Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir
Warmte bevindingen zijn wel gestaafd deze keer:CleverClogs schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 21:53:
Computable review: "Microsoft Surface Pro 3 is vlees noch vis", door freelance reviewer Dave Boot (5 sept 2014). Review exemplaar beschikbaar gesteld door Microsoft.
http://www.computable.nl/...-3-is-vlees-noch-vis.html
Sla vooral de comments niet over.
Iets wat zo goed als genegeerd wordt in de comments.Een paar filmpjes kijken met VLC maakt het apparaat licht warm, maar niet overdreven en ander werk geeft eenzelfde resultaat. Probeer echter geen spellen te spelen op de Surface Pro 3. Hearthstone zorgde ervoor dat binnen vijf minuten het bijna mogelijk was om een ei te bakken op de achterkant van het apparaat, ondanks dat Hearthstone niet eens een grafisch indrukwekkend spel is of erg belastend voor een systeem.
Verder is de review inderdaad mager.
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Tsja en juist daar had ik graag meer nuance gezien. De SP3 heeft inderdaad geen indrukwekkende kaart, en is dan ook in alle opzichten een Ultrabook. Bij Hearthstone is het inderdaad niet het grafische geweld dat in z'n eentje de SP3 warm doet worden. Ook het feit dat er online gegamed wordt en dat daardoor ook wifi en/of de ethernet interface over USB gebruikt wordt zorgt voor warmteontwikkeling.XanderDrake schreef op woensdag 10 september 2014 @ 09:12:
[...]
Warmte bevindingen zijn wel gestaafd deze keer:
[...]
Iets wat zo goed als genegeerd wordt in de comments.
Verder is de review inderdaad mager.
En dit geldt eigenlijk voor alle Utrabooks die ik ooit in gebruik heb gehad. Zodra je veel verkeer over USB en/of wifi gaat genereren is dat een extra CPU belasting. Sterker nog, ik kan met Hearthstone zelfs de fans van mijn Macbook Pro aan het werk krijgen .. Dus mijns inziens zeker niet een diskwalificatie voor de SP3 ...
HP Elitebook Ultra G1i - Ultra 7-268v Oled 32Gb 2Tb / Surface Pro SD X Elite Oled 16Gb 2Tb 5G + Flex TC / iPhone 15 PRO + Apple Watch Ultra 2 / VW ID.4 Pro Performance / NOM & EPC=0 sinds 1-1-2022
Goed punt. De Macbook Pro met zijn HD 5000 GPU throttled ook als een malle (benchmark scores lager dan de SP2's HD 4400) maar niemand maakt daar een probleem vanwiz schreef op woensdag 10 september 2014 @ 10:20:
Sterker nog, ik kan met Hearthstone zelfs de fans van mijn Macbook Pro aan het werk krijgen .. Dus mijns inziens zeker niet een diskwalificatie voor de SP3 ...
Ware het niet je de SP3 niet plat op je schoot kan leggen als je dit soort spellen speelt. Hearthstone simuleert toch een tafel?
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Dat kun je met een Macbook Pro ook niet ... tenzij je iets afbreektXanderDrake schreef op woensdag 10 september 2014 @ 10:32:
[...]
Ware het niet je de SP3 niet plat op je schoot kan leggen als je dit soort spellen speelt. Hearthstone simuleert toch een tafel?
[ Voor 4% gewijzigd door wiz op 10-09-2014 10:36 ]
HP Elitebook Ultra G1i - Ultra 7-268v Oled 32Gb 2Tb / Surface Pro SD X Elite Oled 16Gb 2Tb 5G + Flex TC / iPhone 15 PRO + Apple Watch Ultra 2 / VW ID.4 Pro Performance / NOM & EPC=0 sinds 1-1-2022
www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II
Ik heb de cyan type cover. Vorige week zaterdag gekocht bij de MediaMarkt in Apeldoorn, toen lagen er nog wel een paar. Ook bij de MM in Zwolle heb ik ze zien liggen.JP_S schreef op woensdag 10 september 2014 @ 11:35:
Iemand btw in bezit van de Cyan typecover 3? Dat ding schijnt nogal moeilijk leverbaar te zijn
www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II
Ook ik heb 'm bij de Mediamarkt in Zwolle aangeschaft. Daar lagen er nog zat.JP_S schreef op woensdag 10 september 2014 @ 11:35:
Iemand btw in bezit van de Cyan typecover 3? Dat ding schijnt nogal moeilijk leverbaar te zijn
Als mijn SP3 een accu % had van 100%, dan was deze in no time op 90,80 etc etc. Ik deed dus ook niet lang met mijn accu.
Kwam onderstaand artikeltje tegen met een mogelijk oplossing. Bij mij lijkt het probleem nu verholpen door de 64bits versie van iFilter te installeren en de Microsoft PDF reader te verwijderen. Gebruik toch die van Adobe....
http://cloudyquestions.co...look-at-your-pdf-ifilter/
XBL: MRE Inc
Bijbehorende artikel ... interessant leesvoer en het achterliggende verhaal :-)MRE-Inc schreef op woensdag 10 september 2014 @ 12:21:
Ik weet niet of anderen er hier ook last van hebben, maar ik heb last van het probleem dat de Microsoft Windows Search Filter Host en Protocol (dus 2 processen - zie taskmanager) continu 30% cpu tijd vreten.
Als mijn SP3 een accu % had van 100%, dan was deze in no time op 90,80 etc etc. Ik deed dus ook niet lang met mijn accu.
Kwam onderstaand artikeltje tegen met een mogelijk oplossing. Bij mij lijkt het probleem nu verholpen door de 64bits versie van iFilter te installeren en de Microsoft PDF reader te verwijderen. Gebruik toch die van Adobe....
http://cloudyquestions.co...look-at-your-pdf-ifilter/
http://e27.co/weekly-corn...was-a-coin-flip-20140909/
Leuk artikel om te lezen. Ben ik gelukkig niet de enige die er last van had. Blijkbaar is het een vrij irritante en veel voorkomende bug. Toch denk ik dat veel SP3 gebruikers niet in de gaten hebben dat dit weleens de oorzaak kan zijn voor de vele hitte problemen.wiz schreef op woensdag 10 september 2014 @ 21:25:
[...]
Bijbehorende artikel ... interessant leesvoer en het achterliggende verhaal :-)
http://e27.co/weekly-corn...was-a-coin-flip-20140909/
Toch vind ik het raar dat er hier niet meerdere mensen last van hebben. Volgens mij staat indexing standaard aan en ik heb gewoon de standaard indexing instellingen, verder niks bijzonders. Enige wat ik wel heb in geschakeld is dat ik mijn gehele OneDrive lokaal sync. Ik heb toch 256GB en maar iets van 15GB op mijn OneDrive staan.
Heb dus ook alle folders één voor één toegevoegd in de Index applicatie. Als laatste de Documents folder op mijn OneDrive. En daar staan dus aardig wat PDF bestanden in. Voordat ik die folder had toegevoegd bleef de cpu gewoon draaien op 1-2%. Met de Documents folder aan in de indexing applicatie steeg dat naar 30-35%.
Vanavond ook maar eens de laatste versie van NOD32 erop gezet. Licentie voor 3 pc's tot 2017 dus zonde geld als ik het niet gebruik. Een paar reviews doorgelezen van WIndows Defender en die komt niet echt goed uit de bus. Meteen maar een exclusion list gemaakt voor de folder van VMWware en de files die VM's gebruiken. Daarna een vm opgestart en dat deed de SP3 met 2 vingers in de neus. Processor werd zelfs niet eens warm.
Bedoel je c:\Program Files (x86)\VMware\ en de Virtual Machines folder waar alle vmdk en vmem files staan?MRE-Inc schreef op woensdag 10 september 2014 @ 22:28:
[...]
Meteen maar een exclusion list gemaakt voor de folder van VMWware en de files die VM's gebruiken. Daarna een vm opgestart en dat deed de SP3 met 2 vingers in de neus. Processor werd zelfs niet eens warm.
Bij de SP1 kan je letterlijk met één beweging de kickstand openen en de tablet neerzetten. Bij de SP3 moet je toch met twee handen de goede hoek opzoeken. Maakt het toch net wat minder relaxed. En het voelt toch een stuk minder degelijk.
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
Hoewel enigszins subjectief kopt dat wel. De Kickstand 1 was erg makkelijk en robuust. Persoonlijk vind ik dat echter niet opwegen tegen het enorme bereik van de Kickstand 3 ... Ik heb al veel plezier gehad van het enorme bereik van de Kickstand 3, incusief alles oh's en ah's in z'n meest platte stand tijdens het maken van meeting minutes :-)Ramon schreef op woensdag 10 september 2014 @ 23:26:
Eigenlijk vind ik de nieuwe kickstand alleen maar onhandig....
Bij de SP1 kan je letterlijk met één beweging de kickstand openen en de tablet neerzetten. Bij de SP3 moet je toch met twee handen de goede hoek opzoeken. Maakt het toch net wat minder relaxed. En het voelt toch een stuk minder degelijk.
Ik merk wel dat ik nog moet wennen dat ik hem niet als laptop dicht moet klappen... (klabam!)
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Ja zodat ze niet door NOD32 gescanned worden on access en bij een reguliere scan. Overigens heb ik alleen de folder waar mijn vm's staan ge-exclude, niet de program files dir waar vmware workstation zelf geinstalleerd is.wiz schreef op woensdag 10 september 2014 @ 23:15:
[...]
Bedoel je c:\Program Files (x86)\VMware\ en de Virtual Machines folder waar alle vmdk en vmem files staan?
[ Voor 18% gewijzigd door MRE-Inc op 11-09-2014 08:30 ]
Het viel mij ook op toen ik er mee speelde. Het zou fijn zijn wanneer de eerste stand hetzelfde is als bij de eerdere kickstands.Ramon schreef op woensdag 10 september 2014 @ 23:26:
Eigenlijk vind ik de nieuwe kickstand alleen maar onhandig....
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Staat er 1 op Marktplaatssomers1234 schreef op donderdag 11 september 2014 @ 19:19:
Hmm, de i5 is niet meer op voorraad via de Microsoft store (studentenkorting). Iemand enig idee wanneer hij weer beschikbaar is? Ik ben eindelijk overtuigd maar nu kan ik hem niet voor een leuke prijs bestellen...
Wees met dit soort 'hippe' apparaten wel goed op je hoede voor mensen die mindere bedoelingen hebben

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Wat is er gebeurd? Dan kunnen anderen hier op letten.Room42 schreef op donderdag 11 september 2014 @ 21:39:
offtopic:
Wees met dit soort 'hippe' apparaten wel goed op je hoede voor mensen die mindere bedoelingen hebben
Heb mijne omgeruild de speakers zijn nu goed.
Met mij niks maar dit soort objecten zijn populair bij oplichters omdat mensen hem graag willen hebben (er is schaarste) en hem graag goedkoper willen dan hij eigenlijk kost en zo de kritische blik verliezen.
http://www.surfaceforums....-connection-issues.10625/
http://forum.tabletpcrevi...lems-thread.62921/page-44
Het is best een duur ding maar het werk prima.
Met een simpele handeling zet je de Pro 3 er in en karren maar.
Voeding, vast netwerk, monitor(en) en ander usb-spul meteen gekoppeld aan aan de Pro 3.
BTW. de linkerkant van het dockingstation is magnetisch dus de pen is ook nooit zoek
YepRoom42 schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 16:44:
Misschien een domme vraag, ik kan zo snel niet vinden in de thread, maar hoe ontvangen we de firmware-update? Gewoon via Windows Update?
ben benieuwd naar verdere VM prestaties op de SP3
moet je hier binnenkort meer mee doen? (voornamelijk benieuwd naar het draaien van verschillende servers)
PSN: Jirozi - Steam / uPlay / origin: jimz93
Via de MS Store? Ik had ze gebeld en ze vertelden me dat hij in Nederland pas in december zou komenHatman schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 16:35:
Vandaag via de Microsoftstore het Dockingstation voor de Pro 3 ontvangen.
Het is best een duur ding maar het werk prima.
Met een simpele handeling zet je de Pro 3 er in en karren maar.
Voeding, vast netwerk, monitor(en) en ander usb-spul meteen gekoppeld aan aan de Pro 3.
BTW. de linkerkant van het dockingstation is magnetisch dus de pen is ook nooit zoek
Prachtige toevoeging voor de SP3 trouwens. Het docking station voelt erg solide aan en het connecten gaat zo licht dat je het niet eens merkt. Nu nog wachten op m'n KVM met displayport en audio, zodat ik ook de desktop erbij kan hangen (voor het zwaardere game werk etc.), en m'n nieuwe opstelling is compleet
Ik draai voornamelijk clients en dan eigenlijk vooral Windows 7 vm's met 30gb disk en 2gb RAM. Ik ben AppV/Thinapp packager. Meestal maar 1 vm aan het draaien. Op moment van schrijven draait Internet explorer met iets van 10 tabs, OneNote, Word, Outlook, VMWare Workstation en een Package tool die ik gebruik. De vm is nu een pre-install snapshot aan het maken en ik zie de taskmanager in de taakbalk geen kik geven qua cpu verbruik. Ding is echt retesnel. Heb wel de 8GB versie met 256GB Disk.jimz93 schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 21:41:
nice!
ben benieuwd naar verdere VM prestaties op de SP3
moet je hier binnenkort meer mee doen? (voornamelijk benieuwd naar het draaien van verschillende servers)
Ook de vm zelf is snel op de SP3. Normaal op mijn 2 jaar oude laptop (ook 8GB RAM, maar geen SSD) merk ik nog wel eens vertragingen op acties binnen de vm. Dat heb ik nu helemaal niet. Eerlijk gezegd ben ik daar wel verbaasd over, deze performance had ik echt niet verwacht.
Bereid je voor op een lange zit.....net de update gedraaid. Duurt een uurtje zowat, waarin de Surface diverse keren vraagt om een momentje op ogenblik geduld. Enfin, je hoeft er niet bij te blijven dus dat scheelt.Room42 schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 16:44:
Misschien een domme vraag, ik kan zo snel niet vinden in de thread, maar hoe ontvangen we de firmware-update? Gewoon via Windows Update?
Dockingstation lag vandaag bij Mediamarkt Den Haag in de winkelXypriz schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 21:49:
[...]
Via de MS Store? Ik had ze gebeld en ze vertelden me dat hij in Nederland pas in december zou komenDe datum notatie op de site stond ook op zijn Amerikaans met slashes, verwarring alom dus. Maar goed, ik kon niet wachten en heb hem een dag later (afgelopen zaterdag) via eBay besteld voor $234, zo'n €180. De postbode stond woensdag al op de stoep! Bizar snel.
Prachtige toevoeging voor de SP3 trouwens. Het docking station voelt erg solide aan en het connecten gaat zo licht dat je het niet eens merkt. Nu nog wachten op m'n KVM met displayport en audio, zodat ik ook de desktop erbij kan hangen (voor het zwaardere game werk etc.), en m'n nieuwe opstelling is compleet
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
Volgens mij heb ik de update net ondergaan en viel dat wel meeRamon 73 schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 22:07:
[...]
Bereid je voor op een lange zit.....net de update gedraaid. Duurt een uurtje zowat, waarin de Surface diverse keren vraagt om een momentje op ogenblik geduld. Enfin, je hoeft er niet bij te blijven dus dat scheelt.
Goede prijs! Is dat inclusief verzend?Swerfer schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 11:48:
Hmm... Ik dacht dat ik sneller zou zijn via Ebay, maar niet dus. Ik verwacht hem komende week. Voordeel wel is dat ik 'maar' $183,62 kwijt ben. Even afwachten hoeveel dat in Euro's is als eventuele invoer en dergelijke erbij komt, maar het zal (hopelijk) altijd lager zijn dan in Nederland...
Ik was alles bij elkaar €180 kwijt. Aan de deur heb ik niets meer hoeven te betalen. Heb slechts 5 dagen hoeven te wachten, en dat voor een pakketje uit Atlanta USA
Inclusief verzendkosten en inclusief $25,- korting omdat ze een week later pas konden leveren. Ik kreeg keurig een mail dat de levering bij de verzender een week later zou zijn en of ik de bestelling wilde annuleren of $25,- korting wilde. Ik heb voor het laatste gekozen en heb die $25,- al teruggestort gekregen. De dockingstations zijn op 1 september geleverd bij de verzender, dus ik verwacht elk moment het pakket...Xypriz schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 14:37:
[...]
Goede prijs! Is dat inclusief verzend?
Ik was alles bij elkaar €180 kwijt. Aan de deur heb ik niets meer hoeven te betalen. Heb slechts 5 dagen hoeven te wachten, en dat voor een pakketje uit Atlanta USA
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
Prijs je niet rijk. Ik heb al diverse goederen uit de USA gehaald. Soms krijg je weken later nog een rekening van UPS,DHL etc ivm invoerheffingen. Zij betalen dat namelijk voor uit en vorderen het daarna terug.Xypriz schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 14:37:
[...]
Goede prijs! Is dat inclusief verzend?
Trouwens als de fans beginnen te blazen, waar merken jullie dan dat de airflow naar buiten het meeste weg komt ? Bij mij is dat rechtsboven. Maar als je de SP3 dus als tablet in portret mode gebruikt met de windows toets onder, dan blokkeer je dus juist de airflow. Lijkt me een beetje een design foutje.
De Surface met 1,7 miljard verlies heeft natuurlijk geen enkel bestaansrecht.
Ze zeggen dat bij marketing 50% weggegooid geld is, alleen weet je niet welke 50%. Zo zie ik de Surface dus ook: marketing. Wij maken ook hardware. Kost ons alleen 1,7 miljard.
[ Voor 20% gewijzigd door GerCor op 13-09-2014 20:50 ]
Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost
Veel surface-gebruikers kopen het apparaat vanwege de integratie met Office. Laat je al die gebruikers rondlopen met iPads of Android spul, dan is de kans dat ze daardoor over gaan naar een andere suit te groot.
Daarnaast kun je een iPad of zo'n Android tablet op elke straathoek ter wereld kopen en de Surface vrijwel nergens. (wat is het? 28 landen?)
Ze doen eigenlijk helemaal niet mee.
[ Voor 33% gewijzigd door GerCor op 13-09-2014 21:02 ]
Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost
Dan wil ik van jou graag een Windows tablet zien van een ander merk met vergelijkbare specs als die van de SP1, SP2 of SP3.GerCor schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 20:58:
Zou je denken? De Surfaces zijn in verhouding met andere merken die Windows tablets aanbieden fors duurder.
Maar ze spelen op dit moment nog maar amper / niet mee inderdaad, en dat ligt echt niet aan de hardware; zowel de nieuwe Lumia's en Surfaces kunnen zich perfect meten met de concurrentie. Het is Microsofts marketing afdeling die erg slecht draait, ze weten geen goed image te creëren voor de Lumias en Surfaces, de voordelen en het gemak zijn amper bekend onder consumenten. En het een beetje duffe imago van de Windows merknaam helpt ook niet, het linkt enorm naar werk, en niet aan leuke dingen en vrije tijd.
Maargoed, ik ben wel geïnteresseerd in een Surface Pro 3, vind ze alleen te duur. Ik gebruik nu een iPad met toetsenbordje maar dat moet beter kunnen. Toch blijf ik het in de gaten houden, want met studentenkorting is het nog wel te doen. Het voordeel is dat Microsoft lekker open is waardoor een Surface prima moet passen in mijn workflow met een Macbook en iPhone, alleen geen FaceTime op Surface is jammer.
Playstation 4: MrTon-NL | Fujifilm X-T1 | XF 18-55
En wat Mr Ton zegt klopt wel, de Marketing afdeling van MS faalt hard aan alle kanten. Ga voor de gein eens kijken hoe de Apple en Samsung produkten gepromoot worden in de Media markt en hoe de Surface tablets gepromoot worden. Daar kan MS nog een groot voorbeeld aan nemen. Het zelfde gold eigenlijk voor de Windows Phones van Nokia. Promotie ???? Nog nooit van gehoord....
Enne Ton, wat moet je met een SP3 als je al een MB hebt ?
Mijn MB is ruim 5 jaar oud en komt niet veel meer het huis uit. iPad gebruik ik redelijk veel maar die is toch niet gemaakt voor professioneel gebruik. Een SP lijkt me een mooie aanvulling, dan mag de MBP voortaan altijd thuisblijven en kan de iPad de deur uit. Maar ik ben vooral aan het oriënteren, denk niet dat ik snel ga aanschaffen want dat kan ik nu even niet betalen.MRE-Inc schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 22:55:
Enne Ton, wat moet je met een SP3 als je al een MB hebt ?
Een RT wil ik niet door het gebrek aan apps en Google ondersteuning, en het feit dat ik op een SP3 gewoon iCloud kan installeren zodat hij lekker synct met mn iPhone/MBP.
Hetzelfde kun je zeggen van een Bentley, een Ferrari. Allemaal prachtig maar het is geen massa product. Dus, die specs zegt vrijwel niemand iets. En Surface 3 voor 1939 o.i.d. daar vind je vrijwel geen kopers voor. Zelf vind ik een kleine 900 euro voor de i3 al fors aan de prijs voor een tablet. Maar ik persoonlijk zou nooit 2.000 uitgeven voor een 12 inch schermpje.RayNbow schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 21:15:
[...]
Dan wil ik van jou graag een Windows tablet zien van een ander merk met vergelijkbare specs als die van de SP1, SP2 of SP3.
@ Mr Ton Mooi verhaal maar ze doen helemaal niet mee. Dat MS zich focust op Mobile en Cloud zal allemaal wel maar het zegt vrijwel niemand iets als je de Surface voor forse prijzen in slechts 28 landen aanbiedt. In welke zin doe je dan mee?
[ Voor 16% gewijzigd door GerCor op 14-09-2014 05:25 ]
En deze aandeelhouders willen maar 1 ding en dat is shareholders Value. Oftewel dividend.
De raad van bestuur alsmede de CEO en CFO zullen altijd verantwoordelijk gehouden worden voor de bedrijfsresultaten.
Mocht dit geklungel met marketing uiteindelijk de spuigaten gaan uitlopen dan gaan er absoluut koppen rollen.
Ik persoonlijk vind de SP3 een mega stap in de goede richting. Ik vermoed dan ook dat het een succes gaat worden en dat de investeringen terug verdiend gaan worden. Mijn SP3 werkt als een zonnetje, het design is mooi (smaak afhankelijk, weet ik). Mijn iPad ligt in de kast
Ik weet zeker dat Apple hier niet vrolijk van wordt en snel met een antwoord op de Pro3 gaat komen. Zo ook anderen.
Resumé: ik ben ervan overtuigd dat men bij MS niet zo maar wat aanrommelt, immers geld genoeg. De aandeelhouders houden de zaak alert en wakker. Zij willen winst en steeds meer winst.
Iedereen een top zondag achter de SP3 !! Stan
Uberhaupt wel eens een RT gehad ? Hangt er vanaf wat je allemaal wil, maar de afgelopen 1,5 jaar (vanaf release in Duitsland, november 2012 geloof ik) heb ik een Surface RT gehad en ik heb er nog steeds 2 thuis. Tot vorige week elke dag op "gewerkt" Nou doe ik voornamelijk Office werk, dus OneNote, Outlook, Word en Excel, maar daarvoor is hij prima geschikt.Room42 schreef op zondag 14 september 2014 @ 02:00:
Nee, inderdaad, Windows RT zou ik nooit aan beginnen. Dat moet toch gehandicapt voelen. Je hebt Windows maar alles wat je wilt kan je niet of met gebreken. Nee, dank je.
Gebrek aan apps zou ik niet weten aangezien ik nauwelijks apps gebruik. Doe alles vanuit de browser. Maar goed ik ken mensen die een ipad hebben gekocht omdat je op RT geen .exe's/msi kunt installeren. Tja op een ipad kan dat natuurlijk wel

Enige reden voor mijn overstap van RT naar Pro is eigenlijk de gadget factor en het grotere 12" scherm. Als er een RT zou uitkomen met 12" scherm en flink snellere processor, dan zou ik niet zo weten of ik de pro of de rt zou halen.
Juist ja, maar dat wil toch niet zeggen dat ze geen bestaansrecht hebben? Ultrabooks zijn ook een stuk duurder dan een standaard laptop. Een monster gaming desktop pc is ook een stuk duurder dan een simpele desktop. Een DSLR is ook een stuk duurder dan een simpele P&S camera.GerCor schreef op zondag 14 september 2014 @ 05:04:
[...]
Hetzelfde kun je zeggen van een Bentley, een Ferrari. Allemaal prachtig maar het is geen massa product. Dus, die specs zegt vrijwel niemand iets. En Surface 3 voor 1939 o.i.d. daar vind je vrijwel geen kopers voor. Zelf vind ik een kleine 900 euro voor de i3 al fors aan de prijs voor een tablet. Maar ik persoonlijk zou nooit 2.000 uitgeven voor een 12 inch schermpje.
De taak van Microsoft is om de kleinere doelgroep te overtuigen dat ze beter een Surface Pro 3 kunnen aanschaffen dan bijv. een Macbook/iPad combo.
Dank voor de tip. Mycom in mijn omgeving heeft er 1 op voorraad, en is gereserveerd voor mij. Morgen ophalenbuzzbuzz68 schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 11:34:
Ook MyCom heeft het dockingstation al leverbaar. Heb er ook al 1 gescoord.
Laatst een "aparte" ervaring bij MM in Maastricht. Ik ging even snel de displayport-HDMI adapter kopen. Op het doosje stond (zoals overal) €39,99. Ik hoefde slechts €24,99 af te rekenen. Mijn lieve glimlach naar de knappe kassière zal het wel gedaan hebben (of mss omdat het doosje open geweest was).
+1RayNbow schreef op zondag 14 september 2014 @ 11:07:
[...]
De taak van Microsoft is om de kleinere doelgroep te overtuigen dat ze beter een Surface Pro 3 kunnen aanschaffen dan bijv. een Macbook/iPad combo.
Kom zelf van Win7 laptop + Android tablet combo. Werkt op zich wel, maar met 2 apparaten met verschillende hardware en uiteenlopend gebruiksdoel maak je het jezelf toch lastig. Het beheer is 2x zo complex (naja, beschikbaar hebben van content that is). En waar je bij de ene apps gebruikt, heb je op de andere weer de webpagina nodig. Website schakelen op Android (en iPad) standaard over op mobiele indeling, kun je wel omzeilen maar is extra handeling. Niet alles uit Windows werkt op Android (of Ipad). Garmin bijv. vertikt het om een goede Basecamp app te maken voor iOS of Android. Photoshop bestaat ook alleen in Win of Mac.
De Surface is imho het meest universele device dat ik ken, one size fits all.
[ Voor 44% gewijzigd door Ramon 73 op 14-09-2014 11:35 ]
Laten we ook niet vergeten dat met de SP3 de keus ook groter is. Beginnend bij 800 euro voor een SP3 met i3 processor zie je ook steeds meer jeugd kiezen voor zo'n apparaat wanneer het om schoolwerk gaat. Weliswaar loopt men daarin voorop in de USA maar ook hier begint me dat steeds meer op te vallen. Dit is steeds beter toepasbaar in steeds meer doelgroepen :-)RayNbow schreef op zondag 14 september 2014 @ 11:07:
[...]
[ Voor 4% gewijzigd door wiz op 14-09-2014 11:38 ]
Moet iets per se een massaproduct zijn dan? Als je de Surface Pro 3 van 2000 euro te duur vind, dan koop je een goedkopere versie, of je koopt een andere tablet: Er is genoeg keuze op de markt.GerCor schreef op zondag 14 september 2014 @ 05:04:
[...]
Hetzelfde kun je zeggen van een Bentley, een Ferrari. Allemaal prachtig maar het is geen massa product. Dus, die specs zegt vrijwel niemand iets. En Surface 3 voor 1939 o.i.d. daar vind je vrijwel geen kopers voor. Zelf vind ik een kleine 900 euro voor de i3 al fors aan de prijs voor een tablet. Maar ik persoonlijk zou nooit 2.000 uitgeven voor een 12 inch schermpje.
Kijk naar jouw voorbeelden Bently, Ferrari, zij hebben ook een niche producten maar kunnen daar prima van bestaan. Of doen zij ook niet mee op de automarkt? En dan nog.... als je NU niet mee doet, hoe zorg je ervoor dat je in de toekomst misschien wél meedoet? Zeker niet door op je reet te blijven zitten en niets te doen!
Je kan de SP3 ook zien als een prototype of high-end auto met features die over een jaar in goedkopere auto's van andere fabrikanten zitten.
Overigens vind ik de SP3 helemaal niet duur voor wat je ervoor krijgt: een tablet én een laptop.
Het aanbieden van meerdere varianten van de SP3 is een psychologisch verhaal. MS weet echt wel dat de duurste SP3 het minst verkocht zal worden, maar het geven van (beperkte) keuze geeft een positief signaal. Ze zullen hier ook echt wel rekening mee houden bij productie, zodat ze er niet teveel van bouwen.
[ Voor 18% gewijzigd door Ramon op 14-09-2014 11:53 ]
Hmm ik weet niet ik ben student. De reden dat ik voor de sp3 heb gekozen is dat het apparaat licht is een tablet is en een pen heeft hierdoor kan ik compleet papierloos werken. Een artikel lezen, markeren en notities maken is ideaal. Dat van dat toetsenbord is waar, maar ik heb daarom op mijn kamer een draadloos toetsenbord en een extern scherm staan waardoor het apparaat een desktop word. Gewoon een heel artikel op een laptop tikken doen veel mensen, maar is eigenlijk gewoon dom omdat je een compleet verkeerde zithouding aanneemt. Het zelfde geld voor mensen die met een laptop op schoot werken, het productiviteitsverlies is groot. Op schoot gaat overigens prima met de sp3.Mr Ton schreef op zondag 14 september 2014 @ 13:30:
Het punt is dat iedereen de SP3 vergelijkt met tablets en niet met ultrabooks, en dan zijn ze gewoon heel erg duur. Ik ga daar wel in mee, het hybride van de SP3 is prachtig, maar het zal nooit de volledige vervanging van mijn desktop/laptop worden. Daarvoor is het toetsenbord gewoon niet goed genoeg; ik zie mezelf geen thesis typen op een SP3. Dit is precies de reden waardoor veel studenten voor een Macbook gaan.
De surface is ook niet bedoeld als desktop vervanging pur sang.Mr Ton schreef op zondag 14 september 2014 @ 13:30:
.....het hybride van de SP3 is prachtig, maar het zal nooit de volledige vervanging van mijn desktop/laptop worden. Daarvoor is het toetsenbord gewoon niet goed genoeg; ik zie mezelf geen thesis typen op een SP3. Dit is precies de reden waardoor veel studenten voor een Macbook gaan.
Het is de ideale mix van alle werelden, onderweg en op locatie een goed bruikbare laptop. Op de vaste locatie een uitstekende desktopvervanger door gebruik te maken van een dockingstation, extern toetsenbord, muis & monitor.
Oneens. Hoe werk je dan met de SP3 op schoot? Met typecover zowel als on-screen tobo vind ik het te onhandig voor langere lappen tekst. Verteld me aub niet dat je de kickstand op zet op je knieën, dat ziet er niet uit.jan-willem3 schreef op zondag 14 september 2014 @ 14:13:
[...]
Op schoot gaat overigens prima met de sp3.
[ Voor 22% gewijzigd door Ramon 73 op 14-09-2014 15:23 ]
Ramon 73 schreef op zondag 14 september 2014 @ 15:20:
[...]
Verteld me aub niet dat je de kickstand op zet op je knieën, dat ziet er niet uit.
Je kan zo'n dock kopen waar je hem makkelijk in kan klikken als je thuis komt, dan wordt ie gekoppeld aan je muis, tobo en monitor. Dan is het ineens wel een volledige vervanging van een desktop, laptop en tabletMr Ton schreef op zondag 14 september 2014 @ 13:30:
Het punt is dat iedereen de SP3 vergelijkt met tablets en niet met ultrabooks, en dan zijn ze gewoon heel erg duur. Ik ga daar wel in mee, het hybride van de SP3 is prachtig, maar het zal nooit de volledige vervanging van mijn desktop/laptop worden. Daarvoor is het toetsenbord gewoon niet goed genoeg; ik zie mezelf geen thesis typen op een SP3. Dit is precies de reden waardoor veel studenten voor een Macbook gaan.
[ Voor 4% gewijzigd door Saven op 14-09-2014 15:53 ]

Dit is op een diepe bank. Op een ondiepe stoel is het het comfortabels om de kickstand voorbij de knieën te laten rusten zodat de kijkhoek beter is.
Precies!Saven schreef op zondag 14 september 2014 @ 15:52:
[...]
Je kan zo'n dock kopen waar je hem makkelijk in kan klikken als je thuis komt, dan wordt ie gekoppeld aan je muis, tobo en monitor. Dan is het ineens wel een volledige vervanging van een desktop, laptop en tablet
Wat je krijgt als je een SP3 koopt is een tablet. Je kan er een hybrid van maken door een Typecover te kopen, je kan er een desktopvervanger van maken door een Dock te kopen. Maar het is een heel erg dure tablet en wordt daar ook mee vergeleken.
Maar het is wel een dure tablet waarop je dit kunt doen (iig. op de SP2, geen idee hoe 't zit met de CPU load/thermal stress voor de SP3):Mr Ton schreef op zondag 14 september 2014 @ 18:14:
Maar het is een heel erg dure tablet en wordt daar ook mee vergeleken.

Nee, juist niet. De kickstand is stevig genoeg om niet om te klappen en als de kickstand weg zou glijden, dan zou de hoek die de kickstand maakt met mijn knieën moeten veranderen, maar dat gaat niet door de hoek die de kickstand maakt met de Surface. Het is een stabiele stand...GerCor schreef op zondag 14 september 2014 @ 16:28:
Wel mooi, zo'n rode typecover. Maar eh ..... glijdt de Surface niet weg op foto 1?
Voor college werk op school/uni/hs werkt de type cover anders prima. Voor thuis koop je of het dockingstation of hangt er een bt keyboard aan.Mr Ton schreef op zondag 14 september 2014 @ 13:30:
Koop je een MB dan heb je wellicht een device met een redelijk goed keyboard (voor zover dat mogelijk is met laptops), maar heb je geen touchscreen. En nu geen touchsceen meer hebben vind ik een groot nadeel.
Tevens heb ik mijn vragen bij de meerwaarde van een MB tov een SP3. Als ik op de universiteit in het restaurant eet en een scan doe, dan staat mijn lijstje met apparaten vol met Macbook van <insert random name> Dan vraag ik me af wat de meerwaarde is van een MB zonder touchscreen, maar wellicht met redelijk keyboard tov een SP3 met type cover en touch screen. Wat die een MB qua prijs tegenwoordig ? Ook zo rond de 1000 euro. Dan liever 200 euro meer voor een SP3.
Dat valt ook wel mee dat veel studenten voor een mac gaan, ik kom ze bij mij op school eigenlijk amper tegen. Tijdens hoorcolleges zie ik steeds meer android/ipad devices worden ingeruild voor Windows devices. Laptops zie je steeds minder en dat zal de komende jaren alleen maar toenemen. Tablets zoals de sp3 worden alleen maar krachtiger en bieden steeds meer mogelijkheden.Mr Ton schreef op zondag 14 september 2014 @ 13:30:
Ik heb nu nog mijn bto laptop om mijn vm's te draaien en gebruik mijn SurfaceRT voor hoorcolleges. Met een device als deze kunnen ze beide de deur uit. Ik ga zeker voor het einde van dit school jaar een i5 model halen met 8gb ram. Dan kan ik hem nog net halen met studentenkorting (bijna afgestudeerd :-) ).
Met andere woorden, je kan er alles mee wat je maar zou willenMr Ton schreef op zondag 14 september 2014 @ 18:14:
[...]
Precies!
Wat je krijgt als je een SP3 koopt is een tablet. Je kan er een hybrid van maken door een Typecover te kopen, je kan er een desktopvervanger van maken door een Dock te kopen. Maar het is een heel erg dure tablet en wordt daar ook mee vergeleken.
Andere apparaten die dat ook bieden zijn zeer schaars.
Helaas is een Surface Pro voor mij overbodig omdat ik al een MacBook heb, maar als ik die niet zal hebben had ik meteen een Surface Pro 3 gehaald. Wat een geniaal apparaat is dat zeg!
De Surface PRO 3 is een tablet zonder fysiek toetsenbord. Die moet je namelijk apart aanschaffen.Arthur-M. schreef op zondag 14 september 2014 @ 21:41:
Imo is de Surface Pro 3 gewoon een ultrabook die je ook als tablet kan gebruiken, en is het geen tablet die je als ultrabook kan gebruiken.
Helaas is een Surface Pro voor mij overbodig omdat ik al een MacBook heb, maar als ik die niet zal hebben had ik meteen een Surface Pro 3 gehaald. Wat een geniaal apparaat is dat zeg!
Het wel of niet moeten aanschaffen lijkt me niet belangrijk. Een SP3 met typecover verschilt gewoon weinig met een ultrabook.GerCor schreef op zondag 14 september 2014 @ 22:24:
[...]
De Surface PRO 3 is een tablet zonder fysiek toetsenbord. Die moet je namelijk apart aanschaffen.
Als men denkt aan iets als een desktop pc, dan gaat men doorgaans uit van een bepaalde computer waar een keyboard en muis op zijn aangesloten. Echter, die behoren ook apart te worden aangeschaft.
Start normaal op, meld me aan, en daarna een volledig paars scherm. Even gewacht (±30sec). Windows toets gaf een trillertje maar verder niets. Startknop indrukken, scherm zwart en verder geen leven meer in te krijgen. Typecover eraan klikken gaf geen verbetering, backlight tobo ging wel branden.
Ook extern scherm/tobo/muis eraan gaf geen oplossing. Heb toen maar de startknop vastgehouden tot de backlight van het typecover ook uitging. Herstart en weer oké.
Wat kan dit geweest zijn? En hoe had ik dit beter kunnen oplossen?
Geen idee wat het geweest kan zijn, en het is iets waar Windows wel eens sporadisch last van heeft (OSX ook overigens). Uit en aanzetten is eigenlijk een beetje het enige dat je kunt doen hier, en in de gaten houden of dit vaker voorkomt. Als het nu echt vaker voorkomt zou je eens in de Windows logs kunnen gaan graven of je iets tegenkomt, maar voor nu zou ik het gewoon lekker laten zitten :-)Ramon 73 schreef op maandag 15 september 2014 @ 07:49:
Startte vanochtend mijn Surface op, was volledig afgesloten de avond ervoor.
Start normaal op, meld me aan, en daarna een volledig paars scherm. Even gewacht (±30sec). Windows toets gaf een trillertje maar verder niets. Startknop indrukken, scherm zwart en verder geen leven meer in te krijgen. Typecover eraan klikken gaf geen verbetering, backlight tobo ging wel branden.
Ook extern scherm/tobo/muis eraan gaf geen oplossing. Heb toen maar de startknop vastgehouden tot de backlight van het typecover ook uitging. Herstart en weer oké.
Wat kan dit geweest zijn? En hoe had ik dit beter kunnen oplossen?
Deze keer zonder spray gedaan (normal spray ik wat op de scherm zodat de screen protector makkelijk gepositioneerd kan worden). Wel weer eerst scherm schoongemaakt met een spray
Alles werkt zonder problemen.. alle aanrakingen worden gedetecteerd en de pen gaat goed. Alleen heb ik een kleine twijfel over de dikte van de lijnen. Hele lichte pennen strepen worden geregistreerd en zie je een hele dunne lijn. Alleen bij het 'hard' lijnen zie ik wel wat donkere / dikke lijnen maar ik merk weinig gradaties van dikte (wanneer ik zwaarder met de pen teken). Eerlijkshalve heb ik niet heel hard met de pen zitten tekenen ..
al met al heel tevreden ermee
IT Freelancer since 2005, and still loving it.
Ik had vanochtend hetzelfde problem!Ramon 73 schreef op maandag 15 september 2014 @ 07:49:
Startte vanochtend mijn Surface op, was volledig afgesloten de avond ervoor.........
.....Wat kan dit geweest zijn? En hoe had ik dit beter kunnen oplossen?
Hopelijk gaat dat niet vaak gebeuren en kijk het even aan.
Dan over die plastic scherm beschermers. Ik heb daar nou nooit het nut van ingezien. Volgens mij zijn de schermen van gorilla glas, knetter hard. En is het niet zo dat je de aanvraag gevoeligheid hiermee nadelig beïnvloed?
De SP3 merkt gewoon niet dat er een beeldscherm aan de mini displayport hangt. Steek ik het scherm in de SP3 in (rest via dock) werkt alles gewoon. Herstarten met SP3 in of uit dock maakt niks uit, tweede scherm wordt nooit gezien indien aangesloten via dock.
Ik gebruik de Mini DisplayPort to HD AV Adapter kabel van Microsoft. Wat nu? Dock al stuk? Kabel niet goed?
Heb je al even op windows update gekeken nadat de hardware in je dock herkend was?Ramon 73 schreef op maandag 15 september 2014 @ 18:58:
Hmmm....leuke uitdaging. Vandaag docking station gehaald, alles aangesloten. Behalve het tweede beeldscherm werkt alles via het dock.
De SP3 merkt gewoon niet dat er een beeldscherm aan de mini displayport hangt. Steek ik het scherm in de SP3 in (rest via dock) werkt alles gewoon. Herstarten met SP3 in of uit dock maakt niks uit, tweede scherm wordt nooit gezien indien aangesloten via dock.
Ik gebruik de Mini DisplayPort to HD AV Adapter kabel van Microsoft. Wat nu? Dock al stuk? Kabel niet goed?
http://www.surfaceforums....to-hdmi-not-working.5581/
Ik zelf heb nergens last van, maar heb native miniDP en dan daisy-chained naar twee schermen. Geen idee wat het in jouw geval kan zijn, maar ik zou de thread(s) op Surfaceforums eens in de gaten houden.
Zal eens op mijn Samsung TV proberen, die heeft tenminste al HDMI aansluitingen die mijn scherm niet heeft. Maar aan de monitor kan het imho niet liggen, via de SP3 rechtstreeks aangesloten werkt alles prima.
Edit 1: TV in de woonkamer geprobeerd, via dock niks en via de SP3 zelf wél beeld. Grrr. Terug in de mancave, alles connectors op z'n plek, mDP to HD AV in dock, zet de SP3 mét typecover in het dock. Aanmelden en mijn externe scherm kleurt paars, inloggen en nu wel beeld op het externe scherm. Geen idee wat ik gedaan heb, maar het werkt nu ineens wel......
Edit 2: Heeft dus niet direct iets met het typecover te maken, althans niet met het inpluggen ervan. Als de "fleece" van de typecover mee in de horizontale steunen komt, dan zit de dock connector net iets anders en werkt het scherm wel. Morgen Mycom even bellen, kijken wat ze kunnen doen. Een geel post-it briefje 5x gevouwen onderin de rechtse steun leggen lost het ook al op. Overduidelijk een manufacturing issue.
[ Voor 55% gewijzigd door Ramon 73 op 15-09-2014 20:08 ]
Ze raden zelf aan de order te cancelen (kan binnen twee weken), ding terugsturen en je krijgt je geld terug.
En dan dus een compleet nieuwe order plaatsen, zodat je een nieuwe surface krijgt.
Dit maar gedaan, komt morgen binnen. Op hoop van zegen.
[ Voor 7% gewijzigd door nowherebound123 op 15-09-2014 20:32 ]
Interessant! Welke router heb je precies? Ik ben nog op zoek maar ik moet bekennen dat ik door de vele bomen niet echt zin krijg om het bos te zoeken.
[ Voor 2% gewijzigd door Room42 op 16-09-2014 00:10 . Reden: OT-tags toegevoegd O-) ]
Heb ook niet het idee dat het aan de SP3 ligt. Die wifi is out of the box geconfigureerd eigenlijk.
[ Voor 48% gewijzigd door wiz op 16-09-2014 08:46 ]
Wat zijn jullie ervaringen met de levertijd van 5-7 dagen? Kan ik mijn SP3 voor het eind van de week verwachten?
Hier exact dezelfde ervaring met de Microsoft store.somers1234 schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 15:09:
Gisterenavond eindelijk een SP3 i5 128gb besteld met studentenkorting. Maar wat werkt die website van Microsoft slecht zeg. Geheel willekeurig kreeg ik vage foutmeldingen of werden mijn creditcardgegevens niet goedgekeurd. Had de moed bijna opgegeven maar gelukkig is het uiteindelijk toch gelukt.
Wat zijn jullie ervaringen met de levertijd van 5-7 dagen? Kan ik mijn SP3 voor het eind van de week verwachten?
Gisteravond besteld? Het zou me verbazen als je vandaag geen verzendbevestiging krijgt.
Hoogst waarschijnlijk heb je m morgen
Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi
Je kunt je bewijs van inschrijving overhandigen, of je school email adres laten bevestigenkevinl schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 15:45:
Hoe checken ze dat je student bent? Wordt het op de school afgeleverd?
Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi
Ik wil vanop de bank beetje basis catalogue management knn doen (flag, rate, delete, tag, move, export, publish) en een fotoalbum te maken. Misschien zelfs ook al wat standaard image editing. Leuk dat ik daarvoor niet boven achter het grotere scherm hoef te kruipen. Merk dat ik minder en minder neiging heb om alleen boven te zitten en de fotobacklog groeit dus gestaag
Heb een ipad1 als sonos en xbmc remote en een surface RT als tablet nu. Maar vind beiden erg traag (surfen) om ook echt als tablet te gebruiken (haha guess what) vooral bij de rt is het soms eindeloos wachten tot apps opstarten en de beeldverhouding vind ik echt niet handig in tablet mode. Ik hoop hier met de surface pro 3 op alle vlakken als tablet vooruit te gaan.
Is het verschil tss de i7 4650u (1.7-3.3ghz, 4mb cache) en de i5 4300u (1.9-2.9ghz 3mb cache) merkbaar en significant? Lightroom profiteert vooral van clock frequentie en niet van gpu of hyperthreading geloof ik.
Wat met warmteproductie bij langere opdrachten zoal batch imports - exports en raw conversie nr bv dng. Gaat throttling daar een rol spelen. Of valt de cpu belasting daar wel mee?
Accessoires kunnen besproken worden in dit topic Accessoires voor de Surface Pro 3