Omdat ik op korte termijn een huis wil gaan kopen ben ik mij aan het verdiepen in de hypotheken. (Heul) veel informatie, maar vind het ook leuk om mij in deze materie te verdiepen.
Vorige week heb ik een vrijblijvend gesprek gehad met een onafhankelijke hypotheek adviseur. Omdat ik een redelijk simpele situatie heb (eerste huis, geen maximale hypotheek). Wilde hij het advies geven voor 1500 euro ipv 2500 euro. Toch begint het te jeuken als ik zie in wat voor Luxe pand ik binnenstapte. (overigens zijn goed recht, wellicht maakt hij zijn meerwaarde toch waar

). Daarnaast zie ik online execution only hypotheken voor ~€600.
Situatie:
Huis: 310K
Eigen geld: 195k (Jaren in buitenland gewerkt zonder huis in NL)
Hypotheek nodig: 125k.
Ik kan de rentelast bij ~1.7% 10jaar ~450p/m makkelijk dragen, maar vind de zekerheid van 20 jaar ook fijn.
Een punt waar ik mee zit is, stel ik ga over 9 jaar verhuizen. Bijvoorbeeld de ING rekent dat een verhuisboete. En sommige andere verstrekkers geen verhuisboete maar moet je de hypotheek opnieuw afsluiten? M.a.w. heb ik dan bij 20 jaar rentevast, 9 jaar een hoge rente betaald. Of kun je deze hypotheek in "oorspronkelijke vorm" dus 125k 20 jaar 2.4% meenemen in de nieuwe hypotheek?
Verder heb ik nog niet kunnen vinden of de ING ook execution only af te sluiten is.
Het huis wat ik op oog heb heeft ruimte voor (toekomstige 2 kids). Maar wellicht wil ik in de toekomst groter gaan wonen, of verhuizen voor werk. Ik vind 20 jaar zo'n lange termijn, dus wil ik me ook niet financieel zo vastzetten.
Met deze tool kun je mooi bereken wat een eventuele hypotheek rente naar 10 jaar van 6% doet met de maandlasten.
https://www.berekenhet.nl...asten-rentewijziging.html
Kent iemand ook een tool waarmee je de totale hypotheek som eenvoudig kunt berekenen? Net als velen van jullie heb ik helaas nog steeds geen glazenbol gevonden. Maar wat scenario's uiteen zetten is goed om een beeld te krijgen wat een hogere (of lagere) hypotheek rente in de toekomst doet met je hypotheek.
Is een apart topic wellicht beter?

Excuus, en bedankt voor de hulp!