Uniciteit schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 19:40:
[...]
Dit werkt natuurlijk ook de andere kant op. Als-ie morgen duurder is dan vandaag, dan heb je juist een lager rendement.
Sterker nog,
meestal wordt er op de lange termijn meer rendement behaald als er in 1x een bedrag is ingelegd (in plaats van een groot bedrag spreiden over meerdere koop momenten).
Tja, wat is 'meestal'? Als dat 51% van de tijd is, dan is het toch nog steeds een aanzienlijk risico
En ja, uiteraard
kan zal je ook de pech hebben met beleggen dat je soms op een wat hoger moment koopt (tenzij je het geluk hebt op het absolute dal moment te kopen). Maar het hele idee van beleggen is dat de markt op de lange duur altijd omhoog gaat. Soms duurt dat 3 dagen, soms 3 maanden, soms 3 jaar, maar daarom moet je niet snel verkopen.
Ik denk dat je uiteindelijk het beste een beetje van beide kunt doen: een wat groter bedrag in één keer inleggen, en daarna bijvoorbeeld maandelijks blijven beleggen.
CornermanNL schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 20:41:
@
Hahn Welnu dat is exact de illusie van zekerheid waar ik het over heb. Sparen is niet anders dan het kopen van aandelen of een andere beleggingscategorie, alleen de karakteristieken zijn anders. Nergens is er zekerheid, er is alleen tijd en risico.
Mijn punt is dat je risico over tijd heel anders moet benaderen dan alleen op onderbuikgevoel dat aandelen kopen levensgevaarlijk is en sparen de absolute zekerheid geeft en geen risico's heeft. Terwijl deze er wel degelijk zijn. Alleen manifesteren die zich heel anders.
Er is altijd risico, dus 100% zekerheid heb je inderdaad nooit.
Bij beleggen heb je echter twee onzekerheden:
- Je weet niet hoeveel euro jouw €10.000 die je nu inlegt zal zijn over 1 jaar (rendement)
- Je weet niet hoeveel je kan kopen van die [+/- €10.000] over 1 jaar (inflatie)
Bij banksparen neem je onzekerheid #1 weg doordat je weet dat je 1%, 2%, 3% of x% op de bank zal krijgen, en houd je alleen onzekerheid #2 over. Is dat de beste manier om het
meeste uit je geld te halen? Zeer waarschijnlijk niet, zeker niet op lange termijn, maar je weet wel meer waar je aan toe bent. En die grotere zekerheid is voor sommigen heel veel waard. (Sommigen zullen 'te veel' zeggen

)
Zelf verspreid ik ook dat risico. Ik heb vorig jaar een wat groter bedrag in één keer ingelegd bij Meesman, en beleg nu elke maand een kleiner bedrag van mijn inkomend salaris bij Meesman. Daarnaast zet ik wat grotere bedragen voor zo'n 1 jaar vast (deposito) voor ~3% of meer, en ik houd een wat kleiner budget over wat ik op bijvoorbeeld een Bunq-spaarrekening heb staan voor ~2% rente, wat vrij opneembaar is, als soort van buffer.
Elk deel heeft zo weer z'n eigen voor- en nadelen, maar ik voel me hier prettig bij
[
Voor 6% gewijzigd door
Hahn op 06-05-2023 21:53
]
The devil is in the details.