Wannial schreef op maandag 16 juni 2014 @ 13:46:
naar mijn mening toch (vaak) best krom. Mensen die zichzelf krom werken voor hun geld komen in de problemen, oh zoek maar lekker zelf uit. En aan de andere kant mensen die vaak minder hard werken komen in de problemen en worden er feitelijk voor beloond dat ze zelf niets opgebouwd hebben, want, gratis geld.
Ik zeg niet dat het altijd zo is, maar zo word het (door de vermogende, o.a. mij) vaak wel ervaren.
Het loont dus bijna om niet te werken. Het motiveert iniedergeval niet echt.
Niet om te trollen ofzo, maar zo ervaar ik het regelmatig.
Laat een vriend van me nog bijna een knal verkocht omdat hij zei "och ik krijg toch gratis geld van de gemeente dus waarom zou ik werken"
Ja door zulke kneuzen zoals jou draag ik 48% van mijn salaris af, bedankt he!
Het loont nog steeds prima om te werken.
Echter, zodra je niet meer werkt, is die beloning zeeeer snel zo goed als verdwenen. Dus als jij de pech hebt langdurig werkloos of arbeidsongeschikt te raken (al dan niet verwijtbaar), dan ben je binnen no-time al je opgebouwde voordelen en vermogen kwijt.
Als je eenmaal werkt, ben je verplicht tot je 67e te blijven werken, ander zit je binnen no time weer op het niveau dat je had voordat je ging werken (of zelfs nog lager). Dus iemand die weinig kans heeft om idd netjes tot z'n 67e te werken, is beter af door helemaal niet te gaan werken.
Want buiten dat terugval in inkomen echt heel naar is, krijg je ook nog te maken met elkaar bijtende regelingen.
Stel, iemand van 30, nu 5 jaar werkloos en dus een bijstandsuitkering van € 900, huurtoeslag van € 200 en zorgtoeslag van € 80, kwijtschelding gemeentelijke belastingen à € 50 pm en nog wat andere voordelen (langdurigheidstoeslag € 50 pm, bijzondere bijstand, U-pas ed). Over 5 jaar krijgt hij dan een bedrag van € 75.800
Hij vindt een baantje en krijgt een arbeidscontract van 6 maanden voor minimumloon (€ 1250 netto). Zijn huurtoeslag halveert ongeveer voor een jaar, hij krijgt geen kwijtschelding meer, komt 5 jaar lang! niet meer in aanmerking voor de langdurigheidstoeslag, krijgt 1 jaar geen bijzondere bijstand en U-pas meer. Daarna krijgt hij 3 maanden WW en valt weer terug in de bijstand, maar, wegens de nieuwe regels, krijgt hij 4 weken geen inkomen meer. In totaal krijgt hij dan nog maar € 73.512,50: hij is er dus € 2.287,50 op achteruit gegaan omdat hij zo nodig een baantje van 6 maanden moest aannemen.
In zijn geval is dat dus 2,5 maanden geen inkomen.
Vindt hij halverwege die 5 jaar weer 'n baantje voor een paar maanden, krijg je hetzelfde nog een keer. Voor kansarmen en mensen inhet lagere loonsegment loont het dus inderdaad niet om het risico te nemen om te gaan werken.