Goed, mijn ervaring met professionele tv calibratie door Dimitri van ISF calibratie in Berschenhoek,
http://isf-calibratie.jimdo.com
Een calibratie van een tv scherm wordt altijd gedaan obv een bluray signaal. Dimitri heeft vanavond mijn HU7500 gecalibreerd. Hij stelt eerst een geavanceerde lichtmeter op (zoals hij zegt qua kosten vergelijkbaar met een kleine gezinsauto). Deze staat vlak tegen de televisie aan en wordt vervolgens aangesloten op een laptop waar CalMan5 wordt gebruikt voor het meten en nagaan van de optimale instellingen.
We hebben het dan met name over de volgende settings :
contrast
brightness
sharpness
colour
gamma
colour space
2 point white balance (en in sommige gevallen 10 point)
Btw alle overige (standaard) settings kwamen bijna 100% overeen met de settings zoals ik deze reeds had ingesteld

Maar het gaat dus ihb om het rijtje settings hierboven.
Zo'n 2 uur verder en vele metingen en aanpassingen aan bovengenoemde waardes heb ik nu een gecalibreerd scherm waarbij bijvoorbeeld wit ook echt spierwit is geworden. Ook de andere kleuren zien er nu prachtig en zeer natuurgetrouw uit en de algemene beeldkwaliteit is erop vooruit gegaan. Wat daarbij opvalt is dat er nu bijna geen stottering en wazige beelden meer zijn bij beelden met snelle bewegingen. Hiervoor gebruikte ik altijd Smooth als setting voor Motion Plus, maar nu kan deze dus gewoon op Off blijven staan!
Het calibratie rapport ontvang ik nog, met daarin de gemeten waardes vooraf en na de calibratie. Ik zal de waardes hier posten (maar nogmaals ieder paneel is verschillend en de waardes zijn dus 100% van toepassing voor het paneel van mijn tv, en daarom in principe niet toepasbaar op een ander scherm). Ik heb de grafieken al even op Dimitri's laptop kunnen zien en het verschil tussen ervoor en erna is enorm!
Zoals Cyberspin ook al aangeeft, iedereen is verschillend en zal dus een eigen smaak hebben en op basis hiervan zijn/haar voorkeur instellen. Verder zijn ook nog eens per zender/uitzending de kleuren (soms zeer verzadigd/overblown) weer anders, dus daar is een calibratie niet helemaal voor geschikt. Uiteraard wel altijd tot op zeker hoogte. Zoals ik al aangaf wit is nu ook echt spierwit en dat kreeg ik met geen mogelijkheid goed (colour space en 2 point white balance). Dat is slechts goed te verkrijgen door calibratie op de manier waarop Dimitri dit doet. Deze settings kunnen niet op het blote oog worden gedaan, dit kan alleen obv meten met een geavanceerde lichtmeter. Ik houd persoonlijk van neutrale kleuren en gebruik bijvoorbeeld zelf altijd al de Film modus van de tv. De lichtelijk witte/gele zweem is ook verdwenen na calibratie van het scherm.
De kosten bedragen in mijn geval eur 175,--. Dit is een calibratie voor 2D beeld. Voor 3D en andere extra zaken wordt een meerprijs gerekend. Voor mij was dit bedrag prima te doen obv de aanschafwaarde van de tv (eur 1.700).
Ik ben zeer tevreden

Dimitri dank voor alles!
[
Voor 13% gewijzigd door
dafmay op 18-02-2015 23:10
]