assje schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 11:07:
[...]
Tja dat dacht ik vorig jaar dus ook (2,2% 10 jaar vast gekozen ipv 1,8% voor 1 jaar vast.), ik heb er sindsdien al spijt van dat ik niet gewoon aan mijn plan om de gehele looptijd steeds 1 jaar vast te kiezen heb vastgehouden.
Jij bent in een dalende markt begonnen met lang vastzetten.
Ik roep al 2 jaar in dit topic om voor 1 jaar of nog beter (maar ook wel stukje duurder) variabel te kiezen in een dalende markt. TOT de rente weer omhoog gaat. Niet tot jij denkt dat die omhoog gaat, maar tot die feitelijk omhoog gaat. Dan heb je nog 2 weken om de rente vast te zetten voor de oude rente (het dieptepunt in de markt).
En uiteraard, bij variabele/1 jaars rente krijg je aanzienlijk minder hoge hypotheek dan bij 10 jaar, dus een behoorlijk aantal kopers (met deze dure huizenmarkt) heeft niet eens die keuze.
Critici op variabele rente zeggen, dat je toch totaal geen idee hebt wanneer het dieptepunt van de markt is. Nou, de rente van bijBouwe laat in ieder geval duidelijk zien, van wel. 1 lange dalende lijn, en nu 1 lange stijgende lijn. Zo voorspelbaar als wat. Dat betekende als bijBouwe klant dat toen je op 28-11-2016 de e-mail kreeg dat de rente fors verhoogt werd, je begin december 2016 besloot je rente 10/20/30 jaar vast te zetten voor de oude laagste rente.
Voor die publieke informatie heb je totaal geen adviseur nodig. Hypotheekrentes stijgen bij veel aanbieders al enige tijd, maar veel belangrijker: de Fed als voorloper op de ECB heeft de rente verhoogt. Zelfs beleggers zijn er zo van overtuigt dat rentes stijgen, dan de aandelenbeurzen fors gecorrigeerd zijn om de hogere rentes te verdisconteren in de koers. Niet te vergeten, de staatsobligaties van de AAA economieën. Vrij stabiele koersen, maar nu toch echt omhoog.
Eigenlijk, alleen de spaarrente daalt nog steeds aan 1 stuk door. Maar ook dat is niet heel vreemd. De spread tussen spaarrente en hypotheekrente is zo zeldzaam klein geworden, o.a. omdat banken tegen de emotionele 0,0% rente grens aanhikken, dat ze nu gewoon weer wat extra marge gaan pakken.
Maargoed, de meerderheid van de kopers heeft sowieso geen dure adviseur @ €2500 nodig. Bijvoorbeeld Independer (€495) doet vrijwel precies hetzelfde. Heb je er misschien 2 uur meer werk aan, maar Jan Modaal vind het blijkbaar acceptabel €1000 per eigen uur neer te leggen.
Buiten dat adviseurs vooral hun eigen producten aanprijzen, ondanks dat velen een zeer select aantal producten van het geheel heeft. Niet dat rente alleen leidend is, maar ik drop toch graag deze altijd:
https://www.hdn.nl/rentestanden/
[
Voor 53% gewijzigd door
Malarky op 11-07-2017 11:34
]