[quote]
Adlermann schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 13:30:
Nou ja, om deze discussie toch maar aan te wakkeren. Ik ben zelf hobby-matig veel bezig met kalibreren. Ik heb redelijke goede spullen (i1 pro gecombineerd met een i1d3).
Ik heb genoeg gezien dat ik bij mensen thuiskwam (voor een kratje bier

) en die hadden dan instellingen van het internet overgenomen en die waren een stuk slechter dan out of the box. Het probleem zit hem hierin:
Elk paneel is anders en met kalibreren stel je dat paneel zo in dat het zo dicht mogelijk tegen de ideale waarden komt. Echter is het een constante trade-off analyse en corrigeren van fouten die weer door de kalibratie geintroduceed worden (iteratief proces). Hierdoor krijg je dus op een ander panel met een andere afwijking (die mischien maar 1-2% anders is) door deze instellingen over te nemen afwijkingen die veel groter zijn.
Als je geen kalibratie wilt (iig geen geld ervoo wilt uitgeven) kan je het beste nog een testpattern pakken met een greyscale ramp en daarop visueel kijken of je tinten op het grijs ziet en daar ook heel globaal visueel corrigeren.
Het beste wat je eigenlijk kan doen is gewoon de tv in de meest accurate preset modus zetten.
Bij samsung is dat faak film of movie mode met kleurtemperatuur warm2.
Wat je daarna moet doen is het contrast en brightness correct instellen met een dvd/bluray die daarvoor ontworpen is (dve video essentials of de avs 709 HD ding).
[...]
Ik kan eigenlijk niet kijken naar een niet correct scherm, het gaat er niet om hoe het eruit ziet op mijn scherm, maar het gaat erom hoe de regisseur van de film wil hoe het eruit ziet. Dat geeft namelijk extra sfeer bij de film. En daarom kalibreer je tegen een standaard aan, want dan weet je zeker dat de film eruitziet zoals de regisseur het wil.
Je kunt met een beetje aankloten zonder meter niet in de buurt komen van een goed plaatje.
[/quote
Kan je bij mij langs komen voor 3 kratjes bier? Zou heel chill zijn.. zeg maar wat je ervoor wilt hebben...
Gr. Wibe > wibe_h@hotmail.com