Op deze site (niet van mij) https://www.hypotheeklast...r.nl/berekenen/bankspaar/ kun je imho vrij handig je bruto/netto kosten berekenen, ook kun je vanaf jaar 10 (bijvoorbeeld) je rente verlagen en zien wat de impact op je netto lasten zijn.
@Meermarco: Als je in eind maart moet verlengen, kun je eind december een verlengingsvoorstel verwachten. De vraag is of je het aandurft daar op te wachten.
Florius gaat vast nog omhoog binnenkort, want hun laatste wijziging (rentedaling in dit geval) dateert van meer dan een maand geleden. Maar het gaat bij de meeste verstrekkers vooralsnog om een tiende of tweetiende verhoging, dus dat is niet echt wereldschokkend.
Lastig, lastig dus. De boete als je nu zou oversluiten heb je er in principe al snel weer uit en deze is bovendien fiscaal aftrekbaar. Daar zou ik het niet om laten. Ik zou de komende tijd de trend van de kapitaalmarkt goed in de gaten houden (10-jaars staatsleningen zijn daar een goede indicator van). Als het Trump-effect aanhoudt en de kapitaalmarktrente ook hier echt blijft doorstijgen, zou je kunnen overwegen misschien toch eerder over te sluiten en niet te wachten tot eind december.
Florius gaat vast nog omhoog binnenkort, want hun laatste wijziging (rentedaling in dit geval) dateert van meer dan een maand geleden. Maar het gaat bij de meeste verstrekkers vooralsnog om een tiende of tweetiende verhoging, dus dat is niet echt wereldschokkend.
Lastig, lastig dus. De boete als je nu zou oversluiten heb je er in principe al snel weer uit en deze is bovendien fiscaal aftrekbaar. Daar zou ik het niet om laten. Ik zou de komende tijd de trend van de kapitaalmarkt goed in de gaten houden (10-jaars staatsleningen zijn daar een goede indicator van). Als het Trump-effect aanhoudt en de kapitaalmarktrente ook hier echt blijft doorstijgen, zou je kunnen overwegen misschien toch eerder over te sluiten en niet te wachten tot eind december.
Florius gaat vanaf morgen omhoog met 0,1 en 0,2 op lang lopende rentes. Ik heb zelf variabel en begin er toch aan te denken om hem voor 20 jaar vast te zetten. Aan de ene kant kan dit tijdelijk zijn en gaat hij volgend jaar weer iets dalen.. maar wat verwacht je daar dan van? Er zal toch geen procent meer vanaf gaan denk ik.
Y'24
Dank je, zo diep had ik nog niet gekeken. Dit staat op een pagina over "Wat te doen aan het einde van je RVP". Mijn RVP is nog niet ten einde, maar in het formulier wordt me duidelijk dat je het ook kan gebruiken voor tussentijdse wijzigingen. Waarschijnlijk betaal ik dan wel boeterente en 150 euro administratiekosten.Aldmar schreef op woensdag 16 november 2016 @ 08:24:
[...]
Dezelfde vraag had ik pas geleden. Volgens mij kan je het zelf doen. Hier is een formulier te downloaden. Halverwege, onder het kopje 'Hoe kies je een andere rentevaste periode?', is een link te vinden naar een pdf.
Hoe moet ik hier een vraag stellen zonder direct als onverantwoorde speculant te worden neergezet? Ik heb destijds met een goede adviseur de afweging gemaakt om de rente kort vast te zetten. De financiele ruimte is aanwezig om eventuele tegenvallers op te vangen, dank je. Echter... ik zou deze ruimte liever voor leuke dingen gebruiken. Dat snapt iedereen toch wel?RM-rf schreef op woensdag 16 november 2016 @ 10:43:
Als iemand bij het voruitzicht van een mogelijk opveren van de hypotheekrente erg zenuwachtig wordt en vreest hierdoor in financiele problemen te kunnen komen, moet je imho niet teveel zeuren en de keus maken dat het langer vastleggen van je rente ook een stukje gemoedsrust zal geven.
Een van de scenario's die we doorgelopen hebben is een stijgende rente. Als de rente stijgt, zou er een moment aan kunnen breken dat het verstandig wordt om hem voor een langere periode vast te zetten. We weten beiden ook dat het onmogelijk is met zekerheid te voorspellen wanneer je onderin de grafiek zit.
Nou ja.. en daarom dus... wat denken anderen hierover. Of is de vraag voor jou het bewijs dat ik maar beter meteen voor 30 jaar vast had kunnen zetten? Of vind je mij dom als ik hem nu vastzet voor 10 jaar tegen een lager tarief dan vorig jaar voor 2 jaar? Ik snap niet zo goed waar je heen wilt...Ook als er een zeer reele kans is dat de rente misschien hoguit tijdelijk eventjes opveert en daarna weer leuk doorzakt en je dan een nog groter financieel voordeel opgeeft, is het erg dom daarvoor een risico te nemen dat je niet kunt dragen.
Kijk, en dat is nou exact wat ik nu aan het doen ben. Tweakers is vaak een mooi startpunt in mijn zoektocht naar informatie. Heb je betere startpunten, dan hou ik me zeker aanbevolen. Maar zelfs dan ben ik wel benieuwd wat de regulars in dit topic er van vinden. Tot nu toe heb ik erg veel gehad aan het meelezen hier.Kijk dus niet naar de toekomst vanuit het idee dat er slechts één scenario mogeljk zou zijn en het de absolute truc is die toekomst exact te voorspellen, maar weeg gewoon enkel scenario's af en vraag jezelf af wat de consequenties kunnen zijn en of je deze kunt dragen.
Zonder dit topic had ik mischien wel braaf naar de meneer van de Hypotheker geluisterd en voor 10 of 20 jaar vastgezet. Dankzij de verhalen hier durfde ik tegengas te geven tot ik een adviseur tegenkwam die mij ook de juiste vragen ging stellen. Ik denk dat ik wel verantwoord bezig ben en dank jullie daarvoor.
[J|O|R] <- .signature.gz
Nice, ik had al een aantal tools en sites gezien maar net niet wat ik zocht. De tool die jij aanhaalt werkt erg handig en intuïtief. Juist de optie om een berekening te maken met tussentijdse wijzigingen in rente zorgt ervoor dat ik een goed beeld kan krijgen van de consequenties van renteschommelingen. Ben nog steeds erg blij dat ik nog in de bankspaarhypotheek-tijd ben ingestapt. De effecten van hoge rente op mijn bankspaarhypotheek zijn echt minimaal. Zo betekent een verhoging na de eerste tien jaar van 4,55 naar 6 procent of verlaging naar 3 procent betekent slechts enkele tientjes meer of minder per maand dan mijn huidige lasten op het bankspaardeel van € 125.000 ..Thijs8472 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 13:12:
Op deze site (niet van mij) https://www.hypotheeklast...r.nl/berekenen/bankspaar/ kun je imho vrij handig je bruto/netto kosten berekenen, ook kun je vanaf jaar 10 (bijvoorbeeld) je rente verlagen en zien wat de impact op je netto lasten zijn.
Aegon gaat per vrijdag ook over vrijwel alle periodes 0,15 tot 0,2% omhoog.
morgen een drukke dag met last minute aanvragen
Wel meer dan alleen Aegon, hier een overzicht van vandaag en komende dagen:
dinsdag 22 november 2016 : Renteverhoging SNS Bank
maandag 21 november 2016 : Renteverhoging Argenta
vrijdag 18 november 2016 : Renteverhoging Nationale Nederlanden
vrijdag 18 november 2016 : Renteverhoging ABN-AMRO
vrijdag 18 november 2016 : Rentewijziging Direktbank Hypotheken
vrijdag 18 november 2016 : Renteverhoging AEGON
donderdag 17 november 2016 : Renteverhoging IQWOON
donderdag 17 november 2016 : Renteverhoging MoneYou
donderdag 17 november 2016 : Renteverhoging Florius
woensdag 16 november 2016 : Renteverhoging MUNT Hypotheken
Als het goed is, is de mijne morgen geregeld.
Ik ben op dit moment een afstudeerstage aan het doen voor een bedrijf wat ook hypotheekadvies geeft. man man man de adviseurs hier hebben t druk met alle klanten die vragen ''wat moet ik met mijn rente doen, wat gebeurd er.. paniek paniek'' 
dat krijg je als je als adviseur alsmaar roept ''bel maar een keer weer als de rente stijgt''
dat krijg je als je als adviseur alsmaar roept ''bel maar een keer weer als de rente stijgt''
[ Voor 18% gewijzigd door spartacusNLD op 16-11-2016 16:19 ]
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Briljante tactiek van Aegon om de verhoging 2 dagen eerder aan te kondigen. Als ik dat had geweten, had ik wellicht wat langer gewacht met vastzetten.Ray schreef op woensdag 16 november 2016 @ 15:26:
Aegon gaat per vrijdag ook over vrijwel alle periodes 0,15 tot 0,2% omhoog.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)
Thx voor de info!Er_Damn schreef op woensdag 16 november 2016 @ 16:10:
Waar heb je deze lijst vandaan?
Inderdaad! Voorheen was de notificatie altijd achteraf.Krisp schreef op woensdag 16 november 2016 @ 16:41:
[...]
Briljante tactiek van Aegon om de verhoging 2 dagen eerder aan te kondigen. Als ik dat had geweten, had ik wellicht wat langer gewacht met vastzetten.
De klantenservice is moeilijk te bereiken, maar volgens het bandje kan iedereen nog t/m morgen via e-mail de rente laten vastzetten.Met ingang van 18 november 2016 verhogen wij de hypotheekrente voor de volgende looptijden:
Rentevastperioden 2 t/m 10 jaar +0,15%
Rentevastperioden 11 t/m 20 jaar +0,20%
Rentevastperioden 21 t/m 30 jaar +0,15%
Vraagje over de hypotheek middelen. Ik heb 2 hypotheekdelen, 1 aflossingsvrij en 1 bankspaarhypotheek (die vrij veel restricties heeft zoals niet tussentijds bijstorten, bandbreedte van 1:5, etc.). Is het ook mogelijk om te middelen voor 1 hypotheekdeel?
Ik zou het aan mijn bank kunnen vragen, maar die gaan het pas aanbieden per januari, dus ik kan daar nog niet terecht
Ik zou het aan mijn bank kunnen vragen, maar die gaan het pas aanbieden per januari, dus ik kan daar nog niet terecht
Bij veel banken wel, lijkt mij dan bij die van jou ook.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Ook iets bekend van de ING? Daar zit ik namelijkEr_Damn schreef op woensdag 16 november 2016 @ 16:10:
Edit:
Heeft iemand een wijze mening?:
ING staat vast tot eind juli 2017, komt dus een aanbod in april/mei gok ik.
Ik zit dan nog boven de 95% en wil mijn intussen gekochte garage verpanden, dan zit ik er onder en verwacht ik een beter tarief.
Morgen heb ik een afsrpaak met een adviseur en zou hem dan direct kunnen vastzetten verwacht ik voordat de ING verhoogd (wat ING rente doet weet ik niet).
Vraag blijft altijd of meteen vastzetten slim is of even wachten loont daar het bemiddelingskosten scheelt en ik feitelijk maar een paar maanden te gaan heb.
Maar: als ik die garage wil verpanden, zit ik dan niet alsnog aan een handeling die een bemiddelaar vereist/rechtvaardigd, of maakt het niet uit?
[ Voor 30% gewijzigd door Tijgert op 16-11-2016 21:12 ]
Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.
Is een abbonement voor hypotheekadviseurs.jhead22 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 17:30:
[...]
Thx voor de info!
Waar heb je deze lijst vandaan?
Nee, die hebben 21 oktober de prijzen verhoogd. Als ik iets weet laat ik het je wel weten.Tijgert schreef op woensdag 16 november 2016 @ 20:58:
[...]
Ook iets bekend van de ING? Daar zit ik namelijk
Ik heb vandaag mijn offerte voor 20 jaar bij de ABN Amro 2,36% vastgelegd. Gaat vrijdag met 0,2% omhoog. Geen gekke hypotheekverstrekker en een acceptabel percentage.
Ondanks dat ik niet veel reageer hier (heb niet veel toe te voegen), wil ik jullie wel bedanken voor alle tips hier. Ik heb er zeker veel aan gehad!
voor wijzigingen achteraf te bekijken:
http://www.actuelerentest...tste-rentewijzigingen.asp
ik denk bij de meeste wel bekend hier.
http://www.actuelerentest...tste-rentewijzigingen.asp
ik denk bij de meeste wel bekend hier.
ben eigenlijk wel benieuwd inderdaad wat voor abbo dat dan is...Er_Damn schreef op woensdag 16 november 2016 @ 16:10:
bijvoorbeeld die sns stijging staat nog niet eens op hun eigen extranet / adviseurs portal (en is bij mij ook niet bekend) Ik krijg normaal per verstrekker die info centraal binnen maar schijnbaar loop ik dan nog achter gekeken naar sns ???
edit. aha al gevonden en inderdaad met een link naar het renteblad wat dus niet eens op hun portal beschikbaar is. erg vreemd...
[ Voor 5% gewijzigd door Ray op 16-11-2016 23:50 ]
Ja dit kan, ik heb ook 2 hypotheekdelen en als je een middel voorstel aanvraagt krijg je per hypotheek deel een voorstel. Ik zit trouwens bij de Rabo helaasBlik1984 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 20:48:
Vraagje over de hypotheek middelen. Ik heb 2 hypotheekdelen, 1 aflossingsvrij en 1 bankspaarhypotheek (die vrij veel restricties heeft zoals niet tussentijds bijstorten, bandbreedte van 1:5, etc.). Is het ook mogelijk om te middelen voor 1 hypotheekdeel?
Ray schreef op woensdag 16 november 2016 @ 23:48:
[...]
edit. aha al gevonden en inderdaad met een link naar het renteblad wat dus niet eens op hun portal beschikbaar is. erg vreemd...
Interessant, heb exact hetzelfde en speelde precies met dezelfde vraag in mijn hoofd.Blik1984 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 20:48:
Ik heb de vraag bij Rabobank neergelegd per email, verwacht binnenkort reactie.
Al zal de boete niet gering zijn met nog 20 jaar

Float like a butterfly, sting like a bee.
Je kunt het rentemiddeling voorstel zelf aanvragen via de site, is allemaal vrijblijvend per post krijg je dan je voorstel met alle details. Wat middeling je oplevert en hoe hoog de boete is mocht je niet willen middelen.martinusz schreef op donderdag 17 november 2016 @ 10:28:
[...]
Interessant, heb exact hetzelfde en speelde precies met dezelfde vraag in mijn hoofd.
Ik heb de vraag bij Rabobank neergelegd per email, verwacht binnenkort reactie.
Al zal de boete niet gering zijn met nog 20 jaarik wil vooral weten wat de mogelijkheden zijn.
Ik zag het ja, maar ik dacht laat ik eerst vragen of het uberhaupt kan met 2 delen (spaar + aflossingsvrij).alki schreef op donderdag 17 november 2016 @ 10:39:
[...]
Je kunt het rentemiddeling voorstel zelf aanvragen via de site, is allemaal vrijblijvend per post krijg je dan je voorstel met alle details. Wat middeling je oplevert en hoe hoog de boete is mocht je niet willen middelen.
Deze gekopieerde tekst van de VEH (Vereniging Eigen Huis) website suggereert dat het wel zou moeten kunnen. Of elke bank dat ook doet is een tweede, maar kennelijk is het niet ongebruikelijk.martinusz schreef op donderdag 17 november 2016 @ 10:44:
[...]
Ik zag het ja, maar ik dacht laat ik eerst vragen of het uberhaupt kan met 2 delen (spaar + aflossingsvrij).
Van VEH:
Oversluiten of rentemiddelen is bij een (bank)spaarhypotheek of hybridehypotheek vaak niet zinvol. Eén van de belangrijke kenmerken van een (bank)spaarhypotheek is dat de vergoeding over de gespaarde waarde voor de aflossing van de hypotheek gelijk is aan de hypotheekrente. Als de hypotheekrente omlaag gaat, gaat u meer spaarpremie betalen om het beoogde eindkapitaal te halen. Vanwege dit effect is het voordeel van een lagere rente vaak beperkt. De boete die u betaalt, verdient u doorgaans niet terug.
U heeft aangegeven naast de (bank)spaarhypotheek of hybridehypotheek een ander leningdeel te hebben. Voor dit leningdeel kan het wel interessant zijn om de rente te middelen. Vanwege de (bank)spaarhypotheek of hybridehypotheek is het wel verstandig om bij uw huidige geldverstrekker te blijven.
Op hun site staan verder ook voorbeeldbrieven voor het aanvragen en een lijst met banken die middeling aanbieden.
https://www.eigenhuis.nl/...n/uitkomst-rentemiddeling
Bij Florius is dat in ieder geval geen probleem. Voor mijn bankspaardeel kan ik geen middeling aanvragen wegens fiscale regelingen en zo moet dat via een adviseur maar voor mijn aflossingsvrije deel kan ik zelf online middeling/afkoop en zo gewoon regelen.martinusz schreef op donderdag 17 november 2016 @ 10:44:
[...]
Ik zag het ja, maar ik dacht laat ik eerst vragen of het uberhaupt kan met 2 delen (spaar + aflossingsvrij).
Voor spaardeel zou ik het ook nooit willen, heb daar 5,5% rente op, waardoor de inleg natuurlijk lager is. Als ik daar een lagere rente wil, schiet ik mijzelf in de voet, want moet dan veel meer in gaan leggen.One-eye864 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 11:22:
[...]
Bij Florius is dat in ieder geval geen probleem. Voor mijn bankspaardeel kan ik geen middeling aanvragen wegens fiscale regelingen en zo moet dat via een adviseur maar voor mijn aflossingsvrije deel kan ik zelf online middeling/afkoop en zo gewoon regelen.
Het gaat om 2 delen aflossingsvrij, 1 van 30K die nog een jaar of 5 vaste rente heeft van 5,5% en 1 deel van 90K die ook 5,5% heeft, maar dan nog tot 2038
Nee dat begrijp ik. Ik ook niet met mijn 4.9%martinusz schreef op donderdag 17 november 2016 @ 11:28:
[...]
Voor spaardeel zou ik het ook nooit willen, heb daar 5,5% rente op, waardoor de inleg natuurlijk lager is. Als ik daar een lagere rente wil, schiet ik mijzelf in de voet, want moet dan veel meer in gaan leggen.
Dat zou hier dus in ieder geval geen probleem zijn. Bij Florius kan je per leendeel aangeven of en zoja hoe je gebruik wilt maken van rentemiddeling/-afkoopHet gaat om 2 delen aflossingsvrij, 1 van 30K die nog een jaar of 5 vaste rente heeft van 5,5% en 1 deel van 90K die ook 5,5% heeft, maar dan nog tot 2038
Ik wacht het wel even af bij Rabobank.One-eye864 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 11:30:
[...]
Nee dat begrijp ik. Ik ook niet met mijn 4.9%
[...]
Dat zou hier dus in ieder geval geen probleem zijn. Bij Florius kan je per leendeel aangeven of en zoja hoe je gebruik wilt maken van rentemiddeling/-afkoop
Als ik zo eens kijk, zou ik op die 30K gedeelte wellicht al zo'n 50 euro per maand kunnen besparen door rentemiddeling.
Op dat 90K deel wat nog 20 jaar loopt, krijg ik niet goed berekent, denk dat het door de lange duur nog invloed heeft op het "voordeel" van rentemiddeling.
edit:
Voor die 90K deel wordt het sowieso lastig denk ik:
Goede tool trouwens online:•De nieuwe rentevaste periode mag niet langer zijn dan de resterende looptijd van uw hypotheek of maximaal 20 jaar.
•De nieuwe rentevaste periode moet langer zijn dan de resterende rentevaste periode van het lopende rentecontract.
https://www.ikbenfrits.nl/tool/
Hieruit blijkt ook dat rentemiddeling helemaal niet zo voordelig is.
Echter oversluiten zal ook niet gaan (bank spaar) plus woningwaarde t.o.v. hypotheek.
[ Voor 39% gewijzigd door Martinusz op 17-11-2016 12:26 ]
Ik gebruikte altijd dit overzicht: http://www.rentebox.nl/re...E0-4875-82E3-902151893771Ray schreef op woensdag 16 november 2016 @ 23:48:
[...]
ben eigenlijk wel benieuwd inderdaad wat voor abbo dat dan is...
bijvoorbeeld die sns stijging staat nog niet eens op hun eigen extranet / adviseurs portal (en is bij mij ook niet bekend) Ik krijg normaal per verstrekker die info centraal binnen maar schijnbaar loop ik dan nog achter gekeken naar sns ???
Hier staan wel de wijzigingen in de toekomst vermeld.
Reactie van Rabobank gehad, alleen het 30.000 K gedeelte is mogelijk, de andere levert te veel boete op. Ze hebben gelijk een voorstel bijgevoegd voor dat deel, erg goede service!martinusz schreef op donderdag 17 november 2016 @ 11:39:
[...]
Ik wacht het wel even af bij Rabobank.
Als ik zo eens kijk, zou ik op die 30K gedeelte wellicht al zo'n 50 euro per maand kunnen besparen door rentemiddeling.
Op dat 90K deel wat nog 20 jaar loopt, krijg ik niet goed berekent, denk dat het door de lange duur nog invloed heeft op het "voordeel" van rentemiddeling.
edit:
Voor die 90K deel wordt het sowieso lastig denk ik:
[...]
Goede tool trouwens online:
Echter oversluiten zal ook niet gaan (bank spaar) plus woningwaarde t.o.v. hypotheek.
Rentemiddeling zou mij 35,- per maand schelen met huidige rente.
Met boeterente zou het zelfs ruim 70 euro schelen per maand, betaal je natuurlijk wel direct boete.
Ze sturen het in duidelijke schema's en uitleg van berekeningen etc. dat hebben ze erg goed voor elkaar
Weet je ook wat het 'omslagpunt' is (qua percentage) waarop de rente over een paar jaar tijdens het aflopen van de huidige periode moet staan om het middelen voor jou achteraf gezien rendabel te maken? En wanneer is dat? Het lijkt me dat je aan de hand daarvan een afweging moet maken of het middelen zinvol is. 30.000 euro is nog een relatief laag bedrag, waardoor de advieskosten e.d. eigenlijk ook nog een substantieel deel uitmaken van de hele transitie. Lijkt me een lastige afweging. Ik ga hetzelfde opvragen bij ING voor een 65.000 euro afossingsvrij deel wat tot mei 2020 vast staat (en daarna nog 20 jaar loopt)...martinusz schreef op donderdag 17 november 2016 @ 14:47:
[...]
Reactie van Rabobank gehad, alleen het 30.000 K gedeelte is mogelijk, de andere levert te veel boete op. Ze hebben gelijk een voorstel bijgevoegd voor dat deel, erg goede service!![]()
Rentemiddeling zou mij 35,- per maand schelen met huidige rente.
Met boeterente zou het zelfs ruim 70 euro schelen per maand, betaal je natuurlijk wel direct boete.
Ze sturen het in duidelijke schema's en uitleg van berekeningen etc. dat hebben ze erg goed voor elkaar
Let wel even op de "niet verhuizen"-clausule die de Rabo hanteert
Tis toch altijd dubben hun voorstel voor mij zou me bij middelen op de 10 jaarsrente een bruto besparing opleveren van 274 euro per maand. Lap ik de boete van ruim 12000 euro bespaart me dit direct 433 euro.
Huidige rente loopt nog tot 2020 tegen 5%
Terugverdien tijd van de boete is 30 maanden.
Aangezien ik voor een internationale organisatie werk geld de hra voor mij niet vandaar de bruto bedragen.
Huidige rente loopt nog tot 2020 tegen 5%
Terugverdien tijd van de boete is 30 maanden.
Aangezien ik voor een internationale organisatie werk geld de hra voor mij niet vandaar de bruto bedragen.
[ Voor 6% gewijzigd door alki op 17-11-2016 15:03 ]
Jep zit grafiekje zelfs in de PDF van Rabobank, ze geven ook een advies.Valorian schreef op donderdag 17 november 2016 @ 14:55:
[...]
Weet je ook wat het 'omslagpunt' is (qua percentage) waarop de rente over een paar jaar tijdens het aflopen van de huidige periode moet staan om het middelen voor jou achteraf gezien rendabel te maken? En wanneer is dat? Het lijkt me dat je aan de hand daarvan een afweging moet maken of het middelen zinvol is. 30.000 euro is nog een relatief laag bedrag, waardoor de advieskosten e.d. eigenlijk ook nog een substantieel deel uitmaken van de hele transitie. Lijkt me een lastige afweging. Ik ga hetzelfde opvragen bij ING voor een 65.000 euro afossingsvrij deel wat tot mei 2020 vast staat (en daarna nog 20 jaar loopt)...
Rentemiddeling is niet interessant voor dit deel, opnieuw vastleggen met boeterente echter wel! Zeker omdat je van de boete nog een substantieel deel van de belastingdienst terug krijgt.Ook hierbij kunt u zien dat bij rentemiddeling de terugverdienperiode van de boete o.b.v. bruto maandlasten als u de rente met 10 of 15 jaarverlengt niet wordt gehaald.
De wijziging kost 350,- voor beide handelingen, waar je dus kunt kieze of rentemiddeling of boeterente.
GezienBlik1984 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 14:57:
Let wel even op de "niet verhuizen"-clausule die de Rabo hanteert
[ Voor 11% gewijzigd door Martinusz op 17-11-2016 15:11 ]
Hoe werkt dat eigenlijk, kun je überhaupt middelen voor een resterende periode zonder opnieuw vast te leggen? Waarom zou een bank daar in meegaan?martinusz schreef op donderdag 17 november 2016 @ 15:05:
[...]
Jep zit grafiekje zelfs in de PDF van Rabobank, ze geven ook een advies.
[...]
Rentemiddeling is niet interessant voor dit deel, opnieuw vastleggen met boeterente echter wel! Zeker omdat je van de boete nog een substantieel deel van de belastingdienst terug krijgt.
De wijziging kost 350,- voor beide handelingen, waar je dus kunt kieze of rentemiddeling of boeterente.
Nee natuurlijk nietValorian schreef op donderdag 17 november 2016 @ 16:21:
[...]
Hoe werkt dat eigenlijk, kun je überhaupt middelen voor een resterende periode zonder opnieuw vast te leggen? Waarom zou een bank daar in meegaan?
In mijn geval, mijn renteperiode loopt af in 2021, maar hypotheek loopt tot 2038.
Ik kan nu wachten tot 2021 en kijken wat de rente dan is en vastleggen voor max. 17 jaar.
Of ik kan nu kiezen voor rentemiddeling voor x periode (10 of 15 jaar bijvoorbeeld),
of ik kan kiezen voor boeterente en dus ook een nieuwe periode ingaan voor nieuw % rente (bijv. 10 jaar).
Bij de ING was 20 jaar meteen 3,6% bij 95% restschuld. Maar de rente gaat morgen bij de ING 0,1% omhoog dus heb ik hem maar meteen 10 jaar laten vast zetten, en de andere helft aflossingsvrij (Euribor) ook maar meteen annuitair gemaakt. Scheelde minder dan 400 per maand (extra), maar ga dan wel richting de nul en niet naar slechts de helft afgelost.Er_Damn schreef op woensdag 16 november 2016 @ 21:32:
[...]
Nee, die (ING) hebben 21 oktober de prijzen verhoogd. Als ik iets weet laat ik het je wel weten.
Ik heb vandaag mijn offerte voor 20 jaar bij de ABN Amro 2,36% vastgelegd. Gaat vrijdag met 0,2% omhoog. Geen gekke hypotheekverstrekker en een acceptabel percentage.
Ondanks dat ik niet veel reageer hier (heb niet veel toe te voegen), wil ik jullie wel bedanken voor alle tips hier. Ik heb er zeker veel aan gehad!
Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.
Ach, als ik 5-10% "interne belasting" betaal die niet eens op mijn loonstrook staat zo gaat het bij één organisatie dan heb ik dat liever dan hypotheekrenteaftrekalki schreef op donderdag 17 november 2016 @ 15:01:
Goede keus (denk ik). Ik moest er wel bij zeggen dat de 2,36% met NHG en huisbankkorting is.Tijgert schreef op donderdag 17 november 2016 @ 18:33:
[...]
Bij de ING was 20 jaar meteen 3,6% bij 95% restschuld. Maar de rente gaat morgen bij de ING 0,1% omhoog dus heb ik hem maar meteen 10 jaar laten vast zetten, en de andere helft aflossingsvrij (Euribor) ook maar meteen annuitair gemaakt. Scheelde minder dan 400 per maand (extra), maar ga dan wel richting de nul en niet naar slechts de helft afgelost.
Ik zag dat de laagste 20 jaars rente was 2,54% voor mijn risicogroep, dus dat je lager zat dan ik was wel duidelijkEr_Damn schreef op donderdag 17 november 2016 @ 20:30:
[...]
Goede keus (denk ik). Ik moest er wel bij zeggen dat de 2,36% met NHG en huisbankkorting is.
Maar met 563K is NHG voor mij niet echt en optie...
Hypotheek voor de volgende woning ga ik 30 jaar vastleggen, reden hiervoor is dat ik dan niet meer hoef over te sluiten, naast een stijgende rente zijn er ook nog eventueel dalende woningprijzen en het feit dat je wellicht om wat voor reden dan ook niet meer kan oversluiten op het moment dat het moet. Nu weet ik wat de komende 30 jaar de lasten zijn, die kan ik zelf eenvoudig verlagen door versneld af te lossen. Dan daalt de rente ook automatisch mee.
Met de komende renteverhogingen en volatiliteit op de financiële markten , ga ik gewoon voor 30 jaar.
Met de komende renteverhogingen en volatiliteit op de financiële markten , ga ik gewoon voor 30 jaar.
Ik heb afgelopen maart mijn eerste huis gekocht, en hierbij heb ik mijn hypotheek vastgezet voor 2.8% / 20 jaar. (NHG)
Ik wilde zekerheid hebben, en ik heb voor de Rabobank gekozen omdat daar ook mijn rekening loopt.
En ze hebben mij ook overal netjes mee geholpen.
Toen had ik ook wel de keuze om voor een goedkopere verstrekker te gaan. (zoals bijbouwe, munt enz)
Maar voor mij was het ook allemaal nieuw ..... en bij de Rabobank kan ik gewoon naar binnen lopen.
Achteraf had ik het misschien wel anders gedaan ........... (misschien wel 10 jaar)
Maar goed... 20 jaar 2.8% is ook niet heel verkeerd. (en het gaat niet om een heel hoog bedrag namelijk 129k)
Ik wilde zekerheid hebben, en ik heb voor de Rabobank gekozen omdat daar ook mijn rekening loopt.
Toen had ik ook wel de keuze om voor een goedkopere verstrekker te gaan. (zoals bijbouwe, munt enz)
Maar voor mij was het ook allemaal nieuw ..... en bij de Rabobank kan ik gewoon naar binnen lopen.
Achteraf had ik het misschien wel anders gedaan ........... (misschien wel 10 jaar)
Maar goed... 20 jaar 2.8% is ook niet heel verkeerd. (en het gaat niet om een heel hoog bedrag namelijk 129k)
Nee, net niet inderdaad.Tijgert schreef op donderdag 17 november 2016 @ 20:54:
[...]
Maar met 563K is NHG voor mij niet echt en optie...
10 jaar vastgezet voor 1.99% bij Obvion (<100%EW, geen NHG) omdat ik verwacht dat de rentes toch niet lager worden. variabel is duurder op dit moment.
Dat is wel een mooie tool ja, heb hem ook maar eens ingevuld met nog 2 jaar te gaan:martinusz schreef op donderdag 17 november 2016 @ 11:39:
Goede tool trouwens online:
Terwijl een adviseur het zo positief kan brengenWe hebben de voordeligste banken voor jouw situatie gevonden. Hieruit blijkt dat als je oversluit en de rente 10 jaar vast zet je niet kunt besparen. Je bent dan €974 duurder uit.
Niks mis mee toch? Je zit nu zelfs lager dan ik 3 jaar geleden zat met maar 5 jaar vast en je weet waar je aan toe bent.Aggressor schreef op donderdag 17 november 2016 @ 22:35:
Ik heb afgelopen maart mijn eerste huis gekocht, en hierbij heb ik mijn hypotheek vastgezet voor 2.8% / 20 jaar. (NHG)
Ik weet niet bij welke bank je zit, maar bij de Rabobank kun je dus online een soort offerte aanvragen hiervoor, krijg je dus echt een hele uitgebreide PDF met zowel rentemiddeling als boeterente resultaten etc.TheBrut3 schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 09:05:
[...]
Dat is wel een mooie tool ja, heb hem ook maar eens ingevuld met nog 2 jaar te gaan:
[...]
Terwijl een adviseur het zo positief kan brengen![]()
[...]
Niks mis mee toch? Je zit nu zelfs lager dan ik 3 jaar geleden zat met maar 5 jaar vast en je weet waar je aan toe bent.
Als er mensen geinteresseerd zijn, kan ik een voorbeeld berekening hier droppen, uiteindelijk is boeterente niet zo moeilijk te berekenen, rentemiddeling zit iets meer rekenwerk achter
Ja dat is wel zo.TheBrut3 schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 09:05:
Niks mis mee toch? Je zit nu zelfs lager dan ik 3 jaar geleden zat met maar 5 jaar vast en je weet waar je aan toe bent.
Maar als ik nu kijk had het wel lager gekunt.
De rabobank is nu 2.6 procent.
Maar gelukkig is het niet een heel hoog bedrag... 129k.
En 2.8 procent 20jaar is nog wel mee te leven.
Kan iemand me vertellen of dit waar is over de ING?
Mijn adviseur vertelde me dat wanneer ik in een lagere risicocategorie kom door genoeg te hebben afgelost dat ik de ING kan verzoeken mijn rente te verlagen naar het percentage van de risicocategorie waar ik dan in ben gekomen. Dit doen ze niet uit zichzelf maar wel als je er om vraagt, zonder kosten.
Mijn adviseur vertelde me dat wanneer ik in een lagere risicocategorie kom door genoeg te hebben afgelost dat ik de ING kan verzoeken mijn rente te verlagen naar het percentage van de risicocategorie waar ik dan in ben gekomen. Dit doen ze niet uit zichzelf maar wel als je er om vraagt, zonder kosten.
Even de ING bellen?Tijgert schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 12:25:
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Ik zou 30 jaar rentevast altijd afraden, de kans dat je duurder uit bent dan goedkoper dan 20 jaar is per definitie veel groter en als je toch duurder uit bent is dat niet erg omdat je dan 20 jaar inflatie en aflossing verder bent en je hypotheeklasten dan nog hooguit 30% zijn van wat ze nu zijn. In 20 jaar zal je ook nog wel extra aflossen, als je alleen maar de besparing tov 30 jaar aflost is het al een aanzienlijk bedrag. Je carrière zal ook niet stilstaan.CornermanNL schreef op donderdag 17 november 2016 @ 22:29:
Hypotheek voor de volgende woning ga ik 30 jaar vastleggen, reden hiervoor is dat ik dan niet meer hoef over te sluiten, naast een stijgende rente zijn er ook nog eventueel dalende woningprijzen en het feit dat je wellicht om wat voor reden dan ook niet meer kan oversluiten op het moment dat het moet. Nu weet ik wat de komende 30 jaar de lasten zijn, die kan ik zelf eenvoudig verlagen door versneld af te lossen. Dan daalt de rente ook automatisch mee.
Daarnaast, er is een grote kans dat je er over 30 jaar niet meer bent of er niet meer woont. Met 30 jaar vast weet je vrijwel zeker dat je de bank sponsort. Je verzekert een risico wat je makkelijk kan dragen en geen grote kans heeft zich voor te doen.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Ik zit ook bij de ING, en dit klopt.Tijgert schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 12:25:
Dat moet kloppen ja, maar ik verwacht wel dat je hier ook iets kan vinden op de ING site. Of stuur ze even een mail of bel ze.Tijgert schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 12:25:
Paar weken terug bij Woonfonds een hypotheek met NHG, 20 jaar rentevast, voor 2,21% rente. Voorlopig weet ik waar ik aan toe ben, ik ben tevreden
Steam/Discord: Flimovic
Met 20 jaar rentevast kun je dat idd wel zeggen.Flimovic schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 13:25:
Voorlopig weet ik waar ik aan toe ben,
En daar gaat het om!ik ben tevreden
Mij zou 20 jaar te lang zijn (een terechte angst in mijn geval, zo wijst mijn hypotheekverleden icm m'n leven uit), maar gedurende al die tijd exact weten waar je aan toe bent en de daaruit voorkomende gemoedsrust is natuurlijk heel wat waard.
Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...
Verwijderd
Ik heb mijn rente omgezet juli 2015 bij Florius, ook 20 jaar voor 2.8.Aggressor schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 10:12:
[...]
Ja dat is wel zo.
Maar als ik nu kijk had het wel lager gekunt.
De rabobank is nu 2.6 procent.
Maar gelukkig is het niet een heel hoog bedrag... 129k.
En 2.8 procent 20jaar is nog wel mee te leven.
Laatste 6 weken kon ik dat doen voor 2.47..
Maar wie kon weten dat er een Brexit aan zat te komen?
Toen ik hem vast had gezet was de rente sinds 2012 alleen maar gedaald..
Toen ik het woordje bodem hoorde in een programma van Radar, was het voor mij klaar..nu moest ik het maar eens doen en heb het gedaan.
Zoals het er nu voorstaat,. rente stijgt alweer, nu bij Florius 2.67 20 jaar vast, klopte dat ook wel, (bodem)
Het laatste jaar is de rente ook rond de 3 procent geweest voor 20 jaar vast bij florius.
Dan had ik een heel jaar gedacht, had ik maar..als de Brexit niet had plaatsgevonden dan had hij nu nog hoger gestaan.
Ik ben blij dat ik het vorig jaar gedaan heb en die 0.33 verschil is het mij wel waard geweest,
geen risico gelopen en geen jaar gedacht, wat jammer..

Achter de komma verschillen zul je altijd houden, in mijn geval gaat het bijvoorbeeld om 3% verschil. Nu 5,5% en straks met omzetten naar 2,6%. Als dat volgend jaar bij wijze van spreken 1,6% is, is dat jammer, maar ben allang blij met een daling van 3%Verwijderd schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 13:37:
[...]
Ik heb mijn rente omgezet juli 2015 bij Florius, ook 20 jaar voor 2.8.
Toen ik het woordje bodem hoorde in een programma van Radar, was het voor mij klaar..nu moest ik het maar eens doen en heb het gedaan.
Zoals het er nu voorstaat,. rente stijgt alweer, nu bij Florius 2.67 20 jaar vast, klopte dat ook wel, (bodem)
Het laatste jaar is de rente ook rond de 3 procent geweest voor 20 jaar vast bij florius.
Dan had ik een heel jaar gedacht, had ik maar..als de Brexit niet had plaatsgevonden dan had hij nu nog hoger gestaan.
Ik ben blij dat ik het vorig jaar gedaan heb en die 0.33 verschil is het mij wel waard geweest,
In mijn geval scheelt dat op dat hyoptheek gedeelte 50% in maandlasten, helaas is het wel het kleinste hypotheek deel

Verwijderd
martinusz schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 13:42:
[...]
Achter de komma verschillen zul je altijd houden, in mijn geval gaat het bijvoorbeeld om 3% verschil. Nu 5,5% en straks met omzetten naar 2,6%. Als dat volgend jaar bij wijze van spreken 1,6% is, is dat jammer, maar ben allang blij met een daling van 3%
In mijn geval scheelt dat op dat hyoptheek gedeelte 50% in maandlasten, helaas is het wel het kleinste hypotheek deel
Dankjewel. Het is dus december 2017. Niet komende al.zilver7 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 13:48:
@Meermarco: Als je in eind maart moet verlengen, kun je eind december een verlengingsvoorstel verwachten. De vraag is of je het aandurft daar op te wachten.
Dus als ik het goed begrijp heb je hem vastgezet 20 jaar voor 2.8 procent?Verwijderd schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 13:37:
[...]
Ik heb mijn rente omgezet juli 2015 bij Florius, ook 20 jaar voor 2.8.
En je hebt hem omgezet... hoe hoog was ie daarvoor dan?
Dankzij dit topic eergisteren mijn rente voor 10jaar vast laten zetten bij de Aegon voor 2,54% ipv 2,65 wat ons variable tarief was. Althans ik heb een mail gestuurt met het verzoek hiertoe.
Ik zie dat vandaag de tienjaars rente is aangepast naar 2,69%
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Ik snap je helemaal, en alsnog wil ik niet het risico lopen om over 20 jaar niet te kunnen herfinancieren, ik ga er niet van uit dat mijn carrière altijd omhoog gaat en ik meer ga verdienen.ph4ge schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 12:58:
[...]
Ik zou 30 jaar rentevast altijd afraden, de kans dat je duurder uit bent dan goedkoper dan 20 jaar is per definitie veel groter en als je toch duurder uit bent is dat niet erg omdat je dan 20 jaar inflatie en aflossing verder bent en je hypotheeklasten dan nog hooguit 30% zijn van wat ze nu zijn. In 20 jaar zal je ook nog wel extra aflossen, als je alleen maar de besparing tov 30 jaar aflost is het al een aanzienlijk bedrag. Je carrière zal ook niet stilstaan.
Daarnaast, er is een grote kans dat je er over 30 jaar niet meer bent of er niet meer woont. Met 30 jaar vast weet je vrijwel zeker dat je de bank sponsort. Je verzekert een risico wat je makkelijk kan dragen en geen grote kans heeft zich voor te doen.
Stel de rente gaat naar 8% of erger 12% dan zit ik alsnog met een last die ik niet wil hebben. Die kan ik nu afdekken voor weinig. Bovendien betaald de staat daar ook nog eens een deel van, van mijn fijne nachtrust.
Uitgaande van het slechtste dat kan gebeuren kan ik dat risico voor verschrikkelijk weinig geld om zeep helpen. Dus heb ik de keuze gemaakt dit te doen. Maar dat laatste stuk is ook meer een gevoel. Ik vind het ook prettig om te weten dat ik verder nooit meer naar de bank hoef.
Ook al geef ik je groot gelijk dat het risico niet al te groot is en het rationeler is voor bijvoorbeeld 20 jaar te gaan. Eigenlijk korter. Als je echt je best doet op het aflossen van je hypotheek. Maar dat kan altijd.
En daarom moet je gevoel eigenlijk totaal buiten beschouwing laten als het om financiële zaken gaat. Anders ga je toch verkeerde beslissingen maken.
Klopt doe ik ook meestal wel, maar dit is voor mijn gevoel gewoon lekker. Over 30 jaar hoop ik al lang van die hypotheek af te zijn , maar zo weet ik in ieder geval exact wat ik op dat gebied kan verwachten.Tsurany schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 14:34:
En daarom moet je gevoel eigenlijk totaal buiten beschouwing laten als het om financiële zaken gaat. Anders ga je toch verkeerde beslissingen maken.
Je hoeft niet te herfinancieren, je krijgt gewoon een nieuw aanbod qua rente en mag oversluiten, dat hoeft niet.CornermanNL schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 14:30:
Ik snap je helemaal, en alsnog wil ik niet het risico lopen om over 20 jaar niet te kunnen herfinancieren, ik ga er niet van uit dat mijn carrière altijd omhoog gaat en ik meer ga verdienen.
Stel nou dat dat gebeurt. Ga ik even heel grof voor je rekenen zonder de details te weten.CornermanNL schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 14:30:
Stel de rente gaat naar 8% of erger 12% dan zit ik alsnog met een last die ik niet wil hebben. Die kan ik nu afdekken voor weinig. Bovendien betaald de staat daar ook nog eens een deel van, van mijn fijne nachtrust.
Tegen die tijd heb je meer dan de helft van je lening afgelost, of 2/3 als je lineair neemt. Je betaalt nu voornamelijk aflossing, het rentedeel is maar een klein deel van je maandlasten en wordt gedempt door de HRA.
Tellen we daar nog 20 jaar inflatie bij op, gemiddeld 2%, of 33% over 20 jaar, dan is netto je maandlast over 20 jaar in geld van nu dus 33% lager. Maar, het geld wat je bespaart gebruik je om extra af te lossen, en je risicoklasse is inmiddels ook lager door de aflossen, ook dat drukt tegen die tijd je maandlasten.
Dan hebben we het dus over een zeer uitzonderlijke rentestand over 20 jaar wil je dan duurder uit zijn. Een situatie die aangeeft dat we in de wereld enorme problemen hebben. En zelfs als je duurder uit bent, praat je over een klein bedrag wat je extra betaalt en wat een risico is wat je kan dragen. Worst case verkoop je je huis, de kans dat je huis over 20 jaar minder dan de helft waard is als nu is ook minimaal.
Dat alles wil zeggen als de rente heel uitzonderlijk ontwikkelt en inderdaad op 10% staat op het moment dat je rentevast afloopt dat je nog steeds geen enkel probleem hebt. 10% rentestand klinkt heel eng, maar dat is A. niet erg realistisch en B dat overkomt je dat pas nadat je 50% hebt afgelost en 30% inflatie hebt gehad.
Pas als de rente tegen die tijd ruim boven de 20% stijgt zou je een probleem hebben, en alleen als je verder geen carrière maakt en niks extra aflost in die 20 jaar. Maar als dat gebeurt heeft de onze economie zulke enorme zorgen dat je hypotheek ook het probleem niet is, bovendien hebben we dan hyperinflatie.
Maar nogmaals, de kans dat je over 30 jaar nog woont in dat huis is al niet zo groot, zelfs als je nu duidelijk de intentie hebt om daar 30 jaar of langer te blijven.
Nee, 30 jaar vastzetten is overdreven risico aversie en voor dat geld kan je beter grotere en reëlere risico's verzekering. Of je moet aflossingsvrij hebben, dan is het een ander verhaal.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Het systeem van aegon / skydoo ligt compleet plat dus het kan even duren voordat je bericht krijgtCobb schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 14:24:
Dankzij dit topic eergisteren mijn rente voor 10jaar vast laten zetten bij de Aegon voor 2,54% ipv 2,65 wat ons variable tarief was. Althans ik heb een mail gestuurt met het verzoek hiertoe.
Als je overweegt extra af te lossen wordt her verhaal alleen maar erger.CornermanNL schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 14:45:
[...]
Klopt doe ik ook meestal wel, maar dit is voor mijn gevoel gewoon lekker. Over 30 jaar hoop ik al lang van die hypotheek af te zijn , maar zo weet ik in ieder geval exact wat ik op dat gebied kan verwachten.
Stel de rente voor 30 jaar vast is 30% hoger dan voor 20 jaar vast (lijkt me een redelijke schatting).
Als je de rente die je uitspaart bij vastzetten voor 20 jaar jaarlijks extra aflost, kijk dan eens hoeveel hypotheek je na 20 jaar nog open hebt staan en welk risico dat geeft.
Zie ook eerdere posts in dit topic:
assje in "Hoelang heb jij je hypotheekrente vastgezet?"
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Precies, gevoel laten bepalen in plaats van logica en feiten. En dan ga je onverstandige beslissingen nemen.CornermanNL schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 14:45:
[...]
Klopt doe ik ook meestal wel, maar dit is voor mijn gevoel gewoon lekker. Over 30 jaar hoop ik al lang van die hypotheek af te zijn , maar zo weet ik in ieder geval exact wat ik op dat gebied kan verwachten.
Nou, ik ben blij dat ik mijn hoge rente heb afgekocht ook al was de boete 28.929 eurootjes.
Ik krijg van de belastingen volgend jaar daar ongeveer van 11400 terug.
Blijft netto boete over van 17529 euro.
Iedere jaar betaal ik nu 4692 minder aan rente, ik heb dan 3,7 jaar nodig om quitte te spelen waarvan nog 3 jaar te gaan inmiddels (vanaf maart gekozen voor variabel nu vastgezet voor 10jr).
(we hebben het eea. ook doorgerekend met de HRA en dan is het een paar maandjes langer maar ik wilde ook geen stress meer over evt. toekomstige aanpassingen aan de HRA).
Maar los van de berekeningen kan ik het ook zo relativeren:
Ons spaargeld in 2016 was 30.000 euro. Dit is geheel naar de boeterente gegaan.
Ons spaargeld is (na de belasting teruggave) in 2017 weer bijna 30.000.
We hebben dus eigenlijk een jaartje 'stilgestaan'.
Mijn vriendin hoeft niet meer persé te werken en is thuis voor de kinderen (ze kijkt wel rond natuurlijk, je wilt een mooie baan ook niet laten schieten). Dit zorgt voor ongelooflijk minder druk in ons gezin. Geen geregel en gesjouw met opvang, BSO of schoonouders. Ik ben een stuk flexibeler voor mijn werk. En als straks de jongste naar de kleuterklas gaat kunnen we beiden 3 dagen gaan werken.
Over 15 jaar als de kinderen uit huis zijn is de hypotheek grotendeels afgelost.
Bovendien groeit ons spaargeld nog iedere maand ipv dat we moeten interen.
Iedere jaar betaal ik nu 4692 minder aan rente, ik heb dan 3,7 jaar nodig om quitte te spelen waarvan nog 3 jaar te gaan inmiddels (vanaf maart gekozen voor variabel nu vastgezet voor 10jr).
(we hebben het eea. ook doorgerekend met de HRA en dan is het een paar maandjes langer maar ik wilde ook geen stress meer over evt. toekomstige aanpassingen aan de HRA).
Mijn vriendin hoeft niet meer persé te werken en is thuis voor de kinderen (ze kijkt wel rond natuurlijk, je wilt een mooie baan ook niet laten schieten). Dit zorgt voor ongelooflijk minder druk in ons gezin. Geen geregel en gesjouw met opvang, BSO of schoonouders. Ik ben een stuk flexibeler voor mijn werk. En als straks de jongste naar de kleuterklas gaat kunnen we beiden 3 dagen gaan werken.
Over 15 jaar als de kinderen uit huis zijn is de hypotheek grotendeels afgelost.
[ Voor 19% gewijzigd door Cobb op 18-11-2016 16:49 ]
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
..
[ Voor 99% gewijzigd door Valorian op 18-11-2016 20:25 ]
Wij hadden nog een offerte van Aegon lopen tot 19 november en aangezien de rente sinds de offerte inmiddels 0,3% was gezakt was het plan om aankomende maandag meteen weer een nieuwe bij hun aan te vragen.
Echter kwamen we er gisteren achter dat veel hypotheekverstrekkers (en dus ook Aegon) de rentes gingen verhogen. Snel adviseur gebeld en hij heeft gisterenavond nog snel een aanvraag in kunnen dienen bij Nationale Nederlanden (die is vandaag ook verhoogd). Dus als goed is nu een offerte kunnen regelen voor 2,20% voor 20 jaar vast.
Echter kwamen we er gisteren achter dat veel hypotheekverstrekkers (en dus ook Aegon) de rentes gingen verhogen. Snel adviseur gebeld en hij heeft gisterenavond nog snel een aanvraag in kunnen dienen bij Nationale Nederlanden (die is vandaag ook verhoogd). Dus als goed is nu een offerte kunnen regelen voor 2,20% voor 20 jaar vast.
Wij hebben gisteren ook de opdracht gegeven om 1 van de 2 delen voor 10 jaar tegen 1,89% bij aegon(NHG) vast te zetten ( nu beide delen variabel, sinds start in 2014 op 1,9%). Kreeg gister middag al een mail dat ze proberen de wijziging voor 1december te verwerken.Cobb schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 14:24:
Als die wijziging verwerkt is, gaan we daarna ook meteen verzoek voor extra aflossing doen op beide delen
Verwijderd
Top gedaan zeg!martinusz schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 13:42:
[...]
Achter de komma verschillen zul je altijd houden, in mijn geval gaat het bijvoorbeeld om 3% verschil. Nu 5,5% en straks met omzetten naar 2,6%. Als dat volgend jaar bij wijze van spreken 1,6% is, is dat jammer, maar ben allang blij met een daling van 3%
2.6 ook voor 20 jaar vast?
Verwijderd
Yep dat heb je goed begrepen..ik had mijn hypotheek in 2010 afgesloten voor het deel aflossings vrij voor 5 procent rond voor 10 jaar vast en een deel bankspaar voor 5.2 voor 15 jaar vast.Aggressor schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 14:13:
[...]
Dus als ik het goed begrijp heb je hem vastgezet 20 jaar voor 2.8 procent?
En je hebt hem omgezet... hoe hoog was ie daarvoor dan?
Dat is een mooie rente. Wij hebben het in 2008 gekocht net een jaar voor de NHG regels versoepelden en de OD belasting omlaag ging! Altijd fijn die overheid.skaaf schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 21:15:
[...]
Wij hebben gisteren ook de opdracht gegeven om 1 van de 2 delen voor 10 jaar tegen 1,89% bij aegon(NHG) vast te zetten ( nu beide delen variabel, sinds start in 2014 op 1,9%). Kreeg gister middag al een mail dat ze proberen de wijziging voor 1december te verwerken.
Als die wijziging verwerkt is, gaan we daarna ook meteen verzoek voor extra aflossing doen op beide delen
Verwijderd
Maar ja, je moet het zo bekijken... iedereen die voor 2013 een hypotheek heeft, heeft al zo veel voordelen ook
Zoals bankspaar wat door de banken niet gezien wordt als direkte aflossing en aflossings vrij sowieso niet gezien wordt als aflossing, pak je toch de volledige hypotheekrente aftrek.. ik zou er niet aan moeten denken om alles af te lossen, zo hou ik al die aflossings eurotjes lekker in mijn zak..dussss
Toen k een hypotheek aanging in 2010 werd mij vertelt, het is dicht gespijkerd en u kunt er niks meer aan doen tot 2020, die regel is nu aangepast dusss ook wat dat betreft etra spekkoper, nogmaals heeeel blij nu van 5 procent naar 2.8 !
Zoals bankspaar wat door de banken niet gezien wordt als direkte aflossing en aflossings vrij sowieso niet gezien wordt als aflossing, pak je toch de volledige hypotheekrente aftrek.. ik zou er niet aan moeten denken om alles af te lossen, zo hou ik al die aflossings eurotjes lekker in mijn zak..dussss
Toen k een hypotheek aanging in 2010 werd mij vertelt, het is dicht gespijkerd en u kunt er niks meer aan doen tot 2020, die regel is nu aangepast dusss ook wat dat betreft etra spekkoper, nogmaals heeeel blij nu van 5 procent naar 2.8 !
Nee 10 jaar, meer dan voldoende voorlopigVerwijderd schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 23:09:
[...]
Top gedaan zeg!
2.6 ook voor 20 jaar vast?
Vandaag besloten stukje boeterente te incasseren en ons afloosingsvrije deel van 100k over te sluiten. Rentetermijn liep af in juli 2017, maar wilde zeker profiteren van de lage rente van nu. Met betaling van iets meer dan 1k boete gaan we van 100k@3.6% naar 100k@1.9% voor 10 jaar.
Maandelijks voordeel gaat dan weer bankspaar deel in voor looptijdverkorting.
Maandelijks voordeel gaat dan weer bankspaar deel in voor looptijdverkorting.
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Heb je nu gemiddeld of de boete afgetikt?Verwijderd schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 19:27:
Maar ja, je moet het zo bekijken... iedereen die voor 2013 een hypotheek heeft, heeft al zo veel voordelen ook
Verwijderd
Ik heb de boete afgetikt..
Maar vind het woordje boete raar, want je betaalt gewoon wat je toch al had moeten betalen alleen vooruit,
Je krijgt daarover ook de volledige hypotheektente aftrek, ook vooruit..tja, ik zie het niet als boete, maar gewoon vooraf betalen om een betere deal aan te gaan.. ik had nog vijf van de tien jaar te gaan.. met die zogenaamde boete,heb die "boete" er ook precies in vijf jaar uit..
Eigenlijk moet je het zo zien, ik betaal gewoon nu nog 5 procent vijf jaar, daarna ben ik verzekerd van 15 jaar 2.8.
Had trouwens met middelen nooit gekund want dat gaat maar tot en met 15 jaar.. daarnaast ben je met middelen altijd duurder uit, adminstratie kosten, 0.2 opslag en wat ben ik nog meer vergeten?
Hangt volledig van de situatie af. Bijvoorbeeld hoeveel je de komende periode extra wilt aflossen, hoe lang je de hypotheek überhaupt nog wilt laten doorlopen (verhuizing bijvoorbeeld) en of je met dat geld niet ergens anders een hoger rendement kan halen.Verwijderd schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 21:30:
Had trouwens met middelen nooit gekund want dat gaat maar tot en met 15 jaar.. daarnaast ben je met middelen altijd duurder uit, adminstratie kosten, 0.2 opslag en wat ben ik nog meer vergeten?
Verwijderd
Klopt, maar in mijn situatie, ik wil niks etra aflossen want ik heb al bankspaar, en je moet nooit 20 jaar vastzetten als je niet zeker weet dat je daadwerkelijk er nog 20 jaar blijft zitten, ben ik wel als 50 jarige, geen gedoe meer met kids..Tsurany schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 21:44:
[...]
Hangt volledig van de situatie af. Bijvoorbeeld hoeveel je de komende periode extra wilt aflossen, hoe lang je de hypotheek überhaupt nog wilt laten doorlopen (verhuizing bijvoorbeeld) en of je met dat geld niet ergens anders een hoger rendement kan halen.
En hoger rendement ziet er zoals het er nu naar uitziet zeer treurig uit..
Sparen mmm 0.7 zoiets nu? Mag je dus op toeleggen..
Er is natuurlijk meer mogelijk dan sparenVerwijderd schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 21:56:
[...]
Klopt, maar in mijn situatie, ik wil niks etra aflossen want ik heb al bankspaar, en je moet nooit 20 jaar vastzetten als je niet zeker weet dat je daadwerkelijk er nog 20 jaar blijft zitten, ben ik wel als 50 jarige, geen gedoe meer met kids..
En hoger rendement ziet er zoals het er nu naar uitziet zeer treurig uit..
Sparen mmm 0.7 zoiets nu? Mag je dus op toeleggen..
Als starters in 2012 gokje genomen en 5 jaar vast gezet tegen 3,7% banksparen + NHG. Augustus volgend jaar verlengen. Huidige rente voor 20 jaar vast is 2,5%, erg aantrekkelijk. Het verschil met 10 jaar vast is 0,55%, dus ik neig naar 20 jaar vast of zelfs 25 jaar als mogelijk is.
Zitten we voor de rest van de looptijd met een gunstige rente. Het bedrag wat we maandelijks moeten sparen/inleggen om de hypotheek aan het einde af te lossen zal wel iets omhoog gaan, maar toch zullen we een stuk voordeliger uit zijn.
Nu maar hopen dat de rente het komende jaar niet gaat stijgen...
Edit: Leuk topic btw!
Zitten we voor de rest van de looptijd met een gunstige rente. Het bedrag wat we maandelijks moeten sparen/inleggen om de hypotheek aan het einde af te lossen zal wel iets omhoog gaan, maar toch zullen we een stuk voordeliger uit zijn.
Als je nadenkt over oversluiten of variabel vastzetten, kijk dan ook nog even naar de volgende nuttige tips:
https://www.businessinsid...as-goed-op-deze-6-dingen/
https://www.businessinsid...as-goed-op-deze-6-dingen/
juist bij banksparen zal (deels afhankelijk van je inkomen en EWF) het netto effect van een lagere rente juist veel kleiner zijn. Dus dat 'stuk voordeliger" zou ik nog eens goed narekenenGoeiedagEem schreef op zondag 20 november 2016 @ 10:14:
Als starters in 2012 gokje genomen en 5 jaar vast gezet tegen 3,7% banksparen + NHG. Augustus volgend jaar verlengen. Huidige rente voor 20 jaar vast is 2,5%, erg aantrekkelijk. Het verschil met 10 jaar vast is 0,55%, dus ik neig naar 20 jaar vast of zelfs 25 jaar als mogelijk is.
als je nog maar 1 jaar hoeft te gaan en je wilt zekerheid kan je ook nog kiezen om voortijdig te verlengen.
dan nog een tip... als je dus banksparen hebt en 5 jaar gehad hebt bedenk je dan goed of je nu wel 20 jaar wilt kiezen. je houdt dan een 'eindstuk' over van 5 jaar namelijk juist op het moment dat een hoge! rente het meeste effect heeft
Ik zie niet in hoe een lagere rente nadelig kan uitpakken als het rentedeel (veel) hoger is, dan het aflossingsdeel.Ray schreef op zondag 20 november 2016 @ 10:36:
[...]
juist bij banksparen zal (deels afhankelijk van je inkomen en EWF) het netto effect van een lagere rente juist veel kleiner zijn. Dus dat 'stuk voordeliger" zou ik nog eens goed narekenen![]()
als je nog maar 1 jaar hoeft te gaan en je wilt zekerheid kan je ook nog kiezen om voortijdig te verlengen.
dan nog een tip... als je dus banksparen hebt en 5 jaar gehad hebt bedenk je dan goed of je nu wel 20 jaar wilt kiezen. je houdt dan een 'eindstuk' over van 5 jaar namelijk juist op het moment dat een hoge! rente het meeste effect heeft
Ook zie ik niet in hoe banksparen afhankelijk kan zijn van het inkomen. Misschien vanwege de hypotheekrenteaftrek? Maar de HRA neem ik nergens in mee, dit is gewoon een extraatje in mei en dit gebruiken wij geenszins voor het bekostigen van onze woning.
Voortijdig verlengen heb ik vorig jaar laten uitzoeken, dit was niet interessant aangezien de boete te hoog was. Kan het inderdaad nogmaals even uit laten zoeken.
De laatste alinea snap ik niet helemaal. Bedoel je dat de rente over 20 jaar erg hoog kan zijn en dat het rente op rente effect dan extra vergroot wordt? Is dit iets positiefs of juist niet? Stel dat de rente de laatste 5 jaar inderdaad erg hoog is, t.z.t. zal ons inkomen behoorlijk hoger liggen. Dus dit is dan prima te dragen, mits de rente niet naar 15 of 20 % gaat natuurlijk.
Hoe hoger je inkomen hoe lager het netto effect (HRA) van een lage rente kan zijn (behoudens de afbouw in de hoogste schaal) Als echter je betaalde rente < EWF kan daardoor de wet Hillen in werking kan treden waardoor een lage rente icm een sew weer een netto positief effect kan hebben. Als die combinatie er niet is (dus betaalde rente ruim boven ewf met een hoog inkomen) dan wil je in de regel juist een wat hogere rente immers die is netto want sew vrijgesteld in box 1, terwijl je betaalde lening rente bruto is (hra)
juist een SEW heeft een nivelering en die wil je zo positief mogelijk doorrekenen.
Een (erg) lage rente in de laatste spaarperiode is vaak niet wenselijk want dan stijgt de inleg flink. Je wilt dan juist een hoge rente. Echter is de kans dat die er is voor een korte periode (5 jaar in jou voorbeeld) kleiner dan als die periode langer is.
heb je wel volledig banksparen ? want je eerste zin brengt wat twijfel. of heb je soms zo'n Rabo combi geval waarbij je minder spaart dan de hoofdsom ?
edit. er zijn genoeg rekenmodellen te vinden die dit cijfermatig duidelijk kunnen maken of vraag daar anders om bij je adviseur
juist een SEW heeft een nivelering en die wil je zo positief mogelijk doorrekenen.
Een (erg) lage rente in de laatste spaarperiode is vaak niet wenselijk want dan stijgt de inleg flink. Je wilt dan juist een hoge rente. Echter is de kans dat die er is voor een korte periode (5 jaar in jou voorbeeld) kleiner dan als die periode langer is.
heb je wel volledig banksparen ? want je eerste zin brengt wat twijfel. of heb je soms zo'n Rabo combi geval waarbij je minder spaart dan de hoofdsom ?
edit. er zijn genoeg rekenmodellen te vinden die dit cijfermatig duidelijk kunnen maken of vraag daar anders om bij je adviseur
[ Voor 45% gewijzigd door Ray op 20-11-2016 20:08 ]
Huis gekocht
wij hebben besloten voor 20 jaar vast bij Nationale Nederlanden te gaan voor 2,2. 3 dagen nadat we het rentevoorstel binnen kregen steeg de rente met 0,1. Dus dat was wel een gelukje 
Papieren zijn ingeleverd, we wachten nu op de offerte

Papieren zijn ingeleverd, we wachten nu op de offerte
[ Voor 12% gewijzigd door Captain Planet op 20-11-2016 19:50 ]
You and I have memories longer than the road ahead
Interessante redenering. Zoals gezegd neem ik HRA niet mee in mijn beschouwingen, maar het is wel iets om rekening mee te houden. Een lagere rente zorgt ook voor een lagere HRA en als je dat meerekent is het voordeel inderdaad kleiner.Ray schreef op zondag 20 november 2016 @ 19:41:
Hoe hoger je inkomen hoe lager het netto effect (HRA) van een lage rente kan zijn (behoudens de afbouw in de hoogste schaal) wat weer een relatie heeft met een eventueel hoge EWF (afhankelijk vd woz) waardoor de wet Hillen in werking kan treden.
Als we volgend jaar afsluiten voor 2,5%, 20 jaar vast, dan is het inderdaad van belang dat de laatste 5 jaar de rente niet te laag is. Verstandiger zou zijn om gewoon voor 25 jaar vast te zetten, zodat het in een keer naar einde looptijd gaat en niet na 20 jaar tegen een verrassing aan lopen.
Heb inderdaad volledig banksparen. Bruto rentelasten zijn maandelijks iets meer dan twee keer de inleg.
Grappig om het een keer van een andere kant te bekijken. Domweg de laagste rente kiezen en niet goed nadenken over de looptijd is te kort door de bocht.
Weet iemand hoe het zit met boeterente en belastingdienst?
Situatie:
Per 1 december nieuwe rente voor 10 jaar, gaat dus in in december.
Nu gaf de Rabo aan dat ze de boete innen op 1 januari 2017.
Betekent dat dat ik de belasting pas in 2018 kan terugvragen?
Of gaat het om het moment van ingaan nieuwe rente (1 december) en maakt het moment van incasseren niet uit?
Edit:
Belastingdienst heeft geantwoord: Je geeft de boeterente op voor het jaar dat de kosten zijn gemaakt. Oftewel op de incassodatum. Nu kijken of Rabobank ook gewoon nog in december kan incasseren ipv januari.
Situatie:
Per 1 december nieuwe rente voor 10 jaar, gaat dus in in december.
Nu gaf de Rabo aan dat ze de boete innen op 1 januari 2017.
Betekent dat dat ik de belasting pas in 2018 kan terugvragen?
Of gaat het om het moment van ingaan nieuwe rente (1 december) en maakt het moment van incasseren niet uit?
Edit:
Belastingdienst heeft geantwoord: Je geeft de boeterente op voor het jaar dat de kosten zijn gemaakt. Oftewel op de incassodatum. Nu kijken of Rabobank ook gewoon nog in december kan incasseren ipv januari.
[ Voor 22% gewijzigd door Martinusz op 21-11-2016 11:32 ]
Nieuwe quote, want je hebt je halve post aangepast.Ray schreef op zondag 20 november 2016 @ 19:41:
Hoe hoger je inkomen hoe lager het netto effect (HRA) van een lage rente kan zijn (behoudens de afbouw in de hoogste schaal) Als echter je betaalde rente < EWF kan daardoor de wet Hillen in werking kan treden waardoor een lage rente icm een sew weer een netto positief effect kan hebben. Als die combinatie er niet is (dus betaalde rente ruim boven ewf met een hoog inkomen) dan wil je in de regel juist een wat hogere rente immers die is netto want sew vrijgesteld in box 1, terwijl je betaalde lening rente bruto is (hra)
Ik inderdaad even zo'n berekening ingevuld en het valt me eigenlijk best tegen.. rente van 3,7 naar 2,7: de rente daalt met 212 euro, maar uiteindelijk levert het netto -maar- 32 euro op.
Dat is idd inherent aan banksparen. Het rendement op je inleg gaat hard omlaag bij een dalende rente, dus je inleg gaat omhoog. En aangezien je (stijgende) inleg niet aftrekbaar is en je (dalende) hypotheekrente wél, is een dalende rente lang niet zo voordelig als het lijkt bij banksparen.GoeiedagEem schreef op zondag 20 november 2016 @ 21:25:
[...]
Nieuwe quote, want je hebt je halve post aangepast.![]()
Ik inderdaad even zo'n berekening ingevuld en het valt me eigenlijk best tegen.. rente van 3,7 naar 2,7: de rente daalt met 212 euro, maar uiteindelijk levert het netto -maar- 32 euro op.
Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...
Klopt helemaal. Er is zelfs een punt waarop je netto méér kwijt bent dankzij een lage rente, maar dat punt haal je volgens mij alleen als je 100% banksparen hebt én in de hogere schaal valt qua inkomstenbelasting én de rente dus flink gezakt is (met als gevolg hoge premie, lage rente, weinig HRA). Zelf heb ik 125K banksparen en 65K aflossingsvrij. Dat laatste zorgt ervoor dat een hele lage rente me in ieder geval nooit extra geld zal kan kosten... En 30K starterslening, maar die is zo goed als afbetaald. Ook wel een fijn vooruitzichtJiffy schreef op zondag 20 november 2016 @ 22:18:
[...]
Dat is idd inherent aan banksparen. Het rendement op je inleg gaat hard omlaag bij een dalende rente, dus je inleg gaat omhoog. En aangezien je (stijgende) inleg niet aftrekbaar is en je (dalende) hypotheekrente wél, is een dalende rente lang niet zo voordelig als het lijkt bij banksparen.
Verwijderd
Wees ook BLIJ!Cobb schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 16:39:
Nou, ik ben blij dat ik mijn hoge rente heb afgekocht ook al was de boete 28.929 eurootjes.
Las in je vorige bericht dat je baalt van de OD en nog meer dingen, maar kijk ook eens naar je voordelen!
Ik heb in 2010 gekocht en ook nog die 6 procent OD betaalt, maar de mensen die na 2013 hebben gekocht betalen misschien wel 2 procent OD, maar hebben wel de verscherpte hypotheek regels zoals alles moeten aflossen anders geen aftrek..
Ik los niks af in principe..heb 50k aflossingsvrij en 36k bankspaar, wordt beide door de bank niet gezien als aflossing...toch krijg ik van beide delen de volledige aftrek! Dat levert mij veel meer op dan dat verschil van 6 en 2..ik zou niet willen ruilen hoor!
Nu heb ik mijn hypotheekrente vorig jaar omgezet (aflossingsvrije gedeelte toen vastgezet in 2010 voor tien jaar vast voor 5 procent)van 5 naar 2.8, 20 jaar vast, ben helemaal blij, want dat was helemaal niet mogelijk toen wij kochten moesten wij het uitzingen tot het laatste jaar , wij pikken nu ook dat voordeel mee van aangepaste regel na 2013!
Daarnaast betaal ik voor mijn bankspaar 5.2 voor 15 jaar vast, maar dat is in dat concept prima!
Over negen jaar ben ik klaar met bankspaar, zit nu met een vinger in mijn neus, dan met twee vingers in mijn neus haha
Tjonge, Rabo en dochter Obvion hebben de rente vandaag al weer met 0,1 verhoogd. Ze maken er werk van zeg, hun laatste verhoging dateert nog maar van 7 november. Ik ben benieuwd of de andere banken ook zo snel gaan met hun verhogingen, want anders prijzen ze zich wel uit de markt.
Gelukkig hebben we de rente twee weken geleden bij Rabo voor 10 jaar vastgezet op 1,9%.
Gelukkig hebben we de rente twee weken geleden bij Rabo voor 10 jaar vastgezet op 1,9%.
Wow in twee weken 0.6% gestegen dat is aardig vlot ja.zilver7 schreef op maandag 21 november 2016 @ 11:49:
Tjonge, Rabo en dochter Obvion hebben de rente vandaag al weer met 0,1 verhoogd. Ze maken er werk van zeg, hun laatste verhoging dateert nog maar van 7 november. Ik ben benieuwd of de andere banken ook zo snel gaan met hun verhogingen, want anders prijzen ze zich wel uit de markt.
Ik heb voorstel liggen met 2,6% (Vaste rente voor andere hypotheekvormen), deze is nu dus ook alweer gestegen naar 2,7%.
Ik kan de boete niet zelf aftikken. Dus enige alternatief is rentemiddeling. Maar Florius rekent gedurende de nieuwe looptijd dan naast de verrekende boete in de rente ook een opslag van 0,2%. Denk dat ik nog 14 maanden ga wachten. Blijft wel een gok dit op een bedrag van 225.000 aflossingsvrij( rest is bankspaar)
Rentemiddeling is altijd duurdermeermarco schreef op maandag 21 november 2016 @ 13:17:
Ik kan de boete niet zelf aftikken. Dus enige alternatief is rentemiddeling. Maar Florius rekent gedurende de nieuwe looptijd dan naast de verrekende boete in de rente ook een opslag van 0,2%. Denk dat ik nog 14 maanden ga wachten. Blijft wel een gok dit op een bedrag van 225.000 aflossingsvrij( rest is bankspaar)
Probeer anders eens deze tool: Link
Vrij accuraat
[ Voor 10% gewijzigd door Martinusz op 21-11-2016 13:29 ]
Ga alsjeblieft niet zulk generalistisch advies geven. De rente hoeft maar een fractie te stijgen tussen nu en 14 maanden in de toekomst om rentemiddelen voordeliger uit te laten komen.martinusz schreef op maandag 21 november 2016 @ 13:28:
[...]
Rentemiddeling is altijd duurderniet doen dus.
Probeer anders eens deze tool: Link
Vrij accuraat
Je moet zulke zaken altijd uitrekenen om een goed besluit te kunnen nemen. Reken dus uit wat de totale kosten over X jaar zijn bij niets doen en bij rentemiddelen. Hierbij neem je als X de door jouw gewenste nieuwe RVP. Omdat je de rente over 14 maanden niet weet gebruik je hiervoor variabele Y. Door met Y te spelen kan je zien of rentemiddelen voordeliger is als de rente door blijft stijgen de komende maanden en wat het verschil gaat zijn.
Ik bedoelde rentemiddeling is altijd duurder dan boeterenteTsurany schreef op maandag 21 november 2016 @ 13:41:
[...]
Ga alsjeblieft niet zulk generalistisch advies geven. De rente hoeft maar een fractie te stijgen tussen nu en 14 maanden in de toekomst om rentemiddelen voordeliger uit te laten komen.
Je moet zulke zaken altijd uitrekenen om een goed besluit te kunnen nemen. Reken dus uit wat de totale kosten over X jaar zijn bij niets doen en bij rentemiddelen. Hierbij neem je als X de door jouw gewenste nieuwe RVP. Omdat je de rente over 14 maanden niet weet gebruik je hiervoor variabele Y. Door met Y te spelen kan je zien of rentemiddelen voordeliger is als de rente door blijft stijgen de komende maanden en wat het verschil gaat zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door Martinusz op 21-11-2016 14:03 ]
Ik betaal met de nieuwe regels en 100% aflossing minder dan veel mensen die rond 2010 een rente van 5/6% hebben gekregen en volledig aflosvrij zitten. Ik ben alleen na 20 jaar van de hypotheek af.Verwijderd schreef op maandag 21 november 2016 @ 11:38:
[...]
Wees ook BLIJ!
Las in je vorige bericht dat je baalt van de OD en nog meer dingen, maar kijk ook eens naar je voordelen!
Ik heb in 2010 gekocht en ook nog die 6 procent OD betaalt, maar de mensen die na 2013 hebben gekocht betalen misschien wel 2 procent OD, maar hebben wel de verscherpte hypotheek regels zoals alles moeten aflossen anders geen aftrek..
Ik los niks af in principe..heb 50k aflossingsvrij en 36k bankspaar, wordt beide door de bank niet gezien als aflossing...toch krijg ik van beide delen de volledige aftrek! Dat levert mij veel meer op dan dat verschil van 6 en 2..ik zou niet willen ruilen hoor!
Nu heb ik mijn hypotheekrente vorig jaar omgezet (aflossingsvrije gedeelte toen vastgezet in 2010 voor tien jaar vast voor 5 procent)van 5 naar 2.8, 20 jaar vast, ben helemaal blij, want dat was helemaal niet mogelijk toen wij kochten moesten wij het uitzingen tot het laatste jaar , wij pikken nu ook dat voordeel mee van aangepaste regel na 2013!
Daarnaast betaal ik voor mijn bankspaar 5.2 voor 15 jaar vast, maar dat is in dat concept prima!
Over negen jaar ben ik klaar met bankspaar, zit nu met een vinger in mijn neus, dan met twee vingers in mijn neus haha_/-\o_
Aflossen is geen slecht idee hoor, zorgt voor een goed pensioen zonder moeite te doen
Rente is kosten, aflossen vermogens opbouw. Ik weet wel wat ik kies
Let op:
Vertel erbij wat je motivatie was, waarom je juist niet voor iets anders hebt gekozen en reageer indien relevant op andere motivaties.
Vertel erbij wat je motivatie was, waarom je juist niet voor iets anders hebt gekozen en reageer indien relevant op andere motivaties.