Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bucephalus
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:07
ArthurMorgan schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:41:
[...]

Het duurde even voor de opmerking bij de partner duidelijk werd :D :D
Haha _O- , ik zie het nu ook. Even aangepast voor verduidelijking...
Mijn vriendin is uiteraard niet gekocht en gewoon vrijwillig bij mij (waar ik me soms nog steeds over verwonder, maar ook mezelf gelukkig prijs)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:45
Zenomyscus schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:43:
[...]

Stiekem ben ik nu wel benieuwd waar je je geld dan aan uitgeeft. Met dat inkomen en de lage woonlasten zou ik persoonlijk bijna 1000 euro per maand kunnen sparen. Je noemt een aantal dingen waar je dat aan uitgeeft, maar als ik het snel bereken zou je met die dingen alsnog 500 moeten kunnen sparen. Heb je daar zelf geen behoefte aan?
Hij geeft zelf ook al aan dat het niet zo handig is, en dan zie ik zijn functie staan 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lunchbox
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-12-2023
Vld1989 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:28:
Ik heb uiteraard niet alle 168 pagina's gelezen, maar ik heb zo'n vermoeden dat hier vooral mensen met enorm veel geld posten, dus ik ga gewoon lekker eerlijk zijn en daar verandering in brengen :P

***members only***
Zo was ik tot twee jaar geleden dus ook. 1900 per maand is geen topinkomen dus je zou best veel geld kunnen hebben met 2700 natuurlijk.

En het is ook niet dat ik Spartaans leef ofzo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb uiteraard niet alle 168 pagina's gelezen, maar ik heb zo'n vermoeden dat hier vooral mensen met enorm veel geld posten, dus ik ga gewoon lekker eerlijk zijn en daar verandering in brengen :P

***members only***
Dit is een goed voorbeeld van jezelf op lange termijn arm houden, niet alleen loop je daar een risico mee maar het zorgt er ook voor dat je in feite een achterstand opbouwt ten opzichte van het ideale groeipad en die haal je later maar met heel veel moeite in.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:52

Barrycade

Through the...

@Vld1989 denk dat dat ook komt omdat mensen die met buffers bezig zijn uiteindelijk ook meer buffer hebben. Nu val jij een beetje in een vreemde hoek, je hebt theoretisch lage vaste lasten, maar je geeft het uit aan " shit" / als water.

Ik heb ook een aantal vrienden die opkijken van het feit dat ik bijna hypotheek af ben en een dikke bank rekening, maar jouw uitgave patroon aanhouden. Lijkt wel alsof ze, net als jij, een soort doel hebben om dag voor salarisstorting op 0 uit te komen.

Dan valt er hier weinig te posten als buffer / vermogen.

In jouw geval zou ik in ieder geval eens beginnen met een automatische overschrijving van 200 euro naar ene spaarrekening op de dag van salaris. Maar dat zou ik niet verwachten te moeten adviseren aan een financial team lead.

Meeste financials die ik ken zitten er zelfs op jouw leeftijd stukken warmer bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:27

Sport_Life

Solvitur ambulando

Barrycade schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:25:

Meeste financials die ik ken zitten er zelfs op jouw leeftijd stukken warmer bij.
:Y :P .

Wij gingen toen net van sociale huurwoning naar een koopappartement. Achteraf is dat financieel een erg goede stap geweest.

[ Voor 36% gewijzigd door Sport_Life op 02-11-2022 13:49 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 316512

***members only***
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uzuhl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-06 15:11

Uzuhl

De ondertitel mag niet lange..

***members only***
of je bent gewoon een levensgenieter, of je zit lekker te trollen :9

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:09
Uzuhl schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:55:
[...]

Het feit dat je denkt aan trollen, laat wel zien hoe ver men in dit topic af staat van de realiteit. Er zijn zo weinig mensen die echt goed om kunnen gaan met geld (sparen, buffers, beleggen, etc.), dat dit helaas voor veel mensen het geval is en dat ze meer maand aan het einde van hun geld hebben dan andersom - hoe hoog het salaris ook mag zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uzuhl

Uzuhl

Orangelights23 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:36:
[...]

Het feit dat je denkt aan trollen, laat wel zien hoe ver men in dit topic af staat van de realiteit. Er zijn zo weinig mensen die echt goed om kunnen gaan met geld (sparen, buffers, beleggen, etc.), dat dit helaas voor veel mensen het geval is en dat ze meer maand aan het einde van hun geld hebben dan andersom - hoe hoog het salaris ook mag zijn.
Als jij een functie zoals dat bekleed (x mandaat + budgetten), en dan zo losbandig om gaat met geld en er vervolgens luchtig over praat vind ik dat niet echt rijmen. Je tevens realiseren dat je het doet om er niet op de acteren is ook een dingetje.

Ik ben mij bewust dat het lastig is om goed om te gaan met geld, zeker in de tijd en maatschappij als dat van ons. Maar misschien sta ik dan inderdaad ver van de realiteit.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 00:49
Zenomyscus schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:43:
[...]

Stiekem ben ik nu wel benieuwd waar je je geld dan aan uitgeeft. Met dat inkomen en de lage woonlasten zou ik persoonlijk bijna 1000 euro per maand kunnen sparen. Je noemt een aantal dingen waar je dat aan uitgeeft, maar als ik het snel bereken zou je met die dingen alsnog 500 moeten kunnen sparen. Heb je daar zelf geen behoefte aan?
Members only:

Uiteraard heb ik er behoefte aan om wat ruimer te zitten. Hoe je het ook wendt of keert en ondanks dat ik op DUO na schuldenvrij ben is het toch niet helemaal een stressvrij bestaan zo. Ben de laatste paar maanden ook wel serieus bezig met letten op de leuke dingen en op de boodschappen. Aan lunches ed buiten de deur was ik vaak 50 tot 100 euro per maand kwijt, dat heb ik eruit gegooid en de boodschappen probeer ik met 250 euro per maand te doen (wat eigenlijk behoorlijk goed lukt). Alleen dat is dus slechts iets van de laatste 2-3 maanden en ik denk dat ik nog veel rigoureuzer te werk kan. Dat staat ook zeker op de planning op de zeer korte termijn, want de samenwoonplannen zijn toch wel steeds serieuzer aan het worden (en ja, mijn partner kent mijn situatie).
chielsen schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:02:
[...]

Hij geeft zelf ook al aan dat het niet zo handig is, en dan zie ik zijn functie staan 8)7
Ik ben erg goed in mijn werk al zeg ik het zelf, maar ook de kapper z'n haar zit wel eens in de war :+
Barrycade schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:25:
@Vld1989 denk dat dat ook komt omdat mensen die met buffers bezig zijn uiteindelijk ook meer buffer hebben. Nu val jij een beetje in een vreemde hoek, je hebt theoretisch lage vaste lasten, maar je geeft het uit aan " shit" / als water.

Ik heb ook een aantal vrienden die opkijken van het feit dat ik bijna hypotheek af ben en een dikke bank rekening, maar jouw uitgave patroon aanhouden. Lijkt wel alsof ze, net als jij, een soort doel hebben om dag voor salarisstorting op 0 uit te komen.

Dan valt er hier weinig te posten als buffer / vermogen.

In jouw geval zou ik in ieder geval eens beginnen met een automatische overschrijving van 200 euro naar ene spaarrekening op de dag van salaris. Maar dat zou ik niet verwachten te moeten adviseren aan een financial team lead.

Neuh, ik weet als financial prima hoe geld werkt inderdaad, dat hoeft niet uitgelegd te worden :+

Ik houd overigens alles wel zeer nauwkeurig bij, ik heb 32490703824 verschillende potjes op m'n rekening waar alle lasten netjes in gaan, dus administratief is alles dichtgetimmerd en ik weet precies waar alles heen gaat.
Gezondheid kan beter ja :')
Maar het is niet verschrikkelijk hoor, ik eet over het algemeen best gezond. Ook heb ik een sportschool op kantoor en dus een zwemabonnement.
Uzuhl schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:55:
[...]

Zeer zeker geen troll, gewoon een keer een tegengeluid :9
Uzuhl schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:45:
[...]

Als jij een functie zoals dat bekleed (x mandaat + budgetten), en dan zo losbandig om gaat met geld en er vervolgens luchtig over praat vind ik dat niet echt rijmen. Je tevens realiseren dat je het doet om er niet op de acteren is ook een dingetje.

Ik ben mij bewust dat het lastig is om goed om te gaan met geld, zeker in de tijd en maatschappij als dat van ons. Maar misschien sta ik dan inderdaad ver van de realiteit.
Ik ga helaas niet over de budgetten, denk dat dat mijn probleem is :+

Maar even serieus, ik vind het niet per se eerlijk om mijn functie erbij te betrekken. Zoals hierboven gezegd durf ik absoluut te zeggen die ik goed ben in mijn werk, dat staat er wat mij betreft compleet los van. Zou het een ander verhaal zijn geweest als ik IT'er was?

Ik snap wel heel goed dat je zegt dat ik te losbandig met geld om ga hoor, maar het is ook weer niet zo dat ik mijn huur niet betaal om van dat geld een vliegticket naar de Bahama's te kopen. Mijn vaste lasten hebben al-tijd voorrang en zullen altijd netjes op tijd betaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunchbox
Vld1989 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:06:
[...]

***members only***

Uiteraard heb ik er behoefte aan om wat ruimer te zitten. Hoe je het ook wendt of keert en ondanks dat ik op DUO na schuldenvrij ben is het toch niet helemaal een stressvrij bestaan zo. Ben de laatste paar maanden ook wel serieus bezig met letten op de leuke dingen en op de boodschappen. Aan lunches ed buiten de deur was ik vaak 50 tot 100 euro per maand kwijt, dat heb ik eruit gegooid en de boodschappen probeer ik met 250 euro per maand te doen (wat eigenlijk behoorlijk goed lukt). Alleen dat is dus slechts iets van de laatste 2-3 maanden en ik denk dat ik nog veel rigoureuzer te werk kan. Dat staat ook zeker op de planning op de zeer korte termijn, want de samenwoonplannen zijn toch wel steeds serieuzer aan het worden (en ja, mijn partner kent mijn situatie).
[...]

Ik ben erg goed in mijn werk al zeg ik het zelf, maar ook de kapper z'n haar zit wel eens in de war :+

[...]

Neuh, ik weet als financial prima hoe geld werkt inderdaad, dat hoeft niet uitgelegd te worden :+

Ik houd overigens alles wel zeer nauwkeurig bij, ik heb 32490703824 verschillende potjes op m'n rekening waar alle lasten netjes in gaan, dus administratief is alles dichtgetimmerd en ik weet precies waar alles heen gaat.
[...]

Maar het is niet verschrikkelijk hoor, ik eet over het algemeen best gezond. Ook heb ik een sportschool op kantoor en dus een zwemabonnement.
[...]

[...]

Maar even serieus, ik vind het niet per se eerlijk om mijn functie erbij te betrekken. Zoals hierboven gezegd durf ik absoluut te zeggen die ik goed ben in mijn werk, dat staat er wat mij betreft compleet los van. Zou het een ander verhaal zijn geweest als ik IT'er was?

Ik snap wel heel goed dat je zegt dat ik te losbandig met geld om ga hoor, maar het is ook weer niet zo dat ik mijn huur niet betaal om van dat geld een vliegticket naar de Bahama's te kopen. Mijn vaste lasten hebben al-tijd voorrang en zullen altijd netjes op tijd betaald worden.
Is een kwestie van keuzes maken. Je kan nu eenmaal niet alles, maar je hebt het echt heel ruim. Ik denk dat er bij jou echt heel veel aan shit uit wordt gegeven zoals je zelf al aan gaf.

Pay yourself first. Maak iedere maand 200 euro over op de spaarrekening en op is op. En je geeft niet 350 euro uit aan leuke dingen maar veel meer. Lunch en uit eten is daar natuurlijk ook een onderdeel van.

Mij maakt het verder niet uit maar er is echt veel mogelijk door enkel een beetje op te letten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:47
[...]

***members only***

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Je moet alles helemaal zelf weten, en dat je aan het trollen zou zijn vind ik ook wat overdreven.

Maar met €500 aan spaargeld zit je wel constant maar één slechte dag/moment van een groot probleem vandaan. En dat zou ik, om het subtiel te houden, niet slim noemen.

Weinig of geen spaargeld hebben is een beetje als autorijden zonder gordel: het gaat eigenlijk altijd goed, tot je een keer echt pech hebt ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
Uzuhl schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:45:
[...]

Kan. Ik ken genoeg mensen die +4k netto verdienen per maand, een groot gat in hun hand hebben en leningen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 21:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Hahn schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:24:
[...]
Je moet alles helemaal zelf weten, en dat je aan het trollen zou zijn vind ik ook wat overdreven.

Maar met €500 aan spaargeld zit je wel constant maar één slechte dag/moment van een groot probleem vandaan. En dat zou ik, om het subtiel te houden, niet slim noemen.

Weinig of geen spaargeld hebben is een beetje als autorijden zonder gordel: het gaat eigenlijk altijd goed, tot je een keer echt pech hebt ;)
Ik wordt al nerveus als ik aan het eind van de maand minder dan €500 aan besteedbare ruimte op mijn betaalrekening heb...

Met €500 spaargeld zou ik echt heel erg rap gaan zorgen voor een fatsoenlijke en betrouwbare buffer. (Spaargeld dus, bij een Nederlandse A-bank, niet alsnog de hele bende in beleggingen of crypto plempen.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06 22:18

Wailing_Banshee

You're Next

[...]
Het huis van een timmerman ziet er meestal ook niet uit :p
Het grootste probleem van geen buffer hebben is dat je er pas achterkomt hoe lastig het is om geen buffer te hebben als het eigenlijk te laat is (als je die buffer MOET gebruiken). Ik denk dat er veel mensen door schade en schande wijs zijn geworden en toch maar (proberen te) sparen omdat ze echt door onvoorziene omstandigheden aan de grond zaten.

Wij hebben in 2000 ons eerste huis gekocht. 1 salaris ging op aan alle vaste lasten, het tweede (identieke) salaris gign op aan de leuke dingen. Echt sparen deden we niet. Toen hebben we in 2006 ons huis verkocht (kleine overwaarde) en alles in een nieuw huis gestopt. We hebben 6 jaar lang practisch niets over gehad, al ons geld ging in het huis. Sindsdien zijn we gaan sparen. Ik wil niet weer in die positie zitten dat wanneer ik iets moet hebben, ik het eigenlijk niet kan betalen.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:45
[...]

***members only***

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Thx for sharing.
Het is natuurlijk gewoon een keuze. Zeggen dat je wat ruimer wilt zitten met zoveel 'lucht' in je uitgaven, is net zoiets als een verstokte roker die zegt dat ie wel wil stoppen.
Toch zou ik als ik jou was gewoon een keer een paar maanden wat soberder gaan leven, dan bouw je een iets gezondere buffer op (en misschien bevalt dat wel net zo goed).

Ik zie de autokosten, tja die zijn best wel killing. Ik neem even aan dat dan in de 2700 euro daar al een vergoeding zit? Anders toch eens naar gaan vragen, of echt serieus minder gaan rijden / dat ding gewoon de deur uit gaan doen.
Het is dat ik met een gezin met kinderen zit, anders had ik allang de auto eruit geschopt en bijv met MyWheels gaan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Wailing_Banshee schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:28:
[...]

Het huis van een timmerman ziet er meestal ook niet uit :p

[...]

Het grootste probleem van geen buffer hebben is dat je er pas achterkomt hoe lastig het is om geen buffer te hebben als het eigenlijk te laat is (als je die buffer MOET gebruiken). Ik denk dat er veel mensen door schade en schande wijs zijn geworden en toch maar (proberen te) sparen omdat ze echt door onvoorziene omstandigheden aan de grond zaten.

Wij hebben in 2000 ons eerste huis gekocht. 1 salaris ging op aan alle vaste lasten, het tweede (identieke) salaris gign op aan de leuke dingen. Echt sparen deden we niet. Toen hebben we in 2006 ons huis verkocht (kleine overwaarde) en alles in een nieuw huis gestopt. We hebben 6 jaar lang practisch niets over gehad, al ons geld ging in het huis. Sindsdien zijn we gaan sparen. Ik wil niet weer in die positie zitten dat wanneer ik iets moet hebben, ik het eigenlijk niet kan betalen.
Of erger nog:
Boodschappen terug moeten leggen bij de supermarkt of dreigbrieven van incassoburea's (of erger) ontvangen.

Been there, done that, is een van de redenen waarom ik, ondanks dat ik *enorm* met geld kan smijten, wel altijd zorg voor een bepaalde ondergrens op onze spaarrekeningen en potjes waar we echt niet aankomen tenzij geval van nood. (Wel allemaal geld dat direct beschikbaar is. Hoewel we wel oa de HRA en de teruggave energierekening gebruiken om onze hypotheek versneld af te lossen, maar dat is dus geld bovenop hetgeen we iedere maand sparen. Hoewel de rentepercentages niet hoog zijn, vind ik hypotheek versneld aflossen een van de meest zinvolle en trefzekere manieren is om op de lange termijn lasten flink te verlichten en dáármee financiële zekerheid in te bouwen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neutrino
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-06 10:51
Members only:

Onze totale lasten zijn ongeveer ~ 1500 per maand. Het doel is om alle vaste lasten te verminderen door de hypotheek af te lossen en meer in te zetten op verduurzaming. Helaas is het onderhoud/verduurzaming ook erg prijzig. Dit jaar moeten we 28.500 betalen voor kunststof kozijnen met dubbelglas. Gezien de recessie (baanzekerheid) doen we dit via een lening van het warmtefonds. Daardoor kunnen we aflossen wanneer we dat zelf willen en bepalen we wat de hoogte is van onze buffer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vld1989
Hahn schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:24:
[...]

Mooie vergelijking ja. Het is zoals je zegt, het gaat eigenlijk altijd goed. Ik heb het afgelopen jaar 1 onvoorzien ding gehad (de wasmachine dus), die heb ik gewoon vanuit mijn "leuke dingen" potje gekocht toen en geen andere troep meer gehaald die maand.
chielsen schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:37:
[...]

Thx for sharing.
Het is natuurlijk gewoon een keuze. Zeggen dat je wat ruimer wilt zitten met zoveel 'lucht' in je uitgaven, is net zoiets als een verstokte roker die zegt dat ie wel wil stoppen.
Toch zou ik als ik jou was gewoon een keer een paar maanden wat soberder gaan leven, dan bouw je een iets gezondere buffer op (en misschien bevalt dat wel net zo goed).

Ik zie de autokosten, tja die zijn best wel killing. Ik neem even aan dat dan in de 2700 euro daar al een vergoeding zit? Anders toch eens naar gaan vragen, of echt serieus minder gaan rijden / dat ding gewoon de deur uit gaan doen.
Het is dat ik met een gezin met kinderen zit, anders had ik allang de auto eruit geschopt en bijv met MyWheels gaan rijden.
Yep, reiskostenvergoeding zit in die 2700. Ik krijg 19 cent per kilometer voor de dagen op kantoor en 2 euro per dag voor de dagen dat ik thuis werk. Als ik fulltime naar kantoor (21 kilometer enkele reis) ga krijg ik ongeveer 130 euro vergoeding.
Die 130 euro is min of meer breakeven voor de benzine die ik verrij aan woon-werk verkeer, maar daarnaast ga ik regelmatig naar mijn vriendin die 80km verderop woont, of naar de Efteling met m'n abonnement (ook zo'n 80km enkele reis). Ook vinden wij autorijden zeker niet vervelend, dus gaan we af en toe voor de lol een rondje rijden of doen autopuzzeltours. Komt best wel eens voor dat we op een random zaterdag ineens 600 kilometer wegtikken....

Mijn private leasecontract loopt bijna af. Ik speel serieus met de gedachte daarna een tijdje met OV of zelfs fiets naar het werk te gaan, dan komt er ineens een flink stuk geld extra beschikbaar zonder dat ik er iets voor hoef te doen.
Als puntje bij paaltje komt ben ik ook wel een autoliefhebber en mijn vriendin woont behoorlijk in the middle of nowhere, dus uiteindelijk zal er wel weer een auto komen, maar voor de korte termijn (en voor het opbouwen van die broodnodige buffer) vind ik het niet zo gek klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:12
[...]

Leuk dat je het lijstje wilt delen. Ik vergeet altijd hoe snel het geld eruit gaat tegenwoordig. Als ik het vergelijk met mijn situatie dan zie ik vooral verschil in de leaseauto en de variabele kosten. Mijn vriendin woonde vroeger ook ruim 100 kilometer verderop, maar dat deed ik destijds met het OV. Ik had toen een abonnement om buiten de spits te reizen. Nou zou ik dat niet meer volhouden, maar destijds was 05:00 uit bed gaan, of laat aankomen bij mijn vriendin heel normaal (wat je al niet doet voor liefde :+ ). Kostte een hoop tijd bij elkaar, maar die constructie scheelde veel geld. Tegenwoordig wonen we samen en hebben we een auto, die vooral nodig is ivm onze dochter. We maken zodoende een hoop kilometers, maar met 100 euro benzine komen we er wel (inclusief werk). Bij elkaar kost de autoverzekering, garagekosten en belasting ons 120 per maand. Leuke dingen kost bij ons maximaal 150 euro (budget). En boodschappen zitten we nu door de gestegen kosten op 450 euro per maand (2 volwassenen en een kind dus). Ik zou zelf ruim onder 200 euro blijven, dus daar reken ik mee.

Die posten bij elkaar zijn bij mij 570 euro per maand (wat een smak geld eigenlijk..). Bij jou is dat 1325 als ik gemiddeldes neem van de bedragen die je noemt. Met het verschil van 755 euro per maand kun je een flinke buffer opbouwen. Dit zeg ik niet om je er op aan te vallen. Daarnaast heb ik de indruk dat je het zelf ook wel weet inmiddels. Gelukkig is er voor jou nog een hoop winst te behalen. Als je er op let en het wat tijd geeft dan zul je zien dat je vanzelf een buffer hebt. Wellicht moet je gewoon standaard xxx euro overmaken naar een spaarrekening en dat meenemen als 'vaste last'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Laatst online: 00:12
Neutrino schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:50:
***members only***

Onze totale lasten zijn ongeveer ~ 1500 per maand. Het doel is om alle vaste lasten te verminderen door de hypotheek af te lossen en meer in te zetten op verduurzaming. Helaas is het onderhoud/verduurzaming ook erg prijzig. Dit jaar moeten we 28.500 betalen voor kunststof kozijnen met dubbelglas. Gezien de recessie (baanzekerheid) doen we dit via een lening van het warmtefonds. Daardoor kunnen we aflossen wanneer we dat zelf willen en bepalen we wat de hoogte is van onze buffer.
Die vaste lasten van 1500 is echt enorm knap. Bij ons is het namelijk het dubbele :o Helaas heb ik niet het geluk gehad om 6 jaar geleden een woning te kopen, dus onze hypotheek is 1000 euro per maand meer. Tel daar wat kosten voor kinderopvang bij, hoge energielasten en wat medische kosten en je bent zo bij het dubbele. Knap gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:49
Neutrino schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:50:
***members only***

Ik weet van Douwe Bob dat die een ingewikkelde belastingaangifte heeft, maar die van jou is nog veel ingewikkelder. 8)7 Of woon je in een oliestaatje? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SactoriuS
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 28-06 09:46
Waarom zetten mensen hun financiele buffer en meer financien online?? Dit is prive info waar dieven natte dromen van krijgen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Orangelights23
SactoriuS schreef op woensdag 2 november 2022 @ 22:13:
Waarom zetten mensen hun financiele buffer en meer financien online?? Dit is prive info waar dieven natte dromen van krijgen.
Als ik op jouw profiel klik, zie ik letterlijk jouw naam staan…

De informatie die hier wordt gedeeld is op zo’n hoog niveau dat niemand hier iets mee kan, behalve een zeer gerichte social engineering aanval. Dit is echter zo klein, dat men prima kan zeggen hoeveel buffer ze hebben zonder dat hun bankaccounts en beleggingsrekeningen morgen geplunderd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uzuhl

Uzuhl

[...]

[...]

Dan neem ik dat terug :)

Het is meer de verwachtingen die ik heb bij een functie, niet perse een aanval op je kennen en kunnen. Ik geloof ook van harte dat je goed bent in je functie, het is meer dat ik een aantal mensen in soort gelijke functies of binnen finance in mijn kring hebt die echt heel ver gaan mbt hun uitgaven en sparen bijv.

Dus ja stiekem, had het een ander verhaal geweest als je een IT'er had geweest :9

Maar goed onder aan de streep, als jij geen (geld)stress hebt dan heb ik gewoon mijn mond te houden. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:08
Zenomyscus schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:48:
[...]

We maken zodoende een hoop kilometers, maar met 100 euro benzine komen we er wel (inclusief werk). Bij elkaar kost de autoverzekering, garagekosten en belasting ons 120 per maand. Leuke dingen kost bij ons maximaal 150 euro (budget). En boodschappen zitten we nu door de gestegen kosten op 450 euro per maand (2 volwassenen en een kind dus). Ik zou zelf ruim onder 200 euro blijven, dus daar reken ik mee.
Hou jij zelf ook nog afschrijvingskosten/sparen voor een nieuwe auto bij? Stel jij heb voor die 120 euro je verzekering/garagekosten en belasting, wat ik relatief nog laag vind..
Als jij over 15 jaar een nieuwe auto wilt kopen van 27.000 euro dan moet je wel 150 euro per maand daar voor sparen. die 150 euro komt natuurlijk wel bovenop die 120 euro van jou.

Ja zijn leasebedrag maakt de maandkosten gewoon wat lastiger. Maar onderhoudsvrij/risico dat je een 2e hands auto van pakweg 10k koopt waar na 2 jaar iets aan markeert is ook een stukje vrijheid...
Ik heb zelf samen met mijn vriendin nu al 2x ontiegelijk veel auto pech gehad, 1x auto gekocht van 6000 euro met 140.000 km waar een motor na 3 jaar helemaal aan zijn gootje was ( bij een erkend dealer in de buurt dus geen marktplaats auto ) en 1x auto van 7500 die na 2 jaar niet meer door apk kwam of er moest voor 2.500 euro gesleuteld worden. Sinds dien ook naar een private lease gegaan waar maandlasten 300 euro voor zijn, wel pittig maar geen gezeik meer... Als je trouwens als 25 jarige aanklopt voor een nieuwe auto van 15k en wilt verzekering afsluiten zonder schadevrije jaren ben je ongeveer 85/100 euro per maand aan alleen verzekering kwijt, dan komt wegenbelasting en onderhoud er nog bij...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vld1989
Uzuhl schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:51:
[...]

Dan neem ik dat terug :)

Het is meer de verwachtingen die ik heb bij een functie, niet perse een aanval op je kennen en kunnen. Ik geloof ook van harte dat je goed bent in je functie, het is meer dat ik een aantal mensen in soort gelijke functies of binnen finance in mijn kring hebt die echt heel ver gaan mbt hun uitgaven en sparen bijv.

Dus ja stiekem, had het een ander verhaal geweest als je een IT'er had geweest :9

Maar goed onder aan de streep, als jij geen (geld)stress hebt dan heb ik gewoon mijn mond te houden. O+
Ik snap jou ook wel heel goed hoor, het ziet er ook best raar uit dat ik mijn functie er zo voor sta :P

Geldstress heb ik niet op de korte termijn, maar ik weet ook wel dat ik zo nooit mijn sociale huurflatje uit ga kunnen. Ben er zoals ik eerder al aangaf in het topic er wel mee bezig, samen met mijn vriendin die echt 100% het tegenovergestelde is van mij. Die heeft niet echt een hoog maandelijks inkomen, en ook nog eens een zeer onzeker inkomen, maar wel een behoorlijk kapitaal op de bank staan. Zo heeft ze laatst een smartwatch gekocht van nog 280 euro, maar ze heeft daar weken over gedaan om te beslissen of ze zichzelf dat überhaupt kon veroorloven terwijl ik in haar situatie dat bedrag zonder nadenken uit m'n leuke dingen potje had getrokken (en dan een keer minder naar de kroeg).
En een jaar of 4 geleden moest ze een nieuwe auto (omdat ze al 17 jaar rondreed in een of andere afgeragde Opel uit het jaar kruik en ze een auto nodig heeft voor haar werk), na heel lang twijfelen heeft ze een 5 jaar oude tweedehands gekocht die ze wel 8 keer had kunnen betalen, maar in haar hoofd rijdt ze dat ding dan in de eerste maand 9 keer total loss waardoor ze vindt dat ze 9 nieuwe auto's moet kunnen betalen na de aanschaf.

Misschien moeten we allebei een beetje van elkaar leren en samen naar een midden toe :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uzuhl

Uzuhl

Vld1989 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 11:35:
[...]

Ik snap jou ook wel heel goed hoor, het ziet er ook best raar uit dat ik mijn functie er zo voor sta :P

Geldstress heb ik niet op de korte termijn, maar ik weet ook wel dat ik zo nooit mijn sociale huurflatje uit ga kunnen. Ben er zoals ik eerder al aangaf in het topic er wel mee bezig, samen met mijn vriendin die echt 100% het tegenovergestelde is van mij. Die heeft niet echt een hoog maandelijks inkomen, en ook nog eens een zeer onzeker inkomen, maar wel een behoorlijk kapitaal op de bank staan. Zo heeft ze laatst een smartwatch gekocht van nog 280 euro, maar ze heeft daar weken over gedaan om te beslissen of ze zichzelf dat überhaupt kon veroorloven terwijl ik in haar situatie dat bedrag zonder nadenken uit m'n leuke dingen potje had getrokken (en dan een keer minder naar de kroeg).
En een jaar of 4 geleden moest ze een nieuwe auto (omdat ze al 17 jaar rondreed in een of andere afgeragde Opel uit het jaar kruik en ze een auto nodig heeft voor haar werk), na heel lang twijfelen heeft ze een 5 jaar oude tweedehands gekocht die ze wel 8 keer had kunnen betalen, maar in haar hoofd rijdt ze dat ding dan in de eerste maand 9 keer total loss waardoor ze vindt dat ze 9 nieuwe auto's moet kunnen betalen na de aanschaf.

Misschien moeten we allebei een beetje van elkaar leren en samen naar een midden toe :P
Dat maakt voor een mooie combinatie tussen genieten van wat je hebt, en de noodzaak voor een potje ;)

Dat van de smartwatch / x cadeautje voor zichzelf komt mij erg bekend voor, mijn vrouw is ook zo en heeft mij ook gigantisch geholpen om eens na te denken over of ik X nu echt nodig hebt.

En ja helemaal gelijk, ergens in het midden ligt altijd de waarheid ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Ik ben wel benieuwd of er mensen zijn die hun buffer hebben verhoogd/aan het verhogen zijn vanwege de hoge inflatie. Even heel simpel gezegd: als je in 2020 een buffer had waarmee je 6 maanden uit kon, dan zou dat nu misschien nog maar voldoende zijn voor 5,5 of 5 maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21:40
Uniciteit schreef op maandag 30 januari 2023 @ 20:39:
Ik ben wel benieuwd of er mensen zijn die hun buffer hebben verhoogd/aan het verhogen zijn vanwege de hoge inflatie. Even heel simpel gezegd: als je in 2020 een buffer had waarmee je 6 maanden uit kon, dan zou dat nu misschien nog maar voldoende zijn voor 5,5 of 5 maanden.
Ligt er maar net aan of je ook de ruimte hebt om meer te gaan sparen. Zelf ben ik niet meer gaan sparen, maar vooral door blijven sparen. Zijn sowieso onzekere tijden, dus dan maar wat meer de hand op de knip.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 29-06 15:59
Dezelfde buffer staat nog (~20k), maar we zijn vanwege de inflatie deze al een hele tijd niet meer aan het vergroten. In plaats daar van ligt de focus al anderhalf jaar op het verlagen van kosten/vaste lasten (e.g. EV, zonnepanelen, isolatie, transportfiets) en gaat alles wat over is daar in. Onder aan de streep heeft het verlagen van de lopende kosten hetzelfde effect in de zin van "aantal maanden buffer", en voor mijzelf voelt dat beter omdat we minder afhankelijk worden van markt-effecten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fulgora
  • Laatst online: 21:41
Die inflatie merken we vooral in boodschappen. Energie en woonlasten zijn bij ons 80% van de maandelijkse uitgaven (de hypotheek is al 69%) en die dalen licht. Uiteindelijk is er dus nauwelijks een grotere buffer nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lunchbox
Niet perse vanwege de inflatie al speelt het inmiddels wel een beetje mee.

Ik ben 2,8 jaar geleden begonnen tijdens corona. Had ook maar iets van 400 euro ofzo net als TO. Tot die tijd dacht ik dat het enkel het inkomstenplaatje was maar merkte in de afgelopen jaren pas echt hoe snel het geld er uit vloog aan koffietje hier, tijdschrift daar, prulletje zus enz..

Na een paar maanden had ik die 5000 al en toen dacht ik, ok 10. Toen had ik dat en dacht ik 15! Daarna ga ik weer 'gewoon' leven. Maar wat is gewoon. Ik ga nog steeds naar het theater, uit eten, bios en concerten maar ik geef mijn centen veel bewuster uit. Geen meuk meer.

In april is het 3 jaar geleden en heb nu een buffer van 27.500. Ik denk dat de 30 me wel lukt rond mei. Ik verdien minder dan TO, dus TO het is echt mogelijk hoor.

Als je eenmaal gaat en het begint te lukken is het net zo verslavend als geld uitgeven als water aan meuk. Het helpt het beste met duidelijke doelen en het besef dat je helemaal niet zo veel doet met al die meuk waar je wel krom voor moet liggen.

Ik ben liever hypotheekvrij, maak een wereldreis van een jaar of eerder stoppen met werken of naar 3 dagen gaan. Noem het maar op. Het zorgt voor heel veel rust om te weten dat je de afkoop van je erfpacht, je kozijnen, een nieuwe keuken etc in 1x af kan tikken. Ik heb geen ww of een baan nodig om het twee jaar zonder enige vorm van inkomen te redden. Het koopt je vrijheid.

[ Voor 4% gewijzigd door Lunchbox op 31-01-2023 08:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• n3z
  • Laatst online: 26-06 14:57

n3z

Members only:

Wij hebben ons droomhuis laten bouwen. Al het geld wat we hadden gespaard (zo'n 30K) in het huis gegooid.

Overwaarde is ongeveer 400K.

Bedoeling is om komende twee jaar weer op die 30K te komen. Ik vind het erg fijn om geen zorgen te hoeven maken mocht ik grote uitgaven moeten doen. Laatst heeft bijvoorbeeld de droger het begeven en konden we zo een nieuwe bestellen. Tegelijkertijd had ik nieuwe banden nodig.

Daarnaast kunnen wij de hypotheek betalen met 1 inkomen, wat ook een veilig gevoelt geeft, mocht er ooit een van ons iets overkomen.

[ Voor 31% gewijzigd door n3z op 31-01-2023 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22:00
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapjuh99
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-06 15:01
Members only:

[ Voor 7% gewijzigd door aapjuh99 op 31-01-2023 11:49 ]

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:10

Koppensneller

winterrrrrr

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
De buffer verhogen heeft op een bepaald moment naar mijn mening geen zin meer. Het is geen doel op zich, maar meestal staat er zo'n 30k-50k euro op de spaarrekening waar we zo bij kunnen. Dit is in onze ogen voldoende om "zomaar" iets te kunnen vervangen mocht dat nodig zijn. Gaat nu onze auto stuk, dan kunnen we bij wijze van morgen een andere kopen. Gaat vervolgens de wasmachine stuk, dan is er nog steeds geen man overboord. Dat geeft ons rust, dat er eventueel meerdere zaken tegen kunnen zitten, maar we niet meteen in (financiële) problemen komen of een lening hoeven af te sluiten.

Net als @boxlessness zijn we voornamelijk nu bezig de vaste lasten aan het verlagen, niet vanwege het FIRE principe of om eerder te stoppen te met werken, maar simpel vanwege het feit dat we nu de investeringen kunnen doen en daarmee ook minder afhankelijk zijn/worden van wat er gebeurd.

De grootste kostenpost bij ons was (zoals bij velen) de woonlasten. Waar we gestart zijn met een maandlast van +/- 1.200 euro pm zitten we nu nog op een maandlast < 250 euro pm. Doordat we op wonen (t.o.v. het begin) +/- 1.000 euro pm "overhouden", groeit de buffer ook maandelijks weer (of kunnen we weer investeren om andere lasten te verlagen). Mooi gevolg is dat we niet 30 jaar over de aflossing van onze woning doen, maar (zoals het er nu naar uit ziet) net geen 11 jaar. Steken we toch 19 jaar lang de woonlasten in onze zak. Natuurlijk hebben we een deel van de woonlasten betaald, maar een groot deel van de rente "besparen" we.

In het kader van de buffer: We hoeven nu (en in de toekomst) dus eigenlijk helemaal niet zo'n grote buffer meer te hebben. Het dak boven ons hoofd is zo nagenoeg een zekerheid! Mochten we ons baan verliezen, dan zouden we met bij wijze van 5.000 euro gewoon een paar maanden kunnen uitzingen. Niet een hoge buffer, maar voldoende om een paar maanden te overbruggen om woonlasten, maar ook verzekering(en), boodschappen, GWL, etc. te kunnen bekostigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:32

de Peer

under peer review

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-06 12:33

Nutral

gamer/hardware freak

Members only:

Ik ben nu een jaar bezig als zzp'er en het bevalt wel, ook al is het moeilijk de toekomst uit te stippelen voor mezelf.

Mijn buffer wil ik zo hebben dat ik een paar jaar zonder inkomen kan zitten, een deel ga ik ook investeren in het huis (in plaats van afbetalen wat tegen een lage rente staat). Arbeidsongeschiktheid heb ik een verzekering voor (die naar 2 jaar begint).

Belangrijk waar ik nu naar moet kijken is mijn pensioen, Dit heb ik in mijn 9 jaar werken wel opgebouwd maar moet ik als zzp'er ook weer op inleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:33
Members only:

[ Voor 4% gewijzigd door Julian op 31-01-2023 23:17 ]

Phanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass Grijs | Gigabyte B650M Aorus Elite AX | AMD 9800X3D | NZXT Kraken Z63 | 64GB DDR5 6000C28 | NVIDIA RTX 4090 FE | LG 83G4 4K 144Hz | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-05 01:30
BastaRhymez schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 12:02:
[...]

De grootste kostenpost bij ons was (zoals bij velen) de woonlasten. Waar we gestart zijn met een maandlast van +/- 1.200 euro pm zitten we nu nog op een maandlast < 250 euro pm. Doordat we op wonen (t.o.v. het begin) +/- 1.000 euro pm "overhouden", groeit de buffer ook maandelijks weer (of kunnen we weer investeren om andere lasten te verlagen). Mooi gevolg is dat we niet 30 jaar over de aflossing van onze woning doen, maar (zoals het er nu naar uit ziet) net geen 11 jaar. Steken we toch 19 jaar lang de woonlasten in onze zak. Natuurlijk hebben we een deel van de woonlasten betaald, maar een groot deel van de rente "besparen" we.

In het kader van de buffer: We hoeven nu (en in de toekomst) dus eigenlijk helemaal niet zo'n grote buffer meer te hebben. Het dak boven ons hoofd is zo nagenoeg een zekerheid! Mochten we ons baan verliezen, dan zouden we met bij wijze van 5.000 euro gewoon een paar maanden kunnen uitzingen. Niet een hoge buffer, maar voldoende om een paar maanden te overbruggen om woonlasten, maar ook verzekering(en), boodschappen, GWL, etc. te kunnen bekostigen.
zo sta ik er ook in, hier is het huis al jaren (10+ jaar) afbetaald en houden we dat geld wat we niet uitgeven aan een hypotheek over om weer van te sparen.

inmiddels zijn de maandlasten zo laag dat we als we de broekriem aanhalen en pianoles, dwarsfluitles en uitjes schrappen we voor 1000 in de maand kunnen leven.

maw: we kunnen het jaren uitzitten en we zijn nog maar 44/47 jaar.

doen we niet natuurlijk we werken nog gewoon maar de plannen zijn wel om dit af te bouwen naar 2 dagen in de week ipv 4 zodat we nog meer tijd over houden voor relevantere zaken

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraNostra
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 29-06 12:14
Leeftijd: 31
Opleiding(en): WO
Huidige functie: Project Manager

Type woning: 2 onder 1 kap
Koop/huur: Koop
Partner: Ja
Kinderen: Ja

Hypotheek: 600K
Bank: ING
Rentepercentage: 1.8%
Totale buffer: 20K

Belegd in aandelen: 15K
Dit moet nog veel beter, alleen weet ik niet echt meer waarin ik kan investeren. Zit nu te kijken om een tweede huis te kopen (wellicht buitenland), maar zie door de bomen het bos niet meer. Advies is van harte welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 29-06 09:41
Je huis verduurzamen? Liggen er al zonnepanelen?

Maandelijks starten met indexbeleggen via je huisbank?

Prima tips, maar niet rechtstreeks te koppelen aan "buffer".

[ Voor 27% gewijzigd door t_captain op 01-02-2023 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Crasheeee schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 12:37:
Je huis verduurzamen? Liggen er al zonnepanelen?

Maandelijks starten met indexbeleggen via je huisbank?
Of nog makkelijker: Meesman Aandelen Wereldwijd Totaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09-06 20:27
SaraNostra schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 12:27:
[...]

Dit moet nog veel beter, alleen weet ik niet echt meer waarin ik kan investeren. Zit nu te kijken om een tweede huis te kopen (wellicht buitenland), maar zie door de bomen het bos niet meer. Advies is van harte welkom.
Wat voor huis ga je kopen voor 20k dan? Of mist er nog ergens een paar ton buffer? Ik zou met zo’n kleine buffer zeker niet naar een 2e huis gaan kijken.

[ Voor 7% gewijzigd door Johan Bogle op 01-02-2023 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Johan Bogle schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 13:27:
[...]
Wat voor huis ga je kopen voor 20k dan? Of mist er nog ergens een paar ton buffer? Ik zou met zo’n kleine buffer zeker niet naar een 2e huis gaan kijken.
Haha ja ik mis ook wat essentiële info voor een tweede huis.

Vind 20/35k buffer matig voor een dergelijke hypotheek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Sport_Life schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 13:39:
[...]

Het hoort dan ook niet in dit topic thuis.
Dus graag weer buffers posten, geen discussie over investeringen etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:19

_Apache_

For life.

Niet direct. Wel gaan we onbewust wat minder luxe leven. Als je voor een etentje met zn tweeen al gauw richting de 80eu gaat :X.

Als wij zonder inkomen zitten, kunnen we het anderhalf jaar uithouden. Als dat 16-17maanden wordt voel je daar weinig van.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loek92
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:15
Sport_Life schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 13:39:
[...]

Ik denk dat we dan alweer snel komen met: Wat is precies een buffer?

Ik heb een bedrag wat ik al gereserveerd heb voor uitgaven in de toekomst. Die uitgaven kan ik bij wijze van spreken morgen doen. Is mijn buffer dan het hele bedrag wat ik nu op mijn rekening heb?
Of is mijn buffer juist wat ik daarna over (wil) hou(den)?

Een buffer zie ik als ''potje wat ik altijd heb om echt onverwachte zaken op te kunnen vangen''.
Dat ik daarnaast nog 'spaar' voor onderhoud huis/inventaris/keuken/badkamer/auto/pensioen staat los van mijn buffer.

EDIT: ik ben niet diegene die het had over waar in te investeren, dus geen idee of diegene dat ook zo ziet of dat het wel zijn hele vermogen is.

[ Voor 8% gewijzigd door Loek92 op 01-02-2023 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraNostra
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 29-06 12:14
Johan Bogle schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 13:27:
[...]
Excuus. Dat gaat dan via een tweede hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Loek92 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:38:
[...]

Ik denk dat we dan alweer snel komen met: Wat is precies een buffer?

Ik heb een bedrag wat ik al gereserveerd heb voor uitgaven in de toekomst.
Ik zie dit niet als onderdeel van je buffer. Dit zijn immers uitgaven waarvan je al weet dat die er aankomen.

Een buffer is in mijn ogen puur een potje geld voor onverwachte uitgaven, bijvoorbeeld voor een onverwachte, dure auto reparatie of plotse werkloosheid.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-06 17:10
Members only: Mijn situatie

Achteraf gezien, wil ik dit soort info niet delen op een platform dat door iedereen ingezien en doorzocht kan worden.

[ Voor 73% gewijzigd door mjax op 01-04-2023 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:54
Klinkt goed!
Hoe heb je het voorzien? (Hypotheekrente laag vastzetten). Nu voornamelijk obligaties - welke precies?

[ Voor 38% gewijzigd door Harm_H op 02-04-2023 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-06 17:10
Harm_H schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:34:
[...]

Klinkt wel erg goed!
Hoe heb je het allemaal voorzien? Hypotheekrente 1.6%. Nu voornamelijk obligaties - welke precies?
Verwijderd ivm privacy.

[ Voor 27% gewijzigd door mjax op 01-04-2023 21:11 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kaizah
  • Laatst online: 21-04 17:14
Recent even de balans opgemaakt.

Members only:

[ Voor 5% gewijzigd door Kaizah op 28-03-2023 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:20
Weer eens een update :)

Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door sjorremans op 29-03-2023 09:59 ]

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dinobabies
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13-01 08:16
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 17-06 00:10
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitWeasel
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07-05 10:32
Ik gooi ook maar eens een postje hier neer

Members only:

[ Voor 20% gewijzigd door BitWeasel op 29-03-2023 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtownz251
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:06
Verwijderd

[ Voor 102% gewijzigd door rtownz251 op 31-03-2023 16:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:47
Ik denk dat je [mo] in plaats van [quote] wilt gebruiken :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtownz251
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:06
Ah die kende ik nog niet. Zelf al lange tijd niet actief geweest op tweakers (forum). Is aangepast 👍🏼

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Orangelights23
Waarom plaatsen zoveel mensen hun woz waarde? Het staat nooit voor de marktwaarde en het is helemaal geen buffer. Benieuwd wat de achterliggende reden is.

[ Voor 4% gewijzigd door Orangelights23 op 31-03-2023 17:56 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011

Secsytime

Automagisch

Orangelights23 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 16:45:
Waarom plaatsen zoveel mensen hun woz waarde? Het staat nooit voor de marktwaarde en het is helemaal geen buffer. Benieuwd wat de achterliggende reden is.
Omdat ze zich graag rijk rekenen. Deze discussie is al een aantal keren gevoerd, maar men blijft het doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 04:45
Omdat buffer in geld niks zegt. Een buffer van 20k is leuk voor de gewone burger, maar als jij in een villa van 20 miljoen woont dan is 20k buffer echt veel te weinig...

Gaan we weer naar een gewoon rijtjeshuis kijken dan kan het zijn dat je (uitgaande van gelijke woningen)
- 20k buffer voor iemand die nog 100% hypotheek moet aflossen
- 15k buffer voor iemand die nog 30% van zijn hypotheek moet aflossen

In de eerste instantie zou je denken: 20k buffer is beter dan 15k buffer! Maar met de ltv verhouding erbij maak ik mij meer zorgen over de eerste dan over de 2e

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaizah
  • Laatst online: 21-04 17:14
Ik vind de gedachte hoeveel je totaal waard bent als je alles zou liquideren interessant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Members only:

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 31-03-2023 19:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011

Secsytime

Automagisch

Kaizah schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:42:
Ik vind de gedachte hoeveel je totaal waard bent als je alles zou liquideren interessant
Dat is net worth, maar geen buffer. Je kan het immers niet direct aanspreken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 02:07
Kaizah schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:42:
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:54
@Sport_Life Waarom kies je (vrijwel volledig) voor sparen en niet beleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
President schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 18:56:
[...]

Omdat buffer in geld niks zegt. Een buffer van 20k is leuk voor de gewone burger, maar als jij in een villa van 20 miljoen woont dan is 20k buffer echt veel te weinig...

Gaan we weer naar een gewoon rijtjeshuis kijken dan kan het zijn dat je (uitgaande van gelijke woningen)

In de eerste instantie zou je denken: 20k buffer is beter dan 15k buffer! Maar met de ltv verhouding erbij maak ik mij meer zorgen over de eerste dan over de 2e
Maar er zijn veel meer factoren waar je rekening mee moet houden. Ik woon in een huis van een miljoen, compleet afbetaald en enorm zuinig, maar rij wel een auto waar om de haverklap iets mee is. Of ik woon in een apartementje maar heb door mijn ex een grote schuld opgebouwd en heb net na vijf jaar weer wat spaargeld.

Woz is slechts een indicatie, maar op het geheel nietszeggend. Zeker tov een hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

WOZ ligt vaak wat onder de marktwaarde, maar zou de minimale verkoopwaarde bij gedwongen verkoop moten vertegenwoordigen. Het is daarmee voor de waardebepaling van je huis relevant.

Qua buffer, not so much, het geld zit in stenen en of je huis nu afbetaald is of niet, het is niet direct te liquideren dus geen buffer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

TheDeuce schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 21:00:
@Sport_Life Waarom kies je (vrijwel volledig) voor sparen en niet beleggen?
Over 9 jaar valt het eerste hypotheek deel vrij en die wil ik kunnen aflossen indien de rente tzt nog hoog staat.
Mijn doel is om de hypotheek rente te verslaan, niet de inflatie.

En 9 jaar vind ik te kort om alles te beleggen. Op de lange termijn (20-30 jaar) zullen we kleiner/goedkoper kunnen wonen en dan valt er ook een 'belegd' vermogen vrij. Ongeacht hoog of laag conjunctuur, de woningwaarde zal met een hoge mate van waarschijnlijkheid hoger zijn dan van een appartement of kleine 2 kapper.

Daarbij zijn onze kosten nu relatief hoog (3 kinderen op de opvang, beide parttime werk..) , dus het is zonde om een enorme buffer op te bouwen voor later, wanneer de kosten juist lager zijn (afbetaald huis, kinderen afgestudeerd enz).

Dat in combinatie met de hoge waardering van assets momenteel (staat nog niet in verhouding tot de rente), is de reden. Maar ik sluit niet uit dat we over een jaartje ofzo een deel in NT World stoppen als die een stuk lager staat ;)

[ Voor 38% gewijzigd door Sport_Life op 31-03-2023 21:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hbeez
  • Laatst online: 27-06 00:50
President schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 18:56:
[...]

Vind dit maar een gekke redenering. Dit is het 'hoeveel buffer heeft de gemiddelde GoT'er'-topic, wat heb jij ermee te maken of de buffer t.o.v. de woz hoog genoeg is? Of vraag je bij het 'wat verdient de GoT'er'-topic ook naar de maandlasten om te kunnen oordelen of het inkomen hoog genoeg is :?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18:39
Hbeez schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 21:48:
[...]

Of vraag je bij het 'wat verdient de GoT'er'-topic ook naar de maandlasten om te kunnen oordelen of het inkomen hoog genoeg is :?
Eigenlijk is dit wel logisch. Als je 5k verdient en 4k vaste lasten hebt heb je minder te besteden dan als je 3k verdient en maar 1,5k vaste lasten hebt.

Oftewel: cijfers zonder context zeggen vrij weinig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:47

FreakNL

Well do ya punk?

Fulgora schreef op maandag 30 januari 2023 @ 22:11:
[...]

Die inflatie merken we vooral in boodschappen. Energie en woonlasten zijn bij ons 80% van de maandelijkse uitgaven (de hypotheek is al 69%) en die dalen licht. Uiteindelijk is er dus nauwelijks een grotere buffer nodig.
80% / 69 % ?????

Dat is best een ongezonde situatie.. Hoe verhoudt zich dat in nummers? En hoe spaar je dan nog? :+

Bruto hypotheek is bij ons 22% van MIJN salaris, 16% als ik vriendin meereken (maar huis is van mij en zij betaald er niks aan mee).

/edit
Verkeerd gelezen. 80% van de lasten :)

Alsnog vreemde verhouding , alsof je verder bijna geen kosten hebt… Bij ons is de hypotheek denk ik rond de 30% van de totale lasten.

[ Voor 28% gewijzigd door FreakNL op 01-04-2023 09:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:21
FreakNL schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 06:31:
[...]

80% / 69 % ?????

Dat is best een ongezonde situatie.. Hoe verhoudt zich dat in nummers? En hoe spaar je dan nog? :+

Bruto hypotheek is bij ons 22% van MIJN salaris, 16% als ik vriendin meereken (maar huis is van mij en zij betaald er niks aan mee).
My 2 cents: het gaat over het aandeel van deze posten in de maandelijkse lasten. Niet in relatie tot het inkomen, zoals jij lijkt te denken. Dus het is goed mogelijk dat de maandelijkse lasten €1000 zijn en daarvan €800 naar energie en woonlasten gaat. Dan valt het alweer mee hè ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:25

DjVe

Hatsaflats!

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:40

Honesty

kattenneus!

Ik vind alleen de woz waarde intressant met het hypotheekdeel wat er tegen over staat, maar natuurlijk ook hoeveel je kan sparen per maand. Als je 50 euro per maand spaart zou je eigenlijk al voor de wasmachine een buffer moeten hebben terwijl als je 2k per maand spaart je die gewoon kan kopen binnen een maand. Uiteraard heb je in het tweede geval vaak al een hogere buffer.

Buffer 0 euro(oké nu 1k)

Wij hebben nu ook een bijna afbetaald huis(8 euro rente lasten per maand), sparen als alle lasten er af zijn 60 euro per dag en zien daarom de noodzaak van een buffer nog niet echt.

Mocht er iets gebeuren(keuken apparatuur die kapotgaat kunnen we binnen een maand vervangen). Als de shit echt de fan raakt kunnen we het spaargeld van de kinderen aanspreken(we sparen liever voor hun en lossen af, dan dat we geld onnodig op de bank hebben staan) of weer de hypotheek verhogen.

Rond de zomer lossen we wel het laatste stukje hypotheek af en dan met het spaarschema is onze buffer heel snel weer gezond, daarna wil ik weer kijken of ik weer wat kan doen in passief beleggen (actief beleggen doe ik niet meer omdat dat mijn leven dan gaat beheersen)

Sommige mensen hebben het overzicht en hebben daardoor geen buffer nodig en anderen de houvast nodig hebben.

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hbeez
DCNY schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 05:33:
[...]

Eigenlijk is dit wel logisch. Als je 5k verdient en 4k vaste lasten hebt heb je minder te besteden dan als je 3k verdient en maar 1,5k vaste lasten hebt.

Oftewel: cijfers zonder context zeggen vrij weinig :)
Eens, maar inkomen en vaste lasten zonder buffer zegt ook weer weinig. Ik heb bv relatief hoge maandlasten omdat ik na de verkoop van m'n woning alle overwaarde heb belegd. Dan zou je dus beide topics moeten combineren ;)

Imo wordt de overwaarde hier met name als 'net worth'-booster ingezet omdat de volledige context sowieso ontbreekt en het zeker geen buffer is.

[ Voor 4% gewijzigd door Hbeez op 01-04-2023 09:29 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Inevitable
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-06-2024
Ik vind dit eerder gezegd meer patslijstjes dan een lijstje waar je echt iets mee kunt. Je fictieve (over)waarde van je huis meerekenen is echt een momentopname. Het kan over 5 jaar 100% meer zijn maar ook de helft minder. Je kunt het ook niet direct verzilveren, ja dan moet je je huis verkopen maar in veel gevallen zal dat fiscaal ook weer gevolgen hebben als je dat geld voor jezelf gaat gebruiken in plaats van voor een ander huis.

Meer context in de cijfers zou ook meer duidelijkheid geven. Wat is een buffer van €10.000 'waard' als je vaste lasten de helft zijn? €10.000 is meer 'waard' als je vaste lasten een tiende zijn bijvoorbeeld.

Hartstikke leuk hoor om te patsen met een K hier en een K daar (alsof het niks is) maar het staat ver buiten de realiteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Hoezo staat het ver buiten de realiteit?

Er wordt hier soms gedaan of Tweakers de enige groep binnen Nederland zijn met 60-70k op de bank. Is natuurlijk verre van waar. Ja er zijn er genoeg met niks. Maar er zijn er ook genoeg met genoeg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-06 11:32
Inevitable schreef op zondag 2 april 2023 @ 03:18:
Ik vind dit eerder gezegd meer patslijstjes dan een lijstje waar je echt iets mee kunt. Je fictieve (over)waarde van je huis meerekenen is echt een momentopname. Het kan over 5 jaar 100% meer zijn maar ook de helft minder. Je kunt het ook niet direct verzilveren, ja dan moet je je huis verkopen maar in veel gevallen zal dat fiscaal ook weer gevolgen hebben als je dat geld voor jezelf gaat gebruiken in plaats van voor een ander huis.
Nee hoor, overwaarde mag je gewoon gebruiken voor een ander doel dan een huis. Het enige is als je binnen 2 jaar een hypotheek af wil sluiten voor een ander huis, de belastingdienst dan verwacht dat je die overwaarde in dat huis steekt. Doe je dat niet en moet je daarom extra geld lenen, is dat deel niet aftrekbaar.

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Blackouts schreef op zondag 2 april 2023 @ 08:55:
[...]

Nee hoor, overwaarde mag je gewoon gebruiken voor een ander doel dan een huis. Het enige is als je binnen 2 jaar een hypotheek af wil sluiten voor een ander huis, de belastingdienst dan verwacht dat je die overwaarde in dat huis steekt. Doe je dat niet en moet je daarom extra geld lenen, is dat deel niet aftrekbaar.
Zijn (terechte) punt is met name dat de overwaarde niet (direct) te verzilveren is en dus niet echt als een eerstelijns buffer gezien moet worden. En daarnaast is het geen zekerheid dat de waarde behouden blijft.

Mijn lijstje:

Members only:

[ Voor 45% gewijzigd door de Peer op 02-04-2023 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:54
FreakNL schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 06:31:
[...]

80% / 69 % ?????

/edit
Verkeerd gelezen. 80% van de lasten :)

Alsnog vreemde verhouding , alsof je verder bijna geen kosten hebt… Bij ons is de hypotheek denk ik rond de 30% van de totale lasten.
Ik vermoed dat @Fulgora verzekeringen inbegrepen heeft in deze 80%. Zo'n vreemde verhouding vind ik het dan namelijk niet meer. Hier is huur circa 65% van onze vaste lasten. Onze vaste lasten zijn ook goed voor circa 75% van onze uitgaven in totaal. Onze variabele uitgaven zoals boodschappen zijn relatief beperkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hbeez
Blackouts schreef op zondag 2 april 2023 @ 08:55:
[...]

Waar wordt elders beweerd dan? Je herhaalt namelijk wat je quote; het kan maar heeft fiscale consequenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 18:06
FreakNL schreef op zondag 2 april 2023 @ 06:08:

Er wordt hier soms gedaan of Tweakers de enige groep binnen Nederland zijn met 60-70k op de bank. Is natuurlijk verre van waar. Ja er zijn er genoeg met niks. Maar er zijn er ook genoeg met genoeg :+
er zullen toch ook wel Tweakers zijn die bij de voedselbank lopen of in de schuldsanering zitten?

maar goed die zullen hier wel niks neer plempen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

bie100 schreef op zondag 2 april 2023 @ 10:35:
[...]

er zullen toch ook wel Tweakers zijn die bij de voedselbank lopen of in de schuldsanering zitten?

maar goed die zullen hier wel niks neer plempen
inderdaad, het topic heeft dan wel 'gemiddelde' in zijn titel staan, reken er maar op dat je vooral de bovenste 30% ziet hier ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@de Peer
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-06 18:23
de Peer schreef op zondag 2 april 2023 @ 10:06:
[...]

Zijn (terechte) punt is met name dat de overwaarde niet (direct) te verzilveren is en dus niet echt als een eerstelijns buffer gezien moet worden. En daarnaast is het geen zekerheid dat de waarde behouden blijft.
...
Je kan natuurlijk weer een hypotheek geven op je overwaarde. Of de maandelijkse rente en/of aflossing laten stopzetten voor een jaar. Op een volledig afbetaald huis van 4 ton moet 40k lenen niet zo'n punt zijn. Je moet wel bedenken dat er crisis is op dat moment, bijvoorbeeld door verlies van baan. Wat dat betreft is een freelancer misschien beter af. Die kan nog 3 jaren goede cijfers overleggen terwijl iemand in loondienst geen werkgeversverklaring meer heeft.

Hetzelfde kan je bijvoorbeeld zeggen over vakantiehuizen en vervoersmiddelen. Bij een globale crisis is dat moeilijker te verzilveren dan bij een persoonlijke.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

jnr24 schreef op zondag 2 april 2023 @ 11:25:
[...]

Je kan natuurlijk weer een hypotheek geven op je overwaarde. Of de maandelijkse rente en/of aflossing laten stopzetten voor een jaar. Op een volledig afbetaald huis van 4 ton moet 40k lenen niet zo'n punt zijn. Je moet wel bedenken dat er crisis is op dat moment, bijvoorbeeld door verlies van baan. Wat dat betreft is een freelancer misschien beter af. Die kan nog 3 jaren goede cijfers overleggen terwijl iemand in loondienst geen werkgeversverklaring meer heeft.

Hetzelfde kan je bijvoorbeeld zeggen over vakantiehuizen en vervoersmiddelen. Bij een globale crisis is dat moeilijker te verzilveren dan bij een persoonlijke.
Daar wordt vaak vrij makkelijk over gedacht "eventjes 40k uit het huis halen". Maar men vergeet daarbij dat het nogal wat consequenties en kosten heeft, waardoor het eigenlijk alleen interessant is voor een verbouwing (waarbij recht op HRA blijft) en de woning in waarde stijgt. Zo moet je de hele hypotheekaanvraag doorlopen alsof je een nieuwe woning koopt.
Voor een auto of om een (spaar)buffer aan te houden zijn de kosten simpelweg te hoog. En je krijgt de deksel op je neus als de woning bij verkoop ineens minder waard blijkt te zijn dan de hypotheek..

Het was voorheen wel interessant om bij verhuizing (dan heb je de kosten sowieso al) een deel niet in de woning te steken met 1-1,5%. Maar dat is wat anders dan een bestaande woning "opeten".

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 02-04-2023 11:39 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Inevitable
FreakNL schreef op zondag 2 april 2023 @ 06:08:

Het staat voor mij ver buiten de realiteit omdat de basis van de lijstjes in veel gevallen al niet goed is. Er wordt gevraagd een overzicht te geven van de buffer die je hebt, een potje om niet in de problemen te komen als er onvoorziene zaken op je pad komen.

En hup, volledige lijsten met de WOZ waarde van de woning, complete beleggingsoverzichten (lijkt mij juist voor de wat langere termijn, of je moet aan day-traden doen) de overwaarde van de woning en dan nog een paar K hier of daar.

Een buffer lijkt mij een potje die je direct kunt aanspreken als de situatie daar om vraagt. Dus niet je beleggingspotje met winst of eventueel verlies aanspreken of zijn er mensen die hun huis dan snel maar verkopen omdat de wasmachine kapot is? Want kennelijk is de overwaarde op hun woning onderdeel van hun 'buffer'.

Anders gezegd, de meeste lijstje zijn compleet nutteloos en buiten context en niet meer dan om te laten zien dat je vermogend bent. En bij de meeste hier zit dat vermogen dan ook nog eens in hun primaire levensbehoefte, hun huis.

Van mij mag het hoor, maar het gaat het doel van het topic geheel voorbij. Ik zou liever een onderbouwing zien van de buffer, waarom heb je bijvoorbeeld €10.000 op de bank staan. Komt dat door een groot huis, of juist klein, dure wasmachinesmaak etc etc. De manier hoe je leeft is wat mij betreft veel meer van invloed op de buffer die je nodig hebt tijdens een onvoorziene gebeurtenis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:41
Enn 2 jaartjes verder

Members only:

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inevitable
caspervc schreef op zondag 2 april 2023 @ 20:35:
[...]

Enn 2 jaartjes verder

***members only***
Ik zou het veel leuker vinden om te lezen waarom je €25.000 aanhoudt als buffer en dat met €2.000 laat groeien per maand.

Die WOZ waarde noemen is voor dit topic onzinnig. Beter openen we een nieuw topic met de titel:

'Hoeveel ben je totaal waard'

Dan komen dit soort gegevens beter tot zijn (fictieve)recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pLabel
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 29-06 07:58
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Inevitable schreef op zondag 2 april 2023 @ 20:19:
[...]

Het staat voor mij ver buiten de realiteit omdat de basis van de lijstjes in veel gevallen al niet goed is. Er wordt gevraagd een overzicht te geven van de buffer die je hebt, een potje om niet in de problemen te komen als er onvoorziene zaken op je pad komen.

En hup, volledige lijsten met de WOZ waarde van de woning, complete beleggingsoverzichten (lijkt mij juist voor de wat langere termijn, of je moet aan day-traden doen) de overwaarde van de woning en dan nog een paar K hier of daar.

Een buffer lijkt mij een potje die je direct kunt aanspreken als de situatie daar om vraagt. Dus niet je beleggingspotje met winst of eventueel verlies aanspreken of zijn er mensen die hun huis dan snel maar verkopen omdat de wasmachine kapot is? Want kennelijk is de overwaarde op hun woning onderdeel van hun 'buffer'.

Anders gezegd, de meeste lijstje zijn compleet nutteloos en buiten context en niet meer dan om te laten zien dat je vermogend bent. En bij de meeste hier zit dat vermogen dan ook nog eens in hun primaire levensbehoefte, hun huis.

Van mij mag het hoor, maar het gaat het doel van het topic geheel voorbij. Ik zou liever een onderbouwing zien van de buffer, waarom heb je bijvoorbeeld €10.000 op de bank staan. Komt dat door een groot huis, of juist klein, dure wasmachinesmaak etc etc. De manier hoe je leeft is wat mij betreft veel meer van invloed op de buffer die je nodig hebt tijdens een onvoorziene gebeurtenis.
Dat ben ik wel met je eens. Ik reken de overwaarde ook niet mee noch lijfrente.
Pagina: 1 ... 43 ... 47 Laatste