Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-05 13:04
naar mijn mening toch (vaak) best krom. Mensen die zichzelf krom werken voor hun geld komen in de problemen, oh zoek maar lekker zelf uit. En aan de andere kant mensen die vaak minder hard werken komen in de problemen en worden er feitelijk voor beloond dat ze zelf niets opgebouwd hebben, want, gratis geld.

Ik zeg niet dat het altijd zo is, maar zo word het (door de vermogende, o.a. mij) vaak wel ervaren.

Het loont dus bijna om niet te werken. Het motiveert iniedergeval niet echt.

Niet om te trollen ofzo, maar zo ervaar ik het regelmatig.
Laat een vriend van me nog bijna een knal verkocht omdat hij zei "och ik krijg toch gratis geld van de gemeente dus waarom zou ik werken"
Ja door zulke kneuzen zoals jou draag ik 48% van mijn salaris af, bedankt he!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:32

Bob Popcorn

Plop!

Ardana schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 19:24:
Daf*ck... op je 18 zoveel hebben? Ik had op m'n 18e ƒ 500 waarmee ik m'n hele huis (3-kamer-appartement) moest inrichten (ja, ook vloerbedekking, gordijnen, behang, meubels, beddegoed, keukenspul, álles). En nee, dat was niet in 1900, maar in 1989.

Wat ik trouwens wel merk, toen ik 15-22 was, was 't wel gebruikelijk om een vakantiebaantje te hebben, maar (als je studeerde of nog naar school ging) geen bijbaantje. Dat kon ook niet, want als je ƒ 125 (of meer) per maand verdiende, verloor je (een groot deel van) je studiefinanciering, vaak ƒ 250 of meer, naast andere voordelen. Zijn er meer mensen die zich dat zo herinneren?
De beste man werkt en woont nog thuis. Als ik naar m'n huidige situatie zou kijken en dus geen woonlasten zou hebben zou ik jaarlijks iets van 20k opzij kunnen zetten, dus 10k moet ook nog wel te doen zijn in desnoods 2 jaar :p

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elm0wer
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-02 12:31
En dan heb je ook nog mensen die 40 jaar werken, werkloos raken en vervolgens hun eigen koophuis moeten opeten omdat ze de laatste 5 jaar niet meer kunnen afbetalen..

Begin van het financiële gezeik wat elk jaar erger ...

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-05 23:25

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Wannial schreef op maandag 16 juni 2014 @ 13:46:
naar mijn mening toch (vaak) best krom. Mensen die zichzelf krom werken voor hun geld komen in de problemen, oh zoek maar lekker zelf uit. En aan de andere kant mensen die vaak minder hard werken komen in de problemen en worden er feitelijk voor beloond dat ze zelf niets opgebouwd hebben, want, gratis geld.

Ik zeg niet dat het altijd zo is, maar zo word het (door de vermogende, o.a. mij) vaak wel ervaren.

Het loont dus bijna om niet te werken. Het motiveert iniedergeval niet echt.

Niet om te trollen ofzo, maar zo ervaar ik het regelmatig.
Laat een vriend van me nog bijna een knal verkocht omdat hij zei "och ik krijg toch gratis geld van de gemeente dus waarom zou ik werken"
Ja door zulke kneuzen zoals jou draag ik 48% van mijn salaris af, bedankt he!
Het loont nog steeds prima om te werken.

Echter, zodra je niet meer werkt, is die beloning zeeeer snel zo goed als verdwenen. Dus als jij de pech hebt langdurig werkloos of arbeidsongeschikt te raken (al dan niet verwijtbaar), dan ben je binnen no-time al je opgebouwde voordelen en vermogen kwijt.

Als je eenmaal werkt, ben je verplicht tot je 67e te blijven werken, ander zit je binnen no time weer op het niveau dat je had voordat je ging werken (of zelfs nog lager). Dus iemand die weinig kans heeft om idd netjes tot z'n 67e te werken, is beter af door helemaal niet te gaan werken.

Want buiten dat terugval in inkomen echt heel naar is, krijg je ook nog te maken met elkaar bijtende regelingen.

Stel, iemand van 30, nu 5 jaar werkloos en dus een bijstandsuitkering van € 900, huurtoeslag van € 200 en zorgtoeslag van € 80, kwijtschelding gemeentelijke belastingen à € 50 pm en nog wat andere voordelen (langdurigheidstoeslag € 50 pm, bijzondere bijstand, U-pas ed). Over 5 jaar krijgt hij dan een bedrag van € 75.800

Hij vindt een baantje en krijgt een arbeidscontract van 6 maanden voor minimumloon (€ 1250 netto). Zijn huurtoeslag halveert ongeveer voor een jaar, hij krijgt geen kwijtschelding meer, komt 5 jaar lang! niet meer in aanmerking voor de langdurigheidstoeslag, krijgt 1 jaar geen bijzondere bijstand en U-pas meer. Daarna krijgt hij 3 maanden WW en valt weer terug in de bijstand, maar, wegens de nieuwe regels, krijgt hij 4 weken geen inkomen meer. In totaal krijgt hij dan nog maar € 73.512,50: hij is er dus € 2.287,50 op achteruit gegaan omdat hij zo nodig een baantje van 6 maanden moest aannemen.

In zijn geval is dat dus 2,5 maanden geen inkomen.

Vindt hij halverwege die 5 jaar weer 'n baantje voor een paar maanden, krijg je hetzelfde nog een keer. Voor kansarmen en mensen inhet lagere loonsegment loont het dus inderdaad niet om het risico te nemen om te gaan werken.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livecrew011
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-07-2024
Leeftijd: 26
Opleiding(en): Havo, Sound and audio engineering
Huidige functie: Leraar sound design
Inkomen: 2900,- bruto

Type woning: antikraak
Partner: vriendin + hond :)
Kinderen: nog niet

Bank: Triodos
Rentepercentage: geen flauw idee
Totale buffer: +/- 40k

Belegd in aandelen: Geen
Op een betaalrekening: 4000

Ik woon al jaren heel erg goedkoop in Amsterdam (50 euro per maand inclusief) en ik kan daar nog wel 3 jaar blijven. Mijn vriendin heeft ondertussen een vergelijkbare buffer opgebouwd. Wanneer wij uit dit huis moeten gaan we met vrienden naar een ander land (CZ) om daar een boerderij te kopen met een stuk land. Nu kunnen we nog maximaal sparen en daar maken we gretig gebruik van :)

Controleer de controleurs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:31

Arfman

Drome!

Ah ja, jij was die gozer die vond dat het in NL maar allemaal k*t was en naar een ander land wilde maar ondertussen voor 5 tientjes all-in in onze hoofdstad woonde :D

Hoe'st met die plannen?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:23
50 euro inclusief!? Pff... dat niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB54
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:45
Richard schreef op maandag 16 juni 2014 @ 12:00:
[...]

Heb even wat geknipt, want zie wat dingen die mij positief opvallen. Je hebt niet belegd, wel keurig (aan je bankrekeningen te zien), goede spaarrentes in de gaten gehouden. Toch een zeer mooie buffer gebouwd.
Dankjewel. We hebben altijd alleen maar gedaan waar we verstand van hebben: werken, sparen en uitgeven natuurlijk ;-)
De verhuurde woning is een belegging maar dat is te overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XzeroD
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-01 18:05

XzeroD

ⓧ ⓩ Ⓔ Ⓡ Ⓞ Ⓓ

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Reden van de buffer is omdat er afgelopen jaar veel dingen tegen hebben gezet waardoor de hele buffer weg is, het deel wat ik nog had is afgelopen maand opgegaan naar de auto. Daarnaast heb ik nog een dure hobby die momenteel wel op onhold staat.

Even maar weer iets opbouwen

[ Voor 0% gewijzigd door XzeroD op 16-06-2014 15:58 . Reden: Typo op me numpad :P ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB54
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:45
Jolke schreef op maandag 16 juni 2014 @ 12:52:
Zeer zeker goed opgebouwd in de jaren. Is het probleem van de WW niet dat je na een jaar je eigen huis moet gaan opeten, maw je hebt teveel geld om in aanmerking te komen voor steun?
De WW kent geen vermogenstoets, ook niet na 1 jaar.
"Steun" (WWB = Wet Water en Brood): zullen we gelukkig nooit nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:30
Leeftijd: 33
Opleiding WO
Functie: R&D medewerker
Type woning sociale huur
partner: nee

Buffer: bestedingslimiet op mijn CC. Sparen doe ik niet meer aan. Life is too short en geld op de bank heb je niets aan als je dood bent.

[ Voor 5% gewijzigd door Adlermann op 16-06-2014 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Members only:

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Ik zou die 18k eerder spenderen aan een keuken of andere verbouwingen. Dat geld inleggen scheelt je misschien een paar tientjes per maand.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakulaku
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-04 11:36

Hakulaku

Meh

Members only:

Vroeger was ik meer van het sparen, maar door het spontane en vroege overlijden van mijn vader is mijn uitgave patroon gewijzigd. Meer genieten van het moment (zolang het er vanaf kan) het kan namelijk je laatste dag zijn. Ook heeft een stage in Miami mij een flinke duit gekost. Op het moment ook geen schulden behalve dan de prestatiebeurs.

[ Voor 7% gewijzigd door Hakulaku op 16-06-2014 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 335279

Bob Popcorn schreef op maandag 16 juni 2014 @ 17:42:
Members only:

Members only:
Zelf KK ed betalen wanneer je een huis koopt scheelt al. Dat zal rond de 10k liggen voor een huis van 200k.

Als je kan/wil klussen dan kan je kijken om een iets goedkoper huis te nemen en zelf te gaan verbouwen van het geld. Als je daar geen trek ik hebt, vooral lekker inleggen aan het begin.

dat het "slechts 10tjes scheelt" is natuurlijk onzin he. Je wilt toch een keer die hele 200k aflossen. Als je wilt weten wat het je scheelt kan je excel FV gebruiken. 18k inleg, periode van 30 jaar tegen bijvoorbeeld 3.4% rente.
18k niet lenen voor 30 jaar scheelt je 49k. Dit gaat wel uit van een volledig aflossingsvrije hypotheek :+. Na 15 jaar scheelt het je al bijna 30k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 386365

Heb het toch maar verwijderd. Dacht dat het laag zou zijn, maar in vergelijking met de meesten hier niet? Ik heb moeite om te begrijpen dat er hier mensen zijn met maar een buffer van een paar maanden in vaste kosten.

[ Voor 173% gewijzigd door Anoniem: 386365 op 16-06-2014 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Members only:
Members only:

[ Voor 0% gewijzigd door djwice op 16-06-2014 20:58 . Reden: grammatica/spelling ]

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:07

Don Quijote

El Magnifico

Anoniem: 386365 schreef op maandag 16 juni 2014 @ 20:52:
Heb het toch maar verwijderd. Dacht dat het laag zou zijn, maar in vergelijking met de meesten hier niet? Ik heb moeite om te begrijpen dat er hier mensen zijn met maar een buffer van een paar maanden in vaste kosten.
Hoezo heb je daar moeite mee? Een paar maanden je vaste kosten kunnen dekken lijkt ook mij een meer dan voldoende buffer. Het ligt er maar net aan wat je idee is voor de buffer. In mijn geval zou ik zeggen, mocht ik morgen ontslagen worden dan wil ik genoeg buffer hebben om het verschil tussen WW en mijn huidige inkomsten vijf maanden te kunnen dragen. Dat vind ik een reële buffer, wetende dat ik een redelijke courant werk doe en niet verwacht langer dan twee maanden zonder werk te hoeven zitten. Meer buffer is wat mij betreft zonde, ik zou dat liever aanwenden aan meer renderende investeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Arfman schreef op maandag 16 juni 2014 @ 18:02:
Ik zou die 18k eerder spenderen aan een keuken of andere verbouwingen. Dat geld inleggen scheelt je misschien een paar tientjes per maand.
18K bij 4% rente scheelt netto €35,- p/m oftewel netto €420,- per jaar. Kun je een lekker weekendje van op vakantie (of zoals ik doe, een extra aflossing op de hypotheek doen).
In je brutomaandlasten scheelt het €60,- p/m, dat is toch wel een aardige slok op de borrel.

Dat aflossen lijkt misschien niet veel te helpen, maar zeker als je een hoger rentepercentage hebt (of denkt te gaan krijgen, over 10 jaar kan de rente zomaar 6% bedragen en als je dan nog 100% hypotheek hebt...) dan kan dat over de gehele looptijd toch tienduizenden euro's schelen die je niet braaf naar de bank hoeft te brengen. Plus dat het BV Nederland minder kost. Als iedereen dat nu eens deed, hoefde ik weer minder belasting te betalen ;)

Mijn moraal, heb je een buffer en krijg je daar minder rente (- vermogensheffing) op dan wat je aan hypotheekrente betaalt, los dan met een substantieel deel van die buffer de hypotheek af (let wel op dat je de boeterentegrens niet passeert). Daar heb je direct al een beetje gemak van en zodra je niets meer naar de bank hoeft te brengen heb je daar alleen maar heel veel gemak van. Mocht je bijvoorbeeld werkloos worden, dan kun je veel langer blijven zitten voordat je gedwongen je huis uit moet (met mijn lasten zou ik dan zelfs van een krantenwijk nog kunnen blijven zitten, bij wijze van).

Members only:

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Allemaal leuk en aardig, maar als je een huis koopt zul je toch echt er iets aan moeten doen. Nu hoeft dat niet meteen 18k te kosten maar het loopt al snel in de papieren.

Laat ik het zo zeggen: ik zou niet willen verhuizen/verbouwen zonder spaargeld. Als ik kijk wat de eerste maanden in een nieuw/ander huis ons gekost hebben destijds omdat je nog van als moest hebben waar je even niet aan gedacht had...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Fox

Livecrew011 schreef op maandag 16 juni 2014 @ 15:19:

Ik woon al jaren heel erg goedkoop in Amsterdam (50 euro per maand inclusief) en ik kan daar nog wel 3 jaar blijven. Mijn vriendin heeft ondertussen een vergelijkbare buffer opgebouwd. Wanneer wij uit dit huis moeten gaan we met vrienden naar een ander land (CZ) om daar een boerderij te kopen met een stuk land. Nu kunnen we nog maximaal sparen en daar maken we gretig gebruik van :)
Dude, hoe en waar heb jij een kamer gevonden in Amsterdam voor €50 inclusief? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livecrew011
Arfman schreef op maandag 16 juni 2014 @ 15:21:
Ah ja, jij was die gozer die vond dat het in NL maar allemaal k*t was en naar een ander land wilde maar ondertussen voor 5 tientjes all-in in onze hoofdstad woonde :D

Hoe'st met die plannen?
:)
Zitten al in een redelijk vergevorderd stadium, veel vergaderingen en aankomende week een tour maken naar een aantal interessante locaties. Echter heb ik nu een goede baan en nog steeds een goedkope woning dus wil ik hier maximaal van profiteren. Vanaf het moment dat we ook daadwerkelijk vertrekken (nu met 8 mensen) zullen we ook een blog starten! Nu in Amsterdam nog even de ceuvel aan het opstarten :) http://deceuvel.nl/

En de woning waar ik nu in zit is anti-kraak, we zouden er eigenlijk dit jaar uitmoeten maar omdat Ymere op de vinger is getikt door de gemeente en in de financiele problemen zit kunnen we er nog minstens 2 jaar zitten. 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door Livecrew011 op 17-06-2014 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Anoniem: 335279 schreef op maandag 16 juni 2014 @ 19:57:
[...]

Zelf KK ed betalen wanneer je een huis koopt scheelt al. Dat zal rond de 10k liggen voor een huis van 200k.

Als je kan/wil klussen dan kan je kijken om een iets goedkoper huis te nemen en zelf te gaan verbouwen van het geld. Als je daar geen trek ik hebt, vooral lekker inleggen aan het begin.

dat het "slechts 10tjes scheelt" is natuurlijk onzin he. Je wilt toch een keer die hele 200k aflossen. Als je wilt weten wat het je scheelt kan je excel FV gebruiken. 18k inleg, periode van 30 jaar tegen bijvoorbeeld 3.4% rente.
18k niet lenen voor 30 jaar scheelt je 49k. Dit gaat wel uit van een volledig aflossingsvrije hypotheek :+. Na 15 jaar scheelt het je al bijna 30k.
Ik ben sowieso starter, dus kan geen aflossingsvrije hypotheek krijgen. Alleen annuitair of lineair, waarbij annuitair de voorkeur heeft. Ik en vrienden hebben beiden een goede, steady baan met uitstekende toekomstperspectieven. 18k lijkt me idd geen overbodige luxe om in te leggen, maar het zou ook in een interieur gestoken kunnen worden (nu hebben we alles eigenlijk al, maar nieuwe spullen zijn altijd leuk uiteraard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Bob Popcorn schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 09:25:
[...]

Ik ben sowieso starter, dus kan geen aflossingsvrije hypotheek krijgen. Alleen annuitair of lineair, waarbij annuitair de voorkeur heeft. Ik en vrienden hebben beiden een goede, steady baan met uitstekende toekomstperspectieven. 18k lijkt me idd geen overbodige luxe om in te leggen, maar het zou ook in een interieur gestoken kunnen worden (nu hebben we alles eigenlijk al, maar nieuwe spullen zijn altijd leuk uiteraard).
Volgens mij neem nu niemand meer een aflossingsvrije hypotheek, omdat dit financieel onaantrekkelijk is gemaakt door de HRA op het aflossingsvrije gedeelte af te schaffen. Het geld dan gewoon als lening/schuld.

Als starter dat dan sowieso onverstandig zijn om "belasting teruggaaf" geld te vermijden. Als starter zou ik sowieso voor een woning gaan die nu met 1 inkomen te dragen is, kan je de andere inkomen (mocht je samen wonen) gebruiken om te sparen. Ook volledig je KK zelf financieren zodat je 100% hypotheek heb, en niet 104% (2014) hypotheek. Kans is dan dat je huis 4% minder onder water staat :+

Als je voor een tussenwoning gaat, zou ik nu kijken naar 20jaar rentevast. Zodat je je hypotheekschuld mee kan nemen naar een nieuwe woning , met de huidige voorwaarde natuurlijk. Volgens mij is het nu 5% voor 20jaar. Een tussenwoning a 100 a 150K is ook voordeliger dan huren voor het zelfde opp. omdat je vermogen opbouwt, HRA, en mogelijk lage hypotheekrente voor je toekomstige woning. Verder is de risico lager omdat je het met 1 inkomen kan dragen en mocht de huizenprijzen stabiliseren, je evt break even verkoopt. Ook al geef je iets toe qua verkoopprijs (om het bv er sneller af te komen), dan is dat nog altijd goedkoper dan huren.

(Correct me if i'm wrong)

[ Voor 40% gewijzigd door ReseT op 17-06-2014 11:33 ]

ID4.1M Honey Yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elm0wer
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-02 12:31
ReseT schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 09:46:
[...]

Volgens mij neem nu niemand meer een aflossingsvrije hypotheek, omdat dit financieel onaantrekkelijk is gemaakt door de HRA op het aflossingsvrije gedeelte af te schaffen. Het geld dan gewoon als lening/schuld.

Als starter dat dan sowieso onverstandig zijn om "belasting teruggaaf" geld te vermijden. Als starter zou ik sowieso voor een woning gaan die nu met 1 inkomen te dragen is, kan je de andere inkomen (mocht je samen wonen) gebruiken om te sparen. Ook volledig je KK zelf financieren zodat je 100% hypotheek heb, en niet 104% (2014) hypotheek. Kans is dan dat je huis 4% minder onder water staat :+

Als je voor een tussenwoning gaat, zou ik nu kijken naar 20jaar rentevast. Zodat je je hypotheekschuld mee kan nemen naar een nieuwe woning , met de huidige voorwaarde natuurlijk. Volgens mij is het nu 5% voor 20jaar. Een tussenwoning a 100 a 150K is ook voordeliger dan wonen voor het zelfde opp. omdat je vermogen opbouwt, HRA, en mogelijk lage hypotheekrente voor je toekomstige woning. Verder is de risico lager omdat je het met 1 inkomen kan dragen en mocht de huizenprijzen stabiliseren, je evt break even verkoopt. Ook al geef je iets toe qua verkoopprijs (om het bv er sneller af te komen), dan is dat nog altijd goedkoper dan huren.

Members only:

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Livecrew011 schreef op maandag 16 juni 2014 @ 15:19:
Leeftijd: 26
Opleiding(en): Havo, Sound and audio engineering
Huidige functie: Leraar sound design
Inkomen: 2900,- bruto

Type woning: antikraak
Partner: vriendin + hond :)
Kinderen: nog niet

Bank: Triodos
Rentepercentage: geen flauw idee
Totale buffer: +/- 40k

Belegd in aandelen: Geen
Op een betaalrekening: 4000

Slechts 40k terwijl je maar zo weinig huur hoeft te betalen? Net begonnen met werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:07

Don Quijote

El Magnifico

Anoniem: 316512 schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 10:53:
[...]
Slechts 40k terwijl je maar zo weinig huur hoeft te betalen? Net begonnen met werken?
Het is altijd wat lastig op Internet sarcasme, dus met het risico er met open ogen in te trappen, je meent toch niet serieus dat je een buffer van 40k op je 26ste weinig vind?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

-lama-

[ Voor 98% gewijzigd door Bob Popcorn op 17-06-2014 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
[...]
Haha, heerlijk naief :) Kan natuurlijk zijn/haar geld ook aan andere dingen uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livecrew011
[...]
Ik woon nog niet zolang zo goedkoop en ben net een jaar geleden afgestudeerd, en heb met heel veel moeite en keihard werken (lees, 1 baan a 40 uur per week, en daarnaast werk ik als slaapwacht 80 uur per maand) dit bij elkaar geschraapt. Inmiddels wel mijn studieschuld afbetaald. Ik zie zelf ook niet hoe dit als weinig bestempeld kan worden. Dit is inmiddels al genoeg om een flink stuk a 5 hectare met boerderij te kopen (niet in NL). Echter spaar ik liever door om een financiële buffer op te bouwen zodat ik meteen kan investeren in zonnepanelen e.d. O-)

Edit: tiepo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ezo
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-05 11:43

Ezo

DEFI tech enjoyer

Members only:
Ik zou zoveel mogelijk eigen geld in een koop woning stoppen.
Voor jullie lijkt het niet relevant, maar vanaf €21.139 vermogen betaal je ook 1.2% vermogensbelasting.

Op lange termijn scheelt het toch een hoop rente (zeker met oog op HRA, welke volgens mij nog onder druk staat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d_star
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:12

d_star

Maharadja of the Year :-/

Members only:

Zowel mijn vriendin als ik hebben allebei een hele goede baan. Voordat de kleine kwam gaven we het meest uit aan verre reizen om veel van de wereld te zien. Verder zijn we niet zo van die big spenders, waardoor we veel hebben kunnen sparen.

Nu de kleine er is, merken we dat ons huidige huis wat te klein is voor ons. Het staat dan ook te koop, zodra het verkocht is gaan we actief op zoek naar een ander huis. Het plan is dan om een groot deel van onze buffer te spenderen aan het (voor ons) perfectioneren van dit nieuwe huis. Dat is ook altijd de bedoeling geweest van het opbouwen van deze buffer.

Het voelt goed om zo'n buffer te hebben, alhoewel we ook wel weten dat de grootte van de buffer in tijden dat je niet hoeft te verhuizen misschien wat exorbitant is.

Intel Core 2 Quad Q6600, Asus P5K, 4x1GB Corsair XMS2 PC2 6400 CL4, Asus 8800 GTS 512 MB, Creative Audigy 4, Vista Home Premium 32-bits

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Ezo schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 11:48:
[...]

Ik zou zoveel mogelijk eigen geld in een koop woning stoppen.
Voor jullie lijkt het niet relevant, maar vanaf €21.139 vermogen betaal je ook 1.2% vermogensbelasting.

Op lange termijn scheelt het toch een hoop rente (zeker met oog op HRA, welke volgens mij nog onder druk staat)
Heerlijk, hier in Duitsland is die vermogensbelasting er niet :+
Wordt hier alleen gekeken hoeveel je verdient aan rente en dat wordt vanag €800 (of getrouwd €1600) belast. Nou lijkt dat niet heel veel op te leveren voor de Duitse fiscus, maar je kan je spaargeld ook op een NL bank zetten met bijbehorende rentes. Die zijn nog altijd 0.5-1.0% hoger dan in Duitsland. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-05 23:25

Ardana

Moderator General Chat

Mens

In principe is dat Duitse stelsel dan niet veel anders dan het Nederlandse stelsel. Het verschil is dat ze in Nederland uitgaan van een vast rendement, en over dat rendement wordt belasting geheven.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Laatst online: 00:01
Wat betreft boeterente bij aflossen van de hypotheek. In de regel mag je zoveel aflossen als je wilt zolang de marktrente (voor vergelijkbare hypotheek) maar gelijk of hoger is dan je hypotheekrente. Toen ik schermde met alles aflossen bij de bank boden ze een variabele rente aan (per jaar vastgesteld) van 2,65% (ipv de 4,6%). Bruto lasten gingen, in combinatie met 20% aflossing, van 1000,- per maand naar 400,- per maand. Significant dunkt me.

Om een of andere reden mocht ik 20% boetevrij aflossen per jaar, had ik niet bewust op gelet. Meestal is het 10%.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Ardana schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 13:00:
In principe is dat Duitse stelsel dan niet veel anders dan het Nederlandse stelsel. Het verschil is dat ze in Nederland uitgaan van een vast rendement, en over dat rendement wordt belasting geheven.
Even een rekensommetje:

Stel, ik heb 20k€ op de bank staan met 1.0% rente. In Nederland en Duitsland krijg ik dan 200 euro rente op jaarbasis. Als ik 25k€ heb, dan krijg ik in Duitsland €250, terwijl ik in NL €250 - 1.2%*(25 - 21k€) = 250-48 = €202 ontvang.

Breiden we dit uit (NL vs DE)
40k€: 172 vs 400
60k€: 132 vs 600
80k€: 92 vs 800
100k€: 52 vs 1000-0.25(1000-800) = 1000-50 = 950
120k€: 12 vs 1200-0.25(1200-800) = 1200-100 = 1100

Met andere woorden, als je onder de 20k€ blijft dan is het prima, daarna loopt het verschil snel op!
Ondanks dat in DE de belasting 25% als je boven de 800 uitkomt, blijft het erg interesant. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:01
d_star schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 11:56:
Members only:

Zowel mijn vriendin als ik hebben allebei een hele goede baan. Voordat de kleine kwam gaven we het meest uit aan verre reizen om veel van de wereld te zien. Verder zijn we niet zo van die big spenders, waardoor we veel hebben kunnen sparen.

Nu de kleine er is, merken we dat ons huidige huis wat te klein is voor ons. Het staat dan ook te koop, zodra het verkocht is gaan we actief op zoek naar een ander huis. Het plan is dan om een groot deel van onze buffer te spenderen aan het (voor ons) perfectioneren van dit nieuwe huis. Dat is ook altijd de bedoeling geweest van het opbouwen van deze buffer.

Het voelt goed om zo'n buffer te hebben, alhoewel we ook wel weten dat de grootte van de buffer in tijden dat je niet hoeft te verhuizen misschien wat exorbitant is.
Waarom zou het exorbitant hoog zijn als je niet verhuisd?
Stel je raakt plots je baan kwijt (kan altijd gebeuren) met 80K kun je toch wel een lange tijd overbruggen naast je WW als je geen baan zou kunnen vinden. Of wellicht neem je toch eens onbetaald verlof om nog een keer een verre reis te maken?
Als je het geld hebt en je hebt niets noemenswaardig om het uit te geven, is het toch altijd prettig om achter de hand te hebben :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ardana schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 13:00:
Gunstig voor speculanten die veel geld verdienen op de beurs, ongunstig voor de kleine spaarder...

Wij hebben nog 2 jaar vrijstelling van de VRH :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finwe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-05 09:49
Members only:

Rente is erg laag op meeste US rekeningen, hoewel 1% wel te halen is bij bepaalde banken geloof ik. Rendement haal ik ook vooral uit beleggingen. Onze buffer lijkt erg ruim, maar als je kijkt naar ons inkomen + uitgaven in het dure Silicon Valley valt dat nogal mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01 08:26

ATS

ReseT schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 09:46:

[...]
Bij deze dan maar. In bepaalde situaties kan het nog steeds, namelijk als je al een eigenwoningschuld hebt. Wij hebben net deze week nog voor een deel van onze hypotheek een aflossingsvrije hypotheek afgesloten (terwijl we hiervoor annuïtair hadden) en die is nog steeds aftrekbaar via de HRA. Kleine loophole in de regeling >:)

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:18

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Members only:

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Zo ook maar eens een Zwitserleven spaarrekening geopend,
Members only:

[ Voor 36% gewijzigd door Sport_Life op 19-06-2014 19:48 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-05 21:35
^schopt buffer ;)

Members only:

Beleggen doen wij niet aan. Ondanks werkloosheid weet ik m'n buffer nog altijd te vergroten. Mijn vriendin heeft wel vast werk en ook die spaart elke maand zo'n 300 euro. Ik heb zelf geen specifieke doelstelling om een buffer te hebben, behalve voor noodgevallen. Als de auto een (dure) reparatie nodig heeft, of als de wasmachine het begeeft. Gelukkig gebeurt dat niet te vaak. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Snowwie op 04-06-2015 01:18 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Members only:

Afgelopen zomer nog een buffer van 5k. in het najaar en dit voorjaar redelijk kunnen sparen maar vanaf december tot nu alleen maar kosten, kosten kosten. Tussendoor ook nog een badkamer renovatie van 9k in totaal..
Gevolg is dat we nu na alle kosten nog een buffer/spaarrekening van 1600 euro hebben.

Dit is veel te laag.. Gelukkig heeft mijn vrouw wel weer part-time werk en hoop ik komende 6-7 maanden zonder onverwachte kosten door te komen, doel is om per 1 jan. weer op 5k te zitten.

Begin volgend jaar komen er weer enkele financiële meevallers en hoop ik weer snel naar de 10k te kunnen gaan.

Ik wil ook eind van het jaar wat gaan beleggen, een vast bedrag per maand op zij leggen voor over 20-30 jaar. Denk aan BND of iets dergelijks, maar dat moet ik nog even verder uitzoeken.
Verder willen we de buffer op 10k houden en alles daar boven is gewoon sparen.. 10k wordt nu echt de ondergrens..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 31-05 21:06
Members only:

We hebben ongeveer 6 jaar geleden het appartement gekocht, en zijn sinds een paar jaar flink aan het sparen om het deel hypotheek wat onder water staat te kunnen aflossen zodra we gaan verhuizen. Puur een gevoelsdingetje… er zijn financieel aantrekkelijkere mogelijkheden, maar we hebben allebij een aversie tegen het hebben van leningen voor dit soort dingen. :)

Ik heb 2 beleggersrekeningen: één voor actief beleggen waar ik een beetje mee kan spelen om 't allemaal te leren, en één indexbeleggersrekening. Die actief beleggersrekening (Binck) loopt pas ±4 maanden, en staat op 't moment rond 2-3% rendement, en de indexbeleggersrekening (Robein) loopt ±10 maanden en staat nu rond 12,5%. Ik ben, nu ik zo terugkijk naar de voorgaande jaren dat ik een goed buffertje had, eigenlijk te laat begonnen met beleggen. Te laat is wat relatief natuurlijk, maar ik had graag 10 jaar geleden al willen/moeten beginnen :)

Spaarrekeningen en rente… mwoah. Weinig goeds of nuttigs over te zeggen wat de meeste anderen hier niet ook al vinden denk ik. Blijft k… met peertjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaviddeVogel
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-09-2022
Members only:

Tot 3 jaar terug bijna alles gespaard van mijn bijbaantje in de supermarkt. Daarna wat meer gaan uitgeven aan grote vakanties (China+Noord-Korea, USA, Zuid-Afrika+Botswana+Namibië) en een auto. Nu 3 maanden zonder werk, maar per 1 september aan de slag bij een Big-4 accountantskantoor. Aangezien ik tegen die tijd ook op zoek wil naar een eigen woning moet ik nog even kijken of die buffer na 1 september stijgt of gelijk blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Members only:

Begin vorig jaar huis gekocht op mijn salaris (ben eenverdiener). Hypotheek nu al ruim onder de getaxeerde waarde. Heb daarnaast ook flink geinvesteerd in dit huis (nieuw dak + isolatie, wandisolatie, zonnepanelen) en wil op korte termijn ook nog warmtepompen laten installeren. Dit drukt de buffer natuurlijk, maar zorgt wel direct voor lagere maandlasten (= sneller sparen).

Ik krijg ook nog zo'n 3,5k terug van de belastingdienst, dat kan dan natuurlijk direct op de spaarrekening erbij.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik2B
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:38
[mo]Leeftijd: 41
Opleiding(en): MBO / HBO
Huidige functie: Telecom Beheerder Overheid

Type woning: Huurwoning
Partner: Ja
Kinderen: 1

Bank:ING
Rentepercentage: 1%
Totale buffer: -15000

Zie iedereen mooie buffers hebben, helaas hebben wij een negatieve buffer :-(

Voordat iedereen begint te roepen, Afgelopen 10 jaar Zeer veel ziektekosten gehad die niet vergoed werden, belasting die niet mee werkt en nog wat historie van toe wij een koophuis hadden.

Buffer is mooi en belangrijk..... ben er inmiddels wel achter dat gezondheid en geluk meer wegen dan een financiële buffer (zo lekker zweven even)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:43

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Na het kopen van een huis en dat compleet verbouwen is er van een buffer nog nauwelijks te spreken. Het maakt niet uit hoeveel je gespaard hebt, het gaat gewoon op ;)

Heb nu nog iets van 5k staan, maar een vakantie richting Nieuw-Zeeland maakt ook korte metten met zo'n bedrag. Mijn absolute minimum is 2k, dat wil ik hebben om onvoorziene uitgaven van te kunnen doen (wasmachine, koelkast etc.).

Hopelijk eind dit jaar weer wat meer lucht. Doel is om buffer op te bouwen totdat de vermogensbelasting om de hoek komt kijken, alles wat daar boven zit dan vervolgens aflossen op de hypotheek. Dat moet met een paar jaar wel weer gelukt zijn als we geen heel gekke dingen doen.

Leeftijd: 34
Opleiding(en): HBO ICT
Huidige functie: Consultant

Type woning: Koopwoning
Kinderen: Nee

Bank: Rabo
Rentepercentage: Verwaarloosbaar
Totale buffer nu: 5k (zelf)
Totale buffer doel: 40k (gezamenlijk)

[ Voor 4% gewijzigd door Kaastosti op 04-06-2015 10:08 ]

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Erik2B schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 09:58:
Buffer is mooi en belangrijk..... ben er inmiddels wel achter dat gezondheid en geluk meer wegen dan een financiële buffer (zo lekker zweven even)
Ben 't helemaal met je eens natuurlijk. Wij sparen vooral voor het kunnen opvangen van onze hypotheek die onder water staat. Maar als we ziek worden hebben we in dat geval ook een mooie buffer om voor onze gezondheid te zorgen. :) Voor mijzelf geeft een buffer me ook een stukje gemoedsrust. Werkeloos, ziek, huis kopen… allemaal grote kosten waar ik me prettig bij voel als er een "oh shit" buffertje klaar staat.

Uiteindelijk is het allemaal relatief misschien, maar gemoedsrust helpt (bij mij althans) ook enórm voor een stukje stress relief. En buffers, negatief of niet, kun je opbouwen en vergroten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Members only:

[ Voor 7% gewijzigd door Bartjeee op 04-06-2015 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diefightdie
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Momenteel mooie buffer.
Ik ga in september in een koopwoning zitten die ik van een goede bekende huur.
Dus die mooie buffer wordt dan gebruikt om het plekje in te richten.

Members only:

[ Voor 24% gewijzigd door diefightdie op 04-06-2015 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Je moet een doel hebben voor je buffer, waar wil je het voor gebruiken..
Ik persoonlijk heb een koophuis, meeste reparaties zie je wel aankomen en kun je tijdig geld voor reserveren.
Dingen die spontaan kapot gaan door bijvoorbeeld een storm is gedekt door de verzekering (al zal het nooit 100% zijn).

Ik heb gewoon een buffer om bepaalde dingen op te kunnen vangen, zoals kapotte apparatuur in huis, (wasmachine, cv-ketel etc). met 2k kom je een heel eind om een klapje op te vangen.
Maar met het huis is het anders, afgelopen jaren zagen we al wel dat de badkamer slechter werd, maar toen daar ineens begin dit jaar een dikke lekkage bij kwam kijken moest ik toch ineens flink de portemonnee trekken.
Omdat ons spaardeel nog niet toereikend was voor een badkamer renovatie moest ik wel de buffer aanspreken. Daarnaast kwamen nog een paar andere kleine dingen bij zoals eigen risico in de zorg en wat rekeningen zorgde ervoor dat ik heel blij was met een wat ruimere buffer (5k).

Ik verwacht de komende 5-6 jaar geen grote onkosten omdat alles laatste jaren wel vernieuwd is :).
Maar om toch extra kosten in de toekomst te kunnen opvangen gaan we richting de 10k als ondergrens.

Met spoed een auto vervangen kan er namelijk ook wel redelijk inhakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-05 14:18
Members only:

Ik heb geen specifiek doel voor mijn buffer, het enige waar ik voor spaar is dat op het moment dat ik ooit verhuis daar geld voor kan inzetten.
Immers kijkend naar de huidige markt zullen de prijzen niet stijgen en zeker als de LTV daalt naar de 100% zal ik met mijn huidige top-hypotheek geld mee moeten brengen :)
Voorlopig zit ik in elk geval goed en hoef ik me daar nog geen zorgen om te maken ;)

User Error -- Please Replace User

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Laatst online: 29-05 18:54

Koppensneller

winterrrrrr

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukwa
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-05 09:09

Luukwa

o/

Wat heb ik dan een triest leven zeg :')

Members only:

Ik heb 0 spaargeld op een spaarrekening en heb bijna geen geld op mijn standaard rekening.
Overigens betaal ik alles zelf; zorg verzekering, schoolgeld/boeken, kleren.
Heb zoveel uitgave elke maand dat ik soms behoorlijk wat moeite heb om mijn hoofd boven water te houden en dus niets kan sparen.
Sinds deze week nieuw werk dus hopelijk gaat het de betere kant op.

Soundcloud!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-04 23:18
Members only:

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:45
Members only:

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:45
Luukwa schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 10:41:

Ik heb 0 spaargeld op een spaarrekening en heb bijna geen geld op mijn standaard rekening.
Heb zoveel uitgave elke maand dat ik soms behoorlijk wat moeite heb om mijn hoofd boven water te houden en dus niets kan sparen.
Je bent 19 en gaat nog naar school, maak je geen zorgen, als je nu al de instelling hebt dat een buffer/sparen belangrijk is gaat het echt wel goed komen :*)

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukwa

Luukwa

o/

vandermark schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 10:50:
[...]

Je bent 19 en gaat nog naar school, maak je geen zorgen, als je nu al de instelling hebt dat een buffer/sparen belangrijk is gaat het echt wel goed komen :*)
Laten we het hopen in de toekomst, vooralsnog is het billenknijpen bij onverwachte uitgaven.

Soundcloud!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Members only:

[ Voor 9% gewijzigd door Widow op 04-06-2015 10:54 ]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Doos
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:06

John Doos

ClaudZaque

NiGeLaToR schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 11:28:
Edit: voel een beetje aankomen dat mensen die een buffer hebben dat wél delen, maar mensen zonder buffer dat minder snel doen. Zou graag ook deze mensen hun verhaal zien doen, is het bewust, geen buffer, of komt het gewoon zo niet uit dat het niet lukt?
Om maar even je gedachte tegen te spreken :+

Members only:
Nee

Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik2B
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:38
joramoudenaarde schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 10:23:
[...]

Ben 't helemaal met je eens natuurlijk. Wij sparen vooral voor het kunnen opvangen van onze hypotheek die onder water staat. Maar als we ziek worden hebben we in dat geval ook een mooie buffer om voor onze gezondheid te zorgen. :) Voor mijzelf geeft een buffer me ook een stukje gemoedsrust. Werkeloos, ziek, huis kopen… allemaal grote kosten waar ik me prettig bij voel als er een "oh shit" buffertje klaar staat.

Uiteindelijk is het allemaal relatief misschien, maar gemoedsrust helpt (bij mij althans) ook enórm voor een stukje stress relief. En buffers, negatief of niet, kun je opbouwen en vergroten.
Je hebt helemaal gelijk dat je buffers kan opbouwen. Wil niet helemaal negatief over gaan komen, maar op dit moment lukt niks :( als je eindelijk weer een beetje op krabbel komt de volgende klap en dan zit je weer op het zelfde nivo. 15K negatief is niets in vergelijking met wat je soms hoort en zit bij bv een dubbeltje op zijn kant. en dat zijn vaak mensen die allebei werken!

Ik kijk wel eens naar die programma's in de hoop dat de gouden tip erbij zit maar helaas :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CartmanMMA
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-05 08:26

CartmanMMA

Fallus Giganticus

Members only:

[ Voor 8% gewijzigd door CartmanMMA op 04-06-2015 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-05 11:25
Koppensneller schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 10:37:
Members only:
Dat je met zoveel partners nog ruimte hebt om te sparen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emperor_
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:12
Fratti schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 11:08:
Members only:
Mooi bedrag op z'n jonge leeftijd! Welk bedrag wil je nu bij elkaar sparen om financieel onafhankelijk te zijn voor je 50e? En levert je vastgoed nu ook rendement op?

[ Voor 3% gewijzigd door Orion84 op 04-06-2015 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
M'n vrouw heeft een wat kleinere buffer dan ik vanwege haar Amerikaanse studieschuld, maar bij mij heeft het vooral geholpen door eens even kritisch naar onze uitgaven te kijken. Niet zozeer dat we nooit uit eten of op vakantie gaan, maar alle verzekeringen worden jaarlijks doorgespit, en alles wat ik in 't appartement aan LED licht kon plaatsen is ook gedaan. Al met al scheelde het ons zo'n 50-100 euro per maand: zorgverzekering, inboedelverzekering, GWL, LED verlichting, boodschappen doen, etc.

Dat heeft voor ons 't verschil gemaakt tussen een wat kleiner budget en hetgeen we nu voor elkaar hebben gekregen :)

@Fratti:
Member's only tekst krijg je door deze tags te gebruiken (zonder spatie uiteraard):
[ mo ]
blabla tekst
[ / mo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

[m o ] en [/m o ] als de mensen die hem hebben gequote dat ook kunnen doen...

ik was te laat.

[ Voor 13% gewijzigd door Smuggler op 04-06-2015 11:13 . Reden: te laat.... ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas90
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:34

Bas90

Addicted2bass

Members only:

[ Voor 0% gewijzigd door Bas90 op 04-06-2015 11:19 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CartmanMMA
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-05 08:26

CartmanMMA

Fallus Giganticus

Bedankt, het is gelukt.

@Emperor_, ik begrijp heel goed dat ik mijzelf in een luxe positie bevind. Ik heb geen "vast" bedrag dat ik wil sparen om daadwerkelijk financieel onafhankelijk te worden. Dit komt door het feit dat ik vanuit het ontroerend goed maandelijks een flink bedrag ontvang (let wel er gaan ook behoorlijk wat kosten uit aan onderhoud etc) maar ik hou er genoeg van over om er prima en ruim van te leven.

Ook bezit mijn familie flink wat zaken en middelen en ik ben de enige erfgenaam. Vanwege de hoge leeftijd van enkele familieleden zijn er vorig jaar zaken op papier geregeld waardoor ik nu al zou kunnen stoppen met werken. Echter vind ik werken nog veelste leuk.

Iets wat ik absoluut niet wil is arrogant overkomen ten aanzien van andere forumleden. Ik ben maar een simpele jongen die geen "echte" opleiding heeft genoten maar na de dienstplicht zichzelf omhoog heeft gewerkt tot waar ik nu ben. Ik kijk nog altijd op tegen collega's en mensen om mij heen met mooie HBO + opleidingen waar ik alleen van kan dromen. Ik ben een doener, geen leer type dus ik weet ook dat ik nooit dat papiertje zou gaan halen. Leren is iets wat niet in mij zit. Ook dat is makkelijk gezegd, dat weet ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Laatst online: 15:26
Members only:

Zakelijk zal er ook het een en ander staan maar dit is het, nog steeds bezig om te "zetten"als zelfstandige. Werk relatief weinig en doe leuke dingen met de kinderen die nog jong zijn. Liever 4 gezinsleden gelukkig dan een goed saldo (verhoogd geen enkel geluksgevoel namelijk) meer dan 20.000 zal ook in de aflossing gaan.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:39

Rannasha

Does not compute.

Members only:

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-02 14:21
Members only:

Ik ben alleenverdiener.
Ook begonnen met niks. Geen rijke ouders. Geen startkapitaal. Wel een conservatieve gedachtegang. Ik zorg voor het brood en mijn vrouw mag zorgen voor het huishouden. Zo willen we samen zo leuk en makkelijk mogelijk leven en daar werken we dan ook hard voor.

Als we echt zuinig aan zouden doen zouden we (veel) meer buffer kunnen creëren. Maar voor wat doe je het dan ? Ik zit nu al redelijk safe. Mijn onderneming alleen al dekt 2x mijn hypotheek. En dan hebben we sowieso nog een behoorlijke spaarrekening. Dus we nemen het er gewoon van.
Je leeft maar een keer :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emperor_
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:12
Fratti schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 11:23:
Bedankt, het is gelukt.

<knip>
Het is je wel gegund! Wanneer het financiële aspect geen zorg meer is en je niet te materialistisch bent ingesteld, dan kun je je echt bezig houden met dingen die je leuk vind.

Mijn situatie:

Members only:

[ Voor 18% gewijzigd door Emperor_ op 04-06-2015 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Members only:

[ Voor 84% gewijzigd door Sport_Life op 04-06-2015 18:40 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Luukwa schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 10:41:

Members only:

Je staat er niet alleen voor, ik zit precies in dezelfde situatie (studiebeurs van 200/maand, uitgaven zoals schoolboeken, sport, kleding, telefoon, huishoud, eten e.d.) heeft ervoor gezorgd dat mijn buffer voor de zon verdwenen is. Met een vakantiebaantje (€4,36/uur :'( ) word ik er niet beter op.

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:17
John Doos schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 10:56:
[...]

Om maar even je gedachte tegen te spreken :+

Members only:
Nee
:) nu had ik op jouw leeftijd ook ongeveer 50 cent buffer en elke euro elke maand nodig - dat is niet per se een probleem, als er uitzicht is op beter en het risico op tegenslag beperkt. En dat is zo als je studeert / schoolgaand bent.

Stel je bent 15 jaar verder (crap.. zo lang al weer ja) en je hebt nog steeds 50 cent buffer, dan lijkt me dat niet ideaal.

Overigens ben ik wel voor een relatief bescheiden buffer in absolute activa (spaargeld e.d.) en vooral investeren in schuldenreductie en financiële wendbaarheid. Oftewel; voldoende baankansen en inkomen uit alternatieve bronnen etc. Spaargeld helpt je niet(s) als je langdurig werkloos of erger - ziek - wordt.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukwa

Luukwa

o/

iApp schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 12:06:
[...]

Je staat er niet alleen voor, ik zit precies in dezelfde situatie (studiebeurs van 200/maand, uitgaven zoals schoolboeken, sport, kleding, telefoon, huishoud, eten e.d.) heeft ervoor gezorgd dat mijn buffer voor de zon verdwenen is. Met een vakantiebaantje (€4,36/uur :'( ) word ik er niet beter op.
200 euro studie beurs? Jeetje, ik krijg net 173 euro.. ik heb net een nieuwe baantje in de afwas 6,50€ per uur, 3 dagen in de week.. strijden is 't.

Soundcloud!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMoes
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 27-10-2023
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thecola
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:58
Members only:

toettoett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boppo84
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-04 09:29
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Laat ik ook maar eens meedoen :

Leeftijd: 30
Opleiding(en): MBO ICT
Huidige functie: Platform/Network Engineer

Type woning: Koop
Partner: Nee
Kinderen: Nee

Bank: 5.600
Rentepercentage: 1.1%
Totale buffer: 5600

Beleggingen: ~600 euro bij Robeco One

Niet heel slecht volgens mij, vorig jaar een groot deel van m'n spaargeld er door heen gejaagd met het kopen van het huis en de verbouwing daarvan. De hele beneden verdieping is er zo'n beetje uitgeweest. Nu is het in ieder geval wel mijn plekkie. Ondertussen ook vast contract, dus er is genoeg "zekerheid" denk ik! Nu de spaarrekening weer aanvullen tot ~10/15k

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:03
Members only:

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-05 08:45

Metro2002

Memento mori

gr8-jen schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 13:03:
Members only:
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:03
Metro2002 schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 13:23:
[...]

Members only:
ik impliceer 1 partner met de leeftijd van 32 :9

ik heb niet het volgende geschreven: 1 van DE 32 8)7

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Members only:

[ Voor 22% gewijzigd door sypie op 04-06-2015 13:37 . Reden: Paar kleine aanvullingen. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5-o-clock-shade
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-05 19:47
Members only:

We hebben beide een goed inkomen en een vast contract, dus is onze situatie is een buffer van 5000,- genoeg. We kunnen vrij snel sparen als er méér dan 5000 benodigd is, en hebben geen schulden buiten de hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-05 08:45

Metro2002

Memento mori

Members only:

[ Voor 6% gewijzigd door Metro2002 op 04-06-2015 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• securitymayo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:44
Hoe zet je hem op members only?

[ Voor 100% gewijzigd door securitymayo op 04-06-2015 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapteynn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-04 10:09

Kapteynn

Kapteyn -Silvermoon-

Ik zal ook eens een kleine bijdrage leveren aan dit topic.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:21

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Kapteynn schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 14:20:
Ik zal ook eens een kleine bijdrage leveren aan dit topic.

Members only:
Zo, lekkere buffer op die leeftijd, veel gewerkt??

Hier mijn bijdrage:

Members only:

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapteynn

Kapteynn

Kapteyn -Silvermoon-

Ik ben altijd al wel fors aan het sparen geweest, het gross van het buffer komt wel van de afgelopen 2,5 jaar fulltime werk.

Gelukkig heb ik ook de mogelijkheid om veel te sparen, gezien ik nog thuis woon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:40
Als je geen doel hebt met dat geld zou ik je wel aanraden er iets anders mee te doen dan op je spaarrekening te laten staan want dan kost het je geld over de jaren...

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannrHerr
  • Laatst online: 22-05 15:48

SannrHerr

Furor Teutonicus!

Members only:

Members only:

Over een paar maanden eens flink onderhandelen over mijn salaris!

Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistolebob
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:57
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapteynn

Kapteynn

Kapteyn -Silvermoon-

EvaluationCopy schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 14:34:
Als je geen doel hebt met dat geld zou ik je wel aanraden er iets anders mee te doen dan op je spaarrekening te laten staan want dan kost het je geld over de jaren...
Ik heb plannen om op termijn een huis te kopen/huren. Een deel van dit geld zou ik daarin steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pancake82
  • Laatst online: 25-02 11:58

pancake82

Groter is beter!

Modbreak:Dit is niet nodig. Maak evt een TR aan.

[ Voor 90% gewijzigd door Krisp op 04-06-2015 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 23:06
*knip*

Members only:

[ Voor 76% gewijzigd door Krisp op 04-06-2015 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caprice83
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07-03-2022
Leeftijd: 31
Opleiding(en): HBO technische bedrijfskunde
Huidige functie: maintenance field planner

Type woning: 2 onder 1 kap
Kinderen: nee

Totale buffer: 25k
Rentepercentage: geeeen idee.

Belegd in aandelen: -
Totale dividend: -
Fonds: -

aandelen/ beleggingen hebben me wel geïnteresseerd.. maar nooit echt ingedoken... toch eens gaan doen als ik dat zo zie hier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06:44
verwijderd

[ Voor 103% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 07-07-2015 13:32 ]

Pagina: 1 ... 5 ... 47 Laatste