Ok, vooruit dan.
Dat vind jij inderdaad. Ik niet. Als ik opties wil zien ga ik naar een vergelijkingssite. Ik betaal een adviseur om advies te geven over welke voor opties voor ons wel of niet interessant zijn. Dat hij daarbij bepaalde opties af raadt is niet meer dan logisch.Playa del C. schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 13:08:
[...]
Wat een zwaktebod om dan maar niet te reageren. Mijn reactie is volgens mij duidelijk en compleet en volledig gebaseerd op jouw eerdere opmerkingen. Daarom hieronder nogmaals de quote daarvan. Als je die post goed leest, zeg je nu dus twee keer iets anders. In je eerste post (hieronder) geef je aan dat jullie 20 jaar vast hebben overwogen, maar dat jullie adviseur het heeft afgeraden. Vandaar dat ik daarop reageerde, want dat is niet wat een goede adviseur doet.
[...]
De aannames die je in die details doet:Playa del C. schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 13:08:
[...]
Zie mijn vorige reactie voor meer details daarover.
[...]
- Een 'goede' adviseur geeft daarom geen advies over wat zijn persoonlijke voorspelling is.
Dit zeg ik ook nergens. Ik zij dat hij ons, op basis van onze situatie, heeft afgeraden voor 20 jaar te kiezen. Met andere woorden, hij heeft een advies gegeven. - In die zin is jullie adviseur, volgens de info die jij hier post, dus iemand die al zijn klanten momenteel de tien jaar optie adviseert.
Ik heb nooit gesproken over een andere situatie dan die van onszelf. Het doet er ook niet toe, want elke situatie is uniek. - Een goede adviseur laat alle opties zien en laat de klant uiteindelijk de keuze en de gok maken.
Volledig jou mening zoals ik boven al aangaf, maar als dit inderdaad is wat een adviseur zou moeten doen dan worden ze teveel betaald. Naar mijn mening is de rol van een adviseur breder. - Sommige mensen willen liever een hogere mate van zekerheid, zelfs als de kans groot is dat dat iets duurder is. Je betaalt dan indirect voor dat stukje zekerheid. Niks mis mee. Je opmerking dat sommige mensen de angst laten regeren is daarom niet eens altijd waar.
Ik snap dit niet echt, maar wellicht wil je het me uitleggen. Voor mij is zekerheid zoeken het mijden van risico's. Dat is een vorm van angst (je bent bang er minder goed voor te staan in de toekomst). Angst is wellicht een zwaar woord, maar werd al eerder gebruikt in dit topic. - Die opmerking laat verder zien dat jij en eventueel de adviseur een eigen keuze willen rechtvaardigen door andere opties de grond in te stampen.
Waar zeg ik iets over andere opties voor andere personen? Nogmaals, ik heb alleen iets gezegd over onze situatie en daarin was 20 jaar de slechtere keuze. Hoe is dat anders van de keuzes die andere mensen in dit topic posten? - Het is door ervaren mensen hier al doorgerekend, maar er is redelijke kans dat twintig jaar vast met aflossen op dit moment de goedkopere optie is. In ieder geval is het niet veel duurder en krijg je er wel twintig jaar 'zekerheid' voor terug.
In onze situatie was dit niet de goedkoper optie, zoals ik in de post aangaf. - Op basis waarvan durf jij dan nu over alle mensen met langere vaste looptijd te oordelen?
Ik oordeel nergens over mensen met langere vaste looptijd. Ik zeg (zoals andere voor mij) dat ik vind dat angst geen reden moet zijn voor een bepaalde keuze, maar dat je bewust moet zijn van de feiten en waarschijnlijkheden. Of die keuze 1, 10, 20 of 30 jaar is, is niet relevant. Dat het over specifiek de keuze 10/20 jaar zou gaan maak jij ervan, maar staat nergens in de laatste zin van mijn post.
Dit is geen ander verhaal. Hij heeft ons opties laten zien en daarbij advies gegeven. De 20 jaar variant werd daarbij, met goede redenen, afgeraden. Dat hij ons ook andere opties dan 10 en 20 jaar heeft laten zien vermeld ik alleen maar, omdat jij de aanname deed dat dit niet gebeurt was en de adviseur ons "zijn mening" had opgedwongen.Playa del C. schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 13:08:
[...]
Nu in je laatste reactie zeg je echter dat de adviseur alle opties heeft laten zien, waarna jullie zelf de keuze hebben gemaakt. Dat is een heel ander verhaal. Het gaat mij daarom ook eigenlijk niet om de adviseur zelf, ik kan op basis van jouw veranderende informatie daar niks mee.
[...]
Beide opmerkingen heb ik (buiten over onze persoonlijke situatie) niet gemaakt, maar ik kan het niet anders dan met je eens zijn. Al ben ik nog steeds van mening dat geen enkele keuze op hypotheekgebied uit angst gemaakt zou moeten worden, zoals ik in de laatste zin van mijn eerste post schreef.Playa del C. schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 13:08:
[...]
Met name de opmerking dat op dit moment een vaste rente voor 20 jaar niet goed zou zijn, in combinatie met een opmerking over het regeren van angst bij mensen die wel voor 20 jaar vast kiezen, is totaal onzinnig. Daar zijn anderen hier het ondertussen ook over eens.
[...]
We hebben klaarblijkelijk een verschil van mening over de rol van een adviseur. Ik betaal een adviseur juist om zijn mening te geven over wat de beste optie(s) zijn voor mijn situatie. Hij heeft immers ervaring met de materie.Playa del C. schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 13:08:
[...]
Verder vind ik het een vreemde opvatting dat je een hypotheekadviseur betaalt voor zijn mening. Een hypotheek heeft niks met een mening te maken. De adviseur kan alleen maar zoveel mogelijk opties met allerlei uitkomsten laten zien. Op basis van jullie wensen moet daar een goede keus in worden gemaakt, niet omdat een adviseur toevallig denkt dat de rente later wel of niet gaat stijgen.
[...]
Mijn emotie was eigenlijk vooral verrassing, maar bij deze.Playa del C. schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 13:08:
[...]
Als je reageert, dan graag inhoudelijk en niet met de emotie de je zonet liet zien.
[...]