Dit is een goed punt waar ik nog niet over had nagedacht; ik zal eens bij Bunq gaan kijken.Hahn schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:51:
[...]
Of je studieschuld afbetalen de moeite waard is hangt af van wat je qua rente moet betalen. Is een simpel rekensommetje: als rente van je studieschuld lager is dan de rente die je op een spaarrekening kan krijgen, dan is het niet de moeite waard.
Over spaarrentes gesproken: door je spaarrente op die 0,75% spaarrente te laten staan loop je vele honderden euro's per jaar mis, voor de meest minimale moeite die je je kan bedenken.
Zelfs al zou je alleen maar een Bunq-rekening openen, dan kan je al meer dan €325 extra rente per jaar krijgen. En dan is het vrij opneembaar. Zou je voor een deposito-rekening van 1 jaar gaan bij bijvoorbeeld Raisin, dan heb je een leuke €700 per jaar extra. Voor bijzonder weinig moeite.
Je spaargeld in z'n volledigheid op een spaarrekening laten staan waar je minder dan 2% rente krijgt is echt zonde
Of ik de studieschuld daadwerkelijk met spaargeld wil aflossen hangt ook een beetje af met wat ik daarna wil gaan doen. Als ik na het afbetalen van een studieschuld een huis kan gaan kopen dan vind ik het het overwegen waard, anders niet (maar ik ga je voorgestelde rekensom zeker maken).