente ga betalen per jaar. Dat is even 70k meer lenen tegen lagere kosten _/-\o_ En dan zijn er nog partijen die 1,70% of 1,71% aanbieden maar dat verschil is relatief klein, hebben we het over 200 euro bruto per jaar.

Ik heb nog zitten kijken naar langer vast zetten maar dat is niet heel interessant. Met 15 jaar extra zou het op 0,6% hoger uit komen bij de meeste verstrekkers, dat vind ik een te grote stijging. Ook korter vast zetten is niet heel interessant, je krijgt vaak rond de 0,2% korting als je het slechts 5 jaar vast zet. Dat is het risico niet waard want een rentestijging lijkt me zeker niet onrealistisch.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Tsurany schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 08:53:
Vanwege een nieuw huis hebben we ook een nieuwe hypotheek nodig. Ik zit nu ~4 jaar in een hypotheek van 10 jaar RVP met 2,85%. Begonnen op ~175k en nu afgelost tot ~145k. Dat is bruto 4100 euro rente per jaar.
Betekent dit ook dat je (maar) 4 jaar in je huidige woning gewoond hebt? Dat kan ik namelijk niet direct opmaken uit je post. Als je van plan bent om in je nieuwe woning ook zo kort te gaan wonen, dan vind ik persoonlijk 10 jaar vastzetten wel lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Cheesy schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 10:06:
[...]

Betekent dit ook dat je (maar) 4 jaar in je huidige woning gewoond hebt? Dat kan ik namelijk niet direct opmaken uit je post. Als je van plan bent om in je nieuwe woning ook zo kort te gaan wonen, dan vind ik persoonlijk 10 jaar vastzetten wel lang.
Dat klopt, we vertrekken op het moment dat we er net vier jaar wonen. Oorspronkelijk was het plan om er een jaar of 7 a 8 te wonen. Het is een typische starterswoning met woonkamer+keuken en boven twee (ruime) slaapkamers, badkamer en washok. Alles bij elkaar ~80 vierkante meter.

Echter hebben we onverwacht de middelen om flink groter te gaan wonen, we gaan nu naar ~180 vierkante meter en een veel grotere tuin. Hier kunnen we zeker 10+ jaar blijven wonen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Tsurany schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 10:17:
[...]

Dat klopt, we vertrekken op het moment dat we er net vier jaar wonen. Oorspronkelijk was het plan om er een jaar of 7 a 8 te wonen. Het is een typische starterswoning met woonkamer+keuken en boven twee (ruime) slaapkamers, badkamer en washok. Alles bij elkaar ~80 vierkante meter.

Echter hebben we onverwacht de middelen om flink groter te gaan wonen, we gaan nu naar ~180 vierkante meter en een veel grotere tuin. Hier kunnen we zeker 10+ jaar blijven wonen.
Duidelijk, achteraf is het gemakkelijk praten ;) 4 of 5 jaar geleden hebben wij ook onze hypotheek afgesloten. Toen dachten we al dat we lage rente hadden. Is uiteindelijk nog veel verder gezakt. Voordeel is wel dat we destijds relatief goedkoop konden bouwen. Dat lukt nu niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Cheesy schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 10:37:
[...]

Duidelijk, achteraf is het gemakkelijk praten ;) 4 of 5 jaar geleden hebben wij ook onze hypotheek afgesloten. Toen dachten we al dat we lage rente hadden. Is uiteindelijk nog veel verder gezakt. Voordeel is wel dat we destijds relatief goedkoop konden bouwen. Dat lukt nu niet meer.
Ik weet nog dat ik me destijds vooral druk maakte of ik geen verlies zou maken op de woning :+ hele sheets met hoe lang we er moesten wonen om goedkoper uit te zijn dan huren. Achteraf was huren ontzettend dom geweest :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:13
Tsurany schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 10:17:
[...]

Afhankelijk van of je wel of geen aandacht aan de hypotheek wil besteden kan je ook nu de rente juist heel kort vast zetten (1 jaar) en in de gaten houden wat de rente doet. Het scheelt significant per jaar, en je kan altijd nog weer langer vast zetten als de rente boven een grens uit komt. als je 't verschil extra aflost of ergens op een andere manier rendement laat maken is werkt 't dubble op.

Dit is wat ik doe in elk geval. Ik reserveer per maand wat m'n 20 jarige hypotheek gekost zou hebben, en moet nog even bepalen wat ik met 't verschil doe. Of ik los 't extra af (gaat beetje tegen m'n gevoel in, slecht rendement :) ) of ik stop 't in een lange termijn belegging.

Je moet 't wel leuk vinden om er mee bezig te blijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2018 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
Cheesy schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 10:37:
[...]

Ach ja, achteraf... Ik heb een aantal jaren geleden met m'n ex een heel mooi huis voor 20 jaar gekocht. Hypotheek ook heel creatief ingericht met maximale voordelen op lange termijn, gebruik van spaar hypotheek, restschuld financiering, in 't begin relatief hoge maandlasten, maar na 10, 15 en 20 jaar grote sprongen omlaag en totaal netto 't voordeligst. Tot we er na een jaar achter kwamen dat er mogelijk iets anders aan de hand was dan 't oude huis...

Vandaar dat ik nu voor simpel ga :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
Verwijderd schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 10:53:
Members only:
Members only:

[ Voor 8% gewijzigd door overhyped op 28-09-2018 10:54 . Reden: Zinnetje vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Members only:
De hypotheek werd ongeveer 3 weken geleden afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
Verwijderd schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 10:55:
[...]

De hypotheek werd ongeveer 3 weken geleden afgesloten.
Ben wel benieuwd waar? Kan zelf nergens een variable rente vinden die lager is dan 1 jaars rente..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

overhyped schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 10:50:
[...]

Afhankelijk van of je wel of geen aandacht aan de hypotheek wil besteden kan je ook nu de rente juist heel kort vast zetten (1 jaar) en in de gaten houden wat de rente doet.
Het nadeel van korter dan 10 jaar vast zetten is dat banken met de 5% rekenrente rekenen voor de maximale hoogte van de hypotheek wat een aanzienlijk lagere hypotheek oplevert. En ik zou toch graag een maximale hypotheek willen afsluiten, zeker met deze rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben wel benieuwd waar? Kan zelf nergens een variable rente vinden die lager is dan 1 jaars rente..
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
Verwijderd schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 11:00:
[...]

Members only:
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-03 06:05
Ik denk er ook over om de hypotheek weer over te sluiten naar een 20 of 30 jaar periode.
Ik heb nog ca. 20 jaar HRA.

Ik heb nu 100% aflossingsvrij en daar ben ik tevreden mee.
Ik heb genoeg vermogen om dat te dekken.
Eventueel overstappen naar 50% of 100% annuiteiten kan ook mits het fors rentevoordeel oplevert.

Buiten de websites die alle hypotheekrentes vergelijken.

Zijn er instellingen die goedkope rentes aanbieden die niet op die vergelijkingssites voorkomen (omdat ze niet willen betalen voor reclame of provisie)?

Zijn er andere acties, trucjes of mogelijkheden om een lage rente te bemachtigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Blazer Coke provisie mag niet en op maat gemaakte rente ook niet. Dus nee, je gaat niet opeens een verborgen hypotheek product vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
@Tsurany

Het provisieverbod geldt voor de "advieskosten" die vroeger door de koper werd betaald aan de hypotheekadviseur.
Het geldt niet voor reclameprovisies zoals weblinks.

Op maat gemaakte rente mag idd ook niet meer. Dit wordt echter omzeild door tig verschillende hypotheekproducten aan te bieden.
Vaak wordt er maar met 1 of 2 producten geadverteerd.
De andere zijn er wel maar dan moet je weten dat ze er zijn.

Eventuele buitenlandse aanbieders, peer2peer, of andere platformen kunnen ook.

Vandaar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Geen rentebop maat? Wat is de achtergrond, het provisieverbod?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Blazer Coke ik kan me niet voorstellen dat provisie betalen om op vergelijkingssites te verschijnen wel mag. Maar buiten dat verwacht ik niet dat je goedkope alternatieven eenvoudig kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:46

Sport_Life

Solvitur ambulando

edit

[ Voor 131% gewijzigd door Sport_Life op 01-10-2018 22:15 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilesKiss
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 02-05 22:14
Wie heeft advies voor mij op de volgende keuze: hypotheek rentevaste periode voor 10 of 15 jaar.
Informatie:
- koopwoning van €149.5k
- Mijn keuze is gevallen op linear, gelijk direct en meer aflossen vind ik fijner.
- Ik kan geen 20+ jaar nemen, omdat ik geen extra geld hebt om bij te leggen hiervoor. Dit is helaas geen optie.

BLGWonen van 1,68% (10 jaar)
Allianz van 2,03% (15 jaar)

Iemand advies en waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@MilesKiss het risico dat je loopt met 10 jaar vast zetten is dat je na 10 jaar een restschuld hebt van ~100k en de rente kan stijgen naar 5% of wellicht 8%. Kan jij dan nog die rentelast dragen? En heb je tegen die tijd wellicht extra afgelost of vermogen opgebouwd om op dat moment flink af te lossen?

Ik ga zelf voor een RVP van 10 jaar omdat ik gedurende die 10 jaar extra vermogen opbouw om na 10 jaar, mocht de rente flink gestegen zijn, op dat moment veel af te kunnen lossen. Daarnaast zorg ik er voor dat mijn energielasten tegen die tijd naar 0 gereduceerd zijn waardoor ik daar een flinke besparing heb en een hogere rente kan dragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:35
MilesKiss schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 08:59:
Wie heeft advies voor mij op de volgende keuze: hypotheek rentevaste periode voor 10 of 15 jaar.
Informatie:
- koopwoning van €149.5k
- Mijn keuze is gevallen op linear, gelijk direct en meer aflossen vind ik fijner.
- Ik kan geen 20+ jaar nemen, omdat ik geen extra geld hebt om bij te leggen hiervoor. Dit is helaas geen optie.

Iemand advies en waarom?
Ik heb voor mijn huis van aanschafprijs 150k (inmiddels 180k :9~ ) een lening van 100k 10jaar vast linear van BLG wonen voor dezelfde rente.

Mijn beweeg redenen:

- Ik wil binnen 10 jaar weer weg uit dit huis waarschijnlijk. Dus het heeft weinig zin om het 30 jaar vast te zetten.
- Verwachting is dat rente op lange termijn laag blijft. Zoniet: na 10 jaar heb je al 30% ingelost dus zelfs als de rente dan naar 10% gaat (worst case) is het nog steeds prima te betalen.
- Linear heeft lagere rentelast dan annuïteiten over de gehele looptijd
- Linear heeft veel meer aflossing over de eerste 10 jaar :9 Leuk spaarpotje
- Na 10 jaar kan je ook gewoon gelijk de hele hyptoheek aflossen na aflopen rentevrije periode. In mijn geval nog 66k dan, dat is prima bij elkaar te sparen. Dan heb ik een leuk huis voor de verhuur O+

Succes met je keuze !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Informatie:
- koopwoning van €149.5k

Iemand advies en waarom?
De keuze tussen lineair en annuïteit is een stuk minder belangrijk dan de keuze voor de rente vast periode. Beide leningen hebben hetzelfde rentepercentage en zijn bij gelijke behandeling (aflossingen gelijktrekken) even duur.

Je zegt dat je meer aflossen fijn vindt, betekent dit ook dat je extra wil aflossen? is dat bij beide mogelijk?

Indien Ja, dan adviseer ik je om voor de 10 jaar te gaan. Je betaalt dan bruto ~4950euro minder aan rentelasten gedurende de looptijd van deze rente. Dat is elke maand al een extra aflossing van een paar tientjes (sneeuwbal effect).

Indien je bang bent voor de hier bovengenoemde 5~8%, dan moet je toch nog even rondkijken of het niet handiger is om een annuïteiten van 20 jaar te nemen. Maar dat hangt ook weer samen met de planning of je hier nog zo lang wil wonen en of je verwacht of je volgende huis ook in NHG zal vallen om van dit zelfde rente aanbod gebruik te maken, als dat ook nog eens mag volgens de voorwaarden.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJvG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-05 13:43
Informatie:
- koopwoning van €149.5k

Iemand advies en waarom?
Zoals hierboven genoemd, is het rentepercentage eigenlijk niet eens de belangrijkste factor. Mijn advies is om te letten op de aanvullende voorwaarden:
- Hoeveel % mag je extra aflossen (10% of 20%)
- Wordt de rente automatisch verlaagd als je onder de 100% executiewaarde komt (en nog lager)?
- Kun je de hypotheek zonder kosten aflossen als je gaat verhuizen (dat is tegenwoordig ook niet altijd meer het geval).

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wij hebben onze rente voor 20 jaar vastgezet, met een rente van 1.76% als ik me niet vergis.

We hebben voor deze lange rentevaste periode gekozen omdat we een voorspelbare last willen hebben om de studie van onze kinderen te kunnen bekostigen. Als de rentevaste periode afloopt is de jongste 21 jaar, dus die zou in het ergste geval vanaf dan haar eigen boontjes moeten doppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:24
Informatie:
- koopwoning van €149.5k

Iemand advies en waarom?
Persoonlijk zou ik ook voor 10 jaar, voor dezelfde redenen die hierboven zijn genoemd.
Belangrijkste wat je je zelf moet afvragen is hoelang je jezelf in die woning ziet wonen. Ik hoor nog te vaak dat mensen de rente voor 20 jaar vastzetten en vervolgens na 10 jaar verhuizen en hun hypotheek niet mee kunnen/willen nemen.
Verder zou ik voor een annuïteiten lening gaan. Het verschil tussen Annuïtair en lineair kan je elk jaar zelf extra aflossen. Maar dan heb je wel de vrijheid om een periode minder af te lossen. Andersom heb je dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

chrisborst schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 12:37:
Verder zou ik voor een annuïteiten lening gaan. Het verschil tussen Annuïtair en lineair kan je elk jaar zelf extra aflossen. Maar dan heb je wel de vrijheid om een periode minder af te lossen. Andersom heb je dat niet.
Lineair is enkel interessant als je een beperking hebt op het boetevrij aflossen en die wilt maximaliseren. Immers de extra aflossingen voor annuitair om het gelijk te trekken met lineair gaan af van het boetevrij aflosbaar bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:24
Goed punt, maar ik ken maar weinig mensen die binnen 10 jaar hun hypotheek willen/kunnen aflossen. Dus dit zal enkel gelden voor mensen die van te voren weten dat ze binnen 10 jaar van hypotheek willen af zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Tsurany schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 12:41:
[...]

Lineair is enkel interessant als je een beperking hebt op het boetevrij aflossen en die wilt maximaliseren. Immers de extra aflossingen voor annuitair om het gelijk te trekken met lineair gaan af van het boetevrij aflosbaar bedrag.
Als dat je plan is, dan moet je jezelf niet beperken aan een 10 jarig rentevast periode. Maar dan neem je een variabele rente / of een rentevast van een jaar of twee. Dan mag je boetevrij aflossen na elk jaar (of twee).

(ergo lineair is zelfs dan niet interessant ;) )

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilesKiss
Ik begrijp iets niet! Ik wil linear, maar waarom mag ik (eventueel) dan ook niet extra aflossen.. Huh?!
Kan iemand mij dit toelichten.. ik zie het nergens terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:41
MilesKiss schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:18:
Ik begrijp iets niet! Ik wil linear, maar waarom mag ik (eventueel) dan ook niet extra aflossen.. Huh?!
Kan iemand mij dit toelichten.. ik zie het nergens terug.
Je vraag is niet duidelijk, wat wil je precies weten?
Meestal mag je ieder jaar 10% van de originele hypotheeksom extra aflossen, maar dat kan per aanbieder verschillen.
Wil je meer aflossen dan mag dat ook, maar dan betaal je vaak een gedeelte extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilesKiss
daan! schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:21:
[...]

Je vraag is niet duidelijk, wat wil je precies weten?
Meestal mag je ieder jaar 10% van de originele hypotheeksom extra aflossen, maar dat kan per aanbieder verschillen.
Wil je meer aflossen dan mag dat ook, maar dan betaal je vaak een gedeelte extra.
Ahh okay, duidelijk! Deze informatie heb ik nergens nog terug kunnen lezen op internet of by een adviseur.
Wat mij nu ook heel interessant vind is een looptijdrente van 20 jaar in plaats van 30 jaar!
Zo bespaar ik niet alleen 22k, maar als het rond is.. dan ben ik 10 jaar eerder klaar met mijn hypotheek en ben ik gewoon echt eigenaar geworden!

Wat vind jij hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furioussparco
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-05-2024
In 2015 voor 10 jaar vast laten zetten tegen 2,24%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cakebp
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22-04 13:14
Februari 2017 10 jaar vastgezet voor 1,65% met NHG. Wel tevreden mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:22
MilesKiss schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:23:
[...]

Ahh okay, duidelijk! Deze informatie heb ik nergens nog terug kunnen lezen op internet of by een adviseur.
Wat mij nu ook heel interessant vind is een looptijdrente van 20 jaar in plaats van 30 jaar!
Zo bespaar ik niet alleen 22k, maar als het rond is.. dan ben ik 10 jaar eerder klaar met mijn hypotheek en ben ik gewoon echt eigenaar geworden!

Wat vind jij hiervan?
Verwar je nu niet de rentevastperiode en de looptijd?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilesKiss
nee! ik bbedoel echt de looptijd, sorry..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:16

Wat vind jij hiervan?
Hetzelfde antwoord als hierboven. ^^

Zolang jij niet aan die 10% (of 20%, dit verschilt per bank) extra aflossen per jaar komt heeft dit financieel gezien niet echt een voordeel (mits je het verschil uiteraard gedisciplineerd zelf extra aflost!)

Maar heeft dus wel als nadeel dat als je financieel een wat zwaardere periode heb je verplicht dit deel moet aflossen. Die verplichting heb je niet met het deel wat je plant om jaarlijks extra af te lossen. :)

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Wat vind jij hiervan?
Zinloos. Hetzelfde principe geld hier als voor een lineaire hypotheek, enkel interessant als je maximaal wilt aflossen. En binnen 10 jaar hypotheekvrij wilt zijn.

Met een annuitaire hypotheek met een looptijd van 30 jaar heb je de meeste flexibiliteit. Wil je er in 20 kaar vanaf zijn? Dan los je extra af, desnoods elke maand. Maar dan heb je ook de vrijheid om het een keer niet te doen mocht het geld niet beschikbaar zijn. Met een korte looptijd en een lineaire hypotheek verplicht je jezelf om elke maand die hoge uitgave te doen.

Bovendien, blijf je echt 20 jaar hier wonen? Zeker bij een eerste woning zie je binnen de 10 jaar al een verhuizing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 16:17

Wailing_Banshee

You're Next

Tsurany schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:04:
[...]
Bovendien, blijf je echt 20 jaar hier wonen? Zeker bij een eerste woning zie je binnen de 10 jaar al een verhuizing.
Bij ons eerste huis hadden wij geen rentevaste periode, maar een fleximbele rente (was toen zelfs een hele goede keuze, de rente is alleen maar naar beneden gegaan in die periode :p). Na 6 jaar (het plan was 5) zijn we verhuisd en hebben we onze rente vast gezet op 20 jaar, omdat we van plan zijn om zeker 30 jaar in dit huis te blijven wonen.
[...]

Wat vind jij hiervan?
Ik zou de looptijd zo lang mogelijk houden en dan eerder zoeken naar een hypotheek waar je per jaar 20% kunt aflossen. Dat geeft gewoon veel meer rust en flexibiliteit. Je moet niet zo snel aflossen, je kunt zo snel aflossen. De looptijd is geen verplichting, er staat nergens dat je persé 30 jaar over de aflossing moet doen. Het is gewoon de maximale periode.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilesKiss
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:29:
[...]

Bij ons eerste huis hadden wij geen rentevaste periode, maar een fleximbele rente (was toen zelfs een hele goede keuze, de rente is alleen maar naar beneden gegaan in die periode :p). Na 6 jaar (het plan was 5) zijn we verhuisd en hebben we onze rente vast gezet op 20 jaar, omdat we van plan zijn om zeker 30 jaar in dit huis te blijven wonen.

[...]

Ik zou de looptijd zo lang mogelijk houden en dan eerder zoeken naar een hypotheek waar je per jaar 20% kunt aflossen. Dat geeft gewoon veel meer rust en flexibiliteit. Je moet niet zo snel aflossen, je kunt zo snel aflossen. De looptijd is geen verplichting, er staat nergens dat je persé 30 jaar over de aflossing moet doen. Het is gewoon de maximale periode.
Goeie, bedankt hiervoor!
Ik neem dit zeker mee Wat bedoel je precies per jaar 10/20% kunt aflossen? Bedoel je serieus dat ik dan bv maximaal 15/30k per jaar kan aflossen? Das wel veel!

Ik dacht namelijk dat ik bijvoorbeeld in 20 jaar 10/20% kan aflossen (15k).

Mvg,
Miles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:15
MilesKiss schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:38:
[...]

Goeie, bedankt hiervoor!
Ik neem dit zeker mee Wat bedoel je precies per jaar 10/20% kunt aflossen? Bedoel je serieus dat ik dan bv maximaal 15/30k per jaar kan aflossen? Das wel veel!

Mvg,
Miles
Waarom maak je geen afspraak met een bank of adviseur?
Het lijkt erop dat je deze onderwerpen lastig vindt, maar je wint ook geen enkel advies in behalve hier op het forum (zie ook je reacties in Ervaring met kopen van een huis-topic. Natuurlijk kun je daar een eind mee komen, maar dan moet je het ook wel oppikken :) Voor dit soort zaken zijn ook al genoeg sites die het toch behoorlijk uitleggen, vaak op de site van een bank vind je deze antwoorden ook al terug.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MilesKiss
Is goed! Ik ga maar weer is op pad dan! Thank you very much.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

MilesKiss schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:38:
[...]

Goeie, bedankt hiervoor!

Mvg,
Miles
Je lost elke maand af, dat is tezamen met je rente de maandelijkse betaling. Daarnaast mag je bij annuitaire en lineaire leningen vaak 10% extra aflossen per jaar. Dit is dan 10% van de oorspronkelijke hoofdsom.
Leen je 150k mag je elk jaar 15k aflossen.

Daarnaast zijn er banken die dit oprekken naar 20% of soms zelfs onbeperkt. Dat staat allemaal in de voorwaarden van de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
Martinusz schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:43:
[...]

Waarom maak je geen afspraak met een bank of adviseur?
Het lijkt erop dat je deze onderwerpen lastig vindt, maar je wint ook geen enkel advies in behalve hier op het forum (zie ook je reacties in Ervaring met kopen van een huis-topic. Natuurlijk kun je daar een eind mee komen, maar dan moet je het ook wel oppikken :) Voor dit soort zaken zijn ook al genoeg sites die het toch behoorlijk uitleggen, vaak op de site van een bank vind je deze antwoorden ook al terug.
Advies op GoT is gratis.
Daarbij krijg je vaak invalshoeken te horen die je niet van een adviseur krijgt te horen.

Ook al ga je nog naar een adviseur, dan is het handig om alvast wat info te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Blazer Coke schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:48:
[...]

Advies op GoT is gratis.
Daarbij krijg je vaak invalshoeken te horen die je niet van een adviseur krijgt te horen.

Ook al ga je nog naar een adviseur, dan is het handig om alvast wat info te hebben.
Gevaar bij advies op GoT is dat het vaak zeer gekleurd is. Personen hebben een bepaalde voorkeur en zullen vanuit die voorkeur advies geven. Sommigen zijn bijvoorbeeld erg gesteld op vastigheid en zekerheid en vermijden daarom elk risico terwijl anderen juist bewust bepaalde risico's nemen.
En zonder de basis kennis is het erg lastig om dit soort advies op waarde te schatten en te bepalen wat je er mee moet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
Blazer Coke schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:48:
[...]

Advies op GoT is gratis.

Verschil is dat deze user bezig is met een huis kopen, als je dan toch al langs de bank/adviseur moet, kun je gelijk dit soort vragen laten beantwoorden. Over het algemeen zijn de eerste orientatiegesprekken ook gratis.

En daarnaast, je vindt al veel antwoorden terug bijvoorbeeld bij een bank, maar er zijn zoveel websites die de wat algemene vragen prima beantwoorden.
Natuurlijk kun je dan nog om verduidelijking vragen of heb je wellicht een specifieke situatie die niet zomaar ergens te vinden valt. Maar ik krijg niet het idee dat de basisstappen (zelf even opzoeken) uberhaupt zijn toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
Tsurany schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:51:
[...]

Gevaar bij advies op GoT is dat het vaak zeer gekleurd is. Personen hebben een bepaalde voorkeur en zullen vanuit die voorkeur advies geven. Sommigen zijn bijvoorbeeld erg gesteld op vastigheid en zekerheid en vermijden daarom elk risico terwijl anderen juist bewust bepaalde risico's nemen.
En zonder de basis kennis is het erg lastig om dit soort advies op waarde te schatten en te bepalen wat je er mee moet doen.
Zolang mensen melden wat ze belangrijk vinden en waarom ze ergens voor kiezen is dat toch geen probleem?

Ik lees hier scenario's die ik van adviseurs nooit gehoord heb. Mede omdat zij toen provisie kregen over de eerste rentevaste periode en allerlei vage polissen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Blazer Coke schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 15:07:
[...]

Zolang mensen melden wat ze belangrijk vinden en waarom ze ergens voor kiezen is dat toch geen probleem?

Ik lees hier scenario's die ik van adviseurs nooit gehoord heb. Mede omdat zij toen provisie kregen over de eerste rentevaste periode en allerlei vage polissen.
Op zich hoeft dat geen probleem te zijn. Maar als je dus de basis met betrekking tot extra aflossing niet kent is het lastig om alle meningen daaromheen goed in te schatten omdat iedereen er vanuit gaat dat die basis juist wel bekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
Ik ben zelf op zoek naar een execution only partij die goedkoop en zonder opdringerige adviseur en poespas een hypotheek kan leveren.
Het gaat bij mij om een oversluiting.

Heeft iemand ervaring met zo'n partij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-09 15:52
Blazer Coke schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 15:30:
Ik ben zelf op zoek naar een execution only partij die goedkoop en zonder opdringerige adviseur en poespas een hypotheek kan leveren.

Nodig een aantal adviseurs tegelijk uit en zet ze bijelkaar en degene met t beste bod neem jij :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CaLeX
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

[...]

Wat vind jij hiervan?
Er is een verschil wat je KAN doen en MOET doen.

Wat je met de bank afspreekt, dat moet je doen. Als dat lineair in 20 jaar is of annuïtair in 30 jaar dan heb je je aan die afspraken te houden en minimaal deze afgesproken aflossingen doen. Daarnaast kan je extra aflossen als je dan wil (afhankelijk van de voorwaarden van de bank).

Aangezien ik niet in de toekomst kan kijken zou ik zelf het liefst die afspraken zo beperkt mogelijk houden. Wij kunnen makkelijk de lineaire variant dragen op dit moment, wat een aantal jaar zich iets voordoet waardoor ik in de knel kom doordat ik mezelf vastgelegd heb aan deze vorm?

Ik wil je ook even uit de droom halen; je bespaart geen 22k door te kiezen voor de lineaire vorm. Je bespaart 22k doordat je in 20 jaar ~40% van je huis sneller aflost. Met een annuïteiten hypotheek kan je dit zelf ook, alleen dan heb je de verplichting niet voor als er; -een meerling verrassing is, -je een reis wil maken van een half jaar, -je langere tijd ziek of werkeloos thuis zit, etc.

En je bent echt eigenaar geworden zodra je je koopcontract tekent natuurlijk.

offtopic:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack Desere
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-09 16:19
Paar weken geleden onze spaarhypotheek met 20 jaar verlengd. 60% spaar 40% aflossingsvrij. Aflossingsvrije deel gewoon aangehouden, omdat oversluiten naar annuïteit vrij zinloos is. Dan ga je namelijk altijd maandelijks meer betalen.
Aflossen kan gewoon, maar doe ik dat wanneer het mij uitkomt.
Zodra dit hypotheekdeel is afgelost kan de maandelijkse premie van de bankspaarhypotheek verhoogd worden, waardoor ik sneller van mijn schuld af ben. Voorlopig los ik nog niets af in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Blazer Coke schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 15:30:

https://www.hypotheek24.nl is een optie, goed verhalen over gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 00:33
Bij Obvion mogen wij 20% per jaar boetevrij aflossen. Ik denk alleen dat er weinig mensen zijn die structureel 20% per jaar kunnen aflossen.

Echter met een netto hypotheekrente rond de 1% is versneld aflossen wellicht niet de meest gunstige strategie als er andere investeringen mogelijk zijn die een significant hoger rendement geven, VRH meegerekend. Daar zit dan wel weer wat risico aan, en niet iedereen voelt zich daar prettig bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

pirke schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 18:09:

Echter met een netto hypotheekrente rond de 1% is versneld aflossen wellicht niet de meest gunstige strategie als er andere investeringen mogelijk zijn die een significant hoger rendement geven, VRH meegerekend. Daar zit dan wel weer wat risico aan, en niet iedereen voelt zich daar prettig bij.
Eens, maar die discussie is op Tweakers al heel vaak gevoerd. Gebaseerd op data uit het verleden is beleggen de beste optie met een horizon van 30 jaar. Echter weinig durven dat überhaupt aan. Gek is dat ergens wel, 200k lenen is geen probleem maar 20k beleggen zou niet in ze opkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ene zet je rente vast, meestal voor 10+ jaar. Als ik 20k ook voor 10 jaar voor 7% rente kon vastzetten deed ik dat wel hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Sissors schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 18:34:
Ene zet je rente vast, meestal voor 10+ jaar. Als ik 20k ook voor 10 jaar voor 7% rente kon vastzetten deed ik dat wel hoor.
Vast zetten lukt niet, maar kijk naar de lange termijn jaargemiddelden en dat ziet er toch aardig positief uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
alki schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 15:35:
[...]

Nodig een aantal adviseurs tegelijk uit en zet ze bijelkaar en degene met t beste bod neem jij :+
De essentie van execution only is dat er geen adviseur aan te pas komt. :+ ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ebbz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:35
Heb ook mijn hypotheek execution only afgesloten via hypotheek24.
Als je precies weet wat je wil, is het zeker een goede optie

Je upload alle benodigde documenten in je dossier. Binnen een dag beoordeeld iemand van hun of het aan de eisen voldoet. Zo kun je rustig op je gemak in een paar avondjes alle documenten die je nodig hebt inscannen en opsturen. Als je alle benodigde documenten paraat hebt kan het echt in no-time geregeld zijn.
Tsurany schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 17:46:
[...]

https://www.hypotheek24.nl is een optie, goed verhalen over gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Blazer Coke schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 19:36:
[...]

De essentie van execution only is dat er geen adviseur aan te pas komt. :+ ;)
Ik was zelf content met sns voor excecution only.

Ze hadden voor mij een prima rente voor een product dat relatief flexibel is. (max 20% aflossing, hypotheek overdraagbaar naar nieuw pand)

Maar zeker bij EO zou ik eerst zoeken naar een product dat qua voorwaarden goed bij je past, en dan pas naar een aanbieder.

| live and give like no one else |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-09 21:29
Ik heb een positieve ervaring met Bijbouwe. Lage rente, goede voorwaarden en een goede ict omgeving waar je zelf de administratie beheert. Uiteindelijk had ik zo’n 2 jaar geleden in een periode dat het druk was (veel oversluitingen) de hele aanvraag in een week rond. Ik ben gevallen voor de lage rente. Ook het gegeven dat het mijn vijfde hypotheek werd en ik altijd geinteresseerd ben geweest in financien helpt natuurlijk ook.

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

peacelord schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 20:19:
Ik heb een positieve ervaring met Bijbouwe. Lage rente, goede voorwaarden en een goede ict omgeving waar je zelf de administratie beheert. Uiteindelijk had ik zo’n 2 jaar geleden in een periode dat het druk was (veel oversluitingen) de hele aanvraag in een week rond. Ik ben gevallen voor de lage rente. Ook het gegeven dat het mijn vijfde hypotheek werd en ik altijd geinteresseerd ben geweest in financien helpt natuurlijk ook.
Raar bedrijf. Ze willen geen hypotheken met goede LTV als je niet 15 jaar vast zet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peacelord
Ze zijn mogelijk wat meer risicomijdend dan de gemiddelde verstrekker. Dat maakt wel dat ze erg lage rentes kunnen aanbieden. Overigens vind ik de meeste financials rare bedrijven. Lood om oud ijzer imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

peacelord schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 20:41:
Ze zijn mogelijk wat meer risicomijdend dan de gemiddelde verstrekker. Dat maakt wel dat ze erg lage rentes kunnen aanbieden. Overigens vind ik de meeste financials rare bedrijven. Lood om oud ijzer imo.
Dat vind ik een vreemde conclusie. De <60% marktwaarde is zeer risicovrij, waarom die enkel met een RVP van 15 jaar en hoger aannemen? Je kan wel 10 jaar kiezen tussen 85% en 90%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
Informatie:
- koopwoning van €149.5k

Iemand advies en waarom?
Hoe lang wil je er blijven wonen? Wij hebben ons daarin verkeken en onnodig lang vastgezet, ben nu bezig om dat te verminderen. Hypotheek zal naar het volgende huis zeer waarschijnlijk toch niet mee kunnen. Dus dan maar nu pijn lijden met de boete, uiteindelijk is het verschil in maandlasten het risico wel waard.
Plus: ga je extra aflossen of niet? Zo ja, dan is een kortere rvp wellicht logisch omdat je restschuld na die tien jaar al mooi zal zijn afgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maulwurfje
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 27-07 14:25
@MilesKiss Is de hypotheek op één of twee inkomens gebaseerd? Draag jij in je eentje deze lasten, dan zou ik die rentepercentage op 15 jaar zetten. Heb je nog een partner dan zou ik de rente wat korter vast zetten en meer aflossen als dat mogelijk.

En kijk goed naar de voorwaarden van de hypotheek. Kun je deze mee verhuizen en denk je dat je wel over een tijdje moet verhuizen omdat er gezinsuitbreiding is of werk verhuisd dan zou is dat ook een factor om misschien nu iets langer je rente vast te zetten.

~
Bij onze (mijn partner en ik) eerste woning, nu 3 jaar geleden, hebben we de rente 20 jaar vast gezet. Omdat één baan vast is; andere flex (met tijden van werkloosheid).

Toch lijkt het er sterk op dat we binnen 7 tot 10 jaar hypotheek vrij zijn. Wij sparen niet extra en al het extra geld gaat naar aflossing van de hypotheek (nu ruim 35% afgelost). De grootste beweegreden wordt gevoelsmatig ingegeven. Een huis pak je niet af. Een baan verlies je tegenwoordig veel sneller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Maulwurfje schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 21:42:
@MilesKiss Is de hypotheek op één of twee inkomens gebaseerd? Draag jij in je eentje deze lasten, dan zou ik die rentepercentage op 15 jaar zetten. Heb je nog een partner dan zou ik de rente wat korter vast zetten en meer aflossen als dat mogelijk.
Waarom 15 jaar en niet 20 of 30?
Toch lijkt het er sterk op dat we binnen 7 tot 10 jaar hypotheek vrij zijn. Wij sparen niet extra en al het extra geld gaat naar aflossing van de hypotheek (nu ruim 35% afgelost). De grootste beweegreden wordt gevoelsmatig ingegeven. Een huis pak je niet af. Een baan verlies je tegenwoordig veel sneller.
Geld in stenen heb je niks aan als je werkeloos raakt. Sure, maandlasten zijn laag maar daar koop je geen eten van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maulwurfje
Tsurany schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 21:56:
Geld in stenen heb je niks aan als je werkeloos raakt. Sure, maandlasten zijn laag maar daar koop je geen eten van.
Kans dat zowel ik en mijn vriendin beide langdurig werkloos worden, zodat we aanspraak moeten doen op de bijstand (wat niet kan omdat je vermogen hebt) is super klein. Maar de kans dat een iemand zijn/haar baan verliest is zeker aanwezig. Het teren op je eigen vermogen vind ik minder fijn gevoel dan dat je leeft met minder lasten.

En MilesKiss twijfelt zelf tussen 10 en 15 jaar (en hij vindt aflossen belangrijk). Daar antwoord ik op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Maulwurfje schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 22:16:
[...]

Kans dat zowel ik en mijn vriendin beide langdurig werkloos worden, zodat we aanspraak moeten doen op de bijstand (wat niet kan omdat je vermogen hebt) is super klein. Maar de kans dat een iemand zijn/haar baan verliest is zeker aanwezig. Het teren op je eigen vermogen vind ik minder fijn gevoel dan dat je leeft met minder lasten.
Financieel gezien niet de beste beslissing, zou dat eens heroverwegen. Aflossen levert een zeer laag rendement op.
En MilesKiss twijfelt zelf tussen 10 en 15 jaar (en hij vindt aflossen belangrijk). Daar antwoord ik op.
Tja 10 of 15 jaar maakt te weinig verschil. Dat is zo'n middelpunt waar je niet echt wat aan hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peacelord
Tsurany schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 21:03:
[...]

Dat vind ik een vreemde conclusie. De <60% marktwaarde is zeer risicovrij, waarom die enkel met een RVP van 15 jaar en hoger aannemen? Je kan wel 10 jaar kiezen tussen 85% en 90%.
Door het gebruik van het woord mogelijk is het niet direct een conclusie. Eerder een hypothese. Hoe dan ook, er is voor ieder wat wils zo is mijn ervaring vwb execution only. Leuke materie om in te duiken en je kan daarmee ook een behoorlijke stuiver verdienen. Ikbenfrits al bekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
Tsurany schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 22:26:
[...]

Financieel gezien niet de beste beslissing, zou dat eens heroverwegen. Aflossen levert een zeer laag rendement op.

[...]

Tja 10 of 15 jaar maakt te weinig verschil. Dat is zo'n middelpunt waar je niet echt wat aan hebt.
Eens met je laatste stelling, ik zou dan eerder kiezen tussen 10 en 20 jaar. 15 jaar voelt een beetje als vlees noch vis.

Ben het niet met je eens dat aflossen niet de beste beslissing is. Het levert gewoon gegarandeerd rendement op dat op dit moment een veelvoud is van het rendement op je spaarrekening. Dat er alternatieven zijn die meer kunnen opleveren, dat is zeker waar. Maar daar moet je ook meer risico voor nemen en daar moet je dan weer tolerant genoeg voor zijn. Als dat binnen nu en een jaar misgaat en je vermogen halveert, baal je dat je het niet gewoon in stenen hebt gestoken, ook al zit het daar vast. Het is nu ook de tijd dat iedereen weer hosanna roept over de beurs; dat sentiment draait vanzelf wel weer om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Pannencouque schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 09:06:
[...]
Eens met je laatste stelling, ik zou dan eerder kiezen tussen 10 en 20 jaar. 15 jaar voelt een beetje als vlees noch vis.

Ben het niet met je eens dat aflossen niet de beste beslissing is. Het levert gewoon gegarandeerd rendement op dat op dit moment een veelvoud is van het rendement op je spaarrekening. Dat er alternatieven zijn die meer kunnen opleveren, dat is zeker waar. Maar daar moet je ook meer risico voor nemen en daar moet je dan weer tolerant genoeg voor zijn. Als dat binnen nu en een jaar misgaat en je vermogen halveert, baal je dat je het niet gewoon in stenen hebt gestoken, ook al zit het daar vast. Het is nu ook de tijd dat iedereen weer hosanna roept over de beurs; dat sentiment draait vanzelf wel weer om.
Dan laat je dus emotie de beslissing nemen en kijk je niet naar de harde feiten. En daar is niks mis mee maar dat maakt het niet de beste beslissing op financieel gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fo0
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12-01-2023

fo0

Wij hebben nu 10j op 1,64%. Volledig annuïteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
ik heb een aflossings vrij deel van 94500 met nog 15 maanden vast tegen 5%.
De boete is meer dan 3000 euro bij de Rabobank en eigenlijk gun ik ze dit niet. Ik mag 20% aflossen per jaar, gaat een hypotheek verstrekker akkoord met nu 20% te lenen en na 1 jan weer 20%, en de resterende 60% als t contract afloopt in 30-1 2020. Zou dit werken ? Ik wil de rente gewoon tegen 1 jaar vastzetten zodat ik de laagste lasten heb en toch meteen bespaar.

[ Voor 12% gewijzigd door alki op 10-10-2018 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
alki schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 10:07:
De boete is meer dan 3000 euro bij de Rabobank en eigenlijk gun ik ze dit niet.
Vergeet niet dat je een deel daarvan weer terug krijgt van de belastingdienst ;)
Daarnaast ga je dan natuurlijk ook maandelijks minder betalen, ik neem aan dat je opnieuw wilt vastzetten voor lager rentepercentage?
Ik mag 20% aflossen per jaar, gaat een hypotheek verstrekker akkoord met nu 20% te lenen en na 1 jan weer 20%, en de resterende 60% als t contract afloopt in 30-1 2020. Zou dit werken ? Ik wil de rente gewoon tegen 1 jaar vastzetten zodat ik de laagste lasten heb en toch meteen bespaar.
Van dit hele gedeelte kan ik niks maken, wat is je plan? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:22
Martinusz schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 10:12:
[...]

Vergeet niet dat je een deel daarvan weer terug krijgt van de belastingdienst ;)
Daarnaast ga je dan natuurlijk ook maandelijks minder betalen, ik neem aan dat je opnieuw wilt vastzetten voor lager rentepercentage?

[...]

Van dit hele gedeelte kan ik niks maken, wat is je plan? :?
Lijkt erop dat hij bij een andere hypotheekverstrekker een hypotheek wil afsluiten. En dat geld wil gebruiken om zijn oude hypotheek (in stappen) af te lossen.

Ik denk dat dat niet gaat lukken. Twee hypotheken, bij twee verschillende verstrekkers op hetzelfde onderpand.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Joris748 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 10:16:
[...]

Lijkt erop dat hij bij een andere hypotheekverstrekker een hypotheek wil afsluiten. En dat geld wil gebruiken om zijn oude hypotheek (in stappen) af te lossen.

Ik denk dat dat niet gaat lukken. Twee hypotheken, bij twee verschillende verstrekkers op hetzelfde onderpand.
Dat kan wel maar veel verstrekkers zijn er niet happig op.
De boete is meer dan 3000 euro bij de Rabobank en eigenlijk gun ik ze dit niet. Ik mag 20% aflossen per jaar, gaat een hypotheek verstrekker akkoord met nu 20% te lenen en na 1 jan weer 20%, en de resterende 60% als t contract afloopt in 30-1 2020. Zou dit werken ? Ik wil de rente gewoon tegen 1 jaar vastzetten zodat ik de laagste lasten heb en toch meteen bespaar.
Daar komen ook kosten bij voor het afsluiten en inschrijven van de nieuwe hypotheek. Bovendien zijn banken niet heel happig op een dergelijke situatie, zeker niet voor een lening van slechts 20.000 euro.
Dan is die 3000 euro boete betalen niet eens zo onvoordelig. Of gewoon even 15 maanden uitzitten en dan een nieuwe RVP kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alki
Ja dat klopt even snel een berekening gemaakt. Als ik de rente maar 1 jaar vastzet is de boete al binnen 1 jaar terugverdiend, de besparing is al 280 euro per maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gillonde
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 11:53
Is rentemiddeling een optie? Kost je waarschijnlijk wel extra aan administratiekosten etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Joris748 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 10:16:
[...]

Rare constructies :) en volgens mij ook helemaal niet voordeliger.
Maar goed ik neem aan dat een adviseur van de bank dit ook zal melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
Gillonde schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 11:02:
[...]

Is rentemiddeling een optie? Kost je waarschijnlijk wel extra aan administratiekosten etc.
Middelen is altijd duurder dan de boete uiteindelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

alki schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 11:10:
[...]

Middelen is altijd duurder dan de boete uiteindelijk
Niet altijd, het hangt er vooral vanaf of je de gehele nieuwe RVP uit gaat zitten of niet. Als jij weet dat je over 5 jaar wilt verhuizen dan is een nieuwe RVP van 10 jaar via middelen soms dus goedkoper omdat de kosten uitgesmeerd worden over die 10 jaar.
Vandaar dat sommige banken een verhuisboete rekenen indien je voor middelen kiest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 00:36
Tsurany schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 11:13:
[...]

Niet altijd, het hangt er vooral vanaf of je de gehele nieuwe RVP uit gaat zitten of niet. Als jij weet dat je over 5 jaar wilt verhuizen dan is een nieuwe RVP van 10 jaar via middelen soms dus goedkoper omdat de kosten uitgesmeerd worden over die 10 jaar.
Vandaar dat sommige banken een verhuisboete rekenen indien je voor middelen kiest.
Klopt. En ook de mensen die veel extra aflossen kunnen beter middelen dan de boete betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjobse
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:21
Kent iemand een site waar je een overzicht kunt vinden van historische rentepercentages per aanbieder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reyad
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-06 23:56
Wij zijn inmiddels ook bezig met het regelen van de hypotheek voor onze nieuwbouw woning, welke in 2019 wordt opgeleverd.
We hebben nu een voorstel liggen van 20 jaar vast met 2.5 procent rente. We komen op dit moment niet in aanmerking voor NHG omdat de koopprijs van het huis hoger ligt dan de NHG grens.

Echter is het zo dat de NHG grens volgend jaar verhoogd wordt naar 295.000, waarna we er na de verkoop van ons appartement wel voor in aanmerking komen. We zouden volgens onze hypotheek adviseur nu de rente voor een jaar vast kunnen zetten en dan volgend jaar oversluiten met NHG, we zouden dan een lagere rente kunnen krijgen waardoor onze netto maandlasten naar beneden gaan. Wel krijgen we dan weer de notariskosten, bemiddelingskosten en de kosten voor het afsluiten van NHG voor onze rekening.

Ik zit te twijfelen of dit verstandig is aangezien je niet weet wat de rente over een jaar is. Iemand hier die hier iets zinnigs over kan zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:55
Wat heeft de verkoop van het appartement te maken met NHG? De waarde van je huis moet onder het bedrag liggen, hoeveel geld je hebt maakt niet uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-08 18:34

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Wij hebben sinds mei een volledige annuïteitenhypotheek bij Florius, 20 jaar vast op 2.49% rente. Met NHG.

[ Voor 6% gewijzigd door Mr. Awesome op 11-10-2018 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik snap het niet helemaal, maar ik heb ook de Rabobank en je zou het na moeten zoeken maar je mag jaarlijks 20% van het hypotheekbedrag boetevrij aflossen.
dus 31 december 2018 mag en 1 januari 2019 mag ook. Zolang het maar binnen dat jaar bijgeschreven wordt.

Op het moment dat de RVP afloopt mag je in principe in 1 keer je hypotheek afkopen, of oversluiten naar een nieuwe of andere verstrekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-08 18:34

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Maulwurfje schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 21:42:

[...]
"Your house is a liability, not an asset."

Ik snap dat je gevoelsmatig liever schuldvrij bent, maar mocht je ooit in een situatie komen dat je zonder werk zit en je geen spaargeld hebt om een paar maanden te overbruggen, ben je wel de sjaak. Dan moet je mogelijk je huis verkopen, maar dat duurt minstens een paar maanden voor je huis daadwerkelijk verkocht hebt en je dus daadwerkelijk een beroep kan doen op je vermogen. En als je echt flinke pech hebt ben je je baan verloren door een crisis die er ook voor zorgt dat de huizenmarkt in stort en blijkt je huis toch veel minder waard te zijn dan gedacht.

Ik weet dat dit een doemscenario is, maar kijkend naar het verleden is de kans wel reëel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:48
Aan de andere kant bespaar je er afhankelijk van de rente best een leuk bedrag als je hypotheekvrij bent. Daarnaast gaat het niet van de een op de andere dag. Je hebt eerst nog een WW uitkering en daarna wordt je spaargeld(of huis) pas aangesproken.

Woon je in een hypotheek dan kan je dacht ik ook nog bijstand krijgen in de vorm van een rentevrije lening en hoef je niet direct te verhuizen.

[ Voor 22% gewijzigd door LED-Maniak op 11-10-2018 20:41 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reyad
President schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 19:57:
Wat heeft de verkoop van het appartement te maken met NHG? De waarde van je huis moet onder het bedrag liggen, hoeveel geld je hebt maakt niet uit...
Ik zou bijv. nu de rente voor 1 jaar vast kunnen zetten
Aangezien ik mijn appartement over een jaar verkoop, wanneer de nieuwbouw woning af is, kan ik de overwaarde gebruiken voor de aflossing. Wanneer ik vervolgens de hypotheek dan oversluit, kom ik dan wel in aanmerking voor NHG, aangezien ik dan nog een hypotheek van 290k heb, dus onder de NHG grens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Reyad schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 20:48:
[...]

Aangezien ik mijn appartement over een jaar verkoop, wanneer de nieuwbouw woning af is, kan ik de overwaarde gebruiken voor de aflossing. Wanneer ik vervolgens de hypotheek dan oversluit, kom ik dan wel in aanmerking voor NHG, aangezien ik dan nog een hypotheek van 290k heb, dus onder de NHG grens.
NHG gaat over de koopsom, niet restant hoofdsom. Dat is dus niet mogelijk.

Dat schijnt wel te kunnen. Je moet een kleine verbouwing uitvoeren eb mag dan gewoon oversluiten naar NHG ongeacht de woningwaarde.

Vraag is wel hoe interessant dat is. Wat als je de overwaarde en de kosten voor oversluiten nu gewoon aflost, kom je dan niet al in een risicoklasse die dicht tegen NHG aan ligt?
En hoeveel jaar heb je nodig om de oversluitkosten terug ge verdienen?

[ Voor 26% gewijzigd door Tsurany op 11-10-2018 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Reyad schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 20:48:
[...]

Ik snap het idee, zou het ook zelf logisch vinden dat je met een laag risico ook de lage NHG rente zou krijgen. Helaas heb je niet genoeg ingelezen: NHG gaat niet om de hypotheekschuld maar om de waarde van het huis.

Heb je een huis dat 230k waard is en een hypotheekschuld van 220k dan kan je NHG doen. Is je huis 320k waard en een hypotheek schuld van 150k kan je nog steeds geen NHG krijgen vanwege het feit dat de woningwaarde (taxatie of wat je betaalt op het moment dat je het huis koopt en een hypotheek aangaat) te hoog is

Edit: en nee, je kan niet nog even snel NHG nemen op je flat met een waarde van 200k en dit overzetten naar je huis van 350k waarde. Dan vervalt NHG

[ Voor 6% gewijzigd door President op 11-10-2018 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maulwurfje
hyptonize schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 20:31:
"Your house is a liability, not an asset.".
En helemaal afgelost een kostenpost door woningforfait en het afschaffen van Wet Hillen. Hier ga ik mij nog wel even in verdiepen. Een negatief rendement is iets anders dan een laag rendement.
hyptonize schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 20:31:Ik snap dat je gevoelsmatig liever schuldvrij bent, maar mocht je ooit in een situatie komen dat je zonder werk zit en je geen spaargeld hebt om een paar maanden te overbruggen, ben je wel de sjaak.
Wij zijn verzekerd voor werkloosheid (WW) en hebben wel een spaarpotje ernaast. Maar die groeit niet, alles wat over is gaat naar de hypotheek.
Dan moet je mogelijk je huis verkopen, maar dat duurt minstens een paar maanden voor je huis daadwerkelijk verkocht hebt en je dus daadwerkelijk een beroep kan doen op je vermogen. En als je echt flinke pech hebt ben je je baan verloren door een crisis die er ook voor zorgt dat de huizenmarkt in stort en blijkt je huis toch veel minder waard te zijn dan gedacht.
Hoe groot is de kans dat je relatie kapot gaat, baan verlies, langdurig werkloos wordt en de huizenprijzen met >20% dalen. Tegen zo'n groot persoonlijkdrama kan ik mij niet verzekeren.

En je vergeet dat je tekent voor een hypotheek, niet voor de waarde van je woning. Dus bij gedwongen verkoop is iemand met 50% schuld en 50% vermogen evenrijk als iemand met geen schuld en vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Tsurany schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 20:53:
[...]

NHG gaat over de koopsom, niet restant hoofdsom. Dat is dus niet mogelijk.

Dat schijnt wel te kunnen. Je moet een kleine verbouwing uitvoeren eb mag dan gewoon oversluiten naar NHG ongeacht de woningwaarde.

Vraag is wel hoe interessant dat is. Wat als je de overwaarde en de kosten voor oversluiten nu gewoon aflost, kom je dan niet al in een risicoklasse die dicht tegen NHG aan ligt?
En hoeveel jaar heb je nodig om de oversluitkosten terug ge verdienen?
https://www.nhg.nl/Consum...Voorwaarden-bij-verbouwen

Daar staat wat meer erover, leestip :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Laatst online: 04-02-2023
[...]

"Your house is a liability, not an asset."

Ik snap dat je gevoelsmatig liever schuldvrij bent, maar mocht je ooit in een situatie komen dat je zonder werk zit en je geen spaargeld hebt om een paar maanden te overbruggen, ben je wel de sjaak. Dan moet je mogelijk je huis verkopen, maar dat duurt minstens een paar maanden voor je huis daadwerkelijk verkocht hebt en je dus daadwerkelijk een beroep kan doen op je vermogen. En als je echt flinke pech hebt ben je je baan verloren door een crisis die er ook voor zorgt dat de huizenmarkt in stort en blijkt je huis toch veel minder waard te zijn dan gedacht.

Ik weet dat dit een doemscenario is, maar kijkend naar het verleden is de kans wel reëel.
Maar als je aflost dan heb je niet het probleem wat velen hadden bij de vorige crisis, dat je huis onderwater staat. De huizenprijzen zijn de laatste paar jaar skyhigh dus kun je verwachten dat bij een volgende crisis ze weer instorten en ook de rente weer gaat stijgen wat betekent als je vast gezette periode afloopt je maandlasten dan ook flink zullen stijgen.
Je moet natuurlijk een buffer hebben om onverwachte dingen op te vangen en niet al je spaargeld in aflossen stoppen en die buffer is voor iedereen verschillend.
Het voordeel van aflossen is dat je maandlasten gaan dalen en je dus meer overhoudt om te sparen.
Wij hebben ons huis ook versnelt afgelost en sparen nu flink, dus aflossen kan ik zeker aanraden :Y

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reyad
President schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 21:04:
[...]

Ik snap het idee, zou het ook zelf logisch vinden dat je met een laag risico ook de lage NHG rente zou krijgen. Helaas heb je niet genoeg ingelezen: NHG gaat niet om de hypotheekschuld maar om de waarde van het huis.

Heb je een huis dat 230k waard is en een hypotheekschuld van 220k dan kan je NHG doen. Is je huis 320k waard en een hypotheek schuld van 150k kan je nog steeds geen NHG krijgen vanwege het feit dat de woningwaarde (taxatie of wat je betaalt op het moment dat je het huis koopt en een hypotheek aangaat) te hoog is

Edit: en nee, je kan niet nog even snel NHG nemen op je flat met een waarde van 200k en dit overzetten naar je huis van 350k waarde. Dan vervalt NHG
Weer wat geleerd, ik dacht inderdaad dat het om de hypotheekschuld ging, je hebt gelijk.
Mijn nieuwbouw woning heeft een VON prijs van 277, we hebben de keuken, badkamer etc. mee laten financieren waardoor we een hogere hypotheek krijgen, de bedoeling is dit na een jaar weer te verminderen met de overwaarde. Maar goed, wanneer het huis af is, dan is de kans natuurlijk ook groot dat de waarde ook over de 295k grens gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DKjordy
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:50
Reyad schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 22:39:
[...]

Weer wat geleerd, ik dacht inderdaad dat het om de hypotheekschuld ging, je hebt gelijk.
Mijn nieuwbouw woning heeft een VON prijs van 277, we hebben de keuken, badkamer etc. mee laten financieren waardoor we een hogere hypotheek krijgen, de bedoeling is dit na een jaar weer te verminderen met de overwaarde. Maar goed, wanneer het huis af is, dan is de kans natuurlijk ook groot dat de waarde ook over de 295k grens gaat.
In geval van aankoop heeft President gelijk, dan gaat het om de waarde van het huis dat onder de NHG grens moet liggen.

In geval van oversluiten is het een ander verhaal, dan gaat het om het om de (initiële) hypotheeksom + verbouwingen. Verbouwing is in deze niet verplicht, gezien je ook naar NHG mag oversluiten als je er financiële (lees lagere rente) op vooruit gaat. Zolang de totale hypotheeksom dus onder de NHG grens ligt (290.000 volgend jaar) kan je oversluiten naar NHG, mits je huis niet onder water staat. Als je huis dus 310.000 waard is kan je dus oversluiten mits je hypotheeksom onder de grens blijft. Is je huis met taxatie volgend jaar opeens 250.000 waard en je hypotheeksom 290.000 kan het dus niet.

Om terug te komen op je eerste vraag; als je je rente 1 jaar vastzet, of in ieder geval onder 10 jaar, wordt gerekend met een toetsrente van 5%. Kan je dan nog wel de gewenste hypotheek krijgen?

Daarnaast is de huidige laagste 20 jaars NHG hypotheek 2,2%, wat maar 30 basispunten ligt onder je huidige aanbod. Je kan het risico nemen, maar verwachting is dat ergens volgend jaar de rente weer iets zal stijgen (ik kan natuurlijk helemaal fout zitten met dit, helaas geen glazen bol). Als het daadwerkelijk stijgt zal je weinig profijt hebben van oversluiten (gezien je opnieuw advies-, taxatie-, notaris- en 1% NHG-kosten moet betalen). Als het daalt zal je extra boete rente moeten betalen.

Anyways bespreek het door met je adviseur en laat hem de scenario's door berekenen (wat bespaar je per maand en wat zijn de kosten bij verschillende rentes), maar hoop je in ieder geval enigszins verder op weg geholpen te hebben.

[ Voor 0% gewijzigd door DKjordy op 12-10-2018 00:05 . Reden: Typfoutjes ]

Pagina: 1 ... 46 ... 100 Laatste

Let op:
Vertel erbij wat je motivatie was, waarom je juist niet voor iets anders hebt gekozen en reageer indien relevant op andere motivaties.