Het is uiteraard altijd een afweging, er KAN altijd meer bespaard worden!Tsurany schreef op woensdag 28 september 2022 @ 17:43:
[...]
Je weet exact waar het geld heen gaat maar bent kennelijk niet bereid om ergens te gaan beperken? Dan gaat het lastig worden natuurlijk. Je bent naar je inkomen gaan leven en zult een stap terug moeten zetten als je het doel hebt om je buffer/vermogen te laten groeien.
Maar wij leven zeker niet ruim, of boven onze stand. Ik durf zelfs te zeggen dat wij iets onder onze stand leven. Wat voor ons gewoon lastig is, is bijvoorbeeld dat wij allebei een auto echt nodig hebben voor ons werk. Daarnaast hebben wij geen oma's die oppasdagen voor hun rekening kunnen nemen (ivm afstand/leeftijd). Hierdoor is kinderopvang een grote post, ook na aftrek van de kinderopvangtoeslag. Maarja, zelf minder werken en oppassen is naar verhouding nog duurder.
Tenslotte is het zeker niet zo dat we niet bereid zijn, wij letten absoluut op de kleintjes. Maar het is enerzijds dat ik vooral verbaasd ben over de (in mijn ogen) enorme reserves die sommige mensen hebben en anderzijds dat wij die ruimte gewoon niet hebben. Als ik ALLES wat niet "nodig" is uit mijn budget zou halen en alleen het hoogst essentiële er in zou laten? Dan nog zeg ik dat wij geen 1.000+ per maand gaan sparen.
Een kleine blik in ons maandelijks budget;
Woonlasten: 1,6k (hypotheek + energie + belastingen + onderhoud)
Vervoer: 0,6k (brandstof + verzekering + wegenbelasting + onderhoud)
Eten & drinken: 0,7k (boodschappen + uit eten)
Abbo's + sport: 0,1k
Kinderen: 0,5k (kinderopvang + sparen opleiding kids)
Persoonlijk: 0,7k (zorgverzekering + cosmetica + kapper + kleding + zakgeld paps en mams)
Financieel: 0,1k (bankkosten + goede doelen + aflossing lening)
Overig: 0,7k (reservering vakantie + spaarpot)
Totaal uitgaven is dus ongeveer 4,6k per maand! En dan ongeveer 0,5k per maand sparen.
Laat ik gelijk voorop stellen dat er in woonlasten en vervoer eigenlijk niks valt te besparen. Woonlasten zijn alleen maar vaste lasten en vervoer op een mini deel na ook. We rijden goedkope auto's! Woonlasten zullen zelfs gaan stijgen, door energie, jammer genoeg.
Eten & drinken zit bv een budget van 50 per maand voor uit eten, wat ook bestellen kan zijn, in. Daar valt absoluut op te besparen. Boodschappen misschien ook nog wel, maar echt niet veel meer... Valt echt tegen die prijzen in de supermarkt tegenwoordig.
Kinderen KAN alleen op bespaard worden als we besluiten om niet alvast voor hun toekomst te sparen. Wat kan, maar dat is een keuze die wij maken.
Abbo's en sport KAN op bespaard worden, maar daar zit ons telefoon abbo al bij, internet en tv en af en toe kosten voor nieuwe schoenen voor het hardlopen. We doen (bewust) geen sportschool oid.
Persoonlijk is ook een post waar op bespaard kan worden, met name zakgeld (50 pp) kan minder of zelfs 0. Maar zorgverzekering, kapper, cosmetica en kleren... Eigenlijk kopen we vooral kleding voor de kids en die zijn duur. Dat doen we dan al veel via marktplaats en goedkope winkels als de Zeeman en C&A.
Financieel kunnen wij ervoor kiezen om te stoppen met goede doelen, maar dat is al maar 30 euro per maand. De aflossing van een lening is voor een energiebespaarlening die ik laat lopen omdat de rente er op zo achterlijk laag is. Is wel al in mindering gebracht op mijn eerder gecommuniceerde reserve.
Tenslotte overig, wij reserveren 200 per maand voor de vakantie, en daar doen we het mee. Alles wat we verder overhouden gaat in de spaarpot voor die reserve.
Maar, zeg het zelf maar, leven wij echt boven onze stand? Tuurlijk kan alles wat minder en is het een keuze. Maar een enorm verschil gaat het niet maken.