Een langere rentevast periode geeft juist meer zekerheid, en hier betaal je dus een premium voor.RM-rf schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 11:51:
[...]
Dat je een goede risico-afweging moet maken en moet overwegen of het 20 jaar vastleggen voor je nodig is omdat je een risico wilt afdekken dat je bv je maandlasten niet zou kunnen betalen bij stijgende maandlasten (wat gezien je beschrijving me niet echt van toepassing lijkt)..
Als je enkel de rente 20 jaar wilt vastleggen omdat je denkt daarmee een winst te maken, moet je afvragen hoeveel 'als'-en daarbij komen kijken... in hoeverre is dat pure speculatie en 'voorspellen' van je toekomstige wensen en mogelijkheden.
Als je in dit topic een paar posts terugleest, zie je nog maar een dag terug iemand posten die zn rente 2 jaar terug voor 10 jaar vastgelegd heeft, en die is nu aan het berekenen hoeveel 'winst' hij zou maken als hij 7,5K boeterente aan zn bank betaald..
dat is naturlijk de downside van het lang vastleggen, in de meeste gevallen wrijven vooral de kredietinstituten ervan in hun handen en slechts weinig individuen maken daarop een winst (en die winst valt vaak ook best tegen).
Overigens kan ik me best voorstellen als je in het begin erg voorzichtig bent.
maar probeer ook goed een oog te houden op de flexibiliteit.... bv probeer een zeer hoog bedrag eruit te halen dat je boetevrij voortijds kunt aflossen...
Bv de mogelijkheid om 20% per jaar versneld boetevrij te kunnen aflossen kan je erg veel winst opleveren als je toch tussentijds de rente wil middelen of oversluiten als die alsnog verder gevallen is (bij bv oversluiten haal je niet zozeer winst uit het verschil in rente maar vooral omdat die mogelijkheid boetevrij af te lossen tussentijds maakt dat de te betalen boeterente relatief beperkt blijft)..
tevens vind ik het geen slecht idee om op te passen met 20 jaar, hoezeer je nu ook denkt te kunnen voorspellen hoe in 20 jaar de economie zal draaien en hoe je situatie is, is er een gerede kans dat er toch een hoop anders gebeurt en meestal is het bij onvoorziene veranderingen in je toekomstplannen het gunstiger geen langdurige verplichtingen te hebben
Bij twintig jaar vast rentepercentage weet je namelijk precies waar je aan toe bent ongeacht onvoorziene toekomstige macro-economische ontwikkelingen. Bij 10 jaar of minder moet je nog maar zien hoeveel de rente is, wanneer je weer een nieuwe rentevast periode moet aangaan.
De persoonlijke langdurige verplichting betreft het aflossen van de lening, en niet zozeer de rente.
Mijn advies is, wanneer de rente laag is lang vastzetten (=> 10 jaar) en wanneer de rente hoog is kort vast zetten (<= 5 jaar). En volgens mij is de rente laag.

[ Voor 4% gewijzigd door Dark Matter op 17-02-2016 08:36 ]