Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcauseway
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-08 10:26
^^ thanks maar die kende ik al (van AVforums), is overigens bestemd voor een 55" en die vond ik ook te donker, dus ik zoek nog ff door voor specifiek 48".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen028
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-01 12:38
Give these a whirl ,these are what i use on my 48" and love them :)

Picture Mode : Standard

Backlight : 10
Contrast : 91
Brightness : 45
Sharpness : 0
Colour & Tint : 50

Picture Size : Screen Fit

Advanced Settings

Dynamic Contrast / Black Tone : Off
Flesh Tone : 0
Colour Space : Custom

Red 33, 0, 0
Green 11, 48, 0
Blue 0, 3, 50
Yellow 51, 49 ,0
Cyan 10, 49, 54
Magenta 30, 3, 47

White Balance

+ 22, +3, +10, +13, -10, +5

Gamma -2

Picture Options

Colour Tone : Warm 2
DCV / Mpeg NF : Off
Film Mode : Auto 1
Motion Plus : Clear
Smart LED : Standard

I use these settings for Sky HD and Blu Ray :)

They look fantastic on MY Tv under my Room conditions , they may not suit you

Deze stond ook daar op het forum, is voor 48inch. Kan nu niet zelf testen naar hoor graag je resultaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcauseway
Even getest met Netflix, het blijft allemaal nog steeds redelijk donker, hoewel deze setting beter is dan de vorige, wat logisch is gezien de basis picture mode 'Standaard" wordt gebruikt ipv Film (deze modus is lichter dan Film). Ik krijg alleen niet de "Film Mode : Auto 1" geselecteerd. Een stuk beter maar wat mij betreft nog niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:59
mcauseway schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 16:57:
Even getest met Netflix, het blijft allemaal nog steeds redelijk donker, hoewel deze setting beter is dan de vorige, wat logisch is gezien de basis picture mode 'Standaard" wordt gebruikt ipv Film (deze modus is lichter dan Film). Ik krijg alleen niet de "Film Mode : Auto 1" geselecteerd. Een stuk beter maar wat mij betreft nog niet ideaal.
Ik had eigenlijk gehoopt dat deze waarden de filmmodus waarden helemaal overschreven.
Dan had ik het wel geprobeerd. Ik wil mijn standaard modus niet veranderen want die vind ik niet slecht. Maar wil wel eens een andere setting proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcauseway
Artwido schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 17:00:
[...]
Ik had eigenlijk gehoopt dat deze waarden de filmmodus waarden helemaal overschreven.
Dan had ik het wel geprobeerd. Ik wil mijn standaard modus niet veranderen want die vind ik niet slecht. Maar wil wel eens een andere setting proberen.
Kun je dan niet de filmmodus gaan tweaken met bovenstaande settings? Volgens mij draai je aan alle knoppen en krijg je uiteindelijk hetzelfde resultaat, kun je iig even vergelijken. Bovendien is het een fluitje van een cent om even aan te passen.

Ik denk dat het sleutelen aan kleurbereik en witbalans waarden zonder te weten watvoor effect het heeft sowieso zinloos is, het moet echt op basis van een kalibratie zijn. Het meest directe effect ondervind je door alleen aan de hoofdwaarden te schuiven zoals contrast, backlight, scherpte, etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
ik ga het proberen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcauseway
wie zoekt vindt wat, als je dan toch aan het proberen bent (ik ben er even klaar mee :+ ): http://www.forodvd.com/tema/145396-calibrados-48hu7500/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen028
Wat ik wel raar vind is waarom scherpte altijd op 0 staat. Iemand verklaring??

We gaan vanavond eens testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mcauseway schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 17:09:
[...]
Ik denk dat het sleutelen aan kleurbereik en witbalans waarden zonder te weten watvoor effect het heeft sowieso zinloos is, het moet echt op basis van een kalibratie zijn. Het meest directe effect ondervind je door alleen aan de hoofdwaarden te schuiven zoals contrast, backlight, scherpte, etc..
Exact...volkomen nutteloos weet ik uit ervaring. Na calibratie te hebben laten doen op mijn HU7500 zie ik pas hoe nutteloos mijn eigen probeersels waren :)

Ps de calibratiewaarden uit mijn rappoort zijn dan ook de meetwaarden obv mijn tv en deze zullen (in principe) nooit klakkeloos over zijn te nemen op een andere tv. Is altijd proberen waard uiteraard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcauseway
ok, toch nog even wat geprobeerd, deze setting is van eerder genoemde link, is redelijk drastisch en met wat aanpassingen (achter "-->") ben ik hier tot nu toe best tevreden over. Deze setting heeft weinig met kalibratie te maken aangezien kleurbereik op auto staat:

PICTURE

Picture Mode: STANDARD

Backlight: 8-13 (dim-normal room) or 13-20 (bright daytime room) --- > 15

Contrast: 81

Brightness: 43

Sharpness: 80 ---> 50

Colour: 70 --> 60

Tint: <- G65 R35

Picture Size: Screen Fit

ADVANCED

Dynamic Contrast: Medium

Black Tone: Off

Flesh Tone: -15

Colour Space: Auto

White Balance: 2 Point: Blue Gain -10, Blue Low -20, Red Gain -3

Gamma: 0

Motion Lighting (strobing black-frame-insertion): Off

PICTURE OPTIONS

Colour Tone: Standard

Digital Clean View (noise filter): Auto or Off --> Uit

MPEG Noise Filter: Off

(HDMI Black level: Normal)

Film Mode: Off

Motion Plus:

SOAPS AND PURE VIDEO SUCH AS LIVE TV: Clear --> Uit

EVERYTHING ELSE: Custom: Blur Reduction 10, Judder Reduction 10 --> Uit

Smart LED (local dimming): Off --> Standaard

[ Voor 88% gewijzigd door mcauseway op 28-02-2015 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
jeroen028 schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 17:20:
Wat ik wel raar vind is waarom scherpte altijd op 0 staat. Iemand verklaring??

We gaan vanavond eens testen
Omdat dit puur kunstmatige "scherpte" is wat het beeld niet scherper maakt. Het zet enkel een zwarte en witte lijn als contour om objecten heen waardoor het contrast tussen de objecten groter wordt. Dit geeft de illusie dat het scherper is.

Hierdoor komen er ook nadelige beeldartefacten bij. Zo wordt onder anderen ruis meer zichtbaar doordat ook hier contouren omheen komen. Alhoewel het gehele beeld in mijn ogen een gehele beeldartefact wordt. De kuntmatige scherpte maakt het onnatuurlijk en lelijk.

Om even een voorbeeld te geven van wat scherpte doet. Eerst hoe het eruit hoort te zien:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/MSXk3JU.png

Wat de scherpte met het beeld doet:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ojtj6pQ.png

Vooral bij de vogels is goed te zien dat deze geheel los komen te staan van de lucht. Maar ook in de golven zie je dat deze contouren voorkomen. Heel onnatuurlijk en onwenselijk.

Daarom de scherpte simpelweg op 0 zetten. De bron is verantwoordelijk voor de scherpte, niet de televisie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen028
Dank voor de uitleg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:20
Ik vind het er met scherpte op "0" niet heel mooi uit zien.
Het voorbeeld hierboven is natuurlijk wel heel extreem, er is ook nog een tussenweg :)
Canon raadt bv. bij hun camera's ook gebruik van een unsharp mask aan, dus wat dat betreft moet het bij een TV ook wel "helpen".

Stel hem zelf in tijdens kijken naar een talkhow: zover dat de haren mooi scherp zijn. Denk rond de 60% ofzo.

[ Voor 16% gewijzigd door matthijst op 28-02-2015 19:02 ]

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
op de standaard mode staat scherpte op 50

[ Voor 15% gewijzigd door Artwido op 28-02-2015 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Exact zoals Dimens het eerder heeft uitgelegd. Scherpte beter op 0 instellen, of in ieder geval zo laag mogelijk. Dat geeft het beste resultaat. Maar goed, iedereen zal zijn voorkeur verder hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
Heb gisteren een led-lichtslang op de achterkant van de tv 📺 geplakt. Dit is niet alleen een mooi gezicht maar geeft een betere, rustiger kijkbeleving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
matthijst schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 19:01:
Ik vind het er met scherpte op "0" niet heel mooi uit zien.
Het voorbeeld hierboven is natuurlijk wel heel extreem, er is ook nog een tussenweg :)
Dit is zeker geen extreem voorbeeld. Dit is hoe de gemiddelde televisie er standaard uit ziet als deze uit de doos komt. Een middenweg bestaat ook niet. De bron wordt altijd verpest door het toevoegen van kunstmatige "scherpte".
Stel hem zelf in tijdens kijken naar een talkhow: zover dat de haren mooi scherp zijn. Denk rond de 60% ofzo.
Dat is extreem hoog. Daar ga je geen scherpe haren mee krijgen, enkel een zwarte of witte rand rondom de haren heen zoals ook bij de vogels in het voorbeeld is te zien.

Als het uitschakelen van de kunstmatige scherpte -wat bij Samsung 0 is- een onscherp beeld geeft, dan staan andere instellingen ook niet goed. Andere zaken zoals 1:1 pixelmapping, contrast en helderheid dienen ook goed ingesteld te zijn. Staat dat niet goed, dan gaat detail verloren wat het beeld onscherp maakt of het idee geeft dat het beeld onscherp is.

Daarom de televisie kalibreren zodat alles goed ingesteld staat en er geen kunstmatige trucs uitgevoerd moeten worden die de perceptie van een goed beeld geven.

EDIT: Ik moet hierbij wel vermelden dat dit allemaal van toepassing is op Blu-Ray / 1080/24p materiaal. Bij ander materiaal zoals 1080/50i of SD-content kan dit anders liggen. Alhoewel een scherpte van 60 bij Samsung dan alsnog per definitie veel te hoog is, ongeacht bron. Bij Samsung liggen de waardes eerder bij de 10.

[ Voor 10% gewijzigd door Dimens op 01-03-2015 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
Zoals ik hier al melde, standaardmode is scherpte op 50 ingesteld. Hiervoor had ik een Sony Bravia en wat iedereen bij mij thuis opviel is hoe scherp en ggedetailleerd de Samsung is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Standaard setting voor scherpte 50 is niet goed. Beter lager instellen, bij voorkeur op 0. Lees even wat Dimens schrijft...hij heeft het helemaal juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
Artwido schreef op zondag 01 maart 2015 @ 13:42:
Zoals ik hier al melde, standaardmode is scherpte op 50 ingesteld.
Standaard ziet het beeld er dan ook niet uit. Dat liet ik met de voorbeelden ook al zien.
Hiervoor had ik een Sony Bravia en wat iedereen bij mij thuis opviel is hoe scherp en ggedetailleerd de Samsung is.
Dat kan aan heel veel factoren liggen. In veel gevallen is het omdat men scherpte verwart met contrast. Wat overigens het belangrijkste aspect is van een televisie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Dimens schreef op zondag 01 maart 2015 @ 13:12:
[...]

Dit is zeker geen extreem voorbeeld. Dit is hoe de gemiddelde televisie er standaard uit ziet als deze uit de doos komt. Een middenweg bestaat ook niet. De bron wordt altijd verpest door het toevoegen van kunstmatige "scherpte".
Dit is gewoon unsharp maak over die foto heengehaald met extreme settings, dat bedoelde ik.
Een middenweg bestaat zeker wel: minder hoge waardes gebruiken?
Ook hier: smaken verschillen, dat eerste plaatje vind ik niet scherp, maar soft.

[ Voor 23% gewijzigd door matthijst op 01-03-2015 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcauseway
matthijst schreef op zondag 01 maart 2015 @ 16:19:
[...]
Dit is gewoon unsharp maak over die foto heengehaald met extreme settings, dat bedoelde ik.
Een middenweg bestaat zeker wel: minder hoge waardes gebruiken?
Iedereen heeft weer zijn eigen beleving hoe hij/zij het beeld graag ziet, als je UHD source materiaal kijkt wil je ook dat het super mooi en zuiver scherp is. Voor de één is dit met scherpte op 100, de ander op 50 of 0, met weer wat compensaties elders. Ik merk wel dat hoe hoger de scherpte staat des te meer problemen je krijgt met snel bewegend beeld in de vorm van korte haperingen, welke je dan weer kunt compenseren met motion flow, maar dit heeft ook weer z'n nadelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
matthijst schreef op zondag 01 maart 2015 @ 16:19:
[...]

Je hebt echt helemaal gelijk. Dit is inderdaad een foto waar een unsharp mask overheen is gehaald.

Maar zoals ik al zei gaat dit om een voorbeeld en is de afbeelding een weerspiegeling van hoe de televisie standaard uit de doos komt. Het ziet er immers wel zo uit.
Ook hier: smaken verschillen, dat eerste plaatje vind ik niet scherp, maar soft.
Of ook jij verwart scherpte met contrast of je bekijkt de afbeelding in kwestie zonder 1:1 pixelmapping. Afbeelding in kwestie is namelijk zeer scherp, echter niet heel contrastrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Dimens schreef op zondag 01 maart 2015 @ 17:26:
[...]

Of ook jij verwart scherpte met contrast of je bekijkt de afbeelding in kwestie zonder 1:1 pixelmapping. Afbeelding in kwestie is namelijk zeer scherp, echter niet heel contrastrijk.
Dat kleine plaatje hierboven bedoel je?
Dat is gewoon soft/onscherp (en een belabberd voorbeeld als je werkelijk scherpte op een plaatje bedoelt).

Niks met contrast te maken, maar met ontbrekende unsharp mask.
Waarom denk je dat Canon unsharp mask aanraadt?
Of snappen die ook niet wat scherpe foto's zijn?

[ Voor 30% gewijzigd door matthijst op 01-03-2015 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
verscherpen is eigenlijk toch niets anders dan de contrast oppompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Scherpte is geen contrast :)

Hieronder trouwens eerste plaatje, met als tweede plaatje beschaafde unsharp mark:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/slfLGqg.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
matthijst schreef op zondag 01 maart 2015 @ 19:39:
[...]

Dat kleine plaatje hierboven bedoel je?
Dat is gewoon soft/onscherp (en een belabberd voorbeeld als je werkelijk scherpte op een plaatje bedoelt).
Uiteindelijk een perfect voorbeeld omdat het direct duidelijk heeft gemaakt dat jij contrast en scherpte door elkaar haalt.
Niks met contrast te maken, maar met ontbrekende unsharp mask.
Unsharp Masking is contrast. Het doet niet veel meer dan het contrast tussen objecten te verhogen waardoor het de illusie van scherpte geeft.
matthijst schreef op zondag 01 maart 2015 @ 20:20:
Scherpte is geen contrast :)

Hieronder trouwens eerste plaatje, met als tweede plaatje beschaafde unsharp mark:
[afbeelding]
Er is niets anders gedaan dan het contrast van lichte elementen te verhogen. Er is werkelijk niets aan scherpte toegevoegd. Enkel de illusie.

[ Voor 25% gewijzigd door Dimens op 01-03-2015 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Pffff. Wat jij wilt.

[ Voor 213% gewijzigd door matthijst op 01-03-2015 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
matthijst schreef op zondag 01 maart 2015 @ 21:26:
Het ziet er voor het oog scherper uit en daar gaat het om lijkt me? Of kijk jij liever naar een blurry plaatje, omdat dat zo lekker puur natuur is?
Je zou denken dat je na het erkennen dat het beeld niet scherper wordt je wel zal begrijpen dat er niets "blurry" aan is. Maar blijkbaar ben je heel erg koppig en wil je het niet begrijpen.

Discussie is verder nutteloos als je het niet snapt en niet wil snappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:04
Er gaan laaste tijd hier wel lekker veel discussies over van alles en nog wat behalve wat met de tv te maken heeft.

Zullen we het gewoon even lekker vriendelijk houden zonder steeds in een wellus niettus topic te vallen, en het gewoon lekker over onze 4k tv hebben? :)

Laten we de rest maar even onder het kopje persoonlijke voorkeur schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Dimens schreef op zondag 01 maart 2015 @ 21:43:
[...]

Je zou denken dat je na het erkennen dat het beeld niet scherper wordt je wel zal begrijpen dat er niets "blurry" aan is. Maar blijkbaar ben je heel erg koppig en wil je het niet begrijpen.

Discussie is verder nutteloos als je het niet snapt en niet wil snappen.
Om van het gedram af te zijn, want gezien jouw post historie heb je altijd gelijk :O
Kijk eens wat vaker op fotoforums zou ik zeggen en verkondig daar dat unsharp mask een nutteloze functie is die slechts contrast verhoogt.

Lesje van Canon: http://www.learn.usa.cano...ls/dpp/unsharp_mask.shtml

[ Voor 28% gewijzigd door matthijst op 01-03-2015 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
Senaxx schreef op zondag 01 maart 2015 @ 22:21:
Er gaan laaste tijd hier wel lekker veel discussies over van alles en nog wat behalve wat met de tv te maken heeft.
De zin en onzin bespreken van bepaalde instellingen voor deze televisie vind ik zelf anders wel een goede toevoeging aan het topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
matthijst schreef op zondag 01 maart 2015 @ 22:30:
[...]

Vermoeiend betwetertje ben je 8)7 8)7
Begin dan ook geen discussie over zaken waar je geen verstand van hebt als je geen tegenspraak duld.
matthijst schreef op zondag 01 maart 2015 @ 22:30:
[...]

Om van het gedram af te zijn, want gezien jouw post historie heb je altijd gelijk :O
Is het nu klaar met dit onvolwassen gedrag?
Kijk eens wat vaker op fotoforums zou ik zeggen en verkondig daar dat unsharp mask een nutteloze functie is die slechts contrast verhoogt.
Als je even goed had opgelet, dan had je kunnen lezen dat dit absoluut niet is wat ik verkondig dan wel zou willen verkondigen.

Het verbaasd mij overigens wel dat je fotografie erbij probeert te betrekken. Ik neem aan dat je zelf niet op dergelijke fotofora komt. Daar weet iedere (semi)professionele fotograaf hoe belangrijk het is om op een gekalibreerde monitor te werken en werkt niemand op een monitor waar- voor zover mogelijk - scherpte toevoegt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:12
offtopic:
Misschien apart videofielentopic maken waar de 'believers' terechtkunnen? Begint een beetje te religieus te worden hier met het claimen van absolute waarheden.. ;)

Zolang je de tv niet in een eindregie of montagekamer gebruikt is dit soort gedoe echt onzin..
Zie een film of uitzending als een gerecht in een restaurant: deze wordt naar inzicht van de kok op smaak gebracht, maar er staat peper en zout op tafel zodat de gast het gerecht scherper en pittiger kan maken naar z'n eigen smaak..
Dus in de eindregie wil je geen additionele beeldbewerking in je monitor, als eindgebruiker thuis des te meer om je eigen smaak toe te voegen!

Ja, de tv staat standaard iets te scherp (zelf ook meteen teruggeschroefd), maar 0 is gewoon 'te flauw' voor menigeen. Ik vind het 2e plaatje van matthijst heel veel mooier overkomen dan het origineel.. Of je dat nu scherpte, contrast of 'sprankeling' noemt, lekker belangrijk! Menselijk oog is toch niet perfect, gaat dus om jouw eigen beleving! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:04
Dimens schreef op zondag 01 maart 2015 @ 22:36:
[...]

De zin en onzin bespreken van bepaalde instellingen voor deze televisie vind ik zelf anders wel een goede toevoeging aan het topic.
Dat kan wel zo zijn maar elkaar betweter noemen, en persoonlijke aanvallen voegt niets toe. Gehoord van het principe "agree to disagree"? En nu kan er best gediscussieerd worden over instellingen, calibratie noem maar op maar houd het dan wel inhoudelijk.

En ik doel niet op jou persoonlijk he, meer algemene opvatting over het topic

[ Voor 7% gewijzigd door Senaxx op 02-03-2015 02:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen028
CyBeRSPiN schreef op maandag 02 maart 2015 @ 01:07:
Ja, de tv staat standaard iets te scherp (zelf ook meteen teruggeschroefd), maar 0 is gewoon 'te flauw' voor menigeen. Ik vind het 2e plaatje van matthijst heel veel mooier overkomen dan het origineel.. Of je dat nu scherpte, contrast of 'sprankeling' noemt, lekker belangrijk! Menselijk oog is toch niet perfect, gaat dus om jouw eigen beleving! :)
2e beeld is ook beter alleen waarschijnlijk een scherpte van 100 gebruikt. Persoonlijk heb ik deze op 40 staan. Een beetje make up en puisten zien op hun gezicht mag best :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Dimens schreef op zondag 01 maart 2015 @ 23:21:
Het verbaasd mij overigens wel dat je fotografie erbij probeert te betrekken. Ik neem aan dat je zelf niet op dergelijke fotofora komt. Daar weet iedere (semi)professionele fotograaf hoe belangrijk het is om op een gekalibreerde monitor te werken en werkt niemand op een monitor waar- voor zover mogelijk - scherpte toevoegt wordt.
Wow, die opmerking had ik er in 1 minuut uitgehaald? Beetje flauw om daarmee nog te schermen. Maar goed. "Zijn we nu klaar met dit kinderachtige gedrag" en "Discussie is verder nutteloos als je het niet snapt en niet wil snappen." is ook niet heel classy als je je gelijk niet krijgt.

Jij komt met dat softe plaatje aan (geen idee waarom, aangezien iedereen hier een andere monitor heeft en jouw punt juist over allemaal dezelfde TV gaat, dus met zo'n crappy plaatje kan je je punt al eigenlijk nooit maken). Ik geef vervolgens aan dat dat een belabberd voorbeeld van unsharp mask is, maar dat een tusseninstelling prima te gebruiken is om je beeld scherper te maken. En dat Unsharp Mask een gangbaar gebruikte oplossing is in de fotografie.
Dan kom je met een verhaal dat unsharp mask slechts contrastverhoging is, wat ik ontken, maar ik ben ondertussen klaar met je verhaal, dus laat het maar gaan...
En nu begin je opeens weer niet over het plaatje, maar over het scherm zelf!
Weet je zelf wel waar je het over hebt 8)7

Uiteraard ga je een monitor waarop je beelden bewerkt niet verscherpen, omdat je daar het plaatje op het beeld zelf beïnvloedt. Maar op een tv-scherm is je input normaal gesproken nooit zo scherp, omdat de input doorgaans nou eenmaal niet de volledige resolutie van je scherm heeft en niet elke aanbieder een signaal op dezelfde manier heeft voorbewerkt. Behalve bij jou natuurlijk, maar de rest van de wereld heeft softer beeld, dus waarom dan niet een tv-instelling gebruiken die de scherpte wat verhoogt?
Noem het een Samsung Unsharp Mask, zo je wilt!

Je komt notabene zélf met een lage resolutieplaatje aan!
Dan laat ik je zien wat een gangbare verscherping is en dan kom je met een volgend verhaal, over dat ik het verschil tussen scherpte en contrast niet snap. Huh? Ik gebruikte Photoshop 20 jaar geleden al, ik ken het verschil tussen scherpte en contrast qua beeldbewerking wel denk ik.
Ik post nota bene een link naar een filmpje van Canon. Maar goed, wat weten die er nou van?
En Samsung zelf zit uiteraard ook fout, dat ze die instelling ueberhaupt in het toestel bouwen.

Vermakelijk en verwarrend tegelijk deze "discussie".

Maar ik zie dat anderen dat iets verscherpte plaatje er ook beter uit vinden zien, dus aan mijn brein ligt het niet, al zullen die andere naar jouw mening dan ook het verschil tussen scherpte en contrast niet kennen. Succes weer :D

[ Voor 39% gewijzigd door matthijst op 02-03-2015 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
jeroen028 schreef op maandag 02 maart 2015 @ 07:07:
[...]

2e beeld is ook beter alleen waarschijnlijk een scherpte van 100 gebruikt. Persoonlijk heb ik deze op 40 staan. Een beetje make up en puisten zien op hun gezicht mag best :*)
Het plaatje van hem was met 300% unsharp mask, veels te extreem, dat snapt iedereen wel.
Mijn tweede plaatje was met 100% (niet te vergelijken met 100% scherpte op de TV, maar zo heet het nou eenmaal).
En waarom Photoshop erbij halen? Omdat dat voorbeeldplaatje daar ook vandaan kwam en ik alleen maar wilde aangeven dat er ook een tussenweg is: wat Photoshop met een afbeelding doet, kan je TV met een suboptimaal inputsignaal. En ja: net als in Photoshop kan je er ook voor kiezen om naar een softer plaatje te blijven kijken, maar waarom zou je? De techniek is er....

En verder wat Cyberspin zegt: we kunnen hier wel doen alsof we thuis allemaal een prachtig gecalibreerd signaal binnen krijgen en elke uitzending/bron die we afspelen er op exact dezelfde instellingen perfect uit ziet, maar dat is in de praktijk niet zo.
Hell, Nederland 1 neemt nog steeds niet alles in HD op volgens mij. En dan heb je het hier over 1:1 pixel mapping. Welke pixels ga je mappen als ze niet binnenkomen? Als je inputresolutie lager is dan het scherm kan je het met sharpness wat opleuken.
Switch voor de gein eens tussen Jimmy Fallon en RTL Late Night vanavond, om maar een simpel verschil in kleur en scherpte te zien die door de aanbieder is bepaald.
Dus tenzij je geen TV kijkt op het apparaat... etc, etc...

In een professionele omgeving ga ik 100% mee in het verhaal trouwens. Of als je deze TV op een of andere manier als monitor voor je PC gebruikt. Maar als je hem gebruikt waar hij in principe voor bedoeld is (er staat volgens mij TV op de doos), dan vrees ik dat je gewoon de scherpteinstelling kunt blijven gebruiken om softe input enigszins te verscherpen. En inderdaad: dat hoef je niet op 100% te doen, maar naar eigen inzicht.

Als ik het commentaar van de calibratieclub lees dan krijg ik het idee dat men denkt dat 98% van de gebruikers niet weet wat ze aan het doen zijn en wij domme gansjes de weg naar het licht getoond moeten worden.
Je hebt het over instellingen op een TV, ze zitten erop. Schijnbaar vertrouwd Samsung de consument genoeg om daar naar eigen inzicht wat mee te doen. Men doet het al een halve eeuw zelf :D
Alleen er moet ergens geld verdiend worden dus nu hebben we: calibratie voor thuisgebruikers. Dat mag natuurlijk, maar doe dan niet alsof de andere 98% van de een op de andere dag gek is geworden |:(

Videofielentopic klinkt goed.

[ Voor 31% gewijzigd door matthijst op 02-03-2015 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerNL
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Bij deze dan maar een tv gerelateerde vraag:

Krijgen jullie ook om de zoveel tijd een melding van Samsung dat de ondersteuning voor een of andere fitness app stopt per...

Het blijft ook maar terugkomen, hoe zet ik dit uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuqua
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-09 08:16
vraagje ! kan ik zonder problemen een langere stroomkabel gebruiken voor mn hu7500 ? de originele is veelste kort om alle kabels netjes te kunnen weg werken. Ik zal die circa 2 a 2,5 x langer moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HammerNL schreef op maandag 02 maart 2015 @ 09:01:

Krijgen jullie ook om de zoveel tijd een melding van Samsung dat de ondersteuning voor een of andere fitness app stopt per...

Uit m'n hoofd...Menu > Support (onderste of een-na-onderste optie) en dan even verder klikken. Daar heb je een setting waaronder weer de notificaties optie is te vinden, en daar kun je de huidige meldingen wissen.

Sorry, zit nu niet voor m'n tv :> Kan zonodig later nog even precies voor je nakijken...

[ Voor 4% gewijzigd door dafmay op 02-03-2015 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
fuqua schreef op maandag 02 maart 2015 @ 09:06:
vraagje ! kan ik zonder problemen een langere stroomkabel gebruiken voor mn hu7500 ? de originele is veelste kort om alle kabels netjes te kunnen weg werken. Ik zal die circa 2 a 2,5 x langer moeten hebben.
Uiteraard geen enkel probleem!
De originele kabel heeft een haakse stekker waardoor ie strak tegen de muur kan.
Als je dat wil dan moet je op zoek naar zo'n kabel of de originele kabel verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuqua
CyBeRSPiN schreef op maandag 02 maart 2015 @ 10:39:
[...]

Uiteraard geen enkel probleem!
De originele kabel heeft een haakse stekker waardoor ie strak tegen de muur kan.
Als je dat wil dan moet je op zoek naar zo'n kabel of de originele kabel verlengen.
Ah dat is goed bedankt voor de info.

ik heb intussen al wat zitten googlen, dit type kabel word een c7 genoemd, irritante is dat voor mij, 4m het idiaalste is maar de verkochte lengtes zijn 3 of 5m |:(

verder zie ik nergens een site die die krengen op maat aanbied, ik zal maar noodgewongen voor de 5m gaan en die ene meter achter de TV wegwerken (mits er iemand toch nog een site weet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
matthijst schreef op maandag 02 maart 2015 @ 07:16:
[...]

Wow, die opmerking had ik er in 1 minuut uitgehaald? Beetje flauw om daarmee nog te schermen.
Beetje flauw om een dergelijke opmerkingen in eerste instantie al te maken en nadien het gelezen is het weg te halen alsof het nooit is gezegd en het vervolgens flauw vinden als het wordt opgemerkt.

De rest van de discussie is ook zeer nutteloos. Naast dat ik dan steeds in de herhaling moeten vallen, moet ik ook ineens zaken gaan verantwoorden die jij er zelf bij betrekt en waar je de schuld van op mijn legt. Wie was het die aankan zetten met de Unsharp Mask terwijl het geheel irrelevant is aan de uitleg die ik gaf?!
CyBeRSPiN schreef op maandag 02 maart 2015 @ 01:07:
Zie een film of uitzending als een gerecht in een restaurant: deze wordt naar inzicht van de kok op smaak gebracht, maar er staat peper en zout op tafel zodat de gast het gerecht scherper en pittiger kan maken naar z'n eigen smaak..
Dus in de eindregie wil je geen additionele beeldbewerking in je monitor, als eindgebruiker thuis des te meer om je eigen smaak toe te voegen!
Met deze vergelijking ben ik het absoluut niet eens, een film is niet vergelijkbaar met een gerecht. De maker van een film zorgt voor alle beeldcorrecties die een bepaalde look en feel geven. De weergever - en of dat nu een televisie, monitor of bioscoop is - is verantwoordelijk voor het weergeven van dit beeld waarbij de look en feel onaangetast blijft. Hiervoor moet de weergever dus gekalibreerd worden gekalibreerd op de - door dafmay al eerder aangehaalde - industrienorm. En ja, diezelfde industrienorm (REC.709) geldt voor vrijwel iedere film op Blu-Ray.

Doe je dat niet, dan ziet je donkere Tim Burton film er straks uit als een overgesatureerde scene uit CSI Miami en is de look and feel teniet gedaan. Je dure steak uit een 4 sterrenrestaurant is dan een hamburger van de McDonalds geworden, om toch de vergelijking met een gerecht te maken.

Dat je van je YIFY-content / McDonalds burger een steak probeert te maken door sausen toe te voegen is een andere discussie. Ik heb ook aangegeven dat het hier anders in elkaar steekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik haak even heel kort in op het hele verhaal. Ik denk dat er een aantal mensen zijn die 2 zaken door elkaar halen :

1) industrienorm en calibratie om ervoor te zorgen dat een tv zo dicht mogelijk hierop wordt afgesteld
2) persoonlijke (beeld)voorkeuren

Het 1e valt niet onder persoonlijke voorkeur...het is een norm / ijkpunt. Daar valt verder niet over te twisten (vwb voorkeuren)

En over het 2e valt sowieso niet te twisten ;)

Ik ben het verder volledig eens met Dimens als het gaat om de inhoudelijke zaken (over beeldkwaliteit en calibratie e.d.).

Dit is zolangzamerhand een oeverloze discussie geworden (en ja, ik neem mijn voorgaande discussies hier ook in mee) omdat er over 2 totaal verschillende zaken wordt gesproken (zie hierboven). Deze 2 punten worden namelijk door elkaar gehaald, en dat kan nu eenmaal niet omdat de zaken volledig los van elkaar staan.

Levendig...dat is het wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Met deze vergelijking ben ik het absoluut niet eens, een film is niet vergelijkbaar met een gerecht. De maker van een film zorgt voor alle beeldcorrecties die een bepaalde look en feel geven. De weergever - en of dat nu een televisie, monitor of bioscoop is - is verantwoordelijk voor het weergeven van dit beeld waarbij de look en feel onaangetast blijft. Hiervoor moet de weergever dus gekalibreerd worden gekalibreerd op de - door dafmay al eerder aangehaalde - industrienorm. En ja, diezelfde industrienorm (REC.709) geldt voor vrijwel iedere film op Blu-Ray.
Ik denk dat het hierom steeds "fout" gaat: jij en Defmay lijken beeldpuristen die vooral Blu-Ray en ander gecalibreerde bronnen kijken. Jullie lijken daarbij te vergeten dat er ook nog zoiets iets als een TV-zender?
Zelf kijk ik vooral TV-zenders en series en vrijwel nooit films (en dat hoor ik van meer mensen om me heen, dus niet heel vreemd denk ik). Aangezien de NOS al moeite heeft om uitzendingen in HD op te nemen etc, etc...
Dat je van je YIFY-content / McDonalds burger een steak probeert te maken door sausen toe te voegen is een andere discussie. Ik heb ook aangegeven dat het hier anders in elkaar steekt.
Dat komt (bij mij iig) niet zo over. Misschien beter direct kunnen melden dat het niet over normale content gaat :)

@Dafmay: dat calibratie een industrienorm is is voor iedereen wel duidelijk inderdaad. En dat het door elkaar gehosseld wordt hier komt vooral omdat je alles op 1 grote hoop gooit: alsof alle content die je op de TV afspeelt ook daadwerkelijk aan die industrienorm voldoet (dan heb ik het dus vooral over TV-zenders). In de praktijk is dat niet zo, dus dan komen al die sausjes prima van pas (voor hoe ik de TV gebruik, voornamelijk om TV te kijken), omdat je weinig hebt aan een industrienorm als het gros van de TV-content zich er niet aan houdt (ik herinner me een opmerking over de kleur van een scherm bij de NOS)?

[ Voor 18% gewijzigd door matthijst op 02-03-2015 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
matthijst schreef op maandag 02 maart 2015 @ 12:12:

Jullie lijken daarbij te vergeten dat er ook nog zoiets iets als een TV-zender?
Zucht..
Dimens schreef op zondag 01 maart 2015 @ 13:12:
Ik moet hierbij wel vermelden dat dit allemaal van toepassing is op Blu-Ray / 1080/24p materiaal. Bij ander materiaal zoals 1080/50i of SD-content kan dit anders liggen. Alhoewel een scherpte van 60 bij Samsung dan alsnog per definitie veel te hoog is, ongeacht bron. Bij Samsung liggen de waardes eerder bij de 10.
Aangezien de NOS al moeite heeft om uitzendingen in HD op te nemen etc, etc...
Dat is wel een heel slecht voorbeeld. Content wat opgenomen is in SD en vervolgens slecht is geüpscaled naar 1080/50i kan de televisie niet corrigeren met scherpte. Het enige wat je dan krijgt zijn randen om jaggies. Kartels worden dus des te meer zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Matthijst : ondanks mijn algemene verhaal, blijf jij het steeds maar op de man spelen, zaken door elkaar halen en feiten omdraaien, terwijl zowel Dimens als ikzelf juist trachten je iets bij te brengen....misschien moet je dan eerst een stapje terug doen, goed luisteren/lezen, en nadenken over wat wordt verteld. Dat is altijd de beste manier...doe er je voordeel mee zou ik zeggen ;)

@Dimens...heeft echt geen zin joh, er zijn altijd mensen die dingen verdraaien en niets met waardevolle info willen/kunnen doen.

(en ja...nu ook even op de man...reactie van matthijst vraagt er helaas om)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcauseway
"in den beginne" hadden we het over de juiste / beste instellingen voor het beeld van de (48)HU7500, kunnen we het nu daar weer even over hebben? Graag hoor ik of iemand hiervoor nog tips of goede ervaringen heeft en deze wil delen. Is het juist dat het bijvoorbeeld het beste is om zoveel mogelijk filters en features zoals ruis onderdrukking, motion flow, dynamic contrast etc, sowieso op UIT te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey,

Ik heb sinds gisteren de 48' versie in mijn bezit maar ik heb een vraagje.

Op sommige content in Netflix kan ik kijken op een volledig scherm, Breaking Bad bvb maar op andere content heb ik zwarte banden bovenaan en onderaan.

Kheb al een paar dingen proberen veranderen zoals op 16:9 zetten auto wide / screen fit e.d

Die content blijft hetzelfde met die zwarte banden.
Als ik naar een Blu-Ray kijk heb ik hetzelfde "probleem"

Geen idee of dit normaal is aldan niet.

Tnx voor de eventuele reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mcauseway schreef op maandag 02 maart 2015 @ 13:20:
"in den beginne" hadden we het over de juiste / beste instellingen voor het beeld van de (48)HU7500, kunnen we het nu daar weer even over hebben? Graag hoor ik of iemand hiervoor nog tips of goede ervaringen heeft en deze wil delen. Is het juist dat het bijvoorbeeld het beste is om zoveel mogelijk filters en features zoals ruis onderdrukking, motion flow, dynamic contrast etc, sowieso op UIT te zetten?
Helemaal mee eens :)

Het blijft altijd persoonlijk, daarom zul je altijd iemands persoonlijke voorkeuren horen als het gaat om instellingen. Ik heb zelf een professionele calibratie laten doen omdat ik dit wenselijk vond, en dan met name voor de juiste weergave van kleuren. Ik heb eerder (vorige week?) linkjes gepost naar het calibratierapport en de specifieke instellingen op mijn HU7500. Weet niet of je die al had geprobeerd? En nogmaals het zijn de settings zoals gecalibreerd voor mijn tv, dus het zal nooit 100% over te nemen zijn, maar wellicht het proberen waard (baat het niet dan...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 02 maart 2015 @ 13:50:
Hey,

Op sommige content in Netflix kan ik kijken op een volledig scherm, Breaking Bad bvb maar op andere content heb ik zwarte banden bovenaan en onderaan.
...
Dit zal je waarschijnlijk wel eens tegenkomen, is namelijk afhankelijk van de resolutie van het bronmateriaal (film, serie, enz...). Op de tv kun je in principe altijd het beste de beeld-instelligen zetten op 'screen fit'. Dit betekent dat het originele beeld in de juiste verhoudingen wordt getoond obv het beeldscherm (grootte van je tv).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
dafmay schreef op maandag 02 maart 2015 @ 13:10:
@Matthijst : ondanks mijn algemene verhaal, blijf jij het steeds maar op de man spelen, zaken door elkaar halen en feiten omdraaien, terwijl zowel Dimens als ikzelf juist trachten je iets bij te brengen....misschien moet je dan eerst een stapje terug doen, goed luisteren/lezen, en nadenken over wat wordt verteld. Dat is altijd de beste manier...doe er je voordeel mee zou ik zeggen ;)
Dat werkt twee kanten op, maar goed, Dimens blijft zo te zien net zo lang in cirkeltjes praten tot hij zijn gelijk gehaald heeft (zie het USM verhaal waar hij eerst serieus op in gaat en het vervolgens afdoet als nvt).
Ik heb overigens niet het idee dat je mij iets bij kan brengen: ik snap je verhaal wel, ik vind het alleen onzin en nvt. Of interessantdoenerij icm een consumententoestel, plak er maar een sticker op..
Jullie luisteren ook niet of nauwelijks naar andersmans reacties, want hoe vaak wordt al geroepen dat je je doel voorbij schiet met dit soort puristenpraat over een consumentenapparaat? Geloof dat de meesten al wel opgegeven hebben. Dat doe ik na deze post dan ook maar O-)
@Dimens...heeft echt geen zin joh, er zijn altijd mensen die dingen verdraaien en niets met waardevolle info willen/kunnen doen.
Dat interpreteer ik als een betweterig toontje: kijk ons eens gelijk hebben. En al die domme gansjes snappen niet hoe ze hun TV moeten gebruiken. Wij brengen het evangelie en ze willen het niet snappen :O
(en ja...nu ook even op de man...reactie van matthijst vraagt er helaas om)
Ik reageer op jou en Dimens, dan is het wel zo beleefd jullie bij naam te noemen? Of heb je zonder naam erbij al ook het idee om wie het gaat? Sorry dan.

Maar goed, we komen ook hier niet uit. Succes verder :)F

[ Voor 8% gewijzigd door matthijst op 02-03-2015 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent44
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-09 15:22
Heb mijn KPN decoder (glasvezel) via HDMI op de TV (UE65HU7500) aangesloten. En van de TV gaat weer een HDMI via de HDMI ARC naar de HDMI ARC van mijn Denon X3100W receiver. Ik krijg nu alleen stereo geluid ipv Dolby digital bij TV kijken.
Als ik films en series afspeel via de smart app Plex krijg ik wel gewoon DTS/ Dolby DIgital geluid op de Denon via dezelfde HDMI ARC output.

De KPN decoder rechtstreeks op de Denon aansluiten kan wel, alleen heb ik dan weer een aantal andere problemen..

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dafmay schreef op maandag 02 maart 2015 @ 13:58:
[...]

Dit zal je waarschijnlijk wel eens tegenkomen, is namelijk afhankelijk van de resolutie van het bronmateriaal (film, serie, enz...). Op de tv kun je in principe altijd het beste de beeld-instelligen zetten op 'screen fit'. Dit betekent dat het originele beeld in de juiste verhoudingen wordt getoond obv het beeldscherm (grootte van je tv).
Bedankt voor de reactie!
Dan laat ik het op screen fit staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Matthijst...je blijft moedwillig alles verdraaien wat anderen zeggen, dus (en ik verval helaas in herhaling)...ben ff klaar met jouw onzinnige gedoe. Je hebt zelf toch ook wel door dat dit een welles/nietes verhaal is en we continue in kringetjes blijven draaien... 8)7

Ondertussen heb ik reactie gegeven op 2 inhoudelijke vragen van andere tweakers...dat zijn namelijk zinvolle vragen, en dan is het waardevol er op te reageren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vincent44 schreef op maandag 02 maart 2015 @ 14:04:
Heb mijn KPN decoder (glasvezel) via HDMI op de TV (UE65HU7500) aangesloten. En van de TV gaat weer een HDMI via de HDMI ARC naar de HDMI ARC van mijn Denon X3100W receiver. Ik krijg nu alleen stereo geluid ipv Dolby digital bij TV kijken.
Als ik films en series afspeel via de smart app Plex krijg ik wel gewoon DTS/ Dolby DIgital geluid op de Denon via dezelfde HDMI ARC output.

De KPN decoder rechtstreeks op de Denon aansluiten kan wel, alleen heb ik dan weer een aantal andere problemen..

Iemand een idee?
Check even de geluids-instellingen bij het Kopje Sound in het Menu van de tv. Ik weet uit ervaring dat deze nog wel eens op PCM kan staan, terwijl er een digital optie is (en some Neo 2.5). Kwestie van even voor digital kiezen...misschien helpt dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent44
dafmay schreef op maandag 02 maart 2015 @ 14:07:
[...]

Check even de geluids-instellingen bij het Kopje Sound in het Menu van de tv. Ik weet uit ervaring dat deze nog wel eens op PCM kan staan, terwijl er een digital optie is (en some Neo 2.5). Kwestie van even voor digital kiezen...misschien helpt dit.
Ik kan dan allen PCM of DTS Neo 2:5 kiezen. En niet Dolby Digital of DTS.
Dat DTS Neo 2:5 zorgt er alleen voor dat je stereo geluid over 5 speakers wordt afgespeeld. Dus zo heb je niet de originele geluids stream die hoort bij de tv kanalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Dat helpt vrijwel zeker niet.. Die setting gaat enkel over zenders die je met je tv onvangt, niet met een externe decoder.
Bij Samsung werkt surround passthrough niet. D.w.z. dat je enkel stereo geluid krijgt zodra je een apparaat op een HDMI ingang aansluit en vervolgens het geluid via ARC op je receiver probeert te krijgen.

Enige oplossing is de Decoder op je receiver aan te sluiten. Of evt via optical het geluid richting receiver, maar dan moet je met lip-sync delay aan de slag.
Smart apps en ingebouwde tuner kunnen dus wel 5.1 geluid via ARC geven, apparaten via HDMI niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent44
CyBeRSPiN schreef op maandag 02 maart 2015 @ 14:16:
Dat helpt vrijwel zeker niet.. Die setting gaat enkel over zenders die je met je tv onvangt, niet met een externe decoder.
Bij Samsung werkt surround passthrough niet. D.w.z. dat je enkel stereo geluid krijgt zodra je een apparaat op een HDMI ingang aansluit en vervolgens het geluid via ARC op je receiver probeert te krijgen.

Enige oplossing is de Decoder op je receiver aan te sluiten. Of evt via optical het geluid richting receiver, maar dan moet je met lip-sync delay aan de slag.
Smart apps en ingebouwde tuner kunnen dus wel 5.1 geluid via ARC geven, apparaten via HDMI niet..
Moet ik dan de optical van KPN decoder naar de receiver zetten of van TV naar de receiver?
De eerste optie btw al geprobeerd, maar daarmee kreeg ik het niet voorelkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ach ik zie nu dat je bedoeld wat cyberspin ook al aangeeft, excuses voor de verwarring. Wat ik aangaf is voor tv zenders, en is verschillend per zender.

Voor doorgifte van originele geluids signaal van externe bronnen hebb je inderdaad een optische/coax kabel nodig vanaf externe apparaat naar de receiver/versterker. Of zoals Cyberspin aangeeft de decoder rechtstreeks op de receiver/versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcauseway
dafmay schreef op maandag 02 maart 2015 @ 13:55:
[...]

Het blijft altijd persoonlijk, daarom zul je altijd iemands persoonlijke voorkeuren horen als het gaat om instellingen. Ik heb zelf een professionele calibratie laten doen omdat ik dit wenselijk vond, en dan met name voor de juiste weergave van kleuren. Ik heb eerder (vorige week?) linkjes gepost naar het calibratierapport en de specifieke instellingen op mijn HU7500. Weet niet of je die al had geprobeerd? En nogmaals het zijn de settings zoals gecalibreerd voor mijn tv, dus het zal nooit 100% over te nemen zijn, maar wellicht het proberen waard (baat het niet dan...).
Ja die settings had ik al geprobeerd maar zoals ik eerder in dit topic had gepost resulteert dit bij mij in erg donker beeld met gebrek aan detail en scherpte, waarschijnlijk omdat jij een 55" (?) en ik een 48" beeld heb.
Verschillende sources zullen ook een rol spelen, zoals Netflix (UHD), m'n mediaplayer of TV zenders in SD kwaliteit, zodat elke source eigenlijk weer anders moet worden ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mcauseway schreef op maandag 02 maart 2015 @ 14:40:
[...]

Ja die settings had ik al geprobeerd maar zoals ik eerder in dit topic had gepost resulteert dit bij mij in erg donker beeld met gebrek aan detail en scherpte, waarschijnlijk omdat jij een 55" (?) en ik een 48" beeld heb.
Verschillende sources zullen ook een rol spelen, zoals Netflix (UHD), m'n mediaplayer of TV zenders in SD kwaliteit, zodat elke source eigenlijk weer anders moet worden ingesteld.
Ah I see :) Het is inderdaad relatief een ietsje donker beeld, al vind ik het persoonlijk meevallen en zelf prettig. De gamma instelling is daarbij overigens een grote factor. Deze staat op -2 en standaard op 0. Zou je nog iets mee kunnen spelen, als ook backlight instelling. Brightness en contrast zou ik van af blijven. De zwartwaardes van de HU7500 zijn zo goed dat backlight flink hoger kan worden gezet dan bijvoorbeeld op een H8000 (of F8000)...is mijn persoonlijke ervaring.

En ja verschillende sources geven altijd een verschillend beeld, dus zo nu en dan finetunen kan wenselijk zijn. Ikzelf probeer zoveel mogelijk niet aan te passen, tenzij het echt niet anders kan. Maar mijn persoonlijke ervaring is dat dit maar zelden gebeurd.

Wel speel ik zo nu en dan met de motion plus setting, met name als ik snel bewegende beelden bekijk zoals voetbal wedstrijd oid, dan wil ik soms nog wel eens de motion plus op smooth zetten. Die staat standaard op off.

Btw ik heb ook de 48"versie. En zoals eerder ook al aangegeven de waardes van mijn tv hoeven zeker niet de juiste waardes voor een andere tv te zijn...sterker nog, in de meeste gevallen gok ik zal dit niet het geval zijn omdat ieder paneel weer anders uit de fabruik komt (al lijkt de HU7500 behoorlijk uniform te zijn).

[ Voor 11% gewijzigd door dafmay op 02-03-2015 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
mcauseway schreef op maandag 02 maart 2015 @ 13:20:
Om de discussie of het wel of niet persoonlijk is even buiten beschouwing te laten: Het beste om tot een gekalibreerd toestel te komen is om deze functies uit te zetten. Enkel het beeldinterpolatie-algoritme (MotionFlow / Motion Plus) kun je in lichte maten instellen om bewegingsonscherpte tegen te gaan.

Vaak hoor je dat ook het beeldinterpolatie-algoritme uitgeschakeld moet worden om interpolatie-artefacten / beeldfouten te voorkomen. Alhoewel er een kern van waarheid in zit, is het zo dat bij LCD zonder beeldinterpolatie een veel vervelendere beeldartefact optreedt: bewegingsonscherpte.

Zeker bij een toestel als de Samsung HU7500 is het beeldinterpolatie-algoritme een must. Zonder deze beeldverwerking blijft er namelijk niets over van de scherpte die het toestel UHD-toestel kan brengen. Bij iedere beweging verliest het beeld scherpte waardoor de resolutie optisch vergelijkbaar is met een HD-Ready toestel.

Andere zaken beïnvloeden het beeld zodanig dat detail en de feel en look van een film verloren gaan.
Verwijderd schreef op maandag 02 maart 2015 @ 13:50:
Hey,

Kheb al een paar dingen proberen veranderen zoals op 16:9 zetten auto wide / screen fit e.d

Die content blijft hetzelfde met die zwarte banden.
Als ik naar een Blu-Ray kijk heb ik hetzelfde "probleem"

Geen idee of dit normaal is aldan niet.

Tnx voor de eventuele reacties!
Wat jij ziet is heel normaal en heeft met aspect ratio's te maken. Dit noemt men letterboxing.

Contentmakers van films en series schieten of bewerken een film met een bepaalde aspect ratio. Een aspect ratio van 2.40:1 is bijvoorbeeld een veelgebruikte verhouding voor films. Dit is een vrij brede verhouding en in een bioscoop geeft dit een goed resultaat. In een bioscoop kun je immers iedere aspect ratio gebruiken omdat er in principe geen begin of eind is op het scherm.

Bij televisies is dit anders. Vandaag de dag komen televisies - op een aantal Philips modellen na - met een verhouding van 16:9 wat minder breed is dan de 2.40:1 verhouding. Dit kun je op een aantal manieren oplossen. Omdat beelden meer dan woorden zeggen:

Afbeeldingslocatie: https://pro.sony.com/bbsccms/ext/hdv/hvrv1u/HVR-V1U/images/fc_downConversion.gif

In dit geval wordt de 16:9 verhouding vergeleken met de 4:3 verhouding die we kennen van de oudere televisies. Zoals te zien is de 16:9 verhouding breder dan de 4:3 verhouding waardoor deze dus niet 1:1 op het beeld past. Dan kun je het beeld passend maken waardoor het beeld vervormt, zwarte randen boven en onder plaatsen of een deel van de zijkanten afhalen. Een combinatie van de mogelijkheden wordt ook wel eens toegepast.

Bij Blu-Ray wordt eigenlijk altijd letterboxing toegepast om de 2.40:1 film passend te maken op de 16:9 televisie die wij thuis allemaal hebben staan. Dit is dan ook de meest logische keuze omdat het beeld niet vervormt en er geen content afgeknipt wordt.
dafmay schreef op maandag 02 maart 2015 @ 13:55:
[...]

Zelfs daar valt nog over te discussiëren. Waar veel mensen denken dat het allemaal persoonlijk is, blijkt dat velen toch een gekalibreerd scherm verkiezen boven een toestel "op smaak". De meesten hebben echter geen ervaring met een gekalibreerd scherm.

Feit blijft namelijk wel dat je met een gekalibreerd scherm, en uiteraard een goede bron, de meeste detail uit je toestel haalt. Een te hoog contrast en je verliest detail in donkere en lichte gebieden omdat het een zwart of wit vlak wordt.

Ook als het aankomt op kleur. Men wil meer kleur, maar het is eigenlijk niet mogelijk omdat detail in kleur verloren gaat. Daarom is het goed dat de nieuwe - vermoedelijke - standaard van UHD Blu-Ray binnenkort in eerste instantie de DCI P3-kleurruimte zal krijgen met een bredere kleurruimte dan REC.709 en uiteindelijk ooit nog eens naar REC.2020 toe gaat. Daarmee wordt bijna het gehele kleurenspectrum wat wij mensen kunnen zien gedekt en kunnen eindelijk de fluoriserende kleuren op televisie ook weergegeven worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dimens schreef op maandag 02 maart 2015 @ 15:49:
[...]

Wat jij ziet is heel normaal en heeft met aspect ratio's te maken. Dit noemt men letterboxing.

Contentmakers van films en series schieten of bewerken een film met een bepaalde aspect ratio. Een aspect ratio van 2.40:1 is bijvoorbeeld een veelgebruikte verhouding voor films. Dit is een vrij brede verhouding en in een bioscoop geeft dit een goed resultaat. In een bioscoop kun je immers iedere aspect ratio gebruiken omdat er in principe geen begin of eind is op het scherm.

Bij televisies is dit anders. Vandaag de dag komen televisies - op een aantal Philips modellen na - met een verhouding van 16:9 wat minder breed is dan de 2.40:1 verhouding. Dit kun je op een aantal manieren oplossen. Omdat beelden meer dan woorden zeggen:

[afbeelding]

In dit geval wordt de 16:9 verhouding vergeleken met de 4:3 verhouding die we kennen van de oudere televisies. Zoals te zien is de 16:9 verhouding breder dan de 4:3 verhouding waardoor deze dus niet 1:1 op het beeld past. Dan kun je het beeld passend maken waardoor het beeld vervormt, zwarte randen boven en onder plaatsen of een deel van de zijkanten afhalen. Een combinatie van de mogelijkheden wordt ook wel eens toegepast.

Bij Blu-Ray wordt eigenlijk altijd letterboxing toegepast om de 2.40:1 film passend te maken op de 16:9 televisie die wij thuis allemaal hebben staan. Dit is dan ook de meest logische keuze omdat het beeld niet vervormt en er geen content afgeknipt wordt.
Tnx voor de reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf probeer ik ook wat te spelen met MotionPlus settings want als ik deze helemaal Off zet heb ik een soort van "Delay" op m'n scherm en alles lijkt precies minder smooth :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent44
Nog een probleem. Ik heb nu mijn KPN STB aangesloten via HDMI 1 op mijn TV. De Samsung Smart remote kan nu mijn tv aanzetten en tevens gaat automatisch mijn receiver aan. Dit werkt prima. Alleen de KPN STB wordt niet aan of uit gezet, terwijl dit wel gewenst is. Wel kan ik als ik zelf de KPN STB zelf aanzet met de KPN remote, de Samsung smart remote gebruiken om van kanalen te wisselen op de KPN STB. alle functies werken op de KPN STB. Behalve aan en uitzetten van de KPN STB via samsung smart remote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcauseway
dafmay schreef op maandag 02 maart 2015 @ 15:01:
[...]

Ah I see :) Het is inderdaad relatief een ietsje donker beeld, al vind ik het persoonlijk meevallen en zelf prettig. De gamma instelling is daarbij overigens een grote factor. Deze staat op -2 en standaard op 0. Zou je nog iets mee kunnen spelen, als ook backlight instelling. Brightness en contrast zou ik van af blijven. De zwartwaardes van de HU7500 zijn zo goed dat backlight flink hoger kan worden gezet dan bijvoorbeeld op een H8000 (of F8000)...is mijn persoonlijke ervaring.

En ja verschillende sources geven altijd een verschillend beeld, dus zo nu en dan finetunen kan wenselijk zijn. Ikzelf probeer zoveel mogelijk niet aan te passen, tenzij het echt niet anders kan. Maar mijn persoonlijke ervaring is dat dit maar zelden gebeurd.

Wel speel ik zo nu en dan met de motion plus setting, met name als ik snel bewegende beelden bekijk zoals voetbal wedstrijd oid, dan wil ik soms nog wel eens de motion plus op smooth zetten. Die staat standaard op off.

Btw ik heb ook de 48"versie. En zoals eerder ook al aangegeven de waardes van mijn tv hoeven zeker niet de juiste waardes voor een andere tv te zijn...sterker nog, in de meeste gevallen gok ik zal dit niet het geval zijn omdat ieder paneel weer anders uit de fabruik komt (al lijkt de HU7500 behoorlijk uniform te zijn).
Thanks voor de uitgebreide uitleg. Met backlight kun je inderdaad de boel weer wat 'lichter' krijgen, maar het is al snel te licht/flets, dus liever houd ik deze onder de 10.

Waar ik toch enigszins verbaasd over ben is dat er bij (snel) bewegend beeld, met UHD materiaal, toch kleine haperingen/schokkerig beeld is. Dit kun je dan compenseren met motion flow, maar dan krijg je de bekende artefacten. Je zou deze haperingen niet mogen verwachten op beeld met een refreshrate van 1000Hz?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Die 1000hz slaat (bijna) nergens op, is een marketingterm iets wat met een hoop gegoochel tot stand komt door allerlei beeldverbeteraars bij elkaar op te tellen, heeft niks meer te maken met "frames per seconde", eerder iets weg van het "aantal bewerkingen per seconden".
Panel is (slechts) 100Hz, en dat zijn al een hele hoop beeldjes per seconde die in 4K resolutie door de tv verwerkt moeten worden, qua te verwerken pixels zijn dat er 4x zoveel als een 1080p TV. Teveel om met de huidige, betaalbare, technieken meer dan 100x/seconde een tussenliggend beeldje te berekenen om eea nog vloeiender te maken.

Welke software versie van de tv heb je? Ik begrijp dat er sinds september een versie wordt verkocht met een minder snelle cpu (met als voordeel dat er geen fan meer in zit), zou dat er wat mee te maken hebben?
Hoe kijk je dat UHD materiaal trouwens? Streamend of via aangesloten USB apparaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HammerNL schreef op maandag 02 maart 2015 @ 09:01:

Heb het nog even voor je nagekeken. Het is via :

Menu > System > Notifications

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mcauseway schreef op maandag 02 maart 2015 @ 17:01:
[...]

Thanks voor de uitgebreide uitleg. Met backlight kun je inderdaad de boel weer wat 'lichter' krijgen, maar het is al snel te licht/flets, dus liever houd ik deze onder de 10.

Waar ik toch enigszins verbaasd over ben is dat er bij (snel) bewegend beeld, met UHD materiaal, toch kleine haperingen/schokkerig beeld is. Dit kun je dan compenseren met motion flow, maar dan krijg je de bekende artefacten. Je zou deze haperingen niet mogen verwachten op beeld met een refreshrate van 1000Hz?!
Je hebt backlight onder 10 staan en je bent 'verbaasd' dat het beeld donker is??? >:) En ja dan met mijn settings, m.n. gamma op -2, zal het beeld al snel te donker worden...

Refreshrate zegt tegenwoordig helemaal niets meer...is puur een marketing foefje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerNL
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
dafmay schreef op maandag 02 maart 2015 @ 18:43:
[...]

Heb het nog even voor je nagekeken. Het is via :

Menu > System > Notifications
Ja klopt, in dit menu had ik hem gister ook verwijderd, maar een tijd daarna kwam hij weer tevoorschijn. Vandaag nog niet gekeken, wellicht blijft hij nu weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-09 18:55
Dimens schreef op maandag 02 maart 2015 @ 15:49:
[...]

Om de discussie of het wel of niet persoonlijk is even buiten beschouwing te laten: Het beste om tot een gekalibreerd toestel te komen is om deze functies uit te zetten. Enkel het beeldinterpolatie-algoritme (MotionFlow / Motion Plus) kun je in lichte maten instellen om bewegingsonscherpte tegen te gaan.

Vaak hoor je dat ook het beeldinterpolatie-algoritme uitgeschakeld moet worden om interpolatie-artefacten / beeldfouten te voorkomen. Alhoewel er een kern van waarheid in zit, is het zo dat bij LCD zonder beeldinterpolatie een veel vervelendere beeldartefact optreedt: bewegingsonscherpte.

Zeker bij een toestel als de Samsung HU7500 is het beeldinterpolatie-algoritme een must. Zonder deze beeldverwerking blijft er namelijk niets over van de scherpte die het toestel UHD-toestel kan brengen. Bij iedere beweging verliest het beeld scherpte waardoor de resolutie optisch vergelijkbaar is met een HD-Ready toestel.

Andere zaken beïnvloeden het beeld zodanig dat detail en de feel en look van een film verloren gaan
Interessante reactie. Even uit nieuwsgierigheid: weet je misschien hoe dat beeld interpolatie mechanisme genoemd wordt in het menu op de HU7500? Heb namelijk het idee dat er met bewegende beelden nog wel wat te winnen is qua weergave bij mij, dus wil een en ander qua settings eens doorlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuqua
is een hdd gekoppeld aan de samsung hu7500 via het netwerk te benaderen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
dafmay schreef op maandag 02 maart 2015 @ 18:45:
Refreshrate zegt tegenwoordig helemaal niets meer...is puur een marketing foefje :P
Gespecificeerde refresh rates zeggen tegenwoordig niets meer. Paneelfrequenties zijn nog altijd van belang.

Wat dat betreft klopt het verhaal van CyBeRSPiN wel. De rede achter de keuze van het 100Hz UHD-paneel is echter niet de processorkracht om de tussenliggende beelden te berekenen (beeldinterpolatie) maar de Timing Controller (T-CON) die het paneel aanstuurt. Er waren nog geen T-CON's die UHD op 240Hz konden aansturen.

Een aantal 2015 UHD-televisies komt nu wel met een 240Hz paneel / T-CON.

Mochten er mensen zijn die meer interesse hebben in de werking van paneelfrequenties en de marketingtermen, dan kunnen zij mijn blog lezen waarin ik uitgebreid hierop in ga. Op zich wel interessante leesstof, al zeg ik het zelf.

Dimens: Frame Rates en Geoptimaliseerde Frame Rates
Wekko306 schreef op maandag 02 maart 2015 @ 19:54:
[...]

Interessante reactie. Even uit nieuwsgierigheid: weet je misschien hoe dat beeld interpolatie mechanisme genoemd wordt in het menu op de HU7500? Heb namelijk het idee dat er met bewegende beelden nog wel wat te winnen is qua weergave bij mij, dus wil een en ander qua settings eens doorlopen.
Onder Menu -> Beeld -> Beeldopties -> Motion Plus kun je de twee instellingen vinden die verantwoordelijk zijn voor beeldinterpolatie. Het beste kun je hiervoor eigen settings gebruiken, bij voorkeur laag om zo niet het Soap Opera Effect te krijgen en beeldinterpolatie-artefacten te reduceren.

LED Clear Motion (Black Frame Insertion) heeft ook effect op de bewegingsonscherpte wanneer je dit in combinatie met het beeldinterpolatie-algoritme gebruikt. De luminantie van het beeld zal dan wel afnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Dimens...very impressive! Ik ga het eens een keer op m'n gemak doorlezen...ziet er zeker interessant uit en ik kan er nog een boel van opsteken 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent44
Ik weet niet of het een foutje is. Maar de UE65HU7500 is nu voor 1900 euro te koop! Net via de pricewatch gevonden:
http://www.bol.com/nl/p/s...0020249200000027096149PLZ

Ik heb er zelf 4 weken geleden nog 2670 voor betaald bij de Mediamarkt tijdens de BTW dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerritwit
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-11-2022
Klopt Vincent44 wereldprijs!

Geweldige aanbieding!

[ Voor 30% gewijzigd door Gerritwit op 03-03-2015 06:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf kan ik maar niet de "juiste" motionflow settings vinden die mij iets of wat aanstaan :s
Alles zou gewoon smoother kunnen denk ik...

Kan er iemand hier wat insight geven?
Wat vinden jullie goeie settings om te kijken?

Ik kan maar wat settings uittesten hé.. maar voor het ogenblik heb ik niet echt het "wow" gevoel :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcauseway
dafmay schreef op maandag 02 maart 2015 @ 18:45:
[...]
Je hebt backlight onder 10 staan en je bent 'verbaasd' dat het beeld donker is??? >:) En ja dan met mijn settings, m.n. gamma op -2, zal het beeld al snel te donker worden...

Als ik jouw settings overneem dan is het met backlight van 15 nog te donker (voor mij iig).

Het verhaal van de absurd hoge refreshrate is helder, ook na uitleg van Dimens, waarvoor dank. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen028
Verwijderd schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 07:12:
Zelf kan ik maar niet de "juiste" motionflow settings vinden die mij iets of wat aanstaan :s
Alles zou gewoon smoother kunnen denk ik...

Kan er iemand hier wat insight geven?
Wat vinden jullie goeie settings om te kijken?

Ik kan maar wat settings uittesten hé.. maar voor het ogenblik heb ik niet echt het "wow" gevoel :'(
Probeer wat instellingen die op vrijdag en zaterdag hier geplaatst zijn. Ik heb er ook 1 daar nu van gebruikt met wat kleine aanpasdingen van bv dat wit ook echt wit is. Kost je een paar uur maar dan kom je heel ver. Maar goed het blijft lastig ook door de bagger beeldkwaliteit die NPO nog steeds doorgeeft. Redelijk tevreden nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mcauseway schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 08:28:
[...]

Als ik jouw settings overneem dan is het met backlight van 15 nog te donker (voor mij iig).
Conclusie...het panel in jouw tv verschilt blijkbaar met het panel in mijn tv. Vandaar dus het verhaal dat calibratiewaarden van een bepaalde tv in principe nooit zomaar over te nemen zijn op een andere tv. Soms werkt het, en soms niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Is ie in een verduisterde kamer gecalibreerd en op welke afstand stond die camera? Op grotere afstand zitten met gordijnen open overdag kan nogal wat uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-09 23:11
vincent44 schreef op maandag 02 maart 2015 @ 22:31:
Ik weet niet of het een foutje is. Maar de UE65HU7500 is nu voor 1900 euro te koop! Net via de pricewatch gevonden:
http://www.bol.com/nl/p/s...0020249200000027096149PLZ

Ik heb er zelf 4 weken geleden nog 2670 voor betaald bij de Mediamarkt tijdens de BTW dagen.
Let op, begin volgende maand komen de nieuwe modellen. Ik neig ook zeer naar dit model, echter wacht ik toch op de Tizen modellen bijv 65JS8500 (dit is mij de verwachtte 500 euro meerprijs wel waard)

[ Voor 4% gewijzigd door DaYwaLkUr op 03-03-2015 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 10:54:
Is ie in een verduisterde kamer gecalibreerd en op welke afstand stond die camera? Op grotere afstand zitten met gordijnen open overdag kan nogal wat uitmaken.
De calibratie is 's avonds gedaan met gordijnen gesloten. Meetapparatuur staat tegen de tv aan, er wordt verder geen camera oid gebruikt.Kijkafstand is ongeveer 3-3,5m. Ik heb zelf niet de ervaring dat het (te) donker beeld is, voor mij is het perfect. En dan heb ik het over zowel 's avonds als overdag kijken, zowel tv als bluray. heel soms wil ik de backlight nog wel ietsje aanpassen, bij bluray iets lager bijvoorbeeld. Maar verschilt per beeldmateriaal (per film en docu...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Final Flash
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19-09 19:24
@dafmay: waar staan jouw beeldinstellingen na calibratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonyfreakje
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
weet niet of reclame mag maar vind het wel een tip, zojuist eentje gehaald bij Qio in Veghel .
die prijs vond ik dus helemaal nergens.

https://www.qio.nl/catalogsearch/result/?q=48hu7500

model lijkt volledig Nederlands want ik zie rtlxl en sbs en netflix en alles werkt perfect.
Denk scheelt veel met de prijs in de pricewatch dus wie weet maak ik er mensen mee blij .
Heb er nu ook eentje op de slaapkamer haha .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mooie prijs! Ik neem aan dat je ook nog eens gebruik kunt maken van de Samsung korting voor dit model (eur 200,--), of is die termijn momenteel verlopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonyfreakje
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
dat is verlopen maar wel een super prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 16:12
sonyfreakje schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 12:01:
weet niet of reclame mag maar vind het wel een tip, zojuist eentje gehaald bij Qio in Veghel .
die prijs vond ik dus helemaal nergens.

https://www.qio.nl/catalogsearch/result/?q=48hu7500

model lijkt volledig Nederlands want ik zie rtlxl en sbs en netflix en alles werkt perfect.
Denk scheelt veel met de prijs in de pricewatch dus wie weet maak ik er mensen mee blij .
Heb er nu ook eentje op de slaapkamer haha .
Goeie prijs inderdaad, had deze link ook al eens gepost hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
you're very welcome :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireSonus
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 13:33
Holy moly, ik wordt op dit moment volgens mij echt een beetje gek |:(. Het volgende is er aan de hand:

Ik heb een UE65HU7500, aangesloten via een HDMI kabel naar mijn Denon AVR-X3000 versterker. Tot gisteravond heb ik netjes het geluid van mijn TV via HDMI-CEC(Anynet+ zoals Samsung het noemt) over mijn speakers laten lopen. HET HEEFT DUS GEWERKT :o.

Maar nu, gisteravond wilde ik een netwerk kabel in mijn Denon versterker prikken en daarvoor heb ik de Denon heel even wat moeten verschuiven omdat ik anders niet bij de achterkant van het apparaat kon. Ten tijde hiervan stond de hele boel wel aan (volgende keer doe ik dat niet meer...). Afijn, netwerkkabel erin en alles teruggeschoven. Vervolgens krijg ik met geen enkele mogelijkheid meer het geluid van mijn tv over mijn speakers :o. Even weer alle kabels aangeduwd en het zou wel weer moeten werken zou je zeggen.... nou nee!

De tv is nog steeds met dezelfde HDMI kabel verbonden met de denon, op dezelfde poorten. Als ik op de tv als bron HDMI 4 kies (daar zit de denon op aangesloten, is de enige poort op de tv met ARC) dan krijg ik ook netjes het beeld van de denon. Maar met geen mogelijkheid vind de tv de denon als anynet+ apparaat. Ik kan ook in de geluidsinstellingen niet meer "ontvanger" kiezen als afspeelapparaat, deze is "grayed out". Is ook logisch aangezien de tv geen anynet+ apparaten vind. Dit is echt om chagrijnig van te worden, want zoals ik al zei, het heeft gewoon gewerkt.

Ik heb nu ook alle mogelijkheden qua opstarten geprobeerd (eerst de tv, dan de denon, vice versa, etc) maar met geen mogelijkheid krijg ik het meer aan de gang. Ik heb de tv al gereset via het menu, maar ook dat mocht niet baten. Wat gaat hier zo gruwelijk mis? :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat gebeurt er als je de netwerkkabel even ontkoppelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireSonus
Ook al geprobeerd omdat dat het enige was dat veranderd was. Mocht echter niet baten, denk jij dat dit samen kan hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lijkt mij zeker sterk / niet normaal, en zoals je zegt dat is de enige wijziging die je hebt gedaan. Al geprobeerd de settings voor anynet en op de versterker even uit en aan te zetten?

Je zegt op de tv al een reset te hebben gedaan...misschien op de Denon dit ook even proberen?

[ Voor 25% gewijzigd door dafmay op 03-03-2015 14:17 . Reden: typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireSonus
Jazeker, heb nu bijna alle combinaties wel geprobeerd. De denon heeft in het instellingen menu het kopje "HDMI Setup", waarin je kunt aangeven of "HDMI control" aan of uit moet staan. Heb al geprobeerd om dit uit te laten staan, vervolgens de versterker uit te zetten, vervolgens op de tv anynet+ uit te zetten, vervolgens de tv uit te zetten en dan daarna alles weer aan. Volgens die methode heb ik nu volgens mij bijna alle combinaties geprobeerd maar tot nu toe dus geen succes. Is er nog een andere methode om de tv te resetten dan via het menu? Ik heb namelijk het gevoel dat het daar ergens in zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een complete reset optie vind je dacht onder System (onderste optie in Menu) en dan verder klikken naar Diagnostics. Even uit het hoofd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Via Tools al opnieuw gezocht naar 'Anynet+' apparaten? Vind ie dan je receiver?
Dat heeft bij mij wel eens geholpen.

De X-3000 heeft 2 HDMI outputs, zit ie nu nog steeds aan dezelfde output gekoppeld?

[ Voor 27% gewijzigd door CyBeRSPiN op 03-03-2015 14:29 ]

Pagina: 1 ... 24 ... 42 Laatste