Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doorreizen
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 22-09-2023
Hahn schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:51:
[...]

Of je studieschuld afbetalen de moeite waard is hangt af van wat je qua rente moet betalen. Is een simpel rekensommetje: als rente van je studieschuld lager is dan de rente die je op een spaarrekening kan krijgen, dan is het niet de moeite waard.

Over spaarrentes gesproken: door je spaarrente op die 0,75% spaarrente te laten staan loop je vele honderden euro's per jaar mis, voor de meest minimale moeite die je je kan bedenken.

Zelfs al zou je alleen maar een Bunq-rekening openen, dan kan je al meer dan €325 extra rente per jaar krijgen. En dan is het vrij opneembaar. Zou je voor een deposito-rekening van 1 jaar gaan bij bijvoorbeeld Raisin, dan heb je een leuke €700 per jaar extra. Voor bijzonder weinig moeite.

Je spaargeld in z'n volledigheid op een spaarrekening laten staan waar je minder dan 2% rente krijgt is echt zonde :)
Dit is een goed punt waar ik nog niet over had nagedacht; ik zal eens bij Bunq gaan kijken.

Of ik de studieschuld daadwerkelijk met spaargeld wil aflossen hangt ook een beetje af met wat ik daarna wil gaan doen. Als ik na het afbetalen van een studieschuld een huis kan gaan kopen dan vind ik het het overwegen waard, anders niet (maar ik ga je voorgestelde rekensom zeker maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:53

DropjesLover

Dit dus ->

Mijn inkomen komt binnen op mijn gewone rekening.
De vaste lasten (incl 3 gezamelijke spaarportjes) gaan naar de gezamelijke rekening (hypotheek, kinderopvang, eten, etc).
Van wat er over blijft gaat €400 naar mijn eigen spaarpotjes (algemeen, elektronica/pretbudget, nieuwe auto)
Het auto-budget staat nu op €7000, de andere twee op ~€1000
De nieuwe auto moet een beetje nette gezinswagen zijn, ter vervanging van de 12 jaar oude Megane station die meer en meer typische ouderdom-problemen begint te geven (lekkend dak, keyless-entry sensoren die niet meer werken, etc). Ideaal is het budget voor de vervanger ~20k.

Mijn vrouw heeft op haar eigen rekening ook een spaarpot voor soortgelijke uitgaven, dus dat kunnen we voor bijv. een auto samenvoegen.

Ik zou mijn studieschuld wel sneller willen afbetalen, ook al is dat financieel niet bijzonder interessant omdat de rente nog een paar jaar op 0% staat. Maar dat sneller afbetalen voelt gewoon goed (schuldenvrijer zijn) en dan gaat er ook weer standaard maandelijks daar minder/niks naar toe.
Tegelijkertijd door de huidige inflatie en salarisverhogingen wordt die schuld (net als de hypotheek) ook relatief gezien snel minder.

[ Voor 23% gewijzigd door DropjesLover op 10-05-2023 15:58 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:28
Valorian schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:42:
[...]

Waar koop je tegenwoordig (of zelfs in 2015) een appartement van 84m2 voor 75K? Of mist er een cijfertje ;) ?
Groenlo, Achterhoek. Over gekocht van de woningbouw, prijs was vast en ik was de eerste geintresseerde. In oktober gereageerd en wezen kijken en in december alles rond en sleuteloverdracht. 75k vraagprijs, hypotheek van 77k geloof ik, 2.1 rente dacht ik. Looptijd 30 jaar met de eerste 20 jaar rente vast. Nergens op een wachtlijst of iets hoeven staan, in augustus begonnen met zoeken nadat ik een vast contract kreeg.

Vorig jaar laten taxeren op 170k :o

[ Voor 22% gewijzigd door FastFred op 10-05-2023 16:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 20:14
DropjesLover schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:55:

Ik zou mijn studieschuld wel sneller willen afbetalen, ook al is dat financieel niet bijzonder interessant omdat de rente nog een paar jaar op 0% staat. Maar dat sneller afbetalen voelt gewoon goed (schuldenvrijer zijn) en dan gaat er ook weer standaard maandelijks daar minder/niks naar toe.
Gevoelens komen overal bij kijken, en in veel gevallen is dat prima, maar bij financiële zaken zou ik gevoelens zo veel mogelijk proberen te minimaliseren, want die dingen kosten klauwen met geld :+

Stel dat je €10.000 studieschuld hebt, en je hebt €11.000 op de bank staan, dan sta je onder de streep dus gewoon in het zwart. Dan kan je wel je studieschuld extra/volledig afbetalen, omdat het goed voelt, maar je kan het ook aflossen zoals afgesproken, waardoor je meer buffer behoudt en makkelijk €200 of meer per jaar extra eraan overhoudt (uitgaand van de 0% rente die je zelf noemt).

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-06 11:44
Hahn schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:20:
[...]

Gevoelens komen overal bij kijken, en in veel gevallen is dat prima, maar bij financiële zaken zou ik gevoelens zo veel mogelijk proberen te minimaliseren, want die dingen kosten klauwen met geld :+

Stel dat je €10.000 studieschuld hebt, en je hebt €11.000 op de bank staan, dan sta je onder de streep dus gewoon in het zwart. Dan kan je wel je studieschuld extra/volledig afbetalen, omdat het goed voelt, maar je kan het ook aflossen zoals afgesproken, waardoor je meer buffer behoudt en makkelijk €200 of meer per jaar extra eraan overhoudt (uitgaand van de 0% rente die je zelf noemt).
Het is niet te vergelijken zolang je geen bedrag hangt aan het gevoel. Hoeft geen exact bedrag te zijn, maar meer of minder dan die 200 euro per jaar is ook al goed. Ik denk dat er genoeg mensen zijn die voor meer kiezen. Gevoelens zijn ook heel lastig uit te zetten, althans dat kost energie in de breedste zin van het woord.

[ Voor 3% gewijzigd door Furion2000 op 10-05-2023 16:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
Furion2000 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:35:
[...]

Het is niet te vergelijken zolang je geen bedrag hangt aan het gevoel. Hoeft geen exact bedrag te zijn, maar meer of minder dan die 200 euro per jaar is ook al goed. Ik denk dat er genoeg mensen zijn die voor meer kiezen. Gevoelens zijn ook heel lastig uit te zetten, althans dat kost energie in de breedste zin van het woord.
Daarom heb ik ook heel bewust niet gezegd dat je je gevoelens volledig moet negeren of uitzetten, maar dat ik ze zoveel mogelijk zou proberen te minimaliseren.

Uiteindelijk is het ieder z'n eigen keuze, ik plaats het alleen even in perspectief. Als iemand bepaalt dat €200 extra per jaar verdienen en €10.000 extra op de bank als buffer hebben het niet waard is om het gevoel van schulden hebben te behouden, los dan vooral meer/alles af.

En, ook belangrijk: het is niet per se óf al je studieschuld behouden óf al je studieschuld zo snel mogelijk (of in één keer) afbetalen. Er zit van alles tussenin. Misschien wil je per maand ietsjes extra aflossen, zodat je een paar jaar eerder schuldvrij bent, terwijl je toch nog wat mee kan pikken van de gunstige rente :)

[ Voor 15% gewijzigd door Hahn op 10-05-2023 17:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-06 11:20
Andere overweging voor aflossen studieschuld: je financiën eenvoudiger maken. Het plussen & minnen van verschillende potjes is financieel/rationeel misschien iets gunstiger, maar een eenvoudige en overzichtelijke situatie is ook gewoon fijn.

En zolang het voordeel gaat over beperkte bedragen, dan betaalt eenvoud zich ook uit in de vorm van tijdsbesparing, mentale rust en daarmee betere financiële besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Highland schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 17:25:
Andere overweging voor aflossen studieschuld: je financiën eenvoudiger maken. Het plussen & minnen van verschillende potjes is financieel/rationeel misschien iets gunstiger, maar een eenvoudige en overzichtelijke situatie is ook gewoon fijn.

En zolang het voordeel gaat over beperkte bedragen, dan betaalt eenvoud zich ook uit in de vorm van tijdsbesparing, mentale rust en daarmee betere financiële besluiten.
Natuurlijk is een eenvoudig overzicht fijn, maar wat kost een studieschuld nou daadwerkelijk qua tijd of moeite per maand of zelfs per jaar? Ik zou zelfs durven stellen dat dat afgerond naar beneden gemiddeld nul uur en nul moeite kost :P

Qua beperkte bedragen: daar heb je (beperkt :+) een punt. Als je studieschuld niet aflossen €10 zou schelen per jaar, dan kan ik me voorstellen dat je denkt 'dat tientje is me geen moeite waard'.

Maar dat is wel €10 per jaar. Studieschuld betaal je meestal af over maximaal 15 jaar. Dus €10 wordt toch al snel €100+. Voor iets niet doen in dit geval (niet aflossen dus). Het geld op een spaarrekening zetten kost alsnog wel wat moeite, maar ook dat hoeft geen uur per jaar te kosten.

Anyway, ik geef toe dat ik de laatste tijd redelijk doorsla in overal zoveel mogelijk te besparen (wat me vergeleken met vorige jaren wel letterlijk duizenden euro's meer oplevert/bespaart).

Wat ik vooral probeer te zeggen is: ga er een keer voor zitten en overweeg het op z'n minst, en welke keuze je ook maakt, het is allemaal prima. Maar dan is het tenminste wel een bewuste keuze, in plaats van uit onwetendheid mogelijk vele honderden euro's per jaar mis te lopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:42

Zenix

BOE!

[...]

En als je box 3 vermogen boven drempel komt, kan je de schuld gebruiken voor aftrek in box 3. Waardoor de schuld dus geld kan opleveren, als de aftrek hoger is dan de rente. Soms zijn schulden gunstig.

Verder hoeft je familie bij overlijden ook geen studieschuld te betalen. Het is beter om die 10k als buffer te hebben dan af te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Valorian schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:40:
Beide opties zijn niet voor eeuwig en niet altijd 100% dekkend, maar zorgen er wel voor dat je vrijwel nooit zonder dat dit je eigen keuze is van de een op de andere maand volledig terugvalt naar 0.
Dat kan wel zo gebeuren in diverse situaties. Uitkeringen die achteraf betaald worden bijvoorbeeld. Dan valt er een gat van ongeveer een maand. Houd daar dus altijd rekening mee. Een bedrag van minder dan een maandsalaris is onvoldoende. Je hebt minstens 1,5x dat nodig als directe inkomenvervanger.

Verder zijn er nog scenario's waarbij een bedrijf geen loon meer uitbetaalt en ook geen ontslag aanvraagt.

Er is wel een laatste vangnet in de bijstand. Ook als je een eigen huis hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

[...]

Klopt, maar persoonlijk vind ik €200/jaar eigenlijk klein bier, vergeleken met het gevoel gewoon schuldenvrij te zijn.
Met alle respect, €200 is 4 avondjes stappen / 4x uit eten gaan.
Van het gevoel niet meer de molensteen van een studieschuld om m'n nek te hebben hangen voel ik me beter. Tegelijkertijd is €200 extra aflossen een deuk in een pakje boter :P
Zenix schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 18:00:
[...]

En als je box 3 vermogen boven drempel komt, kan je de schuld gebruiken voor aftrek in box 3. Waardoor de schuld dus geld kan opleveren, als de aftrek hoger is dan de rente. Soms zijn schulden gunstig.

Verder hoeft je familie bij overlijden ook geen studieschuld te betalen. Het is beter om die 10k als buffer te hebben dan af te lossen.
Een studieschuld (helaas) is niet belastingaftrekbaar.

Een schuld aflossen en daarna geen buffer meer over hebben is natuurlijk geen goed idee :P

[ Voor 21% gewijzigd door DropjesLover op 10-05-2023 18:16 ]

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:42

Zenix

BOE!

DropjesLover schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 18:14:
[...]

Klopt, maar persoonlijk vind ik €200/jaar eigenlijk klein bier, vergeleken met het gevoel gewoon schuldenvrij te zijn.
Van het gevoel niet meer de molensteen van een studieschuld om m'n nek te hebben hangen voel ik me beter. Tegelijkertijd is €200 extra aflossen een deuk in een pakje boter :P

[...]

Een schuld aflossen en daarna geen buffer meer over hebben is natuurlijk geen goed idee :P
Studieschuld valt gewoon in box 3 en is aftrekbaar.

https://www.belastingdien..._en_schulden/uw_schulden/

[ Voor 10% gewijzigd door Zenix op 10-05-2023 18:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:46
[...]

[...]

Tja, je kan dat ook gewoon omdenken, en denken dat als je wilt je elk moment je studieschuld volledig kan aflossen en daarmee zo vrij als een vogeltje bent. Dan heb je dat gevoel ook, en krijg je 200 euro per jaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:08

de Peer

under peer review

[...]

Haha nou dan zou ik een probleem hebben want ik trek hem al 15 jaar netjes af in de aangifte.
Mag gewoon hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
[...]

Jij en ik zien een studieschuld heel anders, dat is inmiddels wel duidelijk. En €200 vind ik niet niks, en ook 4x uit eten vind ik niet niks. En dat jaarlijks, hè. Ik zou het wel weten.

Als jij het gehele bedrag van je studieschuld op je bank hebt staan, dan kan het alsnog als een molensteen om je nek voelen (want ik kan niet bepalen voor jou hoe iets voelt), maar die ketting waar die molensteen aan hangt kan je dan wel op elk moment afdoen ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Hahn op 10-05-2023 18:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:21

Secsytime

Automagisch

Hahn schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 18:39:
[...]

Jij en ik zien een studieschuld heel anders, dat is inmiddels wel duidelijk. En €200 vind ik niet niks, en ook 4x uit eten vind ik niet niks. En dat jaarlijks, hè. Ik zou het wel weten.

Als jij het gehele bedrag van je studieschuld op je bank hebt staan, dan kan je het alsnog als een molensteen om je nek voelen (want ik kan niet bepalen voor jou hoe iets voelt), maar die ketting waar die molensteen aan hangt kan je dan wel op elk moment afdoen ;)
Zolang de rente op mijn studieschuld 0% is, ga ik niet extra aflossen hoor. }:O

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:45
Ik behoor denk ik tot kamp aflossen, ook al heeft het geen meerwaarde. Althans, dat had het voor mij eerst niet toen ik begon, tot ik een woning wilde kopen. Doordat ik al was begonnen met aflossen was de stap om volledig af te lossen een stuk kleiner. Dat leverde mij een veel hogere hypotheek op, waardoor ik de woningmarkt kon betreden.

Toen ik eenmaal die schuld niet meer had was ik het geld dat ik had overgemaakt ook snel vergeten. Sterker nog, ik wilde graag een grotere buffer hebben dus ik was gemotiveerd om daar aan te werken. Ik spaarde daardoor meer dan eerst. Het voelde heerlijk om die schuld niet meer te hebben. Uiteindelijk moet je het toch betalen (uitzonderingen daargelaten). Het voelde voor mij alsof ik iets losliet en lekker zelfstandig en volwassen verder kon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:28
Boeiende discussie aangaande de studieschuld. Ook hier weer, wat is het risico en hoe verhoudt zich dat tot je cash flow behoefte en de zekerheid van inkomen over tijd. Gevoel heeft er weinig mee te maken.

Als je slechts 11k op de bank hebt en 10k studieschuld is het in een keer aflossen waarschijnlijk risico voller dan het iedere maand een beetje doen. Zeker bij een rente van 0%. Dan eet de inflatie ook nog wat op.

Teken een tijdlijn en je ziet het risico vanzelf. Vul inkomsten en uitgaven in en het verschil daartussen is waarmee je of vermogen kan opbouwen of risico kan verzekeren (bijvoorbeeld deze schuld aflossen)

Kijk hoe lang het duurt eer je weer terug bent op de 11k en kijk hoe groot het risico is bij bijvoorbeeld terugval in inkomen en hoe lang je deze terugval in inkomen kan duren ten opzichte van je buffer.

Dan zie je in getallen en visueel wat de verstandige beslissing is.

Gevoel heeft er verder weinig mee te maken. Er zijn zat mensen met een goed gevoel gaan slapen en met een nachtmerrie wakker geworden omdat ze zich totaal niet bewust waren welk risico ze liepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

de Peer schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 18:38:
[...]

Haha nou dan zou ik een probleem hebben want ik trek hem al 15 jaar netjes af in de aangifte.
Mag gewoon hoor.
Ik lees het nu ook.
Je hebt dus al 15 jaar meer dan (in 2023) 50k in box 3, maar de studieschuld zelf nog niet afgelost? Sorry, maar die combinatie vind ik wat vreemd.

Ieder zn financiële situatie is anders, evenals zn financiële prioriteiten :)
Hahn schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 18:39:
[...]

Als jij het gehele bedrag van je studieschuld op je bank hebt staan, dan kan het alsnog als een molensteen om je nek voelen (want ik kan niet bepalen voor jou hoe iets voelt), maar die ketting waar die molensteen aan hangt kan je dan wel op elk moment afdoen ;)
Ligt aan je portemonnee of levensstijl, maar €200/jaar of €17/mnd, zelfs voor 10 jaar, vind ik inderdaad kleine bedragen.
Ik vergelijk het ook met de 20k/jaar die de kinderopvang ons netto kost, of dezelfde besparing die een heel veel minder comfortabele auto op zou kunnen leveren (ik rij ivm mn kilometers diesel a €120 wegbelasting/mnd).
Komt bij mij over als het laatste beetje comfort of lol uit je mond sparen om maar geld te hebben, wanneer je een (boven) modaal inkomen hebt. Het is anders voor een bijstandsmoeder natuurlijk.

BThGvNeOA

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

DropjesLover schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 23:38:
[...]

Ik lees het nu ook.
Je hebt dus al 15 jaar meer dan (in 2023) 50k in box 3, maar de studieschuld zelf nog niet afgelost? Sorry, maar die combinatie vind ik wat vreemd.
dat is juist een hele rationele keuze. De rente op die lening is 0% en de eerste 7 jaar hoeft hij nog niet afgelost te worden. Dus in de tussentijd behaalde ik rendement met ETF's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:21
[...]

Ik lees het nu ook.

[...]

Ligt aan je portemonnee of levensstijl, maar €200/jaar of €17/mnd, zelfs voor 10 jaar, vind ik inderdaad kleine bedragen.
Ik vergelijk het ook met de 20k/jaar die de kinderopvang ons netto kost, of dezelfde besparing die een heel veel minder comfortabele auto op zou kunnen leveren (ik rij ivm mn kilometers diesel a €120 wegbelasting/mnd).
Komt bij mij over als het laatste beetje comfort of lol uit je mond sparen om maar geld te hebben, wanneer je een (boven) modaal inkomen hebt. Het is anders voor een bijstandsmoeder natuurlijk.
Binnen Tweakers is er best een bias richting hoge inkomens(20K netto aan kinderopvang betekent ook dat je behoorlijk verdient) en dan is 200 euro per jaar wellicht klein bier. Er is ook een grote groep mensen die minder dan 3K aan spaargeld hebben. Voor die groep is het zeker interessant.

Daarnaast heb je natuurlijk nog een groep die gewoon wil optimaliseren. Kijk bijvoorbeeld naar het spaarforum(je vermogen naar een andere bank voor 0,1% rente extra). Ook in het FO topic zitten best wat users die graag willen optimaliseren met een doel(FO/FMA worden). Een deel van hen rekent door wat dit op 30 jaar termijn oplevert met gemiddeld rendement van beleggen erbij. Zo veel mensen, zo veel wensen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stomley
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-06 21:30
20k netto per jaar aan de kinderopvang? Dat zou dan 4 kinderen ofzo fulltime naar de kinderopvang moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
En word dat meer naarmate je loon stijgt?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:17
warhamstr schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 08:47:
En word dat meer naarmate je loon stijgt?
Je zit qua salaris al vrij vlot (naar mijn idee) op de minimale toeslag. Zeker voor een eerste kind. Dus dan maakt een salarisstijging niks meer uit.

https://www.rijksoverheid...-kinderopvangtoeslag-2022

[ Voor 14% gewijzigd door marcelcee op 11-05-2023 09:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:05
Over de kinderopvangkosten en gezamenlijk inkomen van Dropjeslover is elders op dit forum ook al eens over gesproken.

Kinderopvang loopt gewoon keihard in de papieren als ze meerdere dagen per week daar gebruik van maken.

Erg blij (financieel gezien) dat die van ons maar één dag echt moet ivm werk. De tweede dag (nu nog een halve ivm zijn middagslaapje) doen we extra omdat we het goed vinden voor zijn ontwikkeling en hij het gewoon echt heel leuk vind.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• KoudeAardbei
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:44

KoudeAardbei

Moderator

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-06 09:39
superkoex9 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 08:24:
[...]

Binnen Tweakers is er best een bias richting hoge inkomens(20K netto aan kinderopvang betekent ook dat je behoorlijk verdient) en dan is 200 euro per jaar wellicht klein bier. Er is ook een grote groep mensen die minder dan 3K aan spaargeld hebben. Voor die groep is het zeker interessant.

Daarnaast heb je natuurlijk nog een groep die gewoon wil optimaliseren. Kijk bijvoorbeeld naar het spaarforum(je vermogen naar een andere bank voor 0,1% rente extra). Ook in het FO topic zitten best wat users die graag willen optimaliseren met een doel(FO/FMA worden). Een deel van hen rekent door wat dit op 30 jaar termijn oplevert met gemiddeld rendement van beleggen erbij. Zo veel mensen, zo veel wensen
Maar de groep met minder dan 3K aan spaargeld zal, behoudens indien ze net uit de collegebanken komen, niet de groep zijn met een studieschuld.
B-Real schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 09:15:
Over de kinderopvangkosten en gezamenlijk inkomen van Dropjeslover is elders op dit forum ook al eens over gesproken.

Kinderopvang loopt gewoon keihard in de papieren als ze meerdere dagen per week daar gebruik van maken.

Erg blij (financieel gezien) dat die van ons maar één dag echt moet ivm werk. De tweede dag (nu nog een halve ivm zijn middagslaapje) doen we extra omdat we het goed vinden voor zijn ontwikkeling en hij het gewoon echt heel leuk vind.
De kosten van kinderopvang zijn inderdaad exorbitant. Je ziet het nadelige effect hiervan met name terug indien er een groter inkomstenverschil bestaat tussen de ouders. Het verzamelinkomen telt namelijk. Dat kinderopvang dan bijna 1 op 1 een inkomen van de andere partner wegstreept, en in de praktijk de andere partner dan maar gewoon stopt met werken, want de vraag komt tenslotte toch al snel op waarom je voor netto een paar honderd euro in de maand zou blijven werken om dan bovendien ook nog eens gescheiden te zijn van je kind.
Secsytime schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 18:47:
Zolang de rente op mijn studieschuld 0% is, ga ik niet extra aflossen hoor. }:O
Uiteindelijk is dit dan ook natuurlijk de reden dat zoveel mensen het zo lang mogelijk aanhouden. Aanhouden heeft nauwelijks nadelen. Sterker nog, met inflatie in ogenschouw genomen devalueert de restschuld gewoonweg. De vraag is natuurlijk, hoe fair dit overigens is, aangezien de studieschuld lang niet altijd gebruikt is voor enkel studeren en primair levensonderhoud tijdens deze periode.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-06 10:04
[...]

Ik lees het nu ook.

In 10 jaar zou met een simpele all-world ETF je geld verdubbeld zijn (ex dividend), en met een S&P500 ETF verdriedubbeld (VUSA en VWRL als voorbeeld gepakt even snel).

Het verleden geeft geen garanties voor de toekomst, maar ik hoop hetzelfde rendement te halen de komende 10 jaar, dan kan ik met 15k mijn 30k studieschuld aflossen.

15k wegzetten voor 15 jaar tegen 2% (Bunq) levert al 5200 euro op, dat noem ik geen kleingeld meer. Alles beter dan een 0% lening aflossen.. Je kan het nu al makkelijk tegen 3% (Raisin) wegzetten, dan levert het al 8500 op.

[ Voor 13% gewijzigd door Thomas18GT op 11-05-2023 14:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:16

GG85

.......

[...]

Ik lees het nu ook.

Ja natuurlijk doen mensen dat. Een studieschuld tegen 0% rente is de ideale post om af te trekken in box3 en scheelt je heel veel geld als je boven de drempel komt en anders vermogensbelasting moet gaan betalen.

Schulden zo snel mogelijk aflossen geeft misschien een lekker gevoel maar is vaak financieel helemaal niet zo slim.
Maar goed, de hele discussie over wel of niet schulden en wel of niet beleggen heeft niet zoveel zin. Hele volksstammen maken hun financiële keuzes op gevoel ipv op de ratio en/of willen niet met geld bezig zijn omdat men dat ongemakkelijk vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

unezra schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:36:
[...]

Tja. Ik refereer niet voor niets aan icesave...
Dat is wel een beetje flauw, want n.a.v daarvan is er ook aardig wat verbeterd aan het DGS om dat te voorkomen, dat moet je er dan ook even bijvertellen. Het is prima veilig om in een ander Europees land geld te stallen, al blijft het goed om onderzoek te blijven doen.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koehandelaar
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Members only:

Binnenkort even beleggingsrekening in de holding openen. Hopelijk eind dit jaar op EUR 120k in de BV, dan gaat 't de goede kant op.

[ Voor 5% gewijzigd door Koehandelaar op 11-05-2023 22:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xavier001
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12-06 06:44
Waarom zoveel geld op de rekening en niet je appartement aflossen als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Members only:

Heb de afgelopen 2-3 jaar zo'n 10K gestopt in mijn eigen huis qua opknappen en maandelijks zit ik nooit verlegen. Ook ben ik dit jaar klaar met de grote, verplichte uitgaven. Vandaar een kleine buffer.
Als mijn huurwoning is verkocht, maar zaken op orde stellen qua buffer en schulden.
Ook wil ik graag groter wonen, maar denk dat ik daarmee even wacht (1-2 jaar) ivm de huidige huizenmarkt/rentes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:54
stomley schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 08:47:
20k netto per jaar aan de kinderopvang? Dat zou dan 4 kinderen ofzo fulltime naar de kinderopvang moeten zijn?
Wij zitten ook in die richting met twee kinderen voor 3 dagen (1x BSO en 1x KDV).

2 kinderen full-time (5 dagen) op KDV zou voor ons netto op €35k per jaar uitkomen. 4 kinderen full-time op KDV zou op €57k netto komen (dat kan eigenlijk alleen met een meerling :9 )

[ Voor 23% gewijzigd door assje op 12-05-2023 08:00 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03 10:02
assje schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 07:35:
[...]

Wij zitten ook in die richting met twee kinderen voor 3 dagen (1x BSO en 1x KDV).

2 kinderen full-time (5 dagen) op KDV zou voor ons netto op €35k per jaar uitkomen. 4 kinderen full-time op KDV zou op €57k netto komen (dat kan eigenlijk alleen met een meerling :9 )
Jullie zijn compleet niet wijs dat jullie dit overwegen, laat staan betalen.

Prachtig voorbeeld van hoe subsidie een markt compleet kan verstoren en de prijzen enorm omhoog kan drijven.

20k voor 2 kinderen en 57k netto per jaar om op 4 kinderen te passen _O-.

Dan moet je dus al 7700 euro per maand bruto verdienen en dan heb je alleen geld voor de KDV. Dan moet je je hypotheek, eten, vervoer en alle andere levens kosten nog gaan verdienen.

Totale waanzin. Je bent beter af met fulltime een nanny aannemen, of gewoon stoppen met werken en je kinderen zelf op te voeden.

[ Voor 7% gewijzigd door DutchManticore op 12-05-2023 08:56 ]

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Julian
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-05 20:56
Xavier001 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 03:12:
[...]

Waarom zoveel geld op de rekening en niet je appartement aflossen als ik vragen mag?
Omdat mijn hypotheekrente veel lager is dan de inflatie, dus hoe meer hypotheek hoe beter. Ik betaal vóór belastingaftrek 1.4 procent. Tijdje geleden nog mijn hypotheek verhoogd en het geld op mijn rekening laten storten. Gratis geld.

Phanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass Grijs | Gigabyte B650M Aorus Elite AX | AMD 9800X3D | NZXT Kraken Z63 | 32GB DDR5 6000C30 | NVIDIA RTX 4090 FE | LG 83G4 4K 144Hz | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
DutchManticore schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 08:53:
Jullie zijn compleet niet wijs dat jullie dit overwegen, laat staan betalen.

Prachtig voorbeeld van hoe subsidie een markt compleet kan verstoren en de prijzen enorm omhoog kan drijven.
De reden dat het 20k netto is komt onder andere door relatief hoog gezinsinkomen en daardoor lagere toeslag. Jouw conclusie is naar mijn mening dan ook precies verkeerd om; als samenleving is er baat bij dat wij werken, de inkomstenbelasting maakt die toeslag ook gewoon goed. Ik zou dus eerder zeggen dat de toeslag nog te laag is, het moedigt onvoldoende aan om te blijven werken.

Ik zou trouwens voorstander zijn de KOT te schrappen en kinderopvang gewoon belastingaftrekbaar te maken.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
DutchManticore schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 08:53:
Totale waanzin. Je bent beter af met fulltime een nanny aannemen, of gewoon stoppen met werken en je kinderen zelf op te voeden.
Met 4 kinderen en full-time (5 dagen) opvangbehoefte ben ik dit overigens volledig met je eens. Dit is echter een situatie die nooit voorkomt, niemand heeft 4 kinderen tegelijk full-time op KDV (4 kinderen geboren binnen 4 jaar).

[ Voor 16% gewijzigd door assje op 12-05-2023 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-06 12:05
Julian schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 11:31:
[...]

Omdat mijn hypotheekrente veel lager is dan de inflatie, dus hoe meer hypotheek hoe beter. Ik betaal voor belastingaftrek 1.4 procent. Tijdje geleden nog mijn hypotheek verhoogt en het geld op mijn rekening laten storten. Gratis geld.
Je realiseert je dat dat geld ook devalueert en je evengoed daarop nog een beetje rente moet betalen?

Dus tenzij je met dat opgenomen geld meer geld kunt maken dan je aan inflatie+rente verliest, zie ik nog niet helemaal in hoe dit gratis is. Vind het concept interessant overigens, heb in principe hetzelfde, maar hypotheek in het verleden juist afgelost - kost nu 600,- per maand netto om te wonen in een huis met een WOZ van 650k.

Members only:

Zoekende naar de volgende fase van ons 'levensplan': laatste 10 jaar was ons levensonderhoud verlagen, met 0,- energiekosten en een lage hypotheeklast en aflossen (studie)schulden.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stomley
  • Laatst online: 11-06 21:30
assje schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 07:35:
[...]

Indien ik reken met het hoogste inkomen en 2 kinderen fulltime KDV kom ik nog niet bij de 35k uit. Ik kom dan maximaal op 23k uit i.v.m. 2e kind teruggave het dubbel is.

Ben dan wel benieuwd wat het uurtarief is bij een 20k netto per jaar, want dat moet dan zwaar boven het maximale vergoedingstarief liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09-06 20:27
assje schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 12:20:
[...]

De reden dat het 20k netto is komt onder andere door relatief hoog gezinsinkomen en daardoor lagere toeslag. Jouw conclusie is naar mijn mening dan ook precies verkeerd om; als samenleving is er baat bij dat wij werken, de inkomstenbelasting maakt die toeslag ook gewoon goed. Ik zou dus eerder zeggen dat de toeslag nog te laag is, het moedigt onvoldoende aan om te blijven werken.

Ik zou trouwens voorstander zijn de KOT te schrappen en kinderopvang gewoon belastingaftrekbaar te maken.
Of nog beter, basisschool gewoon van 08:00 tot 17:30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
stomley schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 13:28:
[...]

Indien ik reken met het hoogste inkomen en 2 kinderen fulltime KDV kom ik nog niet bij de 35k uit. Ik kom dan maximaal op 23k uit i.v.m. 2e kind teruggave het dubbel is.

Ben dan wel benieuwd wat het uurtarief is bij een 20k netto per jaar, want dat moet dan zwaar boven het maximale vergoedingstarief liggen.
Voorbeeld/aannames:
  • 2x€60 inkomen = €120k gezinsinkomen
  • 5x11 uur = 55 uur/week voor 2 kinderen
  • Uurtarief €10,40/uur
  • Bruto opvangkosten €4.974/maand
  • Netto opvangkosten €2.345/maand -> €28.140/jaar
Reken ik met het hoogste inkomen kom ik netto op €34.428/jaar
https://www.berekenhet.nl...kinderopvang.html#calctop
(je hebt dus gelijk dat €35k enigszins ruim gerekend was)

[ Voor 11% gewijzigd door assje op 12-05-2023 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Johan Bogle schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 13:36:
[...]
Dat is niet zo relevant als het gaat om KDV :9

Uiteraard wel voor BSO en dat is uiteindelijk meer relevant aangezien de periode langer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
NiGeLaToR schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 13:21:
[...]

Je realiseert je dat dat geld ook devalueert en je evengoed daarop nog een beetje rente moet betalen?

Dus tenzij je met dat opgenomen geld meer geld kunt maken dan je aan inflatie+rente verliest, zie ik nog niet helemaal in hoe dit gratis is. Vind het concept interessant overigens, heb in principe hetzelfde, maar hypotheek in het verleden juist afgelost - kost nu 600,- per maand netto om te wonen in een huis met een WOZ van 650k.
Zou wel een beetje raar zijn als ik inflatie en rente wel zou begrijpen, maar niet zou begrijpen dat cash geld even hard evalueert als de hypotheeksom. Beetje rare opmerking, niet aardig.

Het geld is er natuurlijk niet om er maar te staan. Ik beleg het en ik geef het uit.

Over beleggen gesproken, heb de laatste tijd een portefeuille opgebouwd rond AI. Waaronder NVIDIA. Als de goudkoorts uitbreekt moet je schepjes verkopen.

Phanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass Grijs | Gigabyte B650M Aorus Elite AX | AMD 9800X3D | NZXT Kraken Z63 | 32GB DDR5 6000C30 | NVIDIA RTX 4090 FE | LG 83G4 4K 144Hz | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Laatst online: 02-05 15:00
Wispe schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 07:18:
***members only***

Heb de afgelopen 2-3 jaar zo'n 10K gestopt in mijn eigen huis qua opknappen en maandelijks zit ik nooit verlegen. Ook ben ik dit jaar klaar met de grote, verplichte uitgaven. Vandaar een kleine buffer.
Als mijn huurwoning is verkocht, maar zaken op orde stellen qua buffer en schulden.
Ook wil ik graag groter wonen, maar denk dat ik daarmee even wacht (1-2 jaar) ivm de huidige huizenmarkt/rentes.
Hoe heb je 300k in vastgoed belegd als je kandidaat bent? Is toch tegen de wna in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-06 12:05
Julian schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 14:32:
[...]

Zou wel een beetje raar zijn als ik inflatie en rente wel zou begrijpen, maar niet zou begrijpen dat cash geld even hard evalueert als de hypotheeksom. Beetje rare opmerking, niet aardig.
Oke, dat mag je niet aardig vinden - na vrij lang bij financiele instellingen en schuldhulpverlening te hebben gewerkt zou niet mij verbazen en is je aanname dat het een het ander uitsluit niet op gaat voor het merendeel van de bevolking. Als het de toon is, niet zo bedoeld en point taken.
Het geld is er natuurlijk niet om er maar te staan. Ik beleg het en ik geef het uit.

Over beleggen gesproken, heb de laatste tijd een portefeuille opgebouwd rond AI. Waaronder NVIDIA. Als de goudkoorts uitbreekt moet je schepjes verkopen.
Interessant, dank voor de tip. Ik ben hierin zoekende en vind het oprecht moeilijk een plan te maken. Heb te veel op de bank staan, zeker met oog op.. inflatie.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23:05
Julian schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 14:32:
[...]

Of als de AI bubbel klapt moet je je aandelen verkopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alpina
NiGeLaToR schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 15:07:
[...]

Oke, dat mag je niet aardig vinden - na vrij lang bij financiele instellingen en schuldhulpverlening te hebben gewerkt zou niet mij verbazen en is je aanname dat het een het ander uitsluit niet op gaat voor het merendeel van de bevolking. Als het de toon is, niet zo bedoeld en point taken.

[...]

Interessant, dank voor de tip. Ik ben hierin zoekende en vind het oprecht moeilijk een plan te maken. Heb te veel op de bank staan, zeker met oog op.. inflatie.
Spreiding?

Wat banken met hogere rente?
Edelmetalen?
Bitcoin / Ethereum?
Cash, cash in een andere valuta?

Ik noem maar iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
Alpina schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 15:33:
[...]

Of als de AI bubbel klapt moet je je aandelen verkopen?
Dat zou buy high sell low zijn qua strategie dus denk het niet.

Als je geen risico wilt nemen moet je ook niet beleggen natuurlijk. Wellicht heb jij een told you so-moment op een gegeven moment, maar mijn portefeuille staat nu plus 10% in elk geval.

Waarom denk je dar AI een bubbel is? Ben benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:10
Johan Bogle schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 13:36:
[...]
Of voor je eigen kinderen zorgen :+ 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09-06 20:27
perspectivebass schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 17:37:
[...]

Of voor je eigen kinderen zorgen :+ 8)7
?? 1950 belt

We hebben het overdag bezighouden van kleine kinderen. Meer niet. Grote mensen werken en besteden hun tijd met andere grote mensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
peakrever schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 14:45:
[...]

Hoe heb je 300k in vastgoed belegd als je kandidaat bent? Is toch tegen de wna in?
Zo zwart wit is het niet, maar er zijn idd wel regels/voorwaarden aan gebonden. De KNB heeft een ander standpunt dan de BFT. Er is jurisprudentie over iemand met 10 verhuurde woningen, gefinancierd met een lening. Is toch weer een ander verhaal. Ik heb eens gevraagd aan de KNB hoe ze hierin aankeken en ze zeiden alleen "dat beslist de tuchtrechter". Die heb ik (tot nu toe) niet gehoord. :+

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
Julian schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 17:35:
[...]

Dat zou buy high sell low zijn qua strategie dus denk het niet.

Als je geen risico wilt nemen moet je ook niet beleggen natuurlijk. Wellicht heb jij een told you so-moment op een gegeven moment, maar mijn portefeuille staat nu plus 10% in elk geval.

Waarom denk je dar AI een bubbel is? Ben benieuwd!
Ik dacht dat de goudkoorts opmerking echt over goud ging vandaar mijn reactie ;)

Je zou goud nu kunnen verkopen maar voor de NVIDIA chart (of heel wat andere tech stocks) valt er hetzelfde te zeggen.

Mooie is dat niemand het weet, ik vind de AI ontwikkeling ook wel interessant om te volgen.

Net als Bitcoin waar volgend jaar weer een halving voor de deur staat waarna normaliter een stijging volgt.

Maar of dat nu ook weer het geval is?
Interessante tijden :9B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:33
Ff opnieuw, want vorige was niet best :+

Members only:

[ Voor 38% gewijzigd door Unknown Alien op 28-05-2023 16:20 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Goh dat zie je niet vaak in Nederland. :P
Reken je ook kamelen tot de buffer?

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 28-05-2023 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
de Peer schreef op zondag 28 mei 2023 @ 16:02:
[...]

Goh dat zie je niet vaak in Nederland. :P
Reken je ook kamelen tot de buffer?
Wat bedoel je?

Zie je niet vaak in NL dat iemand 2 kinderen heeft waarvan 1 kind 6 jaar is en de ander 10 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Unknown Alien schreef op zondag 28 mei 2023 @ 16:10:
[...]

Wat bedoel je?

Zie je niet vaak in NL dat iemand 2 kinderen heeft waarvan 1 kind 6 jaar is en de ander 10 :+
Dat staat er niet ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Unknown Alien
Moest lachen, nadat ik het zojuist ging nalezen :D

Maar even aangepast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .bashrc
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 20-07-2023
Members only:

Schiet maar lek. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-06 09:03
DropjesLover schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:55:
Mijn inkomen komt binnen op mijn gewone rekening.
De vaste lasten (incl 3 gezamelijke spaarportjes) gaan naar de gezamelijke rekening (hypotheek, kinderopvang, eten, etc).
Van wat er over blijft gaat €400 naar mijn eigen spaarpotjes (algemeen, elektronica/pretbudget, nieuwe auto)
Het auto-budget staat nu op €7000, de andere twee op ~€1000
De nieuwe auto moet een beetje nette gezinswagen zijn, ter vervanging van de 12 jaar oude Megane station die meer en meer typische ouderdom-problemen begint te geven (lekkend dak, keyless-entry sensoren die niet meer werken, etc). Ideaal is het budget voor de vervanger ~20k.

Mijn vrouw heeft op haar eigen rekening ook een spaarpot voor soortgelijke uitgaven, dus dat kunnen we voor bijv. een auto samenvoegen.

Tegelijkertijd door de huidige inflatie en salarisverhogingen wordt die schuld (net als de hypotheek) ook relatief gezien snel minder.
Wij hebben vergelijkbaar systeem met ons 1 inkomen: Inkomen komt op mijn rekening binnen. Op de verwachte loonbelasting na (hier wordt loonbelasting 1x per jaar betaald), wordt het overgeboekt naar de gezamenlijke rekening. Daar krijgen vrouw en ik evenveel "zakgeld" en van daaruit wordt alles betaald.
Idem met bonussen etc.
meer en meer typische ouderdom-problemen begint te geven
Ik dacht even dat je het over je vrouw of jezelf had :9

[ Voor 4% gewijzigd door Chief op 29-05-2023 06:01 ]

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teckna
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-06 14:48
Controleer bij versneld aflossen van het studieschuld ook hoeveel maanden aflossen je nog te gaan hebt (zichtbaar onder 'aflosplan' in mijn duo onder het kopje mijn schulden), een restschuld wordt na deze periode ook kwijtgescholden. Zeker als er nog een schuld van 10.000+ openstaat kan het voordeliger zijn om gewoon de klok uit te zitten.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:35
Als ik al die rijtjes hier zie doe ik denk ik toch iets verkeerd:

Members only:

Niks te klagen verder hoor, we hebben het prima.

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Pindakaas schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:26:

***members only***

Ik denk dat ik zie wat je verkeerd doet: je spaart weinig.

:+

Als jij goed rond kan komen en blij bent met wat je hebt, dan is er niks aan de hand. Op je 30e een huis wat al voor 1/3e afbetaald is, een vrouw en 2 kinderen klinkt als een goed leven. Zelf zou ik iets meer spaargeld wel fijn vinden, maar ook dat is aan jou natuurlijk.

Heb je dat spaargeld wel op een rekening staan waar je redelijk rente op krijgt? Dus geen 0,75% of 1% bij de ING, maar minimaal 2%? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Laatst online: 11-06 12:23
Members only:

Denk dat ik het nog niet eens zo verkeerd doe. Heb al wel langer de intentie om te gaan beleggen, maar tot nu toe nog niet aangedurfd om de stap te gaan maken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
ItMeAedri schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:38:
***members only***

Denk dat ik het nog niet eens zo verkeerd doe. Heb al wel langer de intentie om te gaan beleggen, maar tot nu toe nog niet aangedurfd om de stap te gaan maken. :+
Klein beginnen en maandelijks een (laag) bedrag inleggen. Dan is die stap helemaal niet zo groot en eng.

En ook hier weer: door al je spaargeld op een rekening met maar 0,75% rente te hebben staan loop je makkelijk €300 tot €800 per jaar mis van spaarrekeningen/depositos met hogere rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Laatst online: 11-06 12:23
Hahn schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:41:
[...]

Klein beginnen en maandelijks een (laag) bedrag inleggen. Dan is die stap helemaal niet zo groot en eng.

En ook hier weer: door al je spaargeld op een rekening met maar 0,75% rente te hebben staan loop je makkelijk €300 tot €800 per jaar mis van spaarrekeningen/depositos met hogere rente.
Voor een beginnend iemand, waar kan je het beste mee in zee gaan? ETF's of beleggingsfondsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
ItMeAedri schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:48:
[...]

Voor een beginnend iemand, waar kan je het beste mee in zee gaan? ETF's of beleggingsfondsen?
Het beste is niet te zeggen, niemand kan de toekomst voorspellen. Zelf ben ik vorig jaar begonnen met indexbeleggen bij Meesman. Dat is heel makkelijk en redelijk veilig qua belegrisico (maar uiteraard geen garanties).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:01

Wailing_Banshee

You're Next

In 2018:
Members only:

De situatie van 2018 er eens bijgehaald...

Er is in 5 jaar niets en heel veel veranderd.

Members only:

Misschien dat we eens moeten gaan kijken naar beleggen, maar dat vind ik best lastig om uit te zoeken hoe we dat een beetje fatsoenlijk kunnen doen....

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20:58
Voor geïnteresseerden, want lees nu al een paar keer mensen die wel willen beleggen, maar niet goed weten waar te beginnen.

Er is een forum over passief beleggen.
eggsforpedro in "Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1"

Op een hele simpele manier, met een periodieke inleg (huisbank of Meesman bijvoorbeeld) kan je heel eenvoudig indexbeleggen in zo goed als de hele relevante wereldmarkt. Al die honderden tot duizenden bedrijven ondergebracht in 1 fonds of ETF.

En om even in het topic te blijven:
Members only:

[ Voor 31% gewijzigd door SvV_Ying op 30-05-2023 15:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01:00
@Pindakaas Ik denk dat je het een stuk beter voor elkaar hebt dan de gemiddelde Nederlander. Hier zitten veel mensen die uitzonderlijk veel geld hebben en het daarom ook eerder plaatsen. Desondanks zou het wel verstandig zijn om een wat grotere buffer aan te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:35
Hahn schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:30:
[...]

Ik denk dat ik zie wat je verkeerd doet: je spaart weinig.
Ja dat zeg ik ook altijd :+

Maar zonder gekheid, zelf zou ik ook wel meer spaargeld willen hebben. Komt ook wel weer, alleen nu even een dieptepunt bereikt qua spaargeld denk ik. Vorig jaar hele benedenverdieping verbouwt, is veel spaargeld in gegaan. Daarna zijn we een maand door Azie gereisd, en bij terugkomst is de badkamer gaan lekken. Dus nu is het (bijna) op haha. Vanaf volgende maand heeft mn vrouw ook weer een baan dus komt allemaal wel weer goed :*)
Orangelights23 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 16:00:
@Pindakaas Ik denk dat je het een stuk beter voor elkaar hebt dan de gemiddelde Nederlander. Hier zitten veel mensen die uitzonderlijk veel geld hebben en het daarom ook eerder plaatsen. Desondanks zou het wel verstandig zijn om een wat grotere buffer aan te leggen.
Zeker, het volk wat hier zit is zeker niet de modaal van NL. Niet eerlijk om jezelf met deze lui te vergelijken :9

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Ik doe ook maar eens mee.

Members only:

Ik moet er veel meer uit kunnen halen, maar beleggen durf ik niet aan. Op een of andere manier heb ik ook nog steeds het idee dat ik te weinig doe.

[ Voor 67% gewijzigd door Dean Martin op 30-05-2023 16:38 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Dean Martin schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 16:29:

***members only***

Ik moet er veel meer uit kunnen halen, maar beleggen durf ik niet aan. Op een of andere manier heb ik ook nog steeds het idee dat ik te weinig doe.
Waarom niet 100K bij Meesman.nl indexbeleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22:34
Pindakaas schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:26:

***members only***

Prima bedrag hoor op die leeftijd. Ik zou me niet teveel zorgen maken! En met de jaren zal je salaris omhoog gaan en kun je meer sparen :). Als ik die bedragen hier af en toe lees dan denk ik ook af en toe, dat is niet representatief voor de doorsnee Nederlander :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
Unknown Alien schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 08:23:
[...]

Waarom niet 100K bij Meesman.nl indexbeleggen?
Waarom niet 1 Bitcoin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-06 13:18
Members only:

[ Voor 12% gewijzigd door harrr op 31-05-2023 10:23 ]

Mijn PompAO statistieken: https://pompao.isgehost.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

risico

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alpina
Eens, daarom weer een andere deel in bijvoorbeeld Meesman.

Bedrag is in ieder geval te groot om zo op de bank te laten staan naar mijn bescheiden mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Alpina schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:26:
[...]

Eens, daarom weer een andere deel in bijvoorbeeld Meesman.

Bedrag is in ieder geval te groot om zo op de bank te laten staan naar mijn bescheiden mening.
Het staat op 2 verschillende banken om te blijven vallen onder het garantiestelsel.

@Unknown Alien Ik kan er simpelweg slecht mee omgaan als ik het minder zie worden. Dus dan lijkt beleggen me niet heel prettig.

The best is yet to come

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ManzokuSan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-06 08:03
10+20+10 = 35? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
Dean Martin schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:32:
[...]

Het staat op 2 verschillende banken om te blijven vallen onder het garantiestelsel.

Ik kan er simpelweg slecht mee omgaan als ik het minder zie worden. Dus dan lijkt beleggen me niet heel prettig.
Ik laat crypto (waar ik zelf wel redelijk fors inzit) even buiten beschouwing, maar als je bijvoorbeeld maandelijks of wekelijks een bedrag belegd ben je ook niet constant bezig met de prijs.

Verder zijn er banken met hogere rentes maar ook dat moet je liggen.

Maandelijks wat goud of zilver kopen kan ook maar ook dan zit je met opslag etc.

Ik kom zelf in ieder geval altijd snel bij crypto en indexfondsen uit om je geld wat ‘aan het werk’ te zetten.

Gewoon een keer wat inlezen, er zijn genoeg topics op Tweakers.

En vooral doen waar je jezelf goed bij voelt.
Zijn dat grote bedragen bij verschillende banken ook prima toch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]
Ik kan er simpelweg slecht mee omgaan als ik het minder zie worden. Dus dan lijkt beleggen me niet heel prettig.
maar op de spaarrekening zie je het niet minder waard worden, maar je weet wel dat het gegarandeerd minder waard aan het worden is. misschien is dat wel erger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:45:
[...]

maar op de spaarrekening zie je het niet minder waard worden, maar je weet wel dat het gegarandeerd minder waard aan het worden is. misschien is dat wel erger.
En met beleggen kan beide tegelijk gebeuren ;)

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Dean Martin schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:58:
[...]

En met beleggen kan beide tegelijk gebeuren ;)
in theorie wel ja. maar de afgelopen 300 jaar was dat niet het geval als je een lange beleggingshorizon had. met hier en daar een uitzondering als je net pech had qua timing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unknown Alien
Kan ook, maar gaat mij meer om het hogere rendement ipv op de bank hebben staan.

200K is helaas te weinig om een 2e huis\appartement te kopen en te verhuren.
[...]

@Unknown Alien Ik kan er simpelweg slecht mee omgaan als ik het minder zie worden. Dus dan lijkt beleggen me niet heel prettig.
Snap ik. Als je het niet nodig hebt dan is lange termijn investering zelden een slechte keus. >=10 jaar. Er is altijd risico natuurlijk.

Meesman is ook maar een vb,

[ Voor 45% gewijzigd door Unknown Alien op 31-05-2023 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-06 10:24

Stimulate14

⭐⭐⭐

Dean Martin schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 16:29:

***members only***

Netjes, op je 37ste geen hypotheek meer hebben _/-\o_ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Unknown Alien schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:14:
[...]

200K is helaas te weinig om een 2e huis\appartement te kopen en te verhuren.
Hoe kom je daarbij? Gangbaar is natuurlijk om hier een hypotheek voor af te sluiten zodat je gebruikt maakt van een hefboom. Bij een verhuurhypotheek kun je behoorlijk wat lenen hoor met 200k eigen inleg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-06 13:18
Blijkbaar het totaal vergeten aan te passen. Goed opgemerkt...:p

Mijn PompAO statistieken: https://pompao.isgehost.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Stimulate14 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:15:
[...]

Netjes, op je 37ste geen hypotheek meer hebben _/-\o_ .
Ook wel bewust voor dit huis gekozen. In de goede tijd (2014) gekocht en volledig gestript en opnieuw laten opbouwen.

De keuze tussen hypotheekvrij leven of verhuizen en óf interen op de buffer óf opnieuw een hypotheek afsluiten slaat voor ons door naar het eerste.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:19:
[...]

Hoe kom je daarbij? Gangbaar is natuurlijk om hier een hypotheek voor af te sluiten zodat je gebruikt maakt van een hefboom. Bij een verhuurhypotheek kun je behoorlijk wat lenen hoor met 200k eigen inleg.
De vraag is hoe interessant vastgoed nog is/blijft.
Mijn ouders hebben dit jaar hun verhuurobjecten verkocht omdat er altijd wel iets aan de hand was.

[ Voor 11% gewijzigd door Dean Martin op 31-05-2023 10:39 ]

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:16
[...]
Daarom is automatisch beleggen bij Meesman zo fijn. Door de automatische overschrijving hoef je er niet over na te denken en ze hebben geen app, waardoor je minder makkelijk kunt zien wat de resultaten zijn. Moet je echt voor inloggen op de site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-06 10:24

Stimulate14

⭐⭐⭐

Dean Martin schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:30:
[...]

Ook wel bewust voor dit huis gekozen. In de goede tijd (2014) gekocht en volledig gestript en opnieuw laten opbouwen.

De keuze tussen hypotheekvrij leven of verhuizen en óf interen op de buffer óf opnieuw een hypotheek afsluiten slaat voor ons door naar het eerste.
Maar dan heb je wellicht een financiële meevaller gehad. Dat is niet voor iedereen het geval en moeten hierdoor wel een hypotheek afsluiten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Stimulate14 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:21:
[...]

Maar dan heb je wellicht een financiële meevaller gehad. Dat is niet voor iedereen het geval en moeten hierdoor wel een hypotheek afsluiten.
Klopt. Maar alsnog hadden we kunnen kiezen voor een duurder huis mét hypotheek ;)

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
de Peer schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:19:
[...]

Gelden hiervoor deelfde rentes als eigen woning?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
Unknown Alien schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:36:
[...]

Gelden hiervoor deelfde rentes als eigen woning?
Meestal hogere rente, want hoger risico. En er zitten ook wat andere beperkingen aan. Zie https://www.hypotheker.nl...sluiten/verhuurhypotheek/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Rubbergrover1 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:55:
[...]

Vooral dat je box 3 geld tot die vrijstelling je niets extra's kost, maar je wel flexibiliteit en vrijheid geeft. Over 5 of 10 jaar kan je leven heel anders zijn dan nu. Dan is het fijn dat je zonder veel problemen daar op kunt inspelen. Als het geld in een pensioenproduct zit, kun je er heel lastig iets mee doen. Terwijl het fiscale voordeel beperkt is. Daarom zou ik altijd een fors deel van mijn vermogen 'vrij' willen houden.
Ik quote je even hier omdat het voor Het grote Pensioen topic wel een beetje offtopic wordt. Ook nog even een vriendelijke mention voor @ZveenT mocht die mee willen lezen of discussieren.

Ik deel je mening dat je met geld wat vast zit in een pensioenproduct niets kunt doen kost geld sparen wel degelijk geld. En geld in aandelen rendeert natuurlijk beter dan op een spaarrekening, maar het kan voorkomen dat je aanspraak wilt maken op dit geld terwijl de aandelen in een dip zitten.
Nibud adviseert in ons geval een buffer van zo'n 20k. Tot 114k vrijhouden (snel te liquideren) gaat m.i. helemaal nergens over dat is bijna 1/3e v.d. waarde van onze woning. Dan voel ik er veel meer voor om boven die buffer met eventueel nog iets meer aan buffer juist in te gaan legging in een pensioenrekening (mits fiscaal aantrekkelijk).

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:57
True schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:32:
[...]

Ik quote je even hier omdat het voor Het grote Pensioen topic wel een beetje offtopic wordt. Ook nog even een vriendelijke mention voor @ZveenT mocht die mee willen lezen of discussieren.

Ik deel je mening dat je met geld wat vast zit in een pensioenproduct niets kunt doen kost geld sparen wel degelijk geld. En geld in aandelen rendeert natuurlijk beter dan op een spaarrekening, maar het kan voorkomen dat je aanspraak wilt maken op dit geld terwijl de aandelen in een dip zitten.
Nibud adviseert in ons geval een buffer van zo'n 20k. Tot 114k vrijhouden (snel te liquideren) gaat m.i. helemaal nergens over dat is bijna 1/3e v.d. waarde van onze woning. Dan voel ik er veel meer voor om boven die buffer met eventueel nog iets meer aan buffer juist in te gaan legging in een pensioenrekening (mits fiscaal aantrekkelijk).
@True , Dank voor de tag ;) .

Ik denk zelf een half jaar vaste laten als back-up als ' genoeg ' . Maar goed. Het blijft allemaal gissen of je goede keuzes hebt gemaakt in tijden van crisis. NUL inkomen heb je niet snel. Maar zes maanden zijn ook weer zo voorbij.. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:53
True schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:32:
[...]

Ik zie het ook totaal niet als buffer. Maar stel dat je op termijn geld nodig hebt voor bijvoorbeeld de aanschaf van een andere woning. Of voor het starten van een eigen bedrijf. Of om je (toekomstige) ex-partner uit te kopen. Of voor wat voor lange-termijn plannen je ook kunt hebben, dan is het prettiger om tot een ton aan "vrij" belegd kapitaal te hebben, zodat je daar nog iets mee kan. In plaats van dat je alles boven je buffer vast zet in een product met allerlei aanvullende fiscale voorwaarden.

En ook als je het niet voor een ander doel nodig hebt maar voor je pensioen kunt gebruiken, dan heb je met een stuk box 3 kapitaal heel wat meer vrijheid in hoe je dat wilt "opnemen". Dat hoeft dan niet in kleine porties tot aan 20 jaar na je AOW datum, maar je kunt het gewoon in stukjes "opnemen" zo groot als jij wil.

[ Voor 9% gewijzigd door Rubbergrover1 op 03-07-2023 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08-06 21:26
assje schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 12:54:
[...]

Met 4 kinderen en full-time (5 dagen) opvangbehoefte ben ik dit overigens volledig met je eens. Dit is echter een situatie die nooit voorkomt, niemand heeft 4 kinderen tegelijk full-time op KDV (4 kinderen geboren binnen 4 jaar).
Eunh nee?!?

Ik ben in mijn kennisenkring al meedere koppels waarvan 1 artsenkoppel. En ja deze laatste die betalen zich blauw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:53
Galactic schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 07:59:
[...]

Eunh nee?!?

Ik ben in mijn kennisenkring al meedere koppels waarvan 1 artsenkoppel. En ja deze laatste die betalen zich blauw!
Overigens kun je met 3 of 4 kinderen inderdaad financieel vaak beter een gastouder inhuren dan de kinderen naar een KDV/BSO brengen. Omdat het inhuren van iemand soms goedkoper is dan 3 of 4 keer het uurtarief van een KDV/BSO.

Maar een KDV/BSO heeft weer andere niet-financiële voordelen. Ook zal het in de periode dat maar een (of twee) kinderen naar een KDV gaat en de rest naar de BSO een dure oplossing zijn, omdat je dan de uren KDV wel vol moet betalen terwijl er dan maar op 1 kind wordt gepast.
Pagina: 1 ... 45 ... 47 Laatste