Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Nog ervaringen met ING bank ten aanzien van bepaling marktwaarde-schuldverhouding?

ING wil het opgespaarde deel in de bankspaarhypotheek niet meenemen in de berekening voor deze verhouding waardoor de renteopslag hoger uitpakt dan de situatie waarin deze wel meegenomen zou worden.

Lijkt me dat dit nou juist het risicoprofiel lager maakt...

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Tsurany schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 16:04:
[...]Extra aflossen of vermogen opbouwen hoort voor mij echt bij het hebben van een hypothecaire lening, zo snel mogelijk die kosten omlaag krijgen dan wel hoger rendement maken.
Ik sta daar toch wel een beetje anders in merk ik. Extra aflossen hoort bij mij dus niet persé bij het hebben van een hypotheek. Mijn hypotheek heeft een looptijd van 30 jaar en na die 30 jaar ben ik er 100% vanaf. Als ik het geld heb, en het staat toch op de bank niets te doen, dan aflossen inderdaad, maar het is zeker geen must.

Ik vind dat ook wel het ene uiterste in het andere met ik zeggen. 'Vroeger' leenden mensen tig keer hun jaarsalaris tegen 100% aflossingsvrij met als gevolg dat ze dik in de problemen kwamen. Wet- en regelgeving is inmiddels aangepast om ervoor te zorgen dat mensen netjes hun hypotheek aflossen en op de lange termijn niet meer (minder snel) in de problemen komen. Om daar bovenop nog extra af te lossen is een nobel streven, maar om nou te zeggen dat het er ècht bij hoort...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Harrie_ schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 17:17:
Om daar bovenop nog extra af te lossen is een nobel streven, maar om nou te zeggen dat het er ècht bij hoort...
Ik vind van wel. Ik zie die looptijd dan ook als de maximale duur waarbinnen je je hypotheek afgelost moet hebben. Tenzij je op een andere manier een hoger rendement haalt vind ik het persoonlijk niet meer dan logisch dat je zo snel mogelijk van een schuld af wilt.
Des te langer de schuld open staat des te meer geld ben je er aan kwijt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duikje
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-10 14:49
wimpie schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 16:38:
Nog ervaringen met ING bank ten aanzien van bepaling marktwaarde-schuldverhouding?

ING wil het opgespaarde deel in de bankspaarhypotheek niet meenemen in de berekening voor deze verhouding waardoor de renteopslag hoger uitpakt dan de situatie waarin deze wel meegenomen zou worden.

ING is heel traag in het doorvoeren van veranderingen op dit gebied, zelfs als ze hierdoor gedwongen zijn door europese regels en de AFM, ik heb mijn volledige hypotheek per 1 juli afgelost, maar ik moest 8% meer storten omdat ze het opgespaarde deel maar voor 92% meetelde voor de aflossing ! En nee ik had geen belegings hypotheek maar een ordinaire spaarhypotheek, "u dient dit te storten anders doen we het niet".
Tevens hebben ze me ook nog boeterente laten betalen volgens hun oude rekenmethode die volgens EU regels van vorig jaar en instructies van de AFM van maart dit jaar niet meer op die manier berekend mag worden.
Het door mij teveel betaalde aflossingsbedrag werd uiteindelijk pas terug betaald na een telefoontje en een kleine 3 weken na de betaling van de verzekeringsmaatschappij. (geen rente vergoeding niets)
De door mij teveel betaalde boeterente heb ik nu vandaag een schrijven van gekregen dat ik dit voor het einde van het jaar terug krijg.

De ING is erg makkelijk met het geld van hun klanten "ja maar u krijgt het terug" 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:51

Wailing_Banshee

You're Next

Tsurany schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 16:17:
[...]
Bewuste keuze om niet extra af te lossen? Zeker met de huidige spaarrente is het toch voordeliger om de hypotheek af te lossen dan het geld op een spaarrekening te laten staan. Maar voor mij is het ook belangrijk omdat ik zeker wil zijn dat ik na mijn 45e geen vaste lasten heb anders dan consumptiegerelateerd of verzekeringstechnisch.
Ja, omdat wij een spaarhypotheek hebben. Als je daarmee extra aflost, wordt aangeraden om de looptijd te verkorten. En daar hebben we niet zo heel veel behoefte aan. En voor mijn 45e geen hypotheek meer hebben, dan hadden we dit huis niet moeten kopen, maar in ons huis in Assen moeten blijven wonen. In 15 jaar is het heel lastig om meer dan 150.000 euro te betalen (nieuwe huis was 125.000 euro duurder dan de verkoopprijs van het oude huis, plus extra kosten van de verbouwing, plus een extra hypotheek voor de verbouwing van de keuken) Dat zou meer dan 800 euro extra sparen zijn per maand!
De extra annuiteitenhypotheek gaan we vanaf dit jaar wel extra aflossen en verkorten we de looptijd van.

Misschien dat we de komende 9 jaar zoveel meer geld overhouden (nou dat de Duo leningen zijn terugbetaald), dat we de looptijd van het langstlopende deel gaan verkorten, maar dat hangt helemaal van de situatie af...
assje schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 16:22:
[...]
worst-case-scenario:
- eerste 10 jaar hoge rente (hoge rente op lening)
- aan het einde van de hypotheek lage rente (laag rendement op inleg)
Ja, daarom hoop ik dat de rente wel weer iets gaat stijgen de komende 9 jaar :p
Tsurany schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 17:26:
[...]
Ik vind van wel. Ik zie die looptijd dan ook als de maximale duur waarbinnen je je hypotheek afgelost moet hebben. Tenzij je op een andere manier een hoger rendement haalt vind ik het persoonlijk niet meer dan logisch dat je zo snel mogelijk van een schuld af wilt.
Een andere manier een hoger rendement haalt is het enige wat voor jou geldt? Ik vind het ook heel belangrijk om nu leuk te leven en dat dus niet elke extra cent naar die hypotheek gaat om die looptijd maar zo kort mogelijk te maken. Wij hebben een hypotheek genomen die ver onder ons maximum zat juist omdat we het heel belangrijk vinden dat we NU elke maand geld over hebben voor leuke dingen.
Het wordt natuurlijk anders als je tegen dat maximale spaarbedrag aanloopt (wat belastingvrij is), maar daarvoor gaan wij te graag op vakantie en kopen wij te graag wat luxere producten :p

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:28
Interessant artikeltje: http://daskapital.nl/2017...nodig_kies_voor_de_k.html

Zit zelf ook te denken om mn rente contract te doorbreken en maar voor 1 jaar te kiezen, zit nu op 5% nog tot 2020. Door de lage 1 jaars rente heb ik de boete in 10 maanden al terug verdiend. btw bruto is netto voor mij ivm internationaal salaris dus ik heb niks om af te trekken van de belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

alki schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 08:01:

Zit zelf ook te denken om mn rente contract te doorbreken en maar voor 1 jaar te kiezen, zit nu op 5% nog tot 2020. Door de lage 1 jaars rente heb ik de boete in 10 maanden al terug verdiend. btw bruto is netto voor mij ivm internationaal salaris dus ik heb niks om af te trekken van de belasting.
Historisch gezien is dit best een goede keuze. Probleem is nu dat de neerwaartse potentie van de rente veel minder groot is dan de opwaartse. Anders gezegd: de kans dat de rente onder 0 gaat is nihil, terwijl de kans dat de rente omhoog gaat wel degelijk aanwezig is. :P

Lang vastzetten is in deze situatie -tenzij je vrijwel zeker weet dat je fors gaat aflossen- vaak de meest wenselijke vorm.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wailing_Banshee schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 07:53:

Een andere manier een hoger rendement haalt is het enige wat voor jou geldt? Ik vind het ook heel belangrijk om nu leuk te leven en dat dus niet elke extra cent naar die hypotheek gaat om die looptijd maar zo kort mogelijk te maken. Wij hebben een hypotheek genomen die ver onder ons maximum zat juist omdat we het heel belangrijk vinden dat we NU elke maand geld over hebben voor leuke dingen.
Het wordt natuurlijk anders als je tegen dat maximale spaarbedrag aanloopt (wat belastingvrij is), maar daarvoor gaan wij te graag op vakantie en kopen wij te graag wat luxere producten :p
Er zit een groot verschil tussen extra financiële zekerheid willen en elke cent naar de hypotheek laten gaan. Door 200 euro per maand in te leggen kan ik in 20 jaar tijd 48.000 euro extra afgelost hebben. Zelfs zonder besparing op rente mee te rekenen is dat een aanzienlijk bedrag. En dat terwijl 200 euro per maand nu geen extreem hoog bedrag is, zeker niet als je hypotheek ver onder je maximum zit. Dat bedrag kan zelfs nog een stuk hoger zijn als je wilt.

Voor mij is het geen kwestie van kiezen tussen NU geld over houden en later geld overhouden, voor mij moet beiden prima mogelijk zijn. Geld overhouden om een leuk en comfortabel leven te hebben terwijl ik er tegelijkertijd voor zorg dat ik op mijn 45e mij niet meer druk hoef te maken over de hypotheek.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:51
Tsurany schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 08:58:
[...]

Er zit een groot verschil tussen extra financiële zekerheid willen en elke cent naar de hypotheek laten gaan. Door 200 euro per maand in te leggen kan ik in 20 jaar tijd 48.000 euro extra afgelost hebben. Zelfs zonder besparing op rente mee te rekenen is dat een aanzienlijk bedrag. En dat terwijl 200 euro per maand nu geen extreem hoog bedrag is, zeker niet als je hypotheek ver onder je maximum zit. Dat bedrag kan zelfs nog een stuk hoger zijn als je wilt.

Voor mij is het geen kwestie van kiezen tussen NU geld over houden en later geld overhouden, voor mij moet beiden prima mogelijk zijn. Geld overhouden om een leuk en comfortabel leven te hebben terwijl ik er tegelijkertijd voor zorg dat ik op mijn 45e mij niet meer druk hoef te maken over de hypotheek.
Waarom zou je na je 45ste meer druk maken over je hypotheek dan in je jongere jaren waar over het algemeen veel meer kosten zitten?
Zo weet ik bijvoorbeeld dat op mijn 53ste de helft van onze hypotheek sowieso afgelost is, alles wat daar meer op opgelost wordt is mooi meegenomen. Maar met een 'halve' hypotheek op mijn 53ste ga ik mij niet druk maken hoor, als het goed is zijn de kinderen dan het huis uit (of gaan bijna het huis uit) en zal mijn salaris nog hoger liggen dan op dit moment.

Tuurlijk als je de financiele ruimte nu hebt om 200 euro extra te kunnen missen in een maand, prima, maar wees bewust dat niet iedereen dat zomaar kan :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Martinusz schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 09:06:
[...]

Waarom zou je na je 45ste meer druk maken over je hypotheek dan in je jongere jaren waar over het algemeen veel meer kosten zitten?
Zo weet ik bijvoorbeeld dat op mijn 53ste de helft van onze hypotheek sowieso afgelost is, alles wat daar meer op opgelost wordt is mooi meegenomen. Maar met een 'halve' hypotheek op mijn 53ste ga ik mij niet druk maken hoor, als het goed is zijn de kinderen dan het huis uit (of gaan bijna het huis uit) en zal mijn salaris nog hoger liggen dan op dit moment.
Ik zou me niet drukker maken, ik vind het alleen een fijn idee om eenvoudig minder te kunnen gaan werken of eerder te kunnen stoppen met werken simpelweg doordat de hypotheek, toch de grootste post op de lijst met maandelijkse lasten, niet meer aanwezig is.
Tuurlijk als je de financiele ruimte nu hebt om 200 euro extra te kunnen missen in een maand, prima, maar wees bewust dat niet iedereen dat zomaar kan :)
Mijn punt is juist dat je die extra ruimte zelf kan creëren door bijvoorbeeld de rente dus geen 30 maar slechts 20 jaar vast te zetten. Bovendien is elke euro aan rente die je betaald gewoon echt verloren geld, waarom zou je dat niet zo snel mogelijk minimaliseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:35
alki schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 08:01:

Goed plan (imho). Ik heb zelf voor een variabele rente gekozen toen we 2 jaar geleden ons huis kochten. Betaal al 2 jaar lang tussen de 1.6% en 1.7%. Elke 3 maand bericht van de nieuw rente. Tot nu toe elke 3 maand een verlaging van 0.01% en 1x een verhoging van 0.01%.
Mocht de rente ooit dramatisch gaan stijgen, kan ik het alsnog vastzetten. Maar ik zal dat nooit doen (zeg nooit nooit)..

Als je het risico te groot vindt, kun je gewoon het verschil tussen de 5% en 2% op de bank zetten als buffer.

Let wel dat de rente wel degelijk door kan dalen, zelfs tot onder de nul. Er zijn al mensen de betaald krijgen voor hun hypotheek :-). Rente = Euribor + opslag bank + risico afdekking bank indien lange termijn. Bij variabel vervalt de risico afdekking. Als je een bank kan vinden met lage opslag (2 jaar geleden moest ik daarvoor naar België). Dan kun je met de huidige negatieve Euribor op leuke getalken uitkomen.

En ik denk dat als je het doorrekend, dat je nergens in de geschiedenis een punt gaat vinden waar 30 jaar vaste hypotheek minder gekost heeft dan als je in die hele periode variabel was geweest. Zelfs bij 20 jaar denk ik dat je dat niet gaat vinden.

Enfin, alles imo en zonder diepgaande kennis van zaken te willen pretenderen etc. Het is jouw risico en het zijn jouw centjes ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

@Tsurany Ach, ik ben nu bijna 45 en maak me nog geen seconde druk om de hypotheek :P Ik zie wel, zodra ons spaargeld rond de 50K uit gaat komen, of we doorlooptijd van de hypotheek gaan verkorten of niet.

@FireAge dat hebben wij 6 jaar lang gehad, met de hypotheek van ons eerste huis. We wisten dat we dat huis na een jaar of 5 zouden gaan verlaten. Uiteindelijk zijn we veel lager geindigd dan dat we begonnen zijn :D Maar die hypotheek konden we volledig van één salaris betalen, dus het risico was een stuk lager (voor ons) als de rente ineens zou stijgen.

Ondertussen kunnen we onze hypotheek ook van één salaris betalen (niet zo ruim als dat eerste huis), maar toen we het afsloten nog niet. Dus hebben we hem toen vast gezet (hij kan echt niet lager hoor! in 2006). Achteraf gezien is het altijd heel makkelijk praten :p

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Tsurany schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 09:11:
[...]

Ik zou me niet drukker maken, ik vind het alleen een fijn idee om eenvoudig minder te kunnen gaan werken of eerder te kunnen stoppen met werken simpelweg doordat de hypotheek, toch de grootste post op de lijst met maandelijkse lasten, niet meer aanwezig is.
True hoe minder hoe beter natuurlijk :)
[...]

Mijn punt is juist dat je die extra ruimte zelf kan creëren door bijvoorbeeld de rente dus geen 30 maar slechts 20 jaar vast te zetten. Bovendien is elke euro aan rente die je betaald gewoon echt verloren geld, waarom zou je dat niet zo snel mogelijk minimaliseren?
Ligt ook maar net aan je product die je hebt, met bankspaar levert lagere rente je niet meer op, want je moet meer inleggen. Dus ja je betaalt minder rente, maar wel meer inleg. (weet niet meer exacte rentepercentages, maar in 2008 lag 20jaar voor ons heel dicht tegen 30 jaar aan)
Maar goed, in die tijd was dit product voor ons het 'beste', was ook nog jong, in deze tijd had je het wellicht anders gedaan, maar niemand kan in de toekomst kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:59
Martinusz schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 09:21:
[...]
Ligt ook maar net aan je product die je hebt, met bankspaar levert lagere rente je niet meer op, want je moet meer inleggen. Dus ja je betaalt minder rente, maar wel meer inleg. (weet niet meer exacte rentepercentages, maar in 2008 lag 20jaar voor ons heel dicht tegen 30 jaar aan)
Maar goed, in die tijd was dit product voor ons het 'beste', was ook nog jong, in deze tijd had je het wellicht anders gedaan, maar niemand kan in de toekomst kijken ;)
Met de info van nu denk ik dat het voor iedereen met een (bank)spaarhypotheek beter geweest zou zijn de rente 30 jaar vast te zetten en in de eerste jaren maximaal bij te storten.

Op die manier zou je zo snel mogelijk profiteren van het hoge rendement op je inleg. Wel wil dit zeggen dat je hoge maandlasten gehad zou hebben in de eerste jaren waardoor veel mensen afhaken.

Echter zou ik er nu niet blindelings vanuit durven gaan dat je de bankspaarproducten nog 10/20 jaar blijven bestaan tegen huidige condities. Dan loop je dus alsnog het risico dat je initieel hogere kosten hebt genomen voor een rendement in de toekomst wat nooit komt.

Als je nu nog spaarhypotheken af zou kunnen sluiten zou het past echt interessant zijn. Variabele rente nemen en dankzij de ontzettend lage rente zou je heel eenvoudig maximaal in kunnen leggen (binnen de bandbreedte). Dan maar wachten tot de rente gaat stijgen en na 10 jaar voor bijvoorbeeld 20 jaar vast zetten tegen zo hoog mogelijk tarief (als je >60/70% ingelegd hebt gaat je hypotheek geld opleveren ipv kosten).

De waanzin hiervan geeft al aan dat het goed is dat er paal en perk gesteld is aan deze constructie. Daarnaast wordt ook de HRA verder afgebouwd en gaan we dus verder terug naar normaal (waar geld lenen gewoon geld kost).
[...]

Gedeeltelijk eens, dat een starter zo snel mogelijk van alle hypotheek >80% woningwaarde af moet willen zou iedereen zich mogen realiseren.

Als je ouder bent en geen haast hebt een hypotheek met 50% LTV af te betalen kan ik best inkomen. Wel belangrijk te bedenken dat je dan op de route bent om net als de rest van NL te moeten werken tot 72 (?).

Op zich niet erg, dat is een keuze. Mensen met een huurhuis leggen ook niet standaard dik geld in voor een vroegpensioen dus een beetje vreemd om er standaard vanuit te gaan dat een koper dat wel doet.

[ Voor 21% gewijzigd door assje op 28-07-2017 10:02 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

assje schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 09:59:

Op zich niet erg, dat is een keuze. Mensen met een huurhuis leggen ook niet standaard dik geld in voor een vroegpensioen dus een beetje vreemd om er standaard vanuit te gaan dat een koper dat wel doet.
Dat is de omgekeerde wereld natuurlijk. Waarom leggen mensen met een huurhuis niet standaard extra geld in? Dat lijkt mij een veel logischer vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Tsurany schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 10:24:
[...]

Dat is de omgekeerde wereld natuurlijk. Waarom leggen mensen met een huurhuis niet standaard extra geld in? Dat lijkt mij een veel logischer vraag.
Omdat onze pensioenen al dik voor elkaar zijn vergeleken met de rest van de wereld? Ik snap wel wat je bedoelt en ga er zelf ook zo mee om maar de realiteit is natuurlijk dat niet iedereen dat doet. Volop mensen in een flatje met hun AOW, eigen keuze.

Wat je eigenlijk zegt is dat je van iedereen verwacht €200k - 1000k vermogen op te bouwen en doet alsof dit de standaard is die we in NL hebben. Wellicht dat het jouw standaard en de standaard voor het FO topic is maar het is vrij zinloos dit op te dragen aan ieder willekeurig persoon.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:30
Tsurany schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 08:58:
[...]

Zonder de achtergrond en de bijbehorende keuzes welke zijn gemaakt zegt dat "Door 200 euro per maand in te leggen kan ik in 20 jaar tijd 48.000 euro extra afgelost hebben." ook niet zoveel. Ik bedoel, ik heb een lineaire hypotheek afgesloten in oktober 2015. Als het nodig is kan ik op dit moment wel 200 euro extra (of meer) inleggen, maar het aflossen gaat al relatief hard voor een hypotheek welke pas op ~ 1/17e van de looptijd zit. Ik zit al rond de 85% LTV van de taxatiewaarde destijds en onder de 90% van de aankoopwaarde. Bij aankoop direct kosten koper en ruim 5% van de aankoopwaarde uit spaargeld betaald.

Dan kun je wel zeggen dat extra aflossen altijd een goed idee is, maar ik wil ook geld achter de hand houden wat ik gewoon kan besteden als dat nodig is. Niet voor luxe aankopen of maandelijkse uitgaven maar om te voorkomen ergens anders in de schulden te komen. Ik zet het wel op een aparte spaarrekening waar ik normaal niet aan kom, tenzij ik werkloos raak of iets dergelijks. Heb ik op mijn normale spaarrekening genoeg geld achter de hand dan los ik het over enkele jaren wel extra af. Die paar euro welke ik er nu aan rente mee spaar bespaar ik liever aan andere doorlopende kosten zoals internet, tv, energie, vervoer en noem maar op. Maakt mij veel flexibeler dan domweg elke beschikbare euro in de stenen te stoppen.

Met het verplicht aflossen om in aanmerken te komen voor HRA is er al een grote drijfveer voor alle nieuwe hypotheken om af te gaan lossen en over 30 jaar hypotheekvrij te zijn. Aflossingsvrij is/was niet altijd verstandig, maar om nu te gaan pleiten dat iedereen in minder dan 30 jaar zijn hypotheek moet aflossen gaat mij ook wat ver, al ben ik dat zelf wel van plan.

Kortom, zoveel mensen zoveel wensen en ieder met zijn eigen keuzes. Ik denk dat zo goed als iedereen in dit topic nadenkt over zijn of haar hypotheek en hoe hier mee om te gaan. Het bewust bezig zijn met de hypotheek zegt mij al dat mensen op de de goede weg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

assje schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 10:31:
[...]

Omdat onze pensioenen al dik voor elkaar zijn vergeleken met de rest van de wereld? Ik snap wel wat je bedoelt en ga er zelf ook zo mee om maar de realiteit is natuurlijk dat niet iedereen dat doet. Volop mensen in een flatje met hun AOW, eigen keuze.
Wat bedoel je precies met "onze pensioenen"? De pensioenen van hogeropgeleiden? Of van mensen die hun leven lang gewerkt hebben voor een werkgever die pensioenen opbouwt? Vergeet niet dat er ook veel mensen zijn die volledig afhankelijk zijn van hun AOW. Daarnaast zijn er weinig mensen die daadwerkelijk een hoger inkomen krijgen als ze met pensioen zijn, vaak is dat een stukje lager. Dat terwijl je juist meer vrije tijd hebt om geld uit te geven.

Vergeet niet dat de meeste pensioenen niet uitgaan van een uitkering gelijk aan het laatst verdiende loon.
Wat je eigenlijk zegt is dat je van iedereen verwacht €200k - 1000k vermogen op te bouwen en doet alsof dit de standaard is die we in NL hebben. Wellicht dat het jouw standaard en de standaard voor het FO topic is maar het is vrij zinloos dit op te dragen aan ieder willekeurig persoon.
Dat is geheel jouw interpretatie. Enige wat ik zeg is dat ik het niet meer dan normaal vind om een lening zo snel mogelijk af te betalen* als het langer aanhouden van die lening je daadwerkelijk geld kost**. Hoe sneller die lening is afgelost hoe meer geld je uiteindelijk bespaart. En door dus voor maximaal 20 jaar RVP te kiezen en het verschil (samen met wat extra geld) te investeren in aflossen is de kans groot dat je uiteindelijk geld gaat besparen.

Aangeven dat dit niet nodig is omdat mensen die huren ook geen vermogen opbouwen vind ik dan eerlijk gezegd de omgekeerde wereld. Ik zou me dan juist afvragen waarom zij geen vermogen opbouwen wetende dat ze de rest van hun leven moeten huren.

Het mooie van een koophuis hebben is simpelweg dat je tegen de tijd dat je ouder wordt hopelijk geen vaste lasten meer hebt anders dan gas/water/licht, verzekeringen en onderhoud. Daardoor kan je prima een verlies aan inkomen opvangen en alsnog dezelfde levensstijl blijven hanteren.

*Met behoud van een comfortabel leven.
**Als je eigen vermogen een hoger rendement behaalt is aflossen natuurlijk niet interessant.
GH45T schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 10:37:
[...]

Zonder de achtergrond en de bijbehorende keuzes welke zijn gemaakt zegt dat "Door 200 euro per maand in te leggen kan ik in 20 jaar tijd 48.000 euro extra afgelost hebben." ook niet zoveel. Ik bedoel, ik heb een lineaire hypotheek afgesloten in oktober 2015. Als het nodig is kan ik op dit moment wel 200 euro extra (of meer) inleggen, maar het aflossen gaat al relatief hard voor een hypotheek welke pas op ~ 1/17e van de looptijd zit. Ik zit al rond de 85% LTV van de taxatiewaarde destijds en onder de 90% van de aankoopwaarde. Bij aankoop direct kosten koper en ruim 5% van de aankoopwaarde uit spaargeld betaald.
Ik wil ook zeker niet beweren dat het de standaard moet zijn. Vaste bedragen hanteren als gulden standaard is ook zeker niet slim.
Dan kun je wel zeggen dat extra aflossen altijd een goed idee is, maar ik wil ook geld achter de hand houden wat ik gewoon kan besteden als dat nodig is. Niet voor luxe aankopen of maandelijkse uitgaven maar om te voorkomen ergens anders in de schulden te komen. Ik zet het wel op een aparte spaarrekening waar ik normaal niet aan kom, tenzij ik werkloos raak of iets dergelijks. Heb ik op mijn normale spaarrekening genoeg geld achter de hand dan los ik het over enkele jaren wel extra af. Die paar euro welke ik er nu aan rente mee spaar bespaar ik liever aan andere doorlopende kosten zoals internet, tv, energie, vervoer en noem maar op. Maakt mij veel flexibeler dan domweg elke beschikbare euro in de stenen te stoppen.
Flexibiliteit en reserves hanteren is inderdaad ook belangrijk. En op andere manieren een hoger rendement haren door te investeren in bijvoorbeeld energie besparing kan ook een prima alternatief zijn. Echter simpelweg geld oppotten op een spaarrekening van onder de 1% rente is op dit moment minder rendabel dan het geld aflossen.

Het is dan ook geen kwestie van het een of het ander in mijn ogen. Je kan prima van 200 euro per maand sparen naar 150 euro sparen en 50 euro aflossen gaan. Het belangrijkste is in ieder geval dat je naar manieren kijkt om niet alleen nu financiële zekerheid te hebben maar ook op lange termijn. Je bent veel flexibeler in je leven als je geen kosten hebt zoals een hypotheek.

Als ik kijk naar zowel mijn bruto als netto vaste lasten gaat in beide gevallen minimaal 50% naar de hypotheek.
Met het verplicht aflossen om in aanmerken te komen voor HRA is er al een grote drijfveer voor alle nieuwe hypotheken om af te gaan lossen en over 30 jaar hypotheekvrij te zijn. Aflossingsvrij is/was niet altijd verstandig, maar om nu te gaan pleiten dat iedereen in minder dan 30 jaar zijn hypotheek moet aflossen gaat mij ook wat ver, al ben ik dat zelf wel van plan.
Moeten is een groot woord, het is alleen simpelweg in veel gevallen financieel voordeliger. Ik heb zelf redelijk met de materie gewerkt en gezien hoeveel er uiteindelijk bespaard kan worden met extra aflossen. Zeker op momenten dat de rente hoger staat dan nu.
Kortom, zoveel mensen zoveel wensen en ieder met zijn eigen keuzes. Ik denk dat zo goed als iedereen in dit topic nadenkt over zijn of haar hypotheek en hoe hier mee om te gaan. Het bewust bezig zijn met de hypotheek zegt mij al dat mensen op de de goede weg zijn.
Ergens mee bezig zijn is altijd goed, echter de juiste beslissing nemen is dan wel zo praktisch. En ik wil niet beweren dat mijn idee voor iedereen werkt, wel dat het in ieder geval iets is om over na te denken. Reken uit wat die extra zekerheid je elke maand kost en kijk of je diezelfde zekerheid op een andere manier kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-10 12:38

TrailBlazer

Karnemelk FTW

wimpie schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 16:38:

zie mijn eerdere post. Consumentenbond is hier ook mee bezig met de AFM om dit af te dwingen bij de banken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
TrailBlazer schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 10:59:
[...]

zie mijn eerdere post. Consumentenbond is hier ook mee bezig met de AFM om dit af te dwingen bij de banken.
Op zich wel interessant, want inderdaad je bouwt ook een pot met geld op, in princiepe een soort aflossing op het totaal. Echter als de renteopslag omlaag gaat, is dat toch niet een voordeel? Je zult dan toch ook weer meer inleg moeten gaan betalen om hetzelfde eindbedrag te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Tsurany schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 10:53:
[...]
Ergens mee bezig zijn is altijd goed, echter de juiste beslissing nemen is dan wel zo praktisch. En ik wil niet beweren dat mijn idee voor iedereen werkt, wel dat het in ieder geval iets is om over na te denken. Reken uit wat die extra zekerheid je elke maand kost en kijk of je diezelfde zekerheid op een andere manier kan krijgen.
Maximaal aflossen ten koste van een minimaal buffer lijkt mij allerminst verstandig. Dan maar een beetje meer rente betalen. Als dat buffer voldoende is gegroeid kan er nog altijd mee afgelost worden.

Je schrijft wel dat jouw manier niet voor iedereen zal werken, maar komt toch behoorlijk belerend over. Misschien heb ik het gemist maar je geeft vervolgens weinig inhoudelijke informatie over hoe je je eigen hypotheek hebt ingericht. Als je bijvoorbeeld een annuiteiten hypotheek hebt en daarbij wat extra aflost in de eerste jaren dat de hypotheek loopt kun je zomaar alsnog minder aflossen dan mij met een lineaire hypotheek zonder extra aflossen.

Ik heb een gedegen plan om mijn hypotheek in minder dan 20 jaar af te lossen, niet tegen minimale kosten maar tegen lage kosten en wat meer flexibiliteit voor onverwachte omstandigheden. Dat heb ik meermaals doordacht en nagerekend, de besparing van enkele euro's per maand door nu extra af te lossen is mij de verminderde flexibiliteit absoluut niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Tsurany schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 10:53:
[...]
Wat bedoel je precies met "onze pensioenen"? De pensioenen van hogeropgeleiden? Of van mensen die hun leven lang gewerkt hebben voor een werkgever die pensioenen opbouwt? Vergeet niet dat er ook veel mensen zijn die volledig afhankelijk zijn van hun AOW. Daarnaast zijn er weinig mensen die daadwerkelijk een hoger inkomen krijgen als ze met pensioen zijn, vaak is dat een stukje lager. Dat terwijl je juist meer vrije tijd hebt om geld uit te geven.

Vergeet niet dat de meeste pensioenen niet uitgaan van een uitkering gelijk aan het laatst verdiende loon.
Vergeet jij dan ook niet dat er volop mensen zijn die het met alleen een AOW moeten doen en die hebben echt geen afbetaald koophuis. Alles meer dan dat zou je kunnen zien als luxe en het is persoonlijke voorkeur of je die liever nu hebt of als je later oud bent.

Zonder ook maar een euro te sparen heb je het in NL al beter dan in grote delen van de wereld. Heb je pensioen opgebouwd heb je het weer stukken beter dan mensen die het met alleen een AOW moeten doen. Heb je daarnaast ook nog eens een afbetaald huis zou je dat dus kunnen zien als een enorme luxe.

Wil je er zeker van zijn dat je je levensstijl kunt volhouden na pensionering en eventueel eerder kunnen stoppen dan is het wel noodzakelijk om zelf aanvullend iets te doen, dat mag duidelijk zijn. We hoeven alleen niet iedereen te veroordelen die dat niet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Martinusz schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 11:05:
[...]

Op zich wel interessant, want inderdaad je bouwt ook een pot met geld op, in princiepe een soort aflossing op het totaal. Echter als de renteopslag omlaag gaat, is dat toch niet een voordeel? Je zult dan toch ook weer meer inleg moeten gaan betalen om hetzelfde eindbedrag te halen?
Ja klopt alleen over het algemeen stijgt de inleg minder snel dan de netto rente daalt bij een dalende rente. Alleen als je tegen het einde van de looptijd zit kan dit negatief uitpakken.
In mijn geval bij was het verschil tussen het hoogste en laagste rentebod 0,45 (2,99 of 3,44) bij 1 of 10 jaar vast. Bij de lagere rente scheelde dit me netto 80 euro per jaar. Alleen dan had ik niet de garantie dat ik over 1 jaar nog steeds kan kiezen voor die lage rente.

Als je nog maar 5 jaar hebt om je doelbedrag te halen kan een lage rente erg negatief uitpakken. Omdat de max renteaftrek ieder jaar met een half procent wordt afgebouwd is het met name voor mensen die in de hoogste schaal vallen interessant om lagere rente te hebben.
Daarnaast heb ik bijvoorbeeld een aflossingsvrij deel van 25% en daar is een lagere rente altijd meegenomen

[ Voor 12% gewijzigd door TrailBlazer op 28-07-2017 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
TrailBlazer schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 11:20:
[...]

Ja klopt alleen over het algemeen stijgt de inleg minder snel dan de netto rente daalt bij een dalende rente. Alleen als je tegen het einde van de looptijd zit kan dit negatief uitpakken. Als je nog maar 5 jaar hebt om je doelbedrag te halen kan een lage rente erg negatief uitpakken. Omdat de max renteaftrek ieder jaar met een half procent wordt afgebouwd is het met name voor mensen die in de hoogste schaal vallen interessant om lagere rente te hebben.
Daarnaast heb ik bijvoorbeeld een aflossingsvrij deel van 25% en daar is een lagere rente altijd meegenomen
Deze rekensom kan je veel eenvoudiger maken door niet naar de inleg te kijken maar naar het rendement.

Je betaalt bijvoorbeeld 5% hypotheekrente over €100k
Heb je reeds €80k ingelegd krijg je daar ook 5% rente over

Als je netto renteaftrek na EWF zeg 40% is betaal je dus €3.000,- rente terwijl je €4.000,- ontvangt over je opgebouwde kapitaal -> hogere rente geeft netto positief resultaat.

Juist met de maximale renteaftrek en een hoge lening t.o.v. de WOZ heb je dus baat bij een hoge rente als je eenmaal >60/70% ingelegd hebt. Een eventueel aanwezig aflossingsvrij gedeelte is natuurlijk een lagere rente altijd beter maar volgens mij is deze normaal gesproken niet gekoppeld aan de rente van het spaarproduct (correct me if I'm wrong).

Edit, wellicht bedoelde jij bij de 2e keer lagere eigenlijk hogere en zeggen we dus eigenlijk hetzelfde?

[ Voor 10% gewijzigd door assje op 28-07-2017 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Assje,

60/70% inleg bereik je pas na een jaar of 20 denk ik Daar ging ik nog even niet vanuit idd.

nee de rente van het aflossingsvrije deel is niet gekoppeld alleen daar heb ik gekozen voor de zekerheid. Ik had ook voor 1 jaar kunnen gaan en elk jaar kunnen hopen op dezelfde lage rente of voor 10 jaar zekerheid met een historisch gezien nog steeds erg lage rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

GH45T schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 11:10:
[...]

Maximaal aflossen ten koste van een minimaal buffer lijkt mij allerminst verstandig. Dan maar een beetje meer rente betalen. Als dat buffer voldoende is gegroeid kan er nog altijd mee afgelost worden.
Ik zeg toch ook nergens dat je dat moet doen?
Je schrijft wel dat jouw manier niet voor iedereen zal werken, maar komt toch behoorlijk belerend over. Misschien heb ik het gemist maar je geeft vervolgens weinig inhoudelijke informatie over hoe je je eigen hypotheek hebt ingericht. Als je bijvoorbeeld een annuiteiten hypotheek hebt en daarbij wat extra aflost in de eerste jaren dat de hypotheek loopt kun je zomaar alsnog minder aflossen dan mij met een lineaire hypotheek zonder extra aflossen.
En met een annuïteiten hypotheek kan je, via extra aflossen, alsnog meer aflossen dan iemand met een lineaire hypotheek. Dus niet heel relevant.
Ik heb een gedegen plan om mijn hypotheek in minder dan 20 jaar af te lossen, niet tegen minimale kosten maar tegen lage kosten en wat meer flexibiliteit voor onverwachte omstandigheden. Dat heb ik meermaals doordacht en nagerekend, de besparing van enkele euro's per maand door nu extra af te lossen is mij de verminderde flexibiliteit absoluut niet waard.
Dus je doet eigenlijk exact wat ik hier aandraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Tsurany schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 12:06:
[...]

Ik zeg toch ook nergens dat je dat moet doen?
Nee, maar je adviseert het wel. Uiteraard moet ik helemaal niets wat hier in het topic staat, behalve mij aan de regels van Tweakers.net houden.
En met een annuïteiten hypotheek kan je, via extra aflossen, alsnog meer aflossen dan iemand met een lineaire hypotheek. Dus niet heel relevant.
Zo kan ik er nog wel een. Punt was dus dat je met een lineaire hypotheek gedurende de eerste jaren al meer aflost dan een annuiteitenhypotheek. Uiteraard kun je door extra aflossen daarboven gaan maar het schatten van de waarde van die extra aflossing hangt samen met de gekozen hypotheekvorm.
Dus je doet eigenlijk exact wat ik hier aandraag?
Gedeeltelijk, echter naar mijn idee met minder extreme uitgangspunten en niet alsof versneld aflossen (of ergens anders rendement maken) een absolute must is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Harrie_ schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 17:17:
[...]
Ik sta daar toch wel een beetje anders in merk ik. Extra aflossen hoort bij mij dus niet persé bij het hebben van een hypotheek. Mijn hypotheek heeft een looptijd van 30 jaar en na die 30 jaar ben ik er 100% vanaf. Als ik het geld heb, en het staat toch op de bank niets te doen, dan aflossen inderdaad, maar het is zeker geen must.
[...]
Om daar bovenop nog extra af te lossen is een nobel streven, maar om nou te zeggen dat het er ècht bij hoort...
Wat GH45T dus zegt:
GH45T schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 12:23:
[...]
Gedeeltelijk, echter naar mijn idee met minder extreme uitgangspunten en niet alsof versneld aflossen (of ergens anders rendement maken) een absolute must is.
Ik kan dus ook niet helemaal plaatsen dat je zegt
[...]
Het staat iedereen natuurlijk vrij om met je hypotheek om te gaan zoals je zelf wilt, maar ik vind ook wel dat je een beetje belerend overkomt en jouw persoonlijke keuzes m.b.t. de hypotheek neerzet alsof dit absolute waarheden zijn.

"Hoe langer een schuld open staat des te meer geld ben je eraan kwijt" is natuurlijk ook een beetje intrappen van een open deur; iedereen begrijpt dat. Maar ik denk dat velen het met me eens zijn dat het iets te kort door de bocht is om een hypotheek weg te zetten als elke andere 'ordinaire' schuld.

Het hele idee van een hypotheek is dat je aan het einde van de looptijd een hoop waarde in de woning hebt zitten en je maandlast erg laag/nihil is. Zowel ik als anderen (waaronder GH45T) geven herhaaldelijk aan dat wij het er mee eens zijn dat je moet aflossen wanneer je af kunt lossen maar uiteindelijk wil je ook gewoon leuk leven, daar moet iedereen dus zelf de balans in zoeken. Je blijft echter opdringerig je standpunt verdedigen dat extra aflossen er ècht bijhoort en je blijft roepen over rendement maken. Ik vind dat geen gezonde houding en ik vind het niet gepast dat je dat hier maar tegen iedereen blijft roepen, alsof jij het allemaal beter weet.

Als versneld aflossen de standaard was dan zou de looptijd van een hypotheek bij voorbaat wel op 20 jaar gezet worden, i.p.v. 30. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Martinusz schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 11:05:
[...]

De meeste bankspaarhypotheken zijn niet 100% banksparen. Als ik naar mijn eigen situatie kijk:
- huis 160.000 waarde
- spaardeel 80.000
- aflossingsvrij 73.500

Als ik rente-opslag betaal bij het aflossingsvrije gedeelte kost me dat altijd geld. Voor het bankspaargedeelte levert extra rente geld op, maar wel op de voorwaarde dat er al genoeg geld in het depot zit, en dat is in de eerste 15 jaar zeker nog niet het geval (ik krijg nu na 7 jaar rente over 10.000 euro opgebouwd spaardeposito, maar betaal rente over 80.000 lening).

In mijn situatie ben ik ook niet goed voorgelicht en zelf niet goed ingelezen in de voorwaarden mbt de spaarhypotheek, mij is verteld dat ik kon bijstorten. Dit bleek achteraf alleen bij aanvang en bij renteherziening te kunnen, dus heb ik die 21,5K die ik over had maar afgelost op het aflossingsvrije deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

_JGC_ schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 15:54:
[...]
In mijn situatie ben ik ook niet goed voorgelicht en zelf niet goed ingelezen in de voorwaarden mbt de spaarhypotheek, mij is verteld dat ik kon bijstorten. Dit bleek achteraf alleen bij aanvang en bij renteherziening te kunnen, dus heb ik die 21,5K die ik over had maar afgelost op het aflossingsvrije deel.
Had ik toentertijd ook, nu ben ik gelukkig van die spaarhypotheek af. Toen ik eenmaal na een aantal jaar wonen wat 'vrij' spaargeld had staan wilde ik het erbij storten met als idee dat het dan harder zou renderen dan op de bank. Mooi niet dus: er mocht geen euro bij behalve de standaard maandelijkse storting van pak 'm beet € 100,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Hoe zit dat dan? Ik heb nog nooit eerder gehoord dat je niet bij zou kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Harrie_ schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 16:08:
[...]

Had ik toentertijd ook, nu ben ik gelukkig van die spaarhypotheek af. Toen ik eenmaal na een aantal jaar wonen wat 'vrij' spaargeld had staan wilde ik het erbij storten met als idee dat het dan harder zou renderen dan op de bank. Mooi niet dus: er mocht geen euro bij behalve de standaard maandelijkse storting van pak 'm beet € 100,-
Gelukkig hebben wij die voorwaarde niet zover ik weet :) Ik kan bijstorten om looptijd te verkorten of de inleg te verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
assje schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 16:16:
[...]

[...]

Hoe zit dat dan? Ik heb nog nooit eerder gehoord dat je niet bij zou kunnen storten?
Delta Lloyd / AmstelHuys heeft dat in de voorwaarden. Ze willen liefst zo weinig mogelijk administratief werk hebben, dus als jij 10 jaar vastzet willen ze dat 1x berekenen en 10 jaar lang hetzelfde bedrag innen.

Over extra aflossingen doen ze ook altijd ruim een maand qua verwerking. Je maakt het geld over en stuurt een mailtje, ruim een maand later krijg je post dat er een extra aflossing is geweest. Pluspunt is dan wel weer dat ze rekenen vanaf de datum dat het geld bij hun binnen is, de rente die je die maand dan teveel hebt betaald lossen ze extra af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
_JGC_ schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 16:24:
[...]

Delta Lloyd / AmstelHuys heeft dat in de voorwaarden. Ze willen liefst zo weinig mogelijk administratief werk hebben, dus als jij 10 jaar vastzet willen ze dat 1x berekenen en 10 jaar lang hetzelfde bedrag innen.

Over extra aflossingen doen ze ook altijd ruim een maand qua verwerking. Je maakt het geld over en stuurt een mailtje, ruim een maand later krijg je post dat er een extra aflossing is geweest. Pluspunt is dan wel weer dat ze rekenen vanaf de datum dat het geld bij hun binnen is, de rente die je die maand dan teveel hebt betaald lossen ze extra af.
Tja dat schiet met een spaarhypotheek lekker op dan als je niet kan spreiden tussen jaren, zit je direct klem met je bandbreedte en kan je dus niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

@_JGC_ @assje

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Harrie_ schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 15:32:
Het staat iedereen natuurlijk vrij om met je hypotheek om te gaan zoals je zelf wilt, maar ik vind ook wel dat je een beetje belerend overkomt en jouw persoonlijke keuzes m.b.t. de hypotheek neerzet alsof dit absolute waarheden zijn.
Absoluut niet. Ik zeg toch elke keer dat het mijn visie en mijn mening is? Jullie maken er van dat ik het als waarheden zie. Ik zeg ook nergens dat je alles moet aflossen.
"Hoe langer een schuld open staat des te meer geld ben je eraan kwijt" is natuurlijk ook een beetje intrappen van een open deur; iedereen begrijpt dat. Maar ik denk dat velen het met me eens zijn dat het iets te kort door de bocht is om een hypotheek weg te zetten als elke andere 'ordinaire' schuld.

Het hele idee van een hypotheek is dat je aan het einde van de looptijd een hoop waarde in de woning hebt zitten en je maandlast erg laag/nihil is.
Natuurlijk is het een open deur, maar waarom is het dan zo gek om ook te sturen op het aflossen van die schuld? Dat je er een woning tegenover hebt staan betekent niet dat je niet 30 jaar lang rente betaald over de laatste 1000 euro die je af moet lossen.
Zowel ik als anderen (waaronder GH45T) geven herhaaldelijk aan dat wij het er mee eens zijn dat je moet aflossen wanneer je af kunt lossen maar uiteindelijk wil je ook gewoon leuk leven, daar moet iedereen dus zelf de balans in zoeken.
Ik zeg letterlijk nergens dat je geen balans moet zoeken. Ik zeg enkel dat extra aflossen voor mij niet meer dan normaal is omdat het je op lange termijn simpelweg geld gaat schelen.
Lees deze post nog een keer: Tsurany in "Hoelang heb jij je hypotheekrente vastgezet?"
En hier: Tsurany in "Hoelang heb jij je hypotheekrente vastgezet?"

Daar zeg ik precies dat je naar een combinatie moet kijken en comfortabel moet blijven leven. Dus ik beweer nergens dat je geen balans moet zoeken, dat verzinnen jullie er echt zelf bij.
Je blijft echter opdringerig je standpunt verdedigen dat extra aflossen er ècht bijhoort en je blijft roepen over rendement maken. Ik vind dat geen gezonde houding en ik vind het niet gepast dat je dat hier maar tegen iedereen blijft roepen, alsof jij het allemaal beter weet.
Waarom is dat geen gezonde houding? Als je geld wilt besparen met extra aflossen of rendement wilt maken met spaargeld of beleggen dan was gisteren het beste moment om te beginnen. Het tweede beste moment is nu.

Je moet er niet krom voor gaan liggen, maar elke maand een laag bedrag inleggen zal op lange termijn zeker winst opleveren. En als je dat kan missen dan zou ik dat gewoon doen.

Vergeet ook niet dat de hypotheekrente nu laag is, als hij over een paar jaar wat hoger is dan is de situatie wel anders.
Als versneld aflossen de standaard was dan zou de looptijd van een hypotheek bij voorbaat wel op 20 jaar gezet worden, i.p.v. 30. :>
Het is de standaard niet omdat velen het niet kunnen betalen. Voor wie het wel kan betalen is het geen gek idee om een kortere looptijd te kiezen. Alleen het drukt wel op de maximale hoofdsom die je kan lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
assje schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 16:27:
[...]

Tja dat schiet met een spaarhypotheek lekker op dan als je niet kan spreiden tussen jaren, zit je direct klem met je bandbreedte en kan je dus niets.
Klopt, ik leg nu 94,15 per maand in. Max in te leggen bedrag wordt dan 11.298 euro, maar daar moet dan de maandelijkse inleg van dat jaar nog vanaf. Maandinleg zal vast verdubbelen met lagere rente, als ik 9.000 mag inleggen is het veel. Zit ik na 10 jaar nog steeds maar aan 23K van de 80K.

Denk dat ik tzt de hele zooi annuitair of lineair ga aflossen, ook het aflossingsvrije gedeelte. Misschien zelfs voortijdig zodra ik in 1x de boeterente kan ophoesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Tsurany schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 16:37:
[...]
Absoluut niet.
[...]
Ik zeg letterlijk nergens dat je geen balans moet zoeken.
[...]
Dan komt het op mij misschien wat anders binnen dan jij het bedoelt. Nadeel van discussiëren via een forum is natuurlijk dat je er geen toon, houding, lichaamstaal bij krijgt dus die vul ik dan zelf misschien onjuist in.
Vergeet ook niet dat de hypotheekrente nu laag is, als hij over een paar jaar wat hoger is dan is de situatie wel anders.
[...]
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 5% gewijzigd door Harrie_ op 28-07-2017 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:55

Sport_Life

Solvitur ambulando

Harrie_ schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 16:08:
[...]

Dan heb jij wel een uitgeklede versie bij de Rabobank, ik mag binnen de bandbreedte storten en dat is ook gedaan. Daarnaast ook 20% per jaar aflossen (ook gebruik van gemaakt :P), dus op zich wel tevreden over de bank.

Verder heb ik inderdaad ook wel geleerd en als ik de kennis nu toen had gehad had ik gewoon voor linear met variabele rente gekozen :+ in plaats van 10 jaar vast. Met die hoge rente is het op zich wel een leuk product, maar het idee dat met een bankspaarconstructie naar verhouding het meeste (belasting!)geld toch naar de bank vloeit zit mij niet zo lekker... Dat had best wel wat evenwichtiger verdeeld mogen worden ;).

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 30-07-2017 01:11 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

[...]

Het is de standaard niet omdat velen het niet kunnen betalen. Voor wie het wel kan betalen is het geen gek idee om een kortere looptijd te kiezen. Alleen het drukt wel op de maximale hoofdsom die je kan lenen.
Ik verwacht dat mensen die in dit topic posten (en dus financieel bewust zijn), dit veelal zullen laten. Contractueel versneld aflossen legt een verhoogde last op je schouders voor de komende 20 jaar. Het is dan m.i. verstandiger om jaarlijks additioneel af te lossen, zonder dat je daarbij de vrijheid verliest om soms een jaar over te slaan.

Dit zelfde principe gaat m.i. op voor annuïteiten vs lineair. Daarvan kan ik nog begrijpen dat dit voor veel mensen een disciplinerende werking heeft. Daarnaast is de verhoogde last ook slechts 10 jaar voelbaar, daarna wordt het minder t.o.v. annuïteiten.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Exact, ik zou niemand een kortere looptijd of lineair adviseren.

Mensen met een wens om extra af te lossen zullen meestal de discipline om dit zelf te doen ook wel op kunnen brengen.

Enige argument is gemak maar dat vind ik een zwak argument om flexibiliteit in te leveren zonder dat het je iets oplevert. Het gaat om een contract van 20/30 jaar en wie weet wat er in die tijd allemaal verandert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lineair is jezelf klemzetten terwijl het niet per se nodig is; als je discipline kan opbrengen om zelf regelmatig bij te storten. Als je dan het belastingvoordeel van de HRA en de maandelijkse besparing ook opspaart en bijstort, gaat het na een jaar of tien best vlot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

@Verwijderd De eerste 5 jaar hadden wij het belastingvoordeel van de HRA nodig om te leven. Alles ging het huis in (huis uit 1900, sinds eind jaren '80 weinig tot niets meer aan gedaan, had dus erg veel TLC nodig). Het 5e jaar was het laatste jaar met een hele grote uitgave, daarna is de HRA naar de spaarrekening gegaan om een reserve op te bouwen. Ondertussen is er ook een tweede hypotheek toegevoegd (annuiteiten) die we vanaf dit jaar extra gaan terug betalen. Eens kijken hoeveel we dit jaar verder nog overhouden (nu we alleen nog maar een hypotheek lening hebben). Je weet pas hoeveel je extra kunt storten als je weet hoeveel je per jaar overhoudt.

@Harrie_ Wij hadden een hele goede hypotheek adviseur die, voordat hij met hypotheken op de proppen kwam, eerst eens uitzocht wie wij nou waren. Dit was in 2000, dus in de tijd dat beleggingshypotheken en aflossingsvrije hypotheken nog erg populair waren. Na het eerste gesprek was het hem al duidelijk dat hij daar niet mee hoefde aan te komen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-10 14:41
Nieuw huis gekocht en ben van plan mijn spaarhypotheek (nu 5 % tot 2030) over te sluiten naar 2,7 voor 20 jaar (dus tot 2037), het extra deel wordt annuitair. Het scheelt een aardige duit tov volledig annuitair.
Twijfelpunt is natuurlijk: wat gaat er met de HRA gebeuren? Toch lijkt in mijn berekeningen deze optie, zelf al wordt per direct de HRA dubbel zo snel afgebouwd (wat mij realistisch lijkt) nog steeds veel goedkoper dan volledig annuitair.
Toch zie ik veel mensen steeds kiezen voor volledig annuitair die wel nog (bank)spaar als mogelijkheid hebben. Waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Bij annuitair krijg je een korting op de rente, bij banksparen niet. Als je nog maar weinig opgebouwd hebt bij banksparen kan die extra korting aantrekkelijker zijn dan de HRA die je geniet over het bedrag dat in je depot zit.

Verder zit je met banksparen aan allerlei voorwaarden vast, bij annuitair los je gewoon af, enige waar je rekening mee moet houden is de boetevrije aflossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
keko12 schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 09:21:
Nieuw huis gekocht en ben van plan mijn spaarhypotheek (nu 5 % tot 2030) over te sluiten naar 2,7 voor 20 jaar (dus tot 2037), het extra deel wordt annuitair. Het scheelt een aardige duit tov volledig annuitair.
Twijfelpunt is natuurlijk: wat gaat er met de HRA gebeuren? Toch lijkt in mijn berekeningen deze optie, zelf al wordt per direct de HRA dubbel zo snel afgebouwd (wat mij realistisch lijkt) nog steeds veel goedkoper dan volledig annuitair.
Toch zie ik veel mensen steeds kiezen voor volledig annuitair die wel nog (bank)spaar als mogelijkheid hebben. Waarom?
Omdat het voor adviseurs meer werk en lastiger rekenen is omdat ze even goed moeten verdiepen in de voorwaarden van de spaarhypotheek. Het is makkelijker en sneller om gewoon mensen over te zetten op volledig annuitair want dat zijn hun standaard producten die ze iedere dag verkopen... Dit toevallig bij de hand gehad in mijn omgeving, adviseur zegt: Annuitair is VEEL handiger, beter whatever en zijn hypotheek kon niet meegenomen worden etc. Uiteindelijk rekende diegene het zelf nog even na (en bekeek de voorwaarden) en kwam tot de conclusie dat dit 'advies' hem over de looptijd van de hypotheek 40.000 extra ging kosten, terwijl hij z'n spaarhypotheek wel mee kon nemen.

Direct naar andere adviseur en nu gaat de spaarhypotheek mee (inclusief HRA) en komt er voor het deel er bovenop een annuitaire hypotheek met ook gewoon HRA... Snel verdiend, en idd als HRA er toch eerder af gaat, dan heb je altijd nog de periode van nu tot dat moment dat je wel volledig HRA krijgt. Ik zet mijn HRA zelf sowieso al jaren opzij en heb daarvan investeringen in m'n woning (isolatie, zonnepanelen) gedaan en extra aflossingen zodat ik als het wegvalt er ook niet van afhankelijk ben.

[ Voor 9% gewijzigd door Sander op 04-08-2017 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wailing_Banshee schreef op maandag 31 juli 2017 @ 07:58:
@Verwijderd De eerste 5 jaar hadden wij het belastingvoordeel van de HRA nodig om te leven. Alles ging het huis in (huis uit 1900, sinds eind jaren '80 weinig tot niets meer aan gedaan, had dus erg veel TLC nodig). Het 5e jaar was het laatste jaar met een hele grote uitgave, daarna is de HRA naar de spaarrekening gegaan om een reserve op te bouwen.
Zo zie je dat iedereen z'n eigen keuzes maakt. In mijn ogen heb je dan behoorlijk op de max gekocht; het zou mijn keuze niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Verwijderd schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 09:45:
[...]
Zo zie je dat iedereen z'n eigen keuzes maakt. In mijn ogen heb je dan behoorlijk op de max gekocht; het zou mijn keuze niet zijn.
Onze max zat toch echt 1,5 ton hoger... Eén salaris ging bijna volledig op aan hypotheek. Het tweede salaris (practisch gelijk aan het eerste) was om van te leven (lees; internet, stroom, gas, water, eten, verzekeringen, maar ook vakanties). Alleen ging er, zeker in het begin, ook heel veel naar het huis om het huis voor ons perfect te maken. Een deel van die kosten zijn via de hypotheek gegaan (verbouwingshypotheek), maar zeker niet alles. Dus naast de standaard vaste lasten ging er elke maand ook weer heel veel geld naar de bouwmarkt/aannemer. Dat hebben we van de HRA betaald, zodat we ook nog op vakantie konden en dingen konden kopen die we nodig hadden. Alleen konden we niet echt sparen en er waren periodes waarbij er meer naar het huis ging (in combinatie met alle andere vaste lasten die je hebt met een eigen huis) in een maand dan dat er binnen kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan heb je aardig ambitieus gekocht. Misschien niet zozeer qua hypotheek, maar wel qua verdere lasten. Of je hebt bewuste keuzes gemaakt in termen van vakantie e.d., en besloten bepaalde voordelen daarvoor te gebruiken.

In mijn ogen: als je afhankelijk bent van de HRA om van te leven, zit je te krap. Welke oorzaak dat dan ook heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

@Verwijderd het hangt er in mijn ogen af van hoe lang je afhankelijk bent van die HRA. Wij waren niet echt afhankelijk van die HRA. We hadden gewoon onze verplichte bijdragen kunnen betalen, alleen hadden we dan een aantal optionele dingen niet kunnen doen. En bij het kopen van dit huis wisten we dat we het een aantal jaren wat krapper zouden hebben, maar het huis was het zeker waard.
Naar mijn idee hebben wij die HRA gebruikt waar hij voor is bedoeld: ter verbetering van het huis. Nu gebruiken we die HRA voor de leuke dingen... (luxe vakanties, leuke auto).

Als je die HRA nodig hebt om die verplichte kosten te betalen, zelfs zonder verbouwing, geef ik je helemaal gelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 10:12:
In mijn ogen: als je afhankelijk bent van de HRA om van te leven, zit je te krap. Welke oorzaak dat dan ook heeft.
Tja dat is jouw mening (die ik deel overigens), maar als hij dat maar tijdelijk doet is het ook anders (ik investeer mijn HRA ook in mijn woning). Helaas denk ik dat als we nu de HRA zouden afschaffen de huizenmarkt in een grotere crisis terecht zou komen dan die van 2008 omdat er in 1 klap een heleboel mensen hun hypotheek niet meer zouden kunnen betalen... Er wordt jaarlijks nog steeds 14 miljard uitgekeerd namelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:00
Verwijderd schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 10:12:

Helemaal eens! Maar dat is volgens mij niet wat hij beschrijft. Zoals ik het lees hadden ze de HRA nodig om rond te komen doordat ze vanuit hun salaris investeerden in de woning.

Het was verstandiger geweest om flink te sparen voor de aankoop zodat je niet op het randje hoeft te leven in de periode dat je de woning naar wens maakt.

[ Voor 15% gewijzigd door PLAE op 04-08-2017 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:55
Sander schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 10:22:
[...]

Tja dat is jouw mening (die ik deel overigens), maar als hij dat maar tijdelijk doet is het ook anders (ik investeer mijn HRA ook in mijn woning). Helaas denk ik dat als we nu de HRA zouden afschaffen de huizenmarkt in een grotere crisis terecht zou komen dan die van 2008 omdat er in 1 klap een heleboel mensen hun hypotheek niet meer zouden kunnen betalen... Er wordt jaarlijks nog steeds 14 miljard uitgekeerd namelijk...
Er zijn ongeveer 8 miljoen huishoudens... Maximaal 60% zal nu 'naar eigen eigendom' zijn, wat neerkomt op ongeveer 5 miljoen koophuizen. Stel dat 8% afbetaald is, dan heb je het over 4,6 miljoen woningen met een hypotheek

Dan heb je het over gemiddeld 3.000 euro op jaarbasis dat een eigenaar aan HRA terug krijgt.

Nu is dit erg lastig hier iets over te zeggen. De een woont in een gigantisch groot/duur huis en zal dus meer aan HRA krijgen, de ander heeft een lage hypotheekschuld en krijgt maar 50 euro terug per maand... Wel is het schrikbarend om te zien hoe weinig mensen op dit moment hun huis hebben afbetaald, maar met de verplichte hypotheekvorm van nu waarbij je moet aflossen zal dat percentage wel gaan stijgen (al gaan mensen tegenwoordig dan liever weer een nieuwe hypotheek aan voor een iets groter huis).

Het 'nadeel' is dat HRA er (in)direct ook voor zorgt dat de woningen zo duur zijn...

http://www.accountantsonl...europese-woningmarkt.html
In het onderzoek is ook gekeken naar de betaalbaarheid van woningen, het brutosalaris is vergeleken met de gemiddelde prijs van een woning. Nederland eindigt ook hier in de middenmoot. Echter, na correctie voor de hypotheekrenteaftrek in Nederland, eindigen we met België, Denemarken en Duitsland in het rijtje meest betaalbare woningen. “Wel moet gekeken worden naar de ontwikkeling van de huizenprijzen als besloten wordt de hypotheekrente af te schaffen”, meent Meulenberg. “Te verwachten is dat (gedeeltelijke) afschaffing van de hypotheekrenteaftrek zal leiden tot een daling in de huizenprijzen.”

De Nederlander heeft gemiddeld de hoogste hypotheekschuld per hoofd van de bevolking. De buurlanden liggen op slechts de helft van de schuld in Nederland.
Ik ben echt benieuwd hoe dit er over ongeveer 30 jaar uit ziet als er alleen nog maar hypotheken zijn waarbij je verplicht moet aflossen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:58
President schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 10:44:
[...]

Er zijn ongeveer 8 miljoen huishoudens... Maximaal 60% zal nu 'naar eigen eigendom' zijn, wat neerkomt op ongeveer 5 miljoen koophuizen. Stel dat 8% afbetaald is, dan heb je het over 4,6 miljoen woningen met een hypotheek

Dan heb je het over gemiddeld 3.000 euro op jaarbasis dat een eigenaar aan HRA terug krijgt.

Nu is dit erg lastig hier iets over te zeggen. De een woont in een gigantisch groot/duur huis en zal dus meer aan HRA krijgen, de ander heeft een lage hypotheekschuld en krijgt maar 50 euro terug per maand... Wel is het schrikbarend om te zien hoe weinig mensen op dit moment hun huis hebben afbetaald, maar met de verplichte hypotheekvorm van nu waarbij je moet aflossen zal dat percentage wel gaan stijgen (al gaan mensen tegenwoordig dan liever weer een nieuwe hypotheek aan voor een iets groter huis).

Het 'nadeel' is dat HRA er (in)direct ook voor zorgt dat de woningen zo duur zijn...

http://www.accountantsonl...europese-woningmarkt.html

[...]

Ik ben echt benieuwd hoe dit er over ongeveer 30 jaar uit ziet als er alleen nog maar hypotheken zijn waarbij je verplicht moet aflossen :D
Bij de huidige generatie wordt het er al redelijk ingestampt dat een afbetaald huis een begin is van een goed pensioen, HRA is tegenwoordig ook nog maar 30 jaar. en daalt ook ieder jaar. Vanaf 2031 ga je de eerste mensen krijgen die geen HRA meer krijgen. Pensioen worden lager en met moet langer doorwerken dan vroeger. En hypotheken moeten verplicht worden afgelost tegenwoordig

Ik mag hopen dat, met deze punten in ogenschouw nemende, er op de langere termijn wordt toegewerkt naar een lagere eigenwoningschuld en daarmee ook een hoger percentage afbetaalde woningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Blik1984 schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 10:53:
[...]

Bij de huidige generatie wordt het er al redelijk ingestampt dat een afbetaald huis een begin is van een goed pensioen, HRA is tegenwoordig ook nog maar 30 jaar. en daalt ook ieder jaar. Vanaf 2031 ga je de eerste mensen krijgen die geen HRA meer krijgen. Pensioen worden lager en met moet langer doorwerken dan vroeger. En hypotheken moeten verplicht worden afgelost tegenwoordig

Ik mag hopen dat, met deze punten in ogenschouw nemende, er op de langere termijn wordt toegewerkt naar een lagere eigenwoningschuld en daarmee ook een hoger percentage afbetaalde woningen.
Tja, dan zullen er wel meer woningen bij moeten komen want niet alleen de wooncoöperaties hebben veel koopwoningen, om mij heen hoor ik meer en meer mensen welke in plaats van hun spaargeld op de bank een flat hebben gekocht voor de verhuur... Dat zijn dan wel afbetaalde woningen uiteraard, maar in handen van een selecte groep mensen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

@President Wij hebben nog 0 euro afbetaald aan ons huis. Maar hebben daar wel een spaarpot tegenover staan. Het probleem is dat spaarhypotheken die percentages vaak heel erg naar beneden trekken (omdat het spaardeel nooit meegenomen wordt).

@Blik1984 Toen wij onze eerste hypotheek afsloten was het nog heel normaal om 100% aflossingsvrij te nemen. Omdat die huizenprijzen toch alleen maar stijgen... We hebben gezien in 2008 hoe waar dat is...

En dankzij die aardbeving problematiek staat ons huis nu ook onder water en ben ik helemaal blij dat we toen al besloten hebben om af te betalen.

@PLAE eigenlijk was het andersom, we gebruikten de HRA om te investeren in de woning, zodat we dat niet vanuit ons salaris hoefden te doen :p Nu ontkom je er niet altijd aan, vandaar dat we die eerste 5 jaar behoorlijk inteerden in onze spaargelden (zodat we na 5 jaar op 0 stonden). Als we die eerste 5 jaar een ontslag hadden gehad, waren we in de problemen gekomen. Maar 5 jaar op een looptijd van 30 vind ik niet zo heel erg verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 11:03:

@Blik1984 Toen wij onze eerste hypotheek afsloten was het nog heel normaal om 100% aflossingsvrij te nemen. Omdat die huizenprijzen toch alleen maar stijgen... We hebben gezien in 2008 hoe waar dat is...

En dankzij die aardbeving problematiek staat ons huis nu ook onder water en ben ik helemaal blij dat we toen al besloten hebben om af te betalen.
Ik heb het dan ook over lange termijn, dus over 20 jaar van nu. Dan is er echt al wel ingedaald qua besef van afbetalen e.d. Helemaal als je bedenkt dat iedere hypotheek die nu afgesloten wordt al standaard afbetaling heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 11:03:
@President Wij hebben nog 0 euro afbetaald aan ons huis. Maar hebben daar wel een spaarpot tegenover staan. Het probleem is dat spaarhypotheken die percentages vaak heel erg naar beneden trekken (omdat het spaardeel nooit meegenomen wordt).
Tja, daarom vind ik de keuze tussen annuïteit of lineair wat nu verplicht is voor nieuwe hypotheken wel zo prettig. Dit zijn erg eenvoudige en overzichtelijke vormen van lenen, nergens van afhankelijk verder.
Toen wij onze eerste hypotheek afsloten was het nog heel normaal om 100% aflossingsvrij te nemen. Omdat die huizenprijzen toch alleen maar stijgen... We hebben gezien in 2008 hoe waar dat is...
Maar wat was dan het voordeel van aflossingsvrij? Dat je makkelijk zelf over het geld kon beschikken in plaats dat het in je hypotheek zit? In plaats van 30 jaar lang aflossingen te betalen heb je na 30 jaar dat bedrag gewoon op je rekening staan om de schuld te voldoen. Nadelen zijn wel rentekosten en dat het discipline kost om dit geld toch niet uit te geven (ook niet in een tegenvallende situatie, in plaats van extreem besparen bij ontslag zal je dan toch op je spaargeld gaan leven).

Of het normaal was daar kunnen we over discussiëren, maar er zijn er inderdaad wel genoeg die aflossingsvrij hebben genomen. Ben benieuwd welk percentage na afloop van de hypotheek ook daadwerkelijk het hele bedrag in 1x kan betalen... Voordeel is wel dat de huizen nu meer waard zijn dan ze destijds hebben betaald

Ik vind alleen dat hele NHG gebeuren vreemd... Wat als straks de woningmarkt instort? Wie gaat dan al die schulden betalen? De overheid? Dan betaal ik als niet-NHG gebruiker vast ook mee :|

[ Voor 5% gewijzigd door President op 04-08-2017 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-10 10:31

icecreamfarmer

en het is

Ligt het aan mij of heeft delta lloyd onlangs zijn rentepercentages fors verhoogd? Ik zat een maand gelkeden nog te kijken naar 2,4% voor 20 jaar vast <75%. Nu zie ik echter 2,58%.
Ergens een site waarbij je de historie kan zien?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
icecreamfarmer schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 11:14:
Ligt het aan mij of heeft delta lloyd onlangs zijn rentepercentages fors verhoogd? Ik zat een maand gelkeden nog te kijken naar 2,4% voor 20 jaar vast <75%. Nu zie ik echter 2,58%.
Ergens een site waarbij je de historie kan zien?
Het is in 2-3 maanden tijd zo'n 0,2 a 0,3% gestegen, maar dat is bij iedere verstrekker wel een beetje het geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:16

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

President schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 11:09:

Ik vind alleen dat hele NHG gebeuren vreemd... Wat als straks de woningmarkt instort? Wie gaat dan al die schulden betalen? De overheid? Dan betaal ik als niet-NHG gebruiker vast ook mee :|
om antwoord te geven, buiten het bedrag dat nu in het Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen zit (dat is nu iets minder dan één miljard, ongeveer een half procent van de totale borgstelling)
Garantiesteller is vervolgens de VNG (Nederlandse Gemeenten) en het ministerie van VROM, dus tekorten daarop zou de overheid idd moeten opvangen.

NHG is een verzekering (garantiefonds) dat bij een executie- of een gedwongen verkoop wegens een aantal redenen (werkloosheid, scheiding, arbeidsongeschiktheid) het verschil zal vergoeden om een eventuele restschuld te dekken...

Ook als ze momenteel ongeveer voor iets van 200 miljard borg staan, betekent het niet dat bij een stevige ineenzakking van de markt en ook het oplopen van gedwongen en executieverkopen gelijk een tekort ontstaat.

Bv in 2013 betaalde Het Waarborgfonds gemiddeld per uitkering ongeveer 40K uit en werden deze aanvragen op uitbetaling 3.876 maal uitbetaald,
dat betekent dat ze op een hoogtepunt van de huizencrisis ongeveer 150 miljoen euro uitkeerden, in datzelfde jaar inden ze ongeveer 140 miljoen aan NHG-premies, hun dekkingsvermogen daalde dus met 10 miljoen, maar momenteel stijgt het weer gewoon.

Wat betreft het risico nu is het zeker niet zo dat het een erg risicovol fonds is (alhoewel het wel zeker niet voldoet aan internationale regels voor garantiefondsen, die eigenlijk juist een veel groter eigen dekkingsvermogen vereisen)... Wel is het imho goed het sterk te beprken tot de onderkant van de markt en om die reden zijn bv de verlagingen van de maximale koopsom een goed plan geweest, om e voorkomen dat ook het risico snel oploopt als de huizenmarkt sterk groeit.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-10 10:31

icecreamfarmer

en het is

Sander schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 10:22:
[...]

Dat moet dan ook samenvallen met een verlaging van de IB voor iedereen. Overigens geen idee waarom lagere huizenprijzen slecht zouden zijn.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
icecreamfarmer schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 12:02:
[...]

Dat moet dan ook samenvallen met een verlaging van de IB voor iedereen. Overigens geen idee waarom lagere huizenprijzen slecht zouden zijn.
Omdat banken dan gaan omvallen omdat ze leningen hebben afgegeven op objecten die ineens minder waard zijn dan het hypotheek bedrag, daarmee moeten ze hun portfolio gaan herwaarderen (hoger risico), dat moet vertaald worden in hogere reserves, die kunnen ze niet op zulke korte termijn krijgen want kapitaalmarkten willen geen hoge risico leningen als onderpand etc, etc. Uiteindelijk gaan er dan banken omvallen, moet de overheid inspringen (lees: wat er in 2008 gebeurde).

In short: De banken zijn 'f*cked' als de HRA eraf gaat en de overheid zal dan de banken moeten helpen/redden.

[ Voor 7% gewijzigd door Sander op 04-08-2017 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Effectief over de looptijd van een hypotheek die nu afgesloten wordt tegen een rente van 2% is het netto voordeel door HRA op de rente nog maximaal ca. 20%.

Als je de afschaffing van de HRA dus in een periode van 10/20 jaar doet (zoals nu effectief al gedaan wordt) dan laat je gewoon inflatie zijn werk doen en merkt er niemand iets van.

Mocht iemand besluiten morgen de HRA ineens af te schaffen zonder daar elders iets tegenover te zetten dan zal dat wel problemen geven ja, daarom zal er ook niemand zijn die dat uberhaubt overweegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:34
Maar wat was dan het voordeel van aflossingsvrij? Dat je makkelijk zelf over het geld kon beschikken in plaats dat het in je hypotheek zit? In plaats van 30 jaar lang aflossingen te betalen heb je na 30 jaar dat bedrag gewoon op je rekening staan om de schuld te voldoen. Nadelen zijn wel rentekosten en dat het discipline kost om dit geld toch niet uit te geven (ook niet in een tegenvallende situatie, in plaats van extreem besparen bij ontslag zal je dan toch op je spaargeld gaan leven).

Of het normaal was daar kunnen we over discussiëren, maar er zijn er inderdaad wel genoeg die aflossingsvrij hebben genomen. Ben benieuwd welk percentage na afloop van de hypotheek ook daadwerkelijk het hele bedrag in 1x kan betalen... Voordeel is wel dat de huizen nu meer waard zijn dan ze destijds hebben betaald
Iedereen die niet onder water staat kan zeer eenvoudig het hele bedrag in 1 keer betalen. Gewoon je huis verkopen, overwaarde in je zak steken, en lekker huren. Of met veel overwaarde van dat bedrag kleiner gaan wonen, of gewoon lekker blijven zitten als de bank akkoord gaat dat je lekker je rente blijft betalen en niet op dat moment aflost. Of oversluiten bij een ander voor opnieuw 30 jaar, of... of... etc. Het einddoel hoeft niet het volledige bezit van een huis te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
assje schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 12:43:
Effectief over de looptijd van een hypotheek die nu afgesloten wordt tegen een rente van 2% is het netto voordeel door HRA op de rente nog maximaal ca. 20%.

Als je de afschaffing van de HRA dus in een periode van 10/20 jaar doet (zoals nu effectief al gedaan wordt) dan laat je gewoon inflatie zijn werk doen en merkt er niemand iets van.

Mocht iemand besluiten morgen de HRA ineens af te schaffen zonder daar elders iets tegenover te zetten dan zal dat wel problemen geven ja, daarom zal er ook niemand zijn die dat uberhaubt overweegt.
Naar mijn weten wordt de HRA niet compleet afgeschaft, hooguit paar procent verlaagd met name voor de hogere hypotheken. Of bedoel je dat ze het wellicht afschaffen voor nieuw af te sluiten hypotheken in de toekomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Martinusz schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 15:17:
[...]

Naar mijn weten wordt de HRA niet compleet afgeschaft, hooguit paar procent verlaagd met name voor de hogere hypotheken. Of bedoel je dat ze het wellicht afschaffen voor nieuw af te sluiten hypotheken in de toekomst?
1997: consumptieve rente niet meer aftrekbaar
2001: tweede woning niet meer aftrekbaar
2001: hypotheekrente maximaal 30 jaar aftrekbaar
2004: Bijleenregeling, overwaarde verplicht in nieuwe woning voor HRA
2009: Maximalisering eigenwoningforfait afgeschaft
2010: Hogere staffel eigenwoningforfait
2013: Alleen nog hypotheken die in 30 minimaal annuitair worden afgelost
2013: Afbouw LTV met 1% per jaar vanaf 105%
2016: Afbouw maximale tarief van 52% met 0,5%/jaar naar 38%

Maximaal 30 jaar atrekbaar scheelt op de lange termijn natuurlijk enorm. Verhoging van het EWF ziet niemand maar is effectief een verlaging van de HRA. Het vervallen van (bank)spaarhypotheken voor HRA geeft vervolgens ook een enorm verschil (bijna factor 2 in sommige gevallen).

Alles bij elkaar opgeteld is de te verwachten HRA over de levensduur van een gemiddelde huizenbezitter misschien al wel gedeeld door drie gegaan, nog los van het lagere effect door de lage rente.

Volgende stappen zullen vermoedelijk zijn een maximum bedrag waarover je in aanmerking komt voor HRA (die bijvoorbeeld ook weer per jaar afbouwt). Uiteindelijk zie ik de HRA wel blijven maar vooral om starters een voordeel te geven ten opzichte van huizenbezitters, die richting gaan alle wijzigingen tot nu toe op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
assje schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 15:28:
Volgende stappen zullen vermoedelijk zijn een maximum bedrag waarover je in aanmerking komt voor HRA (die bijvoorbeeld ook weer per jaar afbouwt). Uiteindelijk zie ik de HRA wel blijven maar vooral om starters een voordeel te geven ten opzichte van huizenbezitters, die richting gaan alle wijzigingen tot nu toe op.
Net zo achterlijk als met NHG dat je onder de 240k wel lage NHG rente hebt en op 250k geen lage NHG rente hebt?

Dan liever nog een stelsel waarbij je HRA krijgt tot 200k van de hypotheekschuld en daarboven geen HRA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
assje schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 15:28:
[...]

1997: consumptieve rente niet meer aftrekbaar
2001: tweede woning niet meer aftrekbaar
2001: hypotheekrente maximaal 30 jaar aftrekbaar
2004: Bijleenregeling, overwaarde verplicht in nieuwe woning voor HRA
2009: Maximalisering eigenwoningforfait afgeschaft
2010: Hogere staffel eigenwoningforfait
2013: Alleen nog hypotheken die in 30 minimaal annuitair worden afgelost
2013: Afbouw LTV met 1% per jaar vanaf 105%
2016: Afbouw maximale tarief van 52% met 0,5%/jaar naar 38%

Maximaal 30 jaar atrekbaar scheelt op de lange termijn natuurlijk enorm. Verhoging van het EWF ziet niemand maar is effectief een verlaging van de HRA. Het vervallen van (bank)spaarhypotheken voor HRA geeft vervolgens ook een enorm verschil (bijna factor 2 in sommige gevallen).

Alles bij elkaar opgeteld is de te verwachten HRA over de levensduur van een gemiddelde huizenbezitter misschien al wel gedeeld door drie gegaan, nog los van het lagere effect door de lage rente.

Ik denk dat iedereen dit ook wel meegekregen heeft, het gaat hier volgens mij meer om extra verlagingen bovenop wat hierboven staat. Want hoewel deze maatregelen natuurlijk effect hebben duurt het wel heel lang voor dat de HRA echt serieus afgebouwd wordt. T/m 2013 was het grootste deel van de hypotheken aflossingsvrij of spaarhypotheek, dat betekent dat die groep tot 2043 nog HRA zal krijgen over het hele leenbedrag. Tuurlijk zit hier ook het afbouw-effect in, maar dat werkt een stuk minder hard door dan de combi van annuitair + afbouw.

van DNB (https://www.dnb.nl/binari...r%202016_tcm46-346743.pdf)
Van de totale hypotheekschuld van Nederlandse
huishoudens bestaat ongeveer 6 procent uit beleggingshypotheken en 25 procent uit leven-
en spaarhypotheken (linkerpaneel, gra ek 6). Bij deze hypotheken wordt contractueel niet afgelost, maar wordt wel vermogen opgebouwd in verpande spaar- of beleggingshypotheken. Ongeveer 55 procent van de totale hypotheekschuld is a ossingsvrij. Bezien vanuit de individuele lener, heeft bijna 27 procent van de woningbezitters een bijna volledig a ossingsvrije hypotheek, terwijl 21 procent bijna volledig a ost (rechterpaneel, gra ek 6). De overige
52 procent van de woningbezitters heeft een hypotheek waarop deels wordt afgelost.
Dus zelfs met de huidige stand van zaken is er al een grote groep die mogelijk in de problemen gaat komen op het moment dat hun aflossingsvrije hypotheken aflopen. Uit hetzelfde rapport:
Het doorrollen van een dergelijke resterende schuld kan te zijner tijd problematisch zijn voor huiseigenaren, door verlies van het recht op hypotheekrenteaftrek na dertig jaar, verplichte a ossing, een daling van de inkomsten vanwege pensionering en een mogelijk hogere toekomstige rente. Verwacht mag worden dat de waarde van de woning op dat moment wel hoger is dan de schuld, waardoor grote verliezen voor banken niet aannemelijk zijn.
Zelfs al is er dan een stuk overwaarde op de woning, dan nog kan het zijn dat ze gedwongen worden te verkopen omdat hun inkomen niet meer voldoet aan huidige normen. AFM heeft hier zelfs een speciaal team voor opgezet die samen met de banken actief risicogroepen, zoals huidige 50+'ers met > 90% aflossingsvrij die in deze groep vallen gaat benaderen om ze hierop voor te bereiden etc.

Verdere afbouw van HRA zou dit soort problemen alleen maar vergroten, en gezien de percentages die hier spelen is dat toch wel een flinke groep...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
President schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 15:41:
[...]
Dan liever nog een stelsel waarbij je HRA krijgt tot 200k van de hypotheekschuld en daarboven geen HRA
Dat bedoelde ik uiteraard ook.
Sander schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 15:42:

T/m 2013 was het grootste deel van de hypotheken aflossingsvrij of spaarhypotheek, dat betekent dat die groep tot 2043 nog HRA zal krijgen over het hele leenbedrag.
Vanaf 2011 maximaal 50% aflossingsvrij, die lopen dus af in 2041

Zo lang het maar geleidelijk gaat zal het allemaal wel meevallen. Dat er mensen niet in hun huis kunnen blijven wonen zal ongetwijfeld voorkomen maar dat risico loop je ook in een huurhuis dat je net wel/net niet kan betalen als je huurstijgingen krijgt maar niet meer gaat verdienen.

Verder zie je dat op dit moment bij verhuizing toch al heel veel hypotheken worden overgesloten naar annuitair.

Ik zie het wel goed komen voor het grootste gedeelte van die 27%. De mensen die alle huidige signalen en die van afgelopen jaren negeren kunnen wel eens in een vervelende situatie komen.

[ Voor 69% gewijzigd door assje op 04-08-2017 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
assje schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 15:42:
[...]

Dat bedoelde ik uiteraard ook.

[...]

Vanaf 2011 maximaal 50% aflossingsvrij, die lopen dus af in 2041

Zo lang het maar geleidelijk gaat zal het allemaal wel meevallen. Dat er mensen niet in hun huis kunnen blijven wonen zal ongetwijfeld voorkomen maar dat risico loop je ook in een huurhuis dat je net wel/net niet kan betalen als je huurstijgingen krijgt maar niet meer gaat verdienen.

Verder zie je dat op dit moment bij verhuizing toch al heel veel hypotheken worden overgesloten naar annuitair.
Agree, overigens snap ik van dat laatste geen zak, dat is echt slecht financieel advies (aangezien ik er vanuit ga dat veel mensen niet bewust geld laten liggen). Als je een spaarhypotheek mee kan en mag nemen, waarom zou je dan annuitair gaan voor een nieuwe hypotheek, dat is in alle gevallen duurder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Sander schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 15:51:
[...]

Agree, overigens snap ik van dat laatste geen zak, dat is echt slecht financieel advies (aangezien ik er vanuit ga dat veel mensen niet bewust geld laten liggen). Als je een spaarhypotheek mee kan en mag nemen, waarom zou je dan annuitair gaan voor een nieuwe hypotheek, dat is in alle gevallen duurder?
Als ik een spaarhypotheek zou hebben zou ik die inderdaad ook koesteren. Ik ga er vanuit dat als er aanpassingen komen er in ieder geval gezorgd wordt voor een overgangsbeleid en/of regeling om kosteloos over te sluiten.

Argumenten om het wel te doen kunnen zijn omdat de rente nu laag is en voor bankspaarhypotheek een renteopslag of bijkomende kosten gelden. Afhankelijk van de details kan het rendement minimaal zijn en de keuze voor eenvoud verklaren.

Alsnog, een betere verzekering tegen rentestijging is er niet. Toch heerlijk om nu een spaarhypotheek met variabele rente te hebben (en dan maar hopen dat hij gaat stijgen).
Wat me niet duidelijk is uit dat rapport, het zegt iets over het aantal hypotheken dat >90% aflossingsvrij is.

Maar, is dat >90% van de financiering of >90% van de woningwaarde? Aangezien het 2e lastig te bepalen is denk ik eerder het 1e.

Dan kan het natuurlijk zomaar zijn dat hier ook 100% aflossingsvrije hypotheken met een LTV van 50% in zitten?

[ Voor 18% gewijzigd door assje op 04-08-2017 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
assje schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 15:53:
[...]

Als ik een spaarhypotheek zou hebben zou ik die inderdaad ook koesteren. Ik ga er vanuit dat als er aanpassingen komen er in ieder geval gezorgd wordt voor een overgangsbeleid en/of regeling om kosteloos over te sluiten.

Argumenten om het wel te doen kunnen zijn omdat de rente nu laag is en voor bankspaarhypotheek een renteopslag of bijkomende kosten gelden. Afhankelijk van de details kan het rendement minimaal zijn en de keuze voor eenvoud verklaren.

Alsnog, een betere verzekering tegen rentestijging is er niet. Toch heerlijk om nu een spaarhypotheek met variabele rente te hebben (en dan maar hopen dat hij gaat stijgen).
Ik heb al voorbeelden gezien van een spaarhypotheek in de latere jaren, waarbij al een groot deel was afgelost en rentevast periode afliep. Toen was het ineens maandbedrag omhoog omdat de rente omlaag is gegaan :-)

Ik heb voor onze spaarhypotheek ook bekeken of het zin had om de rente van 5 jaar geleden met die nog voor 5 jaar vast staat te laten verlagen, wederom weinig zin. Doordat we veel meer moeten inleggen in spaardeel om zelfde eindsaldo te halen (100%) is het opbrengen van de boete al amper haalbaar. Ik speculeer er dan ook op dat tegen de tijd dat mijn 1e 10 jaar vast aflopen de rente flink hoger staat zodat ik dan met evt wat bijstorten alsnog lachende 3e ben :)
assje schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 15:53:
[...]

Wat me niet duidelijk is uit dat rapport, het zegt iets over het aantal hypotheken dat >90% aflossingsvrij is.

Maar, is dat >90% van de financiering of >90% van de woningwaarde? Aangezien het 2e lastig te bepalen is denk ik eerder het 1e.

Dan kan het natuurlijk zomaar zijn dat hier ook 100% aflossingsvrije hypotheken met een LTV van 50% in zitten?
Eerder in het rapport gaat het wel over waarde tov woningwaarde en onder water staan etc, de gegevens zijn er dus wel en mijn verwachting is dan ook dat het dus wel gecombineerd wordt met woningwaarde, maar not sure uiteraard.

Overigens geeft DNB verderop in rapport wel aan dat ze vinden dat er verder moet worden bezuinigd op HRA, maar dat er dan ook wel ingezet moet worden op groei van voorraad huurwoningen. Ben benieuwd of een nieuw kabinet dat gaat overnemen en zo ja wat ze gaan doen om daadwerkelijke groei van betaalbare huurwoningen te gaan stimuleren.

[ Voor 26% gewijzigd door Sander op 04-08-2017 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Sander schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 15:59:
[...]

Ik heb al voorbeelden gezien van een spaarhypotheek in de latere jaren, waarbij al een groot deel was afgelost en rentevast periode afliep. Toen was het ineens maandbedrag omhoog omdat de rente omlaag is gegaan :-)

Ik heb voor onze spaarhypotheek ook bekeken of het zin had om de rente van 5 jaar geleden met die nog voor 5 jaar vast staat te laten verlagen, wederom weinig zin. Doordat we veel meer moeten inleggen in spaardeel om zelfde eindsaldo te halen (100%) is het opbrengen van de boete al amper haalbaar. Ik speculeer er dan ook op dat tegen de tijd dat mijn 1e 10 jaar vast aflopen de rente flink hoger staat zodat ik dan met evt wat bijstorten alsnog lachende 3e ben :)
En als de rente op dat moment niet hoog staat zou je jaarlijks kunnen verlengen (1 jaar vast). Rentekosten worden lager maar rendement op inleg ook (maar die is dan nog niet zo hoog). Op deze manier kan je wel alsnog een retestijging afwachten en zo proberen de laatste 10 jaar zo hoog mogelijk vast te krijgen (en dan zorgen dat je maximaal ingelegd hebt.

Probleem hiervan is dat je dan afhankelijk bent van de laatste 10 jaar van je hypotheek voor het rendement en wie weet wat er voor die tijd gebeurt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:05
hmm zal ik weer OT gaan?

Wij kiezen ervoor om het 10 jaar vast te zetten. Waarom? Het renteverschil is een volle %. De rente moet dus over 10 jaar meer dan dat gestegen zijn om het niet rendabel te maken nu voor 10 jaar te kiezen. Daarnaast verwacht ik dat over 10 jaar mijn vrouw ook werkt en mijn inkomen ook gestegen is waardoor ik een eventuele tegenvaller hierin goed op kan vangen.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Zo'n 15 jaar geleden had ik met mijn startersbaantje (jaarcontract met intentieverklaring) mijn huis gekocht. 60% van de waarde aan hypotheek+40% eigen middelen. 20 jaar vastgelegd. Spaarhypotheek en aflossingsvrij.
Als snel groeide mijn inkomen. Gezamelijk is dat 4+x mijn salaris toentertijd.

Ik baal jaarlijks van deze keuze bij de belastingaangifte. Elke keer een duit vermogensrendementsheffing betalen terwijl ik met dat vermogen makkelijk de complete hypotheek kan aflossen (aflossingsvrij is nu al afgelost) Spaarhypotheek is zo'n blok beton aan je been.

Ik heb extra gestort voor looptijdverkorting. Over 5 jaar zal ik hypotheekvrij zijn als ik door blijf storten (rentevaste periode=volledig aflosmogelijkheid)

Maar toch ga ik nu maar een nieuwe huis kopen. Ik heb even zitten rekenen, dan kan ik van dat blok beton genaamd spaarhypotheek af in 1x. En met de overwaarde van het huis+ eigen vermogen hoef ik <50% van de marktwaarde van mijn nieuwe huis aan hypotheek te nemen. Dat komt nagenoeg overeen met wat ik nu aan "hypotheekschuld" heb.

En... als ik van die bandbreedte-eisen e.d. af ben, kan ik waarschijnlijk in 7-8 jaar hypotheekvrij zijn. Slechts een "vertraging" van 2-3 jaar.

Ik ga dus mijn nieuwe hypotheek waarschijnlijk in stukken annuitair hakken. Een gedeelte variabele rente zodat je op elk moment geheel mag aflossen (overwaarde verkoop huis), een gedeelte 7 jaar. De sweet spot wat betreft lage rente->hoge rente.
En een gedeelte 10 jaar. Voor de zekerheid.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snowhite0901 schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 16:27:
hmm zal ik weer OT gaan?

Wij kiezen ervoor om het 10 jaar vast te zetten. Waarom? Het renteverschil is een volle %. De rente moet dus over 10 jaar meer dan dat gestegen zijn om het niet rendabel te maken nu voor 10 jaar te kiezen. Daarnaast verwacht ik dat over 10 jaar mijn vrouw ook werkt en mijn inkomen ook gestegen is waardoor ik een eventuele tegenvaller hierin goed op kan vangen.
Een moedige gok, als je bedenkt dat de rentes in verleden vaak op 5% en hoger hebben gestaan. Maar het renteverschil met welke periode is een volle procent? 30 jaar? Dat is ook veel, ja.
Als ik naar mezelf kijk scheelden de twee opties (10 of 20 jaar) netto 23 euro per maand. Dan heb je het in tien jaar over nog geen 3.000 euro die je extra betaalt, maar ik ben wel afgedekt tegen een forse rentestijging. Zou die dan na tien jaar ineens 5% worden, kost mijn hypotheek me netto 124 euro per maand meer (rente-op-rente is a bitch, dan ;)). Dat risico wilde ik best afkopen. En in mijn hoofd heb ik dat ook al gedaan door vrij vlot na het afsluiten van de hypotheek er 3k in te storten (de belastingteruggave van de aankoopkosten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:05
Verwijderd schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 21:16:
[...]
Een moedige gok, als je bedenkt dat de rentes in verleden vaak op 5% en hoger hebben gestaan. Maar het renteverschil met welke periode is een volle procent? 30 jaar? Dat is ook veel, ja.
Als ik naar mezelf kijk scheelden de twee opties (10 of 20 jaar) netto 23 euro per maand. Dan heb je het in tien jaar over nog geen 3.000 euro die je extra betaalt, maar ik ben wel afgedekt tegen een forse rentestijging. Zou die dan na tien jaar ineens 5% worden, kost mijn hypotheek me netto 124 euro per maand meer (rente-op-rente is a bitch, dan ;)). Dat risico wilde ik best afkopen. En in mijn hoofd heb ik dat ook al gedaan door vrij vlot na het afsluiten van de hypotheek er 3k in te storten (de belastingteruggave van de aankoopkosten).
Het renteverschil met 20 jaar. Het scheelde bijna 300 in de maand .

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-10 21:35
bij mij idem dito.
bovendien is de hypotheek over 10 jaar een stuk afbetaald (en hopelijk nog wat extra afgelost) waardoor een eventuele verhoging van rente voor de volgende 10 jaar (of langer) relatief minder invloed heeft op de maandelijke lasten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jiffy
  • Laatst online: 20:56

Jiffy

God, you're ugly!

Zo redeneer ik ook. Over ~10 jaar is mijn huidige hypotheekschuld wsl met ~2/3 afgenomen. Het resterende gedeelte zal ik in hooguit 5 jaar daarna weg moet kunnen werken (uiteraard alles uitgaande van de huidige planning). Langer dan 10 jaar vastzetten was dus in mijn geval niet zo zinvol.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jorisjan schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 23:08:
bij mij idem dito.
bovendien is de hypotheek over 10 jaar een stuk afbetaald (en hopelijk nog wat extra afgelost) waardoor een eventuele verhoging van rente voor de volgende 10 jaar (of langer) relatief minder invloed heeft op de maandelijke lasten
Heb je dit doorgerekend? Want als je niet extra aflost, staat over 10 jaar nog bijna driekwart van de hoofdsom open. Mooi dat je dan een ruim kwart hebt afgelost volgens schema, maar als de rente dan ineens naar 5% of hoger gaat, voel je dat alsnog wel in de maandlasten.

Als je inderdaad de discipline hebt om extra af te lossen, kun je spekkoper zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2017 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:18

Piper

No guts, no glory

Verwijderd schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 21:16:
[...]
En hoeveel scheelde het puur qua rentelasten? Met een lagere rente had je meer afgelost, het verschil in aflossing had je ook even moeten meerekenen bij je vergelijking. Immers als je na 10 jaar bij een lage rente 3k extra had afgelost had je die 3k de resterende 20 jaar niet meer hoeven af te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het scheelt volgens de normale berekening 3900 euro aan aflossing, daar heb je gelijk in en dat heb ik niet meegerekend. Een deel daarvan heb ik afgedekt door extra te storten. Maar eens, met een lagere rente had ik die aflossing ook kunnen doen, en maandelijks nog wat extra. En toch denk ik dat dit de slimmere keuze is omdat ik verwacht dat over tien jaar de rente weer fors hoog is. We gaan het dan zien. Is ie dan relatief laag, heb ik verkeerd gegokt. Is ie dan hoog, heb ik goed gegokt. En zo zal iedereen moeten afwachten :)

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2017 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-10 21:35
Verwijderd schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 10:33:
[...]
Heb je dit doorgerekend? Want als je niet extra aflost, staat over 10 jaar nog bijna driekwart van de hoofdsom open. Mooi dat je dan een ruim kwart hebt afgelost volgens schema, maar als de rente dan ineens naar 5% of hoger gaat, voel je dat alsnog wel in de maandlasten.

Als je inderdaad de discipline hebt om extra af te lossen, kun je spekkoper zijn.
Ja dat heb ik doorgerekend :) maar het is ook een gok, zeker als er dingen tegenvallen de komende jaren, of de rente (fors) stijgt. Achteraf is het mooi wonen, dan weet je of je de goeie beslissing hebt gemaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-10 14:41
Verwijderd schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 10:47:
Het scheelt volgens de normale berekening 3900 euro aan aflossing, daar heb je gelijk in en dat heb ik niet meegerekend. Een deel daarvan heb ik afgedekt door extra te storten. Maar eens, met een lagere rente had ik die aflossing ook kunnen doen, en maandelijks nog wat extra. En toch denk ik dat dit de slimmere keuze is omdat ik verwacht dat over tien jaar de rente weer fors hoog is. We gaan het dan zien. Is ie dan relatief laag, heb ik verkeerd gegokt. Is ie dan hoog, heb ik goed gegokt. En zo zal iedereen moeten afwachten :)
Eerlijk gezegd vind ik het geen gok.
7 jaar geleden heb ik de rente voor 20 jaar vastgelegd tegen 5%. De rente was toen laag, en dat de rente veel zou zakken was niet te verwachten. Ik was tevreden met de maandlasten en ben dat nog steeds.
Ik zou vooral kijken naar je maandlasten en kijken of je daar tevreden mee bent en of je tevreden bent met die maandlasten op een lange termijn.
Bij mijn hypotheekverstrekker kan ik jaarlijks 10% van de hoofdsom aflossen. Zij nemen die 10% ruim (dus niet 7% wat ik kennelijk wel eens hoor), zodoende voelt ook de spaarhypotheek niet als een blok aan mijn been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Natuurlijk maak je de afweging in wat je nu kan en wil betalen. Dus wat dat betreft is het geen gok. De gok zit 'm erin (mijns inziens), of je nu hogere maandlasten accepteert om nóg hogere maandlasten over tien jaar te vermijden. Mocht dan blijken dat de rente nog laag is, heb je al die jaren te veel betaald. Jammerdebammer, is het dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ook hier maar eens melden ivm aanschaf nieuwbouwwoning! We hebben nu een 5,5% bankspaar hypotheek 10jr vast, toendertijd (2011) eigenlijk weinig in verdiept (druk met studie, werk), starters en dus hoog risico en achteraf kun je zeggen dat het een verkeerde keuze was geweest.
Leuke is wel dat het appartementje flink in waarde is gestegen, en dus een heel ander risicoprofiel.

We hebben gesprekken gehad met Munt via adviseur (20 jr > 2,63%) en Rabobank (10 jr > 2,4 / 2,6%) en ik neig naar Munt hypotheken, Helaas zijn ze niet zo vriendelijk voor nieuwbouwers (bouwrente is hoger evenals overbruggingskrediet), maar dat smeer ik gevoelsmatig uit over 20 jaar ;). Strikt gezien betalen we zijn de rentekosten nihil rente als je bedenkt dat de inflatie al 2% is :P. Niemand gaat mij wijsmaken dat dit zo blijft de komende 20 jaar.
Bankspaarhypotheek wordt aflossingsvrij en het overige wordt annuitair, ca 50/50. Het idee is dat we geld dat over is gaan aflossen op de aflossingsvrije hypotheek, maar het is geen verplichting. De reden om met bankspaar te stoppen is dat ik vind dat het je vrij beperkt in allerlei mogelijkheden. Het begint al met de keuzevrijheid van hypotheken: niet iedereen accepteert banksparen. Daarnaast moet je altijd opletten dat je niet per ongeluk buiten bepaalde marges uitkomt, dan mag je ook met de fiscus afrekenen.

[ Voor 34% gewijzigd door Sport_Life op 05-08-2017 23:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
  • Laatst online: 21:00
Sport_Life schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 23:03:
Niemand gaat mij wijsmaken dat dit zo blijft de komende 20 jaar.
We gaan anders toch redelijk richting scenario zoals in Japan qua rente. Er is gewoon bizar veel geld beschikbaar en we blijven maar bijdrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee
  • Laatst online: 13-10 23:27

djidee

Mr. Slungel

Huis bijna 5 jaar geleden gekocht, toen 5jr vastgezet op 3,85% (Annuïteiten, over volledige koopsom, 1e huis). Twijfelden toen erg of we wellicht niet 10 jaar zouden doen, achteraf gezien blij. Redenen voor langer vastzetten was angst rondom rentestijging (de 'horror' verhalen van ouders die ooit >10% hadden), en korter vooral het renteverschil, en stel nou dat het toch wel wat mee valt met die 'schuldencrisis' in Europa. Het valt niet mee, maar het beleid zorgt er nu wel voor dat we hier nu een lage rente hebben.. Dus maar de vruchten van plukken :)

Hoop dat rond de jaarwisseling de rentes nog steeds zo zijn, want dan gaat hij naar ruim onder de 2% bij alle looptijden onder de 12jr (calculatie op dit moment). Hypotheek (met NHG) ligt nu stevig onder de WOZ, inkomens hebben aardige vlucht gemaakt, enige wat we niet in de gaten hebben gehouden is de roodstand (luiheid soms, met voldoende spaargeld direct beschikbaar), dat is bij je eigen bank soms een parameter in de berekening...

Maar verlengen met fors lagere rente scheelt toch fors op een annuïteitenhypotheek die pas 5jr van de 30 heeft gehad, waarbij rente/aflossing verhouding op dit moment rond de 60/40 ligt...
Als de maandlasten wat dalen, kijken wat we met de rest gaan doen, huis 'verduurzamen' (lees: Economisch onafhankelijker maken van de energieboeren en bijbehorende belastingen van de overheid) vind ik een nobel streven. Ook geen geld wat we weggooien, huis is erop gekocht (toen aan de grens van wat we konden dragen) om er tot we echt oud worden te blijven wonen (nu beide 32 en 2 kinderen). Ideale locatie, voldoende ruimte, wat verbouw mogelijkheden wil je toch ergens nog meer ruimte creëren.

Onze hele financiële huishouding is er overigens op ingericht om rond ons 60ste jaar de grootste structurele maandlasten weg te hebben zodat je zelf (los van overheid) meer de controle hebt over minderen/stoppen met werken. En na de hypotheek is energie een goede 2e om van die lastenlijst af te krijgen.

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

PLAE schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 08:32:
[...]

We gaan anders toch redelijk richting scenario zoals in Japan qua rente. Er is gewoon bizar veel geld beschikbaar en we blijven maar bijdrukken.
Tja er kan van alles gebeuren. Punt is wel dat ik de lasten bij een rente >5% niet wil betalen. Anders gezegd: bij een dergelijke rente had ik waarschijnlijk gekozen voor een lagere hypotheek (andere woning).

Zit nu wel te twijfelen welke adviseur het gaat worden. De Hypotheker redelijk gesprek gehad, al was hij niet volledig met alle kosten (zo komt er bij Munt nog wat eenmalige kosten bij - evenals de rente op bouwdepot). De adviseur keek alleen naar de rentestand, dat kan iedereen in excel wel uitrekenen. En we kregen een verhaaltje te horen over verzekeringen, indien een van ons overlijdt. Gezien we op 1 inkomen de lasten kunnen dragen, is dit ook irrelevant. Dus dat risico accepteren we. Aan de andere kant: ik heb geen ervaring met bouwdepots, overbruggingshypotheken, etc. Dus daar is enige ervaring wel gewenst lijkt mij. Maar of dat de 3000 euro waard is?

Overigens zijn niet alle rentes meer beschikbaar bij Munt hypotheken staat op de website vermeld, weet iemand daar meer over? Betekent dit dat ik mogelijk niet voor 20jr kan kiezen?

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 06-08-2017 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19:49
Zelf vorig jaar voor 30 jaar vast gegaan, de meerkosten ten opzichte van korter vast door hogere rente waren beperkt, en ik schat de kans dat de rente (fors) gaat stijgen de komende jaren vrij hoog in.
Sport_Life schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 11:40:
En we kregen een verhaaltje te horen over verzekeringen, indien een van ons overlijdt. Gezien we op 1 inkomen de lasten kunnen dragen, is dit ook irrelevant. Dus dat risico accepteren we.
En afhankelijk van welke hypotheek jullie nemen is het helemaal niet aan jullie of jullie dat risico accepteren, maar is het de hypotheekverstrekker die het gewoon eist dat jullie zulke verzekeringen afsluiten omdat die het risico niet accepteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

@Sport_Life ik zou nog eens gaan praten met een onafhankelijk adviseur. je stelling rondom je sew zou ik toch eens goed bekijken. Ook je keuze voor munt , verdiep je eens in funding en matchting , heb daar al weer meer over geschreven.

het is niet zo zeer goed / fout maar imho mis je relevante informatie om een goede keuze te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ray schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 12:07:
@Sport_Life ik zou nog eens gaan praten met een onafhankelijk adviseur. je stelling rondom je sew zou ik toch eens goed bekijken. Ook je keuze voor munt , verdiep je eens in funding en matchting , heb daar al weer meer over geschreven.

het is niet zo zeer goed / fout maar imho mis je relevante informatie om een goede keuze te maken
Ik begrijp niet zo goed wat funding & matching te maken heeft met de keuze van een hypotheekverstrekker, behalve het risico dat een Munt hypotheken als BV failliet gaat (al dan niet bewust), en ik na 10 jaar elders mijn geld onder moet brengen, tegen de dan geldende marktrente. In alle overige gevallen berust het funding & matching risico bij Munt zelf, en heb ik daar geen last van.
Tenminste, zo interpreteer ik het. Overigens - over matching gesproken - aangezien ik lange tijd geld nodig heb (30 jr) is het voor de hand liggend om een lange rentevaste periode aan te gaan ;).
Transportman schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 12:01:
Zelf vorig jaar voor 30 jaar vast gegaan, de meerkosten ten opzichte van korter vast door hogere rente waren beperkt, en ik schat de kans dat de rente (fors) gaat stijgen de komende jaren vrij hoog in.

[...]

En afhankelijk van welke hypotheek jullie nemen is het helemaal niet aan jullie of jullie dat risico accepteren, maar is het de hypotheekverstrekker die het gewoon eist dat jullie zulke verzekeringen afsluiten omdat die het risico niet accepteert.
Volgens mij pas boven de 80% marktwaarde, dankzij de huidige huizenprijzen en dus overwaarde zitten wij op 75-80% marktwaarde in de nieuwe situatie, eea afhankelijk van hoeveelheid meerwerk uit bouwdepot en/of spaargeld (nieuwbouw) en uiteraard de opbrengst huidige woning.

[ Voor 28% gewijzigd door Sport_Life op 06-08-2017 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Sport_Life schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 12:21:
[...]

Ik begrijp niet zo goed wat funding & matching te maken heeft met de keuze van een hypotheekverstrekker,
juist daarom is het goed je daar een keer over te laten voorlichten ;) juist dit punt kan voor mij een dealbreker zijn om een product überhaupt in het assortiment op te nemen. Nu is munt daarin een exceptioneel geval maar ook daar speelt het. Maar vrijwel alle hypotrust producten (goede start etc) voer ik om die reden niet actief

daarnaast zoals gezegd zijn een aantal stellingen van je rondom je spaarhyp erg kort door de bocht en in de praktijk het narekenen zeker waard.

* Ray vakantie modus weer aan

[ Voor 6% gewijzigd door Ray op 06-08-2017 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ray schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 12:25:
[...]

juist daarom is het goed je daar een keer over te laten voorlichten ;) juist dit punt kan voor mij een dealbreker zijn om een product überhaupt in het assortiment op te nemen. Nu is munt daarin een exceptioneel geval maar ook daar speelt het. Maar vrijwel alle hypotrust producten (goede start etc) voer ik om die reden niet actief

daarnaast zoals gezegd zijn een aantal stellingen van je rondom je spaarhyp erg kort door de bocht en in de praktijk het narekenen zeker waard.

* Ray vakantie modus weer aan
Ik ben oprecht geinteresseerd in jouw mening omtrent Munt. Maar als je die niet vrij wil geven begrijp ik dat best, zou ik ook niet doen als dat mijn USP zou zijn ;).

Spaarhypotheek heb ik nagerekend, is gewoon niet rendabel genoeg icm de beperkte mogelijkheden die eraan kleven. Maw: het eventuele voordeel (slechts indien de rente over 10-15 jaar weer enorm gaat stijgen, want pas dan profiteer ik van een hogere rente tov de inleg) is mij alle regelgeving eromheen niet waard. Ik zit al aan de bandbreedte 1:10 door een extra inleg in jaar 1 ;). Aflossingsvrij bied mij de mogelijkheid om af te lossen wanneer dat mij uitkomt, praktijk zal zijn ene jaar 15k, andere jaar misschien niets.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 06-08-2017 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Sport_Life ik heb in de diverse topics er al vaker over geschreven dus het is gewoon te vinden. Ga het alleen niet heel tijd herhalen :)

bandbreedte kan veranderen door inkorten (en nu met de wetgeving > 1-5 - 2017 nog meer mogelijkheden) en een andere rente natuurlijk. in vrijwel alle gevallen is een fiscale voortzetting in het voordeel van de klant omdat de kew in box 1 valt. Een goed vergelijk moet je dus ook bruto / netto over de hele looptijd maken. Maar dat zijn getallen, je eigen voorkeur is bepalend natuurlijk

[ Voor 6% gewijzigd door Ray op 06-08-2017 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ray schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 12:44:
@Sport_Life ik heb in de diverse topics er al vaker over geschreven dus het is gewoon te vinden. Ga het alleen niet heel tijd herhalen :)

bandbreedte kan veranderen door inkorten en een andere rente natuurlijk. in vrijwel alle gevallen is een fiscale voortzetting in het voordeel van de klant omdat de kew in box 1 valt. Een goed vergelijk moet je dus ook bruto / netto over de hele looptijd maken. Maar dat zijn getallen, je eigen voorkeur is bepalend natuurlijk
Ok - gevonden :). Ik begrijp iets meer hoe jij erin staat (zeker als adviseur). Doet mij wel twijfelen om alles toch maar 20 jaar vast te zetten ipv een deel 10 en een deel 20 jaar.

Al is mijn persoonlijke mening dat het slechts 1 van de mogelijke scenario's is bij Munt (worst-case) imo kleven er aan de traditionele banken ook risico's van een andere aard. Zie het aantal dure beleggingsproducten dat in het verleden bij dergelijke banken is verkocht (En vrijwel iedere adviseur trapte erin, want ja, beleggingen gaan toch altijd goed op de lange termijn?), wie zegt mij dat traditionele banken nu - en in de toekomst - wel eerlijk zijn cq volledige informatie verschaffen aan adviseurs? Een bank kan evengoed ervoor kiezen de balans op te schonen door invloed van rente.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 06-08-2017 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Sport_Life laatste reactie dan... Je mocht willen dat er nog BEW en of verpande beleggingsrekeningen hypotheken beschikbaar zijn. Heb de laatste 5 jaar > 12% netto gemaakt en < 2,5 % aan bruto rente betaald....(plus dat ik jaarlijks nog bij kan storen en alles in box 1 valt ..., ja product specifieke uitzondering toegestaan onder het overgangsrecht BEW :9 )

vrijwel al die relatief dure producten renderen nu als een malle. Iedereen die een paar jaar geleden heeft afgekocht en 750 euro ingeleverd heeft aan BND staat nu zwaar in verlies. Maarja dat is met de kennis van nu...

alles is relatief en ook de reguliere grootbanken / verzekeraars doen min of meer waar ze zin in hebben. Echter een gedreven adviseur zal tot op de bodem uitzoeken hoe een product / kosten in elkaar steekt. waar het geld vandaan komt, wat de visie is achter de investeerders etc. Geeft dit een garantie ? nee wellicht niet maar het helpt wel een goed inzicht te krijgen is de situatie van nu en zo een goed vergelijk te kunnen maken

[ Voor 8% gewijzigd door Ray op 06-08-2017 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

[...]
Maar wat was dan het voordeel van aflossingsvrij? Dat je makkelijk zelf over het geld kon beschikken in plaats dat het in je hypotheek zit?
Goedkoop. Je betaalt maar een fractie van wat je betaald als je moet aflossen (let wel, de rentes lagen toen hoger dan nu!) en je hebt daarbij ook nog HRA wat je terug krijgt, je woonde dan bijna gratis!

Dat je na 30 jaar dan nog een schuld van een paar ton had, maakte niet uit, want je huis was toch meer waard geworden... Tenminste, dat was het idee.
Voordeel is wel dat de huizen nu meer waard zijn dan ze destijds hebben betaald
als je je huis in de jaren '80 had gekocht wel, als je je huis in de jaren '90 gekocht had en in 2010 wilde verkopen was je van een hele koude kermis thuis gekomen...
assje schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 16:03:
[...]

En als de rente op dat moment niet hoog staat zou je jaarlijks kunnen verlengen (1 jaar vast). Rentekosten worden lager maar rendement op inleg ook (maar die is dan nog niet zo hoog). Op deze manier kan je wel alsnog een retestijging afwachten en zo proberen de laatste 10 jaar zo hoog mogelijk vast te krijgen (en dan zorgen dat je maximaal ingelegd hebt.

Probleem hiervan is dat je dan afhankelijk bent van de laatste 10 jaar van je hypotheek voor het rendement en wie weet wat er voor die tijd gebeurt?
Ja, dat is het nadeel van "maar" 20 jaar vast zetten. Maar dat verlengen kende ik nog niet. Als dat zou kunnen, zouden we dat in het ergste geval minimaal 4 jaar willen kunnen doen, daarna zou een verhoging van het maandbedrag minder erg zijn omdat er dan sowieso maar de helft betaald hoeft gaan worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:16

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Wailing_Banshee schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 08:17:

als je je huis in de jaren '80 had gekocht wel, als je je huis in de jaren '90 gekocht had en in 2010 wilde verkopen was je van een hele koude kermis thuis gekomen...
in 1995 was de gemiddelde koopsom voor een woning € 87.699
in 2015 was dit € 230.194

dat is nog altijd een factor 2.6 meer;
in 2010 was de gemiddelde koopsom overigens nog € 239.530, dus nog beter

Het grootste verschil in prijzen is ontstaan in de eerste 10 jaar; eind jaren negentig en begin 2000-er jaren, in 2008 was de gemiddelde koopsom nog € 254.918 (daarna zakten de prijzen juist tot in 2013 weer een dieptepunt van € 213.353 bereikt werd en de laatste jaren zachtjes wer deze prijs groeit)

De meest optimale vermogens-ontwikkeling was geweest om in 1995 te kopen en in 2008 te verkopen, tijdelijk te huren, en daarna in 2013 weer een nieuwe woning te kopen.
Overall is het nog altijd een goede keuze geweest om gewoon te kopen als je een woning nodig hebt en er lekker zelf te wonen over een erg lange periode, zonder de behoefte te verkopen wegens een paar eurootjes virtuele 'winst'

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Pagina: 1 ... 38 ... 101 Laatste

Let op:
Vertel erbij wat je motivatie was, waarom je juist niet voor iets anders hebt gekozen en reageer indien relevant op andere motivaties.