Timple schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 14:04:
[...]
Nog even geen slapende honden wakker maken totdat mijn offerte is geaccepteerd aub
Ik heb begrepen dat je bij een bank kunt aangeven zodra je onder een bepaalde grens (80%/90%) bent gekomen door middel van WOZ waarde of een taxatie.
Indien dit klopt heeft het voor de bank dus geen zin om het laagste bedrag te pakken. Want dan bel ik ze over een paar maanden op dat een (nieuwe) taxateur het huis op 385 heeft gezet en ik nu dus onder de 90% kom

De taxateur bepaalde waarde van je woning _na_ verbouwing op 385K... zolang die verbouwing nog niet afgesloten is, blijft de marktwaarde dus gewoon het bedrag zonder die prognose wat de woning waard zou zijn na een verbouwing.
Althans, dat lijkt me de gewone gang van zaken... mocht het toch zo zijn dat de kredietinstelling het wel accepteert en in jouw voordeel redeneert, zou het interssant zijn dat te horen en erg leuk voor jou, maar ik zou er niet volledig op gokken.
zulk een taxatie geeft enkele mogelijkheden, je kunt daardoor idd extra bijlenen, bovenop het aankoopbedrag an sich. (en andersom, de kredietinstelling mag jou daardoor veel meer lenen)
Volgens de huidige regels mag je maximaal 104% lenen, zonder die taxatie dus hooguit 312K.
enkel dankzij die taxatie en de taxateur die zo vriendelijk was de verbouwing zo in te schatten dat het hele gewenste geldbedrag gehaald werd (en zelfs 100% waardestijging op basis van verbouwingskosten, normaal is eerder ongeveer 65%), kun je ook zoveel lenen als je wilde.
Tenzij je dit zwart op wit heb, ga ik ervanuit dat qua marktwaarde Delta Lloyd gewoon ervan uitgaat dat je woning hooguit 300K nu waard is voor berekening van de maximale hypotheek en dus zal je lening meer dan 100% van de MW zijn..
wel kun je naast de 300K een bouwdepot van 50K opnemen, voor de verbouwing en dit alles in de bestaande hypotheek, en onder huiidge hypotheekregels vatten.
Oftewel, door die taxatie omzeil je de regels voor de maximale hypotheek, die je niet meer zouden laten lenen dan 312K.. maar je rente wordt er vermoedelijk niet zomaar ook gunstiger van...
Hooguit zou je kunnen overwegen na de verbouwing een taxateur opnieuw langs te laten komen (op jouw kosten) en te hopen of die ook zo vriendelijk is dan nog steeds 385K als reele marktwaarde te taxeren (waarbij er een serieuze kans is dat deze dan opeens wél wat kritischer is).
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen