Oh?redwing schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 12:38:
Die snap ik niet helemaal. Als je relatief weinig rente wilt betalen moet je juist niet annuitair aflossen maar juist lineair. Die 20 jaar maakt het natuurlijk wat voordeliger, maar je aflossingsschema is niet optimaal voor lagere rente-kosten.
150K lineair aflossen met 3,5% rente in 30 jaar betaal je iets van 58.500 euro aan rente
150K annuitair aflossen in 21 jaar, betekent met dezelfde rente iets van 45000 euro rente.
scheelt toch gewoon 13.500 rente (30% méér rente die je met lineair, tov annuitair over een kortere periode betaald )
beide hebben aan het begin exact dezelfde maandlasten, van €850 per maand... enkel zou je dan met lineair steeds minder gaan betalen per maand, en vervolgens de totale aflossing over een nog langere periode uitsmeren..
Ikzelf heb uit voor mij persoonlijke gronden gekozen voor eerder een versnelde aflosvorm ... over 20 jaar wil ik gewoon met pensioen (kunnen) gaan en heb dan voorgezien gewoon 'klaar' te zijn (eigenlijk heb ik een 'checkpunt' na 10 jaar, effectief nog 8,5 jaar te gaan; op dat punt verwacht ik op 60% MW te zitten en kan ik overwegen eventueel hoe ik verder wil met de financiering, mn vaste aflosschema aanpassen, heb ik ook de ruimte om eventueel te kiezen een grotere 'schuld' open te hebben na die 20 jaar looptijd)..
Eventueel extra vermogen dat ik nu heb stop ik niet in aflossingen, maar eerder in verbouwing/renovatie (heb een oud huis uit 1900, wel volledig gerenoveerd en qua energie al bijna in de hoogste klasse, maar er zijn altijd genoeg dingen om te verbeteren, en zo af-en-toe verrassingen).
Ik heb wel de mogelijkheid aanvullend af te lossen (dit jaar naar ik meen rond de 25K), maar dat benut ik verder niet, dat is voor mij een bewuste keuze, ik zie ook het nut er niet van in om zelf handmatige 'extra potjes' aan te gaan houden voor aanvulende aflossing, ik houd helemaal niet van gecompliceerde 'het-ene-potje-naar-het-andere-potje' financieringsvormen... Mijn woonlasten zijn gewoon een vaste kostenpost per maand die ik zo incalculeren kan
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen