• hansvanhengel
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16:39
Tsurany schreef op woensdag 28 september 2022 @ 17:43:
[...]

Je weet exact waar het geld heen gaat maar bent kennelijk niet bereid om ergens te gaan beperken? Dan gaat het lastig worden natuurlijk. Je bent naar je inkomen gaan leven en zult een stap terug moeten zetten als je het doel hebt om je buffer/vermogen te laten groeien.
Het is uiteraard altijd een afweging, er KAN altijd meer bespaard worden!

Maar wij leven zeker niet ruim, of boven onze stand. Ik durf zelfs te zeggen dat wij iets onder onze stand leven. Wat voor ons gewoon lastig is, is bijvoorbeeld dat wij allebei een auto echt nodig hebben voor ons werk. Daarnaast hebben wij geen oma's die oppasdagen voor hun rekening kunnen nemen (ivm afstand/leeftijd). Hierdoor is kinderopvang een grote post, ook na aftrek van de kinderopvangtoeslag. Maarja, zelf minder werken en oppassen is naar verhouding nog duurder.

Tenslotte is het zeker niet zo dat we niet bereid zijn, wij letten absoluut op de kleintjes. Maar het is enerzijds dat ik vooral verbaasd ben over de (in mijn ogen) enorme reserves die sommige mensen hebben en anderzijds dat wij die ruimte gewoon niet hebben. Als ik ALLES wat niet "nodig" is uit mijn budget zou halen en alleen het hoogst essentiële er in zou laten? Dan nog zeg ik dat wij geen 1.000+ per maand gaan sparen.

Een kleine blik in ons maandelijks budget;

Woonlasten: 1,6k (hypotheek + energie + belastingen + onderhoud)
Vervoer: 0,6k (brandstof + verzekering + wegenbelasting + onderhoud)
Eten & drinken: 0,7k (boodschappen + uit eten)
Abbo's + sport: 0,1k
Kinderen: 0,5k (kinderopvang + sparen opleiding kids)
Persoonlijk: 0,7k (zorgverzekering + cosmetica + kapper + kleding + zakgeld paps en mams)
Financieel: 0,1k (bankkosten + goede doelen + aflossing lening)
Overig: 0,7k (reservering vakantie + spaarpot)

Totaal uitgaven is dus ongeveer 4,6k per maand! En dan ongeveer 0,5k per maand sparen.

Laat ik gelijk voorop stellen dat er in woonlasten en vervoer eigenlijk niks valt te besparen. Woonlasten zijn alleen maar vaste lasten en vervoer op een mini deel na ook. We rijden goedkope auto's! Woonlasten zullen zelfs gaan stijgen, door energie, jammer genoeg.
Eten & drinken zit bv een budget van 50 per maand voor uit eten, wat ook bestellen kan zijn, in. Daar valt absoluut op te besparen. Boodschappen misschien ook nog wel, maar echt niet veel meer... Valt echt tegen die prijzen in de supermarkt tegenwoordig.
Kinderen KAN alleen op bespaard worden als we besluiten om niet alvast voor hun toekomst te sparen. Wat kan, maar dat is een keuze die wij maken.
Abbo's en sport KAN op bespaard worden, maar daar zit ons telefoon abbo al bij, internet en tv en af en toe kosten voor nieuwe schoenen voor het hardlopen. We doen (bewust) geen sportschool oid.
Persoonlijk is ook een post waar op bespaard kan worden, met name zakgeld (50 pp) kan minder of zelfs 0. Maar zorgverzekering, kapper, cosmetica en kleren... Eigenlijk kopen we vooral kleding voor de kids en die zijn duur. Dat doen we dan al veel via marktplaats en goedkope winkels als de Zeeman en C&A.
Financieel kunnen wij ervoor kiezen om te stoppen met goede doelen, maar dat is al maar 30 euro per maand. De aflossing van een lening is voor een energiebespaarlening die ik laat lopen omdat de rente er op zo achterlijk laag is. Is wel al in mindering gebracht op mijn eerder gecommuniceerde reserve.
Tenslotte overig, wij reserveren 200 per maand voor de vakantie, en daar doen we het mee. Alles wat we verder overhouden gaat in de spaarpot voor die reserve.

Maar, zeg het zelf maar, leven wij echt boven onze stand? Tuurlijk kan alles wat minder en is het een keuze. Maar een enorm verschil gaat het niet maken.

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:56

Secsytime

Automagisch

hansvanhengel schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:33:
[...]

Het is uiteraard altijd een afweging, er KAN altijd meer bespaard worden!

Maar wij leven zeker niet ruim, of boven onze stand. Ik durf zelfs te zeggen dat wij iets onder onze stand leven. Wat voor ons gewoon lastig is, is bijvoorbeeld dat wij allebei een auto echt nodig hebben voor ons werk. Daarnaast hebben wij geen oma's die oppasdagen voor hun rekening kunnen nemen (ivm afstand/leeftijd). Hierdoor is kinderopvang een grote post, ook na aftrek van de kinderopvangtoeslag. Maarja, zelf minder werken en oppassen is naar verhouding nog duurder.

Tenslotte is het zeker niet zo dat we niet bereid zijn, wij letten absoluut op de kleintjes. Maar het is enerzijds dat ik vooral verbaasd ben over de (in mijn ogen) enorme reserves die sommige mensen hebben en anderzijds dat wij die ruimte gewoon niet hebben. Als ik ALLES wat niet "nodig" is uit mijn budget zou halen en alleen het hoogst essentiële er in zou laten? Dan nog zeg ik dat wij geen 1.000+ per maand gaan sparen.

Een kleine blik in ons maandelijks budget;

Woonlasten: 1,6k (hypotheek + energie + belastingen + onderhoud)
Vervoer: 0,6k (brandstof + verzekering + wegenbelasting + onderhoud)
Eten & drinken: 0,7k (boodschappen + uit eten)
Abbo's + sport: 0,1k
Kinderen: 0,5k (kinderopvang + sparen opleiding kids)
Persoonlijk: 0,7k (zorgverzekering + cosmetica + kapper + kleding + zakgeld paps en mams)
Financieel: 0,1k (bankkosten + goede doelen + aflossing lening)
Overig: 0,7k (reservering vakantie + spaarpot)

Totaal uitgaven is dus ongeveer 4,6k per maand! En dan ongeveer 0,5k per maand sparen.

Laat ik gelijk voorop stellen dat er in woonlasten en vervoer eigenlijk niks valt te besparen. Woonlasten zijn alleen maar vaste lasten en vervoer op een mini deel na ook. We rijden goedkope auto's! Woonlasten zullen zelfs gaan stijgen, door energie, jammer genoeg.
Eten & drinken zit bv een budget van 50 per maand voor uit eten, wat ook bestellen kan zijn, in. Daar valt absoluut op te besparen. Boodschappen misschien ook nog wel, maar echt niet veel meer... Valt echt tegen die prijzen in de supermarkt tegenwoordig.
Kinderen KAN alleen op bespaard worden als we besluiten om niet alvast voor hun toekomst te sparen. Wat kan, maar dat is een keuze die wij maken.
Abbo's en sport KAN op bespaard worden, maar daar zit ons telefoon abbo al bij, internet en tv en af en toe kosten voor nieuwe schoenen voor het hardlopen. We doen (bewust) geen sportschool oid.
Persoonlijk is ook een post waar op bespaard kan worden, met name zakgeld (50 pp) kan minder of zelfs 0. Maar zorgverzekering, kapper, cosmetica en kleren... Eigenlijk kopen we vooral kleding voor de kids en die zijn duur. Dat doen we dan al veel via marktplaats en goedkope winkels als de Zeeman en C&A.
Financieel kunnen wij ervoor kiezen om te stoppen met goede doelen, maar dat is al maar 30 euro per maand. De aflossing van een lening is voor een energiebespaarlening die ik laat lopen omdat de rente er op zo achterlijk laag is. Is wel al in mindering gebracht op mijn eerder gecommuniceerde reserve.
Tenslotte overig, wij reserveren 200 per maand voor de vakantie, en daar doen we het mee. Alles wat we verder overhouden gaat in de spaarpot voor die reserve.

Maar, zeg het zelf maar, leven wij echt boven onze stand? Tuurlijk kan alles wat minder en is het een keuze. Maar een enorm verschil gaat het niet maken.
Woonlasten en vervoer zijn wel fors in vergelijking met mijn situatie. Daarnaast spaar je dus "stiekem" wel wat meer dan die 500 waar je het over hebt, studie kinderen & reservering spaarpot en vakantie ;)

Edit: De 700 euro persoonlijk vind ik ook vrij fors trouwens..

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:47

de Peer

under peer review

600 euro als totale kosten voor vervoer met 2 auto's? De werkelijke kosten zijn het dubbele denk ik. Je rekent geen afschrijving?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Niks mis mee, maar volgens mij heb je gewoon de afgelopen jaren beslissingen genomen met het oog op wat er binnenkomt. Je kunt ook gewoon je leven inrichten op een manier dat je van zeg 3.500 moet leven. Mensen die graag veel en snel sparen zetten bij wijze van spreken eerst het deel weg dat ze niet willen gebruiken en gaan daarna kijken hoe je van de rest plezierig rond komt. Ja dat kan dus een iets minder huis, een iets goedkopere auto, minder ver of vaak op vakantie etc etc.

You can't have the cake and eat it.

Het een is niet beter dan het ander, het is alleen een andere keuze.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• hansvanhengel
Secsytime schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:02:
[...]

Woonlasten en vervoer zijn wel fors in vergelijking met mijn situatie. Daarnaast spaar je dus "stiekem" wel wat meer dan die 500 waar je het over hebt, studie kinderen & reservering spaarpot en vakantie ;)

Edit: De 700 euro persoonlijk vind ik ook vrij fors trouwens..
Dat is absoluut waar, we "sparen" meer, ook nog onderhoud waarmee vast meer wordt gereserveerd. Maar die hebben een heel duidelijk doel en die gaan ook echt wel op.

Het stukje dat ik label als sparen is ook echt 100% vrij besteedbaar.

Die 700 euro persoonlijk is zo hoog door relatief hoge zorgverzekering en zorgkosten. Jammer genoeg ook niet heel erg flexibel dus. Om het even uit te splitsen, het is ongeveer 300 voor zorgverzekering en kosten, ongeveer 50 per maand voor de kapper (gemiddeld eens per 8 weken per persoon voor 20 euro), ongeveer 100 voor cosmetica wat inclusief luiers e.d. is en dan 50 euro pp voor zakgeld paps en mams en de rest aan kleding eigenlijk.

Hoe weinig besteden jullie daar aan dan?

• hansvanhengel
de Peer schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:23:
600 euro als totale kosten voor vervoer met 2 auto's? De werkelijke kosten zijn het dubbele denk ik. Je rekent geen afschrijving?
Jawel, 600 euro echt. De auto van mijn vrouw is een "kado" van mijn ouders geweest. Heel klein en goedkope auto, maar dus eigenlijk geen afschrijving. Hetzelfde wat betreft brandstof en onderhoud. Kan niet zoveel aan kapot.

De tweede auto is een Skoda Octavia. Die kost ongeveer 450 euro per maand. Ongeveer 100 per maand in afschrijving, 110 wegenbelasting, 40 verzekering, 120 onderhoud per maand en dan ongeveer 80 euro per maand aan brandstof.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:32

Patriot

Fulltime #whatpulsert

hansvanhengel schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:29:
[...]

Jawel, 600 euro echt. De auto van mijn vrouw is een "kado" van mijn ouders geweest. Heel klein en goedkope auto, maar dus eigenlijk geen afschrijving. Hetzelfde wat betreft brandstof en onderhoud. Kan niet zoveel aan kapot.

De tweede auto is een Skoda Octavia. Die kost ongeveer 450 euro per maand. Ongeveer 100 per maand in afschrijving, 110 wegenbelasting, 40 verzekering, 120 onderhoud per maand en dan ongeveer 80 euro per maand aan brandstof.
Als je een gegeven auto niet afschrijft, houdt je er dan wel rekening mee dat je als hij stukgaat je geen nieuwe "kunt" kopen?

• hansvanhengel
ArthurMorgan schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:23:
Niks mis mee, maar volgens mij heb je gewoon de afgelopen jaren beslissingen genomen met het oog op wat er binnenkomt. Je kunt ook gewoon je leven inrichten op een manier dat je van zeg 3.500 moet leven. Mensen die graag veel en snel sparen zetten bij wijze van spreken eerst het deel weg dat ze niet willen gebruiken en gaan daarna kijken hoe je van de rest plezierig rond komt. Ja dat kan dus een iets minder huis, een iets goedkopere auto, minder ver of vaak op vakantie etc etc.

Dat is zeker waar! Het is ook absoluut gewoon onze keuze geweest. Alleen, als ik dit lees vraag ik me dan bijna af of het een foute keus is geweest.

Aan de andere kant, fors investeren in een (destijds voor ons) duur huis heeft er nu wel voor gezorgd dat wij een flinke overwaarde hebben. Dus, onze totale waarde is wat positiever dan ik het doe overkomen nu misschien.

• hansvanhengel
Patriot schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:32:
[...]

Als je een gegeven auto niet afschrijft, houdt je er dan wel rekening mee dat je als hij stukgaat je geen nieuwe "kunt" kopen?
Ja, dat geld hebben we al opzij staan. Bij de grote auto zetten we elke maand het bedrag aan afschrijving apart. Dat is voor een nieuwe auto. Bij de kleine auto hebben we dat bedrag al een poosje bij elkaar, vooral omdat we dus destijds geen auto hoefde te kopen.

Een beetje zoals je zakelijk afschrijft, na 5 jaar ben je gewoon soort van "klaar" met afschrijven.

[ Voor 9% gewijzigd door hansvanhengel op 29-09-2022 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:43
ArthurMorgan schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:23:

Van 3500 euro leven? Dat is de eerste dag van de maand al van de rekening.

Doe eens een hypotheek van 350.000 met 2,5% rente (netto 1200)
2 kinderen drie dagen naar de kinderopvang (850 netto)
Twee zorgverzekeringen (250)
Twee auto's (600, dat zijn dan alleen nog maar de vaste kosten + afschrijving, of indien een leaseauto, het leasebedrag)
Energie (300)

Dan moet je nog tanken, boodschappen, abonnementen, je studieschuld afbetalen en weet ik het allemaal. Succes met je 3500 euro.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Dank je, je gaat me dus sponsoren? Wij zitten dik en dik onder die 3500.

Je maakt keuzes. En die keuzes zijn gebaseerd op je inkomen. Als je naar de 7.000 zou gaan zou je waarschijnlijk ook weer uitkomen op dat bedrag. En als je ontslagen wordt zul je ook gewoon moeten inleveren omdat je inkomen met 30 procent zakt.

Nogmaals, prima. Maar 4.500 euro per maand is echt geen standaard bedrag. Hele volksstammen hebben (veel) minder en moeten daar ook mee rond komen.

[ Voor 145% gewijzigd door ArthurMorgan op 29-09-2022 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-06 20:49
Sovieto schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:58:
[...]

Twee auto's (600, dat zijn dan alleen nog maar de vaste kosten + afschrijving, of indien een leaseauto, het leasebedrag)
Energie (300)

Dan moet je nog tanken, boodschappen, abonnementen, je studieschuld afbetalen en weet ik het allemaal. Succes met je 3500 euro.
Wij doen het met €2750 per maand :9

Geen autokosten (lease, dus bijtelling wordt ingehouden van het salaris), geen kinderen, geen studieschuld en een lagere hypotheek. Prima te doen.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

ArthurMorgan schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:34:
Dank je, je gaat me dus sponsoren? Wij zitten dik en dik onder die 3500.

Je maakt keuzes. En die keuzes zijn gebaseerd op je inkomen. Als je naar de 7.000 zou gaan zou je waarschijnlijk ook weer uitkomen op dat bedrag. En als je ontslagen wordt zul je ook gewoon moeten inleveren omdat je inkomen met 30 procent zakt.

Nogmaals, prima. Maar 4.500 euro per maand is echt geen standaard bedrag. Hele volksstammen hebben (veel) minder en moeten daar ook mee rond komen.
Dit inderdaad, alles heeft te maken met de keuzes die je maakt.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

hansvanhengel schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:33:
[...]

Dat is zeker waar! Het is ook absoluut gewoon onze keuze geweest. Alleen, als ik dit lees vraag ik me dan bijna af of het een foute keus is geweest.

Aan de andere kant, fors investeren in een (destijds voor ons) duur huis heeft er nu wel voor gezorgd dat wij een flinke overwaarde hebben. Dus, onze totale waarde is wat positiever dan ik het doe overkomen nu misschien.
Overwaarde heb je niet zoveel aan, is een momentopname. Dus tenzij je het cashed, is het niets.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004

Zenix

BOE!

Weer een paar maanden verderZenix in "Hoeveel buffer heeft de gemiddelde GoT'er?"

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Sovieto schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:58:
[...]

Energie (300)

Als je zoveel geld kan uitgeven, dan kan je ook maatregelen nemen om die maandelijkse lasten te verlagen.
- Hypotheek. Ik zie vaak mensen maar dure huizen kopen en maximaal lenen, vaak kan het wat soberder of minder. Mijn hypotheeklast is de helft.
- Energie: isolatie, zonnepanelen etc. Bij mij is de energierekening negatief.
- Auto's Dat kan ook wel minder, maar dan rij je in een auto die 10+ jaar oud is. Ik heb een Daihatsu Sirion van 2500, daar kan je met een gezin inzitten.
- Abonnementen. De hoeveelheid abonnementen die mensen tegenwoordig hebben is ook absurd. Net zoals bij energie heb ik er voor gekozen om een homegym te maken, daar kan iedereen sporten en verdien ik binnen paar jaar terug.

Mijn inkomsten zitten op een kleine 3800, maar ik spaar/beleg de helft. Van die 1900 euro betaal ik alles. En dan hou ik vaak ook nog geld over. Daarnaast krijg ik nu geld terug van de zonnepanelen en ook nog HRA. Geen idee wat ik er allemaal mee moet doen, dus beleg het maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:19
hansvanhengel schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:21:
Dit topic lezen geeft mij het gevoel dat wij iets ongelofelijk fout doen...

Wij hebben een buffer van 15k, maar sparen gaat bij ons moeizaam ondanks dat wij tweeverdieners zijn en allebei boven modaal verdienen. Wij doen geen gekke dingen zoals dure hobbies of verre reizen. Onze guilty pleasures zijn vooral af en toe (lees: tot 2x per maand) eten bestellen, en af en toe naar een soort ballorig met de kids.

Wij hebben wel 2 privé auto's, maar ook allebei nodig voor ons werk. Daar zou ik wel in willen bezuinigen, maar dat gaat niet, jammer genoeg.

Wij budgetteren ook netjes, dus weten precies waar het naartoe gaat. Wat dat betreft een vraagje, voor en gezin van 4 (2 kids van 3 & 5), wat is een normaal boodschappenbudget in deze tijd? Ik budgetteer elke maand weer 500 euro, maar we gaan er eigenlijk standaard overheen.
Je bent niet de enige die dit af en toe denkt.. Als ik topics als deze lees dan verbaas ik mij altijd weer hoeveel geld men hier heeft 8)7
Wat wij doen is dan ook niet perse verkeerd, maar denk dat er veel mensen hier het ook als hobby of uitdaging zien om een buffer te hebben. Zoals @Zenix aangeeft, kan je een stuk soberer leven.
- Goedkoper wonen
- Goedkoper rijden / niet rijden
- Minder luxe eten
- Geen abonnementen

Daarnaast zijn het vaak ook de mensen die een flinke buffer hebben, die wel reageren ;-)
Zolang je goed rond kan komen en geniet van je leven, is er niks aan de hand :-)

Ik zal ook nog eens wat posten

Members only:

[ Voor 19% gewijzigd door crimby op 29-09-2022 15:23 ]

• hansvanhengel
Secsytime schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:54:
[...]

Overwaarde heb je niet zoveel aan, is een momentopname. Dus tenzij je het cashed, is het niets.
Dat begrijp ik, ik bedoel meer dat wij een keuze hebben gemaakt om (destijds) maximale hypotheek te nemen zodat we dat huis konden kopen. Daardoor zijn onze woonlasten wellicht wat hoger dan nodig is, maar dat is dus waar een groot deel van onze buffer naartoe is gegaan. Een verstandige keuze, maar daardoor zijn onze maandelijkse lasten natuurlijk wel wat hoger.

We hadden natuurlijk ook in een appartementje kunnen gaan wonen en meer opzij zetten per maand. Maar dan had ik niet die enorme waardestijging gehad die wij nu hebben met ons huis.

Kan uiteraard nog in elkaar klappen, maar voorlopig lijkt dit nog een verstandige investering te zijn geweest.

• hansvanhengel
Zenix schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:57:
Weer een paar maanden verderZenix in "Hoeveel buffer heeft de gemiddelde GoT'er?"

***members only***

[...]

Als je zoveel geld kan uitgeven, dan kan je ook maatregelen nemen om die maandelijkse lasten te verlagen.
- Hypotheek. Ik zie vaak mensen maar dure huizen kopen en maximaal lenen, vaak kan het wat soberder of minder. Mijn hypotheeklast is de helft.
- Energie: isolatie, zonnepanelen etc. Bij mij is de energierekening negatief.
- Auto's Dat kan ook wel minder, maar dan rij je in een auto die 10+ jaar oud is. Ik heb een Daihatsu Sirion van 2500, daar kan je met een gezin inzitten.
- Abonnementen. De hoeveelheid abonnementen die mensen tegenwoordig hebben is ook absurd. Net zoals bij energie heb ik er voor gekozen om een homegym te maken, daar kan iedereen sporten en verdien ik binnen paar jaar terug.

Mijn inkomsten zitten op een kleine 3800, maar ik spaar/beleg de helft. Van die 1900 euro betaal ik alles. En dan hou ik vaak ook nog geld over. Daarnaast krijg ik nu geld terug van de zonnepanelen en ook nog HRA. Geen idee wat ik er allemaal mee moet doen, dus beleg het maar.
Je hoeft uiteraard niks te delen, maar ik ben oprecht benieuwd hoe jij van 1.900 rond komt... Of woon jij alleen? Want dan is 1.900 juist weer vrij veel.

Overigens is maximaal lenen absoluut niet verkeerd hé, zolang het verstandig wordt gedaan uiteraard. Voor het voorbeeld, wij hebben 2 jaar geleden ons huis gekocht voor 280.000 met een hypotheek van 290.000 (10k bouwdepot). Daarnaast 60k aan spaargeld er in gestopt, dus totaal 350k aan besteed. Nu is datzelfde huis minimaal 450k waard. Waardetoename van 100k.

In vergelijking, als wij in ons appartementje hadden blijven wonen, welke wij voor 220k hadden verkocht, zou die nu ongeveer 270.000 waard zijn. Waardetoename van 50k. Over 2 jaar tijd hebben wij ongeveer per maand 400 extra betaald (bruto) aan hypotheek, dus in totaal een kleine 10k extra.

Dus per saldo heeft dit ons (voorlopig) 40k opgeleverd.

Het gaat wel niet direct in onze spaarpot, maar het verdampt ook zeker niet.

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:42
Wij zitten ook aan de hoge kant met vaste lasten, het erge is dat ik mijzelf daar niet eens echt mee bezig houdt :+

Hypotheek: 1450 euro netto (hypotheek van 440k totaal, waarde van het huis is nu +/- 675K)
2x private lease auto: 700 euro
2x brandstof voor deze auto's: 500 euro
Boodschappen: Ik gok zo'n 650 per maand met 2 kinderen die er de helft van de tijd zijn
Sporten van mijzelf en de kids: is een gok, zo'n 60 euro per maand denk ik
Abonnementen telefoons, internet & tv: 200 euro
Zorgverzekeringen: 250 euro (ik heb de meest karige die er is met maximaal eigen risico, is ondertussen ook al bijna 100 euro pm.. partner betaald iets van 150 euro pm)
Losse verzekeringen persoonlijk: 50 euro
Zakelijke verzekeringen: 50 euro

Waar wij 'geluk' mee hebben is dat het huis gasloos is, er zonnepanelen op het dak liggen waardoor we onder aan de streep voor nu nog niks hoeven te betalen en dus geen energie en gas rekening hebben.

Verder zitten hier niet eens de vakanties en weekendjes weg bij (complete oplichterij, die schoolvakanties..)
Ik gok al met al dat dit onder aan de streep ook zo'n 500 euro per maand kost, bij elkaar opgeteld

En dan nog de leuke dingen doen die tegenwoordig ook veel geld kosten.. daar durf ik geen schatting van te maken want dat houd ik totaal niet bij. Ook zaken zoals kleding kopen, persoonlijke verzorging zit hier niet bij.

Al met al, als ik een gok mag doen gaat er zo'n 4500 tot 5000 euro per maand wel uit... en dan is hier ook geen sparen en investeringen in mee genomen.

Wat er wel als eerste uit gaat zijn de 2 private lease auto's, 1 contract loopt bijna af en mijn auto zelf moet nog 2 jaar... Zijn ook echt 2 goede investeringen geweest 8)7 _O-

[ Voor 10% gewijzigd door sjorremans op 29-09-2022 15:52 ]

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

hansvanhengel schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:46:
[...]

Je hoeft uiteraard niks te delen, maar ik ben oprecht benieuwd hoe jij van 1.900 rond komt... Of woon jij alleen? Want dan is 1.900 juist weer vrij veel.

Overigens is maximaal lenen absoluut niet verkeerd hé, zolang het verstandig wordt gedaan uiteraard. Voor het voorbeeld, wij hebben 2 jaar geleden ons huis gekocht voor 280.000 met een hypotheek van 290.000 (10k bouwdepot). Daarnaast 60k aan spaargeld er in gestopt, dus totaal 350k aan besteed. Nu is datzelfde huis minimaal 450k waard. Waardetoename van 100k.

In vergelijking, als wij in ons appartementje hadden blijven wonen, welke wij voor 220k hadden verkocht, zou die nu ongeveer 270.000 waard zijn. Waardetoename van 50k. Over 2 jaar tijd hebben wij ongeveer per maand 400 extra betaald (bruto) aan hypotheek, dus in totaal een kleine 10k extra.

Nogmaals, overwaarde is fictief, totdat je het opneemt. Dus tenzij je het huis verkoopt en kleiner gaat wonen of huren, zegt het niets.

• hansvanhengel
Secsytime schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:07:
[...]

Nogmaals, overwaarde is fictief, totdat je het opneemt. Dus tenzij je het huis verkoopt en kleiner gaat wonen of huren, zegt het niets.
Ik bedoel het absoluut niet lullig, maar dat is natuurlijk absolute onzin...

Het vertegenwoordigt absoluut een waarde, die niet fictief is. Vanuit jouw perspectief is zelfs de waarde van geld fictief, kijk maar hoe hard de euro fluctueert in waarde op het moment. Het enige verschil is dat ik het niet direct kan cashen.

Ik begrijp dat de waarde pas wordt vastgesteld op moment van verkoop, maar om te zeggen dat het niks zegt is onzin. Zie daarnaast ook mijn verhaal hier boven. Wij hebben bewust gekozen voor een hogere hypotheek voor een duurder huis met hogere hypotheeklast.

Dat geld dat wij extra betalen aan hypotheek hadden wij ook in een spaarpot kunnen stoppen. Maar als we die vergelijking trekken hebben we ons geld nu beter besteed. De waarde van het geld dat in het huis zit is vele malen harder gestegen.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Insert12 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:44:
Geen autokosten (lease, dus bijtelling wordt ingehouden van het salaris), geen kinderen, geen studieschuld en een lagere hypotheek. Prima te doen.
Exact waarom vergelijken zinloos is zonder de omstandigheden mee te wegen. Bijvoorbeeld; ik laat mijn leasebudget uitbetalen en koop mijn auto privé, hogere uitgaven maar daar staan ook hogere inkomsten tegenover. Daarnaast maken kosten van kinderopvang ook nogal wat verschil....

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

hansvanhengel schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:13:
[...]

Het vertegenwoordigt absoluut een waarde, die niet fictief is. Vanuit jouw perspectief is zelfs de waarde van geld fictief, kijk maar hoe hard de euro fluctueert in waarde op het moment. Het enige verschil is dat ik het niet direct kan cashen.

Ik begrijp dat de waarde pas wordt vastgesteld op moment van verkoop, maar om te zeggen dat het niks zegt is onzin. Zie daarnaast ook mijn verhaal hier boven. Wij hebben bewust gekozen voor een hogere hypotheek voor een duurder huis met hogere hypotheeklast.

Dat geld dat wij extra betalen aan hypotheek hadden wij ook in een spaarpot kunnen stoppen. Maar als we die vergelijking trekken hebben we ons geld nu beter besteed. De waarde van het geld dat in het huis zit is vele malen harder gestegen.
Moment van verkoop bepaalt je waarde, tussentijdse opname van de stand is nutteloos. Maar reken jezelf vooral rijk d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
hansvanhengel schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:13:
[...]
Eens, daarnaast is dit ook relevant voor je loan-to-value. Als jij een lening hebt van 290k voor een huis dat 450k waard is, is de kans vrij laag dat dat huis bij een executieverkoop voor minder dan 290k verkocht wordt. Oftewel: de bank loopt weinig risico, en bij de meeste banken wordt je daarvoor beloont met minder rente.

https://www.vastgoedhypotheek.nl/vastgoed/loan-to-value/

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• ArthurMorgan
  • Niet online
Secsytime schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:18:
[...]

Moment van verkoop bepaalt je waarde, tussentijdse opname van de stand is nutteloos. Maar reken jezelf vooral rijk d:)b
In principe heb je gelijk. Maar dat geldt natuurlijk voor aandelen en contant geld eigenlijk ook. Mijn aandelen gaan dit jaar ook alle kanten op, toch waardeer ik het gewoon steeds voor de waarde die het pakket heeft. En Contant geld met de huidige inflatie is gewoon steeds minder waard hoewel het getalletje hetzelfde blijft.

Echter voor dit topic gaat het vooral om wat je aan snel te besteden geld hebt voor als er wat gebeurd. Er valt al heel erg te discussieren of aandelen daarbij horen, maar de overwaarde van je huis hoort niet bij je buffer, maar bij je vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Widow schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:20:
[...]

Eens, daarnaast is dit ook relevant voor je loan-to-value. Als jij een lening hebt van 290k voor een huis dat 450k waard is, is de kans vrij laag dat dat huis bij een executieverkoop voor minder dan 290k verkocht wordt. Oftewel: de bank loopt weinig risico, en bij de meeste banken wordt je daarvoor beloont met minder rente.

https://www.vastgoedhypotheek.nl/vastgoed/loan-to-value/
Meestal zijn het niet de momenten dat het goed gaat met de economie dat huizen in de executieverkoop moeten he ;)

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Members only:

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004

Zenix

BOE!

hansvanhengel schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:46:
[...]

Alleen ja.
- 200 boodschappen
- 700 hypotheek
- 160 zorgverzekering inc eigen risico (chronisch ziek)
- 122 gemeente belastingen
- 10 water
- 60 auto verzekering + belasting
- 50-100 tanken
- 20 kapper
- 20 verzekering huis
- 30 kleding
- 40 vast internet
- 7,50 sim only
- 14 Viaplay
- 18 ESPN

Mijn vaste lasten zijn dus zo'n 1500, maar zoals ik eerder aangaf hou ik wel geld over. Dat geld laat ik meestal op mijn rekening staan en gebruik ik voor incidentele uitgeven. Als mijn lopende rekening boven de 1k zit, dan maakt ik het over na de spaarrekening.

Bij incidenteel kan denken aan:
- Uit eten gaan met familie
- Leuke dingen doen
- Vakantie
- Nieuwe hardware
- enz...

Werkt voor mij prima. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

hansvanhengel schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:33:

Ik wil niet zeggen dat je boven je stand leeft maar je kan natuurlijk wel goedkoper leven als je meer geld wilt overhouden. Kleiner wonen, goedkopere boodschappen, minder cosmetica,... en natuurlijk minder kinderen ;)

Dat kan alles bij elkaar wel wat extra per maand opleveren waardoor je meer kan sparen en dat vermogen slim kan laten groeien. De vraag is alleen of je dat wilt en of je daar behoefte aan hebt, maar het kan wel.

Verkijk je overigens niet op de impact van tijdig beginnen. Ik heb de eerste twee jaar van mijn werkende leven thuis gewoond en elke dag ruim twee uur reistijd gehad met de auto, daardoor heb ik 30k kunnen sparen. Hierdoor kon ik destijds direct een starterswoning kopen voor 200k waarbij ik slechts 170k als hypotheek nodig had. Dat scheelt dus niet alleen 30k aan aflossen maar ook 30k waar je geen rente over betaald. En omdat ik er vroeg bij was met kopen op mijn ~23e heb ik ook heel wat jaren aan dure huur bespaart, ook dat heeft een flink effect gehad. Dat huis is bovendien ook flink wat waard geworden waardoor het volgende huis ook met een groter deel aan eigen vermogen betaald kon worden.

Daarnaast tijdig begonnen met beleggen en ondanks dat dit jaar aardig negatief is verlopen heb ik daar ook heel wat geld mee gepakt. Ook daar heeft op tijd beginnen een flinke voorsprong gegeven.

[ Voor 38% gewijzigd door Tsurany op 29-09-2022 19:19 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-06 17:32

3DDude

I void warranty's

Members only:

Hans, je leeft boven je stand, veel te hoge vaste lasten man. (los hypotheek wat af?)
Ik heb geen auto, jij hebt er 2; Verkoop mij er een voor een goeie prijs dan :+

[ Voor 19% gewijzigd door 3DDude op 29-09-2022 20:15 ]

Be nice, You Assholes :)

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:58

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Kunnen we terug naar het onderwerp; de hoogte van de buffer?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09-06 20:27
Members only:

[ Voor 29% gewijzigd door Johan Bogle op 29-09-2022 23:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:37
kijk dat noem ik nou eens een verfrissende post :D
Zelfs met kinderen kan je op zo'n manier denken hoor..
Ik maak mijzelf liever blij met spullen , gemak, vakanties als dat ik later mijn kinderen tonnen geld kan achterlaten. Zij mogen er ook voor werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-06 20:45
Members only:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-06 08:27

Neus

www.zenaconsult.com

dfbt schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 07:58:
Ik maak mijzelf liever blij met spullen , gemak, vakanties als dat ik later mijn kinderen tonnen geld kan achterlaten. Zij mogen er ook voor werken :)
Groot gelijk. Dat deed mijn vader ook; heerlijk (gescheiden) geleefd in Frankrijk en toen hij op was, was de rest ook op. Onze zoon kan later rekenen op het huisje wat zijn opa en oma (ouders van mijn vrouw) achterlaten maar zelfs dat is geen garantie; kan ie best zelf regelen.

We wonen in Italië en de kosten zijn hier een stuk anders. Maar we leven lekker, reizen graag, hebben alles wat we begeren en de enige buffer die aanzienlijk, is mijn dikke pens :+

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:24

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Het valt mij op dat er toch nog veel mensen bij de NL banken zitten > ING / Abn Amro, met 0 of 0,01 % rente, en dan met 15 of 72 duizend spaar geld :?
ook lees ik 1,5 % rente bij SNS, dat lijkt mij heel sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabanavelt
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:58
Neus schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:49:
[...]
We wonen in Italië en de kosten zijn hier een stuk anders. Maar we leven lekker, reizen graag, hebben alles wat we begeren en de enige buffer die aanzienlijk, is mijn dikke pens :+
Ja, dit herken ik wel, maar toch is het lekker om eea achter de hand te hebben als er iets kapot gaat of zoals nu met de stijgende energieprijzen dat we kunnen overwegen om zonnepanelen of een warmtepomp aan te schaffen. En een beetje sparen voor die kleine.

Het Nibud adviseert ongeveer een buffer van 25k, dat vind ik dan weer overdreven. 10 tot 15 duizend lijkt mij sowieso verstandig om achter de hand te houden, wij hebben nu zelf zo'n 22k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
JAN-B schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:32:
Het valt mij op dat er toch nog veel mensen bij de NL banken zitten > ING / Abn Amro, met 0 of 0,01 % rente, en dan met 15 of 72 duizend spaar geld :?
Er is wel verschil in banken, maar ik zit zelf al bijna 28 jaar bij ING, of de rest nu 0.2 of 0.0 is, die kleine 100 euro die ik eventueel kan pakken meh.. plus de rompslomp met bankrekening wisselen etc. Geen zin in.. Vind ook de bank zelf fijn, mooie manier om verschillende spaarpotjes te maken op de huidige rekening. En ik snap dat de drempel om over te stappen bij banken ergens anders ligt dan even overstappen van KPN naar Tmobile om tv te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neus
  • Laatst online: 30-06 08:27

Neus

www.zenaconsult.com

Kabanavelt schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:53:
[...]
maar toch is het lekker om eea achter de hand te hebben als er iets kapot gaat. En een beetje sparen voor die kleine.
Dat is inderdaad verstandig maar het komt er steeds niet van. Voor Liam hebben we wel een belegging/spaarrekening die vrijkomt als hij 20 jaar is (over 9 jaar) maar dat is voor hem - wellicht wil hij in het buitenland studeren of werken en dan is dat extra geld handig. Maar voor ons? Meh.

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ja inderdaad. Ik zet dat op zijn minst weg voor een paar jaar in een deposito. dan heb je tenminste nog 0.5-1.0% en in het buitenland tenminste 2 of 3 x zoveel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Leipo schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 07:48:
Ik ben sinds enkele maanden zzp'er en dat heeft me gedwongen om toch eens over buffers na te denken. Hiervoor hield ik geen buffer aan: lang leve de lol en ik kon toch alles kopen wat ik wilde :)
Mijn vrouw is nu zelf een jaar echt weer aan het sparen (we houden spaarvermogens gescheiden van elkaar)

***members only***

eens kijken hoe zich dat gaat ontwikkelen de komende tijd: pas 1 betaalde factuur gehad, de rest zit nog in de pijplijn :9
wat jaartjes verder en het zzp leven bevalt me wel :P
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

dfbt schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:09:

Er is wel verschil in banken, maar ik zit zelf al bijna 28 jaar bij ING, of de rest nu 0.2 of 0.0 is, die kleine 100 euro die ik eventueel kan pakken meh.. plus de rompslomp met bankrekening wisselen etc. Geen zin in..
@dfbt Ik bedoel niet van Bank wisselen, maar een spaarrekening bij een andere bank openen, is geen rompslomp, maar meh, als € 100 voor jou niet de moeite is...
trouwens, de rente zit al op 0,65 % :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra
  • Laatst online: 11-06 21:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

1 woord: Icesave
Wikipedia: Icesave

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Kabanavelt schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:53:
[...]

Ja, dit herken ik wel, maar toch is het lekker om eea achter de hand te hebben als er iets kapot gaat of zoals nu met de stijgende energieprijzen dat we kunnen overwegen om zonnepanelen of een warmtepomp aan te schaffen. En een beetje sparen voor die kleine.

Het Nibud adviseert ongeveer een buffer van 25k, dat vind ik dan weer overdreven. 10 tot 15 duizend lijkt mij sowieso verstandig om achter de hand te houden, wij hebben nu zelf zo'n 22k.
Geadviseerde buffer van het Nibud is geen vast getal voor iedereen. Het is een berekening.
https://bufferberekenaar.nibud.nl/
(Bij ons adviseren ze idd zo'n 25.000, zonder koopwoning of met een nieuwe auto zal dat anders zijn.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Secsytime schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:18:
[...]

Het maakt het makkelijker om met je leencapaciteit bijvoorbeeld een verduurzaming te financieren als er overwaarde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 30-06 19:12
JAN-B schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 18:07:
[...]

@dfbt Ik bedoel niet van Bank wisselen, maar een spaarrekening bij een andere bank openen, is geen rompslomp, maar meh, als € 100 voor jou niet de moeite is...
trouwens, de rente zit al op 0,65 % :*)
(na de hint van Unezra) *kuch* : https://www.landsbankinn....akvordun_220901_enska.pdf (PDF, direct link naar bestand)

bijv 5,25% rente op een depositorekening van 2 jaar
Daar kan alleen een Crypto Stable coin tegenop (en zulke percentages staan niet vast)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique|IA
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11-10-2022
Members only:

[ Voor 47% gewijzigd door MagniArtistique|IA op 02-10-2022 21:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

lees het spaartopic eens een poosje mee, staan best goeie tips tussen :>
maar als tweakers hier perse 0 of 0,01 % willen, van mij mag het 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

JAN-B schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:41:
[...]
Tja. Ik refereer niet voor niets aan icesave...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-06 23:02
Members only:

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormbreaker
  • Laatst online: 30-06 14:49
Members only:

[ Voor 5% gewijzigd door stormbreaker op 28-10-2022 15:14 ]

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

JAN-B schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:41:
[...]
Lpb 1% en ik verwacht nog een stijging dus zet t nog niet lang vast.
Beurs zal dan dalen of stagneren (= dalen) verwacht ik..
Gokje wel.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werled
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 14:12
Wie beheert jou vastgoed. 106000 is echt een absurd bedrag voor jou leeftijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:07
Werled schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 19:53:
[...]

Valt mee hoor. Ik had 250K toen ik 27 was doordat ik mijn huis verkocht had. Veel mensen die goed ingestapt zijn hebben deze luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormbreaker
  • Laatst online: 30-06 14:49
Werled schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 19:53:
[...]

Nee, ik bedoel 106K zit in mijn appartement dat slechts deels hypotheek heeft. Hoe moet ik dit anders noemen? EV appartement? Het is wel vastgoed want eigen inbreng in een koopappartement.

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dfbt
dat noemt iedereen toch gewoon hypotheek en woningwaarde..?

Je hypotheek is nog niet afbetaald..
Met regeltje vastgoed zijn mijn gedacht dat je ergens een pandje of appartement heb opgekocht en die verhuurd. Dat dit buiten je eigen ''woonlocatie is''

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DH143
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 30-06 22:09
Members only:

Heb het huis vorig jaar gekocht en nu een fictieve (op papier) overwaarde van 150k.

Dit jaar kunststof kozijnen met HR+++ glas, zonnepanelen, dak en vloer isolatie gedaan ter verbetering van het wooncomfort en natuurlijk de mooie subsidies haha. Ook nog airco’s aangekocht om het huis te kunnen koelen, maar vooral goedkoper te verwarmen in de winter.

Voor mijzelf (als cadeau) de tuin opnieuw aangelegd (was helemaal dicht gestraat met stenen.. nu weer een echte tuin) en een een hele nieuwe auto gekocht.

Na alle variabele (boodschappen en benzine) en vaste lasten spaar ik per maand 1500-2000 euro.

Van dat bedrag zou ik nog de afschrijving van de auto moeten halen, onderhoud is voor de komende 5 jaar al afgekocht door de vorige eigenaar.

Vakanties betaal ik puur vanuit de winstuitkering en vakantiegeld, maar zijn meestal rond de 1000 euro per jaar. Van de winstuitkering en vakantiegeld blijft er dus nog ruim over die ik extra door stort naar de spaarrekening.

Volgens mij is mijn financiële plaatje best gezond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
DH143 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 09:06:
***members only***

Heb het huis vorig jaar gekocht en nu een fictieve (op papier) overwaarde van 150k.

Voor mijzelf (als cadeau) de tuin opnieuw aangelegd (was helemaal dicht gestraat met stenen.. nu weer een echte tuin) en een een hele nieuwe auto gekocht.

Na alle variabele (boodschappen en benzine) en vaste lasten spaar ik per maand 1500-2000 euro.

Dit noem ik niet best gezond, maar gewoon pure luxe :D doe je goed.
op 26e een hoekwoning, en na alle vasten lasten + boodschappen en benzine 1500-2000 euro per maand kunnen sparen is super goed. Maar er komt redelijk wat binnen ook.

[ Voor 4% gewijzigd door dfbt op 28-10-2022 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:45

_Apache_

For life.

***members only***

Dit jaar kunststof kozijnen met HR+++ glas, zonnepanelen, dak en vloer isolatie gedaan ter verbetering van het wooncomfort en natuurlijk de mooie subsidies haha. Ook nog airco’s aangekocht om het huis te kunnen koelen, maar vooral goedkoper te verwarmen in de winter.

Van dat bedrag zou ik nog de afschrijving van de auto moeten halen, onderhoud is voor de komende 5 jaar al afgekocht door de vorige eigenaar.

Vakanties betaal ik puur vanuit de winstuitkering en vakantiegeld, maar zijn meestal rond de 1000 euro per jaar. Van de winstuitkering en vakantiegeld blijft er dus nog ruim over die ik extra door stort naar de spaarrekening.

Het financiele plaatje is meer dan gezond. Als je het werk ook kan uithouden (werkdruk / risico) dan zit je geramd. :)_

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DocktorDicking
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09:06

DocktorDicking

Are you picking this up?

Members only:

If i only had more coffee...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tomtom901
  • Laatst online: 16:29

tomtom901

Moderator General Chat
Members only:

[ Voor 9% gewijzigd door tomtom901 op 29-10-2022 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guicher
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-12-2022
Members only:

[ Voor 8% gewijzigd door guicher op 28-10-2022 18:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-06 22:51
***members only***

Voor mijzelf (als cadeau) de tuin opnieuw aangelegd (was helemaal dicht gestraat met stenen.. nu weer een echte tuin)
OT, maar kudos hiervoor! _/-\o_ om mij heen zie ik voorlopig nog steeds de grote verstening :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

@DH143 Kan nog gezonder hoor >:)
als je die 15000 € nu op een spaarrekening zet met een hogere rente, die zij er nu al rond de 0,8 %.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-06 16:51

Barrycade

Through the...

JAN-B schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 23:30:
[...]
@DH143 Kan nog gezonder hoor >:)
als je die 15000 € nu op een spaarrekening zet met een hogere rente, die zij er nu al rond de 0,8 %.
Maak je me toch benieuwd Jan, hoeveel heb jij in Letland staan dan?

Je lijkt wel tellsell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DH143
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 30-06 22:09
Barrycade schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 00:38:
[...]

Je lijkt wel tellsell.
Haha dank, verschrikkelijk die verstening van tuinen..

Hmm ben niet zo happig op buitenlandse banken ivm icesafe affaire, dan zou ik mij daar eerst in willen/moeten verdiepen haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221425

-

[ Voor 108% gewijzigd door Anoniem: 221425 op 29-10-2022 21:27 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Orangelights23
Dit topic gaat over een buffer. Waarom nemen zoveel mensen hun overwaarde mee? Dat is namelijk geen buffer en kan hoger of lager uitvallen. Als ik mijn woningwaarde meeneem (heb geen hypotheek), ben ik ook een paar ton rijker. Alleen levert mij dat financieel niets op, dus wat is de toegevoegde waarde van het melden hiervan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• unezra

unezra

Orangelights23 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 08:57:
Dit topic gaat over een buffer. Waarom nemen zoveel mensen hun overwaarde mee? Dat is namelijk geen buffer en kan hoger of lager uitvallen. Als ik mijn woningwaarde meeneem (heb geen hypotheek), ben ik ook een paar ton rijker. Alleen levert mij dat financieel niets op, dus wat is de toegevoegde waarde van het melden hiervan?
Ik snap dat ook niet goed. Overwaarde kan rust geven (een huis boven water is prettiger dan een huis onder water), maar als je gaat verhuizen is de kans groot dat de overwaarde 1:1 in een nieuwe woning gaat en alsnog niet in € op je bankrekening word omgezet.

Overwaarde is irrelevant als buffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Het is geen buffer, maar het geeft wel wat context en een totaalplaatje

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:26
Risico analyse.

Als twee personen een huis bezitten van 500k
- persoon A heeft een hypotheek schuld van 100k en een spaarrekening van 10k
- persoon B heeft een hypotheek schuld van 450k en een spaarrekening van 15k

De vraag is of persoon B dan echt verstandiger bezig is.

Überhaupt is buffer in de absolute zin een beetje zinloos. Als ik een huis van 10 miljoen zou hebben dan zou een buffer van 25k echt gigantisch laag zijn. Een dakgoot vervangen is dan al de hele buffer inleveren.

Interessanter is dan ook relatief ten opzichte van je uitgaven. Wat zijn de uitgaven in totaal geweest in 2021 : 12 = maandelijkse geld behoefte

Dan kan je dus je buffer omrekenen naar hoeveel maanden je zou kunnen leven zonder inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Laatst online: 16:29

tomtom901

Moderator General Chat
Ik heb het meegenomen voor context, maar het bedrag buffer staat gewoon op de rekening en is excl woning(en).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

President schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 10:08:
[...]

Risico analyse.

Is puur op basis van bovenstaande weinig tot niets over te zeggen.
Misschien is het huis van B wel een 60m2 appartement in Amsterdam en het huis van A een opknapper in Drenthe. (Om maar even een willekeurig scenario te bedenken waarbij B waarschijnlijk versatndiger bezig is.)
Überhaupt is buffer in de absolute zin een beetje zinloos. Als ik een huis van 10 miljoen zou hebben dan zou een buffer van 25k echt gigantisch laag zijn. Een dakgoot vervangen is dan al de hele buffer inleveren.

Interessanter is dan ook relatief ten opzichte van je uitgaven. Wat zijn de uitgaven in totaal geweest in 2021 : 12 = maandelijkse geld behoefte

Dan kan je dus je buffer omrekenen naar hoeveel maanden je zou kunnen leven zonder inkomen.
Dat is dus ook waarom die bufferberekenaar van het Nibud wat vragen stelt en hun "veilige buffer" geen absoluut getal is.

Uitgaven vind ik ook een beperkt zinvolle indicator. Op het moment dat mijn buffer naar mijn beleving groot genoeg is, smijt ik makkelijker geld over de balk, dan als mijn buffer naar mijn beleving aan de krappe kant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-06 00:50
[...]

Risico analyse.

Dat zeg je goed, zelfs nadat die info is gedeeld is het nog maar de vraag of persoon B verstandiger bezig is. Dat kun je namelijk niet concluderen op basis van de gedeelde informatie.

Persoon A kan een lekkende hut met energielabel G hebben geërfd, terwijl persoon B in twee jaar tijd 50k kan hebben afgelost. Persoon A kan met dalend inkomen hebben terwijl z'n hypotheekrente opnieuw moet worden vastgezet a 5%, terwijl persoon B net 30 jaar vast heeft gezet tegen 1%. Persoon B heeft een lagere buffer want net een ton geïnvesteerd in verduurzaming. Etc. Onzinnig vergelijk dus. De echte reden dat het wordt gepost is omdat 90%+ het grootste deel van z'n vermogen in stenen heeft en dat hier dan graag deelt, ook al is het geen onderdeel van de buffer.

[ Voor 15% gewijzigd door Hbeez op 29-10-2022 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06:46
40% van de huwelijken eindigt in een echtscheiding. Op dat moment is eventuele over- of onderwaarde zeker relevant. De kans op een echtscheiding is waarschijnlijk hoger dan die op het total-loss rijden van een auto, een plotselinge forse tandartsrekening, of kostbaar woningherstel door orkaanschade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Ook die maandlasten is lastig, heb via de app van de Rabo een redelijk overzicht van de vaste lasten, maar dat zijn alleen de vaste lasten.

Maar boodschappen weer niet. Das toch ongeveer 1/3e van mijn maandelijkse kosten. En dan ook nog alle andere losse kosten.

Maar als ik onze buffer (geld op rekeningen en in beleggingsfondsen) deel door maandelijkse vaste lasten kom ik op een buffer van ~10 jaar. Als ik het deel door wat er maandelijks uitgaat kom ik op 5,8 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Risico analyse.

Ik zou een buffer juist relateren aan inkomen, dan met name de spaar quote. Dat geeft namelijk aan hoe snel de buffer is aangevuld.

[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 29-10-2022 11:48 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
Natuurlijk is overwaarde een buffer. Weliswaar een die flink fluctueert, maar het is wel degelijk te gelde te maken. Als ik ga scheiden en mijn baan verlies, verkoop ik het huis, zet die 4 ton overwaarde op de bank en duik de sociale huur in met mijn 20 jaar wachttijd.

Ander scenario is tegen ons levenseinde. Wij verkopen ons huis, gaan huren of kleiner wonen en gaan het rest bedrag volledig opmaken.

Het is wel degelijk vermogen, of het meetelt voor je buffer hangt van het scenario af omdat het minder liquide is, maar ik vind het toch echt wel logisch om het mee te nemen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:33
Johan Bogle schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 12:26:
Natuurlijk is overwaarde een buffer.
...
Het is wel degelijk vermogen, of het meetelt voor je buffer hangt van het scenario af omdat het minder liquide is
Je spreekt jezelf hier een beetje tegen ;) Jij vindt het een buffer, maar dat is wat anders dan dat het dat 'natuurlijk is'.

Maar dit is verder ook een beetje een zinloze discussie, omdat iedereen voor zichzelf mag bepalen wat een 'buffer' betekent. Voor mij betekent een buffer geld wat ik direct, vandaag als het moet, kan gebruiken om bijvoorbeeld iets te bekostigen. De overwaarde van mijn huis valt daar voor mij niet onder.

Jouw definitie van buffer is blijkbaar anders. Wat je zelf mag weten :P

[ Voor 5% gewijzigd door Hahn op 29-10-2022 12:30 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
Je kan daar allerlei mitsen en maren bij zetten, maar ten opzicht van iemand zonder dat bedrag in overwaarde kan ik toch echt dat bedrag extra te gelde maken…

Dat het geen buffer is voor als de wasmachine het begeeft snap ik ook wel :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:33
Johan Bogle schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 12:31:
Je kan daar allerlei mitsen en maren bij zetten, maar ten opzicht van iemand zonder dat bedrag in overwaarde kan ik toch echt dat bedrag extra te gelde maken…
Dat spreek ik ook niet tegen, ik geef alleen aan dat het niet voor iedereen een buffer is, waarmee je je post begon.

Je vatte het aan het einde wat mij betreft goed samen: overwaarde is wel vermogen, maar niet per se buffer.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221425

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 221425 op 19-06-2024 19:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Johan Bogle schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 12:26:
Natuurlijk is overwaarde een buffer. Weliswaar een die flink fluctueert, maar het is wel degelijk te gelde te maken. Als ik ga scheiden en mijn baan verlies, verkoop ik het huis, zet die 4 ton overwaarde op de bank en duik de sociale huur in met mijn 20 jaar wachttijd.

Ander scenario is tegen ons levenseinde. Wij verkopen ons huis, gaan huren of kleiner wonen en gaan het rest bedrag volledig opmaken.

Het is wel degelijk vermogen, of het meetelt voor je buffer hangt van het scenario af omdat het minder liquide is, maar ik vind het toch echt wel logisch om het mee te nemen…
Ik denk dat niet veel mensen de overwaarde op hun huis als onderdeel van hun buffer zullen beschouwen. In het algemeen zie ik een buffer toch vooral als een potje voor onvoorziene en relatief kortdurende omstandigheden (vervanging van dure apparatuur/auto en/of het overbruggen van een paar maanden zonder inkomen). Daar past het moeten verkopen van je huis en het vinden van nieuwe woonruimte niet bij, in mijn optiek. Dat is juist iets dat je probeert te voorkomen met het aanhouden van een buffer.

Bij vermogen tel ik het persoonlijk wel mee (niet als aparte post, maar gewoon als woningwaarde), maar uiteindelijk vind ik liquiditeit een belangrijkere indicator van hoe het er financieel voor staat en daar tel ik het niet in mee (en uiteraard de hypotheek, pensioenwaarde, e.d. ook niet).

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
Herko_ter_Horst schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 12:38:
[...]

Ik denk dat niet veel mensen de overwaarde op hun huis als onderdeel van hun buffer zullen beschouwen. In het algemeen zie ik een buffer toch vooral als een potje voor onvoorziene en relatief kortdurende omstandigheden (vervanging van dure apparatuur/auto en/of het overbruggen van een paar maanden zonder inkomen). Daar past het moeten verkopen van je huis en het vinden van nieuwe woonruimte niet bij, in mijn optiek. Dat is juist iets dat je probeert te voorkomen met het aanhouden van een buffer.

Bij vermogen tel ik het persoonlijk wel mee (niet als aparte post, maar gewoon als woningwaarde), maar uiteindelijk vind ik liquiditeit een belangrijkere indicator van hoe het er financieel voor staat en daar tel ik het niet in mee (en uiteraard de hypotheek, pensioenwaarde, e.d. ook niet).
Ik zie een buffer als geld/vermogen wat in geval van nood kan worden aangewend. Ik verlies mijn baan, ik raak arbeidsongeschikt etc. Binnen 90 dagen kan die overwaarde verzilverd zijn of sneller door er een korte lening op te nemen.

Dat is net zo goed een buffer als die voor je nieuwe wasmachine, alleen minder liquide en voor wat structurelere problemen dan een kapot apparaat in huis. Mijnsinziens is een kapotte wasmachine altijd wel op te lossen en heb ik liever mijn definitie van een buffer om de echte uitdagingen van het leven af te wenden.

Maar het is semantisch. Ik vind het goed om het te vermelden en reken het mee. Een ander, die een wat meer starre definitie heeft en puur korte termijn, wellicht niet. Die kan het dan negeren indien anderen het wel meegeven in hun post.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
[...]

Risico analyse.

Toevallig is risico analyse mijn vakgebied en zeggen deze lijstjes helemaal niets. Dus leuk bedacht (en natuurlijk ook interessant), maar er mist heel veel om een risico analyse te maken. Zoals ik hierboven schreef, ik woon in een huis dat nu rond de 5 ton waard is en ik heb geen hypotheek. Is dit dan voldoende informatie om mijn buffer te moeten bereken? Neen :) slechts een uiterst subjectieve indicatie.

We zijn hier om lijstjes te delen, niet om analyses te gaan maken. Daarnaast zie ik ook niemand hier dergelijke analyses maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Herko_ter_Horst schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 12:38:
[...]

Juist.

De essentie van een buffer is dat het geld is dat direct beschikbaar is, voor stiuaties, noodgevallen, ZONDER dat je extreme maatregelen moet nemen zoals het verkopen van je huis.

Nu is er altijd een grijs gebied. Wij hebben spaargeld dat op *mag*, maar tegelijkertijd als buffer zou dienen mocht daar noodzaak voor zijn. Dat deel van de buffer is niet vast, het hele potje mag leeg, maar het zou wel betekenen dat we op dat moment minder buffer hebben.

Daarnaast is er nog een ander potje dat werkelijk als buffer dient en waar we én niets mee doen én direct beschikbaar is. Dat potje proberen we groot genoeg te houden om een combinatie van calamiteiten op te vangen. Mocht dat potje ooit worden aangeraakt, is dat ook het eerste potje dat we weer aanvullen. (In de praktijk is het een spaarrekening die ik nu langzaam aan vul omdat het huidige bedrag hoog genoeg is als buffer, maar waarbij ik het comfortabel vind als de buffer wat groter wordt.)
Als vermogen is niet onredelijk. Niet alleen vanwege overwaarde wegens gestegen huizenprijzen, maar ook vanwege overwaarde wegens aflossing. Een deel van ons vermogen in het huis, zit in (versnelde) aflossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

unezra schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 12:53:
[...]

Juist.

De essentie van een buffer is dat het geld is dat direct beschikbaar is, voor stiuaties, noodgevallen, ZONDER dat je extreme maatregelen moet nemen zoals het verkopen van je huis.

Nu is er altijd een grijs gebied. Wij hebben spaargeld dat op *mag*, maar tegelijkertijd als buffer zou dienen mocht daar noodzaak voor zijn. Dat deel van de buffer is niet vast, het hele potje mag leeg, maar het zou wel betekenen dat we op dat moment minder buffer hebben.

Daarnaast is er nog een ander potje dat werkelijk als buffer dient en waar we én niets mee doen én direct beschikbaar is. Dat potje proberen we groot genoeg te houden om een combinatie van calamiteiten op te vangen. Mocht dat potje ooit worden aangeraakt, is dat ook het eerste potje dat we weer aanvullen. (In de praktijk is het een spaarrekening die ik nu langzaam aan vul omdat het huidige bedrag hoog genoeg is als buffer, maar waarbij ik het comfortabel vind als de buffer wat groter wordt.)

[...]

Als vermogen is niet onredelijk. Niet alleen vanwege overwaarde wegens gestegen huizenprijzen, maar ook vanwege overwaarde wegens aflossing. Een deel van ons vermogen in het huis, zit in (versnelde) aflossing.
Precies, en dat is het verschil tussen vermogen en buffer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-06 00:50
Wel interessant om te zien hoe er op blz 168 nog steeds wordt gediscussieerd over de definitie van wat wel/niet onderdeel van een buffer is, geeft maar weer aan hoe belangrijk een goede TS + template is..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Krijg je met een TS uit 2014 en een topic (van met mijn settings 140 pagina's).

Maar over het algemeen is het los van de terugkomende discussie over de definitie een interessant topic.

Bv interessant om te zien dat mensen met een relatief kleine buffer over banken in het buitenland hebben terwijl de mensen met een fikse buffer het dichter bij huis hebben staan bij gewoon 1 van de grotere saaie NLse banken.

Vraag me dan af of er een verband is met meer buffer = behoudend en risico mijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
We kunnen de TS aanpassen. Als jullie suggesties hebben, of mee willen helpen, hoor ik het graag.

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weststar
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-06 21:09
Members only:

Bij KNAB het spaargedeelte opgedeeld in meerdere potjes. Vaste buffer houden we ongeveer rond 12k, zodat we iig een jaar kunnen wonen (hypotheek, energie, verzekering, internet) mocht ons beide inkomen wegvallen. Rest van de potjes (auto, vakantie, huis, spaargeld kinderen) worden maandelijks gevuld met een vast bedrag.

Ryzen 5 5700X3D | Asrock B450m Steel Legend | MSI RTX4070ti | Corsair 32Gb DDR4 @3200Mhz | Crucial SSD 128 +265+265 Gb | Samsung 512 Gb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Barrycade schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 00:38:

Helaas geen Letland >:)
Spaarrekening bij Renault en deposito,s bij Zweedse banken > via Raisin.
Je lijkt wel tellsell.
die snap ik even niet :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

JAN-B schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 17:53:
[...]
Helaas geen Letland >:)
Spaarrekening bij Renault en deposito,s bij Zweedse banken > via Raisin, +- 14K.

[...]
die snap ik even niet :?
Je hebt hier nogal vaak "de tip" van de buitenlandse banken laten vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lunchbox
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-12-2023
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazymonkey87
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:33
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsven
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:24
Members only: title

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
Ik heb uiteraard niet alle 168 pagina's gelezen, maar ik heb zo'n vermoeden dat hier vooral mensen met enorm veel geld posten, dus ik ga gewoon lekker eerlijk zijn en daar verandering in brengen :P

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucephalus
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:42
Ook hier maar eens een lijstje posten...

Members only:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Bucephalus schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:32:
Ook hier maar eens een lijstje posten...

***members only***
Het duurde even voor de opmerking bij de partner duidelijk werd :D :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:34
Vld1989 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:28:
Ik heb uiteraard niet alle 168 pagina's gelezen, maar ik heb zo'n vermoeden dat hier vooral mensen met enorm veel geld posten, dus ik ga gewoon lekker eerlijk zijn en daar verandering in brengen :P

***members only***
Stiekem ben ik nu wel benieuwd waar je je geld dan aan uitgeeft. Met dat inkomen en de lage woonlasten zou ik persoonlijk bijna 1000 euro per maand kunnen sparen. Je noemt een aantal dingen waar je dat aan uitgeeft, maar als ik het snel bereken zou je met die dingen alsnog 500 moeten kunnen sparen. Heb je daar zelf geen behoefte aan?
Pagina: 1 ... 42 ... 47 Laatste