assje schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 10:31:
[...]
Omdat onze pensioenen al dik voor elkaar zijn vergeleken met de rest van de wereld? Ik snap wel wat je bedoelt en ga er zelf ook zo mee om maar de realiteit is natuurlijk dat niet iedereen dat doet. Volop mensen in een flatje met hun AOW, eigen keuze.
Wat bedoel je precies met "onze pensioenen"? De pensioenen van hogeropgeleiden? Of van mensen die hun leven lang gewerkt hebben voor een werkgever die pensioenen opbouwt? Vergeet niet dat er ook veel mensen zijn die volledig afhankelijk zijn van hun AOW. Daarnaast zijn er weinig mensen die daadwerkelijk een hoger inkomen krijgen als ze met pensioen zijn, vaak is dat een stukje lager. Dat terwijl je juist meer vrije tijd hebt om geld uit te geven.
Vergeet niet dat de meeste pensioenen niet uitgaan van een uitkering gelijk aan het laatst verdiende loon.
Wat je eigenlijk zegt is dat je van iedereen verwacht €200k - 1000k vermogen op te bouwen en doet alsof dit de standaard is die we in NL hebben. Wellicht dat het jouw standaard en de standaard voor het FO topic is maar het is vrij zinloos dit op te dragen aan ieder willekeurig persoon.
Dat is geheel jouw interpretatie. Enige wat ik zeg is dat ik het niet meer dan normaal vind om een lening zo snel mogelijk af te betalen* als het langer aanhouden van die lening je daadwerkelijk geld kost**. Hoe sneller die lening is afgelost hoe meer geld je uiteindelijk bespaart. En door dus voor maximaal 20 jaar RVP te kiezen en het verschil (samen met wat extra geld) te investeren in aflossen is de kans groot dat je uiteindelijk geld gaat besparen.
Aangeven dat dit niet nodig is omdat mensen die huren ook geen vermogen opbouwen vind ik dan eerlijk gezegd de omgekeerde wereld. Ik zou me dan juist afvragen waarom zij geen vermogen opbouwen wetende dat ze de rest van hun leven moeten huren.
Het mooie van een koophuis hebben is simpelweg dat je tegen de tijd dat je ouder wordt hopelijk geen vaste lasten meer hebt anders dan gas/water/licht, verzekeringen en onderhoud. Daardoor kan je prima een verlies aan inkomen opvangen en alsnog dezelfde levensstijl blijven hanteren.
*Met behoud van een comfortabel leven.
**Als je eigen vermogen een hoger rendement behaalt is aflossen natuurlijk niet interessant.GH45T schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 10:37:
[...]
Zonder de achtergrond en de bijbehorende keuzes welke zijn gemaakt zegt dat "Door 200 euro per maand in te leggen kan ik in 20 jaar tijd 48.000 euro extra afgelost hebben." ook niet zoveel. Ik bedoel, ik heb een lineaire hypotheek afgesloten in oktober 2015. Als het nodig is kan ik op dit moment wel 200 euro extra (of meer) inleggen, maar het aflossen gaat al relatief hard voor een hypotheek welke pas op ~ 1/17e van de looptijd zit. Ik zit al rond de 85% LTV van de taxatiewaarde destijds en onder de 90% van de aankoopwaarde. Bij aankoop direct kosten koper en ruim 5% van de aankoopwaarde uit spaargeld betaald.
Ik wil ook zeker niet beweren dat het de standaard moet zijn. Vaste bedragen hanteren als gulden standaard is ook zeker niet slim.
Dan kun je wel zeggen dat extra aflossen altijd een goed idee is, maar ik wil ook geld achter de hand houden wat ik gewoon kan besteden als dat nodig is. Niet voor luxe aankopen of maandelijkse uitgaven maar om te voorkomen ergens anders in de schulden te komen. Ik zet het wel op een aparte spaarrekening waar ik normaal niet aan kom, tenzij ik werkloos raak of iets dergelijks. Heb ik op mijn normale spaarrekening genoeg geld achter de hand dan los ik het over enkele jaren wel extra af. Die paar euro welke ik er nu aan rente mee spaar bespaar ik liever aan andere doorlopende kosten zoals internet, tv, energie, vervoer en noem maar op. Maakt mij veel flexibeler dan domweg elke beschikbare euro in de stenen te stoppen.
Flexibiliteit en reserves hanteren is inderdaad ook belangrijk. En op andere manieren een hoger rendement haren door te investeren in bijvoorbeeld energie besparing kan ook een prima alternatief zijn. Echter simpelweg geld oppotten op een spaarrekening van onder de 1% rente is op dit moment minder rendabel dan het geld aflossen.
Het is dan ook geen kwestie van het een of het ander in mijn ogen. Je kan prima van 200 euro per maand sparen naar 150 euro sparen en 50 euro aflossen gaan. Het belangrijkste is in ieder geval dat je naar manieren kijkt om niet alleen nu financiële zekerheid te hebben maar ook op lange termijn. Je bent veel flexibeler in je leven als je geen kosten hebt zoals een hypotheek.
Als ik kijk naar zowel mijn bruto als netto vaste lasten gaat in beide gevallen minimaal 50% naar de hypotheek.
Met het verplicht aflossen om in aanmerken te komen voor HRA is er al een grote drijfveer voor alle nieuwe hypotheken om af te gaan lossen en over 30 jaar hypotheekvrij te zijn. Aflossingsvrij is/was niet altijd verstandig, maar om nu te gaan pleiten dat iedereen in minder dan 30 jaar zijn hypotheek moet aflossen gaat mij ook wat ver, al ben ik dat zelf wel van plan.
Moeten is een groot woord, het is alleen simpelweg in veel gevallen financieel voordeliger. Ik heb zelf redelijk met de materie gewerkt en gezien hoeveel er uiteindelijk bespaard kan worden met extra aflossen. Zeker op momenten dat de rente hoger staat dan nu.
Kortom, zoveel mensen zoveel wensen en ieder met zijn eigen keuzes. Ik denk dat zo goed als iedereen in dit topic nadenkt over zijn of haar hypotheek en hoe hier mee om te gaan. Het bewust bezig zijn met de hypotheek zegt mij al dat mensen op de de goede weg zijn.
Ergens mee bezig zijn is altijd goed, echter de juiste beslissing nemen is dan wel zo praktisch. En ik wil niet beweren dat mijn idee voor iedereen werkt, wel dat het in ieder geval iets is om over na te denken. Reken uit wat die extra zekerheid je elke maand kost en kijk of je diezelfde zekerheid op een andere manier kan krijgen.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N